| Deze maand (dec)
| Vorige maand (nov)
| YTD
| Since inception
|
---|
Totaal rendement
| –0,88%
| –8,43%
| +22,35%
| +195,27%
|
---|
Hoogste prestaties
| FICO, +22,45%
TASK, +20,77%
AVGO, +20,46%
| RBLX, +53,02%
TTD, +40,76%
PUBM, +40,45%
| FTNT, +159,94%
NVDA, +144,59%
ANET, +110,55%
| TSLA, +1588,96%
SHOP, +847,99%
NVDA, +799,89%
|
---|
Laagste prestaties
| DOCU, –38,36%
NET, –30,35%
HQY, –28,59%
| CHGG, –52,23%
PTON, –50,94%
ZG, –47,82%
| PTON, –74,17%
SKLZ, –71,40%
CWEB, –67,03%
| CWEB, –94,95%
SKLZ, –71,40%
TWOU, –60,66%
|
---|
Aantal posities
| Aandelen 172×
Opties 16×
| Aandelen 173×
Opties 16×
|
|
---|
Transacties
| Aandelen 5×
Opties 12×
| Aandelen 12×
Opties 3×
Valutaconversie 2×
|
---|
Transactiekosten
| € 27,57
| € 10,40
|
---|
Margin en risico (hover voor uitleg)
|
---|
Portfolio delta
| 222,2%
| 208,7%
|
---|
Initial Margin
| 78,9%
| 63,5%
|
---|
Maintenance Margin
| 42,6%
| 38,9%
|
---|
En toen was het jaar voorbij.
Leverage en margin zijn weer gestegen dankzij méér rente-arbitrage met een onttrekking naar de spaarrekening. Zonder dit zouden leverage en maintenance margin met respectievelijk 4,7% en 1,9% gedaald zijn naar 198,9% en 38,2%. Transactiekosten zijn ook gigantisch. Deze maand heb ik maar liefst € 25,68 aan kosten veroorzaakt door optie trades. Ik kijk naar jou, box spread... De vervangende EOE spread samen met de nieuwe op SMI (nogmaals bedankt, @
klaasvaak1853!) waren goed voor € 17,11 aan kosten.
Wat dit onderwerp betreft... ik gebruik margin eigenlijk op een redelijk bijzondere manier. De posities zelf zijn op zich niet spannend, alleen aandelen en opties. Als maatstaf voor leverage heb ik portfolio delta gebruikt, en dat werkt voor dit doel prima. Althans, zolang het portfolio zich beperkt tot het account. Vanwege de rente-arbitrage heb ik redelijk wat geld staan op de spaarrekening. PortfolioAnalyst van IB (de tool die ik gebruik om de data en grafieken te genereren die ik in mijn maandupdates gebruik) ziet dit geld natuurlijk niet. Dat zorgt er voor dat performance op portfolioniveau eigenlijk niet zinvol is uit te drukken als percentage.
Daarom zal dit de laatste maandupdate zijn waarin ik op portfolioniveau rendementen deel. Ook de leverage en margin statistieken deel ik hierna niet meer. Maar wees gerust, mijn top/bottom 3 aandelen van de maand, YTD, en since inception blijf ik gewoon delen!
Goed. December was een volatiele maand. Er waren dagen met zomaar een 8% daling, en dagen waar het vrolijk weer terug kwam. Op maandniveau een klein verliesje van nog niet eens een procent, maar dat zou je niet denken als je de grafiek ziet.
Bovenaan staat deze maand een aandeel dat de meeste van jullie waarschijnlijk niet hadden verwacht aan te treffen in mijn portfolio: FICO. Dit aandeel steeg +22,5%, maar eigenlijk stelt dat niets voor, het is grotendeels herstel van het verlies van vorige maand na de kwartaalcijfers. TASK behaalt de tweede plaats met +20,8%. Eigenlijk hetzelfde verhaal als FICO, herstel van het verlies van de voorgaande maand na de kwartaalcijfers. En op drie is AVGO terecht gekomen met +20,5%. Deze stijging is wel te danken aan kwartaalcijfers en verhoging van het dividend.
DOCU is deze maand de grote verliezer met –38,4%, dankzij sterk tegenvallende guidance. NET haalt met een verlies van –30,4% de tweede plaats, zonder duidelijke oorzaak. En HQY staat op drie met –28,6%, dankzij tegenvallende kwartaalcijfers.
En dan is het natuurlijk weer
since inception tijd! Geen veranderingen in het klassement, alleen dalingen. TSLA daalt van +1735% naar +1589%, SHOP daalt van +950% naar +848%, en NVDA daalt van +903% naar +800%.
Ook verlieskoning CWEB doet mee met de daling, ze gaan van –93,4% naar –95,0%. SKLZ doet hard zijn best om CWEB te verslaan en daalt van –64,2% naar –71,4%. Een oude bekende keert terug op de derde plaats, TWOU, met een daling van –53,2% naar –60,7%. De vorige derde, CHGG, verdwijnt hiermee uit de verlies top 3 en stijgt zelfs van –59,1% naar –55,1%.
Aangezien 2021 nu voorbij is, is het tijd om de YTD resultaten te bekijken.
FTNT heeft een geweldig jaar gehad. +160%! Eigenlijk kan ik geen enkel moment aanwijzen, als je de grafiek bekijkt is het bijna een diagonale lijn omhoog.

NVDA heeft +145% behaald. Zij hadden een vrij rustig jaar, kalmpjes omhoog, tot Q4 toen heel het metaverse gebeuren hip begon te worden. Ben benieuwd of ze dat hebben weten te behouden wanneer we er in de volgende jaarreview weer naar zullen kijken. En ANET deed het met een stijging van +111% ook niet verkeerd. Redelijk vergelijkbaar met NVDA, in dat de eerste drie kwartalen redelijk rustig waren, maar in Q4 lagen echte kwartaalcijfers ten grondslag aan de stijging, en niet alleen de belofte van een metaverse.
En de grote dalers. PTON verloor –74,2%. Reden mag wel duidelijk zijn denk ik. Vorig jaar waren ze +390% gestegen, dus over een periode van twee jaar toch een redelijk neutraal resultaat?

SKLZ verloor –71,4% in de periode dat ik het in bezit heb. Niet mijn beste aankoop ooit, maargoed, ik heb het nog maar 10 maanden in bezit, dat zie ik als korte termijn.

En op drie de verlieskoning CWEB, die dit jaar –67,0% is verloren. Komt iedere maand langs als verlieskoning since inception, dus daar hoef ik ook niets meer over te schrijven hier.
[
Voor 18% gewijzigd door
Zr40 op 02-01-2022 20:27
]