Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 23:56
Volgens mij waren beurzen in VS, Azië, Europa gewoon open. Ik blijf er dus bij dat UK de vreemde eend in de bijt was :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• throwaway2021
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-12-2021
Dank voor de reacties @Pistachenootje, @Longcat , @Chloortablet, @Erik1)!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 23:14
Een chimpansee met een lineaal ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:02
writser schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:15:
Ik vind dit niet bepaald fair richting chimpansees. In onafhankelijke onderzoeken is aangetoond dat apen het doorgaans beter doen dan professionele beleggers.

Kanttekening is dat die studies computers gebruikten om het te simuleren, en geen echte apen. De vraag wat (niet-menselijke) primaten zouden doen gegeven een liniaal staat daarmee nog open, maar ik acht het waarschijnlijk dat ze Tostrams zouden verslaan.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:27

Jebus4life

BE User

Deze laatste dag van het jaar gebruikt om de laatste aankoop van het jaar te doen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RuneScimi007 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:16:
[...]

Dit heb ik gedaan alleen rekent hij meer in het Spaardeel dan het Beleggingsdeel. terwijl het dus bij mij andersom is, of zou dit niks uit moeten maken?
Dat is niet hoe het spelletje werkt. Het gaat niet om jouw specifieke verhouding tussen spaargeld en beleggingen. Ik zou eens zo iets lezen: https://kennisbank.sparen.nl/spaargeld-box-3

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:20
writser schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:15:
[...]

Ja? Staat hij niet zo goed bekend?

Ben benieuwd wat voor ervaring je hebt met zijn werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23

Qwerty-273

Meukposter

Atomius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:15:
Ik denk dat het een algemeen statement over (zelfverklaarde) analisten is. En dan ook voornamelijk kijkend dat het gros van deze analisten de boterham verdient met het slijten van cursussen of abonnementen (op hun analyse stream). En niet dat men als analist (meer) werkzaam is om de analyses te gebruiken voor daadwerkelijke investeringen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maan330
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-08 20:21
Ik ben in juni/juli begonnen. Klein plusje. Wilde mij vooral focussen op dividend, maar heb mij laten verleiden tot wat Chinese en groeiaandelen. Die hebben mijn rendement geen goed gedaan. Dus ik wil langzaam terug naar het originele plan.

Wat mij nu heel interessant lijkt is gedekte put opties verkopen voor aandelen die ik potentieel lang wil behouden. Nu ben ik een beetje aan het rekenen geslagen met bijvoorbeeld PostNL en het lijkt mij een mooie extra inkomstenbron.

Koers: € 3,85
Uitoefenprijs Maart 2022 € 4,20
Opbrengst per optie € 0,10 - 0,0075 (kosten contract)

Rendement bij uitoefening optie 11,49% (((4,2+0,0925)-3,85)/3,85)*100
Rendement bij verlopen optie 2,4% (0,0925/3,85)*100

Enige risico dat ik zie, is dat jij per kwartaal niet meer dan 11,49% procent kunt verdienen, maar daar kan ik vrede mee hebben. Anderzijds heb je natuurlijk het risico van een koersdaling, maar dat risico heb je ook zonder geschreven puts.

Haal je de uitoefenprijs niet dan pak je 2,4% procent per kwartaal.

Twee vragen:
Iemand ervaring hiermee?
Kloppen mijn berekeningen aan beetje?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Atomius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:15:
[...]

Ben benieuwd wat voor ervaring je hebt met zijn werk
Technische analyse valt wat mij betreft in dezelfde categorie als horoscopen en zo. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

maan330 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:31:
Wat mij nu heel interessant lijkt is gedekte put opties verkopen voor aandelen die ik potentieel lang wil behouden. Nu ben ik een beetje aan het rekenen geslagen met bijvoorbeeld PostNL en het lijkt mij een mooie extra inkomstenbron.

Enige risico dat ik zie, is dat jij per kwartaal niet meer dan 11,49% procent kunt verdienen, maar daar kan ik vrede mee hebben. Anderzijds heb je natuurlijk het risico van een koersdaling, maar dat risico heb je ook zonder geschreven puts.
Wacht eens. Je schrijft puts. Puts worden uitgeoefend wanneer het aandeel in waarde is gedaald tot onder de strike, en dan ben je verplicht om op een inmiddels dure prijs te kopen. Waarom zie je dit als 11,49% positief rendement? Ik zie dat je het verlies als winst telt in je berekening...

Vergeet ook niet dat de koers in maart 2022 wellicht lager kan zijn dan € 3,85 en dat zou je verlies nog groter maken.

edit: ik denk dat je gedekte calls bedoelt. Maar dat is in strijd met je wens om de aandelen lang te behouden. Als je ze wil behouden dan moet je geen verkoopverplichting aangaan! De premie die je ontvangt is evenredig aan de kans dat het zal gebeuren. Hoe hoger de premie, hoe hoger de kans dat je de aandelen kwijt raakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2021 13:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:48

orf

Ik ben in juni/juli begonnen. Klein plusje. Wilde mij vooral focussen op dividend, maar heb mij laten verleiden tot wat Chinese en groeiaandelen. Die hebben mijn rendement geen goed gedaan. Dus ik wil langzaam terug naar het originele plan.

Twee vragen:
Iemand ervaring hiermee?
Waarom niet makkelijk en simpel in een indexfonds?

Ik heb in december 3 NT fondsen gekocht (world, EM en small caps) en heb deze resultaten over het afgelopen jaar:

Beginvermogen
(16-12-2020) 100,0%
December +0,9 100,9
Januari 2021 +0,6 101,5
Februari +2,2 103,8
Maart +5,4 109,4
April +1,9 111,5
Mei -0,3 111,2
Juni +4,1 115,8
Juli +0,7 116,6
Augustus +2,8 119,8
September -2,2 117,2
Oktober +4,9 122,9
November +0,3 123,3
December (30-12-2021) +3,2 127,2

Onderaan de streep 27,2% rendement met een heel breed portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 10:03

Twee vragen:
Iemand ervaring hiermee?
Los van de eerder gemaakte opmerking over schrijven i.p.v. kopen, lijkt me de premie die je ontvangt voor de put te laag, intrinsiek is die put namelijk 35 cent waard v.s de 10 cent waar jij mee rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maan330
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-08 20:21
Zr40 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:39:
[...]

Wacht eens. Je schrijft puts. Puts worden uitgeoefend wanneer het aandeel in waarde is gedaald tot onder de strike, en dan ben je verplicht om op een inmiddels dure prijs te kopen. Waarom zie je dit als 11,49% positief rendement? Ik zie dat je het verlies als winst telt in je berekening...

Vergeet ook niet dat de koers in maart 2022 wellicht lager kan zijn dan € 3,85 en dat zou je verlies nog groter maken.

edit: ik denk dat je gedekte calls bedoelt. Maar dat is in strijd met je wens om de aandelen lang te behouden. Als je ze wil behouden dan moet je geen verkoopverplichting aangaan! De premie die je ontvangt is evenredig aan de kans dat het zal gebeuren. Hoe hoger de premie, hoe hoger de kans dat je de aandelen kwijt raakt.
Ik bedoel inderdaad calls, excuses. Lang houden is een, maar als je binnen 1 kwartaal 11% rendement kan maken, dan ben ik daar op een bepaald moment ook tevreden mee.
orf schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:44:
[...]

Waarom niet makkelijk en simpel in een indexfonds?

Ik heb in december 3 NT fondsen gekocht (world, EM en small caps) en heb deze resultaten over het afgelopen jaar:

Beginvermogen
(16-12-2020) 100,0%
December +0,9 100,9
Januari 2021 +0,6 101,5
Februari +2,2 103,8
Maart +5,4 109,4
April +1,9 111,5
Mei -0,3 111,2
Juni +4,1 115,8
Juli +0,7 116,6
Augustus +2,8 119,8
September -2,2 117,2
Oktober +4,9 122,9
November +0,3 123,3
December (30-12-2021) +3,2 127,2

Onderaan de streep 27,2% rendement met een heel breed portfolio.
Ja, is misschien verstandiger. Mijn S&P 500 ETF en WVRL hebben het in verhouding ook goed gedaan. Maar goed, 1 jaar waarbij de koerswinsten groot zijn, zeggen natuurlijk niet alles. Daarnaast is het misschien een verkeerd sentiment bij mij, maar ik vind het gewoon lekker om af en toe een handje geld mijn kant op te zien komen en niet alleen maar digitale cijfers in te plus te zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:48

orf

maan330 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:11:
[...]
Ja, is misschien verstandiger. Mijn S&P 500 ETF en WVRL hebben het in verhouding ook goed gedaan. Maar goed, 1 jaar waarbij de koerswinsten groot zijn, zeggen natuurlijk niet alles.
Juist bij een breed wereldfonds heb je minder risico op extreme koersdalingen ten opzichte van losse aandelen van bijvoorbeeld PostNL.
Daarnaast is het misschien een verkeerd sentiment bij mij, maar ik vind het gewoon lekker om af en toe een handje geld mijn kant op te zien komen en niet alleen maar digitale cijfers in te plus te zien staan.
Er is hier al best vaak discussie gevoerd over dividend- of groeiaandelen. Uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos, maar ik kan me voorstellen dat het fijn is als je een handje geld je kant opkomt. Aan de andere kant zit je waarschijnlijk in de opbouwfase en wil je de uitkeringen weer beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:36
Vraagje…

Ik heb op 23 december, ‘s ochtends, de drie bekende NT fondsen gekocht via de Rabobank. Deze orders zijn vandaag pas uitgevoerd (blijft voor mij elke keer weer een raadsel wanneer ze die uitvoeren, zat nu dus 6 werkdagen tussen?).
Nu is dat bedrag natuurlijk al bijgeschreven onder “Beleggen”, maar vandaag niet afgeschreven van mijn betaalrekening, dat is vaak een dag later.
Normaal geen probleem, echter heb ik nu dus op papier meer vermogen dan in werkelijkheid.

Als de Rabobank vannacht dus een uitdraai maakt van mijn vermogen ga ik VRH betalen over geld wat ik niet heb?

Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

Loek92 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:05:
Vraagje…

Ik heb op 23 december, ‘s ochtends, de drie bekende NT fondsen gekocht via de Rabobank. Deze orders zijn vandaag pas uitgevoerd (blijft voor mij elke keer weer een raadsel wanneer ze die uitvoeren, zat nu dus 6 werkdagen tussen?).
Nu is dat bedrag natuurlijk al bijgeschreven onder “Beleggen”, maar vandaag niet afgeschreven van mijn betaalrekening, dat is vaak een dag later.
Normaal geen probleem, echter heb ik nu dus op papier meer vermogen dan in werkelijkheid.

Als de Rabobank vannacht dus een uitdraai maakt van mijn vermogen ga ik VRH betalen over geld wat ik niet heb?

Weet iemand dit?
Uiteindelijk ben jij degene die de aangifte invult. Dus dan kies je 1 van de 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat Rabobank daarmee doet weet ik niet, maar de jaaropgaaf is alleen een hulpmiddel voor jou. In de aangifte vul je je werkelijke vermogen in, ook als dat afwijkt van de vooringevulde informatie of van de jaaropgaaf. Het is je recht (en plicht) om de correcte waarde in te vullen.

Overigens heb je er bij de aangifte in 2022 nog niet mee te maken, want de peildatum van die aangifte is 1 januari 2021. Pas bij de aangifte in 2023 vul je de waarde van 1 januari 2022 in.

Wat de doorlooptijd van de aankoop betreft, er op de diverse beurzen zijn er redelijk wat feestdagen langs gekomen sinds de 23e, en alle beurzen waar het fonds holdings heeft moeten op dezelfde dag geopend zijn om een waarde vast te kunnen stellen. Normaal duurt het twee beursdagen voordat je een bevestiging krijgt, en nu dus wat langer.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Loek92 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:05:
Vraagje…

Ik heb op 23 december, ‘s ochtends, de drie bekende NT fondsen gekocht via de Rabobank. Deze orders zijn vandaag pas uitgevoerd (blijft voor mij elke keer weer een raadsel wanneer ze die uitvoeren, zat nu dus 6 werkdagen tussen?)
De NT fondsen hebben een behoorlijk aantal zogenaamde 'fund holidays', die vaak ook afwijken van de normale feestdagen. Op die dagen wordt er niet in het fonds gehandeld. Deze tellen dan ook niet mee voor de '2 werkdagen'. Toevallig lagen er nog al veel van die 'fund holidays' aan het eind van deze maand, tussen jouw order en nu waren dat 24, 27 en 28 december. Ook vandaag en maandag zijn fund holidays. Dus jouw order is nog steeds na '2 werkdagen' uitgevoerd. Mocht Rabo de situatie (over 2022, dus in 2023) niet correct doorgeven aan de Belastingdienst, dan kun/moet je dat natuurlijk gewoon aanpassen en je inleg aftrekken van je banksaldo op 1 januari.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31-12-2021 16:25 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:16
Atomius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:08:
Iemand ervaring met de analyses van Royce Tostrams? https://www.iex.nl/Artike...en-nog-zeer-kansrijk.aspx

Potentieel wel goed nieuws voor beleggers in wereld indices.

Edit: ik had zelf trouwens het idee (deels gebaseerd op wat charts die ik in dit forum voorbij heb zien komen) dat ze best wel heel hoog stonden (m.n. de VS aandelen) met weinig ruimte voor nog hoger, dus deze analyse was voor mij een beetje een verrassing :)
Analisten zijn net meteorologen die het weer voorspellen. Soms hebben ze het goed, soms hebben ze het fout.

Mijn inziens vindt ik de markt erg duur. Nog hogere koersen in 2022 zijn mogelijk, maar een correctie en/of beurscrash zou ook mogelijk kunnen zijn. Geen idee hoe het gaat lopen.
Maar blijf wel zitten als je geschoren wordt, anders kan het een bloedbad worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:13
Weet iemand hoe je kan achterhalen hoe groot het dividendlek bij Amundi fondsen is? Die etters noteren dividend income namelijk netto na aftrek van niet-recupereerbare wht.

Ik probeer een eigen portefeuille samen te stellen die op VT lijkt en Amundi heeft de goedkoopste fondsen voor Japan (Amundi Prime Japan UCITS ETF) en Emerging (Amundi Prime Emerging Markets UCITS ETF, hoewel die nog te nieuw is om het lek te bepalen).

Voor degene die zich afvraagt waarom, het US deel wil ik met VTI doen zodat je voor de helft van je portefeuille helemaal geen dividendlek hebt. Volgens m'n gewogen gemiddelde zit ik nu op een total expense, inclusief dividendlek, van 17 bps 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Zojuist een interview gezien met de voorzitter van Investment Brokers [IB] Thomas Peterffy op CNBC en hij verwacht een 2022 zoals 2021 was, meer groei ondanks renteverhogingen en het aanbod van zo een beetje alles zal achter blijven op de vraag. Meme stocks blijft weggooien van geld en er is nog veel geld wat in vastgoed of beurzen wordt geïnvesteerd in 2022. Tevens verwacht hij dat de Cryptomarkt gewoon blijft groeien maar meer disclosure en regulering is een 'must' maar helaas verwacht hij daar voorlopig geen acties toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
phantom09 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:34:
Analisten zijn net meteorologen die het weer voorspellen. Soms hebben ze het goed, soms hebben ze het fout.
Ik ben geen meteoroloog, maar voel me namens deze beroepsgroep beledigd. In de meteorologie gaat het om het ontwikkelen van modellen met voorspellende waarde. Het is meetbaar hoe goed of slecht de modellen zijn en die worden daarop dan ook aangepast. Meteorologen zijn zich ook terdege bewust van de beperkingen van die modellen (zoals de snelheid waarmee we ze kunnen berekenen, en hoe ver vooruit ze betrouwbaar zijn). Men streeft dan ook naar continue verbetering, en bereikt dat ook.

Er zijn wel mensen die proberen modellen te maken van de kluwen van reële economie, groepspsychologie en wat dies meer zij, van het soort dat je nodig zou hebben om de bewegingen van de beurs te kunnen verklaren (voorspellen is nog een stap verder), maar door de bank genomen is dat niet wat beursanalisten doen, die lijken veel meer op de boer die aan z'n eksterogen probeert te voorspellen wat het voor weer gaat worden dan op meteorologen. Met het verschil dat de boer doorgaans op meer succes kan bogen.

Zeker een analist die aan technische analyse doet lijkt meteorologisch nog het meest op iemand die aan de hand van niets anders dan een lijst temperatuurmetingen in de Bilt probeert te voorspellen of het morgen gaat regenen op Sicilië. Vermakelijk, maar als je druivenboer bent moet je er niet je nering naar zetten.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
MneoreJ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:52:
[...]

Ik ben geen meteoroloog, maar voel me namens deze beroepsgroep beledigd. In de meteorologie gaat het om het ontwikkelen van modellen met voorspellende waarde.
Exact. Een weermodel met een success rate van 55% is vrij waardeloos, maar als je een model ontwikkelt waarmee je 55% van de keren goed zit met aandelen, dan heb je goud in handen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Laatst online: 00:36
@de Peer @Zr40 @Herko_ter_Horst
Bedankt. Ik zat inderdaad denk ik iets te moeilijk te denken. Ik kan die bedragen uiteraard zelf aanpassen.

Dat dit pas voor de aangifte van 2022 is (in 2023) weet ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
S7E-Vigi schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:47:
Zojuist een interview gezien met de voorzitter van Investment Brokers [IB] Thomas Peterffy op CNBC en hij verwacht een 2022 zoals 2021 was, meer groei ondanks renteverhogingen en het aanbod van zo een beetje alles zal achter blijven op de vraag. Meme stocks blijft weggooien van geld en er is nog veel geld wat in vastgoed of beurzen wordt geïnvesteerd in 2022. Tevens verwacht hij dat de Cryptomarkt gewoon blijft groeien maar meer disclosure en regulering is een 'must' maar helaas verwacht hij daar voorlopig geen acties toe.
Momenteel lees ik dat 2022 bearish, bullish en vlak zal zijn met ieder zijn argumenten. In andere woorden alles is mogelijk en het lijkt weer een onzeker jaar te worden.

Wat betreft crypto verwacht ik niet veel tenzij er regulering komt. Er gaat nu zoveel geld in om dat er echt een volgende stap moet komen om volwassen te worden. Meer regulering lijkt mij het beste wat crypto kan overkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Ik vind die vooruitzichten altijd wel leuk, maar nóg leuker is om die van vorig jaar erbij te pakken en kijken hoe fout iedereen zat. :) Dat doet eigenlijk niemand, jammer is dat. Ik kan me in ieder geval herinneren dat voor 2021 heel weinig werd verwacht. Vlak jaar. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Longcat schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:08:
Ik vind die vooruitzichten altijd wel leuk, maar nóg leuker is om die van vorig jaar erbij te pakken en kijken hoe fout iedereen zat. :) Dat doet eigenlijk niemand, jammer is dat. Ik kan me in ieder geval herinneren dat voor 2021 heel weinig werd verwacht. Vlak jaar. :+
En wat ik persoonlijk heel interessant zou vinden is hoe de jaaroverzichten er uit zouden zien als we volgend jaar bijvoorbeeld een flinke correctie krijgen van 30%. Wie heeft de boel verkocht, wie is blijven zitten, hoe is het sentiment?

En ik vraag me ook af of er nu op dit moment mensen zijn die zeggen: ik heb een mooie rit gemaakt, ik stap nu uit en ben tevreden met deze winst.

Zelf zit ik echt voor de lange termijn en ik kom de komende 10-20 jaar echt nergens aan, maar ik merkte in Maart 2020 (Covid crash) dat er toch aardig wat mensen zijn (ook hier) die sneller naar de verkoop-knop neigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
@de Peer
Ik had het over de vooruitzichten die worden afgegeven door brokers, fondsmanagers, etc. Maar de overzichten die door users in dit topic worden afgegeven vind ik ook erg interessant.

Van mijzelf is het niet zo boeiend. Vrijwel alles zit in de standaard NT fondsen en tijdelijk zit de spaarbuffer in ASN groenfonds. Ik zit echter wel met een 'probleem' die m'n strategie overhoop kan gooien: ik wil volgend jaar na m'n promotie een huis kopen in de stad. Op alleen inkomen ga ik het zeker niet redden, dus ik moet m'n beleggingen gaan aanspreken.
Beleggingshorizon voor dat deel is dus max. 1 jaar. Totaal gestoord om dat vol in aandelen te hebben zitten. Maar... ik hoef geen nieuwe woning te kopen. Ik zit nu ook goed. Wie weet gaat het wel niet door omdat de prijzen te hard stijgen of ik me bedenk. Dan sla ik mezelf ook voor m'n kop dat ik m'n beleggingen heb geliquideerd.
Voor nu hou ik het maar belegd en werk ik met een soort afslag op m'n beleggingen om te bepalen hoeveel eigen middelen ik kan inbrengen.

[ Voor 68% gewijzigd door Longcat op 31-12-2021 17:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MneoreJ
Voor mij staat vast dat 2022 het jaar van de beurs wordt. Koersen zullen omhoog en omlaag gaan, aandelen zullen aan- en verkocht worden, en aan het eind van het jaar hebben we meer meegemaakt dan aan het begin van het jaar. Qua eindstand van de meeste aandelen en fondsen acht ik het het meest waarschijnlijk dat deze zullen verschillen van de beginstanden.

Doe met deze inzichten wat je goeddunkt, ik sta er in ieder geval 100% achter en ben bereid me er volgend jaar op te laten afrekenen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:20:
@de Peer
Ik had het over de vooruitzichten die worden afgegeven door brokers, fondsmanagers, etc. Maar de overzichten die door users in dit topic worden afgegeven vind ik ook erg interessant.
Volgens mij zitten we nu in de gele omcirkelde cyclus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K21PEqOC59FYpUBUX23Hm9g7lVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ug5n4ShzWYTv7kT7ecaAdMLR.png?f=user_large

Het zou dus een mooi beursjaar kunnen worden of we zitten bijna op de top en krijgen een crash?

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 31-12-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Longcat schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:36:
[...]

Technische analyse valt wat mij betreft in dezelfde categorie als horoscopen en zo. :D
Haha oke, die is nieuw voor mij. TA is bullshit, check.

Maar gezien het potentiële geld wat je hiermee zou kunnen verdienen lijkt me dat TA toch wel in den treure onderzocht is. Misschien moet ik daar eens naar zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MneoreJ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:23:
Voor mij staat vast dat 2022 het jaar van de beurs wordt. Koersen zullen omhoog en omlaag gaan, aandelen zullen aan- en verkocht worden, en aan het eind van het jaar hebben we meer meegemaakt dan aan het begin van het jaar. Qua eindstand van de meeste aandelen en fondsen acht ik het het meest waarschijnlijk dat deze zullen verschillen van de beginstanden.

Doe met deze inzichten wat je goeddunkt, ik sta er in ieder geval 100% achter en ben bereid me er volgend jaar op te laten afrekenen. O-)
Haha dit klinkt zowel als een horoscoop, als het weerbericht voorspeld door Piet Paulusma :D
(ik begrijp dat dat je bedoeling ook was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Het wordt een jaar met up’s en downs. Een aantal stocks zullen ATH gaan en andere een flinke correctie krijgen. Een hoop mensen zullen aangenaam verrast worden en een hoop zullen hun inleg verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
de Peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:16:
[...]

En wat ik persoonlijk heel interessant zou vinden is hoe de jaaroverzichten er uit zouden zien als we volgend jaar bijvoorbeeld een flinke correctie krijgen van 30%. Wie heeft de boel verkocht, wie is blijven zitten, hoe is het sentiment?
Ben erin blijven zitten met:

-de Azie crisis in 1998
-Dot.com crisis in 2000
-Kredietcrisis in 2007/2008
-grotendeels met de covid crisis. Heb toen posities afgebouwd bij Robeco en overgeheveld naar een andere broker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@Atomius Probleem met TA is dat het hooguit tijdelijk werkt. Als ik een bepaalde manier vind van lijntjes trekken (op een koersengrafiek!! :+) of een bepaalde afgeleide vind en daar bakken met geld mee verdien, dan is het een kwestie van tijd voordat anderen dit ook vinden. Er zitten miljoenen amateurs de hele dag te daytraden. Dan werkt het vanzelf niet meer. Een structurele manier om geld te verdienen met TA ga je dus niet vinden.
Natuurlijk zal je vast een aantal figuren vinden die ongelooflijk rijk zijn geworden met TA, maar dat is simpele statistiek. Als miljoenen mensen 'beleggen' dmv TA, dan zal de top10 het absurd goed doen, ondanks dat TA bullshit is.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 31-12-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Atomius schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:26:
[...]

Haha oke, die is nieuw voor mij. TA is bullshit, check.

Maar gezien het potentiële geld wat je hiermee zou kunnen verdienen lijkt me dat TA toch wel in den treure onderzocht is. Misschien moet ik daar eens naar zoeken
Onderschat niet hoeveel bots are handelen puur op basis van TA en uiteindelijk is aan de mensen om deze patronen te doorbreken.

Hier staat een rustig jaar op de planning. Ik heb iets té enthousiast puts verkocht dus wil deze cash gaan coveren voordat ik meer inleg. Daarnaast met een nieuwbouwwoning opeens verdubbeling aan exposure op de huizenmarkt en tijdelijke dubbele last. Hoog tijd om risico af te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DappereDodo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:43:
Weet iemand hoe je kan achterhalen hoe groot het dividendlek bij Amundi fondsen is? Die etters noteren dividend income namelijk netto na aftrek van niet-recupereerbare wht.

Ik probeer een eigen portefeuille samen te stellen die op VT lijkt en Amundi heeft de goedkoopste fondsen voor Japan (Amundi Prime Japan UCITS ETF) en Emerging (Amundi Prime Emerging Markets UCITS ETF, hoewel die nog te nieuw is om het lek te bepalen).

Voor degene die zich afvraagt waarom, het US deel wil ik met VTI doen zodat je voor de helft van je portefeuille helemaal geen dividendlek hebt. Volgens m'n gewogen gemiddelde zit ik nu op een total expense, inclusief dividendlek, van 17 bps 8).
Als je VTI/VXUS neemt zit je met een gewogen gemiddelde van 0.12%. Is dat niet handiger en goedkoper?

PS. Als ik naar de real world prestaties kijk presteert PRAM niet beter dan EMIM, terwijl de expense ratio wel 0.08% lager is.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 31-12-2021 18:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
de Peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:27:
Haha dit klinkt zowel als een horoscoop, als het weerbericht voorspeld door Piet Paulusma :D
(ik begrijp dat dat je bedoeling ook was)
De techniek die horoscopen hanteren is iets subtieler: in plaats van duidelijk iets op te schrijven in de trant "kan vriezen, kan dooien", zoals ik heb gedaan en wat nogal doorzichtig is (met opzet, uiteraard), proberen horoscopen het te gooien op algemeenheden die je makkelijk positief uit kunt leggen, met hier en daar wat specifieke dingen erin om het te laten klinken alsof de schrijver echt wat zag. Ik wil wel een echte poging wagen aan een beurshoroscoop voor 2022.
Ook in 2022 zijn er weer veel kansen voor de oplettende belegger, maar die moeten wel op tijd gepakt worden. Let op aandelen die veel potentiële groei hebben laten zien in 2021 en die dat dit jaar gaan verzilveren, over sectoren heen (zoals biotechnologie, financiën, digitale infrastructuur en duurzame energie) en vooral ook nieuwe bedrijven die zich op de doorsnede van deze gebieden bevinden. Maar het is niet alles goud dat er blinkt; houdt dus ook terdege de spreiding in de gaten en gebruik een solide basis van bewezen performers die een bescheiden maar wel zeker rendement kunnen leveren als motor voor het durfkapitaal. Het loont zich om nog eens een kritische blik te werpen op uw huidige portefeuille om te zien of deze qua risico nog wel aansluit op uw behoeftes; het is een natuurlijke neiging om teveel te focussen op outperformance, zeker in deze tijden van hoogconjunctuur. De P/E verhoudingen van aandelen blijven historisch hoog, met het bijbehorende risico van mindere opbrengsten op de lange termijn. Toch zien wij 2022 positief tegemoet, en wie aan de zijlijn blijft staan zal ongetwijfeld winst mislopen.
Enzovoort, enzovoort. Maak dit nog iets specifieker (maar niet te specifiek) door individuele resultaten van 2021 te bespreken, als waren deze indicatief voor 2022 (maar zonder dat expliciet te zeggen); ik hou het zelf niet genoeg in de gaten om dat te kunnen doen. Dit blijft hoe dan ook meer een exercitie in creatief schrijven dan dat je er wat voor financiële kunde dan ook voor nodig hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:27

Jebus4life

BE User

Alright, laatste beursdag was helaas wat minder gunstig, maar mijn eerste beursjaar was, naar mijn mening, behoorlijk succesvol.

