Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Een apparaat dat serieel met de warmtepomp praat en vervolgens de data leesbaar doorstuurt naar d een cloud omgeving.

Je kan de boel RE-en door de TX en RX af te luisteren.
Was het maar zo simpel .. maar ja kort gezegd daar komt het wel op neer ..

de daadwerkelijke "boosdoener" is niet het hele apparaat... maar puur de "aparte" chip zoals (random image)
Afbeeldingslocatie: https://www.hobbyelectronica.nl/wp-content/uploads/2017/04/esp32.jpg

Tot ergens 2019 kon je gewoon via OTA updaten en met tasmota oid flashen

nu kan je nog via poort 6668 praten maar echt "local" word het niet ..

Vergeet niet dat naast een tx/rx communicatie je ook nog Gpio's hebt die aangestuurd worden .dus het is iets meer dan een "simple" brug bv ADAC/analog/digitale pins.
En er kan ook nog custom code zijn .. .

Wat mij gewoon irriteert is dat je een afhankelijkheid hebt .. bv een telefoon waarop de app geinstalleerd is ..
Om het extreem te trekken: leuk als je alarm installatie niet melding kan maken omdat je internet kapot is .. (bv je hebt een lek melder bij je cv/wasmachine op zolder) en een lek onstaat maar je "slaapt" er doorheen dat is dan zuur .. alleen omdat je ISP ff "werkzaamheden" verricht ..

Als je bv naar een shelly kijkt .. is die best compleet .. maar die kan online (cloud) of offline (lokaal lan verkeer) spreken. maar alle functionaliteiten kan je via een lokale interface benaderen .. en aansturen via 4 manieren oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
vso schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Was het maar zo simpel .. maar ja kort gezegd daar komt het wel op neer ..
Er zijn heel veel fabrikanten die hun warmtepomp op die manier ontsluiten. Een communicatie"protocol" over tx/rx en dat in een package doorsturen naar "de cloud" voor daadwerkelijke ontsluiting/aansturing. De chip hieronder (waarom zo'n plaatje) doet precies dat. Een brug spelen tussen het apparaat en een webpagina. Panasonic doet het zo, Mitsubishi doet het zo, en Fairland/Tuya/BWT/etc vast ook.
de daadwerkelijke "boosdoener" is niet het hele apparaat... maar puur de "aparte" chip zoals (random image)
[Afbeelding]
[...]

Wat mij gewoon irriteert is dat je een afhankelijkheid hebt .. bv een telefoon waarop de app geinstalleerd is ..
Om het extreem te trekken: leuk als je alarm installatie niet melding kan maken omdat je internet kapot is .. (bv je hebt een lek melder bij je cv/wasmachine op zolder) en een lek onstaat maar je "slaapt" er doorheen dat is dan zuur .. alleen omdat je ISP ff "werkzaamheden" verricht ..
Je bent niet afhankelijk, je kunt gewoon lokaal dat ding aansturen met de bediening op het apparaat. De wifi ontsluiting is luxe. Ik ben het wel met je eens dat die ontsluiting gewoon ook echt lokaal zou moeten kunnen draaien.
Als je bv naar een shelly kijkt .. is die best compleet .. maar die kan online (cloud) of offline (lokaal lan verkeer) spreken. maar alle functionaliteiten kan je via een lokale interface benaderen .. en aansturen via 4 manieren oid ..
Ander soort apparaat, ander doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Ik spreek ook over 10% over in de can, niet hoeveel eruit is gepomp.

Heb nu 4 sensoren elk op niveau:

10%
25%
50%
75%

Simpel zat, ik hoef echt niet heel nauwkeurig tot de ml te weten.

Denk dat ik die 10% eruit ga halen want het zijn maar 5 liter cannen en dus bij 25% al moet gaan bestellen oid.

[...]

Ahhzo dat bedoel je, aangezien het op de bypass komt zal dat wel mee vallen denk ik.

Het geheel komt inderdaad wel boven zwembad water niveau te hangen.

Zeker een punt om in de gaten te houden !
( om de discussie af te ronden ) zover ik weet zijn doseerpompen 1 van de accuraatste manieren om uberhaupt vloeistoffen automagisch te meten .. ook omdat ze zelf aanzuigend zijn etc .. dus als je weet hoeveel seconden hij aanstaat heb je eigenlijk een vast gegeven ..

Tja hoeveel miliLiter of liter per maand oid je zal verbruiken zal per bad verschillen dus dat heb ik even buiten beschouwing gelaten ..

Hoe heb je die 4 sensoren gedaan dan ? wel leuk voor de rest toch ?
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:37:
Het zijn geen communicerende vaten. Dat zijn het pas als ze aan beide kanten open zijn, maar in dit geval is het gewoon een gesloten buis. Als de aansluitingen onder water zitten en er is geen lekkage blijft het gewoon netjes gevuld met water.
Dat kan alleen als je geen luchtlekkage hebt of andere "hindernissen"
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/dd/8d/c3/dd8dc32850ae2b6f3d370b215e544735.jpg

maar het is wel iets om bij stil te staan als je sensors "nat" moeten blijven .. toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:24:
Je bent niet afhankelijk, je kunt gewoon lokaal dat ding aansturen met de bediening op het apparaat. De wifi ontsluiting is luxe. Ik ben het wel met je eens dat die ontsluiting gewoon ook echt lokaal zou moeten kunnen draaien.

[...]

Weetje jij mag mijn Tuya chips hebben .. die espeasy devices mag je aan mij geven .. je benut ze toch niet

;) beetje apart om als je juist "remote" wilt kunnen bedienen te verwijzen naar de knopjes op het apparaat zelf oid ..

het is woensdag he ..ff niet te zereneus zijn

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 30-06-2021 14:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, wat je met dat plaatje laat zien is exact mijn punt. Die buizen lopen niet leeg, dat kan niet doordat er geen lucht in komt. Pas als er lucht bij kan vanuit een van beide openingen lopen ze leeg. Je doet nu net alsof de plekken waar de sensoren zitten een van de twee aquariums zijn, maar het is een van de 3 buizen.

Over die Tuya/ESPEasy chips, wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:40
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:37:
[...]

Het zijn geen communicerende vaten. Dat zijn het pas als ze aan beide kanten open zijn, maar in dit geval is het gewoon een gesloten buis. Als de aansluitingen onder water zitten en er is geen lekkage blijft het gewoon netjes gevuld met water.

Dat zie je ook met de Intexmatten. Ze zuigen zichzelf vacuum, maar het water blijft er verder wel gewoon in staan.
Ja verrekt klopt wat je zegt. er kan geen lucht in komen als het een gesloten systeem is :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:31:
( om de discussie af te ronden ) zover ik weet zijn doseerpompen 1 van de accuraatste manieren om uberhaupt vloeistoffen automagisch te meten .. ook omdat ze zelf aanzuigend zijn etc .. dus als je weet hoeveel seconden hij aanstaat heb je eigenlijk een vast gegeven ..

Tja hoeveel miliLiter of liter per maand oid je zal verbruiken zal per bad verschillen dus dat heb ik even buiten beschouwing gelaten ..

Hoe heb je die 4 sensoren gedaan dan ? wel leuk voor de rest toch ?
Sensoren zitten op de can, werkt door middel van ultrasonic frequentie. Gaat door de can heen maar detecteerd wel vloeistof. Werkt erg goed moet ik zeggen.

Idee mbt doseerpomp is zeker ook een goede en niet al te veel moeite om erbij te doen, dus we gaan voor beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:40:
Sensoren zitten op de can, werkt door middel van ultrasonic frequentie. Gaat door de can heen maar detecteerd wel vloeistof. Werkt erg goed moet ik zeggen.
lol afstands meter .. tja zo had ik er ook nog niet bij stil gestaan .. ook een leuke manier om je zwembad water niveau oid te meten :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:22:
@vso, wat je met dat plaatje laat zien is exact mijn punt. Die buizen lopen niet leeg, dat kan niet doordat er geen lucht in komt. Pas als er lucht bij kan vanuit een van beide openingen lopen ze leeg. Je doet nu net alsof de plekken waar de sensoren zitten een van de twee aquariums zijn, maar het is een van de 3 buizen.

Over die Tuya/ESPEasy chips, wat wil je daarmee zeggen?
Enige wat ik vroeg was of de buizen niet leeglopen c.q bewaken dat je sensors niet opdrogen .. of dat relevant is of niet dat was niet mijn vraag .. .. kapotte sensors zijn niet tof
En ik weet leiver 100% zeker dat die sensors dus altijd vochtig zijn.

hoe zo snap je dat niet dat je opmerking niet past over fysieke schakelaar(s) je immers afstands bediening hebben .. maar een afhankelijkheid van internet of een phone app vind ik ook extreem de andere kant op

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Enige wat ik vroeg was of de buizen niet leeglopen c.q bewaken dat je sensors niet opdrogen .. of dat relevant is of niet dat was niet mijn vraag .. .. kapotte sensors zijn niet tof
En ik weet leiver 100% zeker dat die sensors dus altijd vochtig zijn.

hoe zo snap je dat niet dat je opmerking niet past over fysieke schakelaar(s) je immers afstands bediening hebben .. maar een afhankelijkheid van internet of een phone app vind ik ook extreem de andere kant op
Je past je bericht aan een half uur nadat je hem gepost hebt, mijn opmerking ging enkel over het ruilen van tuya en espeasy dingen.

Die cloud/telefoon bediening is extra. Je doet net alsof hij niet te bedienen is zonder die module. Wil je echt zelf invloed hebben, dan ga je proberen te RE-en. Beginnen met data loggen, proberen de data die vanuit de WP naar de cloud gaat te analyseren en vervolgens proberen zelf opdrachten te geven. Vervolgens kun je met een ESP zelf zo'n module maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:51
Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:27:
[...]

Je past je bericht aan een half uur nadat je hem gepost hebt, mijn opmerking ging enkel over het ruilen van tuya en espeasy dingen.

Die cloud/telefoon bediening is extra. Je doet net alsof hij niet te bedienen is zonder die module. Wil je echt zelf invloed hebben, dan ga je proberen te RE-en. Beginnen met data loggen, proberen de data die vanuit de WP naar de cloud gaat te analyseren en vervolgens proberen zelf opdrachten te geven. Vervolgens kun je met een ESP zelf zo'n module maken.
De Poolex, die hier staat, maakt ook gebruik van Tuya.
Jammer genoeg houdt de afstandsbediening de programma's niet langer dan 24u vast.
Eenmalig aan de WiFi wordt een programma wel vastgehouden (ook zonder wifi dus).
Een nieuwe afstandsbediening is onderweg.

Om data te ontfutselen zal ik waarschijnlijk me meer moeten richting op het board in de WP en niet op de afstandsbediening met Tuya, als het om meer dan alleen de temperatuur gaat, toch?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
_RRM_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:45:
[...]

De Poolex, die hier staat, maakt ook gebruik van Tuya.
Jammer genoeg houdt de afstandsbediening de programma's niet langer dan 24u vast.
Eenmalig aan de WiFi wordt een programma wel vastgehouden (ook zonder wifi dus).
Een nieuwe afstandsbediening is onderweg.

Om data te ontfutselen zal ik waarschijnlijk me meer moeten richting op het board in de WP en niet op de afstandsbediening met Tuya, als het om meer dan alleen de temperatuur gaat, toch?
Ik zou persoonlijk gaan voor het reverse engineren van de afstandsbediening, maar dat is meer omdat ik denk dat daar meer winst te halen is, cq dat is de plek die bedoeld is om te communiceren met een externe module. De afstandsbediening hou je dan intact.

Het voordeel is dat waarschijnlijk al die dingen een vergelijkbare werkwijze hebben, dus met het RE-en van een warmtepomp + wifi module is de kans groot dat het voor heel veel varianten werkt. Helaas heb ik geen WP, dus kan niet meekijken/helpen. Je kan wel inspiratie opdoen bij: https://github.com/Egyras/HeishaMon en https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl

Edit: en om het heel saai te maken heeft Tuya ook gewoon documentatie online te staan: https://developer.tuya.co...protocol?id=K9hhi0xxtn9cb

[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 30-06-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Er zijn heel veel fabrikanten die hun warmtepomp op die manier ontsluiten. Een communicatie"protocol" over tx/rx en dat in een package doorsturen naar "de cloud" voor daadwerkelijke ontsluiting/aansturing. De chip hieronder (waarom zo'n plaatje) doet precies dat. Een brug spelen tussen het apparaat en een webpagina. Panasonic doet het zo, Mitsubishi doet het zo, en Fairland/Tuya/BWT/etc vast ook.

[...]

[...]

Op de manier die je aanhaalt heb ik min Mitsubishi warmtepompen omgebouwd met een Wemos er in (https://github.com/SwiCago/HeatPump voor wie wil weten hoe).

Als ik het goed begrepen heb heeft de maker de rx/tx gevonden en vervolgens daar een esp op aangesloten die de communicatie doorgeeft op het netwerk. Vervolgend de warmtepomp alle standen laten doorlopen en de communicatie opgenomen om die erna af te spelen en te kijken of de WP doet wat hij wilde.

Dat zou bij een zwembad WP ook zo kunnen zijn, het zou me verbazen als ze de I/O poorten van een esp gebruiken eerlijk gezegd, de esp is tov van een WP nieuwe techniek en vaak later toegevoegd aan bestaande techniek. Dst dus in tegenstelling tot Shelly's enzo die volledig de nieuwe mogelijkheden gebruiken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ze hebben zelfs een Reference hardware design: https://developer.tuya.co...odulemcu?id=K9hhi0xp301u1

Afbeeldingslocatie: https://airtake-public-data-1254153901.cos.ap-shanghai.myqcloud.com/goat/20200815/8999f27350e14bb6b8ef3e577962d42c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Dus een level shifter er aan en een serial logger en je kan aan de slag !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:33:
[...]

Dus een level shifter er aan en een serial logger en je kan aan de slag !
Jup, precies dat. Level shifter, en dan een seriallogger met 2x RX en je kunt lekker loggen.

Vervolgens ga je een standaard run loggen, vervolgens probeer je verschillende instellingen, zoals verwarmen/koelen/etc, andere setpoint etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:37:
[...]

Jup, precies dat. Level shifter, en dan een seriallogger met 2x RX en je kunt lekker loggen.

Vervolgens ga je een standaard run loggen, vervolgens probeer je verschillende instellingen, zoals verwarmen/koelen/etc, andere setpoint etc.
Ze leggen hier uit hoe je met een esp dat kan doen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Ze leggen hier uit hoe je met een esp dat kan doen.
Nu nog een warmtepomp met bijbehorende wifi module ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
En bladzijde 14 van deze pdf voor commando's van een airco met Tuya bediening. https://images.tuyacn.com...ing-with-the-Tuya-MCU.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Dank @Pixelmagic en @Ep Woody voor de suggesties!

Enig idee of er ook zoiets, als bij Mitsubishi bestaat. Ik ben namelijk helemaal niet thuis in de materie van "onderscheppen" / RE. (Wel weer een nieuwe uitdaging.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

die reference meuk is in feite overboding ..

je hebt voor heel veel esp enabeld devices, van lampje tot warmtepompje .. als je tasmota.bin erop krijgt een template waarbij alles correct is ingesteld ..

Zolang je weet welke pin wat doet kan je in feite elke firmware naar keuze erop knallen

Zou wel de flashgeheugen leegtrekken voordat je iets nieuws erop zet.. er zijn zat img viewers waarbij je op zoek kan naar intressante inhoud..

en als het geen esp-chip is zijn de reference pins wel 1:1 tot op heden kan je als nog een esp solderen

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 30-06-2021 18:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dit werkt waarschijnlijk ook gewoon voor de warmtepomp.
Value data has four bytes. If a value contains less than four bytes, 0 is supplemented before
the value.
For example, if the MCU sends the checksum of 55 aa 03 07 00 08 02 02 00 04 00 00 00 1e,
the target temperature is 30°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:24:
[...]

die reference meuk is in feite overboding ..

je hebt voor heel veel esp enabeld devices, van lampje tot warmtepompje .. als je tasmota.bin erop krijgt een template waarbij alles correct is ingesteld ..
Daar noem je wel iets heel belangrijks... Correct is ingesteld.

Aangezien dit een serieel protocol is, is de kans nihil dat dit een op een werkt... Pinnen hoog of laag maken is dus kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Voor die vloeistof sensoren, is dat dan zoiets?
https://www.dfrobot.com/product-1493.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zou kunnen werken ik heb ze alleen nog nooit in praktijk gezien ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toevallig heb ik net de iot.tuya.com registratie gedaan .. maar dat is een semi-local dingetje oid .. volgens mij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Lijkt me een mooie oplossing, zeker met een converter van 50 euro (comfortpool). Jammer dat het niet lokaal is, maar alsnog via de cloud gaat. Het geeft ook een mooie set met informatie over de datapunten, dus zelf een module bouwen is nog een optie, maar dit is voor 95% van de mensen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

@Ep Woody ik weet niet zo goed of het via de cloud gaat hoor, als je de instructies leest moet je de setup doen via de cloud (om de key van het device te achterhalen) maar gebruikt het project daarna Tuya-MQTT; wat je volgens mij lokaal moet/kunt draaien. Als je dan even door filosofeerd en e.e.a. in Docker stopt (tuya-mqtt + mosquitto of andere mqtt client) zou je volledig local control moeten kunnen doen, tenzij ik het helemaal verkeerd heb gezien in de broncode.

p.s. die W'eau inverter, is dat dan ook zo'n Tuya ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

xces schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:02:
ik weet niet zo goed of het via de cloud gaat hoor, als je de instructies leest moet je de setup doen via de cloud (om de key van het device te achterhalen) maar gebruikt het project daarna Tuya-MQTT; wat je volgens mij lokaal moet/kunt draaien. Als je dan even door filosofeerd en e.e.a. in Docker stopt (tuya-mqtt + mosquitto of andere mqtt client) zou je volledig local control moeten kunnen doen, tenzij ik het helemaal verkeerd heb gezien in de broncode.

die HA / Cloud intergration via tuya-local (poort 6668) is de beste oplossing als je niet met soldeerbout oid aan de slag wilt .. laten we dat voorop stelt
in feite doe je niks anders dan ipv via een telefoon "pairen" .. pairen met je domotica opzet .. je kan node-red als client --> mqtt conversie doen

Er schijnt wel een minpuntje te zijn dat je niet altijd een status update krijg ofzo .. maar dat lijkt me wel overleefbaar .. versus openbreken solderen enzv ..

ja @Jazsie heeft een W'eau inverter met Tuya wifi .. wegens garantie wil hij hem begrijpenlijker wijs niet openslopen .. dus dan is dit een mooie tussenoplossing ..

ga vanavond even knutselen .. om paar devices dusdanig te koppelen
(slimme stekkers/deurbel+cam/wifi-cam etc)
De vraag is als je hun internet verkeer blokkeert alsof ze nog steeds functioneren ..zo ja ben ik al happy

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Ep Woody ik weet niet zo goed of het via de cloud gaat hoor, als je de instructies leest moet je de setup doen via de cloud (om de key van het device te achterhalen) maar gebruikt het project daarna Tuya-MQTT; wat je volgens mij lokaal moet/kunt draaien. Als je dan even door filosofeerd en e.e.a. in Docker stopt (tuya-mqtt + mosquitto of andere mqtt client) zou je volledig local control moeten kunnen doen, tenzij ik het helemaal verkeerd heb gezien in de broncode.

Ik zie nergens waar je het IP adres moet ingeven van je wp, gok dat het via de cloud gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:27:
[...]
ja @Jazsie heeft een W'eau inverter met Tuya wifi .. wegens garantie wil hij hem begrijpenlijker wijs niet openslopen .. dus dan is dit een mooie tussenoplossing ..

De vraag is als je hun internet verkeer blokkeert alsof ze nog steeds functioneren ..zo ja ben ik al happy
Ehh ik heb geen W'eau maar een Fairland/BWT.

Ben benieuwd naar je resultaat, ik heb net gekeken en ik loop al vast bij de QR code aangezien de wp gebruik maakt van de smarter pool app die zo te zien anders in elkaar zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Het lijkt inderdaad wel lokaal, zie ook https://codetheweb.github.io/tuyapi/index.html waar ze over een IP adres praten. Wie probeert het uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
vso schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:27:
[...]

die HA / Cloud intergration via tuya-local (poort 6668) is de beste oplossing als je niet met soldeerbout oid aan de slag wilt

Hier blijft de WP de instelling, eenmalig via Tuya doorgegeven, wel dagelijks uitvoeren (dus zonder netwerk/IP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Het lijkt inderdaad wel lokaal, zie ook https://codetheweb.github.io/tuyapi/index.html waar ze over een IP adres praten. Wie probeert het uit?
Ik ga dit uitproberen als ik verder komt want de Smarter Pool app ziet er zo te zien anders uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
_RRM_ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Hier blijft de WP de instelling, eenmalig via Tuya doorgegeven, wel dagelijks uitvoeren (dus zonder netwerk/IP)
Denk dat @vso bedoelt of je nog kan bedienen zonder internet cq aan/uit, modus, temperatuur...

Die van mij doet namelijk niets, gaat dus helemaal via de cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Ik ga dit uitproberen als ik verder komt want de Smarter Pool app ziet er zo te zien anders uit...
https://forum.iobroker.ne...-fairland-w%C3%A4rmepumpe

Volgens mij moet het je lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
In het kader van automagiseren even het volgende gemaakt:

Op basis van de gemiddelde watertemperatuur van de afgelopen 24 uur verhoog of verlaag ik het virtuele chloorverlies.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        var Number gemiddeldeWaterTemperatuur24uur = Zwembad_WaterTemperatuur.avarageSince(now.minusHours(24)) + 0.0
        var Number chloorLowTw = 20 // Watertemperatuur op laagste niveau
        var Number chloorLowTl = 5 // Chloorproductie op laagste niveau
        var Number chloorHighTw = 35 // Watertemperatuur op hoogste niveau
        var Number chloorHighTl = 15 // Chloorproductie op hoogste niveau
        if (gemiddeldeWaterTemperatuur24uur < chloorLowTw)
                chloorVerliesPerDag = chloorLowTl
        else
                if (gemiddeldeWaterTemperatuur24uur > chloorLowTw)
                        chloorVerliesPerDag = chloorHighTl
                else
                        chloorVerliesPerDag = chloorLowTl + ((chloorHighTl-chloorLowTl) / (chloorHighTw - chloorLowTw) * (gemiddeldeWaterTemperatuur24uur - chloorLowTw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Ehh ik heb geen W'eau maar een Fairland/BWT.

Ben benieuwd naar je resultaat, ik heb net gekeken en ik loop al vast bij de QR code aangezien de wp gebruik maakt van de smarter pool app die zo te zien anders in elkaar zit...
foutje d8 een weau maar het ging om je tuya meuk :P niet om het merk ZWP :P

qr code ? zal wel .. .

https://github.com/codeth...blob/master/docs/SETUP.md <--- deze gevolgd ff
6. Put your devices into linking mode. This process is specific to each type of device, find instructions in the

7. Tuya Smart app. Usually this consists of turning it on and off several times or holding down a button.
On the command line, run tuya-cli link --api-key <your api key> --api-secret <your api secret> --schema <your schema/Channel ID> --ssid <your WiFi name> --password <your WiFi password> --region us. For the region parameter, choose the two-letter country code from us, eu, and cn that is geographically closest to
you.

8. Your devices should link in under a minute and the parameters required to control them will be printed out to the console. If you experience problems, first make sure any smart phone/tablet app that you use with your devices is completely closed and not attempting to communicate with any of the devices.
in feite kan je via deze stappen een device dus linken / pairen ipv via een app

om te "testen" of je WP nu (of elk ander Tuya device) wellicht via de CLI werkt en je 101 stappen voor de kat zijn viool doet is er een zeer simple test

telnet / putty.exe(telnet modus) gebruiken om <tuya device IP> poort 6668 te verbinden .. als je geen verbindings error krijgt maar een "blanco" scherm .. dan (y) en kan je de stappen beschreven in de link proberen ..

FYI als je node-red hebt kan je "node-red-contrib-tuya-smart-device" installeren en stap 7 daar uitvoeren oid dit staat ook beschreven (dit ga ik vanavond proberen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MavhRik
  • Laatst online: 05-10 20:40

MavhRik

Marcel

Hallo,

Ik heb al 12+ jaar elk jaar een opblaas / opzet zwembad in mijn tuin staan in de zomer. Heb er inmiddels al aardig wat versleten, vooral met opblaas rand die toch niet bestand blijken te zijn tegen katten nagels... dus inmiddels al aantal jaren een stalen frame set en elk jaar weer een maatje groter als de jongste kinderen daarvoor geschikt zijn. Dit jaar naar 3x2 van Intex geupgrade, veel groter zal niet gaan zonder de trampoline af te breken, maar met het Nederlandse klimaat gebruiken ze die vaker dan het zwembad... er staat btw. ook nog een (Lidl) MSpa in de tuin maar dat terzijde.

Een van mijn grootste ergernissen is het onderhoud aan het zwembad en vooral die kleine kut pompjes die er bij zitten en die 32mm slangen die je met van die plastic klemmen 'vast' maakt.

Vorig jaar plan gemaakt dit te upgraden, maar toen was alles overal al uitverkocht. Dit jaar was ik er wel op tijd bij (agenda item van gemaakt).
Dus een Intex 28634GS (grootste filter) pomp gekocht en een nieuwe set 38 mm in en uitlaat inc. haakse afsluiters en een 38mm Intex buis aangezien 2x 3m wat bij de pomp zat voor één van de aansluitingen veel te lang was en heb het graag netjes.

Ik heb daarna de in mijn zwembad aanwezige 32mm tuutjes uitgesneden (ruim binnen dat extra versterkte stuk liner) door de binnenkant van de rubber ring van de nieuwe in en uitlaat af te tekenen op de liner en deze met een scherp mes heel voorzichtig uit te snijden.

Hierna kon in de 38mm in en uit laat erop schroeven, buizen erop draaien en aan de andere kant de pomp erop, werkt prima, flinke kracht ook (in vergelijking met...).

Helaas is de Kokido Inline chloordoseersluis (https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html) ding uitverkocht, want wil nog wel graag van die drijven af ivm. kleine kinderen die dat ding toch pakken ook al hebben we hem tijdens het zwemmen eruit gehaald en uiteraard voor het gemak, maargoed die kan ik dus nog niet bestellen.

enfin dan nu de vraag :-)

Ik had het idee om via mijn domotica (heb een Brennenstuhl XS02 buiten schakelaar (https://www.brennenstuhl....s-wa-3000-xs02-zwart-ip44), nu nog via de Brennenstuhl cloud, maar doel is deze te flashen en op mijn eigen domotica controller aan te sluiten, maar dat heeft lage prio) de stroom te schakelen van de pomp aangezien ik daar veel beter meer kan schakelen dan de ingebouwde schakelaar op de pomp, die je alleen kan instellen op het aantal uren dat hij moet draaien vanaf moment van inschakelen en dat elke 24 uur herhalen. Het probleem is alleen dat ik geen rekening heb gehouden met die aardlek schakelaar in de kabel welke vereist dat je de reset knop indrukt elke keer dat de stroom er terug op komt.

Dit is de aardlek die in de kabel zit:
https://www.intex.fr/shop...r-spas-0078257119981.html
kaper kp-g10c

Nu neem ik aan dat ik dat ding er tussenuit kan halen, de draadjes aan elkaar 'knoop' en dat het weer werkt, of zou die schakelaar een signaal naar de pomp sturen? Uiteraard wil ik eigenlijk die / een aardlek behouden, hebben jullie ervaring en of ideen hoe ik deze pomp reset knop vereiste kan omzeilen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Jazsie schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Denk dat @vso bedoelt of je nog kan bedienen zonder internet cq aan/uit, modus, temperatuur...

Die van mij doet namelijk niets, gaat dus helemaal via de cloud.
De afstandbediening/WP is bij mij nog prima bruikbaar, ondanks de Tuya instellingen. (handmatig nog aan/uit, warm/koud mogelijk)

Ik ga met alle info hier eens mee stoeien in de komende weken (niet zoveel tijd over na het zwembad project.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MavhRik schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:23:
Hallo,

Ik heb al 12+ jaar elk jaar een opblaas / opzet zwembad in mijn tuin staan in de zomer. Heb er inmiddels al aardig wat versleten, vooral met opblaas rand die toch niet bestand blijken te zijn tegen katten nagels... dus inmiddels al aantal jaren een stalen frame set en elk jaar weer een maatje groter als de jongste kinderen daarvoor geschikt zijn. Dit jaar naar 3x2 van Intex geupgrade, veel groter zal niet gaan zonder de trampoline af te breken, maar met het Nederlandse klimaat gebruiken ze die vaker dan het zwembad... er staat btw. ook nog een (Lidl) MSpa in de tuin maar dat terzijde.

Een van mijn grootste ergernissen is het onderhoud aan het zwembad en vooral die kleine kut pompjes die er bij zitten en die 32mm slangen die je met van die plastic klemmen 'vast' maakt.

Vorig jaar plan gemaakt dit te upgraden, maar toen was alles overal al uitverkocht. Dit jaar was ik er wel op tijd bij (agenda item van gemaakt).
Dus een Intex 28634GS (grootste filter) pomp gekocht en een nieuwe set 38 mm in en uitlaat inc. haakse afsluiters en een 38mm Intex buis aangezien 2x 3m wat bij de pomp zat voor één van de aansluitingen veel te lang was en heb het graag netjes.

Ik heb daarna de in mijn zwembad aanwezige 32mm tuutjes uitgesneden (ruim binnen dat extra versterkte stuk liner) door de binnenkant van de rubber ring van de nieuwe in en uitlaat af te tekenen op de liner en deze met een scherp mes heel voorzichtig uit te snijden.

Hierna kon in de 38mm in en uit laat erop schroeven, buizen erop draaien en aan de andere kant de pomp erop, werkt prima, flinke kracht ook (in vergelijking met...).

Helaas is de Kokido Inline chloordoseersluis (https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html) ding uitverkocht, want wil nog wel graag van die drijven af ivm. kleine kinderen die dat ding toch pakken ook al hebben we hem tijdens het zwemmen eruit gehaald en uiteraard voor het gemak, maargoed die kan ik dus nog niet bestellen.
zie Het grote zwembad topic - Deel 2
Ik had het idee om via mijn domotica (heb een Brennenstuhl XS02 buiten schakelaar (https://www.brennenstuhl....s-wa-3000-xs02-zwart-ip44), nu nog via de Brennenstuhl cloud, maar doel is deze te flashen en op mijn eigen domotica controller aan te sluiten, maar dat heeft lage prio) de stroom te schakelen van de pomp aangezien ik daar veel beter meer kan schakelen dan de ingebouwde schakelaar op de pomp, die je alleen kan instellen op het aantal uren dat hij moet draaien vanaf moment van inschakelen en dat elke 24 uur herhalen. Het probleem is alleen dat ik geen rekening heb gehouden met die aardlek schakelaar in de kabel welke vereist dat je de reset knop indrukt elke keer dat de stroom er terug op komt.

Dit is de aardlek die in de kabel zit:
https://www.intex.fr/shop...r-spas-0078257119981.html
kaper kp-g10c

Nu neem ik aan dat ik dat ding er tussenuit kan halen, de draadjes aan elkaar 'knoop' en dat het weer werkt, of zou die schakelaar een signaal naar de pomp sturen? Uiteraard wil ik eigenlijk die / een aardlek behouden, hebben jullie ervaring en of ideen hoe ik deze pomp reset knop vereiste kan omzeilen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
in principe als je dat ding losmaakt aan de pomp kant .. en daar tussen je domotica aansturing (relais) tussen mikt dan zit je goed .. dat heb ik ook gedaan met een kaku en nu een shelly en iedereen met een dergelijk zfp randaarde/ALS/RCD loopt tegen het zelfde aan :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Even een vraagje uit frustratie tussendoor, hebben jullie ooit een linux/raspberry pi tutorial gezien die wél compleet was?
Ik ben alweer dagen bezig met dat ding en de ellende blijft maar opstapelen. Waarom krijg ik nu nooit eens gewoon te zien wat de tutorial zegt? Altijd zijn er foutmeldingen of worden er dingen overgeslagen in een tutorial waardoor het dus niet werkt. Je bent dan weer drie andere tutorials doorgelopen (en uren verder) om weer verder te gaan met waar je eigenlijk mee bezig was.
Gelukkig is het voorlopig nog slecht weer, dus zwembadautomatisering hebben we toch niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BounceMeister schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:25:
Even een vraagje uit frustratie tussendoor, hebben jullie ooit een linux/raspberry pi tutorial gezien die wél compleet was?
Ik ben alweer dagen bezig met dat ding en de ellende blijft maar opstapelen. Waarom krijg ik nu nooit eens gewoon te zien wat de tutorial zegt? Altijd zijn er foutmeldingen of worden er dingen overgeslagen in een tutorial waardoor het dus niet werkt. Je bent dan weer drie andere tutorials doorgelopen (en uren verder) om weer verder te gaan met waar je eigenlijk mee bezig was.
Gelukkig is het voorlopig nog slecht weer, dus zwembadautomatisering hebben we toch niet nodig.
ligt eraan wat je wil doen en hoeveel ervaring je hebt :P (dm me anders even wellicht dat ik je verder kan helpen ?) zeg niet dat ik het antwoord heb maar 2 weten meer dan 1

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 01-07-2021 21:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

over frustraties gesproken .. gisteren heeft tuya in zijn wijsheid besloten de beveiliging te "upgraden" dus tuya local oid werkt ff niet .. (de werkende zaken zullen wel werken oid)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
_RRM_ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:29:
[...]

De afstandbediening/WP is bij mij nog prima bruikbaar, ondanks de Tuya instellingen. (handmatig nog aan/uit, warm/koud mogelijk)

Ik ga met alle info hier eens mee stoeien in de komende weken (niet zoveel tijd over na het zwembad project.....)
Ehh wat @vso ik bedoelen is of je de WP kan bedienen via je smartphone wanneer je inernet eruit ligt...

99% dat het niet kan, bij mij gaat het iig niet zodra internet eruit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:25:
Hier nergens last van... de vraag is dus wat is je doel, welk tutorial volg je en welk error krijg je waar je niet verder komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@vso so @Jazsie Thx. Het is altijd een beetje rommelen met die tutorials, maar meestal kom ik er wel uit, al duurt het soms even voor ik tussendoor dan weer de juiste oplossing heb gevonden voor de vage problemen die bij Linux kunnen voorkomen.
Ik liep vast bij het installeren van url="https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#Installing_Node.JS"]MQTT[/url].
Daar gaan ze ervan uit dat "npm" geïnstalleerd is, maar dat is dus bij mij niet zo. Ook snap ik de opmerking niet met "NOTE: Do you need this, since node.red instalation later removes old node.js and npm and installs newer ones ?". Waarom staat het er dan, moet het nu wel of niet? Verdergaan door het over te slaan lukt ook niet namelijk.
In ieder geval was ik daar dus afgedwaald naar diverse andere tutorials vanwege dat npm, waarna het een beetje een rommeltje geworden is. Achteraf denk ik dat ik ergens de verkeerde variant van geïnstalleerd heb (ondanks dat het voor de raspberry pi 4b moest zijn), maar hoe je dat er dan weer af krijgt, staat er meestal niet bij.
Ik ben nu weer opnieuw gestart met installeren vanaf nul en wil tussendoor steeds een backup maken. Maar aangezien ik het geïnstalleerd heb op een 240GB SSD, is dat weer erg lastig te backuppen (op de Pi zelf of in Windows). Daar heb ik nu maar een vraag over gesteld op het raspberry pi forum.

Het heeft tot op dit moment nog niets met het zwembad te maken, dus zal ik even kijken waar ik dit verder uit ga zoeken.
Uiteindelijk wil ik de Domoticz database overzetten vanaf mijn oude Raspberry Pi en moet ik MQTT gaan gebruiken in Domoticz de ESP-EASY modules. Daar zitten nu nog scripts in die zelf van alles uitwisselen en controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:01:
@vso so @Jazsie Thx. Het is altijd een beetje rommelen met die tutorials, maar meestal kom ik er wel uit, al duurt het soms even voor ik tussendoor dan weer de juiste oplossing heb gevonden voor de vage problemen die bij Linux kunnen voorkomen.
Ik liep vast bij het installeren van url="https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#Installing_Node.JS"]MQTT[/url].
Daar gaan ze ervan uit dat "npm" geïnstalleerd is, maar dat is dus bij mij niet zo. Ook snap ik de opmerking niet met "NOTE: Do you need this, since node.red instalation later removes old node.js and npm and installs newer ones ?". Waarom staat het er dan, moet het nu wel of niet? Verdergaan door het over te slaan lukt ook niet namelijk.
In ieder geval was ik daar dus afgedwaald naar diverse andere tutorials vanwege dat npm, waarna het een beetje een rommeltje geworden is. Achteraf denk ik dat ik ergens de verkeerde variant van geïnstalleerd heb (ondanks dat het voor de raspberry pi 4b moest zijn), maar hoe je dat er dan weer af krijgt, staat er meestal niet bij.
Ik ben nu weer opnieuw gestart met installeren vanaf nul en wil tussendoor steeds een backup maken. Maar aangezien ik het geïnstalleerd heb op een 240GB SSD, is dat weer erg lastig te backuppen (op de Pi zelf of in Windows). Daar heb ik nu maar een vraag over gesteld op het raspberry pi forum.

Het heeft tot op dit moment nog niets met het zwembad te maken, dus zal ik even kijken waar ik dit verder uit ga zoeken.
Uiteindelijk wil ik de Domoticz database overzetten vanaf mijn oude Raspberry Pi en moet ik MQTT gaan gebruiken in Domoticz de ESP-EASY modules. Daar zitten nu nog scripts in die zelf van alles uitwisselen en controleren.
Ik begrijp je frustaties, gaat hier ook niet altijd van het leie dakje :)

Mbt "https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#Installing_Node.JS"; dat is alleen nodig als je NodeJS wilt installeren voor Node-RED bv.

Zoals ik het lees wil je enkel Domoticz met MQTT gebruiken. Dan kan je die NodeJS stap gewoon overslaan net als de volgende (Installing Node-RED) stap.

Heb je trouwens eens gekeken naar Home Assistant? Leuk alternatief die ik persoonlijk makkelijker vind en veel actiever community/development heeft.

SSD van je rPi backuppen doe ik gewoon op windows, effe inpluggen op USB en dan met ieder willekeurig backup programma (macrium bijvoorbeeld) een image maken.

Maar dat doe ik dus zodra alles geinstalleerd hebt en dus een werkende systeem hebt, dan kan je in geval van nood makelijk restoren :).

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 02-07-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@BounceMeister en @Jazsie laten we domoticz vs HA discussies aub vermijden .. ik draai ze net zoals @Plenkske dubbel

En ik vind HA zuigen .. maar domoticz heeft ook vette minpunten

Als je HA eenmaal running hebt en paar keer gereboot oid .. en alles werkt nog is het wel een flexibeler product maar zo uitgebreid dat je het op 101 manieren kan aanvliegen
Domoticz = wat you see is what you get ..
dus je kan van beide wat vinden :)

Welk product je gebruikt en met name op een R-Pi + sd kaart = zorg dat je een (dagelijkse) backup hebt met file history .. liefst data per uur backuppen (mits het wijzigt of course)
EN weet hoe je een restore doet .. dat

Opensource is zelden "gebruiks" vriendelijk of ergens in e hoge WAF regionen zitten.. installeren en configureren tja .. als het werkt werkt het .... maar bij elk Opensource product speelt het probleem dat als je een update uitvoert dat 1 of andere ontwikkelaar ergens in de ketting een keuze gemaakt heeft waarbij het eindresultaat kuren gaat vertonen .. of erger niet werkt :(

overgens is het "domotica software" --> plugins/mqtt <--- node red

Dus node-red moet je zien als een manipulator van je in/uitgaande data ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:54:
@BounceMeister en @Jazsie laten we domoticz vs HA discussies aub vermijden .. ik draai ze net zoals @Plenkske dubbel

Als je HA eenmaal running hebt en paar keer gereboot oid .. en alles werkt nog is het wel een flexibeler product maar zo uitgebreid dat je het op 101 manieren kan aanvliegen

Welk product je gebruikt en met name op een R-Pi + sd kaart = zorg dat je een (dagelijkse) backup hebt met file history .. liefst data per uur backuppen (mits het wijzigt of course)

Opensource is zelden "gebruiks" vriendelijk of ergens in e hoge WAF regionen zitten.. installeren en configureren tja .. als het werkt werkt het .... maar bij elk Opensource product speelt het probleem dat als je een update uitvoert dat 1 of andere ontwikkelaar ergens in de ketting een keuze gemaakt heeft waarbij het eindresultaat kuren gaat vertonen .. of erger niet werkt :(

8)7 |:( 8)7 |:(

Vragen om de discussie te vermijden en vervolgens toch de voor- en nadelen benoemen.

Installeer ze beide als je dat wil en beslis wat het prettigst is.

Mijn ervaring is dat Domoticz behoorlijk wysiwyg is mits de hardware ondersteund word. home assistant doet standaard ondersteunde hardware beter en ondersteunt erg veel. Echter is dingen automatiseren lastiger en je moet yaml leren als je iets voor elkaar wilt krijgen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:08:
[...]

8)7 |:( 8)7 |:(

Vragen om de discussie te vermijden en vervolgens toch de voor- en nadelen benoemen.

Installeer ze beide als je dat wil en beslis wat het prettigst is.

Mijn ervaring is dat Domoticz behoorlijk wysiwyg is mits de hardware ondersteund word. home assistant doet standaard ondersteunde hardware beter en ondersteunt erg veel. Echter is dingen automatiseren lastiger en je moet yaml leren als je iets voor elkaar wilt krijgen.
offtopic:
doe ff normaal man .. enige wanneer je reageert op mij is als je denkt is gal te spuwen

Als je leest noem ik + en - punten op .. en een flame/fanboy war schieten we niks mee op .. we hebben het over zwembad automagisering. dat je er een uitstapje gemaakt word als Tweaker/techneut naar een verwant topic vind ik persoonlijk moeten kunnen.
Daarnaast draaien sommige beide producten (zoals IK) ..

De enige tip die ik geef = backup + backup + backup en probeer ff te helpen met ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik zou OpenHAB pakken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
OpenHAB werkt ook erg goed, jaren gedraaid. Ben beetje bij beetje naar HA overgestapt maar ben er nog niet uit of ik OpenHAB of HA ga gebruiken als interface voor zwembad aansturing.... denk gewoon beiden testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Pardon? Ik vraag alleen iets, dat is geen discussie. Sorry @vso, dit is weer een gevalletje dat je niet goed leest en verkeerd antwoord geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jazsie schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 02:12:
Pardon? Ik vraag alleen iets,
dit vind ik geen vraag van je
Heb je trouwens eens gekeken naar Home Assistant? Leuk alternatief die ik persoonlijk makkelijker vind en veel actiever community/development heeft.
Vind ik nogal overkomen als een sales pitch .. want overstappen op product x lost alle issues op .. dat je van scratch begint oid is niet boeiend .. en of hij wel/niet bewust gekozen heeft lijkt ook neit relevant voor je

Zolang iemand voor product x kiest imho lijkt me handiger om daar gewoon behulpzaam mee te zijn ..

Als iemand klaagt bij dat zijn mini PW (goedkope) te veel energie verbruikt .. tja dan vind ik het goed advies als je zegt wellicht is een full inverter oid is 20x goedkoper oid .. dan heeft het zin een ander product te kiezen .. maar omdat wifi niet werkt van een WP omdat hij slecht bereik heeft een andere WP voor te stellen is te radicaal

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 03-07-2021 02:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:48

Ik draai ze niet dubbel, heb HA nooit geprobeert omdat ik met Domoticz begonnen ben en tot nu toe alles kan wat ik wil. Nog geen reden gehad om iets anders te proberen...

Zelf ben ik altijd voorzichtig met updates draaien. If it aint broken dont fix it :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 02:42:
[...]

dit vind ik geen vraag van je

[...]

Vind ik nogal overkomen als een sales pitch .. want overstappen op product x lost alle issues op .. dat je van scratch begint oid is niet boeiend .. en of hij wel/niet bewust gekozen heeft lijkt ook neit relevant voor je

Zolang iemand voor product x kiest imho lijkt me handiger om daar gewoon behulpzaam mee te zijn ..

Als iemand klaagt bij dat zijn mini PW (goedkope) te veel energie verbruikt .. tja dan vind ik het goed advies als je zegt wellicht is een full inverter oid is 20x goedkoper oid .. dan heeft het zin een ander product te kiezen .. maar omdat wifi niet werkt van een WP omdat hij slecht bereik heeft een andere WP voor te stellen is te radicaal
Eerst was het een discussie en nu een sale pitch?

Je voorbeeld slaat noch schip noch wal.

offtopic:
Kap er gewoon mee, dit flik je vaak ook in andere (non zwembad) topics (en je zit in zeer veel andere topics).

Ik en durf ook voor andere mede-tweakers te spreken dat dit zwaar irritant is.

Wellicht eerst 2x nadenken wat je post in plaats zoveel -irriante/onzin- berichten te posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Misschien een idee, aangezien jullie beiden nuttige bijdrages hebben die ik graag lees, laten we het ontopic houden (dus "zwembad automatisering" of "aansluitingen met als doel tot") en elkaars mening negeren als je het er niet mee eens bent. Want reactie op reactie helpt niet echt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

xces schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:11:
Misschien een idee, aangezien jullie beiden nuttige bijdrages hebben die ik graag lees, laten we het ontopic houden (dus "zwembad automatisering" of "aansluitingen met als doel tot") en elkaars mening negeren als je het er niet mee eens bent. Want reactie op reactie helpt niet echt ;)
Op zich mee eens, maar er is echter ook het risico dat iemand gewoon onjuiste informatie plaatst óf puur zijn eigen mening gebaseerd op dun ijs of aannames. Dan moet iemand wel degelijk een antwoord daarop kunnen geven zonder aangevallen te worden.

Volgens mij is hier niemand bewust op zoek naar een confrontatie, ik ben er van overtuigd dat iedereen het hier goed bedoeld en kennis probeert te delen om elkaar te helpen. Het doodzwijgen van mensen is totaal overbodig, we moeten elkaar kritiek kunnen geven zonder het persoonlijk te maken (wat overigens helaas niet altijd gebeurd).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Pixelmagic schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Op zich mee eens, maar er is echter ook het risico dat iemand gewoon onjuiste informatie plaatst óf puur zijn eigen mening gebaseerd op dun ijs of aannames. Dan moet iemand wel degelijk een antwoord daarop kunnen geven zonder aangevallen te worden.
Exact, maar een welles nietus, ik zweer bij software X helpt niet.. en reageren kunnen we ook wel anders op elkaar. er zijn meerdere wegen naar rome en het viel me op dat sommige het niet altijd met elkaar eens zijn wat het topic niet ten goede komt.

[ Voor 5% gewijzigd door xces op 05-07-2021 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zo, mijn harde cover is klaar, motor geplaatst. Nu nog de aansturing.

Foto's etc komen nog :)

offtopic:
Jammer dat jij nu erop in verder gaat @xces, als je de posts goed gelezen had dan las je dat het uberhaupt niet ging om welles of nietes of andere mening.
Dit ging puur om de reactie (de manier hoe) van desbetreffende, daar reageerde ik op.

Vanaf heden inderdaad on topic blijven, anders rapporteer ik het gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:19:
[...]

Ik begrijp je frustaties, gaat hier ook niet altijd van het leie dakje :)

Mbt "https://www.domoticz.com/wiki/MQTT#Installing_Node.JS"; dat is alleen nodig als je NodeJS wilt installeren voor Node-RED bv.

Zoals ik het lees wil je enkel Domoticz met MQTT gebruiken. Dan kan je die NodeJS stap gewoon overslaan net als de volgende (Installing Node-RED) stap.
...
SSD van je rPi backuppen doe ik gewoon op windows, effe inpluggen op USB en dan met ieder willekeurig backup programma (macrium bijvoorbeeld) een image maken.
...
Alleen MQTT installeren is een goede tip zeg, dat scheelt een hoop werk! ;)
In een testomgeveing heb ik nu een ESPEasy module die de temperatuur doorgeeft aan Domoticz via MQTT.
Verder ben ik nog niet gekomen, omdat ik Mosquitto niet aangemeld krijg bij Monit om hem te monitoren. Ik zie er geen .pid file van staan namelijk. Dat is een probleem sinds Mosquitto naar v2.x is gegaan als ik het goed begrepen heb. Ook start Domoticz niet op na een cold boot, wel na een reboot.

Overigens werk ik met Domoticz omdat ik dat al jaren ken. Ik heb inmiddels wat scripts draaien in dzvents die de zwembadpomp besturen (maar nog niet op de manier die ik wil). Ook zit daar de slimme meter, de watermeter, RFLink (voor KaKu en MiLight) en Philips Hue aan gekoppeld.

Ik heb een nieuwe SATA-to-USB3 adapterkabel gekocht. Ik had namelijk een sata-to-usb behuizing die het niet goed doet op mijn PC maar wel werkt op de Raspberry Pi (en m'n xbox). Met die nieuwe kabel kan ik wel op m'n Windows PC een image maken met Macrium.

Dus eerst wat dingentjes oplossen in het systeem en dan weer verder. Voorlopig laat ik het oude systeem nog even draaien totdat het nieuwe systeem in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ben benieuwd naar het resultaat @BounceMeister !

Hier gaat het ook via MQTT lopen als basis, gewoon verrekte handig dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Vandaag mijn pakket uit Zwitserland ingeklaard. Dacht goedkooper uit te zijn door rechtstreeks bij de fabrikant te bestellen... uiteindelijk niet veel goedkoper uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:57:
Vandaag mijn pakket uit Zwitserland ingeklaard. Dacht goedkooper uit te zijn door rechtstreeks bij de fabrikant te bestellen... uiteindelijk niet veel goedkoper uit..
Wat heb je allemaal besteld? Zit je posts terug te lezen maar kan niet zo gauw uithalen wat :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Komt ie:
  • EZO™ pH Circuit: 1x € 36,00
  • EZO™ ORP Circuit: 1x € 36,00
  • Probe Tip Soaker Bottle: 1x € 8,00
  • pH/ORP Storage Solution: 1x € 9,00
  • ORP 225mV Calibration: 1x € 17,00
  • Lab Grade ORP Probe: 1x € 96,00
  • Bulkhead SMA to SMA (4 pack): 1x € 27,00
  • Female BNC to Male SMA Connectors: 1x € 8,00
  • pH 4.00, 7.00, 10.00 Calibration Solutions: 1x € 16,00
Vooral de Probe Tip Soaker Bottle vind ik fijn voor opslag en deze ga ik gebruiken voor de aansluiting van het EZO bord naar de buitenkant projectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Netjes,

Die Soaker Bottle zat bij mijn probes. Inderdaad erg handig !

We gaan het beiden zo te zien op vrijwel zelfde wijze doen.

Ben benieuwd naar foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 5 juli 2021 @ 01:27:
Ben benieuwd naar het resultaat @BounceMeister !

Hier gaat het ook via MQTT lopen als basis, gewoon verrekte handig dat :)
Resultaat gaat nog even duren ben ik bang. ;) Ik heb al een hele avond verspild aan (blijkbaar) fake NodeMCU bordjes van Aliexpress (type HW628 van "TZT teng Official Store"). Daarom weer terug naar de Wemos D1 die ik nog had (instelleren espeasy werkt in één keer), samen met een PCF8574 i/o-expander omdat er niet genoeg i/o op zit voor alle knoppen en leds. (Dat is al een studie op zich.) Daarbij blijkt er toch wat beperking te zitten in het gebruik daarvan i.c.m. mqtt.
Je kunt "Domoticz MQTT" wel instellen als Controller in EspEasy, maar dat betekent niet dat je gelijk een goede koppeling hebt in 2 richtingen. Je kunt bij de 'task list' in espeasy ook nog mqtt helpers aanmaken voor input en output, maar daar ontgaat de logica me even van. Bij "Output - Domoticz MQTT Helper" kun je alleen gpio selecteren en geen dummyswitches of PCFGPIO (expander).

Ik zoek eigenlijk voorbeelden voor het koppelen van (dummy)-switches en temperatuursensoren tussen EspEasy en Domoticz en andere EspEasy modules (voor een status display), via MQTT (Mosquitto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Phoe, fake bordjes... been there done that kan inderdaad veel tijd kosten.

Ik heb verder totaal geen ervaring met ESPeasy en Domoticz.

Heb hier nog een aantal ESP32 liggen maar nog niks mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:08:
Phoe, fake bordjes... been there done that kan inderdaad veel tijd kosten.

Ik heb verder totaal geen ervaring met ESPeasy en Domoticz.

Heb hier nog een aantal ESP32 liggen maar nog niks mee gedaan.
Er zitten nog beperkingen in de combiatie van Domoticz, MQTT en EspEasy waardoor ik niet kan realiseren wat ik in gedachten had. Dat is net bevestigd op het letscontrolit (espeasy) forum.

Dus ergens zal ik moeten switchen naar een ander systeem waarmee ik wel knoppen en temperaturen kan synchroniseren tussen verschillende apparaten.
Suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
BounceMeister schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Er zitten nog beperkingen in de combiatie van Domoticz, MQTT en EspEasy waardoor ik niet kan realiseren wat ik in gedachten had. Dat is net bevestigd op het letscontrolit (espeasy) forum.

Dus ergens zal ik moeten switchen naar een ander systeem waarmee ik wel knoppen en temperaturen kan synchroniseren tussen verschillende apparaten.
Suggesties zijn welkom.
Ervaring met programmeren ?
Ik vind het programmeren met een ESP bordje erg makkelijk gaan en had daarom al vrij snel besloten het zelf te gaan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Suggesties zijn welkom.
Wat bedoel je preceis met synchroniseren tussen verschillende apparaten.

Als in dashboard op tablet en dashboard op gsm. Indien je een knop aan/uit zet dat dit op beiden (tablet en gsm) veranderd naar de juiste status?

OpenHAB en Home Assistant kunnen dit sowieso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

Suggesties zijn welkom.
Dan zou het fijn zijn als je wat meer context geeft wat je niet voor elkaar kan krijgen. Zolang je de data beschikbaar hebt een de mogelijkheden tot schakelen dan zou je met wat scripting toch wel heel erg veel voor elkaar moeten krijgen is mijn ervaring.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Wat bedoel je preceis met synchroniseren tussen verschillende apparaten.

Als in dashboard op tablet en dashboard op gsm. Indien je een knop aan/uit zet dat dit op beiden (tablet en gsm) veranderd naar de juiste status?

OpenHAB en Home Assistant kunnen dit sowieso.
Pixelmagic schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:15:
[...]

Dan zou het fijn zijn als je wat meer context geeft wat je niet voor elkaar kan krijgen. Zolang je de data beschikbaar hebt een de mogelijkheden tot schakelen dan zou je met wat scripting toch wel heel erg veel voor elkaar moeten krijgen is mijn ervaring.
Ik heb wat espeasy modules met een oled schermpje eraan. Één in de schuur met knoppen en een relais eraan om info te zien pompen te kunnen schakelen zonder gsm in de hand en nog één in de woonkamer voor alleen info (daarvoor print ik nu deze behuizing). De kinderen kunnen daarmee aan de kleur van de bol zien hoe warm het zwembad is.
Misschien bij het zwembad zelf nog een display met de temperatuur ophangen.

Ik ben nu weer bezig met de situatie zoals ik dat eerst had, dus zelf alles rondsturen vanuit espeasy via http commands vanuit elke module naar alle andere die de info nodig hebben. Of via http een event elders triggeren die dan weer data terugstuurt. Niet echt overzichtelijk, maar in ieder geval werkt dat nog. Daarvoor had ik dus MQTT in gedachten, maar dat is bij espeasy wat beperkt.

Het overzicht:
de basis is Domoticz op een Raspberry Pi, daar heb ik aan gekoppeld:
- usb RfLink voor klikaanklikuit (433MHz), weerstation (433MHz), EasyHome deursensor (433MHz) en MiLight (2.4Ghz)
- Philips Hue lampen en bewegingsmelders
- usb P1 slimme meter uitlezer
- EspEasy watermeter
- EspEasy Zwembadthermometer
- EspEasy Solarheater Thermometer
- EspEasy relaisbord x4 aansturing
- EspEasy infoscherm tbv zwembad
- EspEasy infoscherm met 1x relais en knoppen tbv zwembad

[ Voor 9% gewijzigd door BounceMeister op 12-07-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BounceMeister schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:57:
[...]

[...]

Ik heb wat espeasy modules met een oled schermpje eraan. Één in de schuur met knoppen en een relais eraan om info te zien pompen te kunnen schakelen zonder gsm in de hand en nog één in de woonkamer voor alleen info (daarvoor print ik nu deze behuizing). De kinderen kunnen daarmee aan de kleur van de bol zien hoe warm het zwembad is.
Misschien bij het zwembad zelf nog een display met de temperatuur ophangen.

Ik ben nu weer bezig met de situatie zoals ik dat eerst had, dus zelf alles rondsturen vanuit espeasy via http commands vanuit elke module naar alle andere die de info nodig hebben. Of via http een event elders triggeren die dan weer data terugstuurt. Niet echt overzichtelijk, maar in ieder geval werkt dat nog. Daarvoor had ik dus MQTT in gedachten, maar dat is bij espeasy wat beperkt.

Het overzicht:
de basis is Domoticz op een Raspberry Pi, daar heb ik aan gekoppeld:
- usb RfLink voor klikaanklikuit (433MHz), weerstation (433MHz), EasyHome deursensor (433MHz) en MiLight (2.4Ghz)
- Philips Hue lampen en bewegingsmelders
- usb P1 slimme meter uitlezer
- EspEasy watermeter
- EspEasy Zwembadthermometer
- EspEasy Solarheater Thermometer
- EspEasy relaisbord x4 aansturing
- EspEasy infoscherm tbv zwembad
- EspEasy infoscherm met 1x relais en knoppen tbv zwembad
Dit is hoe ik het zou doen, ik maak gebruik van Home Assistant en niet Domoticz.

EspEasy zelf ondersteund HTTP en MQTT. In plaats van module naar module zou ik alles naar MQTT sturen.
Vanuit MQTT uitlezen in Home Assistant.

EspEasy modules configeren dat ze data naar MQTT sturen als ook "commando's" uit MQTT halen.

Dan heb je tenminste alles beetje overzichtelijk. Maar ook wijzigen zijn makkelijker door te voeren.

Maargoed, volgens mij is dit ook wat je wilt bereiken maar dan met Domoticz :)

Je zou ook via HTTP naar Domoticz kunnen doen echter zou ik dat voorkomen want zodra je wat meer devices hebt gaat dat impact hebben op de performance. Kom je wel achter zodra je 50+ devices hebt :D :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

@BounceMeister aanvullend op @Jazsie zou ik zeggen kijk eens naar custom code voor je esp's, ik heb in dit topic al een ledkrant met esp gepost welke gewoon zelf naar mqtt luistert. Daarmee zou je elk display een eigen topic kunnen geven en daar alleen wat plaatsen als er een update is.

Ik gebruik zelf Domoticz met mqtt en node red. De waardes worden door nodered opgepikt uit domoticz/out en bewaard en wanneer nodig via mqtt naar de display gestuurd. De display stuurt bij opstarten een bericht op mqtt waar nodered op reageert met het te tonen bericht.

Verder ben ik het met @Jazsie eens, veel http calls is niet echt de manier. Esp-easy is wat ontwikkeling aangaat ver achter gebleven bij Tasmota en mist naar mijn gevoel diversiteit, vooral op gebied van messaging zoals mqtt (ja, je kan zelf compilen met andere waarde's, maar dan is de meerwaarde al snel weg vind ik).

Succes en als we nog ergens mee kunnen helpen, dan horen we het.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb genoeg custom code's echter het wiel opnieuw uitvinden is ook niet nodig en bespaard veel tijd :)

Heb zelf nog niet zo erin verdiept in EspEasy maar inderdaad wel vernomen dat het wat beperkt is, zeker geen slecht idee om ook verder te kijken naar iets dat wel doet wat je wilt.

EspEasy is denk ik iets meer voor de beginner of voor standaard zaken :).

Wij tweakers gaan wel verder dan dat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Het voordeel is van platforms zoals tasmota en espeasy is dat veel basistaken al geregeld zijn, zoals het verbinden met wifi, de webinterface en veel uitbreidingen/hardware kun je makkelijk toevoegen. Over het algemeen werkt dat erg stabiel. Wanner je zelf gaat programmeren, zal je dat allemaal zelf moeten afhandelen, dat lijkt me zelfs voor het simpelweg doorgeven van temperatuur nogal een klus?
Programmeer jij de ESP's via de Arduino IDE? Daar zijn natuurlijk ook esp8266 libraries te installeren voor een en ander, maar moet je dan alle basistaken zelf gaan programmeren, of zijn er libraries die taken zoals wifi, webinterface en mqtt voor je afhandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

BounceMeister schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:52:
Het voordeel is van platforms zoals tasmota en espeasy is dat veel basistaken al geregeld zijn, zoals het verbinden met wifi, de webinterface en veel uitbreidingen/hardware kun je makkelijk toevoegen. Over het algemeen werkt dat erg stabiel. Wanner je zelf gaat programmeren, zal je dat allemaal zelf moeten afhandelen, dat lijkt me zelfs voor het simpelweg doorgeven van temperatuur nogal een klus?
Programmeer jij de ESP's via de Arduino IDE? Daar zijn natuurlijk ook esp8266 libraries te installeren voor een en ander, maar moet je dan alle basistaken zelf gaan programmeren, of zijn er libraries die taken zoals wifi, webinterface en mqtt voor je afhandelen?
Voor een temp sensor gebruik ik ook een aantal esp met espeasy. Ben voor de hottub nu voor tasmota gegaan omdat ik op termijn geheel naar mqtt wil overstappen en zoals gezegd is espeasy daar (te) beperkt voor.

Aangaande complexiteit ben ik het geheel met je eens, niet alles van scratch opbouwen maar liever aanhaken bij andermans (hopelijk) geniale ideeën. Er is voor vrijwel alles code te vinden, zeker aangaande display's is er best al wat. Als je die kunt uitbreiden met wat low/high code voor een ledje ofzo is dat een prima oplossing.

Ik gebruik inderdaad de Arduino IDE voor losse code. Voor tasmota en espeasy gebruikt ik gewoon de binary's die er zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Je kunt 1 grote sketch maken die alles doet, maar idd sensoren zou je net zo goed los kunnen koppelen. @BounceMeister probleem wat je dan hebt is dat al die systemen wel met elkaar moeten blijven werken. Ik weet niet of je bijv. makkelijk kunt detecteren dat een meting (MQTT publication) van EspEasy bijv. langer dan 10 minuten geleden is.

Anders zou je (theoretisch) een beslissing kunnen nemen op een waarde die X tijd oud is en je bijv. chloor gaan doseren met je doseerpomp omdat je ORP ESP toevallig de geest heeft gegeven. Zo zou ik ook altijd een soort van 'max timer' op een doseerpomp zetten om te voorkomen dat je hele jerrycan erin gaat mocht de 'relay' blijven hangen.

[ Voor 12% gewijzigd door xces op 13-07-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Pixelmagic schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Voor een temp sensor gebruik ik ook een aantal esp met espeasy. Ben voor de hottub nu voor tasmota gegaan omdat ik op termijn geheel naar mqtt wil overstappen en zoals gezegd is espeasy daar (te) beperkt voor.

Aangaande complexiteit ben ik het geheel met je eens, niet alles van scratch opbouwen maar liever aanhaken bij andermans (hopelijk) geniale ideeën. Er is voor vrijwel alles code te vinden, zeker aangaande display's is er best al wat. Als je die kunt uitbreiden met wat low/high code voor een ledje ofzo is dat een prima oplossing.

Ik gebruik inderdaad de Arduino IDE voor losse code. Voor tasmota en espeasy gebruikt ik gewoon de binary's die er zijn.
Tasmota is wel het tegenovergestelde van espeasy zeg. Echt low level coderen van alles wat je wil doen. Helaas volstaan de standaard binaries niet en bij zelf compileren is er elke keer weer iets wat er dan niet in blijkt te zitten. De basis daarvoor is blijkbaar niet de "standaard" versie zoals de standaard tasmota.bin.
Heb je wel eens tasmota gecompileerd, of kan jij echt uit de voeten met de precompiled .bins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

BounceMeister schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:13:
[...]

Tasmota is wel het tegenovergestelde van espeasy zeg. Echt low level coderen van alles wat je wil doen. Helaas volstaan de standaard binaries niet en bij zelf compileren is er elke keer weer iets wat er dan niet in blijkt te zitten. De basis daarvoor is blijkbaar niet de "standaard" versie zoals de standaard tasmota.bin.
Heb je wel eens tasmota gecompileerd, of kan jij echt uit de voeten met de precompiled .bins?
Ik heb beide wel eens gedaan, gebruik de laatste tijd binary o.a. Voor de temp sensoren en zigbee gateway. Ik moet er wel bij vermelden dat ik al heel wat jaren bezig ben met de Arduino IDE en arduinos dus ben misschien wat meer er op Ingesteld.

Zoals eerder gemeld, game changer voor mij is de native mqtt werking en vrije configureerbaarheid en de meer dan regelmatige updates en snelheid van fixen van bugs (zelf vorig jaar met de Sonoff zigbee bridge wat meldingen gemaakt en was binnen dagen opgelost. Bij espeasy duurde een stabiele versie van 2.0 enorm lang voordat hij stable werd en dan ook nog met minder functie.

Oberigens draaien hier nog steeds een aantal wemos met esp easy, dus ben er niet helemaal van weg gegaan. Concept is zeker goed.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Update.. wat gaat er een hoop denkwerk in zitten zeg..

Aansluiting bij zwembad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0acvXHgentoOOqozYlcRKDwVwWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tMCIQTDw5ravRld4GuRFpeXO.jpg?f=user_large

Mooi wegwerken in de schuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmpKC8CZ5_8XeUxIWOi2bawvDCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m90c8bKQcIFo9wynPT3yLCTb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3fqv0CilzzAT9KYQ_1XatCCtlc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rCehoCXIIuG6sApGKRRKIxwv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihSJ_NEhoMFZ5_Q6kIodTFplptU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yGIvpSeATVRthswx6CIXQHFf.jpg?f=user_large

Bedenken hoe ik de aansluiting vanaf de zandfilter wil gaan doen. Alle sensoren wil ik droog in de schuur hebben, chloor en zuur het liefste ook. Wat vinden van een dergelijke setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7TiOxaVyprwCCVn-e0rsR8G1vs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4nw2aO6BL6EdnWOezWJEM42.jpg?f=user_large

Water zou vanaf links onder komen, door een Y-stuk met 2 kogelkranen. De bovenste gaat naar de warmtepomp. De '3e' kogelkraan van de bypass komt buiten bij de warmtepomp ivm ruimtegebrek.

Richting de meetcel komt waarschijnlijk een bochtje te zitten wat eerst naar rechts gaat en dan naar links zodat ik meer ruimte heb om mijn sensoren horizontaal te monteren. Als alternatief zou ik de sensoren buis ook verticaal kunnen monteren maar ik weet niet of dat meer risico is dan horizontaal monteren.

Wat denken jullie?

p.s. gelukkig heb ik genoeg reserve spul :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAgGBpwrRbecPToneBobcHxw36I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dLxjlmS9H1rcKPe7XcxqW5Iv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ziet er goed uit @xces !

Alleen je foto mbt hoe je de sensoren etc gaat plaatsen bevat ik niet helemaal.

Sensoren sowieso horizontaal plaatsen, pH/Orp sensoren moeten ten alle tijden onder water zitten.
Je doet er dus ook verstandig aan te zorgen dat je omlaag gaat en dan weer omhoog, zeg maar U vorm zodat de sensoren onderin zitten en onder water blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Hoi hoi!

Hebben jullie ervaring met ph en orp sensoren vanop Aliexpress? Ik heb momenteel een nodemcu die een ds18b20 temp sensor uitleest en upload naar thingview (weldra vervangen door homeAssistant).

Dingen als dit bv https://nl.aliexpress.com...-41e2-8fe3-b754dec71847-1

[ Voor 33% gewijzigd door zierbeek op 19-07-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:47:
Ziet er goed uit @xces !

Alleen je foto mbt hoe je de sensoren etc gaat plaatsen bevat ik niet helemaal.

Sensoren sowieso horizontaal plaatsen, pH/Orp sensoren moeten ten alle tijden onder water zitten.

...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swZh2ZJsiARyRwWHkJUpfoVgv34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9v0AEvMYRmmTCQttNqs20tOW.jpg?f=user_large

Idee is dat van rechts de 'flow' komt vanaf de filter.

Deze gaat naar een bypass voor de warmtepomp, maar ik weet nog niet of ik deze bypass voor- of na de sensoren plaats.

Vervolgens een Y-stuk zodat ik minder flow kan hebben + U-idee voor de sensoren. Ik ga bewust naar 32mm toe, omdat ik (a) 2 kogelkranen 32mm nog had liggen en (b) ik hiermee de flow kan reduceren. Daarnaast heeft als voordeel (c) dat ik beide kogelkranen dicht kan zetten om de sensoren te calibreren. In theorie zou ik de T-stukken ook in 32mm kunnen uitvoeren maar dit had ik al aan elkaar gelijmd en dat scheelt weer wat kosten om iets nieuws aan te schaffen.

Er komt dan links weer een Y-stuk uiteraard en dan gaat het water samen weer verder. Ook heb ik er bewust voor gekozen om de doseertoevoeging (chloor/zuur) NA de temp meting te doen omdat ik niet weet wat onverdund chloor en zuur met de sensor doet.

Zou zoiets beter zijn? Ik lees tegenstrijdige verhalen of een sensor vol in de flow mag zitten of juist in een lagere flow moet zitten maar gezien de voordelen kan ik het denk ik best zo aansluiten, niet?

[ Voor 20% gewijzigd door xces op 19-07-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
zierbeek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:37:
Hoi hoi!

Hebben jullie ervaring met ph en orp sensoren vanop Aliexpress? Ik heb momenteel een nodemcu die een ds18b20 temp sensor uitleest en upload naar thingview (weldra vervangen door homeAssistant).

Dingen als dit bv https://nl.aliexpress.com...-41e2-8fe3-b754dec71847-1
Zoiets kan prima werken, ik ben voor wat duurders gegaan omdat ik gewoon zeker wil weten dat het goed werkt en alle benodigde functies heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:37:
[...]

[Afbeelding]

Idee is dat van rechts de 'flow' komt vanaf de filter.

Deze gaat naar een bypass voor de warmtepomp, maar ik weet nog niet of ik deze bypass voor- of na de sensoren plaats.

Vervolgens een Y-stuk zodat ik minder flow kan hebben + U-idee voor de sensoren. Ik ga bewust naar 32mm toe, omdat ik (a) 2 kogelkranen 32mm nog had liggen en (b) ik hiermee de flow kan reduceren. Daarnaast heeft als voordeel (c) dat ik beide kogelkranen dicht kan zetten om de sensoren te calibreren. In theorie zou ik de T-stukken ook in 32mm kunnen uitvoeren maar dit had ik al aan elkaar gelijmd en dat scheelt weer wat kosten om iets nieuws aan te schaffen.

Er komt dan links weer een Y-stuk uiteraard en dan gaat het water samen weer verder. Ook heb ik er bewust voor gekozen om de doseertoevoeging (chloor/zuur) NA de temp meting te doen omdat ik niet weet wat onverdund chloor en zuur met de sensor doet.

Zou zoiets beter zijn? Ik lees tegenstrijdige verhalen of een sensor vol in de flow mag zitten of juist in een lagere flow moet zitten maar gezien de voordelen kan ik het denk ik best zo aansluiten, niet?
Sensoren maakt niet uit waar je die plaatst, zolang je pH/Orp injectors maar na je wp zet en niet ervoor.
Wel zou ik de sensoren voor je injectors plaatsen want zoals je al aangaf gaat dat zeker invloed hebben op je meting indien je sensoren na je injectors plaats.

Zelf doe ik de sensoren ook in een "bypass", van 50mm naar 20mm met daarin de probes, temp meter en flow meter.

De meningen zijn verschillend met direct in de volle flow of via een bypass op een lagere flow.

Mijn mening is dat lagere flow beter is gezien je minder druk hebt op de sensoren (= levensduur) en ook dat je sensors meer "tijd" hebben om het water te meten...

Ook zie je bij vrijwel alle duurdere doseersystemen dat het via een bypass gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Jazsie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:16:
[...]

Zoiets kan prima werken, ik ben voor wat duurders gegaan omdat ik gewoon zeker wil weten dat het goed werkt en alle benodigde functies heb.
Ik denk dan dat het resultaat wel ergens in de buurt zal zijn?
Welke testers heb ik dan allemaal nodig?
Een redox?
Een PH?
Een chlorine tester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Redox = chloor :)

Ofwel pH en Orp (redox).

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 20-07-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Mijn goedkope analoge thermometer voor in het zwembad heeft het zojuist begeven. Gedeelte waar het kwik in zit is doormidden gebroken.

Goede reden om vanavond eens even snel een digitale in het bad te hangen. Spullen heb ik toch liggen, maar had alles omtrent automatisering en sensoren in mijn hoofd al verzet naar herfst/winter project.
Achja.. dan maar even snel een temp.sensor aan ESP hangen. Code heb ik ook al nagenoeg klaar liggen uit eerdere tests. Hoeft alleen maar sensor uit te lezen en naar Domoticz te sturen. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Jazsie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:49:
Redox = chloor :)

Ofwel pH en Orp (redox).
Aha, dacht al dat dat in hetzelfde verhaal pastte.

Dus een PH sensor en orp sensor?

Iemand verder ervaring met AliExpress sensoren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Correct :)

Die werken prima, heb ze ook. Gaan wat minder lang mee maar zijn ook beduidend goedkoper.

De aansturing zelf heb ik geen ervaring mee, zoals vermeld heb ik gekozen voor wat duurders waarvan ik weet dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Jazsie schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:59:
Correct :)

Die werken prima, heb ze ook. Gaan wat minder lang mee maar zijn ook beduidend goedkoper.

De aansturing zelf heb ik geen ervaring mee, zoals vermeld heb ik gekozen voor wat duurders waarvan ik weet dat het werkt.
Dat snap ik, enkel is het op ali lastig om ph sensoren te vinden die werken op 3,3v ipv de 5v die je vaak ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

zierbeek schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:28:
[...]

Dat snap ik, enkel is het op ali lastig om ph sensoren te vinden die werken op 3,3v ipv de 5v die je vaak ziet.
Dan doe je er toch een level shifter tussen. Ik neem aan dat je de arduino/esp gewoon met 5v voed ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Pixelmagic schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Dan doe je er toch een level shifter tussen. Ik neem aan dat je de arduino/esp gewoon met 5v voed ?
Yes gewoon met 5v maar het is toch een 3,3v ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

zierbeek schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:23:
[...]
Yes gewoon met 5v maar het is toch een 3,3v ertussen?
Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Een esp kan je voeden met 5 en 3.3 volt, maar de in/uitgangen verdragen alleen 3.3v. Om een 5v sensor op de esp te kunnen gebruiken kan je een levelshofter gebruiken. Dat is een klein printje wat het 5v signaal van je sensor omzet naar 3.3v (in dit geval) of omgekeerd als je dat zou willen.

Met zo'n printje kan je dus veel meer aansluiten dan de echte 3.3v sensors. Die zijn er inderdaad niet zo veel omdat 3.3 nog pas relatief kort gebruikt wordt terwijl 5v al decennia de standaard is/was.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Pixelmagic schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:32:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Een esp kan je voeden met 5 en 3.3 volt, maar de in/uitgangen verdragen alleen 3.3v. Om een 5v sensor op de esp te kunnen gebruiken kan je een levelshofter gebruiken. Dat is een klein printje wat het 5v signaal van je sensor omzet naar 3.3v (in dit geval) of omgekeerd als je dat zou willen.

Met zo'n printje kan je dus veel meer aansluiten dan de echte 3.3v sensors. Die zijn er inderdaad niet zo veel omdat 3.3 nog pas relatief kort gebruikt wordt terwijl 5v al decennia de standaard is/was.
Aha,dat is nieuw voor me! Ik zoek straks even een voorbeeldje op aliexpress
Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste