Vanuit Microsoft Copilot na enkele verduidelijkende vragen, zowel de deeltijdfactor als het inkomen zijn van belang. Ik ga later eens kijken met wat berekeningen hoe dit kan uitpakken om een "strategie" te bepalen. De deeltijdfactor heb ik iets minder in de hand, het pensioengevend inkomen wel, door zoveel mogelijk van keuzebudget uit te betalen ipv uren/spaarverlof te kopen . Hoewel ik niet 36u structureel verwacht te werken, kan de compensatie dit wel voor korte periode (in elk geval 2026) wenselijk maken.
Bij ABP wordt de compensatie bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel in 2027 bepaald op basis van twee factoren:
1. Je pensioengrondslag in 2026
Dit is: Pensioengevend inkomen – franchise
Het pensioengevend inkomen is je bruto jaarsalaris (inclusief vakantiegeld en eventuele toelagen).
De franchise is het deel van je inkomen waarover je geen pensioen opbouwt (in 2025 was dat bij ABP ongeveer €16.300).
2. Je gemiddelde deeltijdfactor in 2026
Dit is het gemiddelde aantal uren dat je werkt ten opzichte van een fulltime dienstverband in het jaar 2026.
Werk je bijvoorbeeld gemiddeld 80% (0,8 fte) in 2026, dan wordt je compensatie ook naar rato berekend.
Beide factoren zijn dus bepalend. Je kunt een hoog inkomen hebben, maar als je in 2026 parttime werkt, valt je compensatie lager uit. En andersom: fulltime werken met een lager inkomen levert ook minder compensatie op. [acp.nl], [fnv.nl], [equipe.me]
Praktisch voorbeeld:
Stel je werkt nu 0,6 fte en overweegt om in 2026 tijdelijk naar 1,0 fte te gaan:
Je pensioengevend inkomen stijgt.
Je deeltijdfactor stijgt.
Daardoor wordt je pensioengrondslag hoger, en dus ook je compensatiebedrag.
Samengevat:
Zowel je inkomen als je deeltijdfactor in 2026 zijn bepalend voor de hoogte van je compensatie bij ABP. Meer uren werken in dat jaar kan dus een dubbel positief effect hebben.
Wil je dat ik een grove berekening maak van je mogelijke compensatie? Dan heb ik nodig:
Je geboortedatum of leeftijd in 2026
Je verwachte bruto jaarsalaris in 2026
Je deeltijdfactor (nu en eventueel in 2026)
[
Voor 11% gewijzigd door
Kluifjes op 15-10-2025 10:57
]