Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Wij gaan elkaar niet vinden ;) - no worries, agree to disagree.

Ik heb 4 brokers, nou ja 3.... (Meesman, IB, Lynx en DeGiro). Historisch gegroeid, ik kan leven met alleen Meesman en IB. Maar niet minder dan 2.

(Het Binck schip verlaten eind vorig jaar - mazzeltje, wist niet dat het zo slecht zou zijn bij Saxo - hopelijk krijg ik nog een fatsoenlijke jaaroverzicht).
Inderdaad we gaan elkaar niet vinden :)

Ik zou persoonlijk gruwelen van 4 aparte brokers maar goed, ieder zijn ding.

Klein dingetje trouwens, Lynx en IB zijn hetzelfde. Lynx is reseller van IB namelijk. Dus daar mis je risico spreiding al vind ik persoonlijk Interactive Brokers wel een serieuze partij waar je gerust grotere sommen geld aan kunt toevertrouwen. Verder zou ik juist bij DeGiro opletten omdat zij tegenwoordig onder het Duitse BaFin vallen en die vergoeden maar tot 90% van de 20.000k die je aan beleggingen uit hebt staan. Daarnaast zoals @r0bb al grappend aangeeft is het imago van DeGiro en veiligheid van klanten serieus nemen niet al te best.

Oh well, succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:59:
[...]
Verder zou ik juist bij DeGiro opletten omdat zij tegenwoordig onder het Duitse BaFin vallen en die vergoeden maar tot 90% van de 20.000k die je aan beleggingen uit hebt staan.
Kleine correctie: het Duitse stelsel vergoedt 90% van de schade en de vergoeding heeft een maximum van 20k. Die 90% maakt dus alleen een verschil als de totale schade onder de 22k zit. Dit geldt overigens ook voor het Ierse stelsel, waar je bij IB mee te maken hebt.

Maar beter is om een broker te kiezen die geen enkele reden heeft om failliet te gaan, dan een broker te kiezen op basis van het toepasselijke compensatiestelsel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 17-01-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Qwerty-273

Meukposter

Naast de al eerder aangehaalde DSB bank en Icesave, kan je ook nog kijken naar de situatie rond Van der Hoop bankiers rond 2005. Handig advies van Deloitte….
Van Lanschot bestaat nog steeds, maar die zijn ook door zwaar weer gegaan.

Wel verwacht ik bij een grote NLse partij die gaat wankelen dat de NLse overheid inspringt om de impact op de NLse markt te verkleinen. Zoals met Fortis/ABN AMRO en SNS REAAL, maar dat is een garantie tot de drempel natuurlijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 15:52
AMARONE|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:46:
Ik zit momenteel bij ABN door zelfstandig te beleggen in NT fondsen op maandelijkse basis met als doel om over 30-40 jaar een mooie pot geld te hebben. Hoe kijken jullie tegen de toekomst aan, ik krijg hier soms nog wel wat angst voor zoals wat als ABN omvalt, of als het fonds stopt.

Daarnaast is ABN tevens mijn betaalrekening en ik las hier al dat het misschien verstandiger is om hiervoor een andere bank voor te gaan gebruiken. (is ABN dan de beste optie om te beleggen of kan ik beter naar ING of iets anders) waarbij ik het liefst binnen de Nederlandse banken blijf qua vertrouwen.
Als je een ABN AMRO rekening hebt en je ook gaat betalen met je pinpas, dan loop je een mogelijk risico dat je rekening misbruikt kan worden.
Dan kan je taferelen mee maken zoals deze:

https://www.geenstijl.nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Als ze je pinpas hebben en je pincode, dan ben je het haasje. Gebruik daarom altijd een 2e gratis rekening zoals eerder vermeld van openbank , N26 of revolut,

Daarnaast zou ik ook niet mijn beleggingen stallen bij de ABNAMRO. Als je rekening misbruikt wordt dan kunnen ze ook je beleggingen misbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Ik ben zelf niet zo'n fan van spreiden over verschillende brokers, uiteindelijk wordt je portefeuille dusdanig groot dat het spreiden over meerdere brokers je meer administratieve koppijn dan comfort biedt. Daarbij ben ik persoonlijk van mening dat een scenario waarin een crimineel je bankpas en telefoon en daarbij succesvol je beleggingsrekening kan plunderen aardig klein. Ten eerste zal het bij beleggingsfondsen niet zo'n vaart lopen gezien de verkoop niet direct plaatsvindt (zit 2 dagen tussen) en grote sommen geld naar een vreemde tegen rekening ook niet zonder meer worden overgemaakt zonder een check.
Heel leuk en aardig maar het kan gebeuren dat je lekker op vakantie bent voor een paar weken.
Je neemt natuurlijk je pinpas mee (en contact geld). En stel dat net op het laatste moment je gaat pinnen en iemand misbrukt maakt van je pinpas. Stel dat je het zo leuk hebt en je even niet je pinpas gebruikt omdat je alleen contact kan betalen en je ook even geen zin hebt of mogelijkheid hebt om op je mobiel te kijken.
Dan kom je na een paar dagen er achter dat je rekening geplunderd is. En dan? Veel succes met aankloppen bij de ABNAMRO.

Je moet het dieven niet te makkelijk maken. Bouw altijd meerdere drempels in je defensie, dan haken ze af of het gaat veel langer duren voordat ze hebben kunnen doen wat ze willen (of de schade is beperkt).
Niet altijd er vanuit gaan dat de standaard beveiliging voldoende is.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 17-01-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ZeRoC00L schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Spaargeld spreiden ja, maar voor beleggen is dat nutteloos, de garantie geldt niet voor beleggingen.
(is een aparte garantie voor, dacht iets van 10k per instelling, maar zoals aangegeven, de aandelen zitten in een apart bewaarbedrijf).
Dan heb je alle eieren bij 1 broker. Gaat deze broker failliet en dan blijkt dat hij zijn administratie niet op orde had in het aparte bewaarbedrijf. 8)7 Jij in paniek alles weg ! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen? Je kunt me wel vragen naar mijn persoonlijke ervaringen rondom de kredietcrisis maar je kunt je beter verdiepen in wat ze (EU en nationaal) allemaal opgetuigd hebben om dat niet nog een keer te laten gebeuren. Zoals ik al eerder schreef is de bankenwereld zwaar gereguleerd en moeten ze periodiek voldoen aan allerlei stresstesten voldoen. Ik acht de kans dat een bank in de EU nu weer in zwaar weer komt wel heel klein.
Volgens mij ben je het Duitse Wirecard vergeten (tegenhanger van Adyen). Ondanks zware regulering heeft de Bafin gefaalt en is het bedrijf failliet gegaan. Nou jij weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:05:
Zijn Lynx en IB in feite niet 1 broker? Ik denk van wel.

Zelfde systeem, zelfde bewaarbedrijf/custodian etc.
Daarom zegt hij ook 3 brokers i.p.v. 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
r0bb schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:11:
[...]

Dan zoek je veiligheid en zit je bij de Giro? 🤪
Het is niet meer DeGiro maar FlatexDeGiro vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
poehee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Wij gaan elkaar niet vinden ;) - no worries, agree to disagree.

Ik heb 4 brokers, nou ja 3.... (Meesman, IB, Lynx en DeGiro). Historisch gegroeid, ik kan leven met alleen Meesman en IB. Maar niet minder dan 2.
Ik zit bij 9 brokers 8)7 . Daarvan heb ik bij 3 brokers het meeste staan, bij 2 brokers staat een beetje, en de rest is " speelgeld".

Zat er aan te denken om een rekening bij een 10 broker te openen, maar wordt wel een beetje moe.
Heb maar besloten om dit niet te doen. Het betreft Trade republic. Een Duitse onderneming die ongeveer net zoals Buxx zero werkt. Schijnt er hetzelfde uit te zien.
Je kan ook een gratis aandeel krijgen (geen idee of je dit krijgt als je je registreerd, maar dat kan wel alsje een code hebt).

[ Voor 29% gewijzigd door phantom09 op 17-01-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Als je een ABN AMRO rekening hebt en je ook gaat betalen met je pinpas, dan loop je een mogelijk risico dat je rekening misbruikt kan worden.
Dan kan je taferelen mee maken zoals deze:

https://www.geenstijl.nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Als ze je pinpas hebben en je pincode, dan ben je het haasje. Gebruik daarom altijd een 2e gratis rekening zoals eerder vermeld van openbank , N26 of revolut,

Daarnaast zou ik ook niet mijn beleggingen stallen bij de ABNAMRO. Als je rekening misbruikt wordt dan kunnen ze ook je beleggingen misbruiken.
Leuk dat GeenStijl artikel maar hoe zie je het voor je met een beleggingsrekening? Ik bankier zelf bij ING waarbij de telefoon als authenticatie wordt gebruikt om handelingen te bevestigen. Zelfs tussen eigen rekeningen overmaken heb ik mijn telefoon nodig. Ik begrijp dus niet zo goed hoe eea heeft kunnen plaatsvinden tenzij Rabobank echt hier grote steken laat vallen.
phantom09 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Volgens mij ben je het Duitse Wirecard vergeten (tegenhanger van Adyen). Ondanks zware regulering heeft de Bafin gefaalt en is het bedrijf failliet gegaan. Nou jij weer.
Ik zou de BaFin nou niet willen vergelijken met de Europese toezicht die op banken wordt uitgevoerd. De noodzaak en de mate van controle komen voort uit de kredietcrisis en heeft dus een heel ander vertrekpunt en wijze van toetsen. Gevalletje n=1 gaat hier echt niet op :)

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 17-01-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:33:
[...]

Leuk dat GeenStijl artikel maar hoe zie je het voor je met een beleggingsrekening? Ik bankier zelf bij ING waarbij de telefoon als authenticatie wordt gebruikt om handelingen te bevestigen. Zelfs tussen eigen rekeningen overmaken heb ik mijn telefoon nodig. Ik begrijp dus niet zo goed hoe eea heeft kunnen plaatsvinden tenzij Rabobank echt hier grote steken laat vallen.
Hier het hele verhaal:

phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

En we hebben het niet over een ING rekening, maar een rekening bij de ABNAMRO en/of Rabobank.
Daar kan je gehele rekening leeg getrokken worden als ze je pinpas+pincode bemachtigd hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 17-01-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Hier het hele verhaal:

En we hebben het niet over een ING rekening, maar een rekening bij de ABNAMRO en/of Rabobank.
Daar kan je gehele rekening leeg getrokken worden als ze je pinpas+pincode bemachtigd hebben.
Bij ING heb ik zelfs op mijn passen mijn daglimiet (€250)en pinautomaat opname (€100) verlaagd. Zodat als ik in zo’n situatie kom dat er praktisch niks afgehaald kan worden. Mocht ik meer nodig hebben dan kan ik via mijn telefoon binnen een half uur mijn limieten al dan niet tijdelijk aanpassen.
En ja.. succes met snel verkopen van Northern Trust fondsen. Als je mazzel hebt ben je drie dagen verder.

Dus ja mijn beveiliging bestaat uit het frustreren van criminelen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 17-01-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piethur
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-07 10:29
Hallo allemaal,

Hebben jullie ook boekentips voor boeken over de beurs? Heb zelf de Benjamin Graham - De intelligente belegger gelezen en dat vond ik wel interessant, alleen het googelen van al die oude bedrijven was al leuke geschiedenisles!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
phantom09 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Het is niet meer DeGiro maar FlatexDeGiro vandaag de dag.
Gaat ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Qwerty-273 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:50:
Naast de al eerder aangehaalde DSB bank en Icesave, kan je ook nog kijken naar de situatie rond Van der Hoop bankiers rond 2005. Handig advies van Deloitte….
Van Lanschot bestaat nog steeds, maar die zijn ook door zwaar weer gegaan.

Wel verwacht ik bij een grote NLse partij die gaat wankelen dat de NLse overheid inspringt om de impact op de NLse markt te verkleinen. Zoals met Fortis/ABN AMRO en SNS REAAL, maar dat is een garantie tot de drempel natuurlijk.
Dat was toen, ver voor de kredietcrisis en dus ruim voordat de Europese bancaire markt onder zwaardere toezicht is geplaatst. Volgens mij zijn er nu geen directe gevallen bekend anders dan er uit eventuele testen blijkt dat banken ondermaats presteren en een verbeterplan moeten opstellen onder leiding van de lokale toezichthouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:44:
[...]

Bij ING heb ik zelfs op mijn passen mijn daglimiet (€250)en pinautomaat opname (€100) verlaagd. Zodat als ik in zo’n situatie kom dat er praktisch niks afgehaald kan worden. Mocht ik meer nodig hebben dan kan ik via mijn telefoon binnen een half uur mijn limieten al dan niet tijdelijk aanpassen.
En ja.. succes met snel verkopen van Northern Trust fondsen. Als je mazzel hebt ben je drie dagen verder.

Dus ja mijn beveiliging bestaat uit het frustreren van criminelen :)
ING heeft nog wel wat zwak heden. Authenticatie per SMS (bij herinstall app).
SIM hi-jacking kan voorkomen. Dit kan je verkleinen door een aparte ouderwetse GSM toestel te gebruiken (waar dus geen apps en andere te installeren software op zit) en hier een onbekend 06-nr te gebruiken.
Kans op sim hi-jacking wordt dan mogelijk kleiner.

Daarnaast is dacht ik soms de pinpas van de ING nodig voor wachtwoord reset. Loop dus als het kan niet rond met je ING pas maar maak ook hier gebruik van een andere bank zoals openbank.

Daarnaast zou in theorie je telefon gehackt kunnen worden en je ING app over worden genomen. De rest raad je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
phantom09 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Hier het hele verhaal:

Maar hoe kunnen ze dan bij mijn belegging komen? Bij Abn is je pincode niet je login bijvoorbeeld en heb je de app nodig ter authenticatie?

Maar even los van wat wel of niet kan. Misschien is het goed dat ik het dagelijkse betaalverkeer dan toch naar een andere bank breng.

Ik ben juist bij de giro vertrokken om alles bijelkaar te hebben dus een Meesman zie ik minder zitten. (en wat als die man met pensioen gaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
AMARONE|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:18:
[...]
Maar hoe kunnen ze dan bij mijn belegging komen? Bij Abn is je pincode niet je login bijvoorbeeld en heb je de app nodig ter authenticatie?

Maar even los van wat wel of niet kan. Misschien is het goed dat ik het dagelijkse betaalverkeer dan toch naar een andere bank breng.

Ik ben juist bij de giro vertrokken om alles bijelkaar te hebben dus een Meesman zie ik minder zitten. (en wat als die man met pensioen gaat?)
Mijn moeder heeft een rekening bij de ABNAMRO. Het enige wat ik nodig heb is een (algemene) authenticator, haar pinpas en haar pincode. Daarmee kan ik inloggen op haar bankrekening.
Ze doet niet aan beleggen, maar ik neem aan dat ze zo een beleggingsrekening kan openen hiermee.

Wat betreft een rekening bij de openbank, hierbij krijg je een gratis maestro pinpas. Als het goed is kan je overal terecht, alhoewel heel soms het niet werkt.
Bij de N26/Vivid/Revolt krijg je dacht ik een debet creditcard. Van de N26 weet ik dit zekers.
Hiermee kan je bijna overal betalen, echter de Albert Heijn en Aldi accepteren geen credit/debet card.

Echter Mastercard en Visa willen hun huidige kaarten op termijn aanpassen. Alle bankpassen worden een debet of een credit card. Voordeel hiervan is dat alle pinautomaten dan alle passen accepeteren wat gunstig is voor iedereen. Nu kan je vaak in de winkel niet pinnen met je normale pinpas (verre landen als VS, Azie).
Dat kan straks zowel in de winkel als bij de pinautomaat (ATM op zijn engels).

https://www.channelweb.nl...afscheid-maestro-aan.html

[ Voor 34% gewijzigd door phantom09 op 17-01-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:13:. Mocht het als nog gebeuren dan is er nog steeds het aparte bewaarbedrijf waar de beleggingen in zijn ondergebracht en dus buiten het faillissement zullen vallen.
misschien denk ik ouderwets maar reguliere, beursgenoteerde aandelen zijn (/waren) toch in principe 'op naam' waardoor ze van jou zijn ongeacht faillissement broker?

Beetje als jouw auto voor onderhoud bij de garage staat, gaat die failliet, blijft het jouw auto en valt deze niet in de boedel voor de curator of als de inhoud van een bankkluisje.

Bewaarbedrijf speelt dan toch enkel bij zaken als ETF, eigen fondsen van de bank en dergelijke?

[ Voor 9% gewijzigd door bombadil op 17-01-2022 22:41 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
bombadil schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:40:
[...]

misschien denk ik ouderwets maar reguliere, beursgenoteerde aandelen zijn (/waren) toch in principe 'op naam' waardoor ze van jou zijn ongeacht faillissement broker?

Beetje als jouw auto voor onderhoud bij de garage staat, gaat die failliet, blijft het jouw auto en valt deze niet in de boedel voor de curator of als de inhoud van een bankkluisje.

Bewaarbedrijf speelt dan toch enkel bij zaken als ETF, eigen fondsen van de bank en dergelijke?
Toch denk ik dat je ook jouw auto niet zomaar even ophaalt bij de curator als de garage net failliet is gegaan.
Daarnaast spelen er bij aandelen ook andere zaken. DeGiro doet naar eigen believen de aandelen van klanten uitlenen en strijkt de winst zelf op. Wat als jouw aandelen dus zijn uitgeleend? Wanneer komen die aandelen terug? Komen ze dan nog wel bij jou terug? Etc. Om de vergelijking met de garage door te trekken: de garagehouder leent jouw auto uit en de garage gaat failliet. Gaat de lener de auto dan terug brengen naar de "niet bestaande" garage? Of wat gebeurt daar mee? En jij kunt ook niet zomaar jouw auto opeisen, want je weet niet wie de auto heeft. En wie ontvangt in dat geval de huur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

frankmulder schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:23:
[...]
1) Nee, je risico is al gespreid over een grote hoeveelheid bedrijven omdat je in de NT-fondsen zit.
Thanks, dat bevestigt mijn vermoeden. Geen behoefte om zelf investeringen uit te gaan zoeken in de hoop beter dan de markt te kunnen renderen.
... en het feit dat je Meesman-rekening meer "uit het zicht" is (terwijl je bij de ING continu wordt herinnerd aan je beleggingsportefeuille, waardoor je in de verleiding kunt komen om te gaan handelen, wat vaak leidt tot verkeerde beslissingen).
Dit was voor mij de doorslag om de rekening bij ING weer op te zeggen. Ik werd er alleen maar onrustig van om iedere keer mijn beleggingen te zien. Zodra mijn Meesman portefeuille echt groot wordt misschien maar eens kijken naar een 2e broker voor risicospreiding, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 11:29
Xanaroth schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:22:
Oke, oke, duurde bijna een maand totdat ik het op kón zeggen door gedoe met hun interne boekhouding (serieus, wat voor algoritme doet daar toch elke nacht de cashbalansen meerdere keren wijzigen). Dus helemaal zijn de credits misschien niet op hun plaats. In elk geval wel fijn dat ik daar uiteindelijk toch eens weg kon.
Ha, dus bij jou was er ook lekker een procesje transacties aan het genereren.

Hoe zit het eigenlijk als je weggaat met je belastingaangifte enzo? Kun je nog wel inloggen om te zien wat je vermogen was op 1 januari bijvoorbeeld, of ga je hopen dat Saxo je op een gegeven moment nog een mailtje stuurt met de jaaropgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
frankmulder schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Ha, dus bij jou was er ook lekker een procesje transacties aan het genereren.

Hoe zit het eigenlijk als je weggaat met je belastingaangifte enzo? Kun je nog wel inloggen om te zien wat je vermogen was op 1 januari bijvoorbeeld, of ga je hopen dat Saxo je op een gegeven moment nog een mailtje stuurt met de jaaropgave?
Nee en nee. Ze geven expliciet aan dat je niks krijgt en toegang ook per direct ophoudt. Tevens staat er op de site dat je dus vooraf aan opzeggen dat soort documentatie zelf dient t downloaden.

Dus vanuit Saxo leggen ze alle verantwoordelijkheid en risico volledig en eenzijdig bij de consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-07 22:49
Xanaroth schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 06:54:
[...]

Nee en nee. Ze geven expliciet aan dat je niks krijgt en toegang ook per direct ophoudt. Tevens staat er op de site dat je dus vooraf aan opzeggen dat soort documentatie zelf dient t downloaden.

Dus vanuit Saxo leggen ze alle verantwoordelijkheid en risico volledig en eenzijdig bij de consument.
Even een domme vraag.
Zijn ze niet gewoon verplicht om een jaaropgave te sturen?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
poehee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Even een domme vraag.
Zijn ze niet gewoon verplicht om een jaaropgave te sturen?
Volgens mij wel (zorgplicht). Daarnaast moeten ze het ook direct bij de belastingdienst aangeven, dus het zal in ieder geval vooringevuld worden op je belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
NicNLD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Maker van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ hier :)

[...]

Ik ben benieuwd wat jullie van deze nieuwe layout vinden.
Kan het zijn dat in de oude layout naast het verwachte resultaat ook het verwachte eindvermogen werd getoond? Het werd me in de nieuwe layout niet helemaal duidelijk of 'Verwacht resultaat' nou [inleg + rendement - kosten] was of [rendement - kosten]. Door de looptijd op 1 jaar te zetten kwam ik er achter dat het puur om [rendement - kosten] ging, maar ik zou het ook wel handig vinden om te zien wat het verwachte eindvermogen is. Dat is natuurlijk wel zelf uit te rekenen door de inleg op te tellen bij het verwachte resultaat, maar als dat direct getoond kan worden scheelt dat weer een handmatige berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:22
NicNLD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Ik ben benieuwd wat jullie van deze nieuwe layout vinden, ik hoop hiermee wat meer op de fondsen(combinaties) te focussen in plaats van op de brokers. Aan de andere kant zie je nu minder makkelijk dat de tweede broker bij een portefeuille misschien duurder is dan de goedkoopste broker bij een duurdere portefeuille. Hoe denken jullie daarover?
Ik vind die dunnere balkjes mooi. Maar ik zou wel het liefst zien dat het gesorteerd wordt op laagste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:54
Vreemd, ik zie de World + EM fondsen er hier niet meer tussen staan: https://www.fgrinvesting.com/en/prices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vreemd i.d.d., misschien missen ze omdat gisteren een fund-holiday voor die fondsen was i.v.m Martin Luther King day?

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-01-2022 14:10 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kende heel die prices pagina niet. Ze staan wel gewoon vermeld onder Fund Range.

Je ziet dat sommige fondsen daar prijzen van 14-01 ipv 17-01 laten zien, dus dagen waarop de beurs gesloten is hebben geen invloed op het verschijnen van het fonds op die pagina.

[ Voor 52% gewijzigd door Zr40 op 18-01-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:35
Miki schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Wat wil je nu precies zeggen? Je kunt me wel vragen naar mijn persoonlijke ervaringen rondom de kredietcrisis maar je kunt je beter verdiepen in wat ze (EU en nationaal) allemaal opgetuigd hebben om dat niet nog een keer te laten gebeuren. Zoals ik al eerder schreef is de bankenwereld zwaar gereguleerd en moeten ze periodiek voldoen aan allerlei stresstesten voldoen. Ik acht de kans dat een bank in de EU nu weer in zwaar weer komt wel heel klein.
Kennelijk lukt ze het toch om een groep burgers en waarschijnlijk de meerderheid dit te laten geloven :F .

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vind het wel grappig om te zien hoe "efficient" de markt kan zijn.

nieuws om 14:00 uur. Microsoft koopt activision.
Electronic arts: +6%
CD project red +7% (wel snel weer dalende)
Atari maakt een sprongetje van 4%, verder slechte dag.
Ubisoft +7%

_O-

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:21:
[...] dus dagen waarop de beurs gesloten is hebben geen invloed op het verschijnen van het fonds op die pagina.
"Prices will not appear above on non-dealing days."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
mrc4nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:15:
Ik vind het wel grappig om te zien hoe "efficient" de markt kan zijn.

nieuws om 14:00 uur. Microsoft koopt activision.
Electronic arts: +6%
CD project red +7% (wel snel weer dalende)
Atari maakt een sprongetje van 4%, verder slechte dag.
Ubisoft +7%

_O-
Maar de beurs in de VS gaat nu pas open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:27:
[...]

"Prices will not appear above on non-dealing days."
Dat kan je interpreteren als dat er geen nieuwe prijs verschijnt op die dagen. We zien fondsen die gisteren geen prijs hebben gekregen gewoon in het lijstje staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Maar de beurs in de VS gaat nu pas open?
Er bestaat handel buiten reguliere beurstijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zr40 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:33:
[...]

yes, plus een aantal staan ook gewoon in europa genoteerd. ubisoft en atari zijn frans.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:33:
[...]

No shit :P Wie had dat gedacht ;)

Maar hij spreekt over een "slechte dag". Terwijl de dag in de VS nog niet begonnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Pistachenootje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Maar hij spreekt voer een "slechte dag". Terwijl de dag in de VS nog niet begonnen was.
slecht begin van de dag voor atari. denk niet dat atari opeens een opleving krijgt nu die beurs open is. (afgezien het kleine +4% zetje)

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 18-01-2022 15:53 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou goed kunnen hoor. Maar gisteren stonden veel aandelen de hele VS dag dik in de min om een half uur voor het einde net in het groen te eindigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Pistachenootje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:53:
Zou goed kunnen hoor. Maar gisteren stonden veel aandelen de hele VS dag dik in de min om een half uur voor het einde net in het groen te eindigen.
gisteren was de beurs in de VS gesloten dus dat lijkt mij sterk

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oh ja was vrijdag wat ik bedoelde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:34
Als iemand er ‘s nachts beter van slaapt door meerdere banken /brokers te gebruiken is dat toch reden genoeg om dat te doen? Kleine moeite voor wat ‘peace of mind’ imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:16

de Peer

under peer review

DJTimo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:18:
Als iemand er ‘s nachts beter van slaapt door meerdere banken /brokers te gebruiken is dat toch reden genoeg om dat te doen? Kleine moeite voor wat ‘peace of mind’ imho.
Het alternatief is gewoon een rationele beslissing nemen na verdiepen in de materie. Heeft persoonlijk mijn voorkeur. Maar ieder zijn ding natuurlijk :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kan ook allebei :) Je verdiepen in de materie en dan er alsnog voor kiezen je portfolio te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 08:43

Oekol

waka waka hey hey

Stel je voor puur hypothetisch (nouja, vorige week gemaild en vandaag gebeld met Meesman dus wil er werk van maken) je gaat nu instappen met 10k en maandelijks 100 euro inleg bij Meesman. Goed moment is niet te voorspellen en ik wil het toch voor de lange (30 tot 40 jaar minimaal) vast laten staan want ik zal het geld niet 'missen'.

Echter... mis ik rode vlaggen om het nu juist niet te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 18-01-2022 19:08 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oekol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:08:
Nu beginnen is meestal het beste. Gewoon doen dus.

Je zou je wel af kunnen vragen of je niet liever dezelfde onderliggende fondsen aanschaft bij je grootbank, dat is meestal iets goedkoper. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-08 18:36

Thompson

Beeromaniac

Stel je voor puur hypothetisch (nouja, vorige week gemaild en vandaag gebeld met Meesman dus wil er werk van maken) je gaat nu instappen met 10k en maandelijks 100 euro inleg bij Meesman. Goed moment is niet te voorspellen en ik wil het toch voor de lange (30 tot 40 jaar minimaal) vast laten staan want ik zal het geld niet 'missen'.

Geen rode vlaggen. Doen.

Time in the market beats timing the market.
Daarnaast staat nu vandaag al bijna 5% lager t.o.v. de all time high van eind december/begin januari.
Het kan natuurlijk zijn dat de daling van de komende 2 weken nog langer doorzet en je in het begin dus geld "verliest", daar moet je wel tegen kunnen. Maar anders; niet twijfelen en instappen.

Voor je geval zou je nog gefaseerd (DCA) kunnen instappen, zolang er geen aanschafkosten zijn, het is bewezen beter om dat niet te doen en gewoon in 1x in te stappen (lumpsum) maar voor je gevoel kan het prettiger zijn. Ik doe het een beetje 50/50, niet alles in 1x, maar wel alles in een korte tijd. Toevallig deze week weer 2x extra inleg gedaan en als het zo blijft dalen eind van de week weer, volgende week weer etc. Totdat over een week of 4 m'n reserves die ik niet nodig heb er in zitten. Daarna is het de rest van het jaar weer rustig maandelijks inleggen en kijk ik begin volgend jaar weer of ik reserves over heb die er weer extra bij kunnen. E.e.a. hangt ook een beetje af van hoe snel en goed we weer intercontinentaal kunnen reizen :+

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-07 18:14
Qua beleggen is het vrij simpel. Gewoon in een tracker/indexfonds stoppen, bijv. NT wld.

Ik vraag me af of er een zelfde soort strategie is betreft obligaties. Is ergens een Tweakers uitleg? Begin me nu toch af te vragen of ik niet een gedeelte in obligaties ga stoppen, want ik verwacht dat de lage rentes niet heel lang meer aanhouden.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09

Mijn glazenbol is helaas stuk. 1 ding is zeker, de aandelenmarkt is momenteel niet goedkoop maar redelijk prijzig. Dat wil echter niet zeggen dat het geen goed idee is om in te stappen. Een crash komt er heus wel aan (vroeg of laat), echter niemand kan exact voorspellen wanneer dit is.

Als je pech hebt stap je nu in en is dit het hoogtepunt. Dan baal je natuurlijk, maar zolang je er vanaf blijft en niet verkoopt is er niks aan de hand. Wellicht kan het filmpje van de wereld slechtste investeerder je hier bij helpen (die achteraf het helemaal niet zo slecht deed):

https://thereformedbroker...orlds-worst-market-timer/

Als je je momenteel niet zo lekker bij voelt om meteen 10K in te leggen, dan zou je het kunnen spreiden over een aantal maanden. Wellicht geeft dat een prettiger gevoel.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 18-01-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Maar hij spreekt over een "slechte dag". Terwijl de dag in de VS nog niet begonnen was.
Niet elke broker ondersteund een premarket, Interactive Brokers dacht ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:06:
Ik vraag me af of er een zelfde soort strategie is betreft obligaties. Is ergens een Tweakers uitleg?
Jawel, zie hier: https://www.vanguardeurop...l-with-bonds-uk-eu-ch.pdf

Maar obligaties zijn op dit moment niet interessant imo. Te laag verwacht rendement: ongeveer 0.1% op overheidsobligaties. Op een spaarrekening kun je meer krijgen.

Als je verwacht dat rentes gaan stijgen wil je nu geen obligaties kopen. Die zullen immers dalen in waarde zodra de rente stijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 18-01-2022 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Laatst online: 08:43

Oekol

waka waka hey hey

Pistachenootje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Nu beginnen is meestal het beste. Gewoon doen dus.

Je zou je wel af kunnen vragen of je niet liever dezelfde onderliggende fondsen aanschaft bij je grootbank, dat is meestal iets goedkoper. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Eens maar ik vind de eenvoud en het passieve aan meesman fantastisch. Het zal allicht hetzelfde zijn bij die websites, maar ik vind het prima als iemand er aan verdiend als diegene zo goed aangeschreven is als Meesman. Komt meerdere malen terug op het forum en nu met tijdelijk 0,1% transactiekosten op je inleg ipv 0,25% scheelt het weer 15 euro op die 10k. De automatische incasso voor maandelijks 100 euro staat inmiddels al aan. De 10k moet ik nog even handmatig over maken.
Thompson schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Geen rode vlaggen. Doen.

Time in the market beats timing the market.
Daarnaast staat nu vandaag al bijna 5% lager t.o.v. de all time high van eind december/begin januari.
Het kan natuurlijk zijn dat de daling van de komende 2 weken nog langer doorzet en je in het begin dus geld "verliest", daar moet je wel tegen kunnen. Maar anders; niet twijfelen en instappen.

Voor je geval zou je nog gefaseerd (DCA) kunnen instappen, zolang er geen aanschafkosten zijn, het is bewezen beter om dat niet te doen en gewoon in 1x in te stappen (lumpsum) maar voor je gevoel kan het prettiger zijn. Ik doe het een beetje 50/50, niet alles in 1x, maar wel alles in een korte tijd. Toevallig deze week weer 2x extra inleg gedaan en als het zo blijft dalen eind van de week weer, volgende week weer etc. Totdat over een week of 4 m'n reserves die ik niet nodig heb er in zitten. Daarna is het de rest van het jaar weer rustig maandelijks inleggen en kijk ik begin volgend jaar weer of ik reserves over heb die er weer extra bij kunnen. E.e.a. hangt ook een beetje af van hoe snel en goed we weer intercontinentaal kunnen reizen :+
Elke inleg maandelijks zal 0,25 eurocent kosten en dan wordt er 99,75 euro ingelegd in de index. Vind het helemaal prima voor iets wat geautomatiseerd van mijn rekening wordt afgeschreven middels automatische incasso.
phantom09 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Mijn glazenbol is helaas stuk. 1 ding is zeker, de aandelenmarkt is momenteel niet goedkoop maar redelijk prijzig. Dat wil echter niet zeggen dat het geen goed idee is om in te stappen. Een crash komt er heus wel aan (vroeg of laat), echter niemand kan exact voorspellen wanneer dit is.

Als je pech hebt stap je nu in en is dit het hoogtepunt. Dan baal je natuurlijk, maar zolang je er vanaf blijft en niet verkoopt is er niks aan de hand. Wellicht kan het filmpje van de wereld slechtste investeerder je hier bij helpen (die achteraf het helemaal niet zo slecht deed):

https://thereformedbroker...orlds-worst-market-timer/

Als je je momenteel niet zo lekker bij voelt om meteen 10K in te leggen, dan zou je het kunnen spreiden over een aantal maanden. Wellicht geeft dat een prettiger gevoel.
Wil maandelijks ook inleggen dus doe 10k initieel inleggen en daarna 100 euro maandelijks zodat ik in goede maar ook slechte tijden inleg. Mijn gevoel zegt uiteraard dat de markt aan de hoge kant is maar dat dachten mensen in jaar X ook en uiteindelijk over de lange termijn komt dat allemaal vast wel goed. Kijk naar Bob :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-07 01:21
Ter referentie, ik ben eind 2018 ingestapt -- met een stuk meer dan 10K ineens. De eerste twee maanden zag ik mijn inleg alleen maar dalen. Begin 2019 stond ik al op 1000 euro verlies (procentueel was dit niet eens zoveel, maar ik geef het niet elke dag uit). Dat was dan nog helemaal niks vergeleken bij hoeveel verlies er in 2020 was... dan hebben we het over meerdere maandsalarissen negatief. Je moet dat soort dingen wel gewoon aan kunnen zien zonder blikken of blozen.

Toch maar gewoon aan de zijlijn blijven staan dan? Zou ik niet aanraden, de ROI van mijn portefeuille sinds het begin staat nu op 26%. :P En natuurlijk kan dat morgen ook allemaal weer verdampt zijn, maar dat het dan bijtrekt is bijna zeker.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-08 19:49

CeesKees

I rest my Kees

@10k inleggen. Je kunt ook een middenweg kiezen. 10x 1k inleggen. (Of 5x2k) naast die 100€ die je per maand inlegt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
MneoreJ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:07:
Ter referentie, ik ben eind 2018 ingestapt -- met een stuk meer dan 10K ineens. De eerste twee maanden zag ik mijn inleg alleen maar dalen. Begin 2019 stond ik al op 1000 euro verlies (procentueel was dit niet eens zoveel, maar ik geef het niet elke dag uit). Dat was dan nog helemaal niks vergeleken bij hoeveel verlies er in 2020 was... dan hebben we het over meerdere maandsalarissen negatief. Je moet dat soort dingen wel gewoon aan kunnen zien zonder blikken of blozen.

Toch maar gewoon aan de zijlijn blijven staan dan? Zou ik niet aanraden, de ROI van mijn portefeuille sinds het begin staat nu op 26%. :P En natuurlijk kan dat morgen ook allemaal weer verdampt zijn, maar dat het dan bijtrekt is bijna zeker.
Dan heb je constant bijgekocht denk ik? VWRL stond op €74 op de piek in sept 2018 en staat nu op €106. Dat is een ruime 40% winst.
CeesKees schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:09:
@10k inleggen. Je kunt ook een middenweg kiezen. 10x 1k inleggen. (Of 5x2k) naast die 100€ die je per maand inlegt.
Kan als je jezelf een 'verzekering' wilt aansmeren. Ik dacht dit ook in april/mei 2020. De markt was al vlotjes terugetrokken uit het dal en ikzelf verwachte nog een dieper dal. Als ik dan DCA had gedaan voor 12 maanden had ik mogelijk 12x transactiekosten (geldt natuurlijk niet voor alles) én had je erg veel rendement gemist. Het blijft een risico maar DCA werkt gemiddeld gezien minder goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Santee op 18-01-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
MneoreJ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:07:

En om daaraan toe te voegen - als je eenmaal paar jaar bezig bent... ik zie nu regelmatig meerdere maandsalarissen erbij/eraf gaan. Het went "enigzins", maar blijft raar om die pixels zien te bewegen en dat mentaal naar werkelijkheid te vertalen.

Die eerste 10k inleg is enkel 'veel' omdat het 'alles' is. Als het na verloop van tijd 100k is (jaren inleggen en rendement) is 10k eraf gewoon een kleine correctie.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 18-01-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-07 01:21
Santee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:30:
Dan heb je constant bijgekocht denk ik? VWRL stond op €74 op de piek in sept 2018 en staat nu op €106. Dat is een ruime 40% winst.
Klopt, de IRR is 37% (was niet altijd 100% indexfonds, heb in het begin wat geëxperimenteerd).

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
AMARONE|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:46:
Ik zit momenteel bij ABN door zelfstandig te beleggen in NT fondsen op maandelijkse basis met als doel om over 30-40 jaar een mooie pot geld te hebben. Hoe kijken jullie tegen de toekomst aan, ik krijg hier soms nog wel wat angst voor zoals wat als ABN omvalt, of als het fonds stopt.

Daarnaast is ABN tevens mijn betaalrekening en ik las hier al dat het misschien verstandiger is om hiervoor een andere bank voor te gaan gebruiken. (is ABN dan de beste optie om te beleggen of kan ik beter naar ING of iets anders) waarbij ik het liefst binnen de Nederlandse banken blijf qua vertrouwen.
Hier opnieuw misbruik van een ABNAMRO rekening en ABNAMRO wil niks vergoeden:

https://www.telegraaf.nl/...swijziging-kost-stel-1500

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:15

jgj82

Ja, maar = nee

phantom09 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:37:
[...]

Hier opnieuw misbruik van een ABNAMRO rekening en ABNAMRO wil niks vergoeden:

https://www.telegraaf.nl/...swijziging-kost-stel-1500
Lees je dan heel het verhaal of alleen de kop? Er zitten nog wel een paar haken en ogen aan het verhaal van deze klant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
jgj82 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:52:
[...]

Lees je dan heel het verhaal of alleen de kop? Er zitten nog wel een paar haken en ogen aan het verhaal van deze klant...
Ze geven aan dat er niet bij ingebroken is en dat ze geen wachtwoorden kwijt zijn.
Om te kunnen internetbankieren heb je bij de ABNAMRO alleen de pinpas en pincode nodig.
Blijkbaar zijn ze geskimmt en is de dader achter de pincode gekomen dmv een camera bij de pinautomaat, een panel over de knoppen heen of het afgekeken hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Xanaroth schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:32:
[...]

En om daaraan toe te voegen - als je eenmaal paar jaar bezig bent... ik zie nu regelmatig meerdere maandsalarissen erbij/eraf gaan. Het went "enigzins", maar blijft raar om die pixels zien te bewegen en dat mentaal naar werkelijkheid te vertalen.
Ervaring helpt ontzettend, maar ik merk ook dat het helpt om niet continu veranderende koersen te kunnen zien. Ook toen ik niet meer opkeek van een paar duizend per dag in de min of plus, keek ik toch minstens één keer per dag naar m'n ETFs op degiro. Nu ik beleggingsfondsen heb, kan het me allemaal niet meer boeien. Vaak lopen die koersen nog achter ook. Zou ik op de website moeten gaan kijken. Waardeloos. Heerlijk. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Qwerty-273

Meukposter

Voor de interesse is de hele uitspraak in het bovenstaande ABN AMRO geval te lezen via Kifid's uitspraken register: https://www.kifid.nl/wp-c...aak-2022-0011-Bindend.pdf

Het probleem van de beveiliging van ABN AMRO is dat voor het inloggen via een e.dentifier je alleen de pinpas en pincode nodig hebt (ja je moet wat details van de pas invoeren maar die kan je er gewoon vanaf lezen). En je kan elke e.dentifier gebruiken, die zijn verder niet gekoppeld aan een rekening.

Wat niet duidelijk wordt, is hoe de eerste adres wijziging is doorgevoerd. Dat er na de adreswijziging een nieuwe pas is aangevraagd, telefonisch wordt geactiveerd met nieuwe pincode (waarschijnlijk op basis van standaard adres/geboortedatum details), en er geld mee wordt ontvreemd is bekend. Maar die eerste stap is vreemd - en wordt helaas niet verder uitgediept in deze zaak bij Kifid.

Ik verwacht dat die wijziging via een andere weg dan internetbankieren bij de bank is binnengekomen en uitgevoerd. Wellicht met heel verhaal via één van de servicedesken waar als laatste dan nog een adreswijziging wordt meegenomen. Vervolgens vraag je een nieuwe pas aan, en bingo.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Qwerty-273 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:21:
Voor de interesse is de hele uitspraak in het bovenstaande ABN AMRO geval te lezen via Kifid's uitspraken register: https://www.kifid.nl/wp-c...aak-2022-0011-Bindend.pdf

Het probleem van de beveiliging van ABN AMRO is dat voor het inloggen via een e.dentifier je alleen de pinpas en pincode nodig hebt (ja je moet wat details van de pas invoeren maar die kan je er gewoon vanaf lezen). En je kan elke e.dentifier gebruiken, die zijn verder niet gekoppeld aan een rekening.

Wat niet duidelijk wordt, is hoe de eerste adres wijziging is doorgevoerd. Dat er na de adreswijziging een nieuwe pas is aangevraagd, telefonisch wordt geactiveerd met nieuwe pincode (waarschijnlijk op basis van standaard adres/geboortedatum details), en er geld mee wordt ontvreemd is bekend. Maar die eerste stap is vreemd - en wordt helaas niet verder uitgediept in deze zaak bij Kifid.

Ik verwacht dat die wijziging via een andere weg dan internetbankieren bij de bank is binnengekomen en uitgevoerd. Wellicht met heel verhaal via één van de servicedesken waar als laatste dan nog een adreswijziging wordt meegenomen. Vervolgens vraag je een nieuwe pas aan, en bingo.
Het hele zaakje stinkt een beetje, vooral de verwisseling van de communicatie, alleen de man is geïnformeerd maar alleen de vrouw heeft het ontvangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ben aan het overwegen om fonds wat aan te vullen. Momenteel heb ik er 3 van Northern Trust (met name World) en 1 van Robeco
https://www.robeco.com/nl...d-eur-g-nl0010366407.html .

Het lijkt erop dat Robeco het beter gedaan heeft de afgelopen jaren. Hoe zien jullie dat en voor de aankomende tijd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

martijn22222 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:31:
Ben aan het overwegen om fonds wat aan te vullen. Momenteel heb ik er 3 van Northern Trust (met name World) en 1 van Robeco

Het lijkt erop dat Robeco het beter gedaan heeft de afgelopen jaren. Hoe zien jullie dat en voor de aankomende tijd?
Er is achteraf altijd wel iets te vinden dat het beter gedaan heeft. maar dat zou niet je keuze voor de toekomst moeten bepalen, in ieder geval niet zonder te begrijpen wáárom dit het geval was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rente stijgt: aandelen onder druk, goed nieuws voor pensioenen

De rente op de Europese kapitaalmarkt is aan het stijgen. De rente op tienjarige staatsobligaties is de nulgrens gepasseerd, waarmee een einde is gekomen aan een jarenlange periode van extreem lage en bijna onafgebroken negatieve rente. Ook in de Verenigde Staten loopt de rente op.
https://nos.nl/artikel/24...ed-nieuws-voor-pensioenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Je zou je kunnen afvragen of het kopen van de best presterende beleggingsfondsen een goede strategie is om het in de toekomst beter te doen dan de markt. Dat is onderzocht, het antwoord blijkt te zijn: 'nee, over het algemeen niet'.

PS. verder heeft dat Robeco fonds hoge kosten (0.66%), slechte spreiding (maar 54 posities) en hoge turnover (98%). Ik zou er niet aan beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 19-01-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-07 09:14
Vraagje. Via mijn werkgever kan ik eens in de 2 jaar aandelen kopen van het bedrijf. Sinds ik hier werk heb ik eigenlijk altijd voor een x bedrag meegedaan aan dit aandelenplan. Op deze manier kan er op een voordelige manier (korting op aandelen, en bonusaandeel regeling per 4 aangeschafte aandelen). De aandelen die worden aangeschaft staan wel 5 jaar vast.

Zelf heb ik ook nog wat aandelen in diverse bedrijven via DeGiro, en leg ik maandelijks een bedrag in bij BND en ING welke in ETF's wordt gestoken. Doordat ik iedere 2 jaar meedoe, bestaat mijn portfolio voor +- 50% uit aandelen van mijn werkgever, wat ik toch wel aan de hoge kant vind.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik heb het geld niet direct nodig. Zelf zit ik er aan te denken om een deel dat vrij is uit te laten betalen, en dit via BND of ING in te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Swennus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:53:
Zelf zit ik er aan te denken om een deel dat vrij is uit te laten betalen, en dit via BND of ING in te leggen.
Dat zou ik zelf ook doen. Diversificeren is wat mij betreft de meest solide strategie.

[ Voor 53% gewijzigd door marshallq op 19-01-2022 14:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:14
Vraagje. Via mijn werkgever kan ik eens in de 2 jaar aandelen kopen van het bedrijf. Sinds ik hier werk heb ik eigenlijk altijd voor een x bedrag meegedaan aan dit aandelenplan. Op deze manier kan er op een voordelige manier (korting op aandelen, en bonusaandeel regeling per 4 aangeschafte aandelen). De aandelen die worden aangeschaft staan wel 5 jaar vast.

Zelf heb ik ook nog wat aandelen in diverse bedrijven via DeGiro, en leg ik maandelijks een bedrag in bij BND en ING welke in ETF's wordt gestoken. Doordat ik iedere 2 jaar meedoe, bestaat mijn portfolio voor +- 50% uit aandelen van mijn werkgever, wat ik toch wel aan de hoge kant vind.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik heb het geld niet direct nodig. Zelf zit ik er aan te denken om een deel dat vrij is uit te laten betalen, en dit via BND of ING in te leggen.
Ik zou de aandelen van je werkgever na die 5 jaar meteen verkopen. Je had ze immers gekocht voor de korting en bonus aandelen.

Nu loop je dubbel risico:
1) Een groot deel van je vermogen zit in 1 bedrijf.
2) Je bent voor je inkomen afhankelijk van hetzelfde bedrijf als waar je een groot deel van je vermogen hebt zitten.

Als je werkgever in de problemen komt ben je dus in 1 keer je baan en de helft van je beleggingen kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zou ook zeker verkopen en bijvoorbeeld de bekende Northern Trust fondsen bij ING kopen. Veel betere spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Qwerty-273 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:21:
Waarna je vervolgens wel een SMS'je krijgt dat er een nieuw apparaat ingelogd heeft. Daar moet je dan snel op handelen. Gelukkig kunnen de NT fondsen niet direct omgezet worden in cash ;)
Dan Stark schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:51:
@Swennus
Ik heb iets soortgelijks bij mijn werkgever en ik verkoop mijn aandelen ook direct zodra dat kan. Ik hoef niet zolang als jij te wachten, want ik kan ze na 1 maand al verkopen. Daarna koop ik van de opbrengst (min belasting) NT fondsen aan.
Je kan ze een paar dagen later al verkopen, ook al hoop ik dat je dat dit jaar niet hebt gedaan ;)

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 19-01-2022 15:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-07 16:28
@Swennus
Ik heb iets soortgelijks bij mijn werkgever en ik verkoop mijn aandelen ook direct zodra dat kan. Ik hoef niet zolang als jij te wachten, want ik kan ze na 1 maand al verkopen. Daarna koop ik van de opbrengst (min belasting) NT fondsen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
Pistachenootje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Ik zou ook zeker verkopen en bijvoorbeeld de bekende Northern Trust fondsen bij ING kopen. Veel betere spreiding.
Welke NT fondsen zijn dan aan te raden? Of is dat slechts 1 fonds? Ik ben op zoek naar een overzicht bij de ING, maar daar kan ik niets over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:00
Swennus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:31:
[...]

Welke NT fondsen zijn dan aan te raden? Of is dat slechts 1 fonds? Ik ben op zoek naar een overzicht bij de ING, maar daar kan ik niets over vinden.
kijk hier eens
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
Bedankt! ING is dus zeker niet de goedkoopste optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Swennus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:44:
[...]
Dat klopt. Het goedkoopst is Interactive Brokers met Actiam in die lijst. IB met VTI/VXUS is zelfs nog goedkoper. Als je gebruik maakt van de referral actie krijg je tot $1000 aan IBKR aandelen. Moet je alleen wel iemand vinden die daar al lid is O-)

Overigens is ING zeker geen gekke keuze. Je zit dan wel bij een vertrouwde grootbank met goede app etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Brand New Day heeft de kosten voor 'vrij beleggen' ook verlaagd. De stortingskosten van 0,5% zijn afgeschaft en de servicekosten voor zogenaamde 'modelportefeuilles' zijn verlaagd van 0,44% tot 0,34%.

Zelf gebruik ik BND alleen voor pensioen beleggen met mijn jaarlijkse fiscale ruimte. Voor mij veranderd er niets, maar misschien dat het nuttige informatie is voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Swennus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Nee, maar wel bijna de goedkoopste. Dus voor heel veel mensen zal het de meest aantrekkelijke optie zijn, zeker als je al bij de ING zit voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

Op zo’n korte termijn wordt het lastig beoordelen of het wel een goed presterend fonds is zeker als je meeweegt dat de lopende kosten 0,66% aan de forse kant zijn en de risico spreiding minimaal is.

Ik zou dan eerdere naar een aandeel kijken als BRK.B (Berkshire Hathaway). Dan heb je een vergelijkbaar “fonds” zonder lopende kosten. Ik heb fonds tussen aanhalingstekens gezet omdat het een aandeel is van de investeringsmaatschappij van Warren Buffet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:45
Swennus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:31:
[...]

<..> Ik ben op zoek naar een overzicht bij de ING, maar daar kan ik niets over vinden.
Daar had ik ook naar gezocht, maar kon ook niets vinden. Wel vreemd dat ze dat neit gewoon online zetten.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:40
Miki schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Op zo’n korte termijn wordt het lastig beoordelen of het wel een goed presterend fonds is zeker als je meeweegt dat de lopende kosten 0,66% aan de forse kant zijn en de risico spreiding minimaal is.

Ik zou dan eerdere naar een aandeel kijken als BRK.B (Berkshire Hathaway). Dan heb je een vergelijkbaar “fonds” zonder lopende kosten. Ik heb fonds tussen aanhalingstekens gezet omdat het een aandeel is van de investeringsmaatschappij van Warren Buffet.
Uhhh die investeringsmaatschappij maakt geen kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Uhhh die investeringsmaatschappij maakt geen kosten dan?
Tuurlijk wel maar dat steekt wel anders in elkaar, kwestie van jaarrekening nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:16
Overpeinzing over het aanhouden van cashreserve in euro's of dollars:

10-jaarsrente voor de US: ~1.9%
10-jaarsrente voor DLD: ~0%.

Beiden worden gezien als de risk-free rate voor respectievelijk dollars/euro's.
Het lijkt mij -- maar corrigeer me indien je iets anders denkt -- dat dit verschil in rente alleen kan bestaan indien de verwachting is de de euro apprecieert ten opzichte van de dollar; immers, anders leen je in euro's en leen je uit in dollars = gratis geld, en zoals we weten bestaat gratis geld niet.

Op een spaarrekening in Nederland krijg je nu ongeveer 0% rente [na belasting ~0%].
Op een spaarrekening in USA krijg je nu ongeveer 0.5% rente [na belasting ~0.35%].
Oftewel een verschil van 0.35%-punt.

Op basis van bovenstaande feiten lijkt het me handiger om cash op een euro spaarrekening te zetten, gezien het verschil in euro/dollar yield tussen de risk-free rates (1.9%) en spaarrekening (0.35%).
De markt verwacht immers een appreciatie van de euro die hoger is dan het verschil in spaarrente.

Aannames:
- voor de 10-jaarsrente is belasting geen issue
- belastingplichtig in de VS (en daarom belasting over rente op spaarrekening).

Meningen/opmerkingen over bovenstaande?

[edit: de 1-jaarsrente is het verschil 1.25%, dus ook meer dan het verschil in spaarrente].

[ Voor 3% gewijzigd door freakaleek op 19-01-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-07 12:04
freakaleek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:39:
Overpeinzing over het aanhouden van cashreserve in euro's of dollars:

10-jaarsrente voor de US: ~1.9%
10-jaarsrente voor DLD: ~0%.

Beiden worden gezien als de risk-free rate voor respectievelijk dollars/euro's.
Het lijkt mij -- maar corrigeer me indien je iets anders denkt -- dat dit verschil in rente alleen kan bestaan indien de verwachting is de de euro apprecieert ten opzichte van de dollar; immers, anders leen je in euro's en leen je uit in dollars = gratis geld, en zoals we weten bestaat gratis geld niet.

Op een spaarrekening in Nederland krijg je nu ongeveer 0% rente [na belasting ~0%].
Op een spaarrekening in USA krijg je nu ongeveer 0.5% rente [na belasting ~0.35%].
Oftewel een verschil van 0.35%-punt.

Op basis van bovenstaande feiten lijkt het me handiger om cash op een euro spaarrekening te zetten, gezien het verschil in euro/dollar yield tussen de risk-free rates (1.9%) en spaarrekening (0.35%).
De markt verwacht immers een appreciatie van de euro die hoger is dan het verschil in spaarrente.

Aannames:
- voor de 10-jaarsrente is belasting geen issue

Meningen/opmerkingen over bovenstaande?

[edit: de 1-jaarsrente is het verschil 1.25%, dus ook meer dan het verschil in spaarrente].
Zoals je hier zelf al voorrekent, is het verschil in rendement minimaal. Ik denk dat de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is in welke valuta je dit cashreserve wilt gaan uitgeven. Woon je op dit moment in NL of in de VS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
klaasvaak1853 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:58:
[...]

Zoals je hier zelf al voorrekent, is het verschil in rendement minimaal. Ik denk dat de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is in welke valuta je dit cashreserve wilt gaan uitgeven. Woon je op dit moment in NL of in de VS?
Ja, mee eens dat het verschil klein is, en dat de valuta van uitgave belangrijk is. Uitgave zal zijn in euro's (huis). Met die gedachte in het achterhoofd zijn we ook reeds begonnen met USD->EUR conversies.

Gedachtenexperiment was vooral bedoeld of er voor particulieren dus inderdaad een kleine arbitragemogelijkheid is.

Woon op dit moment in de VS en loon komt binnen in USD.

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 19-01-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
freakaleek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Ja, mee eens dat het verschil klein is, en dat de valuta van uitgave belangrijk is. Uitgave zal zijn in euro's (huis). Met die gedachte in het achterhoofd zijn we ook reeds begonnen met USD->EUR conversies.

Gedachtenexperiment was vooral bedoeld of er voor particulieren dus inderdaad een kleine arbitragemogelijkheid is.
Cash reserve in USD? Ik heb wel een negatief USD saldo bij IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

freakaleek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:39:
Aannames:
Ik denk dat je voor het gemak de belasting buiten beschouwing kan laten. Je betaalt daar namelijk een vast percentage over het rendement (onder de aanname dat de capital gains long term zijn en dus maar één percentage van toepassing is) en dat maakt de magnitude van het rendement enkel een beetje kleiner. De verhoudingen blijven intact.

En dat maakt het ook weer toepasselijk voor de huidige Nederlandse belastingsituatie. Hier betalen we belasting op basis van de hoogte van het vermogen. Wat je er precies mee doet heeft geen invloed op de belasting. Die kan je daarom ook buiten beschouwing laten.
freakaleek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:04:
[...]
Ik denk niet dat je kan verwachten dat je netto er op vooruit gaat door de ene valuta naar de andere te converteren en op een later moment weer terug, onder de aanname dat je in beide gevallen marktrente ontvangt of betaalt. Ondertussen stel je je wel bloot aan de volatiliteit van de valuta, die wel eens groter kan zijn dan de te ontvangen rente.

Waar wel een arbitragemogelijkheid specifiek voor particulieren bestaat is de bereidheid van banken en andere financiële instellingen om géén creditrente te rekenen terwijl de marktrente negatief is.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
Zr40 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Ik denk niet dat je kan verwachten dat je netto er op vooruit gaat door de ene valuta naar de andere te converteren en op een later moment weer terug, onder de aanname dat je in beide gevallen marktrente ontvangt of betaalt. Ondertussen stel je je wel bloot aan de volatiliteit van de valuta, die wel eens groter kan zijn dan de te ontvangen rente.

Waar wel een arbitragemogelijkheid specifiek voor particulieren bestaat is de bereidheid van banken en andere financiële instellingen om géén creditrente te rekenen terwijl de marktrente negatief is.
Wellicht praten we langs elkaar heen, maar dat laatste is toch eigenlijk exact wat ik beschrijf? Doordat Nederlandse banken een zero bound hanteren (tot 100k) en niet de (negatieve) marktrente rekenen is het tot bepaalde geldsaldi handiger om in euro's te sparen dan in dollars.

Let op dat ik niet heen en weer wil wisselen: het uiteindelijke doel is alles in euro's. De vraag is dus of het verstandiger is om nu in euro's te sparen of dollars.
Vanwege de feiten uit mijn eerste post leek het mij handiger om te sparen in euro's [juist omdat, zoals jij ook aangeeft Nederlandse banken niet de marktrente hanteren].

Terzijde: de long term capital gains tax kent ook verschillende tarieven.
Overigens ben ik van mening dat het wel relevant is om de belastingtarieven mee te nemen. De spread tussen US-DLD rente lijkt me namelijk niet door belastingen beïnvloed te worden, maar mijn persoonlijke voordeel wordt dat wel -> de verhoudingen veranderen dus.

[ Voor 14% gewijzigd door freakaleek op 19-01-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-08 18:36

Thompson

Beeromaniac

Blij dat ik eind vorig jaar / begin dit jaar toch wat twijfelde om gewoon maar lump sum m'n reserves erin te stoppen en de rest van het jaar er niet teveel naar omkijken.

Nu alles >5% is gedaald ten opzichte van toen ben ik nu weer "DCA" aan het bijkopen. Ik koop 2x per week m'n maandinleg bij zolang we >5% onder all time high staan. Dat kan ik dan zo'n 10 weken doen en dan zit m'n reserve geld in het fonds en schakelen ik weer over op enkel de maandelijkse inleg. :)

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
freakaleek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Wellicht praten we langs elkaar heen, maar dat laatste is toch eigenlijk exact wat ik beschrijf? Doordat Nederlandse banken een zero bound hanteren (tot 100k) en niet de (negatieve) marktrente rekenen is het tot bepaalde geldsaldi handiger om in euro's te sparen dan in dollars.

Let op dat ik niet heen en weer wil wisselen: het uiteindelijke doel is alles in euro's. De vraag is dus of het verstandiger is om nu in euro's te sparen of dollars.
Vanwege de feiten uit mijn eerste post leek het mij handiger om te sparen in euro's [juist omdat, zoals jij ook aangeeft Nederlandse banken niet de marktrente hanteren].

Terzijde: de long term capital gains tax kent ook verschillende tarieven.
Overigens ben ik van mening dat het wel relevant is om de belastingtarieven mee te nemen. De spread tussen US-DLD rente lijkt me namelijk niet door belastingen beïnvloed te worden, maar mijn persoonlijke voordeel wordt dat wel -> de verhoudingen veranderen dus.
USD rekening met 3% rente? Waar zit de adder onder het gras?

https://nl.freedom24.com/...08901000X18288C350480548T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
Als ik dit lees ren ik al weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJxsyOvOgtVLuU2HxCKoXpS92FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K4SqF5lJZeJuZxDjuXc5nmU1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Freedom24, een stel Russen die een broker runnen op Cyprus. Geen deposito garantie stelsel. Veel rode vlaggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inderdaad weg van blijven.

IB biedt ook een forex swap programma aan (voor klanten die minimaal $10 miljoen cash in meer dan één valuta hebben staan) en dat levert je slechts een rente op die dichter bij de benchmark ligt.

Die 3% die hierboven genoemd wordt ligt ver boven de benchmark. Het is onmogelijk dat ze dit kunnen behalen met de daar omschreven handelswijze.

@phantom09 Ik zie dat je vaker random advertenties van shady partijen hier post om door ons te laten checken. Misschien eens een ad-blocker installeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2022 23:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tussen de lijnen lezen:
  • Afhankelijk van afronding, van 3 maken ze een 2.
  • De rentevoet kan ten allen tijden aangepast worden. Zoals naar de 0 of negatief.
Het promoten van IPO's als unieke kansen is verdacht. De traders blijven ver weg van de IPO's en wachten totdat de grafieken voldoende met historische data gevuld zijn om TA te doen. Anders ga je totaal blind erin en je weet niet waar de mensen massaal willen kopen (steun) of verkopen (weerstand).

De meerderheid van de IPO's is snelle cash grab voor de initiële investeerders. Hun goedkoop verkregen aandelen zo duur mogelijk aan de bagholders aansmeren, de bomen kunnen nooit hoog genoeg zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8huPwID.jpg

Dus ze hebben van het Robinhood-verdienmodel geleerd. De meerderheid van de particulieren verliezen hun geld op de beurs. Een shady partij hoeft niet de aandelen te kopen dat je gekocht hebt en kunnen derivaten gebruiken om te hedgen als het nodig is. De particulieren verliezen hun geld op de beurs en wanneer ze de rekening willen sluiten, dan stort de shady partij inleg - verliezen naar de klant terug. De verliezen steken ze in hun zak als winst, want ze hadden de aandelen niet gekocht. Dit ging goed totdat de helft van de klanten GameStop gekocht hebben en de koers knalde van onder de 20 dollar tot over 350 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostdr87
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-02-2022
Hi allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met beleggen, heb nu de vanguard s&p500 etf gekocht om te starten, gekocht via degiro op de euronext Amsterdam.
Ik dacht het allemaal redelijk te snappen, maar heb nu al een aantal keer zien gebeuren dat de S&P500 index in de plus staat, maar dat mijn portfolio waarde in het rood gaat op die dag. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Joostdr87 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:51:
Hi allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met beleggen, heb nu de vanguard s&p500 etf gekocht om te starten, gekocht via degiro op de euronext Amsterdam.
Ik dacht het allemaal redelijk te snappen, maar heb nu al een aantal keer zien gebeuren dat de S&P500 index in de plus staat, maar dat mijn portfolio waarde in het rood gaat op die dag. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?
De koers wordt bepaald door vraag en aanbod zoals met gewone aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
S7E-Vigi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:04:
[...]

De koers wordt bepaald door vraag en aanbod zoals met gewone aandelen.
Als hij de S&P500 in euro's koopt kan het ook simpelweg de valuta koers zijn.
Pagina: 1 ... 69 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij