In de eerste plaats zei ik ook ábsoluut niet dat je 750k hebt op je 35e.DeNachtwacht schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:36:
[...]
Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dat dan voor je ziet. In veel kapitalistische landen is dat makkelijker haalbaar door veel minder verplichte pensioenregelingen (zie de forse inkomensverschillen met de VS, $100.000 jaarsalaris is daar al lang niet meer voor de happy few). Nu gaan wij die kant gelukkig ook wat meer op, maar alsnog heb je fors minder regie over je geld door werkloosheidsuitkeringen, zorgtoeslagen etc etc: de verzorgingsstaat.
Dus met jouw modale salaris van €60.000 per jaar (wat je sowieso niet vanaf je 16e hebt) hou je echt niet voldoende over om tussen je 17e en 35e even €750.000 vanuit het niets bij elkaar te sparen/beleggen. Het sommetje werkt gewoon niet.
Ik zei dat je hard op weg kán zijn. Ik vind het ook helemaal niet zo boeiend om hier te 'bewijzen' wat wel en niet kan.
Wat ik wel boeiend vind is dat op je 16e een simpele gewoonte om iedere maand 100 euro te beleggen heel krachtig is met de factor tijd. Als we voor het gemak even de 100 euro aanhouden tot je 35e, zit je al bijna tegen de 50k, mits de beurs de historische patronen volgt. Uiteraard is 100 euro peanuts zodra je een normale baan hebt en wordt de inleg normaliter over de jaren heen steeds hoger en kun je al heel goed op weg zijn op je 35e.
Klein beginnen, goede gewoontes aanleren (en tegelijkertijd een leuk leven leiden - je leeft NU) en je hebt een flinke voorsprong op veel anderen.