Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zr40 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:56:
Je moet juist wel naar dividends en withholding tax kijken want dat geeft aan wat er daadwerkelijk als cash is geboekt. Ja, je moet zelf withholding tax aftrekken van dividends om bij een netto bedrag te komen, maar het wordt feitelijk wel afzonderlijk geboekt. Kan je ook zien als je een report aanmaakt met de "Statement of Funds" sectie, die laat alle cash boekingen bij elkaar zien.

Een en ander wordt misschien duidelijker met een screenshot erbij? Dan kan ik wellicht ook wat zinnigs over ZIM zeggen.

Zie bijvoorbeeld mijn screenshot van de standaard maandelijkse statement (licht bewerkt):

[Afbeelding]

En het corresponderende stuk in "Statement of Funds" uit een custom report:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkBYF-KIt0ihnGJnD41cJ3m3p1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpyAUgAckprGNMYMw6IXjIZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Verwachting;
$2,50 bruto per share. Netto (25% tax ; Israel-based) $1,875/aandeel. Op 8 aandelen dus bruto $20,00 en netto 15,00 ontvangen.

Statement of Funds (rapportage uitdraai):
$13,24 + $4,41 (hoezo 2 betalingen) en extra -$3,31 tax. Totaal betaling netto van $14,34.

Dividends#1 (rapportage uitdraai):
$15,00 + $5,00... Totaal van 20,- bruto klopt, maar het is 1 betaling niet 2 dus technisch gezien klopt overzicht niet.

Dividend Accruals (rapportage uitdraai:
3 uitkeringen op dezelfde dag elk met ander tax niveau. De laatste/definitieve is dan 27/12 update voor $16,25 netto.

Dividends#2 (IB intern Portfolio Analyst rapportage)
$13,24 + $4,41 voor $17,65 netto ontvangen.

4 manieren van rapportages bij IB, 4 verschillende 'bottom-line' getallen en opmaak. Toch geen die overeen lijkt te komen met wat/hoe dit bedrijf uit zou hebben gekeerd. Het is een boeiende casus, maar om dit voor alle aandelen neer te zetten waar de bedrag niet overeen komen is teveel werk - zeker is dat het geen op zichzelf staand geval is.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2022 14:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Xanaroth schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:23:
[...]
Statement of Funds (rapportage uitdraai):
$13,24 + $4,41 (hoezo 2 betalingen) en extra -$3,31 tax. Totaal betaling netto van $14,34.
Twee betalingen omdat een deel van je aandelen is uitgeleend, daar krijg je geen dividend op, maar een payment in lieu of dividend (van diegene die je aandelen geleend heeft).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk, dat helpt. Die tweede betaling is een "Payment in Lieu of Dividend". Blijkbaar waren op ex-dividend dag 2 van je 8 aandelen uitgeleend. De lener ontvangt dan het dividend en die betaalt dat weer aan jou. Dat is ook waarom het twee betalingen zijn.

En blijkbaar komt de dividendbelasting daarover niet voor jouw rekening maar voor rekening van de lener. Dat is in jouw voordeel, want (waarschijnlijk) kon je anders van de 25% belasting maar 15% verrekenen. Nu is er effectief maar 18,75% ingehouden. :)
Dividend Accruals:
3 uitkeringen op dezelfde dag elk met ander tax niveau. De laatste/definitieve is dan 27/12 update voor $16,25 netto.
Nee, dit interpreteer je verkeerd. Het zijn niet 3 uitkeringen, maar 1 verwachte uitkering die 2x is aangepast. Oorspronkelijk met $ 5.00 tax, daarna aangepast naar $ 4.38 tax, daarna aangepast naar $ 3.75, en daarna uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:30:
Kijk, dat helpt. Die tweede betaling is een "Payment in Lieu of Dividend". Blijkbaar waren op ex-dividend dag 2 van je 8 aandelen uitgeleend. De lener ontvangt dan het dividend en die betaalt dat weer aan jou. Dat is ook waarom het twee betalingen zijn.

En blijkbaar komt de dividendbelasting daarover niet voor jouw rekening maar voor rekening van de lener. Dat is in jouw voordeel, want (waarschijnlijk) kon je anders van de 25% belasting maar 15% verrekenen. :)

[...]

Nee, dit interpreteer je verkeerd. Het zijn niet 3 uitkeringen, maar een uitkering die 2x is aangepast. Oorspronkelijk met $ 5.00 tax, daarna aangepast naar $ 4.38 tax, daarna aangepast naar $ 3.75, en daarna uitgekeerd.
Dat van dividendbelasting voor lener zou mooi zijn als uitleg, dan krijg ik meer geld. Dat zou dan overeenkomen met aangepaste belastingen in Accruals sectie en waarom ik $16,25 zou ontvangen opv $15,00 - uitgeleende aandelen betekend gunstiger tax regime.

Maar waarom geeft Funds statement dan totale cashflow aan van minder dan +$15, oftewel méér belasting afdracht dan 25%.

Dat is uiteindelijk mijn vraag waar het ook mee begon - waarom geeft elk een andere 'netto' uitbetaling weer?
- Is de 'Accruals' correct van $16,25
- Is de Portfolio Analyst correct van $17,65
- Is de Funds Statement correct van $14,34
- Is mijn eigen rekenkunde correct van $15 ($20 minus tax)

Wat is hier nu daadwerkelijk aan dividend uitgekeerd/ontvangen?

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2022 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Maar waarom geeft Funds statement dan totale cashflow aan van minder dan +$15, oftewel méér belasting afdracht dan 25%. Waarbij portfolio analyst het dan juist $17,65 inzet.
Ik vermoed dat je binnen Statement of Funds naar "Base Currency Summary" kijkt. Oftewel alle bedragen omgerekend naar je base currency. Verderop binnen die sectie zou je nog een onderverdeling naar valuta moeten vinden.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/statement-of-funds-20220102.png

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 02-01-2022 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Ik vermoed dat je binnen Statement of Funds naar "Base Currency Summary" kijkt. Oftewel alle bedragen omgerekend naar je base currency. Verderop binnen die sectie zou je nog een onderverdeling naar valuta moeten vinden.

[Afbeelding]
Goede opmerking. Niet helemaal op de juiste plek, maar wel stapje verder nu. PortfolioAnalyst is blijkbaar ook base-currency als default. Die $17,65 is eigenlijk E17,65 uitkering. Met wisselkoers is dat praktisch 20. De bruto uitbetaling in dus, maar in base currency.
Kan best zijn dat dat ook voor de cashflow doorwerkt.

- Portfolio analyst is base currency, na conversie is het pre-tax uitbetaling. Die komt daarmee nu overeen komt de verwachtte bruto dividend uitkering.
- Tax brackets kunnen tijdelijke worden aangepast als je aandelen uitleent (benieuwd of ik daar meer van zie straks al BE/DE/.. aandelen gaan uitkeren die als uitgeleend staan).

Zal er straks nog eens goed induiken als visite weg is. Gelukkig hoeft dit maar 1x aan uitzoekwerk daarna gaat alles weer automatisch. Dan kan ik ook de 2021 balans eindelijk opmaken.

Bedankt voor alle hulp en meedenken in elk geval _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:25:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+51,26%
+619,31%
Totale winst op inleg
+16,01%
+29,05%
Dividend groei
+63,63%
+405,97%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +99,8%
Macerich +81,82%
ING +64,86%
MSFT+658,43%
Broadcom +152,23%
MacDonalds +150,20%
Laagste prestaties
AT&T -21,88%
Siemens Energy -21,51%
Omega Healthcare Investors -21,50%
Vodafone -57,39%
UnibailRodamco -38,43%
AB Inbev -25,69%

offtopic:
Bonus: XIR lijkt nu te werken, pakweg 21,82% YTD voor degene die dat boeiend vindt. .

Eindelijk alles verkocht en opnieuw aangekocht, bijna volledig weg bij Saxo alleen nog even wat dividend betaaldatums afwachten. Leuke IBKR aandeeltjes via referral programma, top maand kwa inleg en stijgingen.
Maar toen kwam Omicron en ging alles *censored*. Donderdag avond ATH voor mn portfolio, en vanaf de opening vrijdag... not so much anymore.

Tot zover ongeveer de management samenvatting. Ok, viel op zich wel mee, het is nu een grofweg -3,3% vanaf de top. Maar door de enorme groei van >50% van mn portfolio dit jaar, vanuit inleg en koerswinst, is het wel wennen wat zo'n klein dipje nu doet in absolute termen. First world problem en luxeprobleem zegmaar.

Aan de positieve kant kreeg LAND spontaan vleugels vanaf 2/3 november. Geen aanleiding kunnen vinden maar deze ging eventjes >27% omhoog in 1 maand terwijl het al constant een top5 stijger was dit jaar. Verder was het een beetje omicron zenuwen waardoor alles wat gas terug nam, maar geen echt nieuws op individueel vlak.

Aan de negatieve kant ging AT&T helemaal slecht, en na de zwarte vrijdag al helemaal. Die komt niet gewoon de top3 binnen maar schiet gelijk naar de nummer 1 plek. Lijkt vooral te spelen rondom de warner/disc samenvoeging en dan met name gebrek aan duidelijkheid rond de waardering en het nieuwe dividend. Nieuwe 12 jaar low, oef, dat spreekt boekdelen.
Ook hier verder vooral markt zenuwen maar geen noemenswaardig nieuws, blijven dezelfde laagvliegers daar aan de onderkant.

Buiten de top is naast AT&T ook disney merkwaardig ver omlaag gedonderd. Staat nu praktisch op niveau van voordat disney+ de uitermate goede cijfers in november2020 vrij gaf. Terwijl nu de parken heropent zijn en de data van zowel bios (phase 3, free guy, cruella, jungle cruise) het erg goed doet evenals abbonnementen (bijna 120m) terwijl aanzienlijk deel van de wereld nog geen toegang heeft. Zo gingen japan/korea pas november open dus die aanwas van klanten zien we bij de volgende rapportage pas.

Lijkt vooral overreactie te zijn omdat de groei overal (zowel netflix, dis+ als hbo) wat stagneerde afgelopen maand .
Dus even zowel wat AT&T bijgekocht deze week, wat anders bij bedrijf waar je achter staat op een 12-jaar low, evenals disney tijdens deze correctie. Geen enorme bedragen, gewoon wat DCA om de cost basis wat omlaag te helpen.

Voor Interactive Brokers zit trouwens PortfolioAnalyst ingebakken inclusief vergelijk met (custom) benchmarks. Nu heeft dat totaal geen nut omdat de data FUBAR is dankzij geleidelijk overzetten van mn portfolio in combinatie met de omicron/black friday festiviteiten.
Vanaf 1 januari kan/zal ik kijken om standaard een vergelijking te maken met de 78/12/10 ETF en 100% VWRL.

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+64,11%
+671,93%
Totale winst op inleg
+20,81%
+33,78%
Dividend groei
+63,86%
+472,64%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +130,6%
Nordea Bank +64,39%
Macerich +61,95%
MSFT+660,12%
Broadcom +199,37%
MacDonalds +171,10%
Laagste prestaties
Siemens Energy -25,36%
Omega Healthcare Investors -18,53%
European Metals Holding -17,27%
Vodafone -57,28%
AB Inbev -21,09%
European Metals Holding -17,27%

offtopic:
XIR pakweg 24,63% YTD

Gezien ik nu over ben gestapt naar IB kan ik ook allemaal leuke prints maken. Nog beetje aan het klooien met de vergelijkingsindices, maar geeft in elk geval een leuk setje lijnen en kleuren voor het beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQAIOFfzKK6zPzckxTKJSyg8o5g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6loqAoaGBTdU08V5CcuZWTd9.jpg?f=user_large

Allereerst was dit gewoon een bizarre maand, ergens in lijn met de rest van het bizarre jaar. Waar november een dipje had, werd het deze maand ruimschoots gecompenseerd. In termen van aantal euro's beste maand tot nog toe dit jaar, geholpen door de al bizarre stijging tot nu toe. Procentueel was de herstelbeweging van februari nog nét iets beter.
Tevens ook prettig nu mijn cijfers (blauw) goed af te kunnen zetten tegen indices. Geeft toch wat meer richting en gevoel voor het portfolio als geheel.

Bij de hoogvliegers is LAND z'n bizarre valuation nog altijd omhoog aan het bijstellen. Nog even en het gaat de strijd aan met MacD and AVGO voor de all time high posities. Nog eventjes 30% erbij geschreven in praktisch net zoveel dagen.
Verder wist Nordea nog nipt ING in te halen voor de eindstreep en is daarmee het enige niet-vastgoed aandeel in de top dit jaar. Macerich moest onder het Omicron en lockdown nieuws weer wat gas terugnemen, maar blijft ook verzekerd van een serieuze winst.
Hoewel het erg krap is daar bij die #3 positie. 3 aandelen staan elk op 61,xx% dit jaar, maar zowel ING als Veolia Environnement was niet zo hoog als Macerich.

De all-time-high lijst blijft vrijwel constant met dezelfde 3 blue-chip bedrijven. Wel hebben ze nog een stevige sprong vooruit genomen in 1 maand tijd. Ze voelen de concurrentie van LAND denk ik haha.

De laagvliegers blijft Siemens Energy wat kwakkelen onder druk van Siemens Gamesa en de grondstof prijzen. OHI weet nog aardig te herstellen ondanks de onzekerheid die nog altijd onder de huurders speelt. AT&T was stevig gezakt, maar na ladingen aan upgrade/outperformance nieuws verdampte ook daar een deel van de verliezen waardoor speculatie positie EMH weer terug is bij de slechtste van 2021. Die blijft blijft een rollercoaster rond Lithium in afwachting van opening van de mijn - blijft echter zeer geringe positie.

ATL's, vodafone blijft vodafone, reminder voor mezelf hoe het niet moet. AB Inbev is echt een covid aandeel dat zal blijven kwakkelen tot de terrassen, uitgaansleven en festivals weer tot leven komen. European Metals, zie hierboven.
Unibail heb ik ondertussen afscheid van genomen kijkend naar Omicron nieuws en inzet van de winter. Misschien dat ik in de loop van 2022 daar terug in stap, maar gezien de outperformance van concurrentie SPG/MAC besloten dat geld voor nu elders in te zetten.

Voor volgend jaar staat wederom veel vastgoed op de planning, mogelijk richting de 50% van de inleg kan daar heen gaan. Waarbij ik wel moet zeggen dat er ook veel groei-tech overlap in zit (denk aan datacenters, cell towers, infrastructure, renewables) en speculatieve groei (cannabis sector als IIPR/AFCG/NLCP). Daarnaast ook pure play tech sector (schat een 10-20% van de inleg richting de Broadcom's en Cisco's) evenals pure-play financials in de vorm van banken, vermogensbeheer en verzekeraars (10-20%) hoog op de wishlist staan.
Kortweg focus op trend van groeiende digitale maatschappij en tegelijk wat inflatiebescherming vanuit bedrijven die meer present-day-cashflow ipv future-cashflow gericht zijn als discounted cash flows weer relevant worden onder een toename van de rentes.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–0,88%
–8,43%
+22,35%
+195,27%
Hoogste prestaties
FICO, +22,45%
TASK, +20,77%
AVGO, +20,46%
RBLX, +53,02%
TTD, +40,76%
PUBM, +40,45%
FTNT, +159,94%
NVDA, +144,59%
ANET, +110,55%
TSLA, +1588,96%
SHOP, +847,99%
NVDA, +799,89%
Laagste prestaties
DOCU, –38,36%
NET, –30,35%
HQY, –28,59%
CHGG, –52,23%
PTON, –50,94%
ZG, –47,82%
PTON, –74,17%
SKLZ, –71,40%
CWEB, –67,03%
CWEB, –94,95%
SKLZ, –71,40%
TWOU, –60,66%
Aantal posities
Aandelen 172×
Opties 16×
Aandelen 173×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 5×
Opties 12×

Aandelen 12×
Opties 3×
Valutaconversie 2×
Transactiekosten
€ 27,57
€ 10,40
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
222,2%
208,7%
Initial Margin
78,9%
63,5%
Maintenance Margin
42,6%
38,9%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202201.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202201-maand.png

En toen was het jaar voorbij. :P

Leverage en margin zijn weer gestegen dankzij méér rente-arbitrage met een onttrekking naar de spaarrekening. Zonder dit zouden leverage en maintenance margin met respectievelijk 4,7% en 1,9% gedaald zijn naar 198,9% en 38,2%. Transactiekosten zijn ook gigantisch. Deze maand heb ik maar liefst € 25,68 aan kosten veroorzaakt door optie trades. Ik kijk naar jou, box spread... De vervangende EOE spread samen met de nieuwe op SMI (nogmaals bedankt, @klaasvaak1853!) waren goed voor € 17,11 aan kosten.

Wat dit onderwerp betreft... ik gebruik margin eigenlijk op een redelijk bijzondere manier. De posities zelf zijn op zich niet spannend, alleen aandelen en opties. Als maatstaf voor leverage heb ik portfolio delta gebruikt, en dat werkt voor dit doel prima. Althans, zolang het portfolio zich beperkt tot het account. Vanwege de rente-arbitrage heb ik redelijk wat geld staan op de spaarrekening. PortfolioAnalyst van IB (de tool die ik gebruik om de data en grafieken te genereren die ik in mijn maandupdates gebruik) ziet dit geld natuurlijk niet. Dat zorgt er voor dat performance op portfolioniveau eigenlijk niet zinvol is uit te drukken als percentage.

Daarom zal dit de laatste maandupdate zijn waarin ik op portfolioniveau rendementen deel. Ook de leverage en margin statistieken deel ik hierna niet meer. Maar wees gerust, mijn top/bottom 3 aandelen van de maand, YTD, en since inception blijf ik gewoon delen! :)

Goed. December was een volatiele maand. Er waren dagen met zomaar een 8% daling, en dagen waar het vrolijk weer terug kwam. Op maandniveau een klein verliesje van nog niet eens een procent, maar dat zou je niet denken als je de grafiek ziet.

Bovenaan staat deze maand een aandeel dat de meeste van jullie waarschijnlijk niet hadden verwacht aan te treffen in mijn portfolio: FICO. Dit aandeel steeg +22,5%, maar eigenlijk stelt dat niets voor, het is grotendeels herstel van het verlies van vorige maand na de kwartaalcijfers. TASK behaalt de tweede plaats met +20,8%. Eigenlijk hetzelfde verhaal als FICO, herstel van het verlies van de voorgaande maand na de kwartaalcijfers. En op drie is AVGO terecht gekomen met +20,5%. Deze stijging is wel te danken aan kwartaalcijfers en verhoging van het dividend.

DOCU is deze maand de grote verliezer met –38,4%, dankzij sterk tegenvallende guidance. NET haalt met een verlies van –30,4% de tweede plaats, zonder duidelijke oorzaak. En HQY staat op drie met –28,6%, dankzij tegenvallende kwartaalcijfers.

En dan is het natuurlijk weer since inception tijd! Geen veranderingen in het klassement, alleen dalingen. TSLA daalt van +1735% naar +1589%, SHOP daalt van +950% naar +848%, en NVDA daalt van +903% naar +800%.

Ook verlieskoning CWEB doet mee met de daling, ze gaan van –93,4% naar –95,0%. SKLZ doet hard zijn best om CWEB te verslaan en daalt van –64,2% naar –71,4%. Een oude bekende keert terug op de derde plaats, TWOU, met een daling van –53,2% naar –60,7%. De vorige derde, CHGG, verdwijnt hiermee uit de verlies top 3 en stijgt zelfs van –59,1% naar –55,1%.

Aangezien 2021 nu voorbij is, is het tijd om de YTD resultaten te bekijken. :D

FTNT heeft een geweldig jaar gehad. +160%! Eigenlijk kan ik geen enkel moment aanwijzen, als je de grafiek bekijkt is het bijna een diagonale lijn omhoog. :P NVDA heeft +145% behaald. Zij hadden een vrij rustig jaar, kalmpjes omhoog, tot Q4 toen heel het metaverse gebeuren hip begon te worden. Ben benieuwd of ze dat hebben weten te behouden wanneer we er in de volgende jaarreview weer naar zullen kijken. En ANET deed het met een stijging van +111% ook niet verkeerd. Redelijk vergelijkbaar met NVDA, in dat de eerste drie kwartalen redelijk rustig waren, maar in Q4 lagen echte kwartaalcijfers ten grondslag aan de stijging, en niet alleen de belofte van een metaverse. :P

En de grote dalers. PTON verloor –74,2%. Reden mag wel duidelijk zijn denk ik. Vorig jaar waren ze +390% gestegen, dus over een periode van twee jaar toch een redelijk neutraal resultaat? :+ SKLZ verloor –71,4% in de periode dat ik het in bezit heb. Niet mijn beste aankoop ooit, maargoed, ik heb het nog maar 10 maanden in bezit, dat zie ik als korte termijn. :P En op drie de verlieskoning CWEB, die dit jaar –67,0% is verloren. Komt iedere maand langs als verlieskoning since inception, dus daar hoef ik ook niets meer over te schrijven hier. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 02-01-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Santee schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Oef dan was het vast nog een opluchting dat Tesla nauwelijks bewoog na het nieuws dat bijna een half miljoen auto's teruggeroepen worden..
Morgen wordt e.e.a. hopelijk weer goedgemaakt. :)

Tesla Smashes Delivery Record with 308,600 Cars in Final Quarter

[ Voor 10% gewijzigd door MaZo op 02-01-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 03:44
mwah, deliveries moet nog verhonderdvoudigen wil de huidige valuation enigszins redelijk zijn.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Morty schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:32:
[...]

mwah, deliveries moet nog verhonderdvoudigen wil de huidige valuation enigszins redelijk zijn.. ;)
In vergelijking met wie? Bijvoorbeeld Volkswagen is 112 miljard waard en haalde de eerste drie kwartalen van dit jaar meer dan de helft (6/11 miljard) winst uit enkel Porsche en Audi met net aan 1 miljoen geleverde auto’s. Nu ben ik geen expert maar volgens maar gaat het op de beurs om (verwachte) winst en niet aantal auto’s of aantal modellen. Sterker nog, less is more. Zie ook Apple.

De waardering van Tesla ligt natuurlijk nog een flink stuk hoger dan Volkswagen, maar ik durf wil te zeggen dat Tesla in 2022 meer winst gaat draaien dan Volkswagen met Audi en Porsche (even los van potentiële beursgang van Porsche). De jaren erop volgen zal dat verschil alleen maar groter worden en zullen de schulden van Volkswagen steeds zwaarder worden (inflatie), zeker als de cashcow Porsche verdwijnt.

In de VS is er dan ook nog Ford en GM maar die lijken (net als Tesla) een gigantische aankoopsubsidie van Biden mis te lopen. Hun financiën zijn mij wat minder bekend maar zullen ook met name afhankelijk zijn van hun topmerken c.q. modellen zoals de F150 voor de winst. GM heeft daarnaast momenteel niet eens een EV in de showroom staan als “marktleider” van de transitie.

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 02-01-2022 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Qwerty-273

Meukposter

Raph van BankerOnWheels heeft een overzicht van zijn visie over het afgelopen jaar en decennium online gezet. En kijkt ook voorruit met zijn verwachtingen voor 2022. Daarbij leunt hij ook op Vanguards verwachtingen voor 2022

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Deveon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:04:
GM heeft daarnaast momenteel niet eens een EV in de showroom staan als “marktleider” van de transitie.
GM heeft natuurlijk wel de Chevrolet Bolt (en per 2022 ook de Bolt EUV). Die ook voor de Europese markt als de Opel Ampera-e tijdelijk beschikbaar was. Die hebben ze volledig uit Europa weg gehaald, maar verkoopt nog wel in de VS. Dat is ook eigenlijk wel de voornaamste markt voor GM.

In hun visie voor 2025, brengen ze wereld wijd 30 EVs uit. Waar 2/3 zich op de VS markt richt (Cadillac, GMC, Chevrolet and Buick). Maar ik zie weinig Europeanen uitkijken naar de GMC HUMMER EV of de Cadillac LYRIQ op dit moment. En als je de visie verder door leest zal men zich voornamelijk op de VS (+ Canada) en China (via hun partners) richten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-08 16:53

Jebus4life

BE User

2022 stoomt gewoon verder op de eerste beursdag van het nieuwe jaar.

Opvallend; ik heb veel gehoord, gezien en gelezen over het komende beursjaar, maar niemand is nog bezig met Evergrande en de Chinese vastgoedmarkt zo te horen? :*)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36

Thompson

Beeromaniac

Jebus4life schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:36:

Opvallend; ik heb veel gehoord, gezien en gelezen over het komende beursjaar, maar niemand is nog bezig met Evergrande en de Chinese vastgoedmarkt zo te horen? :*)
He was me net te snel af. Vond het ook frappant dat het vrolijk doorstijgt met het recente nieuws dat handel in Evergrande is stilgelegd. Had gedacht dat dat meer impact zou hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Thompson op 03-01-2022 10:39 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Evergrande zit al sinds +/- 9 december op een internationale default qua rating toch?
https://www.nytimes.com/2...a-evergrande-default.html

Dat dat nu ook nationaal meer impact begint te hebben is niet zo verrassend.
Qua internationaal is dat nieuws en impact al verwerkt sinds die tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 03-01-2022 11:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
YakuzA schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Evergrande zit al sinds +/- 9 december op een internationale default qua rating toch?
https://www.nytimes.com/2...a-evergrande-default.html

dat dat nu ook nationaal meer impact begint te hebben is niet zo verrassend.
Huh sinds september zijn ze praktisch falliet, is een default niet gelijk aan faillissement? Hoe kunnen aandelen dan uberhaupt nog verhandeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Santee schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Huh sinds september zijn ze praktisch falliet, is een default niet gelijk aan faillissement? Hoe kunnen aandelen dan uberhaupt nog verhandeld worden?
Ze hebben expres alleen niet terug betaald aan buitenlandse investeerders.
Binnenlandse leningen/investeringen/rente hebben ze wel betaald. (binnen de '30 day grace period' dat ze het eigenlijk zouden moeten betalen)

Zo zijn ze internationaal door de credit rating agencies op een 'default'/'junk' gezet, maar gezien China ze voorlopig nog levend houd nationaal gezien blijft het doormodderen totdat de grote leider beslist wat er moet gaan gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 03-01-2022 11:28 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

als ik een euro kreeg voor elke keer dat evergrande (weer) failliet is zou ik rijk zijn :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36

Thompson

Beeromaniac

YakuzA schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Ze hebben expres alleen niet terug betaald aan buitenlandse investeerders.
Juist daarom dacht ik dat tekenen dat ze het toch echt niet gaan overleven juist internationaal ook gevolgen zouden hebben. Want waar eindigt de ellende dan?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 08:40

Bezulba

Formerly known as Eendje

Thompson schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Juist daarom dacht ik dat tekenen dat ze het toch echt niet gaan overleven juist internationaal ook gevolgen zouden hebben. Want waar eindigt de ellende dan?
Naar mijn idee heeft het internationaal gevolgen als het onverwachts is. Nu gaat dit gezeur al bijna een jaar door en hebben (als ze tenminste een beetje slim zijn) bedrijven die er door geraakt gaan worden al hun maatregelen genomen. Stel dat in de zomer ze uiteindelijk echt falliet gaan, dan is het geen verassing meer en denk ik dat de gevolgen relatief beperkt gaan blijven. Als papa China niet op 1 of andere creatieve manier toch ingrijpt om erger te voorkomen, China is immers ook erg afhankelijk van de wereldeconomie.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Thompson schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Van hun 300 miljard aan schuld was er 290 miljard oid nationaal dacht ik, dus het is gelukkig enigszins contained door de Chinese muren om buitenlandse investeringen niet heel hard aan te moedigen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bezulba schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Naar mijn idee heeft het internationaal gevolgen als het onverwachts is. Nu gaat dit gezeur al bijna een jaar door en hebben (als ze tenminste een beetje slim zijn) bedrijven die er door geraakt gaan worden al hun maatregelen genomen. Stel dat in de zomer ze uiteindelijk echt falliet gaan, dan is het geen verassing meer en denk ik dat de gevolgen relatief beperkt gaan blijven. Als papa China niet op 1 of andere creatieve manier toch ingrijpt om erger te voorkomen, China is immers ook erg afhankelijk van de wereldeconomie.
Ik heb meer het idee dat china dit slim speelt. zij hebben profijt van de onzekerheid, zodat ze grondstoffen goedkoper kunnen inkopen. China is een grote importeur van basismaterialen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 08:40

Bezulba

Formerly known as Eendje

mrc4nl schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Ik heb meer het idee dat china dit slim speelt. zij hebben profijt van de onzekerheid, zodat ze grondstoffen goedkoper kunnen inkopen. China is een grote importeur van basismaterialen.
Ik denk het niet, leuk dat je basismaterialen goedkoop kan inkopen, maar als de wereldeconomie daalt dan kan je je eindproducten ook niet meer kwijt.

Ik heb het gevoel dat ze gewoon niet goed weten wat ze er mee aan moeten. Ze willen duidelijk niet het kapitalistisch gedrag belonen wat tot deze onzin heeft geleid, maar ze begrijpen ook wel dat ze het bedrijf niet gewoon kunnen laten vallen. Het is immers geen DSB bank die falliet kan gaan zonder grote gevolgen (inter)nationaal.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 22:06
@Zr40 en @Xanaroth: Vraagje (uit oprechte nieuwsgierigheid):

Jullie rapporteert een rendement YTD van resp. 22,35% en 20,8%. Dat lijkt een flinke onderprestatie (afhnakelijk van de gekozen benchmark). Zeker de margin die Zr40 aanhoudt mee beschouwd. Enige verklaring waarom dit jaar zo tegenviel tov de benchmark voor jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inderdaad, met mijn leverage is dat zeker underperformance. Voor zover ik weet gebruikt Xanaroth geen leverage, zijn rendement ziet er prima uit.

Wat mijn eigen underperformance betreft, ik verklaar het deels door het feit dat ik niet exact een index volg (ik vergelijk er alleen mee). Zowel de selectie (welke aandelen ik bezit) als de grootte van iedere positie komt niet overeen met die van een index.

Daarnaast heb ik nog optieposities, die hebben een relatief grotere impact op het totaal rendement (op basis van delta dollars). Achteraf gezien eigenlijk iets te groot. Die maak ik minder groot in de toekomst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-08 14:38
Maandelijks inleggen FTW.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 11:26
Atomius schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:18:

***members only***
met het nietsdoen,refereer je naar het gebruik maken van ETF's?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ook eindelijk eens tijd gekregen om een jaaropname te maken. En wat een topjaar was het *O*

Zeker voor mijn gewone beleggingsrekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q9aOy_aCFtPtee5xRxkDTzd2DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v36kqxBlqp1tzZGUdOKIH5x1.png?f=fotoalbum_large

De outperformance komt voornamelijk door de leverage van gemiddeld 30%. Daarnaast heeft de overweging in de AEX ook geen windeieren opgebracht.

Voor mijn pensioenrekening ben ik de laatste maanden overgestapt van VUSA naar eigen gekozen aandelen. Deze omschakeling is wat minder gelukkig geweest. Maar wel een stuk leuker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlABzQmCYivQ26XrEP35K2Hw218=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eo85VLaDs8lXJkxM3UhQnGLx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:22
Ik stond 25 cent rood op mijn DeGiro rekening die ik niet meer gebruik. Daarom had ik 50 cent overgemaakt zodat ik weer positief sta en toch niks hoef in te vullen op IB aangifte.

Krijg ik daarna een email van DeGiro om een formulier in te vullen over de herkomst van vermogen :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 18:24

oscar82

De ondertitel

***members only***
Vooral zo doorgaan en nog een jaartje niks doen! In de rational reminder podcast hoorde ik iemand zeggen “I can’t believe how cheap it is” dat ging over een asset class die al een tijdje underperformed. Dat heb ik nu met emerging markets.
Ik heb in 2021 met de bekende drie NT fondsen het volgende resultaat behaald. Hier ook maandelijks bijgekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBibDRdH_EJxywYBllh9knYNdoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqQcGtvHn9T4v2FAsSEZ994u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
Dirk1221996 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:25:
[...]

met het nietsdoen,refereer je naar het gebruik maken van ETF's?
Precies. Kopen, houden en stil zitten :)
oscar82 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Ik heb in 2021 met de bekende drie NT fondsen het volgende resultaat behaald. Hier ook maandelijks bijgekocht:
[Afbeelding]
Netjes. Met een YTD van World op 32-33% heb je denk ik in het begin van het jaar het leeuwendeel van je inleg gekocht?

[ Voor 56% gewijzigd door Atomius op 03-01-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

***members only***
Vanwaar dat je stopt met Small Caps?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
Pistachenootje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:38:
Ik stond 25 cent rood op mijn DeGiro rekening die ik niet meer gebruik. Daarom had ik 50 cent overgemaakt zodat ik weer positief sta en toch niks hoef in te vullen op IB aangifte.

Krijg ik daarna een email van DeGiro om een formulier in te vullen over de herkomst van vermogen :*)
"Winkelwagen bij de Aldi het muntje eruit gehaald"

Zal wel worden gezien als witwassen, want waar komt het muntje vandaan? Wie heeft het erin gestopt? Wat was zijn/haar intentie. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Qunix schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Vanwaar dat je stopt met Small Caps?
N.a.v. deze discussie raakte ik wat minder overtuigd van het nut van SC als het geen SC value betreft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:57
oscar82 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Vooral zo doorgaan en nog een jaartje niks doen! In de rational reminder podcast hoorde ik iemand zeggen “I can’t believe how cheap it is” dat ging over een asset class die al een tijdje underperformed. Dat heb ik nu met emerging markets.
[Afbeelding]
Ik heb een iets langere aanloop gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_9TlRgycov30EgKqYhPh5aGbCs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9GLlCfjnLXskONZzhdpU6UHS.png?f=fotoalbum_medium
Toch wel mooi rendement door geheel niets te doen, alles geautomatiseerd :9

Ik ben benieuwd wanneer Northern Trust haar informatie gaat bijwerken. Ik ben wel nieuwsgierig of in navolging van Meesman het Wereld fonds ook goedkoper gaat worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 03-01-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 18:24

oscar82

De ondertitel

Atomius schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Precies. Kopen, houden en stil zitten :)

[...]

Netjes. Met een YTD van World op 32-33% heb je denk ik in het begin van het jaar het leeuwendeel van je inleg gekocht?
Nee, maar ik zit iets overweight in emerging en small caps. Beiden 15% terwijl ze inmiddels een market cap van minder dan 10% hebben volgens Mette.
Doen jullie iets met die info? Ik was het niet van plan. Blijf overweight in 2022 en koop dus relatief goedkoop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Nee, maar ik zit iets overweight in emerging en small caps. Beiden 15% terwijl ze inmiddels een market cap van minder dan 10% hebben volgens Mette.
Doen jullie iets met die info? Ik was het niet van plan. Blijf overweight in 2022 en koop dus relatief goedkoop in.
Ik heb me er ooit druk om gemaakt maar ik ga nu het vierde jaar in en geleerd dat lekker met rust laten ook gewoon werkt. Momenteel is de verdeling 78W, 11,5SC en 10,5EM waarbij SC nu langzaam opkruipt naar 12% en tevens mijn best presterende fonds is.

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 03-01-2022 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Ardbeg10 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:13:
@Zr40 en @Xanaroth: Vraagje (uit oprechte nieuwsgierigheid):

Jullie rapporteert een rendement YTD van resp. 22,35% en 20,8%. Dat lijkt een flinke onderprestatie (afhnakelijk van de gekozen benchmark). Zeker de margin die Zr40 aanhoudt mee beschouwd. Enige verklaring waarom dit jaar zo tegenviel tov de benchmark voor jullie?
In mijn geval: inleggen van nieuw geld, dat rendeert niet het volledige jaar. Vandaar ook dat mijn groei in vermogen zo bizar veel hoger is (+65%) dan het rendement: zit echt in de opbouwfase.
Al die euro's, bijna 1/3e van het vermogen op 1 januari, heeft dus niet de volle 12 maanden kunnen renderen. Dat trekt je rendement rap omlaag. Had ik mijn inleg (maandelijks en m'n bonus) van 23 december niet gedaan, maar pas 1 januari, was het bijvoorbeeld hoger geweest.

Daarnaast heb ik nog een pakweg 10% cash positie (conform afspraak met vrouwlief, je kan niet alles winnen) wat per definitie momenteel praktisch 0% rendement geeft.

Met dat in het achterhoofd is het rendement niet zo heel gek. IWDA deed 33% ofzo voor het geld dat de volle 12 maanden belegd was, VWCE redde de 30% niet eens. Waarbij de laatste 6 maanden ruwweg 12% deed bijvoorbeeld.
Dus kom je snel in de 20-ish% terecht, een en ander afhankelijk van wanneer en hoeveel je nieuw geld hebt ingelegd tegenover totaal belegd vermogen en je deel cash

De XIR functie (25%) zou volgens sommige dan ook beter vergelijking geven met een index. Maar ook dan zit je nog met cash deel dat 0% rendeert en vergelijk met de index lastig maakt voor puur beleggingen gedeelte.
Zo ga je richting de 28% in mijn geval als ik puur en alleen de aandelen bekijk en niet het volledige portfolio.... dan krijgt de index het best lastig. En mijn rekenkunst ook wanneer ik (zoals maart 2020) deel van de cash mag beleggen.

Naarmate het vermogen hoger wordt tegenover de inleg en cash positie, zal dat rendement ook meer normaliseren (lees: YTD benchmark benaderen/overstijgen).
Komend jaar post ik dan ook elke maand ETF vergelijking, dat lukt met IB erg goed. Dan is beter te zien hoe het zou zijn gegaan met mijn specifieke inleg (bedrag+tijdstip) tegenover puur en alleen de beleggen.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 04-01-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-07 16:22
Bij IB wilde ik mijn EUR omzetten in USD. Vanwege een waarschuwing over market transacties heb ik een sell limiet order in EUR.USD IDEALPRO gezet. De wisseling lijkt goed te zijn gegaan, EUR omlaag en USD omhoog in mijn account.
Nu zie ik echter een short positie in EUR.USD in mijn positions. Gaat dit wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is een virtuele positie. Sommige mensen die aan forex trading doen vinden dat handig en IB ondersteunt die werkwijze, maar verder heeft het geen betekenis. As je wilt kan je de virtuele positie resetten naar 0 via het account window, of je kan het gewoon negeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
oscar82 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Hmm dan begrijp ik het niet helemaal. Als je overweight zit in EM zou je toch juist minder hoog moeten scoren zou ik denken. EM heeft het namelijk niet goed gedaan in 2021..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

@MagniArtistique @coelho @Verwijderd @tuinïnen

Gezien jullie ook op momenten gereageerd hebben op posts ivm TTOO

Koers gaat momenteel niet bepaald heel lekker :9 (voor mij persoonlijk valt de schade mee, laat ingestapt met wat "overschot" aan geld, maar voor anderen is het iets pijnlijker had ik begrepen).
Maar misschien toch iets om wat rendement mee te maken als je nog niet uitgestapt bent ;)

Koers staat op moment van schrijven op $0,57; je kan covered calls schrijven Januari 2023 voor $2,50 voor een koers van zo'n 0,13 a 0,15 dollarcent per aandeel. Dat is zowat 25% brutorendement op de huidige koers. Zeer stevige premie.

a) Feit dat er blijkbaar voldoende mensen zijn die héél veel geloof hebben dat de koers binnen nu en 380 dagen x4,5 kan gaan. Want ze hebben daar, in verhouding, behoorlijk veel geld voor over.
b) Wat rendement te maken in tussentijd als je toch gaat vasthouden

Gezien TTOO echt veruit mijn kleinste positie is/was heeft het geen impact op mijn portefeuille als ze morgen naar $0 gaan, dus ik heb ook geen reden om te verkopen (het was al een kleine positie, met de daling is het echt peanuts), dus ik heb het "gratis" rendement gepakt.

- Stijgt de koers naar boven de $2,50? Dan heb ik (inclusief optiepremie) gewoon 500% rendement dit jaar (en 100% op mijn initiële aankoop). Daar teken ik vandaag met plezier voor
- Als de call niet in the money komt heb ik mijn 25% brutorendement dit jaar (ook niet slecht)
- Als het aandeel naar $0 gaat had ik toch beter m'n verlies gepakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-07 16:28
Zr40 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:30:
Dat is een virtuele positie. Sommige mensen die aan forex trading doen vinden dat handig en IB ondersteunt die werkwijze, maar verder heeft het geen betekenis. As je wilt kan je de virtuele positie resetten naar 0 via het account window, of je kan het gewoon negeren :)
Uiteindelijk geeft het aan hoeveel je dollars meer/minder waard zijn geworden ten opzichte van de euro. Het is wel handig om het plaatje compleet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alleen ten aanzien van de dollars die je door conversie hebt ontvangen. De dollars die je bijvoorbeeld door dividend hebt ontvangen tellen niet mee.

De werkwijze van virtuele forex posities is zoals ik schreef vooral nuttig voor forex traders, die niet denken in termen van 'eigen valuta' en 'vreemde valuta', maar in termen van valutaparen. Bijvoorbeeld wanneer ze CHF kopen door USD te verkopen en CHF kopen door EUR te verkopen, zij willen dit als losse posities zien en niet als één grote stapel aan CHF.

Voor normale beleggers is die werkwijze niet super zinvol. Kan wel als je er op die manier over denkt natuurlijk. Maar eigenlijk wil je het zien als onderdeel van je aandelenposities, en daar komen die virtuele forex posities niet in terug. Voor normale beleggers heb je de totalen op je account statements, daar wordt alles vertaald naar je base currency en zie je ook de FX translation P&L van de rapportageperiode in terugkomen. En op PortfolioAnalyst rapportages wordt er ook rekening gehouden met de actuele wisselkoers en de wisselkoers bij aankoop. Dat is wel super zinvol voor normale beleggers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atomius schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:13:
[...]

N.a.v. deze discussie raakte ik wat minder overtuigd van het nut van SC als het geen SC value betreft
Mwa, als je normaal markt gewogen wil beleggen (ala Bogle) dan is het toch wel handig als je small caps kan toevoegen, ook omdat je dan wat minder gewicht geeft aan de Apple, Amazon, en Googles van deze wereld. Historisch gezien gaven small caps net iets meer rendement dan de normale markt maar wel met hogere volatiliteit.

Als je wil factor beleggen ben ik het wel met je eens, dan heb je liever small cap value. Dan zou je ZPRV, ZPRX en EMVL aan je portfolio toevoegen, maar dan heb je wel te maken met een dividendlek. Nou is het aanhouden van de NT fondsen bij de grootbanken ook niet gratis dus dat weegt wel wat tegen elkaar op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Niet echt een super grafiekje, maar sinds de helft van dit jaar besloten om niet meer in individuele ETFs (Developed world, Emerging + een kleine tilt in Europees vastgoed) in te leggen maar slechts 1 ETF die de wereld markt volgt. Nog staan dubben over de LifeStrategy fondsen van Vanguard, maar uiteindelijk gekozen voor de wereld all cap met esg van Vanguard (V3AA).

Als je kijkt naar een vergelijking tussen V3AA, VWRL, IWDA en een Nasdaq-100 ETF dan ziet dat er als volgt uit. Waarbij VWRL en V3AA eigenlijk bijna vergelijkbare lijnen laten zien (wel een verschil tussen accumulating en distributing van dividend). Kwa meeste rendement zou je eigenlijk alleen in een Nasdaq-100 ETF moeten zitten volgens deze grafiek - maar je ziet ook dat het dipje in Mei van afgelopen jaar daar harder aankwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVsqJgW2IqRqeEr2TiJeeqzeGf0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/55nu0lbWseiTpdXDDjNDyiut.jpg?f=user_large

De belastingen hier hanteren een capital gains systeem - vandaar mijn voorkeur voor accumulating ipv distributing

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 04-01-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-08 13:11

Zenix

BOE!

@Qwerty-273 Sowieso heeft mijn voorkeur altijd een accumulating ETF als je toch geen dividend belasting terug kan krijgen. Want bij die ETF's krijg je dividend in dollars, dat je vervolgens weer moet omzetten naar euro's om het dividend opnieuw te investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Qwerty-273 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:06:
Niet echt een super grafiekje, maar sinds de helft van dit jaar besloten om niet meer in individuele ETFs (Developed world, Emerging + een kleine tilt in Europees vastgoed) in te leggen maar slechts 1 ETF die de wereld markt volgt. Nog staan dubben over de LifeStrategy fondsen van Vanguard, maar uiteindelijk gekozen voor de wereld all cap met esg van Vanguard (V3AA).

Als je kijkt naar een vergelijking tussen V3AA, VWRL, IWDA en een Nasdaq-100 ETF dan ziet dat er als volgt uit. Waarbij VWRL en V3AA eigenlijk bijna vergelijkbare lijnen laten zien (wel een verschil tussen accumulating en distributing van dividend). Kwa meeste rendement zou je eigenlijk alleen in een Nasdaq-100 ETF moeten zitten volgens deze grafiek - maar je ziet ook dat het dipje in Mei van afgelopen jaar daar harder aankwam.
[Afbeelding]

De belastingen hier hanteren een capital gains systeem - vandaar mijn voorkeur voor accumulating ipv distributing
Dat verschil is waarschijnlijk te verklaren doordat V3AA voor een groter gedeelte in smallcaps zit dan VWRL en wat ESG uitsluitingen heeft (en de lopende kosten iets hoger zijn). Al met al een prima ETF, scheelt een hoop gedoe en lekker overzichtelijk. One ETF to rule them all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 08:08
Op dit moment zit ik bij De Giro in wat etfs en ik begin daar meer en meer aan te twijfelen. Ik zit in de IShares All-world en EM (IE00B4L5Y983, IE00B0M63177), beiden hebben de gevreesde dividentlek. Daarnaast komt De Giro steeds negatief in het nieuws. In het begin vond ik dat allemaal niet zo erg, maar nu het meer en meer geld begint te worden wat in aandelen zit, vind ik het toch wel spannend. Wat als er iets mis gaat en ik een ingewikkelde procedure doormoet om mijn geld weer terug te krijgen?

Dus ik heb bij de ING een beleggingsrekening geopend om eens te kijken wat dat is. Het doel was om over te gaan naar Northern Trust (NL0011225305, NL0011515424). Het voelt tot zo ver als een onoverzichterlijke bende. Ik heb 250 euro genomen en die ingelegd om te kijken wat het is en wat er gebeurd. Allereerst duurde het drie dagen voor de orders verwerkt waren en mijn geld daadwerlijk ingelegd was (dit is kennelijk normaal). Vervolgens lijken de koersen niet te worden geupdate. Wat graven leert mij dat deze fondsen maar 1 keer per dag worden verhandeld, dus ik zou nu verwachten dat ik op ING de koersen van 3 januari zie. Ik zie de koersen van 30 december. Ten slotte zegt de ING dat NT EM een management fee heeft van 0.18%, schijnbaar bovenop de lopende kosten van 0.25%? Deze zie ik niet terug op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/, dus ik weet nu ook niet meer zeker of Northern Trust wel daadwerkelijk goedkoper is (geen dividentslek, wel een management fee).

Heb ik gewoon pech omdat het nu kerstvakantie is en oud en nieuw en net weekend geweest? Is er iemand hier die mij meer kan vertellen over of deze overgang (De Giro Ishares -> ING Northern Trust) op de lange termijn daadwerkelijk goedkoper en beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:09
Ik overweeg om volledig passief te gaan met een lichte focus op dividend aandelen. Ik merk dat ik iedere dag kijk en ik wil daar vanaf. Na 2 jaar de ‘obvious’ aandelen gekocht te hebben vind ik het tijd voor een beetje strategie. Een of twee keer per jaar herbalanceren en dan bijvoorbeeld in de volgende samenstelling:

40% all world (dit zou ook 60 of 50 kunnen zijn en dan smallcaps eruit)
20% smallcap etf
20% dividend yield etf
20% dividend growth etf

Primaire reden is dat ik nog een horizon van 25 a 30 jaar heb tot mijn pensioen (60). Uiteindelijk lijkt het me mooi om echter al wat eerder kostendekkend (dus niet FIRE) te kunnen zijn met dividend (gaan we uit van 1500 per maand = 4500 per kwartaal tegen 4% return is iets meer dan 400k in dividend stocks. Dat is goed te doen.

De inleg komt dan rechtstreeks uit de yield en inleg die ik uit het overige haal bij het herbalanceren. Tegen de tijd dat het echte pensioen dan aanbreekt balanceer ik het restant 50/50 over de growth en yield dividend ETFs.

IE00B8GKDB10 Lijkt me hiervoor een prima kandidaat, en zit in de kernselectie van degiro. Maar ik zoek nog een fatsoenlijke voor growth dividend aandelen. Iemand daar een suggestie voor? En uiteraard zoek ik bevestiging dan wel feedback op de strategie die ik voor ogen heb. 😊

[ Voor 13% gewijzigd door MagniArtistique op 04-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21:23
Waarom zou je nu al inzetten op dividend als je nog 30 jaar te gaan hebt? Is de komende 10/20 jaar nog maximaal groeien (dus alles op world of de gebruikelijke world/em/sc mix) en daarna langzaam richting behoud/dividend uitkering schuiven niet veel zinvoller?

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 04-01-2022 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KillerZero86 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:33:
Ten slotte zegt de ING dat NT EM een management fee heeft van 0.18%, schijnbaar bovenop de lopende kosten van 0.25%?
Tip: zoek even op wat de echte lopende kosten zijn op de Northern Trust site. En ja de keuze die je hebt gemaakt zal bij grotere bedragen goedkoper zijn dan DeGiro/iShares, zoals je kan zien op https://www.indexfondsenvergelijken.nl

De andere verschillen waar je tegen aanloopt zijn vooral ETFs vs. beleggingsfondsen.

Qua veiligheid/betrouwbaarheid zou ik ook liever een groot bedrag bij ING hebben staan dan bij DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MagniArtistique schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:50:
IE00B8GKDB10 Lijkt me hiervoor een prima kandidaat, en zit in de kernselectie van degiro. Maar ik zoek nog een fatsoenlijke voor growth divident aandelen. Iemand daar een suggestie voor? En uiteraard zoek ik bevestiging dan wel feedback op de strategie die ik voor ogen heb. 😊
Ik zou me helemaal niet op dividend ETFs richten, zelf niet als je inkomen nodig hebt. Als je meer inkomen nodig hebt dan het standaard dividend van bijvoorbeeld VWRL dan kan je gewoon een aantal stukken verkopen. Hier een uitgebreidere uitleg:
Ben Felix: The Irrelevance of Dividends
Ben Felix: Why Income Investing Will Not Give You Income

In Nederland is zo'n Vanguard high dividend ETF sowieso niet zo aantrekkelijk omdat je er ook een groter dividendlek mee krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 04-01-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Charly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:58:
Waarom zou je nu al inzetten op dividend als je nog 30 jaar te gaan hebt? Is de komende 10/20 jaar nog maximaal groeien (dus alles op world of de gebruikelijke world/em/sc mix) en daarna langzaam richting behoud/dividend uitkering schuiven niet veel zinvoller?
Why not buy Bristol-Myers Squibb and do both :+
(duwt hij mijn aandeeltjes was verder omhoog in tussentijd :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Miki schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb een iets langere aanloop gehad:
[Afbeelding]
Toch wel mooi rendement door geheel niets te doen, alles geautomatiseerd :9

Ik ben benieuwd wanneer Northern Trust haar informatie gaat bijwerken. Ik ben wel nieuwsgierig of in navolging van Meesman het Wereld fonds ook goedkoper gaat worden.
Klopt het dat die 26% een time weighted return is?

Wat ik heb gedaan om op mijn eigen 12,5% te komen is heel simpel het delen van mijn (dividend)rendement door mijn totale inleg in 2021.

Dus bijv. als ik 250 euro totaal heb ingelegd in 2021 en 31,25 euro daarvan is (dividend)rendement, dan kom ik op 31,25 / 250 = 12,5%.

Ik heb het gevoel dat jouw 26% anders berekend wordt. Maar misschien is dat wel gangbaarder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Atomius schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Klopt het dat die 26% een time weighted return is?

Wat ik heb gedaan om op mijn eigen 12,5% te komen is heel simpel het delen van mijn (dividend)rendement door mijn totale inleg in 2021.

Dus bijv. als ik 250 euro totaal heb ingelegd in 2021 en 31,25 euro daarvan is (dividend)rendement, dan kom ik op 31,25 / 250 = 12,5%.

Ik heb het gevoel dat jouw 26% anders berekend wordt. Maar misschien is dat wel gangbaarder?
Yes, tenminste als ik de beschrijving van ING erbij pak:
Hoe wordt het rendement berekend?

Dit betreft het rendement van uw beleggingen inclusief liquiditeiten tussen het begin en het einde van rapporteringsperiode. Het wordt berekend als het verschil tussen de eind en beginwaarde van het rapport, met aftrek van de stortingen en afhalingen van geld en/of effecten.
Op https://www.investopedia.com/terms/t/time-weightedror.asp kun je wat meer uitleg vinden hoe TWROR berekend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Charly schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:58:
Ja je hebt ook helemaal gelijk. Jemig wat dom.. (van mij)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
Wat is eigenlijk het verschil in div tussen NT World en NT High Div tov de stukprijs?

Heb dit geprobeerd uit te zoeken op site NT en Morningstar maar kom er niet echt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door r0bb op 04-01-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0bb schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:20:
Wat is eigenlijk het verschil in div tussen NT World en NT High Div tov de stukprijs?
Volgens Morningstar op de portefeuille pagina dividendopbrengst 3.18% vs. 1.72%.

Maar sigaar uit eigen doos natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:43
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Tip: zoek even op wat de echte lopende kosten zijn op de Northern Trust site. En ja de keuze die je hebt gemaakt zal bij grotere bedragen goedkoper zijn dan DeGiro/iShares, zoals je kan zien op https://www.indexfondsenvergelijken.nl
Ik zit bij ABN en zag dat zij er goed uit kwamen bij deze website.

MAAR, volgens mij gebruikt indexfondsenvergelijken.nl oude tarieven van ABN. Zij gaan uit van deze tarieven (maart 2021 volgens de PDF waar ze naar verwijzen):
t/m € 100.000: 0,05%
t/m € 400.000: 0,03%
daarboven: 0,015%
Als ik echter kijk op de website van ABN zelf kijk ( https://www.abnamro.nl/nl...n-basis/index.html#kosten), zie ik nu dit staan:
Servicekosten per jaar:

0,20% van de waarde van uw beleggingsportefeuille tot € 100.000
tussen € 100.000 en € 400.000 is dit 0,12%
vanaf € 400.000 is dit 0,06%
Dit is 4x zo hoog als indexvergelijken.nl in haar berekening gebruikt (!). Zie ik iets over het hoofd, of heeft indexvergelijken.nl niet de meest recente servicekosten gepakt...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:27
klopt, indexvergelijken toont de tarieven per kwartaal :)

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-07 01:21
Als je doorklikt naar de tarievenkaart (als PDF) zie je dat die ook van maart 2021 is, en daar staat ook:
De servicekosten gelden per jaar. U betaalt de servicekosten achteraf per kwartaal. Aan het einde van ieder kwartaal bepalen wij de waarde van de beleggingen. Wij verrekenen dan 25% van het jaarpercentage met u.
Dus die 4x klopt precies. Je kunt overigens in de source opzoeken dat het hier om het kwartaaltarief gaat:
code:
1
"serviceFeeCalculation": "endOfQuarter"

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:43
Nico Klus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:02:
klopt, indexvergelijken toont de tarieven per kwartaal :)
Ahh! Duh :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seacrate
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Klinkt bizar gelijk als mijn situatie, hoop dat iemand de vragen kan beantwoorden :)
Op dit moment zit ik bij De Giro in wat etfs en ik begin daar meer en meer aan te twijfelen. Ik zit in de IShares All-world en EM (IE00B4L5Y983, IE00B0M63177), beiden hebben de gevreesde dividentlek. Daarnaast komt De Giro steeds negatief in het nieuws. In het begin vond ik dat allemaal niet zo erg, maar nu het meer en meer geld begint te worden wat in aandelen zit, vind ik het toch wel spannend. Wat als er iets mis gaat en ik een ingewikkelde procedure doormoet om mijn geld weer terug te krijgen?

Dus ik heb bij de ING een beleggingsrekening geopend om eens te kijken wat dat is. Het doel was om over te gaan naar Northern Trust (NL0011225305, NL0011515424). Het voelt tot zo ver als een onoverzichterlijke bende. Ik heb 250 euro genomen en die ingelegd om te kijken wat het is en wat er gebeurd. Allereerst duurde het drie dagen voor de orders verwerkt waren en mijn geld daadwerlijk ingelegd was (dit is kennelijk normaal). Vervolgens lijken de koersen niet te worden geupdate. Wat graven leert mij dat deze fondsen maar 1 keer per dag worden verhandeld, dus ik zou nu verwachten dat ik op ING de koersen van 3 januari zie. Ik zie de koersen van 30 december. Ten slotte zegt de ING dat NT EM een management fee heeft van 0.18%, schijnbaar bovenop de lopende kosten van 0.25%? Deze zie ik niet terug op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/, dus ik weet nu ook niet meer zeker of Northern Trust wel daadwerkelijk goedkoper is (geen dividentslek, wel een management fee).

Heb ik gewoon pech omdat het nu kerstvakantie is en oud en nieuw en net weekend geweest? Is er iemand hier die mij meer kan vertellen over of deze overgang (De Giro Ishares -> ING Northern Trust) op de lange termijn daadwerkelijk goedkoper en beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:41
seacrate schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:53:
Klinkt bizar gelijk als mijn situatie, hoop dat iemand de vragen kan beantwoorden :)

[...]
Heel simpel niet meer als €20000 beleggen bij De Giro
Ivm garantie stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48

@seacrate @Pistachenootje heeft hier al grotendeels op geantwoord hierboven. Wat ik kan toevoegen is dat ik het in deze periode van het jaar ook wat mager vind qua updates. Ik zit sinds 1 jan 2020 bij NT via ING en op normale werkdagen zie je 2x per dag een update op je portfoliowaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seacrate
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Dank, ik probeerde in Windows 11 via de widgets (volgens my powered by Microsoft Finance) NL0011515424, NL0011225305, NL0013552078 toe te voegen, maar kan alleen op naam, en zie dan A - Q aan het eind, weet iemand welke de juiste versie is die overeenkomt met de isin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Laatst online: 30-07 08:08
Vsnah schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:02:
[...]

Heel simpel niet meer als €20000 beleggen bij De Giro
Ivm garantie stelsel.
Ja, kijk. Stel, je hebt er 15000 inzitten en De Giro klapt. Wanneer krijg je de 15000 terug? Een maand? Een jaar? Niet de dag erna iig. En wat als je in een aandeel zat welke enorm is gegroeid tijdens het wachten? Ik denk niet dat je dat erbij krijgt.

Dus, om hoofdpijn te voorkomen, denk ik toch dat ik weg wil bij DeGiro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34
Je bent eigenaar van het aandeel.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
KillerZero86 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:21:
[...]
Lijkt me ook logisch.

Verder is Interactive Brokers nog een goede optie. Zijn goedkoop en als je gebruikt maakt van de referral actie kun je zo'n $1000 bonus verdienen.

Ik weet dit niet zeker maar ik dacht dat je bij IB ook de Actiam fondsen kan aanschaffen, dan ben je nog goedkoper uit dan de grootbanken/NT fondsen. VTI/VXUS via opties kan natuurlijk ook.

Afbeeldingslocatie: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/wp-content/uploads/2021/08/Overzicht-kosten-ETFs-en-indexfondsen-768x471.png
https://www.financieelona...fs/#Overzicht_fondskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Kees_frl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:27:
Je bent eigenaar van het aandeel.
Dat klopt en gaat ook zolang het bewaarbedrijf van je aandelen ook goed op afstand is gezet van de broker zelf. Als dat niet het geval is, en daar maakt @KillerZero86 zich volgens mij zorgen om, dan komt het garantiebedrag van max 20k om de hoek kijken. In dat bedrag wordt een eventuele koersstijging (en daling) niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nou ASML is wel hard onderuit gegaan aan het eind van de dag.... Ben benieuwd hoe het morgen gaat en wanneer ze een update gaan geven over de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Valt toch wel mee? Bijna alles in mijn portfolio is rood vandaag en het meeste is meer gedaald dan ASML vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Chip. schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:49:
Nou ASML is wel hard onderuit gegaan aan het eind van de dag.... Ben benieuwd hoe het morgen gaat en wanneer ze een update gaan geven over de situatie.
dit is gewoon wat "de markt" deed vandaag. vind het niet bijzonder. Veel grote namen zijn rood vandaag NVDA,AMD, en nog een hele zwik europese semi's.

iemand maakte de opmerking dat asml binnenkort hun resultaten presenteert en dat ze wellicht nu niets mogen zeggen over de (gevolgen van de)brand. stille periode zeg maar.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 08:26

SandStar

DPC-Crew

Zandster

ABN amro opeens +5% vandaag... Kan er alleen niet direct iets aan linken qua nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Ik heb een vraag over het rendement bij Fitvermogen. Ik heb in de loop van het jaar VWRL verkocht en omgezet naar Fitvermogen, nu geeft Fitvermogen een rendement van ~20% afgelopen jaar, echter als je simpelweg rekent krijg ik een veel lager rendement (wat logisch is aangezien het grootste deel is gestort in juli). Hoe rekent Fitvermogen rendement uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 23:00
Santee schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:17:
Ik heb een vraag over het rendement bij Fitvermogen. Ik heb in de loop van het jaar VWRL verkocht en omgezet naar Fitvermogen, nu geeft Fitvermogen een rendement van ~20% afgelopen jaar, echter als je simpelweg rekent krijg ik een veel lager rendement (wat logisch is aangezien het grootste deel is gestort in juli). Hoe rekent Fitvermogen rendement uit?
je kan natuurlijk even op de site van fitvermogen kijken ;)

Hoe wordt het rendement op FitVermogen berekend?

De rendementen die u op FitVermogen ziet worden op twee manieren berekend. Het rendement van uw (totale) portefeuille wordt getoond door middel van een ‘geldgewogen’rendement. Deze methodiek drukt de opbrengst in euro’s aan het einde van de periode uit in een percentage van de gedane investering. Hierbij wordt de investering aan het begin van de periode gecorrigeerd voor de tussentijdse stortingen en onttrekkingen voor het deel van de periode dat ze in portefeuille zaten. Zie onderstaand voorbeeld:
Stel dat de waarde van uw portefeuille aan het einde van een periode (bijvoorbeeld een maand van 31 dagen) €1275 bedraagt en aan het begin €750. Op de 20ste dag was er €500 inleg. Uw opbrengst is €1275 - €750 - €500 = €25. De initiële investering is €750. De additionele inleg van €500 zat voor (31-20)= 11 dagen in de portefeuille. De formule die we gebruiken om de opbrengst als percentage uit te drukken is: 25 / ( 750 + 11/31 * 500) = 2.70%

Daarnaast is er ook het tijdgewogen rendement, dat wordt gebruikt om het resultaat van de beleggingsfondsen weer te geven. Het resultaat van het fonds in de tijd wordt berekend onafhankelijk van eventuele toevoegingen of onttrekkingen aan het oorspronkelijke bedrag. Dit maakt het tijdgewogen rendement geschikt om beleggers met elkaar te vergelijken. Zie onderstaand voorbeeld:
Stel dat de waarde van uw portefeuille aan het einde van een periode (bijvoorbeeld een maand van 31 dagen) €1275 bedraagt en aan het begin €750. Op de 20ste dag was er €500 inleg. Daarnaast weten we ook dat de waarde van de portefeuille op de 20ste dag, vlak voor de storting, €800 bedroeg. Het tijdgewogen rendement wordt dan bepaald aan de hand van 2 deelperioden: begin tot storting en vanaf storting tot einde periode. Eerste periode: 800/750-1=6.67%. Tweede periode: 1275/(800+500)-1=-1.92%. Cumulatief over de totale periode komen we uit op: (1+6.67%)*(1+-1.92%)-1= 4.62%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
SandStar schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:05:
ABN amro opeens +5% vandaag... Kan er alleen niet direct iets aan linken qua nieuws
Veel banken en value lijken te profiteren van positieve stemming over omicron. Ook WHO bevestigde vandaag dat omicron milder is.

Leuke dag ook voor mijn portfolio.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpGMCMIe7sczYC8XUK22aZAApiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3KSbt1Ylvubwdx7R9UHeMTzu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
seacrate schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:13:
Dank, ik probeerde in Windows 11 via de widgets (volgens my powered by Microsoft Finance) NL0011515424, NL0011225305, NL0013552078 toe te voegen, maar kan alleen op naam, en zie dan A - Q aan het eind, weet iemand welke de juiste versie is die overeenkomt met de isin?
Heb je al eens gekeken wat voor beleggingsinstrument je gekocht hebt en waar, hoe vaak en wanneer deze verhandeld wordt?

Tip: beleggingsfonds, niet op de beurs verhandeld, 1x, handelskalender

De meeste koersinformatie sites en widgets zullen dit fonds dus niet bijhouden en alleen de heel specialistische fondssites zoals Morningstar en Financial Times bieden koersinformatie aan naast dat Northern Trust ook koersinformatie aanbiedt.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 04-01-2022 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
seacrate schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:13:
Ik heb ze in Excel (via Bing). Je vult dan de naam (was nogal puzzelen omdat er steeds andere matches waren) in en dan klik je op data -> stocks.

Voor EM NL0011515424 is de naam: 'Northern Trust Emerging Mkt Cst ESG Eq Idx UCITS A'

Voor World NL0011225305 is de naam: 'Northern Trust Wld Cust Esg Eq Idx UCITS Fdr Fd A'

Voor small cap NL0013552078 is de naam: 'Northern Trust Wld SmCap ESG Low Crbn Idx FGR Fd A'

Voor Europe NL0011400346 mocht je die ook nog hebben: 'Northern Trust Eurp Cust ESG Eq Idx UCITS Fdr Fd A'

Er lijkt soms wel een dag vertraging in de data te zitten (vergeleken met de data die bij de Rabobank al bekend is) maar het is voor mij niet echt storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Ik zou me helemaal niet op dividend ETFs richten, zelf niet als je inkomen nodig hebt. Als je meer inkomen nodig hebt dan het standaard dividend van bijvoorbeeld VWRL dan kan je gewoon een aantal stukken verkopen. Hier een uitgebreidere uitleg:
Ben Felix: The Irrelevance of Dividends
Ben Felix: Why Income Investing Will Not Give You Income

In Nederland is zo'n Vanguard high dividend ETF sowieso niet zo aantrekkelijk omdat je er ook een groter dividendlek mee krijgt.
Dank zinnig filmpje. Ik keek overigens even verder naar het 4% verhaal, maar snap niet helemaal waarom dat niet sustainable zou zijn. Als een index gemiddeld 7% rendement maakt en je haalt er ieder jaar 4% uit, dan zou je portfolio toch ieder jaar alsnog met 3% moeten groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
mrc4nl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:02:
[...]

dit is gewoon wat "de markt" deed vandaag. vind het niet bijzonder. Veel grote namen zijn rood vandaag NVDA,AMD, en nog een hele zwik europese semi's.

iemand maakte de opmerking dat asml binnenkort hun resultaten presenteert en dat ze wellicht nu niets mogen zeggen over de (gevolgen van de)brand. stille periode zeg maar.
Ja maar hoezo ineens? ASML kan ik nog wel verklaren. Maar de hele NSDQ gaat onderuit en mijn tech REiTS.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 04-01-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
MagniArtistique schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Dank zinnig filmpje. Ik keek overigens even verder naar het 4% verhaal, maar snap niet helemaal waarom dat niet sustainable zou zijn. Als een index gemiddeld 7% rendement maakt en je haalt er ieder jaar 4% uit, dan zou je portfolio toch ieder jaar alsnog met 3% moeten groeien?
Nee, want een gemiddeld rendement is iets anders dan een rendement van 7%/jaar. Als je begint met wat slechte jaren dan zijn die 4% withdrawals relatief groot ten opzichte van de resterende portfolio en heb je steeds hogere rendementen nodig om weer terug bij af te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Dat klopt. Maar stel dat de goedkopere wereldtracker ook 7% totaal rendement maakt, waarvan 2% dividend. Dan kun je net zo goed 2% verkopen en zit je ook op 4% aan inkomen en hou je ook 3% groei over.

Is dus precies hetzelfde (tenzij verkopen je transactiekosten kost) alleen heeft die goedkopere wereldtracker betere spreiding en een lagere TER. Dat zijn voordelen.

Wat wel een leuke bijkomstigheid kan zijn aan zo'n high dividend ETF is dat het vaak een value tilt heeft. Dit kan interessant zijn voor factor beleggen. Maar dan kun je je afvragen of er geen betere manieren zijn om een value tilt te krijgen (ik vind van wel, zie discussies over small cap value).
MagniArtistique schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:01:
[...]
Ja maar hoezo ineens? ASML kan ik nog wel verklaren. Maar de hele NSDQ gaat onderuit en mijn tech REiTS.
Ik vermoed dat het met de stijgende rente op obligaties te maken heeft. Als je meer uitleg wil kun je altijd op CNBC kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 04-01-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Dat klopt. Maar stel dat de goedkopere wereldtracker ook 7% totaal rendement maakt, waarvan 2% dividend. Dan kun je net zo goed 2% verkopen en zit je ook op 4% aan inkomen en hou je ook 3% groei over.

Is dus precies hetzelfde (tenzij verkopen je transactiekosten kost) alleen heeft die goedkopere wereldtracker betere spreiding en een lagere TER. Dat zijn voordelen.

Wat wel een leuke bijkomstigheid kan zijn aan zo'n high dividend ETF is dat het vaak een value tilt heeft. Dit kan interessant zijn voor factor beleggen. Maar dan kun je je afvragen of er geen betere manieren zijn om een value tilt te krijgen (ik vind van wel, zie discussies over small cap value).

[...]

Ik vermoed dat het met de stijgende rente op obligaties te maken heeft. Als je meer uitleg wil kun je altijd op CNBC kijken.
Bond yields jumped for a second day as investors digested growing evidence that the omicron variant of Covid-19 may be less of a material drag on global growth that many initially anticipated.

Ik ben in de veronderstelling dat men juist naar obligaties vlucht als safe haven bij een market crash verwachting. Het artikel waaraan je refereert geeft aan dat omicron toch niet als zo’n probleem gezien wordt.. waarom vlucht men dan naar obligaties?

En rentes op obligaties worden doorgaans alleen verhoogd naarmate ze risicovoller worden. Waarom zou je naar een risicovollere obligatie verhuizen?

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 04-01-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-08 15:52
KillerZero86 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:21:
[...]

Ja, kijk. Stel, je hebt er 15000 inzitten en De Giro klapt. Wanneer krijg je de 15000 terug? Een maand? Een jaar? Niet de dag erna iig. En wat als je in een aandeel zat welke enorm is gegroeid tijdens het wachten? Ik denk niet dat je dat erbij krijgt.

DeGiro is een dochteronderneming van Flatex. Je beleggingen staan genoteerd op jou naam en deze worden bewaard in een aparte stichting. Als DeGiro failliet gaat dan staat Flatex garant.
Als ook Flatex failliet gaat dan blijven je beleggingen van jou. De bewaarstichting zal er zorg voor dragen dat jou beleggingen worden overgedragen aan een andere broker of bank.

Echter als de bewaarstichting om wat voor reden dan ook zijn zaken niet op orde heeft dan zou in theorie het kunnen zijn dat je je beperkt of niks terug krijgt. Maar dat geldt voor alle bewaar stichtingen.
Dus ook die van de ING, Saxobank, Interactive Brokers, Buxx, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MagniArtistique schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Ik ben in de veronderstelling dat men juist naar obligaties vlucht als safe haven bij een market crash verwachting. Het artikel waaraan je refereert geeft aan dat omicron toch niet als zo’n probleem gezien wordt.. waarom vlucht men dan naar obligaties?
Voor zover ik weet was het andersom, om een of andere reden ging de rente omhoog (ik weet niet waarom) en dat is vaak slecht voor tech aandelen. Iets met de time value van future profits. Iemand anders kan dit beter uitleggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Vergeet de inflatie niet en ook de VRH niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Bond yields jumped for a second day as investors digested growing evidence that the omicron variant of Covid-19 may be less of a material drag on global growth that many initially anticipated.

En rentes op obligaties worden doorgaans alleen verhoogd naarmate ze risicovoller worden. Waarom zou je naar een risicovollere obligatie verhuizen?
Omdat de FED de rente wil gaan verhogen? de U.S. 10 Year Treasury Note is al een tijdje aan het stijgen:
https://www.marketwatch.c...ntrycode=bx&mod=home-page

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 04-01-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:23:
[...]

Voor zover ik weet was het andersom, om een of andere reden ging de rente omhoog (ik weet niet waarom) en dat is vaak slecht voor tech aandelen. Iets met de time value van future profits. Iemand anders kan dit beter uitleggen :P
Dus onder het mom van ‘hogere rente.. ojee. Crash incoming. Snel mijn groeiaandelen van de hand doen..’

Zoiets? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
phantom09 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Omdat de FED de rente wil gaan verhogen? de U.S. 10 Year Treasury Note is al een tijdje aan het stijgen:
Die staat toch nog steeds op een all time low? Ik zie een stijging tov december maar dat was van oktober tot november ook het geval en toen zakte hij weer. En dan zou t nu ineens reden zijn om te verhogen?

Ah wacht even, ze hebben tijdelijk de rente verlaagd om p1 2020 corona op te vangen. En dat willen ze nu weer terugbrengen op het oude niveau. Moet ik t zo zien?

[ Voor 13% gewijzigd door MagniArtistique op 04-01-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
[...]

Vlucht naar obligaties = lagere rente. Als je graag een obligatie wil, dan betaal je een hogere prijs en daalt je yield.

Dus wat er gebeurd zou zijn is:
- Omicron valt mee, aandelen kopen! Obligaties verkopen!
- Hogere rente is slecht voor bedrijven die veel moeten lenen, die aandelen verkopen!

Maar uiteindelijk weten 'the networks' het ook niet en geven ze een onzin verklaring omdat hun lezers graag willen weten WAAROM de beurs een procent gedaald is.

Zo was een tijd terug slecht nieuws juist goed nieuws omdat de centrale banken dan door zouden gaan met hun opkoopprogramma's.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 04-01-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MagniArtistique schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Dus onder het mom van ‘hogere rente.. ojee. Crash incoming. Snel mijn groeiaandelen van de hand doen..’

Zoiets? 😉
Een stijgende rente hoeft niet perce er voor te zorgen dat de koersen omlaag gaan. Zo is de
U.S. 10 Year Treasury Note in juli 2016 langzaam omhog gegaan van 1,5% naar 3,1% in oktober 2018.

Ondanks dat is de koers van o.a. de SP500 gestegen in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MagniArtistique schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Zoiets? 😉
Nee heeft volgens mij meer te maken met de waarde van future earnings. Qua theorie:
When interest rates rise, tech stocks fall.
When interest rates fall, tech stocks rise.
Tuesday was a prime example. The 10 year yield rose and the Nasdaq 100 got crushed, falling nearly 3%.
This relationship makes sense in theory.
The value of any financial asset is its future cash flows discounted at the prevailing rate of interest.
Growth stocks have higher expected future earnings. When interest rates are falling, this makes those future earnings worth more to investors right now. When the hurdle rate is low, growth comes at a premium.
They’re almost like a zero coupon bond.
Value stocks, on the other hand, have more predictable cash flows now as opposed to promised cash flows in the future. And it’s possible those cash flows will even fall in the future.
Investors tend to be more comfortable holding these stocks when the discount rate is higher because the hurdle rate for investment is higher.
Het wordt wel wat complexer: https://awealthofcommonse...ates-bad-for-tech-stocks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MagniArtistique schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Die staat toch nog steeds op een all time low? Ik zie een stijging tov december maar dat was van oktober tot november ook het geval en toen zakte hij weer. En dan zou t nu ineens reden zijn om te verhogen?

Ah wacht even, ze hebben tijdelijk de rente verlaagd om p1 2020 corona op te vangen. En dat willen ze nu weer terugbrengen op het oude niveau. Moet ik t zo zien?
Rente is omhoog gegaan van 0,5% op 26-7-2020 naar 1,67% nu. En hij gaat nog verder omhoog als het aan de FED ligt.

https://www.tijd.be/markt...gen-in-2022/10353918.html

Momenteel is de inflatie vrij hoog. De FED wil dit bestrijden door de rente te gaan verhogen (en niet zoals Erdogan de rente te verlagen wat juist voor nog hogere inflatie zorgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Nee heeft volgens mij meer te maken met de waarde van future earnings. Qua theorie:
When interest rates rise, tech stocks fall.
Ok rente steeg U.S. 10 Year Treasury Note in juli 2016 langzaam omhoog gegaan van 1,5% naar 3,1% in oktober 2018.

En toch stegen tech fondsen in dezelfde periode:

Fortinet van $34 naar $80
Microsoft van $55 naar $107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
Hielko schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Nee, want een gemiddeld rendement is iets anders dan een rendement van 7%/jaar. Als je begint met wat slechte jaren dan zijn die 4% withdrawals relatief groot ten opzichte van de resterende portfolio en heb je steeds hogere rendementen nodig om weer terug bij af te komen.
De 4% regel houdt ook rekening met inflatie. Daar gaat je andere 3% in zitten.
De bedoeling is dat je koopkracht ieder jaar gelijk blijft. Je vermogen na het aftrekken van die 4% moet dus ieder jaar mee blijven stijgen met de inflatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:23:
[...]

DeGiro is een dochteronderneming van Flatex. Je beleggingen staan genoteerd op jou naam en deze worden bewaard in een aparte stichting. Als DeGiro failliet gaat dan staat Flatex garant.
Als ook Flatex failliet gaat dan blijven je beleggingen van jou. De bewaarstichting zal er zorg voor dragen dat jou beleggingen worden overgedragen aan een andere broker of bank.

Echter als de bewaarstichting om wat voor reden dan ook zijn zaken niet op orde heeft dan zou in theorie het kunnen zijn dat je je beperkt of niks terug krijgt. Maar dat geldt voor alle bewaar stichtingen.
Dus ook die van de ING, Saxobank, Interactive Brokers, Buxx, etc.
Plus, het bedrag wat onder de depositogarantiestelsel valt is 100.000, want het betreft een bank waarbij jij een bankrekeningnummer hebt. Dat was bij DEGIRO (voordat het overgenomen was) anders en toen was het inderdaad 20.000.
Let wel op dat als Flatex failliet gaat, de depositogarantiestelsel zegt dat andere banken uit datzelfde land bij moeten schieten tot een bedrag van 100k in eerste instantie en later andere banken in Europa. Het is geen garantie dat je ook 100% terugkrijgt. In Duitsland is dit overigens 90% (stond ergens in de Flatex bank voorwaarde die DEGIRO heeft.
Pagina: 1 ... 63 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij