hamsteg schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:07:
[...]
En links is de oplossing! Er zijn hier een paar leden die tegengeluiden met de grond gelijk maken, op het respectloze af. Bedolven onder semi intellectuele suggestieve tegenargumenten van vele kantjes. De lappen text doen mijn soms denken aan hoe VVD politie hun incompetentie proberen te verstoppen. Er is zoveel text dat er altijd waarheid in staat.
Links is ondertussen behoorlij kbreed geworden, met dank aan dat Overton window wat maar blijft schuiven. Maar goed, volgens mij wordt er wel vaker stevig ingehakt op posten zonder onderbouwing, lijkt me een goede zaak.
Er gaan dingen fout, drie enquêtes in aantocht maken dat heel duidelijk maar ondertussen we staan in verschillende top 5 / top 10 lijstjes van geluk, zorg, politiek stabiel, rechtspraak die internationale (milieu) afspraken durft te respecteren (als eerste in de wereld), etc. Echt slecht hebben we het in de breedte niet. Moeten we dan stil zitten? Nee, natuurlijk niet want iedereen moet veel meer gelijk profiteren. Continue streven naar verbetering zou in de politiek verweven moeten zitten ... echter het consequent afzeiken vanuit de luie stoel over van alles wat maar aan de huidige politiek verweten kan worden ... draagt op geen enkele manier bij aan een oplossing.
Welke lijstjes?
- geluk: pfoeh ja, hoe meet je dat, enz. Is het een gemiddelde for that matter? Want als ik wat mensen met hun gezicht in de modder duw, zal dat weinig effect hebben op dat gemiddelde
- zorg: dat hebben we gezien met corona. Men kan geen IC-verpleegkundigen vinden en moest deals maken met Duitsland oa. om patiënten kwijt te kunnen. We leven ook in een land waar we aan de staat van iemands gebit een vrij goede inschatting kunnen maken wat die persoon zijn inkomen is
- politiek stabiel: dat is Polen ook. Zeer stabiel politiek gezien!

Dit soort labels zegt weinig kortom, dat zijn zelfgemaakte feesthoedjes om op te zetten terwijl je niet jarig bent.
- rechtspraak die internationale afspraken durft te respecteren: erh, geen idee hoe een rechter dat anders zou moeten doen? Punt is vooral dat we daar geen reet mee opschieten gezien de overheid die uitspraken doodleuk negeert, ik verwijs daarmee even terug naar 'politiek stabiel'.
- slecht in de breedte: het hangt er maar van af hoe je het bekijkt. Wat is de breedte en wat is je definitie van slecht? Heb ik het niet slecht als een kapotte vriezer vandaag niet meteen kan vervangen vanwege geen groot genoege buffer? Het zijn echt beste dooddoeners en onzinnige oneliners.
De eerste keer dat ook links invloed op de macht lijkt te krijgen, zaten ze heel transparant en open achter een gesloten deur. Alle geschreeuw daarvoor en verwijten naar het rechter establishment bleken ook te passen voor links. Het was meteen helder dat een verandering van rechts naar links geen nieuwe politieke invulling zal zijn. De verlossing ligt helaas ook niet daar ... welke verlossing hebben we het eigenlijk over?
Ik denk dat de casus Omtzigt heel veel op tafel heeft gelegd. We zien dat een partijlid van het CDA zich de zak vol duwt met mondkapjes en dat de zittende regering gewoon de schouders ophaalt. We hebben een significante groep burgers die beleidsmatig geschonden zijn in hun grondrechten (een regering schaad doelbewust eigen burgers hun grondrechten, denk daar nog eens diep over na). We hebben diezelfde regering die daarna weigert de tweede kamer te informeren en maar wat blijft irriteren en etteren met zwartgelakte dossiers en selectieve stukjes geheugen, hetgeen in de laatste 12 jaar een vrij stabiele factor is geweest: bonnetjes kwijt raken (Teeven), gevoelige onderzoeken die niet te vinden zijn en 'spontaan' geteleporteerd worden in de la van het bureau van de minister (Hennis) en zo kunnen we blijven door gaan.
Heb je het punt gemist waar de rekenkamer ook aan gaf dat er veel te min onderbouwing is voor de uitgaven van deze regering? Dan hebben we het over de regering die zuinigheid als deugd ziet (tenminste, dat is wat ze prediken natuurlijk).
Dit is ook dezelfde regering die al heel veel jaren alle adviesorganen totaal negeert, de raad van state regelmatig negeert (PFAS/stikstof) en daarmee totale afbraakpolitiek aan het voeren is.
Maar goed: kom met je argumenten en onderbouw die lijstjes waar je naar refereert, want in het licht van wat er de laatst ejaren aan troep naar boven is gekomen, mag je die toch wel stevig onderbouwen.