Uniciteit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:54:
De laatste posts gaat het over inflatie, maar zijn er (onder andere daardoor) ook mensen die overwegen
voor de korte termijn meer cash en minder beleggingen aan te houden? Ik zie voor de korte termijn namelijk best wat beren op de weg.
Voor de korte termijn beren op de weg? Die termijn begon in 2019 eigenlijk al; het gebeurd zelden dat de conjunctuurklok zo lang stil staat op 'hoogconjunctuur'. Er waren toen al verschillende indicatoren dat het een keertje om zou moeten slaan, destijds adviseerden sommigen al om wat meer winsten te incasseren.
Toen kwam covid, met een kortdurende crash tot gevolg - totdat men realiseerde dat door overheidssteun en veel gratis geld, er helemaal niet zoveel bedrijven failliet zouden gaan. En kreeg juist de beurs, juist óók omdat de spaarrekening langzamerhand negatieve rente rekent en men toch rendement zoekt, een enorme oppepper.
1) Omikron
Deze is wellicht een inkopper omdat we de effecten hiervan de laatste 3 á 4 weken al op de beurs hebben gezien. Echter denk ik dat de zorgen om deze variant eerder nog wat ernstiger worden voordat ze afnemen. De besmettelijkheid is enorm groot, terwijl het nog onbekend is hoe ziek je er van wordt. Het is een kwestie van tijd totdat ook grote landen met flink strengere maatregelen komen - en dat zal meer effect hebben op de beurs dan een Nederland en Oostenrijk die lockdowns aankondigen.
Waarom zou het nu opeens wél negatieve prijzen tot gevolg hebben? Als we iets hebben geleerd de afgelopen varianten en golven, is het wel dat er massaal geld bijgedrukt zal worden. Geld wat toch voor een groot gedeelte in assets en stocks verdwijnt. Politiek wil niemand een economische crisis op zijn/haar geweten hebben, dus de geldkraan gaat gewoon weer open. Inflatie is tijdelijk (of misschien niet) - maar liever inflatie, dan dat de economische conjunctuur zijn werk doet.
Waarom denk je dat dat beleid bij Omnikron anders is? Waarom zou de reeële economie en de waarde van een aandeel nu wel opeens weer overeen komen?

2) Renteverhogingen
In het voorjaar staan, in de VS, een aantal renteverhogingen gepland en de ECB gaat mogelijk verder met afbouwen. Je kunt het argumenten maken: dat is bekend en eigenlijk al in de beurskoersen verwerkt. Tegelijkertijd gaan we een fase in die we in de VS en Europa al héél lang niet meer hebben gezien - en dat brengt toch onzekerheid met zich mee.
Dit is imho een valide punt van zorg. Renteverhoging betekent minder investeringen, minder besteding, totdat men de beleggingsrekening aan gaat boren -> aandelen dalen in waarde bij een hogere verkoopdruk, marktsentiment slaat om, terwijl rente op de spaarrekening weer toeneemt. Dat zal ooit moeten gaan gebeuren.
Maar zolang covid heerst, denk ik dat men hier zeer, zeer voorzichtig mee gaat zijn. Dit kan nog jaren goed gaan.
3) Rusland/Oekraïne
Het is uiterst onzeker of er wat gaat gebeuren tussen Rusland en Oekraïne... maar er zijn wel een hoop waarschuwingssignalen.
Eens; overigens zijn dit soort 'world events' een uitgerekende kans om rare dingen te doen. Lijkt me ook goed om in de gaten te houden, maar ook hiervoor geldt: dit kan nog jaren goed gaan.
De laatste 1-2 jaar voor een crash, doen aandelenmarkten en andere assets het altijd bovengemiddeld goed. De meeste euro's verdien je precies in de periode dat het 't meeste risico oplevert, op een of andere manier is dat altijd in balans
Ik snap dan ook heel goed je punten van zorg, ik deel ze ook. Tegelijkertijd ziet het er imho niet heel veel anders uit dan een jaar geleden (althans, nu beginnen we ook nog last te krijgen van inflatie, je euro op de spaarrekening verliest waarde).
Waarom toen niet, en nu wel?