Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:31:
[...]
Nee, volgens mij doet dat het niet. Ik denk nog steeds dat Bij1 dit beter doet dan veel andere partijen. Alleen wordt er een enorme spotlight op gezet in dit geval. Daarnaast is Bij1 ook een partij die een duidelijk doel heeft wat juist het hoog en "recht" houden van deze normen belangrijk maakt. Als de onderliggende normen niet meer kloppen en de partij niet goed "gekalibreerd" is, is het veel moeilijker om op koers te blijven.
Waar ik het mee eens ben is dat het zeer hoge zelfbewustzijn van de partij soms kan leiden tot wrijving en ook onenigheid over precieze interpretatie. (disclaimer: dit is mijn visie van buitenaf als witte persoon)
De keerzijde is dat als je zo'n hoge morele standaard ook handhaaft op bijvb het uiten van politieke visies, dat het niet onwaarschijnlijk is dat dat gaat leiden tot interne politieke afrekeningen door politiek net iets anders gezinden. Daar biedt het uitstekende kapstokken voor.
Ik kan er in dit geval dit over oordelen of dat gebeurd is, omdat iedereen en alles elkaar lijkt tegen te spreken en wat er naar buiten komt vrij fragmentarisch is.
En dan vind ik royement een vrij grove oplossing.
Van wat ik heb gelezen o.a. uit die column, zou het kunnen dat Gario meer zou willen focussen op het "zwarte gedeelte" en wellicht dus minder heeft met de vleugel die vooral wat ziet in de gender materie.
Dat kan zo'n andere vleugel al snel interpreteren als intimiderend, want dat zou er toe kunnen leiden dat de rol van die vleugel ondergeschikter zou raken. Wellicht het gevoel wat Gario misschien al terecht of onterecht had, dat de beweging ineens de belangen van andere groepen ook ging vertegenwoordigen waardoor de zwarte focus er misschien wat af ging. En was hij niet bereid zich hierbij neer te leggen.
Maar goed is royement dan de enige geschikte oplossing ?
Zou kunnen, het blijft onduidelijk wat er verder nog allemaal aan vooraf is gegaan. Maar het totaal geen lid meer mogen zijn vind ik in zo'n geval vrij zwaar.
Maar misschien legt het vooral een zwakte bloot binnen Bij1, dat de binding tussen al die verschillende groepen misschien toch minder groot is en zijn ze allemaal bang om onvoldoende de aandacht te krijgen.
Nee, ook omdat je het doet klinken alsof het een eigen maatschappij is die los staat van de totale maatschappij. En omdat je het als een onvolwassen iets doet klinken, terwijl in een aantal opzichten het een meer volwassen partij is dan veel anderen, zie ook de reactie van @
hoevenpe boven deze reactie).
Nee hij staat niet los, laat ik het dan samenwerkingsverband noemen .. is dat beter, waar je met je eigen ideeën het meest directe invloed hebt, maar ook het eerste ook met die ideeën tegen te hoop kan lopen.
Het D66 zal ook wel eens een referendum hebben gehad, waarbij ze zich toch nog eens achter de oren mochten krabben over het fenomeen referendum en eventuele randvoorwaarden daar aan. Op zich kan zoiets ideeën dus prima intern laten rijpen en zou het benut kunnen worden om ze aan te scherpen voordat je ze probeert los te laten op de rest van de maatschappij.
Poeh dan moet ik de reactie van hoevenpe nog eens nakijken, want die heb ik nog niet gezien .. maar of de partij meer volwassen is dan veel anderen betwijfel ik.
Daar ben ik het wel voor een groot deel mee eens. Hoewel ik dit eigenlijk bij Rutte c.s. wil leggen, omdat ik vind dat partijen hier wel volwassen en serieus op in hadden moeten gaan, ipv kinderachtig in emotie te duiken (iets waar Rutte werkelijk continu alles en iedereen van beschuldigt).
Ding is wel dat we inmiddels bij de appreciaties van de moties zaten en niet meer bij het debat.
Dus om dan van Rutte te gaan vragen om al die punten te ontkrachten of in een redelijker perspectief te gaan plaatsen, terwijl al had hij dat gedaan, er aan de onuitvoerbaarheid van de motie niets veranderd was, dat lijkt me ook niet
Op zich was het wat mij betreft ook niet nodig van Rutte om er de misbaar over te maken zoals hij heeft gedaan. Hij had het ook zakelijk kunnen houden, dat hij de argumentatie een karikatuur van de werkelijkheid vind en de motie verder onuitvoerbaar vind en dus ontraad.
Dit had Simons moeten voorzien, en los daarvan was een tactischer geformuleerde motie wellicht ook productiever geweest, zeker als het geformuleerd is op een manier waar je echt niet omheen kunt als politieke partij. Volgens mij was dat wel mogelijk geweest.
Nouja minimaal iets waar een zinvolle actie op mogelijk was geweest en wat in ieder geval andere partijen nog hadden kunnen ondersteunen. Dit vind ik meer een losse flodder kaliber Wilders.
Doen alsof de tegenpartij onredelijk is om daarmee een doel te bereiken is een vorm van gaslighting. Hebben we het nog niet over de andere shit die Rutte uitkraamde, zoals dat hij deed alsof Simons zich tegen de zorgverleners uitsprak. Rutte gebruikte die bijna als een soort menselijk schild. Ik vond dit optreden één van de zwakste ooit die ik van Rutte heb gezien die ik me kan herinneren.
Dat van die zorgverleners vond ik ook niet echt gepast, maar hij had het ook over de ambtenaren op ministeries en RIVM en dergelijken. Kortom mensen die wel betrokken zijn bij het uitwerken en uitvoeren van het beleid. En daar vind ik wel dat hij een punt heeft dat de opsomming erg eenzijdige negatieve directe gevolgtrekkingen werden gesuggereerd die er wat mij betreft op die wijze niet zijn.
En aangezien ik de motie derhalve ook onredelijk in argumentatie en onuitvoerbaar en dus onnuttig vind, zie ik ook niet in waarom er sprake zou zijn van gas-lighting.