Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:48:
[...]

Als ik het goed begrijp kan dit gewoon, alleen wat is het nut van J6 en J7?
J6 --> je kan kiezen welke van j1 t/m j4 als 1 wire protocol gebruikt word en of je R1 populate of niet

j7 is kiezen waar je de flowsensor (of iets anders) verbind ..

Connect je niet kan je ook nog via dupont wires oid andere data kanalen opzetten .. ofzo .. multifunctioneel zeg maar

ik wil ook een soortgelijk boardje maken voor een esp32

Lessons learned ga ik vergelijkbaar iets doen voor een BBQ thermometer setup (temp probes) en meat probes .. (pellet brander herbouwen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17

xces

To got or not to got..

Nice, maar een ds18b20 heeft toch maar 3 draden? Of ik zie iets over het hoofd. Ik heb evt wel intetesse in het esp32 bordje, maar dan zou er voor mij ook al sturing van chloor/ph voorbereiding op moeten zitten en evt de male headers voor aansluitingen vervangen door schroefterminals oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

boardje heeft multifunctionele insteek ..

Ds18b20 en flowsensor zijn 3 draden (data + vcc en gnd)
Chloor / ph sensor = tx/rx + vcc (met 4k7 ohm weerstand) en gnd
Doseerpomp = tx/rx + vcc en gnd (aansturing) + 12v (pompen)

Dit is pas versie 0,1

Mijn insteek is dat je niet 10 ESP boardjes nodig hebt oid maar simpel met 1 controller aan de slag kan en eventueel langzaam uitbreiden ..

En het liefst dat je software matig het direct met domoticz/Homeassistant kan koppelen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:35
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:07:
[...]

J6 --> je kan kiezen welke van j1 t/m j4 als 1 wire protocol gebruikt word en of je R1 populate of niet

j7 is kiezen waar je de flowsensor (of iets anders) verbind ..

Connect je niet kan je ook nog via dupont wires oid andere data kanalen opzetten .. ofzo .. multifunctioneel zeg maar

ik wil ook een soortgelijk boardje maken voor een esp32

Lessons learned ga ik vergelijkbaar iets doen voor een BBQ thermometer setup (temp probes) en meat probes .. (pellet brander herbouwen)
Eigenlijk is dit een goed idee, ben benieuwd naar het eind resultaat en mogelijk als je wat over hebt wil ik wel mee doen :)

Zou het inderdaad wel universeel houden, er zijn zat verschillende sensoren...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:18:
Nice, maar een ds18b20 heeft toch maar 3 draden? Of ik zie iets over het hoofd. Ik heb evt wel intetesse in het esp32 bordje, maar dan zou er voor mij ook al sturing van chloor/ph voorbereiding op moeten zitten en evt de male headers voor aansluitingen vervangen door schroefterminals oid?
Voor chloor/ph heb ik dat opgelost met een "Whitebox T2 Mini MkII" board op mijn Arduino:
https://www.robesol.nl/en/whitebox-t2-mini-mkii.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Eigenlijk is dit een goed idee, ben benieuwd naar het eind resultaat en mogelijk als je wat over hebt wil ik wel mee doen :)

Zou het inderdaad wel universeel houden, er zijn zat verschillende sensoren...
ik hoop eigenlijk dat er op geschoten word met verbeteringen / idee-en / opties .. vooral mensen die dingen hebben die ik niet heb .. ik ben immers beperkt tot flow/temp sensors ..

ik zit bv te twijfelen om een PoE standaard oid toe te passen .. alhoewel ik vermoed dat 5v meer dan zat moet zijn voor "voeding" ..

De orb/chloor sensors/doseerpompjes

het idee is dat je het in een las doosje uit de bouwmarkt in kan steken en met schroef wartel(s) kan gebruiken voor je kabels in/uit .

meest "uitdaging" zie ik overgens in de ethernet kabel zelf . (A of B standaard)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:32:
[...]

ik hoop eigenlijk dat er op geschoten word met verbeteringen / idee-en / opties .. vooral mensen die dingen hebben die ik niet heb .. ik ben immers beperkt tot flow/temp sensors ..

ik zit bv te twijfelen om een PoE standaard oid toe te passen .. alhoewel ik vermoed dat 5v meer dan zat moet zijn voor "voeding" ..

De orb/chloor sensors/doseerpompjes

het idee is dat je het in een las doosje uit de bouwmarkt in kan steken en met schroef wartel(s) kan gebruiken voor je kabels in/uit .

meest "uitdaging" zie ik overgens in de ethernet kabel zelf . (A of B standaard)
Ja dit board is handig voor op de plek zelf waarbij je dus via UTP oid naar je ESP gaat...

Wat ik zelf wel zou willen is een geheel voor ESP zelf met een soort van "break out" naar schroef terminals oid met eventueel aantal componenten aanwezig zoals een relais of extra voedingslijn voor sensoren.

Geen idee of dit al universeel te krijgen is. momenteel ben ik nog niet heel actief met ESP32 bezig (enkel op bread board) maar wil uit eidenlijk toch nog een aantal ESP32 inzetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Ja dit board is handig voor op de plek zelf waarbij je dus via UTP oid naar je ESP gaat...

Wat ik zelf wel zou willen is een geheel voor ESP zelf met een soort van "break out" naar schroef terminals oid met eventueel aantal componenten aanwezig zoals een relais of extra voedingslijn voor sensoren.

Geen idee of dit al universeel te krijgen is. momenteel ben ik nog niet heel actief met ESP32 bezig (enkel op bread board) maar wil uit eidenlijk toch nog een aantal ESP32 inzetten :).
Wellicht handig te starten waarom een "custom" pcb handig(er) voor de sensors en/of ESP is ?

De enige reden die ik zie is dat je gewoon niet hoeft te solderen .. (pre-fab) .. maar wel makkelijk kan swappen van parts.

ik ga nog schroef terminals toevoegen .. (lees locatie waar je ze kan solderen) dus je kan kiezen straks
- de draadjes direct solderen
- een 3 of 4 wire schroef-terminal
- via dupont kabels die je op je eigen stekkers in je "projectbox" gemonteerd is ..

Dit soort "verbindings" dingen heb ik nog niet gezien .. ze zijn er wel voor ESP's maar echt handig zou ik ze niet noemen ..

Een custom bouwen voor de esp zelf verplicht je wel tot aanschaf van een bepaald type .. of een custom PCB maken ..

Maar UTP in --> uit van PCB A naar B scheelt wel een hoop draden geneuzel .. en jumpers of dupont draadjes pluggen al dan niet met een switch ertussen kan de gebruiker zelf bepalen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Waarom niet gewoon een mount voor de ESP? Een beetje in deze stijl: https://www.otronic.nl/a-...ut-board-voor-esp8266-v3/

Met dan een header/schroefterminal voor 1-wire (vcc+data+gnd met een 4k7 ohm weerstand)

Met een header/schroefterminal voor flow meter.

Met een header voor i2c.

Is de ESP slecht dan vervang je hem eenvoudig, wil je het bordje aanpassen, dan haal je hem eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:14:
Waarom niet gewoon een mount voor de ESP? Een beetje in deze stijl: https://www.otronic.nl/a-...ut-board-voor-esp8266-v3/

Met dan een header/schroefterminal voor 1-wire (vcc+data+gnd met een 4k7 ohm weerstand)

Met een header/schroefterminal voor flow meter.

Met een header voor i2c.

Is de ESP slecht dan vervang je hem eenvoudig, wil je het bordje aanpassen, dan haal je hem eruit.
De doelstelling is meer met minder te doen he ..

Omdat we tweakers toch cat 5 kabels hebben rondslingeren + tang etc .. en van opties houden heb ik het 1ste "sensor boardje" zodanig opgezet (verbeterpunten zijn welkom) dat je flexibel bent in het zelf opzetten wacht maar op v1.0 oid :)

Denk dat ik een "doorlus" functie erbij zet .. (2x ethernet poort) ..

Tja dat soort "boardjes" zijn er al voor esp's .. specifiek voor zwembaden ..

Voor beide boardjes ga je snel naar hoeveel (max) sensors wil je hebben ? en kan bv espeasy aan ?
- een ups met "resterende spanning" oid is wel handig
- flash-header (serial)

Maar je zit snel dat je alle pins gebruikt, of "bezet" ..

ik ga een beetje uit van een schakelkast met dinrail oid zoals @Jazsie heeft . of @J.E. Weinor en dat je sommige apparatuur niet dicht genoeg in de buurt hebt maar ook niet te ver weg .. en je wilt niet met 10 verdeelkastjes eindigen .. dus minimalisme oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Voor chloor/ph heb ik dat opgelost met een "Whitebox T2 Mini MkII" board op mijn Arduino:
https://www.robesol.nl/en/whitebox-t2-mini-mkii.html
Waarom zou je dit nemen en niet bijv. 2x een eigen isolation shield als je alleen pH en ORP neemt?

Ik zit namelijk zelf te denken aan een ESP32 die dit zou moeten kunnen:
- temp zwembad (e.g. input warmtepomp) - i2c
- temp uit warmtepomp - i2c
- flow meter 10-300l/min (pin in input mode gok ik)
- pH (EZO waarschijnlijk)
- ORP (EZO waarschijnlijk)
- doseerpomp chloor (relais, voltage is nog niet bekend. Tips?)
- doseerpomp zuur (relais, voltage is nog niet bekend. Tips?)

De doseerpompen zouden gemaximaliseerd moeten worden dat ze bijv in pulsen van max 10 sec (10ml) aangaan, alleen bij flow en dan minimaal 5 minuten uit staan zodat de chemicalieen mengen? Hoe doen jullie dat? Is denk ik ook afhankelijk van verloop en hoe groot het zwembad is en de sterkte van het chloor enz.

Een display moet erop komen, ik denk aan oled en knoppen om e.e.a. te kunnen schakelen.

Nog input?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Waarom zou je dit nemen en niet bijv. 2x een eigen isolation shield als je alleen pH en ORP neemt?

Ik zit namelijk zelf te denken aan een ESP32 die dit zou moeten kunnen:
- temp zwembad (e.g. input warmtepomp) - i2c
- temp uit warmtepomp - i2c
- flow meter 10-300l/min (pin in input mode gok ik)
- pH (EZO waarschijnlijk)
- ORP (EZO waarschijnlijk)
- doseerpomp chloor (relais, voltage is nog niet bekend. Tips?)
- doseerpomp zuur (relais, voltage is nog niet bekend. Tips?)

De doseerpompen zouden gemaximaliseerd moeten worden dat ze bijv in pulsen van max 10 sec (10ml) aangaan, alleen bij flow en dan minimaal 5 minuten uit staan zodat de chemicalieen mengen? Hoe doen jullie dat? Is denk ik ook afhankelijk van verloop en hoe groot het zwembad is en de sterkte van het chloor enz.

Een display moet erop komen, ik denk aan oled en knoppen om e.e.a. te kunnen schakelen.

Nog input?
Omdat dit een makkelijker oplossing is? Scheelt weer bouwen. Tevens heb ik versie 1 die "maar" 2 isolated circuits heeft.

Is min of meer het zelfde waar ik mee bezig ben alleen dan op een Arduino ipv ESP32:

- Baypass waarop flow, temp, pH, Orp sensor op zit.
- pH/Orp van EZO.
- zwembad doseerpomp 220V geschakeld door middel van relais.
- HMI touch scherm.
- Modbus voor remote aansturing/uitlezing.

Temp sensors zijn one wire digitale sensors. i2c is niet geschikt om voor buiten je pcb te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Sorry, het was te snel getyped. Uiteraard zijn de temperatuursensoren onewire (ds18b20)

Kun jij een foto maken van je bypass en waarom heb je het op een bypass? Misschien ivm kunnen loskoppelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:55:
Sorry, het was te snel getyped. Uiteraard zijn de temperatuursensoren onewire (ds18b20)

Kun jij een foto maken van je bypass en waarom heb je het op een bypass? Misschien ivm kunnen loskoppelen?
Zal een foto maken zodra het geheel is gemonteerd :) Ligt nu nog los in delen op de werktafel...

Reden voor bypass is inderdaad het "loskoppelen" voor onderhoud etc.
En ook omdat dit beter past in mijn technische ruimte die beperkte ruimte heeft (keter huisje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xces schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:55:

waarom tempsensors bij de bypass? en om specifieker te zijn er Voor en er Na , omdat je daar het beste het verschil over je verwarming kan zien.

temp in = temp uit (0 graden) dan verwarm je niet en is de kans groot dat de bypass dicht staat.
in elk ander geval heb je de bypass wellicht open en ben je aan het verwarmen en/of koelen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:05:
[...]

waarom tempsensors bij de bypass? en om specifieker te zijn er Voor en er Na , omdat je daar het beste het verschil over je verwarming kan zien.

temp in = temp uit (0 graden) dan verwarm je niet en is de kans groot dat de bypass dicht staat.
in elk ander geval heb je de bypass wellicht open en ben je aan het verwarmen en/of koelen
Eh? Dit gaat om de bypass voor je pH, Orp, flow sensors en niet je warmtepomp/solar...

Reden waarom daar een temp sensor in komt is voor de temperatuur compensatie voor de pH waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:36:
[...]

Eh? Dit gaat om de bypass voor je pH, Orp, flow sensors en niet je warmtepomp/solar...

Reden waarom daar een temp sensor in komt is voor de temperatuur compensatie voor de pH waarde.
? we hebben het over (temp) sensors plaatsing toch toch ? waarom juist die locatie ..

Dat je temp bij je pH meting moet hebben is een dingentje die niet 1:1 duidelijk is maar wel handig is om mee rekening te houden :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb dit topic totaal over het hoofd gezien (tot vandaag). Ik vind het wel interessant.
Ik schakel en meet een en ander via ESPEasy en Domoticz, maar heb het nog niet geautomatiseerd.

Eigenlijk wil ik in het systeem een aantal standen hebben, dus een meerstandenschakelaar, met standen zoals bijvoorbeeld automatisch verwarmen (of koelen), alles uit voor onderhoud of een vakantiestand.
Daarbij rekening houdend met de gewenste temperatuur voor het zwembad, temperatuurbeveiliging voor de 4 solarheaters en minimale pompduur voor het filteren van het water.
De temperatuur van het zwembad wordt voorbij de uitgang gemeten wordt en is dus pas correct na ongeveer 10 minuten pompen. Er moet dus een timer meelopen voordat er echt geschakeld gaat worden.

Ik heb totaal geen ervaring met EZvents, lua of Blockly. Welke zou de beste keuze zijn om hiermee te starten in Domoticz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BounceMeister schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:47:
Ik heb dit topic totaal over het hoofd gezien (tot vandaag). Ik vind het wel interessant.
Ik schakel en meet een en ander via ESPEasy en Domoticz, maar heb het nog niet geautomatiseerd.
<snip>
Ik heb totaal geen ervaring met EZvents, lua of Blockly. Welke zou de beste keuze zijn om hiermee te starten in Domoticz?
Zelf zou ik dit doen binnen node-red --> Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica) .. puur omdat je veel helder(der) beeld hebt dan een blocky puzzels en niet door scripts moet waden zoals EZvents / lua ..

moeten alleen nog wel uitzoeken hoe je binnen domoticz een "virtuele" setpoint kan opgeven bv 33 graden oid .. (max temp zwembad) .. zodat je daar acties aan kan verbinden

aangezien je espeasy hebt vermoed ik wel dat je MQTT al op orde hebt ..

btw heb je influx/grafana erbij zitten ? zo niet zou ik zeker met data die je eventueel in een grafiek wilt zien zsm beginnen dat via influx vanuit domoticz te pushen .. hoe je dat weergeeft op een later moment in grafana is niet erg belangrijk maar data hebben waaruit je results direct ziet van een query is wel prettig ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 25-06-2021 13:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:01:
[...]

? we hebben het over (temp) sensors plaatsing toch toch ? waarom juist die locatie ..

Dat je temp bij je pH meting moet hebben is een dingentje die niet 1:1 duidelijk is maar wel handig is om mee rekening te houden :)
Neen, gaat niet over plaatsing van temp sensor.

pH waarde wordt beinvloed door het water temperatuur. Ofwel 7 pH op 20gr is 7pH maar op 35gr is dat 8pH.
En dus moet je temperatuur compensatie toepassen om de juiste correcte pH waarde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 13:57
Het is misschien een beetje op het randje voor dit topic, maar net raakten we ook al het gesprek over sensor plaatsing. En had met @J.E. Weinor een gesprek over sensor plaatsing aangezien ik daar nu mee bezig ben.

Hij heeft een temperatuursensor voor zijn voorfilter zitten (voor zwembadwater) en op de uitgang van zijn solar oplossing (voor temperatuur solar). Meet in dit geval dan denk ik niet het 'gemengde' water na de bypass.

@vso Heeft volgens mij zowel voor als na zijn bypass een sensor zitten. En meet onder de matten volgens mij, maar weer niet het water voordat het gemengd wordt? Voor anderen heb ik het niet zo scherp.

Mijn vraag is dus: is het noodzakelijk of beetje dubbelop om 3 meetmomenten te hebben? Dus zwembadwater voor of na de pomp (en maakt dat in jullie ogen nog uit?), directe solar temp? en temp gemengd?

En ja, extra meten kan nooit kwaad dus in die zin altijd een no-brainer, maar het betekent natuurlijk ook weer extra kosten maken. Het gaat mij dus om de kosten vs of het echt iets toevoegt qua aansturen/handmatig regelen.

En of deze setup nog anders is voor tyleen, epdm/pvc mat, en/of WP. Dus of we niet tot een 'vuistregel' kunnen komen voor waar sensor plaatsing handig is bij welke setup obv jullie ervaring? En misschien kunnen we die dan aanvullen met plaatsing PH/ORP/Chloor sensoren van de huidige discussie. Ben wel benieuw naar die setup van @Jazsie uiteraard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody

Eigenlijk wil ik in het systeem een aantal standen hebben, dus een meerstandenschakelaar, met standen zoals bijvoorbeeld automatisch verwarmen (of koelen), alles uit voor onderhoud of een vakantiestand.
Daarbij rekening houdend met de gewenste temperatuur voor het zwembad, temperatuurbeveiliging voor de 4 solarheaters en minimale pompduur voor het filteren van het water.
De temperatuur van het zwembad wordt voorbij de uitgang gemeten wordt en is dus pas correct na ongeveer 10 minuten pompen. Er moet dus een timer meelopen voordat er echt geschakeld gaat worden.

Ik zou alles in de rules van ESPeasy doen. Het voordeel daarvan is, is dat alles blijft werken, ook als je centrale systeem uitvalt. Ze kunnen tegenwoordig ook onderling praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@djjvb, ik heb de sensoren voor de pomp en voor de ingang van het zwembad. Dat geeft in mijn ogen de beste meting. Zeker als je ook de flow weet (of meet), dan kun je ook zien of het aanpassen van de stand van de bypass effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:22:
pH waarde wordt beinvloed door het water temperatuur. Ofwel 7 pH op 20gr is 7pH maar op 35gr is dat 8pH.
En dus moet je temperatuur compensatie toepassen om de juiste correcte pH waarde te krijgen.
die wist ik wel maar ik volg dit meer vanwege het ontwerp ..

hoeveel temp sensors heb jij in je technische ruimte ? ik vermoed 2 maar misschien 3 ? of heb je er meer ?

Het boardje wat ik ontwerp gaat uit van 1 "input" ... en dan
- max 4 temp sensors (met 1 flow sensor) maar elke combinatie van 4 (1 wire) sensor
- dan (4 pin) via i2c de "overige sensors ..

maar ik denk dat ik al een "revisie" zie
1x gnd
1x vcc
- 2x 1wire (dus DS18b20 .. waar je gemakkelijk 8 aan knoopt) (1x flow sensor 1 per "kabel" )
- 2 pin (SLC/SDA voor I2c) (voor probes/current sensors/ADC)
- 2 pin (tx/rx) voor serieel) (voor doseerpomp) natuurlijk ook te "misbruiken" voor andere sensors
totaal 8 pins voor ethernet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:47

Pixelmagic

Ubergeek

Als je alleen Domoticz gebruikt zou ik je DZvents adviseren, dat is feitelijk LUA met hele specifieke Domoticz commando's. Je hebt dan alle data en achakelmogelijkheden op één plek en je kan in de logging van Domoticz alles goed nakijken.

Wat @vso aanhaalt is ook mogelijk, dan kan je het zelfs zonder Domoticz doen, maar met name logging nazien op een later moment is lastig vind ik. Plus dat NodeRed toch wat lastiger is om in te stappen heb ik ervaren.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

djjvb schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:41:
@vso Heeft volgens mij zowel voor als na zijn bypass een sensor zitten. En meet onder de matten volgens mij, maar weer niet het water voordat het gemengd wordt? Voor anderen heb ik het niet zo scherp.
dat klopt helemaal (voor mijn situatie dan) .. (6x matten en niet alle matten maar 2 van de 4 banen de bovenste en de 1na onderste of onderste .. (niet helder op het netvlies)

zolang ik in filterstand pomp .. zijn de kranen 100% open of 100% dicht dus water word in feite niet gemengt maar volledig verwarmt/gekoeld of niet .. in circulatie stand zou ik eventueel gaan mengen .. om de flow te managen
Mijn vraag is dus: is het noodzakelijk of beetje dubbelop om 3 meetmomenten te hebben? Dus zwembadwater voor of na de pomp (en maakt dat in jullie ogen nog uit?), directe solar temp? en temp gemengd?

En ja, extra meten kan nooit kwaad dus in die zin altijd een no-brainer, maar het betekent natuurlijk ook weer extra kosten maken. Het gaat mij dus om de kosten vs of het echt iets toevoegt qua aansturen/handmatig regelen.

En of deze setup nog anders is voor tyleen, epdm/pvc mat, en/of WP. Dus of we niet tot een 'vuistregel' kunnen komen voor waar sensor plaatsing handig is bij welke setup obv jullie ervaring? En misschien kunnen we die dan aanvullen met plaatsing PH/ORP/Chloor sensoren van de huidige discussie. Ben wel benieuw naar die setup van @Jazsie uiteraard!
tja plaatsing van de sensor zou ik meten waar je een temperatuur verschil verwacht .. tja tijdens je flow vanuit het zwembad terug naar in verwacht ik wel wat verlies maar niet noemenswaardig .. zowel in verwarmen als afkoelen

Ik meet onder de mat omdat: ik wil weten wanneer ik over de mat kan pompen om op te warmen .

kijk als je een tempsensor (ds18b20) en dat met wat isolatie aan 1 kant en de sensor direct tegen een buis vastmaakt (plakband tye-rip oid) dan zal de sensor tja 75% betrouwbaare data laten zien als het maar lang genoeg dezelfde temp is zal het plastic ook die temp aangeven ..

je kan het metalen buisje vullen om de sensor heen met "koel"pasta (voor cpu) en hetzelfde bij een thermowell voor een betere fluctuatie en samen met een 1sec interval voor uitlezing naar een grafiek productie oid ..

Maar ik zou me eerder afvragen hoeveel nut heeft het ?
ik vind deze stats die https://i.imgur.com/47HQC03.png hier terug ziet al goed genoeg ..

Wat ik vervelender vind is dat mijn buienradar data uit een weerstation komt wat 20km verder ligt

ik geloof bv niet dat een sensor tegen de liner (buitenwand) een ideale plaatsing is maar dat is nog altijd beter dan niks ..

Voor lange slangen is het hebben van meerdere sensors wel handig(er) .. wat is lang 10+ meter ..
als je een DIY tyleen in een "box" doet .. is het hebben van meerdere sensors erin ook wel prettig .. zodat je de overdracht/rendement kan zien ..

Software technisch combineer ik de 6 sensors onder de mat tot 1 gemiddeld getal ..

Als ik een een drijvende sensor voor het zwembad ga bouwen .. dan ga ik daar ook meerdere sensors in hangen (wegens gelaagdheid van water) ..

meerdere sensors is nooit weg overgens maar ze moeten ook niet onderling niet te veel afwijken .. dus voordat je begint een emmer water op temperatuur x (meerdere emmers met verschillende temps ook nog) en allemaal uitlezen is zeker wel een advies .. want out-of-the-box wil er best verschil in zitten .. en caliberen wil je minimaal doen ..

het hebben van meerdere sensors kan je ook gebruiken als referentie/gemiddeld maar kunnen ook als ze tever uitelkaar lopen voor onverwachte resultaten verzorgen dus het is een + en tegelijk een - punt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik heb ergens gelezen dat chloor dosering en zuur dosering ook in een bepaalde volgorde in de pijp moeten zitten;

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tZg2Eac4rGaKvtoajF2VTDpuA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2rivAVLLsXWhOqQJ6KRcnXgU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ziSMQE51eO3Jc3FSBaoj0wMc5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k8QsA8yLbGbe2WzhrYVnQdnw.png?f=user_large

Beide foto's laten zien dat er eerst chloor en dan pas zuur zal worden toegevoegd.
Wat verschillend is, is dat de ene foto laat zien dat de sensoren VOOR de filter zitten en de andere foto laat zien dat de probes NA de filter zitten (wat ik zelf ook altijd zou doen)

Ik ben er alleen nog niet uit of ik een gecombineerd meet/injectieventiel neem of een losse probe houder en een los injectieventiel.

Is iemand bekend met uFire trouwens?
https://ufire.co/products/isolated-ise-probe-interface

[ Voor 4% gewijzigd door xces op 25-06-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:54:
Als je alleen Domoticz gebruikt zou ik je DZvents adviseren, dat is feitelijk LUA met hele specifieke Domoticz commando's. Je hebt dan alle data en achakelmogelijkheden op één plek en je kan in de logging van Domoticz alles goed nakijken.

dan kan je het zelfs zonder Domoticz doen, maar met name logging nazien op een later moment is lastig vind ik. Plus dat NodeRed toch wat lastiger is om in te stappen heb ik ervaren.
Tja in domoticz (lua/ezvents/dzvents/blocks) of node-red to each is own dat lijkt me weinig grond voor een discussie

Met node-red kan je volgens mij ook wel alle data/schakelmomenten beinvloeden ... ligt een beetje aan hoe je dingen "update" per x tijd of per event oid .. en dat is meer omdat je via mqtt moet babbelen .. niet zozeer een hindernis van domoticz

op advies van @Plenkske heb ik dasticz geinstalleerd dat is wel een postitieve toevoeging .. niet wat ik zoek maar zeker wel een gewaardeerde toevoeging desalniet te min ..

hoe bedoel je logging? als het gaat om retentie ofzo .. tja gebruiks vriendelijk is domticz niet als je het vergelijkt met HomeAssistant .. maar beiden hebben hun eigen pro en con..

Maar ja node-red heeft het zelfde "uitdagings" principe van de bovengenoemde 2 producten ..
(no offence intended) als je beetje kan trouble-shooten en weet hoe je moet debuggen is de leercurve niet zo lastig ..

Het grootste probleem is dat het allemaal niet gebruiksvriendelijk is .. als de temp X is en de tijd Y doe dan "het licht uit" dat moet mijn kind van 8 jaar oud kunnen "progammeren" zonder een progammeer cursus op universiteits niveau

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xces schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:22:
Ik heb ergens gelezen dat chloor dosering en zuur dosering ook in een bepaalde volgorde in de pijp moeten zitten;

Zoiets als dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beide foto's laten zien dat er eerst chloor en dan pas zuur zal worden toegevoegd.
Wat verschillend is, is dat de ene foto laat zien dat de sensoren VOOR de filter zitten en de andere foto laat zien dat de probes NA de filter zitten (wat ik zelf ook altijd zou doen)

Ik ben er alleen nog niet uit of ik een gecombineerd meet/injectieventiel neem of een losse probe houder en een los injectieventiel.
zou het los doen .. liefst T stukken met schroefdop die je ernaast hangt zodat als je een sensor of injectie ventiel om welke reden dan ook eruit wil trekken je een dop die ernaast hangt terug kan schroeven (wegens druk in de leiding schroefdeel) vergeet niet dat je ook regelmatig moet ijken .. dus een quick connect is wellicht ook nog een dingetje ?

Zonder timer ?? hmm zou meten en injecteren als de pomp minimaal 10-20 minuten gedraaid heeft oid in elk geval goed gemixt water .. misschien zelfs 1x het bad rond gepompt hebben

in alle automagische metingen van sensors zie je enorme pieken/dalen omdat ze 24x7 meten .. die haal je er uit door een tijdje je bad te pompen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

edit - knip

[ Voor 173% gewijzigd door xces op 25-06-2021 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Tja in domoticz (lua/ezvents/dzvents/blocks) of node-red to each is own dat lijkt me weinig grond voor een discussie

Met node-red kan je volgens mij ook wel alle data/schakelmomenten beinvloeden ... ligt een beetje aan hoe je dingen "update" per x tijd of per event oid .. en dat is meer omdat je via mqtt moet babbelen .. niet zozeer een hindernis van domoticz

op advies van @Plenkske heb ik dasticz geinstalleerd dat is wel een postitieve toevoeging .. niet wat ik zoek maar zeker wel een gewaardeerde toevoeging desalniet te min ..

hoe bedoel je logging? als het gaat om retentie ofzo .. tja gebruiks vriendelijk is domticz niet als je het vergelijkt met HomeAssistant .. maar beiden hebben hun eigen pro en con..

Maar ja node-red heeft het zelfde "uitdagings" principe van de bovengenoemde 2 producten ..
(no offence intended) als je beetje kan trouble-shooten en weet hoe je moet debuggen is de leercurve niet zo lastig ..

Het grootste probleem is dat het allemaal niet gebruiksvriendelijk is .. als de temp X is en de tijd Y doe dan "het licht uit" dat moet mijn kind van 8 jaar oud kunnen "progammeren" zonder een progammeer cursus op universiteits niveau
Uiteraard maakt ieder zijn keuze, ik geef alleen advies hoe ik denk dat het (simpel) kan. Naar mijn gevoel zeker geen discussie, puur beantwoorden van iemand zijn vraag.

Logging is handig voor als je wil zien of alles gebeurd op de juiste momenten, of juist niet. Domoticz heeft daarvoor standaard logging die je na kan zoeken. Nodered heeft wel logging maar dat moet je zelf bewust in je scripts zetten en als ik me niet vergis zie je die alleen in de web console en als die niet aanstaat kan je het niet terug zoeken.

Dat je met NodeRed kan schakelen is zondermeer waar, zou zelfs een voorkeur kunnen hebben als je bekend met javascript is het sneller leren. Je moet er naar mijn mening alleen meer werk in steken om het resultaat zoals in Domoticz te krijgen wat daar standaard gebeurd.

Dashticz is ook niet mijn ding, ik heb mijn eigen dashboard voor op een tablet gemaakt naar onze behoefte. Influxdb met Grafana is een mooie aanvulling als je mooiere en flexibelere grafiekjes wil dan Domoticz, zeker als je zaken wilt combineren (buiten temp, water temp enzo b.v.)

Programmeren is iets wat je hoe dan ook zal doen als je gaat automatiseren, ik denk dat Domoticz daar een stuk toegankelijker is dan NodeRed of HomeAssistant. Zeker omdat ik dacht dat de vraagsteller dat al heeft draaien.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:29:
[...]

die wist ik wel maar ik volg dit meer vanwege het ontwerp ..

hoeveel temp sensors heb jij in je technische ruimte ? ik vermoed 2 maar misschien 3 ? of heb je er meer ?

Het boardje wat ik ontwerp gaat uit van 1 "input" ... en dan
- max 4 temp sensors (met 1 flow sensor) maar elke combinatie van 4 (1 wire) sensor
- dan (4 pin) via i2c de "overige sensors ..

maar ik denk dat ik al een "revisie" zie
1x gnd
1x vcc
- 2x 1wire (dus DS18b20 .. waar je gemakkelijk 8 aan knoopt) (1x flow sensor 1 per "kabel" )
- 2 pin (SLC/SDA voor I2c) (voor probes/current sensors/ADC)
- 2 pin (tx/rx) voor serieel) (voor doseerpomp) natuurlijk ook te "misbruiken" voor andere sensors
totaal 8 pins voor ethernet ..
De volgende temperatuur sensoren heb ik:

- Schakelkast
- Technische ruimte
- pomp
- wp in
- wp uit
- doseer systeem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Even doorgooglen en dan vind je dit:

injectieventiel

Ik wist wel dat ik die dingen voor elektrodes eerder had gezien.. Is gewoon een wartel... Net ff getest en werkt als een tierelier - onderstaande foto is een M20 kabelwartel :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6FPCVKuynbK4ToTamWh0uEi2sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0i47841RZj93PSu7YjenKqlX.jpg?f=fotoalbum_large

Toch ben ik voor een maatje groter gegaan, M25 om precies te zijn. Deze is namelijk voor kabels van 11 tot 17mm en dat pakt net wat lekkerder bij mijn glazen elektrode.

Als ik het goed zie moet ik dan het volgende bestellen (per elektrode):
- 1x t-stuk 50mm
- 1x lijmring 50mm x 1''
- 1x Hummel 1218250150 HUM HSK-K M25X1.5

Zojuist alles besteld en morgen/maandag komt e.e.a. binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:54:
[...]

Ik zou alles in de rules van ESPeasy doen. Het voordeel daarvan is, is dat alles blijft werken, ook als je centrale systeem uitvalt. Ze kunnen tegenwoordig ook onderling praten.
Ik heb nu al een aantal espeasy draaien die elkaar info sturen gebaseerd op het ip adres. Ook naar Domoticz gaat er info. Dat is nogal omslachtig geworden omdat ik geen mqtt heb draaien.
Ik weet nog wat een hel dat was, omdat direct koppelen aan een idx in Domoticz problemen gaf met eindeloze schakel-loops. Het zit dus vol met dummyswitches, variabelen en http berichten om dingen vanaf 2 plekken te schakelen en op 3 plekken goed uit te lezen.

Ik moet eigenlijk eens een mooi overzicht maken met wat ik nou precies nodig heb en alles opnieuw bouwen met de juiste tools.

Ik ga ook de tips van @vso en @Pixelmagic eens overwegen. MQTT had ik al in een testomgeving draaien, dat maakt gegevens uitwisselen wel een stuk makkelijker. Van dZvents moet ik maar eens wat tutorails opzoeken. Ook het bijhouden van data met influx lijkt me wel handig.
Eerst een backup van domoticz maken, maar daarvóór moet ik nog wat met m'n diskstation doen. Zo stapelen de klusjes weer lekker op. ;)

Ik draai domoticz nu op een raspberry pi 3b, ik neem aan dat hij al die toevoegingen aankan, of moet er dan een Pi 4 komen met meer ram?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BounceMeister schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:02:
Ik draai domoticz nu op een raspberry pi 3b, ik neem aan dat hij al die toevoegingen aankan, of moet er dan een Pi 4 komen met meer ram?
ik zou het als volgt opbouwen op een R-Pi

putty+winscp oid op je windows doos ..
- OS ? kies er 1
- google drive (of ander smaakje backup ..= backup 2disk)
- domoticz + backup 2disk inregelen (database, plugins etc..)
- mqtt --> config --> backup 2disk
- influx --> Db --> backup 2disk
- node-red (als je dit wilt gebruiken) (flows --> backup 2disk)
optioneel = grafana (config backup 2disk)
-- beste is een "Recover.sh script op je backupdrive erbij te knallen .. waarbij je de services stopt en de backups restored.. check per product wat je moet restoren ..
je doet je zelf een lol door bv de install procedure in een txt bestand oid scheelt je zoeken en schelden :P

Dan Rpi uit en de SD eruit trekken een een clone v.d disk oid trekken (img)
wil je restoren / recoveren omdat je SD naar de filistijnen is .. dan zit je al snor

Betreft kan de HW het aan ? tja .. dat ligt een beetje aan je gehele setup .. als domoticz niet de HW kan monitoren via plugins oid kan je altijd nog node-red oid mqtt doen .. je wilt gemiddeld cpu en ram verbruik over de (core/cores weten) ..
Kies je voor een R-pi 4 kies in elke gevla niet voor de 2/4gb varianten .. ik lees uit alle hoeken dat die dingen om te huilen zijn.. maar je investeert gelijk 140,- oid versus de 35,- voor de rpi 3 ..

ik heb zelf een mini-pc (x86) met ssd (12v) 4gb ram RPi is leuk maar gelazer met SD kaartjes was ik zat.
van die dingen die ze in bedrijfshalen hangen waar de temp van -10 tot +50 is oid .. en vaak niet op bureau's ziet.. (ik heb trouwens wel Rpi 1b,2b,3b,4b(8gb) Arduino en Esp32/8266 liggen)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
rPi 4 met SD kaart is niet meer van deze tijd ;)

Beter draai je vanaf SSD schijf :). Stuk vlotter maar vooral geen gedoe met versleten SD kaartjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
djjvb schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:41:
Het is misschien een beetje op het randje voor dit topic, maar net raakten we ook al het gesprek over sensor plaatsing. En had met @J.E. Weinor een gesprek over sensor plaatsing aangezien ik daar nu mee bezig ben.

Hij heeft een temperatuursensor voor zijn voorfilter zitten (voor zwembadwater) en op de uitgang van zijn solar oplossing (voor temperatuur solar). Meet in dit geval dan denk ik niet het 'gemengde' water na de bypass.

Software test setup Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUkeXOEePEFMPM72x1mP_YE9NqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsAEpEdU3NC7THXmqcGPqbQb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Ik doe dit via Node RED en ga Home Assistant gebruiken puur voor interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Zoiets als dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgorde maakt niet uit, belangrijk is dat je ze NOOIT tegelijk aanzet omdat je anders chloorgas krijgt.

Sensors zitten op een bypass over de pomp/filter.

Ben niet bekend met uFire echter gezien de prijs dan is Ezo een beter (goedkoper) alternatief...

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 25-06-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:24:

injectieventiel

Ik wist wel dat ik die dingen voor elektrodes eerder had gezien.. Is gewoon een wartel... Net ff getest en werkt als een tierelier - onderstaande foto is een M20 kabelwartel :-)

[Afbeelding]

Toch ben ik voor een maatje groter gegaan, M25 om precies te zijn. Deze is namelijk voor kabels van 11 tot 17mm en dat pakt net wat lekkerder bij mijn glazen elektrode.

- 1x t-stuk 50mm
- 1x lijmring 50mm x 1''

Klopt, is standaard een "wartel" waar de probe in gaat.

Vergeet ook niet dat je een injector nodig hebt (indien je ook gaat toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

En ik maar afvragen waarom die pH en ORP sturings-sets zo duur waren.. Heb even een boodschappenlijstje van EZO samengesteld;

PH:
1 x Atlas Scientific EZO™ pH Circuit
1 x Atlas Scientific Electrisch geisoleerde EZO™ Carrier Board
1 x Atlas Scientific pH 4.00 kalibratieoplossing zakje
1 x Atlas Scientific pH 7.00 kalibratieoplossing zakje
1 x Atlas Scientific pH/ORP opslagvloeistof zakje
1 x Atlas Scientific pH 10.00 kalibratieoplossing zakje

ORP:
Atlas Scientific ORP Sensor laboratorium kwaliteit
(Part #ENV-40-ORP)

1 x Atlas Scientific Electrisch geisoleerde EZO™ Carrier Board
1 x Atlas Scientific ORP 225mV kalibratievloeistof zakje
1 x Atlas Scientific pH/ORP opslagvloeistof zakje

344 euro incl. btw YIKES!

[ Voor 43% gewijzigd door xces op 26-06-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@xces: Is niet goedkoop neen maar EZO is wel goed spul hoor.

Ik was overigens 200,-- kwijt. pH/Orp ciruit + isolated circuit shield.

Wel geen kalibratie spul erbij gekocht want die had ik al :).

Reden om deze weg te gaan is zodat ik alle vrijheid heb mbt aansturing maar vooral ook uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Jazsie en @xces

calibratie middelen zou je ook wel ergens anders goedkoper kunnen krijgen toch ? zolang het maar een een constante waarde heeft .en anders doe je gezamelijk een inkoop actie oid ..

tja ZFP is ook duur als je vanaf een CRP komt, dus onder die noemer goeie pool hw zeker een aanwinst chloor/ph meters is denk ik wel een investering waard om net dat stapje extra te doen en tja

20-30 euro per meter uit china die twijfelachtige resultaten geeft .. word je daar wel gelukkig van ? zeker als je nog tijdje knutselt met ESP/arduino

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 25-06-2021 22:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ook vandaag maar de W'eau Full Inverter 10,5kW besteld op aandringen van mijn vrouw :) heb nu nog een 3000l zwembad maar alle hardware is zo langzamerhand geschikt om een groter bad neer te zetten. Bad staat sinds vandaag, zonder filter want die ga ik komende week allemaal aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xces schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:49:
Ook vandaag maar de W'eau Full Inverter 10,5kW besteld op aandringen van mijn vrouw :) heb nu nog een 3000l zwembad maar alle hardware is zo langzamerhand geschikt om een groter bad neer te zetten. Bad staat sinds vandaag, zonder filter want die ga ik komende week allemaal aansluiten.
Doe je zelf een lol en drijvertje met chloor erin :) .. hoewel het water koud is kan het wel omslaan in groen water .. dus niet te lang wachten met een pomp/filter

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Goed idee, meteen maar ff pH gemeten (6.8, dus pH plus erbij) en chloortablet 7gr/kuub volgens richtlijn en drijver erin. Kan een circulatiepomp erop zetten de komende dagen dus dan is er in ieder geval wat beweging.

p.s. in mijn keukenkastje waar ik mijn zwembadspul heb staan (pH plus, pH min, Chloor tabletten, vlokmiddel en anti-groen water spul) zat behoorlijk wat roest op de scharnieren. Welk product veroorzaakt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xces schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:39:
Goed idee, meteen maar ff pH gemeten (6.8, dus pH plus erbij) en chloortablet 7gr/kuub volgens richtlijn en drijver erin. Kan een circulatiepomp erop zetten de komende dagen dus dan is er in ieder geval wat beweging.

p.s. in mijn keukenkastje waar ik mijn zwembadspul heb staan (pH plus, pH min, Chloor tabletten, vlokmiddel en anti-groen water spul) zat behoorlijk wat roest op de scharnieren. Welk product veroorzaakt dat?
weet ik niet

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
chloor waarschijnlijk. de damp alleen veroorzaakt al corrosie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:49:
Haha same here, en dat met een bad van 1m3 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoiets als dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gangbaar zou zijn voor volgorde van chloor en zuur durf ik niet te zeggen. Wat echter wel gangbaar is, is dat zowel de probes als de toevoeging in de retour leiding zitten, vlak voor het de technische ruimte verlaat.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Top, bedankt voor die info Koffie. Moeten we nog 'bang' zijn dat Chloor en Zuur voor onaangename geur kunnen zorgen als er een doseerslang in de kan zit? Hoe hebben jullie dat opgelost?

p.s. Natriumhypochloriet (chloor) is in de aanbieding bij Labshop; 22 euro/20liter ipv 44 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:55:
[...]

Wat gangbaar zou zijn voor volgorde van chloor en zuur durf ik niet te zeggen. Wat echter wel gangbaar is, is dat zowel de probes als de toevoeging in de retour leiding zitten, vlak voor het de technische ruimte verlaat.
Naar mijn weten is juist de probes via een bypass gangbaar.
Maar moet wel zeggen dat het de laatste tijd wel vaker voorkomt.

Injector moet inderdaad als laatst in de retour leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:25:
Top, bedankt voor die info Koffie. Moeten we nog 'bang' zijn dat Chloor en Zuur voor onaangename geur kunnen zorgen als er een doseerslang in de kan zit? Hoe hebben jullie dat opgelost?

p.s. Natriumhypochloriet (chloor) is in de aanbieding bij Labshop; 22 euro/20liter ipv 44 euro.
Normaal gesproken wordt de technische ruimte voldoende geventileerd.
Daarnaast maak je maar een hele kleine gat in de dop waar precies de slang door heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jazsie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:58:
[...]

Naar mijn weten is juist de probes via een bypass gangbaar.
Waarom zou je een bypass maken voor probes?
Als je al iets speciaals zou doen, zou ik een soort 'zwanenhals' achtige constructie maken, zodat het stukje leiding altijd vol water staat: ---_______----

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Waarom zou je een bypass maken voor probes?
Als je al iets speciaals zou doen, zou ik een soort 'zwanenhals' achtige constructie maken, zodat het stukje leiding altijd vol water staat: ---_______----
Veel doseersystemen zijn zo gemaakt :)

Hier een voorbeeld (hier zit zelfs de injectors op de bypass, dat zou ik dan weer niet doen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxTfldL30YP5ZTIHKCqqbw4wPns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upgvAR4LrnheKAxd9y8jCkNz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Dat is wel heel vet gemaakt!

(1) hoe heb je die bypass naar (16mm?) slang gemaakt en
(2) ruik je chloor/zuur in je techniek hok of valt dat reuze mee en
(3) welke doseerpompen heb je en
(4) op hoeveel volt pompen deze en
(5) hoeveel ml/uur?

:-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Zo, nu de hottub staat en we aan het wachten zijn op vlonderplanken en warm water ook wat aandacht voor informatie voorziening, je moet er tenslotte niet aan denken dat je in de pub zit en niet weet dat het.....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Vet nice! Ik zit er ook over na te denken om een soort lamp/led te plaatsen bij het zwembad, stel dat de PH of het Chloorgehalte niet OK is dat deze dan rood brand zodat de kinderen weten dat ze niet mogen zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:12:
Dat is wel heel vet gemaakt!

(1) hoe heb je die bypass naar (16mm?) slang gemaakt en
(2) ruik je chloor/zuur in je techniek hok of valt dat reuze mee en
(3) welke doseerpompen heb je en
(4) op hoeveel volt pompen deze en
(5) hoeveel ml/uur?

:-)
Deze foto is niet van mijn installatie hehe, mijn "technische" hok is een keter huisje :).

Maar kan wel antwoord geven op mijn situatie:

1) Tyleen koppeling op een T-stuk. Voor de bypass ga ik gebruik maken van 20mm buis.
2) Dat zou niet mogen in een goed geventileerd ruimte.
3) 230v doseerpompen, geen idee welk merk. Meen Blue Lagoon
4) zie punt 3
5) Geen idee, kan ik pas later zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:10:
Zo, nu de hottub staat en we aan het wachten zijn op vlonderplanken en warm water ook wat aandacht voor informatie voorziening, je moet er tenslotte niet aan denken dat je in de pub zit en niet weet dat het.....

[YouTube: Hottub informatie display]
Haha nice ! Leuk idee, ben benieuwd hoe dat straks eruit gaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:29:
Vet nice! Ik zit er ook over na te denken om een soort lamp/led te plaatsen bij het zwembad, stel dat de PH of het Chloorgehalte niet OK is dat deze dan rood brand zodat de kinderen weten dat ze niet mogen zwemmen.
Beetje afwijking kan geen kwaad, nuttiger is een notificatie op je GSM oid zodat je weet dat je er iets aan moet doen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Leuk topic, zie dat er nog veel geautomatiseerd kan worden. Vooralsnog heb ik een pomp met solar bol als volgt geautomatiseerd icm hue motion: als de lichtsterkte boven 2000 lux komt (zon staat op de solar bol) en temperatuur is boven 18 graden dan gaat de pomp werken. Daarmee ook het verwarmen via de solar bol.

Daarnaast een ds18b20 met esp8266 in een doosje hangen naast het zwembad om de temperatuur te meten. Ga er nog een display aan koppelen zodat de temperatuur sneller af te lezen is ipv via de app. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 01:11:
[...]

Beetje afwijking kan geen kwaad, nuttiger is een notificatie op je GSM oid zodat je weet dat je er iets aan moet doen ;).
Eens, maar mijn kinderen hebben geen GSM en daarnaast heb je ook geen GSM bij de hand als je in het zwembad springt. Deze indicatie is meer voor mijn vrouw en kinderen dat ze weten dat het 'veilig' is.
Rgerr schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 06:58:
Leuk topic, zie dat er nog veel geautomatiseerd kan worden. Vooralsnog heb ik een pomp met solar bol als volgt geautomatiseerd icm hue motion: als de lichtsterkte boven 2000 lux komt (zon staat op de solar bol) en temperatuur is boven 18 graden dan gaat de pomp werken. Daarmee ook het verwarmen via de solar bol.
Hmm... daar had ik nog niet eens aan gedacht! Ik heb nml mijn temperatuur en lux al gemeten (en averaged) in node-red...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

xces schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Eens, maar mijn kinderen hebben geen GSM en daarnaast heb je ook geen GSM bij de hand als je in het zwembad springt. Deze indicatie is meer voor mijn vrouw en kinderen dat ze weten dat het 'veilig' is.

[...]

Hmm... daar had ik nog niet eens aan gedacht! Ik heb nml mijn temperatuur en lux al gemeten (en averaged) in node-red...
Mijn display "luistert" naar een MQTT topic en heb in Node-red en automatische trigger die elke xx seconde een bericht naar de display stuurt. Alle waardes die ik wil gebruiken sla ik in Node-red op als global variabele en dmv een simpele teller en switch-case word bepaald welke tekst er naar het display gestuurd word.

Ik kan dus als ik wil gebaseerd op events (tijd, er komt regen/onweer of wat dan ook) de tekst op de display aanpassen als ik dat zou willen, allemaal vanuit Node-red.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rgerr schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 06:58:

Daarnaast een ds18b20 met esp8266 in een doosje hangen naast het zwembad om de temperatuur te meten. Ga er nog een display aan koppelen zodat de temperatuur sneller af te lezen is ipv via de app. :)
Leuk gedaan zo, werkt het ook effectief of zou je deze setup toch weer aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:02:
[...]
Dan zou ik wel een marge waarde nemen want bv niet meer zwemmen als chloor net onder het minimum is gezakt is natuurlijk "onzin". Dan kunnen ze veel minder vaak zwemmen terwijl het water nog gewoon -veilig- is.

Tenminste als je dit met de hand bij houd dan zit er helaas wel wat fluctuatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:27:
[...]

Mijn display "luistert" naar een MQTT topic en heb in Node-red en automatische trigger die elke xx seconde een bericht naar de display stuurt. Alle waardes die ik wil gebruiken sla ik in Node-red op als global variabele en dmv een simpele teller en switch-case word bepaald welke tekst er naar het display gestuurd word.

Ik kan dus als ik wil gebaseerd op events (tijd, er komt regen/onweer of wat dan ook) de tekst op de display aanpassen als ik dat zou willen, allemaal vanuit Node-red.
Nice one, ik maak ook gebruik van Node-RED voor mijn zwembad automatisering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
Jazsie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Leuk gedaan zo, werkt het ook effectief of zou je deze setup toch weer aanpassen?
Werkt sinds deze zomer, heb twee automatiseringen gemaakt. Eentje om de pomp aan te zetten en eentje om hem uit te zetten. De 'uit-automatisering' is als volgt: als lichtsterkte onder 500 lux, dan pomp uit. Op die manier pompt ie geen water rond als de zon er niet op staat. Simpel met een smart plugje, temp en lux sensor te regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Dan zou ik wel een marge waarde nemen want bv niet meer zwemmen als chloor net onder het minimum is gezakt is natuurlijk "onzin". Dan kunnen ze veel minder vaak zwemmen terwijl het water nog gewoon -veilig- is.

Tenminste als je dit met de hand bij houd dan zit er helaas wel wat fluctuatie in.
Uiteraard, het is meer dat ik een waarschuwing wil geven als de pH bijvoorbeeld écht te laag is of de ORP out of range is.

Ik zat aan zoiets te denken (pseudo code).
Mijn sturing komt geheel in de ESP te zitten, en de 'state' van temp/pH/ORP enzovoorts gaat naar MQTT, maar ik wil dus niet dat een netwerk glitch ervoor zorgt dat een doseerpomp chloor of zuur blijft pompen of zoiets. Dus alle 'acties' en 'metingen' zullen autonoom door het device uitgevoerd kunnen worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
let redLightOn = false;
let dosePh = false;
let doseChlorine = false;

// Zorg dat de pomp minimaal 10 minuten draait voordat we uberhaupt aan correcties doen
if (pumpOnInSeconds < 600) {
    return;
}

// pH te laag?
if (valueOfpH <= 7) {
    redLightOn = true;

// Bereken hoeveel gram pH plus nodig is op basis van liters in zwembad en gemeten pH waarde.
    // ACTIE: Stuur push notification: "Waarschuwing: de pH van het zwembad is te laag, voeg {gram} gram pH plus poeder toe om het te corrigeren."
}

// pH te hoog?
if (valueOfpH > 7.4) {
    // ACTIE: Doseer pH- totdat pH rond de 7.2 ligt - hiermee zit de pH altijd in range van 7.2 tot 7.4
    dosePh = true;
} else if (valueOfpH < 7.2) {
    dosePh = false;
}

// Indien pH te ver stijgt is de pH- waarschijnlijk op
if (valueOfpH >= 7.6) {
    redLightOn = true;

// Bereken hoeveel gram pH min poeder nodig is op basis van liters in zwembad en gemeten pH waarde.
    // ACTIE: Stuur push notification: "Waarschuwing: de pH van het zwembad is te hoog, voeg {gram} gram pH min poeder toe om het te corrigeren en controleer aanwezigheid van vloeibaar pH min."
}

// Chloor correctie indien nodig  - maar doe dit wel als de zon NIET schijnt omdat zonlicht de ORP verlaagt; dus bijv. 's nachts of na 21:00. Dit zorgt er ook voor dat eventueel toegevoegd chloor (natrium hypochloriet) in het zwembad gaat en tijd heeft om te mengen voordat er weer gezwommen zal worden.
// Ook om te zorgen dat 
if (atNight && ((valueOfpH >= 7.2) && (valueOfpH < 7.4))) {
    // ORP te laag?
    if (valueOfOrp < 600) {
        // ACTIE: Stuur push notification: "Waarschuwing: het chloor gehalte van het zwembad is te laag. Controleer aanwezigheid van vloeibaar chloor."
    }

// Minimum ORP waarde volgens diverse sites
    if (valueOfOrp < 650) {
        redLightOn = true;        
    }

// Chloor gehalte te laag
    // Hierdoor zit de ORP altijd tussen de 690 en 730 (tussen de 700 en 720 word geadviseerd maar je wilt wat marge inbouwen)
    if (valueOfOrp <= 690) {
        // ACTIE: Doseer chloor totdat ORP waarde rond de 730 is
        doseChlorine = true;
    } else if (valueOfOrp > 730) {
        doseChlorine = false;
    }
}

[ Voor 5% gewijzigd door xces op 29-06-2021 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Uiteraard, het is meer dat ik een waarschuwing wil geven als de pH bijvoorbeeld écht te laag is of de ORP out of range is.

Mijn sturing komt geheel in de ESP te zitten, en de 'state' van temp/pH/ORP enzovoorts gaat naar MQTT, maar ik wil dus niet dat een netwerk glitch ervoor zorgt dat een doseerpomp chloor of zuur blijft pompen of zoiets. Dus alle 'acties' en 'metingen' zullen autonoom door het device uitgevoerd kunnen worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
let redLightOn = false;
let dosePh = false;

// Zorg dat de pomp minimaal 10 minuten draait voordat we uberhaupt aan correcties doen
    return;
}

// pH te laag?
if (valueOfpH <= 7) {
    redLightOn = true;

// Bereken hoeveel gram pH plus nodig is op basis van liters in zwembad en gemeten pH waarde.
    // ACTIE: Stuur push notification: "Waarschuwing: de pH van het zwembad is te laag, voeg {gram} gram pH plus poeder toe om het te corrigeren."
}

// pH te hoog?
if (valueOfpH > 7.4) {
    // ACTIE: Doseer pH- totdat pH rond de 7.2 ligt - hiermee zit de pH altijd in range van 7.2 tot 7.4
    dosePh = true;
    dosePh = false;
}

if (valueOfpH >= 7.6) {
    redLightOn = true;

// Bereken hoeveel gram pH min poeder nodig is op basis van liters in zwembad en gemeten pH waarde.
    // ACTIE: Stuur push notification: "Waarschuwing: de pH van het zwembad is te hoog, voeg {gram} gram pH min poeder toe om het te corrigeren en controleer aanwezigheid van vloeibaar pH min."
}

// Chloor correctie indien nodig  - maar doe dit wel als de zon NIET schijnt omdat zonlicht de ORP verlaagt; dus bijv. 's nachts of na 21:00. Dit zorgt er ook voor dat eventueel toegevoegd chloor (natrium hypochloriet) in het zwembad gaat en tijd heeft om te mengen voordat er weer gezwommen zal worden.
// Ook om te zorgen dat 
    // ORP te laag?
    if (valueOfOrp < 600) {
        // ACTIE: Stuur push notification: "Waarschuwing: het chloor gehalte van het zwembad is te laag. Controleer aanwezigheid van vloeibaar chloor."
    }

if (valueOfOrp < 650) {
        redLightOn = true;        
    }

// Hierdoor zit de ORP altijd tussen de 690 en 730 (tussen de 700 en 720 word geadviseerd maar je wilt wat marge inbouwen)
    if (valueOfOrp <= 690) {
        doseChlorine = true;
        doseChlorine = false;
    }
}
Nice, hier exact het zelfde idee. Code op de node zelf en de data via netwerk cq mqtt.
Je moet niet willen dat je doseerpomp blijft doorgaan oid door een netwerk hickup.

Mbt je code; ziet er goed uit alleen je pH check voor doseerpomp is niet correct.
Als je het op die manier doet (dus pH- blijven pompen tot dat pH waarde goed is) dan zit er al veel te veels in omdat het minimaal een uur duurt (afhankelijk van je bad formaat) voordat het "ingetrokken" is.

Beste is dus om te kijken hoeveel ml je doseerpomp doet en op basis daarvan toevoegen, vervolgens minimaal uur wachten oid en dan weer checken.

Idem voor je chloor code, ook daar mis ik de "wacht" tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Als het goed is komen vandaag mijn ORP en PH sensor binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Jazsie moet je de vloeibare chemicalien niet mixen (magnetische roerdingen oid ?) teminste als er bezinkbare delen in zitten .. zo niet hoeft het natuurlijk niet ..
xces schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:02:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
let redLightOn = false;
let dosePh = false;

return;
}

// pH te laag?
if (valueOfpH <= 7) {
    redLightOn = true;

}

// pH te hoog?
if (valueOfpH > 7.4) {
    dosePh = true;
    dosePh = false;
}

if (valueOfpH >= 7.6) {
    redLightOn = true;

}

// Ook om te zorgen dat 
    // ORP te laag?
    if (valueOfOrp < 600) {
    }

if (valueOfOrp < 650) {
        redLightOn = true;        
    }

if (valueOfOrp <= 690) {
        doseChlorine = true;
        doseChlorine = false;
    }
}
vergeet niet je inhoud van je ph/chloor container bij te houden .. ? (zodat je tijdig nieuw kan bestellen?)
zwembadwater niveau (te weinig water = sneller oversturen en visa versa)

ik zou een beslis-boom structuur maken
- wanneer wil jij een "alert" hebben
- kan je manueel "bijsturen" ?
- meet de waardes 2x met 5 min ertussen als het gemiddelde van die 2 waardes (meting A + B ) minder dan 0,2 respectievelijk van de meting B afligt ---> voeg toe .. anders --> wacht 5 minuten ..
- als je een niveau meter meter hebt --> time out op meting voor 30 minuten oid

ik zou ook een tabelletje maken in welke situaties je bv een melding krijgt (ph / chloor veel te laag) en bv manuele actie moet ondernemen .. en in welke situaties je hoe lang gaat doseren ..

bv ik zou per 24 uur maar 1x doseren van chemicalien software matig .. wel meten --> gebruikers alert oid

bv omdat je wp/solar hebt en je pomp 10 uur per dag oid .. wanneer wil je dan "toevoegen" ? maar in die 10 uur kan je wel automagisch meten ..

best grappig dit software technisch te ondervangen .. als mens denk je er zelden "complex" over na .. meer automatische handelingen .. maar als computer doe je 1:1 wat je verteld word en een software fout kan vervelende consequenties hebben .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:54:
@Jazsie moet je de vloeibare chemicalien niet mixen (magnetische roerdingen oid ?) teminste als er bezinkbare delen in zitten .. zo niet hoeft het natuurlijk niet ..

[...]

vergeet niet je inhoud van je ph/chloor container bij te houden .. ? (zodat je tijdig nieuw kan bestellen?)
zwembadwater niveau (te weinig water = sneller oversturen en visa versa)

ik zou een beslis-boom structuur maken
- wanneer wil jij een "alert" hebben
- kan je manueel "bijsturen" ?
- meet de waardes 2x met 5 min ertussen als het gemiddelde van die 2 waardes (meting A + B ) minder dan 0,2 respectievelijk van de meting B afligt ---> voeg toe .. anders --> wacht 5 minuten ..
- als je een niveau meter meter hebt --> time out op meting voor 30 minuten oid

ik zou ook een tabelletje maken in welke situaties je bv een melding krijgt (ph / chloor veel te laag) en bv manuele actie moet ondernemen .. en in welke situaties je hoe lang gaat doseren ..

bv ik zou per 24 uur maar 1x doseren van chemicalien software matig .. wel meten --> gebruikers alert oid

bv omdat je wp/solar hebt en je pomp 10 uur per dag oid .. wanneer wil je dan "toevoegen" ? maar in die 10 uur kan je wel automagisch meten ..

best grappig dit software technisch te ondervangen .. als mens denk je er zelden "complex" over na .. meer automatische handelingen .. maar als computer doe je 1:1 wat je verteld word en een software fout kan vervelende consequenties hebben .
Mixen is niet nodig, dat scheelt :)

En verder komen op mijn "tanks" ook vloeistof meters op zodat ik weet hoeveel % er nog in zit en een melding inderdaad als het tijd is om nieuwe te bestellen.

Je kan dit ook doen als je weet hoeveel ml per sec je doseerpomp doet pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:57:
[...]

En verder komen op mijn "tanks" ook vloeistof meters op zodat ik weet hoeveel % er nog in zit en een melding inderdaad als het tijd is om nieuwe te bestellen.

En als je het niet weet kun je het nadien ook nog berekenen. Kwestie van tellen hoeveel seconden je de doseerpomp aan hebt gehad en hoeveel centimeter de vloeistof is gedaald na een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Tja ik zou beide pakken .. meer is beter :)

Maaruh je moet toch ook weten hoeveel je doseerpomp in het water pompt .. maar dat is op zich niet het lastigste .. je vloeistof wisselen / restantjes oid .. maken het niet makkelijker .. betreft code ..

En betreft je sensors neem aan dat ze hoger staan dan het water .. aangezien ze niet droog mogen raken heb je dan keerkleppen oid ?

ik volg dit op de voet want denk dat het niet zo simpel is .. dan het doet lijken .. best veel variabelen om alles een beetje "netjes' te houden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:53
[...]
Hoe ga je dit doen? Sensors in de chemicalien hangen? Of het gewicht van de tank meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ja en wat betreft complexiteit; we zijn denk ik met zijn allen in dit topic echt wel in staat om een dergelijke beslisboom te maken. Ik ga zoiezo de chemicalien in een eigen curver bak van 35l zetten en daarnaast ze met een soort van spanband vastmaken zodat ze, wanneer ze lek mochten gaan, niet gaan drijven en alsnog voor spillover kunnen zorgen.

Qua meting of mijn tanks leeg zijn zou je idd iets van een vloeistof-meting kunnen doen, maar beide 'tanks' zijn donkerblauw. Een alternatief is dit; 5L dosing containers van Kamoer met floater erin.

meten met 5 minuten intervals en kleine hoeveelheden doseren zou het op kunnen vangen dat je waterniveau niet geheel stabiel is ivm verdamping enzo. Mijn kids gaan zo wild in het zwembad om dat er ik er geen niveau meting / floating switch op zou durven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vloeistof niveau meting kan simpel .. tot complex vele wegen naar Rome

Kids die in het bad spelen tja . ach zolang ze het niet kunnen slopen zou ik me daar niet te druk over maken .. 99% van de tijd doet die sensor gewoon zijn werk .. die 1% dat hij wat schommelt ..

lekgaan/ spanbanden ? niet om gemeen te zijn maar zeker nog niet een flinke lading chloordamp in je neus gehad ? ik zou toch beginnen met iets verplaatsbaars zodat je in de buitenlucht kan werken oid .. liefst met een kranen aan de onderkant en gescheiden containers .. als je het goed wilt doen .. en als je met vaste maat containers gaat werken dan kan je het in een kist oid klemmen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Jazsie ben weer wat verder met Tuya meuk .. het probleem is helaas dat sinds nieuwe firmware updates oid dat de Opensource community gewoon de brui eraan heeft gegeven .. en de handdoek in de ring oid

Tuya dat betreft is gewoon smerig . want alles moet via hun cloud

Wil niet zeggen dat ik ermee kap maar je hebt helaas niet superveel opties dan zelf wat draadjes eraan solderen om de firmware te flashen oid ..

Shelly daarintegen kan je gewoon schakelen tussen cloud vs lokaal ..
Practics schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:48:
[...]

Smarter pool heet de app. Het is gewoon china. En de fairland inverter wordt gewoon inverter pool heat pump genoemd. Gewoon chinees en rebranded allemaal zonder twijfel. Kon hem echter niet zo snel terug vinden op AliExpress.. Maar met beetje volharding moet dat ook te doen zijn.
Ter info .. tuya maakt standaard hw en app(s) die een fabrikant als eigen smaakje kan introduceren .. sta niet gek te kijken als je lidl wifi meuk ook kan importeren of visa versa op 1 van de "smart" home apps..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 29-06-2021 19:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ik doelde op zoiets met draagbare bakken;
[Afbeelding]

Dan kun je OVER de container evt een spanband doen maar ik 'over-engineer' misschien een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
xces schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:24:

injectieventiel

[Afbeelding]

- 1x t-stuk 50mm
- 1x lijmring 50mm x 1''

Werkt dit goed samen? Ik wil hetzelfde gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Als ik even een 1/2" NPT en M20x1.5 met elkaar vergelijk dan klopt de schroefdraad niet helemaal, dat zal dan voor M25x1.5 ook gelden, los van dat het waarschijnlijk een 3/4" is in plaats van 1".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-B6wLRraypuG4qeVgk7SKo80Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViyO6jthtCcG7ZF9iGc038Dy.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zal je eerder zoiets nodig hebben: https://www.eszet.nl/product/view/H1291340170

[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 30-06-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Werkt dit goed samen? Ik wil hetzelfde gaan maken.
Ik heb een 1/2" wartel (8-12mm draad) waar de probe mooi in gaat. Mijn probes zijn 11mm dik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:36:
Als ik even een 1/2" NPT en M20x1.5 met elkaar vergelijk dan klopt de schroefdraad niet helemaal, dat zal dan voor M25x1.5 ook gelden, los van dat het waarschijnlijk een 3/4" is in plaats van 1".

[Afbeelding]

Dan zal je eerder zoiets nodig hebben: https://www.eszet.nl/product/view/H1291340170
Waarom neem je NPT? het is allemaal gewoon standaard (BSP) draad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:17:
[...]

Tja ik zou beide pakken .. meer is beter :)

Maaruh je moet toch ook weten hoeveel je doseerpomp in het water pompt .. maar dat is op zich niet het lastigste .. je vloeistof wisselen / restantjes oid .. maken het niet makkelijker .. betreft code ..

En betreft je sensors neem aan dat ze hoger staan dan het water .. aangezien ze niet droog mogen raken heb je dan keerkleppen oid ?

ik volg dit op de voet want denk dat het niet zo simpel is .. dan het doet lijken .. best veel variabelen om alles een beetje "netjes' te houden.
Beiden kan maar ik hoef geen 100% nauwkeurigheid te hebben. Als ik melding krijg dater nog maar 10% in zit is voor mij voldoende...

Wat bedoel je met "En betreft je sensors neem aan dat ze hoger staan dan het water .. aangezien ze niet droog mogen raken heb je dan keerkleppen oid ?"

Ze zitten altijd in het water, dus dan maakt hoogte niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:13:
[...]

Hoe ga je dit doen? Sensors in de chemicalien hangen? Of het gewicht van de tank meten?
Sensors op de "tank", erin niet want daarvoor is het te agressief. Geen zin om ieder jaar oid te gaan vervangen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:59:
@Jazsie ben weer wat verder met Tuya meuk .. het probleem is helaas dat sinds nieuwe firmware updates oid dat de Opensource community gewoon de brui eraan heeft gegeven .. en de handdoek in de ring oid

Tuya dat betreft is gewoon smerig . want alles moet via hun cloud

Wil niet zeggen dat ik ermee kap maar je hebt helaas niet superveel opties dan zelf wat draadjes eraan solderen om de firmware te flashen oid ..

Shelly daarintegen kan je gewoon schakelen tussen cloud vs lokaal ..

[...]

Ter info .. tuya maakt standaard hw en app(s) die een fabrikant als eigen smaakje kan introduceren .. sta niet gek te kijken als je lidl wifi meuk ook kan importeren of visa versa op 1 van de "smart" home apps..
Tuya is idd gewoon ruk. mijn wp draait daar op. Denk dat ik geen keus heb dan gewoon de app te gebruiken.

Opzich ook niets mis mee echter automatiseren zal wat lastiger gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Tuya is idd gewoon ruk. mijn wp draait daar op. Denk dat ik geen keus heb dan gewoon de app te gebruiken.

Opzich ook niets mis mee echter automatiseren zal wat lastiger gaan...
ik ben nu aan het kijken naar tuya local (port 6668 oid) maar ik vraag me af of de esp "speciale" firmware heeft

weetje een esp stuurt pin a,b,c,d aan .. daar kan wat "script" in zitten maar de intellegentie zit vaak op andere HW .. teminste dat vermoed ik ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Waarom neem je NPT? het is allemaal gewoon standaard (BSP) draad...
Een van de weinige hits die ik tegen kwam. Deze van elektramat: https://www.elektramat.nl...-hum-hsk-k-3-4inpt-grijs/ is ook NPT. Het verschil is gelukkig minimaal, dus zal het niet echt een probleem geven.

Bij Ali bestel je BSP en krijg je NPT, maar je hebt gelijk, eigenlijk zou je BSP moeten pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:38:
[...]

ik ben nu aan het kijken naar tuya local (port 6668 oid) maar ik vraag me af of de esp "speciale" firmware heeft

weetje een esp stuurt pin a,b,c,d aan .. daar kan wat "script" in zitten maar de intellegentie zit vaak op andere HW .. teminste dat vermoed ik ..
Gok dat het gewoon een serial bridge is tussen de device en wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Een van de weinige hits die ik tegen kwam. Deze van elektramat: https://www.elektramat.nl...-hum-hsk-k-3-4inpt-grijs/ is ook NPT. Het verschil is gelukkig minimaal, dus zal het niet echt een probleem geven.

Bij Ali bestel je BSP en krijg je NPT, maar je hebt gelijk, eigenlijk zou je BSP moeten pakken.
Ahhzoo oke nu snap ik em.

Zoiets zou je dus moeten hebben:
https://www.conrad.nl/p/p...tof-zwart-5-stuks-1827688 ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Ahhzoo oke nu snap ik em.

Zoiets zou je dus moeten hebben:
https://www.conrad.nl/p/p...tof-zwart-5-stuks-1827688 ??
Ja zoiets inderdaad. Overigens, kleine lettertjes:
Thread type NPT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Ja zoiets inderdaad. Overigens, kleine lettertjes:

[...]
Haha, en ik had nog erop gezocht!

Zoiets dan maar?:
https://zwembadcompleet.n...r-t-b-v-sensoren-12mm-1-2
https://www.dezwembadspec...len/ph-rx-elektrodehouder

Maar voor die prijs bestel ik het wel van Ome Ali/eBay...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Of inderdaad gewoon NPT pakken. Voor 1/2" en 3/4" is het aantal wikkelingen gelijk, alleen de hoek van de draad iets anders (55° vs 60°) en is de draad afgerond vs scherp. Verschil is klein genoeg om gewoon te passen. Je zal het verschil ook niet snel zien.

Zie voor meer informatie: https://www.valvesonline.com.au/references/threads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Gok dat het gewoon een serial bridge is tussen de device en wifi.
kort door de bocht: ja dat bedoel/zeg ik al een tijdje

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Beiden kan maar ik hoef geen 100% nauwkeurigheid te hebben. Als ik melding krijg dater nog maar 10% in zit is voor mij voldoende...
ach denk eerder dat je eerder uitdaging(en) hebt om die 10% oid eruit te halen dan te meten hoeveel er nog resteert .. ik zou een losse dop nemen met 2 buisjes .. 1 voor het slangetje .. en 1 voor een handmatige peilstok oid
- doorzichtig buisje erinsteken, met duim op de opening zie je snel genoeg hoeveel er nog inzit oid..
zo zijn er nog tal van oplossingen .
Wat bedoel je met "En betreft je sensors neem aan dat ze hoger staan dan het water .. aangezien ze niet droog mogen raken heb je dan keerkleppen oid ?"

Ze zitten altijd in het water, dus dan maakt hoogte niet uit?
nu ja omdat mijn mat en slangen leeglopen (boven waterniveau) zou ik verwachten dat je sensors ook "droog" staan.. als ze boven het zwembad water-niveau staan..

Dit komt door de wet van communicerende vaten denk ik zo

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:23:
[...]

kort door de bocht: ja dat bedoel/zeg ik al een tijdje
Een apparaat dat serieel met de warmtepomp praat en vervolgens de data leesbaar doorstuurt naar d een cloud omgeving.

Je kan de boel RE-en door de TX en RX af te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:22:
Of inderdaad gewoon NPT pakken. Voor 1/2" en 3/4" is het aantal wikkelingen gelijk, alleen de hoek van de draad iets anders (55° vs 60°) en is de draad afgerond vs scherp. Verschil is klein genoeg om gewoon te passen. Je zal het verschil ook niet snel zien.

Zie voor meer informatie: https://www.valvesonline.com.au/references/threads/
Klopt hier ook NPT op BSP draad zitten, kan prima. Andersom is ander verhaal door de hoek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:31:
[...]

ach denk eerder dat je eerder uitdaging(en) hebt om die 10% oid eruit te halen dan te meten hoeveel er nog resteert .. ik zou een losse dop nemen met 2 buisjes .. 1 voor het slangetje .. en 1 voor een handmatige peilstok oid
- doorzichtig buisje erinsteken, met duim op de opening zie je snel genoeg hoeveel er nog inzit oid..
zo zijn er nog tal van oplossingen .
Ik spreek ook over 10% over in de can, niet hoeveel eruit is gepomp.

Heb nu 4 sensoren elk op niveau:

10%
25%
50%
75%

Simpel zat, ik hoef echt niet heel nauwkeurig tot de ml te weten.

Denk dat ik die 10% eruit ga halen want het zijn maar 5 liter cannen en dus bij 25% al moet gaan bestellen oid.
nu ja omdat mijn mat en slangen leeglopen (boven waterniveau) zou ik verwachten dat je sensors ook "droog" staan.. als ze boven het zwembad water-niveau staan..

Ahhzo dat bedoel je, aangezien het op de bypass komt zal dat wel mee vallen denk ik.

Het geheel komt inderdaad wel boven zwembad water niveau te hangen.

Zeker een punt om in de gaten te houden !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]
Het zijn geen communicerende vaten. Dat zijn het pas als ze aan beide kanten open zijn, maar in dit geval is het gewoon een gesloten buis. Als de aansluitingen onder water zitten en er is geen lekkage blijft het gewoon netjes gevuld met water.

Dat zie je ook met de Intexmatten. Ze zuigen zichzelf vacuum, maar het water blijft er verder wel gewoon in staan.
Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste