Wouter schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:36:
[...]
Dat plan had ik: "Ik laat het geld zitten tot ik er een huis van kan kopen. Zo niet, dan niet. Jammer. Het was toch maar virtueel geld."
Tot het een keer 33% dipt en je je realiseert dat die dip 3 jaar sparen zou zijn. (ook al sta je op dikke winst).
Dat hele 'stop er nooit meer in dan je kan missen' is leuk. Maar wat als 5% van je spaargeld opeens 95% van je vermogen ia geworden. Dan wordt dat echt een heel ander verhaal (ter illustratie. Bij mij lagen de percentages wel anders).
Ik deed precies hetzelfde. Geld inleggen tot ik een huis kon kopen. Tot dat geld ineeens begon te renderen, en ik dacht dat de rest van mijn spaargeld er ook wel in kon doen (50/50). Toen het dipje kwam dacht ik ook nog even wat goedkoop bij te kunnen kopen en 2 maanden later zat ik met 100% van mijn spaargeld in crypto. Dat ging maanden goed, tot het niet goed meer ging.
Ben uiteindelijk op tijd uitgestapt. Heb mijn inleg + 15% eruit gehaald en ook nog een 25% laten staan. Dat geld staat nu grotendeels weer veilig verdeeld over verschillende rekeningen/makkelijk te liquideren investeringen.
Kortom; het geld wat ik 'kon missen', bleek even later toch niet het geld dat ik missen wou. Ik wil binnen nu en 3 jaar een huis kopen, dan moet je het niet in de meest volatiele asset zonder enige onderliggende waarde stoppen.
Mocht je het per se willen blijven beleggen; verdiep je dan in diversificatie. Koop wat ETF's, wat aandelen, verdiep je eens in Nexo, hou een deeltje aan in BTC en alts, koop een oldtimer of Pokemon kaarten (ik noem maar iets). Als er dan één van die assets klapt dan lig je niet wakker, en als de BTC naar 600k gaat profiteer je alsnog voldoende. Hou er ook rekening mee dat er verbanden zitten tussen o.a. aandelen en crypto. Als de één stijgt, stijgt de ander (on)evenredig hard mee. Dalen de aandelen, dan mag je er vanuit gaan dat in crypto er een waar bloedbad ontstaat.
Het gaat niet zo snel als je droomscenario, maar wat verloopt er wel volgens plan in het leven? Bij mij praktisch niets (is niet negatief).
[
Voor 7% gewijzigd door
Ypuh op 26-04-2021 14:51
]