Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:46
Wel wat meer dan -2.5. Nasdaq nu 5 dagen op rij in de min.

Edit: volgens mij -8% ytd en -10% t.o.v. ath.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZyeXFsK5PAxTMtF_c_hjRH5W-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0i9f3sAhbkWsDFqhlXaJhh7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 10-01-2022 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Ascension schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Wel raar eigenlijk, rente en inflatie zijn toch eigenlijk alweer oud nieuws.
Een crash kan binnen enkele dagen gebeuren, zoals bijvoorbeeld in 2020 met covid. Maar het kan ook maanden duren, zoals in 2008 of 2011.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ook in 2000-2001 duurde het lang. In totaal 25 maanden tot het dieptepunt.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/earlyretirementnow.com/wp-content/uploads/2019/10/AfraidOfBearMarket-Chart01.png?resize=863%2C626&ssl=1

Bron: https://earlyretirementno...-afraid-of-a-bear-market/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
Nou mn Intel positie vormt een redelijke hedge momenteel. Het gaat er zwaar aan toe vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:12

Thompson

Beeromaniac

Ik denk dat ik straks maar eens wat extra koopopdrachtjes klaar ga zetten voor m'n NN fondsen :)
Puur omdat ik dat voor mijn gevoel prettiger vind, ga ik denk ik de komende 20 dagen elke dag dat de S&P500 onder de 4600 staat bijkopen.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb toch maar wat geld van de spaarrekening gehaald en richting IB gestuurd. Dan maar even wat minder rente-arbitrage... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 10:27
Ik zie ook wat koersen zakken richting de prijs waarop ik puts heb geschreven.
Dus wellicht wordt het een dure maand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Een voordeel aan de stijgende rente is dat obligaties iets interessanter worden.

IEAG (iShares aggregate) 0.27% avg. YTM.
IBGM (iShares 7-10 government) 0.33% avg. YTM.
Schiet nog steeds niet op, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Ik lees te weinig mee om hier de generieke houding te kunnen peilen maar is er een consensus hier?

Zien jullie net zoals ik een stevige correctie aankomen op korte tot middellange termijn?

De ECB en FED zullen de rentes toch vervroegd op moeten gaan schroeven ben ik bang. De inflatie loopt te hard op, vanuit China en de VS gaan we geraakt worden door economische (8 triljard in dollar denominated bonds in handen van locale overheden die in risk van partial default zijn) neerwaartse druk.

Ik ben na vandaag 80% liquide op een klein portfolio na, vooral bestaande uit puts met een expiration date van 12/2022.

Ik heb niet zoveel zin om na de fantastische bulljaren een correctie van tientallen procentpunten te riskeren, voor nog een aantal procent extra winst.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 10-01-2022 20:02 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:04

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:47:
Een voordeel aan de stijgende rente is dat obligaties iets interessanter worden.

IEAG (iShares aggregate) 0.27% avg. YTM.
IBGM (iShares 7-10 government) 0.33% avg. YTM.
Schiet nog steeds niet op, maar goed.
En dan ga je er van uit dat je ze heel lang aanhoudt of de koers je niet zo veel kan schelen ? Want in een situatie van stijgende rente worden de bestaande obligaties in het ETF-mandje toch minder waard. Zie ieag grafiek van de afgelopen maand bijv.

[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 10-01-2022 20:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
DutchManticore schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:00:
Ik lees te weinig mee om hier de generieke houding te kunnen peilen maar is er een consensus hier?

Zien jullie net zoals ik een stevige correctie aankomen op korte tot middellange termijn?

De ECB en FED zullen de rentes toch vervroegd op moeten gaan schroeven ben ik bang. De inflatie loopt te hard op, vanuit China en de VS gaan we geraakt worden door economische (8 triljard in dollar denominated bonds in handen van locale overheden die in risk van partial default zijn) neerwaartse druk.

Ik ben na vandaag 80% liquide op een klein portfolio na, vooral bestaande uit puts met een expiration date van 12/2022.

Ik heb niet zoveel zin om na de fantastische bulljaren een correctie van tientallen procentpunten te riskeren, voor nog een aantal procent extra winst.
Ik zie de correctie, maar ik kan helaas niet zien wat er aan gaat komen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:12

Thompson

Beeromaniac

Komt er een correctie? Ja, die is al ingezet.
Wordt die heel heftig? Nee. Die stabiliseert als we nog een procent of 5~7 lager zitten voor een tijdje om ergens in het voorjaar weer te gaan stijgen.

Gebaseerd op? Dat zou een beetje de, mijns inziens niet heel logische, sterke stijging sinds half oktober eruit halen. In het voorjaar gaan we dan hopelijk, eindelijk, echt toe naar een wereld waarin corona geen beperkingen meer gaat vormen dus vanaf dan draait het sentiment weer positiever en stijgen we langzaam richting einde van het jaar naar een nieuwe all time high.

[ Voor 13% gewijzigd door Thompson op 10-01-2022 20:24 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:01:
[...]

En dan ga je er van uit dat je ze heel lang aanhoudt of de koers je niet zo veel kan schelen ? Want in een situatie van stijgende rente worden de bestaande obligaties in het ETF-mandje toch minder waard. Zie ieag grafiek van de afgelopen maand bijv.
Ja dat is standaard, mandje wordt minder waard als de rente stijgt. Om de huidige verwachte opbrengst (~0.12%) van IEAG te halen moet je volgens mij uitgaan van de gemiddelde looptijd; 8.6 jaar in dit geval.

Ik zou zelf op dit moment geen obligaties kopen omdat ik verwacht dat de rente nog verder gaat stijgen. Sowieso vind ik de opbrengsten nog te weinig om het voor mij interessant te maken.

Het is jammer dat ik weinig kennis heb van inflatie linked obligaties. Die zijn ook goedkoper geworden, misschien is dat wel een interessant product voor mij. Rabobank beheerd beleggen neutraal heeft ongeveer 20% van de obligaties in Vanguard Eurozone inflation linked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Santee schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
Nou mn Intel positie vormt een redelijke hedge momenteel. Het gaat er zwaar aan toe vandaag!
Grappig, hier hetzelfde, ik heb Intel echter wel verkocht na het maken van een mooi ritje vanaf de 49 dollar. ASML staat er helaas niet goed bij en die maar open laten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 17-09 12:21
THxZ0NE schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Grappig, hier hetzelfde, ik heb Intel echter wel verkocht na het maken van een mooi ritje vanaf de 49 dollar. ASML staat er helaas niet goed bij en die maar open laten staan.
Mwah ik neem het risico wel. Imo is het allang bekend dat Intel veel markt gaat verliezen nog. Echter nieuwe CEO, begin in de GPU markt en relatief lage P/E momenteel nog geeft me genoeg vertrouwen om erin te zitten. AMD heeft ~dezelfde market cap momenteel met 10% van de omzet. Ik zie het wel even aan, ze staan ten minste niet op een PE ratio van 500 of zoiets onzinnigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Pistachenootje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Ja dat is standaard, mandje wordt minder waard als de rente stijgt. Om de huidige verwachte opbrengst (~0.12%) van IEAG te halen moet je volgens mij uitgaan van de gemiddelde looptijd; 8.6 jaar in dit geval.

Ik zou zelf op dit moment geen obligaties kopen omdat ik verwacht dat de rente nog verder gaat stijgen. Sowieso vind ik de opbrengsten nog te weinig om het voor mij interessant te maken.

Het is jammer dat ik weinig kennis heb van inflatie linked obligaties. Die zijn ook goedkoper geworden, misschien is dat wel een interessant product voor mij. Rabobank beheerd beleggen neutraal heeft ongeveer 20% van de obligaties in Vanguard Eurozone inflation linked.
Ik ken sowieso weinig van die obligaties maar dit houd me er wel van weg:
https://twitter.com/bianc...tatus/1480245548418535431

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Santee schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Mwah ik neem het risico wel. Imo is het allang bekend dat Intel veel markt gaat verliezen nog. Echter nieuwe CEO, begin in de GPU markt en relatief lage P/E momenteel nog geeft me genoeg vertrouwen om erin te zitten. AMD heeft ~dezelfde market cap momenteel met 10% van de omzet. Ik zie het wel even aan, ze staan ten minste niet op een PE ratio van 500 of zoiets onzinnigs.
En vergeet ook Mobileye en hun chip productie niet. Intel heeft een veel breder portfolio dan enkel de producten van AMD en krijgt ook enorme subsidies van de EU om hier te gaan produceren.

Mobileye zal met een IPO van 50B waarschijnlijk ook Intel (220B) fors omhoog tillen als ze groot aandeelhouder blijven. Overigens schijnt dat samenwerking tussen Mobileye en Intel nihil is, Mobileye gebruikt dacht mij niet eens chips van Intel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Deveon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:06:
[...]

En vergeet ook Mobileye en hun chip productie niet. Intel heeft een veel breder portfolio dan enkel de producten van AMD en krijgt ook enorme subsidies van de EU om hier te gaan produceren.

Mobileye zal met een IPO van 50B waarschijnlijk ook Intel (220B) fors omhoog tillen als ze groot aandeelhouder blijven. Overigens schijnt dat samenwerking tussen Mobileye en Intel nihil zijn, Mobileye gebruikt dacht mij niet eens chips van Intel.
En MobilEye lijkt als eerste L4 autonomous driving (op basis van camera+radar+lidar) te gaan verkopen aan het grote publiek met Geely? Naast de opbouw van een robotaxi business. Testen geloof ik al in meerdere grote steden waaronder Parijs en NYC met het AV pakket.

Dan kan het restant dat Intel in bezit houdt, meer waard blijken dan de huidige totale market cap van 100% MobilEye én 100% Intel. Nog los van het hele turn-arround verhaal zoals Foundry business, GPU business, cpu-2025-roadmap. Dat zijn een hoop MobilEye euro's om in R&D en nieuwe fabrieken te steken.
Bedenk dan dat Intel nog altijd meer CPU's blijft verkopen, YoY, met bijbehorende winst/omzet stijgingen omdat het stukje market share dat AMD/ARM winnen niet opweegt tegen de groei van de markt. Dus het is niet alsof het überhaupt slecht gaat daar.
Dan nog het strategische wereldtoneel, waar Intel heel westers en divers is in productie locaties waardoor lokale problemen (zoals droogte in taiwan) niet gelijk 100% van je productie raakt en tegelijk veel goodwill kweekt. Hoe goed AMD CPU ook is, als men het niet kan gebruiken (gesloten fabriek) of wilt gebruiken (strategisch belang) kún je niet winnen.

Het is alleen geen sexy groei verhaal, maar long-term value. Dat waar de hele markt de laatste jaren naar zoekt en grof geld op inzet. Als het zo door blijft gaan, is een reset naar P/E van zeker 15-20 (met stijgende earnings) heel veel upside potentie. Zolang de winst stijgt, maakt het niet uit als je daar even op moet wachten.

offtopic:
Full disclore: long intel en kopende. Verwacht dit jaar dat het richting de 2-2,5% van mn portfolio gaat aan het eind van dit jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 11-01-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:02
tuinïnen schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Denk eigenlijk dat het businessmodel van JET een stuk beter is dan van de concurrenten. Alleen nu ze zelf ook zijn gaan bezorgen ipv het platform aanbieden gaan de marges wel naar beneden wat wel een nadeel is.

Ben er zelf hard ingestapt overigens op +/- 65 met de overtuiging dat er een positieve flow aan zou komen en Groen ook wat meer duidelijkheid gaf over de toekomst. Helaas blijft het verzanden in zaken die al bekend zijn (marktaandeel x daar, en marktaandeel x daar) dat ik eigenlijk de visie wel mis waar het bedrijf naartoe gaat. En dat en een bepaalde bekrompenheid en sterke fragmentatie in de leiding heeft er ook weer voor gezorgd dat ik recent weer heel hard ben uitgestapt. Wel met een verlies van 20%, maar ik mis teveel aspecten waarvan ik had gehoopt dat ze in Q3 of Q4 duidelijker zouden worden.
Heb de afgleopen dagen naar seizoen 4 van Land of the Giants Delivery Wars geluisterd, hier hadden ze het onder andere over Ghost kitchens.
Heeft JET hier een visie op? Ik kom online enkel tegen dat ze het een interessante ontwikkeling vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik dacht dat het gratis is om Triodos Groenfonds aan te schaffen bij ING maar dit blijkt niet te kloppen. Beleggingsfondsen zijn gratis maar TGF wordt behandeld als obligaties :/

Excuses aan de mensen hier die ik mogelijk op het verkeerde been heb gezet.

Edit: zie hieronder.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 11-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor beiden is wel wat te zeggen. Het is een beleggingsfonds en die verhandel je als ieder ander beleggingsfonds. En het fonds verstrekt leningen (aan de bedrijven met projecten met groenverklaringen) en daarmee zou je het kunnen zien als een fonds dat in obligaties belegt. Daarom geeft de risicometer ook slechts een 3 aan.

Maar aan de voorkant is het een beleggingsfonds, niet een obligatie, en dan zou ik verwachten dat de tarieven voor beleggingsfondsen door ING in rekening gebracht worden, en niet de tarieven voor obligaties.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2022 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ah wacht even, totaal verkeerd gelezen. Ik haal uitvoeringsprijs en transactiekosten door de war 8)7

Ik ben niet scherp vandaag, zoveel is duidelijk. Het wordt gewoon behandeld als beleggingsfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
Pistachenootje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:10:
Ik dacht dat het gratis is om Triodos Groenfonds aan te schaffen bij ING maar dit blijkt niet te kloppen. Beleggingsfondsen zijn gratis maar TGF wordt behandeld als obligaties :/

Excuses aan de mensen hier die ik mogelijk op het verkeerde been heb gezet.
Lijkt me vreemd, want Tridos Groenfonds is zonder twijfel een beleggingsfonds, geen obligatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hielko schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Lijkt me vreemd, want Tridos Groenfonds is zonder twijfel een beleggingsfonds, geen obligatie.
Ik zag dat ze ineens het woord obligatiefonds gebruiken, dat zorgde voor verwarring bij mij maar zie post hierboven, ik haalde uitvoeringsprijs en transactiekosten door de war.

Inmiddels opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 13:21
Ik heb geen glazen bol dus ik zie niks aankomen. Ik ben benieuwd wat zie jij als stevige correctie en wat is voor jou korte tot middellange termijn? Ik wil graag terug kunnen kijken of je voorspellingen klopte :)
Hoeveel % liquide was je vorige week? ;). Heb je gisteren 80% van je aandelen portefeuille verkocht? Overigens maakt het ook nogal een verschil of we hier over een portefeuille van 600 euro praten of 600.000 euro.
Probleem is alleen wat doe je nu met je 80% cash? Spaarrekening? Wanneer stap je weer in? En wat als de beurs verder stijgt, wat doe je dan?

Ik heb me erbij neergelegd dat ik de markt niet kan timen dus voor mij buy-and-hold. Ik zit toch in de markt voor de lange termijn (>30 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:20

Nee, een stevige correctie gebeurt meestal als er ineens onvoldoende liquiditeit is. Dat zie ik niet zo snel gebeuren nu de centrale banken de knop van de geldprinter hebben gevonden.

Daarentegen verwacht ik wel zeer lage reele rendementen voor de komende decennia. Ik denk dat het rendement op aandelen zo'n 2%-punt hoger dan risicovrij zal zijn (zoals altijd) en dus de reele winst op aandelen rond de 0%.

Dat zei ik echter een jaar geleden ook in dit topic, maar sindsdien is de beurs wel gewoon hard doorgestegen. Gelukkig ben ik niet uitgestapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
Laten we het onder ogen zien: we zijn gek op voorspellingen (doen). Bij correcte voorspelling zal iedereen het weten, bij foutieve voorspelling worden de redenen voor de afwijkingen opgesomd (het zal toch niet aan de voorspellende gaven liggen). @Maahes geeft aan iets te verwachten, en acteert tegengesteld (aandelen houden - dan heb je geen vertrouwen in de eigen voorspellingen blijkbaar (en dat is terecht).

Evolutionair gezien is het (voorspellen) niet zo raar, en het helpt bij een "hope for the best, prepare for the worst" mentaliteit. Van alle avonturiers komt er ook maar een fractie (met of zonder succes) terug (of blijft in het paradijs). We zien nog steeds mensen de Mount Everest beklimmen (in file inmiddels...), dat is niet voor de lol, maar omdat voor diegenen het leven saai is, zo saai dat ze vrouw en kinderen (eventueel definitief) achterlaten, de aangeboren ontdekkingsdrang is gewoon niet te houden.

Ik dwaal af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik ben meer van "prepare for the worst, hope for the worst". Dan zijn mijn inspanningen namelijk niet voor niets geweest, wordt mijn inzicht bevestigd (goed voor het ego) én kan ik mijn voorbereidingen toetsen aan de realiteit.

Kortom deze maand komt er hopelijk een dikke crash die 10 jaar lang aanhoudt en toevallig ben ik daar op voorbereid. :) ...al moet ik toegeven dat er dan wel wat doelstellingen niet gehaald gaan worden. :/

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-07 21:09
Get!em schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:39:
[...]
Bij een switch order verkoopt Fitvermogen de door jouw ingegeven (fractie) aantallen van NNESA en daarvoor koopt tegen de dan geldende waarde NNEMA. Duurt ongeveer 4 werkdagen voordat verkoop en aankoop zijn afgerond.
Ik wist niet dat de switch order bestond. Dank je voor deze tip. Heeft de switch order nog een nadeel dat er minieme fonds-transactiekosten zijn waardoor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Ik weet echt niet wat te maken van de markt, behalve zorgen voor goede diversificatie.

Al die doemscenario's, bloedrode cijfers, sommige aandelen al tegen de -20% YTD (rip IIPR in mijn geval). Dan kijk je onder de streep voorzichtig naar de schade en staat er -0,06% bij totaal voor je volledige portefeuille... en vraag je je af welke correctie dan?

Wat zie ik dalen? Groei digital zoals cybersecurity/bigdata/tech. Groeiverhalen van cannabis tot digitale industrie (zendmasten, datacenters, computerchips). Toekomstige beloften op toekomstig geld.... maar nu nog ff niet. Beloften op groei gaan gezamenlijk omlaag ongeacht de sector.

Zie dan ook veel activiteit bij vastgoed tot +10% YTD, idem banken/verzekeraars. Eigenlijk tegenovergestelde extremen van de groei aandelen, double-digit stijgingen in evenzoveel kalenderdagen dat het jaar oud is. En algemene zin veel bij de solide blue chip/value bedrijven met gezonde winstmarges. Bedrijven die het beter doen bij hogere rentes (want weinig/geen schulden, goede inkomsten) en hogere discount rates (inkomsten nu >> inkomsten over paar jaar), eigenlijk wederom ongeacht de sector.

Lijkt dus meer een herijking/herallocatie beweging gaande dan echt stijg/daal verhaal. Waarschijnlijk ivm taxloss harvesting gewacht met herallocatie tot na 1 januari om de winsten te verzilveren, zodat ze nog 364 dagen hebben om de capital gains weer uit te balanceren.

[ Voor 67% gewijzigd door Xanaroth op 11-01-2022 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Misschien krijgen we eindelijk weer een goed decennium voor EM. Gezien de relatief lage waarderingen lijkt me dat wel waarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCx3vgp7QbHdDr5ECwlajutDRp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZigSRdWsX7lWZeqjFx0aYVfT.png?f=user_large

Bron: Morgan Stanley: Emerging Market Allocations: How Much to Own?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Pistachenootje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:16:
Misschien krijgen we eindelijk weer een goed decennium voor EM. Gezien de relatief lage waarderingen lijkt me dat wel waarschijnlijk.

[Afbeelding]

Bron: Morgan Stanley: Emerging Market Allocations: How Much to Own?
Tegelijk, als je kijkt naar de top holdings als TSMC, Tencent, Samsung, Alibaba (samen al bijna 20%) zit daar aardig wat waarde op zich. Alibaba is dan een wat mindere, maar ook veel korter actief. De rest zit echt heel ruim in de triple digits over die periode.

Dus als growth/tech afneemt, zou automatisch bijna 20% van deze index ook geraakt moeten worden wat de totale performance niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eledhrim schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Ik wist niet dat de switch order bestond. Dank je voor deze tip. Heeft de switch order nog een nadeel dat er minieme fonds-transactiekosten zijn waardoor?
Niet dat ik weet. Fitvermogen rekent geen kosten. Het is eigenlijk gewoon een verkoop en aankoop order in 1x. De verkoop duurt 2 a 3 dagen, de aankoop wederom 2 a 3 dagen. Dat is dan ook het risico: de aankoop gebeurt pas 4 dagen na je order waardoor je bij flinke koersschommelingen niet weet wat je doet. Maar risico is ook niet heel groot en bij DCA ook niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Tegelijk, als je kijkt naar de top holdings als TSMC, Tencent, Samsung, Alibaba (samen al bijna 20%) zit daar aardig wat waarde op zich. Alibaba is dan een wat mindere, maar ook veel korter actief. De rest zit echt heel ruim in de triple digits over die periode.

Dus als growth/tech afneemt, zou automatisch bijna 20% van deze index ook geraakt moeten worden wat de totale performance niet helpt.
Klopt ja. Ik heb daarom ook een voorkeur voor ETFs die zich richten op de waarde aandelen in EM, zoals EMVL, WTED, AVES etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Spannend weekje hoor. NDQ weer +2.5% vandaag, etfs weer in de lift. Waar gaat ie heen? Zijn de eerste kneejerks eruit of wordt de trend slechts een dag of 2 afgezwakt?

[ Voor 32% gewijzigd door MagniArtistique op 11-01-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Maar is China eigenlijk nog EM als het zo hard groeit en misschien wel de VS inhaalt qua GDP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Qunix schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:25:
Maar is China eigenlijk nog EM als het zo hard groeit en misschien wel de VS inhaalt qua GDP?
Europa is over een paar jaartjes EM. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:47
MagniArtistique schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Europa is over een paar jaartjes EM. 🤡
Griekenland is jaren terug al gedegradeerd tot EM. Of was het “Frontier Market” 😉

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qunix schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:25:
Zoals ik het zie zijn die definities sowieso arbitrair. Volgens de ene definitie (MSCI) is Zuid Korea EM, volgens de andere (FTSE) is het DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Ben benieuwd wie dat definieert. Zuid-Korea een emerging market?
The economy of South Korea is a highly developed mixed economy dominated by family-owned conglomerates called chaebols. By nominal GDP, it has the 4th largest economy in Asia and the 10th largest in the world.
Very emerging indeed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vond deze wel leuk om te delen. https://www.visualcapital...modity-returns-2012-2021/

een overzicht van groot aantal grondstoffen en hoe goed ze het deden in meerdere jaren.wel jammer dat de lijst kort is, er hadden wel meer grondstoffen bijgemogen zoals Uranium en lithium.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43

Qwerty-273

Meukposter

Atomius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:18:
Ben benieuwd wie dat definieert.
Dat is een eigen definitie, waarbij er elke periode gekeken wordt of de classificatie aangepast moet worden. En FTSE en MSCI zien de wereld net iets anders in de details.

Zie ook:
FTSE Classifying South Korea as a Developed Market
MSCI Emerging vs. Developed Markets Classification (waar Korea als voorbeeld wordt uitgelicht)

En als toevoeging de kijk op Zuid Korea vanuit de indexen van S&P.

[ Voor 12% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-01-2022 09:30 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Volgens mij een nieuwe nummer 1 bij de standaard instellingen van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9Lfj1WPsu6I3hU3Aq-8_LeUyLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CajHc41GLJg6vnBCXMV8Sg0B.png?f=fotoalbum_large

Mooi dat ze die hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ah, ze groeperen nu op portfolio in plaats van portfolio+broker/beheerder. Ook wel een interessante weergave :)

Al blijft met de standaardinstellingen de NN fondsen nog wel verborgen...

[ Voor 90% gewijzigd door Zr40 op 12-01-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Panzer_V schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:22:
[...]

Je moet in het vorige deel even een oude post van mij opzoeken, maar AVIAW is absoluut géén alternatief meer voor NT World.

Vorig jaar heeft Actiam de onderliggende beleggingsfilosofie aangepast waardoor AVIAW totaal niet meer overeenkomt met een NT World. AVIAW heeft significant méér uitsluiting omdat ze niet langer ESG aanhouden maar een eigen verzonnen, zeer strengere, methodiek.

Mbt de NT fondsen bij ING. Ik heb ze net wederom gebeld, nadat ik verleden week al een klacht had neergelegd. Er is nog steeds geen kijk op een moment van oplossing. ING zou afhankelijk zijn van een derde partij.

Wel heb ik laten vallen dat als ik straks tegen een hogere koers moet aankopen dan op mijn reguliere aankoopmoment ik voor het verschil een claim bij ING ga neerleggen.
Maar in hoeverre is dit waar dan? Ik had dit eerder gelezen, dat AVIAW niet te vergelijken is met NT World vanwege eigen verzonnen verzinsels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:29:
Ah, ze groeperen nu op portfolio in plaats van portfolio+broker/beheerder. Ook wel een interessante weergave :)

Al blijft met de standaardinstellingen het fitvermogen portfolio nog wel verborgen...
Dat Fitvermogen het 'goedkoopst' blijft wist ik wel, maar dat de site Interactive Brokers + Actiam nu weergeeft was nieuw voor mij.

Edit: ha ik dacht dat ik iets anders had gequote :) Ja die groepering was ook nieuw voor mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 12-01-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:33:
[...]
dat de site Interactive Brokers + Actiam nu weergeeft was nieuw voor mij.
En binnenkort weer weg: https://github.com/nicwor...7#issuecomment-1010127678

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 12-01-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atomius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Maar in hoeverre is dit waar dan? Ik had dit eerder gelezen, dat AVIAW niet te vergelijken is met NT World vanwege eigen verzonnen verzinsels?
Ik vind die opmerkingen te sterk uitgedrukt. Met Actiam krijg je 74% markt kapitalisatie, met NT zonder small cap heb je 83%. Dus Actiam sluit gewoon wat meer uit. Dat kan een voordeel of een nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oh jammer zeg.

Edit: @Zr40 dit lijkt alleen over het EM fonds te gaan? Vandaar dat ze AVIAW + EMIM doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 12-01-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
Philips krijgt flinke klappen vandaag vanwege de lagere verwachtingen.
Met de recente pijn die ze gehad hebben beginnen ze toch richting een acceptabele prijs te komen.
Toch de waardering maar weer eens afstoffen en zien of ik wellicht wat puts ga verkopen tegen een prijs waarop ik ze zou willen bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gearloose schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:26:
Philips krijgt flinke klappen vandaag vanwege de lagere verwachtingen.
Met de recente pijn die ze gehad hebben beginnen ze toch richting een acceptabele prijs te komen.
Toch de waardering maar weer eens afstoffen en zien of ik wellicht wat puts ga verkopen tegen een prijs waarop ik ze zou willen bezitten.
tja, maar een maand geleden was Phillips ook zo rond deze koers. Dan moet je daar wel een stuk onder gaan zitten naar mijn mening. Ik heb zelf niet zo veel vertrouwen in Phillips. Ik hoor alleen maar tegenvallers. Genoeg andere sectorgenoten die interessanter zijn. Siemens Healthineers bijv.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
mrc4nl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:34:
[...]

tja, maar een maand geleden was Phillips ook zo rond deze koers. Dan moet je daar wel een stuk onder gaan zitten naar mijn mening. Ik heb zelf niet zo veel vertrouwen in Phillips. Ik hoor alleen maar tegenvallers. Genoeg andere sectorgenoten die interessanter zijn. Siemens Healthineers bijv.
Klopt, alleen is de pijn nu bovenop de eerdere pijn en wellicht dat ze daardoor nog verder gedrukt worden.
Ik ga ook niet op deze koers instappen maar als ze naar de lage twintig gaan kan het weleens een optie worden.

Dat andere sectorgenoten op dit moment beter draaien is voor mij niet zo relevant, ik probeer alleen te zien of de pijn overdreven wordt op dit moment en of dat een kans kan zijn om in te stappen tegen een goede discount.

Maar zoals aangegeven, ik ga de waardering maar weer eens afstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:39:
[...]

+1

Probleem is dat Emerging Markets vaak grotendeels (40 a 50%) uit China + Taiwan + Zuid-Korea bestaat, waar je van alle 3 kunt argumenteren dat hun Emerging Market status toch discutabel is (of begint te worden). Door hun succes de afgelopen jaren zijn ze natuurlijk zo dominant geworden in dat hele EM verhaal

Ik overweeg in plaats van een algeme EM ETF specifiek naar een land als India te kijken
Bijvoorbeeld een iShares MSCI India UCITS ETF
*Opvallend weinig India ETF's eigenlijk, toch die voldoende volume (en lage kosten) hebben...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jebus4life schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:59:
[...]
Bijvoorbeeld een iShares MSCI India UCITS ETF
*Opvallend weinig India ETF's eigenlijk, toch die voldoende volume (en lage kosten) hebben...
Nadeel van India is dat de waarderingen behoorlijk hoog staan t.o.v. andere EM landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
mrc4nl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Zo slecht doet Philips het niet, er is alleen veel onzekerheid rondom de beademingsapparaten.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 19:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gearloose schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Klopt, alleen is de pijn nu bovenop de eerdere pijn en wellicht dat ze daardoor nog verder gedrukt worden.
Ik ga ook niet op deze koers instappen maar als ze naar de lage twintig gaan kan het weleens een optie worden.

Dat andere sectorgenoten op dit moment beter draaien is voor mij niet zo relevant, ik probeer alleen te zien of de pijn overdreven wordt op dit moment en of dat een kans kan zijn om in te stappen tegen een goede discount.

Maar zoals aangegeven, ik ga de waardering maar weer eens afstoffen.
De steun van de laatste 4 jaren wordt getest op 28,8. Als het erdoor zakt, dan wordt kijken naar de low sinds 2014 op 21,3 en de low sinds 2013 op 20,6. Als ze echt hard willen shorten en het aandeel jarenlang zwart maken in de media, dan kan je wachten totdat de optiereeksen naar strike 12 of 11 uitbreidt.

Wie had gedacht dat je Shell onder de 10 kan kopen? Daar hadden ze de koers van de 17 systematisch naar de 10 gedrukt.

Ik zie in de optiereeksen dat er veel ITM puts op de koers zit te drukken (Delta hedging, hoe dichter dat de delta van een put naar -1 gaat, hoe meer aandelen de market makers verkopen totdat er 100 aandelen per contract verkocht zijn.) en weinig mensen zijn bereid om intrinsieke waarde te verliezen met ITM calls. De calls zijn voornamelijk far OTM in de hoop dat het uit het dieprood kan herrijzen. Hoe trager de koers naar beneden gedrukt wordt, hoe aantrekkelijker de opties worden. De IV liefst naar 20% drukken, dan kan ik goedkope calls met 2 of 3 jaren looptijd kopen.

Voor het lange wachten op herstel kan je dividend krijgen. 4% als je het op 21 koopt, 5% op 17, 6% op 14 en 7% op 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 19:28
https://nos.nl/artikel/24...il-naar-amsterdamse-beurs

De zoveelste cash grab van initiële investeerders? Slechte timing wel qua sentiment lijkt me.

[ Voor 14% gewijzigd door Charly op 12-01-2022 11:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 18-09 19:19
Charly schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:59:

De zoveelste cash grab van initiële investeerders? Slechte timing wel qua sentiment lijkt me.
Even snel cashen als tech, doet mij denken aan de dot com bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
champion16 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Even snel cashen als tech, doet mij denken aan de dot com bubbel.
Absoluut.
De vraag is: wat gaan ze met dat geld doen, anders dan

- Investeerders afbetalen?
- De zakken van de eigenaren vullen? (prima overigens hoor, winner takes all)

Blijft er nog wat over, en hoe denken ze te gaan groeien (zit ongetwijfeld een copy-paste sprookjes verhaaltje aan vast)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth

Gaat om uitgeven van nieuwe aandelen zo te zien. Dus geld voor het bedrijf, niet voor investeerders (althans niet initieel).

Daarbij ben ik best benieuwd naar dit bedrijf. Werk met aardig wat grotere bedrijven, ook beursgenoteerd, en wetransfer zie ik veel langskomen - zeker maandelijks, soms wekelijks. Inclusief de eigen bedrijfsomgevingen die je ziet als je de documenten ophaalt, dus allemaal abonnement gebruikers en geen gratis variant.

Zou me dan ook niet verbazen als hier onderhuids best iets in zit. Eerste berichten spreken over 100m sales/jaar, richting de 30m EBITDA met >20% toekomstige groei. In 2019 werd al bijna 10m winst gemaakt, dus van die 30m EBITDA zal een aanzienlijk deel overblijven onder de streep Dat klinkt voor 160m euro ophalen met IPO best boeiend, afhankelijk van wat de totale hoeveelheid aandelen cq totale marktwaarde wordt na deze uitgifte.
Kan in elk geval oprecht winstgevend zijn in tegenstelling tot menig ander tech aandeel.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 12-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

rapture schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:45:
[...]

De steun van de laatste 4 jaren wordt getest op 28,8. Als het erdoor zakt, dan wordt kijken naar de low sinds 2014 op 21,3 en de low sinds 2013 op 20,6. Als ze echt hard willen shorten en het aandeel jarenlang zwart maken in de media, dan kan je wachten totdat de optiereeksen naar strike 12 of 11 uitbreidt.

Wie had gedacht dat je Shell onder de 10 kan kopen? Daar hadden ze de koers van de 17 systematisch naar de 10 gedrukt.

Ik zie in de optiereeksen dat er veel ITM puts op de koers zit te drukken (Delta hedging, hoe dichter dat de delta van een put naar -1 gaat, hoe meer aandelen de market makers verkopen totdat er 100 aandelen per contract verkocht zijn.) en weinig mensen zijn bereid om intrinsieke waarde te verliezen met ITM calls. De calls zijn voornamelijk far OTM in de hoop dat het uit het dieprood kan herrijzen. Hoe trager de koers naar beneden gedrukt wordt, hoe aantrekkelijker de opties worden. De IV liefst naar 20% drukken, dan kan ik goedkope calls met 2 of 3 jaren looptijd kopen.

Voor het lange wachten op herstel kan je dividend krijgen. 4% als je het op 21 koopt, 5% op 17, 6% op 14 en 7% op 12.
Ik volg Philips totáál niet, dus ik kan niet inschatten hoe het bedrijf ervoor staat, maar wat jij hier neerschrijft zijn nog dalingen van 25 tot 60% vanaf hier (en -50% & -75% van dag op dag 2 maanden geleden).

Dat zijn toch héél stevige dalingen die je verwacht bij een bedrijf dat richting instorten gaat. Het verhaal Shell is toch een verhaal van corona wat de energiesector tout court heel hard raakte + de dividendcut. Ik zie de parallel met Philips niet helemaal.
*Maar zoals gezegd, ik volg Philips niet, dus ik kan de impact van het huidige nieuws niet inschatten

Naar aanleiding van je post ga ik misschien wel eens de FY2020 jaarrekening en de nieuwsberichten van 2021 wel eens ga doorlezen om te kijken op welke waarde ik het interessant zou vinden om in te stappen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wat WeTransfer er mee gaat doen (of ten minste the highlights) staat natuurlijk gewoon in de aankondiging:
The Company intends to use part of the expected net proceeds from the issue of new Shares to support
and further develop the growth of the Group, to invest in marketing and to finance acquisitions of, or
investments in, businesses, creative and engineering teams, technologies, services, products, software,
intellectual property rights and other assets in the future. In addition, the Company intends to settle its
obligations under the management incentive plan of the Company and to pay an amount to Highland in
connection with the conversion of the preference shares A into Shares.
Verder zie ik WeTransfer eigenlijk alleen gebruikt worden in kleine omgevingen (of waar 1 kant van een transactie een kleine omgeving betreft). Voor data uitwisseling tussen grote omgevingen is er vaak al een andere oplossing die bijvoorbeeld leunt op OneDrive/SharePoint of een vergelijkbaar product (met verschillende M365 trajecten zag ik dan ook de afgelopen jaren dat men van DropBox afstapte als eerdere oplossing voor data uitwisseling met externe partijen). Je ziet dat ook aan waar WeTransfer zich eigenlijk zelf ziet, in de creative hoek. Denk daarbij aan fotografen, artiesten etc waar je vaak wel veel data naar je klanten toestuurt, maar zelf maar een kleine omgeving voor 1 of enkele medewerkers hebt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:26:
Wat WeTransfer er mee gaat doen (of ten minste the highlights) staat natuurlijk gewoon in de aankondiging:

[...]
... Voor data uitwisseling tussen grote omgevingen is er vaak al een andere oplossing die bijvoorbeeld leunt op OneDrive/SharePoint of een vergelijkbaar product (met verschillende M365 trajecten zag ik dan ook de afgelopen jaren dat men van DropBox afstapte als eerdere oplossing voor data uitwisseling met externe partijen)...
Dit is denk ik een beetje de crux. Ik kwam Wetransfer (en dropbox) zo als anderen ook al noemde regelmatig tegen, ook bij grotere organisaties. Maar iedereen de zn automatisering een klein beetje serieus neemt is (al dan niet gedwongen door covid) nu volgens mij toch wel stappen aan het zetten met online samenwerken en/of hosted office suites.

Daarmee verdwijnt de ruimte voor punt oplossingen denk ik voor een groot deel, dus ik ben wel heel benieuwd hoe ze verdere groei voor zich zien

[Edit] Ah, zo dus:
The Group will continue to improve its offer in the key pillars of creative productivity: creative review, creative delivery, and creative project management, and will naturally expand across the creative journey by enabling deeper co-creator collaboration options, as well as supporting some of the common back-office tasks creators face today. Additionally, the Group may accelerate the development of its product offering by pursuing inorganic opportunities.

Da's volgens mij al best een druk segment. Want ieder hip bureautje waar ik de laatste jaren mee gewerkt heb lijkt iets anders te gebruiken wat min of meer dit lijkt te doen. :Y)

[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 12-01-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Past mooi in het rijtje van Zoom en Teamviewer. Die grafieken zien er NIET goed uit :X

ora et labora

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• NicNLD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 19:42
Pistachenootje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:26:
Volgens mij een nieuwe nummer 1 bij de standaard instellingen van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[Afbeelding]

Mooi dat ze die hebben toegevoegd.
Maker van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ hier :) klopt inderdaad, ik had een tijdje terug al een aantal ETF's bij Interactive Brokers toegevoegd en na me wat meer in hun kostenstructuur te hebben verdiept heb ik nu ook portefeuilles met AVIAW toegevoegd aan IBKR.

Met name de combinatie AVIAW + EMIM is bij IBKR in veel gevallen iets goedkoper dan Northern Trust, met de kanttekening dat je wel een lagere spreiding (marktkapitalisatie) hebt en dat je een ETF niet in fracties en geautomatiseerd kunt aankopen.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze nieuwe layout vinden, ik hoop hiermee wat meer op de fondsen(combinaties) te focussen in plaats van op de brokers. Aan de andere kant zie je nu minder makkelijk dat de tweede broker bij een portefeuille misschien duurder is dan de goedkoopste broker bij een duurdere portefeuille. Hoe denken jullie daarover?
Al blijft met de standaardinstellingen de NN fondsen nog wel verborgen...
Klopt, omdat door de uitsluitingen door NN de spreiding (marktkapitalisatie) van deze portefeuille zoveel lager is dat je kunt discussiëren of dit nog wel indexfondsen zijn. Ik heb een poosje terug wel de tekst "Met de huidige filters worden X van de Y portfolio's getoond." om dit duidelijker te maken.
Alleen het opkomende markten fonds (AVIAO) bleek niet beschikbaar te zijn en heb ik dus weer verwijderd. De combinaties van AVIAW + EMIM/IEMM/IUSN zijn wel beschikbaar bij IBKR en blijven dus in de vergelijking staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
NicNLD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Maker van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ hier :) klopt inderdaad, ik had een tijdje terug al een aantal ETF's bij Interactive Brokers toegevoegd en na me wat meer in hun kostenstructuur te hebben verdiept heb ik nu ook portefeuilles met AVIAW toegevoegd aan IBKR.
Mooi werk! Waarom heb je gekozen voor het fixed prijzen plan bij IB? Ik dacht dat tiered meestal goedkoper is. Wellicht zijn beleggingsfondsen een uitzondering hierop, dat weet ik niet.

Edit: ik bedenk me net wel dat het lastig kan worden om in de tabel weer te geven aangezien de kosten niet vast zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 12-01-2022 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje Tiered is niet beschikbaar voor beleggingsfondsen. Daar zou het dus geen verschil maken.

Voor de ETF's heb je te maken met de tarieven voor Euronext. Daar heeft Tiered een veel kleiner voordeel dan op de US beurzen, en de situatie dat je méér betaalt vanwege ordergrootte komt vaker voor. Het verschil voor die portfolio's is dus minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
Zr40 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:17:
@Pistachenootje Tiered is niet beschikbaar voor beleggingsfondsen. Daar zou het dus geen verschil maken.

Voor de ETF's heb je te maken met de tarieven voor Euronext. Daar heeft Tiered een veel kleiner voordeel dan op de US beurzen, en de situatie dat je méér betaalt vanwege ordergrootte komt vaker voor. Het verschil voor die portfolio's is dus minimaal.
Je hebt wel fixed en tiered hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaJxKL8h5Psp4o3jEIHinoMcQmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZwmichfKGG7878IMrtXr4Lmk.png?f=fotoalbum_large
NicNLD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:43:
Klopt, omdat door de uitsluitingen door NN de spreiding (marktkapitalisatie) van deze portefeuille zoveel lager is dat je kunt discussiëren of dit nog wel indexfondsen zijn. Ik heb een poosje terug wel de tekst "Met de huidige filters worden X van de Y portfolio's getoond." om dit duidelijker te maken.
Ik vond de suggestie hier om zo'n vraagtekentje met hovertekst naast het filterveld te zetten trouwens wel een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicNLD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 19:42
Pistachenootje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Mooi werk! Waarom heb je gekozen voor het fixed prijzen plan bij IB? Ik dacht dat tiered meestal goedkoper is. Wellicht zijn beleggingsfondsen een uitzondering hierop, dat weet ik niet.
Dat dacht ik eerst ook, maar als ik https://www.interactivebr...ndex.php?f=48059&p=stocks goed begrijp betaal je bij Tiered pricing bovenop de kosten van IBKR ook nog extra kosten (exchange, regulatory, and clearing fees). Dat ondersteunt mijn site (nu nog) niet. Bij fixed pricing lijkt dit te zijn inbegrepen (Includes all exchange and regulatory fees).
Ik moet wel zeggen dat ik het niet helemaal duidelijk vind, dus misschien begrijp ik het verkeerd.

Ik zie nu wel dat ik voor ETF's nog € 0,75 "per execution exchange fee passed through on ETF products only" moet toevoegen bovenop de transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@BrtH Oh, inderdaad, verkeerd onthouden.

Het levert bijna nooit voordeel op: 0,08% + 0,02% is 0,1% (gelijk aan fixed), er komt nog 10 cent bij, en het maximum is hoger.

Alleen het minimum is lager: 1,25 + 2,30 + 0,10 = 3,65, dat scheelt 35 cent per order. Maar als je orders zo klein zijn dat je daar profijt van hebt dan is 3,65 per order nog steeds enorm ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
NicNLD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar als ik https://www.interactivebr...ndex.php?f=48059&p=stocks goed begrijp betaal je bij Tiered pricing bovenop de kosten van IBKR ook nog extra kosten (exchange, regulatory, and clearing fees). Dat ondersteunt mijn site (nu nog) niet. Bij fixed pricing lijkt dit te zijn inbegrepen (Includes all exchange and regulatory fees).
Ik moet wel zeggen dat ik het niet helemaal duidelijk vind, dus misschien begrijp ik het verkeerd.

Ik zie nu wel dat ik voor ETF's nog € 0,75 "per execution exchange fee passed through on ETF products only" moet toevoegen bovenop de transactiekosten.
Er zitten inderdaad een aantal zaken wél en een aantal niet in de tiered fee.
Ik zal even een voorbeeld geven, bij een recente inleg in AVIAW van ongeveer €1200 betaalde ik:
- €1,25 broker execution charge (0,05%, €1,25 minimum)
- €0,31 third party execution charge (0,025%)
- €0,10 clearing fee (altijd €0,10)

Bij ETF's is dat hetzelfde, alleen zijn de tarieven daar afhankelijk van de beurs, daar betaalde ik bijvoorbeeld bij een recente order van ongeveer €2800 (AEB exchange):
- €1,44 broker execution charge (0,05%, €1,25 minimum)
- €0,75 third party execution charge (bij AEB 0,0060%, €0,75 minimum)
- €0,10 clearing fee (bij AEB altijd €0,10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Zr40 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:46:
@BrtH Oh, inderdaad, verkeerd onthouden.

Het levert bijna nooit voordeel op: 0,08% + 0,02% is 0,1% (gelijk aan fixed), er komt nog 10 cent bij, en het maximum is hoger.
Het volume is (blijkbaar) hoog genoeg dat ik daar nog nooit iets anders dan 0,05% heb betaald (of het minimum van €1,25).
Alleen het minimum is lager: 1,25 + 2,30 + 0,10 = 3,65, dat scheelt 35 cent per order. Maar als je orders zo klein zijn dat je daar profijt van hebt dan is 3,65 per order nog steeds enorm ;)
Die €2,30 betaal je niet, integenstelling tot wat IB schrijft is daar in de praktijk geen minimum maar is het wel 0,025% i.p.v. 0,02%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BrtH schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Het volume is (blijkbaar) hoog genoeg dat ik daar nog nooit iets anders dan 0,05% heb betaald (of het minimum van €1,25).

[...]

Die €2,30 betaal je niet, integenstelling tot wat IB schrijft is daar in de praktijk geen minimum maar is het wel 0,025% i.p.v. 0,02%.
Ik heb geen praktijkervaring met dit product, ik geloof je meteen. Maar waar staan deze 0,05% en 0,025% dan gedocumenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
Zr40 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Ik heb geen praktijkervaring met dit product, ik geloof je meteen. Maar waar staan deze 0,05% en 0,025% dan gedocumenteerd?
Voor zover ik weet: niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Wij sparen maandelijks een bedrag voor onze kinderen. Opzich prima en het kost ons niks.

Het liefst beleg ik het (defensief) zodat we geen geld verliezen door inflatie.

Welke broker is goedkoop en kan je meerdere accounts openen zonder extra/hoge kosten?

Ons huisbank is ING en ABN AMRO.

Zelf beleggen bij ABN AMRO en dan NT World + NT EM bijvoorbeeld?

[ Voor 16% gewijzigd door c-nan op 12-01-2022 17:38 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:35:
Wij sparen maandelijks een bedrag voor onze kinderen. Opzich prima en het kost ons niks.

Welke broker is goedkoop en kan je meerdere accounts openen zonder extra/hoge kosten?

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Daar komt NT World + NT EM uit :P Ik vind het alleen lastig beoordelen of NT World + NT EM defensief genoeg is. Ik hoef er geen dikke winsten mee te behalen, maar een rendement gelijk aan de inflatie is wel gewenst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
Ik denk dat je die 2 NT fonds eerder als offensief dan als defensief kan bestempelen.

Het gaat immers alleen om aandelen. Niet om obligaties. Terwijl die laatste soort juist vaak als defensief wordt gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Daar komt NT World + NT EM uit :P Ik vind het alleen lastig beoordelen of NT World + NT EM defensief genoeg is. Ik hoef er geen dikke winsten mee te behalen, maar een rendement gelijk aan de inflatie is wel gewenst :)
Verwacht rendement van NT World + NT EM is misschien zo'n 7 a 8% maar een 'drawdown' van 40-50% behoort zeker tot de mogelijkheden. Offensief dus.

Als je dat teveel risico vindt kun je het beste een gedeelte in deposito's/spaarrekeningen steken. Stel je stopt 60% in NT en 40% in een deposito van 1% rendement, dan heb je waarschijnlijk rond de ~ 4.5-5% rendement.

Met inflatie van 2-3% blijft er natuurlijk niet veel over maar nog altijd beter dan sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:45:
[...]

100% equity exposure is redelijk aggressief, zo niet gewoon heel agressief. Het lijkt me niet bij je wens om defensief te beleggen passen. Defensief is misschien 10%/20%/30% equity exposure of iets in die richting.

Maar wellicht is het ook een goede vraag of defensief inderdaad het beste past bij je doelstellingen. Want waarschijnlijk is het geld niet op korte termijn nodig, waarschijnlijk is het ook geen ramp voor je kinderen als ze wat minder krijgen etc. Je beleggingen aanpassen omdat je perse de inflatie wilt verslaan is sowieso niet echt rationeel. Hoeveel inflatie er is heeft geen effect op hoeveel risico je kan nemen. Als je geen risico's of alleen beperkte risico's kan nemen moet je daar niet van af stappen omdat je perse een bepaald rendement wilt halen. En andersom ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Hielko op 12-01-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seacrate
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Apart, als ik een account probeer te maken op interactive brokers dan kan ik inloggen met m'n lynx account, is dat hetzelfde bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
seacrate schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:31:
Apart, als ik een account probeer te maken op interactive brokers dan kan ik inloggen met m'n lynx account, is dat hetzelfde bedrijf?
Ja Lynx is een reseller van IB. Je gebruikt dan een account van IB. Als je wil overstappen zul je contact moeten opnemen met Lynx. Maar die werken niet altijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:35:

Fysiek goud in kluis via goldrepublic.nl misschien een idee? Ik spaar trouwens zelf voor mn kinderen gewoon NT.

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 12-01-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Nu online
Ik zit te denk aan een instap in Unibail ivm mijn verwachting dat Corona richting de finish gaat. Indien dat zo is, zal zich komend voorjaar en waar volksfeest in de winkels afspelen. Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7yZLxSAEJTASi8wdFRo4yYEzCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhdZzRumqXEhfYTD6W6e7OPy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 17:48
Ik heb gezocht op het forum, maar kreeg niet de resultaten welke ik zocht. Ik ben benieuwd als jullie indexfondsenvergelijken.nl gebruiken met welke groei en dividend percentages jullie spelen\rekenen? De standaard, passen jullie dit spelenderwijs aan naar eigen inzicht of nemen jullie de waardes welke door het gewenste fonds op hun website genoemd/gerapporteerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:14
Zijn er hier meer mensen die niet kunnen inloggen op de SaxoInvestor website? Gisteren veel problemen en vanavond kom ik er helemaal niet in.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010

CeesKees

I rest my Kees

r0bb schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
Ik zit te denk aan een instap in Unibail ivm mijn verwachting dat Corona richting de finish gaat. Indien dat zo is, zal zich komend voorjaar en waar volksfeest in de winkels afspelen. Wat denken jullie?
[Afbeelding]
Ik denk dat er een faillissementsgolf zich gaat voordoen, gevolgd door drastische en structurele huurverlaging.

Ook zal veel leegstand moeten worden opgelost door middel van het ombouwen naar een andere bestemming.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

[Afbeelding]
ik ben geen fan van commercieel vastgoed reits. Ik zie veel leegstand, en filmpjes als dit:
YouTube: NYC urban decay followup - 6 months later wordt ik niet erg warm.

Dat is is new York, maar ook dichtbij in assen zie ik nog de markt niet bepaald aantrekken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:45: Ik hoef er geen dikke winsten mee te behalen, maar een rendement gelijk aan de inflatie is wel gewenst :)
Een optie zou kunnen zijn om te kijken naar de Europese versies van de Vanguard LifeStrategy en de BlackRock ESG Multi-Asset fondsen.

Beide bestaan uit een mix van obligaties en aandelen (in verschillende samenstellingen) en zijn dan ook bedoeld als een alles-in-één-oplossing.

https://www.bankeronwheel...rategy-ucits-etfs-europe/
https://www.bankeronwheel...cits-etfs-macv-modr-magr/

Het is wel de vraag of in de huidige markt een obligatie deel nog zin heeft, of dat je wellicht beter met een deposito deel af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
[Afbeelding]
Corona richting de finish? Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag? Want alles wat ik hoor is dat we maar beter aan het idee kunnen wennen dat het een blijvertje is / we er de komende jaren gewoon mee te dealen hebben.

Online shopping was al een uitdaging voor fysieke winkels en heeft alleen maar een grotere vlucht genomen door het hele covid gebeuren. Ik zie geen reden waarom dat straks -langdurig- weer om zou keren.

Verder wat @mrc4nl zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 12-01-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
mrc4nl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:57:
[...]

ik ben geen fan van commercieel vastgoed reits. Ik zie veel leegstand, en filmpjes als dit:
YouTube: NYC urban decay followup - 6 months later wordt ik niet erg warm.

Dat is is new York, maar ook dichtbij in assen zie ik nog de markt niet bepaald aantrekken.
hahah, super grappig. Ik klik het filmpje aan en zie meteen het gebouw waar we net een paar dagen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anonyymm schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:35:
Ik heb gezocht op het forum, maar kreeg niet de resultaten welke ik zocht. Ik ben benieuwd als jullie indexfondsenvergelijken.nl gebruiken met welke groei en dividend percentages jullie spelen\rekenen? De standaard, passen jullie dit spelenderwijs aan naar eigen inzicht of nemen jullie de waardes welke door het gewenste fonds op hun website genoemd/gerapporteerd wordt?
Gewoon de standaard instellingen. Dat zijn best redelijke verwachtingen. Het is maar een indicatie hè. Maar daarmee krijg je wel een goede indruk van wat je aan kosten kwijt bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 19:36
[Afbeelding]
I geloof daar niks van. Die zaten ook voor corona al in een trend naar beneden. Ik denk dat corona een blijvende verschuiving naar online shopping teweeg heeft gebracht. Zie daarom niet direct een heel rooskleurige toekomst voor Unibail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hielko schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Maar wellicht is het ook een goede vraag of defensief inderdaad het beste past bij je doelstellingen. Want waarschijnlijk is het geld niet op korte termijn nodig, waarschijnlijk is het ook geen ramp voor je kinderen als ze wat minder krijgen etc.
Klopt, het geld is niet direct nodig. Het is ook geen ramp als ze minder krijgen, maar wel jammer natuurlijk dat wat we nu maandelijks inleggen over 15 jaar veel en veel minder waard is.
Je beleggingen aanpassen omdat je perse de inflatie wilt verslaan is sowieso niet echt rationeel. Hoeveel inflatie er is heeft geen effect op hoeveel risico je kan nemen. Als je geen risico's of alleen beperkte risico's kan nemen moet je daar niet van af stappen omdat je perse een bepaald rendement wilt halen. En andersom ook.
Klopt ook, maar ik ben dus gewoon op zoek naar manieren om een rendement van 1-3% te behalen. Hoeft niet perse met beleggen te zijn, maar heel veel andere opties zijn er volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
[Afbeelding]
YouTube: Peter Lynch: Here's How To Deal With A Falling Stock
plus
YouTube: Warren Buffett & Charlie Munger on How to define and develop 'Circle... (Medium: The Four Stages of Competence)

Ik heb geen idee, maar er is vast een rede waarom het zo hard afgestraft is.

[ Voor 22% gewijzigd door Qunix op 13-01-2022 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Nu online
Charly schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Corona richting de finish? Waar haal je dat vandaan als ik vragen mag? Want alles wat ik hoor is dat we maar beter aan het idee kunnen wennen dat het een blijvertje is / we er de komende jaren gewoon mee te dealen hebben.

Online shopping was al een uitdaging voor fysieke winkels en heeft alleen maar een grotere vlucht genomen door het hele covid gebeuren. Ik zie geen reden waarom dat straks -langdurig- weer om zou keren.

Verder wat @mrc4nl zegt.
Ik zeg dat ikzelf verwacht dat corona naar de finish loopt. Gedistilleerd uit de media dat oa Spanje en VK corona als griep gaan beschouwen. Je kan het leven geen 10 jaar stilleggen met om de klapscheet lockdowns, en omicron is de variant die we nodig hadden: we kunnen weer door.

Verder ben ik het wel eens met jullie dat online een nog grotere bedreiging is geworden. Echter Unibail zit grotendeels in premium winkelcentra die niet perse daardoor worden bedreigd ivm experiences?

[ Voor 3% gewijzigd door r0bb op 13-01-2022 07:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 19:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Afbeelding]
Hier in Europa gaan we nog naar de winkels, maar de Amerikanen zijn anders.

Hun ruimtelijke ordening is op de auto gericht en in elke zone mag er maar 1 ding. Alleen maar handelspanden, alleen maar woningen,... Leven in de suburbs betekent grote afstanden moeten doen om de eerste winkel tegen te komen. Bestellen en aan huis laten leveren is altijd al aantrekkelijk geweest.

Bovendien konden ze tot in 2018 de sales tax vermijden in de staten zonder fysieke aanwezigheid. Naar onze begrippen vertaald: amazon.de kon met 0% BTW verkopen in alle EU-landen behalve Duitsland. Op deze manier had Amazon voorsprong op de winkels die wel de lokale sales tax moeten aanrekenen.

De malls sterven uit, tenzij als ze aan het Spaanstalig publiek aanpassen, waar de familie nog een begrip en ze doen familie-uitstappen naar de mall waar de kinderen kunnen spelen, entertainment is. Voor de meerderheid van de bevolking is het individualisme van toepassing.

Sinds de Corona is het thuiswerken doorgebroken, nu kunnen de mensen echt hele dag thuis zitten. Niet meer naar het werk, winkels,... moeten rijden. Er zijn veel minder forenzen/pendelaars in steden zoals New York. Dus er zijn geen winkels meer nodig voor de broodjes, koffie, lunch,... en de huizenprijzen kelderen daar, want het is goedkoper wonen op een grote afstand in de suburbs of boerenbuiten.

Grote bedrijven hebben ook de voordelen van thuiswerken ontdekt. Niet meer vechten om talent in de grootsteden aan de kust, ze kunnen mensen in alle staten aanwerven en de lonen verlagen naar de goedkopere huurprijzen, levensduurte,... Naar Nederlandse begrippen vertaald: geen Randstad meer nodig en het werk verplaatst naar Limburg, Friesland, Groningen,... waar de mensen goedkoper wonen en met een lager loon tevreden zijn.

Slecht voor de Amerikaanse handelspanden, kantoren en grootsteden. Een aantal van de voormalige winkelcentra zijn tot distributiecentra voor de online winkels geconverteerd.

In Europa is de ruimtelijke ordening meestal gemengd gebruik, waar mensen kunnen wonen, werken en winkelen in dezelfde straten of wijken. Er is meer cohesie in de samenleving in vergelijking met de Amerikanen die continue met levels/tiers, standen, segregatie/categorieën,... bezig zijn en de Amerikaanse middenklasse heeft het recht om geen armen te zien.

Voor mij is het afstoten van Noord-Amerikaanse winkelcentra noodzakelijk. Indien nodig Noord-Amerikaanse activiteiten afstoten en focussen op eigen continent, culturen dat we nog kunnen verstaan. De koers zal op de inkrimping aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Nu online
rapture schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:01:
[...]

Hier in Europa gaan we nog naar de winkels, maar de Amerikanen zijn anders.

Hun ruimtelijke ordening is op de auto gericht en in elke zone mag er maar 1 ding. Alleen maar handelspanden, alleen maar woningen,... Leven in de suburbs betekent grote afstanden moeten doen om de eerste winkel tegen te komen. Bestellen en aan huis laten leveren is altijd al aantrekkelijk geweest.

Bovendien konden ze tot in 2018 de sales tax vermijden in de staten zonder fysieke aanwezigheid. Naar onze begrippen vertaald: amazon.de kon met 0% BTW verkopen in alle EU-landen behalve Duitsland. Op deze manier had Amazon voorsprong op de winkels die wel de lokale sales tax moeten aanrekenen.

De malls sterven uit, tenzij als ze aan het Spaanstalig publiek aanpassen, waar de familie nog een begrip en ze doen familie-uitstappen naar de mall waar de kinderen kunnen spelen, entertainment is. Voor de meerderheid van de bevolking is het individualisme van toepassing.

Sinds de Corona is het thuiswerken doorgebroken, nu kunnen de mensen echt hele dag thuis zitten. Niet meer naar het werk, winkels,... moeten rijden. Er zijn veel minder forenzen/pendelaars in steden zoals New York. Dus er zijn geen winkels meer nodig voor de broodjes, koffie, lunch,... en de huizenprijzen kelderen daar, want het is goedkoper wonen op een grote afstand in de suburbs of boerenbuiten.

Grote bedrijven hebben ook de voordelen van thuiswerken ontdekt. Niet meer vechten om talent in de grootsteden aan de kust, ze kunnen mensen in alle staten aanwerven en de lonen verlagen naar de goedkopere huurprijzen, levensduurte,... Naar Nederlandse begrippen vertaald: geen Randstad meer nodig en het werk verplaatst naar Limburg, Friesland, Groningen,... waar de mensen goedkoper wonen en met een lager loon tevreden zijn.

Slecht voor de Amerikaanse handelspanden, kantoren en grootsteden. Een aantal van de voormalige winkelcentra zijn tot distributiecentra voor de online winkels geconverteerd.

In Europa is de ruimtelijke ordening meestal gemengd gebruik, waar mensen kunnen wonen, werken en winkelen in dezelfde straten of wijken. Er is meer cohesie in de samenleving in vergelijking met de Amerikanen die continue met levels/tiers, standen, segregatie/categorieën,... bezig zijn en de Amerikaanse middenklasse heeft het recht om geen armen te zien.

Voor mij is het afstoten van Noord-Amerikaanse winkelcentra noodzakelijk. Indien nodig Noord-Amerikaanse activiteiten afstoten en focussen op eigen continent, culturen dat we nog kunnen verstaan. De koers zal op de inkrimping aangepast moeten worden.
Bedankt voor dit waardevolle inzicht. Ik krijg van meerdere kanten het advies om dit toch niet te doen. Ik weet ook niet wat de portefeuille ratio VS/EU is, dacht eigenlijk een easy x3 te zien hier richting de zomer aangezien assets per stock 166eu zijn nu.

Maar zoals hier al vaker wordt gezegd, ook dat soort scenarios zitten al ingeprijst wss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
[Afbeelding]
Herstel van winkelcentra is zeker een mogelijkheid. Kijk maar naar America, waar bezoek en omzet alweer hoger liggen dan voor corona. Ook vanuit bijvoorbeeld Mall of the Netherlands zijn de geluiden enorm positief. Zowel in de URW cijfers als concurrenten (zie Simon Property Group, Macerich, Tanger factory outlet) is dat mooi te zien.
Het is echter sterk afhankelijk van de locatie van het vastgoed, en management. Vastgoed op slechte locaties, gaat wel gebukt onder lagere bezoekersaantallen en online shopping. Degene waar beide slecht is, nouja, vorig jaar zijn onder andere PREIT en Washington Prime failliet gegaan.

Echter daar zijn ook veel kansen omdat de locaties zelf vaak toch stadscentra zijn. Ombouw naar kantoren of woonruimtes, kan veel meerwaarde bieden. Dat zie je ook in nederland -> veel winkel vastgoed is omgebouwd naar woningen. Voor PREIT is dat geloof ik nu ook de route uit het failissement, heel veel ombouwen naar appartementen.
Dat mes snijdt aan 2 kanten. Vastgoed dat wordt omgebouwd wordt meer waard, best logisch. Echter de terugloop in winkel m2's zorgt ook voor vraag/aanbod verandering. Het zorgt voor meer publiek naar de resterende kleinere hoeveelheid locaties, waardoor die echte top plekken juist méér waard worden door steeds verder oplopende bezoekscijfers en omzet.

In geval van URW zijn de locaties super, maar het management bagger. Waar concurrentie de crisis aanpakte om goedkoop vastgoed op te kopen, ging URW juist verkopen tegen relatief lage bedragen (want crisis) om schulden af te lossen.
Waar concurrentie vastgoed ombouwt naar kantoren of zelfs woningen voor diversificatie of soort arbitrage op enorme verschil in waardering (zie bijvoorbeeld Macerich - 550k ft retail into office met Google Campus, PReit- malls into appartments) is URW meer bezig met marketing zoals 'rebranding to westfield formula'.
Waar concurrentie dividend alweer aan het verhogen is vanwege de successen, heeft URW het voor meerdere jaren in de vriezer moeten zetten.

Dat verschil in prestaties en geen gebruik maken van de voordelen die een goede crisis bied, is dan ook goed terug te zien in de koers. Unibail staat over 1 jaar op +6,8%. Concurrentie op +40 +60 +80%.
Enerzijds covid herstel, anderzijds afname van hoeveelheid winkelruimte (ombouw) waardoor het volledige portfolio meer waard wordt.

De vraag die je dus stelt is niet zozeer wat het beeld is van winkelcentra/retail vastgoed. Die vooruitzichten zijn erg positief voor de juiste locaties - en URW bezit hele goede locaties in drukke stadscentra. De vraag is of het URW management kan doen wat in belang is van het bedrijf. Minder buy-high sell-low en minder marketing investering ('rebranding'), meer buy-low en kansen pakken.

offtopic:
Full disclore; zelf mijn aanzienlijke URW positie vorig jaar verkocht, ondanks goede cijfers vanuit de winkelcentra zelf, omdat herstel management rare streken bleef uithalen. Dat deels verplaatsen naar degene met verstand van zaken heeft veel meer opgeleverd ondanks een veel kleinere positie.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 13-01-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Nu online
https://www.urw.com/PORTFOLIO

Als ik het portfolio bekijk zie ik voornamelijk dikke premium shopping malls. Dat zijn geen plekken waar leegstand plaatsmaakt voor woningen of magazijnen, maar waar de C&A plaatsmaakt voor Gucci.

Ik kom zelf uit Amstelveen en Stadshart Aveen staat er ook tussen. Corona kan veel stuk hebben gemaakt en online shoppen kan savonds op de bank nog zo aantrekkelijk zijn, maar 1 ding weet ik zeker, stadshart Aveen barst altijd uit zn voegen.

Naja nog maar eens goed over nadenken :)

[ Voor 12% gewijzigd door r0bb op 13-01-2022 09:33 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij