Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
ErikT738 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:01:
[...]

Met dat "wegstemmen" komen mensen al snel bij PVV en FvD uit.
PVV of FvD stemmen staat bijna gelijk aan niet stemmen. Dus dat is niet wat ik bedoel natuurlijk.
Zelf heb ik het idee dat je het gedrag van Rutte en de VVD door de hele samenleving terug ziet bij iedereen die ook maar een beetje macht heeft weten te verzamelen
Ten eerste durf ik wel te beweren dat niet iedere politicus even weerloos is voor die ontwikkeling als Rutte en co. Vergeet niet dat Rutte praktisch is opgevoed met het gedrag dat hij ten toon spreidt. Ten tweede is er ook nog zoiets als te lang blijven zitten. Juist als je er zolang zit als Rutte wordt dat gedrag normaal. Na acht jaar van leider wisselen is wat dat betreft heel gezond.

En ten derde: het gaat natuurlijk ook nog om de inhoud. Dat een politicus zijn macht gebruikt zou nog niet zo erg zijn als de macht gebruikt werd in het belang van de burger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04:07

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:44:
[...]

Er komt een "deel twee narratief".
Ah, die fiets. De quotes stonden om "oplossing" en niet "finale" vandaar de verwarring.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:25
Bean77 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Voorlopig komt Kaag steeds meer onder vuur te liggen (is dat nog mogelijk?). Zie als voorbeeld ook dit artikel, maar je ziet dat social media het flink oppakt en ook wat media (WNL) inmiddels.

Het begint toch wel knap te worden hoe zij zichzelf elke keer in haar voet blijft schieten. Met haar woorden over integriteit etc begint ze erg ongeloofwaardig te worden. Of misschien eindigt het toch hier?
De "focus" op Kaag op sociale media is toch wel wat bijzonder. Ik ben het niet met je eens dat ze "zichzelf in de voet schiet", maar ik vind dat ze behoorlijk "gezocht" wordt. Misschien wel meer dan andere kopstukken.

Ik vind haar vrij elitair overkomen. Haar woordkeuze, haar carrière en haar recente succes... Misschien is dat hetgeen weerstand oproept in onze Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeKever schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:59:
[...]

De "focus" op Kaag op sociale media is toch wel wat bijzonder. Ik ben het niet met je eens dat ze "zichzelf in de voet schiet", maar ik vind dat ze behoorlijk "gezocht" wordt. Misschien wel meer dan andere kopstukken.

Ik vind haar vrij elitair overkomen. Haar woordkeuze, haar carrière en haar recente succes... Misschien is dat hetgeen weerstand oproept in onze Nederland.
Ik moet bij haar telkens denken aan haar uitval bij de opmerking "Bij Rutte op schoot zitten". Dat vond zij een seksitisch opmerking terwijl ik juist dacht aan een kleuter die bij pa op schoot ging.

Maar haar modus operandi is ook continue het conflict opzoeken en uit vergroten waarbij zij dan de "moral highground" zoekt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Ik moet bij haar telkens denken aan haar uitval bij de opmerking "Bij Rutte op schoot zitten". Dat vond zij een seksitisch opmerking terwijl ik juist dacht aan een kleuter die bij pa op schoot ging.
En we zeggen tenslotte ook wel eens dat Rutte "op schoot zit" bij de multinationals, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Maar haar modus operandi is ook continue het conflict opzoeken en uit vergroten waarbij zij dan de "moral highground" zoekt.
Die beschuldiging van seksisme was niet zo gelukkig, zoals wel meer optredens ongelukkig waren. Teksten als nieuw leiderschap maken haar ook kwetsbaar voor kritiek.

Ik heb het meer over geneuzel onder de link van @Bean77, no offense. Wat een flauwekul.

Kaag vind ik ook meer minister dan partijleider. Maar misschien dat ze een ander publiek moet aanspreken dan de groep waartoe ik behoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
[...]

Dit is een beetje hetzelfde als je bij Rutte zou reageren dat hij behoorlijk gezocht wordt wanneer hij de dividend belasting weer in wil voeren voor zijn vrienden van Shell. Dat vind ik niet erg geloofwaardig van je.
Bovendien is in deze situatie ook de partner van de minister Palestijn en ook nog een met een op zijn minst wat dubieus verleden. Ook subsidieert zij twijfelachtige organisaties waarbij de controle mechanismen ook nog wat te wensen over laten.
Aan alles aan je water kan je aanvoelen dat dit een uiterst ongelukkige combinatie is. Maar niet als je het beoordelingsvermogen hebt van een Kaag. Het is uiterst zorgwekkend als je hier rustig naar de feiten kijkt. Een stuk ernstiger dan een 'functie elders' bij Omtzigt.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeKever schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Die beschuldiging van seksisme was niet zo gelukkig, zoals wel meer optredens ongelukkig waren. Teksten als nieuw leiderschap maken haar ook kwetsbaar voor kritiek.

Ik heb het meer over geneuzel onder de link van @Bean77, no offense. Wat een flauwekul.
Het is opinie die ik af doe met hoge boom en veel wind. Het punt van @Bean77 dat ze het zelf aantrekt deel ik wel.
Kaag vind ik ook meer minister dan partijleider. Maar misschien dat ze een ander publiek moet aanspreken dan de groep waartoe ik behoor.
Ik vermoed dat haar gedrevenheid veel mensen wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44
DeKever schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:12:
Ik wist dat Kaag getrouwd is met een palestijn, dat hij onderminister van Yasser Arafat is geweest is nieuw voor me. Als het klopt dat haar man onderdeel was van een PLO regering dan is dat zeker een dingetje. Wat maakt hem anders dan Jorge Zorreguieta, Arafat is in de ogen van veel Nederlanders nog steeds een terrorist.

Het is een kwestie van tijd voordat smeuïge verhalen over haar man door rechtse media ingezet worden, we hebben in het 'Gaza draadje' kunnen zien hoeveel verdeeldheid dat zaait. Heel kort door de bocht: links is voor de palestijnen, rechts voor Israël. Kaag in de beeldvorming op BuZa als boegbeeld voor de Palestijnse zaak en Wilders hoeft geen campagne meer te voeren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:24:
[...]

Het is opinie die ik af doe met hoge boom en veel wind. Het punt van @Bean77 dat ze het zelf aantrekt deel ik wel.
Ja, maar de ene boom vangt meer wind dan de andere. Blijkbaar trekt ze het aan, dat zie ik ook. Ik vraag me gewoon af wat dit nou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DeKever schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:40:
[...]

Ja, maar de ene boom vangt meer wind dan de andere. Blijkbaar trekt ze het aan, dat zie ik ook. Ik vraag me gewoon af wat dit nou is.
Dit is overgewaaid vanuit het VK. Klinkt eigenaardig, is relatief simpel. Alles wat je nodig hebt is een zeker momentum en netwerk waarmee disproportioneel signaal gericht kan worden op een persoon of organisatie. Disproportioneel signaal is vrij makkelijk te voorzien van prikkels waardoor binnen menselijke groepsdynamica overdracht een reflex wordt.

Anders gezegd: een toepassing waarmee je een persoon tot symbool kunt maken voor specifieke associatie.

Soms wordt zoiets toegepast om mensen de politiek in te leiden omdat ze laagdrempelig getriggerd kunnen worden tot gedragslijnen die specifieke kringen (niet van de persoon zelf) als katalysator kunnen laten optreden. Soms om een slachtoffer associatie te scheppen, soms om op gegeven moment een "tegen" clubje te kunnen laten roeptoeteren zodat conformistische segmenten "foei" denken en zich achter symbool scharen.

Bij Kaag is het meer chaotisch, in die zin, er is sprake van meer dan een type toepassing. Tegen haar, maar ook voor haar. De vraag is welk type toepassing momentum krijgt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Weet je wat weerstand oproept?
- voor en tijdens de verkiezingen kon je geen site openen of je had tig D66-banners/advertenties, idem voor bushokjes, je ontkwam niet aan Kaag
- na de verkiezingen: *insert krekelgeluiden here*
- vervolgens laat Kaag door Rutte een statement uitbrengen over Omtzigt etc
- waarna vervolgens opnieuw een radiostilte kwam
- "hier scheiden onze wegen" en een fopmotie die achteraf totaal niets waard blijken te zijn
- de nieuwe voorzitter (van D66) van de Tweede Kamer, waar Kaag "zogenaamd" niets van af wist van de kandidaatstelling, maar vervolgens dankzij VVD en GL ineens Arib van haar troon werd gestoten (riekt naar koehandel)
- uit de welbekende ministerraad-notulen blijkt Kaag altijd aanwezig te zijn, maar totaal geen inbreng te geven. Op een enkele keer na: waarin ze een pleidooi houdt voor fractiediscipline ("kaders") maar wel op een manier waarop het lijkt dat er een "debat" plaatsvindt. Oftewel: men moet de kiezers foppen met een toneelstukje, maar fractiediscipline is leidend.
- het uiterst dubieze dumpen van de Brabantse coalitie (het was immers Kaag die Rutte herhaaldelijk aanviel op het feit dat VVD met FvD samenwerkte in Brabant), wat echt een opmaat lijkt te zijn voor de aanstaande coalitie in Den Haag maar ook in Brabant
- Kaag wil perse snel een nieuw kabinet die "zo progressief mogelijk wil zijn", waarbij al duidelijk wordt dat zowel PvdA als GL aan boord gaan stappen. VVD (maar ook CDA) zitten hoog en laag te springen maar heeft tot nu toe geen effect
- het blijkt dat Palestijnse dubieuze doelen geld krijgen van Nederland, dat uitgedeeld wordt door Kaag. Daar gaat nog een hoop gedoe over komen.

Behalve dat mevrouw kennelijk niet zoveel kan (ze doet immers niet veel, alleen de "leuke dingen" wil ze doen), zit ze ook haar hand te overspelen.

Eigenlijk is het gewoon een Timmerfrans-meets-Rutte maar dan in een mantelpakje.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:38:
[...]

Ik wist dat Kaag getrouwd is met een palestijn, dat hij onderminister van Yasser Arafat is geweest is nieuw voor me. Als het klopt dat haar man onderdeel was van een PLO regering dan is dat zeker een dingetje. Wat maakt hem anders dan Jorge Zorreguieta, Arafat is in de ogen van veel Nederlanders nog steeds een terrorist.

Het is een kwestie van tijd voordat smeuïge verhalen over haar man door de rechtse media ingezet worden, we hebben in het 'Gaza draadje' kunnen zien hoeveel verdeeldheid dat zaait. Heel kort door de bocht: links is voor de palestijnen, rechts voor Israël. Kaag op BuZa in de beeldvorming boegbeeld voor de Palestijnse zaak en Wilders hoeft geen campagne meer te voeren.
Ik hoop toch dat we ook kunnen kijken naar beleid en ons niet al te veel laten afleiden door dit soort randzaken. Om iemand bij voorbaat af te schieten omdat haar man 20 jaar geleden "fout" was gaat mij iets te ver. Er mag wel iets meer aangedragen worden om iemand bij voorbaat te diskwalificeren. Is d'r man nu ook nog politiek actief?

Ik begrijp dat het zo werkt, maar ik snap niet dat het zo serieus genomen wordt. Het zijn vrij harde persoonlijke aanvallen. Het verschil met Rutte en Unilever zoals aangedragen door @Bean77 is wat mij betreft dat Kaag op voorhand afgeschoten wordt. Rutte deelde daadwerkelijk doceurtjes uit, Kaag is daar nog niet aan toegekomen.

Of toch wel? We hebben de subsidies aan Palestijnen, men doet voorkomen alsof ze deze hoogstpersoonlijk heeft uitgedeeld. Wat ik begrijp bestonden deze subsidie al een hele tijd. Niet dat ze daarmee minder goed of fout zouden zijn, maar te weinig om Kaag hierop persoonlijk aan te vallen. Hooguit mag ze hier als minister verantwoording voor afleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:38:
[...]

Het is een kwestie van tijd voordat smeuïge verhalen over haar man door rechtse media ingezet worden, we hebben in het 'Gaza draadje' kunnen zien hoeveel verdeeldheid dat zaait. Heel kort door de bocht: links is voor de palestijnen, rechts voor Israël. Kaag in de beeldvorming op BuZa als boegbeeld voor de Palestijnse zaak en Wilders hoeft geen campagne meer te voeren.
Dat hebben rechtse media al lang gedaan / geprobeerd, maar dat blijft alleen aan die kant enigszins kleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
DeKever schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:57:
Ik hoop toch dat we ook kunnen kijken naar beleid en ons niet al te veel laten afleiden door dit soort randzaken. Om iemand bij voorbaat af te schieten omdat haar man 20 jaar geleden "fout" was gaat mij iets te ver. Er mag wel iets meer aangedragen worden om iemand bij voorbaat te diskwalificeren. Is d'r man nu ook nog politiek actief?
Vooropgesteld, ik ken de man niet en wil hem niet bij voorbaat diskwalificeren. Zou me meer in die periode en zijn rol daarin moeten verdiepen om een oordeel te kunnen vormen: heeft hij afstand genomen van terreur, wat is zijn huidige visie jegens Israël, etc.

Blijft staan dat iets wat je partner in het verleden gedaan heeft relevant is, Maxima kan daarover meepraten en dat betrof haar vader waar ze expliciet afstand van genomen heeft. Dat heb ik Kaag nog niet horen doen, wat voor consequentie heeft dit voor de Nederlandse belangen in de contacten met Israël?

Los daarvan is het dubbel als men op links enorm principieel is waar het een rechtse Argentijnse dictatuur betreft en het 'randzaken' te noemen waar het over de PLO gaat. Je weet vooraf al dat het gezeik oplevert en stemmen gaat kosten, snap niet dat Kaag dat niet beseft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:30

ManiacsHouse

Scheisse!

hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:20:
Een Brits aandoende cabinet reshuffle, nu ook in Den Haag:

[...]

Gaat Jetten namens D66 onderhandelen zodat 'nieuw leiderschap' Kaag schone handen kan houden? Het wordt er niet overzichtelijker op zo...
Ook een interessante wat betreft Yesilgöz-Zegerius
"Zij was op haar negentiende actief bij de SP en liep stage bij GroenLinks. Uiteindelijk koos zij echter voor de VVD."
Da's een flinke ommezwaai in ideeën en gedachtegoed. :X

Snel carrière gemaakt ook...
"lid gemeenteraad van Amsterdam, van 27 maart 2014 tot 6 april 2017
-
adviseur en trainer adviesbureau Bureau DenW te Amsterdam, van 2015 tot maart 2017
-
lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 23 maart 2017 tot 25 mei 2021
-
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (belast met klimaat en energie), vanaf 25 mei 2021"
Zo ben je gemeenteraadslid en 4 jaar later (demissionair) staatssecretaris. Over haar verdere verdiensten/opleidingen is zo snel weinig te vinden.

"Biografie, onderwijs en loopbaan van Dilan Yeşilgöz-Zegerius"
https://www.tweedekamer.nl/node/3548/biografie Mmm geen biografie, onderwijs en geen loopbaan? Een of ander verhaal over vluchtelingen en dat VVD haar trekt want (proest... Sorry hoor) vrijheid. Ja voor een bepaalde groep...

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 25-05-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:10:
[...]

Je weet vooraf al dat het gezeik oplevert en stemmen gaat kosten, snap niet dat Kaag dat niet beseft.
Alsof het ook niet meer in haar herinnering ligt dat ze jaren geleden gebonjourd is op buza juist vanwege haar huwelijk en haar partner. Juist zij zou moeten weten dat dit allesbehalve een handige zet is. Ze had simpel moeten bedanken voor de positie. Dat had haar meer gesierd en had geen afbreuk gedaan qua integriteit.

Na alle eerdere incidenten raakt ze nu verder zwaar beschadigd en ligt ook haar integriteit in de weegschaal. En voor wat? Zijn de Palestijnse belangen dan echt zo groot dat ze het stokje niet aan een ander kan geven?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:06
ManiacsHouse schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Ook een interessante wat betreft Yesilgöz-Zegerius
"Zij was op haar negentiende actief bij de SP en liep stage bij GroenLinks. Uiteindelijk koos zij echter voor de VVD."
Da's een flinke ommezwaai in ideeën en gedachtegoed. :X

Snel carrière gemaakt ook...
Dit schetst een beetje mijn probleem met de politici in Nederland. Volgens mij barsten we van de beroepspolitici die niet zozeer de politiek in zijn gegaan om het land te verbeteren en/of hun idealen uit te dragen maar vooral om carrière te maken en lekker vroeg "met pensioen" te gaan in één of andere functie waar ze kunnen teren op het netwerk wat ze hebben opgedaan toen ze in de tweede kamer zaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bart-Willem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Weet je wat weerstand oproept?
- voor en tijdens de verkiezingen kon je geen site openen of je had tig D66-banners/advertenties, idem voor bushokjes, je ontkwam niet aan Kaag
- na de verkiezingen: *insert krekelgeluiden here*
- vervolgens laat Kaag door Rutte een statement uitbrengen over Omtzigt etc
- waarna vervolgens opnieuw een radiostilte kwam
- "hier scheiden onze wegen" en een fopmotie die achteraf totaal niets waard blijken te zijn
- de nieuwe voorzitter (van D66) van de Tweede Kamer, waar Kaag "zogenaamd" niets van af wist van de kandidaatstelling, maar vervolgens dankzij VVD en GL ineens Arib van haar troon werd gestoten (riekt naar koehandel)
- uit de welbekende ministerraad-notulen blijkt Kaag altijd aanwezig te zijn, maar totaal geen inbreng te geven. Op een enkele keer na: waarin ze een pleidooi houdt voor fractiediscipline ("kaders") maar wel op een manier waarop het lijkt dat er een "debat" plaatsvindt. Oftewel: men moet de kiezers foppen met een toneelstukje, maar fractiediscipline is leidend.
- het uiterst dubieze dumpen van de Brabantse coalitie (het was immers Kaag die Rutte herhaaldelijk aanviel op het feit dat VVD met FvD samenwerkte in Brabant), wat echt een opmaat lijkt te zijn voor de aanstaande coalitie in Den Haag maar ook in Brabant
- Kaag wil perse snel een nieuw kabinet die "zo progressief mogelijk wil zijn", waarbij al duidelijk wordt dat zowel PvdA als GL aan boord gaan stappen. VVD (maar ook CDA) zitten hoog en laag te springen maar heeft tot nu toe geen effect
- het blijkt dat Palestijnse dubieuze doelen geld krijgen van Nederland, dat uitgedeeld wordt door Kaag. Daar gaat nog een hoop gedoe over komen.

Behalve dat mevrouw kennelijk niet zoveel kan (ze doet immers niet veel, alleen de "leuke dingen" wil ze doen), zit ze ook haar hand te overspelen.

Eigenlijk is het gewoon een Timmerfrans-meets-Rutte maar dan in een mantelpakje.
En als aanvulling: vandaag heeft Bergkamp Rutte gewezen op de hoge werkdruk nadat er weer eentje met een burn-out thuis is komen te zitten. En dat er daarom "een groter kabinet moet gaan komen". Oftewel 5 partijen, zodat er ook meer ministersposten bedacht kunnen worden. En krijgen we dus Bruin-1 (paars + groen = bruin).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:52

Amphiebietje

In de blubber

ErikT738 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:33:
[...]

Dit schetst een beetje mijn probleem met de politici in Nederland. Volgens mij barsten we van de beroepspolitici die niet zozeer de politiek in zijn gegaan om het land te verbeteren en/of hun idealen uit te dragen maar vooral om carrière te maken en lekker vroeg "met pensioen" te gaan in één of andere functie waar ze kunnen teren op het netwerk wat ze hebben opgedaan toen ze in de tweede kamer zaten...
Hetzelfde heb je met allerlei beroepsmanagers en -directeuren die nooit echt werk op de werkvloer hebben gedaan en liever op een positie van macht zitten om de macht en het geld. En waar ze allerlei andere mensen een burnout in werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
ErikT738 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:33:
[...]

Daar zit een voorbeeld van herdefiniëren, een verandering van invulling.

Een beroepspoliticus is in principe een persoon die vanuit overtuiging een loopbaan volgt als verlengstuk van kiezers voor opdracht én mandaat van electorale dynamiek. De professionaliteit zit hem in een stringente focus op balans tussen behartiging en vertegenwoordiging daarbij. Dat is het volgens oorspronkelijk ontwerp van ons bestel.

Inmiddels is die invulling gaan veranderen. Zeer zeker in perceptie, de beroepspoliticus wordt als iets anders gezien. Maar ook in de praktijk, die stringente focus begint weg te vallen.

Een "beroepspoliticus" nu wordt steeds meer gezien als iemand die de politiek in gaat voor eigen belang dan wel een uitgesteld belang. Anders gezegd, voor het eigen vreten nu, of het te vreten krijgen later in ruil voor diensten nu.

Toch is dit nog steeds een uitzondering. Echter omdat wat negatief is meer laagdrempelig in beeld komt lijkt het de regel te zijn.

Eigenlijk moet de burger zelf zoeken naar wie waar écht beroepspoliticus is, en geen marketeer of lobbyist.
Dat wordt steeds moeilijker. Voornamelijk omdat die oefening steeds minder gedaan wordt, waarmee het dus niet enkel eenvoudiger wordt voor marketeers of lobbyisten, er is ook sprake van een veranderend landschap waarin het zich loont om gedragslijnen daarvan toe te passen / over te nemen.

Zelfversterkend proces. De uitdaging ligt bij de burger in deze. Dat is best zuur. Mijn optiek in deze is misschien een tik naar media, maar het zou al een stuk minder zuur kunnen zijn wanneer het speelveld van het medialandschap zich meer bewust zou worden van het gegeven dat het net zo onderhevig is aan instrumentatie voor beïnvloeding als alles wat menselijk is.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:58:
En dat er daarom "een groter kabinet moet gaan komen". Oftewel 5 partijen, zodat er ook meer ministersposten bedacht kunnen worden. En krijgen we dus Bruin-1 (paars + groen = bruin).
Mooi hè, zo'n onafhankelijke kamervoorzitter... ;)

Denk maar zo, 4 jaar deze combinatie en de rol van links is definitief uitgespeeld. Ze lopen met open ogen in de val, zijn ze echt zo naïef of is macht zo verslavend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Amphiebietje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:00:
[...]

Hetzelfde heb je met allerlei beroepsmanagers en -directeuren die nooit echt werk op de werkvloer hebben gedaan en liever op een positie van macht zitten om de macht en het geld. En waar ze allerlei andere mensen een burnout in werken...
Laissez-faire kaders -> voedingsgedrag -> transactioneel normatief stelsel.

Anders gezegd, die school van politieke economie is ontworpen om gulzige prikkels te normaliseren in een formeel kader om zo een transitie te bewerkstelligen naar nieuwe ordening van perverse prikkels.

Alles om het werk maar niet te doen, maar wel een absolute Pareto verdeling te kunnen forceren voor alles wat het voedingsgedrag continueert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:09:
[...]

Oh hou op, ik had een weddenschap met een kennis, aangezien het al enige tijd de ronde deed, wanneer zal de kamervoorzitter zich laten gebruiken als koker voor narratief van burnout.

Mijn inschatting was na het formele deel van huidige informateur. De kennis ging uit van duale focus, dus "zodra er een expressie komt die voor een rimpel kan zorgen - zoals het verwachte bericht van nationale ombudsman".

Tja.

Mark doet er eigen schepje bij. Wat volume erbij, meer ruis, minder inzage. 1-2'tje

Timing ...

[ Voor 21% gewijzigd door Virtuozzo op 25-05-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]
Denk maar zo, 4 jaar deze combinatie en de rol van links is definitief uitgespeeld. Ze lopen met open ogen in de val, zijn ze echt zo naïef of is macht zo verslavend?
Geen van beide, niet echt.

Politieke organisatie kent hoe dan ook een enorme ingebouwde valstrik. Het in positie kunnen komen. Het vraagstuk van politieke relevantie. Binnen cultuur-maatschappelijke kaders van consensus, compromis en communicatie.

Wil jij jouw kiezers vertegenwoordigen, dat is niet moeilijk. Hoef je enkel wat voor te roeptoeteren.
Wil jij jouw kiezers behartigen, dat is meer complex. Dan moet je het werk doen.

Wil je het werk kunnen doen, dan moet je in een positie komen waar je richting kunt geven aan beleid, als dat niet haalbaar is waar je invulling kunt geven aan uitvoering van beleid, en als dat niet lukt toch op zijn minst aanwezig zijn binnen processen van invloed op uitvoering van beleid.

Misschien valt het op, dat is een hellend vlak, en daar zit de rauwe ironie. Binnen een gezonde politieke en bestuurlijke dynamiek zijn die drie "c's" van eerder prima functioneel en verzorgen ongeacht relatieve verhoudingen alle componenten een positie conform ontwerp van parlementaire democratie.

Nu ja, we zitten tegenwoordig met een ongezonde politieke en bestuurlijke dynamiek. Netto onder de streep is het een Brits zero sum drama geworden. Alles moet gedaan worden om als enige in positie te zitten voor het richting kunnen geven aan beleid. De rest is verdeel & heers voor continuïteit van problematiek - dat is immers het fundament geworden van politieke bindingskracht.

I know, het klink misschien wat vreemd, maar bekijk dit eens niet vanuit een media perspectief (consumptie beeldvorming), maar pas bestuur- en organisatiekunde toe.

Het issue is niet de oppositie, links of progressief. Het issue is de opkomst van machtspolitiek. Als je hier een analyse van maakt dan is het er een die best hard is, we hebben te maken met een gemaskeerde maar bewuste verstoring van de dynamiek. Dat komt nu ietwat op tafel, maar het is al genesteld. Daar is het in dat topic over Linkse politiek al een paar keer over gegaan in de discussies en verkenningen aldaar.

Rechtse of liberale politieke organisaties zaten veel eerder al met vergelijkbare perikelen. Vanuit de genoemde verstoring is de liberale stroming uit de Nederlandse politiek verdwenen, rigoureus vervangen door een amalgaam van libertarisch corporatisme met wat marketing. Wat rechts was is inmiddels iets wat op het randje zit van die overlap tussen conservatisme en autoritarisme.

Progressief is inmiddels ook gesubstitueerd, waarmee het effectief wegvalt. En ja, je hebt gelijk, het enige wat nog nodig is voor links net zo definitief te marginaliseren is een 2.0 scenario van Derde Weg, deelname aan kabinet - maakt niet uit door wie van hen.

Maar met verslaving heeft dit niets te maken. Het is pur sang het gezond en constructief willen én moeten bewegen binnen kaders die ongezond én niet constructief zijn.

Is men dan naïef? Dat is dezelfde vraag of de burger naïef is. Heel serieus, doorziet de gemiddelde burger die gebruik maakt van dezelfde informatiestromen, kennisframes en ervaringen het spel? Waarom dan meer verwachten van mensen die niet anders zijn en dan ook nog eens ondergesneeuwd zijn door het spel.

Historisch perspectief, wanneer zoiets optreedt is het sub/elite en/of vierde macht functies die als katalysator van correctie optreden. Nu ja, die katalysatoren zijn gebroken. Als men dan toch nog correctie wil proberen te bewerkstelligen, nu ja, het is dan al lang geen strijd meer van die politieke arena, maar van heel andere, daarbuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:08:
[...]

Daar zit een voorbeeld van herdefiniëren, een verandering van invulling.

Een beroepspoliticus is in principe een persoon die vanuit overtuiging een loopbaan volgt als verlengstuk van kiezers voor opdracht én mandaat van electorale dynamiek. De professionaliteit zit hem in een stringente focus op balans tussen behartiging en vertegenwoordiging daarbij. Dat is het volgens oorspronkelijk ontwerp van ons bestel.

Inmiddels is die invulling gaan veranderen. Zeer zeker in perceptie, de beroepspoliticus wordt als iets anders gezien. Maar ook in de praktijk, die stringente focus begint weg te vallen.

Een "beroepspoliticus" nu wordt steeds meer gezien als iemand die de politiek in gaat voor eigen belang dan wel een uitgesteld belang. Anders gezegd, voor het eigen vreten nu, of het te vreten krijgen later in ruil voor diensten nu.

Toch is dit nog steeds een uitzondering. Echter omdat wat negatief is meer laagdrempelig in beeld komt lijkt het de regel te zijn.

Eigenlijk moet de burger zelf zoeken naar wie waar écht beroepspoliticus is, en geen marketeer of lobbyist.
Dat wordt steeds moeilijker. Voornamelijk omdat die oefening steeds minder gedaan wordt, waarmee het dus niet enkel eenvoudiger wordt voor marketeers of lobbyisten, er is ook sprake van een veranderend landschap waarin het zich loont om gedragslijnen daarvan toe te passen / over te nemen.

Zelfversterkend proces. De uitdaging ligt bij de burger in deze. Dat is best zuur. Mijn optiek in deze is misschien een tik naar media, maar het zou al een stuk minder zuur kunnen zijn wanneer het speelveld van het medialandschap zich meer bewust zou worden van het gegeven dat het net zo onderhevig is aan instrumentatie voor beïnvloeding als alles wat menselijk is.
De beroepspoliticus. Bijna een diersoort op zich, zou je denken. :+

Laat ik nog eens wat linkdrops doen, welke in het verlengde van elkaar liggen.

De eerste is een aflevering van Tegenlicht. Internationaal georiënteerd. Waarbij het vooral interessant is wat de man in de VS zegt (ik ken de kerel verder niet). Hij stelt dat de Republikeinen en Democraten van plek gewisseld zijn. Je ziet hier hetzelfde fenomeen. Waar PvdA vroeger de partij voor de praktisch geschoolden was, is dat nu niet meer zo en vertegenwoordigen zij nu vooral de theoretisch geschoolden (net zoals de rest op SP na in feite). Dat terwijl er een kloof bestaat tussen de twee welke nog steeds lijkt toe te nemen (in buurten, op scholen, in werk, in vertegenwoordiging). De mensen die vertegenwoordiging het hardst nodig hebben zijn het vertrouwen verloren en een gemakkelijke prooi voor de populisten.

Zoals David van Reybrouck het mooi omschrijft; de rellen na de aankondiging van de avondklok waren het zoveelste geschenk, verpakt in prikkeldraad. Er is echter niets mee gedaan, want "wij zijn niet geïnteresseerd in een sociologische verklaring."

https://www.npostart.nl/v.../14-03-2021/VPWON_1322208
De polarisatie in Europa groeit, de electorale steun voor populisten is erg groot. Een onderzoek naar de beste ideeën om onze democratie weerbaarder te maken tegen de autoritaire verleiding. Overal zijn grote groepen 'ontevredenen' te vinden. Waar komt die onvrede vandaan en waarom lijkt de gangbare politiek nergens in staat daarop een goed antwoord te formuleren? Is onze democratie sterk genoeg om met deze tegenstellingen om te gaan? Met Caleb Cain, Thomas Frank, Mark Bovens, Stanley Bostdorp en David Van Reybrouck.
En de nabespreking zoals VPRO Tegenlicht altijd doet in de vorm van meetups.

YouTube: Tegenlicht Meet Up : De Weerbare Democratie
De kloof in de samenleving lijkt steeds groter. Globalisering, migratie, groeiende ongelijkheid, tanende bestaanszekerheid en de huidige coronacrisis lijken westerse maatschappijen in tweeën te splitsen. Overal voelen grote groepen zich niet vertegenwoordigd, en dankzij sociale media kunnen zij elkaar steeds makkelijker vinden. En tegelijkertijd worden zij steeds makkelijker gevonden door radicaal rechtse influencers en politici. Waar komt die onvrede vandaan en waarom lijkt de gangbare politiek nergens in staat daarop een goed antwoord te formuleren? Is er sprake van het verraad van de werkende klasse door de partijen die van oudsher voor hen opkwamen. Partijen die betoverd raakten door het idee van bestuur door een professionele klasse van hoogopgeleide experts.

Tijdens deze VPRO Tegenlicht Meet Up onderzoekt de Pletterij hoe kwetsbaar onze democratie is en wat veelbelovende ideeën zijn om onze democratie weerbaarder te maken tegen de autoritaire verleiding.

Gastsprekers voor deze Meet Up zijn:

Ewald Engelen
Publicist en Hoogleraar Financiële Geografie – UvA

Stanley Bostdorp
Staalarbeider Tata Steel & Bestuurslid FNV Metaal

Eliane Smits van Waesberghe
Senior Onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut

Gespreksleider deze avond is Angelina Scalzo.
Angelina Scalzo
Programma Manager Nieuwe Democratie – Gemeente Haarlem
Waarbij vooral het vurige betoog van Engelen opvalt. De MBA-cultuur. Bijvoorbeeld het detacheren van PwC/EY/KPMG/Deloitte bij ministeries/belastingdienst, grootbanken die mee mogen schrijven aan wetten. De staalarbeider die de scheefgelopen verhouding illustreert met het feit dat er bij Tata Steel 9000 mensen werken waarvan 4000 op de werkvloer en 5000 op kantoor.

Zoals ik eerder vandaag al zei. Er vindt tenminste discussie plaats. Over democratie. Over de rol van de media. Over de bestuurscultuur. Beleidsvoering. De wereld is groter dan Den Haag, gelukkig. En wat je zelf vaak stelt: politiek volgt.

Daar wil ik aan toevoegen; geduld is een schone zaak. :+
Met uiteraard de klimaatcrisis in het achterhoofd. 8)

Hoop doet de zotten in vreugde leven. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
[...]

Alles in mij roept: "Nee nee nee, zo doorzichtig zal het toch niet zijn?" Ik zie ook nog geen pleidooi voor meer ministers.

Er ís natuurlijk ook wel een serieus werkdrukprobleem. De commissie Van der Staaij merkte al op dat dit voor een groot deel door de politieke cultuur werd veroorzaakt. Al zet je er dubbel zoveel ministers en kamerleden neer, dát probleem wordt niet opgelost. Meer kamerleden en meer ministers, nog meer hypes, scoringsdrang etc. Als de kamervoorzitter de lijn Van der Staaij zou bepleiten, dan hoeft hier geen afhankelijkheid te worden gesuggereerd.

Pleit ze voor meer ministers, dan werp ik mijn naïviteit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
DeKever schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:09:
Pleit ze voor meer ministers, dan werp ik mijn naïviteit af.
Zie de link van @Virtuozzo, een één-tweetje met Rutte:
De voorzitter van de Tweede Kamer Bergkamp wil, zo kondigde ze vandaag aan, met Rutte praten over het voorkomen dat politici met een burn-out thuis komen te zitten. Rutte vindt dat een goed plan.

Rutte heeft in zijn regeerperiode het aantal ministers en staatssecretarissen altijd zo klein mogelijk gehouden. Hij noemt zichzelf "zuinig". "Ik verwacht bij een volgende ministersploeg toch iets meer mensen te hebben", aldus Rutte. "Ik vind dat er geen taboe meer moet komen op het aantal posten."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Windvaan Rutte.

Ik kan bijna niet geloven dat men hier niet doorheen prikt. Een kwal is minder doorzichtig, go figure. :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
dawg schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:35:
Zoals ik eerder vandaag al zei. Er vindt tenminste discussie plaats. Over democratie. Over de rol van de media. Over de bestuurscultuur. Beleidsvoering. De wereld is groter dan Den Haag, gelukkig. En wat je zelf vaak stelt: politiek volgt.
Wat ik in mijn bubbel vooral hoor zijn mensen die klaar zijn met 'linkse' Rutte, het onbegrijpelijk vinden dat de VVD met verkiezingswinst voor rechts voor een centrum-links kabinet kiest.

Als de 5 partijen-coalitie van Kaag er daadwerkelijk komt voorzie ik een serieus electoraal probleem voor VVD en CDA, zeker als op het gebied van automobiliteit, migratie, identiteitspolitiek en de klimaattransitie significante offers aan de PvdA en GroenLinks gedaan worden. Wat zo'n coalitie vooral bereikt is dat het 'midden' uit elkaar spat, de flanken groeien en niemand echt tevreden is.

Er wordt lacherig gedaan over de 'obsessie' van @Bean77, @Bart-Willem en anderen over Kaag, maar eigenlijk zou juist de linkse tweaker boos op haar moeten zijn: het neoliberale koekoeksjong in het linkse nest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:29:
[...]

Wat ik in mijn bubbel vooral hoor zijn mensen die klaar zijn met 'linkse' Rutte, het onbegrijpelijk vinden dat de VVD met de verkiezingswinst voor rechts voor een centrum-links kabinet kiest.

Als de 5 partijen-coalitie van Kaag er daadwerkelijk komt voorzie ik een serieus electoraal probleem voor VVD en CDA, zeker als op het gebied van automobiliteit, migratie, identiteitspolitiek en de klimaattransitie significante offers aan de PvdA en GroenLinks gedaan worden. Wat zo'n coalitie vooral bereikt is dat het 'midden' uit elkaar spat, de flanken groeien en niemand echt tevreden is.

Er wordt lacherig gedaan over de 'obsessie' van @Bean77, @Bart-Willem en anderen over Kaag, maar eigenlijk zou juist de linkse tweaker boos op haar moeten zijn: het neoliberale koekoeksjong in het linkse nest...
Om eerlijk te zijn vind ik het zeer opmerkelijk dat in jouw bubbel dan kennelijk zoveel rechtsradicaal/extreemrechts georiënteerde mensen zitten.

Want wat je (bubbel) zegt impliceert dat men links maar moet negeren en met rechtsradicaal/extreemrechts in zee moet gaan. Een grote groep negeren is vooral gevaarlijk, het krampachtige waarmee rechtsradicaal/extreemrechts links (en niet enkel links, ook wetenschap en onderwijs vallen er ten prooi aan) probeert te framen, bedreigen en/of buitenspel te zetten dus ook. (zie de ontwikkelingen omtrent extreemrechts de laatste weken/maanden, het gezeik met vizier op links, etc)Ik neem aan dat je niet in een radicale bubbel zit?

Je laatste opmerking begrijp ik niet zo. Niemand doet echt lacherig toch? Soms een plaagstootje over en weer maar dat houdt het ook wel luchtig onder al het cynische geweld, nietwaar? :+

Kaag is echter niet links. D66 ook niet. Dat ze nu veel stemmen hebben zie ik persoonlijk als een laatste wanhoopsstem van traditioneel linkse stemmers die definitief het vertrouwen verloren zijn in PvdA/GL, en voor wie PvdD of Bij1 nog een stap te ver is.

Eigenlijk hetzelfde schuitje als waar jouw bubbel in zit, met als verschil dat radicaal/extremisme nooit een oplossing kan zijn, enkel een escalatie. Of dat nu links of rechts is maakt niet uit, het is extreem en zou dus geen plaats moeten hebben in een democratische rechtsstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
dawg schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:44:
Om eerlijk te zijn vind ik het zeer opmerkelijk dat in jouw bubbel dan kennelijk zoveel rechtsradicaal/extreemrechts georiënteerde mensen zitten.
Niemand die ik ken stemt FvD of PVV laat staan dat men begrip heeft voor dubieuze clubs als 'vizier op links', het is vooral dat de VVD keer op keer haar beloftes niet waar maakt. Rutte in verkiezingstijd stevige taal laat horen maar als de stemlokalen dicht zijn net zo hard met Klaver en Ploumen in het spreekwoordelijke bed duikt.
Je laatste opmerking begrijp ik niet zo. Niemand doet echt lacherig toch? Soms een plaagstootje over en weer maar dat houdt het ook wel luchtig onder al het cynische geweld, nietwaar? :+

Kaag is echter niet links. D66 ook niet. Dat ze nu veel stemmen hebben zie ik persoonlijk als een laatste wanhoopsstem van traditioneel linkse stemmers die definitief het vertrouwen verloren zijn in PvdA/GL, en voor wie PvdD of Bij1 nog een stap te ver is.
Ik zit er net zo in hoor, mijn dictatoriale BBQ is klaar voor het mooie weer van de komende weken... ;)

Ergens ook wel grappig dat je expliciet PvdD of Bij1 noemt, besef dat vooral die laatste partij bij veel kiezers vergelijkbare weerzin als FvD bij jou oproept. Het is niet voor niets dat Simons zoveel aandacht krijgt, iemand als Leijten is veel te sympathiek en daardoor een risico als je die teveel media-aandacht geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Waarom denk je dat tussen de verschillende campagnes van disproportioneel signaal gericht op Kaag een van de meest continue die van positioneren van Kaag voor prikkels à la “positie / brug / ingang” voor links is?

Mark beseft dat hij die positie niet langer heeft, Kaag dus wel. Vandaar al die narratieven gericht op het idee van D66 -> PvdA/GL “we hebben jullie nodig als tegenwicht”.

Maar inderdaad, de valstrik voor het finale marginaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:58:
En krijgen we dus Bruin-1 (paars + groen = bruin).
In "paars" zat toen toch ook al groen, alleen een ander groen dan dat van het CDA ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:10:
En daar is de finale “oplossing”, afschuiven op de belastingbetaler, overnemen alle private schulden, alles is goed weer.

https://nos.nl/l/2382257
Hier kan je plaatje van een ‘abusive relationship’ wel weer bij.

“Ik heb je ledematen er afgehakt en nu ik je al jaren ondraaglijk heb zien lijden heb ik tóch besloten om protheses voor je te kopen.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:53:
Waarom denk je dat tussen de verschillende campagnes van disproportioneel signaal gericht op Kaag een van de meest continue die van positioneren van Kaag voor prikkels à la “positie / brug / ingang” voor links is?
Kijk haar opkomen voor de Palestijnse zaak: 'Stevige clash tussen Rutte en Kaag over Israël.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt
- Johan Cruijff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Kijk haar opkomen voor de Palestijnse zaak: 'Stevige clash tussen Rutte en Kaag over Israël.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt
- Johan Cruijff
Die quote is pijnlijk van toepassing, inderdaad.

Het is goedkoop spel, maar men moet het willen zien. Al dit rust op twee pijlers: mediagedrag en bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

gekkie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:56:
[...]

In "paars" zat toen toch ook al groen, alleen een ander groen dan dat van het CDA ?
Wat dacht je van GroenLinks? :P Ik moet trouwens nog zien of CDA wel gaat meeregeren: als ze echt naar de 0 zetels willen moeten ze vooral gaan meeregeren met D66 en GL, dat is gewoon echt een zelfmoord voor het CDA. Nou is hun achterban al uitstervende (kost hen elke verkiezingen zeker 1-2 zetels, misschien wat meer), maar dan jaag je de overige CDA-stemmers definitief naar BBB.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:13
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:07:
[...]

Wat dacht je van GroenLinks? :P Ik moet trouwens nog zien of CDA wel gaat meeregeren: als ze echt naar de 0 zetels willen moeten ze vooral gaan meeregeren met D66 en GL, dat is gewoon echt een zelfmoord voor het CDA. Nou is hun achterban al uitstervende (kost hen elke verkiezingen zeker 1-2 zetels, misschien wat meer), maar dan jaag je de overige CDA-stemmers definitief naar BBB.
Probleem is alleen dat als ze niet meeregeren de achterban het ook niet pikt.
Die willen dat CDA verantwoordelijk neemt. Dit spel van doen alsof ze het voortouw niet willen nemen en bescheiden zijn is maximale wat geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Groenlinks zat er nog niet bij in paars, maar paars was als je van kleuren mixen houdt dus ook niet echt paars ;)
En ik denk dat het CDA wel door en mee gaat, Omtzigt kan z'n kruit nu nog wat droog houden (al hoewel de kracht wellicht in de tijd toch wel zal afnemen van het hetgeen hij nog heeft), hij hoeft niet vooraf al te tekenen bij het kruisje omdat hij er expliciet bij betrokken is geweest is onderhandelingen.
Hoekstra kan en wil niet stil blijven zitten en ook de partijkaders niet gok ik zo.

Dus hij blijft ondanks dat hij niet fysiek aanwezig is blijft Omtzigt toch nog een beetje de olifant in de kamer, al zal de rest dat vermoedelijk zo veel mogelijk proberen te negeren, uiteraard geheel in het belang van de gezondheid van "Pieter", want hij gaf immers zelf aan dat hij niet zoveel genoemd moet worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-dark schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:10:
Een groot deel van die achterban komt van het platteland, het CDA is mede door BBB kwetsbaar als GroenLinks haar zin krijgt met de veestapel. In mindere mate speelt dat met JA21 bij de VVD en Volt bij D66 idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
D-dark schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:10:
[...]
Die willen dat CDA verantwoordelijk neemt. Dit spel van doen alsof ze het voortouw niet willen nemen en bescheiden zijn is maximale wat geaccepteerd wordt.
Waarbij je waar je "verantwoordelijkheid nemen" leest, moet denken aan "macht hebben".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

gekkie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:18:
[...]

Groenlinks zat er nog niet bij in paars, maar paars was als je van kleuren mixen houdt dus ook niet echt paars ;)
En ik denk dat het CDA wel door en mee gaat, Omtzigt kan z'n kruit nu nog wat droog houden (al hoewel de kracht wellicht in de tijd toch wel zal afnemen van het hetgeen hij nog heeft), hij hoeft niet vooraf al te tekenen bij het kruisje omdat hij er expliciet bij betrokken is geweest is onderhandelingen.
Hoekstra kan en wil niet stil blijven zitten en ook de partijkaders niet gok ik zo.

Dus hij blijft ondanks dat hij niet fysiek aanwezig is blijft Omtzigt toch nog een beetje de olifant in de kamer, al zal de rest dat vermoedelijk zo veel mogelijk proberen te negeren, uiteraard geheel in het belang van de gezondheid van "Pieter", want hij gaf immers zelf aan dat hij niet zoveel genoemd moet worden. :+
GL zat niet bij Paars, maar met "Groen" bedoel ik dus met GL erbij (en ook CDA, die groen als kleur gebruiken). :P

Het zou me overigens niets verbazen als men juist perse 5 partijen wil omdat het CDA hoe dan ook mee moet regeren (grote wens van VVD) en ze geen risico willen lopen dat Omtzigt er alsnog uit stapt en wat lui meeneemt. :P

Een 5-partijenkabinet gaat het echt niet lang volhouden. Zeker als het met D66, GL en CDA is. Je weet nu al dat CDA vroeg of laat gaat muiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart-Willem op 25-05-2021 23:21 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:20:
[...]
GL zat niet bij Paars, maar met "Groen" bedoel ik dus met GL erbij (en ook CDA, die groen als kleur gebruiken). :P
Het wordt heel groen (qua partijkleuren, voor de rest verwacht ik vooral voor de buhne vergroening waar groenlinks ook niet onwelwillend is en het enige wat voor VVD en CDA acceptabel is). Wat dat betreft zie ik het groene van Groenlinks vooral als middel om bepaalde mensen geld te kunnen laten verdienen, effectiviteit om het probleem aan te pakken met maximale leefbaarheid in de gehele samenleving en op iets langere termijn lijkt toch niet echt uit de verf te komen. Dus een soort VVD maar dan vooral geënt op het stimuleren van de groene-geveinsde-economie. Waarbij de VVD dat gehaaid maximaal gaat uitbuiten.
Het zou me overigens niets verbazen als men juist perse 5 partijen wil omdat het CDA hoe dan ook mee moet regeren (grote wens van VVD) en ze geen risico willen lopen dat Omtzigt er alsnog uit stapt en wat lui meeneemt. :P
Dat zal een reden zijn die meespeelt dat er geen groot gesputter is om zowel GL als PvdA er gelijk bij te betrekken. Enerzijds willen die partijen dat graag, anderzijds is het voor de VVD en CDA dus ook inderdaad wel handig om te zorgen dat de hefboom van Omtzigt niet al te groot wordt, doordat het eruit stappen een eventuele formatie poging niet per se hoeft te laten klappen qua zetelaantallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Bart-Willem schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:20:
Een 5-partijenkabinet gaat het echt niet lang volhouden.
Het is in ieder geval prijsschieten: SP, PvdD en Bij1 zullen PvdA en GroenLinks fileren waar BBB, Ja21 en PVV met een gestrekt been op CDA en VVD in gaan. Het worden gouden tijden voor de popcorn industrie.

Wie van de vijf blijft in dit politieke bloedbad relatief onbeschadigd?
Het heeft iets met 'nieuw leiderschap' te maken... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:13
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:18:
[...]

Een groot deel van die achterban komt van het platteland, het CDA is mede door BBB kwetsbaar als GroenLinks haar zin krijgt met de veestapel. In mindere mate speelt dat met JA21 bij de VVD en Volt bij D66 idem.
Klopt
Dat is een dilemma en een paar opties.
- Meeregeren en de schade beperken.
- Samen met Christen Unie afspreken om de regering te gedogen en op een paar punten waar men het niet mee eens is oppositie voeren.
- Tot de conclusie komen dat men toch de oppositie in wil met als gevolg dat er toch een paar rechts partijen benaderd moeten worden voor steun. We hebben ook nog op links de SP maar die zal nooit in een kabinet met de VVD willen gaan.
- Nieuwe verkiezingen riskeren en daar ongenadig voor worden afgestraft.

De bovenste 2 opties zijn vrees ik toch het meest logisch als schade limitatie

[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 25-05-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:28:
[...]
Het is in ieder geval prijsschieten: SP, PvdD en Bij1 zullen PvdA en GroenLinks fileren en BBB, Ja21 en PVV gaan met een gestrekt been op CDA en VVD in. Het worden gouden tijden voor de popcorn industrie.

Het is dat Rutte cs. ook wat in toyota's hebben gedealt en het niet geheel zonder risico is, maar anders zou de vermeende Palestijnen (waarom noemen we ze eigen geen Filestijnen (geen idee of daar etnisch nog een verschil tussen zit), Gaza ligt toch wel in het gebied waar die historisch gezien huisde ? Het zou op zich aardig de connotatie dekken uit de overlevering, net als die van de lieverdjes van de Vandalen) financiering via haar departement wel een dingetje kunnen zijn om als onderzoek op te werpen voor VVD/CDA op het moment dat het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Ik kan je garanderen dat het CDA gewoon volgt.

Het volgende zal hard zijn, maar dit is niet eens bewuste oriëntatie. Het CDA kan gewoon niet anders. Men is daar waar de partij zijn sturing heeft resoluut afhankelijk van het volgen. Men beseft daar dat men afsterft, maar het is niet langer relevant.

Zie het als een junkie. Men kreeg altijd de coke. Nu moet men het met methadon doen. Maar het is beter dan niets.

Die correlatie electorale geografie CDA/BBB is er trouwens niet. Dit is een marge fenomeen. Zeker, het heeft een electoraal effect, maar geen wat van kritieke aard is vanuit perspectief van het partijbureau van het CDA. Zolang de methadon maar komt, de kleine club heeft de schaapjes toch op het droge.

Ik leg het even op tafel, maar het is de moeite waard om eens even heel nuchter na te denken over de vele analyses die gemaakt zijn van Omtzigt scenario's. Niet enkel die twintig lokale segmenten gaven daar signaal voor, het is van vele plekken gekomen. Door het hele CDA heen. Over alle niveaus.

Toch heeft het partijbureau elk scenario van een - spreekwoordelijke - CDA reboot afgewezen. Resoluut. Over de volledige linie.
  • Dus, aan de ene kant langzaam afsterven om politiek uiteindelijk uitgewisseld te worden.
  • Aan de andere kant, een potentieel wat in alle studies naar voren kwam als tussen realistisch en uitermate lonend in voor een reboot als brede volkspartij met verjonging.
De keuze was ... evident. Laten we afsterven!

De electorale geografie van het CDA is er een die als een van de beste in kaart gebracht is. Wat naar een BBB geschoven is, dat is een margesegment waar niet het aantal stemmen van relevantie is, maar de lobby verbinding. Zolang de partij vanuit bereik bij specifieke segmenten van sociale geografie bij regionale verdeling maar meer dan een specifiek aantal zetels haalt is alles pais en vree.

Er is niet eens een strategisch plan of een toekomstvisie. Het is een stringente status quo focus. Ja, men krijgt sinds een aantal weken wat handreikingen voor politieke marketing, dat moet ook wel want men is extreem incompetent gebleken (zelfs met Facebook advertenties was het beschamend incompetent), maar dan nog is er een gefixeerd bereik wat voldoende is voor de kern.

Als terzijde, het BBB effect is het nieuwe LPF effect. Binnen VVD kringen heeft men dat al voor campagne tijd herkent. Het CDA geloofde het niet. Tot na de verkiezingen. Nu is het zoete koek. Daar is ook best wat voor te zeggen, het BBB effect is zelfs meer laagdrempelig beheersbaar. Je hoeft enkel een paar grote jongens van lobby hun eigen beleid te laten maken, veelal zelfs op regionaal niveau en niet eens nationaal, en hun volgelingen stemmen zoals hen opgedragen wordt. Zeker, er is een stuk wat dat niet doet, maar die zijn niet relevant want dat is het clubje wat zich laat gebruiken om op te ruien voor disproportioneel signaal.

Nee, het CDA volgt. Hoe dan ook. Koste wat kost.

Enige wat daar verandering in kan brengen, is interne lobby bij de twee nieuwe kopstukken én een herrijzenis van Omtzigt. Dat laatste, dat scenario is reeds onderuit gehaald. En dat eerste, wie is een van die twee hoofden? De dame die Omtzigt reeds twee maal eerder onderuit heeft gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:33:
De dame die Omtzigt reeds twee maal eerder onderuit heeft gehaald.
Ank Bijleveld

Ga ik door voor de koelkast? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
[...]

Die zullen toch niet 'gewoon' volgen? Ik kan mij niet voorstellen dat Hoekstra gezellig met D66, pvda en ook nog eens gl in een kabinet gaat zitten. D66 zal die moeten slikken, pvda moet hij gedogen, maar dat anti boeren clubje van gl zal voor hem toch wel een brug te ver zijn?
Ik kan mij dat erg lastig voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Het is in ieder geval prijsschieten: SP, PvdD en Bij1 zullen PvdA en GroenLinks fileren waar BBB, Ja21 en PVV met een gestrekt been op CDA en VVD in gaan. Het worden gouden tijden voor de popcorn industrie.

Als men het licht ziet, dan accepteert men gewoon de korte prijs van negatieve beeldvorming en zet in op de lange termijn baat.

Minderheidskabinet.

Het is hard om het te zeggen, maar er zit over de volledige linie van de machtspolitieke partijen zo'n structurele aanwezigheid van incompetentie (en afwezigheid van competenties op zijn minst erg) dat elk scenario waar men moet gaan werken voor het geld een revolutie is.

Het probleem voor de partijen die nu bewogen worden om hun hoofd onder de guillotine moeten leggen (het is geen strop meer, we hebben het hier heel serieus over terminaal effect bindingskracht voor die partijen) is dat
  • men de politieke arena nog steeds ziet als de bepalende,
  • dat men onderling geen eigen netwerk heeft,
  • dat men (vanuit Derde Weg erfenis voor algemene Nederlandse politiek + vorming / training politici) geen idee hoeft hoe als partij relevant te kunnen zijn zonder deel te nemen aan kabinet
  • en dat men niet door heeft dat de machtspolitieke partijen absoluut nog niet klaar zijn om oppositie partij X uit te ruilen voor bruin populistische partij Y
Weet je, dit is de afgelopen weken in menige wandelgang buiten het Nederlandse onderwerp van gesprek geweest. Elke keer weer komt de opmerking dat het relatief eenvoudig is om op zijn minst richting van ontwikkelingen te corrigeren, gewoon niet meedoen.

Maar ja, hier spelen factoren die voor het Nederlandse uniek zijn, in vergelijking tot andere Europese lidstaten. Kennisniveau is lager, binding is lager, voetafdruk is kleiner, slechts een klein deel van politiek landschap heeft bereik bij medialandschap (grootste factor) - zoals ik te vaak te horen krijg: "Klein-Brittannië."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:36:
[...]

Ank Bijleveld

Ga ik door voor de koelkast? :+
Inderdaad. En ze gaat er voor. De guillotine, niet de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Het volgende zal hard zijn, maar dit is niet eens bewuste oriëntatie. Het CDA kan gewoon niet anders. Men is daar waar de partij zijn sturing heeft resoluut afhankelijk van het volgen. Men beseft daar dat men afsterft, maar het is niet langer relevant.

Zie het als een junkie. Men kreeg altijd de coke. Nu moet men het met methadon doen. Maar het is beter dan niets.

Die correlatie electorale geografie CDA/BBB is er trouwens niet. Dit is een marge fenomeen. Zeker, het heeft een electoraal effect, maar geen wat van kritieke aard is vanuit perspectief van het partijbureau van het CDA. Zolang de methadon maar komt, de kleine club heeft de schaapjes toch op het droge.

Ik leg het even op tafel, maar het is de moeite waard om eens even heel nuchter na te denken over de vele analyses die gemaakt zijn van Omtzigt scenario's. Niet enkel die twintig lokale segmenten gaven daar signaal voor, het is van vele plekken gekomen. Door het hele CDA heen. Over alle niveaus.

Toch heeft het partijbureau elk scenario van een - spreekwoordelijke - CDA reboot afgewezen. Resoluut. Over de volledige linie.
  • Dus, aan de ene kant langzaam afsterven om politiek uiteindelijk uitgewisseld te worden.
  • Aan de andere kant, een potentieel wat in alle studies naar voren kwam als tussen realistisch en uitermate lonend in voor een reboot als brede volkspartij met verjonging.
De keuze was ... evident. Laten we afsterven!

De electorale geografie van het CDA is er een die als een van de beste in kaart gebracht is. Wat naar een BBB geschoven is, dat is een margesegment waar niet het aantal stemmen van relevantie is, maar de lobby verbinding. Zolang de partij vanuit bereik bij specifieke segmenten van sociale geografie bij regionale verdeling maar meer dan een specifiek aantal zetels haalt is alles pais en vree.

Er is niet eens een strategisch plan of een toekomstvisie. Het is een stringente status quo focus. Ja, men krijgt sinds een aantal weken wat handreikingen voor politieke marketing, dat moet ook wel want men is extreem incompetent gebleken (zelfs met Facebook advertenties was het beschamend incompetent), maar dan nog is er een gefixeerd bereik wat voldoende is voor de kern.

Als terzijde, het BBB effect is het nieuwe LPF effect. Binnen VVD kringen heeft men dat al voor campagne tijd herkent. Het CDA geloofde het niet. Tot na de verkiezingen. Nu is het zoete koek. Daar is ook best wat voor te zeggen, het BBB effect is zelfs meer laagdrempelig beheersbaar. Je hoeft enkel een paar grote jongens van lobby hun eigen beleid te laten maken, veelal zelfs op regionaal niveau en niet eens nationaal, en hun volgelingen stemmen zoals hen opgedragen wordt. Zeker, er is een stuk wat dat niet doet, maar die zijn niet relevant want dat is het clubje wat zich laat gebruiken om op te ruien voor disproportioneel signaal.

Nee, het CDA volgt. Hoe dan ook. Koste wat kost.

Enige wat daar verandering in kan brengen, is interne lobby bij de twee nieuwe kopstukken én een herrijzenis van Omtzigt. Dat laatste, dat scenario is reeds onderuit gehaald. En dat eerste, wie is een van die twee hoofden? De dame die Omtzigt reeds twee maal eerder onderuit heeft gehaald.
Ik verwacht ook dat het CDA gewoon instapt, maar ik zie gerust een Brabant-scenario opdoemen: CDA was ingestapt en moest dus akkoord gaan met allerlei zaken waar ze ernstig bezwaar tegen hadden en vervolgens keerde de achterban zich volledig tegen het CDA. Ze konden toen niets anders dan de stekker eruit te trekken of ze werden op een willekeurig dorpplein gevierendeeld.

Dat gaat straks ook gewoon gebeuren: als dat 5-partijengedoe er komt, dan klapt het binnen nu en een jaar omdat CDA ruzie krijgt met haar eigen achterban.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:42:
Weet je, dit is de afgelopen weken in menige wandelgang buiten het Nederlandse onderwerp van gesprek geweest. Elke keer weer komt de opmerking dat het relatief eenvoudig is om op zijn minst richting van ontwikkelingen te corrigeren, gewoon niet meedoen.
Niet flauw bedoeld, maar als wij dat als politieke amateurs/ramptoeristen kunnen bedenken dan is er toch wel iemand bij PvdA, CDA, VVD of GroenLinks die hetzelfde besef heeft?

GroenLinks wordt door een groot deel van de VVD/CDA achterban ronduit gehaat, meer dan 80% is negatief over deze combinatie. Een minderheidskabinet van het motorblok wordt daarentegen breed gesteund, zelfs bij D66 is slechts 30% daar niet voor.

Regeren met GroenLinks is voor het CDA een grote brug te ver, ook de VVD maakt zich uitermate kwetsbaar op haar rechterflank. Net als @Bean77, ik snap het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:37:
[...]

Die zullen toch niet 'gewoon' volgen? Ik kan mij niet voorstellen dat Hoekstra gezellig met D66, pvda en ook nog eens gl in een kabinet gaat zitten. D66 zal die moeten slikken, pvda moet hij gedogen, maar dat anti boeren clubje van gl zal voor hem toch wel een brug te ver zijn?
Ik kan mij dat erg lastig voorstellen.
Wat voor keuze hebben ze?

Ze willen hun business club als prioriteit. Ze willen niet aan eigen boot schommelen. Dat is het partijbureau in een notendop. Bij het CDA is dit wat beslist, regentisme ten top.

Daarbij, D66 is gewoon VVD. PvdA en GL, men beseft dat het daarbij echt niet, in geen enkel scenario, om serieuze deelname zal gaan. Een VVD staat dat niet toe. Als er een linkse of progressieve partij bij genomen wordt, dan is de primaire doelstelling die van het afwentelen van afrekening op die partij.

Ik schrijf het met klem: er is slechts één doelstelling in deze.

Het CDA begrijpt dit. Overnemen van talking points, positioneren voor de bühne. het compromitteren in medialandschap. D66 is zo'n beetje heringericht geworden voor politieke marketing om juist bij GL en PvdA specifieke segmenten leeg te zuigen.

Even een scenariovoorbeeld wat over een paar jaar een onderwerp zal zijn bij specifieke selectie van een GL, maar dan veel scherper dan tot nu toe: de rekening van het milieu -> voor de hard werkende burger. In een format waar men, in dit scenario, een GL continue als enige over heeft laten babbelen. Dan krijg je associatie. Daar is nu al sprake van. Een GL heeft gewoon beleidsconcepten en plannen voor allerlei domeinen, maar het enige wat in beeld gelaten wordt is een doosje van negatieve prikkels bij onderwerp.

Scenario's bij een PvdA zijn al helemaal kinderspel.

Oprecht, er is geen enkele analyse waar bij deelname aan kabinet niet-machtspolitieke partijen het niet de kop zal kosten. De meeste analyses spreken van hoge waarschijnlijkheid van varianten van LibDem of zelfs Labour analoge scenario's. Effectief einde van wat dan ook links of progressief in het landschap. Met recht een hoekje splinters. Enfin, dat is al heel lang het streven, het CDA herkent dit omdat het VVD netwerk een toolbox en doelstelling van het CDA in oudere tijden heeft overgenomen en verder ontwikkeld.

Kort gezegd, Pvda of GL is irrelevant, zero threat voor CDA.

Nu merk ik hier bij op dat in tegenstelling tot wat het CDA partijbureau verkoopt dit niet helemaal zo vanzelfsprekend is. Ja, D66 is in positie gezet om leeg te zuigen. Ja, electorale rekening voor onderwerpen afschuiven. Maar, er zijn grenzen aan hoe vaak je klakkeloos dezelfde trucjes kunt gebruiken voor politieke marketing en politiek positioneren. De Toeslagenaffaire is een non-issue inmiddels, maar er zijn op punten tekenen zichtbaar van een mogelijke verschuiving in perspectief op bestuurscultuur, politieke marketing en zo meer.

Anders gezegd, hoe effectief de uitvoering is hangt meer af van de competenties binnen het VVD netwerk dan van een CDA. En dat is iets waar Omtzigt, als het hem lukt om aan Bijleveld voorbij te komen, een breekijzer in kan zetten. Immers, het CDA heeft als organisatie een blinde vlek: men is geen gelijke partner van de VVD in de soep. Dient de gelegenheid zich aan, dan zal ook rekening op CDA afgewenteld worden.

Voor het partijbureau van het CDA is dat een non-issue. Voor de partij als politieke organisatie? Nu ja, dat kan nog blijken op gegeven moment.

Ondertussen volgt het CDA. Want, prioriteiten bij beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:56:
Anders gezegd, hoe effectief de uitvoering is hangt meer af van de competenties binnen het VVD netwerk dan van een CDA. En dat is iets waar Omtzigt, als het hem lukt om aan Bijleveld voorbij te komen, een breekijzer in kan zetten. Immers, het CDA heeft als organisatie een blinde vlek: men is geen gelijke partner van de VVD in de soep. Dient de gelegenheid zich aan, dan zal ook rekening op CDA afgewenteld worden.
Hangt er nog een (on)uitgesproken kwetsbaarheid aan Bijleveld ?
(qua karakter, openstaande rekeningen, stromingen binnen het CDA, beleidsassociaties uit het verleden ?, die paar doden in wat was het Irak geloof ik, en een keertje naar de Kerk in corona tijd zullen het hem niet doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:51:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar als wij dat als politieke amateurs/ramptoeristen kunnen bedenken dan is er toch wel iemand bij PvdA, CDA, VVD of GroenLinks die hetzelfde besef heeft?
Het zal vreemd klinken, maar je vergeet dat deze pixels hier een microkosmos vormen die uitzondering op de regel is. Waar deelnemers meer gelegenheid hebben tot informeren en valideren dan elders.

Voeg daar aan toe dat alles in het Nederlandse van politieke adviesfuncties, lobbyisten, adviesbureaus en zo meer tegenwoordig één ecosysteem vormen. Het is niet meer bureau A is rood en bureau F is bruin, er hebben zich enorme veranderingen voltrokken in structuren van eigenaren, netwerk en verbindingen met denk tanks & academische circuits. Er is slechts één landschap, en dit is een machtsfactor.

Om het over de perikelen van informatiestromen binnen het parlementaire stelsel nog niet te hebben, van beperkte middelen tot impact van centralisatie en fractiediscipline door tot aan gruwelijke invloed van externe consultatie pur sang op structuren van informatievoorziening.
GroenLinks wordt door een groot deel van de VVD/CDA achterban ronduit gehaat, meer dan 80% is negatief over deze combinatie. Een minderheidskabinet van het motorblok wordt daarentegen breed gesteund, zelfs bij D66 is slechts 30% daar niet voor.
Ik kan geen enkele peiling van Maurice serieus nemen. Het spijt me, maar de man dient. Hij volgt vanuit eigen kwetsbaarheid. Zijn methodologie is maar al te vaak bijzonder specifiek gebrekkig en wisselend. Nee.

Beter de onderzoeken van eigen organisaties. Het inzicht daar is vele malen groter. Logisch, want er is zo ontzettend veel data van burgers en gedrag te koppelen, het is een paradijs.

Er is nauwelijks "haat" "versus". Er is wel sprake van specifieke segmenten die zich laten bewegen om zich voor te doen als kleur X en zo resultaten telkens te beïnvloeden. Binnen structuren van signalering en verwerking intern aan organisaties is het een heel ander beeld. Waar daar sprake is van een "versus" heeft te maken met onderwerp, niet kleur of partij, vanuit prikkels van egocentrisme, geloofsgedrag en zo meer. Maar al dat is volledig in kaart gebracht voor hoe wat waar voor welke respons wel of niet beweegt. Dit is geen kunst meer.

Het enige wat interessant is, dat is dat binnen segmenten van kiezers bij zowel machtspolitieke als niet-machtspolitieke partijen er opvallend breed een neiging is tot acceptatie van minderheidskabinet. Echter niet, en dit is saillant zowel naar machtspolitieke als niet-machtspolitieke partijen toe, vanuit afwijzen van kleur X of smaak Y, maar veel meer vanuit deuken in perspectief op werkzaamheid van politiek.
Regeren met GroenLinks is voor het CDA een grote brug te ver, ook de VVD maakt zich uitermate kwetsbaar op haar rechterflank. Net als @Bean77, ik snap het niet...
Er is niets op de verder-en-extreem-rechts flank wat een VVD kan bedreigen. Dat is nog nooit het geval geweest. Daar zitten louter hefbomen die netwerk dienen.

Gooi er wat "ja maar GL wilde" of "ja maar foute PvdA" in en klaar. Je hebt de vorige keer kunnen zien hoe bruut effectief dat is. En hoe goedkoop.

Let wel, de enige reden waarom het werkt zit hem in de gevoeligheid van niet-machtspolitieke partijen voor beeldvorming, in die zin dat men geen onderscheid weet te maken voor hoe een korte pijn een baat kan zijn voor lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:08:
[...]

Hangt er nog een (on)uitgesproken kwetsbaarheid aan Bijleveld ?
(qua karakter, openstaande rekeningen, stromingen binnen het CDA, beleidsassociaties uit het verleden ?, die paar doden in wat was het Irak geloof ik, en een keertje naar de Kerk in corona tijd zullen het hem niet doen)
offtopic:
Niets waar een WoB aan kan raken. Men zou het oude Gasgebouw in moeten duiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 26-05-2021 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:09:
[...]
offtopic:
Misschien mis ik iets wat niet op haar korte openbare CV's staat, maar met Overijssel en MinBiZa (wat er onder Balkenende IV (owh de gruwel als je het lijstje ziet op wikipedia, met de toenmalige "fine fleur" van het CDA) nog niet al te veel mee te maken heeft gehad) en Defensie zie ik niet echt direct een link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 00:09:
[...]

offtopic:
Ik meende dat Bijleveld nog een stapeltje flaters heeft gemaakt bij Defensie, al waren dat de flaters die elke minister maakt op de post die hij/zij eigenlijk totaal niet wil. Issues met materiaalveiligheid, politiek gedoe met het op uitzending sturen van eenheden die er totaal niet klaar voor zijn (maar ja, je moet toch wat wisselgeld scoren natuurlijk), enz.

Maar goed, Defensie is een ministerie waar men voor de rest ook geen bezemkast meer over heeft waar geen dossiers in begraven zijn.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Waarom zou ik boos zijn op Kaag? D66 is altijd essentieel een VVD met een laag groene verf geweest: ultraliberaal en met linksige ideeën die nooit echt worden uitgevoerd (of ze worden getorpedeerd zonder dat men de ironie ervan ziet, wat mij altijd doet vermoeden dat het gewoon, nou ja, gelul was voor electorale winst).

Nee, ik ben wat bozig op Klaver, omdat die teveel met de wind van Rutte meewaait... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
[...]

Het zou ook een vrij vreemde uitleg van de verkiezingsuitslag zijn.

De uitslag *):
Partij20172021+/-
Extreem rechts2225+3
Rechts3337+4
Midden3842+4
Links4232-10
Reli / single issue1514-1

Als er één conclusie getrokken kan worden uit de uitslag is dat 'de kiezer' in ieder geval niet naar links kijkt voor oplossingen. Ondanks het feit dat er een vrachtlading kritiek was op Rutte cs en het voor de linkse partijen vanuit de oppositie prijsschieten was zijn hun verkiezingsprogramma's en kandidaten blijkbaar dusdanig slecht dat ze alsnog bijkans een kwart van de aanhang verliezen.

Het is dan toch volkomen idioot dat er voor de komende formatie toenadering wordt gezocht tot 2 partijen uit dit verliezende kamp en de daarbij behorende standpunten :?.

*) Extreem rechts (PVV/FvD), Rechts (VVD/JA21), Midden (CDA/D66/Volt), Links (SP/PvdA/GL/PvdD), Reli / single issue (CU/SGP/Denk/50+/BBB/BIJ1).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:13:
[...]

De uitslag *):
Partij20172021+/-
Extreem rechts2225+3
Rechts3337+4
Midden3842+4
Links4232-10

Als er één conclusie getrokken kan worden uit de uitslag is dat 'de kiezer' in ieder geval niet naar links kijkt voor oplossingen. Ondanks het feit dat er een vrachtlading kritiek was op Rutte cs en het voor de linkse partijen vanuit de oppositie prijsschieten was zijn hun verkiezingsprogramma's en kandidaten blijkbaar dusdanig slecht dat ze alsnog bijkans een kwart van de aanhang verliezen.

Het is dan toch volkomen idioot dat er voor de komende formatie toenadering wordt gezocht tot 2 partijen uit dit verliezende kamp en de daarbij behorende standpunten :?.

*) Extreem rechts (PVV/FvD), Rechts (VVD/JA21), Midden (CDA/D66/Volt), Links (SP/PvdA/GL/PvdD), Reli / single issue (CU/SGP/Denk/50+/BBB/BIJ1).
dit is wel een issue omdat je alles op een hoop gooit met een simpele verdeling. Hoe stemt de kiezer voor bv. sociale structuren, milieu en meer van die thema's ;) Dat kan het heel wat minder idioot maken om voor deze of gene formatie te kiezen qua stemgedrag gezien.

(dat ik bv. PVV stem, wil niet zeggen dat ik milieu als niet belangrijk zie, dus je kunt van mij een geheel ander antwoord krijgen als je me die vraag separaat gaat stellen. Nu ga je al door het partijsysteem dingen bij elkaar vegen, maar door dat dan ook nog eens bij elkaar te vegen door in te gaan delen op links/rechts/midden, gaat het een intense homeopathische verdunning worden).

De PVV ziet men in stemwijzers trouwens als links (wat meteen onderstreept waarom jouw conclusie nogal kort door de bocht gaat). CDA als middenpartij is vrij gedurfd, ze gedragen zich als rechts, FvD als extreem rechts zetten en JA21 dan als gewoon rechts is onzin: pak alleen al Nanninga haar uitspraken er eens bij en huiver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:56:
[...]

Wat voor keuze hebben ze?
Ze houden in ieder geval idealen of principes moeten hebben (ja ik weet het). Natuurlijk snap ik dat de drang naar het pluche groot is bij een partij als het CDA, maar ook bij het CDA zal er ergens een grens moeten zijn. Hoekstra is daarbij ook wel een bijzondere verschijning met zijn handelen. CDA heeft ergens ook wel positie om deze uiterste grens te trekken. Ze zijn in veel combinaties nodig en ze vormen met de VVD ook wel een niet te passeren blok. Ik ben benieuwd of hier een grens voor het CDA ligt of dat ze echt te ver van hun padje zijn geraakt.

Maar misschien komt er wel een wending (waarschijnlijk niet). Vanuit mijn omgeving hoor ik steeds meer VVD stemmers zich openlijk afvragen of regeren met Wilders nou echt wel zo erg is wanneer je Kaag de laatste tijd bezig ziet. Een aantal heeft het al over in de toekomst strategischer stemmen (lees rechtser) om Rutte te 'dwingen' meer naar rechts te kijken. Past ook wel in de geluiden die je de laatste tijd meer voorbij hoort komen over de 'ruggengraat' van Rutte tov Kaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:35
[...]

De uitslag *):
Partij20172021+/-
Extreem rechts2225+3
Rechts3337+4
Midden3842+4
Links4232-10

Maar waarom verliezend kamp? Het feit dat je minder stemmen haalt dan de vorige verkiezingen betekent dat de meer dan een half miljoen stemmen die binnen zijn gehaald niet meer tellen? Het gaat toch om het aantal zetels dat je hebt? Zoveel inwoners steunen je standpunten blijkbaar wél, dus voor die standpunten dien je, in mijn ogen tenminste, te vechten.

Op je nederlaag gaan zitten reflecteren en je standpunten wijzigen is pas kiezersbedrog wat mij betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Waar komt de conclusie vandaan dat het aan de linkse partijen ligt? Waarom kan het niet liggen aan de menselijke psyche die uitmondt in ronduit vreemde keuzes van de kiezer? Wat moeten linkse partijen daar nou aan doen? Hetzelfde als "rechts", gaan liegen en gaan leunen op bangmakerij?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Oh, duik eens in de gesponsorde verkoop van Amazon Ring deurbellen - een zekere lobby begint zich ook hier al te roeren.
Yep, dat is echt een ding. Je ziet ook op Tweakers hoe mensen met dat spul weglopen.

"Het is zo handig..."

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sandor_Clegane schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Yep, dat is echt een ding. Je ziet ook op Tweakers hoe mensen met dat spul weglopen.

"Het is zo handig..."
Niet enkel eng, het is een ronduit gevaarlijke ontwikkeling vanuit perspectief staat, overheid én burger. Misschien dat Tweakers er eens aandacht aan doet besteden, het is immers geen privacy issue, maar een radicale verschuiving in ordening die veel en veel breder gaat.

https://www.eff.org/deepl...ect-storm-privacy-threats

https://www.eff.org/deepl...cked-third-party-trackers

Misschien dat er eens een Ministerium für Staatssicherheit test voor ontwikkeld zou moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Cyphax schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:37:
[...]
Waar komt de conclusie vandaan dat het aan de linkse partijen ligt? Waarom kan het niet liggen aan de menselijke psyche die uitmondt in ronduit vreemde keuzes van de kiezer? Wat moeten linkse partijen daar nou aan doen? Hetzelfde als "rechts", gaan liegen en gaan leunen op bangmakerij?
Hoewel ik begrip heb voor je redenatie is dat geen ongevaarlijke denktrant.

"Rechts wint, maar we gaan toch maar een links kabinet vormen omdat de rechtse programma's gebaseerd zijn op leugens en bangmakerij".

Zelfs al is het de menselijke psyche (een redenatie waar ik best tot op zekere hoogte in mee wil gaan), wat geeft onze beleidsmakers dan toch het recht om hiermee een groot deel van de bevolking de facto monddood te maken? Want nu is de realiteit dat hoe groter PVV/FvD wordt hoe verder links we gaan zoeken voor een meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Virtuozzo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Niet enkel eng, het is een ronduit gevaarlijke ontwikkeling vanuit perspectief staat, overheid én burger. Misschien dat Tweakers er eens aandacht aan doet besteden, het is immers geen privacy issue, maar een radicale verschuiving in ordening die veel en veel breder gaat.

https://www.eff.org/deepl...ect-storm-privacy-threats

https://www.eff.org/deepl...cked-third-party-trackers

Misschien dat er eens een Ministerium für Staatssicherheit test voor ontwikkeld zou moeten worden.
Nog een focuspunt erbij, en het was al zo ingewikkeld :).

Maar het is absoluut een ding. Gisteren stond er bij ons toevallig zo'n misdaadprogramma op waarbij er een verdachte werd gezocht.

Er werd ook een oproep gedaan aan buurtbewoners met dashcams, webcams en doorcams om hun camerabeelden in te leveren bij de politie. In dit geval uiteraard voor een nobel doel, maar er zijn al te veel slechte zaken met goede bedoelingen begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000

Cyphax

Moderator LNX
alexbl69 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Hoewel ik begrip heb voor je redenatie is dat geen ongevaarlijke denktrant.

"Rechts wint, maar we gaan toch maar een links kabinet vormen omdat de rechtse programma's gebaseerd zijn op leugens en bangmakerij".

Zelfs al is het de menselijke psyche (een redenatie waar ik best tot op zekere hoogte in mee wil gaan), wat geeft onze beleidsmakers dan toch het recht om hiermee een groot deel van de bevolking de facto monddood te maken? Want nu is de realiteit dat hoe groter PVV/FvD wordt hoe verder links we gaan zoeken voor een meerderheid.
Ik weet niet precies waar je naar verwijst als het gaat om monddood maken van mensen. Ik zoek niet per se verder links, ik zoek naar iets dat niet liegt, de waarheid verdraait en/of teert op bangmakerij. En of dat nou Baudet is, Wilders, of Rutte: we staan erbij en we kijken ernaar. Wat is er gevaarlijk aan dat niet willen? En ben je automatisch "links", als je dat niet (meer) wilt? Met daarnaast nog de verbazing over het gegeven dat mensen lijken vast te houden aan iets dat helemaal niet zo goed is voor ze.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 26-05-2021 15:10 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
Hoe willen ze überhaupt hard maken dat die partijen toentertijd "fout" hebben gestemd? Ik weet ook wel hoe fractiediscipline werkt maar in principe wordt een stem nog steeds door een persoon uitgebracht en niet door een partij, toch?
Cyphax schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:02:Ik zoek niet per se verder links, ik zoek naar iets dat niet liegt, de waarheid verdraait en/of teert op bangmakerij.
Ik denk dat je dat niet of nauwelijks gaat vinden in het Nederlandse politieke landschap, zowel op links als op rechts. Niet in de gevestigde orde in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Cyphax schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:02:
[...]
Met daarnaast nog de verbazing over het gegeven dat mensen lijken vast te houden aan iets dat helemaal niet zo goed is voor ze.
Trek een parallel met de coronacrisis: het is alsof sommige mensen een soort onbewuste machistische zelfmoordwens hebben o.i.d., waar ze elke poging tot een oplossing te komen afwijzen en zo zichzelf eigenlijk alleen maar verder in de penarie helpen.

En dan maar klagen dat er een samenzwering tegen hen is... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 15:43
Amphiebietje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Trek een parallel met de coronacrisis: het is alsof sommige mensen een soort onbewuste machistische zelfmoordwens hebben o.i.d., waar ze elke poging tot een oplossing te komen afwijzen en zo zichzelf eigenlijk alleen maar verder in de penarie helpen.

En dan maar klagen dat er een samenzwering tegen hen is... :F
to be fair, er is een soort van samenzwering tegen hen, het is alleen niet wie zij denken.
Dit plaatje geplaatst door @dawg in het linkse politiek topic comes to mind https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67446682

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gewoon even hier plakken dan maar. :+

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E2GZ4giXEAEqo0A?format=jpg&name=large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:03:
Vandaag heeft Hamer overleg gehad over de contouren van een regeerakkoord op hoofdlijnen: met de huidige coalitie, GroenLinks, PvdA en SP maar zonder de derde partij van het land de PVV.

Ze doen niet eens moeite om de schijn op te houden, een groot deel van het electoraat wordt bij voorbaat uitgesloten. Waarom zou Wilders niet mogen meepraten als Marijnissen dat wel mag? Al is het maar voor de beeldvorming, nu heb je Rutte met de linkse dwergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

hoevenpe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:03:
[...]Waarom zou Wilders niet mogen meepraten als Marijnissen dat wel mag?
Heb je de vorige ronde gemist? Op basis van die gesprekken gaat ze nu kijken wat mogelijk is. Heb jij info waaruit blijkt dat een regering met Wilders mogelijk is? Zie jij synergie tussen Rutte en Wilders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Omdat de PVV niet voldoet aan de vereisten van democratisch rechtstatelijk bestel. Hoe vaak moet dat nou nog uitgelegd worden? Hoe vaak moeten er nog bronnen aangeleverd worden die dit uitgebreid toelichten?

Dit geklaag begint wel enigszins potsierlijk te worden als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Waarom zou Wilders niet mogen meepraten als Marijnissen dat wel mag?
Omdat je in een open samenleving, rechtsstaat en democratie dat wat bruin is altijd buiten macht dan wel paden naar macht moet houden. Doe je dat niet, dan vernietig je altijd zowel open samenleving als rechtsstaat als democratie.

Zie Karl Popper's Tolerantie Paradox:

https://www.goodreads.com...n_Society_and_Its_Enemies
Wikipedia: Paradox of tolerance

Daarbij, het hele idee is dat de huidige hefbomen ingelijfd worden pas zodra alles progressief en links structureel gemarginaliseerd is geworden.

Zie het VK. Dat draaiboek. Een PVV is precies voor dit opgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 19:08
dawg schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:12:
Omdat de PVV niet voldoet aan de vereisten van democratisch rechtstatelijk bestel. Hoe vaak moet dat nou nog uitgelegd worden? Hoe vaak moeten er nog bronnen aangeleverd worden die dit uitgebreid toelichten?

Dit geklaag begint wel enigszins potsierlijk te worden als je het mij vraagt.
Mwah dat iets te makkelijk door de bocht denk ik. Aan de scherpe kanten van de PVV is nog wel een mouw te passen, maar D66 is een grote winnaar en cruciaal voor de coalitie en hebben samenwerken met de PVV als breekpunt.

De PVV eeuwig buiten de deur houden is een slecht idee trouwens - dat zorgt er alleen maar voor 'ziejewel' gedrag. Laat ze een keer het voortouw nemen, laat Wilders op z'n plaat gaan en dan kunnen we er keertje eerlijk over discussiëren. Niet nog een keer 2010 want daarmee wint Wilders altijd, maar laat hem maar een keer de rechtse kar trekken.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:22:
Daarbij, het hele idee is dat de huidige hefbomen ingelijfd worden pas zodra alles progressief en links structureel gemarginaliseerd is geworden.

Zie het VK. Dat draaiboek. Een PVV is precies voor dit opgericht.
Daarmee bevestig je dus de (voor)oordelen die onder de aanhang van Wilders leven, hij kan zo ideaal de slachtoffer-kaart spelen en de VVD verwijten bij links op schoot te zitten.

Snap niet dat Rutte hierin meegaat, bij het bepalen van toekomstig beleid zijn imo verhoudingen in de kamer en wat in de samenleving leeft weldegelijk relevant. Wat je er ook van Wilders vindt, hij vertegenwoordigd een grote groep kiezers die alleen maar verder van de politiek vervreemden als ze keer op keer zo opzichtig buitenspel staan.

Het overzicht van @alexbl69 vanochtend laat zien dat het motorblok zich precies in het midden van het politieke krachtenveld bevind. Laten we het erop houden dat de combinatie die vandaag aan tafel zat daar nogal vanaf week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Daarmee bevestig je dus de (voor)oordelen die onder de aanhang van Wilders leven, hij kan zo ideaal de slachtoffer-kaart spelen en de VVD verwijten bij links op schoot te zitten.
Dat is het pervers geniale van het ontwerp. Enfin, één van de componenten.

Het is aan de burger zelf om het door te krijgen. Of dit nu vanuit eigen verkenning is, gesprek, observatie of journalistiek - dit is kritiek aspect van open samenleving en democratie: de burger is dé component. Daar komt alles van macht vandaan, daar eindigt het dus ook.

Wanneer die burger na al die jaren en jaren en jaren van methodologie, toolboxen, toepassingen, drama en spel het nog steeds niet doorziet, tja, dan mogen we blij zijn dat a) er ruim voldoende anderen zijn die er wel over nadenken en b) het spel van de architecten van hefbomen als een PVV langzaam maar zeker meer op tafel komt.

Vooroordelen? Daar is men zelf bij. Eigen verantwoordelijkheid. Niet eigenaardig, men krijgt er ook de rekening voor.
Snap niet dat Rutte hierin meegaat, bij het bepalen van toekomstig beleid zijn imo verhoudingen in de kamer en wat in de samenleving leeft weldegelijk relevant. Wat je er ook van Wilders vindt, hij vertegenwoordigd een grote groep kiezers die alleen maar verder van de politiek vervreemden als ze keer op keer zo opzichtig buitenspel staan.
Mark heeft directe baat erbij.

Het spijt me, ik ga nu echt even hard zijn. Hou eens op met het klakkeloos overnemen van politieke marketing. Leer het in kaart te brengen. De politieke arena is a) niet het spel zoals jij subjectief denkt dat het is en b) niet de bepalende arena.

Wilders heeft enkel een relatie van vertegenwoordiging met kiezers. Daar wringt nu de hele schoen.
Hij heeft geen enkele relatie van behartiging met kiezers.

Elke focus, elke inzet, elke beweging, elke kreet, elk stuk spel, elk stuk beeldvorming, heeft één consistente relatie van behartiging: machtspolitiek.

Je lijkt vast te zitten in aannames. Mark zit al geruime tijd in te zetten op gebruik van verschuivingen, beleidstoepassingen en zo meer die juist zeer specifieke gericht in sociale geografie correlaties van vertrouwen van de burger doet breken. Dit is niet "oh foei" of "oh daar maakt hij een fout". Dit is toepassing.

Loop nog eens terug door het Brexit drama, alles wat we de afgelopen jaren in het Nederlandse de revue hebben zien passeren hebben we daar al zien escaleren. Het zijn Britse draaiboeken. Hoe meer je af weet te snijden van mobiliteit electorale geografie des te beter bij beheersing van mechanismen participatie en kiesgedrag.

Dit is geen kunst. Het is berekening. Toegepaste wetenschap. De focus is niet eens het verkleinen van volume, maar het bewegen van segmenten zodat de kritieke bredere en conformistische selecties (conservatief én progressief) vastgezet kunnen worden in gedragslijnen waar laagdrempelig richting aan gegeven kan worden. Bij een veranderende en segregerende sociale geografie waar wat in toenemende mate onder dat bewegende glazen plafond komt de facto gekanaliseerd wordt in politieke associatie waar de burger van denkt dat er een relatie van behartiging is - terwijl er enkel relatie van vertegenwoordiging is.

Verhoudingen in de kamer als relevant? Laat me niet lachen. Zie het artikel van Trouw eerder geplaatst hier. De politieke arena is niet langer de bepalende. Wake up time. Dan kan pas weer wanneer de machtspolitieke verbinding in een situatie komt waar de poppetjes ervan komen te werken voor het geld. Dan heb ik het niet over beeldvorming en marketing. Maar daadwerkelijk werk. Niet bankieren op sadopopulisme. Handen uit de mouwen.
Het overzicht van @alexbl69 vanochtend laat zien dat het motorblok zich precies in het midden van het politieke krachtenveld bevind. Laten we het erop houden dat de combinatie die vandaag aan tafel zat daar nogal vanaf week.
Als eerste, het zou verstandig zijn wanneer mensen zich eens achter de oren zouden krabben bij het zich laten programmeren in gebruik van labels. Motorblok heeft een connotatie en een associatie. Een die op geen enkele wijze in het huidige politieke landschap geworteld is in iets van "het werk ook echt doen".

Gebruik van dat label is een signaal van volgen. Het is saillant om dan mensen in hun volgen toch met de vinger te zien wijzen naar van alles en nog wat. Maar niet naar zich zelf.

Als tweede, er is geen motorblok. Er is een machtspolitieke verbinding, en dan is er de rest van het politieke landschap wat zich wel conform vereisten van parlementaire democratie gedraagt.

Die machtspolitieke verbinding is groter dan VVD, CDA, D66. Daar zit ook PVV en FvD bij. Immers, het zijn hefbomen van machtspolitiek. Daar zijn ze voor ontworpen, dat is hun functie, de baten liggen consistent bij de machtspolitieke verbinding.

We denken dan snel "oh jee, dat is dus een meerderheid -> dus de meeste Nederlanders denken bruin".

Nee. De meeste mensen oriënteren zich op politieke marketing. Zeker, dat gaat tegen eigen belang in, maar dit is wel wat hen geleerd is. Onderwijs, opvoeding en prikkels bij consumptie van informatie.

De machtspolitieke kern is - zoals altijd in de geschiedenis - een marginale minderheid. Maar wel een die zich anders kan voordoen, en vanuit beeldvorming anders kan positioneren. Omdat er gebankierd wordt op politieke marketing.

De crux is dat het Nederlandse politieke landschap eigenlijk al sinds de jaren '70 geen motorblok functies meer heeft gekend. Dat viel als concept én mechanisme uit elkaar onder enorme druk van werkgeversorganisaties in die periode. Sinds die tijd is er langzaam maar zeker een narratief geschapen van herdefiniëren.

Maar ja, zet het allemaal eens nuchter op een rijtje. Machtspolitieke verbinding heeft sinds Lubbers voor aanwezige collectieve uitdagingen niets voor elkaar gekregen. Effectief onder de streep teert gecontinueerd beleid in op wat voorafgaand aan dominantie van machtspolitiek allemaal opgebouwd is geworden - al de rest is afsnijden want nogal wiedes, als je het werk niet doet kun je ook de rekening niet dragen.

Motorblok? Nee. Wat dit aangaat sluit ik mij aan bij de beleidseconomen door het hele land heen die wijzen op continuïteitsproblematiek. Status quo is destabilisatie op zijn minst erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hoevenpe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:46:
[...]
Dat inherent aan Hamer als informateur kiezen. Die zal niet uit zichzelf roepen om gezellig met Wilders te gaan zitten. Overigens vind ik de samenstelling van vanochtend helemaal niet zo'n probleem. Het is alleen maar handig om je troefkaarten achter de hand te houden dan ze vooraf al uit te spelen. En misschien heb je ze niet eens nodig.
Deze formatie gaat voorlopig echt nog wel even duren (werktitel de 'Belgische formatie'?). Kaag, Klaver, Ploumen moeten eerst meer de realiteit ingedreund worden wat in verhouding staat tot hun zetelaantal. Daarna kan pas echt over de formatie gepraat gaan worden. Kaag heeft inmiddels Rutte ingehaald met integriteitsschandalen dus werkt ook niet meer tegen hem. Alleen voor de beeldvorming is het handig om als de good guy op te stellen waar de publieke opinie tov Kaag wel aan het veranderen is in haar nadeel.
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Bean77 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:31:
[...]
moeten eerst meer de realiteit ingedreund worden wat in verhouding staat tot hun zetelaantal
De PvdA fractie heeft toch niet zoveel te verliezen? Regeren brengt volgens mij meer risico voor ze mee dan oppositie voeren en ik vermoed dat ze het samen met GL ook zo brengen in de onderhandelingen. Ze hebben vanwege hun sleutelrol dus een veel sterkere positie dan de VVD en dat heeft niks te maken met het aantal zetels.

Je argument zou misschien opgaan bij een formatie over links met D66 waarbij de VVD helemaal niet deelneemt aan de coalitie. Alleen de PvdD was niet aanwezig vandaag geloof ik. Dat scenario is een alternatief meerderheidskabinet, maar voor de VVD is er maar een optie. Dat maakt hun positie dus zo zwak en is volgens mij een van de redenen waarom PvdA en GL overwegen om deel te nemen aan de vijfpartijen coalitie die nu vooral op tafel ligt.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bij vertegenwoordiging heb je geen winst of verlies. Het is geen spel. Dat was het eigenlijke punt volgens mijn interpretatie.
Nederland is stuk. Ik wil een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wilf schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:05:
[...]
Nederland is stuk. Ik wil een nieuwe.
Nou vind ik amendement 68 zoals het daar verwoord is ook wel erg ruim geformuleerd en derhalve onverstandig, snap ik wel waar het vandaan komt en zou ik die gedachte wel willen ondersteunen.
(namelijk voorkomen dat je niet elke goedkoopste maar onooglijke of onpraktische oplossing vanuit de hoek van de NAM maar moet slikken).
Is eigenlijk wel een generiek bezwaar tegen het hele motie en amendementen circus, ik heb het idee dat ze vaak maar matig overdacht en uitgewerkt zijn (ook niet verbazend door de korte tijd en beperkte mankracht).

Aan de andere kant is dit wel weer een testcase welke mogelijke coalitie partijen voor zoiets op hun strepen willen staan (ik gok uiteindelijk niemand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-10 11:40
[...]

Vandaag heeft Hamer overleg gehad over de contouren van een regeerakkoord op hoofdlijnen: met de huidige coalitie, GroenLinks, PvdA en SP maar zonder de derde partij van het land de PVV.

Ze doen niet eens moeite om de schijn op te houden, een groot deel van het electoraat wordt bij voorbaat uitgesloten. Waarom zou Wilders niet mogen meepraten als Marijnissen dat wel mag? Al is het maar voor de beeldvorming, nu heb je Rutte met de linkse dwergen.
Geert Wilders stond gewoon op de agenda van de informateur van 17 en 18 mei..

en de cluster gesprekken zijn georganiseerd op basis van die van vorige week.

Aannemelijk is gewoon dat Wilders helder is geweest: wij voeren oppositie - wat hij vanaf de exit poll al heeft geroepen. Waarom denk jij anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:15:
[...]

De PvdA fractie heeft toch niet zoveel te verliezen? Regeren brengt volgens mij meer risico voor ze mee dan oppositie voeren en ik vermoed dat ze het samen met GL ook zo brengen in de onderhandelingen. Ze hebben vanwege hun sleutelrol dus een veel sterkere positie dan de VVD en dat heeft niks te maken met het aantal zetels.

Je argument zou misschien opgaan bij een formatie over links met D66 waarbij de VVD helemaal niet deelneemt aan de coalitie. Alleen de PvdD was niet aanwezig vandaag geloof ik. Dat scenario is een alternatief meerderheidskabinet, maar voor de VVD is er maar een optie. Dat maakt hun positie dus zo zwak en is volgens mij een van de redenen waarom PvdA en GL overwegen om deel te nemen aan de vijfpartijen coalitie die nu vooral op tafel ligt.
Probleem met dit soort benadering (“ja maar sleutelrol”) is dat het uitgaat van een redelijkheid van verhouding én conformiteit bij kader.

Anders gezegd, als er géén sprake was van machtspolitieke verbinding (en alle partijen zich dus conform parlementaire democratie zouden gedragen, zowel procedureel als normatief) dan zou het mogelijk zijn (zelfs bij aanwezigheid van politiek spel) voor partijen - pur sang - om een verbinding te scheppen voor regeerakkoord op hoofdlijnen vanuit het midden met flanken (voor zowel conservatief als progressief, en links en rechts).

Het is echter wel de realiteit dat er sprake is van machtspolitieke verbinding.

Daarmee vallen alle reguliere en conforme wegen tot participatie in coalitie voor niet-machtspolitieke partijen weg.

Men heeft geen sleutelrol bij deelname.
Potentieel wel / enkel bij niet-deelname.

Met klem: alle wegen. Immers, niet enkel is die specifieke arena al verstoord, de regulier beschikbare mechanismen voor compensatie / correctie zijn botweg niet beschikbaar voor niet-machtspolitieke partijen.

Denk eens nuchter na over het medialandschap, de kwestie communicatielegioen, de perikelen informatievoorziening, de afwezigheid van toegang / bereik. Leg daar dan naast de verschuivingen in dat medialandschap én het probleem van disproportioneel signaal als toepassing bij informatiestromen. Daarbovenop komt dan ook nog eens een andere kwestie, het advieslandschap is de afgelopen paar jaar stilletjes maar fundamenteel veranderd, structuren van eigendom, affiliatie, oriëntatie, verbinding. Niet-machtspolitieke partijen hebben geen enkele onafhankelijk of zelfs aan hen verbonden advieskringen meer.

Geen enkele. Die D66 netwerk uitruil was slechts één verschuiving die enkel in beeld kwam omdat er bij een kort moment een prikkel voorbij kwam voor wat verslaggeving om een klik te maken, die uitgestelde beloning van sponsoring uit een hoek waar al sinds jaar en dag geïnvesteerd wordt om een libertarische club te maskeren met een groene mantel.

Ik besef dat het een zure situatie is, maar er is - oprecht - geen enkel scenario waar bij deelname aan coalitie door niet-machtspolitieke partijen er geen effectief resultaat zal volgen van finale afrekening met alles progressief, liberaal en links.

Dit is geen nieuw scenario. Zes jaar geleden was er een NL Politiek topic hier waar precies de huidige trends & condities besproken werden. Zeker, de variabele crisis was anders, de verwachting toen was fiscaal beleid / woningmarkt, maar goed, de extrapolaties en gedragslijnen blijven overeind. Een WRR signaleerde iets van vier jaar geleden al zorgen over een polarisatie van parlementaire democratie waar potentieel lag voor onbalans tussen politieke stromingen. Het is allemaal niet nieuw, het is agenda en trend. Zo is er door de jaren heen op meer plekken gewaarschuwd voor verstoring bestuurscultuur & beleidsfundamenten én toenemend potentieel van een enorme, structurele, verschuiving in politiek landschap. We lijken het in het afgelopen jaar van crisis bij kwestie bij affaire vergeten te zijn, maar dit pad lag er al. De vorige verkiezingen lag nota bene het scenario als toepassing al op tafel, het heeft toen al niet veel gescheeld.

De crux nu is of de burger en zijn of haar niet-machtspolitieke partijen elkaar signaal geven dat het geen strop is, maar een guillotine. En dat drama van Britse chantagepolitiek à la “anders gaat het over extreem rechts”, daar wil ik best eens een functionele analyse van geven - zoals menig beleidseconoom of lid van het sociologenpanel dat al meermaals gedaan heeft. Die toepassing is enkel mogelijk wanneer de niet-machtspolitieke partijen wél hun hoofd onder de guillotine leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:40:
[...]
Het is echter wel de realiteit dat er sprake is van machtspolitieke verbinding.
Met deze vijf partijen wel. Ik noem met opzet een coalitie over links waar machtspolitieke verbinding een veel minder prominente rol speelt, juist omdat het een verzameling van meer fracties is.

Naarmate een coalitie namelijk de situatie van 150 individuele kamerleden meer benaderd zal het steeds moeilijker worden om over sleutelposities te kunnen spreken.

Maar als PvdA en GL toch besluiten te participeren in de vijfpartijen coalitie met de VVD, dan zullen ze het spel ook zo mee moeten spelen. Dat die deelname een fuik is zou de PvdA ondertussen moeten weten.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
@Number10: Ik kan de dynamiek van die beoogde coalitie nog niet helemaal overzien. Het is duidelijk dat de vorige drie kabinetten-Rutte vooral steunde op de centrale leiderschap van Rutte zelf, die vooral het VVD-gedachtegoed heeft proberen te borgen, en dan vooral ten koste van andere coalitiepartners. Ik denk dat je daar op doelde in je laatste zin.

Hoewel ze wederom, en met afstand, de grootste zijn, betwijfel ik of die kikkers nu wederom kalmpjes willen plaatsnemen in de kruiwagen. Rutte's positie en macht in Den Haag zijn sterk ondermijnd. Hoewel dat voor de buitenwacht misschien zo lijkt, vermoed ik dat er binnenskamers heel anders op diens leiderschap wordt gereageert - meer dat Rutte wordt getolereerd in die positie en dat hij bij gratie van het bestaan van de coalitie daar mag blijven. Mogelijk zelfs onder voorwaarden.

Of, en zo ja wat, Nederland daar mee opschiet, durf ik even niet te zeggen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Number10 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Met deze vijf partijen wel. Ik noem met opzet een coalitie over links waar machtspolitieke verbinding een veel minder prominente rol speelt, juist omdat het een verzameling van meer fracties is.

Naarmate een coalitie namelijk de situatie van 150 individuele kamerleden meer benaderd zal het steeds moeilijker worden om over sleutelposities te kunnen spreken.

Maar als PvdA en GL toch besluiten te participeren in de vijfpartijen coalitie met de VVD, dan zullen ze het spel ook zo mee moeten spelen. Dat die deelname een fuik is zou de PvdA ondertussen moeten weten.
negeer je dan niet de optie die de VVD/CDA/D66 hebben? Als ze een minderheidskabinet aan gaan: FvD, JA21 en PVV gaan gewoon meestemmen op een hele resem van hun kernpunten (vooral economie en milieu ga je dan uitkomen). De facto ga je niet echt op een linkse coalitie uit komen dan lijkt me? (of valt de onderhandelingsmacht wel mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:14:
Rutte's positie en macht in Den Haag zijn sterk ondermijnd.
Oh nee, integendeel. Je maakt hier echt een foute inschatting vanuit perspectief op bestuurscultuur. Mark functioneert als guarantor van, kleine koninkrijkjes, TopConsult, afweer tegen het WoB gevaar - ga zo door. Zijn positie binnen het amalgaam van toxische bestuurscultuur is juist geconsolideerd, en dat schept enorm bereik. Een partijlid wat het spel doorziet loopt tegen kaders en netwerk aan wat juist rauwe baat heeft bij die consolidatie.

De enige afhankelijkheid die er is voor de aanwezige agenda zit niet intern, maar extern.

Deelname aan gezochte coalitie door niet-machtspolitieke partijen. Dit is waarom D66’ers zo hard aan het lobbyen zijn, waarom een CDA business club de deuren plat loopt in bijvoorbeeld het Rotterdamse en zo meer. Men beseft dat als men niet langer louter theater kan spelen, men tegen de grenzen aanloopt van instrumentatie. Men beseft ook heel goed dat als men echt werk moet gaan leveren, het kaartenhuis in elkaar stort.

Serieus, vraag je eens af - als startpunt / voorbeeld - waarom er zo’n procedureel afwijkende maar stringente focus is gelegd op het buiten vuurlinie willen houden van selecties hogere ambtenaren. AZ, TopConsult.

Nee, Mark staat veel sterker nu dan toen de enquête geëist werd. Dat was zijn grootste moment van kwetsbaarheid. Toen dat een mini-enquête werd, was breed zichtbaar dat die kwestie geen crisis van bedreiging zou worden, maar een crisis voor gebruik.

Laat ik dit zeggen, juist omdat er de afgelopen weken sprake is van specifieke narratieven die een beeld scheppen voor distributie informatiestromen valt ruimte voor functionele analyse weg. Menige persoon die observeert vergeet dat hij of zij signaal observeert, niet gedrag meet. En signaal is een constructie.

[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 27-05-2021 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:14:
Hoewel dat voor de buitenwacht misschien zo lijkt, vermoed ik dat er binnenskamers heel anders op diens leiderschap wordt gereageert
Dat is inderdaad wat ik vermoed en dat die 'gedoogconstructie' een belangrijke rol gaat spelen bij de onderhandelingen. En dat zou voor de VVD een belangrijke overweging moeten zijn, want waarom zouden ze in die afhankelijke positie gemanoeuvreerd willen worden?

De meest recente aflevering van deze podcast (afl. 193) biedt denk inzichten op dit gebied:
https://www.dagennacht.nl/serie/betrouwbare-bronnen/
polthemol schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:19:
[...]
negeer je dan niet de optie die de VVD/CDA/D66 hebben? Als ze een minderheidskabinet aan gaan: FvD, JA21 en PVV gaan gewoon meestemmen op een hele resem van hun kernpunten (vooral economie en milieu ga je dan uitkomen). De facto ga je niet echt op een linkse coalitie uit komen dan lijkt me? (of valt de onderhandelingsmacht wel mee).
Een minderheidscoalitie kan altijd en gebeurt in de praktijk nu ook al. Niet alle besluiten worden door de coalitiepartijen van het demissionaire kabinet genomen. Bij de onderhandeling gaat het o.a. om een alternatief dat de ander niet heeft en de onderhandelaar dus de mogelijkheid geeft om weg te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Issue met het “over extreem rechts” scenario zit hem in een aantal elementen. Teveel van gebonden electorale geografie (buiten primaire kern maar brede en vereiste segmenten) stellen dat als een brug te ver. Meer kritiek echter is dat de bruine hefbomen een ratjetoe zijn van onbetrouwbaarheid, te volatiel om op te bankieren. Enkel een PVV is in volledigheid dienstbaar. Maar, collectieve perceptie is nog niet zo ver om die “partij” waar te nemen als ooit beoogd, een PvdA iteratie van eigen vlag.

Nog meer kritiek is dat hier een breekpunt ligt voor het communicatielegioen en het medialandschap. Jaar op jaar is daar toename van verkenning van bruin, thuis en elders, het risicopotentieel is redelijk in kaart gebracht én er is breed bewustzijn daarvan in dat landschap.
En dan moet “op bruin shoppen” ineens “ok” worden? Nee, daar zit veel te veel risico wat niet beheersbaar is. Ook hier is de PVV gewoon nog niet gepositioneerd in collectieve perceptie om te normaliseren.

Ja, er kan spel gespeeld worden van “ach, ze stemmen nu even mee”. Maar, het is Den Haag. Zelfs een Frits Wester heeft binnen luttele weken door wie waar met wie babbelt. Bij aanwezige perceptie is dat een kruitvat. Goed, voor Frits een natte droom, bruin bankieren, maar hij is de uitzondering.

Geeft het vier jaar waarin een PvdA of GL meedoet in coalitie en hetzelfde pad volgt als een CU, procedureel, derde weg 2.0, overnemen van talking points, TopConsult doet zijn eigen ding, en een PVV wordt met succes genormaliseerd om het pseudo stokje over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Machtspolitiek kent slechts twee standen. Aan of uit. Het is een zero sum school. Beter gezegd, het is er en het staat aan, of het is er niet en het staat aan of uit.

Vraag het de Stilte van Kok. Dat was het ultieme test scenario.

Maar de vraag is niet of ze het weten. De vraag is of ze zich zelf wijsmaken dat het een strop is terwijl het een guillotine is.

Even alle gekheid op een stokje, de huidige informateur is een van de meest actieve tegenwoordige Derde Weg lobbyisten. Denk er eens over na.

De crux hier is dat PvdA / GL en vele anderen niet zien hoe ze relevant kunnen zijn. Maar dat vraagstuk is niet een van de politieke arena, maar van de bepalende arena. Het publieke debat, en daar heeft men geen bereik.

Machtspolitiek kunnen ze zelf niet bedrijven. De mindset zit er niet in. De sociopathie is niet geïnternaliseerd. De kennis is er niet.

Wat hen rest is realpolitik. Erkenning van realiteit, situationele ethiek, brede verbinding en investering in netwerk compleet met gebruik van de primaire arena om narratief over te nemen. Cru, maar dit komt neer op het besef dat men door niet mee te doen machtspolitiek zich zelf kan laten struikelen. De confrontatie intern is er een van hoe hoog de prijs daarvan is voor de samenleving.

Nu ja, which is worse? The short, or the long pain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:19
Ik weet dat mensen aan de rechter kant van het gelijk die optie graag aanhalen, maar ik zie niet in hoe D66 daar mee akkoord zal gaan.
Virtuozzo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:25:
Oh nee, integendeel. Je maakt hier echt een foute inschatting vanuit perspectief op bestuurscultuur. Mark functioneert als guarantor van, kleine koninkrijkjes, TopConsult, afweer tegen het WoB gevaar - ga zo door. Zijn positie binnen het amalgaam van toxische bestuurscultuur is juist geconsolideerd, en dat schept enorm bereik. Een partijlid wat het spel doorziet loopt tegen kaders en netwerk aan wat juist rauwe baat heeft bij die consolidatie.
Goed, hoe precies Rutte aan zijn macht komt in de afgelopen 3 kabinetten kunnen we denk ik buiten beschouwing laten. Feit is dat de uitwerking is geweest dat de VVD drie perioden lang het beleid heeft gedomineerd. De signalen die ik ontvang is dat Rutte daar een zeer belangrijke rol in heeft gespeeld.
Nee, Mark staat veel sterker nu dan toen de enquête geëist werd. Dat was zijn grootste moment van kwetsbaarheid. Toen dat een mini-enquête werd, was breed zichtbaar dat die kwestie geen crisis van bedreiging zou worden, maar een crisis voor gebruik.
Mark Rutte is een risicofactor gebleken. Hij heeft door zijn doen en laten een persona gecreëerd die vruchtbare grond met zich meebrengt voor constitutionele crises. Voor iedere deelnemer aan een coalitie geldt dus die caveat. Het leiderschap van Rutte, maar ook de erfenis die hij meebrengt, en zijn betrokkenheid bij dossiers uit eerdere kabinetten is voldoende om op ieder onverwachts moment het nog te vormen kabinet te laten ontsporen.

Nu wel. Er is schier geen coalitie mogelijk zonder VVD. En, de VVD kiest er voor in de schijnwerkelijkheid te leven waarin de VVD niet zegt te kunnen deelnemen aan een coalitie die niet resulteert in een premierschap van het heerschap. Soit. Het is aan mogelijke coalitiepartners om een situatie te creëren waarin dat acceptabel is.

Hoewel er verschillende scenario's mogelijk zijn, geeft dat de VVD geen bijzonder sterke onderhandelingspositie. Die leverage kan zeker op een aantal verschillende manieren worden uitgespeeld. Inperken van dat risico, bij voorbeeld door het inperken van de rol en verantwoordelijkheid van de premier, ligt daarbij voor mij wel voor de hand.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Number10 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:27:
Een minderheidscoalitie kan altijd en gebeurt in de praktijk nu ook al. Niet alle besluiten worden door de coalitiepartijen van het demissionaire kabinet genomen. Bij de onderhandeling gaat het o.a. om een alternatief dat de ander niet heeft en de onderhandelaar dus de mogelijkheid geeft om weg te lopen.
dat snap ik, daarom ook dat ik aangeef dat op klimaatbeleid en economisch beleid (en vluchtelingenbeleid trouwens ook) de VVD eigenlijk zich kan omdraaien van de onderhandelingstafel. Aardig wat partijen teren op die punten voor hun stemmen, dus die gaan gewoon met je mee stemmen dan.

Maar goed, het doet er misschien ook niet echt toe. Ik zou blij zijn als de linkercoalitie zich blijft vasthouden en gewoon niet gaat instappen, maar ook dat zie ik niet echt gebeuren, dus rest me nog wat hoop dat er eindelijk wat serieus werk gemaakt gaat worden van de grote dossiers die er al jaren liggen stof te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:45:
[...]
Machtspolitiek kent slechts twee standen. Aan of uit. Het is een zero sum school. Beter gezegd, het is er en het staat aan, of het is er niet en het staat aan of uit. (…)
Maar het is tegelijk ook een spectrum, waarbij kleine fracties die een coalitie vormen een verdunningseffect geven. In essentie komt het bij een multi-coalitie veel meer aan op consensus. En dat is vermoedelijk een van de redenen waarom een 'linkse wolk' niet gewenst wordt geacht door de VVD. Het wordt dan een 'gevecht' met een veelkoppige draak en dat is evident veel lastiger.
(…) Machtspolitiek kunnen ze zelf niet bedrijven. De mindset zit er niet in. De sociopathie is niet geïnternaliseerd. De kennis is er niet. (…)
Laten we zeggen dat de historie bewijst dat je gelijk hebt, en dus hangt het af van hun reflectievermogen daarop en de keuzes die worden gemaakt. Maar als GL en PvdA elkaar blijven vasthouden kunnen ze beiden weglopen wanneer ze willen en vraag ik me serieus af of dat wel zo'n electorale schade zal geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51

defiant

Moderator General Chat
Number10 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:12:
Maar als GL en PvdA elkaar blijven vasthouden kunnen ze beiden weglopen wanneer ze willen en vraag ik me serieus af of dat wel zo'n electorale schade zal geven.
Je moet een narratief hebben en bereik om het verhaal en de motivatie achter het breken/weglopen te kunnen brengen, dat hebben beiden partijen niet meer. Bij de formatie zag je dat bij GL vorig keer, de boodschap en invulling van het breken lag steven in handen van partijen buiten bereik van GL, hoewel ze goed aanvoelden dat ze dit niet moesten doen. Hetzelfde zag je met regeren: 'wie breekt is schuldig en loopt weg voor verantwoordelijkheid in het landbelang" wordt steevast toegepast op partijen buiten machtspolitiek. Zie D66 tijdens de crisis met Verdonk en de PvdA met Uruzgan.

Breken/weglopen is een spel dat hoort bij politiek, daarom wordt die weg afgesloten door machtspolitiek. Als die weg is afgesloten, weet je dat gevangen zit en een hoge prijs betaald voor als men wel uitbreekt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1 ... 16 ... 42 Laatste

Dit topic is gesloten.