Het probleem van de redenering van de economen is dat ze ervan uit gaan dat het tarief wordt aangepast naar gelang de VAB (verlaagd) en VWB (verhoogd). Maar dat is politiek praktisch onmogelijk. Het tarief van 36%, zeker als je bedenkt dat bedrijven ook al belasting over de opbrengsten hebben betaald, is hoog ten opzichte van landen om ons heen: bijvoorbeeld Duitsland heeft een tarief van ongeveer 25 %, België 10 %. En dan rekenen we voor het gemak heffingskortingen niet mee.
De redenering van de economen dat het effectieve tarief omlaag gaat met VWB ten opzichte van VAB is correct. Maar omdat het tarief absurd hoog is, en politiek onbespreekbaar, is de VWB de enige manier om het effectieve tarief nog enigszins te beperken, ten opzichte van de VAB.
Uiteindelijk zou een VAB economisch superieur kunnen zijn, als het tarief ruim onder de 20% zou zitten, laten we zeggen op 10%. Maar het tarief is onbespreekbaar, dus is alleen een indirecte discussie over het tarief mogelijk, via de effectieve tariefsverlaging die plaatsvindt bij een VWB.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Als je niet gemaakte winsten meerekent in het effectieve tarief, dan is het effectieve tarief bij het lang aanhouden van hoogrenderende effecten zoals aandelen veel hoger, doordat het rente op rente effect wordt afgeroomd. Over 30 jaar tijd kom je dan op een effectief tarief van boven de 50% uit met een VAB tarief van 36%. Bij VWB zou het effectieve tarief volgens die logica 36% zijn. Aangezien niet voor inflatie wordt gecorrigeerd, zal de daadwerkelijke koopkracht, zelfs bij een VWB, nog een stuk lager liggen. Als we inflatie ook meewegen wordt het effectieve tarief van de VAB nog veel hoger, en zelfs het tarief van de VWB wordt dan heel hoog.
Bij Stockwatch is er een mooi artikel over Box 3 geschreven, waar ze het duidelijker uitleggen dan ik kan in dit forum (
https://stockwatch.nl/posts/16842/wat-betekenen-de-nieuwe-box-3-regels-nou-echt-voor-uw-portemonnee).
Met VAB en een tarief van 36% is beleggen voor financiële onafhankelijkheid in Box 3 (want dat is flexibel, in tegenstelling tot pensioen en stenen) praktisch onmogelijk, tenzij je een heel hoog inkomen hebt waardoor je veel geld kan inleggen. Aangezien ik niet zo'n hoog inkomen heb, zal ik het toch meer van rendementen in Box 3 zelf moeten hebben, en dan wordt FO eigenlijk onbereikbaar voor mij met een VAB.