enomiss schreef op zondag 18 april 2021 @ 03:41:
[...]
Oke, lessons learned.
- Dus de wicks niet negeren
al zie ik jou dat ook wel eens doen, alleen valt die hoge wick er net buiten op dit screenshot... waarom negeer je die hoge wick dan wel op 28 maart bij HIVEBTC, is daar een rede voor? Kun je extreme uitschieters niet wegdenken?
- En je bedoelt dat er bij POLS geen historie is met een lowest low? Want dat is het enige verschil dat ik zie met HIVEBTC...daar is er een soort van voorgaande pump en dump geweest waar je de lowest low op baseert?
Het komt niet precies 1 op 1, zo gaan de koersen ook nooit.
Als de lijn net boven of onder of door de candlestick gaat is het niet zo erg, maar door alle candles en door de body's kan niet

Op Youtube zijn heel veel duidelijke video's te vinden hoe dat werkt en waar en op welke tijdframes je ze het beste kan plaatsen.
Extreme uitschieters horen er juist bij, die testen vaak een support en resistance niveau.
Een goed voorbeeld is nu bij Bitcoin/Euro te zien.
Als je de support en resistance goed plaatst dan zie je vanzelf dat de koers daarop uit komt.
Toen vanochtend Bitcoin tot 48000 euro zakte wist ik dat die nog verder zou gaan omdat er pas op 46xxx een support ligt.
Zo kan je verschillende niveaus in de gaten houden en daartussen dus niet traden.
De lijnen raken de toppen en de 'bodems' van iedere swing, en daar plaats je dus de lijnen.
Zorg wel dat deze kloppen met het verleden.
Een support en resistance word namelijk gevormd door wat er in het verleden is gebeurd.
Dit kan je zelf ook testen.
Probeer eens op de dag grafiek wat lijnen te plaatsen op de toppen en bodems.
Zorg wel dat ze die raken en dus niet door de candlesticks heen gaan.
Heb je dat gedaan? scroll dan eens terug naar het verleden, dus bijvoorbeeld 2019, 2018 etc.
Als het goed is valt je dan op dat de lijnen die je in 2021 heb getrokken overeenkomen met de toppen en bodems die in het verleden waren.
Zoals ik eerder zijn komt het niet 1 op 1, daarom zijn er vaak 'zones' waarin de koers een support en resistance vind.
Vaak zijn mijn lijnen ook dik gedrukt om grotere support en resistance niveaus te verduidelijken.
Dunnere lijntjes gebruik ik op de lagere tijdframes zoals 4U, 1U.
Het is weer een hoop tekst, hopelijk heb je en mede forumleden hier iets aan

Succes!