• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:29
Wat was ook alweer die website waar je direct markt kapitalisatie kan zien: US 59% EM 11% etc.

Ik bedoel niet de MSCI website maar een site die het direct aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 23-12-2021 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57
Pistachenootje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:46:
Wat was ook alweer die website waar je direct markt kapitalisatie kan zien: US 59% EM 11% etc.

Ik bedoel niet de MSCI website maar een site die het direct aangeeft.
Bedoel je deze? https://www.hette.ma/marketcap/

• Pistachenootje
Ja die bedoel ik. Thx. Als ik daar kijk bij ACWI IMI staat VS op 54%.

Als ik bij morningstar kijk naar Vanguard VT staat VS op 59.7%. Deze volgt de FTSE Global All Cap Index.

Ik vermoed dat het verschil zit in de VS small caps die bij bovenstaande website niet worden meegeteld bij VS. Klopt dit?

[ Voor 50% gewijzigd door Pistachenootje op 23-12-2021 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kixpo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:46:
[...]

interessante forumthread over dit onderwerp: combinatie van 3x aandelen en 3x obligaties via ETF, helaas niet voor Nederlanders te koop: https://www.bogleheads.or...ewtopic.php?f=10&t=272007
Amerikaanse ETFs zijn in sommige gevallen wel aan te schaffen voor Nederlanders. Bijvoorbeeld bij Tastyworks. Of bij IB via opties.

Er zijn nog meer mogelijkheden zoals de broker Freedom24 maar ik weet niet of deze te vertrouwen is. Ik zie dat het Russen zijn die o.a. vanaf Cyprus opereren. Dat schept weinig vertrouwen. Maar ze lijken ook een Duitse licentie te hebben en de holding heeft een notering aan de nasdaq. Ik blijft sceptisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:34
Pistachenootje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:10:
Ja die bedoel ik. Thx. Als ik daar kijk bij ACWI IMI staat VS op 54%.

Als ik bij morningstar kijk naar Vanguard VT staat VS op 59.7%. Deze volgt de FTSE Global All Cap Index.

Ik vermoed dat het verschil zit in de VS small caps die bij bovenstaande website niet worden meegeteld bij VS. Klopt dit?
54% is USA index die inderdaad geen small caps heeft, kijken naar USA IMI index (knopje 'IMI indices') geeft 60,4%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:56

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Momenteel ben ik bezig met het rustig omzetten van DeGiro naar ABN. Nieuwe aandelen koop ik enkel nog bij ABN en indien ik deze al in portefeuille heb bij DeGiro verkoop ik ze daar. Met 20 posities is dit te overzien, kosten zijn jammer maar als het goed is eenmalig (en wat meer doorlopende kosten)

Waar ik nog wel een beetje mee zit is dat ABN ook mijn huisbankier is; en dit mij (gevoelsmatig?) kwetsbaar maakt. Immers toegang tot de rekeningen is er ook toegang tot de beleggingen, en bij verkoop dus ook toegang tot het geld van de verkoop. Dat vind ik dan weer het voordeel van een broker die niet in dezelfde omgeving zit als de bank, een extra beveiligingslaag.

Hebben jullie hier nog tips voor om dit beter te beveiligen?

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:27:
[...]

Heb je ook een argumentatie voor die keuze(s)?
  • VWRL is een specifieke ETF die de FTSE All-World index volgt.
  • MSCI All World is een index (geen beleggingsproduct) die een enorme overlap heeft met de FTSE All-World index (ze hebben allebei hetzelfde doel). Wat zie jij als voordeel om (producten die dit volgen) allebei in je portefeuille te hebben, aangezien deze een vrijwel identiek risicoprofiel en rendement zullen hebben?
  • VWRL heeft een dividendlek, dat kost je dus rendement. Je geeft aan dat je VWRL gekozen hebt o.b.v. populariteit. Was je/ben je op de hoogte van dit dividendlek?
  • S&P500 is een index die de grootste bedrijven in de VS volgt. Diezelfde bedrijven zijn ook al zo'n 60% van de beide All-World indices. Wat je hiermee dus krijgt, is een overweging van de VS in je portefeuille. Wat is je redenatie daar achter? En ik weet zo even ook geen producten zonder dividendlek die de S&P500 volgen, dus dat is ook nog iets om goed op te letten.
  • Je noemt een deel van je portefeuille 'vermogensbeheer'. Heb je inzicht in wat dat betekent en welke beleggingen daar in gedaan worden? En levert dit meer op dan (rendement All-world + vermogensbeheerkosten)?
Ik zou het veel simpeler maken:
  • Vermogensbeheer opheffen. Ik durf te wedden dat de kosten niet opwegen tegen de resultaten die je zelf ook simpel en goedkoper kunt halen. Uiteraard niet als daar hoge kosten aan verbonden zijn die je niet snel terug kunt verdienen.
  • Inleggen in 1 (of een kleine combi) All-World index product met lage kosten, zonder dividendlek, bijvoorbeeld de 2 of 3 veelgenoemde Northern Trust fondsen (NT World, NT EM en eventueel NT Smallcap), of nog simpeler en meestal nog net iets goedkoper bij FitVermogen NN World en NN EM.
  • met speelgeld vooral doen wat je leuk lijkt, maar noem dat dan gewoon geen strategie, maar spelen/gokken/daytraden/whatever. Als strategie kun je hier simpelweg niks mee.
Voor alle keuzes heb ik geen heel gefundeerde argumentatie.
Ik vind het belangrijk om een strategie te hebben die voor mij goed voelt. Ik wil deze strategie niet te vaak wijzigen, maar denk wel constant na 'wat zou ik in de toekomst kunnen doen?'.

Mijn strategie overdenk ik constant
- Ik ben begonnen met (duur) vermogensbeheer omdat dat goed voelde dat 'professionals met verstand van zaken het voor mij regelde'. Ik peinsde er niet over om aan hefboomproducten te beginnen.
- VWRL heb ik daar na enkele maanden ernaast genomen, omdat ik merkte dat het goed voelde om de touwtjes wat meer in handen te nemen.
- recent kwam bij mij de zorg op: 'wat als ik alles snel wil verkopen?'. Zodoende leek het mij een goed idee om alles uit te bouwen tot 50k. Gefundeerd is dit idee niet
- nu denk ik er langzaam aan om in de toekomst hefboomproducten of een leveraged ETF erbij te nemen, maar dat is echt toekomstmuziek

Mijn strategie houd ik wel constant
Ik ben in mei begonnen met 37k vermogensbeheer. Dat is nu 43k waard.
VWRL is nu 12k en wil ik uitbouwen tot 50k. Dat bedrag zal ik wss medio 2023 bereiken. Tot die tijd doe ik niets anders dan maandelijks VWRL bijkopen.
Als VWRL 50k waard is, wil ik eerst vermogensbeheer nog aanvullen tot 50k (indien nodig).

Mijn idee voor na 2023 is nu om met de winst boven de 50k wat meer risico te pakken en zit zodoende aan een leveraged ETF / sprinter te denken.

Maar voor hetzelfde geld denk ik in 2023 'jezus, ze hadden gelijk bij GoT. Ik vind vermogensbeheer belachelijk duur' en dat ik dan alles omzet naar een ETF in de MSCI All World.

Kortom, ik weet wel dat ik tot 50k braaf blijf bijkopen van VWRL. Wat misschien roet in het eten kan gooien is als ik op mijn belastingaangifte een hartverzakking krijg van de dividendbelasting die ik moet dokken vanwege VWRL. ;)

ik weet het nog niet concreet wat het gaat worden in 2023. Ik weet wel dat ik het leuk vind alle feedback te lezen over mijn strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
tuinïnen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:33:
De kans gaat bij twee partijen omhoog, maar de impact omlaag. In principe zijn je beleggingen niet a la minuut te liquideren dus zou mij daar geen zorgen om maken. Tegen die tijd heb je rekening wel terug, zeker juist als je het dagelijks gebruikt.

Daarnaast heb ik meer vertrouwen in de cybersecurity van ABN dan van DeGiro. Echter is security met name een kwestie van gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is vooral een kwestie van je mobiele telefoon goed beveiligen aangezien dat echt een zwak punt is. Elke actie in je internet omgeving vereist immers toch toegang tot je telefoon of het bezit van pinpas + pincode voor de reader.
Voor dat laatste moet je pinpas echt gestolen worden tezamen met de pincode, dat gebeurt niet snel. Een telefoon is wat dat betreft net wat makkelijker af te pakken en als deze zwak beveiligd is omdat je bijvoorbeeld dezelfde pincode hebt voor het unlocken van je scherm als voor de ABN app dan kunnen ze er zo in als ze een keer over je schouder hebben meegekeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 16:47
Momenteel ben ik bezig met het rustig omzetten van DeGiro naar ABN. Nieuwe aandelen koop ik enkel nog bij ABN en indien ik deze al in portefeuille heb bij DeGiro verkoop ik ze daar. Met 20 posities is dit te overzien, kosten zijn jammer maar als het goed is eenmalig (en wat meer doorlopende kosten)

Waar ik nog wel een beetje mee zit is dat ABN ook mijn huisbankier is; en dit mij (gevoelsmatig?) kwetsbaar maakt. Immers toegang tot de rekeningen is er ook toegang tot de beleggingen, en bij verkoop dus ook toegang tot het geld van de verkoop. Dat vind ik dan weer het voordeel van een broker die niet in dezelfde omgeving zit als de bank, een extra beveiligingslaag.

Als je je zorgen maakt over het geval dat iemand toegang krijgt tot je app / inlog kun je bij abn selecteren welke rekeningen wel / niet worden weergegeven. Niet echt veilig natuurlijk, maar maakt het wel iets minder obvious mochten er een keer mensen meeloeren op je telefoon of wat dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
- De veiligheid van je telefoon zo hoog mogelijk maken (niet zomaar apps installeren of links klikken etc.)
- Zorgen dat mensen niet zomaar een tweede simkaart kunnen aanvragen.

Eventueel zou je ook je portfolio kunnen spreiden, bijvoorbeeld een gedeelte in Fitvermogen en IB met de Actiam fondsen. Deze zijn ook iets goedkoper dan ABN met NT fondsen.

Fitvermogen heeft helaas geen 2FA maar aangezien je niet zomaar naar een andere rekening kan overmaken is dat risico mi. nog wel te overzien.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 19:41

Heb je ook je hypotheek bij ABN AMRO lopen?

Misschien vergis ik mij, maar Rakapul heeft daar ooit eens een inhoudelijke post over geschreven wat voor een extra risico je loopt.

Kan de post ff niet zo snel terugvinden.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:04
Crasheeee schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:00:
[...]

Misschien vergis ik mij, maar Rakapul heeft daar ooit eens een inhoudelijke post over geschreven wat voor een extra risico je loopt.

Kan de post ff niet zo snel terugvinden.
Ging dat er niet over dat je in het onwaarschijnlijke geval van een faillissement de schulden met de vorderingen verrekend worden. Dus, heb je 500K hypotheek en 100K aandelen/ spaargeld en gaat de toko er aan en wordt de boedel gekocht door een concurrent dan kan het zomaar zijn dat je daar een hypschuld van 400K overhoudt.

Nu worden aandelen vaak in een apart bewaarbedrijf gestopt en blijven ze buiten een faillissement dacht ik.

Spaargeld zal wel verrekend worden met je hypschuld.

[ Voor 11% gewijzigd door Panzer_V op 23-12-2021 13:10 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:44

Ja, dit is niet alleen 'gevoelsmatig'. Pinpas draag je altijd bij je en code toets je waarschijnlijk wel dagelijks ergens in. Het is feitelijk een enorm beveiligingslek. Pincode + pas geeft toegang tot alles. Het is ronduit belachelijk dat er geen instelling is die 2FA forceert bij ABN AMRO. Het is een reden om er niet te beleggen m.i. Zelfs de beunhazen bij Degiro hebben 2FA.
Crasheeee schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:00:
[...]

Ik ben benieuwd waarom je deze vraag stelt. Is dat ook een extra risico?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:10:
[...]
Pincode + pas geeft toegang tot alles. Het is ronduit belachelijk dat er geen instelling is die 2FA forceert bij ABN AMRO.
Wat bedoel je precies? Pincode + pas is letterlijk 2FA. Iets dat je weet en iets dat je hebt. Sterker nog, de 1FA mogelijkheid wordt juist niet meer aangeboden (inloggen met rekeningnummer en 5-cijferige identificatiecode).

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2021 13:44 ]

• Aart Bey
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
[...]

interessante forumthread over dit onderwerp: combinatie van 3x aandelen en 3x obligaties via ETF, helaas niet voor Nederlanders te koop: https://www.bogleheads.or...ewtopic.php?f=10&t=272007
Quote uit die link:
What are the risks of your strategy?
The main risk is that the S&P 500 and long Treasuries crash together in the same short period of time. In the past 30 years this has not happened, and I can't think of a real-world scenario in which this would happen.
Maar dit is toch precies wat er aan gaat komen, zodra de centrale banken stoppen met hun massale opkoopprogramma's? Dan moet de markt die obligaties weer opkopen, maar die willen daar lang niet zoveel voor betalen als de centrale banken, dus crashen de obligaties en (door de oplopende rente) de aandelen eveneens.

• Pistachenootje
Aart Bey schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:44:
[...]
Maar dit is toch precies wat er aan gaat komen, zodra de centrale banken stoppen met hun massale opkoopprogramma's?
Als jij al weet dat er een crash aan gaat komen kun je heel veel geld verdienen. Gewoon de markt shorten.

• Aart Bey
Pistachenootje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:05:
[...]

Als jij al weet dat er een crash aan gaat komen kun je heel veel geld verdienen. Gewoon de markt shorten.
Zo werkt dat niet. Daarvoor moet je ook weten wanneer de crash komt. Dat er eens om de zoveel tijd een crash komt staat sowieso wel vast, maar daar kun je niet zoveel mee.

• Maahes
Zr40 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:36:
[...]

Wat bedoel je precies? Pincode + pas is letterlijk 2FA. Iets dat je weet en iets dat je hebt. Sterker nog, de 1FA mogelijkheid wordt juist niet meer aangeboden (inloggen met rekeningnummer en 5-cijferige identificatiecode).
2FA is inderdaad iets dat je 'hebt' en iets dat je 'weet'. Ik had mijn bezwaar wellicht anders moeten verwoorden. Het gevaar zit 'm erin dat je de combinatie pas + code vaak gebruikt in het openbaar. Het zou m.i. pas veilig zijn als er een mogelijkheid is om de beleggingsrekening te koppelen aan een andere pas, die je thuis kunt laten liggen bijvoorbeeld, en mogelijk ook een andere code heeft. Dit is helaas niet mogelijk bij ABN AMRO.

• Pistachenootje
Aart Bey schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:26:
[...]

Zo werkt dat niet. Daarvoor moet je ook weten wanneer de crash komt.
Natuurlijk, dat weet ik maar jij zei dat het er een crash aan gaat komen, daarmee suggereer je imo op relatief korte termijn. Dat er ooit een crash aan gaat komen is natuurlijk waar, maar met die kennis schiet je niets op.

• Aart Bey
Pistachenootje schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:31:
[...]

Natuurlijk, dat weet ik maar jij zei dat het er een crash aan gaat komen, daarmee suggereer je imo op relatief korte termijn. Dat er ooit een crash aan gaat komen is natuurlijk waar, maar met die kennis schiet je niets op.
Waar je die 'relatief korte termijn' vandaan fantaseert is mij een raadsel. Lees mijn reactie nog eens. Dan hoef je mijn woorden ook niet te herhalen...

[ Voor 5% gewijzigd door Aart Bey op 23-12-2021 14:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:26:
[...]

2FA is inderdaad iets dat je 'hebt' en iets dat je 'weet'. Ik had mijn bezwaar wellicht anders moeten verwoorden. Het gevaar zit 'm erin dat je de combinatie pas + code vaak gebruikt in het openbaar. Het zou m.i. pas veilig zijn als er een mogelijkheid is om de beleggingsrekening te koppelen aan een andere pas, die je thuis kunt laten liggen bijvoorbeeld, en mogelijk ook een andere code heeft. Dit is helaas niet mogelijk bij ABN AMRO.
Je zou het eventueel van de andere kant kunnen aanpakken, door de pincode juist niet meer in het openbaar te gebruiken. Betaal contactloos! En voor betalingen boven 50 euro kan je de wallet functie van je telefoon gebruiken. Dan hoef je daarvoor niet de pincode te gebruiken, en de betalingen maken nog steeds gebruik van 2FA (iets dat je bent en iets dat je hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aart Bey schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:35:
[...]
Waar je die 'relatief korte termijn' vandaan fantaseert is mij een raadsel.
Geen fantasie.
if it continues at this pace it’ll stop buying new assets by mid-2022.
bron: https://theconversation.c...ut-what-that-means-171151
Lees mijn reactie nog eens. Dan hoef je mijn woorden ook niet te herhalen...
Ik heb hem goed gelezen. De Fed heeft al lang en breed aangekondigd dat die programma's gaan stoppen. IMO is al dit soort info is al ingeprijsd.

[ Voor 40% gewijzigd door Pistachenootje op 23-12-2021 14:44 ]

• Aart Bey
Moet dit een onderbouwing zijn voor jouw bewering dat ik een crash op korte termijn zou voorspellen :? :?

[...]
Ik heb hem goed gelezen. De Fed heeft al lang en breed aangekondigd dat die programma's gaan stoppen. IMO is al dit soort info is al ingeprijsd.
Ik snap werkelijk waar je punt niet.

Ik reageer op iemand die een link plaatste naar een artikeltje over leveraged buy & hold, waarbij als enige risico genoemd wordt dat zowel obligaties als aandelen tegelijk naar beneden gaan. De auteur acht dat risico klein, dus ik beschreef een (volgens mij) vrij voor de hand liggend scenario waarin dat wel degelijk gebeurt.

Is jouw stelling dan misschien dat dit onwaarschijnlijk is, en dat als de kolossale vraag van de centrale banken wegvalt, de markt dat moeiteloos overneemt? Waarom zijn de centrale banken dan al die jaren uberhaupt aan het opkopen geweest?

• Miki
[...]

Heb je ook het vervolg topic gezien en dan met name rond maart 2020. Dat is een bloedbad geweest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Aart Bey Op zich denk ik dat je een goede vraag probeert te stellen maar dat je hem initieel wat ongelukkig hebt geformuleerd. Ik reageerde op de vraag zoals je hem stelde:

"Maar dit is toch precies wat er aan gaat komen, zodra de centrale banken stoppen met hun massale opkoopprogramma's?"

Die vraag suggereert dat je al weet wat de markten gaan doen op dat moment. Op basis van de huidige informatie kunnen we ook vrij goed inschatten wanneer dat moment is, zie artikel. Oké, zeg ik dan, dan kun je dus veel geld verdienen. Beetje flauw maar imo wel een terecht punt.
Is jouw stelling dan misschien dat dit onwaarschijnlijk is, en dat als de kolossale vraag van de centrale banken wegvalt, de markt dat moeiteloos overneemt?
Mijn stelling is dat tapering geleidelijk gaat en dat de markt continu nieuwe informatie inprijst. Het is al lang en breed bekend dat de Fed die programma's aan het afbouwen is en dat ze zullen stoppen. De markt heeft dat soort verwachtingen dus ook ingeprijsd. Dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij Rabo, waar in feite hetzelfde pinpas + reader probleem is, kun je voor je beleggingen een aparte Beleggings-tegenrekening aanmaken. Dat vereist daarna 2 acties (eerst van betaal naar beleggingsrekening, en dan pas geld beleggen, en vice versa uiteraard) om te beleggen of beleggingen te gelde temaken, naast de al vertragende werking bij verkoop van bijv NT fondsen. In die tijd die er zit tussen acties verkopen/kopen kun je een verloren pinpas al melden en is je toegang dus geblokkeerd.
Weet niet hoe dat bij ABN zit.

Verder kun je bijv in je App, meldingen laten genereren, van elke transactie groter dan X, of bij saldo hoger of lager dan X. Dan ben je op de hoogte als er verwachte, of onverwacht transacties zijn (bijv salaris storting)

Bij fitvermogen wordt er bij een actie (stel dat iemand een actie uitvoert met gestolen username/password) ook een email gestuurd van betreffende actie naar het bekende emailadres. Ook in die tijd kun je maatregelen nemen. Wijzigingen in emailadres en tegenrekening kunnen alleen via snailmail.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 23-12-2021 16:14 ]

• Aart Bey
@Pistachenootje Wat de markt gaat doen lijkt me vooral een kwestie van vraag en aanbod. Da's toch geen gek idee? Als de vraag van de centrale banken wegvalt, zullen bij gelijk aanbod de obligatiekoersen gaan dalen. Het hele idee achter de opkoopprogramma's was immers juist om die koersen kunstmatig hoog te houden, met als gevolg dat aandeelkoersen nu ook kunstmatig hoog zijn.

Wat betreft de aankondigingen van de centrale banken: die zijn er eerder geweest, en worden niet altijd opgevolgd, dus daar kan je als belegger niet echt op anticiperen. Misschien zullen de banken niet durven/kunnen taperen, juist vanwege de klappen die dat op kan gaan leveren.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 13:23

Jebus4life

BE User

Ik zou graag wat winst willen maximaliseren met opties; dus ik heb me wat ingelezen (een tijd terug al, maar wil er nu pas iets mee doen). Ik zit wel met een paar vragen over mijn aanpak voor ik start:

Kwestie van te starten wil ik in eerste instantie enkel Shell (RDSA) gebruiken, dit is een aandeel waar ik heel recent (door een eigen domme fout) niet uitgestapt ben toen ik mijn target behaalde (RDSA was een korte termijn belegging gezien de sterke onderwaardering na corona). Mijn target was €20,13 (dat gehaald was, maar mijn sell order stond domweg op €21,13 :+ )

Maar nu lijkt het me in mijn situatie eigenlijk lucratiever om covered calls te schrijven?
Situatie:
GAK: €16,016
Koers: €19,55 op moment van schrijven
Target: €20,13 (25% winst na kosten)

Als ik nu ga kijken naar het schrijven van een call optie met een prijs van €20 per aandeel:
In januari 2022 loopt dat tegen een koers van €0,30 (*100) dus €30 (- kosten); niet indrukwekkend, maar wel ietsje meer dan dat ik zelf zou verkopen aan €20,13.

Maar (heel extreem), ik kan op zich ook een optie schrijven voor december 2025 (over 4 jaar dus), tegen diezelfde €20, maar daar krijg ik dan een premie voor van €2,55 (*100) dus €255.

Uiteraard zijn er nog tig mogelijkheden tussenin. Ik vermoed dus dat bij die langere termijn optie (en dus hogere optiekoersen) dat het probleem/risico is dat het aandeel zal moeten stijgen tot boven de €22,55 vooraleer deze wordt uitgeoefend (€20 van de call optie + €2,55 van de optiepremie) waardoor je in het geval van een covered call het RDSA aandeel in je portefeuille moet houden totdat de optie verloopt (in het voorbeeld, 4 jaar). Je krijgt dan wel je dividend tussendoor, maar verder staat het wel vast?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:51
Jebus4life schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:15:
...
Maar (heel extreem), ik kan op zich ook een optie schrijven voor december 2025 (over 4 jaar dus), tegen diezelfde €20, maar daar krijg ik dan een premie voor van €2,55 (*100) dus €255.

Uiteraard zijn er nog tig mogelijkheden tussenin. Ik vermoed dus dat bij die langere termijn optie (en dus hogere optiekoersen) dat het probleem/risico is dat het aandeel zal moeten stijgen tot boven de €22,55 vooraleer deze wordt uitgeoefend (€20 van de call optie + €2,55 van de optiepremie) waardoor je in het geval van een covered call het RDSA aandeel in je portefeuille moet houden totdat de optie verloopt (in het voorbeeld, 4 jaar). Je krijgt dan wel je dividend tussendoor, maar verder staat het wel vast?
In principe is elke koers boven de 20 winst voor de koper van de call, je kan hem dan namelijk kopen voor 20 en verkopen tegen de huidige koers (transactiekosten even buiten beschouwing gelaten). Dus je kan uitoefening verwachten bij een koers boven de 20, niet bij een koers boven de 22,5.

• Pistachenootje
Aart Bey schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:56:
@Pistachenootje Wat de markt gaat doen lijkt me vooral een kwestie van vraag en aanbod. Da's toch geen gek idee?
Dat is zeker geen gek idee maar daar naast spelen verwachtingen een grote rol. Als iedereen al weet dat die vraag stapsgewijs steeds minder gaat worden dan wordt dat mi. nu al ingeprijsd, waardoor de prijs bewegingen veel geleidelijker worden.
Misschien zullen de banken niet durven/kunnen taperen, juist vanwege de klappen die dat op kan gaan leveren.
Nou ze durven het wel want het taperen is al begonnen. Ze doen dat geleidelijk om die grote klappen te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
"Een nieuwe reclamecampagne van DeGiro kan volgens de concurrentie niet door de beugel. Onlinebroker Lynx heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) wegens misleiding. Volgens Lynx is DeGiro niet eerlijk en transparant over gerekende nieuwe klanttarieven. Een andere broker, Bux, overweegt eveneens een klacht in te dienen."
https://fd.nl/financiele-...ding-door-concurrent-lynx

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Jebus4life Een goeie vuistregel voor opties vind ik om altijd te zorgen dat ze gecoverd zijn wanneer ze uitgevoerd kunnen worden. Bij het kopen van een call dus voldoende om het aandeel 100x te kopen en schrijven van een put idem. Voor het schrijven van een call zou je dus het liefst de aandelen al hebben of gereed te zijn deze te kopen mochten ze wel de strike prijs behalen gezien bij een geschreven call er geen limiet is aan je verlies.

PS: Zelf helaas wel overexposed in mijn opties en afgelopen weken wel van geleerd.. gelukkig zonder blaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:32

Ik zou een extra rekening openen bij een andere bank, zoals openbank. Deze rekening is gratis. Je krijgt dan een maestro bankpas. Pinnen in de winkels is gratis, geld halen bj de automaat is gratis voor maximaal 5 keer per maand (daarboven moet je gaan betalen).
Ik gebruik deze pinpas om mijn betalingen te doen, mijn pinpas van mijn hoofdbankrekening laat ik lekker thuis. Mochten ze om wat voor reden dan ook mijn pinpas van openbank geskimt of gejat hebben dan is dat vervelend maar geen ramp.

Jaren geleden heb ik ooit bij webwereld gelezen dat een vrouw bestolen werd van al jaar spaargeld.
Helaas is dit bericht er niet meer, maar wel dit bericht (behoorljik ingekort):

https://www.geenstijl.nl/...loodtzak_jatte_54000_eur/

Een vrouw ging haar auto parkeren en liep naar de betaalautomaat. Toen ze bezig was met betalen zat achter haar een man die gebrekkig Nederlands sprak. Hij zei dat hij geen pinpas heeft maar wel contact geld aan haar kon geven en vroeg of ze een kaartje voor hem wou kopen.
Ze draaide zich toen om naar de betaalautomaat en wou hem helpen. Toen ze om keek was hij weg.

Ze dacht, vreemd. Toen ging ze naar huis. Toen ze ging internetbankieren zag ze dat al haar spaargeld van iets van 50K weg was.
Wat bleek. Toen ze bezich was om voorzichzelf te betalen met haar pinpas zat achter haar die man. Hij keek de pincode af. Toen de man haar aansprak en ze omdraaide zat voor haar de vrouw van de man die de pinpas van de vrouw eruit haalde en een andere pinpas weer in de betaalautomaat stopte (die er hetzelfde uit zag).
De man en vrouw gingen toen snel weg en stopten de pinpas van de vrouw in een random reader van de bank. Even de afgekeken pincode invoeren en voila ze zaten in de bankrekening van de vrouw.
Paar handelingen en foetsie was haar spaargeld.

Kortom rondlopen met een pinpas van de ABNAMRO en/of Rabobank met op de rekening een groot saldo of nog erger een beleggingsrekening met een heel veel groter saldo is niet verstandig.

Om kansen te verkleinen zou ik bij meerdere brokers/banken gaan beleggen. Kans dat ze allen gehackt worden wordt zo kleiner. Ook is dit prettiger in het geval een bank of broker omvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 23-12-2021 20:07 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:39

de Peer

under peer review

Je had de boel ook eerst naar fitvermogen kunnen overzetten. Die vergoeden dan je verkoopkosten.

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-09 19:11
Iemand hier toevallig al eens naar gekeken:

https://www.grutto.com/nl/grutto-aandelen-hoe-werkt-het

Geinig bedrijf met potentie maar zie zelf weinig heil in deze structuur (certificaten van coöperatie). Er is bovendien een terugkoop optie voor de eigenaren na 5 jaar, wanneer ze mogelijk echt winstgevend worden. Er is een AFM bijsluiter beschikbaar op de site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:54
https://www.iex.nl/Artike...een-verborgen-kosten.aspx

Wat een soap.. lekker krom proberen te praten wat recht is

[ Voor 18% gewijzigd door Atomius op 23-12-2021 20:50 ]

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:42
besteller2019 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:37:

Geinig bedrijf met potentie maar zie zelf weinig heil in deze structuur (certificaten van coöperatie). Er is bovendien een terugkoop optie voor de eigenaren na 5 jaar, wanneer ze mogelijk echt winstgevend worden. Er is een AFM bijsluiter beschikbaar op de site.
Nee bedankt voor het posten. Best wel geinig concept, maar de waardering is wel “stevig” te noemen. Negatief ev, verlies van 8 ton over 9 maanden en de toko dan wel op dik 20 mln waarderen.

Blijkbaar wel voldoende animo want al 3 kwart vol. Zal wel vanwege het feelgood idee zijn.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

besteller2019 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:37:

Toevallig ook naar gekeken. Het crowdfundingplatform waar zij gebruik van maken geeft mij de rillingen, dus ik blijf hier ver van weg. De propositie zelf vind ik ook niet echt interessant. Wel leuk voor de fans van het bedrijf natuurlijk die om ideële redenen willen investeren en niet zozeer op zoek zijn naar een economisch rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2021 20:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:20
Net andersom toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

dedicared gsm en telefoonnummer enkel gebruiken voor internetbankieren en beleggen?

jouw issue is voor mij ook reden om de spaarrekening bij een derde bank aan te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door bombadil op 23-12-2021 22:39 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• phantom09
bombadil schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:37:
[...]

dedicared gsm en telefoonnummer enkel gebruiken voor internetbankieren en beleggen?

jouw issue is voor mij ook reden om de spaarrekening bij een derde bank aan te houden.
En dan bedoel je neem ik aan een ouderwets simpel GSM toestel zoals de ouderwetse nokia 3310?
Daarnaast moet je een 06 nummer gebruiken die bij niemand bekend is. Zo verklein de je kans op sim hi-jacking.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 23-12-2021 22:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16
Jebus4life schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:15:
Ik zou graag wat winst willen maximaliseren met opties; dus ik heb me wat ingelezen (een tijd terug al, maar wil er nu pas iets mee doen). Ik zit wel met een paar vragen over mijn aanpak voor ik start:

Kwestie van te starten wil ik in eerste instantie enkel Shell (RDSA) gebruiken, dit is een aandeel waar ik heel recent (door een eigen domme fout) niet uitgestapt ben toen ik mijn target behaalde (RDSA was een korte termijn belegging gezien de sterke onderwaardering na corona). Mijn target was €20,13 (dat gehaald was, maar mijn sell order stond domweg op €21,13 :+ )

Maar nu lijkt het me in mijn situatie eigenlijk lucratiever om covered calls te schrijven?
Situatie:
GAK: €16,016
Koers: €19,55 op moment van schrijven
Target: €20,13 (25% winst na kosten)

Als ik nu ga kijken naar het schrijven van een call optie met een prijs van €20 per aandeel:
In januari 2022 loopt dat tegen een koers van €0,30 (*100) dus €30 (- kosten); niet indrukwekkend, maar wel ietsje meer dan dat ik zelf zou verkopen aan €20,13.

Even een kritische noot. Volgens mij maak je het veel te ingewikkeld voor jezelf. Je zegt zelf dat Shell een korte-termijn positie is. Twee simpele vragen. Ten eerste: waarom heb je Shell gekocht? En ten tweede: welke termijn had je in gedachten toen je het aandeel kocht? Dat zijn de belangrijke vragen, de rest is bijzaak.

Mijn hele simpele advies zou zijn: als je wou verkopen maar dat is door een foutje niet gelukt: verkoop het dan nu. Het handelt nog geen drie procent lager dan de prijs waarop je had willen verkopen, wat maakt dat nou uit in het grote plaatje. Wat veel gevaarlijker is is dat je nu ineens je hele strategie aan het omgooien bent en aan het kijken bent naar opties die in 2025 expireren voor wat in eerste instantie een korte-termijn positie was. En zo te lezen ben je bepaald geen optie-expert.

Die opties zijn volgens mij geen oplossing voor je probleem maar een nodeloos ingewikkelde manier om het probleem niet onder ogen te zien.

Onvoorstelbaar!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:56

tuinïnen

Eventus stultorum magister

de Peer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:18:
[...]

Je had de boel ook eerst naar fitvermogen kunnen overzetten. Die vergoeden dan je verkoopkosten.
Was natuurlijk op zoek naar iets minder cowboy ipv meer :) edit: kom er nu pas achter dat het NN Group is, dat maakt het weer wat degelijker lijkt me. De kwaliteit van de website deed mij dit niet direct vermoeden.

Bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken

Mijn spaarrekeningen heb ik inderdaad ook bij een andere bank met het oog op veiligheid. Bij twee banken inbreken / codes verzamelen / pasjes is nog altijd lastiger dan 1.

Ga dan ook mijn keuze voor ABN Beleggen nog wel even heroverwegen. Voelt wel heel veilig als in dat het een solide partij is maar dat ze via mijn eigen rekening toegang hebben en dat dit dan ook de tegenrekening is wel een gevaar. Misschien in de praktijk gezien nog wel een groter gevaar dan het omvallen van een broker die dan ook het bewaarbedrijf niet goed heeft ingeregeld.

[ Voor 8% gewijzigd door tuinïnen op 23-12-2021 23:09 ]

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 13:23

Jebus4life

BE User

writser schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:58:
[...]

Even een kritische noot. Volgens mij maak je het veel te ingewikkeld voor jezelf. Je zegt zelf dat Shell een korte-termijn positie is. Twee simpele vragen. Ten eerste: waarom heb je Shell gekocht? En ten tweede: welke termijn had je in gedachten toen je het aandeel kocht? Dat zijn de belangrijke vragen, de rest is bijzaak.

Mijn hele simpele advies zou zijn: als je wou verkopen maar dat is door een foutje niet gelukt: verkoop het dan nu. Het handelt nog geen drie procent lager dan de prijs waarop je had willen verkopen, wat maakt dat nou uit in het grote plaatje. Wat veel gevaarlijker is is dat je nu ineens je hele strategie aan het omgooien bent en aan het kijken bent naar opties die in 2025 expireren voor wat in eerste instantie een korte-termijn positie was. En zo te lezen ben je bepaald geen optie-expert.

Die opties zijn volgens mij geen oplossing voor je probleem maar een nodeloos ingewikkelde manier om het probleem niet onder ogen te zien.
Ik probeer gewoon te achterhalen hoe ik bepaalde aspecten van opties dien te interpreteren, dat doe ik liever met een aandeel als RDSA dat ik toch van de hand wil doen boven de €20 in vergelijking met een aandeel waar ik long in zit en gewoon aan het bekijken ben hoe ik mijn rendement kan maximaliseren.

Jij kijkt naar de huidige koers misschien als "maar 3%", maar op het aantal aandelen dat ik van de hand wil doen is dat verschil van zo'n 0,64 cent best behoorlijk.

Om iets te noemen met fictieve bedragen:
Op 1000 aandelen is dat €640
Met 10 calls over een periode van 4 weken is dat +- €800
Met 10 calls over een periode van 4 jaar is dat +- €3000
*Volgens mijn berekeningen die ik dus aan het bekijken ben of ze kloppen, en uiteraard ervanuitgaand dat de opties worden uitgevoerd

Ik ben niet van plan opties te schrijven over die periode van 4 jaar, ik probeer gewoon te begrijpen wat de exacte implicaties zijn van elke keuze ;)

Maar een call over een periode van 4 a 12 maanden lijkt me dus wel interessant. Ik geloof dat RDSA op een gegeven moment (misschien volgende week, misschien over een jaar) terug over de €20 gaat en dan stap ik uit. Ik MOET niet verkopen, ik hou gewoon vast aan vooropgestelde strategie en rendement. In tussentijd hengel ik mijn dividend wel binnen terwijl ik wacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Jebus4life op 23-12-2021 23:38 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Ik ben wakker gemaakt mbt pensioenbeleggen. Ik ben nu 31 jr, heb doorgaans weinig aftrekposten voor IB, wat geld over en wil eigenlijk wel mijn jaarlijkse vrije ruimte beleggen op de beurs, zodat ik later een leuke pensioenaanvulling overhou.

Ik vind beleggen interessant en heb er een visie op, maar wil niet actief beheren (althans, niet voor pensioen, hoger risico trades doe ik niet custody). Uitgangspunt is horizon 39 jr (pensionleeftijd 70) en ieder jaar vrije ruimte bijstorten. Omdat mijn pensioenfonds ook al voor mij belegd, in een “mandje van alles” wil ik niet onbewust dermate diversificeren dat ik spiegel wat het PF al voor mij doet. Ik wil juist wat meer thematisch beleggen.

Ik denk dat China aan belang gaat inwinnen (mede door hun (call it what you want) politiek) en met name bedrijven die voorzien in de behoeftes van de middenklasse (gezondheidszorg/industrie) hiervan gaan profiteren. Tevens zie ik veel potentieel in EM landen en dan met name Vietnam/Thailand/India etc. Ik denk erover om via de Giro (ik vind het een fijn platform en mijn portefuille is (nog) klein) aan te kopen:

- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc ( IE00BK5BQT80)
Simpelweg goede ETF voor All World aandelen spreiding (Dit om wat meer gewicht in aandelen te krijgen overall, gezien lange beleggingshorizon)

- VanEck Vectors New China ESG UCITS ETF (IE0000H445G8)

- iShares MSCI EM UCITS ETF USD (Acc) (IE00B4L5YC18)

Ik heb al veel goede en leerzame commentaren in dit topic voorbij zien komen, daarom ben ik benieuwd of iemand dit idee sterk kan afraden, andere zienswijzen heeft, een beter alternatief ziet of een specifiek aandachtspunt ziet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt hier wel wat overlap, misschien bewust, misschien niet.
  • VWRL bevat al 4% China.
  • iShares EM is voor bijna 1/3 (32%) China.
Om hier dan nog extra China bij te pakken (en dan ook via een ETF met relatief hoge kosten voor een ETF van 0,6%), lijkt me persoonlijk niet de beste keuze, tenzij je echt zwaar overwogen in China wilt zitten.

En alle ETFs die je noemt hebben last van dividendlek.

[ Voor 7% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-12-2021 09:05 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Stewie!

Keen must die!

RickXX schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:29:
Ik ben wakker gemaakt mbt pensioenbeleggen. Ik ben nu 31 jr, heb doorgaans weinig aftrekposten voor IB, wat geld over en wil eigenlijk wel mijn jaarlijkse vrije ruimte beleggen op de beurs, zodat ik later een leuke pensioenaanvulling overhou.

Ik vind beleggen interessant en heb er een visie op, maar wil niet actief beheren (althans, niet voor pensioen, hoger risico trades doe ik niet custody). Uitgangspunt is horizon 39 jr (pensionleeftijd 70) en ieder jaar vrije ruimte bijstorten. Omdat mijn pensioenfonds ook al voor mij belegd, in een “mandje van alles” wil ik niet onbewust dermate diversificeren dat ik spiegel wat het PF al voor mij doet. Ik wil juist wat meer thematisch beleggen.

Ik denk dat China aan belang gaat inwinnen (mede door hun (call it what you want) politiek) en met name bedrijven die voorzien in de behoeftes van de middenklasse (gezondheidszorg/industrie) hiervan gaan profiteren. Tevens zie ik veel potentieel in EM landen en dan met name Vietnam/Thailand/India etc. Ik denk erover om via de Giro (ik vind het een fijn platform en mijn portefuille is (nog) klein) aan te kopen:

- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc ( IE00BK5BQT80)
Simpelweg goede ETF voor All World aandelen spreiding (Dit om wat meer gewicht in aandelen te krijgen overall, gezien lange beleggingshorizon)

- iShares MSCI EM UCITS ETF USD (Acc) (IE00B4L5YC18)

Ik heb al veel goede en leerzame commentaren in dit topic voorbij zien komen, daarom ben ik benieuwd of iemand dit idee sterk kan afraden, andere zienswijzen heeft, een beter alternatief ziet of een specifiek aandachtspunt ziet!
Het is goed dat je een beleggingsovertuiging hebt (China) en daarop wilt inzetten. Ik ken mensen die al 20 jaar vol overtuiging in China zitten en er niet een beter rendement op hebben gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
@RickXX

Ik zou niet puur alleen naar je Pensioenrekening kijken maar naar je totale portefuille.

Dus zoals je zegt je pensioenfonds en mogelijk op je gewone beleggingsrekening al wereldwijd belegt, en je pensioenrekening op dit moment nog vrij klein is, kan je ook kiezen om volledig in EM/China te gaan (zal overigens geen populaire mening zijn op dit forum :P ).

Ik heb bijvoorbeeld voor mijn pensioenrekening wel een 11-tal losse aandelen geselecteerd. Een beetje voor de lol, maar vooral zodat ik op mijn gewone rekening niet zo snel in de verleiding kom op actief te gaan beleggen en lekker in de ETF's blijf zitten (VTI, VXUS en TDT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:11
Ik heb deze week een start gemaakt met het langzaam overhevelen van mijn centen vanuit DeGiro (VWRL) naar Rabobank. Zo ben ik gestart met wat er geparkeerd stond op het Giro account en wat ik nog niet belegd had.

Enfin lang verhaal kort. Vorige week vrijdag een simpele beleggersrekening geopend, daar geld op gestort en vervolgens 2 maandelijkse orders aangemaakt voor NT Wld en Em.

Voor het geld wat ik al overgeheveld heb 2 eenmalige orders aangemaakt waarbij de verdeling op 88/12 staat.
Nu heb ik me al redelijk ingelezen op NT en de doorlooptijden, dus ik ging al uit van een +2 vanaf wanneer de order geplaatst is.

Order is maandag geplaatst, ik had verwacht dat deze op woensdag uiterlijk uitgevoerd zou worden.
Nu zie ik dat gisteren de EM uitgevoerd is en dat de Wld nog steeds lopend is. Waar kan dit door komen?
Ik dacht dat het misschien komt door transactiekosten of iets dergelijks, maar zover ik kan zien zit dit bij de koersprijs inbegrepen. Ik heb wat eurotjes extra overgemaakt in de hoop dat de order vandaag wel uitgevoerd wordt.

Iemand een idee of is het een kwestie van geduld hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Je zou zoiets kunnen vervangen door een gewone China ETF die zo'n 2x zo goedkoop zijn.

Hier wat voorbeelden: https://www.justetf.com/e...rtField=ter&sortOrder=asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
...mijn jaarlijkse vrije ruimte ...
Je geeft aan ook via je werkgever pensioen op te bouwen, dit betekend waarschijnlijk dat je vrije ruimte zo goed als nihil zal zijn tenzij je uit de afgelopen 7 jaar nog reserveringsruimte heb. Zelf als je part-time zou werken met dus een part-time pensioen zal je A-factor dusdanig zijn dat er weinig jaarruimte over zal blijven.

Tenzij je pensioen & premie deplorabel zijn en je werkgever niet meebetaald aan je pensioen, dan zal de A-factor misschien gunstig zijn. Althans, zo gaat het bij mij al 15 jaar met werkgevers die wel en niet aan pensioenregelingen deden.

Misschien dat iemand die het nog beter weet dit kan weerspreken in jou voordeel.

Voor de duidelijkheid, ik praat over de aftrek van pensioenvoorzieningen van de IB.

[ Voor 5% gewijzigd door S7E-Vigi op 24-12-2021 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
S7E-Vigi schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:18:
[...]

Je geeft aan ook via je werkgever pensioen op te bouwen, dit betekend waarschijnlijk dat je vrije ruimte zo goed als nihil zal zijn tenzij je uit de afgelopen 7 jaar nog reserveringsruimte heb. Zelf als je part-time zou werken met dus een part-time pensioen zal je A-factor dusdanig zijn dat er weinig jaarruimte over zal blijven.
Hangt er helemaal vanaf hoe zijn compensatie is opgebouwd. Als er bijvoorbeeld een vergoeding leaseauto, of bonuscomponent is, dan telt dat vaak niet mee in het salaris waarover pensioen opgebouwd wordt bij de werkgever. Dat levert dan vrije ruimte op die gebruikt kan worden, ook als de pensioenopbouw in basis al goed te noemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
tomtom901 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:19:
[...]

Hangt er helemaal vanaf hoe zijn compensatie is opgebouwd. Als er bijvoorbeeld een vergoeding leaseauto, of bonuscomponent is, dan telt dat vaak niet meer in het salaris waarover pensioen opgebouwd wordt bij de werkgever. Dat levert dan vrije ruimte op die gebruikt kan worden, ook als de pensioenopbouw in basis al goed te noemen is.
Ah ok, een auto van de zaak valt bij mij tot nu toe toevallig altijd samen met een werkgever zonder pensioenregeling dus dat verklaard het een en ander, goed om te weten, bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
S7E-Vigi schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:22:
[...]

Ah ok, een auto van de zaak valt bij mij tot nu toe toevallig altijd samen met een werkgever zonder pensioenregeling dus dat verklaard het een en ander, goed om te weten, bedankt! _/-\o_
Met vergoeding leaseauto bedoelde ik juist in plaats van de auto, een (extra) vergoeding vanuit de werkgever in plaats van de auto (denk aan bijv het uitbetalen van leasebudget).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
tomtom901 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:26:
[...]

Met vergoeding leaseauto bedoelde ik juist in plaats van de auto, een (extra) vergoeding vanuit de werkgever in plaats van de auto (denk aan bijv het uitbetalen van leasebudget).
Duidelijk, die situatie heb ik nooit gehad en juist omdat een auto van de zaak belachelijk veel bijtelling veroorzaakte heb ik zelf een auto gekocht. In plaats van bijtelling kreeg ik een kilometervergoeding van 30 cent per kilometer waar ik nooit een cent extra belasting over heb hoeven betalen boven de 19 cent. Ik weet niet hoe mijn werkgever dat regelde maar het was 100% legaal . Dit leverde jaarlijks de duizenden euro's op die ik heb belegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Overigens kan je ook in normale situaties met een pensioenregeling jaarruimte hebben. De maximale inleg in je pensioenregeling kan afhankelijk zijn van je leeftijd en dat kan een factor A opleveren waarmee je nog steeds wat jaarruimte hebt.

Zo is mijn jaarruimte ongeveer even hoog als de jaarlijkse inleg in mijn pensioenregeling :)

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-09 14:47
Ik zou graag willen peilen hoe jullie aankijken tegen een strategie om risico's af te bouwen in het geval van pensioenbeleggen.

Van oudsher hoor/lees ik veel over het langzaam vergroten van het deel 'obligaties' ten opzichte van aandelen/eft's/fondsen, zodat je aan het einde van de rit voornamelijk risicoloos belegd.

Maar de keerzijde is natuurlijk, dat tegen het einde van de rit, waar het opgebouwde vermogen hoog is, een verschuiving naar voornamelijk obligaties (of andere risico-arme, dus weinig renderende beleggingen) killing is voor de verdere opbouw. Terwijl alle grafiekjes juist laten zien dat in die laatste paar jaar je vermogen 'explodeert' (neem de regel van 72: bij een jaarlijk rendement van 7% verdubbelt je vermogen in ongeveer 10 jaar, dus die laatste 50% vermogensopbouw zou je juist halen in de laatste 10 jaar, maar dat gaat natuurlijk never nooit niet gebeuren als je tegen die tijd voor het grootste deel in matig/slecht renderende obligaties zit..

Is er ergens een online tool of rekensheet te vinden, waarmee je met het ingeven van bijvoorbeeld verwacht gemiddeld rendement op aandelen vs obligaties (en het ingeven van een volatiliteitswaarde voor de 'onzekerheid) een aantal simulaties of verwachtingswaarde kunt bepalen bij een gekozen 'switch van aandelen naar obligaties' strategie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16
Jebus4life schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:35:
Jij kijkt naar de huidige koers misschien als "maar 3%", maar op het aantal aandelen dat ik van de hand wil doen is dat verschil van zo'n 0,64 cent best behoorlijk.
De juiste aanpak hangt niet af van de bedragen waar je mee speelt. Je hebt Shell gekocht met een bepaald idee in gedachten en daar zou je idealiter naar moeten handelen. Laat je niet leiden door de bedragen die je misloopt omdat je een foutje hebt gemaakt. Het is niet zo dat je 6000 euro moet 'chasen' met opties omdat het een groot bedrag is en bij 60 euro prima je verlies kan nemen. Ook al voelt dat vaak wel zo.

Maar goed, doe lekker wat je zelf verstandig lijkt. Fijne kerst allen!

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:43
sahinasappelsap schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:51:
....
Nu heb ik me al redelijk ingelezen op NT en de doorlooptijden, dus ik ging al uit van een +2 vanaf wanneer de order geplaatst is.

Order is maandag geplaatst, ik had verwacht dat deze op woensdag uiterlijk uitgevoerd zou worden.
Nu zie ik dat gisteren de EM uitgevoerd is en dat de Wld nog steeds lopend is. Waar kan dit door komen?
Ik dacht dat het misschien komt door transactiekosten of iets dergelijks, maar zover ik kan zien zit dit bij de koersprijs inbegrepen. Ik heb wat eurotjes extra overgemaakt in de hoop dat de order vandaag wel uitgevoerd wordt.

Iemand een idee of is het een kwestie van geduld hebben?
Heb ik ook regelmatig, dan weer een fund holiday of dat je de order net te laat hebt ingevoerd om nog de volgende dag mee te nemen.

Ook de komende weken zijn er heel veel niet handels dagen. Gewoon rustig afwachten, komt vanzelf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 23-09 19:13

Zenix

BOE!

Omayyad schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:02:
Ik zou graag willen peilen hoe jullie aankijken tegen een strategie om risico's af te bouwen in het geval van pensioenbeleggen.

Van oudsher hoor/lees ik veel over het langzaam vergroten van het deel 'obligaties' ten opzichte van aandelen/eft's/fondsen, zodat je aan het einde van de rit voornamelijk risicoloos belegd.

Maar de keerzijde is natuurlijk, dat tegen het einde van de rit, waar het opgebouwde vermogen hoog is, een verschuiving naar voornamelijk obligaties (of andere risico-arme, dus weinig renderende beleggingen) killing is voor de verdere opbouw. Terwijl alle grafiekjes juist laten zien dat in die laatste paar jaar je vermogen 'explodeert' (neem de regel van 72: bij een jaarlijk rendement van 7% verdubbelt je vermogen in ongeveer 10 jaar, dus die laatste 50% vermogensopbouw zou je juist halen in de laatste 10 jaar, maar dat gaat natuurlijk never nooit niet gebeuren als je tegen die tijd voor het grootste deel in matig/slecht renderende obligaties zit..

Is er ergens een online tool of rekensheet te vinden, waarmee je met het ingeven van bijvoorbeeld verwacht gemiddeld rendement op aandelen vs obligaties (en het ingeven van een volatiliteitswaarde voor de 'onzekerheid) een aantal simulaties of verwachtingswaarde kunt bepalen bij een gekozen 'switch van aandelen naar obligaties' strategie?
Obligaties zijn over het algemeen iets veiliger, maar met de huidige rentes is dat de vraag. Je kan ook iets minder hard afbouwen en een kleiner aandeel obligaties. Bijvoorbeeld 40% maximaal en per jaar 5% obligaties erbij zodat je na 8 jaar op 40% zit.

Het is daarnaast nu ook de vraag, zijn obligaties wel verstandig met deze rentes? Ik zou eerder voor cash kiezen en een deposito ladder, maar dat is lastig met pensioenbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-09 14:47
Zenix schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:23:
[...]

Obligaties zijn over het algemeen iets veiliger, maar met de huidige rentes is dat de vraag. Je kan ook iets minder hard afbouwen en een kleiner aandeel obligaties. Bijvoorbeeld 40% maximaal en per jaar 5% obligaties erbij zodat je na 8 jaar op 40% zit.

Het is daarnaast nu ook de vraag, zijn obligaties wel verstandig met deze rentes? Ik zou eerder voor cash kiezen en een deposito ladder, maar dat is lastig met pensioenbeleggen.
Ik zit bij BND, en inderdaad is het Euro Staats Obligatiefonds de afgelopen 12 maanden met een kleine 3 procent gedaald (ik zit hier voor 15% in), terwijl EM een plus heeft van 6.7%, Small Caps een plus van ruim 22% en World Unhedged zelfs een plus van bijna 31%.

Verleidelijk om die 15% obligaties om zetten naar Small Caps of World, maar qua 'strategie' misschien niet slim... Lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
kwerty schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:22:
[...]

Heb ik ook regelmatig, dan weer een fund holiday of dat je de order net te laat hebt ingevoerd om nog de volgende dag mee te nemen.

Ook de komende weken zijn er heel veel niet handels dagen. Gewoon rustig afwachten, komt vanzelf goed.
Bedankt voor de toelichting. Ik ga het even een weekje aankijken en mocht het dan niet uitgevoerd zijn dan bel ik de bank even.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Omayyad schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:36:
[...]

Ik zit bij BND, en inderdaad is het Euro Staats Obligatiefonds de afgelopen 12 maanden met een kleine 3 procent gedaald (ik zit hier voor 15% in), terwijl EM een plus heeft van 6.7%, Small Caps een plus van ruim 22% en World Unhedged zelfs een plus van bijna 31%.

Verleidelijk om die 15% obligaties om zetten naar Small Caps of World, maar qua 'strategie' misschien niet slim... Lastig!
Ik heb de Euro Staats Obligaties omgezet naar de inflatievariant toen mij duidelijk werd dat de inflatie er nog wel even blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cueAt7an4ohcYlHVHgcUpHk_9yU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/va4aGwVDZgpPVjRPz1hfFkDF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wellicht heb je hier wat aan: https://www.portfoliovisualizer.com/monte-carlo-simulation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
S7E-Vigi schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:45:
[...]
Ik heb de Euro Staats Obligaties omgezet naar de inflatievariant toen mij duidelijk werd dat de inflatie er nog wel even blijft.
Ik ben benieuwd of dat een goede strategie is. Ik denk namelijk niet dat de inflatie nog hoger wordt. Misschien wel een periode met gelijkblijvende hoge inflatie maar ik weet niet of dat een positief rendement gaat opleveren.

Is er iemand meer bekend met dit soort inflatie linked obligaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 23-09 19:56
Jebus4life schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:35:
[...]

Ik probeer gewoon te achterhalen hoe ik bepaalde aspecten van opties dien te interpreteren, dat doe ik liever met een aandeel als RDSA dat ik toch van de hand wil doen boven de €20 in vergelijking met een aandeel waar ik long in zit en gewoon aan het bekijken ben hoe ik mijn rendement kan maximaliseren.

Om iets te noemen met fictieve bedragen:
Op 1000 aandelen is dat €640
Met 10 calls over een periode van 4 weken is dat +- €800
Met 10 calls over een periode van 4 jaar is dat +- €3000
*Volgens mijn berekeningen die ik dus aan het bekijken ben of ze kloppen, en uiteraard ervanuitgaand dat de opties worden uitgevoerd

Ik ben niet van plan opties te schrijven over die periode van 4 jaar, ik probeer gewoon te begrijpen wat de exacte implicaties zijn van elke keuze ;)

Maar een call over een periode van 4 a 12 maanden lijkt me dus wel interessant. Ik geloof dat RDSA op een gegeven moment (misschien volgende week, misschien over een jaar) terug over de €20 gaat en dan stap ik uit. Ik MOET niet verkopen, ik hou gewoon vast aan vooropgestelde strategie en rendement. In tussentijd hengel ik mijn dividend wel binnen terwijl ik wacht.
Belangrijk hierbij is wel om je te realiseren dat wanneer je een call van 12 maanden schrijft, en RDS staat volgende week op 20, je op dat moment niet kán verkopen (tenminste niet zonder de calls met veel verlies terug te kopen, en dat verlies is veel meer dan de winst op RDS). Je committeert je dus om de aandelen te houden tot het moment dat de calls expireren.

Met deze strategie limiteer je je potentiële winst gedurende de looptijd tot RDS op 20 + ontvangen premie, maar wel met de zekerheid dat wanneer RDS daalt (of lig onder de 20 blijft) je iig de ontvangen premie hebt.

En het kan dus ook gebeuren dat ze over 6 maanden op 30 staan, en over 12 maanden weer op 15. Terwijl je al die tijd niks kan doen. Kan je die rit uitzitten zonder je zuur te voelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Morty op 24-12-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Pistachenootje schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:01:
[...]

Ik ben benieuwd of dat een goede strategie is. Ik denk namelijk niet dat de inflatie nog hoger wordt. Misschien wel een periode met gelijkblijvende hoge inflatie maar ik weet niet of dat een positief rendement gaat opleveren.

Is er iemand meer bekend met dit soort inflatie linked obligaties?
Eens, weet ik ook niet zeker dus ik hou het goed in de gaten, als de trend weer daalt dan switch ik weer (is gratis) naar wat anders. Het hangt er van af wat de obligaties dan doen, de ECB gaat waarschijnlijk pas in 2023 de rente verhogen dus tot die tijd zou bij een stabiele inflatie de obligaties nog moeten voldoen als defensief onderdeel van de portefeuille maar dat is slechts een mening wegens een gebrek aan inhoudelijke kennis. Als ik mijn grafiek van de obligaties sinds 2013 bekijk dan zie ik vooral een dans rond de 0-rendement lijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty

Het probleem is natuurlijk dat rendement op de korte termijn zeer onvoorspelbaar is. Als je van het gemiddelde uitgaat heb je gelijk, maar wat als die laatste paar jaar er een beurs crash is en alles -50% gaat. Heb je dan nog een pensioen? Kan je dat risico dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:47
@Omayyad hetgeen @Morty hierboven aangeeft is exact de reden om het wel te doen. De jaren rond je pensioendatum zijn risicovol. Juist dan kun je je geen grote verliezen permitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Uiteindelijk is risico bereidheid natuurlijk wel een hele persoonlijke keuze. De standaardverhoudingen zijn over het algemeen nogal conservatief om de gemiddelde (niet financieel onderlegde) Nederlander te beschermen tegen onaangename verassingen.

Daar kan je best vanaf wijken als je wat beter financieel onderlegt bent. Maar dan moet je wel goed voor jezelf helder hebben welke risico's je bereid bent te nemen en wat de ondergrens is van pensioen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Beurzen VS zijn vandaag dicht.

Ik dacht dividend van VXUS vandaag te herinvesteren maar dat wordt dan maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:04:
Je hebt hier wel wat overlap, misschien bewust, misschien niet.
  • VWRL bevat al 4% China.
  • iShares EM is voor bijna 1/3 (32%) China.
Om hier dan nog extra China bij te pakken (en dan ook via een ETF met relatief hoge kosten voor een ETF van 0,6%), lijkt me persoonlijk niet de beste keuze, tenzij je echt zwaar overwogen in China wilt zitten.

En alle ETFs die je noemt hebben last van dividendlek.
Dank voor de tips, aan allen. Deze overweight is inderdaad misschien wel weer wat teveel, dat had ik niet gerealiseerd. Wellicht vragen naar de bekende weg, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden in dit topic. Zijn er goede ETF's (met lage kosten), bij voorkeur in de kernselectie van DEGIRO, die accumulating zijn en die geen last hebben van dividendlek? Voor zover ik heb gezien, is de DEGIRO in dit geval een sta in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
RickXX schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:38:
[...]

Dank voor de tips, aan allen. Deze overweight is inderdaad misschien wel weer wat teveel, dat had ik niet gerealiseerd. Wellicht vragen naar de bekende weg, maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden in dit topic. Zijn er goede ETF's (met lage kosten), bij voorkeur in de kernselectie van DEGIRO, die accumulating zijn en die geen last hebben van dividendlek? Voor zover ik heb gezien, is de DEGIRO in dit geval een sta in de weg.
Enkel de VanEck ETF's waarvan de ISIN nummer begint met NL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
https://www.meesman.nl/ni...assief-tot-in-de-puntjes/

Wat weet Meesman het toch allemaal weer helder en begrijpelijk op te schrijven.

Ook interessant voor iedereen die EM stiekem uit zijn portfolio wil kicken na afgelopen jaar. Denk aan de lange termijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
RickXX schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:38:
[...]

Alleen beleggingsfondsen en ETF's met een Nederlandse domicilie komen in aanmerking voor een FBI status maar zijn daarbij verplicht om dividend uit te keren. Wat je zoekt bestaat dus helaas niet.

Kijk daarnaast ook eens verder dan alleen DeGiro er zijn meerdere etc/fondsen met broker combinaties mogelijk. Ik zeg het niet met plezier maar neem deze post eens door: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 24-12-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:51
Morty schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:07:
[...]
En het kan dus ook gebeuren dat ze over 6 maanden op 30 staan, en over 12 maanden weer op 15. Terwijl je al die tijd niks kan doen. Kan je die rit uitzitten zonder je zuur te voelen?
Je hoeft niet heel de rit uit te zitten, je kan de call ook terugkopen als na verloop van tijd de koers is gedaald. Vaak koop ik opties weer terug als ze 80% in waarde zijn gedaald (door koersverloop en afname tijdwaarde). Zeker over zo'n lange periode met een aandeel als RDSA kan het makkelijk gebeuren dat je nog wat heel wat pieken en dalen krijg voor expiratie, daar kan je nog steeds van profiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
kwerty schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:22:
[...]

Alsof je het over de duivel hebt. Order is zojuist uitgevoerd :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Vraagje: is er wat voor te zeggen om te beleggen in verschillende ETF's die hetzelfde portfolio hebben om op die manier ervoor te zorgen dat je niet al je geld bij dezelfde organisatie onderbrengt? Bijv. 50% VWRL en 50% IWRD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 23-09 19:13

Zenix

BOE!

Vanguard en BlackRock zijn flinke jongens
Wikipedia: The Vanguard Group
Wikipedia: BlackRock

Ik zou me daar niet druk om maken. Het zijn geen hedgefondsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 24-12-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
Ik geloof wel dat ze groot en betrouwbaar zijn maar snap niet helemaal waarom je niet op dat niveau risico zou spreiden als we dat wel doen op andere niveaus en daar vervolgens wél heel moeilijk over doen (goud/zilver in verschillende kluizen/landen, crypto op verschillende exchanges, vastgoed op meerdere locaties, obligaties van verschillende landen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
reconf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:33:
Ik geloof wel dat ze groot en betrouwbaar zijn maar snap niet helemaal waarom je niet op dat niveau risico zou spreiden als we dat wel doen op andere niveaus en daar vervolgens wél heel moeilijk over doen (goud/zilver in verschillende kluizen/landen, crypto op verschillende exchanges, vastgoed op meerdere locaties, obligaties van verschillende landen etc).
Risicospreiding doe je normaliter alleen als daar gerede aanleiding toe is. Heb jij argumenten waarom je denkt dat het zinvol is om je voorstel door te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
reconf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:33:
Kluizen zijn eerder te vergelijken met brokers/rekeningen. Wat jij zegt met meerdere ETFs aanhouden voor risicospreiding is als verschillende soorten goud kopen i.p.v. alleen dezelfde goudstaven omdat je je fysieke goud wil diversificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reconf
Miki schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:02:
[...]

Risicospreiding doe je normaliter alleen als daar gerede aanleiding toe is. Heb jij argumenten waarom je denkt dat het zinvol is om je voorstel door te voeren?
Nou het is vooral een vraag... maar draai het eens om: waarom denk je dat jouw vermogen veilig is in een ETF uitgegeven door een enkel commercieel bedrijf? weet jij wat er met jouw vermogen gebeurt als deze omvalt? Ik weet wel dat de aandelen doorgaans opgeslagen zijn in een apart bewaarbedrijf, maar hoe transparant is dat nog als het gaat om een ETF? al is de kans groot dat je aan het eind van de rit je aandelen/geld wel terugkrijgt, als je uitgaat van vermogensopbouw voor bijvoorbeeld een pensioen en het duurt een aantal jaar voordat je je geld terug hebt, dan zou ik dat zeker een risico noemen (al is het alleen maar om het gemiste rendement).

[ Voor 13% gewijzigd door reconf op 24-12-2021 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Als je een passieve ETF hebt op een FTSE/MSCI benchmark, dan kan deze volgens mij behoorlijk simpel worden overgenomen door een concurrent. Dat hoeft zeker niet jaren te duren. Zat concurrenten die al precies zo'n zelfde ETF beheren die maar al te graag die AUM er bij willen hebben.

Het feit dat er nauwelijks wat de vinden is over failliete ETF-boeren zegt ook wel wat.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
reconf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:10:
[...]

Nou het is vooral een vraag... maar draai het eens om: waarom denk je dat jouw vermogen veilig is in een ETF uitgegeven door een enkel commercieel bedrijf? weet jij wat er met jouw vermogen gebeurt als deze omvalt? Ik weet wel dat de aandelen doorgaans opgeslagen zijn in een apart bewaarbedrijf, maar hoe transparant is dat nog als het gaat om een ETF? al is de kans groot dat je aan het eind van de rit je aandelen/geld wel terugkrijgt, als je uitgaat van vermogensopbouw voor bijvoorbeeld een pensioen en het duurt een aantal jaar voordat je je geld terug hebt, dan zou ik dat zeker een risico noemen (al is het alleen maar gemist rendement).
Sorry maar ik ga het niet omdraaien, je komt met een stelling en verder geen argumenten anders dan een vaag en onrealistisch scenario. Als het immers wel zou gebeuren dan zou ik me zorgen maken over hele andere dingen. Een Blackrock en een Vanguard kunnen niet zomaar even omvallen, daarvoor is de markt te zwaar gereguleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty
reconf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:10:
[...]

Nou het is vooral een vraag... maar draai het eens om: waarom denk je dat jouw vermogen veilig is in een ETF uitgegeven door een enkel commercieel bedrijf? weet jij wat er met jouw vermogen gebeurt als deze omvalt? Ik weet wel dat de aandelen doorgaans opgeslagen zijn in een apart bewaarbedrijf, maar hoe transparant is dat nog als het gaat om een ETF? al is de kans groot dat je aan het eind van de rit je aandelen/geld wel terugkrijgt, als je uitgaat van vermogensopbouw voor bijvoorbeeld een pensioen en het duurt een aantal jaar voordat je je geld terug hebt, dan zou ik dat zeker een risico noemen (al is het alleen maar om het gemiste rendement).
Dat is behoorlijk transparant en enorm gereguleerd. Zoals je al zegt, de onderliggende waarde van de ETF zit in een apart bewaarbedrijf. Wanneer Blackrock of Vanguard failliet zou gaan zullen er vele partijen staan te springen om het beheer zo over te nemen, daar zou je waarschijnlijk nauwelijks iets van merken.

En Blackrock en Vanguard hebben an zich niet echt risicovolle business modellen, en zitten wel stevig aan de 'too big to fail' kant. Kans dat die failliet gaan is sowieso wel heel erg klein.

Van alle dingen waar je je druk over kan maken staat deze wel bijzonder laag op mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
reconf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:57:
Vraagje: is er wat voor te zeggen om te beleggen in verschillende ETF's die hetzelfde portfolio hebben om op die manier ervoor te zorgen dat je niet al je geld bij dezelfde organisatie onderbrengt? Bijv. 50% VWRL en 50% IWRD?
Grote kans dat je je beter om dividend lekkage en je broker druk kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Veel tweakers in dit topic beleggen iedere maand een x bedrag passief (Dollar Cost Averaging). Dan komt het er dus op neer dat je de vrijblijvende intentie hebt dit bedrag iedere maand te beleggen. Met een stabiel inkomen en een zekere situatie zou je ook bereid kunnen zijn om deze intentie om te zetten naar een verplichting - en hier een premie mee verdienen - d.m.v. het schrijven van put opties.

Zijn er hier ook tweakers die dat doen? Ik zou zelf bereid zijn om deze verplichting aan te gaan, maar ik ben benieuwd naar de premies die hiermee verdiend kunnen worden. Koersinformatie van aandelen is gemakkelijk te vinden, maar waar vind ik informatie over optieprijzen?

Zijn de spreads bij opties even groot als bij aandelen?

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Maahes schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:32:
Veel tweakers in dit topic beleggen iedere maand een x bedrag passief (Dollar Cost Averaging).
Maandelijks een X bedrag inleggen is juist niet (perse) DCA. Lump sum vs DCA is als je nu een groot bedrag beschikbaar hebt en dat of in één keer, of gespreid, inlegt. Maar de meeste hier leggen een deel van het salaris in, en doen dat in een keer. Dus als je bv elke maand €1000 over houd dan ook elke maand €1000 inleggen. Zou je DCA willen doen met het bedrag dat je elke maand over houd zou je dus bv elke week €200-250 inleggen.
Lump sum vs DCA heb je bv bij een schenking, erfenis, of bv als je "te veel" op de spaarrekening hebt staan en besluit het overvloedige te beleggen. Dat je denkt "leg ik nu €10.000 in of €1000 over 10 maanden". Maar bij DCA heb je dat geld dan wel die hele periode op de rekening staan. Terwijl bij "maandelijks het salaris inleggen" je het geld natuurlijk niet op de rekening hebt staan (ik heb mijn werkgever in ieder geval nog niet weten te overtuigen om mijn salaris voor 2022 aan het begin van het jaar in één keer te betalen :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
RobertMe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:08:
[...]

Maandelijks een X bedrag inleggen is juist niet (perse) DCA. Lump sum vs DCA is als je nu een groot bedrag beschikbaar hebt en dat of in één keer, of gespreid, inlegt. Maar de meeste hier leggen een deel van het salaris in, en doen dat in een keer. Dus als je bv elke maand €1000 over houd dan ook elke maand €1000 inleggen. Zou je DCA willen doen met het bedrag dat je elke maand over houd zou je dus bv elke week €200-250 inleggen.
Lump sum vs DCA heb je bv bij een schenking, erfenis, of bv als je "te veel" op de spaarrekening hebt staan en besluit het overvloedige te beleggen. Dat je denkt "leg ik nu €10.000 in of €1000 over 10 maanden". Maar bij DCA heb je dat geld dan wel die hele periode op de rekening staan. Terwijl bij "maandelijks het salaris inleggen" je het geld natuurlijk niet op de rekening hebt staan (ik heb mijn werkgever in ieder geval nog niet weten te overtuigen om mijn salaris voor 2022 aan het begin van het jaar in één keer te betalen :+).
Bedankt voor je reactie, maar laten we er geen semantische discussie van maken over de betekenis van DCA. Het gaat mij er om het geld verdienen met het omzetten van een intentie naar een verplichting. Ik ben benieuwd naar of dit mogelijk is, de ervaringen, verwachte rendementen en andere zaken waar ik aan moet denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aart Bey
Maahes schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:32:
Veel tweakers in dit topic beleggen iedere maand een x bedrag passief (Dollar Cost Averaging). Dan komt het er dus op neer dat je de vrijblijvende intentie hebt dit bedrag iedere maand te beleggen. Met een stabiel inkomen en een zekere situatie zou je ook bereid kunnen zijn om deze intentie om te zetten naar een verplichting - en hier een premie mee verdienen - d.m.v. het schrijven van put opties.

Zijn er hier ook tweakers die dat doen? Ik zou zelf bereid zijn om deze verplichting aan te gaan, maar ik ben benieuwd naar de premies die hiermee verdiend kunnen worden. Koersinformatie van aandelen is gemakkelijk te vinden, maar waar vind ik informatie over optieprijzen?

Zijn de spreads bij opties even groot als bij aandelen?

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?
Ik weet niet of hier structureel iets extra mee te verdienen is. Er kan vaak een klein beetje premie geïncasseerd worden, maar eens in de zoveel tijd loopt de koers hard op waardoor je geen assignment krijgt en dus koersstijging van het aandeel misloopt, en later tegen een hogere prijs moet aanschaffen. Op termijn heffen die twee elkaar min of meer op, zou ik verwachten.

Heb een poosje het tegenovergestelde gedaan (korte ATM calls schrijven op langere diep ITM calls), maar daar heb je hetzelfde probleem: vaak een klein winstje, en dan af en toe een fors verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik ben voor mijn nichtje van 14 aan het kijken om een beleggingsrekening te openen (op haar naam, onder haar beheer). Ik kan voor de Rabobank gaan, waar ze haar betaalrekening heeft, maar dan heeft ze 5 euro per kwartaal vaste kosten. Kan het ergens goedkoper?

Meesman lijkt te kunnen maar daar is de minimum inleg wat hoog. Iemand die andere goedkope opties kent?

Edit: het zal in het begin om kleine bedragen gaan daarom zou het mooi zijn als het iets zonder vaste kosten is.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 25-12-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Aart Bey schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:22:
[...]

Ik weet niet of hier structureel iets extra mee te verdienen is. Er kan vaak een klein beetje premie geïncasseerd worden, maar eens in de zoveel tijd loopt de koers hard op waardoor je geen assignment krijgt en dus koersstijging van het aandeel misloopt, en later tegen een hogere prijs moet aanschaffen. Op termijn heffen die twee elkaar min of meer op, zou ik verwachten.

Heb een poosje het tegenovergestelde gedaan (korte ATM calls schrijven op langere diep ITM calls), maar daar heb je hetzelfde probleem: vaak een klein winstje, en dan af en toe een fors verlies.
Zoiets wil je i.m.o. ook niet structureel doen maar juist incidenteel wanneer de greeks gunstig zijn.
Maar goed ik ben dan ook geen optie expert :+ Ik handel heel sporadisch in opties als ik een duidelijke thesis heb en dan altijd goedkope OTM die ik als waardeloos beschouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:39:
Ik ben voor mijn nichtje van 14 aan het kijken om een beleggingsrekening te openen (op haar naam, onder haar beheer). Ik kan voor de Rabobank gaan, waar ze haar betaalrekening heeft, maar dan heeft ze 5 euro per kwartaal vaste kosten. Kan het ergens goedkoper?

Meesman lijkt te kunnen maar daar is de minimum inleg wat hoog. Iemand die andere goedkope opties kent?

Edit: het zal in het begin om kleine bedragen gaan daarom zou het mooi zijn als het iets zonder vaste kosten is.
buxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Goed idee. Ik heb totaal geen ervaring met hen. Ik neem aan dat je dan gewoon VWRL kan nemen? Simpel, goed gespreid en relatief goedkoop. Wel dividend lek maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ganz
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:39:

Fitvermogen wellicht een optie? Minimum inleg is volgens mij € 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
ganz schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:38:
[...]

Fitvermogen wellicht een optie? Minimum inleg is volgens mij € 25.
Bedankt voor het meedenken. Dat was een mooie optie geweest maar helaas alleen voor 18 jaar en ouder.

https://www.fitvermogen.nl/vragen

Update: volgens mij kunnen ze niet eens zelf een beleggingsrekening openen bij de Rabobank. Tenminste als ik het aanklik in hun app komt er een foutmelding. Dan zou Bux zero de logische optie worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 25-12-2021 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:36
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:48:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Dat was een mooie optie geweest maar helaas alleen voor 18 jaar en ouder.

https://www.fitvermogen.nl/vragen

Update: volgens mij kunnen ze niet eens zelf een beleggingsrekening openen bij de Rabobank. Tenminste als ik het aanklik in hun app komt er een foutmelding. Dan zou Bux zero de logische optie worden.
En Brand New Day dan?
Geen minimum inleg als ik het zo lees. Zit er zelf ook voor mijn kinderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Helix op 25-12-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:36
-

[ Voor 100% gewijzigd door Helix op 25-12-2021 19:57 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij