Wat bedoel je? Bij een aandelenfonds? NT?seacrate schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:49:
Weet iemand tegen welke koers je aankoopt op ing? Momenteel staat er een koers van 4 januari, maar ik ben van plan iets in te leggen tijdens deze 'dip'. Ik kan natuurlijk ook even ing bellen, maar klinkt als een FAQ.
Als je zeker wil weten dat je vandaag inkoopt tegen de huidige prijs kun je niet de NT beleggingsfondsen gebruiken. Als je vandaag je order inlegt krijg je denk ik de koers van maandag of dinsdag (t+2 vanaf 8:00). Maar goed, misschien staat het dan nog veel lagerseacrate schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:49:
Weet iemand tegen welke koers je aankoopt op ing? Momenteel staat er een koers van 4 januari, maar ik ben van plan iets in te leggen tijdens deze 'dip'. Ik kan natuurlijk ook even ing bellen, maar klinkt als een FAQ.
Even afwachten. Futures staan licht in de plus. VIX staat lager. Wie weet ben je dit dipje volgende week al vergeten.MagniArtistique schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:06:
Zul je net zien vlak nadat je lump sum inlegd.. man man man. Ik zal de volgende keer aankondigen als ik inleg, dan kunnen jullie uitstappen.
De koersen van 5 januari zijn gewoon te vinden op de site van de NT fondsen.seacrate schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:49:
Ik vraag me alleen af wat je nu van plan bent. Met indexfondsen moet je helemaal niet willen om snel te handelen tijdens een dip. Daar is het hele instrument niet geschikt voor. Die zijn juist voor de lange termijn en doordat je periodiek inlegt zullen de dips en de tops juist uitmiddelen gedurende de looptijd.
Diamond hands.
Opties zijn calls in AMD en TSLA voor februari / maart. Zijn imo beide oversold gisteren dus heb besloten om niet in paniek te verkopen en het uit te zitten. Beide hebben ook nog e.e.a. in de roadmap wat de prijs wel doet stijgen. Tenzij de markt verder crashed...
Ik was van plan wat in te leggen in NT by ING voor langere termijn, maar vroeg me af tegen welke koers dat wordt gedaan, ik denk dat het antwoord is T+2 vanaf 8:00. Ik zal ook even met ING checken en het hier delen.
Miki schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:09:
[...]
De koersen van 5 januari zijn gewoon te vinden op de site van de NT fondsen.
Ik vraag me alleen af wat je nu van plan bent. Met indexfondsen moet je helemaal niet willen om snel te handelen tijdens een dip. Daar is het hele instrument niet geschikt voor. Die zijn juist voor de lange termijn en doordat je periodiek inlegt zullen de dips en de tops juist uitmiddelen gedurende de looptijd.
Ja ach, is voor long dus gaat maar een kant op.Pistachenootje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:58:
[...]
Even afwachten. Futures staan licht in de plus. VIX staat lager. Wie weet ben je dit dipje volgende week al vergeten.
Heb nu mijn portfolio opgehoogd met 30% dus dan is het weer even wennen aan de standaard winsten en verliezen.
Echter staat de 10 year treasury ook in de plus.Pistachenootje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:58:
[...]
Even afwachten. Futures staan licht in de plus. VIX staat lager. Wie weet ben je dit dipje volgende week al vergeten.
Welke Fitvermogen fondsen zijn dan goedkoper, ik vind de lopende kosten best wel hoog?Pistachenootje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:21:
[...]
Passief beleggen kan ook goed bij Fitvermogen met de NN fondsen. Goedkoper dan de grootbanken maar wel iets minder spreiding.
IB heeft ook goede mogelijkheden voor passief buy & hold (bijv. VWRL, VTI/VXUS en Actiam fondsen).
Europe fund:
Lopende kosten: 0,73%
BlaBlaBla
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund NL0012125736Strider schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:49:
[...]
Welke Fitvermogen fondsen zijn dan goedkoper, ik vind de lopende kosten best wel hoog?
Europe fund:
Lopende kosten: 0,73%
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Equity Fund NL0006311771
Kosten zijn 0,175% en 0,30%
[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 06-01-2022 12:54 ]
als het voor lange termijn is dan is de instapkoers verder niet belangrijk. Gewoon order plaatsen dus.seacrate schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:43:
Ik was van plan wat in te leggen in NT by ING voor langere termijn, maar vroeg me af tegen welke koers dat wordt gedaan, ik denk dat het antwoord is T+2 vanaf 8:00. Ik zal ook even met ING checken en het hier delen.
[...]
Ja, ik had mijn Tesla aandelen rond $930 gekocht ergens in december, dus ik sta er nog wel mee in de plus, genoeg om mijn verliezen in Nvidia en AMD te compenseren, maar dat zijn inderdaad wel een beetje de aandelen die afgelopen dagen afgestraft zijn zonder echt een duidelijke reden direct gerelateerd aan hoe zo'n bedrijf het heeft gedaan. Juist van Tesla had ik verwacht dat het na de sterke verkoopcijfers door het dak zou gaan, wat maandag ook gebeurde, maar inmiddels is alles weer bijna verdampt.MaZo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Diamond hands.
Opties zijn calls in AMD en TSLA voor februari / maart. Zijn imo beide oversold gisteren dus heb besloten om niet in paniek te verkopen en het uit te zitten. Beide hebben ook nog e.e.a. in de roadmap wat de prijs wel doet stijgen. Tenzij de markt verder crashed...
pre-market ziet er tot dusver nog niet bepaald positief uit...
SR+ MiC
Ah thanks, 0.17% is inderdaad erg laag!Afas schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:52:
[...]
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund NL0012125736
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Equity Fund NL0006311771
Kosten zijn 0,175% en 0,30%
Kun je bij FitVermogen het aankoopproces automatiseren?
BlaBlaBla
Ik had het al ergens anders uitgezocht, en daar wat geruststellende feedback gekregen, maar toch eens aan mijn mede-tweakers vragen (geen plek op het internet waar ik zoveel vertrouwen in heb dan Tweakers).
Ik had met de aandelenemissie van Vonovia een domme rekenfoutje gemaakt waardoor ik op mijn beleggersrekening een euro of 50 cash tekort kwam. Gezien het niet de bedoeling is dat voor langere periodes te doen moest ik oftewel bijstorten oftewel "iets" verkopen. Gezien ik in beiden geen zin had voor zo'n laag bedrag, en toch al eens wou kijken om wat rendement te genereren met opties, leek dat me dus een goede oplossing:
Ik zit met wat RDSA aandelen die ik begin vorig jaar heb opgepikt aan een dikke €15 waarvan ik voor mezelf beslist heb om te verkopen als de koers zo rond de €21,50 a €22 komt. Dit leek me dus een ideale kandidaat om dus voor het eerst een optie te schrijven.
Ik heb dus eind december voorlopig 1 gedekte calloptie geschreven op 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille:
"RD.C.16DEC22.AEX.AM.22" aan toen €0,75 per aandeel.
Ik zie dat er nu 100 aandelen geblokkeerd staan (mijn broker laat enkel covered calls toe); geld is bijgeschreven op mijn beleggersrekening en ik zat niet meer onder 0: Mission accomplished
Nu is diezelfde optie ook in mijn positielijst komen te staan: "RD.C.16DEC22.AEX.AM22" - Koers is inmiddels gestegen tot €1,19 vanaf €75 (dus de facto een daling van -65% voor mij). De optie zelf heeft in mijn portfolio op moment van schrijven een waarde van -119 euro
OK makes sense, die optie bestaat en loopt tot december 22, en die optie heeft uiteraard nog een waarde want als nu beslis dat ik die 1000 RDSA aandelen toch echt niet kwijt wil aan die €22 staat het me vrij om die geschreven optie terug te kopen aan (huidige koers) €119 euro om mij te ontslaan van mijn leverplicht. Duidelijk.
Nu krijgt ik hieromtrent een automatisch gegenereerde mail gekregen van mijn broker om mij te waarschuwen voor "de sterk opgelopen koers van een hefboomproduct (zoals opties, turbo's, warranten, obligaties of ETF's met hefboom)".
Gezien ik die 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille heb, is er voor mij toch geen enkel risico verbonden aan deze positie? In mijn hoofd zijn toch maar 2 scenario's?
1. Het aandeel stijgt tot boven de €22 en de optie wordt op een bepaald moment uitgeoefend: Ik ben dus verplicht mijn aandelen af te staan
Gevolg: Ik lever mijn 100 RDSA aandelen aan €22 het stuk plus behoud mijn verkregen optiepremie van €75 - Totale rendement: 100 x€22 + €75 = €2275 (-enige kosten natuurlijk)
-Het aandeel blijft toch onder de €22 en de optie zal waardeloos aflopen na de expiratiedatum?
Gevolg: Ik behoud mijn 100 RDSA aandelen aan wat de waarde op dat moment is + behou mijn verkregen optiepremie van €75 - Totale rendement: 100 RDSA aandelen + €75
Dat intussen de prijs van RDSA omhoog gaat (en dus de waarde van mijn geschreven call optie naar beneden gaat) is toch zonder enig risico voor mij (behalve het leveren van de aandelen)? Al gaat RDSA bij wijze van spreken naar €100 per aandeel, dat heeft toch geen enkele invloed op mijn situatie? Of mis ik iets? Ik zie het risico van het hefboomproduct absoluut niet in mijn scenario? De bedragen waarover het momenteel gaat lig ik absoluut niet wakker van, maar ik wil vermijden dat ik toch iets verkeerd doe waardoor ik misschien naar de toekomst toe een kostbare fout bega bij grotere bedragen
Ik had met de aandelenemissie van Vonovia een domme rekenfoutje gemaakt waardoor ik op mijn beleggersrekening een euro of 50 cash tekort kwam. Gezien het niet de bedoeling is dat voor langere periodes te doen moest ik oftewel bijstorten oftewel "iets" verkopen. Gezien ik in beiden geen zin had voor zo'n laag bedrag, en toch al eens wou kijken om wat rendement te genereren met opties, leek dat me dus een goede oplossing:
Ik zit met wat RDSA aandelen die ik begin vorig jaar heb opgepikt aan een dikke €15 waarvan ik voor mezelf beslist heb om te verkopen als de koers zo rond de €21,50 a €22 komt. Dit leek me dus een ideale kandidaat om dus voor het eerst een optie te schrijven.
Ik heb dus eind december voorlopig 1 gedekte calloptie geschreven op 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille:
Ik zie dat er nu 100 aandelen geblokkeerd staan (mijn broker laat enkel covered calls toe); geld is bijgeschreven op mijn beleggersrekening en ik zat niet meer onder 0: Mission accomplished
Nu is diezelfde optie ook in mijn positielijst komen te staan: "RD.C.16DEC22.AEX.AM22" - Koers is inmiddels gestegen tot €1,19 vanaf €75 (dus de facto een daling van -65% voor mij). De optie zelf heeft in mijn portfolio op moment van schrijven een waarde van -119 euro
OK makes sense, die optie bestaat en loopt tot december 22, en die optie heeft uiteraard nog een waarde want als nu beslis dat ik die 1000 RDSA aandelen toch echt niet kwijt wil aan die €22 staat het me vrij om die geschreven optie terug te kopen aan (huidige koers) €119 euro om mij te ontslaan van mijn leverplicht. Duidelijk.
Nu krijgt ik hieromtrent een automatisch gegenereerde mail gekregen van mijn broker om mij te waarschuwen voor "de sterk opgelopen koers van een hefboomproduct (zoals opties, turbo's, warranten, obligaties of ETF's met hefboom)".
Gezien ik die 100 RDSA aandelen in mijn portefeuille heb, is er voor mij toch geen enkel risico verbonden aan deze positie? In mijn hoofd zijn toch maar 2 scenario's?
1. Het aandeel stijgt tot boven de €22 en de optie wordt op een bepaald moment uitgeoefend: Ik ben dus verplicht mijn aandelen af te staan
Gevolg: Ik lever mijn 100 RDSA aandelen aan €22 het stuk plus behoud mijn verkregen optiepremie van €75 - Totale rendement: 100 x€22 + €75 = €2275 (-enige kosten natuurlijk)
-Het aandeel blijft toch onder de €22 en de optie zal waardeloos aflopen na de expiratiedatum?
Gevolg: Ik behoud mijn 100 RDSA aandelen aan wat de waarde op dat moment is + behou mijn verkregen optiepremie van €75 - Totale rendement: 100 RDSA aandelen + €75
Dat intussen de prijs van RDSA omhoog gaat (en dus de waarde van mijn geschreven call optie naar beneden gaat) is toch zonder enig risico voor mij (behalve het leveren van de aandelen)? Al gaat RDSA bij wijze van spreken naar €100 per aandeel, dat heeft toch geen enkele invloed op mijn situatie? Of mis ik iets? Ik zie het risico van het hefboomproduct absoluut niet in mijn scenario? De bedragen waarover het momenteel gaat lig ik absoluut niet wakker van, maar ik wil vermijden dat ik toch iets verkeerd doe waardoor ik misschien naar de toekomst toe een kostbare fout bega bij grotere bedragen
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ja.Strider schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Kun je bij FitVermogen het aankoopproces automatiseren?
Nasdaq futures staan ook in de min, maar S&P 500 staat licht in de plus. Zou weer een goede dag voor value kunnen worden.MaZo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:49:
[...]
Echter staat de 10 year treasury ook in de plus.
Weet wat je koopt!seacrate schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:43:
[...]
Wat zijn beleggingsfondsen?
En verder zie deze post voor alle informatie rondom NT fondsen: Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Redenatie zoals hier beschreven klopt idd.Jebus4life schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:03:
Ik had het al ergens anders uitgezocht, en daar wat geruststellende feedback gekregen, maar toch eens aan mijn mede-tweakers vragen (geen plek op het internet waar ik zoveel vertrouwen in heb dan Tweakers).
Brokers willen wel vaker nodeloos paniek creeren met hun automatisch gegenereerde mailtjes
Tesla, AMD en Nvidia…Shiro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Ja, ik had mijn Tesla aandelen rond $930 gekocht ergens in december, dus ik sta er nog wel mee in de plus, genoeg om mijn verliezen in Nvidia en AMD te compenseren, maar dat zijn inderdaad wel een beetje de aandelen die afgelopen dagen afgestraft zijn zonder echt een duidelijke reden direct gerelateerd aan hoe zo'n bedrijf het heeft gedaan. Juist van Tesla had ik verwacht dat het na de sterke verkoopcijfers door het dak zou gaan, wat maandag ook gebeurde, maar inmiddels is alles weer bijna verdampt.
Met welk idee heb je deze bedrijven gekocht? Op basis waarvan?
Ik vrees dat de manier waarop je nu aandelen besluit aan te kopen meer rendement gaat laten verdampen dan opleveren…
Vergeet niet dat er nog heel wat lucht uit die aandelen kan voordat je op koersen komt die ook matchen met de resultaten. Ze zijn hard gestegen en dan komt er bij bepaalde omstandigheden ook weer een kleine correctie. Verder lijken het mij alle drie prima bedrijven maar wel (traditioneel) conjunctuurgevoelig.Shiro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:01:
[...]
Ja, ik had mijn Tesla aandelen rond $930 gekocht ergens in december, dus ik sta er nog wel mee in de plus, genoeg om mijn verliezen in Nvidia en AMD te compenseren, maar dat zijn inderdaad wel een beetje de aandelen die afgelopen dagen afgestraft zijn zonder echt een duidelijke reden direct gerelateerd aan hoe zo'n bedrijf het heeft gedaan. Juist van Tesla had ik verwacht dat het na de sterke verkoopcijfers door het dak zou gaan, wat maandag ook gebeurde, maar inmiddels is alles weer bijna verdampt.
Vorige maand vroeg ik in dit topic advies hoe ik het beste zou kunnen beleggen voor het opbouwen van een studiegeld-pot voor mijn dochter.
Ik heb er voor gekozen om bij Fitvermogen te gaan beleggen, omdat dit hier veel wordt aangeraden. Zeker bij de kleine bedragen leek het gunstig omdat er geen vaste kosten zijn die het rendement drukken.
Op basis van de welbekende https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ website heb ik gekozen voor deze fondsen:
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund (89%)
NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund (11%)
Voor een goede afspiegeling van de markt moeten ze dus in de verhouding 89% / 11% worden aangekocht.
Ik wil maandelijks €50,- opzij zetten voor onze dochter. Bij Fitvermogen is de minimale inleg per transactie €25,-
Helaas werkt Fitvermogen toch iets anders dan ik had verwacht. Je stort geen geld op een FitVermogen rekening maar koopt participaties per fonds en betaald die bij het afronden van de order via bijvoorbeeld iDeal.
Het is niet mogelijk om met 1 transactie van €50,- in beide fondsen te investeren?
Per fonds moet je een transactie van minimaal €25,- uitvoeren. Dat betekend dus dat ik niet simpel €50,- per maand automatisch kan inleggen, want bij de minimale inleg op het kleinste fonds kom ik op €202,27 voor het grootste fonds:
De tabel laat zien dat bij een minimale inleg van €25,- voor NN Enhanced EM er al €202,27 van NN Enhanced gekocht moet worden.
Maandelijks €227,27 inleggen zit er helaas niet in. Een alternatief zou kunnen zijn om maandelijks voor €44,50 NN Enhanced te kopen en dan 2x per jaar NN Enhanced EM te kopen voor €33,-
Dan heb ik over het hele jaar gemiddeld €50,- ingelegd en aan het einde van het jaar de juiste verhouding tussen de twee fondsen. (want €50*12 = €600 / jaar; €600*11%=€66 -> €66/2=€33)
Een groot deel van het jaar is de verhouding dus niet goed.
Het lijkt mij niet een ideale manier van inleggen. Wat is de beste tactiek hier om toe te passen?
Ik heb er voor gekozen om bij Fitvermogen te gaan beleggen, omdat dit hier veel wordt aangeraden. Zeker bij de kleine bedragen leek het gunstig omdat er geen vaste kosten zijn die het rendement drukken.
Op basis van de welbekende https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ website heb ik gekozen voor deze fondsen:
Voor een goede afspiegeling van de markt moeten ze dus in de verhouding 89% / 11% worden aangekocht.
Ik wil maandelijks €50,- opzij zetten voor onze dochter. Bij Fitvermogen is de minimale inleg per transactie €25,-
Helaas werkt Fitvermogen toch iets anders dan ik had verwacht. Je stort geen geld op een FitVermogen rekening maar koopt participaties per fonds en betaald die bij het afronden van de order via bijvoorbeeld iDeal.
Het is niet mogelijk om met 1 transactie van €50,- in beide fondsen te investeren?
Per fonds moet je een transactie van minimaal €25,- uitvoeren. Dat betekend dus dat ik niet simpel €50,- per maand automatisch kan inleggen, want bij de minimale inleg op het kleinste fonds kom ik op €202,27 voor het grootste fonds:
Fonds | % | € |
NN Enhanced EM | 11% | €25,- |
NN Enhanced | 89% | €202,27 |
Totaal Transacties | 100% | €227.27 |
De tabel laat zien dat bij een minimale inleg van €25,- voor NN Enhanced EM er al €202,27 van NN Enhanced gekocht moet worden.
Maandelijks €227,27 inleggen zit er helaas niet in. Een alternatief zou kunnen zijn om maandelijks voor €44,50 NN Enhanced te kopen en dan 2x per jaar NN Enhanced EM te kopen voor €33,-
Dan heb ik over het hele jaar gemiddeld €50,- ingelegd en aan het einde van het jaar de juiste verhouding tussen de twee fondsen. (want €50*12 = €600 / jaar; €600*11%=€66 -> €66/2=€33)
Het lijkt mij niet een ideale manier van inleggen. Wat is de beste tactiek hier om toe te passen?
[ Voor 5% gewijzigd door Eledhrim op 06-01-2022 15:05 ]
Ik zou voor makkelijk gaan. Gewoon alleen de NN enhanced gaan maandelijks en dan 1 x per jaar even EM bijkopen in de juiste verhouding. Klaar. Zo nauw komt het allemaal niet, zeker als het de strategie voor 20 jaar is.Eledhrim schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:03:
Vorige maand vroeg ik in dit topic advies hoe ik het beste zou kunnen beleggen voor het opbouwen van een studiegeld-pot voor mijn dochter.
Fonds % € NN Enhanced EM 11% €25,- NN Enhanced 89% €202,27 Totaal Transacties 100% €227.27
Doe iets soortgelijks voor mijn kinderen maar bij deze bedragen doe ik het gewoon jaarlijks. Iedere januari gaat er voor ieder 1000 euro in 3 x ETF's en kijk er dan weer een jaar niet naar om. Een soort nieuwjaarstraditieEledhrim schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:03:
Fonds % € NN Enhanced EM 11% €25,- NN Enhanced 89% €202,27 Totaal Transacties 100% €227.27
Zeker voor beursaankopen waar je toch soms wat kosten betaalt scheelt dit weer iets, denk overigens niet dat dit het geval is bij jou.
Je moet ook wel wat opletten op de waardering. Enkel omdat het nu een goed bedrijf is betekent het niet dat de aandelenprijs vanzelfsprekend zal stijgen. Misschien over 10 jaar wel, maar is dat waar je naar op zoek bent? Wie weet hoe deze bedrijven er dan voorstaan.Shiro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Ik ben natuurlijk geen warren buffet, meer iemand die hier en daar een deel in aandelen gestoken heeft met de hoop op wat rendement, want op de bank zetten gaat ook niet veel helpen. Ik ben dus ben wel benieuwd naar waar jij je mening op baseert.
Of zoals Benjamin Graham schreef: "A great company is not a great investment if you pay too much for the stock."
[ Voor 11% gewijzigd door tuinïnen op 06-01-2022 15:17 ]
Hoewel voor Tesla het lastig is in te schatten vanwege hoe hoog het sowieso staat qua waarde, heb ik het gekocht met de gedachte dat na opening van Berlijn en Austin dit jaar en hoe vol de orderboeken zijn het nog wel wat meer zal stijgen en de oude ATH nog overschreven zal worden. Wellicht zit ik er helemaal naast hoor, maar leek mij geen gekke gedachte, ben wel benieuwd naar jou kijk erop.Gearloose schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Tesla, AMD en Nvidia…
Met welk idee heb je deze bedrijven gekocht? Op basis waarvan?
Ik vrees dat de manier waarop je nu aandelen besluit aan te kopen meer rendement gaat laten verdampen dan opleveren…
Voor AMD simpelweg omdat ze sinds Ryzen het gewoon erg goed doen. Ik verwacht geen herhaling van 2020 qua stijging, maar ik heb wel vertrouwen in AMD als bedrijf.
Nvidia zie ik nog wel groei in zitten, cloud computing, ai, plus ze zitten op een berg geld dat ze een crisis ook wel zullen overleven.
Ik ben natuurlijk geen warren buffet, meer iemand die hier en daar een deel in aandelen gestoken heeft met de hoop op wat rendement, want op de bank zetten gaat ook niet veel helpen. Ik ben dus ben wel benieuwd naar waar jij je mening op baseert.
@tuinïnen ja helemaal met je eens, de tech aandelen hadden al wat ingeleverd in de laatste kwartaal, maar het zal mij ook niet verbazen als het nog wat meer moet inleveren voordat het weer de betere kant op gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Shiro op 06-01-2022 15:16 ]
SR+ MiC
Ik dacht dat ze die onzinspam moeten sturen vanwege hun wettelijk zorgplicht. Weet niet of de wet zo idioot is, of dat de brokers er een idiote uitleg aan geven.Morty schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:28:
[...]
Redenatie zoals hier beschreven klopt idd.
Brokers willen wel vaker nodeloos paniek creeren met hun automatisch gegenereerde mailtjes
Tesla: opening van gigafactories, 2021 bedrijfsresultaat, China verkoop & uitbreiding, Cybertruck launch, potentiele aankondigingen van Tesla 2, Tesla phone, etc.Shiro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Hoewel voor Tesla het lastig is in te schatten vanwege hoe hoog het sowieso staat qua waarde, heb ik het gekocht met de gedachte dat na opening van Berlijn en Austin dit jaar en hoe vol de orderboeken zijn het nog wel wat meer zal stijgen en de oude ATH nog overschreven zal worden. Wellicht zit ik er helemaal naast hoor, maar leek mij geen gekke gedachte, ben wel benieuwd naar jou kijk erop.
Voor AMD simpelweg omdat ze sinds Ryzen het gewoon erg goed doen. Ik verwacht geen herhaling van 2020 qua stijging, maar ik heb wel vertrouwen in AMD als bedrijf.
Nvidia zie ik nog wel groei in zitten, cloud computing, ai, plus ze zitten op een berg geld dat ze een crisis ook wel zullen overleven.
@tuinïnen ja helemaal met je eens, de tech aandelen hadden al wat ingeleverd in de laatste kwartaal, maar het zal mij ook niet verbazen als het nog wat meer moet inleveren voordat het weer de betere kant op gaat.
AMD: 2021 bedrijfsresultaat, nieuwe processoren & GPUs (inclusief 5nm), merger met Xilinx.
Overtuigd?
Er geldt inderdaad een plicht om retail clients te informeren over een 10% verlies ten opzichte van de initiële waarde, maar alleen als er sprake is van vermogensbeheer, of als het gaat om leveraged producten of producten met een voorwaardelijke verplichting.Karel Knip schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Ik dacht dat ze die onzinspam moeten sturen vanwege hun wettelijk zorgplicht. Weet niet of de wet zo idioot is, of dat de brokers er een idiote uitleg aan geven.
In de situatie waarop werd gereageerd was sprake van een geschreven optie. Dat is inderdaad een product met een voorwaardelijke verplichting. En opties in het algemeen zijn een leveraged product. Het klopt dus dat hiervoor mails worden verstuurd.
De regelgeving kan je hier vinden: https://eur-lex.europa.eu...R0565&from=EN#d1e4987-1-1 (artikel 62)
Als de minimale inleg 1 "aandeel" is kom je toch op €50,07 voor de EM en €33,92 voor ander?Eledhrim schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:03:
Echter is dat volgens mij geen beperking, enige beperking is inderdaad minimaal 25€ per transactie(= per maand)
Bij mij zijn er op deze fondsen ook wel aankopen geweest van minder dan 1 deel maar dat waren wel de automatische herbeleggingen van dividend.
Dus volgens mij kun je voor beide gewoon instellen 25€ en wordt dat naar rato aangekocht.
Beeromaniac
Maar dat wil hij nu juist niet. Hij wil 88/12 verhouding.Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:13:
[...]
Dus volgens mij kun je voor beide gewoon instellen 25€ en wordt dat naar rato aangekocht.
Volgens mij kent Fitvermogen geen minimale inleg van minimaal 1 aandeel. Het zijn fondsen waar je participaties in koopt.Thompson schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:13:
Als de minimale inleg 1 "aandeel" is kom je toch op €50,07 voor de EM en €33,92 voor ander?
Mijn punt was eigenlijk dat je voor minimaal €25,- per transactie moet inleggen. Als je maandelijks €25,- per fonds inlegt is de rato dan toch 50% / 50% en niet 89% / 11% zoals aanbevolen bij het volgen van de markt?Echter is dat volgens mij geen beperking, enige beperking is inderdaad minimaal 25€ per transactie(= per maand)
Bij mij zijn er op deze fondsen ook wel aankopen geweest van minder dan 1 deel maar dat waren wel de automatische herbeleggingen van dividend.
Misschien begrijp ik je verkeerd?
Och verrek, dat was ik even vergeten inderdaad.de Peer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:52:
[...]
Maar dat wil hij nu juist niet. Hij wil 88/12 verhouding.
In dat geval is het makkelijkste om de transacties gewoon eens in de zoveel tijd te (de-)activeren/muteren om de gewenste balans te blijven behouden. Dat gaat echt super makkelijk bij Fitvermogen.
Ja klopt ik wist de juiste benaming even niet precies, participatie in een fonds dus i.p.v. mijn "aandeel"Eledhrim schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:57:
[...]
Volgens mij kent Fitvermogen geen minimale inleg van minimaal 1 aandeel. Het zijn fondsen waar je participaties in koopt.
[...]
Mijn punt was eigenlijk dat je voor minimaal €25,- per transactie moet inleggen. Als je maandelijks €25,- per fonds inlegt is de rato dan toch 50% / 50% en niet 89% / 11% zoals aanbevolen bij het volgen van de markt?
Misschien begrijp ik je verkeerd?
/edit: Thanks voor de wake-up call overigens. Gelijk even gekeken hoe mijn balans nu is. Ik was begonnen met enkel NNEISE en heb later pas EM toegevoegd. Ik koop nu aan in 80/20 tot ik ze meer in balans heb, zit momenteel nagenoeg precies 90/10. Denk dat ik het voor dit jaar lekker op 80/20 aankopen laat aangezien EM voor mijn gevoel vorig jaar wat zwak heeft gepresteerd en daar meer potentie in zit in de komende jaren, dus niet erg als die balans (heel) langzaam richting 80/20 trekt i.p.v. 88/12.
[ Voor 61% gewijzigd door Thompson op 06-01-2022 17:02 ]
Beeromaniac
Waarom heb je niet voor de NT-fondsen gekozen als ik mag vragen? Bij ABN tenminste heb je een minimale order size van 20 EUR voor de indexfondsen.Eledhrim schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:03:
Waarschijnlijk vanwege; https://www.indexfondsenvergelijken.nl/J0kerNL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Waarom heb je niet voor de NT-fondsen gekozen als ik mag vragen? Bij ABN tenminste heb je een minimale order size van 20 EUR voor de indexfondsen.
Met de Fitvermogen fondsen kom je vanwege de lage loopkosten gewoon bijna altijd als winnaar uit de bus voor "inleggen zonder omkijken". Tuurlijk zitten daar ook wat "nadelen" aan als bijv een mindere marktkapitalisatie.
Beeromaniac
@J0kerNL Er waren een aantal redenen om voor Fitvermogen te kiezen. Dit waren de belangrijkste twee redenen:
- Fitvermogen staat op tweakers goed aangeschreven. Het is zeker voor de kleinere bedragen goedkoper omdat je geen vaste kosten hebt die je bij de grote banken wel hebt. Als je maar €50,- per maand inlegt dan zijn de vaste kosten voor het aanhouden van een beleggingsrekening die je bij een bank per kwartaal betaald relatief hoog t.o.v. het rendement.
- Ik wil afzonderlijke rekeningen om te beleggen voor mijn dochter en een eventueel broertje of zusje. Bji Fitvermogen is het mogelijk om op mijn naam afzonderlijke potjes / rekeningen te maken en die te labelen. Het is dan volledig helder hoeveel er in het studiepotje zit per kind.
Mmm, met die afstraffingen van de laatste dagen begint het hier weer te kriebelen rond Palantir...
Zijn inmiddels onder de $17 gezakt, hun laagste koers ooit. Maar het blijft zo'n enorm moeilijk bedrijf om een valuation op te plakken... Misschien toch eens overwegen een kleine positie openen...
Zijn inmiddels onder de $17 gezakt, hun laagste koers ooit. Maar het blijft zo'n enorm moeilijk bedrijf om een valuation op te plakken... Misschien toch eens overwegen een kleine positie openen...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Palantir is echt zo een bedrijf wat je niet kan waarderen op een spreadsheet maar vooral in moet geloven. Dat kan een lucratieve manier van investeren zijn maar zeker niet altijd het geval.
Het lezen van “Zero to One” van Peter Thiel gaf mij het vertrouwen dat daar zeker een enorme potentie is. De businesscase van Airbus is ook zeer interessant en het aantal klanten lijkt ook serieus te groeien.
Het lezen van “Zero to One” van Peter Thiel gaf mij het vertrouwen dat daar zeker een enorme potentie is. De businesscase van Airbus is ook zeer interessant en het aantal klanten lijkt ook serieus te groeien.
Je doet me denken aan Yu-Gi-Oh (geloof in het hart van de kaarten).Deveon schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:17:
Palantir is echt zo een bedrijf wat je niet kan waarderen op met een spreadsheet maar vooral in moet geloven. Dat kan een lucratieve manier van investeren zijn maar zeker niet altijd het geval.
Zou je investeren in een beleggingsfonds dat hun strategie omschrijft als: "wij investeren in bedrijven waarin wij geloven" en bij hun methodologie aangeven geen gebruik te maken van spreadsheets?
Naar het casino kan ook een lucratieve manier van investeren zijn, ook zeker niet altijd, maar denk ik denk ongeveer dezelfde kans op succes
Geloof in jezelf, geloof in een ander, geloof in de mensheid of geloof in een bedrijf en die mensen die er achter zitten. Ieder is vrij om te geloven, zelfs in denkbeeldige vriendjes, kaarten of aliens.Longcat schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:46:
[...]
Je doet me denken aan Yu-Gi-Oh (geloof in het hart van de kaarten).
Dat waarderen niet lukt met een spreadsheet betekent niet dat je het niet mag gebruiken. Haal je dat weg en elk actief fonds blijft over die op zijn manier gelooft de markt te verslaan met meer dan haar eigen kosten.Zou je investeren in een beleggingsfonds dat hun strategie omschrijft als: "wij investeren in bedrijven waarin wij geloven" en bij hun methodologie aangeven geen gebruik te maken van spreadsheets?
Hmm? De uitbaters van actieve fondsen geloven erin dat beleggers hun participaties kopen. Dat doen ze, en daar verdienen die fondsen aan. Prima businessmodel dus, waarbij het niet uitmaakt of ze hun index daadwerkelijk verslaan of niet. Zolang beleggers hun geld er maar blijven investeren.Deveon schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:07:
Dat waarderen niet lukt met een spreadsheet betekent niet dat je het niet mag gebruiken. Haal je dat weg en elk actief fonds blijft over die op zijn manier gelooft de markt te verslaan met meer dan haar eigen kosten.
Dat klinkt bijna als de “ARK Innovation ETF”Longcat schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:46:
Zou je investeren in een beleggingsfonds dat hun strategie omschrijft als: "wij investeren in bedrijven waarin wij geloven" en bij hun methodologie aangeven geen gebruik te maken van spreadsheets?
(grapje natuurlijk)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dank! Ik heb ze even gebeld, ze gaven aan dat de web site actueler koersen had, maar leek vandaag niet zo te zijn, lijkt eigenlijk dezelfde site 🤔
De verwerkingstijd is 2 werkdagen, tot 14:30 en dan tussen 15:00 en 16:00 worden de orders uitgevoerd. Dus een order vandaag zou maandag uitgevoerd worden.
De verwerkingstijd is 2 werkdagen, tot 14:30 en dan tussen 15:00 en 16:00 worden de orders uitgevoerd. Dus een order vandaag zou maandag uitgevoerd worden.
Miki schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:21:
[...]
Weet wat je koopt!
Wat zijn beleggingsfondsen?
En verder zie deze post voor alle informatie rondom NT fondsen: Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Dan moet je eens het filmje bekijken over de meest beroerde (fictieve) investeerder: Bob.MagniArtistique schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:06:
Zul je net zien vlak nadat je lump sum inlegd.. man man man. Ik zal de volgende keer aankondigen als ik inleg, dan kunnen jullie uitstappen.
YouTube: What If You Only Invested at Market Peaks?
Het is zelfs bijna onder $16 gezakt vandaag. Ik zou het persoonlijk nog wel aandurfden. Ze hebben geen schulden en kunnen het jaren uithouden met hoeveel geld ze daadwerkelijk hebben. Volgens mij hebben ze hun markten ook uitgebreid, waar ze voorheen alleen overheden deden, doen ze nu ook commerciële bedrijven. Lijkt mij een goeie aandeel om nu in te stappen voor de langere termijn.Jebus4life schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:55:
Mmm, met die afstraffingen van de laatste dagen begint het hier weer te kriebelen rond Palantir...
Plus er zit weinig lucht meer in denk ik. Vorig jaar al flink leeg gelopen en de afgelopen dagen ook zonder reden afgestraft. Onlangs zelfs een deal gesloten met Hyundai voor een big data platform.
SR+ MiC
Mijn kijk erop is vrij eenvoudig, ik probeer in te schatten wat de toekomstige kasstroom gaat zijn en wat ik dan vandaag moet betalen voor een bedrijf om een bepaald rendement te behalen.Shiro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Hoewel voor Tesla het lastig is in te schatten vanwege hoe hoog het sowieso staat qua waarde, heb ik het gekocht met de gedachte dat na opening van Berlijn en Austin dit jaar en hoe vol de orderboeken zijn het nog wel wat meer zal stijgen en de oude ATH nog overschreven zal worden. Wellicht zit ik er helemaal naast hoor, maar leek mij geen gekke gedachte, ben wel benieuwd naar jou kijk erop.
Als ik dan naar Tesla, AMD en Nvidia kijk dan betaal ik vandaag een prijs die uitgaat dat al die groei al gerealiseerd is en dan ook nog eens tegen hoge multiples.
Ook al ben ik positief over de bedrijven an sich, ik ben negatief over de prijs per aandeel die ik nu zou moeten betalen.
Wat jij hier boven beschrijft is dat zolang je maar gelooft in het bedrijf dat je het aandeel koopt tegen welke prijs dan ook.
En als dat je strategie is dan ga je op de lange termijn geld verliezen.
Ik vind dat je een goed punt hebt en ben er ook niet mee oneens hoor, ik ga het merken hoe mijn avontuur de komende tijd gaat uitpakken. Ik ben nog wel benieuwd naar wat in jou ogen nu de juiste prijs zou zijn voor AMD of Nvidia. En welke aandelen je zelf persoonlijk zou kopen nu en waarom.Gearloose schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:21:
[...]
Mijn kijk erop is vrij eenvoudig, ik probeer in te schatten wat de toekomstige kasstroom gaat zijn en wat ik dan vandaag moet betalen voor een bedrijf om een bepaald rendement te behalen.
Als ik dan naar Tesla, AMD en Nvidia kijk dan betaal ik vandaag een prijs die uitgaat dat al die groei al gerealiseerd is en dan ook nog eens tegen hoge multiples.
Ook al ben ik positief over de bedrijven an sich, ik ben negatief over de prijs per aandeel die ik nu zou moeten betalen.
Wat jij hier boven beschrijft is dat zolang je maar gelooft in het bedrijf dat je het aandeel koopt tegen welke prijs dan ook.
En als dat je strategie is dan ga je op de lange termijn geld verliezen.
SR+ MiC
Toevallig laatst naar AMD gekeken kwam ergens rond 60-70 dollar uit.Shiro schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:50:
[...]
Ik vind dat je een goed punt hebt en ben er ook niet mee oneens hoor, ik ga het merken hoe mijn avontuur de komende tijd gaat uitpakken. Ik ben nog wel benieuwd naar wat in jou ogen nu de juiste prijs zou zijn voor AMD of Nvidia. En welke aandelen je zelf persoonlijk zou kopen nu en waarom.
Nvidia weet ik niet, heb ik nog nooit echt naar gekeken. Maar op basis van multiples weet ik al dat dit geen aandeel voor mij gaat zijn
Op het moment koop ik vrij weinig om eerlijk te zijn, laatste aankoop die ik gedaan heb zijn 2 verkochte puts geweest die uitgevoerd werden.
Dat waren activision blizzard op 65 en 64.
[ Voor 0% gewijzigd door Gearloose op 06-01-2022 21:30 . Reden: Had de prijs even niet scherp… ]
Veel succes en neem nog eens de tijd om alles door te nemenseacrate schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:41:
Dank! Ik heb ze even gebeld, ze gaven aan dat de web site actueler koersen had, maar leek vandaag niet zo te zijn, lijkt eigenlijk dezelfde site 🤔
[...]
Qua inleg, lees even in hoe je bij fitvermogen automatisch inlegt op een fonds.Eledhrim schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:16:
@J0kerNL Er waren een aantal redenen om voor Fitvermogen te kiezen. Dit waren de belangrijkste twee redenen:
- Fitvermogen staat op tweakers goed aangeschreven. Het is zeker voor de kleinere bedragen goedkoper omdat je geen vaste kosten hebt die je bij de grote banken wel hebt. Als je maar €50,- per maand inlegt dan zijn de vaste kosten voor het aanhouden van een beleggingsrekening die je bij een bank per kwartaal betaald relatief hoog t.o.v. het rendement.
- Ik wil afzonderlijke rekeningen om te beleggen voor mijn dochter en een eventueel broertje of zusje. Bji Fitvermogen is het mogelijk om op mijn naam afzonderlijke potjes / rekeningen te maken en die te labelen. Het is dan volledig helder hoeveel er in het studiepotje zit per kind.
Dan qua spreiding: met jouw bedrag, leg gewoon elke maand €50 in in het NNESA. En dan 2x per jaar log je in en maak je een switch order aan om NNEMA aan te kopen. Om hiermee je gewenste verhouding te benaderen. Het gaat er niet om dat het altijd exact de percentage verhouding is, door koersschommeling zal het altijd afwijken. Dus extreem gezien kan je best schommelen tussen 85/15 en 93/7. Gezien je dus inlegt op ESA, zeil je die bij switch order dus zo moeten berekenen dat hij eerst wat kleiner is dus meer richting 85, door je inleg gaat die vanzelf weer richting 89.
Bij een switch order verkoopt Fitvermogen de door jouw ingegeven (fractie) aantallen van NNESA en daarvoor koopt tegen de dan geldende waarde NNEMA. Duurt ongeveer 4 werkdagen voordat verkoop en aankoop zijn afgerond.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 06-01-2022 21:41 ]
Ik ben eind 2020 begonnen met beleggen en koos toen voor beheerd beleggen. Ik weet dat dat in dit topic een beetje gezien wordt als het verbranden van je rendement, maar voor mij was het vooral een zetje in de goede richting, vooral ook 'beter dan sparen'. En gezien het beursjaar 2021 was het geen slechte start denk ik. Langzaam maar zeker wil ik mij gaan orienteren op het zelf beleggen, om de kostenkant omlaag te krijgen, maar heb nog niet helemaal voor ogen hoe/wat/waar.
Voor wie het interessant vindt, mij 'beheerd beleggen' via Roboadvisor van Openbank gaf het volgende rendement afgelopen jaar:
Deel 1: geld in profiel "Talpei" (middelmatig): totaal 2021: 9,87%
Deel 2: geld in profiel "New York" (vrij offensief): 2e semester 5,32% (1e semester had ik hier nog geen geld op staan)
Als kosten rekent Openbank jaarlijks 0,79% voor bedragen in de categorie 25K-100K.
Als ik kies voor beleggen op index via meesman of iets soortgelijks, hoe ver kan ik de kostenkant dan nog drukken? Tot richting +/- 0,5%?
Voor wie het interessant vindt, mij 'beheerd beleggen' via Roboadvisor van Openbank gaf het volgende rendement afgelopen jaar:
Deel 2: geld in profiel "New York" (vrij offensief): 2e semester 5,32% (1e semester had ik hier nog geen geld op staan)
Als kosten rekent Openbank jaarlijks 0,79% voor bedragen in de categorie 25K-100K.
Als ik kies voor beleggen op index via meesman of iets soortgelijks, hoe ver kan ik de kostenkant dan nog drukken? Tot richting +/- 0,5%?
Wat zijn de kosten van 0-25K bij Openbank?Valorian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:26:
1,03% per jaar.phantom09 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:38:
[...]
Wat zijn de kosten van 0-25K bij Openbank?
en boem, daar gingen de memestocks. (omhoog dus.)
ora et labora
Ik zou eens met wat cijfers spelen op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/Valorian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:26:
Ik ben eind 2020 begonnen met beleggen en koos toen voor beheerd beleggen. Ik weet dat dat in dit topic een beetje gezien wordt als het verbranden van je rendement, maar voor mij was het vooral een zetje in de goede richting, vooral ook 'beter dan sparen'. En gezien het beursjaar 2021 was het geen slechte start denk ik. Langzaam maar zeker wil ik mij gaan orienteren op het zelf beleggen, om de kostenkant omlaag te krijgen, maar heb nog niet helemaal voor ogen hoe/wat/waar.
Je kunt dan precies zien wat het effect is op de kosten in relatie tot de fondsen en de brokers. Je kunt per combinatie zo de kosten in zien waardoor je een goed beeld ervan krijgt. Maar naast kosten zou ik ook naar jezelf kijken, met name hoeveel tijd je er in wilt stoppen. Meesman is in mijn ogen een mooie tussenstap tussen wat de banken aanbieden in de vorm beheerd beleggen en geheel zelf indexfondsen kopen.
Haha die kende ik nog niet.phantom09 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:07:
[...]
Dan moet je eens het filmje bekijken over de meest beroerde (fictieve) investeerder: Bob.
YouTube: What If You Only Invested at Market Peaks?
Ik leef wellicht nog in vorig jaar maar ik zie AMC, nokia en Gamestop enkel dalen.mrc4nl schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:55:
en boem, daar gingen de memestocks. (omhoog dus.)
Pre market staat GME op +22%.MagniArtistique schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:40:
[...]
Ik leef wellicht nog in vorig jaar maar ik zie AMC, nokia en Gamestop enkel dalen.
SR+ MiC
https://www.cnbc.com/amp/...ate-nft-marketplace-.htmlGameStop shares rose in extended trading Thursday after The Wall Street Journal reported the retailer plans to create a marketplace for non-fungible tokens, or NFTs.
The reports suggest that GameStop, which has been at the center of a retail trader frenzy, will expand into one of the most hyped sectors in technology.
Rond de 0.2-0.3% bij Fitvermogen. Nog lager als je met VTI/VXUS bij IB aan de slag gaat maar dit is complexer.Valorian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:26:
Tijdens de dip woensdag weer goedkope TSLA (02/04 $1050 en 03/18 $1070) en AMD (vandaag $138) calls kunnen kopen. Vooralsnog ziet het er goed uit en staan ze dik in de plus, maar de Nasdaq futures zijn weer flink gedaald de afgelopen nacht.
- Aangekocht Northern trust fondsen (de bekende 3 fondsen verdeling)
- Aangekocht ASML (heeft nu een dip)
- Aangekocht ASML (heeft nu een dip)
ik zit weer even te klooien met het ophalen van prijzen van de NT fondsen in Portfolio Performance.
Momenteel haal ik ze via de json van de ABN AMRO site af maar die update soms een paar dagen niet.
Laatste is nu 30-12 terwijl ik ze van januari al zie als ik even inlog bij ABN.
Andere sites die ik vind hebben vaak niet de correcte prijs
Via de site van NT zelf zie ik wel de laatste slotkoers (wat voor mij prima zou werken) maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik die in Portfolio Performance krijg.
Iemand tips?
Momenteel haal ik ze via de json van de ABN AMRO site af maar die update soms een paar dagen niet.
Andere sites die ik vind hebben vaak niet de correcte prijs
Via de site van NT zelf zie ik wel de laatste slotkoers (wat voor mij prima zou werken) maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik die in Portfolio Performance krijg.
Iemand tips?
NT EM: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EURSandStar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:55:
ik zit weer even te klooien met het ophalen van prijzen van de NT fondsen in Portfolio Performance.
Andere sites die ik vind hebben vaak niet de correcte prijs![]()
Iemand tips?
NT EUR: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011400346:EUR
NT World: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
NT SC: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0013552078:EUR
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Thanks, ik had in een vorige post ook die link gevonden maar daar vond ik dus afwijkende cijfers voor de NT High Dividend reeks. Maar ik denk dat ik ergens iets verkeerds heb gedaan van als ik het nu probeer werkt het perfect.Panzer_V schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:57:
[...]
NT EM: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EUR
Bedankt!
Ik zou niet alleen naar de beheerskosten kijken, maar ook naar waar je je geld in investeert. Ik ken die producten van Openbank niet, maar als je naar het afgelopen jaar kijkt zijn de wereld-indexen met bijna 30% omhooggegaan in 2021, dus daar zit een flink verschil met jouw rendementen. Die paar tiende procent beheerskosten, die maakt dan niet zoveel uit. (Verder ook eens met de andere reacties.)Valorian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:26:
Die Robo advisor van Openbank belegt altijd een gedeelte in obligaties. Hoe groot dat gedeelte is is afhankelijk van het risico profiel dat je kiest. Verder is de 'Robo' een behoorlijke actieve handelaar. Er wordt van alles aangekocht en verkocht zonder duidelijke reden. Ik heb op 27 december een order ingediend om mijn portefeuille op the heffen. Op 29 december werd er nog van alles aangekocht. De eerste verkoop orders verschenen pas 3 januari in het transactie overzicht. Op 5 januari werden deze uitgevoerd maar ik heb nog steeds geen geld ontvangen op mijn rekening.
Op alle fronten zou ik dit product van Openbank daarom afraden en ook de andere beleggingsmogelijkheden zijn volgens mij traag en duur.
Op alle fronten zou ik dit product van Openbank daarom afraden en ook de andere beleggingsmogelijkheden zijn volgens mij traag en duur.
Ik wil niet lullig doen, maar alle 'saaie' indexsfondsen hebben 25% gedaan vorig jaar, dus een factor 2,5 (!!) beter dan deze fondsen. Ik zou er asap weg gaan, nog buiten de relatief hoge kosten om. Passief >> actief beleggen.Valorian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:26:
Over obligaties gesproken... die staan nu in een slechte reuk omdat ze overwegend negatief renderen, maar wat kiest "men" voor alternatieven als je minder risico wil dan een 100% aandelenportefeuille? Cash (met een klein negatief rendement als je over de limiet gaat)? Inflatiegelinkte obligaties? Fysiek goud? Of toch er gewoon op rekenen dat obligaties weer uit het slop getrokken worden als de aandelen kelderen? Geen vraag naar de helderheid van de glazen bollen, gewoon benieuwd naar de keuzes en onderbouwingen. 
Zelf zit ik nog 100% in aandelen maar gezien de horizon (die rap nadert met deze rendementen) vraag ik me af of ik dat niet moet gaan afbouwen. De keuze voor obligaties ligt nu dan alleen niet voor de hand, dat zou dan eerder cash worden.
Zelf zit ik nog 100% in aandelen maar gezien de horizon (die rap nadert met deze rendementen) vraag ik me af of ik dat niet moet gaan afbouwen. De keuze voor obligaties ligt nu dan alleen niet voor de hand, dat zou dan eerder cash worden.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Probeer deze link eens in Portfolio Management: https://www.northerntrust...oled-funds/fgr-funds.pagePanzer_V schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:57:
[...]
NT EM: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EUR
Hi, ja dat zijn grote verschillen. Maar vraagt ook om meer begrip van hoe dat werkt. Ik ben blij dat ik nu in ieder geval “iets” rendement heb zonder er verder zelf omkijken naar te hebben gehad. Zijn er in jouw optiek ook soortgelijke “beheerd beleggen” partijen geweest die die 25% haalden of vraagt dat echt om eigen handelen (letterlijk)?Santee schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Ik wil niet lullig doen, maar alle 'saaie' indexsfondsen hebben 25% gedaan vorig jaar, dus een factor 2,5 (!!) beter dan deze fondsen. Ik zou er asap weg gaan, nog buiten de relatief hoge kosten om. Passief >> actief beleggen.
Ik heb precies dezelfde ervaring. Ik heb de rekening alleen geopend omdat ik dan 60 of 100 euro welkomstbonus kreeg. Maar het product bevalt me absoluut niet vanwege al die onnodige aankopen en verkopen. Ook opgezegd vlak voor de kerst, maar de opzegging is nog niet verwerkt en de aan- en verkopen bleven doorgaan.Pistachenootje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:32:
Die Robo advisor van Openbank belegt altijd een gedeelte in obligaties. Hoe groot dat gedeelte is is afhankelijk van het risico profiel dat je kiest. Verder is de 'Robo' een behoorlijke actieve handelaar. Er wordt van alles aangekocht en verkocht zonder duidelijke reden. Ik heb op 27 december een order ingediend om mijn portefeuille op the heffen. Op 29 december werd er nog van alles aangekocht. De eerste verkoop orders verschenen pas 3 januari in het transactie overzicht. Op 5 januari werden deze uitgevoerd maar ik heb nog steeds geen geld ontvangen op mijn rekening.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 07-01-2022 10:59 ]
Ik schrijf vooral opties en wil als onderpand daarvoor iets stabiels en risicoloos hebben. Voor mij is dat nu grotendeels cash.MneoreJ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:48:
Over obligaties gesproken... die staan nu in een slechte reuk omdat ze overwegend negatief renderen, maar wat kiest "men" voor alternatieven als je minder risico wil dan een 100% aandelenportefeuille? Cash (met een klein negatief rendement als je over de limiet gaat)? Inflatiegelinkte obligaties? Fysiek goud? Of toch er gewoon op rekenen dat obligaties weer uit het slop getrokken worden als de aandelen kelderen? Geen vraag naar de helderheid van de glazen bollen, gewoon benieuwd naar de keuzes en onderbouwingen.
Maar uiteindelijk is dit de kern van het hele TINA (there is no alternative) verhaal. Er is op het moment simpelweg eingelijk geen alternatief voor aandelen, dat is ook meteen een groot deel van de reden waarom ze zo hoog staan en maar blijven stijgen.
De algemene concensus is dat (bijna) niemand actief de markt verslaat. Genoeg mensen halen semi toevallig een gigantisch goed rendement, bijvoorbeeld door Tesla 10j geleden te kopen. Echter de markt 40 jaar non-stop verslaan doen mensen maar zelden. Als ze er namelijk zo goed mee zouden zijn waren ze wel vermogensbeheerder voor een rijke olieman in het zuidoosten. Dit soort actief beheer is meer marketing/om vertrouwen te wekken imo en het geeft deze mensen een rede om meer van jouw rendement af te romen terwijl ze niks toevoegen.Valorian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Hi, ja dat zijn grote verschillen. Maar vraagt ook om meer begrip van hoe dat werkt. Ik ben blij dat ik nu in ieder geval “iets” rendement heb zonder er verder zelf omkijken naar te hebben gehad. Zijn er in jouw optiek ook soortgelijke “beheerd beleggen” partijen geweest die die 25% haalden of vraagt dat echt om eigen handelen (letterlijk)?
@Pistachenootje @Trin1ty
Dat enorme kopen/verkopen viel mij ook op ja. Verder vind ik communciatie en user interface ook een beetje gammel. Misschien toch maar eens verder kijken want het bedrag wat ik er op heb staan begint (voor mijn doen) ook wel serieus te worden. Begon idd ook voor de welkomstbonus en zag het als een mooie instap. Vooral met gegeven dat ze op basis van Blackrock advies overnemen en zelf ook grote partij zijn (santander zit er natuurlijk achter) dacht ik mij er geen buil aan te kunnen vallen..
Dat enorme kopen/verkopen viel mij ook op ja. Verder vind ik communciatie en user interface ook een beetje gammel. Misschien toch maar eens verder kijken want het bedrag wat ik er op heb staan begint (voor mijn doen) ook wel serieus te worden. Begon idd ook voor de welkomstbonus en zag het als een mooie instap. Vooral met gegeven dat ze op basis van Blackrock advies overnemen en zelf ook grote partij zijn (santander zit er natuurlijk achter) dacht ik mij er geen buil aan te kunnen vallen..
Ik snap dat niemand de markt verslaat. Maar ik dacht dat het dan meer neer zou komen op “even goed als de markt” en dan een beetje kosten. Dus dat de markt bijv gemiddeld 12% zou doen en mijn rendement dan gemiddeld 11 zou zijn. Bij wijze van spreken. Hoe kan zo’n profiel dan zó ver afwijken van “de markt”? En doen andere beheerd beleggen partijen dit dan ook allemaal zo “slechtL volgens jou?Santee schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:01:
[...]
De algemene concensus is dat (bijna) niemand actief de markt verslaat. Genoeg mensen halen semi toevallig een gigantisch goed rendement, bijvoorbeeld door Tesla 10j geleden te kopen. Echter de markt 40 jaar non-stop verslaan doen mensen maar zelden. Als ze er namelijk zo goed mee zouden zijn waren ze wel vermogensbeheerder voor een rijke olieman in het zuidoosten. Dit soort actief beheer is meer marketing/om vertrouwen te wekken imo en het geeft deze mensen een rede om meer van jouw rendement af te romen terwijl ze niks toevoegen.
Kortom: ik dacht een “gemiddeld rendement” te behalen zonder omkijken en daarvoor de kosten voor lief te nemen (ook al realiseer ik mij dat die kosten het rendement, zeker op lange termijn, drukken). Maar als ik jou zo hoor is mijn rendement ver onder gemiddeld. Of is waar jij naar verwijst gewoon veel riskanter en zijn mijn profielen te defensief (teveel obligaties)?
[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 07-01-2022 11:06 ]
Ik heb een behoorlijke pot in deposito's zitten maar met een inflatie van 6.4% word ik daar niet vrolijk van.MneoreJ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:48:
Over obligaties gesproken... die staan nu in een slechte reuk omdat ze overwegend negatief renderen, maar wat kiest "men" voor alternatieven als je minder risico wil dan een 100% aandelenportefeuille? Cash (met een klein negatief rendement als je over de limiet gaat)? Inflatiegelinkte obligaties? Fysiek goud?
Achter af gezien (makkelijk praten) had ik me beter moeten verdiepen in inflatie linked obligaties. Of nu instappen zin heeft weet ik niet en kan ik ook moeilijk inschatten. Ik heb te weinig kennis van het product.
Hier is de iShares Euro versie.
https://www.ishares.com/n...government-bond-ucits-etf
Nou ja, niet letterlijk natuurlijk. De keuze voor negatief renderende assets is nog steeds een "alternative", als het doel risicovermindering is. Ook met cash ben je dan natuurlijk het bokje als de inflatie ineens omhoog gaat natuurlijk (hint hint) en risicoloos bestaat niet, maar dat wil niet zeggen dat de enige keus is vol in de aandelen te zitten.Morty schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:59:
Maar uiteindelijk is dit de kern van het hele TINA (there is no alternative) verhaal. Er is op het moment simpelweg eingelijk geen alternatief voor aandelen, dat is ook meteen een groot deel van de reden waarom ze zo hoog staan en maar blijven stijgen.
Ik heb daar inderdaad ook naar gekeken. Wat mij enigszins verbaasde (maar waarschijnlijk uit te leggen is als je er kaas van hebt gegeten, iets met groeiaandelen waarschijnlijk) is dat de correlatie tussen inflatiegelinkte obligaties en de beurs op dit moment sterk is (in tegenstelling tot gewone obligaties), terwijl we idealiter juist op zoek zijn naar negatieve correlatie. Ik heb hier maar 2 jaar cijfers in gegooid dus het kan zijn dat dit verdwijnt als je over de lange termijn kijkt. En hopelijk zeker als de beurs keldert.Pistachenootje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:04:
Achter af gezien (makkelijk praten) had ik me beter moeten verdiepen in inflatie linked obligaties. Of nu instappen zin heeft weet ik niet en kan ik ook moeilijk inschatten. Ik heb te weinig kennis van het product.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
De partij waarbij je zit zit al deels in obligaties, dat is natuurlijk meer geconcenteerd op vermogensbehoud. Dus mocht er een grote 70% crash zijn dat daalt jouw portefuille wellicht met 50% (ik noem maar wat). Als dat een bewuste keuze is is dat prima. Als je nu echter <50 jaar bent zie ik nog niet echt een rede om in obligaties te gaan, behalve als je misschien over 5-10 jaar al met pensioen wilt.Valorian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Ik snap dat niemand de markt verslaat. Maar ik dacht dat het dan meer neer zou komen op “even goed als de markt” en dan een beetje kosten. Dus dat de markt bijv gemiddeld 12% zou doen en mijn rendement dan gemiddeld 11 zou zijn. Bij wijze van spreken. Hoe kan zo’n profiel dan zó ver afwijken van “de markt”? En doen andere beheerd beleggen partijen dit dan ook allemaal zo “slechtL volgens jou?
Er zijn vast wel beheerd beleggen portefuilles die het beter doen dan de markt, maar ik betwijfel of ze het over 30 jaar uitgesmeerd beter doen. En stel ze doen het 1% per jaar beter omdat ze óf geluk hebben óf toch iets beter dan de markt zijn met bepaald picks, dan ben jij alweer 0,5% kwijt aan extra kosten omdat de mensen die het beheren ergens van betaald moeten worden
Ik neig ook naar deposito's omdat het een simpel product is met een heel laag risico.Pistachenootje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Ik heb een behoorlijke pot in deposito's zitten maar met een inflatie van 6.4% word ik daar niet vrolijk van.
Probleem met de huidige zeer hoge inflatie is dat alles met een laag risico bij lange na niet het rendement haalt om de inflatie te compenseren.
Als je fondsen en dan eigenlijk specifiek passieve ETFs die een index volgen wilt vergelijken is naast de weergegeven beheerskosten het van belang om ook te kijken naar tracking difference en tracking error van de fondsen ten opzichte van de index die ze volgen.frankmulder schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:07:
Ik zou niet alleen naar de beheerskosten kijken, maar ook naar waar je je geld in investeert.
https://www.ft.com/conten...d7-4841-8e8e-aad6451a4cc3
https://www.vanguard.com....standing-td-and-te-en.pdf
https://www.bankeronwheel...-select-the-cheapest-etf/
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De stijgende energieprijzen zijn de drijfveer achter de inflatie, dus je kan ook kijken naar investeren in zonnepanelen (en soortgelijke initiatieven) om dat deel op te vangen en de rest toch bij sparen en deposito's te houden. Als je al maximaal qua zonnepanelen zit dan betekent het dat je ook minder geraakt wordt door inflatie.pdukers schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:08:
[...]
Ik neig ook naar deposito's omdat het een simpel product is met een heel laag risico.
Probleem met de huidige zeer hoge inflatie is dat alles met een laag risico bij lange na niet het rendement haalt om de inflatie te compenseren.
@MneoreJ qua alternatieve investeringen vind ik deze twee nog interessant:
- Life settlements. Deze klasse wordt aangeraden door Larry Swedroe. Hier een voorbeeld van een Europese aanbieder. Minimale inleg wel $120k USD iirc.
- P2P investing. Hier heb ik wat ervaring mee opgedaan, was voor mij vrij makkelijk ~9.5% rendement te maken. Maar dit is geen 'free lunch' natuurlijk, als je dergelijke rendementen maakt gaat het ook gepaard met significante risico's. Mintos.com en Estateguru.co zijn imo wel interessante platformen.
Op zich zijn discussies over deze 2 hier off topic. Kan wel in andere topics.
- Life settlements. Deze klasse wordt aangeraden door Larry Swedroe. Hier een voorbeeld van een Europese aanbieder. Minimale inleg wel $120k USD iirc.
- P2P investing. Hier heb ik wat ervaring mee opgedaan, was voor mij vrij makkelijk ~9.5% rendement te maken. Maar dit is geen 'free lunch' natuurlijk, als je dergelijke rendementen maakt gaat het ook gepaard met significante risico's. Mintos.com en Estateguru.co zijn imo wel interessante platformen.
Op zich zijn discussies over deze 2 hier off topic. Kan wel in andere topics.
Ja, bij de beurs blijven is op zich wel het doel. Zoiets als P2P investeringen, nog afgezien van het risico nu, lijken me vanzelf nog risicovoller worden als de beurs keldert -- het klimaat voor investeren slaat dan ook om waardoor de leningen vanzelf riskanter worden. Kun je natuurlijk weer voor proberen te compenseren, maar dan moet je aan de bak.
Niet-beursgenoteerde investeringsfondsen zijn me ook nog een brug te ver. Wel interessant om te noemen, ja.
Niet-beursgenoteerde investeringsfondsen zijn me ook nog een brug te ver. Wel interessant om te noemen, ja.
Ah, ok, ik begrijp nu beter wat je bedoelt. Dus even samenvattend, als ik het goed begrepen heb:Santee schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:08:
[...]
De partij waarbij je zit zit al deels in obligaties, dat is natuurlijk meer geconcenteerd op vermogensbehoud. Dus mocht er een grote 70% crash zijn dat daalt jouw portefuille wellicht met 50% (ik noem maar wat). Als dat een bewuste keuze is is dat prima. Als je nu echter <50 jaar bent zie ik nog niet echt een rede om in obligaties te gaan, behalve als je misschien over 5-10 jaar al met pensioen wilt.
Er zijn vast wel beheerd beleggen portefuilles die het beter doen dan de markt, maar ik betwijfel of ze het over 30 jaar uitgesmeerd beter doen. En stel ze doen het 1% per jaar beter omdat ze óf geluk hebben óf toch iets beter dan de markt zijn met bepaald picks, dan ben jij alweer 0,5% kwijt aan extra kosten omdat de mensen die het beheren ergens van betaald moeten worden
- Binnen de zaken waarin mijn partij (openbank) belegt doen ze het waarschijnlijk ongeveer even goed als 'de markt' op dat punt. Mijn rendement ligt dan iets lager, want relatief hoge kosten vergeleken met zelf in diezelfde producten beleggen. Ook mis is het rendement op het bedrag wat nu in kosten gaat zitten, wat vooral op lange termijn in de papieren gaat lopen.
- Dat gezegd hebbende is de verhouding obligaties/aandelen/vastgoed etc van de door mij gekozen profielen waarschijnlijk gewoon nog altijd erg defensief / niet echt gericht op lange termijn, waardoor een rendement van +/- 10% in een jaar mooi lijkt (en op zich ook is vergeleken met niets doen) maar relatief laag is t.o.v. wat de markt doet bij een wat offensievere keuze, met minder obligaties.
Als ik mijn rendement wil verhogen dan ligt het het meest voor de hand dat ik:
- én mij meer ga verdiepen zodat ik e.e.a. zelf kan doen en daarmee de kostenkant kan drukken.
- én gezien mijn leeftijd (41) en horizon (20+ jaar) dan kies voor minder in obligaties e.d. gaan zitten en meer in de wat offensievere beleggingen. Met daarbij de wetenschap dat de risico's natuurlijk ook hoger zijn, maar deels gedempt worden door de lange horizon.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat jij zoekt is een indexfonds, dat is een fonds die door een partij beheert wordt die als enige doel heeft de markt te weerspiegelen door het zorgvuldig repliceren van een bepaalde index. Dat noemen we vaak passieve fondsen omdat aan- en verkoop van aandelen enkel gebeurt als de markt zelf veranderd. Het rendement daar is gelijk aan het rendement van de markt minus de kosten voor het beheer van het fonds. Die kosten zijn vaak tienden van een procent.Valorian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:03:
[...]
Ik snap dat niemand de markt verslaat. Maar ik dacht dat het dan meer neer zou komen op “even goed als de markt” en dan een beetje kosten. Dus dat de markt bijv gemiddeld 12% zou doen en mijn rendement dan gemiddeld 11 zou zijn. Bij wijze van spreken. Hoe kan zo’n profiel dan zó ver afwijken van “de markt”? En doen andere beheerd beleggen partijen dit dan ook allemaal zo “slechtL volgens jou?
Kortom: ik dacht een “gemiddeld rendement” te behalen zonder omkijken en daarvoor de kosten voor lief te nemen (ook al realiseer ik mij dat die kosten het rendement, zeker op lange termijn, drukken). Maar als ik jou zo hoor is mijn rendement ver onder gemiddeld. Of is waar jij naar verwijst gewoon veel riskanter en zijn mijn profielen te defensief (teveel obligaties)?
Wat jij nu heb gedaan is een partij gekozen die door actief handelen probeert te markt te verslaan, dat is ze helaas niet gelukt waardoor ze veel slechter gepresteerd hebben dan de markt zelf. Het had ook veel beter kunnen gaan maar ook nog veel slechter, het is echt afhankelijk van hoe goed de beheerder de markt kan voorspellen. Velen kunnen dat helaas niet goed terwijl ze wel enorme kosten rekenen voor het proberen.
Er zijn genoeg beleggers die afgelopen jaar een negatief rendement hebben gehaald terwijl de markt meer dan 20% stijgt juist doordat ze de verkeerde keuzes maken, memestocks kopen en te laat in bijvoorbeeld GME instappen.
Daarnaast mixt deze partij ook nog obligaties er in, met de huidige rentestanden maken obligaties geen goed rendement wat dus flink drukt op je totale rendement. En afhankelijk van je risicoprofiel wil je wellicht helemaal geen obligaties hebben.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dit doet me denken aan Alex vermogensbeheer. Daar verdampte je (nog erger: mijn) geld ook, uitgestapt met 30% verlies.Pistachenootje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:32:
Kan mezelf nog voor mijn kop slaan. Mooi filmpje: als de markt omlaag gaat dan verkopen we je aandelen, en als de markt weer stijgt dan stappen we weer in

Alle actieve fondsmanagers, algoritmes of niet, hebben alleen baat bij actief, veel handelen. Dat kost geld en maken ze niet goed met rendement. Integendeel.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Meesman heeft een mooi simpel en eenvoudig fonds wat de wereldmarkt volgt met 0,4% jaarlijkse kosten. Instappen en uitstappen kost je dan wel 0,25% waardoor de totale jaarlijkse kosten iets hoger uitvallen dan die 0,4%. Is je horizon >>10 jaar dan vind ik Meesman een prima partij.Valorian schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:26:
'Gewoon' bij je eigen grootbank is iets goedkoper, als je het door diverse tools haalt zal het je over een lange termijn circa 1% van je eindvermogen kunnen schelen.
Je lijkt een product te hebben dat helemaal niet aansluit bij je wensen (passief in de markt, met weinig kosten) en beleggingshorizon (20+ jaar, dus vooralsnog geen dringende reden om obligaties aan te houden). Een veilige conclusie die Tsurany ook al trekt, is dat je beter gewoon een indextracker/brede ETF kunt gebruiken. Lage kosten en je volgt gewoon 'de markt'.Valorian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Ah, ok, ik begrijp nu beter wat je bedoelt. Dus even samenvattend, als ik het goed begrepen heb:
- Binnen de zaken waarin mijn partij (openbank) belegt doen ze het waarschijnlijk ongeveer even goed als 'de markt' op dat punt. Mijn rendement ligt dan iets lager, want relatief hoge kosten vergeleken met zelf in diezelfde producten beleggen. Ook mis is het rendement op het bedrag wat nu in kosten gaat zitten, wat vooral op lange termijn in de papieren gaat lopen.
- Dat gezegd hebbende is de verhouding obligaties/aandelen/vastgoed etc van de door mij gekozen profielen waarschijnlijk gewoon nog altijd erg defensief / niet echt gericht op lange termijn, waardoor een rendement van +/- 10% in een jaar mooi lijkt (en op zich ook is vergeleken met niets doen) maar relatief laag is t.o.v. wat de markt doet bij een wat offensievere keuze, met minder obligaties.
- én mij meer ga verdiepen zodat ik e.e.a. zelf kan doen en daarmee de kostenkant kan drukken.
- én gezien mijn leeftijd (41) en horizon (20+ jaar) dan kies voor minder in obligaties e.d. gaan zitten en meer in de wat offensievere beleggingen. Met daarbij de wetenschap dat de risico's natuurlijk ook hoger zijn, maar deels gedempt worden door de lange horizon.
***members only***
Kijk anders eens naar een partij als Meesman, die volgen gewoon de index, tegen geringe kosten. Je hebt er verder helemaal geen omkijken naar. Sommige andere partijen kunnen het nog net iets goedkoper (waaronder een aantal grootbanken), maar vergen iets meer werk / kennis van zaken.
@Valorian De portefeuilles zijn qua assets nog niet eens zo slecht. OK, het kan beter qua verdeling natuurlijk (vandaar de underperformance), maar wat vooral drukt op de lange termijn is de onnodige spreiding in veel te veel fondsen (met bijbehorende kosten voor herbalancering) en daarbovenop dan nog de fee voor het actief beheer. Als je niet meer dan een spreiding wil tussen de wereldmarkt en obligaties is het zelf aanhouden van indexfondsen daarvoor vele malen goedkoper. Dat staat nog helemaal los van je risicoprofiel, al heb je dat dan ook zelf in de hand.
[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 07-01-2022 12:38 ]
Poeh als ik het goed lees is het aandeel obligaties érg fors. Dat verklaart het rendement verschil wel. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze hoe je je investeringen verdeelt.
Dit is een hele mooie conclusie, en met deze kennis heb je al 90% van je eerste punt (benodigde kennis) te pakken.Valorian schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:41:
[...]
(Index) beleggen is niet moeilijk, het wordt alleen vaak moeilijk gemaakt door partijen die aan jou willen verdienen.
Ik logde vandaag weer eens in en zag wat er met m'n JET-aandelen is gebeurd 
Bijna de helft van de waarde t.o.v. de gemiddelde aankoopprijs verdampt nu.
Je ziet ook dat andere gig economy-bedrijven het slecht doen nu. De grap is wel dat TKWY eigenlijk geen gig economy-bedrijf meer is omdat (sowieso in de EU) zo goed als iedereen in loondienst is nu.
Hoe dan ook geloof ik wel in waar het bedrijf op de lange termijn mee bezig lijkt te zijn nu. Maar ja, als beleggers hun geld nu liever in andere producten stoppen dan kan JET straks misschien wel lekker gaan maar haal ik nooit meer mijn aankoopbedrag
Thoughts, anybody?
Je ziet ook dat andere gig economy-bedrijven het slecht doen nu. De grap is wel dat TKWY eigenlijk geen gig economy-bedrijf meer is omdat (sowieso in de EU) zo goed als iedereen in loondienst is nu.
Hoe dan ook geloof ik wel in waar het bedrijf op de lange termijn mee bezig lijkt te zijn nu. Maar ja, als beleggers hun geld nu liever in andere producten stoppen dan kan JET straks misschien wel lekker gaan maar haal ik nooit meer mijn aankoopbedrag
Thoughts, anybody?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Jet heeft nog geen winst gedraaid, dat is denk ik wat het aandeel zo zwaar drukt.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:03:
Thoughts, anybody?
Aan de andere kant, doordash is een stuk hoger gewaardeerd, terwijl het nou ook niet echt beter presteert dan jet, dus misschien zal het aandeel weer opleven?
de markt kan erg lang irrationeel zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 07-01-2022 13:35 ]
ora et labora
Op basis van welke business case heb je toen JET gekocht? Is er iets wezenlijks veranderd aan die case?Sorcerer8472 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:03:
Thoughts, anybody?
Hey ik stelde een vraag hierPistachenootje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Op basis van welke business case heb je toen JET gekocht? Is er iets wezenlijks veranderd aan die case?
De business case is een internationale groei inclusief de gaande expansie inclusief ook de ambitie om een dominante speler te worden; zie ook stappen in de VS, dat gaat echt een long term game worden, maar investeerders worden al bang van een klein stukje tegenslag. Het is een strategie waarbij ook bredere boodschappen worden bezorgd in de toekomst, het "juist" afhandelen van personeel in loondienst ipv gig economy, de imo betere gebruikservaring bij JET t.o.v. concurrenten, de meer volwassen ogende technologie, de focus op specifiek één taak, namelijk bezorging, itt Uber wat allerlei dingen door elkaar doet.
Maar hoeveel is die groei dan? Als in percentages?Sorcerer8472 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:56:
[...]
Hey ik stelde een vraag hier
De business case is een internationale groei inclusief de gaande expansie inclusief ook de ambitie om een dominante speler te worden; zie ook stappen in de VS, dat gaat echt een long term game worden, maar investeerders worden al bang van een klein stukje tegenslag. Het is een strategie waarbij ook bredere boodschappen worden bezorgd in de toekomst, het "juist" afhandelen van personeel in loondienst ipv gig economy, de imo betere gebruikservaring bij JET t.o.v. concurrenten, de meer volwassen ogende technologie, de focus op specifiek één taak, namelijk bezorging, itt Uber wat allerlei dingen door elkaar doet.
En wat zijn dan de marges die er overblijven?
Op dit moment neemt de omzet wel toe maar daarmee ook het verlies...
Hoeveel aandelen gaan ze nog uitgeven? Want de verwatering is niet mis bij JET op dit moment.
De business case zoals jij hem beschrijft geeft natuurlijk geen enkele indicatie van wat het aandeel waard is en of het dan terecht is dat het afgestraft wordt of niet.
Mijn persoonlijke insteek is dat ik dit voorlopig niet omhoog zie vliegen.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:03:
Thoughts, anybody?
Geen winst maken en moeilijk differentieerbaar ten opzichte van concurrenten; ik zie het als een growth stock waar alle growth er wel uit is.
Maar ik moet bekennen dat ik momenteel sowieso ver weg blijf van alles wat niet value is.
Probleem met JET, imo, is gebrek aan cijfers, gegevens, transparatie. Maakt geen winst, en heeft allemaal verschillende 'bedrijven' in meer of mindere mate over de wereld.
Vervolgens bijvoorbeeld de Q3 presentatie, met zoveel business units/landen verwacht je wel dat er iets te melden is. Gebeurt immers zoveel op wereldwijd vlak! Praten ze over alleen over totalen zoals aantal en waarde van orders (excl GrubHub) en groei van de bestellingen, verder niks. Praktisch gezegd 1 A4tje management samenvatting. Welke delen doe het goed? Welke slecht? Prognoses hoe/wanneer ze winst gaan maken? Kosten vs inkomsten? Iets...?
Succes om dan waardering te bepalen of te weten waar het bedrijf/aandeel heen gaat.
De basis is Thuisbezorgd/Lieferando/JustEat, actief in tiental landen, dan daar overheen zaken als Delivery Hero overname, 33% iFood stake, Grubhub overname.... Nu ook weer gedoken in boodschappen bezorgservice. Dan is 1 a4tje met 8 bullets niet genoeg om de waardering van het volledige bedrijf te modelleren.
Vervolgens bijvoorbeeld de Q3 presentatie, met zoveel business units/landen verwacht je wel dat er iets te melden is. Gebeurt immers zoveel op wereldwijd vlak! Praten ze over alleen over totalen zoals aantal en waarde van orders (excl GrubHub) en groei van de bestellingen, verder niks. Praktisch gezegd 1 A4tje management samenvatting. Welke delen doe het goed? Welke slecht? Prognoses hoe/wanneer ze winst gaan maken? Kosten vs inkomsten? Iets...?
Succes om dan waardering te bepalen of te weten waar het bedrijf/aandeel heen gaat.
De basis is Thuisbezorgd/Lieferando/JustEat, actief in tiental landen, dan daar overheen zaken als Delivery Hero overname, 33% iFood stake, Grubhub overname.... Nu ook weer gedoken in boodschappen bezorgservice. Dan is 1 a4tje met 8 bullets niet genoeg om de waardering van het volledige bedrijf te modelleren.
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 07-01-2022 15:26 ]
Inmiddels is het toch wel duidelijk dat een bedrijf dat een dominante marktpositie aan het verwerven is en redelijk snel aan het uitbreiden is op allerlei fronten, nog geen winst hoeft te maken op dat moment?
Transparantie wat bereft getallen kan een heel stuk beter, en ik vraag me ook af in hoeverre men dat wellicht niet wil vrijgeven vanwege de concurrentiepositie en het te veel inzicht geven aan concurrentie waar ze wel en niet zwak zijn, want het lijkt erop dat men wellicht geen heel erg goed zicht op elkaars positie heeft.
Transparantie wat bereft getallen kan een heel stuk beter, en ik vraag me ook af in hoeverre men dat wellicht niet wil vrijgeven vanwege de concurrentiepositie en het te veel inzicht geven aan concurrentie waar ze wel en niet zwak zijn, want het lijkt erop dat men wellicht geen heel erg goed zicht op elkaars positie heeft.
Ik begrijp 1 ding niet helemaal aan de hier veel geciteerde indexfondsenvergelijken.nl.
Zover ik het begrijp rekent deze website voor alle fondsen een fictief rendement en wordt er totaal niet gekeken naar de resultaten in het verleden. Mijn eerste ingeving was dus: lekker fitvermogen gebruiken. Toen ik me echter ging verdiepen in het rendement van de NT fondsen versus de NN fondsen zag ik hier toch redelijke verschillen die (indien structureel) de 'winst' van fitvermogen weer doen verdampen.
3 year average van 4 veelgebruikte fondsen:
NN enhanced (NL0012125736): 22,12%
NT world (NL0011225305): 22,32%
NN Enhanced EM (NL0006311771): 10,87%
NT EM (NL0011515424): 11,27%
De fondsen bestaan nog niet zo lang dus heel veel historische data is er niet maar ik vond het best opvallend dat het verschil in rendement vanwege verschil in marktkapitalisatie dus toch best significant kan zijn, zelfs binnen indexfondsen. Dit doet mij toch weer twijfelen of ik niet toch gewoon lekker NT via mijn eigen bank moet kopen. Kan de wat beperkte marktkapitalisatie in de wereld van indexfondsen 'objectief' als een negatieve eigenschap worden gezien die regelmatig leidt tot lagere rendementen?
Zover ik het begrijp rekent deze website voor alle fondsen een fictief rendement en wordt er totaal niet gekeken naar de resultaten in het verleden. Mijn eerste ingeving was dus: lekker fitvermogen gebruiken. Toen ik me echter ging verdiepen in het rendement van de NT fondsen versus de NN fondsen zag ik hier toch redelijke verschillen die (indien structureel) de 'winst' van fitvermogen weer doen verdampen.
3 year average van 4 veelgebruikte fondsen:
NN enhanced (NL0012125736): 22,12%
NT world (NL0011225305): 22,32%
NN Enhanced EM (NL0006311771): 10,87%
NT EM (NL0011515424): 11,27%
De fondsen bestaan nog niet zo lang dus heel veel historische data is er niet maar ik vond het best opvallend dat het verschil in rendement vanwege verschil in marktkapitalisatie dus toch best significant kan zijn, zelfs binnen indexfondsen. Dit doet mij toch weer twijfelen of ik niet toch gewoon lekker NT via mijn eigen bank moet kopen. Kan de wat beperkte marktkapitalisatie in de wereld van indexfondsen 'objectief' als een negatieve eigenschap worden gezien die regelmatig leidt tot lagere rendementen?
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij