writser schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:22:
Kijk er nog een keertje rustig naar als je tijd hebt, het is echt vrij eenvoudig. Het eerste jaar ga ik er van uit dat je begint met beleggen, het beginsaldo is dus nul. Het eindsaldo dat jaar is 200k. Beide getallen zijn fictief, in jouw geval kun je ze gewoon uit het jaaroverzicht 2014 van DeGiro / Binck / IB halen.
Gedurende het jaar stort je 100k op 7 februari op je beleggingsrekening, 5k op 12 februari, neem je 2k op op 17 februari en stort je nog eens 25k op 14 april. Inleg gedurende het jaar: 128k. De XIRR functie berekent vervolgens numeriek met welk jaarrendement je met die kasstromen uitkomt op 200k op 31 december. Je stort 128 en hebt 200, dus je rendement is ongeveer 56%. Maar omdat je dat geld pas stort in februari en april is je rendement op jaarbasis iets hoger. Je kan een beetje klooien met de sheet: als je bijvoorbeeld het beginbedrag op 100k zet en het eindbedrag op 105k en alle tussenliggende transacties weghaalt is je jaarrendement 5%, precies wat je zou verwachten. Of als je de storting van 100k pas in november doet is je rendement op jaarbasis veel hoger. Logisch, want dan heb je een enorm rendement behaald in december of het geld dat je in April hebt gestort staat al op +400% o.i.d.
En voor volgende jaren doe je weer precies hetzelfde: je hoeft alleen maar alle in- en uitboekingen van je beleggingsrekening in te voeren. En je neemt het het eindbedrag van het vorige jaar als beginbedrag van het volgende jaar.
Volstrekt standaard methodiek die iedereen in de financiële wereld gebruikt.
Time Money-weighted return.
Volgens mij is er niks mis met mijn sheetje, maar als iemand een fout ziet dan hoor ik het graag.
Nu snap ik ondertussen wel waarom het niet werkt, via zoeken op wat help sites. Je moet je eindvermogen op 31 december als een negatief getal opgeven. Dus 1 jan heb je 100k, 15 juni gooi je daar nog eens 15k in, dus 31 december is je vermogen bijvoorbeeld 130k; dat werkt niet. Pas als je het vermogen als -130k invult krijg je een return. Wordt op plekken aangegeven als duidelijk opletten punt omdat het zo contra-intuïtief is en niemand eigenlijk z'n portfolio zo inricht dat je iets doen als [ =-SUM(A1:A99) ] of [ =SUM(A1:a99)*-1 ].
Maar er is meer leuks. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een NT world ETF te hebben, daarin maandelijks braaf in te leggen, en dat XIRR je dan verteld dat je de index hebt verslagen. Of slechter hebt gepresteerd, dan die index die je hebt gekocht.
Je kan prima op +18% staan, je index van 1 jan-31dec op +25%, en dat XIRR zegt dat je +32% hebt gedaan ofzo. Terwijl iedereen die die index opent gewoon kan zien dat de +32% niet kán kloppen en uit je nek lult.
Andersom, een inleg ergens in december kan makkelijk een XIRR geven van 200-300% - terwijl dat bedrag in januari inleggen never nooit die return had gehaald, kunnen halen, of uberhaupt in de buurt ervan komen. En dat getal ook bij lange na niet op je rekening staat, you wish.
Je komt er dan ook snel op uit bij detail uitleg dat het een fictief getal is zonder inhoud. Het creëert een fictief getal dat niks zegt over je inleg of je werkelijk behaalde winst, of wat iemand überhaupt had kunnen behalen.
Op basis van dom geluk (of pech) kunnen 2 personen met hetzelfde startgeld, inleg en eindgeld een andere XIRR halen. Simpelweg omdat A de index op 30,- kocht eind maart, en B kocht het op 30,- in april want zat net een weekje op vakantie, krijgt B ineens een beter rendement eruit. Maar doet B het dan beter? Hell no, ze eindigen natuurlijk met dezelfde waarde, dezelfde winst en hetzelfde rendement dat jaar.
Idem kan iemand die een fonds koopt op 29,- in februari een slechtere XIRR krijgen dan iemand die het koopt op 30,- in november. Ondanks dat diegene in absolute harde euro's op de bank een beter resultaat heeft en een beter echte-wereld rendement heeft gehaald.
Er zijn wel geavanceerde variaties die de XIRR deels gebruiken, krijg je echt regels aan formule text in je excel te staan. Die gaan dan werken met specifieke limitatie van invoer, machten, beetje combinatie van XIRR en Annual Return in je gelinkte sheet in 1, maar dan nog een stap verder. Vooral wanneer je aankopen hebt die minder dan 1 jaar geleden zijn, schijnt dat een veel betere uitkomst te geven. Iets wat nogal vaak gebeurt wanneer je maandelijks inlegt.
Ga je die implementeren kom je gewoon op de YTD uit die ik post op basis van veel simpeler opgezette rekensom. Wat dan het nut ervan is om zo'n ingewikkelde formule ervoor op te tuigen ben ik niet helemaal uit. Misschien dat het wanneer je ook geld gaat opnemen dat zulke formules beter werken?
Ik hou voor nu wel gewoon de huidige methode aan, die kom je overal tegen bij iedereen die met aandelen werkt. Inleg, huidige waarde, en verschil is je winst (of verlies).
Met de XIRR is dat gewoon niet mogelijk, wordt een willekeurig getal dat niks meer zegt over hoe goed of slecht ik bezig ben, laat staan te vergelijken is met een wereld ETF als benchmark.
[
Voor 31% gewijzigd door
Xanaroth op 02-09-2021 14:29
]