Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Zeker, maar jij gaf aan dat het voor de mensen met lagere inkomens, o.a. door toeslagen nog wel wat op af te dingen valt. Ik geef aan dat ook voor hogere inkomens dit niet een absolute werkelijkheid is, omdat er weliswaar geen toeslagen zijn, maar wel grotere kans op forse aftrekposten zoals HRA en giften.
Waarom vind je dat een creatieve benadering?
Zoals ik schreef, die 6x kom je probleemloos aan als je toeslagen niet meeneemt. Als je toeslagen meeneemt voor beide kanten gaat het relatieve verschil iig gegarandeerd nog veel meer dan 6x worden.
En dat is prima, we hebben een progressief systeem voor een reden. Maar het inhameren van sommige (zeker ook in een AWM) op een ieder die al heel veel belasting betaald omdat diegene een politiek andere mening heeft zou ook weleens mogen stoppen.
Maar giften vind ik een hele creatieve benadering om die erbij te pakken. Dat zijn dus enkel en alleen giften aan een goedgekeurd goed doel. Dus stellen dat je op die manier minder belasting betaald, terwijl je zelf nog veel minder eraan overhoudt, gaat bij mij er gewoon niet in. Maar als jij het redelijker vindt, dan kunnen we natuurlijk de belastingvrijstelling van giften aan goede doelen weghalen. Ik denk niet dat de mensen met een goed inkomen degene zijn die dat gaan voelen...
Wat bedoel je met dat we allebei 1,5x modaal zitten? Samen is dat toch 3x modaal? Of wilde jij een vergelijking maken op basis van huishoudinkomens van 2x 3x modaal = 6x modaal is € 46k x 6 = 276k inkomen? Dat is waarschijnlijk maar een hele kleine, zeer rijke groep huishoudens. En als die een veelvoud aan belasting betalen, wat mij betreft prima.
Ik wilde zeker als je kijkt naar hoeveel belasting je betaald kijken naar het inkomen per persoon. En dan is €150k als huishouden een goed inkomen, maar niet bijzonder. En dat is dus voor de belasting echt niet te vergelijken met een 3x modaal salaris van één persoon.
Toeslagen zitten in de tabellen, maar niet in de kolom die ik gebruik, dat is gewoon bruto salaris. Als je dus wel toeslagen meeneemt, dan kom je uit op ~0% belasting voor een modaal persoon (alleenstaand, met huurhuis en twee kinderen).
[
Voor 10% gewijzigd door
Sissors op 18-05-2026 13:23
]