Op de frontpagina werd
deze link gedeeld door de auteur zelf. Vind het wel interessant genoeg om ook in dit topic te linken, eventueel zelfs op te nemen in de topic start? (@
robcoenen). Het artikel linkt ook naar bronnen over de technische werking van alle BLE tech.
Niet mijn artikel, alle credits aan @
ErikvanStraten .
Deze is ook nog interessant.
Mijn interesse is alvast wat bekoeld. Zoals met alle aankondigingen van nieuwe apple producten, was ik zeker erg gehyped

Muis cursor hoverde al bijna over de order button.
Context: ik vind de airpods misschien wel het beste product van apple van de laatste vijf jaar. Computers hebben we nu wel gezien, ik geloof het wel. Meeste wat consumers vandaag kunnen kopen, voldoet echt wel. Airpods was nieuw, en de manier waarop het vlekkeloos werkt (in vergelijking met andere bluetooth doppen) is gewoon bijna magisch.
Dat gevoel had ik in eerste instantie ook bij de AirTags.
Daarna ga je nadenken wat je er echt aan hebt. En dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Voor de auto zelf:
Ik vermoed niet dat dit zal werken. Geen idee hoe goed BLE transmissie is, maar een AirTag knoopje in een bijna volledig metalen auto zal denk ik toch niet goed werken. Alvast niet diep weggestopt in de kofferbak zoals hier gesuggereerd. Misschien onder het voor- of achterraam.
Ik zie ook het nut niet zo. Een auto verplaatst zichzelf (nog) niet (muv diefstal). Om je auto terug te vinden op een evenement of grote parking kan je beter gewoon een pin droppen op google maps of 1 van de 1000 simpele applicaties die zoiets aanbieden in de store. Geen extra hardware nodig, en gebruik maken van wat je al hebt.
Dat is dan een nutteloze AirTag die je beter voor iets anders had kunnen gebruiken. En dan leg die ofwel permanent in de auto, of moet je er maar net aan denken de AirTag niet te vergeten als je naar het festival/luchthaven/... rijdt.
Als het je om autodiefstal te doen is, daar zijn veel betere trackers voor (autonoom, met gps en satelliet verbinding bvb). Wanneer dit mainstream wordt, zal het gebruik van scanners door dieven ook wel toenemen.
Diefstal:
Dit is volledig persoonlijk natuurlijk. Er zijn mij ook al items ontvreemd waarbij ik het fijn had gevonden om te kunnen zien waar ze zich bevonden.
Dan is natuurlijk de vraag, hoe bevestig je die dingen? Bij gear in gearbags (camera's, drones, VR brillen, ...) kan je eventueel nog makkelijk de AirTag in de bag stoppen. Klein geboefte die daarmee aan de haal gaan zijn vaak ook niet slim genoeg om de bags grondig te checken op tags. Die willen dat zo snel mogelijk flippen op facebook marketplace.
Dan is er natuurlijk ook de vraag hoe nuttig het is als de tag na drie dagen begint te piepen of meldingen laat zien op andere telefoons in de buurt.
Dan is er nog de vraag ivm het nut in de context van eventueel je spullen gaan terug halen. Ga je zelf op een of ander onbekend pand afstappen om je drone terug te eisen? Jezelf potentieel in gevaar brengen?
Ik kan je alvast vertellen dat de politie helemaal NIETS zal doen. De verhalen waarbij de gedupeerde precies wist waar z'n spullen (fiets, pc, ...) zich bevonden, en de politie helemaal niets kon of wou doen, zijn legio. Terecht (false positives, police state) of onterecht (over-bescherming en betutteling van kleine criminelen), dit is de realiteit.
Dit zijn geen anti-diefstal trackers naar mijn mening. Maar zuiver trackers om verloren voorwerpen in eigen omgeving terug te vinden.
Spullen terug vinden in de stad/veraf als je zelf niet meer in de buurt bent:
Persoonlijk ben ik meer van het principe dat alles wat ik buitenshuis kwijt ben, gewoon echt kwijt is. Dat soort acceptatie bezorgt me minder stress. Ik creëer dan ook liever preventief 'peace of mind' door te zorgen dat alle data ergens is gekopieerd, en de apparaten zelf versleuteld. En dat apparaten gemakkelijk van op afstand kunnen worden gemanaged/wiped (waar apple al heel gebruiksvriendelijk is met het robuuste "find my" netwerk)
Zo ben ik enkel de materiële waarde kwijt. Pijnlijk om dan de volgende dag de winkel te moeten instappen om een nieuwe iPhone of MacBook te kopen, maar dat is dan maar zo.
Ik heb nog nooit echt belangrijke dingen (portefeuille, documenten, sleutels...) verloren. Daar ben ik echt wel routineus op. Die use-case acht ik bijzonder klein om ze volledig te willen afdekken door dit soort tech, die dan ook nog niet waterdicht is.
Blijft over, spullen terug vinden die op je eigen locaties.
Via je eigen telefoon dus en waar je het "Find My" network dus niet voor nodig hebt. Ik leg m'n spullen meestal steeds op dezelfde plaats (portefeuille, sleutels, ...) . Nog nooit controllers, afstandsbedieningen of airpods misplaatst of verloren.
Al gebeurt het soms toch wel dat ik (auto-) sleutels of portefeuille toch niet vind, omdat ik ze ergens heb gelegd en dan met iets anders bezig ging. Daar kan ik voor mezelf wel het nut zien. De spullen zijn niet gestolen, of liggen niet in het restaurant om de hoek. Je hoeft ze enkel thuis te vinden (of op het werk, of op andere locaties waar je vaker komt en waar je persoonlijk terug kan komen om te scannen) Beetje zoals vroeger die 'clappers' die je aan de sleutelbos kon doen.
Of voordat je op reis gaat of lange tijd afwezig bent, stop je soms wat valuables wat dieper weg 'just in case' (afhankelijk van waar je op dat moment woont). Dan is het handig om er een tag bij te steken want soms vergeet je waar die dingen hebt weggestopt.
Dus aangezien ik in dit scenario helemaal niet gebruik zou maken van het 'find my' network, heb ik net op amazon vier Tiles aangeschaft voor 75 euro. Het voordeel is dat
- je ze zonder accessoires aan een sleutelbos kan hangen.
- Accus zijn eveneens verwisselbaar.
- Het geluid dat ze afgeven is veel luider (volgens de reviews),
- en platform agnostic...
Als het gebruik me bevalt, of nuttig blijkt te zijn, kijk ik wel eens of ik kan experimenteren met de apple tags.
cs-tweak schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:13:
Zijn de veiligheidsmeldingen eigenlijk per Airtag uit te zetten? Of is dit 1 instelling? Dat eerste is dan nog een workaround voor tags van een partner die steeds in de buurt zijn..
Van wat ik heb gelezen is de software slim genoeg om te beseffen dat twee accounts/twee iPhones en hun tags in een zelfde huishouden logischerwijs vaker bij elkaar zijn. De meldingen beginnen ook pas na 3 dagen als ik het goed heb. Dus tenzij partners/kinderen losse AirTags achterlaten, en dan drie dagen niet thuis zijn, is er geen probleem. En anders ook niet denk ik, omdat apple weet op welke locaties je veel tijd spendeert (werk, thuis, ...)
[Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 09-05-2021 13:18]