Ik zou graag wat winst willen maximaliseren met opties; dus ik heb me wat ingelezen (een tijd terug al, maar wil er nu pas iets mee doen). Ik zit wel met een paar vragen over mijn aanpak voor ik start:
Kwestie van te starten wil ik in eerste instantie enkel Shell (RDSA) gebruiken, dit is een aandeel waar ik heel recent (door een eigen domme fout) niet uitgestapt ben toen ik mijn target behaalde (RDSA was een korte termijn belegging gezien de sterke onderwaardering na corona). Mijn target was €20,13 (dat gehaald was, maar mijn sell order stond domweg op €21,13

)
Maar nu lijkt het me in mijn situatie eigenlijk lucratiever om covered calls te schrijven?
Situatie:
GAK: €16,016
Koers: €19,55 op moment van schrijven
Target: €20,13 (25% winst na kosten)
Als ik nu ga kijken naar het schrijven van een call optie met een prijs van €20 per aandeel:
In januari 2022 loopt dat tegen een koers van €0,30 (*100) dus €30 (- kosten); niet indrukwekkend, maar wel ietsje meer dan dat ik zelf zou verkopen aan €20,13.
Maar (heel extreem), ik kan op zich ook een optie schrijven voor december 2025 (over 4 jaar dus), tegen diezelfde €20, maar daar krijg ik dan een premie voor van €2,55 (*100) dus €255.
Uiteraard zijn er nog tig mogelijkheden tussenin. Ik vermoed dus dat bij die langere termijn optie (en dus hogere optiekoersen) dat het probleem/risico is dat het aandeel zal moeten stijgen tot boven de €22,55 vooraleer deze wordt uitgeoefend (€20 van de call optie + €2,55 van de optiepremie) waardoor je in het geval van een covered call het RDSA aandeel in je portefeuille moet houden totdat de optie verloopt (in het voorbeeld, 4 jaar). Je krijgt dan wel je dividend tussendoor, maar verder staat het wel vast?