ybos schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:09:
[...]
Die vind ik dan weer wat kort door de bocht.
Door mijn vorige elektrische auto te kopen heb ik de afgelopen 6 jaar zoveel aan brandstof bespaard dat mijn nieuwe elektrische auto "gratis" is. Wat ik moest bijbetalen was nagenoeg gelijk aan de nieuwe auto.
Als ik een benzine auto was blijven rijden die goedkoper was in aanschaf, was ik nat gegaan op de kosten om de boel operationeel te houden. En het besparen gaat gewoon door. Aanschaf alleen is niet alles.
Evenmin als dat met private lease het maandbedrag alles is uiteraard. Bijtelling, schade verrekening achteraf, etc. kan daar ook bij komen kijken. Maar is wat minder generalistisch te stellen, doordat het sterk afhankelijk is van de kleine lettertjes waar je een krabbel onder gezet hebt.
Uiteindelijk maakt het ook weer niet heel veel uit. Netto gezien is eigen aanschaf of private lease niet sterk verschillend in meeste omstandigheden, het willen blijven rijden in een moderne auto. Sterker nog, wil je iedere e.g., 2 jaar een nieuwe bak, dan is lease zelfs voordeliger. Doe je bewust echt langer met een auto, dan is koop mogelijk aantrekkelijker. Het break-even punt ligt relatief laat, pas na ongeveer 6 ~ 7 jaar dat koop gemiddeld genomen goedkoper wordt. En dan moet het niet tegenzitten qua onverwacht groot onderhoud. Op de levensduur van een auto klinkt dit kort, maar tegelijkertijd is dit ook ongeveer de periode waarin de meeste Nederlanders hun auto's ongeacht vervangen. Dus de meesten genieten geen financieel voordeel van koop.
Lease maatschappijen genieten het voordelen om auto's tegen een gunstig tarief in te kopen door schaalvergroting, als ook de kans op onverwacht groot onderhoud uit te kunnen smeren over de gehele vloot, en derhalve marges te behouden terwijl ze blijven concurreren met de reguliere markt.
Een nadeel van private lease is voornamelijk het inleveren van flexibiliteit door de contractduur. De meeste mensen gaan een contract aan voor meer dan 3 jaar. Vaak zelfs een jaar of 5. Veel kan dan natuurlijk veranderen. Je kunt verhuizen, gezinsuitbreiding kennen, van werk locatie doen veranderen, etc. Waarbij het contract niet langer passend hoeft te zijn. Te duur indien je de auto voor woon-werkverkeer komt te vervangen voor een fiets, mogelijk te klein in geval van gezinsuitbreiding, bijtelling of administratiekosten indien je juist meer gaat rijden. En opzegvergoeding indien je er in zijn geheel van af wilt door omstandigheden.
Maar ertegenover staat natuurlijk ook wel weer een stuk dienstverlening bij problemen. Onverwacht onderhoud, dan wordt je natuurlijk al snel flink ontzorgd met vlot een vervangende auto. In geval van eigendom, moet je hierin flink wat zelf regelen.
Financieel gezien is private lease zo slecht niet. Waar je enigszins voor moet waken is de verleiding om te gaan voor duurder. Doordat je niet in één keer bijvoorbeeld 10 - 20k euro extra hoeft af te tikken, voelt het prijsverschil voor een grotere auto behapbaar en kan de keuze soms snel gemaakt zijn. Maar per 100 euro extra, kost je dit op een contract van 5 jaar, circa 7.5k euro indien je dit afzet tegen een verwacht circa 7% rendement of circa 8.3k indien je dit afzet tegen een gemiddelde S&P500 return van afgelopen 10 jaar, beide gecorrigeerd voor inflatie. Oftewel, een circa 300 euro extra in de maand voor een echt duurdere klasse private lease, welk mogelijk goed te behappen voelt, kost je daarmee dan natuurlijk gewoon ergens tussen de 22k - 25k aan vermogensopbouw op de korte termijn.