Het is relatief makkelijk verdienen aan jongeren die geen kant op kunnen, dat snap ik wel.mannowlahn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:44:
[...]
Omdat spaargeld mijn rente kost, omdat ik echt schijthekel heb aan het feit dat geld dat ik verdien een flinke belasting over betaal, maar als ik het niet uitgeef als nog elk jaar mag aftikken? Het is niet als of de overheid het je makkelijk maakt om je pensioen fatsoenlijk te regelen. Vastgoed is naar mijn inziens de enige mogelijkheid in mijn geval.
Verder is de waarde van je vastgoed (net als bij Bitcoin) nogal gestald op de hoeveelheid mensen die (al dan niet tegen een hogere prijs) willen toetreden in de markt. Echter is vastgoed, in tegenstelling tot Bitcoin, extreem afhankelijk van politieke beslissingen. Die switch snap ik daarom nooit zo goed.
De rente hoeft niet voor eeuwig onder 0 te liggen, vastgoed is bij lange na niet zo makkelijk verhandelbaar. Sterker nog, waarschijnlijk ga je met leverage erin investeren, wat je dan voor 30 jaar vast zet. What could possibly go wrong
Overigens vind ik zelf vooral dat de belasting op inkomen in ons land veel te hoog ligt. De belasting op vermogen zou daarentegen wel eens heel flink omhoog moeten: het oppotten van geld is desastreus voor onze economie en zorgt ook voor forse kansenongelijkheid.
@Ypuh haha, het 'beste van de wereld' zegt een stuk meer over de rest van de wereld, dan over die van ons. Weet je nog hoe eind 2020 het erop leek dat ze de premies gingen korten? Dat is ook mooi opgelost.
YouTube: Het beste pensioenstelsel ter wereld
Zolang jij je woning verhuurt voor meer geld dan dat je netto kosten zijn, en je hierdoor maandelijks al in de plus staat, profiteer je van het tekort aan huizen, ten koste van mensen die graag hadden willen kopen. Als je maandelijks profiteert + aflost + de waardestijging tot je neemt, in een primaire levensbehoefte waar landelijk een tekort aan is, dan vind ik dat moreel verwerpelijk.YES schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:44:
[...]
Ik heb er (nog) niet goed over nagedacht en ben wel benieuwd. Wat is er moreel verwerpelijk aan investeren aan vastgoed? Je hoeft natuurlijk niet meteen één of andere huisjesmelkende vastgoedmagnaat te worden dus er zal nog een ander moreel verwerpelijk aspect aan zitten, maar ik weet niet waar je op doelt.
[ Voor 21% gewijzigd door Richh op 30-04-2021 15:56 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW