Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50
Qunix schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Plus, het bedrag wat onder de depositogarantiestelsel valt is 100.000, want het betreft een bank waarbij jij een bankrekeningnummer hebt. Dat was bij DEGIRO (voordat het overgenomen was) anders en toen was het inderdaad 20.000.
Let wel op dat als Flatex failliet gaat, de depositogarantiestelsel zegt dat andere banken uit datzelfde land bij moeten schieten tot een bedrag van 100k in eerste instantie en later andere banken in Europa. Het is geen garantie dat je ook 100% terugkrijgt. In Duitsland is dit overigens 90% (stond ergens in de Flatex bank voorwaarde die DEGIRO heeft.
Het depositogarantstelsel gaat op voor cash tegoeden. Niet voor beleggingen.
Juist daarom moeten je aandelen in een apart bedrijf worden bewaard en mag de bank (flatex) niet op eigen houtje aan de aandelen daar komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
RocketKoen schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Het depositogarantstelsel gaat op voor cash tegoeden. Niet voor beleggingen.
Juist daarom moeten je aandelen in een apart bedrijf worden bewaard en mag de bank (flatex) niet op eigen houtje aan de aandelen daar komen.
Klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
phantom09 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Ok rente steeg U.S. 10 Year Treasury Note in juli 2016 langzaam omhoog gegaan van 1,5% naar 3,1% in oktober 2018.

En toch stegen tech fondsen in dezelfde periode:

Fortinet van $34 naar $80
Microsoft van $55 naar $107
(expected) earnings stegen kennelijk harder. :)
Het mooie van economie is dat je alles twee kanten op kan beargumenteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 04-01-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:52
phantom09 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Ok rente steeg U.S. 10 Year Treasury Note in juli 2016 langzaam omhoog gegaan van 1,5% naar 3,1% in oktober 2018.

En toch stegen tech fondsen in dezelfde periode.
Staat in het artikel. De relatie is sterk op de korte termijn, niet op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:47
Dit is het feit...
as investors digested growing evidence that the omicron variant of Covid-19 may be less of a material drag on global growth that many initially anticipated.
...en dit is de fictie. Niemand heeft een representatieve steekproef genomen van iedereen die op een dag toevallig iets met obligaties gedaan heeft om te vragen waarom dat nou precies zo was. Of zelfs maar de managers van de grootste fondsen of zo. En al hadden ze die wel bevraagd dan zijn die mensen natuurlijk niet verplicht (of meestal genegen) naar waarheid te antwoorden en zich in de kaarten te laten kijken. :P

Dit soort berichten zijn dus bijna altijd van de vorm "<ASSET CLASS> went <UP/DOWN> because <BIGGEST THING IN THE NEWS AT THE MOMENT>". Het is dusdanig simpel dit soort stukjes tekst te genereren dat het bijna niet anders kan of er zijn sites die het ook echt met een programmaatje doen. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Dit is het feit...

[...]

...en dit is de fictie. Niemand heeft een representatieve steekproef genomen van iedereen die op een dag toevallig iets met obligaties gedaan heeft om te vragen waarom dat nou precies zo was. Of zelfs maar de managers van de grootste fondsen of zo. En al hadden ze die wel bevraagd dan zijn die mensen natuurlijk niet verplicht (of meestal genegen) naar waarheid te antwoorden en zich in de kaarten te laten kijken. :P

Dit soort berichten zijn dus bijna altijd van de vorm "<ASSET CLASS> went <UP/DOWN> because <BIGGEST THING IN THE NEWS AT THE MOMENT>". Het is dusdanig simpel dit soort stukjes tekst te genereren dat het bijna niet anders kan of er zijn sites die het ook echt met een programmaatje doen. :P
En daarom staat er dus 'as' (terwijl) en geen 'because' in dat bericht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:47
@Verwijderd Och heden, mijn fout idd. :P "Stocks went up today as many people were enjoying the taste of chocolate ice cream" is natuurlijk ook een volkomen verdedigbare uitspraak, ondanks dat je die minder vaak zult zien. (Overigens kun je in het Engels "X, as Y" (of "As Y, X") wel degelijk causaal lezen, waar dat in het Nederlands met "terwijl" niet kan, dus dit gaat niet helemaal op.)

[ Voor 27% gewijzigd door MneoreJ op 04-01-2022 21:33 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:04
Zr40 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:27:
De box spread zelf leidt niet tot liquidatie. Ook is het verhogen van marginvereisten geen risico, want IB herkent deze spread correct als deltaneutraal. Het kleine beetje maintenance margin dat het wel heeft is te verklaren doordat de waarde beinvloed wordt door de rente en dat is relevant als IB de positie eerder zou moeten sluiten.
[..]
Dit is een grote puzzel.
Thanks, door je uitgebreide uitleg is de verwarring over de marginberekening opgelost! IB is zo uitgebreid dat het nog even zoeken is waar de info staat/hoe dat gelezen moet worden ;)

Is er ergens een historisch overzicht met de margin requirements per aandeel beschikbaar?

Voor de zekerheid: box spread levert geen problemen op voor SYEP omdat dit geen margin van IB is (waardoor zij mogen uitlenen), toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De box spread zelf heeft geen invloed op SYEP als je verder niets met het geld doet. Maar als je in het algemeen meer aandelen bezit dan je NLV, dan geldt het meerdere niet als ‘fully paid’ en wordt tot 140% van dat meerdere uitgeleend zonder vergoeding. De rest blijft wel beschikbaar voor SYEP, maar ga er maar van uit dat de meest lucratieve aandelen om uit te lenen binnen die 140% geselecteerd worden ;)

Overigens is alleen het geld niet afkomstig van IB. Margin is een berekening en geldt altijd, ook met box spreads.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 04-01-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MneoreJ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Dit is het feit...

[...]

Journalisten bellen wel altijd een rondje handelaren en fondsmanagers om te vragen waarom markten een bepaalde beweging maakten. Ik moest ook altijd maar wat verzinnen (veelal wat je in andere berichten las) om als reden te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:36:
[...]

Journalisten bellen wel altijd een rondje handelaren en fondsmanagers om te vragen waarom markten een bepaalde beweging maakten. Ik moest ook altijd maar wat verzinnen (veelal wat je in andere berichten las) om als reden te geven ;)
Vandaar je onderschrift? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:12
Qunix schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Plus, het bedrag wat onder de depositogarantiestelsel valt is 100.000, want het betreft een bank waarbij jij een bankrekeningnummer hebt. Dat was bij DEGIRO (voordat het overgenomen was) anders en toen was het inderdaad 20.000.
Let wel op dat als Flatex failliet gaat, de depositogarantiestelsel zegt dat andere banken uit datzelfde land bij moeten schieten tot een bedrag van 100k in eerste instantie en later andere banken in Europa. Het is geen garantie dat je ook 100% terugkrijgt. In Duitsland is dit overigens 90% (stond ergens in de Flatex bank voorwaarde die DEGIRO heeft.
Het depositogarantiestelsel dekt alleen tegoeden op een bankrekening, dus alleen je cash positie. Gekochte aandelen vallen daar niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FitTiv schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Vandaar je onderschrift? ;)
Nee, dat was uit de tijd dat ik na elke post over ontwikkeling huizenmarkt forum de vraag kreeg wat de bron was van mijn cijfers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:30

XanderDrake

Build the future!

Hielko schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Het depositogarantiestelsel dekt alleen tegoeden op een bankrekening, dus alleen je cash positie. Gekochte aandelen vallen daar niet onder.
Vraag: als DEGIRO of flatex falliet gaan, blijven wij als 'handelaren' op dat platform alsnog eigenaar van onze aandelen, neem ik aan?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-09 16:05
XanderDrake schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Vraag: als DEGIRO of flatex falliet gaan, blijven wij als 'handelaren' op dat platform alsnog eigenaar van onze aandelen, neem ik aan?
Paar posts terug staat gewoon het antwoord:
phantom09 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:23:
[...]

DeGiro is een dochteronderneming van Flatex. Je beleggingen staan genoteerd op jou naam en deze worden bewaard in een aparte stichting. Als DeGiro failliet gaat dan staat Flatex garant.
Als ook Flatex failliet gaat dan blijven je beleggingen van jou. De bewaarstichting zal er zorg voor dragen dat jou beleggingen worden overgedragen aan een andere broker of bank.

Echter als de bewaarstichting om wat voor reden dan ook zijn zaken niet op orde heeft dan zou in theorie het kunnen zijn dat je je beperkt of niks terug krijgt. Maar dat geldt voor alle bewaar stichtingen.
Dus ook die van de ING, Saxobank, Interactive Brokers, Buxx, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
[...]

De aandelen worden beheerd door een aparte bewaar BV. Hiervoor zijn ze ook wettelijk verplicht (neem ik aan, ook onder Duitse wetgeving waar FlatexDeGiro onder valt). Echter betekent dat niet perse dat alles ook in orde is. Immers heeft in 2019 IIRC de Nederlandse AFM nog een broker een tik op de vinger gegeven omdat de vermogingsscheiding tussen de broker en bewaar BV niet op orde was. Als in: als de broker failliet ging kon het ook snel / direct afgelopen zijn met de bewaar BV. En dan mag je bij de curator of whatever aansluiten om de aandelen, die inderdaad op jouw naam staan, terug te krijgen.

spoiler:
Die broker was overigens DeGiro, maar gezien het nu is opgegaan in Flatex, en onder de Duitse toezichthouder valt, en voor de overname de AFM al geen nieuwe mededelingen hieromtrent heeft gedaan zou je verwachten dat het nu wel in orde is of de situatie zodanig veranderd is dat terugkijken naar de AFM onderzoek doelloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Nu online
[...]

Ja, met 1 kanttekening
DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf.
De kanttekening:
Zodra u klant wordt bij DEGIRO verschaft u het recht om uw aandelen uit te lenen. Dit wordt gedaan om het short gaan te faciliteren; ‘Debet Effecten’.
...
Schade voor de klant wiens effecten zijn uitgeleend ontstaat dus pas op het moment dat zowel de inlenende partij als DEGIRO niet langer in staat zijn hun verplichtingen te voldoen (lees: failliet) en de waarde van de zekerheid is gedaald dan wel de waarde van de uitgeleende effecten is gestegen.
Volledige tekst: https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36
lost95 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Ja, met 1 kanttekening

[...]

De kanttekening:

[...]

Volledige tekst: https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd
Het zal niet zo’n vaart lopen maar bij een beurs crash zoals 2009 zou je wel eens pech kunnen hebben.
Er zijn trouwens fatsoenlijke brokers die je een vergoeding geven voor je uitgeleende effecten. Kan geen kwaad om daar gewoon eens goed rond te kijken ;)

Ps. Kleine tip voor wie naar IB kijkt en de Engelse taal en termen niet machtig genoeg is. Lynx biedt op haar support pagina duidelijke handleidingen. Hoe je bijvoorbeeld een order plaatst maar ook voor je belastingaangifte hoe je een jaaroverzicht opvraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:58
Hoe zit dit verhaal bij de combi Grootbank en NT? Beheer zal daar ook gescheiden zijn neem ik aan? En wat betreft het uitlenen van aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Miki schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:11:
Het zal niet zo’n vaart lopen maar bij een beurs crash zoals 2009 zou je wel eens pech kunnen hebben.
Er zijn trouwens fatsoenlijke brokers die je een vergoeding geven voor je uitgeleende effecten. Kan geen kwaad om daar gewoon eens goed rond te kijken ;)
Het is wel toppunt van wetteloosheid als iemand jou aandelen uitleent voor eigen winst en dat de lenende partij ze niet meer teruggeeft, en jijzelf geen kans hebt om ze terug te krijgen. Ik weet dat jullie zeggen: dan had je een andere accountsoort moeten kiezen bij DeGiro. Maar als ik die andere account had gekozen, lekken bijv. mijn dividendeninkomsten weg.

Mooi is dat. zucht :/

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:04

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

XanderDrake schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Het is wel toppunt van wetteloosheid als iemand jou aandelen uitleent voor eigen winst en dat de lenende partij ze niet meer teruggeeft, en jijzelf geen kans hebt om ze terug te krijgen. Ik weet dat jullie zeggen: dan had je een andere accountsoort moeten kiezen bij DeGiro. Maar als ik die andere account had gekozen, lekken bijv. mijn dividendeninkomsten weg.

Als je een dividend aandeel wilt is dat de consequentie maar je kan natuurlijk gewoon voor herinvesterend gaan
VWRL vs VWCE zeg maar.. . ik heb bijv op mijn custody de VWRL omgezet naar VWCE en dat scheelt dus mooi die 3% (uit mijn hoofd) op dividend aan extra kosten.. gerichte dividend stocks heb ik dan weer niet in dat account maar ergens anders :)

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
[...]

