Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

r0bb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:04:
https://www.urw.com/PORTFOLIO

Als ik het portfolio bekijk zie ik voornamelijk dikke premium shopping malls. Dat zijn geen plekken waar leegstand plaatsmaakt voor woningen of magazijnen, maar waar de C&A plaatsmaakt voor Gucci.

Ik kom zelf uit Amstelveen en Stadshart Aveen staat er ook tussen. Corona kan veel stuk hebben gemaakt en online shoppen kan savonds op de bank nog zo aantrekkelijk zijn, maar 1 ding weet ik zeker, stadshart Aveen barst altijd uit zn voegen.

Naja nog maar eens goed over nadenken :)
Ik denk dat de eerste weken van een nieuwe opening fantastisch geweldig gaan zijn. Iedereen en z'n moeder heeft opeens "vul nutteloos ding in hier" nodig en gaat massaal naar de woonmalls en winkels.

Een paar weken later is alles in huis wat we niet nodig hadden en bestellen we weer vrolijk op Amazon want dat is toch wel een heel stuk makkelijker.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 19:16
Nou, zat Randstad deze week net weer lekker in de lift komt J.P. Morgan met een verkoop advies en kakt de boel weer in. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

r0bb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Bedankt voor dit waardevolle inzicht. Ik krijg van meerdere kanten het advies om dit toch niet te doen. Ik weet ook niet wat de portefeuille ratio VS/EU is, dacht eigenlijk een easy x3 te zien hier richting de zomer aangezien assets per stock 166eu zijn nu.

Maar zoals hier al vaker wordt gezegd, ook dat soort scenarios zitten al ingeprijst wss.
Als ik dan lees dat de concurrenten in dezelfde de sector slimmer op de crisis ingespeeld hebben, dan kan je afvragen of je in zo'n bedrijf wilt beleggen.

Winkelcentra rebranden en schulden aflossen vs converteren naar woningen die meer waard zijn, het aanbod aan winkels verlagen totdat de winkels schaar en duur worden en van de lage rente gebruik maken om op vastgoedkoopjesjacht te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
r0bb schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:04:
https://www.urw.com/PORTFOLIO

Als ik het portfolio bekijk zie ik voornamelijk dikke premium shopping malls. Dat zijn geen plekken waar leegstand plaatsmaakt voor woningen of magazijnen, maar waar de C&A plaatsmaakt voor Gucci.

Ik kom zelf uit Amstelveen en Stadshart Aveen staat er ook tussen. Corona kan veel stuk hebben gemaakt en online shoppen kan savonds op de bank nog zo aantrekkelijk zijn, maar 1 ding weet ik zeker, stadshart Aveen barst altijd uit zn voegen.

Naja nog maar eens goed over nadenken :)
Amstelveen en Almere zijn inderdaad mooie voorbeelden om retail/wonen te combineren, en als cadeau zorgen al die woningen automatisch ook voor meer gebruik van de lokale winkels ipv online of elders heen te gaan ivm de korte reistijd. Tegelijk zorgen die woningen ook voor hoger aantal inwoners binnen bereik van de winkels.

Zijn dan ook gelijk voorbeelden van plekken die eigenlijk altijd druk zijn en amper/geen leegstand ervaren.

Zie bijvoorbeeld ook iets als RioCan, die is ook transformeren van full-retail naar living/retail combinatie. Want een grote flat boven je winkel? Geeft als soort magisch effect meer voetvolk/omzet en dus hogere waardering/huur voor die retail locatie. Tegelijk pak je ook diversificatie mee, en profiteer je ervan dat woonruimte vaak meer financieel oplevert.

Vraagt alleen management met visie/verstand - iets wat al die bedrijven die afgelopen crisis succesvoller waren dan URW gemeen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 20:01

XanderDrake

Build the future!

Zoals de meeste van jullie weten is WeTransfer van plan om een IPO uit te voeren op de AEX. Dit zat er al een tijdje aan te komen, ik had het ook al langer op mijn radar. Ik vind het uiteindelijk een mooi bedrijf, simpel maar doeltreffend businessmodel. Ze maken ook al bijna 10 jaar winst, wat voor een tech startup/scaleup toch wel mooi is. Ze zitten wel in een competitieve markt, welke flink groeit dankzij de digitalisatie en thuiswerken.

Hier is men niet zo positief over deze IPO, een cashgrab wordt gezegd. Op zich denk ik dat ze nog wel kunnen groeien qua marktaandeel, met de juiste focus en marketing. Ze maken gewoon winst dus er is geen direct risico van gebrek aan liquiditeit en failliet gaan. Op termijn is dividend ook mogelijk.

Maaarrr inderdaad, als je kijkt Zoom dan dalen de aandelen al maanden. De waarde van het aandeel staat in verband met de winst en omzet, in ieder geval gedeeltelijk. Dat zal ook gelden voor WeTransfer.

Ik denk dat we nog steeds flink geld kunnen verdienen aan de WeTransfer IPO. Maar de kans is dat het aandeel na de IPO flink daalt. Voor al de IPO's die ik volg (RobinHood, Rivian, SweetGreen, Sono Motors) zijn de aandelen flink gedaald (-30% tot -70%) en allen momenteel onder de IPO aandeelprijs. Het zal iets te maken hebben met inflatie en rente. Dus als je instapt bij WeTransfer, stap ook weer op tijd uit óf blijf lang zitten :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 15:48
XanderDrake schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:00:
Ik denk dat we nog steeds flink geld kunnen verdienen aan de WeTransfer IPO. Maar de kans is dat het aandeel na de IPO flink daalt. Voor al de IPO's die ik volg (RobinHood, Rivian, SweetGreen, Sono Motors) zijn de aandelen flink gedaald (-30% tot -70%) en allen momenteel onder de IPO aandeelprijs. Het zal iets te maken hebben met inflatie en rente. Dus als je instapt bij WeTransfer, stap ook weer op tijd uit óf blijf lang zitten :)
Dat heeft vooral iets te maken met die specifieke bedrijven (veel hype weinig inhoud), als dat de dingen zijn die je vooral volgt moet je misschien ook eens kritisch kijken naar je eigen informatie voorziening. ;)

Wat betreft WeTransfer: ik zie daar totaal geen toekomst in, die worden totaal verslonden door de Microsofts en Googles van deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 06:28
Morty schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:20:

Wat betreft WeTransfer: ik zie daar totaal geen toekomst in, die worden totaal verslonden door de Microsofts en Googles van deze wereld.
Dit, WeTransfer heeft ook niet echt een USP en is ongemakkelijk in gebruik, waarom een tijdelijke link als ik het gewoon tot het einde ter tijden in mijn Google Drive kan laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Morty schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:20:
Dat heeft vooral iets te maken met die specifieke bedrijven (veel hype weinig inhoud), als dat de dingen zijn die je vooral volgt moet je misschien ook eens kritisch kijken naar je eigen informatie voorziening. ;)
Natuurlijk veel hype, maar in de maanden dat ze op de markt zijn, is er niet zoveel veranderd in hun business model en hun toekomst plannen. Ook nog geen schandalen danwel krimp van hun marktaandeel. Oftewel; ze hebben zelf nog niets fout kunnen doen, het zijn de aandeelhouders die veranderd zijn van gedachten.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
XanderDrake schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Natuurlijk veel hype, maar in de maanden dat ze op de markt zijn, is er niet zoveel veranderd in hun business model en hun toekomst plannen. Ook nog geen schandalen danwel krimp van hun marktaandeel. Oftewel; ze hebben zelf nog niets fout kunnen doen, het zijn de aandeelhouders die veranderd zijn van gedachten.
De gedachte/hoop van de meeste was waarschijnlijk dat het direct na de IPO door het dak zou gaan en ze snel konden cashen. Mensen kopen over het algemeen geen hype aandelen om de fundamentals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
1) 387.000 abonnees moeten de kosten van 87 miljoen gebruikers dragen.
2) €160 miljoen ophalen komt neer op €413 winst per abonnee die je nodig hebt om quitte te draaien.

Die twee feiten lijken mij toch niet verenigbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:20
Is BE Semiconductor Industries (Besi) inderdaad een nog redelijk onbekend aandeel in die specifieke sector met een goede outlook voor de lange termijn/long? Ik ben nog niet goed in fundamentals maar ik heb het idee dat deze voor de lange termijn interessant kan zijn vanwege marktleider in hybrid bonding techniek, redelijk onbekend aandeel, en al een goed divident. Wellicht ondergewaardeerd dus. Echt bedrijf in plaats van speculatie zoals we van sommige US tech kennen. Een ASML en ASMI ook natuurlijk maar ik denk dat je bij Besi er wellicht nog vroeg bij kunt zijn.

Edit: Wellicht een kandidaat voor overname maar dan tegen veel hogere waardering. Ik ga het erop wagen.

[ Voor 8% gewijzigd door KleineJoop op 13-01-2022 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
Besi is bepaald geen nieuwkomer. Het is geen ASML in de zin dat ze unieke technologie hebben waar concurrenten niet mee kunnen concurreren, maar betekent dat natuurlijk niet dat het bedrijf geen bestaansrecht heeft, of zelf zeer goed kan draaien. Ik zie ze echter niet 'naar de moon' gaan. Naar mijn idee varen ze toch vooral mee op de golven van de chipindustrie. Zeker niet slecht, maar ook niet iets waar je nu vroeg bij kan zijn wat nog exponentieel gaat groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:20
Hmm oké. Wat dat betreft is het denk ik moeilijk als je zoals ik alleen de AEX volgt om ergens vroeg bij te zijn. ASML had ik vroeg/paar jaar geleden bij kunnen zijn maar is deels hindsight en deels onwaar omdat ik toen überhaupt nog niet (slim) met beleggen bezig was, sindsdien realiseer ik mij mijn beperkingen en zit ik alleen in indexfondsen en zo af en toe valt er iets op zoals BESI dus maar blijkt maar weer dat je er gemakkelijk naast kunt zitten/te optimistisch kunt zien.

Wat dat betreft blijf ik denk ik zeer gespreid zitten maar wel zo af en toe een enkel aandeel (a 2.5-5% portfolio) met het idee long/groei, al zal dat dus vaker helaas niet zo zijn dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethur
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-05 09:27
Heren, ik lees al tijdje hier met jullie mee en vind dit erg boeiend. Inmiddels beleg ik al heel wat jaren en merk dat ik toch wel echt een goede tool zoek die (los van de software van een broker) mijn performance kan monitoren. Ik ben op dit forum al een aantal keren Portfolio Performance tegen gekomen. Ziet er erg goed uit en dit is precies wat ik zoek.

Weten jullie of het mogelijk is om vanuit SaxoBank een csv te exporteren zodat ik die in PP kan uploaden? Zo nee, is er dan een wijze waarop ik in PP aan kan geven dat ik een aandeel/ETF in het verleden heb gekocht (lees: aantal jaren geleden)?

Om mijn performance te meten wil ik namelijk graag beginnen in het verleden toen ik als klein mannetje mijn eerste aandeel kocht (bakken met verlies geleden maar dat maakt niet uit:P)

Dank alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Piethur schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:30:
Zo nee, is er dan een wijze waarop ik in PP aan kan geven dat ik een aandeel/ETF in het verleden heb gekocht (lees: aantal jaren geleden)?
Bij iedere transactie die je invoert in PP heb je een veld met de datum. Die kan je aanpassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
https://www.cbs.nl/nl-nl/...nlijke-inflatiecalculator Hij staat weer online... Kan je je eigen inflatie berekenen.

[ Voor 58% gewijzigd door Qunix op 13-01-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die snap ik niet. Inflatie betreft de prijsstijging van de producten/diensten die je gebruikt. Hoeveel je persoonlijk investeert en waarin heeft toch geen invloed op de prijs van bijvoorbeeld de kapper of een brood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethur
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-05 09:27
Zr40 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Bij iedere transactie die je invoert in PP heb je een veld met de datum. Die kan je aanpassen :)
Dank, had niet goed gekeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zr40 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:09:
Die snap ik niet. Inflatie betreft de prijsstijging van de producten/diensten die je gebruikt. Hoeveel je persoonlijk investeert en waarin heeft toch geen invloed op de prijs van bijvoorbeeld de kapper of een brood?
Je hebt gelijk. Ik dacht aan iets anders en haal alles door elkaar. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:15
Fijn, ik stijg richting de 8%. Dachten ze vorig jaar huurders te helpen door de maximale huursverhoging aan de inflatie te binden.. :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-05 14:57
Leuke tool. Wel grappig dat de woninghuur 250 euro als defaultwaarde heeft :+ Persoonlijk kom ik op 8,1% uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Ja en nee. Inflatie blijft een 'basket' die voorgedefinieerd is. Met aannames/uitsluitingen die niet per se realistisch zijn.

Door zelf je berekening te doen, kan je beter inschatten of de gerapporteerde officiële inflatie ook realistisch is.

Als ze 5% rapporten, maar je komt eerder op 10% uit? Even extreem voorbeeld, heeft dan wel degelijk invloed op de verwachtingen en prestaties van de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Xanaroth Ik reageerde op een inmiddels verwijderd deel van de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

inflatie kan je op veel verschillende manieren meten, niet alles stijgt even hard. zo heb je ook verschillende inflatiecijfers. CPI, Core inflation, industieprijzen etc.

ik geeft 0 euro uit aan drank en tabak, maar moet wel veel tanken. dus ik meer meer last van de energieprijzen dan misschien iemand anders.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 14-01-2022 00:11 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:24
KleineJoop schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:29:
Is BE Semiconductor Industries (Besi) inderdaad een nog redelijk onbekend aandeel in die specifieke sector met een goede outlook voor de lange termijn/long? Ik ben nog niet goed in fundamentals maar ik heb het idee dat deze voor de lange termijn interessant kan zijn vanwege marktleider in hybrid bonding techniek, redelijk onbekend aandeel, en al een goed divident. Wellicht ondergewaardeerd dus. Echt bedrijf in plaats van speculatie zoals we van sommige US tech kennen. Een ASML en ASMI ook natuurlijk maar ik denk dat je bij Besi er wellicht nog vroeg bij kunt zijn.

Edit: Wellicht een kandidaat voor overname maar dan tegen veel hogere waardering. Ik ga het erop wagen.
Ik heb ooit BESI gekocht in het verleden. De koers was toen al vrij hoog en ik heb het gekocht ergens rond de 30. Ging nog even omhoog en toen klapte het in elkaar naar bijna de helft van mijn aankoop bedrag.
Balen dus :( . Maar goed net zoals "Bob the worste investor" heb ik het vrolijk laten staan.
BESI zit nu mooi boven de 80, koerswinst van meer dan 250% 8)

Het aandeel BESI is erg instabiel, het kan het erg hard stijgen maar ook net zo hard dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:15
phantom09 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:24:
[...]

Ik heb ooit BESI gekocht in het verleden. De koers was toen al vrij hoog en ik heb het gekocht ergens rond de 30. Ging nog even omhoog en toen klapte het in elkaar naar bijna de helft van mijn aankoop bedrag.
Balen dus :( . Maar goed net zoals "Bob the worste investor" heb ik het vrolijk laten staan.
BESI zit nu mooi boven de 80, koerswinst van meer dan 250% 8)

Het aandeel BESI is erg instabiel, het kan het erg hard stijgen maar ook net zo hard dalen.
Besi is m’n oude pijn. Heb het ooit voor €16 pre split gekocht (€8 nu) maar had het geld een jaar later nodig 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:18
Vandaag is de aankondigingsdatum van het dividend NT World. Betekend dit dat ze vandaag het bedrag bekendmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:31
r0bb schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:31:
Vandaag is de aankondigingsdatum van het dividend NT World. Betekend dit dat ze vandaag het bedrag bekendmaken?
Eerlijk gezegd kun je er bij Northern Trust geen peil op trekken maar tot nu toe zijn ze vaker te laat dan precies op tijd :)

Ga er maar vanuit dat je pas rond 7 februari zult weten waar je aan toe bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 14-01-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 20:43

Jebus4life

BE User

Ik probeer niet té veel rekening te houden met koersdoelen (eigenlijk gebruik ik koersdoelwijzigingen vooral om mijn eigen valuering nog eens tegen te toetsen); maar een stevige koersdoelverhoging amper 2 weken nadat je zelf gekocht hebt voelt toch wel even lekker aan (y)
(Moet de koers ook wel echt richting die 92 pond gaan, anders is het wel niet zo nuttig natuurlijk :+ )
Goldman Sachs verhoogt het koersdoel van LONDON STOCK EXCHANGE naar 9.240,00GBX van 8.695,00GBX. Het koopadvies van maandag 8 november 2021 wordt herhaald. Dit vorige advies heeft geresulteerd in een rendement van 3,44%.

Koersdoel: 9.240,00GBX
Huidige koers: 7.386,00GBX

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 14-01-2022 10:24 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:51
r0bb schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:31:
Vorig jaar op 8-2, betaaldatum 22-2
https://www.abnamro.nl/nl...nieuw/fund/view?fc=050403

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Volgens mij was dat de snapshot datum, niet de datum aankondiging bedrag. Snapshot datum dit jaar 7 feb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Groenfonds was dit jaar niet zo'n succesvolle trade voor mij als vorig jaar, verlies van ~0.75%. Belastingvoordeel maakt dit gelukkig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 22:30

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Ik heb op 27 december een order ingediend om mijn portefeuille op the heffen. Op 29 december werd er nog van alles aangekocht. De eerste verkoop orders verschenen pas 3 januari in het transactie overzicht. Op 5 januari werden deze uitgevoerd maar ik heb nog steeds geen geld ontvangen op mijn rekening.

Op alle fronten zou ik dit product van Openbank daarom afraden en ook de andere beleggingsmogelijkheden zijn volgens mij traag en duur.
Is het geld bij jou al beschikbaar op je betaalrekening? Ik heb weliswaar wat later de opdracht gegeven om alles te liquideren, en tot nu toe lijken de meeste opdrachten wel uitgevoerd, maar beschikbaar stellen op de gekoppelde betaalrekening, ho maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:09
oscar82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Is het geld bij jou al beschikbaar op je betaalrekening? Ik heb weliswaar wat later de opdracht gegeven om alles te liquideren, en tot nu toe lijken de meeste opdrachten wel uitgevoerd, maar beschikbaar stellen op de gekoppelde betaalrekening, ho maar...
Nog steeds niet! Heb ze al gebeld deze week. Werd vandaag terug gebeld. Een of ander vaag verhaal over iShares Japan blabla. Als het daar aan had gelegen hadden ze de rest van het geld wel kunnen overmaken maar ook dat is niet gebeurd. Ze boden wel aan om een voorschot over te maken maar zo belangrijk vond ik niet. Als het goed is zou het volgende week binnen moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 22:30

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Nog steeds niet! Heb ze al gebeld deze week. Werd vandaag terug gebeld. Een of ander vaag verhaal over iShares Japan blabla. Als het daar aan had gelegen hadden ze de rest van het geld wel kunnen overmaken maar ook dat is niet gebeurd. Ze boden wel aan om een voorschot over te maken maar zo belangrijk vond ik niet. Als het goed is zou het volgende week binnen moeten komen.
Bij mij lijkt het proces te 'hangen' het op de verkoop van een robeco euro bonds fonds. Die is gewoon elke werkdag verhandeld in de afgelopen periode van 2 weken. Nog maar even geduld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Bij mij lijkt het proces te 'hangen' het op de verkoop van een robeco euro bonds fonds.
Die is bij mij als een naar laatste uitgevoerd, gisteren. Enige die nu nog open staat is iShares Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Zijn er meer mensen die niet kunnen inloggen op Degiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MagniArtistique schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:20:
ik ging net hier kijken of er berichten over waren.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-05 10:22
ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:21:
[...]

ik ging net hier kijken of er berichten over waren.
Net als ik, ik kom er ook niet in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43

Degiro heeft een storing. Niemand kan inloggen. Je bent niet gehacked.

Heb ze net gebeld. Komt zo een melding op de webtrader. Wel even goed voor de rikketik ;)

[ Voor 21% gewijzigd door MagniArtistique op 14-01-2022 16:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 02:53
MagniArtistique schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:20:
Altijd toch, als er volatiliteit is in de markt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

DJTimo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Hmm ik weet niet of deze opmerking ironisch bedoelt is, maar ik heb er nooit last van gehad. En volatiel is het in ieder geval bijna wekelijks ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eerder andersom, als er niets bijzonders aan de hand is hebben ze nooit een storing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 02:53
XanderDrake schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Hmm ik weet niet of deze opmerking ironisch bedoelt is, maar ik heb er nooit last van gehad. En volatiel is het in ieder geval bijna wekelijks ;)
De laatste tijd ging het goed, maar het was ook kerst. Ik heb in ieder geval het gevoel dat als er veel mensen willen inloggen het komt doordat de markt onrustig is en laat dat dan ook het moment zijn dat de website vaak ontoegankelijk is. kip/ei verhaal?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:28
DJTimo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Goede service. Je kan beter van je aandelen afblijven als er paniek is :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 15:44
Bij het plaatsen van stop limit orders kan ik “ignore open auction” aanvinken. Ik kan niet achterhalen wat deze functie precies doet. Kan iemand mij opweg helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWh82CXnO_vXP9yQ2fIcQyRmcjs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IH54OcOrQOO3O72qlfytCho2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat zorgt er voor dat je order niet actief is tijdens de openingsveiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07-2022
Een kleine vraag voor de ETF beleggers. Is er iemand die actief zijn/haar Sharpe ratio bijhoud, en hoeveel waarde hechten jullie hier aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:27:
Dat zorgt er voor dat je order niet actief is tijdens de openingsveiling.
Verander jij als grote beleggerskoning (:D) nog iets aan de samenstelling van je portfolio gezien dat rentebesluit? Eerder zag ik toch best wel veel groeiaandelen in je updates voorbijkomen. Wordt het tijd om wat meer waarde aan te schaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atomius schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Verander jij als grote beleggerskoning (:D) nog iets aan de samenstelling van je portfolio gezien dat rentebesluit?
Nee. Afgezien van dat ik wat geld dat ik voor de rente-arbitrage op de spaarrekening had gezet weer terug stuur naar IB.

Daarnaast, zelfs al zou ik ja zeggen, dat is toch niet mogelijk? Achteraf is te laat want de markt heeft al kunnen reageren, en vooraf kan je dat niet weten.
Eerder zag ik toch best wel veel groeiaandelen in je updates voorbijkomen.
Je ziet uitschieters voorbij komen in mijn updates. Je zou precies hetzelfde zien als je de losse holdings uit een gespreide ETF zou overnemen voor je portfolio, want die bevatten ook deze aandelen ;)
Wordt het tijd om wat meer waarde aan te schaffen?
Ik plak geen arbitraire 'groei' of 'waarde' labels aan mijn aandelen. Er zit een lange termijn thesis achter (en ja, dat besteed ik uit), maar een hogere rente heeft vooral invloed op de korte termijn. Waarom zou ik iets anders moeten kopen enkel omdat de rente verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Nee. Afgezien van dat ik wat geld dat ik voor de rente-arbitrage op de spaarrekening had gezet weer terug stuur naar IB.

Daarnaast, zelfs al zou ik ja zeggen, dat is toch niet mogelijk? Achteraf is te laat want de markt heeft al kunnen reageren, en vooraf kan je dat niet weten.

[...]

Je ziet uitschieters voorbij komen in mijn updates. Je zou precies hetzelfde zien als je de losse holdings uit een gespreide ETF zou overnemen voor je portfolio, want die bevatten ook deze aandelen ;)

[...]

Ik plak geen arbitraire 'groei' of 'waarde' labels aan mijn aandelen. Er zit een lange termijn thesis achter (en ja, dat besteed ik uit), maar een hogere rente heeft vooral invloed op de korte termijn. Waarom zou ik iets anders moeten kopen enkel omdat de rente verandert?
Helder, duidelijk. Thanks :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Pff, wat een chaos bij Saxo. Ik had een vrij eenvoudige portefeuille (twee ACTIAM-fondsen), dus zo moeilijk kan het niet zijn zou je zeggen. Inmiddels heb ik alles daar verkocht, maar ondertussen komen er op mijn transactieoverzicht steeds een paar bedragen met omschrijving "Rente klant" voor. Die schijnbaar willekeurige bedragen (van een paar euro) worden telkens afgeboekt en (als ik geluk heb) de volgende dag weer bijgeboekt.

Heb daar een vraag over gesteld bij de klantenservice. De eerste medewerker zegt "De debet rente dient u te betalen doordat u negatief stond op de rekening". Nee, ik stond niet negatief, dat weet ik zeker.

De tweede medewerker zegt "U kunt op het poppetje rechtsboven drukken > overzichten > effectenkredietrapport. Hier kunt u een overzicht downloaden met meer informatie over de opbouw van de in rekening gebrachte rente." Ik maak geen gebruik van effectenkrediet, heb dat nooit gedaan en wil dat ook niet doen. Weer een onzinnig antwoord waar ik niks aan heb. En ondertussen dus elke keer die bedragen die willekeurig worden afgeschreven (waardoor mijn kassaldo op een gegeven moment inderdaad een paar euro onder 0 stond).

Het is maar een paar euro, maar het bevestigt het beeld dat ze de boel daar niet onder controle hebben. Om maar niet te spreken van de vrijwel onbruikbare interface waarmee ik de berichten van de klantenservice moet beantwoorden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Ik kan er wel inkomen wat je zegt maar momentum investing heeft zich in het verleden natuurlijk wel bewezen. Volgens veel momentum signalen verwacht ik dat value nu momentum heeft.

Maar goed, ik ben zelf sceptisch dat dit blijft werken en investeer daarom ook niet in pure momentum funds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:14
Pistachenootje schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Ik kan er wel inkomen wat je zegt maar momentum investing heeft zich in het verleden natuurlijk wel bewezen. Volgens veel momentum signalen verwacht ik dat value nu momentum heeft.

Maar goed, ik ben zelf sceptisch dat dit blijft werken en investeer daarom ook niet in pure momentum funds.
Kun je dat met een fatsoenlijk onderzoek onderbouwen?
Ik heb namelijk altijd een beetje de indruk dat dit soort onderzoeken worden losgelaten op historische koersen, en daar heb je natuurlijk helemaal niets aan. Als die wat zouden zeggen over de toekomst zou dit forum niet bestaan, en kunnen we zinvoller dingen doen.
De koersen uit het verleden gaan in golven, alleen is het geen sin(x)….

Je scepticisme is vermoedelijk je grootste vriend ;)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:09
Het bestaan van momentum is wetenschappelijk sinds de monumentale paper van Jegadeesh en Titman uit 1993 https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.1993.tb04702.x in honderden zo niet duizenden artikelen bevestigd. Een grotere uitdaging is de reden achter het bestaan van momentum te achterhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
poehee schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:54:
[...]
Kun je dat met een fatsoenlijk onderzoek onderbouwen?
Ja die zijn er volop. Naast de hierboven genoemde studie zijn er nog vele anderen, eenvoudig te vinden via Google. Ik vind de artikelen van Swedroe wel prettig lezen, zoals deze. Deze bespreken diverse studies.

Wellicht interessant: de MSCI Momentum index heeft het sinds 1994 ~3.2% per jaar beter gedaan dan MSCI World (11.8% vs. 8.6%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Na het doorlezen van dit topic (en vele topics op Reddit) toch maar een post om wat duidelijkheid te krijgen:

Ik heb op dit moment al een rekening bij Meesman (85% aandelen wereldwijd en 15% obligaties wereldwijd). Mijn huisbank is ING en hier heb ik onlangs een beleggingsrekening geopend om mijn investeringsportfolio wat meer te verbreden. Mijn doel is om geen losse aandelen te kopen, maar voor de lange termijn te investeren.

Alle topics lezend vraag ik me dan 2 dingen af:
1) Heeft het zin om (via ING, DeGiro vind ik boeven) ETFs aan te kopen om mijn risico's te spreiden?
2) Ik kan via ING ook investeren in de NT fondsen (waaruit Meesman is opgebouwd). Heeft het dan nog zin om Meesman aan te houden of kan ik dit beter overhevelen naar ING?

Omelette du fromage!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
dxta schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:06:
1) Heeft het zin om (via ING, DeGiro vind ik boeven) ETFs aan te kopen om mijn risico's te spreiden?
2) Ik kan via ING ook investeren in de NT fondsen (waaruit Meesman is opgebouwd). Heeft het dan nog zin om Meesman aan te houden of kan ik dit beter overhevelen naar ING?
1) Nee, je risico is al gespreid over een grote hoeveelheid bedrijven omdat je in de NT-fondsen zit.
2) Maakt niet heel veel uit denk ik, maar bij de ING zal je iets goedkoper uit zijn (behalve dat je bij ING sowieso 20 euro per jaar betaalt voor 'Zelf op de beurs', maar aangezien je die rekening al geopend hebt ontkom je daar niet meer aan; en je moet er rekening mee houden dat er bij het verkopen bij Meesman transactiekosten worden gerekend). Daarbuiten kan je nog denken aan dingen als herbalanceren (wat bij Meesman automatisch gebeurt als je in het fonds Aandelen Wereldwijd Totaal zit, maar je voor zover ik weet zelf moet doen bij de ING) en het feit dat je Meesman-rekening meer "uit het zicht" is (terwijl je bij de ING continu wordt herinnerd aan je beleggingsportefeuille, waardoor je in de verleiding kunt komen om te gaan handelen, wat vaak leidt tot verkeerde beslissingen).

Ik snap niet zo goed wat het doel van je overstap is. Als je "voor de lange termijn wilt investeren", dan is beleggen in een breed gespreid fonds een goede optie. Maar dat doe je al, dus waarom zou je dan overstappen van broker/bank? Wil je misschien een bepaalde sector zwaarder laten wegen (wat niet kan bij Meesman)? Zo ja, heb je daar dan een goede reden voor?

Kosten kunnen zoals gezegd een overweging zijn, maar de verschillen tussen ING+NT en Meesman zijn tegenwoordig zo klein dat ik dat niet erg de moeite waard zou vinden. Als "set and forget"-oplossing is Meesman wat mij betreft nog steeds een van de beste keuzes. (En als je echt voor minimale kosten wilt gaan kun je ook nog wel goedkopere opties vinden dan ING+NT, zoals Fitvermogen. Zie weer https://www.indexfondsenvergelijken.nl/.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
dxta schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:06:
Na het doorlezen van dit topic (en vele topics op Reddit) toch maar een post om wat duidelijkheid te krijgen:

Ik heb op dit moment al een rekening bij Meesman (85% aandelen wereldwijd en 15% obligaties wereldwijd). Mijn huisbank is ING en hier heb ik onlangs een beleggingsrekening geopend om mijn investeringsportfolio wat meer te verbreden. Mijn doel is om geen losse aandelen te kopen, maar voor de lange termijn te investeren.

Om performance redenen is er met je buy-and-hold strategie geen reden om te switchen. Erg goede opmerking hierboven over buy-and-set. Inleggen en niet meer naar kijken.

Ik ben risico avers, dus ik heb bij 4 brokers een portefeuille (naast nog een paar lange geleden afgesloten deposito's bij Centraal Beheer en NIBC) - Dat is wellicht een goede reden om bij twee instanties (ING en Meesman) te beleggen - ik kan niets zeggen over de waarschijnlijkheid of onwaarschijnlijkheid dat daar iets misgaat - dat banken niet kunnen omvallen is in ieder geval bewezen niet waar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
Pistachenootje schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Ja die zijn er volop. Naast de hierboven genoemde studie zijn er nog vele anderen, eenvoudig te vinden via Google. Ik vind de artikelen van Swedroe wel prettig lezen, zoals deze. Deze bespreken diverse studies.

Wellicht interessant: de MSCI Momentum index heeft het sinds 1994 ~3.2% per jaar beter gedaan dan MSCI World (11.8% vs. 8.6%).
Dank (ook @Magpie!. Dat is interessant. En enorm onderbelicht naar mijn mening hier (voor mij is dat verschil nieuw - wat meer over mij zegt ongetwijfeld).
Waarom belegt iedereen (nou ja, zo lijkt het, ik in ieder geval wel) in de MSCI/NT World-ish fondsen dan?
Wat zou iemand weerhouden om in dit MSCI Momentum Index te beleggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik kende het niet en ga inderdaad gewoon morgen overstappen. Ik heb de afgelopen 2 jaar best veel gelezen over ETFs maar dit is ergens in mijn blinde hoek terechtgekomen. Nadat ik hier erover las er even ingedoken en de theorie bekeken en deGiro benchmarks gebruikt, en het lijkt mij inderdaad wel een systeem dat werkt. Je ziet wel dat het de afgelopen 2 jaar meer moeite heeft door Covid. Maar dat lijkt me wel een beetje onderdeel van het systeem. Een crisis is een moment dat je hiermee meer risico loopt. Maar op de lange termijn spreken de cijfers voor zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
poehee schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:57:
[...]
En enorm onderbelicht naar mijn mening hier
Ben ik wel met je eens. Volledig passief investeren en zelf aandelen kiezen krijgen het meeste aandacht hier. Investeren op basis van factoren (ofwel systematisch aandelen selecteren) minder.
Waarom belegt iedereen (nou ja, zo lijkt het, ik in ieder geval wel) in de MSCI/NT World-ish fondsen dan?
Wat zou iemand weerhouden om in dit MSCI Momentum Index te beleggen dan?
Goede vraag. Over de afgelopen 5 jaar heeft iShares World Momentum (IWMO) NT World verslagen (16.2% vs. 13.4%).In de VS is er 8 jaar live data, daar was het verschil ~2% per jaar in het voordeel van momentum*. Open deur natuurlijk, maar de grote vraag is hoe dit in de toekomst zal zijn.

Eventuele nadelen aan de strategie:
- dividendlek
- mindere spreiding
- kans op frontrunning
- hogere turnover
- tracking error (kans op flink afwijkende prestaties t.o.v. de markt, zowel negatief als positief)
Maar deze nadelen hebben de outperformance dus niet kunnen stoppen.

Er zijn ook fondsen die multifactor zijn, bijvoorbeeld momentum, quality en value. Een voorbeeld is JPGL.

Op het forum van Ben Felix is er heel veel aandacht voor factoren. Hier een topic over momentum.

Edit: zit even te spelen met Morningstar, hier prestaties sinds 2016 van 3 Amerikaanse momentum ETFs. In de laatste maand is VTI weer heel dicht bij MTUM gekropen. QMOM is van Alpha Architects. Dit is ook een nadeel van momentum; er is veel discussie over wat de beste manier is om het te implementeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSEIjvyp_GRvRWGGjXaRsb_mznU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MFKPSMOULn6Wq1yg1CCyF6c.png?f=fotoalbum_large

Developed markets ex-us.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWZ_SB4WUtaHnBjxI1usaZgtnys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXCOtRAiyg9qYnx22cbQqSpN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 16-01-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Tsja, met momentum kom je al gouw in aandelen als Tesla. Die hebben het in de bull market van de afgelopen jaren heel goed gedaan, maar wat als er een einde gaat komen aan de bull market...

Dat vind ik het grote probleem met 5 of 8 jaar terug kijken, in die tijd is er geen echte bear market geweest en dat maakt die data naar mijn idee enorm biased.

Edit:
En 2021 en 2022 tot nu toe waren vrij dramatisch voor momentum.

[ Voor 9% gewijzigd door Morty op 16-01-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morty schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:04:
Tsja, met momentum kom je al gouw in aandelen als Tesla. Die hebben het in de bull market van de afgelopen jaren heel goed gedaan, maar wat als er een einde gaat komen aan de bull market...
Dat is waar maar als momentum goed werkt verkopen ze dat soort aandelen weer als het momentum eruit is.

Soms werkt dat heel goed. XSVM haalde 56.4% (!) over 2021. Waarschijnlijk door goed te profiteren van de meme stock gekte. Soms werkt het natuurlijk minder goed.
Mwa... IWMO, World Momentum, haalde vorig jaar 24.8%. Daar zou ik niet over klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:24
Morty schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:04:

Dat vind ik het grote probleem met 5 of 8 jaar terug kijken, in die tijd is er geen echte bear market geweest en dat maakt die data naar mijn idee enorm biased.

Edit:
De SP500 ging van 3380 op 14-2-2020 naar 2305 op 20-3-2020. Dat is een daling van meer dan 31% en voldoet dus aan de definitie van een bear market.

Daling eind 2018 voor de SP500 was net geen bearmarket, want de koers herstelde de laatste dag nog.
Als hij niet herstelde dan was er toen ook een bearmarket geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 16-01-2022 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
De 'officiële' definitie van een bearmarket is heel binair, maar er zijn natuurlijk weinig overeenkomsten tussen de daling in okt-dec 2018, en bijvoorbeeld de markt tussen okt 2000 en maart 2003, of tussen okt 2007 en maart 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:41

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ja, ik had deze week ook wat;
aan het eind van de middag een order geplaatst in ETF,s (17.39 uur), de volgende dag zag ik staan: Order vervallen om 17.42 uur ??
of heb ik iets verkeerd gedaan? is het niet mogelijk om aan het eind v/d middag een order te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb geen saxo maar degiro. Maar daar is het zo dat je moet kiezen voor een dag order, of een doorlopende order.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De Amsterdamse beurs sluit de reguliere handel om 17:30 en er vindt nog beperkt handel plaats tot 17:40. Als je een dagorder hebt geplaatst dan vervalt die op dat moment. Dat is normaal en ligt niet aan Saxo :P

Als je de order niet tijdens reguliere beurstijden kan plaatsen, dan kan je kiezen voor GTC (good till cancelled). Die vervalt niet automatisch. Ik weet niet hoe Saxo dit noemt maar het zou niet lastig moeten zijn om te vinden.

Een andere mogelijkheid is dat je de dagorder 's avonds plaatst, dus na 17:40. Die wordt de volgende dag bij opening actief.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 16-01-2022 18:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
Eindelijk eens goed nieuws van Saxo.
Hierbij bevestigen wij dat uw rekening is beëindigd.
Kwam vanochtend binnen, had donderdag middag ticket ingestuurd om op te zeggen. Ironisch het enige tot nu toe wat goed en snel is gegaan.

Dat mag toch ook wel gemeld worden, na al het gedoe van die toko is er blijkbaar iets dat wel gewoon direct in 1x goed kan gaan.

...

Oke, oke, duurde bijna een maand totdat ik het op kón zeggen door gedoe met hun interne boekhouding (serieus, wat voor algoritme doet daar toch elke nacht de cashbalansen meerdere keren wijzigen). Dus helemaal zijn de credits misschien niet op hun plaats. In elk geval wel fijn dat ik daar uiteindelijk toch eens weg kon.

Blijf het bizar vinden hoe al die maanden er niks verbeterd is, maar ze wel dezelfde bizarre prijzen vasthouden (3,50/maand + 8/transactie) terwijl ik bij IBKR geen servicekosten heb en 0,35/transactie voor beter en sneller medium.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 17-01-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:22:
Kwam vanochtend binnen, had donderdag middag ticket ingestuurd om op te zeggen. Ironisch het enige tot nu toe wat goed en snel is gegaan.
Idem dito.

Hoewel er nog wel transactietegoed stond van een eerdere ticket (36 euro), terwijl de transacties al waren uitgevoerd. Kon me er niet toezetten om daar nog eens achteraan te gaan.

Best wel sneu hoe een goed merk als Binck in 4 maanden om zeep is geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Ik ben eigenlijk zeer tevreden met Saxo. Ik doe voornamelijk opties en belangrijkste daarbij zijn de marginvereisten. Die vallen voor mij (veel) gunstiger uit dan bij Binck (en de Giro, en IB). Daarnaast zijn de kosten ook nog eens lager dan ze bij Binck waren.

Saxotrader GO ben ik ook wel redelijk tevreden over. Alleen het updaten van gegevens (rendementen e.d.) zit af en toe inderdaad op wat vreemde momenten, maar daar kan ik uiteindelijk wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik zit momenteel bij ABN door zelfstandig te beleggen in NT fondsen op maandelijkse basis met als doel om over 30-40 jaar een mooie pot geld te hebben. Hoe kijken jullie tegen de toekomst aan, ik krijg hier soms nog wel wat angst voor zoals wat als ABN omvalt, of als het fonds stopt.

Daarnaast is ABN tevens mijn betaalrekening en ik las hier al dat het misschien verstandiger is om hiervoor een andere bank voor te gaan gebruiken. (is ABN dan de beste optie om te beleggen of kan ik beter naar ING of iets anders) waarbij ik het liefst binnen de Nederlandse banken blijf qua vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 09:55

de Peer

under peer review

AMARONE|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:46:
Ik zit momenteel bij ABN door zelfstandig te beleggen in NT fondsen op maandelijkse basis met als doel om over 30-40 jaar een mooie pot geld te hebben. Hoe kijken jullie tegen de toekomst aan, ik krijg hier soms nog wel wat angst voor zoals wat als ABN omvalt, of als het fonds stopt.
Als ABN omvalt zit jouw geld nog steeds in het NT fonds, en niet bij ABN. Dus niets aan de hand. ga je dus gewoon van broker/bank wisselen.
Als het fonds stopt... dan verkoop je en stap je over naar een ander fonds?
Daarnaast is ABN tevens mijn betaalrekening en ik las hier al dat het misschien verstandiger is om hiervoor een andere bank voor te gaan gebruiken. (is ABN dan de beste optie om te beleggen of kan ik beter naar ING of iets anders) waarbij ik het liefst binnen de Nederlandse banken blijf qua vertrouwen.
Ik zou er niet speciaal een betaalrekening bij ING voor openen.
Je kan naar Meesman of een andere aanbieder die NT of NT-vergelijkbare fondsen aanbiedt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:51:
Ik zou er niet speciaal een betaalrekening bij ING voor openen.
Je kan naar Meesman of een andere aanbieder die NT of NT-vergelijkbare fondsen aanbiedt.
Belangrijk punt hierbij is wel dat het meer geld gaat kosten. ABN AMRO met de NT fondsen is op dit moment, op zelf beleggen via IB na, de goedkoopste optie voor velen.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Morty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:39:
Ik ben eigenlijk zeer tevreden met Saxo. Ik doe voornamelijk opties en belangrijkste daarbij zijn de marginvereisten. Die vallen voor mij (veel) gunstiger uit dan bij Binck (en de Giro, en IB). Daarnaast zijn de kosten ook nog eens lager dan ze bij Binck waren.
Ik ben stiekem toch wel nieuwsgierig. Heb je een voorbeeld van een optie of optiespread en de marginvereisten die Saxo daarvoor rekent? Dan kan ik dat bij IB vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Zr40 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Ik ben stiekem toch wel nieuwsgierig. Heb je een voorbeeld van een optie of optiespread en de marginvereisten die Saxo daarvoor rekent? Dan kan ik dat bij IB vergelijken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Morty
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:57

Qwerty-273

Meukposter

@Morty @Zr40 noemde al eerder deze "aparte" situatie met IB + initial margin + AEX. (al zie ik dat Zr40 ook al heeft gereageerd :D)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Daarnaast is ABN tevens mijn betaalrekening en ik las hier al dat het misschien verstandiger is om hiervoor een andere bank voor te gaan gebruiken.
Je kan ook een gratis bankrekening gaan gebruiken voor je dagelijkse boodschappen. Bijvoorbeeld OpenBank. Dan heb je ook je beleggingen gescheiden maar maak je geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Morty
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 17-01-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:32

RobertowNL

For your gear!

Saxo heeft de margins aangepast naar de "personal risk tolerance" van WSB. :D

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-05 11:38
Als je alleen in de NT fondsen zit is het risico ook niet heel groot dat ze deze leegroven, voordat een verkooporder op je betaalrekening staat ben je wel minimaal 3 dagen verder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
kwerty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Als je alleen in de NT fondsen zit is het risico ook niet heel groot dat ze deze leegroven, voordat een verkooporder op je betaalrekening staat ben je wel minimaal 3 dagen verder
Da's optimistisch. Ik denk minimaal 5 ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Pistachenootje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Da's optimistisch. Ik denk minimaal 5 ;)
En minstens 1 forumpost hier van de dief die vraagt hoe lang een NT order erover doet om uitgevoerd te worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki

Ik ben zelf niet zo'n fan van spreiden over verschillende brokers, uiteindelijk wordt je portefeuille dusdanig groot dat het spreiden over meerdere brokers je meer administratieve koppijn dan comfort biedt. Daarbij ben ik persoonlijk van mening dat een scenario waarin een crimineel je bankpas en telefoon en daarbij succesvol je beleggingsrekening kan plunderen aardig klein. Ten eerste zal het bij beleggingsfondsen niet zo'n vaart lopen gezien de verkoop niet direct plaatsvindt (zit 2 dagen tussen) en grote sommen geld naar een vreemde tegen rekening ook niet zonder meer worden overgemaakt zonder een check.

Daarbij acht ik de kans dat een bank tegenwoordig nog kan omvallen ook klein gezien de zwaar gereguleerde markt met verplichte stresstesten en aanhouden van reserves en dergelijke dit naar aanleiding van de kredietcrisis. Mocht het als nog gebeuren dan is er nog steeds het aparte bewaarbedrijf waar de beleggingen in zijn ondergebracht en dus buiten het faillissement zullen vallen. Mocht Northern Trust zelf ermee stoppen wat wel goed mogelijk is dan zal de fondsbeheerder op basis van de onderliggende intrinsieke waarde van de stukken (NAV) je moeten vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Ik ben zelf niet zo'n fan van spreiden over verschillende brokers, uiteindelijk wordt je portefeuille dusdanig groot dat het spreiden over meerdere brokers je meer administratieve koppijn dan comfort biedt. Daarbij ben ik persoonlijk van mening dat een scenario waarin een crimineel je bankpas en telefoon en daarbij succesvol je beleggingsrekening kan plunderen aardig klein. Ten eerste zal het bij beleggingsfondsen niet zo'n vaart lopen gezien de verkoop niet direct plaatsvindt (zit 2 dagen tussen) en grote sommen geld naar een vreemde tegen rekening ook niet zonder meer worden overgemaakt zonder een check.

Daarbij acht ik de kans dat een bank tegenwoordig nog kan omvallen ook klein gezien de zwaar gereguleerde markt met verplichte stresstesten en aanhouden van reserves en dergelijke dit naar aanleiding van de kredietcrisis. Mocht het als nog gebeuren dan is er nog steeds het aparte bewaarbedrijf waar de beleggingen in zijn ondergebracht en dus buiten het faillissement zullen vallen. Mocht Northern Trust zelf ermee stoppen wat wel goed mogelijk is dan zal de fondsbeheerder op basis van de onderliggende intrinsieke waarde van de stukken (NAV) je moeten vergoeden.
Ik ben wel oprecht benieuwd. Heb jij de kredietcrisis meegemaakt (die niemand zag aankomen - behalve een paar voorspellers die uiteindelijk gelijk krijgen)?

Ik wel, EN ik zat ook bij IceSave. Ga nou niet achteraf lekker wijs zitten doen dat dat onverstandig is of was (ja dat was het). Ik heb zelfs zitten kijken naar de achtergestelde obligaties van DSB - tegen 7% - daar niet aan meegedaan, maar meer uit laksheid (want, met banken kan er niets misgaan, dat idee toen is er nu ook - die controles gaan ons echt niet redden als er paniek uitbreekt).

Dus: spreiden vanaf 50k of 100k. Die administratieve rompslomp bij buy-and-hold, ik kan vertellen, die is heeeeeel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Ik ben wel oprecht benieuwd. Heb jij de kredietcrisis meegemaakt (die niemand zag aankomen - behalve een paar voorspellers die uiteindelijk gelijk krijgen)?

Ik wel, EN ik zat ook bij IceSave. Ga nou niet achteraf lekker wijs zitten doen dat dat onverstandig is of was (ja dat was het). Ik heb zelfs zitten kijken naar de achtergestelde obligaties van DSB - tegen 7% - daar niet aan meegedaan, maar meer uit laksheid (want, met banken kan er niets misgaan, dat idee toen is er nu ook - die controles gaan ons echt niet redden als er paniek uitbreekt).

Dus: spreiden vanaf 50k of 100k. Die administratieve rompslomp bij buy-and-hold, ik kan vertellen, die is heeeeeel laag.
Spaargeld spreiden ja, maar voor beleggen is dat nutteloos, de garantie geldt niet voor beleggingen.
(is een aparte garantie voor, dacht iets van 10k per instelling, maar zoals aangegeven, de aandelen zitten in een apart bewaarbedrijf).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
ZeRoC00L schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Spaargeld spreiden ja, maar voor beleggen is dat nutteloos, de garantie geldt niet voor beleggingen.
(is een aparte garantie voor, dacht iets van 10k per instelling, maar zoals aangegeven, de aandelen zitten in een apart bewaarbedrijf).
Dat begrijp ik. Nutteloos? Niet voor mij.

Maar er gaan wel wat nachtjes overheen voordat de boel is overgezet. Ik kan me moeilijk voorstellen dat als je niet bij 100k aandelen kan dat je daar niet licht nerveus van wordt. Zeker niet als het alles is dat je hebt en dat het bij 1 broker zit.

[ Voor 7% gewijzigd door poehee op 17-01-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
[...]

Dus jij denkt dat als de ING omvalt, de ABN niet omvalt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
r0bb schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Dus jij denkt dat als de ING omvalt, de ABN niet omvalt? :P
Jij hebt de kredietcrisis duidelijk niet meegemaakt. Maakt niet uit. Diegenen met aanzienlijk vermogen die het wel hebben meegemaakt zullen dat waarschijnlijk nooit meer vergeten. Het vertrouwen was compleet zoek.
Natuurlijk is spaargeld niet hetzelfde als beleggingen - maar als een broker de scheiding van de aandelenhouderschap niet op orde heeft (en bij de DeGiro is dat nog maar de vraag - die doen liefst alles onder elkaar uitlenen) wordt het toch vervelend.

Waar het om gaat is je risico's spreiden zonder die hierboven vermelde administratieve rompslomp (zonder enige inspanning kan het niet nee).

[ Voor 54% gewijzigd door poehee op 17-01-2022 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:35:
[...]
Jij hebt de kredietcrisis duidelijk niet meegemaakt.
Ik wel en de Dotcom crisis ook ;) Maar ik betwijfel ook of het echt nut heeft qua beleggingen.

Maar goed, ik kan het me wel voorstellen dat andere mensen wel spreiden. Ieder heeft zo zijn eigen risico tolerantie.
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:28:
[...]
Maar er gaan wel wat nachtjes overheen voordat de boel is overgezet. Ik kan me moeilijk voorstellen dat als je niet bij 100k aandelen kan dat je daar niet licht nerveus van wordt. Zeker niet als het alles is dat je hebt en dat het bij 1 broker zit.
Van 500k bij DeGiro (of nog erger eToro of zo) zou ik wel lichtelijk nerveus worden. Van 1M bij ABN/ING/Rabo niet. Maar ik zou wel iedere keer pijn ervaren wanneer ze de kosten in rekening brengt.

[ Voor 41% gewijzigd door Pistachenootje op 17-01-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Wat wil je nu precies zeggen? Je kunt me wel vragen naar mijn persoonlijke ervaringen rondom de kredietcrisis maar je kunt je beter verdiepen in wat ze (EU en nationaal) allemaal opgetuigd hebben om dat niet nog een keer te laten gebeuren. Zoals ik al eerder schreef is de bankenwereld zwaar gereguleerd en moeten ze periodiek voldoen aan allerlei stresstesten voldoen. Ik acht de kans dat een bank in de EU nu weer in zwaar weer komt wel heel klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen? Je kunt me wel vragen naar mijn persoonlijke ervaringen rondom de kredietcrisis maar je kunt je beter verdiepen in wat ze (EU en nationaal) allemaal opgetuigd hebben om dat niet nog een keer te laten gebeuren. Zoals ik al eerder schreef is de bankenwereld zwaar gereguleerd en moeten ze periodiek voldoen aan allerlei stresstesten voldoen. Ik acht de kans dat een bank in de EU nu weer in zwaar weer komt we heel klein.
Wat ik wil zeggen is: als er paniek uitbreekt zijn die afspraken waardeloos.
Het idee dat alles onder controle is, is natuurlijk niets meer dan een broos vertrouwen.

Het vertrouwen was vlak voor de kredietcrisis mogelijk hoger dan nu in de banken. In ons land was er niemand die twijfelde aan de robuustheid van het bankenstelsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Wat ik wil zeggen is: als er paniek uitbreekt zijn die afspraken waardeloos.
Het idee dat alles onder controle is, is natuurlijk niets meer dan een broos vertrouwen.

Het vertrouwen was vlak voor de kredietcrisis mogelijk hoger dan nu in de banken. In ons land was er niemand die twijfelde aan de robuustheid van het bankenstelsel.
Ik kan weinig met dit soort dooddoeners die op de onderbuik zijn gestoeld.

Relevante linkjes: https://www.banken.nl/nie...agen-voor-ebas-stresstest
https://www.bankingsuperv...stests/html/index.nl.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Ik kan weinig met dit soort dooddoeners die op de onderbuik zijn gestoeld.

Relevante linkjes: https://www.banken.nl/nie...agen-voor-ebas-stresstest
https://www.bankingsuperv...stests/html/index.nl.html
Wij gaan elkaar niet vinden ;) - no worries, agree to disagree.

Ik heb 4 brokers, nou ja 3.... (Meesman, IB, Lynx en DeGiro). Historisch gegroeid, ik kan leven met alleen Meesman en IB. Maar niet minder dan 2.

(Het Binck schip verlaten eind vorig jaar - mazzeltje, wist niet dat het zo slecht zou zijn bij Saxo - hopelijk krijg ik nog een fatsoenlijke jaaroverzicht).

[ Voor 13% gewijzigd door poehee op 17-01-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zijn Lynx en IB in feite niet 1 broker? Ik denk van wel.

Zelfde systeem, zelfde bewaarbedrijf/custodian etc.

[ Voor 40% gewijzigd door Pistachenootje op 17-01-2022 18:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• r0bb
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Wij gaan elkaar niet vinden ;) - no worries, agree to disagree.

Ik heb 4 brokers, nou ja 3.... (Meesman, IB, Lynx en DeGiro). Historisch gegroeid, ik kan leven met alleen Meesman en IB. Maar niet minder dan 2.

(Het Binck schip verlaten eind vorig jaar - mazzeltje, wist niet dat het zo slecht zou zijn bij Saxo - hopelijk krijg ik nog een fatsoenlijke jaaroverzicht).
Dan zoek je veiligheid en zit je bij de Giro? 🤪
Pagina: 1 ... 68 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij