• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:56
psychodude schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Maar dat laatste is in dat geval natuurlijk voornamelijk hindsight. En in belangrijke mate, juist emotie. Zoals ook alhier natuurlijk frequent aangegeven, volgens mij ook met nodige regelmaat door jezelf, je gaat de markt niet verslaan. Want voor dat ene succesverhaal, 99 andere falende partijen.
Nee, niet emotie, maar simpelweg hoe die groeiaandelen 'werken'. Het is van alle tijden dat bedrijven in de sectoren die het meest in ontwikkeling zijn, ook bedrijven zijn die juist heel veel in die ontwikkelingen investeren en daardoor een relatief lage winst hebben. Omdat je bij een te trage ontwikkeling anders achter de feiten aan loopt. En uiteraard zitten daar aandelen bij die na 10 jaar gemarginaliseerd zijn. Maar ook aandelen die 'geëxplodeerd' zijn. Voor een goede spreiding moet je daarom niet alleen die stabiele waarde-aandelen hebben, maar ook een stuk goed gespreide groeiaandelen.
Ga je nu bijvoorbeeld kijken binnen top 10 posities binnen een world ETF, dan is Nvidia daar op dit moment ook niet direct de holding welk er voor mij meest negatief uitspringt. In het grotere geheel, denk ik wel dat de semiconductor markt enigszins overgewaardeerd is. En er hierin ergens komende jaren echt nog wel een correctie gaat komen.
O, zeker. Tegelijk kan het ook zijn dat die bedrijven voor die tijd nog wel een keer in waarde verdubbelen (of nog meer). En ook kunnen ze bij zo'n correctie allerlei andere bedrijven/sectoren meenemen. Het is dus sterk de vraag of het de voordeligste strategie is om "veilig" te zitten, of dat je niet gewoon beter de markt kun blijven volgen.

Maar los daarvan, ik vind het ook niet gezond om te veel in een bepaalde sector of regio te zitten.
Maar Nvidia heeft ook daarbuiten natuurlijk al langere tijd exponentiële groei laten zien. En voor wat betreft een lange termijn buy-and-hold strategie, zou ik daarin blijvend rendement dan ook wel verwachten.

Maar neem bijvoorbeeld Tesla.
Een market cap van bijna 1.5 miljard: https://companiesmarketcap.com/tesla/marketcap/
De winsten kort gepiekt in 2022 na jarenlang verlies. Nu sinds enkele jaren reeds dalende. Maar market cap groeit gestaag verder. P/E ratio 266!
Ik vind Tesla ook al jaren zwaar overgewaardeerd, Ze zijn vooral goed in het doen alsof ze zo uniek en zo geweldig zijn, terwijl ik al jaren een sterke overeenkomst zie met een bedrijf als BYD. Die maar voor een fractie van de waarde van Tesla gewaardeerd is.

Tegelijk is het de laatste 5 jaar wel ongeveer in warde verdubbeld. En was het dus wel een prima investering. En zou het rendement van je portefeuille er onder hebben geleden als je zulke bedrijven zou uitsluiten. Maar zo zijn er ook zeker wel meer.
Of Apple. Met een market cap van ruim 4 miljard: https://companiesmarketcap.com/apple/marketcap/
Apple doet het financieel niet slecht, dat vooropgesteld. Maar met een market cap van circa 32x de actuele verdiensten, is rationaliteit in deze natuurlijk ook lastig uitlegbaar. Ook hier zal emotie toch echt mede bepalend zijn. Brand recognition, too big to fail, veilig.
Heeft vooral te maken met de winstverwachting. De winst is ongeveer 20% hoger dan vorig jaar en het dubbele van 7 jaar geleden. En was toen ongeveer het dubbele van 7 jaar daarvoor. Als de verwachting is dat die groei maar enigszins behouden kan worden, is het totaal niet irrationeel om een bedrijf op 32x die verdiensten te waarderen.

(En over Apple gesproken, zelfs als je in de top van de dotcom bubbel had gekocht, dan was dat aandeel inmiddels ruim 200 keer zo veel waard geweest. Als je portefeuille op dat moment voor 5% Apple was en de rest van je portefeuille was failliet gegaan, dan zou je nu alsnog gemiddeld 10% rendement op je portefeuille hebben gehaald.)

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 03-01-2026 16:29 ]

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:22

ALH

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
Kleine setback :P
Ik ging altijd uit van 67 jaar en 3 maanden als AOW leeftijd.
Van de week mijn gegevens ingevuld, mijn verwachte AOW leeftijd is 69. Dat is toch bijna 2 jaar langer "wachten" / tijd om te overbruggen als je eerder wil stoppen met werken. Best lang.
ybos schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:00:
Van de week mijn gegevens ingevuld, mijn verwachte AOW leeftijd is 69. Dat is toch bijna 2 jaar langer "wachten" / tijd om te overbruggen als je eerder wil stoppen met werken. Best lang.
Voordeel is dat je, volgens de actuarissen, dan ook langer leeft *O* (gemiddeld genomen dan :+ )

• Rubbergrover1
rube schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Voordeel is dat je, volgens de actuarissen, dan ook langer leeft *O* (gemiddeld genomen dan :+ )
Maar dan moet je ook weer extra geld hebben om daarvan die extra tijd te kunnen leven :)
Rubbergrover1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:33:
[...]
Maar dan moet je ook weer extra geld hebben om daarvan die extra tijd te kunnen leven :)
Uiteraard. Maar zolang je spaarquote > 50%, is het, gemiddeld genomen, in je voordeel :).

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

[...]

Ja toch werk ik liever tot 60 en dat ik 80 word dan dat ik werk tot 70 en 95 word.

Maargoed hoe oud je wordt heb je slecht voor een klein deel zelf onder controle, wanneer je kan stoppen met werken voor een veel groter deel gelukkig.

Beeromaniac

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:18
[...]

Gewoon genoeg roken en drinken, dan lost dat probleem zichzelf op...

Gelijkaardige situatie in België hoor.

Ik kan met vervroegd pensioen op 63,5 en krijg dan iets minder pensioen (ca 150€pm minder) dan wanneer ik tot 67 zou werken.
Maar... als ik bv op 61 stop, dan krijg ik pas wettelijk pensioen vanaf 67, en moet ik niet alleen de tijd tot 63,5 overbruggen, maar ook tot 67. En omdat ik dan de laatste 6 jaar niet werk is het wettelijk pensioen nog lager.
Keuzes....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:25
Goede tip, voor mij is het 68 jaar en 6 maanden.

Nou heb ik nog een BND pensioenrekening onder de oude voorwaarde, dus die kan starten vanaf 65 of eerder maar dan is het denk ik 65+20 als eind datum.

Wat ik wel jammer vind is dat in ieder geval bij BND de maximale looptijd 30 jaar is. Als je dan ook nog AOW + 20 moet doen kan je dus pas starten met uitkeren vanaf AOW - 10.

Met ~69 is dat vanaf 59.

Ik zou liever een uitkering van bijv 40 jaar doen en beginnen op AOW min 20 jaar.

Ik probeer het ook steeds te modelleren op basis van de spelregels en de mogelijkheden met de verschillende potjes, maar het is toch lastig om het zo goed mogelijk te doen. (Idealiter een constante uitkering die zo vroeg mogelijk start en in de laagste belastingschijf zit voor en na de AOW leeftijd, dus een uitkering van zo’n bruto 40k per jaar)

Scenario 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9j6sRmlsOHPPpkIEL7Zsp8Wyga8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHdP3FGi8aPA38nNfkY3WmvO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbPTN_VmlmdLEamQfFdHSoEtSz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvtDJK6eBmYn5NKquMwiYh7j.jpg?f=fotoalbum_large

Scenario 2:

(Waarbij ik niet zeker weet of ik de BeFrank uitkering later kan starten. Ik las ergens dat je daar niet zoveel flexibiliteit mee hebt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXHJjoofkjYUilgMznU0-mAvZCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDj0x8XN7L1tSZtEev2g2Qtm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2neQi8dCcNF14BatCFm_QE2cqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23DioviqnzgcxIiozJPfl4zA.jpg?f=fotoalbum_large

PS: De daadwerkelijke bedragen zullen iets hoger zijn aangezien ik geen rente uitkering heb meegerekend, puur het bedrag gedeeld door de periode. Zeker bij langere uitkeringen (30 jaar) is het rente gedeelte wel significant.

[ Voor 59% gewijzigd door Torgo op 09-01-2026 10:33 ]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:39
Inderdaad loopt dat in de toekomst verder op, al neemt het tempo wat af (tot 2031 blijft de 67.3 staan).
Dit opgelegde getal - wat ook voor iedereen de leidraad lijkt te zijn voor wanneer het mag - was voor mij altijd een belangrijke reden om aan FO te werken.
Macro-economisch en demografisch begrijp ik het, maar als je je daardoor moet laten laten, ben je allesbehalve vrij. Het leven begint na 69... 'La deuxieme vie' mag wel wat eerder beginnen (in Frankrijk weten ze wat dat is maar wordt het publiek gefinancierd, hier doen we het zelf)
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Ik kan met vervroegd pensioen op 63,5 en krijg dan iets minder pensioen (ca 150€pm minder) dan wanneer ik tot 67 zou werken.
Maar... als ik bv op 61 stop, dan krijg ik pas wettelijk pensioen vanaf 67, en moet ik niet alleen de tijd tot 63,5 overbruggen, maar ook tot 67. En omdat ik dan de laatste 6 jaar niet werk is het wettelijk pensioen nog lager.
Keuzes....
Als ik me je situatie een beetje goed herinner qua werk, leeftijd, vermogen, situatie met kinderen en inmiddels ook een kleinkind, zou ik niet al te feel focussen op hoeveel eerder stoppen je zou "kosten", maar of je denkt dat je voldoende vermogen hebt en hoe leuk je werk wel/niet is en welke dingen je nog wilt doen. En met voldoende vermogen bedoel ik niet alle extreme situaties helemaal af te dekken. Tijd krijg je nooit meer terug en te veel geld kun je ook niet meenemen.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Gewoon genoeg roken en drinken, dan lost dat probleem zichzelf op...

Gelijkaardige situatie in België hoor.

Keuzes....
Het is lastig, is het werk wat je doet tegen die tijd nog leuk dat weet je niet. Ik ken aardig wat mensen die al dan niet deels toch blijven werken. Of een switch maken.

Het geld is uit te rekenen, en aan de andere kant je moet eerst nog maar zo oud worden. Dus voor die tijd alvast wat tijd voor jezelf nemen is sowieso verstandig. Afbouwen in de laatste jaren is dan misschien een optie?

• ybos
CornermanNL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Het is lastig, is het werk wat je doet tegen die tijd nog leuk dat weet je niet. Ik ken aardig wat mensen die al dan niet deels toch blijven werken. Of een switch maken.

Het geld is uit te rekenen, en aan de andere kant je moet eerst nog maar zo oud worden. Dus voor die tijd alvast wat tijd voor jezelf nemen is sowieso verstandig. Afbouwen in de laatste jaren is dan misschien een optie?
Ik ga sowieso al eerder minder werken. Hoe ik dat in het vat ga gieten ben ik nog niet over uit.

Dat kan zijn gewoon 40 uur in de week als basis neem en als het mooi weer is en tijd voor de hobby, last minute melden dat ik er morgen niet ben (kan gelukkig vaak bij mijn opdrachten), of, gewoon 40 uur werken in de week en langere tijden tussen klussen niet werken of een combi van beiden :P
Best case (financieel gezien) en vooral worst case tegelijk: mijn ouders overlijden plotseling, dan komt de erfenis een stuk vroeger dan verwacht en biedt zeker mogelijkheden maar hoop vooral dat ze nog even zelf van het leven genieten (ouders zijn 73/71 en gelukkig nog vitaal)

• Tommie12
CornermanNL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Dit jaar kan ik al 6 dagen extra vakantie nemen (onbetaald). Ga ik zeker doen. En vanaf 60 kan je in Belgie over naar 80%. Heb ik nog niet ter sprake gebracht, maar hou ik in het achterhoofd.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:43
Als je van plan bent veel eerder te stoppen maken die 2 extra jaartjes ook niet zoveel meer uit.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-01-2026 13:04 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• ybos
HandyLumberjack schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Als je van plan bent veel eerder te stoppen maken die 2 extra jaartjes ook niet zoveel meer uit.
Nou, dat zeg je wel, maar als je 10 jaar eerder wil stoppen, is 2 jaar extra wel 20%. En dat betekend niet dat je dan 20% extra budget nodig hebt maar meer (bij loondienst ook 2 jaar minder pensioenopbouw bijvoorbeeld).

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:25
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Nou, dat zeg je wel, maar als je 10 jaar eerder wil stoppen, is 2 jaar extra wel 20%. En dat betekend niet dat je dan 20% extra budget nodig hebt maar meer (bij loondienst ook 2 jaar minder pensioenopbouw bijvoorbeeld).
Het is niet alleen dat, het is ook twee jaar langer ~40% inkomstenbelasting betalen i.p.v. ~20% dus daar moet je wel rekening mee houden (en proberen te optimaliseren)

Of je emigreert, naar Polen bijvoorbeeld. Daar is de pensioenleeftijd voor mannen (nu) 65 en vrouwen 60 en betaal je vanaf die leeftijd slechts 10% belasting tot een bepaald inkomen. Dus dat is wel interessant ;)

• HandyLumberjack
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Maar dat geld voor die jaren kan je eerst nog 10 jaar lang laten renderen op de beurs.

• Tommie12
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Ik ga sowieso al eerder minder werken. Hoe ik dat in het vat ga gieten ben ik nog niet over uit.

Dat kan zijn gewoon 40 uur in de week als basis neem en als het mooi weer is en tijd voor de hobby, last minute melden dat ik er morgen niet ben (kan gelukkig vaak bij mijn opdrachten), of, gewoon 40 uur werken in de week en langere tijden tussen klussen niet werken of een combi van beiden :P
Best case (financieel gezien) en vooral worst case tegelijk: mijn ouders overlijden plotseling, dan komt de erfenis een stuk vroeger dan verwacht en biedt zeker mogelijkheden maar hoop vooral dat ze nog even zelf van het leven genieten (ouders zijn 73/71 en gelukkig nog vitaal)
Nooit op erfenissen rekenen, als het komt is het mooi, maar dat kan ook nog anders uit draaien.
Als je ouders de 90 voorbij gaan en veel zorg nodig hebben, dan kan dat allemaal anders uit vallen dan je denkt.
En met 71 hebben ze echt nog een goed stuk leven in het vooruitzicht!

Maar dat minder werken... in elk geval, bij mij zou het nooit werken om op zondag naar de weerapp te kijken en maar te beslissen om de week er na niet te werken, dat werkt planmatig niet, maar ook niet wettelijk.
Bij 80% werken moet je met vaste dagen werken of die lang genoeg op voorhand vast leggen.

• ybos
HandyLumberjack schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Maar dat geld voor die jaren kan je eerst nog 10 jaar lang laten renderen op de beurs.
Vind je dat niet een dooddoener :?
Gatver, ik moet 2 jaar extra werken (mogelijk). Jamaar, je spaarpot kan wel 2 jaar langer renderen...
;)

• ybos
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Nooit op erfenissen rekenen, als het komt is het mooi, maar dat kan ook nog anders uit draaien.
Als je ouders de 90 voorbij gaan en veel zorg nodig hebben, dan kan dat allemaal anders uit vallen dan je denkt.

Maar dat minder werken... in elk geval, bij mij zou het nooit werken om op zondag naar de weerapp te kijken en maar te beslissen om de week er na niet te werken, dat werkt planmatig niet, maar ook niet wettelijk.
Bij 80% werken moet je met vaste dagen werken of die lang genoeg op voorhand vast leggen.
Ik hou ook 0 rekening met de erfenis, het is een zeer schrale troost op het gemis tegen die tijd.
Flexibel vrij nemen: dat is maar net wat je afspreekt met je werkgever (in mijn geval: opdrachtgever) en of het werk het toelaat.

• HandyLumberjack
ybos schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Vind je dat niet een dooddoener :?
Gatver, ik moet 2 jaar extra werken (mogelijk). Jamaar, je spaarpot kan wel 2 jaar langer renderen...
;)
Nee,
Het ligt een natuurlijk een beetje aan je situatie, maar in de meeste gevallen zul je veel minder dan 2 jaar extra hoeven te werken omdat je wettelijke pensioen 2 jaar later in gaat.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:41
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Of vragen of ze met warme hand willen schenken. Qua belasting maakt het weinig uit

• Tommie12
R.van.M schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Of vragen of ze met warme hand willen schenken. Qua belasting maakt het weinig uit
Members only:

• R.van.M
Members only:

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:39
Members only:
.

• Tommie12
Members only:

• Tommie12
Members only:

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50
De struggle is real, maar juist zonder opvolger moeten ze nadenken over een verkoop of inkoop van werknemers o.i.d. De waarde in het bedrijf zal deels ook hun pensioenvoorziening zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door Pr088 op 09-01-2026 16:06 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• R.van.M
Members only:

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:04
Op basis van de algemene feedback-regels, kun je aan hen alleen maar vanuit jezelf iets aangeven. Bijvoorbeeld: pa en ma, ik heb besloten dat in het geval jullie stoppen met jullie bedrijf (plots of gepland), ik er niet in ga stappen of de beëindiging ga afhandelen. Omdat jullie mij niet vertellen wat jullie plan is, weet ik niet wat er op me af komt wanneer jullie stoppen. Ik vind dat lastig, want ik wil/kan de last van een bedrijfsbeëindiging niet dragen. Kunnen we het er eens over hebben?

Wellicht leidt het tot een gesprek, maar anders heb je ze in ieder geval duidelijk gemaakt dat jij ze niet gaat helpen.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Ik kijk op YouTube regelmatig naar de Ramsey Show van Dave Ramsey en die heeft een apart kanaal voor ondernemers waar dit topic vaak behandeld wordt. Als je door het Amerikaanse en Christelijke ondertoon heen kunt kijken heeft die vaak wel waardevolle tips hoe dit gesprek te starten.

Jouw ouders bedrijf is namelijk binnen 10 jaar failliet al er geen fatsoenlijke overdracht is.

• ybos
[...]

Members only:

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
[...]

Inderdaad en zelfs als je de max vrijstelling aan houdt dan loopt het echt op als ze vroeg beginnen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19
Members only:

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Tommie12
Door die regelmatig een bezoekje te gaan brengen, en dikwijls eens te bellen.
Gewoon wat tijd samen door brengen, daar hebben mensen die wat ouder zijn nog het meest aan.

• Tommie12
becopol schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Ik kijk op YouTube regelmatig naar de Ramsey Show van Dave Ramsey en die heeft een apart kanaal voor ondernemers waar dit topic vaak behandeld wordt. Als je door het Amerikaanse en Christelijke ondertoon heen kunt kijken heeft die vaak wel waardevolle tips hoe dit gesprek te starten.

Jouw ouders bedrijf is namelijk binnen 10 jaar failliet al er geen fatsoenlijke overdracht is.
Het is voor iedereen duidelijk dat er moet gepraat worden, maar als je kortaf te horen krijgt dat het jouw probleem niet is, dan stop ik. Ik zou harder aan dringen als het mijn ouders waren, maar dat is bij mij niet het geval.

• ybos
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:31:
[...]

Door die regelmatig een bezoekje te gaan brengen, en dikwijls eens te bellen.
Gewoon wat tijd samen door brengen, daar hebben mensen die wat ouder zijn nog het meest aan.
Members only:
Verder volledig met je eens. :Y

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Thompson schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:10:
Maargoed hoe oud je wordt heb je slecht voor een klein deel zelf onder controle
Een misvatting. De 'gezonde' levensverwachting van de mensen met een inkomen bij de hoogste 20% is ruim 17 jaar hoger dan die van de twee laagste inkomensdecielen. Hoewel er ook zeker een omgekeerde causaliteit een rol speelt (ongezonde mensen halen moeilijker een hoog inkomen), is dit grotendeels een levensstijl-effect.

Mensen die niet roken, niet overmatig drinken, voldoende bewegen en een gezond BMI hebben leven gemiddeld 14 jaar langer

FO'ers zijn uitstekend in staat om de randcondities voor zichzelf te scheppen (veiligheid, weinig stress, gezonde omgeving). De volgende stap is daadwerkelijk gezonde keuzes maken.
wanneer je kan stoppen met werken voor een veel groter deel gelukkig.
"Veel" groter zal het gemiddeld niet zijn. Mensen die bewust gezond leven steken alvast zo'n vijftien jaar extra in de zak. Is nog geen gelopen race of de gemiddelde FO'er vijftien jaar vóór de gemiddelde pensioenleeftijd stopt.

Maar het allermooist is natuurlijk de combinatie. Bewust gezond leven én mikken op vervroegd pensioen geeft je tientallen jaren gezonde extra vrije tijd :)

[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 10-01-2026 18:55 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:39
Hoe oud je wordt is alleen niet het meest relevant imo.

Gezonde jaren vind ik relevanter - daar is het verschil nog groter tussen inkomensniveaus en levensstijlen.

Maar zoals altijd is statistiek geen garantie op n=- niveau.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:59
eamelink schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:54:

Een misvatting. De 'gezonde' levensverwachting van de mensen met een inkomen bij de hoogste 20% is ruim 17 jaar hoger dan die van de twee laagste inkomensdecielen. Hoewel er ook zeker een omgekeerde causaliteit een rol speelt (ongezonde mensen halen moeilijker een hoog inkomen), is dit grotendeels een levensstijl-effect.

Mensen die niet roken, niet overmatig drinken, voldoende bewegen en een gezond BMI hebben leven gemiddeld 14 jaar langer
Zelfs in geval van ziekte, zie je dat een betere socio-economische status een statistisch gezien voordeel kent:
Kanker in Nederland: sociaaleconomische verschillen.

Zo is gemiddeld genomen na een kanker diagnose, van de hogere inkomensgroep nog 74% in leven, versus 64% laagste inkomensgroep.

Leefstijl en gepaard gaande algehele conditie, economisch betere toegang tot normale voeding, toegankelijkheid tot zorg, sport en gezonde beweging, informatie begrip, etc. Zijn natuurlijk allen factoren welk hierin meespelen. Geld alleen koopt natuurlijk niet direct gezondheid, binnen het Nederlandse zorgstelstel.

Maar door je "gemiddeld" te gradragen conform je peers binnen je vermogenscategorie, aandacht te hebben voor niet roken, geen (overmatige) alcohol consumptie, voldoende sport en beweging, goede voeding. Kun je inderdaad veel doen beïnvloeden.

Binnen het gehele FO-traject, dan ook belangrijk om aandacht te blijven houden niet alleen voor het financiële deel. Maar ook lichamelijke gezondheid en preventie. Als uiteraard ook mentale gezondheid. Het heeft tenslotte weinig zin om financieel voor de toekomst te gaan plannen indien je nu dagelijks een pakje rookt en een sixpack drinkt, morbide obees bent, en statistisch gezien een matige levensverwachting kent.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Members only:

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Binnen het gehele FO-traject, dan ook belangrijk om aandacht te blijven houden niet alleen voor het financiële deel. Maar ook lichamelijke gezondheid en preventie. Als uiteraard ook mentale gezondheid. Het heeft tenslotte weinig zin om financieel voor de toekomst te gaan plannen indien je nu dagelijks een pakje rookt en een sixpack drinkt, morbide obees bent, en statistisch gezien een matige levensverwachting kent.
Nou, in dat geval is het juist een stuk makkelijker om FO te worden want je hebt niet zo'n groot potje nodig. ;)

• Rubbergrover1
Tommie12 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Het is voor iedereen duidelijk dat er moet gepraat worden, maar als je kortaf te horen krijgt dat het jouw probleem niet is, dan stop ik. Ik zou harder aan dringen als het mijn ouders waren, maar dat is bij mij niet het geval.
Het hangt gewoon ook sterk af van hoe de ouders zijn.

Hier was de een heel pragmatisch, open en 'zakelijk', dat je beter bij leven al stapje voor stapje kunt schenken dan tot de dood blijven oppotten. Die ging dus jaarlijks de vrijstelling schenken totdat uiteindelijk het vermogen klein genoeg was dat ook recht op zorgtoeslag ontstond. Bij de ander praatte je niet echt over geld. Maar wist je wel: als er iets is, kan je altijd aankloppen en dan valt er wat te regelen. Wel tegen zakelijke voorwaarden, ook om het naar de rest eerlijk te houden. Dat betekende ook dat er bij overlijden een flink stuk naar de belastingdienst ging. Maar je wist wel dat het 'not done' was om te suggereren om bij leven al wat te schenken. Dan zou je vooral als aasgieren overkomen.

• ybos
Members only:

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:28
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:58:
Dat betekende ook dat er bij overlijden een flink stuk naar de belastingdienst ging.
Ik kom uit een gezin met 5 kinderen, dan valt het al snel nogal mee. Vrijstelling is €26.230 per kind en daarna 10% belasting tot €158.669 per kind. Met een erfenis van €184.889 per kind (voor mijn ouders dus €924.495) heb je het dus over een belasting van 8,6%.

Met een afbetaalde woning en verder weinig bijzonders (gemiddelde situatie) valt dat dus allemaal wel mee, daar hoef je niet perse veel moeite voor te doen.
Members only:

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 310 311 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.