Misschien moet je eens nadenken over je beleggingsstrategie en welke broker daar het beste bij past ;)

Ik had in dezelfde post waarop je reageert al een goede partij getipt. Er zijn meerdere partijen waar je terecht kunt om te beleggen dan DeGiro alleen.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 05-01-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
ColdStone schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Als je een dividend aandeel wilt is dat de consequentie maar je kan natuurlijk gewoon voor herinvesterend gaan
VWRL vs VWCE zeg maar.. . ik heb bijv op mijn custody de VWRL omgezet naar VWCE en dat scheelt dus mooi die 3% (uit mijn hoofd) op dividend aan extra kosten.. gerichte dividend stocks heb ik dan weer niet in dat account maar ergens anders :)
Ik weet niet precies welke kosten je bedoeld met die 3% maar ik weet 1 ding 100% zeker: ook VWCE betaald dividendbelasting want dat wordt gedaan voordat het wordt geherinvesteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Veel mensen zijn om deze en andere redenen (o.a. veiligheid/betrouwbaarheid) weg gegaan bij DeGiro. Als passieve index belegger zit je beter bij de grootbanken, Fitvermogen of IB. Voor actievere beleggers is IB beter.

Bij de grootbanken met NT en Fitvermogen NN worden je stukken niet uitgeleend. Bij IB mag je zelf kiezen of je het doet en als je het doet krijg je 50% van de opbrengsten.

Edit: ook voor @r0bb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Bij uitlenen wordt er altijd in ruil een zekerheid gegeven met minimaal de waarde van de uitgeleende aandelen, die van jou is als de uitgeleende aandelen niet terug komen én de broker dit niet voor eigen rekening kan (of wil) compenseren.

Als je bij IB kiest om uitlenen toe te staan (SYEP), dan ontvang je 50% van de opbrengst van uitlenen, en is de zekerheid 102% van de waarde in cash die dagelijks bijgewerkt wordt. Het grootst mogelijke verlies is dus beperkt tot het moeten missen van de koerswinst van de dag voor zover dat 2% overstijgt.

Als je bij DEGIRO kiest voor een accounttype waarin uitlenen toegestaan is, dan wordt 104% aan zekerheid geplaatst. Maar die zekerheid kan ook bestaan uit andere aandelen, en aandelen kunnen waarde verliezen. Het grootst mogelijke verlies in theorie is dus 100% van de uitgeleende aandelen. Al zal het verlies in de praktijk een stuk lager zijn, omdat de zekerheid waarschijnlijk niet zijn volledige waarde zal verliezen, en waarschijnlijk wel een deel van de uitgeleende aandelen terug zal komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 05-01-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:42
Sinds kort begonnen met ETF beleggen via DeGiro (even los of dit een goede keus is gezien de berichten). En ben mij zodoende vollop aan het inlezen.

Nu wil ik elke maand 200 euro inleggen en hier ETF van kopen.
Ik wil ongeveer 30% aanhouden in obligaties.

Nu heb ik maandag de VWRL aangeschaft (afgerond op 109 euro) en heb ik dus nog wat centen over. Alleen je kan alles per stuk kopen. Wat is naast VWRL nog een goede om ongeveer aan die 200 euro te komen (elke maand)?

Of hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Miki schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:04:
Misschien moet je eens nadenken over je beleggingsstrategie en welke broker daar het beste bij past ;)

Ik had in dezelfde post waarop je reageert al een goede partij getipt.
Het is natuurlijk een leerproces voor mij van wat werkt. Ik had eerst een penny-stock strategie, daar leent DeGiro zich heel goed voor. Ondertussen heb ik andere (gecombineerde) strategieën waarbij DeGiro nog steeds erg goed kan werken (IPO mogelijkheden, of short-medium term beleggen). Niet alleen dividend iig.
Maar bedankt voor de tips, iedereen!
Pistachenootje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:10:
Veel mensen zijn om deze en andere redenen (o.a. veiligheid/betrouwbaarheid) weg gegaan bij DeGiro. Als passieve index belegger zit je beter bij de grootbanken, Fitvermogen of IB. Voor actievere beleggers is IB beter.

Bij de grootbanken met NT en Fitvermogen NN worden je stukken niet uitgeleend. Bij IB mag je zelf kiezen of je het doet en als je het doet krijg je 50% van de opbrengsten.
Dat begrijp ik nu inderdaad, maar;
  1. Ik ben geen passieve belegger, maar ook geen day/week-trader
  2. grootbanken lekken stevig qua dividend. Ik heb een Robeco One rekening, de kosten zijn niet mals :/
  3. bij andere platformen (eToro, Binck ook?) gelden deze regelingen (uitlenen voor short gaan) net zo hard.
Ik was gewoon verbaast hoe dit soort systemen en processen compleet rigged zijn ten koste van kleine beleggers. Maar goed; what else is new?

(of zie ik nog iets anders over het hoofd)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

Qwerty-273

Meukposter

r0bb schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:08:
Ik weet niet precies welke kosten je bedoeld met die 3% maar ik weet 1 ding 100% zeker: ook VWCE betaald dividendbelasting want dat wordt gedaan voordat het wordt geherinvesteerd.
DeGiro heeft een custody account waarbij de aandelen niet uitgeleend worden. Daar zitten andere tarieven aan dan de verschillende basic/standaard accounts - zo zijn de kosten voor dividendverwerking bij custody: €1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Jaarresultaat van 3 NT fondsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAUAH-cOpTQjPWL-lzyf6JgAKrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELOW2IyfTWhcfrzecvuwXG9H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
XanderDrake schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:19:
[...]
Dat begrijp ik nu inderdaad, maar;
Ik ben geen passieve belegger
Als actieve belegger ben je imo beter uit bij IB. Scoort eigenlijk op alle fronten beter dan DeGiro. Is ook erg goedkoop en doordat je geld terug verdient met uitlenen wellicht goedkoper dan DeGiro.
grootbanken lekken stevig qua dividend.
Hoe bedoel je? Als een ETF dividendlek heeft zal dit bij DeGiro of de grootbanken hetzelfde zijn. Het heeft namelijk niet met je broker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:53

Polycom

Poes van goud

Ik heb al sinds 29 december een order staan voor NT. KOOP DAN!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Redelijk vergelijkbare resultaten bij BND, iets beter resultaat bij EM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HbXy-Pp5T7ZGe3_QdDxEyWz5yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7WCO3EOoMrbHX9olChOsiiS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
prekz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:17:
Sinds kort begonnen met ETF beleggen via DeGiro (even los of dit een goede keus is gezien de berichten). En ben mij zodoende vollop aan het inlezen.

Nu heb ik maandag de VWRL aangeschaft (afgerond op 109 euro) en heb ik dus nog wat centen over. Alleen je kan alles per stuk kopen. Wat is naast VWRL nog een goede om ongeveer aan die 200 euro te komen (elke maand)?

Of hoe doen jullie dit?
Je zou kunnen kijken naar andere ETFs die ook in de kernselectie zitten. Bijvoorbeeld IWDA+EMIM, die dekken hetzelfde als VWRL.

Bij de grootbanken en Fitvermogen heb je in tegenstelling tot DeGiro geen dividendlek, de mogelijkheid om fracties te kopen en de mogelijkheid om automatisch aan te kopen. Dan heb je er geen omkijken meer naar.
Tenzij je dicht bij je pensioen zit zou ik dit niet aanraden. Verwachte opbrengsten op staatsobligaties zijn rond de 0, en daar gaat de inflatie dan nog van af. Op spaarrekeningen kun je nog 0.25% krijgen vrij opneembaar. Op deposito's meer. Geld dat je niet wil beleggen zou je daarin kunnen steken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
prekz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:17:

Of hoe doen jullie dit?
Veel keuze heb je niet met deze strategie? :P Of je kiest ervoor om 2 stuks te kopen en dus €218 in te leggen, of je laat 91 op de beleggingsrekening staan en kijkt volgende maand hoeveel je voor 200 + 91 kunt kopen.

Gratis tip: bij beleggingsfondsen (Fitvermogen met NN fondsen, grootbank met NT, Meesman, ...) koop je een participatie in het fonds en dat gaat tot 4 decimalen of iets dergelijks achter de komma. Dan koop je letterlijk voor €200 een deel van de pot en leg je dus ook exact in wat je wilt inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Polycom schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:36:
Ik heb al sinds 29 december een order staan voor NT. KOOP DAN!!
Ik vermoed dat ie wel uitgevoerd is alleen laat de terugkoppeling vaak wat langer op zich wachten. Dat is mijn ervaring tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Pistachenootje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Ik vermoed dat ie wel uitgevoerd is alleen laat de terugkoppeling vaak wat langer op zich wachten. Dat is mijn ervaring tenminste.
Lijkt idd uitgevoerd want het aantal stuks NT World is achter de komma 2 tienden aangepast tov mijn initiële order van 1 jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:04

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

r0bb schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:08:
[...]

klopt daar doelde ik niet op..
maar binnen de kosten structuur van deGIRO betaal je bij een custody account voor dividenduitkeringen
Dividendverwerking €1,00 + 3,00% van dividend
edit: zie net dat Qwerty-273 me voor was qua reactie :) d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door ColdStone op 05-01-2022 12:49 ]

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Creditsuisse heeft geen al te best jaar 😂

"But at the Switzerland-based bank net income fell by 86% over the nine months ending last Sept. 30, to $475 million, and its investment-banking division posted a nearly $2 billion pretax loss. Results were weighed down by regulatory charges, litigation costs and hedge-fund-related losses. In addition to the Archegos fiasco, the bank wrote down its stake in Manhattan-based York Capital Management by about $125 million after taking a $450 million loss in 2020"

[ Voor 84% gewijzigd door DutchManticore op 05-01-2022 12:56 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
DutchManticore schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:53:
Creditsuisse heeft geen al te best jaar 😂

"But at the Switzerland-based bank net income fell by 86% over the nine months ending last Sept. 30, to $475 million, and its investment-banking division posted a nearly $2 billion pretax loss. Results were weighed down by regulatory charges, litigation costs and hedge-fund-related losses. In addition to the Archegos fiasco, the bank wrote down its stake in Manhattan-based York Capital Management by about $125 million after taking a $450 million loss in 2020"
[edit] ik was te vroeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 13:13

Jebus4life

BE User

Zijn er hier ook tweakers die iets of wat thuis zijn in de obligatiemarkt?
De uitbreiding van mijn portfolio gaat rustig verder dit jaar, nog wat cryptowinsten die ik afgeroomd heb en ga laten instromen in 2022 ( + cash dat sowieso gepland stond).

Een deel daarvan wil ik dus iets "safer" plaatsen, dus ik dacht aan obligaties; maar daar ben ik eigenlijk totaal niet in thuis. Een snelle google search leert me eigenlijk opvallend weinig... Ik weet dat yields momenteel heel erg laag zijn, maar zijn er nog relatief veilige bonds waarmee je laten we zeggen zeker 4% ofzo haalt? Ik weet ook dat er bonds ETF's zijn enzo, maar ik vind op zo 1-2-3 eigenlijk niet echt de juiste plek om duidelijke info te krijgen... :? :'(

***EDIT***
@S7E-Vigi @DutchManticore
Ik las het ook, ik vind dat de Credit Suisse koers opvallend weinig reageert... Op zich maar 20% kwijt terwijl dat toch zeer stevige impact heeft gehad en nog wel even zal blijven hebben...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jebus4life schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:26:
Ik weet dat yields momenteel heel erg laag zijn, maar zijn er nog relatief veilige bonds waarmee je laten we zeggen zeker 4% ofzo haalt?
Dan zou iedereen op die manier sparen/beleggen.
Ik denk dat je al blij mag zijn met 0% of uberhaupt een positieve rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-09 10:45
Wat schatten jullie dat er met GGPI gaat gebeuren? Erg stil over de fusie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
zijn er nog relatief veilige bonds waarmee je laten we zeggen zeker 4% ofzo haalt?
Nope. Je zou voor high yield/EM bonds kunnen gaan maar dat is natuurlijk niet echt veilig. Als er een aandelen crash komt zakken die meestal behoorlijk in.

Wil je echt veilig dan kom je uit bij staatsobligaties maar die leveren waarschijnlijk 0 op. Wellicht zijn inflation linked obligaties interessant. Deze heeft bijvoorbeeld 6% opgeleverd vorig jaar. Geen enkele garantie voor de toekomst natuurlijk. https://www.ishares.com/n...government-bond-ucits-etf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 03-09 18:40
Zijn er hier ook tweakers die iets of wat thuis zijn in de obligatiemarkt?
De uitbreiding van mijn portfolio gaat rustig verder dit jaar, nog wat cryptowinsten die ik afgeroomd heb en ga laten instromen in 2022 ( + cash dat sowieso gepland stond).

Een deel daarvan wil ik dus iets "safer" plaatsen, dus ik dacht aan obligaties; maar daar ben ik eigenlijk totaal niet in thuis. Een snelle google search leert me eigenlijk opvallend weinig... Ik weet dat yields momenteel heel erg laag zijn, maar zijn er nog relatief veilige bonds waarmee je laten we zeggen zeker 4% ofzo haalt? Ik weet ook dat er bonds ETF's zijn enzo, maar ik vind op zo 1-2-3 eigenlijk niet echt de juiste plek om duidelijke info te krijgen... :? :'(

***EDIT***
@S7E-Vigi @DutchManticore
Ik las het ook, ik vind dat de Credit Suisse koers opvallend weinig reageert... Op zich maar 20% kwijt terwijl dat toch zeer stevige impact heeft gehad en nog wel even zal blijven hebben...
Obligaties zijn op het moment, met de lage rentes, eigenlijk niet echt interesant (voor paticulieren iig omdat die over het algemeen negatieve rentes wel op andere manieren kunnen ontwijken). 4% voor veilige bonds kan je echt vergeten. Voor echt veilig (b.v. https://www.justetf.com/e...sin=IE00B14X4Q57#overview) zit je met negatief rendement.

Let overigens op dat obligaties met langere looptijd, die nu weliswaar een iets hogere yield hebben, een gigantisch renterisico hebben. Waardoor je op die manier weer de mist in kan gaan als de rentes stijgen (wat toch wel de verwachting is).

[ Voor 7% gewijzigd door Morty op 05-01-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:39
NT fondsen zijn erg gunstig vanwege de speciale status, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een VWRL zijn deze fondsen maar op een beperkte markt verkrijgbaar (bij een beperkt aantal partijen in Nederland zoals de banken bijvoorbeeld).

Is dit op de lange termijn geen risico bij NT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
champion16 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:19:
NT fondsen zijn erg gunstig vanwege de speciale status, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld een VWRL zijn deze fondsen maar op een beperkte markt verkrijgbaar (bij een beperkt aantal partijen in Nederland zoals de banken bijvoorbeeld).

Is dit op de lange termijn geen risico bij NT?
Op de lange termijn niet (de fondsen hebben immers een intrinsieke waarde door de onderliggende aandelen). Op de korte termijn kan je beperkte verhandelbaarheid/liquiditeit zeker wel vervelend zijn. Je kan het niet snel verkopen tegen de op dat exacte moment geldende waarde. Nu is dat ook juist het idee van de fondsen natuurlijk, maar voor mij is het iig een reden om er niet in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morningstar.com heeft nu een gratis beta met een aantal functies die normaal alleen in het betaalde progamma zitten. Vooral interessant als je in Amerikaanse ETFs belegt.

https://investor.morningstar.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds dit weekend begonnen met Bux Zero, ideaal voor (fractionele) aandelen van de US market. De kosten zeer laag, volgens mij enkel een opslag in de wisselkoers, en je kan dus met een paar honderd instappen in bedrijven als Amazon of Google. Bij DeGiro moet je meteen 3000 dollar voor een volledig aandeel neerleggen, jammer dat ze daar geen fractionele aandelen hanteren.
Moet alleen nog even kijken of Bux Zero nu echt goedkoper is dan DeGiro voor individuele aandelen en of dat op elke beurs zo is. Vooralsnog in ieder geval een goede optie voor er naast voor die paar bedrijven waar ik wat minder in wil investeren, over een paar jaar eens kijken of ik wil consolideren op IB als mijn portefeuille groot genoeg is.

Registreren ging vlot, alles via foto's met je telefoon en binnen een paar minuten was het account goedgekeurd en actief. Helaas maakte ik het geld vrijdag handmatig over en kreeg ik zondag een push message dat iDeal via Tikkie nu ook mogelijk was, had ik liever iets eerder gezien :+

Referral systeem werkt ook wel mooi, collega heeft via mijn code zich aangemeld en we kregen beiden een aandeel van bijna 10 euro terwijl je enkel het account hoeft te funden, niet eens wat te kopen.
Dus als iemand nog een account wilt registreren O-)

Ik had het idee dat het meer een gimmick platform was, volgens mij vooral door de naam en reclame, maar het lijkt een redelijk volwassen product te zijn zolang je niet op zoek bent naar koersinformatie en mooie grafieken.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 05-01-2022 17:23 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Verdient Bux Zero niet vooral aan (voor jou) ongunstige bied/laat spreads? Ik heb liever transparante inzichtelijke kosten inplaats van dergelijke verborgen geniepige kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Tsurany schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:22:
Sinds dit weekend begonnen met Bux Zero, ideaal voor (fractionele) aandelen van de US market. De kosten zeer laag, volgens mij enkel een opslag in de wisselkoers, en je kan dus met een paar honderd instappen in bedrijven als Amazon of Google. Bij DeGiro moet je meteen 3000 dollar voor een volledig aandeel neerleggen, jammer dat ze daar geen fractionele aandelen hanteren.
Ik vraag me af wat er gebeurt met je fractionele aandeel als Bux falliet gaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:39
Klopt het bij de NT fondsen dat als je deze verkoopt, NT verplicht is deze terug te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:53

Polycom

Poes van goud

Pistachenootje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Uitgevoerd op 4 jan 23:59. Geduld is een schone za(a)k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
champion16 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:43:
Klopt het bij de NT fondsen dat als je deze verkoopt, NT verplicht is deze terug te kopen?
Je handelt inderdaad met Northern Trust zelf af via je bank, het is tenslotte geen aandeel maar een beleggingsfonds.

Zie prospectus 6.9 Redemption of units: https://www.northerntrust...-prospectus-en.pdf#page47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
XanderDrake schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Ik vraag me af wat er gebeurt met je fractionele aandeel als Bux falliet gaat O-)
Die zouden op naam geregistreerd moeten staan in een aparte bewaarbedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
phantom09 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Die zouden op naam geregistreerd moeten staan in een aparte bewaarbedrijf.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn zonder de kleine lettertjes heel goed te lezen. Bij fractionele aandelen is de broker veelal de tegenpartij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Morty schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:29:
Verdient Bux Zero niet vooral aan (voor jou) ongunstige bied/laat spreads? Ik heb liever transparante inzichtelijke kosten inplaats van dergelijke verborgen geniepige kosten.
Als ik mij niet vergis kan je een zero order bij Buxx plaatsen. Dit kost 0 euro. Het wordt tussen 16:00 en 17:00 verhandeld.
Ik kan alleen een vermoeden geven. Ik denk dat er een x aantal klanten is die bijvoorbeeld aandelen nike kopen. Buxx bundeld deze order en koopt dan voor alle klanten tegelijk aandelen nike tegen beperkte kosten.
Het is onduidelijk of ze een opslag vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Als ik mij niet vergis kan je een zero order bij Buxx plaatsen. Dit kost 0 euro. Het wordt tussen 16:00 en 17:00 verhandeld.
Ik kan alleen een vermoeden geven. Ik denk dat er een x aantal klanten is die bijvoorbeeld aandelen nike kopen. Buxx bundeld deze order en koopt dan voor alle klanten tegelijk aandelen nike tegen beperkte kosten.
Het is onduidelijk of ze een opslag vragen.
toch kan de spread bij bux hoger zijn dan andere beurzen. heb al een paar gehad bij het invoeren van mn trades in mn portfolio dat ik zie dat ik meer betaal dan op dat tijdstip nodig zou zijn.En verder kan je voor Amerikaanse aandelen geen zero order plaatsten.

Maar toch ben ik erg tevreden over bux. makkelijk en overzichtelijk

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:22:
Moet alleen nog even kijken of Bux Zero nu echt goedkoper is dan DeGiro voor individuele aandelen en of dat op elke beurs zo is. Vooralsnog in ieder geval een goede optie voor er naast voor die paar bedrijven waar ik wat minder in wil investeren, over een paar jaar eens kijken of ik wil consolideren op IB als mijn portefeuille groot genoeg is.
Waarom niet nu kijken naar Interactive Brokers? IB is bij een x bedrag aan conversie van euro naar dollar goedkoper dan Buxx. Kosten bij Buxx 0,25% bij IB dacht ik €2,5 . Dus bedragen boven de € 1000,- omwisselen zijn goedkoper bij IB.

Daarnaast kan je bij IB ook fractionele aandelen kopen.

Als ik mij niet vergis betaal ik voor US aandelen zo rond de € 0.35

Ik zit trouwens niet alleen bij IB, maar een klein beetje ook bij Bux. Dit om mijn geld te spreiden over meerdere brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

phantom09 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:18:
[...]

Waarom niet nu kijken naar Interactive Brokers?
De kosten van 10 euro per maand zijn aardig fors, flink hoger dan de kosten die ik nu maak voor incidentele aankopen in een voornamelijk buy and hold strategie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Welke kosten van 10 euro per maand?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
Tsurany schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:26:
[...]

De kosten van 10 euro per maand zijn aardig fors, flink hoger dan de kosten die ik nu maak voor incidentele aankopen in een voornamelijk buy and hold strategie.
Welke kosten van 10 euro per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Zo niemand hier met een Amerikaans portfolio die vandaag helemaal naar de getver is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo te zien zijn die kosten niet meer van toepassing tegenwoordig maar tot een paar maanden geleden betaalde je nog gewoon de inactivity fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:22

Shiro

Serenity

DutchManticore schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:37:
Zo niemand hier met een Amerikaans portfolio die vandaag helemaal naar de getver is?
Yup, gaat al twee dagen naar de getver...

Ik had nog hoop dat Tesla het wel zal houden, maar ook daarmee kon ik na vandaag mijn verliezen in tech aandelen niet mee compenseren...

Oh well, eens zien of het morgen beter zal zijn...je kan niet altijd winnen...

[ Voor 6% gewijzigd door Shiro op 05-01-2022 22:57 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

groot deel Amerikaans portfolio hier, heb wat spul vanmiddag verkocht en stond aan het einde van de dag slechts 9 euro in de min. viel best mee.

Maar ik heb het te doen met Cathie Wood en Arkk. Het jaar in nog maar net begonnen en nu al 11% in de min _O-

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

Qwerty-273

Meukposter

Over Bux en fractionele aandelen, en andere punten. Veel wordt eigenlijk al in de klantovereenkomst en product informatie genoemd. Hoofdstuk 7 van de product informatie vertelt alles in detail over fractionele aandelen:
Alle fractionele orders worden door BUX doorgegeven aan een uitvoerende broker die de order zal uitvoeren wanneer een order meerdere aandelen en een fractioneel deel bevat. Het afgeronde aantal aandelen zal als smart order tussen meerdere handelsplatforms worden gerouteerd. Het fractionele deel van de order wordt door de uitvoerende broker doorgegeven aan een Systematic Internaliser die de order zal uitvoeren. In dit geval zal de fractionele uitvoeringsprijs dezelfde zijn als de uitvoeringsprijs voor de meervoudige aandelen op de markt. In het geval dat de order enkel fractionele aandelen bevat, zal de order door de uitvoerende broker worden doorgegeven aan de Systematic Internalizer en zal deze de order onmiddellijk uitvoeren tegen de marktprijs van dat moment die door hun gegevensleverancier wordt verstrekt.

Fractionele aandelen worden veilig bewaard binnen de administratie van BUX- deze fracties bestaan niet buiten de administratie van BUX. Financiële markten werken alleen met een heel aantal aandelen. Buiten BUX bestaan alleen hele aandelen en die door BUX bij de custodian in bewaring worden gegeven. De (fractionele) aandelen worden door Stichting BUX Custody in bewaring gegeven om een faillissementssituatie op afstand van de beleggingsinstelling BUX te creëren. Dit betekent dat je aandelen en fracties van aandelen op dezelfde veilige manier worden bewaard.

Aangezien fractionele aandelen alleen bestaan in de administratie van BUX, zijn er bepaalde beperkingen en unieke risico's verbonden aan het beleggen in fracties.

BUX rondt alle fractionele holdings af op zes decimalen. Voor alle notionele orders, zal je transactie nooit het orderbedrag overschrijden. Afronding kan ook invloed hebben op je vermogen om te worden gecrediteerd voor cash dividenden, stockdividenden en stock splitsingen. Als je bijvoorbeeld 0,000001 aandelen bezit van een aandeel dat één cent dividend per aandeel uitkeert, zullen wij je cash saldo niet met een fractie van een cent crediteren.

BUX accepteert alleen marktorders voor fractionele aandelen, wat betekent dat het zal worden uitgevoerd tegen de marktprijs op het moment dat de order de markt bereikt. De markt kan in dit geval een Gereglementeerde Markt, MTF of Systematic Internalizer zijn.
Verder heb je nog de aankondigingen over fractionele aandelen:
https://getbux.com/blog/f...r-favourite-us-companies/
https://press.getbux.com/...n-of-fractional-investing

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tsurany schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:45:
Zo te zien zijn die kosten niet meer van toepassing tegenwoordig maar tot een paar maanden geleden betaalde je nog gewoon de inactivity fee.
Ik weet dat tijd snel gaat in coronatijd maar het is toch echt al vanaf juli 2021 niet meer van toepassing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zr40 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Ik weet dat tijd snel gaat in coronatijd maar het is toch echt al vanaf juli 2021 niet meer van toepassing :)
Dat kan best, ik heb het gemist. Het was in ieder geval een mooie aanleiding om lekker bijdehand te kunnen reageren voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Shiro schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:56:
[...]

Yup, gaat al twee dagen naar de getver...

Ik had nog hoop dat Tesla het wel zal houden, maar ook daarmee kon ik na vandaag mijn verliezen in tech aandelen niet mee compenseren...

Oh well, eens zien of het morgen beter zal zijn...je kan niet altijd winnen...
Wellicht komt dat omdat de rente hard stijgt:

https://www.marketwatch.c...ntrycode=bx&mod=home-page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 13:13

Jebus4life

BE User

Mijn conservatieve portfolio is YTD stevig aan het overperformen :+ Meestal is het andersom :P
Jammer dat Microsoft zó stevig door het putje ging of het was zelfs vandaag nog groen gebleven :?

Waarschijnlijk is het allemaal van korte duur, maar van mij mag big tech echt wel 20 a 50% lager (worden ze terug interessant om te kopen :+ )

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
Er is een hoop besproken vandaag

Ik wou graag de ruimte nemen om ieders mening over signify te vragen

Ze hebben net hun Amerikaanse concurrent overgenomen. En het lijkt alsof de geen concurrentie hebben in de glastuinbouw.

Heeft iemand hier naar gekeken??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Even 10K verloren gisteren met opties. Ouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51

SandStar

DPC-Crew

Zandster

MaZo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:44:
wat ging er mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-08 16:01
Dat hij 10k aan opties had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
MaZo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:44:
Ik duik vandaag ook behoorlijk in het rood :X
De boel loopt morgen af en als het niet door zet is er alsnog niks aan de hand, maar wordt wel even twee dagen zweten..

-800% op één van m'n posities, leuk toch dat schrijven van opties :o ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Morty op 06-01-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:49
Even een vraagje. Wat is een goede broker volgens jullie? Zit bij etoro voor met name de aandelen. Bij Binck zit ik voor de beleggingsfondsen. Alleen nu ze saxobank zijn geworden bevalt het me niet meer. Kan gewoon niet overweg met die layout dingen zijn erg lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Dirk1221996 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:48:
Er is een hoop besproken vandaag

Ik wou graag de ruimte nemen om ieders mening over signify te vragen

Ze hebben net hun Amerikaanse concurrent overgenomen. En het lijkt alsof de geen concurrentie hebben in de glastuinbouw.

Heeft iemand hier naar gekeken??
Heb je al naar de cijfers gekeken en zo ja wat maak je daar uit op? Dat het aan de buitenkant een mooi bedrijf mag lijken zegt nog niets over hoe ze werkelijk voorstaan. Zie maar eens Beyond Meat, een bedrijf wat een sterk merk heeft, mooie deals heeft met Fast food ketens en als nog richting de afgrond gaat. Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
vincent_1971 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:46:
Even een vraagje. Wat is een goede broker volgens jullie? Zit bij etoro voor met name de aandelen. Bij Binck zit ik voor de beleggingsfondsen. Alleen nu ze saxobank zijn geworden bevalt het me niet meer. Kan gewoon niet overweg met die layout dingen zijn erg lastig te vinden.
Mensen gaan nu IB zeggen, maar als je bij saxo het al lastig vindt dingen te vinden...

Maar het is nogal afhankelijk van wat je precies doet, en persoonlijke voorkeur.
Naar mij idee:
Buy and hold -> grootbank
Day traden aandelen -> IB
Opties -> Saxo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:08
Ik weet niet welke opties er geschreven zijn hierboven, maar kan het ook net zo risicovol om opties te nemen op VTI/VXUS? Als in, kan dat ook helemaal mis gaan zoals hierboven? Of is dat niet zo risicovol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Atomius schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:52:
Ik weet niet welke opties er geschreven zijn hierboven, maar kan het ook net zo risicovol om opties te nemen op VTI/VXUS? Als in, kan dat ook helemaal mis gaan zoals hierboven? Of is dat niet zo risicovol?
Dat kan net zo mis gaan, opties hebben een hefboom en kan zelf kiezen hoe groot je die wil maken, onafhankelijk van de onderliggende waarde. Maar opties op VTI/VXUS zijn niet zo handig vanwege beperkte liquiditeit.

En let wel, ik schrijf opties, dat is risicovoller omdat je potentieel onbeperkt verlies hebt. Als je opties koopt kan je nooit meer verliezen dan je inleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Atomius schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:52:
Afhankelijk van wat je schrijft kun je de betreffende aandelen niet krijgen of je betaalt teveel voor wat ze waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
En het is alweer terug naar -300%, je zou bijna zeeziek worden van zulke schommelingen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De dip gisteren kwam blijkbaar door nieuws van de FED dat de rentes eerder gaan stijgen dan verwacht.
https://finance.yahoo.com...ary-5-2022-231453181.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
vincent_1971 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:46:
Ligt er aan wat je precies wil gaan doen.

Bij Interactive brokers zit je goed voor aandelen en ETFs. De TWS applicatie is wat lastiger te doorgronden maar de web applicatie is simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:03

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Morty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:59:
En het is alweer terug naar -300%, je zou bijna zeeziek worden van zulke schommelingen... :P
Risico van het 'vak'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Morty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:59:
8)7
Lijkt mij niet heel gezond. Ik doe hier -0,09% voor vandaag en +1,77% YTD
(Al hebben alle NT fondsen nog geen update gegeven dit jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:49:
[...]
Maar het is nogal afhankelijk van wat je precies doet, en persoonlijke voorkeur.
Naar mij idee:
Buy and hold -> grootbank
Day traden aandelen -> IB
Opties -> Saxo
Passief beleggen kan ook goed bij Fitvermogen met de NN fondsen. Goedkoper dan de grootbanken maar wel iets minder spreiding.

IB heeft ook goede mogelijkheden voor passief buy & hold (bijv. VWRL, VTI/VXUS en Actiam fondsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SandStar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:20:
[...]

8)7
VWRL staat tot nu toe op -1.42% YTD. Heb je vast een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
SandStar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:20:
[...]

8)7
Bij opties schrijven geeft de procentuele daling altijd een beetje een vertekent beeld, omdat je bij een relatief kleine ontvangen premie wel veel kan verliezen. Op m'n gehele porto is dit ongeveer -1.5%. Wat nog steeds niet leuk is, maar met opties hoort dat er af en toe bij. Op de lange termijn wordt dat (tot nu toe iig) ruimschoots gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Morty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Dat kan net zo mis gaan, opties hebben een hefboom en kan zelf kiezen hoe groot je die wil maken, onafhankelijk van de onderliggende waarde. Maar opties op VTI/VXUS zijn niet zo handig vanwege beperkte liquiditeit.

En let wel, ik schrijf opties, dat is risicovoller omdat je potentieel onbeperkt verlies hebt. Als je opties koopt kan je nooit meer verliezen dan je inleg.
Maar de opties op die ETF's worden toch juist aangehaald als de goedkoopste manier om te indexbeleggen in dit topic? Ik zou juist denken dat dat met een minimaal risico gepaard zou moeten gaan, want indexbeleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:22

Shiro

Serenity

Pistachenootje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:10:
[...]

De dip gisteren kwam blijkbaar door nieuws van de FED dat de rentes eerder gaan stijgen dan verwacht.
https://finance.yahoo.com...ary-5-2022-231453181.html
Klopt, zitten en afwachten en kijken of het vandaag beetje stabiliseert... ik heb voornamelijk tech aandelen in de large caps, dus al zou het nog een paar dagen bloeden, op de lange termijn komt het echt wel weer goed... leuk is wat anders natuurlijk om alle winst van dit jaar en staartje december weer te zien verdampen, maar zo gaat het nou eenmaal.

SR+ MiC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
Atomius schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Maar de opties op die ETF's worden toch juist aangehaald als de goedkoopste manier om te indexbeleggen in dit topic? Ik zou juist denken dat dat met een minimaal risico gepaard zou moeten gaan, want indexbeleggen
In dat geval gebruik je opties alleen maar om VTI/VXUS aan te kopen. Dat doe je door zo dicht mogelijk tegen de expiratie calls te kopen of puts te schrijven 'at the money', en die postie snel te excercisen.

Dat is in princiepe risico loos omdat je de onderliggende waarde (VT/VXUS) toch wil hebben.

Wat ik doe is heel iets anders. Ik schrijf ver 'out of the money' puts terwijl ik het onder liggende helemaal niet wil hebben, maar ik hoop dat het niet zoveel daalt en dat het bij expiratie waardeloos af loopt.

Grote verschil is dat doordat mijn posities 'out of the money' zijn ze sterker reageren op dalingen (grotere hefboom), en ik de positie langer aan hou dan je in het VTI/VXUS geval zou doen.

Edit:
Maar dit is dus precies waarom je de optie route alleen moet doen wanneer je weet waar je mee bezig bent. Als je het verkeerd doent (verkeerde schrijft) dan loop je zeker wel risico.

[ Voor 8% gewijzigd door Morty op 06-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Morty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:52:
[...]

In dat geval gebruik je opties alleen maar om VTI/VXUS aan te kopen. Dat doe je door zo dicht mogelijk tegen de expiratie calls te kopen of puts te schrijven 'at the money', en die postie snel te excercisen.

Dat is in princiepe risico loos omdat je de onderliggende waarde (VT/VXUS) toch wil hebben.

Wat ik doe is heel iets anders. Ik schrijf ver 'out of the money' puts terwijl ik het onder liggende helemaal niet wil hebben, maar ik hoop dat het niet zoveel daalt en dat het bij expiratie waardeloos af loopt.

Grote verschil is dat doordat mijn posities 'out of the money' zijn ze sterker reageren op dalingen (grotere hefboom), en ik de positie langer aan hou dan je in het VTI/VXUS geval zou doen.

Edit:
Maar dit is dus precies waarom je de optie route alleen moet doen wanneer je weet waar je mee bezig bent. Als je het verkeerd doent (verkeerde schrijft) dan loop je zeker wel risico.
Helder, merci. Gelukkig was ik opties schrijven überhaupt niet van plan, zou voor mij alleen maar onnodige risico's met zich meebrengen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-09 08:40
Zul je net zien vlak nadat je lump sum inlegd.. man man man. Ik zal de volgende keer aankondigen als ik inleg, dan kunnen jullie uitstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In principe kan je met het schrijven van puts goedkoper VTI/VXUS verkrijgen dan direct te kopen. Zo lang je maar de cash hebt om daadwerkelijk de order uit te voeren loop je geen groter risico. Als voorbeeld staat VXUS nu op $63.42 en een put schrijven voor 18 feb levert $2 op. Als de positie zakt is het risico nooit groter dan wanneer je de aandelen gekocht had, enkel voor de stijging ben je beperkt tot $65 (en dus een maximale winst van $200).

Opties vergroten eigenlijk enkel je risico wanneer je niet wilt dat ze uitgevoerd worden, zo lang het cash covered is kan het zelfs risico verlagend werken. Een call zal tenslotte minder waarde kunnen verliezen dan wanneer de aandelen had gekocht. Zeker in de huidige situatie kan je met een cashcovered call (in-the-money) zo het risico beperken.

PS: Opties zijn wel zeker een complex product en meestal betaal je (zoals ik) een prijs om ze te leren kennen |:(

[ Voor 41% gewijzigd door Deveon op 06-01-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:03

tuinïnen

Eventus stultorum magister

MagniArtistique schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:06:
Zul je net zien vlak nadat je lump sum inlegd.. man man man. Ik zal de volgende keer aankondigen als ik inleg, dan kunnen jullie uitstappen.
9 vd 10 keer is dat de beste optie. Maar soms dus ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
MagniArtistique schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:06:
In oktober 2021 maakte ik berekeningen die tot onderstaande grafiek resulteerde. Daarna heb ik de grafiek genegeerd tot ik gister de reactie in de VS zag op de notulen van de FED en dacht.... zou het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ABOAoAINmMpex3DY1_kqS0SpRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTZzK7zZfS4XLKqObcJDvfdj.jpg?f=fotoalbum_large

Basisdata [BND Wereld Indexfonds C Hedged jan. 2013 t/m okt. 2021]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

tuinïnen schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:32:
[...]

9 vd 10 keer is dat de beste optie. Maar soms dus ook niet ;)
Hoezo niet? die conclusie zou ik pas over een aantal jaar trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seacrate
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-11-2023
Weet iemand tegen welke koers je aankoopt op ing? Momenteel staat er een koers van 4 januari, maar ik ben van plan iets in te leggen tijdens deze 'dip'. Ik kan natuurlijk ook even ing bellen, maar klinkt als een FAQ.
Pagina: 1 ... 64 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij