Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:00
Helix schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:50:
[...]

En Brand New Day dan?
Geen minimum inleg als ik het zo lees. Zit er zelf ook voor mijn kinderen.
Ook een goede optie. Volgens dit artikel zijn de vaste kosten 0.63%. Misschien iets duurder dan Bux zero? (totale kosten incl. dividendlek)

https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 25-12-2021 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
reconf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:33:
Ik geloof wel dat ze groot en betrouwbaar zijn maar snap niet helemaal waarom je niet op dat niveau risico zou spreiden als we dat wel doen op andere niveaus en daar vervolgens wél heel moeilijk over doen (goud/zilver in verschillende kluizen/landen, crypto op verschillende exchanges, vastgoed op meerdere locaties, obligaties van verschillende landen etc).
Ik snap deze zorg wel, en overweeg hetzelfde. Is de kans groot dat Vanguard of Blackrock failliet gaat? Nee. Durf ik mijn pensioen, 25 jaar aan spaargeld op die kans in te zetten?

Dat iets niet gebeurd is betekent niet dat het niet kan gebeuren. Kijk naar Lehman brothers. Kijk naar de huizenmarkt destijds.

Anderhalf jaar geleden werd weer duidelijk hoe het hele financiele stelsel met touwtjes en tape aan elkaar vast zit. Slechts een 30% val en er waren al diverse beperkingen, IB stond zaken niet meer toe vanwege "volatility", etc. Ik blijf prima stilzitten tijjdens het scheren, maar er zijn er genoeg instellingen die dat niet kunnen vanwege leverage, kapitaaleisen, of andere zaken die ik niet ken. De gevolgen daarvan baren mij meer zorgen dan de het tijdelijke waardeverlies van IWDA tijdens een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:21
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:17:
[...]

Ook een goede optie. Volgens dit artikel zijn de vaste kosten 0.63%. Misschien iets duurder dan Bux zero? (totale kosten incl. dividendlek)

https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/
Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met beleggen. Dus kan je niet veel wijzer maken denk ik :P
Wat ik zocht was een simpele manier om voor mijn kinderen te (index)beleggen op hun eigen naam. Dat kon o.a. bij Brand New Day of Meesman.
Meesman was iets goedkoper, maar daar moet je minimaal 100 euro per maand inleggen.

Bij Brand New Day krijg je ook een rekeningnummer van BND op haar naam, kun je eventueel delen met anderen die ook een keer iets willen inleggen voor je nichtje.
Wat ik me even afvraag of je bij Bux Zero wel op naam van een kind een rekening kunt openen. En ga je zelf een aantal keer per jaar VWRL kopen? Het voordeel van een indexfonds vond ik dat je gewoon kunt inleggen en het wordt vanzelf belegd, geen gedoe verder. Niet per se een hele ETF kopen oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Helix op 25-12-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Helix schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:51:
[...]
Wat ik me even afvraag of je bij Bux Zero wel op naam van een kind een rekening kunt openen.
Goede vraag. Dat weet ik nog niet. Ik hoop dat ze het zelf kunnen openen en dat ze zelf alles kunnen doen. Mijn insteek is vooral dat ik ze wil leren beleggen. Als ze het zelf kunnen is dat een plus wat mij betreft.
En ga je zelf een aantal keer per jaar VWRL kopen? Het voordeel van een indexfonds vond ik dat je gewoon kunt inleggen en het wordt vanzelf belegd, geen gedoe verder. Niet per se een hele ETF kopen oid.
VWRL is wat mij betreft ook een index fonds. Weliswaar een exchange traded one :) Dat ze geen fracties kan kopen is inderdaad wel een nadeel. Misschien dat het aanschaffen van een ETF wat lastiger is voor een 14 jarige maar dat leert ze denk ik snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:16
Pistachenootje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:39:
Meesman lijkt te kunnen maar daar is de minimum inleg wat hoog. Iemand die andere goedkope opties kent?
Even voor de zekerheid: als je kiest voor automatisch per incasso inleggen dan kan dit bij Meesman vanaf 100€ per maand. Je hoeft dan geen eerste minimum inleg van 10.000€ te doen maar je kunt gewoon vanaf 0€ beginnen.

Ik begrijp dat 100€ per maand voor een 14jarige wat veel is 😊 maar wat had je zelf in gedachten eigenlijk? 5€ per maand zakgeld inleggen? Lijkt me ook wel een volatiel moment om te starten. Aan de andere kant is het natuurlijk mooi om jong te beginnen en ervaring op te doen met kleine bedragen. Als op die leeftijd 50€ opeens 40€ wordt door een dip dan voelt dat hetzelfde als bij veel grotere bedragen als je ouder bent. Maar het leed is nog te overzien 😁. Dan kun je al prima leren of je de neiging hebt tot buy high sell low bijv.

[ Voor 25% gewijzigd door Radiodurans op 26-12-2021 00:47 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
Maahes schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:32:
Veel tweakers in dit topic beleggen iedere maand een x bedrag passief (Dollar Cost Averaging). Dan komt het er dus op neer dat je de vrijblijvende intentie hebt dit bedrag iedere maand te beleggen. Met een stabiel inkomen en een zekere situatie zou je ook bereid kunnen zijn om deze intentie om te zetten naar een verplichting - en hier een premie mee verdienen - d.m.v. het schrijven van put opties.

Zijn er hier ook tweakers die dat doen? Ik zou zelf bereid zijn om deze verplichting aan te gaan, maar ik ben benieuwd naar de premies die hiermee verdiend kunnen worden. Koersinformatie van aandelen is gemakkelijk te vinden, maar waar vind ik informatie over optieprijzen?

Zijn de spreads bij opties even groot als bij aandelen?

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?
Interessante gedachte. Dus stel je verkoopt nu 12 puts, 1 voor elke maand in 2022. Je neemt dan direct een positie in de markt voor een heel jaar aan inleg (een soort van lumpsum dus). Als de koers hoger staat dan de strike dan heb je de optiepremie verdiend en koop je de aandelen gewoon, zoals je ook zonder optie gedaan had. Als de koers lager staat dan ben je verplicht te kopen tegen de hogere strike.
Je hebt dus een flinke downside en ter compensatie daarvan krijg je de optiepremie. Is het dat je waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 16:05
DappereDodo schreef op zondag 26 december 2021 @ 06:33:
[...]

Interessante gedachte. Dus stel je verkoopt nu 12 puts, 1 voor elke maand in 2022. Je neemt dan direct een positie in de markt voor een heel jaar aan inleg (een soort van lumpsum dus). Als de koers hoger staat dan de strike dan heb je de optiepremie verdiend en koop je de aandelen gewoon, zoals je ook zonder optie gedaan had. Als de koers lager staat dan ben je verplicht te kopen tegen de hogere strike.
Je hebt dus een flinke downside en ter compensatie daarvan krijg je de optiepremie. Is het dat je waard?
Ik zou het sowieso niet een heel jaar vooruit doen , de meeste tijdswaarde loopt er in de laatste maanden uit. Zet je je nu al vast tegen de huidige koersen dan mis je de werking van de volatiliteit. En samen met de tijdswaarde is daar het geld te verdienen.

Voor het gemak neem ik even aan dat de markt inefficiënt is. Veel economen gaan nog altijd uit van een efficiënte markt waar de prijzen altijd slechts korte tijd onjuist zijn. En dan zou er dus nooit echt geld te verdienen zijn. Ik ga zelf dus uit van een inefficiënte markt.

Dan zijn er altijd mensen die moeten verkopen op ongunstige momenten.

Als lange termijn belegger moet je in de markt zitten. Alles timen is onbegonnen werk maar met opties is er wel wat te verdienen. Ik hou het simpel daalt een van de aandelen die ik sowieso voor de lange termijn wil hebben op enig moment fors. Dan schrijf ik opties met expiratiedatum 1 of 2 maanden verder. En zet ik de verkoopprijs nog een stukje lager.

Wordt die prijs gehaald op die dag prima, zo niet ook geen probleem. Krijg ik een assignment, geen probleem dat geld is er.

Andersom doe ik het ook stijgt een aandeel fors dan schrijf ik calls op dezelfde wijze. Ik ga altijd uit van aankoopprijs plus 30% als strike.

Ik doe dit nu af en toe en dat is best leuk, ik ga het uitbreiden om te zien of er structureel een beter rendement in zit.

Uitgaande van de efficiënte markt theorie zou dat niet zo zijn. Omdat zeker als particulier je een informatie achterstand hebt. Maar het is een leuk experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
Maahes schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:32:
Veel tweakers in dit topic beleggen iedere maand een x bedrag passief (Dollar Cost Averaging). Dan komt het er dus op neer dat je de vrijblijvende intentie hebt dit bedrag iedere maand te beleggen. Met een stabiel inkomen en een zekere situatie zou je ook bereid kunnen zijn om deze intentie om te zetten naar een verplichting - en hier een premie mee verdienen - d.m.v. het schrijven van put opties.

Zijn er hier ook tweakers die dat doen? Ik zou zelf bereid zijn om deze verplichting aan te gaan, maar ik ben benieuwd naar de premies die hiermee verdiend kunnen worden. Koersinformatie van aandelen is gemakkelijk te vinden, maar waar vind ik informatie over optieprijzen?

Zijn de spreads bij opties even groot als bij aandelen?

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?
Bedenk je wel dat één optie contract over 100 aandelen gaat. Dat is bijvoorbeeld bij VWRL zo’n 10.000 euro. Ik heb zo’n vermoeden dat wanneer je elke maand 10.000 euro te er investeren hebt je de vraag niet hier zou stellen… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:07
Ik heb op dit moment ongeveer 50% van mijn beleggingen via de Rabobank in een ishare MSCI world index ETF zitten. De andere helft zit bij fitvermogen in de 2 bekende world en EM fondsen.

Graag zou ik de MSCI world ETF omruilen voor een aandelenfonds zonder dividentlek. En ik zie op dit moment niet voldoende voordeel van het spreiden om de extra kosten van de Rabobank te verantwoorden dus ga helemaal over naar fitvermogen.

Ik wil graag het risico om een deel van mijn rendement te verliezen vanwege een plotse beursbeweging tijdens deze transactie zoveel mogelijk beperken. Mijn idee is dus om op exact hetzelfde moment de 2 NN fondsen te kopen via de Rabobank en de MSCI world ETFs te verkopen. Ik heb voldoende 'spaargeld' om deze transactie te coveren zodat deze exact tegelijk plaats kan vinden en hoef niet te wachten tot de ETF transactie is voltooid.

Omdat ETFs en fondsen qua koers/inventariswaarde net anders werken vraag ik me af of er een moment van de dag is (bijvoorbeeld tijdens het gesloten zijn van de beursen) dat geschikter zou zijn om deze transactie uit te voeren zodat het eerder beschreven risico zo klein mogelijk blijft? Aka dat de fondsen na verkoop van mijn ETFs toch net duurder worden waardoor ik een stuk rendement verlies.

Als laatste wil ik dan de NN fondsen overboeken vanuit de Rabobank naar fitvermogen. Zover ik begrijp vraagt de Rabobank hier een vergoeding voor en compenseert fitvermogen dit? Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en is dit echt zo simpel als een formuliertje invullen en klaar is kees? Of doe ik onnodig moeilijk en is het veel logischer de aankoop van de fondsen gewoon via fitvermogen te doen en gelijktijdig mijn ETFs bij de Rabobank te verkopen en de verkoopkosten bij fitvermogen te declareren?

[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 26-12-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:05
Morty schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:48:
[...]

Bedenk je wel dat één optie contract over 100 aandelen gaat. Dat is bijvoorbeeld bij VWRL zo’n 10.000 euro. Ik heb zo’n vermoeden dat wanneer je elke maand 10.000 euro te er investeren hebt je de vraag niet hier zou stellen… ;)
Dus jij denkt dat mensen met veel geld altijd alles al weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Radiodurans schreef op zondag 26 december 2021 @ 00:32:
[...]
Even voor de zekerheid: als je kiest voor automatisch per incasso inleggen dan kan dit bij Meesman vanaf 100€ per maand. Je hoeft dan geen eerste minimum inleg van 10.000€ te doen maar je kunt gewoon vanaf 0€ beginnen.
Had ik inderdaad gelezen. Beide criteria zijn voorlopig te hoog voor haar. Hoeveel ze precies wil gaan inleggen zal moeten blijken, maar wel een stukje minder dan dat.

Ik ga morgen eens bellen met de Rabobank waarom ze daar kennelijk niet zomaar mag beginnen met beleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Maahes Met opties maak je een situatie vaak onnodig complex. Factoren waar je geen/weinig zicht op hebt beïnvloeden je rendement. Wat ook al genoemd is, voor het maandelijks inleggen (relatief lage inleg) is het lastig een match te vinden op euro volume.
Als je eenmaal FO bent, zou je kunnen overwegen om call opties te schrijven, in plaats van aandelen verkopen om in je uitgaven te voorzien. Je kapitaal is dan op z'n grootst, dus het zal qua bedragen in ieder geval beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 20:42
Ik vraag me af of mensen welke, bijvoorbeeld, bij FitVermogen NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund en NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund bezitten, of bij een andere broker een soort gelijke combinatie, nog extra spreiden in bijvoorbeeld Vanguard FTSE All-World ETF? Voor een deel is het dan dubbel. Ik vraag me af of mensen welke in een ETF zitten spreiden of all-in in een enkele ETF zitten? Dit omdat een ETF al gespreid is? Wellicht risico per broker spreiden?

Hoe sneller/meer je in ETF stopt hoe harder het potentieel zou kunnen gaan (bewust vaag want geen garanties), maar mijn gevoel spreekt dit weer tegen. Dus ik ben benieuwd hoe anderen hier mee om gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Anonyymm Jouw vraag wordt letterlijk enkele posts hierboven besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ja, het is dubbel, maar het maakt uiteindelijk ook weinig uit (aangenomen dat de diverse brokers/ETFs/fondsen vrijwel gelijke kosten hebben). Het is in mijn optiek niet nodig, het brengt vrijwel geen extra spreiding met zich mee, maar veel kwaad kan het ook niet.

Het totaalbedrag per ETF/fonds maakt niet uit voor wat je kan verwachten: 100K in 1 World ETF geeft hetzelfde verwachte rendement als 50K in 1 World ETF en 50K in een andere World ETF.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-12-2021 15:27 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17
Ik ben ook aan het kijken om in een ETF te beleggen, maar hoe kies je een goede ? Ik zou kiezen voor een ETF waarbij opbrengsten opnieuw gekapitaliseerd worden, en ik zou willen focussen op de Europese markt (ik heb momenteel wat aandelen in portefeuille die in USD noteren, dus ik wil wel wat spreiding).
De aandelen die ik heb zijn tech-bedrijven, daarom zou ik dus niet zozeer in een tech-gerelateerde index beleggen.
Ik dacht zelf al aan deze:
- Lyxor STOXX Europe 600 Financial Services UCITS
- Lyxor STOXX Europe 600 Industrial Goods & Services UCITS

Wat is nu de beste strategie; in één keer instappen, of gespreid instappen ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 16:04
whoami schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:47:
Ik ben ook aan het kijken om in een ETF te beleggen, maar hoe kies je een goede ? Ik zou kiezen voor een ETF waarbij opbrengsten opnieuw gekapitaliseerd worden, en ik zou willen focussen op de Europese markt (ik heb momenteel wat aandelen in portefeuille die in USD noteren, dus ik wil wel wat spreiding).
De aandelen die ik heb zijn tech-bedrijven, daarom zou ik dus niet zozeer in een tech-gerelateerde index beleggen.

Heb je al de start post is goed doorgenomen?

Een breed gespreide indexfonds is voor de meeste beleggers de beste optie. Zie https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
whoami schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:47:

Dat een aandeel in USD noteert zegt vrij weinig over de spreiding. Het gaat er uiteindelijk om waar, en in welke currency, een bedrijf zijn geld verdient. Bijvoorbeeld Microsoft heeft al een behoorlijke spreiding omdat ze over de hele wereld geld verdienen.

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van regio- of sectorspecifieke ETFs omdat ze over het algemeen hogere kosten en lagere liquiditeit hebben, en bovendien geloof ik niet in stock/regio/sector picken.
Maar als je opzoek wilt naar ETFs dan vind ik www.justetf.com een goede site waar je makkelijk kan vergelijken.

En wat betreft instappen: historisch gezien geeft 'lump sum' het beste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 20:42
@Herko_ter_Horst dank voor je antwoord. Wat dan wellicht een nuttigere afweging zou zijn is om iets van een obligatie etf ernaast te nemen. Met de achterliggende gedachte om wat 'bescherming' op te nemen. Weer wat leuk uitzoek werk om van te leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Wellicht een leuke vraag/discussiepunt zo richting het einde van het jaar:
Stel dat je de oudejaarstrekking zou winnen (er doet hier natuurlijk niemand mee met zo'n belabberde expected value, maar stel!) van 30 miljoen.
Hoe zou je dat beleggen? Zou je hetzelfde blijven beleggen als je nu doet? Waarom (niet)?

Ik zit nu zelf volledig in aandelenfondsen. Bij 30 miljoen zou mijn focus gaan naar kapitaalbehoud i.p.v. vermogensgroei. Ik denk dat ik dan een 'permanent portfolio' stijl zou implementeren met een significante allocatie naar obligaties en goud, naast aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Paar procent fysiek goud. Om mocht er ooit iets raar gebeuren weg te kunnen. (soort doomsday prepper maatregel dus) verder gewoon lekker grote ETFs. Ik versla de markt toch niet, dus wat si er anderrs dan nu, behalve de grootte van het bedrag?

Maar ik zou dus gewoon nog steeds voor groei gaan. In principe groeit de markt, en zelfs al gaat er 80% af, dan nog is het prima om daarna alsnog weer van het rendement te leven :)

[ Voor 27% gewijzigd door ArthurMorgan op 27-12-2021 10:42 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:54

Zenix

BOE!

Longcat schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:36:
Stel dat je de oudejaarstrekking zou winnen (er doet hier natuurlijk niemand mee met zo'n belabberde expected value, maar stel!) van 30 miljoen.
Hoe zou je dat beleggen? Zou je hetzelfde blijven beleggen als je nu doet? Waarom (niet)?

Ik zit nu zelf volledig in aandelenfondsen. Bij 30 miljoen zou mijn focus gaan naar kapitaalbehoud i.p.v. vermogensgroei. Ik denk dat ik dan een 'permanent portfolio' stijl zou implementeren met een significante allocatie naar obligaties en goud, naast aandelen.
Met 30 miljoen en kapitaalbehoud zou ik het volgende doen
- 10% Cash, deposito ladder en meerdere banken voor risico spreiding (depositogarantiestelsel)
- 10% Vastgoed, paar huizen voor het maandelijks inkomen
- 10% Obligaties
- 5% Schilderijen, fysiek goud of collectors items (auto's) oftewel fysieke dingen die niet zomaar kunnen verdampen.
- 5% Crypto met zoveel geld kan je best een beetje risico nemen.
- 60% Aandelen, gewoon ETF's inderdaad.

In denk dat ik er wel plezier in kan hebben om dit allemaal zelf te regelen en uit te volgen. Dit zal dus een hobby worden.

Dit is totaal anders dan wat ik nu doe, bij mij zit 90% in de ETF's simpelweg omdat ik veel risico moet nemen om uiteindelijk mijn doel te bereiken. Met 30miljoen heb ik dat doel al binnen en gaat het om geld behouden en inflatie verslaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 27-12-2021 10:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:10

Lijkt me niet rationeel. Als je 30 miljoen hebt heb je juist een veel grotere capaciteit om tegenslagen op te vangen dan met je huidige vermogen. Daarnaast is de beste bescherming van kapitaal op de lange termijn gewoon een hoge vermogensgroei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zou zelf alle leningen (inclusief margin / box spreads) aflossen, een klein deel (zeg, een miljoen) alloceren naar iets meer zekerheid waarmee ik voor onbepaalde tijd aan alle uitgaven kan voldoen, en met wat er overblijft na de 'wishlist' uitgaven de rest blijven beleggen zoals ik nu doe. "Het hoeft niet meer" zie ik niet als een reden om geen vermogensgroei meer na te streven.

Wat mij betreft is 'kapitaalbehoud' als strategie iets dat vooral zinvol is als je nét over je doelvermogen zit en geen lange beleggingshorizon meer hebt. Als je er al vele malen overheen zit (en dat zit je als je die 30 miljoen ontvangt) dan ben je zelfs met een 95% verlies nog ruimschoots financieel onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30

Het eerste half miljoen euro ben je direct al kwijt aan vermogensbelasting een dag later. Leuker kunnen we het niet maken :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:59

Ik zou een vermogensbeheerder zoeken die dat lekker kan regelen en dan zelf iets leukers / interessanters gaan doen.

Maargoed. Ik doe überhaupt niet mee aan de loterij, dus ik heb mijn eigen fondsen maar weer gebalanceerd voor het nieuwe jaar. :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 27-12-2021 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Enige wat ik echt anders zou doen is meer zekerheid op zoeken. Ik hoef van 30 miljoen geen 60 miljoen te maken en zou de grootste investering splits in passief in ETFs en actief met een vermogensbeheerder.

Daarnaast zou ik naast hier en daar wat stockpicks mij met name willen bezighouden in het helpen van andere. Ik weet alleen nog niet in welke vorm maar daar kan ik tegen die tijd in alle rust of nadenken.

[ Voor 19% gewijzigd door Deveon op 27-12-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

Afhankelijk van hoe mijn leven er dan uit zou komen te zien zou ik overwegen (want nog niet uitgezocht, want nog niet gewonnen) om een gedeelte niet in de standaard ETFs te zetten voor vermogengroei, maar in wat meer high dividend als uitkerend spending money.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morty
Mij strategie zou totaal niet veranderen, alleen de tijdslijn wel. Het zou m'n pensioen naar voren halen, en daarom zou ik eerder terug schalen in risico. Dus geen hefbomen meer en juist obligaties gaan toevoegen.

Mar verder gewoon in dezelfde index fondsen en zeker geen actief beheer. Ook met dergelijke bedragen presteert actief namelijk nog steeds slechter dan de markt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
De jaarlijkse deponering is weer gedaan in mijn prive portefeuille. Waar een deel steevast op een divident en een etf gaat besteed ik ook altijd een deel aan zaken waarvan ik verwacht dat ze lekker gaan lopen. Vorige picks waren tesla en asml bijvoorbeeld. Jaar daarvoor basic fit (na de corona halving)

Dit jaar heeft coinbase mijn aandacht. Vrij nieuw aandeel dat tot nu toe een zeer hoge volatiliteit laat zien. Maar ik zie ook: een gigantische groei in YTD winst. met de SEC ripple zaak komt er definitief een uitspraak op 14 januari die, of het nou een positief of negatief bericht is, het handelsvolume gigantisch gaat laten stijgen over de hele linie. Het enige risico dat ik zie is als de hele coin markt op de schop gaat of dat ze gehackt worden. Maar zelfs dan beleg ik liever in een exchange dan in individuele munten zelf. Met de offchance dat hoe populairder crypto wordt hoe meer dit aandeel gaat opleveren.

Hoe kijken jullie naar dit aandeel als long investering? Dus niet crypto ansich maar een beurs waarop die verhandeld wordt en waar de omzet en winst afhankelijk is van de handelfrequentie.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 27-12-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Mijn strategie zou verwacht ik niet veranderen. Het volgen van een wereld marktkapitalisatie index is al een goede keuze, en met actief handelen (al is dat met "klein" speelgeld) verwacht ik het niet beter te doen dan de markt.

Al zou ik niet de volle 30m in beleggen steken. Daar gaat ook een deel naar het "ideale plekje" naar toe. Het vinden daarvan en het vervolgens opknappen/inrichten naar eigen smaak.
(maar ik mag niet meedoen met de staatslotterij :P aangezien ik niet in NL woon)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique

Leuke hypothese. Ik zou wat vastgoed in mooie vakantieoorden kopen en die verhuren in de periodes dat ik er zelf niet ben. De rest in (groei)divident en etf aandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MagniArtistique schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:07:
[...]

Leuke hypothese. Ik zou wat vastgoed in mooie vakantieoorden kopen en die verhuren in de periodes dat ik er zelf niet ben. De rest in (groei)divident en etf aandelen.
Ik zou juist álles huren, nooit meer de last van bezit. Hooguit net als nu één hoofdverblijf vanwege school van de kinderen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:36
Ik zou denk ik een mooi ideaalhuis ergens voor mezelf kopen, wat zeldzame auto's als belegging (iig Ferrari 288GTO / F40 denk ik). Hypotheek voor ouders en zusjes afbetalen 8)

Denk dat ik dan nog 25 miljoen overhoud.
Ik zou stoppen met werken, kijken of ik ergens een stuk grond kan kopen tbv een voedselbos.
Investeringen zou ik denk ik veel in passief stoppen (50%, ETF), grondstoffen 20%, obligaties 20% en wat speelgeld voor stockpicking ofzo. Oja, en 100k in Safemoon :+

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17
Morty schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:15:
[...]

Dat een aandeel in USD noteert zegt vrij weinig over de spreiding. Het gaat er uiteindelijk om waar, en in welke currency, een bedrijf zijn geld verdient. Bijvoorbeeld Microsoft heeft al een behoorlijke spreiding omdat ze over de hele wereld geld verdienen.

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van regio- of sectorspecifieke ETFs omdat ze over het algemeen hogere kosten en lagere liquiditeit hebben, en bovendien geloof ik niet in stock/regio/sector picken.
Maar als je opzoek wilt naar ETFs dan vind ik www.justetf.com een goede site waar je makkelijk kan vergelijken.

En wat betreft instappen: historisch gezien geeft 'lump sum' het beste rendement.
Het gaat mij niet zozeer om de geografische spreiding, eerder over het feit dat je met aandelen / fondsen / trackers die in vreemde valuta noteren, ook nog eens rekening moet houden met de wisselkoers.
Dat zie ik ook bij de trackers die in de openingspost worden vermeld, die noteren dan wel in EUR, maar de aandelen die deel uitmaken van de tracker, noteren in USD. Je rendement kan dus ook in 2 richtingen beinvloed worden door de wisselkoersen van de munt.
Mijn portefeuille bestaat momenteel voornamelijk uit aandelen die in USD noteren; dat wil zeggen dat ik die USD's ooit naar EUR zal moeten omzetten. Vandaar dat ik nu geinteresseerd ben in trackers die puur in EUR noteren en aandelen bevatten die in EUR noteren.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Misschien mis ik iets. Maar de wisselkoers is toch gewoon verwerkt in de prijs van het aandeel? Of ik nu aandelen Shell in Amsterdam, Londen of de VS heb, ze zijn allemaal praktisch hetzelfde waard. Ja bij verkoop en aankoop zit je met de wissel. maar eigenlijk is dat het enige moment dat het speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
ArthurMorgan schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:31:
Misschien mis ik iets. Maar de wisselkoers is toch gewoon verwerkt in de prijs van het aandeel? Of ik nu aandelen Shell in Amsterdam, Londen of de VS heb, ze zijn allemaal praktisch hetzelfde waard. Ja bij verkoop en aankoop zit je met de wissel. maar eigenlijk is dat het enige moment dat het speelt.
Daarbij: tenzij je van plan bent om via de beurs van turkije iets te kopen komt dat niet zo nauw. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:19

Ik zou exact hetzelfde doen als nu, namelijk een 'permanent portfolio' stijl hanteren met een significante allocatie naar obligaties en goud, naast aandelen. En o ja, met 5% crypto als moderne twist hierop. Achtergrond: voor nu omdat drawdowns groter dan een procent of 30 op portfolio niveau een aanslag zijn op vroeg pensioen datum, zeker als de beleggingshorizon aan het slinken is. En voor als ik 30 mln zou hebben: ik haat grote verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

30 miljoen zou voor mij een probleem zijn. Dat is namelijk vele malen meer dan ik nodig heb voor mijn verwachte levensonderhoud, zelfs in het allerslechtste scenario. Ik zou wat ik nodig heb gewoon beleggen op de manier die ik nu ook doe, maar dan is de vraag wat er moet gebeuren met wat overblijft. Het "gewoon ook" beleggen geeft dat geld nog geen doel. Het "gewoon" weggeven is ook niet zo snel gedaan, dat is de verantwoordelijkheid afschuiven.

Ja, ik snap dat het voor de meeste mensen letterlijk een luxeprobleem is dat ze maar wat graag zouden hebben, maar voor mij zou het een heel project zijn. In die zin komt het me wel uit dat de kans erop belachelijk klein is, dan moet ik al struikelen over het winnende lot en niemand moet aanspraak maken. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:15

Zou een behoorlijke tilt doen richting een family office setup, met een relatief stevige allocatie naar alternatives. Daarnaast veel equities en zou ik ook mijn vastgoed onderbrengen onder deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aart Bey
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-12-2021
Weet iemand of er ergens gehandeld kan worden in opties op de Turkse Lira? Ik zou wel wat OTM putjes willen aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Aart Bey op de meeste CFD platformen verwacht ik wel dat je in USD/TRY of EUR/TRY kan handelen (forex). Maar de vraag is of je wel op een CFD platform wilt zitten ;).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
MagniArtistique schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:00:
De jaarlijkse deponering is weer gedaan in mijn prive portefeuille. Waar een deel steevast op een divident en een etf gaat besteed ik ook altijd een deel aan zaken waarvan ik verwacht dat ze lekker gaan lopen. Vorige picks waren tesla en asml bijvoorbeeld. Jaar daarvoor basic fit (na de corona halving)

Dit jaar heeft coinbase mijn aandacht. Vrij nieuw aandeel dat tot nu toe een zeer hoge volatiliteit laat zien. Maar ik zie ook: een gigantische groei in YTD winst. met de SEC ripple zaak komt er definitief een uitspraak op 14 januari die, of het nou een positief of negatief bericht is, het handelsvolume gigantisch gaat laten stijgen over de hele linie. Het enige risico dat ik zie is als de hele coin markt op de schop gaat of dat ze gehackt worden. Maar zelfs dan beleg ik liever in een exchange dan in individuele munten zelf. Met de offchance dat hoe populairder crypto wordt hoe meer dit aandeel gaat opleveren.

Hoe kijken jullie naar dit aandeel als long investering? Dus niet crypto ansich maar een beurs waarop die verhandeld wordt en waar de omzet en winst afhankelijk is van de handelfrequentie.
Ik snap dat we allemaal liever over 30 miljoen fantaseren maar iemand die hier nog wat zinnigs over kan/wil zeggen? 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
MagniArtistique schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:20:
[...]
Ik snap dat we allemaal liever over 30 miljoen fantaseren maar iemand die hier nog wat zinnigs over kan/wil zeggen? 😇
Probleem met Coinbase lijkt me vooral de concurrentie positie. Volgens mij bieden Crypto.com, Kraken, Binance etc. dezelfde functionaliteit tegen vergelijkbare prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Pistachenootje schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:37:
[...]

Probleem met Coinbase lijkt me vooral de concurrentie positie. Volgens mij bieden Crypto.com, Kraken, Binance etc. dezelfde functionaliteit tegen vergelijkbare prijzen.
Klopt, coinbase is zeker niet de grootste (binance heeft volgens mij een veul grotere market cap x20 ofzo). Maar hij is met 45 miljoen actieve gebruikers te groot om nog ondergesneeuwd te raken door concurrenten.

Het is op dit moment ook de enige die verhandelbaar is. In de top 5 mee komt en een zeer laagdrempelige interface heeft waar nieuwe gebruikers makkelijk mee uit de voeten kunnen. Dus ik verwacht dat als crypto nog meer aanslaat men daar beter mee uit de voeten kan dan een binance en daarom populairder wordt naarmate jan met de pet begint met traden.

We hebben m inmiddels in portfolio. We gaan over een paar maandjes eens evalueren wat de Ripple rechtzaak teweeg heeft gebracht. 😉

[ Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 27-12-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:12

Freak187

geen

Ben nu een tijdje bezig om eens in de zoveel tijd wat geld in ETF’s te stoppen. Maar even een n00b vraag… er vanuit gaande dat EFT’s in principe altijd een beetje stijgen (zeker op de lange termijn), kost een ETF ook steeds meer. Dus iedere keer betaal ik meer voor een ETF deel….

Hoe doet Meesman dat? Waarom kan ik daar wel met een vast bedrag inleggen per maand? Is dat omdat Meesman het geld van meerdere personen gebruikt om aankopen te doen?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Freak187 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:29:
Ben nu een tijdje bezig om eens in de zoveel tijd wat geld in ETF’s te stoppen. Maar even een n00b vraag… er vanuit gaande dat EFT’s in principe altijd een beetje stijgen (zeker op de lange termijn), kost een ETF ook steeds meer. Dus iedere keer betaal ik meer voor een ETF deel….

Hoe doet Meesman dat? Waarom kan ik daar wel met een vast bedrag inleggen per maand? Is dat omdat Meesman het geld van meerdere personen gebruikt om aankopen te doen?
Meesman zijn geen ETF's maar beleggingsfondsen en die kan je in fracties kopen.
Een ETF en een beleggingsfonds kunnen dezelfde index volgen. Daarnaast kan je een ETF de hele dag door mee handelen op de beurs, terwijl een beleggingsfonds maar één keer kan aankopen/verkopen per dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 27-12-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Freak187 in aansluiting op wat Zenix hierboven zegt; bij de grootbanken kun je in dezelfde onderliggende beleggingsfondsen als Meesman investeren; NT world, EM en small cap. Deze kan je ook als fracties kopen.

Aangezien je zelf in ETFs belegt is het ook verstandig om op dividendlekkage te letten. Hier kun je de effecten van dividend lekkage zien: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:17
Pistachenootje schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:07:
@Freak187 in aansluiting op wat Zenix hierboven zegt; bij de grootbanken kun je in dezelfde onderliggende beleggingsfondsen als Meesman investeren; NT world, EM en small cap. Deze kan je ook als fracties kopen.

Aangezien je zelf in ETFs belegt is het ook verstandig om op dividendlekkage te letten. Hier kun je de effecten van dividend lekkage zien: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Denk ik te makkelijk als ik bij een inleg van €500/maand voor 30 jaar zeg dat het mij eigenlijk niet zoveel uitmaakt of een resultaat heb van +451k of +445k of+434k? Dat is (voor mijn beoogde doel) dan toch maar kleingeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Bobmeister schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:23:
[...]

Denk ik te makkelijk als ik bij een inleg van €500/maand voor 30 jaar zeg dat het mij eigenlijk niet zoveel uitmaakt of een resultaat heb van +451k of +445k of+434k? Dat is (voor mijn beoogde doel) dan toch maar kleingeld.
Dan ga je uit van het gemiddelde rendement, stel dat het rendement een stuk meer is, dan zijn de kosten ook hoger en de verschillen. En blijft je inleg altijd 500 per maand? Mijn inkomen groeit elk jaar nog en zou mij niet verbazen dat mijn inleg over een paar jaar ook wat meer gaat worden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Longcat
@Bobmeister Mensen in dit topic, en zeker beginners, hebben (om verschillende redenen) nog wel eens de neiging om veel aandacht te besteden aan zaken die van secundair belang zijn.
Als je vermogen wil opbouwen, zal je eerst geld over moeten houden. Al zet je dat op een spaarrekening, dan ben je vermogen aan het opbouwen. Als je het gaat beleggen, zal het op de lange termijn wat harder groeien. Dan ben je eigenlijk al op 99%.
VWRL of IWDA, wel of niet EM en smallcaps, lump sum of DCA, dat doet er allemaal niet zo toe. Aan de andere kant, als je in dit topic bent is het vanzelfspreken dát je geld opzij zet en belegt.
Tegelijkertijd zijn stap 1 en 2 (geld opzij zetten en beleggen en 'sticking to the plan') wellicht juist het moeilijkst. Zodra de beurs corrigeert, staat het hier vol met posts van mensen die hun aankopen nog even uitstellen of hun strategie aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bobmeister schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:23:
[...]
Ik zou eerder op de kosten letten. Je hebt het daar over een verschil van 17.000 EUR. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar persoonlijk probeer ik dat soort besparingen zeker te pakken.

Ander voorbeeld met 500/maand 30 jaar zijn de kosten voor Fitvermogen geschat op ~12.400. De kosten voor DeGiro/VWRL zijn geschat op ~31.000. Dat is bijna 18.000 EUR verschil (echte verschil kan meer of minder zijn omdat prestaties kunnen afwijken).

Verder zijn er natuurlijk ook andere belangrijke verschillen: spreiding, ESG, mogelijkheden, veiligheid, gemak, automatisch inleggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Pistachenootje schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:53:
[...]

Ik zou eerder op de kosten letten. Je hebt het daar over een verschil van 17.000 EUR. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar persoonlijk probeer ik dat soort besparingen zeker te pakken.

Ander voorbeeld met 500/maand 30 jaar zijn de kosten voor Fitvermogen geschat op ~12.400. De kosten voor DeGiro/VWRL zijn geschat op ~31.000. Dat is bijna 18.000 EUR verschil (echte verschil kan meer of minder zijn omdat prestaties kunnen afwijken).

Verder zijn er natuurlijk ook andere belangrijke verschillen: spreiding, ESG, mogelijkheden, veiligheid, gemak, automatisch inleggen etc.
Misschien een domme vraag hoor, maar wat zijn dat voor kosten? De kosten voor aankoop van ETF aandelen, elke maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wokkelz schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:03:
[...]

Misschien een domme vraag hoor, maar wat zijn dat voor kosten? De kosten voor aankoop van ETF aandelen, elke maand?
Dat zijn alle kosten bij elkaar dus de kosten van de fondsen, eventuele dividend lekkages en kosten van de broker.
Hier kan je de details zien: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:12

Freak187

geen

Ik had dezelfde vraag als wokkelz... als ik ETF's blijf kopen vanuit DeGiro kernselectie, zijn die kosten toch verwaarloosbaar? Hoe kom je aan 17.000 euro aan kosten (over de gehele looptijd)?

Ik lees een jaarlijkse bijdrage van 2,50 euro aan DeGiro.. maar voor de rest?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Freak187 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:28:
Ik had dezelfde vraag als wokkelz... als ik ETF's blijf kopen vanuit DeGiro kernselectie, zijn die kosten toch verwaarloosbaar? Hoe kom je aan 17.000 euro aan kosten (over de gehele looptijd)?

Ik lees een jaarlijkse bijdrage van 2,50 euro aan DeGiro.. maar voor de rest?
Het gaat ook om de kosten die binnen de ETF gemaakt worden. VWRL als voorbeeld heeft 0,22% kosten en dan heb je nog te maken met een dividendlek wat rendement kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het is waar hoor. Maar we hebben het wel over (als ik het goed onthouden heb toen ik zelf eens keek) iets van 3% over een periode van 30 jaar. Dat verschil kan je ook hebben als je een week eerder of later je aandelen verkoopt om een huis te kopen oid.

Het is niet onbelangrijk, maar soms wordt er mijns inziens wel veel meer van gemaakt dan het uiteindelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:46:
Het is waar hoor. Maar we hebben het wel over (als ik het goed onthouden heb toen ik zelf eens keek) iets van 3% over een periode van 30 jaar. Dat verschil kan je ook hebben als je een week eerder of later je aandelen verkoopt om een huis te kopen oid.

Het is niet onbelangrijk, maar soms wordt er mijns inziens wel veel meer van gemaakt dan het uiteindelijk is.
Het gemiddelde dividendlek is dacht ik ongeveer 10% van het uit te keren dividend, dus bij een dividendrendement van 2% komt er 0,2% bij. Voorbeeld van VWRL zou dan uitkomen op 0,42% per jaar. Over 30 jaar: (1+0,0042)^30-1=13,4% kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
Vandaag is het de 28e van de maand en worden er bij Saxo de gratis periodieke orders uitgevoerd.
Dit is nu al 2x bij mij mis gegaan ( 2 en 4 december) en ik zie zojuist dat er nog geen orders zijn aangemaakt.
Mijn vraag aan jullie: zouden de orders al aangemaakt moeten zijn of moet ik meer geduld hebben?

Bij Binck werd werden de orders vaak omstreeks 04.00 uur automatisch aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Afas schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:51:
[...]

Het gemiddelde dividendlek is dacht ik ongeveer 10% van het uit te keren dividend, dus bij een dividendrendement van 2% komt er 0,2% bij. Voorbeeld van VWRL zou dan uitkomen op 0,42% per jaar. Over 30 jaar: (1+0,0042)^30-1=13,4% kosten
Maar de kosten van het andere product moeten daar nog af. Als ik hier kijk: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

dan is het dus 0,56 tegen minimaal 0,42 (ik laat VTI/VXUS om bekende redenen er even buiten) dan heb je het dus over een verschil van 0,14% dat is na 30 jaar 4% en dat is iets meer dan de door mij genoemde 3%, maar nog steeds niet heel erg significant imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Laatst online: 10:00

CeesKees

I rest my Kees

DJ-B schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:10:
Vandaag is het de 28e van de maand en worden er bij Saxo de gratis periodieke orders uitgevoerd.
Dit is nu al 2x bij mij mis gegaan ( 2 en 4 december) en ik zie zojuist dat er nog geen orders zijn aangemaakt.
Mijn vraag aan jullie: zouden de orders al aangemaakt moeten zijn of moet ik meer geduld hebben?

Bij Binck werd werden de orders vaak omstreeks 04.00 uur automatisch aangemaakt.
Bij mij ging het de afgelopen 4e wel goed, maar was het heel laat zichtbaar.

Wat ik vooral jammer vind is dat ik niet meer de 4e en de 28e een order kan instellen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:57

Bij mij op de 4de maar afgelopen keer laat en maar 1 aandeel ipv 2 terwijl er meer dan genoeg ruimte in het budget was. Dit zou de volgende keer goed moeten gaan is verteld, maar heb er een hard hoofd in als ik hoor hoe het nu weer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Strykeforce schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:19:
[...]

Bij mij op de 4de maar afgelopen keer laat en maar 1 aandeel ipv 2 terwijl er meer dan genoeg ruimte in het budget was. Dit zou de volgende keer goed moeten gaan is verteld, maar heb er een hard hoofd in als ik hoor hoe het nu weer gaat.
Even voor mijn duidelijkheid: ik koop 3 fondsen aan. Dan moeten er toch ook echt 3 orders gaan verschijnen in het (openstaand) order menu toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
CeesKees schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:15:
[...]

Bij mij ging het de afgelopen 4e wel goed, maar was het heel laat zichtbaar.

Wat ik vooral jammer vind is dat ik niet meer de 4e en de 28e een order kan instellen.
Dat is inderdaad jammer, ik mis dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Laatst online: 16:07
Janpietertje89 schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:50:
Ik heb op dit moment ongeveer 50% van mijn beleggingen via de Rabobank in een ishare MSCI world index ETF zitten. De andere helft zit bij fitvermogen in de 2 bekende world en EM fondsen.

Graag zou ik de MSCI world ETF omruilen voor een aandelenfonds zonder dividentlek. En ik zie op dit moment niet voldoende voordeel van het spreiden om de extra kosten van de Rabobank te verantwoorden dus ga helemaal over naar fitvermogen.

Ik wil graag het risico om een deel van mijn rendement te verliezen vanwege een plotse beursbeweging tijdens deze transactie zoveel mogelijk beperken. Mijn idee is dus om op exact hetzelfde moment de 2 NN fondsen te kopen via de Rabobank en de MSCI world ETFs te verkopen. Ik heb voldoende 'spaargeld' om deze transactie te coveren zodat deze exact tegelijk plaats kan vinden en hoef niet te wachten tot de ETF transactie is voltooid.

Omdat ETFs en fondsen qua koers/inventariswaarde net anders werken vraag ik me af of er een moment van de dag is (bijvoorbeeld tijdens het gesloten zijn van de beursen) dat geschikter zou zijn om deze transactie uit te voeren zodat het eerder beschreven risico zo klein mogelijk blijft? Aka dat de fondsen na verkoop van mijn ETFs toch net duurder worden waardoor ik een stuk rendement verlies.

Als laatste wil ik dan de NN fondsen overboeken vanuit de Rabobank naar fitvermogen. Zover ik begrijp vraagt de Rabobank hier een vergoeding voor en compenseert fitvermogen dit? Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en is dit echt zo simpel als een formuliertje invullen en klaar is kees? Of doe ik onnodig moeilijk en is het veel logischer de aankoop van de fondsen gewoon via fitvermogen te doen en gelijktijdig mijn ETFs bij de Rabobank te verkopen en de verkoopkosten bij fitvermogen te declareren?
Omdat mijn post op 2e kerstdag misschien gemist is vraag ik jullie nogmaals jullie advies over bovenstaand vraagstuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
ArthurMorgan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:46:

Het klopt dat je met het moment van aankopen en verkopen pech of geluk kunt hebben, maar dat is een factor die je niet in de hand hebt. Waar je je portfolio zet is een factor die je wel in de hand hebt.

4% verschil na 30 jaar is bij een portefeuille van een miljoen wel 40.000 euro. Niet significant? Dat is subjectief natuurlijk maar voor mij is het zeker wel significant.

Ik bekijk het ook graag praktisch. Bij mij gaat het om honderden euro's verschil per jaar. Als ik een paar tientjes op mijn zorgverzekering of internet abonnement kan besparen (zonder dat de kwaliteit erop achteruit gaat) doe ik het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
DJ-B schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:25:
[...]

Dat is inderdaad jammer, ik mis dat ook.
Update, zojuist zijn er keurig 3 orders automatisch aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Coalitieakkoord 2021 – 2025
De budgettaire bijlage van het coalitieakkoord 2021 – 2025 vermeldt de volgende plannen:
• Per 2023 wordt de vrijstelling in box 3 verhoogd naar ca. 80.000 euro.
• Per 2025 wordt sparen en beleggen op reëel rendement belast.

Hoe moet ik dat laatste zien? Dat hoeveel rendement je hebt, hoe meer belasting je moet betalen? Ik kan mij nog niet helemaal voorstellen wat dit zal betekenen voor iemand met een hoog behaalde rendement, als iemand met een normale behaalde rendement (dus de verschillen tussen die twee qua te betalen belastingen). Want dan zou je dus nog meer rendement moeten zoeken om dat te compenseren?

[ Voor 5% gewijzigd door Qunix op 28-12-2021 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48

Ik zit ook met spanning te kijken maar zie nog geen orders (aangemaakt en/of uitgevoerd). Ik wacht het nog even af. Misschien krijgen we binnenkort weer 50 euro transactietegoed om het zelf te doen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat weten ze zelf ook nog niet precies. Zoiets is lastig om in te voeren zonder allerlei onbedoelde bijeffecten, benadeelde groepen en loopholes. En het moet ook nog eens goed en efficiënt te controleren zijn door de belastingdienst. Daarom nemen ze er denk ik ook de tijd voor tot 2025. Het gaat er in ieder geval op neerkomen dat je wat meer belasting betaalt als je veel winst maakt en wat minder als je weinig winst maakt. Hoe er met verlies omgegaan wordt is nog niet bekend. Zal nog wel een hele tijd duren voordat alles bekend en definitief is.

Eerder dit jaar heeft PwC in opdracht van het kabinet een onderzoek gedaan naar de praktische uitvoerbaarheid: https://www.rijksoverheid...n-werkelijk-rendement.pdf
Een vermogenswinstbelasting lijkt wat beter uitvoerbaar te zijn dan een vermogensaanwasbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:59

Thompson

Beeromaniac

Ik heb een beetje een vreemde situatie/verzoek. Ik heb geen idee of ik het hier moet posten of er een topic in The Lounge over moet openen... Eerst hier maar een bericht.
Op een hele random manier (Whatsapp bericht waarbij ze op zoek was naar een resort designer, maar ze had dus een verkeerd nummer) ben ik in contact gekomen met iemand (een best knappe vrouw van 33) uit Thailand. Daar gaan natuurlijk al álle alarmbellen rinkelen. Nieuwsgierig (en lichtelijk aangeschoten) als ik was heb ik gewoon aardig gereageerd. Ik dacht eens kijken hoe/wanneer de aap uit de mouw komt, van wat whatsapp berichtjes word ik niet armer.

Echter... Dat is inmiddels 2,5 week geleden en die aap is nog steeds niet uit de mouw gekomen en we wisselen wel nog een aantal berichtjes per dag uit. Soms lijkt het er echt op dat het gewoon een hele aardige Thaise met best wat geld is die wat aandacht/vrienden tekort komt maar soms heb ik toch het idee dat er iets achter schuilt.

Ze heeft dus haar eigen resort in Thailand, stuk of 15 huisjes. Maar daarnaast verdient ze, zeker nu in covid tijd, haar geld met Forex trading. Nu heb ik daar totaal geen verstand van, behalve wat ik hier heb gelezen. Ze heeft me al eens verteld wat voor winsten ze daarmee maakt en me al eens aangeboden om mij daar wat meer over te vertellen (hallo 100% alarmbellen...). Echter ben ik daar niet op in gegaan en het gesprek ging daarna ook gewoon vrij normaal verder.
Nu begint de nieuwsgierigheid het langzaam te overwinnen en wil ik eens kijken of ik erachter kan komen of/hoe ze me probeert te lichten. Maar hoe ga ik dat doen zonder erin te trappen?
Zijn er handige vragen die ik kan stellen om e.e.a. uit te lokken zonder dat het me geld kost? En dat dan dus wel zonder lomp/onaardig over te komen.
Want áls dit wel echt een rijke knappe Thaise van 33 blijkt te zijn die mij wel ziet zitten (er zijn ook mensen die wél de jackpot winnen...) dan zou dit wel een te bizar verhaal zijn. Echter hoe langer deze situatie duurt zonder dat er concrete oplicht stappen komen, hoe meer het daar op lijkt :/

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Nodig haar uit naar Nederland te komen.
Als zij echt rijk is komt ze gewoon, is het oplichting komen er excuses of wordt er gevraagd de rekening te betalen.

Verder kun je dat resort natuurlijk op Google opzoeken en kijken of de info die jij vind gelijk is aan datgene dat zij verteld.

En blijf je alarmbellen in de gaten houden ;-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15
Thompson schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:10:
Ik heb een beetje een vreemde situatie/verzoek. Ik heb geen idee of ik het hier moet posten of er een topic in The Lounge over moet openen... Eerst hier maar een bericht.
Op een hele random manier (Whatsapp bericht waarbij ze op zoek was naar een resort designer, maar ze had dus een verkeerd nummer) ben ik in contact gekomen met iemand (een best knappe vrouw van 33) uit Thailand. Daar gaan natuurlijk al álle alarmbellen rinkelen. Nieuwsgierig (en lichtelijk aangeschoten) als ik was heb ik gewoon aardig gereageerd. Ik dacht eens kijken hoe/wanneer de aap uit de mouw komt, van wat whatsapp berichtjes word ik niet armer.

Echter... Dat is inmiddels 2,5 week geleden en die aap is nog steeds niet uit de mouw gekomen en we wisselen wel nog een aantal berichtjes per dag uit. Soms lijkt het er echt op dat het gewoon een hele aardige Thaise met best wat geld is die wat aandacht/vrienden tekort komt maar soms heb ik toch het idee dat er iets achter schuilt.

Ze heeft dus haar eigen resort in Thailand, stuk of 15 huisjes. Maar daarnaast verdient ze, zeker nu in covid tijd, haar geld met Forex trading. Nu heb ik daar totaal geen verstand van, behalve wat ik hier heb gelezen. Ze heeft me al eens verteld wat voor winsten ze daarmee maakt en me al eens aangeboden om mij daar wat meer over te vertellen (hallo 100% alarmbellen...). Echter ben ik daar niet op in gegaan en het gesprek ging daarna ook gewoon vrij normaal verder.
Nu begint de nieuwsgierigheid het langzaam te overwinnen en wil ik eens kijken of ik erachter kan komen of/hoe ze me probeert te lichten. Maar hoe ga ik dat doen zonder erin te trappen?
Zijn er handige vragen die ik kan stellen om e.e.a. uit te lokken zonder dat het me geld kost? En dat dan dus wel zonder lomp/onaardig over te komen.
Want áls dit wel echt een rijke knappe Thaise van 33 blijkt te zijn die mij wel ziet zitten (er zijn ook mensen die wél de jackpot winnen...) dan zou dit wel een te bizar verhaal zijn. Echter hoe langer deze situatie duurt zonder dat er concrete oplicht stappen komen, hoe meer het daar op lijkt :/
Ik heb ook een (mannelijke) kennis die in Thailand woont en in Forex actief is.
Een veel gebruikte methode is via MAM/PAMM: Je sluit je aan bij een legitieme broker. stort daar geld.

Op diezelfde broker is een meer ervaren trader actief aan het traden (handmatig of met bot).
Je kunt je dan bij die account 'aansluiten' zodat dezelfde trades (naar rato) worden uitgevoerd op jouw eigen funds. Dit kan heel winstgevend zijn. De originele trader krijgt daar een klein percentage van jouw winst voor.

(het lijkt een beetje op het clonen van trades bij die bekende mainstream forex apps zoals eToro, maar er blijft over het algemeen minder aan de strijkstok hangen omdat men op een broker met lagere spreads handelt)

Mocht je zoiets overwegen, vraag dan naar een handelshistorie en kijk vooral naar de maximale drawdown die de account heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

bregweb schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:14:
Nodig haar uit naar Nederland te komen.
Als zij echt rijk is komt ze gewoon, is het oplichting komen er excuses of wordt er gevraagd de rekening te betalen.

Verder kun je dat resort natuurlijk op Google opzoeken en kijken of de info die jij vind gelijk is aan datgene dat zij verteld.

En blijf je alarmbellen in de gaten houden ;-)
Het staat in de planning dat ze in mei naar Nederland komt... Het enige verzoek was of ik haar dan van het vliegveld wou ophalen, prima.

Resort bestaat inderdaad gewoon, maargoed ik kan ook een willekeurig resort uitzoeken en zeggen dat het van mij is. Ik heb geprobeerd om een soort Thaise KvK te vinden zodat ik kan zien wie de eigenaar van dat resort is maar dat is me nog niet gelukt.

Laten we voorop stellen; Ik ben gigantisch skeptisch en zal never nooit ook maar 1 cent overmaken/betalen of iets van bank gegevens delen oid. (ok vooruit, voor een paar euro wil ik nog wel achter de waarheid komen, daar ben ik te nieuwsgierig voor).

Ik heb al wat "tactieken" geprobeerd die ik zelf kon bedenken, foto van mijn avondeten, vragen wat zei als avondeten had. We hadden het over auto's; wat voor auto rij je dan. etc. etc. elke keer komen er "geloofwaardige" (kloppend met het verhaal althans) antwoorden.
Ik overweeg om maar eens een keer te videobellen, het zegt nog steeds niet alles, maar allicht weer wat.

@stfn345 Thanks dat is info waar ik wat mee kan! Ze gaf inderdaad aan dat ze een "wallstreet vriend" heeft die haar veel heeft geleerd en waardoor ze daar zo'n succes mee heeft kunnen boeken. Wellicht is dat zo'n constructie.

[ Voor 7% gewijzigd door Thompson op 28-12-2021 14:21 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Het forex gedeelte triggert vooral mijn alarmbellen. Daar wordt wel meer mee opgelicht. Wellicht lokt ze je naar een fake platform. Al zijn de 'echte' forex platformen eigenlijk ook gewoon oplichtingspraktijken :X.

Mensen die zeggen daar hun geld mee te verdienen zou ik eigenlijk nooit vertrouwen. Maar als je gewoon blijft praten kom je er vanzelf wel achter of het echt is of niet. Laat je iig niet verleiden om geld te investeren op wat voor manier dan ook forex/resort/whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
vandaag gelezen: https://www.ad.nl/geld/mi...eeds-gewiekster~a7a81f9f/
Nu mensen op datingapps als Tinder alerter zijn, bedenken criminelen volgens woordvoerder Tanya Wijngaarde razendsnel nieuwe manieren om geld te ontfutselen. ,,Niet iedereen laat zich meer in de luren leggen door een noodkreet om financiële hulp, en dus vragen oplichters niet altijd meer om geld, maar vertellen ze bijvoorbeeld quasinonchalant hoe ze zelf rijk van een bepaalde belegging werden. Als hun slachtoffers nieuwsgierig worden en ook gaan beleggen, blijkt het hele fonds fake en is hun geld weg.’’
eerste alinea van dat artikel

[ Voor 69% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-12-2021 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 14:37
Thompson schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:19:
[...]

Het staat in de planning dat ze in mei naar Nederland komt... Het enige verzoek was of ik haar dan van het vliegveld wou ophalen, prima.

Resort bestaat inderdaad gewoon, maargoed ik kan ook een willekeurig resort uitzoeken en zeggen dat het van mij is. Ik heb geprobeerd om een soort Thaise KvK te vinden zodat ik kan zien wie de eigenaar van dat resort is maar dat is me nog niet gelukt.

Laten we voorop stellen; Ik ben gigantisch skeptisch en zal never nooit ook maar 1 cent overmaken/betalen of iets van bank gegevens delen oid. (ok vooruit, voor een paar euro wil ik nog wel achter de waarheid komen, daar ben ik te nieuwsgierig voor).

Ik heb al wat "tactieken" geprobeerd die ik zelf kon bedenken, foto van mijn avondeten, vragen wat zei als avondeten had. We hadden het over auto's; wat voor auto rij je dan. etc. etc. elke keer komen er "geloofwaardige" (kloppend met het verhaal althans) antwoorden.
Ik overweeg om maar eens een keer te videobellen, het zegt nog steeds niet alles, maar allicht weer wat.
Maak effe een apart topic aan voor je ervaringen.

Ik pak de popcorn ;)

Zonder dollen....If it sounds like a duck, look likes a duck, walks like a duck.....it probably is a duck.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

@ArthurMorgan Ja daar ben ik me weldegelijk van beducht en ga ik niet in trappen. Maar ik vraag me af waarom die aap maar niet uit de mouw komt. Zouden ze echt weken lang willen investeren zonder dat er enig teken is dat het succes gaat hebben? Ik heb een zakelijk en privenummer van haar, beide nummers zijn Thaise nummers en beide al 2,5 week op logische tijden online/offline, dat was ik al in de gaten aan het houden.

@Panzer_VHelemaal mee eens. Vandaar dat ik dus ook gigantisch skeptisch ben. Maar ik vind het wel een geinig "spelletje" en zolang het me niks kost wil ik dat dus best meespelen. Het kost mij af en toe 5 min per dag om eens aardig te antwoorden en de tijd die ze(?) dan eventueel aan mij kwijt is kan ze niet aan anderen besteden. Zie het een beetje als mensen die de standaard Whatsapp "nieuwe nummer" oplichters aan de praat houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 28-12-2021 14:27 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16

mrc4nl

Procrastinatie expert

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Om als optimist ook maar aan de off topic discussie mee te doen ;) het kan natuurlijk ook wel allemaal (of grotendeels) echt zijn. Een verkeerd nummer kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik zou je goed vast houden aan je gemaakte keuze om geen cent over te maken in welk geval dan ook. Dan zie je vanzelf wel hoe het gaat als de "date" er is.

Er zijn tal van situaties te bedenken vooraf, maar soms is het puur toeval en geluk (en vaak ook niet). Je zelf goed in de gaten houden en niet blind in iemand geloven zijn (ongeacht de situatie) goede punten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Voor plusminus 30.000 euro wil ik ook best een poos vertrouwen wekken hoor. Je hebt gewoon heel veel whatsapp contacten tegelijk. laat 5% lukken, dan verdient het nog steeds al een idioot.

Een kennis van mij is 15 jaar geleden er ook ingetuind, dat duurde ook maanden voor het eerste verzoek kwam. Hoe langer je wacht hoe betrouwbaarder je overkomt. En vooral niet pushen.
Je ziet aan jezelf dat je door het tijdselement toch licht gaat twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

ArthurMorgan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:30:
Voor plusminus 30.000 euro wil ik ook best een poos vertrouwen wekken hoor. Je hebt gewoon heel veel whatsapp contacten tegelijk. laat 5% lukken, dan verdient het nog steeds al een idioot.

Een kennis van mij is 15 jaar geleden er ook ingetuind, dat duurde ook maanden voor het eerste verzoek kwam. Hoe langer je wacht hoe betrouwbaarder je overkomt. En vooral niet pushen.
Je ziet aan jezelf dat je door het tijdselement toch licht gaat twijfelen...
Hmm ja dan is de tijdsinvestering : potentiële winst inderdaad niet zo gek.
Maargoed, dat heb ik me dus al maar al te vaak/goed ingeprent dat dat niet gaat gebeuren.
Blijft dus de vraag; hoe ga ik ze op een voorzichtige/aardige manier dan uit de tent lokken zodat ik er wat meer duidelijkheid over krijg?

De vraag of ze werkt via een MAM/PAMM constructie is iig al een stap.

@mrc4nl Interessant artikel. Staan iig weer wat goede "tips" in om in de gaten te houden qua gebruikte tactieken (o.a. die nieuwssites). Linksom of rechtsom vind ik dit wel een interessant spelletje :9

[ Voor 8% gewijzigd door Thompson op 28-12-2021 14:45 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Qunix schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:31:
Coalitieakkoord 2021 – 2025
De budgettaire bijlage van het coalitieakkoord 2021 – 2025 vermeldt de volgende plannen:
• Per 2023 wordt de vrijstelling in box 3 verhoogd naar ca. 80.000 euro.
• Per 2025 wordt sparen en beleggen op reëel rendement belast.

Hoe moet ik dat laatste zien? Dat hoeveel rendement je hebt, hoe meer belasting je moet betalen? Ik kan mij nog niet helemaal voorstellen wat dit zal betekenen voor iemand met een hoog behaalde rendement, als iemand met een normale behaalde rendement (dus de verschillen tussen die twee qua te betalen belastingen). Want dan zou je dus nog meer rendement moeten zoeken om dat te compenseren?
Dan ga je dus over het werkelijk rendement 31% belasting betalen. €100 verdiend? €31 belasting.

Zou me er ook nog niet té druk om maken. Het is niet voor niks dat ze dit in het laatste regeringsjaar plannen. De kleinste vertraging zorgt er al voor dat een nieuwe regering hierover moet gaan beslissen.

Jammer dat de huidige regeling dreigt te verdwijnen, aangezien die echt extreem gunstig is voor bijna iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 19:40
@Thompson

Je kan een verhaal verzinnen over een vriend die is opgelicht via Forex trading. En haar dit verhaal vertellen om haar te waarschuwen. Als ze zegt dat ze zich geen zorgen maakt dan laat jij dan nog vallen dat jij hier nooit een risico mee zou nemen.

En dan afwachten of het contact minder wordt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 14:37
Allen....zullen we het effe ontopic houden? Dus graag over beleggen praten hier. Niet over "hoe kan ik een oplichter uit de kast laten komen".

@Thompson ==> maak aub een apart topic hiervoor aan. Dan houden we dit topic schoon.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Panzer_V schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:48:
Allen....zullen we het effe ontopic houden? Dus graag over beleggen praten hier. Niet over "hoe kan ik een oplichter uit de kast laten komen".

@Thompson ==> maak aub een apart topic hiervoor aan. Dan houden we dit topic schoon.
Ik had inderdaad niet verwacht dat dit zo snel zoveel reactie zou opleveren. Ik kijk het nog even een aantal dagen (of weken) aan en maak dan misschien alsnog wel een topic aan.

Wees gerust, mijn zuurverdiende centjes gaan voorlopig alleen naar Fitvermogen, die vertrouw ik wel :+

/edit: Dit werd dus meer een topic kaap dan bedoelt, verder reageren is niet nodig. Mocht je nog tips hebben en/of het interessant vinden mag een DM sturen altijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Thompson op 28-12-2021 15:56 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Thompson schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:49:
[...]
Ik had inderdaad niet verwacht dat dit zo snel zoveel reactie zou opleveren. Ik kijk het nog even een aantal dagen (of weken) aan en maak dan misschien alsnog wel een topic aan.
De scam die jij beschrijft is een heel bekende, zoals jij hem gezien hebt werd hij uitgevoerd exact volgens het boek. Op YouTube vind je videoverslagen van mensen die al eerder op zoek zijn geweest naar de bron. In de video die ik gezien heb, was het doel om je waardeloze cryptomunten te laten kopen en was de werkelijke verblijfplaats van de uitvoerende agent in de buurt van de Turks/Syrische grens. Elke agent werkt met meer dan 100 slachtoffers tegelijk en haalt zo miljoenen euro's binnen (voor de organisatie waar hij voor werkt).

Er is dus geen enkel raakpunt met beleggen op de beurs.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

Sorcerer8472

Mens sana?

Uniciteit schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:44:
[...]

Dan ga je dus over het werkelijk rendement 31% belasting betalen. €100 verdiend? €31 belasting.

Zou me er ook nog niet té druk om maken. Het is niet voor niks dat ze dit in het laatste regeringsjaar plannen. De kleinste vertraging zorgt er al voor dat een nieuwe regering hierover moet gaan beslissen.

Jammer dat de huidige regeling dreigt te verdwijnen, aangezien die echt extreem gunstig is voor bijna iedereen.
De vraag is of dit gelijk 31% zal zijn. Kan wel, eigenlijk is het raar dat we hoge belastingen betalen over arbeid maar niet over spaar- en beleggingswinsten. Vind ik dan. En tuurlijk, zelf ben ik nu ook blij dat er wordt gerekend met fictieve rendementen, maar eigenlijk is het niet eerlijk omdat je in het huidige klimaat bakken met geld binnen kunt harken waar je vrijwel geen belasting over betaalt.

Overigens kan dit ook betekenen dat verliezen aftrekbaar worden. Het wordt dan meer vergelijkbaar met beleggen via een BV (zonder deelnemingsvrijstelling).

Maar zal nog jaaaaaren duren voordat dit gebeurt idd. Maar dat het gaat gebeuren over een jaar of 4-8 lijkt onvermijdelijk gezien het huidige sociale discours.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:57:
[...]

eigenlijk is het raar dat we hoge belastingen betalen over arbeid maar niet over spaar- en beleggingswinsten. Vind ik dan.
Maar om het beide gelijk te belasten lijkt me ook niet fair. Je neemt met beleggen wel een risico en je kunt doorgaans alleen beleggen als je verstandig met je geld bent omgegaan etc. Het is dus wel een soort "verdient extraatje" Dat wordt natuurlijk wat anders wanneer beleggen je enige bron van inkomsten is doordat je dusdanig vermogend bent etc. Dus misschien verrekenen met de belasting op arbeid op een of andere manier?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
@Sorcerer8472 "Onvermijdelijk" is ook een groot woord. Komt binnen die periode de grote beurscrash en/of normaliseren de rentes zich weer wat dan is de maatschappelijke druk plotseling ook weer enorm van de ketel, dan zijn er weer hetere hangijzers dan belasting over rendement.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Uniciteit schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:44:
[...]
Rendement op sparen en op beleggen hoeft niet noodzakelijkerwijs op gelijke wijze belast te worden.

Eind vorige eeuw betaalde je immers voor spaargeld belasting over je werkelijke renteinkomsten, maar over de koerswinst op aandelen (en beleggingsfondsen) betaalde je niets.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:57:
[...]

….eigenlijk is het raar dat we hoge belastingen betalen over arbeid…
Zo, niets meer aan doen O-)

Maar toch, ik lever al bijna 50% in van wat ik verdien, waarom dan die neiging om nóg meer te belasten op wat ik met dat geld doe? Beetje wat @Thompson ook zegt. Ik zie echt geen enkel verband die moet ‘rechtgetrokken’ tussen mijn inkomsten op arbeid en evt. winst die ik maak met beleggen.

Dat we in Nederland belasting op vermogen hebben of evt. winstbelasting krijgen lijkt mij niet gerelateerd aan belasting op arbeid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
Ik vind het altijd wel komisch als mensen die hun inkomen grotendeels verkrijgen uit arbeid klagen over de 'dubbele belasting' en dergelijke. De mensen met vele miljoenen aan vermogen die niet eens hóeven werken (omdat ze inkomen verkrijgen uit hun vermogen) zijn jullie dankbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Longcat schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:09:
Ik vind het altijd wel komisch als mensen die hun inkomen grotendeels verkrijgen uit arbeid klagen over de 'dubbele belasting' en dergelijke. De mensen met vele miljoenen aan vermogen die niet eens hóeven werken (omdat ze inkomen verkrijgen uit hun vermogen) zijn jullie dankbaar.
Maar dat is dan ook net waar het onderscheid 'm in moet zitten.
De harde werker die goed om gaat met z'n zuurverdiende knaken en voor zichzelf een leuke extra zakcent voor later wil door te beleggen moet je niet pakken. Die multi miljonairs die niet eens meer hóeven te werken omdat hun vermogen zoveel meer vermogen genereerd, dié moeten meer betalen.

Maargoed zie dat maar eens voor elkaar te krijgen... Want als het iets is waar mensen met zoveel geld goed in zijn is het vooral dat ze dat niet hoeven uit te geven als ze dat niet willen (oftewel, aan de belastingdienst).

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Longcat schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:09:
De mensen met vele miljoenen aan vermogen die niet eens hóeven werken (omdat ze inkomen verkrijgen uit hun vermogen) zijn jullie dankbaar.
Hah ja, die hebben het belastingspel uitgespeeld al dan niet met cheatcode ‘pappie en mammie’.

Maar ik denk dat in Nederland de oplossing niet méér belasting heffen (cq. overheid) is. Belasting op reeel rendement op sparen/beleggen klinkt als iets dat heel snel kan ontploffen tot een overheidsmonster aan regels, cf. de toeslagenregels. De huidige regels zijn ten minste overzichtelijk en aardig uitvoerbaar én m.i. eerlijk: sparen mag maar dan lever je inflatie in. Als je dat niet wil moet je je geld laten renderen, bij voorkeur met iets dat de economie stimuleert. In beide gevallen pakt de overheid ook nog wat VRH mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 28-12-2021 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
Thompson schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:12:
[...]

Maar dat is dan ook net waar het onderscheid 'm in moet zitten.
De harde werker die goed om gaat met z'n zuurverdiende knaken en voor zichzelf een leuke extra zakcent voor later wil door te beleggen moet je niet pakken. Die multi miljonairs die niet eens meer hóeven te werken omdat hun vermogen zoveel meer vermogen genereerd, dié moeten meer betalen.

Maargoed zie dat maar eens voor elkaar te krijgen... Want als het iets is waar mensen met zoveel geld goed in zijn is het vooral dat ze dat niet hoeven uit te geven als ze dat niet willen (oftewel, aan de belastingdienst).
Ik vind ook dat iedereen behalve ik zelf belasting moet betalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Morty schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:08:
[...]

Ik vind ook dat iedereen behalve ik zelf belasting moet betalen ;)
Ik betaal graag belasting zo lang sterkere schouders maar nóg meer betalen, en niet alleen absoluut. Als het aan mij lag een fictief rendement tot 1 miljoen en daarboven op basis van het rendement. Dat scheelt ook weer een enorme administratie waar we in Nederland zo gek op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Deveon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:39:
Ik betaal graag belasting zo lang sterkere schouders maar nóg meer betalen, en niet alleen absoluut. Als het aan mij lag een fictief rendement tot 1 miljoen en daarboven op basis van het rendement. Dat scheelt ook weer een enorme administratie waar we in Nederland zo gek op zijn.
Boven de miljoen zijn alle rendementen dan plotseling nul. Dat is heel gek maar als je het in de boekhouding nakijkt blijkt het dan vervolgens wel te kloppen. Bij de grootste multinationals werkt dat ook zo, het is echt knap hoe die van jaar tot jaar weten te overleven ondanks dat ze geen belastbare winst maken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De HK is een paar deuren verderop.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 29-12-2021 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 13:53
Vaak als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook vaak zo ;-)
Pagina: 1 ... 60 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij