https://letmegooglethat.c...en+coupon+in+Belgi%C3%AB+phantom09 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:29:
[...]
Wat zjin coupons?? Een kortings bonnetje van de supermarkt ??
Als je het niet weet, zo moeilijk is dat toch niet.....
https://letmegooglethat.c...en+coupon+in+Belgi%C3%AB+phantom09 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:29:
[...]
Bonds zou ik niet aan beginnen, rendement is te laag en de VRH is veel te hoog.R.van.M schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:27:
[...]
Het alternatief is dat je de potjes niet aanvult en dus eerst het potje cash opmaakt, dan bonds en uiteindelijk verder gaat met een 100% aandelen portefuille. Dat komt op een bepaalde manier in de buurt van een equity glidepath. Het artikel gaat hier uitgebreid op in met de volgende conclusie;
Resultaat isrube schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:36:
[...]
https://letmegooglethat.c...en+coupon+in+Belgi%C3%AB+
Als je het niet weet, zo moeilijk is dat toch niet.....
Ik denk er iets in mis in met jouw instellingen want bij mij werkt het wel gewoon....
Ik ben niet zo'n fan van die glidepath-manier. Naar mijn optiek bouw je dan naar het einde toe langzaam maar zeker juist meer risico in voor als er tegen die tijd een crash zou komen. Dus ik denk dat ik het ga houden bij het aanvullen van de spaarpot vanuit de beleggingen.R.van.M schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:27:
[...]
Op het moment dat je dan elk jaar cash opneemt en dan aan het eind van het jaar herbalanceerd is het min of meer een omweg om uiteindelijk een 60/40 portfolio te hebben.
Het alternatief is dat je de potjes niet aanvult en dus eerst het potje cash opmaakt, dan bonds en uiteindelijk verder gaat met een 100% aandelen portefuille. Dat komt op een bepaalde manier in de buurt van een equity glidepath.
Een couponobligatie is een obligatie die periodiek rente uitkeert aan de houder, ook wel couponrente genoemd. Deze rente wordt meestal jaarlijks of halfjaarlijks uitgekeerd en is een percentage van de nominale waarde van de obligatie. De term "coupon" verwijst naar de papieren strookjes die vroeger aan obligaties waren bevestigd, die werden ingeleverd om de rente te ontvangen.phantom09 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:29:
[...]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat hoeft uiteraard niet. Je neemt dan kortlopende obligaties die in december vrijvallen (bijv van NL of Dld). Er zijn in ieder geval regelmatig (Europesche) die tot max einde van het jaar lopen. En dat is dan geen transactie in de zin van de VRH, want je hebt geen invloed op de gebeurtenis.phantom09 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:54:
[...]
Bonds zou ik niet aan beginnen, rendement is te laag en de VRH is veel te hoog.
Waar/op welke manier koop je die precies?jerh schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:00:
[...]
Dat hoeft uiteraard niet. Je neemt dan kortlopende obligaties die in december vrijvallen (bijv van NL of Dld). Er zijn in ieder geval regelmatig (Europesche) die tot max einde van het jaar lopen. En dat is dan geen transactie in de zin van de VRH, want je hebt geen invloed op de gebeurtenis.
Obligaties worden bij je broker getoond met een rentepercentage en een vervaldatum. Je kiest ze dus simpelweg op die datum uit. Sommige brokers hebben hier ook tooltjes voor zoals 'Bond Scanner' op IBKR.zwaargeschapen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:50:
[...]
Waar/op welke manier koop je die precies?
Rubbergrover1 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:18:
[...]
Ik ben niet zo'n fan van die glidepath-manier. Naar mijn optiek bouw je dan naar het einde toe langzaam maar zeker juist meer risico in voor als er tegen die tijd een crash zou komen. Dus ik denk dat ik het ga houden bij het aanvullen van de spaarpot vanuit de beleggingen.
Het lijkt me sterk dat dit een optimale rationele strategie is. Als je voor 2027 en na 2027 meer risico kan nemen, dan kan je dat ook in 2027. Of je kan het ook niet voor en/of na 2027. Al laat ik me graag overtuigen van mijn ongelijk.
Het probleem is Sequence of Returns Risk (SORR). Als je net met pensioen gaat en de eerste jaren gepaard gaan met slechte beursresultaten, dan daalt je kapitaal niet alleen door marktdalingen, maar ook door je onttrekkingen. Daardoor blijft er onvoldoende vermogen over om mee te profiteren van het herstel wanneer de markt later aantrekt.Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:38:
[...]
Het lijkt me sterk dat dit een optimale rationele strategie is. Als je voor 2027 en na 2027 meer risico kan nemen, dan kan je dat ook in 2027. Of je kan het ook niet voor en/of na 2027. Al laat ik me graag overtuigen van mijn ongelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door R.van.M op 17-06-2025 13:57 ]
Wellicht interessant om hier de samenvatting te geven.alson schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:20:
Ben Felix heeft recentelijk een goede video over sequence of return risk en het onderzoek naar verschillende strategiën om daarmee om te gaan: YouTube: "Sequence of Returns Risk"
Maar als je dit risico niet kan dragen op moment van pensioendatum dan kan je het ook niet dragen in de voorgaande jaren.R.van.M schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Het probleem is Sequence of Returns Risk (SORR). Als je net met pensioen gaat en de eerste jaren gepaard gaan met slechte beursresultaten, dan daalt je kapitaal niet alleen door marktdalingen, maar ook door je onttrekkingen. Daardoor blijft er onvoldoende vermogen over om mee te profiteren van het herstel wanneer de markt later aantrekt.
Er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan, afhankelijk van je situatie:
- Je kunt tijdelijk je uitgaven flink verlagen (voor mij geen optie, aangezien ik een leanFIRE-aanpak volg).
- Je kunt tijdelijk weer gaan werken (ook lastig voor mij, aangezien ik emigreer).
- Je kunt een aparte buffer aanhouden in de vorm van spaargeld, waaruit je onttrekt tijdens beurscrises. (de bucket strategie, maar die komt uiteindelijk redelijk overeen met een equity glidepath)
- Je kunt een equity glidepath (zoals in mijn post) opzetten. Hier heeft ERN een goede post over wat de basis van mijn strategie is.
Er zijn ongetwijfeld nog andere strategieën dus als je goede ideeën hebt, laat het me weten!
Als je zelf besluit voor je officiele pensioendatum te vertrekken (en dat is toch de bedoeling van dit topic), dan kun je het risico prima afdekken door nog even door te werken, dus dat is geen probleem, maar wel jammer natuurlijk.Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Maar als je dit risico niet kan dragen op moment van pensioendatum dan kan je het ook niet dragen in de voorgaande jaren.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat sequence of return risk is. Wellicht dat een klein voorbeeld helpt;Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Maar als je dit risico niet kan dragen op moment van pensioendatum dan kan je het ook niet dragen in de voorgaande jaren.
Jaar | Rendement% | Rendement € | Ontrekking | Vermogen |
1929 | -8,3% | € 8.300- | € 4.000 | € 87.700 |
1930 | -24,9% | € 21.837- | € 4.080 | € 61.783 |
1931 | -43,8% | € 27.061- | € 4.162 | € 30.560 |
1932 | -8,2% | € 2.506- | € 4.245 | € 23.810 |
1933 | 53,9% | € 12.833 | € 4.330 | € 32.313 |
1934 | 1,0% | € 323 | € 4.416 | € 28.220 |
1935 | 47,7% | € 13.461 | € 4.505 | € 37.176 |
Jaar | Rendement% | Rendement € | Ontrekking | Vermogen |
1929 | 47,7% | € 47.700 | € 4.000 | € 143.700 |
1930 | 1,0% | € 1.437 | € 4.080 | € 141.057 |
1931 | 53,9% | € 76.030 | € 4.162 | € 212.925 |
1932 | -8,2% | € 17.460- | € 4.245 | € 191.220 |
1933 | -43,8% | € 83.755- | € 4.330 | € 103.136 |
1934 | -24,9% | € 25.681- | € 4.416 | € 73.039 |
1935 | -8,3% | € 6.062- | € 4.505 | € 62.472 |
Jaar | Rendement% | Rendement € | Ontrekking | Vermogen | Cash | Totaal |
1929 | -8,3% | € 4.150- | € 4.000 | € 41.850 | € 50.000 | € 91.850 |
1930 | -24,9% | € 10.421- | € 4.080 | € 32.349 | € 45.000 | € 77.349 |
1931 | -43,8% | € 14.169- | € 4.162 | € 19.019 | € 40.000 | € 59.019 |
1932 | -8,2% | € 1.560- | € 4.245 | € 18.214 | € 35.000 | € 53.214 |
1933 | 53,9% | € 9.818 | € 4.330 | € 28.702 | € 30.000 | € 58.702 |
1934 | 1,0% | € 287 | € 4.416 | € 29.573 | € 25.000 | € 54.573 |
1935 | 47,7% | € 14.106 | € 4.505 | € 44.174 | € 20.000 | € 64.174 |
De reden is dat ik 2027 stop met werken en emigreer. Als de week erna de beurs in elkaar stort heb ik een probleem. Als het na 5 jaar pas gebeurd heb ik waarschijnlijk geen probleem. Ik wil dus in de jaren rondom 2027 minder risico hebben.Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:37:
Ik snap wat sequence of return risk is, maar dan kan je toch geen plan van aanpak maken met een statische allocatie per jaar? Laten we als startpunt nemen dat je huidige allocatie van 60% aandelen voor 2025 optimaal is. Dan kan je toch moeilijk zeggen dat je in 2026 minder risico kan nemen. Die sequence of return risk heb je dit jaar ook! En wellicht doet de beurs het fantastisch in 2025, is je portfolio 25% meer waard aan het einde van het jaar en kan je dus juist meer in plaats van minder risico nemen.
Interessante video, waarbij de conclusie is dat een 100% allocatie het minste risico met zich meebrengt. ERN komt echter tot een andere conclusie: volgens hem kan een glidepath wel het risico verlagen.alson schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:20:
Ben Felix heeft recentelijk een goede video over sequence of return risk en het onderzoek naar verschillende strategiën om daarmee om te gaan: YouTube: "Sequence of Returns Risk"
Ik snap dat je strategie gunstig is als precies in 2027 de beurs instort. Maar wat doe je als dat in 2026 gebeurt? Stel je dan de emigratie een jaar uit?R.van.M schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:45:
[...]
De reden is dat ik 2027 stop met werken en emigreer. Als de week erna de beurs in elkaar stort heb ik een probleem. Als het na 5 jaar pas gebeurd heb ik waarschijnlijk geen probleem. Ik wil dus in de jaren rondom 2027 minder risico hebben.
Langdurig wil ik 80% (of wellicht wel 100%) in aandelen zitten omdat dat uiteindelijk de beste rendementen geeft en dus de hoogste WR ondersteund.
Beter dan dit kan ik het niet uitleggen wat mijn strategie is
Als de beurs daalt in 2026 is er ook minder een probleem omdat de allocatie al afgebouwd is naar 55%. Vandaar dat de afbouw plaats vind voor en na de pensioendatum. Gebeurt het echter ruim voor de pensioendatum dan zal ik mijn pensioen inderdaad wat uitstellenHielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:12:
[...]
Ik snap dat je strategie gunstig is als precies in 2027 de beurs instort. Maar wat doe je als dat in 2026 gebeurt? Stel je dan de emigratie een jaar uit?
En wat doe je als over 5 jaar de beurzen nog precies op hetzelfde niveau staan als 2027? Gaat dan die allocatie toch gewoon omhoog?
Okay, maar vind je dat dan niet vreemd? Je capaciteit om risico te nemen kan juist afnemen in de jaren na 2027 als de beurs het matig of slecht doet. Immers heb je dan aan de ene kant een portfolio die niet meer waard wordt (of zelfs minder, zeker omdat je er ook van moet leven) en tegelijkertijd zullen plan B opties (al lijk je daar sowieso niet echt op te rekenen) verder uit zicht raken met bijv. een hogere leeftijd en grotere afstand tot de arbeidsmarkt.R.van.M schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:33:
Verder zal de allocatie vanaf 2027 per jaar weer worden opgebouwd ongeacht wat de beurs doet. Uiteindelijk is het tijdelijk stallen van vermogen in cash een verzekering die geld kost (gemist rendement) om een risico af te dekken (flinke dalingen aan het begin van je pensioen).
Nee vanwege het SoRR. Je weet immers niet wanneer de daling zich zal voordoen. Het enige wat je kan doen is tijdelijk een verzekering ervoor nemen. Langdurig is het geen optie omdat het te veel rendement kost.Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:46:
[...]
Okay, maar vind je dat dan niet vreemd? Je capaciteit om risico te nemen kan juist afnemen in de jaren na 2027 als de beurs het matig of slecht doet. Immers heb je dan aan de ene kant een portfolio die niet meer waard wordt (of zelfs minder, zeker omdat je er ook van moet leven) en tegelijkertijd zullen plan B opties (al lijk je daar sowieso niet echt op te rekenen) verder uit zicht raken met bijv. een hogere leeftijd en grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
Dus daarom lijkt het mij in ieder geval geen rationele strategie. Of je hebt die capaciteit om risico te nemen ook in 2027, of die "verzekering" is inderdaad nodig, maar dan past het niet bij je plan na 2027.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maakt mij niet uit. Maar als je eigen uitleg niet verder komt dan “vanwege moeilijke afkorting X” moet je je misschien afvragen of je begrip van de materie voldoende is om je beslissingen op te bouwen.R.van.M schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:22:
[...]
Nee vanwege het SoRR. Je weet immers niet wanneer de daling zich zal voordoen. Het enige wat je kan doen is tijdelijk een verzekering ervoor nemen. Langdurig is het geen optie omdat het te veel rendement kost.
Ik kan het niet beter uitleggen dan dit en zal er verder ook niet meer op ingaan.
Je kunt het ook omdraaien: jij kunt je ook verdiepen in de moeilijke - en uitgelegde - afkorting en strategie.Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:08:
[...]
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maakt mij niet uit. Maar als je eigen uitleg niet verder komt dan “vanwege moeilijke afkorting X” moet je je misschien afvragen of je begrip van de materie voldoende is om je beslissingen op te bouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 17-06-2025 18:27 ]
[ Voor 33% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-06-2025 18:52 ]
youtube.com/@hisrep
Ik vraag het om de poster te laten nadenken of wat ie doet zinnig is, en hopelijk kunnen andere mensen in dit topic er wat van leren. Niet omdat ik niet weet wat sequence of return risk isRequiem19 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:25:
[...]
Je kunt het ook omdraaien: jij kunt je ook verdiepen in de moeilijke - en uitgelegde - afkorting en strategie.
Met de reactie die je nu geeft nodig je niemand uit om in de toekomst nog eea uit de doelen te doen.
Ik weet zelf overigens ook niet of ik het conceptueel begrijp, maar vereenvoudigd begrijp ik dat het risico op een significante waardedaling bij combinatie onttrekkening + aandelen daling in het begin van een lange reeks (sequence) een zeer grote impact kan hebben op het eindresultaat. Dit risico koop je af door in de begin jaren verwacht hoger (maar onzeke) rendement in te leveren ten gunste van zeker (maar lager) rendement. Tot het moment dat je horizon dusdanig ‘kort’ is dat je een SoR kunt dragen. Risicomanagement dus.
De crux is vlgs mij de lengte van de sequence. Als je horizon 40 jaar is en je verliest in de eerste 5 jaar 50% van je vermogen, heeft dat een aanzienlijke impact de volgende 35 jaar, waardoor de kans mathematisch hoog wordt dat je in jaar 31,32,33,34 of 35 op nul uitkomt.
Als hetzelfde scenario plaats vindt, maar je horizon is 30 jaar en je moet nog maar 25 jaar overbruggen, red je het wellicht precies wel met je 4% swr.
Waarom vind je dat / waar baseer je dat op?Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Ik vraag het om de poster te laten nadenken of wat ie doet zinnig is, en hopelijk kunnen andere mensen in dit topic er wat van leren. Niet omdat ik niet weet wat sequence of return risk is. Maar het probleem van deze strategie is dat de allocatie juist helemaal geen rekening houdt met wat die daadwerkelijk sequence of return is en je dus soort van random teveel of juist te weinig risico neemt.
Ik denk dat je het zo moet zien dat het voor bepaalde situaties statistisch de betere aanpak is. Dat is bepaald aan de hand van heel veel simulaties en tijdsintervallen. Ik kan je de artikelen van ERN aanbevelen. Dat kan inderdaad in werkelijkheid anders uitpakken. Dat is een beetje hetzelfde als de discussie over lumpsum investeren, dat in 2/3 van de gevallen beter uitpakt maar dus in 1/3 van de gevallen niet.Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Ik vraag het om de poster te laten nadenken of wat ie doet zinnig is, en hopelijk kunnen andere mensen in dit topic er wat van leren. Niet omdat ik niet weet wat sequence of return risk is. Maar het probleem van deze strategie is dat de allocatie juist helemaal geen rekening houdt met wat die daadwerkelijk sequence of return is en je dus soort van random teveel of juist te weinig risico neemt.
Simpel, de allocatie aandelen staat nu al vast. Onafhankelijk van hoe de portfolio (en eventueel andere relevante variabelen) zich ontwikkelen. Maar juist vanwege de "sequence of return risk" kan je na 1,2,3,4 of 5 jaar in een heel andere situatie zitten waarbij je juist veel minder of meer risico kan nemen.Requiem19 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:04:
[...]
Waarom vind je dat / waar baseer je dat op?
Nee, dat is niet vergelijkbaar. Het gaat niet om het resultaat na de beslissing, het gaat erom op het moment van beslissing of je een risico wel of niet kan nemen. Als het statistisch gezien op punt X een goed idee is (om meer/minder risico te nemen) dan is dat op punt Y bij vergelijkbare omstandigheden ook het geval.BK70 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:38:
[...]
Ik denk dat je het zo moet zien dat het voor bepaalde situaties statistisch de betere aanpak is. Dat is bepaald aan de hand van heel veel simulaties en tijdsintervallen. Ik kan je de artikelen van ERN aanbevelen. Dat kan inderdaad in werkelijkheid anders uitpakken. Dat is een beetje hetzelfde als de discussie over lumpsum investeren, dat in 2/3 van de gevallen beter uitpakt maar dus in 1/3 van de gevallen niet.
Dit is inderdaad een officiele mogelijkheid om de VRH te ontlopen.jerh schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:00:
[...]
Dat hoeft uiteraard niet. Je neemt dan kortlopende obligaties die in december vrijvallen (bijv van NL of Dld). Er zijn in ieder geval regelmatig (Europesche) die tot max einde van het jaar lopen. En dat is dan geen transactie in de zin van de VRH, want je hebt geen invloed op de gebeurtenis.
Als ik het goed begrijp krijg je dus in 2033 AOW en aanvullende pensioen (wat voor jou niet voldoende is).
phantom09 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:50:
[...]
Als ik het goed begrijp krijg je dus in 2033 AOW en aanvullende pensioen (wat voor jou niet voldoende is).
Echter AOW+ aanvullende pensioen zijn redelijk zeker.
Je moet dus de jaren vanaf 2027 tot aan 2033 overbruggen door te leven van je cash/spaargeld en je beleggingen. Klopt dit?
Volgens mij zijn het niet alleen empirische simulaties die dit tot een relatief goede aanpak maken, maar zit er ook wel een logische gedachte achter. In een goed jaar is het rendement hoger dan waar je vanuit gaat en zijn de jaarlijkse onttrekkingen een stuk lager dan het rendement. Met goede jaren bouw je dus in feite een extra buffertje op. En kun je makkelijker een slecht jaar opvangen. Maar in het eerste jaar heb je die buffer nog niet. En loop je dus best veel risico. Daarom wil je in het eerste jaar relatief veel zeker hebben. Na een paar goede jaren is die buffer juist flink groot geworden en kun je meer risicos nemen. En kun je het percentage aandelen dus uitbreiden.BK70 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:38:
[...]
Ik denk dat je het zo moet zien dat het voor bepaalde situaties statistisch de betere aanpak is. Dat is bepaald aan de hand van heel veel simulaties en tijdsintervallen. Ik kan je de artikelen van ERN aanbevelen. Dat kan inderdaad in werkelijkheid anders uitpakken.
Jup, klopt helemaal. Maar dan moet je dus wel die goede jaren hebben gehad en die extra buffer hebben opgebouwd om vervolgens meer risico te nemen. Als je ervan uit kan gaan dat je in de eerste jaren een goed rendement hebt dan is die extra zekerheid in het begin natuurlijk uberhaupt niet nodigRubbergrover1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:38:
[...]
Volgens mij zijn het niet alleen empirische simulaties die dit tot een relatief goede aanpak maken, maar zit er ook wel een logische gedachte achter. In een goed jaar is het rendement hoger dan waar je vanuit gaat en zijn de jaarlijkse onttrekkingen een stuk lager dan het rendement. Met goede jaren bouw je dus in feite een extra buffertje op. En kun je makkelijker een slecht jaar opvangen. Maar in het eerste jaar heb je die buffer nog niet. En loop je dus best veel risico. Daarom wil je in het eerste jaar relatief veel zeker hebben. Na een paar goede jaren is die buffer juist flink groot geworden en kun je meer risicos nemen. En kun je het percentage aandelen dus uitbreiden.
Maar hierbij moet je nog wel kijken naar hoe hoog de jaarlijkse onttrekkingen in verhouding tot de zak geld zijn. Als je die zak geld op wil maken in x jaar, dan zul je op een gegeven moment ondanks die extra buffer toch nog best wat risico kunnen lopen. Dan kun je naar het eind toe dus soms juist weer het percentage aandelen willen verlagen. Afhankelijk van hoe alles gerendeerd heeft.
Nou, punt is dus juist dat als je die goede jaren niet hebt, de impact daarvan op je vermogen relatief laag is omdat er relatief weinig in aandelen zit. En uiteraard is dit een heel generiek schema en kun je die allocatie aanpassen als de rendementen meevallen/tegenvallen.Hielko schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Jup, klopt helemaal. Maar dan moet je dus wel die goede jaren hebben gehad en die extra buffer hebben opgebouwd om vervolgens meer risico te nemen. Als je ervan uit kan gaan dat je in de eerste jaren een goed rendement hebt dan is die extra zekerheid in het begin natuurlijk uberhaupt niet nodig
Dat is een terecht punt: aan het einde van ieder jaar heb je additionale informatie die je aan het begin van het jaar nog niet had. Daarom heb ik de strategie en allocatie die we uiteengezet is gelezen als een voorgenomen strategie.Hielko schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55:
[...]
Simpel, de allocatie aandelen staat nu al vast. Onafhankelijk van hoe de portfolio (en eventueel andere relevante variabelen) zich ontwikkelen. Maar juist vanwege de "sequence of return risk" kan je na 1,2,3,4 of 5 jaar in een heel andere situatie zitten waarbij je juist veel minder of meer risico kan nemen.
Ik denk dat de gevolgtrekking van vergelijkbare risico's onjuist is.Nee, dat is niet vergelijkbaar. Het gaat niet om het resultaat na de beslissing, het gaat erom op het moment van beslissing of je een risico wel of niet kan nemen. Als het statistisch gezien op punt X een goed idee is (om meer/minder risico te nemen) dan is dat op punt Y bij vergelijkbare omstandigheden ook het geval.
Je kan natuurlijk prima een vergelijkbaar risico hebben op moment 1 en 2, ondanks dat er een paar jaar verschil in nog te overbruggen periode zit. Als je 45 bent en je hebt nog 45-55 jaar te gaan (hopelijk) dan is 1 of 2 jaar later je tijdsspanne niet noemenswaardig anders. Maar je portfolio kan prima 10% of 20% minder waard zijn (als je een 3% withdrawal rate hanteert is daar nauwelijks koersverlies voor nodig...). Of je portfolio kan (veel) meer waard zijn natuurlijk, al is te weinig risico nemen als je toch al een ruime buffer hebt natuurlijk minder problematisch.Requiem19 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:54:
[...]
Ik denk dat de gevolgtrekking van vergelijkbare risico's onjuist is.
Op moment 1 is het risico dat je voortijdig met 0 euro eindigt X% omdat de tijdsspanne die je moet overbruggen Z jaar
Op moment 2 is het risico dat je voortijdig met 0 euro eindigt Y% omdat je tijdsspanne die je moet overbruggen Z -/- de jaren tussen moment 2 en moment 1.
De lengte van de sequence is van invloed op het risico. En daarom is de strategie in ieder geval niet onbegrijpelijk. Het enige dat je er rationeel over kunt zeggen is dat je het (tijdelijke) glidepath dynamisch zou moeten maken ipv statisch (zoals besproken in de quote hierboven).
Kortom: conceptueel zit er wel iets in de strategie - eens?
Zit je dan niet vast aan de 3 maanden regel dat je in die periode niet mag beleggen, omdat ze het anders zien als belasting ontduiking?jerh schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:00:
[...]
Lees zijn post nog eens, daar staat het antwoord al. Het is geen verkooptransactie.NicoHF schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:32:
[...]
Zit je dan niet vast aan de 3 maanden regel dat je in die periode niet mag beleggen, omdat ze het anders zien als belasting ontduiking?
Maar dat is précies de Sequence of Returns risk. Zie voorbeelden hier: R.van.M in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"Hielko schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:12:
[...]
Je kan natuurlijk prima een vergelijkbaar risico hebben op moment 1 en 2, ondanks dat er een paar jaar verschil in nog te overbruggen periode zit. Als je 45 bent en je hebt nog 45-55 jaar te gaan (hopelijk) dan is 1 of 2 jaar later je tijdsspanne niet noemenswaardig anders. Maar je portfolio kan prima 10% of 20% minder waard zijn (als je een 3% withdrawal rate hanteert is daar nauwelijks koersverlies voor nodig...). Of je portfolio kan (veel) meer waard zijn natuurlijk, al is te weinig risico nemen als je toch al een ruime buffer hebt natuurlijk minder problematisch.
Maar wat je zegt is mathematisch niet zo. Als je met 100k met alles in aandelen in problemen (kan) komen en daarom doe je dat niet, dan kan je zeker in de problemen komen met 64k met alles in aandelen. Dat lijkt me vrij evident. Zou wel magisch zijn als je ineens met minder geld gegarandeerd niet meer in de problemen kan komen...Requiem19 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:12:
[...]
Maar dat is précies de Sequence of Returns risk. Zie voorbeelden hier: R.van.M in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 5"
In het uitgelegde voorbeeld zie je dat 50% cash allocatie in zo'n 'bad performance' periode het verschil is tussen van 100k naar 37k of van 100k naar 64k gaan.
Als je mathematisch vaststelt dat je - uitgaande van dit voorbeeld - mathematisch in 100% van de gevallen met 64k de resterende benodigde tijd uit kunt zingen (met de 64k opnieuw geheralloceerd in aandelen) volledig terug in aandelen, maar niet met 37k terug in aandelen, is dit toch simpelweg een valide strategie.
Wel als het aantal jaren korter is....Hielko schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:42:
[...]
Maar wat je zegt is mathematisch niet zo. Als je met 100k met alles in aandelen in problemen (kan) komen en daarom doe je dat niet, dan kan je zeker in de problemen komen met 64k met alles in aandelen. Dat lijkt me vrij evident. Zou wel magisch zijn als je ineens met minder geld gegarandeerd niet meer in de problemen kan komen...
Het draait allemaal om de slagingskans. Een WR van 4% heeft historisch gezien een slagingskans van ongeveer 95%.
Ik zou toch even de tijd nemen om al wat gezegd is even rustig op te nemen. Want je lijkt over een aantal punten heen te kijken. Het gaat niet om 100k of 64k aandelen. Het gaat om wat er gebeurt rond het jaar dat je met pensioen gaat (of de periode). Stel dat je met 100k begint:Hielko schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:42:
[...]
Maar wat je zegt is mathematisch niet zo. Als je met 100k met alles in aandelen in problemen (kan) komen en daarom doe je dat niet, dan kan je zeker in de problemen komen met 64k met alles in aandelen. Dat lijkt me vrij evident. Zou wel magisch zijn als je ineens met minder geld gegarandeerd niet meer in de problemen kan komen...
Nee, je vergeet dat de overige variabelen verschillen. Met name de resterende looptijd. Het kan zijn dat als je uitgaat van een bepaald vast, gemiddeld, rendement je aan het begin 100k nodig hebt om de rest van de tijd te overleven, maar op het tweede tijdstip 50k nodig hebt om vanaf dat moment te overleven. Als de werkelijke rendementen afwijken en je pot geld op het tweede moment 64k is in plaats van 50k, dan heb je dus significant minder risico dat je te weinig geld hebt. En kun je meer risico nemen.Hielko schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:42:
[...]
Dan doet België zelfs beter.
Sony A7 iv en wat recycled glas
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 19-06-2025 09:46 ]
Klopt helemaal. In Nederland is de belasting al relatief hoog in vergelijk met andere landen en het ziet er naar uit dat dit nog ongunstiger word de komende jaren.Tommie12 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:31:
[...]
Dan doet België zelfs beter.
30% op dividenden, maar slechts 10% op vermogenswinst (en een vrijstelling van 10k per jaar).
De 30% op dividenden is er al, de 10% is het huidige ontwerp.
Tja, er zijn redenen waarom rijke nederlanders die hun bedrijf verkopen naar België komen wonen.
Die nieuwe heffing gaat alleen over directe inkomsten (dividend, couponrente, huur etc,) en niet over koers-/vermogenswinst. Voor veel normale kleine beleggers heeft dat relatief weinig impact. Stel dat je een ton hebt met 2% dividendrendement (wat al aan de hoge kant is). Dan betekent 5% extra belasting een heffing van 5% over 2000 euro dividend = 100 euro extra belastingen. Oftewel een promille van je vermogen. Als je daarnaast een koerswinst van bv 6% hebt, dan maakt dat promille belastingen niet meteen het verschil tussen wel of niet kiezen voor de VS.DeNachtwacht schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:51:
Oei, het is nog in concept en het is Trump die het zegt, maar…
https://www.nu.nl/economi...ls-beleggersparadijs.html
Zal aardig wat gevolgen hebben voor beleggingen in Europa in allerlei soorten en maten omdat je toch al snel op één of andere manier via tech enz Amerikaanse beleggingen wil/hebt.
Je hebt daar al je eerste vrienden gemaaktrube schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:51:
@R.van.M ik had er nooit bewust over nagedacht, alleen van, dat is een klein eiland, ik weet niet of ik daar zou willen wonen. Maar nu begrijp ik waarschijnlijk waarom vrienden van vrienden wel in Malta zijn gaan wonen.
Ik ben het met je eens en begrijp jou volledig.R.van.M schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:09:
[...]
Je hebt daar al je eerste vrienden gemaakt. Bovendien ben je niet verplicht om er het hele jaar door te wonen. Je kunt bijvoorbeeld de herfst- en wintermaanden in Malta doorbrengen, en in de zomer Nederland bezoeken. Met het belastingvoordeel dat je zo behaalt, kun je ook nog eens mooie reizen maken.
In het kader van mijn eigen emigratie naar Zuid-Amerika heb ik hier zelf ook veel over nagedacht. Hoe is het eigenlijk om straks in een klein stadje of dorp aan het strand ver weg te wonen? Mijn conclusie was dat ik in de basis een huismus ben. Ik breng het grootste deel van mijn tijd thuis door. Daarnaast sport ik graag individueel en hou ik van koken, dingen die ik overal ter wereld kan doen, ongeacht waar ik woon.
Wat het sociale aspect betreft: een deel van de familie van mijn vrouw woont daar al, en ik denk juist dat het in een kleinere gemeenschap makkelijker is om nieuwe sociale contacten op te bouwen. Als laatste zal je met hobby's ook weer nieuwe mensen ontmoeten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq