Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
Dr. Strangelove schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:42:
Is een beetje een gevalletje wat is beter, het niet zeggen of het wel zeggen.

Voor een hoop mensen is alles wat Rutte doet 'damned if you do, damned if you don't'. Hij kan maar weinig goed doen lijkt het.
Maar hoe komt dat nou eigenlijk? Ik denk dat het z'n eigen schuld is; hij had al lang uit de politiek verdwenen moeten zijn imho. Maar hij neemt geen enkele verantwoordelijkheid, en gaat vervolgens op een high horse zitten. Dan heb je toch ook boter op je hoofd? Wat voor andere uitkomst had er kunnen zijn?
Ik zou niet weten wie anders dat aan te rekenen dan Rutte zelf...

Maar het blijft wel bij een beetje bekvechten zo. Als de EU daadwerkelijk op zou kunnen treden tegen mensenrechteschendingen is Nederland vanzelf ook aan de beurt. Ik kan me voorstellen dat Rutte en Co daar niet zo op zitten wachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 25-06-2021 07:24 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02:57

DevWouter

Creator of Todo2d.com

alexbl69 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:43:
Klare taal van Rutte: Rutte over Hongarije: als ze zich niet aanpassen aan de EU ‘moeten ze eruit’

Zal ongetwijfeld deels voor binnenlandse consumptie zijn. Maar de tijd dat nationale leiders binnenlands maar gratuite wat populistisch konden roepen over de EU ligt toch al wel achter ons.

Na zijn uitspraken over Poetin eerder vandaag wordt er hier wel weer een streep in het zand getrokken.

Hoe je zoals gezegd ook mag twijfelen aan de motivaties van Rutte, toch ben ik er blij mee. Als de EU geloofwaardig wil blijven zal ze - in ieder geval naar buiten toe - bepaalde normen en waarden hoog moeten houden. En dat betekent in de eerste plaats een gezwel dat je in eigen gelederen hebt aanpakken.

De EU heeft formeel geen enkel wapen om Hongarije aan te pakken, maar er zal wel iets moeten gebeuren. Als het gedrag van Hongarije (cs) stilletjes getolereerd en dus op termijn geïnstitutionaliseerd wordt verwordt het tot een Unie waar je niet in op wilt gaan. En het geeft de populisten ammunitie.
Mijn eerste reactie is dat Rutte het doel van de EU niet begrijpt. Ten tweede vind ik het wel mooie dat hij naar corruptie van een ander land wijst.

De EU heeft als doel om te verbinden, om dialoog eerst te hanteren. Het wordt de laatste jaren echter vooral gezien als een exclusieve club waar je korting hebt op hebt mits je aan de regels houdt. Kijk naar de argument van de brexiteers en hoe Rutte dat argument nu als wapen hanteert.
hoevenpe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:36:
[...]

Dan is het dus uiterst effectief, het haalt het nieuws tot ver buiten Nederland (1,2,3,4).

Orban en Rutte hebben er in de beeldvorming belang bij. Klaver en Ploumen bereiken met hun 'veel hardere' boodschap de nationale media amper.
Je verschuift de doelpalen ;)
Je eerste stelling was dat je ze het niet ziet doen, nu is de stelling dat ze geen effectief bereik hebben.

Met die tweede stelling ben ik het met je eens (die is ook feitelijk aantoonbaar), maar bij die eerste stelling vraag ik toch af hoe je tot die conclusie ben gekomen. Ik kan me voorstellen dat een stukje propaganda (de oorsprong kan van alles zijn) er bij jou stiekempjes doorheen geglipt is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
KleineJoop schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:56:
Makkelijk scoren. Een-tweetje net als met Erdogan toen. Wat dat betreft zie ik meer gelijkenissen dan verschillen, dit soort retoriek van Rutte zijn imho populistische vlagen, zoals @Virtuozzo al zei door denktanks en dergelijke bedacht en getimed voor maximaal politieke marketing effect, schadelijke manier van politiek bedrijven en anti-democratisch. Het helpt dat het zo'n 'groot' EU issue is in het nieuws natuurlijk, dan denkt Jan met de Pet al gauw dat het over heel wat gaat en gaat snel achter de staatsman staan.

En de kern: Rutte heeft natuurlijk geen recht van spreken over hoe een regering haar burgers recht/onrecht aan moet doen.
Als dit daadwerkelijk voornamelijk voor binnenlands gebruik is dienen we ons af te vragen waarom?

Waarom verspeelt Rutte internationaal politiek kapitaal om een paar maanden NA de verkiezingen in een goed blaadje te komen bij de Nederlandse kiezer?

Loopt de formatie dan daadwerkelijk zó stroef? :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

alexbl69 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:58:
[...]

Als dit daadwerkelijk voornamelijk voor binnenlands gebruik is dienen we ons af te vragen waarom?
Misschien helpt Rutte stiekem Orban wel in ruil voor wat goeie deals met multinationals. Want het enig praktisch effect is meer stemmen voor Orban volgend jaar.
The result was a victory for the Fidesz–KDNP alliance, preserving its two-thirds majority, with Viktor Orbán remaining Prime Minister. Orbán and Fidesz campaigned primarily on the issues of immigration and foreign meddling, and the election was seen as a victory for right-wing populism in Europe.
Wikipedia: 2018 Hungarian parliamentary election

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:02:
[...]

Misschien helpt Rutte stiekem Orban wel in ruil voor wat goeie deals met multinationals. Want het enig praktisch effect is meer stemmen voor Orban volgend jaar.

[...]

Wikipedia: 2018 Hungarian parliamentary election
Ik denk dat daar ook bij vermeld moet worden wel dat Hongarije een land is geworden waar Orban alle informatiebronnen in handen heeft voor heel wat stemmers. Dus hij kan en zal van alles wat te spinnen is 'buitenlandse inmenging' maken, daar hoef je hem nog eens geen excuus voor te geven, die zoekt die geheel zelfstandig.

Maar goed, je zult als EU zijnde hier gewoon op moeten reageren. Dit beleid van Orban gaat gewoon keihard in tegen waar de EU voor staat.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:18
Tja, ik vraag me dan af als deze reactie van Rutte alleen maar op hoon en schamper kan rekenen wat hij nog wel moet doen dan.

Dit is waarom ik erg moe van geworden van politiek de laatste paar jaar. Het maakt eigenlijk niet meer uit wat er gezegd wordt door wie, vanuit alle kampen wordt ergens iets achter gezocht. Let wel dat ik het niet alleen over Rutte heb, maar over zo'n beetje alle politici in Den Haag, en eigenlijk de hele wereld.

Vertrouwen in de politiek is in elk geval in mijn leven nog nooit zo laag geweest en dat is ergens wel triest.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Heeft iemand een link naar de wettekst in het Engels. Of een samenvatting van de wet? Ik ben wel benieuwd naar de inhoud. Op dit moment staat er overal "anti-homowet", Orban kennende zou dat een juiste samenvatting kunnen zijn, maar zou er wel eens doorheen willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:13
hoevenpe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:06:
[...]

Maar is dat wat 'de burger' wil? Net als bij de uitbereiding van de unie is die burger niets gevraagd, we zijn ondertussen een transferunie ingerommeld en dat is pas het begin.

Je ziet steeds meer kleinschaliger behapbare uniforme groepen: of het nou specifieke fora op internet, samenwerking op buurtniveau, het kopen van lokale producten, men zoekt gelijkgestemden op, weerstand/wantrouwen tegen grote anonieme instituten als de overheid en de EU neemt eerder toe dan af.

Las laatst een gevolg van Brexit: doordat veel goedkope oost-europese arbeidskrachten vertrokken zijn is het loon voor eenvoudig ongeschoold werk als fruitplukkers geëxplodeerd. Dat is niet leuk voor de aandeelhouders en werkgevers maar gezien de arbeidsomstandigheden in onze tuinbouw/slachthuizen lijkt me dat geen slechte ontwikkeling en je lost gelijk een deel van het woningtekort op.
Ja, zonder twijfel is dit wat we moeten willen; Het is in mijn ogen de enige manier waarop we onze welvaart en vrede kunnen behouden. Dat een deel van de bevolking dit niet doorheeft door populistisch geschreeuw is vervelend, maar daarom ben ik blij dat wij er niet over mee hebben kunnen beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:51:
[...]

De EU heeft als doel om te verbinden, om dialoog eerst te hanteren. Het wordt de laatste jaren echter vooral gezien als een exclusieve club waar je korting hebt op hebt mits je aan de regels houdt. Kijk naar de argument van de brexiteers en hoe Rutte dat argument nu als wapen hanteert.
Je kunt net zo goed zeggen dat de EU een club is van landen met gemeenschappelijke doelen en belangen. Als een land de rest van de club ondermijnt (deze wet, veto op buitenlandbeleid, etc.) dan kun je ze net zo goed kwijt zijn. Een beetje onenigheid op beleidsvlakken kan natuurlijk maar als je zover uit elkaar groeit dat er meer verschillen dan overeenkomsten zijn dan spreek je van irreconcilable differences.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd1 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Je kunt net zo goed zeggen dat de EU een club is van landen met gemeenschappelijke doelen en belangen. Als een land de rest van de club ondermijnt (deze wet, veto op buitenlandbeleid, etc.) dan kun je ze net zo goed kwijt zijn. Een beetje onenigheid op beleidsvlakken kan natuurlijk maar als je zover uit elkaar groeit dat er meer verschillen dan overeenkomsten zijn dan spreek je van irreconcilable differences.
vergeet niet dat Nederland er ook wat van kan met dreigen met veto's ;) We waren altijd erg geïnspireerd door het VK op dat gebied. Het is niet voor niets dat de Grieken rode vlekken voor de ogen krijgen als ze de naam Dijsselbloem horen.

En voor ik het vergeet: Rutte die doodleuk met de biografie van Chopin aankondigde wel wat leestijd te hebben toen er onderhandeld moest worden binnen de EU. Ook dat was een Orbannetje, alleen dan niet over een China-statement. Je krijgt wat je zaait in deze (al is Orban en zijn partij absoluut en totaal verwerpelijk op welk vlak dan ook).

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 25-06-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

PWM schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:59:
Heeft iemand een link naar de wettekst in het Engels. Of een samenvatting van de wet? Ik ben wel benieuwd naar de inhoud. Op dit moment staat er overal "anti-homowet", Orban kennende zou dat een juiste samenvatting kunnen zijn, maar zou er wel eens doorheen willen lopen.
De wet verbiedt specifiek om jongeren tot achttien jaar bloot te stellen aan "inhoud die homoseksualiteit, afwijking van de genderidentiteit en het veranderen van sekse" zou aanmoedigen.

Met de nieuwe wet kan het bijvoorbeeld verboden worden om mediaproducties zoals films, televisieseries, videoclips en documentaires met lhbti-personages uit te zenden en op andere manieren aandacht te besteden aan de lhbti-gemeenschap.

Ook wordt voorlichting voor en over de lhbti-gemeenschap op scholen door de wet aan banden gelegd en zijn openbare steunbetuigingen aan de gemeenschap verboden.
https://www.nu.nl/buitenl...tgeving-in-hongarije.html

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd1 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Rutte legt een ultimatum op tafel waardoor hij het conflict laat escaleren en verdere dialoog over het probleem moeilijker maakt. Sowieso is de relatie tussen de EU en oost-europa altijd ongelijk geweest en daar heeft (noord)west-europa weining aan willen doen.

Zolang de landen in de EU niet bereid zijn om sterk en langdurig te inversteren in hun zwakkere leden zullen de zwakkere leden een andere koers varen en kijken naar andere oevers (China/Rusland). Daar ligt een les die maar niet aankomt.

Overigens zijn er wel een paar pogingen gedaan maar die werden vaak afgeschoten door o.a. Nederland.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DevWouter schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:58:
Zolang de landen in de EU niet bereid zijn om sterk en langdurig te inversteren in hun zwakkere leden zullen de zwakkere leden een andere koers varen en kijken naar andere oevers (China/Rusland). Daar ligt een les die maar niet aankomt.
Volgens mij investeren we lang en behoorlijk in deze landen. Alleen is de agenda gekaapt door populisten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:58:
[...]

Rutte legt een ultimatum op tafel waardoor hij het conflict laat escaleren en verdere dialoog over het probleem moeilijker maakt. Sowieso is de relatie tussen de EU en oost-europa altijd ongelijk geweest en daar heeft (noord)west-europa weining aan willen doen.

Overigens zijn er wel een paar pogingen gedaan maar die werden vaak afgeschoten door o.a. Nederland.
Deels mee eens hoor, maar als landen meer gecharmeerd zijn van China/Rusland dan passen ze gewoon niet bij de EU zoals wij dat zien. Dan kun je je door zulke landen laten chanteren, denk aan EU budget blocked by Hungary and Poland over rule of law issue maar dat schiet imho niet op. Het moddert al jaren aan (Polen en Hongarije die elkaar de hand boven het hoofd houden) en op een gegeven moment zal je een keuze moeten maken: of je doet met de EU mee of je gaat lekker buiten spelen.

Maar je kunt als EU niet tolereren dat twee leden elkaar de hand boven het hoofd houden (je kunt ze bijna niets maken) terwijl zij wel allerlei zaken kunnen ondermijnen (waaronder fundamentele waarden van de EU zoals rule of law en mensenrechten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Volgens mij investeren we lang en behoorlijk in deze landen. Alleen is de agenda gekaapt door populisten.
Al wel wat ouder (2018):
BUDAPEST (Reuters) - European Commission inspectors found widespread irregularities in EU-financed projects in Hungary, a news report said on Tuesday, raising the risk that the European Union could withhold development funds worth $1.8 billion.

Citing a government document, news website G7.hu said inspectors had found several shortcomings in the way a public procurement bureau under Prime Minister Viktor Orban’s office oversaw projects in the 2015-2017 period. They also found serious irregularities in 25 of the 29 projects they had examined, the report added.

https://www.reuters.com/a...gary-budget-idUSKCN1M521H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cyberpope schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:10:
[...]

We zijn solidair? Hmm....

Nederland was niet solidair met Griekenland tijdens/na de euro crisis
Nederland was niet solidair met Italie aan het begin van de corona crisis
Dan is er nog een heel gedoe geweest (die ik helaas niet kan vinden) over beloning/rechten voor seizoenarbeiders binnen de EU.

En voor de duidelijkheid solidariteit betekent niet dat je voorwaardes gaat stellen of zegt dat iedereen zijn eigen broek moet ophouden. En toen we toch een keer "wir schaffen das" deden (omdat de hele wereld Duitsland een prachtig voorbeeld vond) was dat na een paar dagen al omgezet naar iets waar we tegenprestaties gingen eisen.

Nee, want dat betreft zijn de negatieve stereotypes over Nederland best wel raak: Betalen vermijden we graag (hé, gratis!) en als het toch moet dan zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
Ik snap niet wat er nou tegen die opmerking van Rutte is? Los van alles wat er speelt, Hongarije heeft bizarre anti-lhbti wetgeving. Daar kan hij toch prima kritiek op uitoefenen? Waarom worden er opeens allerlei whataboutisms bijgehaald over wat er in Nederland allemaal mis is? Daar gaat het nu helemaal niet om.

Er er worden hier ook allerlei insinuaties gedaan over denktanks e.d. die deze actie van Rutte hebben voorbereid. Daar zie ik dan graag een bron voor. Het is nogal wat om dit soort dingen te stellen en het is niet de eerste keer dat dat hier in dit topic gebeurd.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DevWouter schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:33:
[...]

We zijn solidair? Hmm....

Nederland was niet solidair met Griekenland tijdens/na de euro crisis
Nederland was niet solidair met Italie aan het begin van de corona crisis
Dan is er nog een heel gedoe geweest (die ik helaas niet kan vinden) over beloning/rechten voor seizoenarbeiders binnen de EU.

En voor de duidelijkheid solidariteit betekent niet dat je voorwaardes gaat stellen of zegt dat iedereen zijn eigen broek moet ophouden. En toen we toch een keer "wir schaffen das" deden (omdat de hele wereld Duitsland een prachtig voorbeeld vond) was dat na een paar dagen al omgezet naar iets waar we tegenprestaties gingen eisen.

Nee, want dat betreft zijn de negatieve stereotypes over Nederland best wel raak: Betalen vermijden we graag (hé, gratis!) en als het toch moet dan zo goedkoop mogelijk.
O dit bestrijd ik ook niet. Maar wel het beeld dat je scherpt dat wij niet structureel en veel in de oostblok landen investeren. Waarbij die landen dat vooral aanpak om hun bestuurlijke elite te versterken, die daarmee dan ook de EU-waarden ondermijnen en hun autocratisch bewind proberen te bevestigen.

Maar dat Nederland meer werk mag maken van solidariteit en uit mag gaan van inclusiviteit binnen EU is wel helder.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

DeKever schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:25:
[...]
En nee, ik heb geen makkelijke oplossing. Maar het maakt mij minder enthousiast over de EU in de huidige vorm.
Iets met zachte dokters en stinkende wonden.... remedie: diep wegsnijden. Dat doet in het begin wel pijn, maar geeft op de lange(re) termijn het beste resultaat.

Ik kwam deze link nog tegen met wat meer achtergrond ten aanzien van de Hongaarse anti homeo wet: https://www.euractiv.com/...-anti-lgbt-law-explained/

[ Voor 22% gewijzigd door michielRB op 25-06-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De vorming en uitbreiding van de EU met nieuwe landen was alleen maar mogelijk met een aantal safeguards zoals de effectieve vetomacht die unanieme instemming vereist voor bepaalde zaken. En dat er geen mechanisme is om iemand eruit te werken zonder dat die zelf vertrekt.

Het is niet dat de bedenkers van deze regels zich niet realiseerden dat er misschien ooit wel eens een land een regering kiest die lijnrecht tegenover de rest staat. Het hoort er gewoon bij, het alternatief is een praatclub waar je vrijblijvend bij aanschuift en weer weg gaat.

Er zijn wel middelen, meest financiele, waarmee een land tot de orde kan worden geroepen maar daarmee wordt feitelijk de bevolking collectief gestraft in de hoop dat ze zo een ander verkiezen. Niet echt een schitterend voorbeeld van democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
pingkiller schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:37:
Ik snap niet wat er nou tegen die opmerking van Rutte is?(…)
Op de opmerking is inhoudelijk natuurlijk niets tegen

(Edit: maar als het land werkelijk de EU zou verlaten, zullen de groepen die het betreft er waarschijnlijk weinig mee opschieten of het zou zelfs veel erger voor ze kunnen worden. Wat vonden de vertegenwoordigers of belangengroeperingen ter plaatse eigenlijk zelf van de opmerking? Want die heb ik nog niet gehoord of ik heb het gemist.)
(…) Los van alles wat er speelt, Hongarije heeft bizarre anti-lhbti wetgeving.(…)
Zeker
(…) Daar kan hij toch prima kritiek op uitoefenen?(…)
Dat kan en ik ben er ook blij mee dat de EU het gedrag van deze lidstaat niet tolereert
(…) worden er opeens allerlei whataboutisms bijgehaald over wat er in Nederland allemaal mis is? Daar gaat het nu helemaal niet om.(…)
Tenzij het daar ook om gaat. Dat is het hele punt.

Met een motie van wantrouwen en afkeuring aan je broek en toch vrolijk door blijven gaan wordt het steeds lastiger om bij een deel van de bevolking geloofwaardig over te komen. Ook binnen de EU. Dat was wat mij betreft dus ook het punt dat werd gemaakt in het debat van 12 mei dat ik hierboven noemde.

Number10 in "De politieke kroeg"

Het gaat dus niet om de werkelijke intenties die wellicht goed zijn (die kan niemand vaststellen behalve de persoon zelf), maar om de schijn die er steeds hangt om het handelen (in dit geval of er nog een andere bijkomende reden is om dit zo nadrukkelijk uit te dragen). En dat is ook de reden waarom het logisch was om niet meer beschikbaar te zijn als MP in een volgend kabinet na de moties van wantrouwen en afkeuring. Dan is het duidelijk dat er daadwerkelijk verantwoordelijkheid wordt genomen voor een van de grootste schandalen in de recente geschiedenis en kan er met veel meer daadkracht stelling worden genomen tegen vreemde wetten binnen lidstaten zoals deze.
Er er worden hier ook allerlei insinuaties gedaan over denktanks e.d. die deze actie van Rutte hebben voorbereid. Daar zie ik dan graag een bron voor. Het is nogal wat om dit soort dingen te stellen en het is niet de eerste keer dat dat hier in dit topic gebeurd.
Nee, waar nog meer dan? Maar dat er heel veel voorlichters zijn die intern een handjevol parlementaire journalisten te woord staan is geen geheim toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Number10 op 25-06-2021 16:32 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cyberpope schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:55:
[...]

O dit bestrijd ik ook niet. Maar wel het beeld dat je scherpt dat wij niet structureel en veel in de oostblok landen investeren. Waarbij die landen dat vooral aanpak om hun bestuurlijke elite te versterken, die daarmee dan ook de EU-waarden ondermijnen en hun autocratisch bewind proberen te bevestigen.

Maar dat Nederland meer werk mag maken van solidariteit en uit mag gaan van inclusiviteit binnen EU is wel helder.
Er zijn verschillende manieren om te investeren in een andere partij. En ik wilde inderdaad niet beweren dat Nederland het niet doet, maar heel vaak moet daar iets tegenover staan. En daardoor heb je als ontvanger eerder het idee dat je betaalt voor een dienst/product.

Het probleem is dat men cultuur/gedrag wilt overdragen, namelijk acceptatie LGBT+, maar daar geen transactie van kan maken of een budget voor heeft. En cultuur overdragen is veel lastiger dan middelen, kennis of kunde.

En die investeringen op solidariteit en inclusivity worden zelden gemaakt. Overigens niet alleen Nederland, maar ook de andere noordelijke landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
Number10 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:48:
Met een motie van wantrouwen en afkeuring aan je broek en toch vrolijk door blijven gaan wordt het steeds lastiger om bij een deel van de bevolking geloofwaardig over te komen.
Niet flauw bedoeld, maar welk deel van de bevolking heb je het over en hoe groot is die groep nog?

Hoe serieus moet je als kiezer die moties nog nemen als de indieners ervan elkaar verdringen om met de VVD van Rutte te mogen regeren...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
hoevenpe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:40:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar welk deel van de bevolking heb je het over en hoe groot is die groep nog?

Hoe serieus moet je als kiezer die moties nog nemen als de indieners ervan elkaar verdringen om met de VVD van Rutte te mogen regeren...
Deze mag je iets beter onderbouwen, ik zie namelijk niet echt een strijd om met Rutte samen te werken. Enkel dat GL en PvdA politiek iets willen bereiken en altijd enkel in de oppositie zitten krijg je ook weinig voor elkaar als een groot deel van de main stream media de zittende partijen steunt/helpt met het verspreiden van hun narrative.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
ArgantosNL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:45:
Enkel dat GL en PvdA politiek iets willen bereiken en altijd enkel in de oppositie zitten krijg je ook weinig voor elkaar als een groot deel van de main stream media de zittende partijen steunt/helpt met het verspreiden van hun narrative.
Als GroenLinks en PvdA echt vinden dat hij moet vertrekken is dit het moment om naar Hamer te gaan om hem definitief uit te sluiten en nieuwe verkiezingen te vragen.

In plaats daarvan is men verongelijkt dat CDA en VVD niet met een 'linkse wolk' willen regeren, hoezo is Rutte nog onaanvaardbaar?

Neem een voorbeeld aan SP en PvdD, die zijn tenminste consequent en geloofwaardig. Ga de oppositie in en gebruik die tijd om te fuseren als echt niet zonder elkaar durft, doe in ieder geval iets wat je op termijn sterker maakt...

Men is bang voor nieuwe verkiezingen: het zijn vooral BBB, Volt, JA21, PvdD en de VVD van 'Orban basher' Rutte die daarvan zullen profiteren.

[ Voor 22% gewijzigd door hoevenpe op 25-06-2021 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:40:
[...]
Als die partijen gaan samenwerken, dan is dat wat mij betreft ook schadelijk voor het vertrouwen in de politiek. Want inderdaad, dan hol je de kracht van die moties uit.

Ik zag interviews met regionale politici die een nieuwe samenwerking gingen lopen verdedigen omdat ze dan tenminste een deel van hun idealen konden waarmaken. Dan ben je inderdaad nog niet tot de 'post-mortem' gekomen waar @Virtuozzo regelmatig op wijst.

En het gaat mij ook niet om de VVD als partij, maar tegen de partij was de motie ook niet gericht. Omdat het geheugen niet bij iedereen even goed meer lijkt te werken hierbij nog eens de motie van afkeuring:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat in het licht van onder meer de toeslagenaffaire versterking van vertrouwen in de overheid en versterking van de rol van de Kamer als tegenmacht tegenover de regering een urgente opgave is;

overwegende dat de opmerking «positie Omtzigt, functie elders» in de voorbereidingsmemo of aantekeningen van de oud-verkenners buitengewoon schadelijk is, omdat het de suggestie wekt dat een kritisch lid van de Kamer buitenspel gezet moet worden;

spreekt uit dat VVD-fractieleider Rutte, die tevens de rol van demissionair Minister-President vervult, de waarheid niet sprak in de media dat hij bij oud-verkenners niet heeft gesproken over de positie van de heer Omtzigt;

overwegende dat deze gang van zaken ernstige schade heeft toegebracht aan het herstel van vertrouwen van de burger in de overheid en aan het onderling vertrouwen in het proces om te komen tot een nieuwe regering;

keurt deze handelwijze af;

spreekt uit dat in de opdracht voor een informateur, met de nodige distantie van alle partijen, uitdrukkelijk op te nemen om te bezien of en, zo ja, welke mogelijkheden er zijn voor het herstel van vertrouwen,

en gaat over tot de orde van de dag.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35788-13.html

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik ben 1 van de 5 overgebleven GL-stemmers, maar als ze echt in zee gaan met een Rutte IV zijn ze mij ook echt wel kwijt, ondanks dat ze qua politieke standpunten bijna perfect bij mij passen.

Maar het is echt van de gekke om eerst zo hard uit te halen naar de bestuurscultuur en het vleesgeworden icoon daarvan, om vervolgens vrolijk met hem te gaan regeren. Ja, heel leuk dat misschien de minima iets minder hard verneukt worden en er 105 in plaats van 100 windmolens komen, maar je verliest dan alsnog het hele punt en de hele ideologie waar je partij achter staat.

En ja, ik heb liever dat "mijn partij" weer wat jaartjes in de oppositie zit dan dat ze nog eens een paar jaar Rutte gaan legitimeren. Want bij iedere fuckup die een eventuele Rutte 4 begaat ben je dan net zo schuldig, je kan niet meer zeggen "ja maar ik wist het niet".

Verkoop je huid heel duur als linkse partij, want voor de VVD is de enige ander optie vriendjes te worden met bruin, en dat gaat ze de kop kosten, en dat weten zij ook wel.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:09
Gewoon een minderheidskabinet opzetten, VVD+D66. Ministerposten invullen uit de hele kamer en iedereen mag erover stemmen. Fractidiscipline dan ook niet meer heilig.

Waarom ministerposten uit de hele kamer aanstellen: aangezien er in deze situatie geen kamermeerderheid is om elkaar het handje boven het hoofd te houden blijven er niet genoeg VVDers over om die posten te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

RobinHood schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:09:
Ik ben 1 van de 5 overgebleven GL-stemmers, maar als ze echt in zee gaan met een Rutte IV zijn ze mij ook echt wel kwijt, ondanks dat ze qua politieke standpunten bijna perfect bij mij passen.
IK zou daar mee wachten met weglopen. Allereerst is het daar nog te vroeg voor en daarbij kan GL over 4 jaar afgerekend worden. Hebben ze Rutte uit de wind gehouden is het wegwezen, hebben ze Rutte van binnenuit tegengewerkt dan kan je toch nog steeds blij zijn met de partij.

Het verbaast me meer dat Hoekstra GL en PvdA uitmaakt voor PVV en FvD en daarmee wegkomt. Qua integriteit en bestuurscultuur een wereld van verschil maar zo’n kutopmerking kan meneer Omtzigt-wegpester gewoon maken. Eigenlijk was dat het moment dat de PvdA en GL de formatie gedag zeiden en D66 met Hoekstra mag overleggen.
_JGC_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:18:
Gewoon een minderheidskabinet opzetten, VVD+D66. Ministerposten invullen uit de hele kamer en iedereen mag erover stemmen. Fractidiscipline dan ook niet meer heilig.
Ik geloof dat Rutte zo zielloos is dat hij onder geen beding in een minderheidsregering gaat zitten zodat een meerderheid hem kan wegstemmen. Hij wil iedere mogelijke tegenstemmer met een honkbalknuppel (Untochables ‘86) onder controle kunnen houden en dat is dan een meerderheid. Daarvoor wil hij vrijwel alle VVD-standpunten wel opofferen, dus voor overige partijen valt er wel wat te halen.

[ Voor 26% gewijzigd door Delerium op 25-06-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Delerium schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:57:

Ik geloof dat Rutte zo zielloos is dat hij onder geen beding in een minderheidsregering gaat zitten zodat een meerderheid hem kan wegstemmen. Hij wil iedere mogelijke tegenstemmer met een honkbalknuppel (Untochables ‘86) onder controle kunnen houden en dat is dan een meerderheid. Daarvoor wil hij vrijwel alle VVD-standpunten wel opofferen, dus voor overige partijen valt er wel wat te halen.
Zielloos, absoluut. Maar ik geloof absoluut dat hij wel degelijk in een minderheidskabinet zou gaan zitten zolang hij daarmee aan de macht blijft en verder kan blijven uithollen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ga toch wel allemaal rituele dans voor de huidige coalitie die gewoon doorgaat. Past ook het beste bij de stembusuitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Een minderheid die kan domineren als resultaat van het niet conform parlementaire democratie opereren? Dat is nou niet echt conform de verkiezingsuitslag.

Als de politieke gedragslijnen nu conform parlementaire democratie waren, ja, dan lag er een verdeling conform electorale geografie. Maar goed.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:09
Virtuozzo schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:01:
Een minderheid die kan domineren als resultaat van het niet conform parlementaire democratie opereren? Dat is nou niet echt conform de verkiezingsuitslag.

Als de politieke gedragslijnen nu conform parlementaire democratie waren, ja, dan lag er een verdeling conform electorale geografie. Maar goed.
Huidige coalitie heeft gewoon een meerderheid als je naar het totaal aantal zetels van de laatste verkiezingen kijkt. Enige struikelblok is dat D66 liever geen CU wil en een Segers die liever aan de kant meekijkt dan dat ie zijn ziel voor een tweede keer aan de duivel verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ah, coalitie. Die was niet conform parlementaire democratie, nogal wat rapporten en perikelen.

Die coalitie bestaat de facto uit drie partijen, het is een machtspolitieke verbinding. Samen hebben ze geen meerderheid. De machtspolitieke verbinding is enkel dominant omdat anderen zich laten compromitteren. En die machtspolitieke verbinding is eigenlijk er een van één dominante partij - die enkel dominant is met een 20% electorale geografie bij politieke marketing omdat de andere twee volgen in onzelfstandigheid.

Los van het compromitteren, ik begrijp best waarom de reguliere politiek er niet happig op is.

Los daarvan, het politieke landschap is - vanuit dezelfde bron nota bene - disfunctioneel in verdeling dankzij aanwezigheid van nogal wat hefbomen.

Links- of rechtsom, dit is al geruime tijd geen rekensom meer.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:07

Amphiebietje

In de blubber

Een 'fraai' voorbeeld van integriteit op lokaal niveau:

Een rapport dat de suggestie wekt van jarenlang behoorlijke corruptie en onbehoorlijk bestuur, gecommanditeerd door het vorige college? Gewoon doen alsof het onzin is en alsof je neus bloedt

...ook interessant hoe er blijkbaar geen paper trail is van hoe dat rapport tot stand is gekomen.

Dus als Rutte nog wat lieden zoekt voor bananenrepubliekregering IV, dan heeft hij het voor het uitkiezen in Noordwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Organiseren: https://www.nytimes.com/2...falo-mayor-socialist.html

Het enige dat werkt. Niet sexy, een hoop werk en onzeker.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 01:42

defiant

Moderator General Chat
[...]

IK zou daar mee wachten met weglopen. Allereerst is het daar nog te vroeg voor en daarbij kan GL over 4 jaar afgerekend worden. Hebben ze Rutte uit de wind gehouden is het wegwezen, hebben ze Rutte van binnenuit tegengewerkt dan kan je toch nog steeds blij zijn met de partij.
Meeregeren en dingen van binnenuit proberen te veranderen vereist een strategie waarvan ik niet overtuigd ben dat GL (of PvdA) in staat is om uit te voeren. Want je hebt te maken met zowel de tot nu zeer sucessvolle machtspolitiek van de VVD binnen een klimaat van journalistiek/media waarin machtspolitiek bovenmatige invloed heeft.

Van formatie tot de volgende verkiezingen wordt een mijnenveld, uit mijn hoofd kan schieten me de volgende tactieken me te binnen:
De formatie: alles zal uit de kast worden gehaald uit de machtspolitieke toolbox om GL en PvdA de onderhandelingspositie te ondermijnen. Tactieken variërend van kill your darlings tot aan het inzetten van de media om de strategie te beïnvloeden. Ze worden zo vanzelf gedwongen prijzige offers te brengen, omdat ze geen invloed hebben beeldvorming en het proces.

Het regeerakkoord: een ogenschijnlijk redelijk regeerakkoord dat lijkt op de terugkeer naar oude tijden vol compromissen en goede wil, zal met machtspolitiek via de media tegengewerkt worden. Zaai twijfel bij de z.g.n. linkse agenda punten en schroef daar de lat onredelijk omhoog en breng rust op rechtse standpunten.

De ministersposten: op elk ministerie is er een bestuurscrisis en liggen er waarschijnlijk lijken in de kast, ministers zijn komende kabinetsperiode dus kwetsbaar als ze open kaart willen spelen. Wil je stabiliteit in dienst van de eigen partij, dan moet je "het spel" meespelen en continueert de bestuurscrisis. Wil het aanpakken dan ben je dus zelf enorm kwetsbaar, zeker als de rest de crisis wil continueren.

De regeerperiode: Een herhaling van Rutte 2/3, onder het mom van bestuurbaarheid dwingt machtspolitiek de partijen continu tot het continueren van de bestuurscrisis. Enige vorm van hervorming, openheid, etc leidt meteen tot hoge interne conflicten waarbij de prijs het breken met de coalitie zal zijn. Wetende dat het electoraat en de media degene die breekt altijd zal afstraffen als gevolg van decennia lang masseren.

En dat is een beetje wat zo snel in mij opkomt qua opties.
Het verbaast me meer dat Hoekstra GL en PvdA uitmaakt voor PVV en FvD en daarmee wegkomt. .
Zie boven, het zou een stevige waarschuwing moeten zijn aan GL en PvdA dat ze als ze meegaan, ze geen enkele controle hebben over het narratief.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Het verbaast me meer dat Hoekstra GL en PvdA uitmaakt voor PVV en FvD en daarmee wegkomt. Qua integriteit en bestuurscultuur een wereld van verschil maar zo’n kutopmerking kan meneer Omtzigt-wegpester gewoon maken. Eigenlijk was dat het moment dat de PvdA en GL de formatie gedag zeiden en D66 met Hoekstra mag overleggen.
Wie zou hem daarop moeten aanspreken? Het is een interne opmerking, die via-via naar buiten komt. De bewijslast is nul (hoewel ik het absoluut geloof). De enige groep die hem daarop kan aanspreken is de partijleiding van het CDA zelf. Dat gaat niet gebeuren, zelfs niet na het congres. Hetzelfde zag je bij de VVD, toen de partijtop om Rutte heen ging staan. Dan maak je geen schijn van kans, want ze zijn democratisch gekozen.

Er zijn twee richtingen die je op kunt gaan: je kunt veranderen van binnenuit (zoals Omtzigt probeerde), of je loopt weg. Probleem is dat lang niet alle kiezers dat (nog) doen, en dat je dan wel een goed altrnatief moet hebben staan. Dat is er (bijna) niet, voor welke (vroegere) grote partij dan ook.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:22

mr_petit

opperprutser

RobinHood schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:09:

Maar het is echt van de gekke om eerst zo hard uit te halen naar de bestuurscultuur en het vleesgeworden icoon daarvan, om vervolgens vrolijk met hem te gaan regeren. Ja, heel leuk dat misschien de minima iets minder hard verneukt worden en er 105 in plaats van 100 windmolens komen, maar je verliest dan alsnog het hele punt en de hele ideologie waar je partij achter staat.
Dan kan je toch beter nu al bij GL in je hoofd verlaten?
Volgens mij gaat het jou om het principe om bereid te zijn om met de VVDMark Rutte te regeren.
Die bereidheid hebben ze al lang en breed getoond (al vanaf het begin, nog voor Ollongrengate).
Of het ook gaat gebeuren hangt af van hoeveel water beide partijen bij de wijn willen doen.

Er zijn maar een paar partijen geweest die na het begin van de informatie de bereidheid hebben afgezegd.
Daar moet je dan je heil zoeken als dat zo belangrijk voor je is.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

defiant schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:02:
[...]

En dat is een beetje wat zo snel in mij opkomt qua opties.

[...]
Misschien komt er nog iets uit de hoge hoed die parlementaire enquête heet, x3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Laten ze eerst allemaal eens open zijn over wie wie sponsort. Als dat al zo fout gaat bij zo'n oude partij als het CDA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:54:
[...]
Misschien komt er nog iets uit de hoge hoed die parlementaire enquête heet, x3.
De bouwsteiger voor een van die enquetes is ondertussen op verzoek in aanbouw:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35867-1.html
(…)

De commissie BiZa doet de suggestie om naast het brede beschrijvende onderzoek van het fraudebeleid, casusonderzoek uit te voeren en de thema’s te onderzoeken bij een (beperkt) aantal uitvoeringsorganisaties met een directe en grote impact op de burger. De commissie BiZa kan zich voorstellen dat de tijdelijke commissie hier nog wijzigingen in aanbrengt door uitvoeringsorganisaties af te laten vallen of toe te voegen. Te denken valt aan uitvoeringsorganisaties zoals:

• Belastingdienst;

• Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV);

• Inlichtingenbureau (IB);

• Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND);

• Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

(…)
Dus iedere partij die een bewindspersoon wil leveren gaat daar denk ik de komende tijd mee geconfronteerd worden, want ik vermoed dat het toeslagendossier slecht het puntje van de ijsberg is. Persoonlijk lijkt het mij voor een fractie het meest prettige om dit vanaf de zijlijn te aanschouwen en zo de komende jaren punten te scoren via die route i.p.v. te moeten uitleggen dat ze ondertussen zelf ook betrokken zijn geraakt in een of ander nieuw schandaal omdat ze een bepaald dossier in de schoenen geschoven hebben gekregen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 01:42

defiant

Moderator General Chat
Over het CDA gesproken, FTM is verder in de financiering gedoken:
CDA-donateurs spinnen garen bij aanpassingen verkiezingsprogramma
Pal voor het CDA-congres op 9 januari diende Wopke Hoekstra voorstellen in ter aanpassing van het verkiezingsprogramma, die gunstig uitpakken voor een select gezelschap van donateurs. Een ervan in het bijzonder dient de belangen van de grootste donateur van de partij: Hans van der Wind. Dit blijkt uit onderzoek van Follow the Money.
Dat het bestuur kort voor het congres een lijst van 28 amendementen op het verkiezingsprogramma presenteerde, zorgde voor gefronste wenkbrauwen binnen de partij, blijkt uit gesprekken die FTM voerde met CDA’ers. En niet alleen omdat het zwaar bevochten amendement van de leden over het minimumloon daardoor in gevaar kwam. De lijst verscheen op 6 januari, drie dagen voor het congres.
‘Dat is zeer ongebruikelijk,’ zegt een CDA-betrokkene, die lokale amendementen verzamelde. ‘Zowel de hoeveelheid amendementen was ongebruikelijk, als de timing ervan: op zo’n laat moment, vlak voor het congres.’ ‘Terwijl er voor alle overige punten een uitgebreide discussie is geweest in alle geledingen van de partij, gold dat voor de bestuursamendementen niet,’ stelt een ander partijlid, dat niet met naam en toenaam in dit artikel wil.
Omtzigts memo bevat een e-mail van 28 november 2020 van Hans van der Wind, voorzitter van de fondsenwervingscommissie, en mede ondertekend door Peter Arensman. De heren schrijven dat ze zich grote zorgen maken over de financiering van de campagne: ‘Grotere funders zijn (uiterst) negatief en niet bereid in de huidige constellatie geld te geven, waar dat eerder wel het geval was.’ Er bleek voor de campagne maar een half miljoen euro in kas te zijn. Met ‘grote funders’ bedoelde hij niet zichzelf, zegt Hans van der Wind tegen FTM.
Nu donaties belangrijker worden voor politieke partijen, neemt het belang van transparantie daarover navenant toe. Dat erkent ook het CDA. In het verkiezingsprogramma staat: ‘Wij willen strengere, wettelijke eisen aan het democratisch gehalte en de financiering van politieke partijen.’ Politicoloog Krouwel is bezorgd over de huidige praktijk. ‘Het gelijkheidsbeginsel binnen de democratie, het idee dat iedereen meepraat over de inrichting van onze democratie, wordt door dit soort donaties volledig onderuit gehaald.’
Blijkbaar heeft het NRC bovenstaande ook opgepikt:
Eén man als fondsenwerver, adviseur, donateur, lobbyist: is dit integer, CDA?
De partij bestreed het, beïnvloeding door donateurs was „niet aan de orde” en ook dit thema waaide over.

Maar je zat nog met die integriteitsregels: waren die dan nageleefd?
Een bijzondere wereld. Zo is een van de CDA-donateurs de Stichting Nederlands Ondernemersklimaat (campagnebijdrage dit jaar: 247.000 euro), die opkomt voor familiebedrijven en volgens de statuten doneert „aan instanties en partijen die haar doelen delen”.

Ook heb je de CDA Business Club (campagnebijdrage dit jaar: 673.000 euro) met de bekende lobbyist Rob Meines als een van de bestuurders, die „leden exclusief toegang tot de CDA-politici” belooft.
Maar volgens CDA’ers die hiervan wisten was er geen relatie: Van der Wind had deze steun, zeiden ze, najaar 2020 al toegezegd. En nu niet was aangetoond dat de megadonateur Van der Wind partijstandpunten had beïnvloed, vonden ze Omtzigts kritiek sowieso koude drukte.

Evengoed vertelden zelfs bekende CDA’ers dat zij destijds niet wisten dat Van der Wind in de campagne maar liefst vier rollen vervulde: fondsenwerver, megadonateur, campagneadviseur en lobbyist voor de BOR.

,,Dat hóórt zo niet’’, zei er een.
Zodoende bekeek ik opnieuw de integriteitsregels van het CDA, vervat in het ‘Eindrapport van de werkgroep integriteitsbeleid CDA’, die de nieuwe ‘Gedragscode integriteit’ opstelde.

Het stond vol normatieve waarnemingen. Er is te weinig aandacht voor „integriteit binnen de partij”. Een analyse van de Politieke Integriteitsindex leert dat „met name de onverenigbaarheid van functies” riskant is in het CDA. Dat „dienstbaarheid naar burgers niet [moet] omslaan in ombudspolitiek”. Dat CDA’ers „het belang van burgers boven hun privébelang [moeten] stellen om de schijn van vermenging van deze twee vermijden”. Dat „cumulatie is uitgesloten van politieke functies, partijfuncties en/of maatschappelijke functies die het aanzien (-) van de partij schaadt”.
Je hebt de schijn dat het CDA wensen van donateurs opvolgt. Je hebt de vier campagnerollen van de megadonateur. Je hebt het strijdige handelen met de eigen integriteitsnormen van de partij.

Als ergens bleek dat – in Omtzigts woorden – de checks and balances ontbraken, dat er macht zonder tegenmacht was, dan zat het in dit aspect van de campagne.

Dus je zou zeggen: CDA, overdrijf niet wat hier misging, bewijs voor omkoping ontbreekt, maar onderken ook dat Omtzigt zéér terechte kritiek aankaartte, ook al is hij geen partijlid meer.
Resumerend:
- Van der Wind vervulde binnen het CDA een rol met 4 petten op: fondsenwerver, megadonateur, campagneadviseur en lobbyist voor de BOR.
- Maar weinig mensen binnen het CDA waren op de hoogte van de vele petten van Van der Wind.
- Amendementen hiertoe werden pas last-minute ingebracht in het congres.
- De strategiewijziging rondom fondsenwerving was onderdeel van de leiderschap wissel van De Jonge door Hoekstra.
- Het handelen lijkt niet in lijn met de eigen integriteitsregels van de partij.

Dit klopt dus ook wel met de analyses die eerder hier gemaakt zijn, het CDA is geen zelfstandige ledenpartij meer die intern de koers bepaald, maar wordt extern aangestuurd door personen/instanties die meerdere petten mogen hebben.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Number10 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:25:
[...]

De bouwsteiger voor een van die enquetes is ondertussen op verzoek in aanbouw:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35867-1.html

[...]

Dus iedere partij die een bewindspersoon wil leveren gaat daar denk ik de komende tijd mee geconfronteerd worden, want ik vermoed dat het toeslagendossier slecht het puntje van de ijsberg is. Persoonlijk lijkt het mij voor een fractie het meest prettige om dit vanaf de zijlijn te aanschouwen en zo de komende jaren punten te scoren via die route i.p.v. te moeten uitleggen dat ze ondertussen zelf ook betrokken zijn geraakt in een of ander nieuw schandaal omdat ze een bepaald dossier in de schoenen geschoven hebben gekregen.
Daar heeft PvdA al mee te maken gehad een ook al ondervonden met het terugtreden van Asscher. In dat licht bezien snap ik de post van @RobinHood ook; GL heeft nog schone handen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Omdat het alweer lang geleden is, dacht ik dat het tijd is om mezelf maar weer eens te herhalen. Ik heb immers al een tijdje geen klaagzang meer gepost aangaande de verschrikkelijke, destructieve en beperkte neo-klassieke doctrine. Een echte, onvervalste doctrine, u weet wel. Wat mensen ingespoten wordt als een vaccin, maar dan een onbewezen niet werkend vaccin. Uiteraard twee links naar mijn eigen posts, ik ben tenslotte mezelf aan het herhalen. 8)

Echter zijn deze keer de volgende klagende brei woorden niet van mijzelf, maar van een gerenommeerd wetenschapper, Klaas van Egmond, wie kent hem niet?

En zoals je van mij kunt verwachten, quotes! :Y)

https://www.volkskrant.nl...onomisch-bestel~b64c01a4/
De formateur probeert uit te vinden welke grote onderwerpen een nieuw kabinet met voorrang moet behandelen. Er komen onderwerpen voorbij als klimaat, onderwijs, kansenongelijkheid en versterking van de rechtsstaat. Maar waarom zou dat de komende kabinetsperiode iets opleveren, terwijl de problemen op die gebieden de afgelopen decennia alleen maar veel groter zijn geworden?
Bekend geluid nietwaar? Grenzend aan het optimistische cynisme waarmee wij politieke junkies dit topic vullen. :+

Maar dan komt het gevoel "je een roepende in de woestijn voelen" in het volgende stuk toch sterk bij mij naar boven borrelen, zie lees:
Dat komt doordat we het werkelijke, onderliggende probleem niet onder ogen willen zien. Dat we nog steeds denken dat we in een eindige wereld en in een eindig Nederland eindeloos kunnen doorgroeien. De gedachte dat de wereld een verdienmodel is, en menselijke relaties een business case. En nu, na 50 jaar discussie over de ‘grenzen aan de groei’, denderen we dagelijks tegen die grenzen aan. De klimaatverandering voltrekt zich geheel naar wetenschappelijke verwachting en is inmiddels door iedereen te bezichtigen.

De natuur holt, mede door ons verdienmodel, wereldwijd achteruit, en ook in Nederland geven we de absolute voorkeur aan business boven natuur. De export van vlees is belangrijker dan de leefbaarheid op industrieterrein Nederland. De ophoping van toxische stoffen in het milieu, zoals nu ook blijkt voor pfas, gaat onverminderd door.

Grenzen bereikt
Niet alleen de fysieke, maar ook de sociale grenzen aan de groei zijn ruimschoots bereikt. De gemiddelde Nederlander is van de ‘economische groei’ de afgelopen decennia weinig of niets beter geworden. De aandeelhouders zijn dat wel. En omdat een land dat moet groeien steeds voller wordt, gaat de werkelijke kwaliteit van leven niet vooruit, maar achteruit.
Het is bijna alsof ik mezelf hoor praten, go figure. Geld maakt meer kapot dan ons lief is, zo zei ik al eens. Enfin. We gaan verder.
Rad voor ogen draaien
Waarom is dat zo gelopen, en waarom zal het ook nu weer zo gaan? Omdat we elkaar een rad voor ogen draaien. Omdat we tijdens de verkiezingen zeggen dat we de klimaatdoelstellingen van Parijs gaan halen, terwijl dat met het voorgestelde beleid niet in de verste verten gaat gebeuren. Omdat de ceo van Schiphol en de minister van Verkeer en Waterstaat ons regelmatig komen uitleggen dat we weer gewoon kunnen doorvliegen omdat we gaan vliegen op frituurvet en andere biobrandstoffen en anders toch wel elektrisch. Omdat we ten onrechte suggereren dat al onze problemen zullen worden opgelost met nieuwe technologie; ‘anders’ of ‘minder’ hoeven dus niet aan de orde te zijn. Omdat we vluchten in beleid dat zo ingewikkeld is ‘dat het toch nooit gaat werken’.
Dat moet wel een reuzenrad zijn. Zo een als in het kapitalistenparadijs wat Londen heet staat, maar dan ietsje groter. We vluchten in beleid. Met KLM ongetwijfeld, want dat bedrijf heeft het zo ontzettend zwaar dat zelfs met miljoenen aan subsidies her en der het nog lastig overleven blijkt.
Regeerakkoord
Een komend regeerakkoord zou geen nieuwe rituelen en illusies moeten verkopen, maar de kern van het probleem moeten aanpakken. En dat is de wezenlijke verandering van het financieel-economisch bestel.

[...]

De afgelopen decennia zijn we niet in staat gebleken tot zo’n wezenlijke koersverandering. De structurele verschuiving van de werkelijke macht van de parlementaire democratie naar grote private belanghebbenden heeft daarin een grote rol gespeeld. Een ‘andere economie’ is tot nu toe onbespreekbaar geweest. Het zou nu het enige onderwerp op de formatietafel behoren te zijn.
Ik hoor de vaste cynici in de verte al; gaat niet gebeuren!~#$%. Ik denk het ook niet. Maar het is fijn om te weten dat ik geen roepende in de woestijn meer ben, of lijk te zijn. Is ook zo heet daar, zeker met de klimaatcrisis op de hielen.

Maar wie weet. Zoals ik eerder eens aangaf; hoop doet de zotten in vreugde leven. Misschien ben ik wel een zot. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

dawg schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:22:
Misschien ben ik wel een zot. :+
Dat valt wel mee. :)

Het lijkt er een beetje op dat vraagtekens zetten bij ons huidige economisch systeem weer een beetje "done is". Zelfs in de reguliere media.

Wat ik nog veel interessanter vind is of mensen door gaan krijgen waarom het in stand wordt gehouden. Dat is de crux, anders gaat er nooit wat veranderen.

Edit:
Dat moet wel een reuzenrad zijn. Zo een als in het kapitalistenparadijs wat Londen heet staat, maar dan ietsje groter. We vluchten in beleid. Met KLM ongetwijfeld, want dat bedrijf heeft het zo ontzettend zwaar dat zelfs met miljoenen aan subsidies her en der het nog lastig overleven blijkt.
London Eye :) ( Ik las het verkeerd, je maakte hem zelf ook al)

[ Voor 29% gewijzigd door Sandor_Clegane op 27-06-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Laatst online: 21:20

JJJ

Wederom een mooi voorbeeld van de verrotte bestuurscultuur die er heerst: https://nos.nl/l/2387051

In het kort: het ministerie van VWS lapt aantoonbaar wetgeving rondom de WOB aan de laars waardoor de journalistiek de controlerende functie niet uit kan oefenen.

Jammer dat ook hier nergens gesignaleerd lijkt te worden dat dit onderdeel is van een bredere trendbreuk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:14
JJJ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:27:
Wederom een mooi voorbeeld van de verrotte bestuurscultuur die er heerst: https://nos.nl/l/2387051

In het kort: het ministerie van VWS lapt aantoonbaar wetgeving rondom de WOB aan de laars waardoor de journalistiek de controlerende functie niet uit kan oefenen.

Jammer dat ook hier nergens gesignaleerd lijkt te worden dat dit onderdeel is van een bredere trendbreuk…
Ja maar Corona!!1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:15

ManiacsHouse

Scheisse!

JJJ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:27:

"Als de minister dat niet doet, moet hij een dwangsom betalen van 250 euro per dag tot een maximum van 37.500 euro. Die bedragen zijn 2,5 keer hoger dan in dit soort zaken gebruikelijk is. De rechtbank kan zo'n besluit nemen als er een "sterke prikkel" nodig is."

Ach dat is 1 keer de schadevergoeding (en een beetje) voor een kinderopvangtoeslag-slachtoffer. Dus ik weet al wel welke kant dit uit gaat. Is toch zijn geld niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ManiacsHouse schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:03:
[...]

"Als de minister dat niet doet, moet hij een dwangsom betalen van 250 euro per dag tot een maximum van 37.500 euro. Die bedragen zijn 2,5 keer hoger dan in dit soort zaken gebruikelijk is. De rechtbank kan zo'n besluit nemen als er een "sterke prikkel" nodig is."

Ach dat is 1 keer de schadevergoeding (en een beetje) voor een kinderopvangtoeslag-slachtoffer. Dus ik weet al wel welke kant dit uit gaat. Is toch zijn geld niet...
https://www.binnenlandsbe...isbruik-wob.9544234.lynkx
ja maar men maakt misbruik van de WOB-wet en zo! Of nou ja, dat misbruik is dan natuurlijk wel vanuit het perspectief of je politicus bent of niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Als we dan toch bezig zijn, mensen die wel eens een blik werpen over onze meest zuidelijke grens (zijn die er nog? :P) zullen hebben gezien dat België op dit moment verwikkeld is in een chemicaliën/milieu-schandaal omtrent de stof PFOS.

Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/PFOS-schandaal

In Nederland horen we hier bijna geen kip over, zeker niet op landelijk niveau, ondanks dat vergelijkbare stoffen door grote bedrijven worden geloosd in het milieu (Gen X bijvoorbeeld). De overheid heeft zeer strikte normen vastgesteld waar ze bijna direct weer van zijn afgeweken (Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/...uoralkylstoffen#Nederland).

In plaats daarvan mag je dat in het Belgische nieuws lezen: https://www.vrt.be/vrtnws...-vervuiling-in-dordrecht/

Dus naast politieke vergiftiging ook letterlijke vergiftiging? :r

[ Voor 9% gewijzigd door Amphiebietje op 29-06-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:18
De onrust bij het CDA heeft ook zijn weerslag op de lokale afdelingen. Leden zeggen op, vrijwilligers twijfelen. Onder andere binnen het CDA in Deurne is er discussie of ze nog wel verder moeten als CDA.

https://nos.nl/artikel/23...len-met-raadsverkiezingen
Want het CDA Deurne twijfelt.

Twijfelt over wel of niet doorgaan bij het CDA. De afdeling stelt zo'n drastisch besluit nu nog uit, maar neemt voorlopig afstand van de landelijke partij. "Het handelen van het landelijke CDA sluit niet bij ons aan", zeggen de raadsleden in een verklaring. "Met als dieptepunt hoe omgegaan wordt met kritische mensen in de eigen partij."
https://www.cda.nl/noord-...actueel/nieuws/onze-koers
Als volksvertegenwoordigers staan we voor een politieke partij waarin de belangen van alle inwoners en juist ook de minder bedeelden en zwakkeren worden behartigd. Het handelen van het landelijke CDA sluit daar op dit moment niet bij aan. Met als dieptepunt hoe omgegaan wordt met kritische mensen in de eigen partij.

Als gevolg hiervan hebben we besloten het CDA voorlopig te parkeren en onze positieve energie in te blijven zetten voor de lokale belangen van onze inwoners. Wij staan voor eerlijkheid en betrouwbaarheid. Dat zullen we blijven uitdragen. Op ons kun je blijven rekenen!

Carline Sterk , Riny van Leeuwen-Berkvens, Benny Munsters, Leo Cuijpers

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Amphiebietje schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:18:
Als we dan toch bezig zijn, mensen die wel eens een blik werpen over onze meest zuidelijke grens (zijn die er nog? :P) zullen hebben gezien dat België op dit moment verwikkeld is in een chemicaliën/milieu-schandaal omtrent de stof PFOS.

Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/PFOS-schandaal

In Nederland horen we hier bijna geen kip over, zeker niet op landelijk niveau, ondanks dat vergelijkbare stoffen door grote bedrijven worden geloosd in het milieu (Gen X bijvoorbeeld). De overheid heeft zeer strikte normen vastgesteld waar ze bijna direct weer van zijn afgeweken (Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/...uoralkylstoffen#Nederland).

In plaats daarvan mag je dat in het Belgische nieuws lezen: https://www.vrt.be/vrtnws...-vervuiling-in-dordrecht/

Dus naast politieke vergiftiging ook letterlijke vergiftiging? :r
Deze is wel "leuk": https://www.imdb.com/title/tt9071322/

Teflon is ook PFAS, of onderdeel van dezelfde familie chemicaliën, als ik me niet vergis. Lekker je hele leven eten bereiden in die meuk.
Heb je vogels in huis? Dan kun je ervoor kiezen om niet met teflon producten te koken. Mocht je deze wel willen gebruiken, zorg dan voor voldoende ventilatie (afzuigkap) en laat de pannen en ook oliën en vetten niet verbranden als de pan op het vuur staat. Haal na het koken de anti-aanbakpannen van het fornuis en koel ze af.
Canary in a coal mine. Letterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 22:48
Amphiebietje schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:18:
...
De Vuilnisman op KRO heeft ook een aflevering aan toegewijd over het lozen van chemicaliën:

Aflevering

[ Voor 3% gewijzigd door Eikeltje op 29-06-2021 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Waar is de tijd toch gebleven dat Amnesty International zich kon focussen op Noord-Korea en Iran? :-(
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid lanceerde afgelopen week een controversiële en ingrijpend wetsvoorstel en lijkt dit gehaast en in alle stilte erdoorheen te proberen te rommelen. Dat is een schoffering van de tegenmacht, waar Den Haag de afgelopen maanden juist zo vol van was.
https://www.amnesty.nl/ac...-zo-gelauwerde-tegenmacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
Sandor_Clegane schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:58:
Teflon is ook PFAS, of onderdeel van dezelfde familie chemicaliën, als ik me niet vergis. Lekker je hele leven eten bereiden in die meuk.
offtopic:
Teflon is PTFA, PolyTetraFluorEthyleen en dat is eigenlijk tamelijk stabiel tenzij je het boven 350 °C verhit. Zo heet worden je pannen normaal niet, je eten gaat n.l. al roken bij 200 °C. De gewraakte stoffen worden / werden gebruikt bij de productie van Teflon en in die zin dus wel fout. Maar eenmaal als teflon hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Al gebruik ik liever gewoon RVS, dat slijt niet zo snel en je hoeft niet op te letten met kookgerei.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
Het zullen voor de meesten hier niet de beste vrinden zijn, maar ze hebben bij Geenstijl toch een leuk scoopje te pakken. Een WOB'je over de gang van zaken omtrent de weinig kritische documentaire over mevrouw Kaag welke kort voor de verkiezingen door de VPRO werd uitgezonden. Het gaat om invloed vanuit D66 via:
  • Zeggenschap over het thema van de documentaire.
  • Lange lijsten met inhoudelijke verbeterpunten vooraf welke naar het lijkt integraal gehonoreerd werden.
  • Zeggenschap over het moment van uitzenden.
En wij naïeve burgers maar denken dat 'nieuw leiderschap' een positieve lading had. Het enige wat mij rest is aarzeling of dit wel het delen waard is, gezien dat ik twijfel of dit gedrag niet reeds als normaal gezien wordt.

https://www.geenstijl.nl/...ezen-voor-haar-vpro-docu/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
lactaxative schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:44:
Het zullen voor de meesten hier niet de beste vrinden zijn, maar ze hebben bij Geenstijl toch een leuk scoopje te pakken. Een WOB'je over de gang van zaken omtrent de weinig kritische documentaire over mevrouw Kaag welke kort voor de verkiezingen door de VPRO werd uitgezonden. Het gaat om invloed vanuit D66 via:
  • Zeggenschap over het thema van de documentaire.
  • Lange lijsten met inhoudelijke verbeterpunten vooraf welke naar het lijkt integraal gehonoreerd werden.
  • Zeggenschap over het moment van uitzenden.
En wij naïeve burgers maar denken dat 'nieuw leiderschap' een positieve lading had. Het enige wat mij rest is aarzeling of dit wel het delen waard is, gezien dat ik twijfel of dit gedrag niet reeds als normaal gezien wordt.

https://www.geenstijl.nl/...ezen-voor-haar-vpro-docu/
Het is enkel een bevestiging van iets dat (bijna) iedereen al wist...

D66 staat helemaal nergens meer voor. Het fundament waar de partij op gebouwd was hebben ze zelf afgebroken. Kan iemand me vertellen waar D66 nog in uitblinkt? Wat hun onderscheidende verhaal is?

D66 is geen partij meer, het is een marketingconcept. En daar past dit gevalletje perfect bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
alexbl69 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:02:
[...]

D66 staat helemaal nergens meer voor. Het fundament waar de partij op gebouwd was hebben ze zelf afgebroken. Kan iemand me vertellen waar D66 nog in uitblinkt? Wat hun onderscheidende verhaal is?

D66 is geen partij meer, het is een marketingconcept. En daar past dit gevalletje perfect bij.
Afschuwelijke partij. Dat er nog mensen onbeschaamd voor uit komen om er op te stemmen.
En dat al jaren, van zogenaamd voor gekozen burgemeesters zijn en vervolgens gewoon doodleuk on die banencarrousel tot jeugd opzadelen met tienduizenden euro's schuld als zogenaamde onderwijs partij. Maarja, ze zijn zogenaamd zo fatsoenlijk :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Inderdaad, maar het mag gezegd worden, het is wel frappant dat GS het medium was voor een WoB verzoek. Zit wel enige ironie, maar los van “GS”, het onderschrijft wel hoe laagdrempelig het eigenlijk - vooralsnog - is om met relatief weinig organisatie druk uit te oefenen vanuit participatie in bestel.

Dan het volgende ...

Misschien ietwat cru, maar het volgende bespaart de lezer een langer bericht:
Kan iemand me vertellen waar D66 nog in uitblinkt?
Quisling gedrag.

I know, het is hard om het zo te stellen. Maar goed, laat er een functionele analyse van organisatie, subcultuur en patronen van besluitvorming op los. Onder de streep is de uitkomst precies dat, Quisling gedrag. Enkel met wat meer nette woorden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Virtuozzo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:54:
[...]

Quisling gedrag.

I know, het is hard om het zo te stellen. Maar goed, laat er een functionele analyse van organisatie, subcultuur en patronen van besluitvorming op los. Onder de streep is de uitkomst precies dat, Quisling gedrag. Enkel met wat meer nette woorden.
Aangezien ik zelf nog niet bekend was met deze term, en ik vermoed dat dat ook het geval is voor andere lezers, Quisling-gedrag is voor zo ver ik kon opmaken uit mijn korte onderzoekje het collaboreren met een malafide actor. Eigenlijk dus verradergedrag. Afgeleid van Vidkun Quisling, een Noorse collaborateur van Nazi-Duitsland.

Illustratie uit de tegenwoordige tijd:
Lord Patten, the last UK governor of Hong Kong, speaking to CNBC, on Tuesday described Carrie Lam as “a lamentable sort of quisling figure”
Van https://www.theguardian.c...rs-under-new-security-law.

Deze informatie is ook te vinden op wikipedia, maar het scheelt zoeken voor de geïnteresseerden.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:54:
[...]

Inderdaad, maar het mag gezegd worden, het is wel frappant dat GS het medium was voor een WoB verzoek. Zit wel enige ironie, maar los van “GS”, het onderschrijft wel hoe laagdrempelig het eigenlijk - vooralsnog - is om met relatief weinig organisatie druk uit te oefenen vanuit participatie in bestel.
mwah, de WOB kwam van een lezer van GS zover ik begreep, niet van GS zelf. GS zelf zal het als tip binnen hebben gekregen en deed daarna wat ze altijd doen als ze kans zien om een relletje te schoppen: proberen een relletje te schoppen. Ik denk dat het dom geluk is dat GS het medium is, want journalistiek verhouden ze zich zoals 3ES tot Coca cola :P

https://nos.nl/artikel/23...lsvisvergunningen-regelde
in het kader van creatief met cijfers, just wow hoe je een zinnig mogelijk wetenschappelijke progressie verneukt met wat korte termijn economische geneuzel. Ik hoop dat het gros van andere landen zich ook zo gedraagt in de EU, anders moeten we toch regelmatig opgewacht worden bij de fietsenstalling met dit gedrag :/

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 30-06-2021 07:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Ergens cynisch dat vooral de linkse kiezer gevoelig lijkt te zijn geweest voor deze met publiek geld betaalde D66 reclamespot. Voor de uitzending was er al veel 'populistische ophef', rechtse kiezers zijn er vrijwel niet ingetrapt. De winst van Kaag is vrijwel helemaal van PvdA/GroenLinks en SP gekomen.

Het campagneteam van D66 heeft Kaag als morele tegenpool van Wilders gepresenteerd, Pechtold heeft jaren hetzelfde trucje toegepast. Wilders is een provocateur maar over D66 en deze 'documentaire' had hij gewoon gelijk, de linkse kiezer had dat ook kunnen weten. De anti-Wilders en anti-Rutte reflex doet de eigen zaak geen goed, men mag wel wat cynischer/kritischer naar het eigen kamp en de NPO zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:34:
Ik denk dat het dom geluk is dat GS het medium is, want journalistiek verhouden ze zich zoals 3ES tot Coca cola :P
Ze hadden recent ook het volledige Omtzigt dossier en ze zitten al jarenlang bovenop de toeslagenaffaire.

Doe mij dan maar 3ES... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hoevenpe op 30-06-2021 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:46:
[...]

Ze hadden recent ook het volledige Omtzigt dossier en ze zitten al jarenlang bovenop de toeslagenaffaire.

Doe mij dan maar 3ES... ;)
mwah, heel selectieve journalistiek at best, beetje afvoerputje en vooral gericht op sensatie en boos zijn en blijven. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Cyphax

Moderator LNX
hoevenpe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:44:
[...]

Ergens cynisch dat vooral de linkse kiezer gevoelig lijkt te zijn geweest voor deze met publiek geld betaalde D66 reclamespot. Voor de uitzending was er al veel 'populistische ophef', rechtse kiezers zijn er vrijwel niet ingetrapt. De winst van Kaag is vrijwel helemaal van PvdA/GroenLinks en SP gekomen.
Nou, die rechtse kiezers zijn inderdaad niet van gisteren. Het is wel weer pijnlijk duidelijk aan wie we het moeten overlaten om tot nieuw leiderschap en een eind aan de mensenrechtenschendingen door Nederland.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
polthemol schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:50:
[...]

mwah, heel selectieve journalistiek at best, beetje afvoerputje en vooral gericht op sensatie en boos zijn en blijven. Maar goed.
Nu we in een situatie zijn gekomen waarbij de 'normale' pers niet meer boos wordt om wat er in Den Haag gebeurt, en deze uit angst om van de informatiestroom te worden afgesneden maar niet al te diep meer graaft moeten we het blijkbaar hebben van wat je 'het afvoerputje' noemt.

Dit soort scoops zijn niet zozeer de verdienste van GeenStijl, het tekent meer het failliet van de gezapige vaderlandse pers.

D66 is blijkbaar 'goed' omdat ze het hardst tegen PVV/FvD aan schoppen. Dat maakt dat ze blijkbaar overal mee weg kunnen komen.

[ Voor 9% gewijzigd door alexbl69 op 30-06-2021 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:27:
[...]

Nu we in een situatie zijn gekomen waarbij de 'normale' pers niet meer boos wordt om wat er in Den Haag gebeurt, en deze uit angst om van de informatiestroom te worden afgesneden maar niet al te diep meer graaft moeten we het blijkbaar hebben van wat je 'het afvoerputje' noemt.

Dit soort scoops zijn niet zozeer de verdienste van GeenStijl, het tekent meer het failliet van de gezapige vaderlandse pers.
De normale pers wordt net zo belemmerd. Zie de Volkskrant hun actie tegen hoe het ministerie van de Jonge om gaat met de WOB.

Laten we ook niet vergeten wat een Geenstijl aanhangt qua politieke agenda, om maar even te verwijzen naar het Oekraïnereferendum, de 'klimaattwijfel', het eerder vrij hard steunen van FvD, enz.. De politiek die we zien, heeft de Geenstijl-stijl zeer zeker hun aandeel in gehad, waarbij ze borderline xenofoob zijn (net binnen het randje van betamelijk zeg maar) qua nieuws en wie ze steunen. Het is uiteindelijk veel geklaag en gemiep over hoe alles slecht is en het altijd de schuld is van een ander, zonder veel eigen input. De EU is slecht, immigratie moeten we mee stoppen, grenzen zijn er om te sluiten, enz. In dat licht is het natuurlijk wel apart om nu op Kaag in te gaan hakken, het immers precies de politiek die ze voor stonden al die jaren :)

Dus ja: het afvoerputje van journalistiek. Dat wil niet zeggen dat de rest zo prima is, het lijkt me wel duidelijk dat we een informatieprobleem hebben, zowel in welke informatie wordt gegeven, als welke informatie wordt gepresenteerd, maar ook hoe informatie wordt gepresenteerd en welke informatie wordt gepresenteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
polthemol schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:50:
[...]

Voor een deel waar uiteraard, maar GeenStijl heeft op een aantal dossiers wel cruciale journalistiek bedreven waar traditionele media het lieten gaan. Kaag is hier een voorbeeld van, maar de divibokaal kwam ook bij GeenStijl vandaan. Daarnaast schreef Nijman, die daar de baas is, een enorm goed journalistiek stuk over Baudet en zijn gedachtegoed.

Dat zijn dingetjes die GS goed uitkomen, maar het had anders nooit boven wat gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArgantosNL
Soccer98 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Voor een deel waar uiteraard, maar GeenStijl heeft op een aantal dossiers wel cruciale journalistiek bedreven waar traditionele media het lieten gaan. Kaag is hier een voorbeeld van, maar de divibokaal kwam ook bij GeenStijl vandaan. Daarnaast schreef Nijman, die daar de baas is, een enorm goed journalistiek stuk over Baudet en zijn gedachtegoed.

Dat zijn dingetjes die GS goed uitkomen, maar het had anders nooit boven wat gekomen.
Heeft GS dit niet alleen opgepakt omdat D66 het lef had om samen te willen werken met linkse progressieve partijen. Is dit niet gewoon meer "Culture War"-BS gemotiveerd, als het kritisch zou zijn op rechtse partijen is er veel meer te halen bij de VVD/CDA/FvD en PVV. En is hier iemand geschokt dat als een politicus een docu van zichzelf laat maken dat dit niet kritisch is op zichzelf?

Groot deel van het stuk is voornamelijk dat Kaag te veel controle zou hebben voor de docu. Het was misschien beter geweest als ze meer bezig waren over hoe ze deze promotie film betaald hebben en daar op focussen.

Ik zie hier meer de standaard hate boner voor kaag dan journalistieke overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:30

HollovVpo1nt

I like gadgets

Goed journalisme van GeenStijl. Ik wou dat ze hun tanden ook eens in de PVV beten, maar dat leidt af van het goede werk wat ze hier hebben verricht. Mijn onderbuik gevoel achter dat D66 en die Kaag wordt steeds meer bevestigd. Dat gelieg en gedraai van D66 en VPRO ook... Man, je mails liggen op straat waarom zou je je graf dieper graven.

Ik ben overigens voor het sponsoren van de publieke omroep met belastinggeld, maar niet voor campagne video's. Hoe heeft dit ooit groen licht gekregen.

Full disclosure: Ik vind dat GeenStijl in dit geval goed werk heeft verricht en bekijk het per geval. In z'n algemeenheid vind ik GeenStijl te polarisend met de artikelen die zij plaatsen en ik zal zeker geen vrienden zijn met de mensen die er werken. Daarnaast vind ik dat GeenStijl een politieke kleur heeft die in ook niet aanhang.

[ Voor 43% gewijzigd door HollovVpo1nt op 30-06-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

ArgantosNL schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:01:
[...]

Heeft GS dit niet alleen opgepakt omdat D66 het lef had om samen te willen werken met linkse progressieve partijen. Is dit niet gewoon meer "Culture War"-BS gemotiveerd, als het kritisch zou zijn op rechtse partijen is er veel meer te halen bij de VVD/CDA/FvD en PVV. En is hier iemand geschokt dat als een politicus een docu van zichzelf laat maken dat dit niet kritisch is op zichzelf?
1. Mij maakt het niet uit welke overwegingen het is opgepakt. Leidt af van de zaak. Het is hun goed recht om zich in de linkse politiek te verdiepen. Overigens richten zij zich ook echt wel op CDA, VVD en FvD. Alleen de hun vriendje Wilders blijft buiten schot.
2. Ja, ik ben wel geschokt. Als je dat bij een commerciële oproep had gedaan had je mij niet gehoord, wie betaalt bepaalt. Maar die is a. op de NPO en b. hierover is al uitgesproken dat D66 geen invloed had. Nou, blijkbaar toch wel. Als het niks schokkends is, waarom gewoon niet transparant zijn en zeggen dat de D66 vroeg om de docu aan te passen?
Groot deel van het stuk is voornamelijk dat Kaag te veel controle zou hebben voor de docu. Het was misschien beter geweest als ze meer bezig waren over hoe ze deze promotie film betaald hebben en daar op focussen.
Wat de focus ook is, het begint bij een Wob. En als uit die Wob blijkt dat de waarheid recht tegenover de publieke verklaring over de docu staat (vragen Bosma), dan is er over gelogen. Dan zeg je niet als GeenStijl laten we deze primeur op de plank laten totdat we uitgezocht hebben hoe deze docu is betaald. Zullen ze overigens ongetwijfeld nog veder uitzoeken, hebben ze immers ook wat over geroepen.

Dus nee, het was niet logischer geweest want de bronnen zijn dezelfde.
Ik zie hier meer de standaard hate boner voor kaag dan journalistieke overwegingen.
Dat mag. Het kan beiden zijn. Kaag is momenteel in the picture als de heilige messiah en dan snap ik dat je je daarop richt met beperkte middelen. Geen enkele politieke partij is schoon.

[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 30-06-2021 09:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
Een leuk artikeltje over de vraag of we van Keti Koti standaard een vrije dag moeten maken. Vooral de bijdrage van het AWVN is leuk...
Volgens werkgeversvereniging AWVN is het niet vreemd dat bedrijven 1 juli niet vrij geven. "Er zijn al veel vrije dagen in ons land. Het wordt wat veel als daar nog een dag bij komt", zegt een woordvoerder. "Bovendien zitten werknemers ook niet te wachten op nog een vaste vrije dag. Als er nog een vrije dag bij komt, willen ze die liever vrij kiezen."
We hebben tenslotte al zo veel vrije dagen, en die werknemers zitten helemaal niet op een extra dag te wachten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GltkdNnvQLbmyYfayh-ZcsJpNrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uSWZMfzQjC1jWlLu0XW04K6v.png?f=user_large

Overigens ben ik er 100% voorstander van om van Keti Koti een landelijke feestdag/herdenking te maken, vooral omdat de focus dan eens kan gaan naar bewustwording en herinnering in plaats van schuldbekentenissen, excuses en compensatieregelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik ben eigenlijk wel blij met deze 'onthulling' dat D'66 de media bespeelt. Dit is (helaas) een belangrijk deel van politiek bedrijven en zonder dat gaat de machtspositie van de VVD nooit gebroken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

IJzerlijm schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:29:
Ik ben eigenlijk wel blij met deze 'onthulling' dat D'66 de media bespeelt. Dit is (helaas) een belangrijk deel van politiek bedrijven en zonder dat gaat de machtspositie van de VVD nooit gebroken worden.
Tegenwoordig is het verschil tussen D66/VVD een beetje, hoe zeg je dat ook al weer, potato potato.

Enkel binnen het sociaal culturele domein voeren ze tegenwoordig nog een andere koers dan de VVD, en het is me nog niet duidelijk waarom.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
Ik zie om eerlijk te zijn liever dat men eerst van 5 mei een vrije dag maakt. Dat is ook een dag met allerlei festiviteiten en het idee dat je geen verplichtingen hebt past ook wel bij zo'n vrijheidsgevoel vind ik. Wat je in je laatste alinea zegt over Keti Koti vind ik wel een goede en het idee van een vrije dag past ook wel binnen die context. Ik vraag me alleen af of veel mensen het überhaupt kennen. Maarja, dat kan je dus ook als voor-reden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Soccer98 5 mei standaard vrij ben ik ook een voorstander van. Dat "eens in de vijf jaar systeem" blijft een beetje vreemd als je beseft hoeveel evenementen er worden georganiseerd.

Keti Koti zal meer leven in de grote steden dan op het platteland, maar ook buiten de randstad zou een vrije dag bij kunnen dragen aan bewustwording. Zo kunnen bijvoorbeeld de tv-programmering en de suggesties op streaming diensten worden aangepast om relevante films en documentaires te tonen, zoals nu ook rond 4 en 5 mei gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Je gaat toch niet serieus bediscussiëren welke bevrijdingsdag je als eerste tot officiële vrije dag wilt maken? Wat voor signaal geef je daarmee af? Vrijheid van a is belangrijker dan vrijheid van b...? Of beiden of geen van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
HollovVpo1nt schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:52:
Je gaat toch niet serieus bediscussiëren welke bevrijdingsdag je als eerste tot officiële vrije dag wilt maken? Wat voor signaal geef je daarmee af? Vrijheid van a is belangrijker dan vrijheid van b...? Of beiden of geen van beiden.
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel meer dat er ook best vaart gezet mag worden achter 5 mei een officiële vrije dag maken. 5 mei is op dit moment één van de twee officiële nationale feestdagen, samen met Koningsdag, dus lijkt het me ook logisch dat dit een officiële vrije dag wordt. Daarnaast is Bevrijdingsdag, na nieuwjaarsdag, de populairste niet religieuze feestdag om vrij te nemen. (bron, waar Keti Koti overigens relatief laag staat) Ik ruil graag een pinksterdag in voor Bevrijdingsdag. Hemelvaartsdag idem dito. Weet niets eens waar het over gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Soccer98 op 30-06-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

ErikT738 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:29:
Een leuk artikeltje over de vraag of we van Keti Koti standaard een vrije dag moeten maken. Vooral de bijdrage van het AWVN is leuk...

[...]

We hebben tenslotte al zo veel vrije dagen, en die werknemers zitten helemaal niet op een extra dag te wachten :+

[Afbeelding]

Overigens ben ik er 100% voorstander van om van Keti Koti een landelijke feestdag/herdenking te maken, vooral omdat de focus dan eens kan gaan naar bewustwording en herinnering in plaats van schuldbekentenissen, excuses en compensatieregelingen.
Hoe kom je aan deze tabel? Mijn vraag is nl of hier is meegenomen wat er gebeurt als feestdagen in het weekend vallen. Ik dacht dat in Belgie de vrije dag naar de eerstvolgende werkdag wordt opgeschoven in dit geavl. Wij hebben dit jaar zowel kerst als nieuwjaar in het weekend, dus dat is gelijk 3 van de 8 feestdagen die hier genoemd staan.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Soccer98 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel meer dat er ook best vaart gezet mag worden achter 5 mei een officiële vrije dag maken. 5 mei is op dit moment één van de twee officiële nationale feestdagen, samen met Koningsdag, dus lijkt het me ook logisch dat dit een officiële vrije dag wordt. Daarnaast is Bevrijdingsdag, na nieuwjaarsdag, de populairste niet religieuze feestdag om vrij te nemen. (bron, waar Keti Koti overigens relatief laag staat) Ik ruil graag een pinksterdag in voor Bevrijdingsdag. Hemelvaartsdag idem dito. Weet niets eens waar het over gaat.
Met Keti Koti en Bevrijdingsdag zouden we gelijk komen met België en Portugal, dus laat dat inleveren van de religieuze feestdagen maar zitten wat mij betreft. Verder zou ik uit eigenbelang ook de voorkeur geven aan 5 mei omdat er dan gewoon evenementen zijn die ik wil bezoeken. Uit idealistische overweging zouden het beiden vrije dagen moeten zijn.

@Michael_OsGroot Het is één van de eerste Google resultaten als je op "vrije dagen per land Europa" zoekt. Ik heb me verder niet echt in het aantal dagen verdiept omdat het me vooral om de beeldvorming gaat dat we in Nederland niet zo veel dagen hebben. Hier is de bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
ErikT738 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:13:
Met Keti Koti en Bevrijdingsdag zouden we gelijk komen met België en Portugal, dus laat dat inleveren van de religieuze feestdagen maar zitten wat mij betreft.
Gewoon extra vrije dagen en je hebt de ideologische discussie afgekapt, weinig kiezers zijn tegen extra vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:15:
[...] weinig kiezers zijn tegen extra vrij.
Veel werkgevers wel (zie reactie AWVN), en je weet vast wel wiens belangen de huidige en toekomstige regeringspartijen het meest voor ogen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:13
NMH schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Veel werkgevers wel (zie reactie AWVN), en je weet vast wel wiens belangen de huidige en toekomstige regeringspartijen het meest voor ogen hebben. :)
Vroeger stond VVD anders gewoon voor voor Veel Vrije Dagen -O-

Tegenwoordig moet je er GL of Bij1 voor stemmen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Helixes schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Vroeger stond VVD anders gewoon voor voor Veel Vrije Dagen -O-

Tegenwoordig moet je er GL of Bij1 voor stemmen....
Met vroeger bedoel je voor 1948?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
ArgantosNL schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:57:
Met vroeger bedoel je voor 1948?
Vroeger toen de VVD nog schattig en insignificant was :Y)

Maar goed. We moeten hier dus weer het fundament van onze maatschappij hereiken. Op de kalender staat één feestdag die niet-religieus is. En dat is Koningsdag - op de keper beschouwd misschien ook wel gebaseerd op een pseudo-religie.

Als ik zo vrij mag zijn de maatschappij weer eens van een schone lei invulling te geven, dan is Keti Koti precies het soort feestdag dat je wél wilt vieren. Nu is het wel een beetje raar dat "wij" als Nederland vieren in 1863 de vrijheid aan de Surinaamse slaven hebben gegund. Ik bedoel, niet echt iets om trots op te zijn wanneer je dat vergelijkt met andere landen. Of, niet echt iets om trots op te zijn om uberhaupt te vieren dat we gestopt zijn met deze gruwelijke vorm van onderdrukking. Maar goed. Inmiddels woont een groot deel van de nazaten van die populatie in Nederland, en ik denk dat we ze absoluut de gelegenheid moeten geven dit te vieren - en dat te erkennen door er een nationale feestdag van te maken.

Zet dat af tegen een Tweede Pinksterdag. Een extra dag om een mythisch moment te vieren dat de Christelijke kerk gesticht is. Ik bedoel, anders dan dat we dat altijd al zo doen.... welk signaal geef je daar precies mee af?

Als land en maatschappij zijn we vrij onze eigen helden te kiezen. En, de dagen te onderstrepen die we van zo'n belang achten er een nationale feestdag van te maken. Deze keuze lijkt me meer dan helder.

Maar goed. Daar staan weer conservatieve elementen tegenover. En, toevallig of niet, hebben zij de wind in de zeilen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Helixes schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:12:
Zet dat af tegen een Tweede Pinksterdag.
Een gegarandeerde vrije dag inruilen tegen een dag die 2 van de 7 jaar in het weekend valt.

Zullen de werkgevers blij mee zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
hoevenpe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:29:
Een gegarandeerde vrije dag inruilen tegen een dag die 2 van de 7 jaar in het weekend valt.

Zullen de werkgevers blij mee zijn... ;)
Ik hoor je pleiten voor de Amerikaanse oplossing van dat probleem? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Helixes schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:31:
Ik hoor je pleiten voor de Amerikaanse oplossing van dat probleem? :Y)
En dat is?

Gewoon een extra effectief 5/7e vrije dag, vrijwel iedereen blij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

In het geval van het VK en wat andere landen: dan verschuift de vrije dag naar de eerstvolgende maandag... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Helixes schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:12:
Als ik zo vrij mag zijn de maatschappij weer eens van een schone lei invulling te geven, dan is Keti Koti precies het soort feestdag dat je wél wilt vieren. Nu is het wel een beetje raar dat "wij" als Nederland vieren in 1863 de vrijheid aan de Surinaamse slaven hebben gegund. Ik bedoel, niet echt iets om trots op te zijn wanneer je dat vergelijkt met andere landen. Of, niet echt iets om trots op te zijn om uberhaupt te vieren dat we gestopt zijn met deze gruwelijke vorm van onderdrukking. Maar goed. Inmiddels woont een groot deel van de nazaten van die populatie in Nederland, en ik denk dat we ze absoluut de gelegenheid moeten geven dit te vieren - en dat te erkennen door er een nationale feestdag van te maken.
Dat we de term "feestdag" gebruiken betekent natuurlijk niet dat we ontzettend trots moeten zijn op de manier of het tijdstip waarop de slavernij is afgeschaft. Ook zie ik niet in waarom we niet zouden mogen vieren dat men (niet we, iedereen die er bij was is al jaren dood) gestopt is met een gruwelijke vorm van onderdrukking? Dat Nederland niet het eerste of het beste was maakt het eindresultaat nog niet negatief. Juist een landelijke "viering" kan bijdragen aan educatie over dit onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
@ErikT738: Dat ben ik met je eens.
hoevenpe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:32:
En dat is?

Gewoon een extra effectief 5/7e vrije dag, vrijwel iedereen blij...
Wanneer, zoals Juneteenth dit jaar, in het weekend valt, wordt de maandag erop aangewezen als vrije dag. Prima oplossing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik las op nos.nl dat Tippelzone Utrecht gaat dicht en toen bedacht ik me aan de vele problemen rond sekswerkers. En plots, kreeg ik een ingeving.

We moeten sekswerker/hoer een beschermde titel maken net zoals ingenieur, arts et cetera.
  • Het decriminialiseert de sekswerker waardoor ze niet gedwongen worden tot de gevaarlijke onderwereld (iets wat verbod op sekswerkers of het "zweedse model" wel zouden doen)
  • Het voorkomt mensenhandel (denk ik, het is een tijdje geleden dat ik me in deze problematiek heb verdiept).
  • Het zorgt ervoor dat sekswerkers geregistreerd zijn en dus aan eisen moeten voldoen waardoor klanten en omgeving beschermd zijn.
  • Het voorkomt dat je iemand zomaar een hoer kan noemen.
En als bonus: Als jij je vriend/vriendin zo gek krijgt om die opleiding te doen kan je op feestjes vertellen dat je partner een zeer exclusieve gediplomeerde hoer is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
@DevWouter Ik blijft het bijzonder vinden dat de overheid, gemeenten en bedrijven maar maatregelen blijven nemen om de sekswerkers zogezegd te beschermen terwijl hun acties het werk in de praktijk alleen maar gevaarlijk en illegaal maken.

Maar ja, seks is kennelijk nog steeds vies en "respectabele" mensen en organisaties willen er niet mee geassocieerd worden. Hier nog een goed voorbeeld hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Dat we de term "feestdag" gebruiken betekent natuurlijk niet dat we ontzettend trots moeten zijn op de manier of het tijdstip waarop de slavernij is afgeschaft. Ook zie ik niet in waarom we niet zouden mogen vieren dat men (niet we, iedereen die er bij was is al jaren dood) gestopt is met een gruwelijke vorm van onderdrukking? Dat Nederland niet het eerste of het beste was maakt het eindresultaat nog niet negatief. Juist een landelijke "viering" kan bijdragen aan educatie over dit onderwerp.
Ik zou eerder voor een paar flexibele keuze feestdagen gaan naast een stel verplichte.

Keti Koti ipv tweede pinksterdag? prima.
Suikerfeest ipv, Hemelvaart? Prima.

Maar wel een maximum en de mogelijkheid op thuiswerken ipv verplicht vrij voor wie een keuzefeestdag niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
sambalbaj schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Ik zou eerder voor een paar flexibele keuze feestdagen gaan naast een stel verplichte.

Keti Koti ipv tweede pinksterdag? prima.
Suikerfeest ipv, Hemelvaart? Prima.

Maar wel een maximum en de mogelijkheid op thuiswerken ipv verplicht vrij voor wie een keuzefeestdag niet doet.
Dat is leuk en aardig voor kantoorbanen waar je niet van elkaar afhankelijk bent, maar natuurlijk niet overal werkbaar. Je kan geen hele fabriek met kerst openen omdat een paar medewerkers het niet vieren en gewoon willen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
Number10 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Er is volgens mij helemaal geen Kaag doctrine maar helaas wel een Rutte doctrine. Heb je een bron waaruit het bestaan van zo'n Kaag doctrine bestaat?

De bron voor het bestaan van de Rutte doctrine staat in het rapport Ongekend Onrecht (pagina 87):
https://www.tweedekamer.n...opvangtoeslag-overhandigd
Post van ca 2 weken geleden, maar volgens mij hebben we inmiddels een echte bevestiging van het bestaan van de Kaag doctrine nu wel gekregen.
https://www.nrc.nl/nieuws...over-sigrid-kaag-a4049346

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Dat is leuk en aardig voor kantoorbanen waar je niet van elkaar afhankelijk bent, maar natuurlijk niet overal werkbaar. Je kan geen hele fabriek met kerst openen omdat een paar medewerkers het niet vieren en gewoon willen werken.
Als je mensen laat intekenen op flex feestdagen dan kom je qua planning een heel eind, net als vakantie opnemen.

Je krijgt alleen wel nog een discussie over wat een vaste en wat een keuze feestdag. Zo min mogelijk vaste zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ErikT738 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:11:
@DevWouter Ik blijft het bijzonder vinden dat de overheid, gemeenten en bedrijven maar maatregelen blijven nemen om de sekswerkers zogezegd te beschermen terwijl hun acties het werk in de praktijk alleen maar gevaarlijk en illegaal maken.

Maar ja, seks is kennelijk nog steeds vies en "respectabele" mensen en organisaties willen er niet mee geassocieerd worden. Hier nog een goed voorbeeld hiervan.
Het is ook ontzettend jammer dat ze telkens de belangengroepen voor de sector pas uitnodigen wanneer er geen rol voor hun is. Dus ze maken elkaar besluiten waar ze niks van afweten. En vervolgens zijn ze verbaasd dat de belangengroepen en doelgroepen telkens fel tegen zijn? 8)7

Nee, die wetten en regels worden ook niet gemaakt ter bescherming van de sekswerkers. Maar heel vaak voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Bean77 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Post van ca 2 weken geleden, maar volgens mij hebben we inmiddels een echte bevestiging van het bestaan van de Kaag doctrine nu wel gekregen.
https://www.nrc.nl/nieuws...over-sigrid-kaag-a4049346
wat heeft het met Kaag specifiek te maken vraag ik me af? Dit is gewoon al jarenlang het beleid van ministeries en hun ministers: strikt bepalen wat er in de media gaat komen, welke informatie beschikbaar komt, wat het beeld is, wat de opinie is van mensen.

Men hakt er nu mee op in op Kaag, maar in alle eerlijkheid: ze heeft slechts geleerd van wat al jarenlang standaard beleid is. Gezien de peilingen, waarin de VVD wat zetels erbij krijgt, werkt het voor de rest ook helemaal prima. Het CDA-schip zinkt want ze kregen de communicatie maar niet onder controle, de VVD zit wat lachend op de achtergrond.

Pagina: 1 ... 29 ... 42 Laatste

Dit topic is gesloten.