Gezien ik gestart ben eind februari/begin maart met een eerste belegging (die was zo'n 6% van het totaalbedrag dat ik geinvesteerd heb in 2021) en dus geleidelijk verhoogd (met als laatste inleg opnieuw 6% in december) is het wat moeilijk om rendement overheen het jaar goed in te schatten.
Enige echt correcte is natuurlijk het totale rendement (6%); maar gezien zo'n 25% van de inleg in de tweede jaarhelft gebeurd is, vertekend dat het beeld toch een beetje (haal ik mijn laatste inleg van vorige week weg, heb ik plots 7% rendement)

Members only:

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heeft iemand de valutatransactie kosten al kunnen vinden bij Saxo? Ik weet dat dit 0.25% is, maar het staat niet apart gespecificeerd ondanks dat hier een veld voor beschikbaar is op de transactie detail weergaven. Vermoedelijk zit het in de koers verwerkt… weer een minpunt en wat bij Binck wel netjes gespecificeerd was.

Afgelopen week was ook de periodieke aankoop, er staat bij eentje wederom transactiekosten in rekening gebracht. Ik heb het kassaldo nog niet nagerekend om te kijken of deze werkelijk in rekening zijn gebracht.

Ik begin nu wel echt te zoeken naar de uitgang bij Saxo, baal er alleen van dat ik daar wel kosten voor moet maken :/

Het was een mooi beursjaar, in totaal ongeveer 28% rendement (XIRR berekend). Afscheid van een aantal aandelen genomen met mooie resultaten bijvoorbeeld Nucor, Olin, Ford, Cleveland-Cliff.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 09-09 23:17
Longcat schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:08:
RTL Z zat iig goed fout met hun Just Eat Takeaway koop 'advies' :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-09 16:11

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

de Peer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:16:
[...]

En ik vraag me ook af of er nu op dit moment mensen zijn die zeggen: ik heb een mooie rit gemaakt, ik stap nu uit en ben tevreden met deze winst.

Zelf zit ik echt voor de lange termijn en ik kom de komende 10-20 jaar echt nergens aan, maar ik merkte in Maart 2020 (Covid crash) dat er toch aardig wat mensen zijn (ook hier) die sneller naar de verkoop-knop neigen.
Zelf ben ik er uitgestapt, wil nog wel korte ritjes maken, maar eind van de dag weer alles cash. Ik vertrouw het momenteel niet zo (mijn gevoel) ik kijk komend jaar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
The_FrankO schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:34:
Ik begin nu wel echt te zoeken naar de uitgang bij Saxo, baal er alleen van dat ik daar wel kosten voor moet maken :/
Je zou kosteloos moeten kunnen uitstappen: https://www.help.saxo/hc/...43754641-Overstapregeling

Ik heb daar een ticket voor aangemaakt en in principe genoeg transactietegoed gekregen om "gratis" mijn participaties te verkopen.

Overigens heb ik gisteren/vandaag inderdaad mijn participaties verkocht, maar nu lijkt de "commissie" ingehouden te zijn op de verkoopopbrengst (en niet van het transactietegoed afgehaald te zijn). Ik wacht nog even tot het niet meer op "te verwerken" staat, en als het dan niet verandert ga ik weer een ticket aanmaken.

EDIT: Transactiekosten zijn op de juiste manier verwerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door frankmulder op 01-01-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Strider schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:40:
[...]

RTL Z zat iig goed fout met hun Just Eat Takeaway koop 'advies' :+
Wellicht bedoelen ze dit voor 2022 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:12

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Om dan maar een template te jatten en in te vullen:

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door SandStar op 31-12-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
SandStar schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:08:

***members only***
Vreemd je gemiddelde is hoger dan de hoogste van een enkel deel? Kun je dit verklaren?

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 31-12-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

phantom09 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:45:
[...]

Vreemd je gemiddelde is hoger dan de hoogste van een enkel deel? Kun je dit verklaren?
Ik heb een Intel run gedaan van 16 maart tot 28 juli.
Daarnaast in Jan en Feb overstap gemaakt van 2 ETF's naar NT fondsen.

Die ontbreken in het overzicht maar Portfolio Performance neemt die ongetwijfeld nog gewoon mee in de eindberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 18:04
SandStar schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:08:

***members only***
Welk NT high dividend heb je?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 17:03
Longcat schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:30:
@Atomius Probleem met TA is dat het hooguit tijdelijk werkt. Als ik een bepaalde manier vind van lijntjes trekken (op een koersengrafiek!! :+) of een bepaalde afgeleide vind en daar bakken met geld mee verdien, dan is het een kwestie van tijd voordat anderen dit ook vinden. Er zitten miljoenen amateurs de hele dag te daytraden. Dan werkt het vanzelf niet meer. Een structurele manier om geld te verdienen met TA ga je dus niet vinden.
Natuurlijk zal je vast een aantal figuren vinden die ongelooflijk rijk zijn geworden met TA, maar dat is simpele statistiek. Als miljoenen mensen 'beleggen' dmv TA, dan zal de top10 het absurd goed doen, ondanks dat TA bullshit is.
Wat is je favoriete aandeel? Dan teken ik mijn TA lijntjes horoscoop voor 2022 en dan kunnen we aan het einde van het jaar kijken hoe goed ik het gedaan heb :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Panzer_V schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:04:
[...]

Welk NT high dividend heb je?
Northern Trust | Northern Trust High Dividend ESG World Equity
NL0014040149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan Stark schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:04:
[...]

Wat is je favoriete aandeel? Dan teken ik mijn TA lijntjes horoscoop voor 2022 en dan kunnen we aan het einde van het jaar kijken hoe goed ik het gedaan heb :).
Leef je uit op SDGR zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
SandStar schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:09:
[...]

Northern Trust | Northern Trust High Dividend ESG World Equity
NL0014040149
waar kan je die aankopen? (ING heeft 'm niet lijkt het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik wist eigenlijk niet af van het bestaan van dat NT High Dividend fonds.

Zou dat een interessante toevoeging zijn aan de bekende 3 fondsen? In het kader van een large cap value tilt? Wellicht ook iets robuuster bij eventuele renteverhogingen?

P.S. En iedereen een goed rendement gewenst voor 2022 ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 01-01-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

helloitsme schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 08:35:
[...]

waar kan je die aankopen? (ING heeft 'm niet lijkt het)
ABN Amro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 09:50
poehee schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:43:
[...]

Voor bestaande klanten lijkt het. Maar misschien kun je er een mailtje aan wagen als je dat niet bent.
Wat denk jij dat de reden is?
Ik heb Aandelen Ontwikkelde Landen en denk dat ik die gewoon aanhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atomius schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:09:
Zou dat een interessante toevoeging zijn aan de bekende 3 fondsen? In het kader van een large cap value tilt?
Als je graag een large cap value tilt wil hebben zonder dividendlek is dat geen gekke oplossing.

Dat zou ook kunnen met bepaalde Robeco fondsen, die hebben vaak betere value blootstelling maar zijn ook wat duurder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-09 18:19
Joris-Jansen schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Wat denk jij dat de reden is?
Ik heb Aandelen Ontwikkelde Landen en denk dat ik die gewoon aanhoud.
Ik zet alles over naar Wereld Totaal. Ik heb op 1 januari nog die andere fondsen.
Het moet nog een jaar of 15, 20 staan. Ik ga ervan uit dat die de beste keuze is, en het voelt goed.
Timen kan niet - ik weet niet eens of ik ooit ga afbouwen naar obligaties - ik sluis per jaar maximaal (fiscaal) door naar de kinderen, die nu ook op Wereld Totaal zitten. Voor de kinderen had ik EM, en die laat ik ook overzetten.

Ontwikkelde Landen zitten natuurlijk overwegend ook in het Wereld Totaal fonds.

Klein extra voordeel is dat ik nu niet na hoef te denken (wat al onzinnig is) over de verhoudingen tussen de fondsen.

Wat betreft TA: ik heb spijt dat ik daar ooit iets mee gedaan heb, Het is net als met geloof. Word je ziek, dan geloof je niet genoeg. Gaat het mis met TA, dan doe je het verkeerd (duh). Deze legendarische post sums it up quite well: https://www.fscomeau.com/why-technical-analysis-is-bullshit/

(Disclaimer: zit ook substantieel bij Lynx, IB --ja allebei-- en DeGiro --tja, ondanks de ellende daar-- Allemaal buy en hold, gemiddeld slechter dan de MSCI - maar de kleine gokker in mij moet ook wat).

[ Voor 22% gewijzigd door poehee op 02-01-2022 17:49 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Als je graag een large cap value tilt wil hebben zonder dividendlek is dat geen gekke oplossing.

Dat zou ook kunnen met bepaalde Robeco fondsen, die hebben vaak betere value blootstelling maar zijn ook wat duurder.
Ok. Historisch gezien gaf een value tilt toch ook een hoger rendement?

Of was dat alleen SCV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atomius schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Ok. Historisch gezien gaf een value tilt toch ook een hoger rendement?

Of was dat alleen SCV?
Ja in principe heeft large value over de hele historie wel een premie opgeleverd, maar het ligt er aan hoe je value definieert, vanaf wanneer je kijkt en naar welke regio je kijkt. En die premie lijkt de laatste periode kleiner te zijn geworden (of dat structureel of incidenteel is weet niemand).

Om een voorbeeld te geven: als je kijkt vanaf 1993 tot nu in de VS dan heeft Vanguard Value Index minder gepresteerd dan Vanguard Growth Index. Selecteer je andere fondsen, andere regio's andere periodes dan presteerde value over het algemeen wel iets beter dan growth.

Dan is de vraag of zo'n NT High Dividend fonds een goede manier is om in value te investeren en of die beter is dan bijvoorbeeld een Robeco multifactor fonds of een SPDR Small value ETF. Ik betwijfel het.

Een ontwikkeling die de laatste jaren speelt is dat de echte factor investing bedrijven (DFA, Avantis, Robeco) niet meer alleen value nastreven, maar meerdere factoren combineren. Zo blijkt het, historisch gezien, meer op te leveren. Voorbeeld: het combineren van value en profitability zoals hier wordt uitgelegd. Ik weet niet precies hoe zo'n NT fonds zal scoren in een regressie op meerdere factoren maar het is aannemelijk dat het minder zal zijn dan echte factor fondsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 01-01-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galau
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-07 15:43
Goedemorgen mede-beleggers!

Ik heb een vraag waar ik al googelend niet uitkom: welke ETF's / Trackers biedt de ING aan bij hun "Zelf op de Beurs" product? Om specifiek te zijn wil ik weten of ik daarmee VUSA en DBZB kan kopen.

Ik kan het niet vinden op hun eigen site. Ik heb al begrepen dat de keuze wat beperkter is bij "Zelf op de Beurs", maar ik hoop dat het niet zo beperkt is dat ze het verborgen proberen te houden :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:54
galau schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:15:
Goedemorgen mede-beleggers!

Ik heb een vraag waar ik al googelend niet uitkom: welke ETF's / Trackers biedt de ING aan bij hun "Zelf op de Beurs" product? Om specifiek te zijn wil ik weten of ik daarmee VUSA en DBZB kan kopen.

Ik kan het niet vinden op hun eigen site. Ik heb al begrepen dat de keuze wat beperkter is bij "Zelf op de Beurs", maar ik hoop dat het niet zo beperkt is dat ze het verborgen proberen te houden :-)
Tot een half jaar geleden kon je via een kleine omweg de specifieke effecten op hun koersinformatie site vinden maar helaas hebben ze die aangepast en kan het dus niet meer.

Ik heb beide fondsen voor je opgezocht en die kun je aankopen bij ING, alleen je gaat ze niet vinden onder de tickers maar onder de ISIN codes: VUSA > IE00B3XXRP09 en DBZB > LU0378818131
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUN0MgjPsVnyX9NvXk2yfQtqx-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kamJfnf1NUquDd75OTijHskX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mpOUNd2eURYiuIxOJYFfWg3Jvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SXo72YJmZNR9BOMZbMT3gHbZ.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 01-01-2022 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
galau schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:15:
Om specifiek te zijn wil ik weten of ik daarmee VUSA en DBZB kan kopen.
Dat kan, zoals Miki al aangeeft. Hou er wel rekening mee dat VUSA dividendlek heeft en DBZB een negatief verwacht rendement. Bij ING kan je gratis beleggingsfondsen aanschaffen van Northern Trust die geen dividendlek hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Einde van het jaar, tijd voor een overzicht. Ik ben vlak na het GME gedoe begonnen in eind januari. (dus na de piek), en had een slechte start gemaakt met meme stocks. teveel in WSB rondgehangen. Vaak dingen in paniek verkocht, rond de bodem. Later heb ik een subreddit gevonden die wel goede adviezen gaf en ben ook zelf aandelen gaan zoeken. Een echte strategie heb ik nooit gehad.Maar het lijkt wel het meest op buy the dip, of lukraak instappen en meer kopen als de koers een stuk zakt. Eventjes had ik een index in mn portefeuille (Japan) maar ik zag dat dat de verkeerde kant op ging en heb m snel weer verkocht. De rest van het jaar ben ik alleen maar in losse aandelen gaan handelen. Ben vanaf maart pas serieus gaan inleggen. Heb ik heb het beter kunnen doen dan de index? Zo te zien heb ik ongeveer gelijk gepresteerd aan IDWA.Toch best netjes aangezien ik geen megacaps heb. Want met name de kleinere bedrijven deden het dit jaar niet zo goed, terwijl ik daar een groot deel van mijn winst vandaan heb. Russel 2000 deed maar 1.3% vanaf maart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaW-QryRGH5d2jrj2qR-7E5FJe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RQ6Wv3ff15yzssVLPIrs9SPf.png?f=user_large

Members only:

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:31
Bij mijn overstap naar ABN Amro vanaf Degiro namen zij de kosten van het overschrijven van de beleggingen voor hun rekening. Is dat nog een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• galau
Miki schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:34:
[...]
Ik heb beide fondsen voor je opgezocht en die kun je aankopen bij ING, alleen je gaat ze niet vinden onder de tickers maar onder de ISIN codes: VUSA > IE00B3XXRP09 en DBZB > LU0378818131
Dank je wel, Miki, voor het opzoeken en de snelle reactie! Goed om te lezen dat ze wel beschikbaar zijn, jammer van ING dat ze dit niet willen publiceren, dat schept toch wat minder vertrouwen.
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Dat kan, zoals Miki al aangeeft. Hou er wel rekening mee dat VUSA dividendlek heeft en DBZB een negatief verwacht rendement. Bij ING kan je gratis beleggingsfondsen aanschaffen van Northern Trust die geen dividendlek hebben.
De NT fondsen zonder dividendlek zijn inderdaad de belangrijkste reden in mijn overweging om naar ING over te stappen. Ik zit nu bij Saxo, overgezet van Binck, en die bieden eigenlijk geen voordelen voor wat ik wil: een simpele mix van ETFs / Trackers:
  • wereldwijde spreiding met NT World + NT EM in plaats van VWRL
  • S&P500 ETF VUSA, deze heb ik nu bij Saxo
  • Xtrackers II Global Government Bond UCITS ETF (DBZB)
De S&P500 ETFs doen het best goed naar mijn idee, ondanks het dividendlek presteert het wel OK. Als beginnend belegger denk ik dat als een ETF het goed doet dat dit het lek ruim kan compenseren, of heb ik het mis en maak ik de vergelijking niet goed? DBZB daar had ik over gelezen in het Financieel Onafhankelijk Blog waar het wordt aangeraden om je portefeuille te stabiliseren: dit *zou* moeten helpen als de andere ETFs sterk in koers dalen. Ik verwacht dus niet zo snel rendement wat dit betreft en ik heb nu niets dergelijks, het leek me verstandig :-) Dank je wel voor je advies!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Laatst online: 10-09 16:26

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:51:
[...]

Wederom een maand voorbij gevlogen en dus tijd om de cijfers op een rij te zetten. En tja, wat zullen we zeggen van de overheersend rode cijfers. Simpelweg geen hele beste maand, op februari na de slechtste maand van dit jaar. Ook voor het eerst dat een NT-fonds* het maandrapport haalt.

Uiteindelijk moeten we met YTD resultaat van boven de 50% natuurlijk uitermate tevreden zijn... _/-\o_

[Afbeelding]

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Totaal rendement
-4.79%
+10.96
+55.85%
Hoogste prestaties
AAPL +13.09%
TLSA +5.31%
NT EM* +0.99%
TSLA +42.84%
ADSK +10.75%
ASML +8.45%
ASML +78.41%
TSLA +62.25%
ARCAD +58.07%
Laagste prestaties
PLTR -18.23%
ZM -21.12%
BYND -27.12%
MA -4.04%
BYND -6.50%
SPCE -26.30%
ZM -40.93%
BYND -60.60%
SPCE -71.63%
Tijd voor de laatste statistieken van 2021... Allen een goed beleggingsjaar gewenst :)

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
Jaar 2021
Totaal rendement
+2,39
-4.79%
+56.23%
Hoogste prestaties
MA +14.47%
NOK +11.43
ADSK +10.98%
AAPL +13.09%
TLSA +5.31%
NT EM* +0.99%
ASML +74.39%
TSLA +67.65%
ARCAD +47.32%
Laagste prestaties
PLTR -11.53%
ZM -12.72%
SPCE -16.10%
PLTR -18.23%
ZM -21.12%
BYND -27.12%
ZM -38.11%
BYND -42.28%
SPCE -68.14%

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-09 20:10

Zenix

BOE!

Members only:

[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 01-01-2022 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
galau schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:01:
[...]
De S&P500 ETFs doen het best goed naar mijn idee, ondanks het dividendlek presteert het wel OK. Als beginnend belegger denk ik dat als een ETF het goed doet dat dit het lek ruim kan compenseren, of heb ik het mis en maak ik de vergelijking niet goed?
Je geeft mi. eigenlijk teveel belang aan recente prestaties. Als je zo gaat selecteren zou je bijvoorbeeld beter voor de NASDAQ kunnen gaan, die doet het de laatste 10 jaar veel beter dan de S&P 500.

Maar goed, als jij graag meer VS wil gaan aanhouden omdat de VS het in het verleden zo goed deed dan denk ik dat je beter af bent met de NT North America tracker, hoewel je er dan wel een klein beetje Canada bij krijgt. Maar je hebt dan geen dividendlek en geen transactiekosten.
DBZB daar had ik over gelezen in het Financieel Onafhankelijk Blog waar het wordt aangeraden om je portefeuille te stabiliseren: dit *zou* moeten helpen als de andere ETFs sterk in koers dalen. Ik verwacht dus niet zo snel rendement wat dit betreft en ik heb nu niets dergelijks, het leek me verstandig :-) Dank je wel voor je advies!
Wellicht heb je gemist dat ook hij is overgestapt op deposito's:
https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@galau Als je echt obligaties wilt hebben, zou ik hiervoor gaan:

ETF
https://www.ishares.com/n...egate-bond-ucits-etf-fund
https://www.vanguardinves.../assetCode=bond/?overview

En deze kan je weleens via de banken krijgen (fonds)
https://www.nl.vanguard/p...ional-plus-eur-hedged-acc

Dan zit je in de hele wereld qua obligaties, alleen maar investment grade, maar je pakt ook nog wat bedrijfsobligaties mee en andere obligaties, uiteindelijk bestaat toch zo'n 60% uit overheid obligaties. In 2008 deed deze index het bijvoorbeeld ook prima.
https://data.bloomberglp....heet-Global-Aggregate.pdf
https://assets.bbhub.io/p...lobal-Aggregate-Index.pdf

Over het algemeen een iets beter rendement dan alleen maar overheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 01-01-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:46
Je grafiek toont resultaat 2020? Netjes rendement verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
mrc4nl schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:48:
Einde van het jaar, tijd voor een overzicht. Ik ben vlak na het GME gedoe begonnen in eind januari. (dus na de piek), en had een slechte start gemaakt met meme stocks. teveel in WSB rondgehangen. Vaak dingen in paniek verkocht, rond de bodem. Later heb ik een subreddit gevonden die wel goede adviezen gaf en ben ook zelf aandelen gaan zoeken. Een echte strategie heb ik nooit gehad.Maar het lijkt wel het meest op buy the dip, of lukraak instappen en meer kopen als de koers een stuk zakt. Eventjes had ik een index in mn portefeuille (Japan) maar ik zag dat dat de verkeerde kant op ging en heb m snel weer verkocht. De rest van het jaar ben ik alleen maar in losse aandelen gaan handelen. Ben vanaf maart pas serieus gaan inleggen. Heb ik heb het beter kunnen doen dan de index? Zo te zien heb ik ongeveer gelijk gepresteerd aan IDWA.Toch best netjes aangezien ik geen megacaps heb. Want met name de kleinere bedrijven deden het dit jaar niet zo goed, terwijl ik daar een groot deel van mijn winst vandaan heb. Russel 2000 deed maar 1.3% vanaf maart.

[Afbeelding]

***members only***
Ik ben in precies dezelfde periode begonnen met stockpicken.. Ook op reddit wat memes meegepikt zoals AMC en CLOV met bizar gelukkige timing waardoor ik al snel ~70% rendement had :o
Ook CLF heb ik een flinke periode op wat golven kunnen meesurfen totdat een deel van de winst verdampte met de Evergrande sell-off.
Door wat tegenvallers en ook door bijstorten in Juli-November ben ik wel teruggezakt naar de ~30% nu maar mag zeker niet klagen voor het eerste jaar:9

Er is wel gigantisch veel misinfo te vinden op de wallstreetbests en dergelijke maar als je daar je weg in kunt vinden dan zijn er altijd wel wat goede momenten/aandelen te vinden zonder al te grote risico's. De combinatie van grote shortposities en momentum kan heel lekker werken met een stoploss en het liefst een fundamenteel sterk bedrijf.
Op dit moment zit ik nog in HIMX waar de shorts ook in een bizar benarde situatie zitten :9~ Wel al maanden geleden begonnen met inschalen en zit er dus in met een aankoopprijs van 10.20 ongeveer. Op dit moment is het voor mij alleen af en toe de stoploss omhoog bijstellen dus dit is zeker geen tip om te kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Faxinator schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Ik ben in precies dezelfde periode begonnen met stockpicken.. Ook op reddit wat memes meegepikt zoals AMC en CLOV met bizar gelukkige timing waardoor ik al snel ~70% rendement had :o
Ook CLF heb ik een flinke periode op wat golven kunnen meesurfen totdat een deel van de winst verdampte met de Evergrande sell-off.
Door wat tegenvallers en ook door bijstorten in Juli-November ben ik wel teruggezakt naar de ~30% nu maar mag zeker niet klagen voor het eerste jaar:9

Er is wel gigantisch veel misinfo te vinden op de wallstreetbests en dergelijke maar als je daar je weg in kunt vinden dan zijn er altijd wel wat goede momenten/aandelen te vinden zonder al te grote risico's. De combinatie van grote shortposities en momentum kan heel lekker werken met een stoploss en het liefst een fundamenteel sterk bedrijf.
Op dit moment zit ik nog in HIMX waar de shorts ook in een bizar benarde situatie zitten :9~ Wel al maanden geleden begonnen met inschalen en zit er dus in met een aankoopprijs van 10.20 ongeveer. Op dit moment is het voor mij alleen af en toe de stoploss omhoog bijstellen dus dit is zeker geen tip om te kopen ;)
Omdat die toevallig omhoog zijn gegaan? :X Of bedoel je gewoon Apple, Microsoft etc. of misschien wel de wereldwijde ETFs die vorig jaar 25% zijn gestegen? ;) Daarvoor kan je beter wegblijven van WSB en gewoon de top10 blue chips van het moment i.c.m. fondsen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Santee schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:42:
[...]

Omdat die toevallig omhoog zijn gegaan? :X Of bedoel je gewoon Apple, Microsoft etc. of misschien wel de wereldwijde ETFs die vorig jaar 25% zijn gestegen? ;) Daarvoor kan je beter wegblijven van WSB en gewoon de top10 blue chips van het moment i.c.m. fondsen kopen.
Nee, ik probeer gewoon alleen in te haken op de 'memeaandelen' die ook fundamenteel gezien gezond gewaardeerd zijn. Of op zijn minst een hele kleine downside kennen i.c.m. een stoploss.

Zo'n Himax bijvoorbeeld is het afgelopen halfjaar helemaal kapot geshort terwijl ze het beste jaar uit hun geschiedenis kennen. Aanstaande Juli gaan ze kijkend naar de geschiedenis gewoon weer een aanzienlijk deel van hun winsten uit 2021(~2.44EPS) als dividend uitkeren op een prijs van nu 16 dollar, alleen dat maakt het m.i. al een redelijk veilig aandeel.

Maar zoals ik al aangaf is het wel gewoon een mijnenveld en moet je wel oppassen daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Faxinator op 01-01-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Dat kan, zoals Miki al aangeeft. Hou er wel rekening mee dat VUSA dividendlek heeft en DBZB een negatief verwacht rendement.
DBZB heeft volgens de site een YTM van 0,66%.
Dus dan heb je toch gewoon een positief verwacht rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Santee schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Je grafiek toont resultaat 2020? Netjes rendement verder :)
Bedankt :) Aangepast, reporting period stond niet goed van de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn TSLA call opties voor begin januari en februari staan ook dik in de min. Hoop dat ik maandag nog e.e.a. kan sparen als de Q4 sales resultaten aangekondigd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:55:
[...]
DBZB heeft volgens de site een YTM van 0,66%.
Dus dan heb je toch gewoon een positief verwacht rendement?
Het fonds is gehedged naar euro, om een indicatie te krijgen van het verwachte rendement moet je volgens mij kijken naar een mandje vergelijkbare obligaties genomineerd in euro. IBGM bijvoorbeeld. Die heeft inmiddels wel een licht positief verwacht rendement ~0.06% met een gemiddelde duur van 8.6 jaar.

Beter dan negatief, maar met deposito's kom je nog wel hoger uit. Maar goed, dan lever je wel wat liquiditeit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24
Kosten zijn niet het grootste struikelblok. Mijn ervaring is dat ze geen prio geven aan het overzetten van portfolio's/het is zo'n chaos dat ze het niet georganiseerd krijgen. Ik heb op 5-7-21 gevraagd mijn portefeuille over te boeken. Dat zou rond 24-11-21 pas plaatsvinden. Ik heb ondertussen meerdere keren contact met ze gehad. Elke keer geven ze aan dat ze druk zijn en dat ze het aan de desbetreffende afdeling door hebben gegeven. Er gebeurt echter niks. Mijn broker heeft ze ook 3 keer herinnerd aan de overboeking. Ook zij horen niks van Saxobank.
Dus als je wil vertrekken, kun je beter alles verkopen en dan bij je nieuwe broker terugkopen... Wellicht iets duurder, maar anders kom je niet van Saxo af ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
MaZo schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:22:
Mijn TSLA call opties voor begin januari en februari staan ook dik in de min. Hoop dat ik maandag nog e.e.a. kan sparen als de Q4 sales resultaten aangekondigd worden.
Oef dan was het vast nog een opluchting dat Tesla nauwelijks bewoog na het nieuws dat bijna een half miljoen auto's teruggeroepen worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Dit was beursjaar 2 voor mij. Eerste jaar een YTD van 50% (dank u corona) en dit jaar 38%. Ik zou dit eigenlijk wel een stuk specifieker willen bijhouden. Voor crypto kan dit bijvoorbeeld mer coinmarketcap. Is er een alternatief met een soortgeijk systeem voor reguliere aandelen en ETFs?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Mijn overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QkNqUzG.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ADBq2mx.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L2PrlC9.png
Some things worked. Some things didn't.
Blij dat ik m'n Tesla winsten van vorig jaar heb laten staan :P

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 01-01-2022 20:27 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

--Niels-- schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Kosten zijn niet het grootste struikelblok. Mijn ervaring is dat ze geen prio geven aan het overzetten van portfolio's/het is zo'n chaos dat ze het niet georganiseerd krijgen. Ik heb op 5-7-21 gevraagd mijn portefeuille over te boeken. Dat zou rond 24-11-21 pas plaatsvinden. Ik heb ondertussen meerdere keren contact met ze gehad. Elke keer geven ze aan dat ze druk zijn en dat ze het aan de desbetreffende afdeling door hebben gegeven. Er gebeurt echter niks. Mijn broker heeft ze ook 3 keer herinnerd aan de overboeking. Ook zij horen niks van Saxobank.
Dus als je wil vertrekken, kun je beter alles verkopen en dan bij je nieuwe broker terugkopen... Wellicht iets duurder, maar anders kom je niet van Saxo af ...
Zo heb ik het in september ook gedaan, alles verkocht en bij een andere broker weer opnieuw begonnen. Het heeft mij wel geld gekost want het duurde ruim een week voordat het geld op mijn rekening stond en mijn aandelen tussentijds flink waren gestegen. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Jagerr63 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:27:
[...]

Zo heb ik het in september ook gedaan, alles verkocht en bij een andere broker weer opnieuw begonnen. Het heeft mij wel geld gekost want het duurde ruim een week voordat het geld op mijn rekening stond en mijn aandelen tussentijds flink waren gestegen. :(
Toen ik alles ging omzetten van DEGIRO naar IB moest ik ook een week wachten, maar ik had juist geluk dat de boel met 2% omlaag was gegaan :D Komt vast wel weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

DOK

RocketKoen schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:26:
Mijn overzichtje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Some things worked. Some things didn't.
Puur uit nieuwsgierigheid, uit welke tool komen deze overzichtjes? :)

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DOK schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:31:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, uit welke tool komen deze overzichtjes? :)
https://www.portfolio-performance.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

Zenix schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Toen ik alles ging omzetten van DEGIRO naar IB moest ik ook een week wachten, maar ik had juist geluk dat de boel met 2% omlaag was gegaan :D Komt vast wel weer goed.
klopt als je er niet tegen kan moet je niet beginnen met beleggen, maar soms loop je wel eens te denken.... als als.
Wij gaan dit jaar weer proberen een mooi rendement te halen. ik lees hier over 30% en zo, maar ik ben ook wel blij met 10%.Ik verwacht dit jaar wel een hobbelige rit op de beurzen met aan het eind van het jaar nauwelijks verschil met nu.
Dat betekent proberen op de juiste momenten in- en uitstappen. Nu ging vorig jaar het uitstappen niet goed. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 08:47
Na het openen van een box spread AEX Dec'24 met ruim 40% initial margin (ongeveer 85% cash aangehouden) ben ik eens in de margin reports gedoken bij IB.
Ik zou nog wel een box spread willen openen om gedeeltelijk te investeren/op te nemen. Maar daarbij wil ik wel voorkomen dat er liquidatie optreedt bij een flinke marktdaling en dito ophoging van de margin vereisten..

Onder "Portfolio Margin Details" zie ik alleen USD posities terug, waarbij margin voor VXUS bijvoorbeeld zo'n 9% is. Andere posities leveren meer margin op, met als maximum iets meer dan 100% voor TTOO. Dit lijkt zowel initial als maintenance margin.
Onder "Margin Details for Securities (Risk Based)" staan mijn posities in andere valuta (EUR, SGD, CHF), waarbij de EUR posities (o.a. VWRL, EMIM, KHNZ) allemaal op (ongeveer) 30% initial margin zitten. 80% daarvan is de maintenance margin. Worden deze margin levels niet per aandeel bepaald?
Is portfolio margin alleen beschikbaar voor USD posities?

De (initial) margin zou flink omlaag kunnen door VWRL bijvoorbeeld om te zetten naar VTI+VXUS zie ik.. Dat voelt vreemd omdat de exposure vergelijkbaar is..

In mijn "Margin Report" is de "Initial Margin Requirement" trouwens niet gelijk aan total initial margin onder "Margin Details for Securities (Risk Based)" + total onder "Portfolio Margin Details". Hoe kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• galau
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:28:
Je geeft mi. eigenlijk teveel belang aan recente prestaties. Als je zo gaat selecteren zou je bijvoorbeeld beter voor de NASDAQ kunnen gaan, die doet het de laatste 10 jaar veel beter dan de S&P 500.

Maar goed, als jij graag meer VS wil gaan aanhouden omdat de VS het in het verleden zo goed deed dan denk ik dat je beter af bent met de NT North America tracker, hoewel je er dan wel een klein beetje Canada bij krijgt. Maar je hebt dan geen dividendlek en geen transactiekosten.
Degene die mij heeft verteld over het bestaan van ETFs kwam van uit de VS, met de S&P500 ETF als aanrader, dus dat was mijn instap en ik heb nog wel vertrouwen in de economie daar. Dat is misschien niet rationeel en meer 'op advies van', maar ik denk nog steeds geen slechte keuze. De NT North America tracker die jij noemt ziet er uit alsof het die functie best wel kan overnemen en dat zonder dividendlek d:)b
Wellicht heb je gemist dat ook hij is overgestapt op deposito's:
https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/
Oeps ja, ik lees zijn blog niet chronologisch maar door op links door te klikken in elk artikel - en dan mis ik deze info dus
Zenix schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:35:
@galau Als je echt obligaties wilt hebben, zou ik hiervoor gaan:
Dank je wel voor de tips! Die zien er in principe wel goed uit, op het eerste gezicht. Ik ben niet per sé verkocht aan het idee van obligaties, ik zoek iets om een stukje risicobeheersing aan te brengen en dit leek een eenvoudige mogelijkheid. Als ik zoek in dit topic hoe anderen hiermee omgaan dan lees ik posts van @Pistachenootje over 1% deposito's bij CKV, dat is dan een mogelijkheid, maar ik word er nog niet warm van en misschien moet ik me ook bedenken of obligaties wel bij mijn 'doel' passen. Dat is om het geld op een verstandige manier te laten groeien ipv op de lopende rekening te laten staan. Ik spaar niet voor een jacht of vervroegd pensioen, dus een eventuele dip in de markt is geen ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:26:
Mijn overzichtje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
82% van je beleggingen zitten in Tesla? Een extreem groot gedeelte als je mij vraagt. Als Tesla het slecht gaat doen, dan gaat je gehele rendement extreem achteruit.
Wellicht een idee om geen Tesla meer te kopen en andere posities te vergroten?

Ik zelf probeer 1 positie maximaal tot 10% van mijn portfolio te laten groeien, daarboven krijg ik het gevoel van speculeren. Momenteel is mijn grootste positie nog geen 7% van mijn portfolio.

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 01-01-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Jagerr63 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:27:
[...]

Mocht je ooit weg willen gaan bij een broker die moeilijk doet (zoals nu bij Saxobank) dan zou je ook eerst 1 positie kunnen verkopen, overboeken, wachten en opnieuw aankopen bij je nieuwe broker.

Als dit afgerond is ga je verder met positie 2. Zo verklein je de kans dat je gehele portofolio net verkocht is en de de boot mist omdat de markt gestegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63

Jagerr63

phantom09 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:16:
[...]

Mocht je ooit weg willen gaan bij een broker die moeilijk doet (zoals nu bij Saxobank) dan zou je ook eerst 1 positie kunnen verkopen, overboeken, wachten en opnieuw aankopen bij je nieuwe broker.

Als dit afgerond is ga je verder met positie 2. Zo verklein je de kans dat je gehele portofolio net verkocht is en de de boot mist omdat de markt gestegen is.
Dat was precies mijn plan, maar toen ik de eerste tranche verkocht had gebeurde er hele rare dingen bij de Saxobank, zo erg dat ik het vermoeden had dat mijn account gehackt was en koos ik eieren voor mijn geld heb ik snel alles verkocht en alles geprobeerd over te maken.
wel bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

remcoboy1479 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:30:
Na het openen van een box spread AEX Dec'24 met ruim 40% initial margin (ongeveer 85% cash aangehouden) ben ik eens in de margin reports gedoken bij IB.
Ik zou nog wel een box spread willen openen om gedeeltelijk te investeren/op te nemen. Maar daarbij wil ik wel voorkomen dat er liquidatie optreedt bij een flinke marktdaling en dito ophoging van de margin vereisten..
De box spread zelf leidt niet tot liquidatie. Ook is het verhogen van marginvereisten geen risico, want IB herkent deze spread correct als deltaneutraal. Het kleine beetje maintenance margin dat het wel heeft is te verklaren doordat de waarde beinvloed wordt door de rente en dat is relevant als IB de positie eerder zou moeten sluiten.

De initial margin daarentegen... Waarom die zo hoog is heb ik nog niet kunnen achterhalen, en ik zie ook geen verband met de gekozen strikes. Je ziet dat de initial margin nagenoeg gelijk blijft ook als je de spread kleiner maakt. En ook alleen bij de AEX... Bij SMI die eerder in dit topic is langs gekomen zie ik dit niet.

Maakt verder ook niet uit, initial margin zorgt niet voor liquidatie, het overschrijden beperkt je alleen in marginverhogende trades en met 40% heb je nog genoeg ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/box-margin.png

Eigenlijk best bijzonder om zo'n grote initial margin requirement te zien naast zo'n kleine maintenance. :+
Onder "Portfolio Margin Details" zie ik alleen USD posities terug, waarbij margin voor VXUS bijvoorbeeld zo'n 9% is. Andere posities leveren meer margin op, met als maximum iets meer dan 100% voor TTOO. Dit lijkt zowel initial als maintenance margin.
Onder "Margin Details for Securities (Risk Based)" staan mijn posities in andere valuta (EUR, SGD, CHF), waarbij de EUR posities (o.a. VWRL, EMIM, KHNZ) allemaal op (ongeveer) 30% initial margin zitten. 80% daarvan is de maintenance margin. Worden deze margin levels niet per aandeel bepaald?
Is portfolio margin alleen beschikbaar voor USD posities?
Je hebt eigenlijk maar twee smaken in margin: rules-based en risk-based. Kort gezegd wordt bij rules-based margin een vast percentage gebruikt, en risk-based margin kijkt naar de samenstelling van je portfolio.

Voor de meeste aandelen buiten de US heb je geen keuze - de daar geldende regelgeving bepaalt welk type margin van toepassing is, en niet je account. Zo heb ik bijvoorbeeld een Canadees aandeel, daarvoor geldt rules-based margin. En voor een Nederlands aandeel geldt risk-based margin.

Voor aandelen binnen de US heb je wel op accountniveau de keuze tussen 'normaal' (rules-based) margin en portfolio margin. De regels specifiek voor US portfolio margin zijn niet gelijk aan die van risk-based margin in de meeste andere landen, daarom staan ze niet in hetzelfde overzicht. Maar het idee is hetzelfde.
In mijn "Margin Report" is de "Initial Margin Requirement" trouwens niet gelijk aan total initial margin onder "Margin Details for Securities (Risk Based)" + total onder "Portfolio Margin Details". Hoe kan dat?
Dit is een grote puzzel.

De waarden onder "Margin Summary" voor initial en maintenance margin requirements kan je herleiden door de totalen van "Margin Details for Securities (Rules Based)" en "Margin Overview by Exchange" op te tellen.

"Margin Overview by Exchange" is je totaaloverzicht voor portfolio margin aka risk-based margin. Je ziet dat de verschillende markten afzonderlijk staan vermeld.

De niet-US markten die daar vermeld staan kan je herleiden naar de totalen onder "Margin Details for Securities (Risk Based)".

De US markt zou overeen moeten komen met "Portfolio Margin Details", maar die sectie toont geen initial of maintenance margin. Ik weet niet hoe die totalen zich daarmee verhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
phantom09 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:12:
[...]

82% van je beleggingen zitten in Tesla? Een extreem groot gedeelte als je mij vraagt. Als Tesla het slecht gaat doen, dan gaat je gehele rendement extreem achteruit.
Wellicht een idee om geen Tesla meer te kopen en andere posities te vergroten?

Ik zelf probeer 1 positie maximaal tot 10% van mijn portfolio te laten groeien, daarboven krijg ik het gevoel van speculeren. Momenteel is mijn grootste positie nog geen 7% van mijn portfolio.
Dat doe ik al. Tesla was ooit 15%. Maar het aandeel is sindsdien 25x meer waard geworden. Mijn maandelijkse inleg is nu nog maar een half procent van mijn portefeuille. En mijn picks dit jaar hebben het niet echt goed gedaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
galau schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:40:
[...]
Ik ben niet per sé verkocht aan het idee van obligaties, ik zoek iets om een stukje risicobeheersing aan te brengen en dit leek een eenvoudige mogelijkheid. Als ik zoek in dit topic hoe anderen hiermee omgaan dan lees ik posts van @Pistachenootje over 1% deposito's bij CKV, dat is dan een mogelijkheid, maar ik word er nog niet warm van en misschien moet ik me ook bedenken of obligaties wel bij mijn 'doel' passen. Dat is om het geld op een verstandige manier te laten groeien ipv op de lopende rekening te laten staan. Ik spaar niet voor een jacht of vervroegd pensioen, dus een eventuele dip in de markt is geen ramp.
Dat is een goede vraag of obligaties/deposito's wel bij je doel passen. Over het algemeen denk ik dat een jongere investeerder het vaak niet nodig heeft, als ze maar tegen een crash kunnen (en niet gaan paniek verkopen). Als je dichter bij je pensioen komt dan wordt het vaak logischer om risico wat af te bouwen. Dan kunnen obligaties en/of deposito's interessanter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zijn er mensen die bij Interactive Brokers hebben uitgewerkt hoe dividend betalingen en registraties werken? Ik kan totaal niet achterhalen waarom er zoveel verschillende waardes aan 1 uitbetaling in 1 platform zitten.

Bijvoorbeeld aandeel dat uitkeerde in december ZIM staat met tig verschillende uitkeringen vermeld voor 1 en dezelfde uitbetaling;
- 15.00 (post-tax, dus netto dividend volgens accruals sheet)
- 15.62 (post-tax, dus netto dividend volgens accruals sheet)
- 16.25 (post-tax, dus netto dividend volgens accruals sheet)
- 13,24 + 4,41 totaal van 16,65 (post-tax volgens de portfolio analyst dividend binnen IB)
Werkelijke uitkering zou 15 moeten zijn, tax rate 25% en uitkering van 2,5/aandeel zou geen hogere wiskunde vereisen. Dus waarom lukt het IB om zoveel verschillende rapportages aan te leveren..?

Zo heb ik ook volgens PortfolioAnalyst ook 26 verschillende aandelen aan uitbetalingen gehad maar volgens dividend accruals sheet 23 verschillende aandelen met payment date in december. Elke uitdraai die ik maak kloppen op zowel hoog als detail niveau zaken niet met elkaar.

Hoe en waar kan ik achterhalen wat de echte cashflow is? Dus welk bedrag er daadwerkelijk netto is bijgeschreven gedurende de maand op mijn IB rekening?

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waar kijk je precies naar? Dividends, Open Dividend Accruals, of Change in Dividend Accruals? Het klinkt alsof je kijkt naar de laatste, in een statement voor een hele maand.

Belangrijk om te weten is dat accruals betalingen in de toekomst voorstellen. Omdat accruals ook boekingen zijn zorgen eventuele correcties of afrondingsverschillen er voor dat een oude accrual vervangen kan worden door een nieuwe. Die boekingen zie je onder Change in Dividend Accruals.

Onder Open Dividend Accruals zie je een actueel overzicht (ten tijde van de statement) van dividendbetalingen waar je recht op hebt maar nog niet hebt ontvangen.

Het proces werkt zo:

1. Op ex date wordt vastgelegd dat jij recht hebt op het dividend. Op de statement van die dag verschijnt het dividend als accrual.
2. Wanneer in de tussentijd correcties of afrondingsverschillen plaats vinden, zal dit verschijnen als het vervangen van de oude accrual (Re) met een nieuwe (Po).
3. Op pay date wordt normaliter het dividend daadwerkelijk uitgekeerd door het bedrijf. Op de statement van die dag zal de accrual verdwijnen (wederom met Re) en daadwerkelijk bijgeschreven worden als cash. Dit zie je dan onder de secties 'Dividends' en 'Withholding Tax'.

Samenvattend:

Sectie "Dividends" en "Withholding Tax": wat is er daadwerkelijk als cash bijgeschreven in de rapportageperiode
Sectie "Change in Dividend Accruals": wat is er veranderd in nog te ontvangen dividend gedurende de rapportageperiode
Sectie "Open Dividend Accruals": wat heb ik nog te ontvangen aan het eind van de rapportageperiode

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 02-01-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zr40 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:33:
Waar kijk je precies naar? Dividends, Open Dividend Accruals, of Change in Dividend Accruals? Het klinkt alsof je kijkt naar de laatste, in een statement voor een hele maand.

Belangrijk om te weten is dat accruals betalingen in de toekomst voorstellen. Omdat accruals ook boekingen zijn zorgen eventuele correcties of afrondingsverschillen er voor dat een oude accrual vervangen kan worden door een nieuwe. Die boekingen zie je onder Change in Dividend Accruals.

Onder Open Dividend Accruals zie je een actueel overzicht (ten tijde van de statement) van dividendbetalingen waar je recht op hebt maar nog niet hebt ontvangen.

Het proces werkt zo:

1. Op ex date wordt vastgelegd dat jij recht hebt op het dividend. Op de statement van die dag verschijnt het dividend als accrual.
2. Wanneer in de tussentijd correcties of afrondingsverschillen plaats vinden, zal dit verschijnen als het vervangen van de oude accrual (Re) met een nieuwe (Po).
3. Op pay date wordt normaliter het dividend daadwerkelijk uitgekeerd door het bedrijf. Op de statement van die dag zal de accrual verdwijnen (wederom met Re) en daadwerkelijk bijgeschreven worden als cash. Dit zie je dan onder de secties 'Dividends' en 'Withholding Tax'.
Dividends kijk ik niet naar, daar zijn alleen bruto bedragen genoemd en nog meer fouten in staan. Dan zou, even voor dezelfde case ZIM, ineens 15 dividend en 5 payment hebben gedaan ipv de 20 bruto dividend. Dat stuk werd helemaal een nachtmerrie om uit te pluizen en individuele tax brackets te achterhalen.
Kijk dan ook puur naar de Dividend Accruals en de Portfolio Analyst detail rapportage, omdat daar ook zaken als tax bij staan voor de verschillende landen.

Dat van afronden en updates ben ik mee bekend. Tig entries die elke keer weer 1 cent afwijken is irritant, maar makkelijk te herkennen en verwerken. Maar praat hier over echt grote afwijkingen van soms tientallen procenten.

Wat betreft (Re) en (Po) zit je niet goed denk ik? Alle 3 de voorbeeld bedragen die ik van ZIM noemde staan erin met (Po) als code, en tegelijk geen van de 3 komt overeen met wat er staat onder 'dividends' sectie of de portfolio analyst rapportage.

Zowel 'dividends' rapportage als 'portfolio analyst' rapportage als 'dividend accruals' rapportage noemen dus elk iets anders. Terwijl ik zou denken dat wanneer het verwerkt cq definitief is, er toch ergens een bedrag overeen zou moeten komen tussen al die rapportages...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je moet juist wel naar dividends en withholding tax kijken want dat geeft aan wat er daadwerkelijk als cash is geboekt. Ja, je moet zelf withholding tax aftrekken van dividends om bij een netto bedrag te komen, maar het wordt feitelijk wel afzonderlijk geboekt. Kan je ook zien als je een report aanmaakt met de "Statement of Funds" sectie, die laat alle cash boekingen bij elkaar zien.

Een en ander wordt misschien duidelijker met een screenshot erbij? Dan kan ik wellicht ook wat zinnigs over ZIM zeggen.

Zie bijvoorbeeld mijn screenshot van de standaard maandelijkse statement (licht bewerkt):

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/dividend-statement-20220102.png

Je ziet hier dat het AAPL dividend is vastgelegd (Po), tussentijds één keer is veranderd (Re+Po, alleen zie je niet op welke datum dit is gebeurd), en uiteindelijk uitbetaald (Re).

En het corresponderende stuk in "Statement of Funds" uit een custom report:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/dividend-fund-20220102.png

Hier zie je dat de dividenden precies op de pay date zijn bijgeschreven als cash. Het AAPL dividend deed er toevallig een dag langer over, maar het is correct met datum 11 november geboekt.

edit: "Open Dividend Accruals" staat helaas niet op de standaard statements, die kan je ook aan je custom report toevoegen. Ik denk dat dit precies is wat je zoekt... Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/open-accrual-20220102.png

[ Voor 56% gewijzigd door Zr40 op 02-01-2022 14:21 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij