• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

Hielko schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:10:
[...]

Dat kan zelfs aardig significant zijn. Mijn ouders hebben bijv. een positie in IWDA bij IB. Heeft een 0.20% expense ratio en dividendlekje, maar op het moment lenen ze bijna de volledige positie uit voor 0.76% netto, oftewel negatieve netto kosten. Dus denk je twee cijfers achter de komma het goedkoopste fonds te hebben gevonden, kan het in de praktijk toch weer heel anders uitpakken!
Kennen jullie nog meer ETF's die zoveel worden uitgeleend? Ik zit nog te twijfelen of ik IB of DeGiro ga gebruiken voor mijn maandelijkse inleg tot ik genoeg heb voor de jaarlijkse VTI+VXUS aankoop. Dit maakt IB wel interessanter.
Pistachenootje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:26:
[...]

Mwa. VTI/VXUS heeft natuurlijk wel iets meer 'voordelen':
- bevat EM en small caps
- reputatie en toekomst Vanguard vs. Actiam
- zekerheid van markt returns terwijl ESG uitsluitingen van Actiam afwijkingen kunnen geven.

Ik begrijp natuurlijk dat je bij Actiam ook EM/small caps erbij kan nemen maar dan wordt het kosten verschil wel weer iets groter door het dividendlek.
En de zekerheid dat je altijd de goedkoopste hebt. Vanguard US is een stichting, als de fondsen groter worden doen ze de TER verlagen, dat hebben ze al een paar keer gedaan. Dus voor een lagere TER hoef je niet te switchen. Hetzelfde met de switch van MSCI naar FTSE, alles om kosten te besparen en een lagere TER te bieden.

[Voor 36% gewijzigd door Zenix op 05-09-2021 21:32]

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Nu online
[...]

Dat kan zelfs aardig significant zijn. Mijn ouders hebben bijv. een positie in IWDA bij IB. Heeft een 0.20% expense ratio en dividendlekje, maar op het moment lenen ze bijna de volledige positie uit voor 0.76% netto, oftewel negatieve netto kosten. Dus denk je twee cijfers achter de komma het goedkoopste fonds te hebben gevonden, kan het in de praktijk toch weer heel anders uitpakken!
Oh dat is wel mooi dat IWDA wordt uitgeleend.
De uitleeninkomsten kunnen inderdaad een verschil maken maar ik vermoed dat IWDA niet iedere dag 100% wordt uitgeleend?

Volgens mij is die 0.76% is op jaar basis. In de weekenden wordt er volgens mij niets uitgeleend. Verder gebeurt het volgens mij nooit dat ETFs iedere beursdag 100% worden uitgeleend. Maar alsnog maakt het inderdaad wel een verschil.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:47
[...]

Ontzettend leuk dat het per saldo opbrengsten biedt, maar hier hoort wel een dikke kanttekening bij.

Het is geen gegeven namelijk dat de extra inkomsten er altijd zullen zijn en die zullen sterk aan veranderingen onderhevig zijn, meer dan de kosten van het betreffende fonds(TER) en het eventuele dividendlekje (schommelend tussen 95 á 98% voor de nederlandse FBI fondsen).

Vanuit de IBKR enhancement stock yield program:
Loan rates change frequently.
These rates and the interest you will receive may go down (or up) by 50% or more.

Loans may be terminated at any time by IBKR.
Also, IBKR does not guarantee that it will lend all eligible shares.
En deze is ook niet geheel onbelangrijk om in je achterhoofd mee te nemen:
Shares loaned out may not be protected by SIPC.
The Securities Investor Protection Act of 1970 may not protect shares loaned out. This is why under SEC rules IBKR must provide you with U.S Treasury or cash collateral in the same amount as the value of your shares to protect you in the very unlikely event that the stock is not returned to you.
Very unlikely, but not impossible ;)

[Voor 18% gewijzigd door Miki op 06-09-2021 09:25]

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Atomius
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18:05
Interessante optie wel @Hielko, die ik eigenlijk nog niet eerder heb gehoord. Maar geeft dat uitlenen geen verhoogd risico, of valt dat wel mee?

• Pistachenootje
  • Nu online
@Miki lekkage van IWDA is zo'n 10% van het dividend, ofwel 0.26% effectieve kosten volgens deze info.

• Miki
Pistachenootje schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:12:
@Miki lekkage van IWDA is zo'n 10% van het dividend, ofwel 0.26% effectieve kosten volgens deze info.
My bad, ik doelde op de Nederlandse domicilie fondsen in vergelijking met IWDA via IB. Gelijk even aangepast :)

[Voor 6% gewijzigd door Miki op 06-09-2021 09:26]

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:51
Pistachenootje schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:28:
[...]

Oh dat is wel mooi dat IWDA wordt uitgeleend.
De uitleeninkomsten kunnen inderdaad een verschil maken maar ik vermoed dat IWDA niet iedere dag 100% wordt uitgeleend?

Volgens mij is die 0.76% is op jaar basis. In de weekenden wordt er volgens mij niets uitgeleend. Verder gebeurt het volgens mij nooit dat ETFs iedere beursdag 100% worden uitgeleend. Maar alsnog maakt het inderdaad wel een verschil.
In het weekend worden ze ook gewoon uitgeleend hoor. En uiteraard, de uitleeninkomsten zijn verre van zeker en kunnen ook zo van de een op de andere dag verdwijnen.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Miki schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:49:
[...]
Very unlikely, but not impossible ;)
En dan heb je nog steeds de geldwaarde plus een paar procent marge voor koersschommelingen. Het is geen kans op totaal verlies. De ergst mogelijke uitkomst is dat op de dag waarop dit gebeurt net een grote stijging heeft plaatsgevonden en je die stijging zou missen.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Marrtijn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17-09 08:54
phantom09 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:21:
Ik heb contact opgenomen met DeGiro en ze stoppen met alle hefboomproducten van o.a. vontobel.
Ook met de hefboomproducten met een factor 2-5 die brokers/banken nog aan particulieren beleggers mag aanbieden:

https://www.businessinsid...afm-hefboom-oktober-2021/

Jammer. Heb er redelijk wat geld mee verdient. Denk dat ik nog een positie vontobel SP500 4x leveraged ga openen. Daarna ben ik gedwongen om het via opties aan te kopen :(.
Same, en het ergste is dat DeGiro geen Amerikaanse opties op aandelen aanbiedt..

• Radiodurans
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:34
Het is weer zover; Northern Trust is laat bij de ING :+ Ik heb m'n automatische orders lopen op de 25ste, dus woensdag twee weken geleden. Nu zie ik hier dat sindsdien op maandag 30 augustus alle fondsen gesloten waren vanwege 'zomer bank holiday' en natuurlijk dat het vandaag 'dag van de arbeid' (labor day) is voor een heel aantal fondsen. Is het dan echt pure 'pech' dat deze aankopen nog niet zijn gelukt? Of is it just me? en moet ik de ING bellen morgen?

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:48
Radiodurans schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:39:
Het is weer zover; Northern Trust is laat bij de ING :+ Ik heb m'n automatische orders lopen op de 25ste, dus woensdag twee weken geleden. Nu zie ik hier dat sindsdien op maandag 30 augustus alle fondsen gesloten waren vanwege 'zomer bank holiday' en natuurlijk dat het vandaag 'dag van de arbeid' (labor day) is voor een heel aantal fondsen. Is het dan echt pure 'pech' dat deze aankopen nog niet zijn gelukt? Of is it just me? en moet ik de ING bellen morgen?
Check eens onder uitgevoerde orders. Die van mij zijn eind vorige maand gewoon uitgevoerd, maar niet weggehaald uit het overzicht met lopende orders.

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:14
Tomtom gaat lekker ineens.

• mrc4nl
  • Laatst online: 19:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zonder nieuws. IEX meld wel dat de IAA (auto mobiliteitsbeurs) van gang is gegaan

Ik verbaas mijzelf over Japan, 9.8% in 11 dagen.Gewoon bizar voor een index :D

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:19
mrc4nl schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:56:
[...]

Zonder nieuws. IEX meld wel dat de IAA (auto mobiliteitsbeurs) van gang is gegaan

Beurs start morgen. Dus vandaag komen alle announements in de transport sector (zie ook alle EV's op de frontpage).
https://www.tomtom.com/pr...vehicles-on-road-doubles/
https://www.tomtom.com/pr...eal-time-hd-map-updating/

TheS4ndm4n#1919

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:14
[...]

Ja inderdaad zonder nieuws. Maar usa is dicht vandaag. Het maakt niet veel uit waar je in investeert lijkt.

• phantom09
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:14
Marrtijn schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:54:
[...]

Same, en het ergste is dat DeGiro geen Amerikaanse opties op aandelen aanbiedt..
Bij IB kan je wel opties aanschaffen van leveraged ETF's, hetzij heel beperkt. Echter je moet altijd per 100 stuks kopen en dan wordt het gauw al een groot bedrag van rond de 10K. Zou ik kunnen doen, echter vindt ik nogal een relatief groot bedrag/risico.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:28
[...]

Wel een voorbeeld waar je ziet dat time-in-the-market weer veel belangrijker is dan timing-the-market.
Dit soort dagen kun je niet missen (en het is niet bizar, niet zeldzaam, maar komt niet vaak voor, en je weet al helemaal niet wanneer).

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:23
Hoe serieus maken mensen zich zorgen over inflatie/rente en marktcorrecties momenteel? Ik lees er veel over maar er zijn altijd mensen die crashes proberen te voorspellen. Wel opvallend hoe de afgelopen 2 jaar de beurs exponentieel omhoog lijkt te spurten, de corona dip is compleet weggevaagd x2. Op een exponentiële as valt het allemaal nog mee, vooral lineair geplot lijkt de markt in een onzinnig hoge bubbel. Of was 2000-2012 gewoon zo slecht voor de aandelenmarkt in het algemeen dat we dit soort rallies niet gewend waren?

• Charly
  • Laatst online: 15:18
Santee schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:48:
Hoe serieus maken mensen zich zorgen over inflatie/rente en marktcorrecties momenteel? Ik lees er veel over maar er zijn altijd mensen die crashes proberen te voorspellen. Wel opvallend hoe de afgelopen 2 jaar de beurs exponentieel omhoog lijkt te spurten, de corona dip is compleet weggevaagd x2. Op een exponentiële as valt het allemaal nog mee, vooral lineair geplot lijkt de markt in een onzinnig hoge bubbel. Of was 2000-2012 gewoon zo slecht voor de aandelenmarkt in het algemeen dat we dit soort rallies niet gewend waren?
Je kan je er wel zorgen over maken maar je kunt er zo weinig aan doen. O-)

Zo lang we er van uitgaan dat we de markt niet kunnen timen zit ik op het moment liever in aandelen met de kans dat er op enig moment een serieuze correctie komt dan dat ik cash op de bank heb waarvan ik zeker weet dat het minder waard wordt.

• Miki
Ik maak me er niet zo druk om momenteel, er zijn allerlei aanleidingen waarom die spurt naar boven is ingezet. Alleen het feit dat er de rente nul of negatief is op spaar te goeden heeft voor een enorme influx gezorgd in de aandelenmarkt. Daarbovenop zijn door allerlei steunprogramma's bedrijven overeind gehouden en hebben andere economieën van geprofiteerd, denk aan de tech-sector en de dienstenverlening eromheen zoals de bezorg- en maaltijddiensten.

Waar ik me wel een klein beetje zorgen over maak is wanneer de steun-programma's worden afgebouwd. In Amerika wordt de maand oktober spannend omdat veel schijn werkgelegenheid straks afgebouwd gaat worden en vervolgens de opvolgende rekeningen niet meer betaald kunnen worden. Ik voorzie geen crash maar het kan wel een eens rood maandje gaan worden.

Voor wat betreft mijn beleggingsstrategie zal ik stug blijven volhouden en misschien nog wat extra inleggen als er een dusdanige correctie optreed.

• Santee
Charly schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:17:
[...]

Je kan je er wel zorgen over maken maar je kunt er zo weinig aan doen. O-)

Zo lang we er van uitgaan dat we de markt niet kunnen timen zit ik op het moment liever in aandelen met de kans dat er op enig moment een serieuze correctie komt dan dat ik cash op de bank heb waarvan ik zeker weet dat het minder waard wordt.
Klopt, ik ben vooral benieuwd naar de meningen/discussies en of bepaalde mensen toch richting cash gaan. Zeker met de huidig exploderende inflatie lijkt cash mij een vrij matige positie maar goed.

• Radiodurans
Vandaag bezig geweest met het omzetten van mijn ZPRV en ZPRX posities van DEGIRO naar IB. Ik moet zeggen dat IB toch wel weer een stapje complexer is dan DEGIRO maar door rustig te lezen en onbekende termen op te zoeken werd het steeds duidelijker. De filmpjes op de website van IB zijn ook heel verhelderend. De iPadOS app van IB werkt uitstekend, ook als je voor bijv. account settings onderliggend naar de website moet gaat dat transparant. Zo veel mogelijk op ‘show less options’ klikken helpt ook om het overzichtelijk te houden :*)

Uiteindelijk gekozen om een aantal shares te kopen met een limit order waarbij ik de ‘mid’ prijs kies (tussen bid en ask) en als dat een melding geeft dat het te weinig marge heeft met het +’je er iets boven gaan zitten. Als je dan voor de ‘buy’ gaat krijg je nog wel een waarschuwing dat je niet actuele ‘market data’ hebt. Ik heb in de account settings aangegeven dat ik ‘non-professional subscription’ op market data wil enablen. Dit geeft je de mogelijkheid om op het ‘snapshot’ knopje te drukken voor actuele market data. Dit kan voor enkele dollarcent per keer maar zo lang je onder 1$ per maand blijft wordt het niet verrekend volgens mij. Het gekke is alleen dat ik ondanks als ik bij mijn buy order eerst een snapshot refresh doe ik nog steeds die waarschuwing krijg dat ik geen actuele market data heb. Maar goed, dat kun je dus negeren en kan de trade gewoon door gaan.

Voor mijn DCA aankopen van ~500-1000€ per keer kost IB ~1,5€ en DEGIRO ~4,5€, dat is toch een leuk verschil >:)

Ik kreeg van IB ook nog de melding dat ik kan kiezen voor ‘fractional shares’. Ik heb daar deze keer niet voor gekozen maar ik vroeg mij af: werkt dat bij ETFs als bovenstaande? Het zou op zich wel prettig zijn om gewoon voor een x bedrag een aantal shares met eventueel een halve er bij of zo te kopen, dat scheelt weer rekenen O-) en natuurlijk euro’s die niks staan te doen. Heeft dit ook nadelen? Het kost volgens mij niets en je krijgt zelfs dividend over je fractie. Maakt voor deze ETFs overigens niet uit omdat ze geen dividend uitkeren.

Verder viel me op dat ZPRV uiteindelijk op de GETTEX2 exchange werd verhandeld en ZPRX op IBIS2. Ik ging er eigenlijk van uit dat beide op IBIS2 (=XETRA) zou worden verhandeld? Heb ik iets fout gedaan? Maakt het uit?

Tot zo ver mijn ervaringen met IB t.o.v. DEGIRO als onervaren belegger, hopelijk helpt het anderen ook de overstap te maken, mochten zij daarvoor willen kiezen. Als er nog tips zijn dan hoor ik het graag!

• de Foarsitter
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 19:37
Waar ik eerst een strategie hanteerde van daytrading en daar een leuk resultaat mee haalde (36% winst in een jaar) heb ik een groot deel van deze winst door een verkeerde daytrading verloren. Ik ben van plan om nu periodiek aandelen te kopen die een hoge return on equity hebben. Hebben jullie tips naar welke bedrijven ik kan kijken?

iPhone 11 Pro Max | MacBook Pro 2017 | Apple Watch Series 4 44mm

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:48
de Foarsitter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:29:
Waar ik eerst een strategie hanteerde van daytrading en daar een leuk resultaat mee haalde (36% winst in een jaar) heb ik een groot deel van deze winst door een verkeerde daytrading verloren. Ik ben van plan om nu periodiek aandelen te kopen die een hoge return on equity hebben. Hebben jullie tips naar welke bedrijven ik kan kijken?
Onder aan de streep heb je dus geen winst met je daytrading. :p had je beter in een etf kunnen zitten :+

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:17

Bezulba

Formerly known as Eendje

Worldonline is geloof ik wel een goede.

blup

• de Foarsitter
Bobmeister schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:48:
[...]

Onder aan de streep heb je dus geen winst met je daytrading. :p had je beter in een etf kunnen zitten :+
Zou best kunnen dat het beter was in een ETF te zitten, maar ik heb nog wel wat winst overgehouden aan daytrading :+

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Radiodurans schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:33:
Verder viel me op dat ZPRV uiteindelijk op de GETTEX2 exchange werd verhandeld en ZPRX op IBIS2. Ik ging er eigenlijk van uit dat beide op IBIS2 (=XETRA) zou worden verhandeld? Heb ik iets fout gedaan? Maakt het uit?
Nee, maakt niet uit. Je kan stukken gekocht op de ene beurs gewoon verhandelen op de andere beurs. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Een beurs komt in aanmerking als daar hetzelfde instrument in dezelfde valuta wordt verhandeld. Dit in tegenstelling tot DEGIRO, waar je alleen op dezelfde beurs als waar je het hebt gekocht kan verkopen, en "overzetten" geld kost.

Met smart routing wordt standaard de beurs gekozen waar je order voor de beste totaalprijs (incl kosten) wordt uitgevoerd.

[Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 07-09-2021 14:03]

• Pistachenootje
  • Nu online
@Radiodurans wellicht begrijp ik je post niet helemaal goed maar is het niet handiger om je posities gewon te laten verhuizen van DeGiro naar IB? Kost misschien wel wat meer...

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Goed dat je dit ook deelt overigens. M.n. 'nieuwe' beleggers zien het geld voor het oprapen liggen in deze tijd. Zou je ons wat meer kunnen vertellen over de trade waarmee je geld verloor? Welk bedrijf, waarom je het kocht en waarom je het verkocht?

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 02:13
[...]

Vanguard All World zit met een lookback van precies 1 jaar op 32.62%. Zelfs t.o.v. 36% maar een beperkt verschil voor de hoeveelheid, of beter gezegd gebrek aan, werk in vergelijking tot day trading

• Miki
Ben je er ook achter gekomen waarom je strategie niet werkte, dat lijkt me wel verstandiger dan zo drastisch de boel omgooien. Van je gemaakte fouten kun je een hoop leren en bij day traden hoort ook verliezen. Het is feitelijk vastgesteld dat het onmogelijk is om continu de goede beslissingen te nemen.

Wat betreft je vraag, er zijn wel wat sites waar je in kunt grasduinen zoals Seekingalpha en anders kun je ook nog poepsaai gaan indexbeleggen. Met dat indexbeleggen kun je trouwens van saai naar ultrasaai beleggen door te spelen met de spreiding in sectoren en regio’s bijvoorbeeld :)

• Radiodurans
Pistachenootje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:05:
@Radiodurans wellicht begrijp ik je post niet helemaal goed maar is het niet handiger om je posities gewon te laten verhuizen van DeGiro naar IB? Kost misschien wel wat meer...
Dat zou inderdaad gekund hebben denk ik, geen idee hoeveel dat zou hebben gekost? Mijn positie in ZPRV/ZPRX was dusdanig beperkt dat ik het equivalente bedrag aan euro’s eerst kon overmaken aan IB. Vervolgens min of meer gelijktijdig aangekocht in IB en verkocht bij DEGIRO. Het is wat lastig precies uit te rekenen wat het mij in totaal gekost heeft omdat ik voor meer geld heb gekocht bij IB dan ik had staan bij DEGIRO.

Sowieso dus 2x de verkoopkosten bij DEGIRO (4€ vaste kosten plus een percentage) en andersom aankoopkosten bij IB, hoewel ik die vaste kosten en een deel van het percentage sowieso had moeten betalen omdat het mijn DCA moment zou zijn geweest. Vervolgens komen daar dan de kosten bij vanwege de bid/ask spread van de trade zelf, ik blijf dat hele proces nog een beetje schimmig vinden te meer vanwege dat gedoe met actuele market data maar volgens mij is dat verlies beperkt gebleven tot 3 en 13 eurocent per share. Die laatste had vast scherper gekund.

Dus zou verhuizen van de posities beter zijn geweest? Wellicht wel, ik weet echter niet wat de kosten daarvan zouden zijn geweest. Heb ik van deze exercitie een boel geleerd? Dat zeker wel! :D Nu maar hopen dat ik de verleiding kan weerstaan om weer te willen verhuizen naar de volgende ‘betere’ broker, ik hoop dat met zo’n professionele broker als IB die kans klein is.

• Hielko
Volgens mij rekent DeGiro E100 per regel overboeken, dus bij kleine positie zeer de vraag of dat goedkoper is.

• Radiodurans
Hielko schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:22:
Volgens mij rekent DeGiro E100 per regel overboeken, dus bij kleine positie zeer de vraag of dat goedkoper is.
Hah, nee, in de verste verte niet goedkoper dan hoe ik het gedaan heb. Maar dan moet je dus wel voldoende cash buffer hebben om je aankoop en verkoop min of meer gelijktijdig te kunnen uitvoeren. Anders heb je het risico dat je stukken 2 dagen later (2x buitenlandse SEPA overschrijving) een hogere prijs hebben dan waarvoor je ze hebt verkocht. Dan kan ik mij voorstellen dat je bij wat grotere posities boven die 100€ verschil uit kan komen en het veiliger is om ze te laten overboeken.

• Pistachenootje
  • Nu online
Wel interessant hoe IB steeds populairder lijkt te worden. Hier in dit draadje, maar ook voor Amerikanen op Bogleheads en voor Canadese en Europese investeerders op het Rational Reminder forum.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Blijkbaar zijn er veel mensen voor wie de oude minimum activity fee onder $100k toch wel een drempel was :)

[Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 07-09-2021 15:49]

• Pistachenootje
  • Nu online
Dat zal zeker geholpen hebben denk ik. Los daarvan dacht ik de trend ook al te zien.

• de Foarsitter
Tehh schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:41:
[...]

Goed dat je dit ook deelt overigens. M.n. 'nieuwe' beleggers zien het geld voor het oprapen liggen in deze tijd. Zou je ons wat meer kunnen vertellen over de trade waarmee je geld verloor? Welk bedrijf, waarom je het kocht en waarom je het verkocht?
Miki schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:05:
[...]

Ben je er ook achter gekomen waarom je strategie niet werkte, dat lijkt me wel verstandiger dan zo drastisch de boel omgooien. Van je gemaakte fouten kun je een hoop leren en bij day traden hoort ook verliezen. Het is feitelijk vastgesteld dat het onmogelijk is om continu de goede beslissingen te nemen.
Door de gamestop gekte besloten nokia en blackberry te kopen (geen idee of de terminologie klopt), bb kon ik binnen een half uur al met flinke winst verkopen maar had gehoopt dat het nog meer zou stijgen. Ik heb deze positie nog steeds niet gesloten met een gak van 22,6 en nokia heb ik anderhalve maand geleden verkocht na een keer de gak flink verlaagd te hebben. Uiteindelijk wel winst gemaakt op nokia, maar wat bedoeld was als even snel duurde dus zo'n half jaar
Wat betreft je vraag, er zijn wel wat sites waar je in kunt grasduinen zoals Seekingalpha en anders kun je ook nog poepsaai gaan indexbeleggen. Met dat indexbeleggen kun je trouwens van saai naar ultrasaai beleggen door te spelen met de spreiding in sectoren en regio’s bijvoorbeeld :)
Is seekingalpha een aanrader?

• Pistachenootje
  • Nu online
Volgens mij kan iedereen zijn stukken daar publiceren. De kwaliteit is in ieder geval heel sterk wisselend.

• Miki
de Foarsitter schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:54:
[...]

Door de gamestop gekte besloten nokia en blackberry te kopen (geen idee of de terminologie klopt), bb kon ik binnen een half uur al met flinke winst verkopen maar had gehoopt dat het nog meer zou stijgen. Ik heb deze positie nog steeds niet gesloten met een gak van 22,6 en nokia heb ik anderhalve maand geleden verkocht na een keer de gak flink verlaagd te hebben. Uiteindelijk wel winst gemaakt op nokia, maar wat bedoeld was als even snel duurde dus zo'n half jaar
Maar was dat echt je eigen strategie of achter de kudde aanlopen? Het klinkt niet echt als een plan en ja, dan is het niet zo gek dat je dan tegen een flinke zeperd oploopt.
Is seekingalpha een aanrader?
Je zocht aandelen met een hoge equity return dus ik gaf je een website zodat je jezelf kunt gaan analyseren of was dat niet de bedoeling :?

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:42
Ik heb bewondering voor je openheid in dit te delen, aangezien er maar weinig met hun verliezen op de proppen komen in tegenstelling tot alle (maandelijkse) winstverhalen/grafieken etc.

Zeker ook, omdat je er mee aangeeft te willen leren.

Er is veel kennis beschikbaar, zeker in de topicstart. Mogelijk ontdek je nieuwe dingen en ontdek je een nieuwe manier van kijken naar aandelen (al dan niet met een hoge RoE).
[...]

Bezulba schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:49:
[...]

@Bobmeister, @Bezulba, zonder dat je het mogelijk door hebt, ben je impliciet erg kritisch naar iemand die simpelweg probeert te leren van z'n ervaringen. Ik zou graag zien dat we hier juist openheid en leren van ervaringen/verlies verwelkomen in plaats van affikken vanuit een hoge morele toren.

[Voor 4% gewijzigd door flipjevandejam op 07-09-2021 16:11]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

flipjevandejam schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:08:
[...]

Ik heb bewondering voor je openheid in dit te delen, aangezien er maar weinig met hun verliezen op de proppen komen in tegenstelling tot alle (maandelijkse) winstverhalen/grafieken etc.
Ik kan hier alleen over mijzelf spreken, maar ook in een periode van verlies (maart 2020) postte ik mijn verliezen. En ivm het dreigende gevaar van een margin call ben ik destijds zelfs over gegaan op frequentere updates. Aan mij ligt het in ieder geval niet :)

Nu de markt relatief rustig is, is het toch vanzelfsprekend dat er geen grote verliezen ontstaan bij de voornamelijk buy & hold beleggers die hier maandupdates delen?

Al moet ik wel zeggen, ik zie hier eigenlijk nooit maandupdates langs komen van day traders. Of moet ik 'dagupdates' zeggen? :P

(Misschien wel even in de 'peak meme' fase aan het begin van het jaar, maar met tientallen pagina's aan memestockgerelateerde posts per dag hield ik het ook niet echt actief in de gaten.)

[Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 07-09-2021 16:34]

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

flipjevandejam schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:08:
[...]

Zeker ook, omdat je er mee aangeeft te willen leren.

Er is veel kennis beschikbaar, zeker in de topicstart. Mogelijk ontdek je nieuwe dingen en ontdek je een nieuwe manier van kijken naar aandelen (al dan niet met een hoge RoE).

[...]

[...]

@Bobmeister, @Bezulba, zonder dat je het mogelijk door hebt, ben je impliciet erg kritisch naar iemand die simpelweg probeert te leren van z'n ervaringen. Ik zou graag zien dat we hier juist openheid en leren van ervaringen/verlies verwelkomen in plaats van affikken vanuit een hoge morele toren.
Er is geen leerbehoefte. Er is een behoefte aan de juiste aandelen horen en daarop aankopen. Want zeg nou zelf, alleen posten welke aandelen die moet kopen getuigen nou niet echt van veel eigen inbring.

blup

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:21
Pistachenootje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:53:
Dat zal zeker geholpen hebben denk ik. Los daarvan dacht ik de trend ook al te zien.
De andere serieuze brokers in Nederland doen hard hun best om klanten weg te jagen, dat zal misschien ook een rol spelen. Binck wordt met de week duurder en de laatste keer dat DeGiro / Flatex goed in het nieuws kwam kan ik me niet herinneren. En bij andere Amerikaanse brokers is het tegenwoordig zo goed als onmogelijk om een account te openen als foreigner.

Ik ben tevreden met IB, maar ik zie helaas ook geen echte alternatieven op het moment.

[Voor 20% gewijzigd door writser op 07-09-2021 17:02]

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:00:
[...]
De andere serieuze brokers in Nederland
Zijn er wellicht andere serieuze brokers in Europa? We hoeven ons natuurlijk niet tot Nederland te beperken als IB geen optie meer zou zijn :P

• writser
Ik hoor het graag. Afgezien van rotzooi als Bux, Trading212 en EToro is er volgens mij verrassend weinig. Ik ben nog nooit iets tegengekomen in elk geval. Bovendien wil ik het, als het even kan, een klantenservice die fatsoenlijk Engels kan. En de kosten moeten dan ook nog competitief zijn ( https://en.swissquote.com/trading/pricing/stocks .. ).

[Voor 29% gewijzigd door writser op 07-09-2021 17:17]

Onvoorstelbaar!

• Pistachenootje
  • Nu online
Is dit misschien wat?

https://smartbroker.de/

Ik heb er nog niet naar gekeken maar kom de naam wel eens tegen.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:09:
Zijn er wellicht andere serieuze brokers in Europa?
Serieus wel, maar die zijn vaak niet concurrerend kwa prijzen. Dan kom je naast IB vaak uit bij of DeGiro of een reseller van IB (Lynx, TradeStation, etc). Daarna kom je heeeeel veel CFD boeren uit Cyprus tegen.
De grootbanken spelen ook steeds meer in op de beleggingsgeest van de particulier natuurlijk.

--edit
Trade Republic is ook een low cost broker die aan de weg timmert. Maar is nog niet beschikbaar voor Nederlandse inwonenden.

[Voor 12% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-09-2021 10:02]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Radiodurans
Hoe serieus maken mensen zich zorgen over inflatie/rente en marktcorrecties momenteel? Ik lees er veel over maar er zijn altijd mensen die crashes proberen te voorspellen.
In het kader van deze discussie vond ik het volgende stuk wel heel aardig om te lezen:

https://edition.cnn.com/2...od-risk-takers/index.html

Gaat over het wel en wee rond Ark in een bredere context. Long gaan in een beperkt setje innovatieve aandelen, je moet maar durven zeg maar…

• Santee
Radiodurans schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:39:
[...]

In het kader van deze discussie vond ik het volgende stuk wel heel aardig om te lezen:

https://edition.cnn.com/2...od-risk-takers/index.html

Gaat over het wel en wee rond Ark in een bredere context. Long gaan in een beperkt setje innovatieve aandelen, je moet maar durven zeg maar…
Ark tja, een ETF waar 10% in 1 aandeel zit (Tesla) is natuurlijk al erg casino achtig :X

Het zijn wel typisch aandelen die in een crash ook goed onderuit gaan. Ben benieuwd waar ze over 10 jaar staat.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Santee die 10% is nog wel een stuk beter dan "SPDR MSCI Europe Technology UCITS ETF" (IE00BKWQ0K51) dat zich omschrijft als:
The investment objective of the Fund is to track the performance of European large and mid-sized companies in the Information Technology sector.
De ETF maakt gebruik van de volgende MSCI index:
The MSCI Europe Information Technology 35/20 Capped Index is a free float-adjusted market capitalization weighted index that is designed to measure the equity market performance of constituents classified as Information Technology (according to the Global Industry Classification Standard) in the MSCI Europe index.
Resultaat is dat je voor meer dan 33% in ASML zit en dan nog bijna 16% in SAP. Daar zit ook geen balans meer in :)

Die zelfde verhouding zie je bijvoorbeeld ook bij andere ETFs terug die zich op Europa en specifiek de technologie sector richten. Zoals iShares STOXX Europe 600 Technology UCITS ETF (DE000A0H08Q4) ;)

[Voor 11% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-09-2021 18:52]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Santee schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:43:
[...]

Ark tja, een ETF waar 10% in 1 aandeel zit (Tesla) is natuurlijk al erg casino achtig :X
Vergeleken met de 1,17% van VTI met bijna 4000 verschillende aandelen vind in het wel meevallen. Zeker gezien de Ark fondsen actief beheerd worden.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Santee
Qwerty-273 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:50:
@Santee die 10% is nog wel een stuk beter dan "SPDR MSCI Europe Technology UCITS ETF" (IE00BKWQ0K51) dat zich omschrijft als:

[...]
De ETF maakt gebruik van de volgende MSCI index:

[...]

Resultaat is dat je voor meer dan 33% in ASML zit en dan nog bijna 16% in SAP. Daar zit ook geen balans meer in :)

Die zelfde verhouding zie je bijvoorbeeld ook bij andere ETFs terug die zich op Europa en specifiek de technologie sector richten. Zoals iShares STOXX Europe 600 Technology UCITS ETF (DE000A0H08Q4) ;)
Dat is echt bizar veel inderdaad :X

• Murphy78
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 07-09 20:43
Bizarre koerswinsten dit jaar.

Ik weet nog dat er midden 2018 een best goed onderbouwde post was over hoe ASML een mooi bedrijf is, maar misschien niet meer de beste investering door flinke koersstijging en hype. Er was flinke toelichting over de beperkte afzetmarkt, vervangingsmarkt, etc. Hij stond toen ATH op ~210 Euro en zat in de lift. De prijsschatting voor 2023 was van 320 Euro, max 350 meen ik. Hij gaat nu, in 2021, voor slechts 865 knaken over de toonbank..

Is de analyse daarmee verkeerd? Met de kennis van toen wellicht niet, maar het onderschrijft wel hoe onvoorspelbaar de markt (en specifiek: een aandeel) is; uitgebreide tech- en marktkennis ten spijte.

Wie had kunnen weten dat er een dusdanig chiptekort zou zijn dat de producties van auto's uitgesteld wordt? Als investeerder moet je rekening houden met allerlei scenario's die "nooit kunnen gebeuren", en toch gebeuren. Nooit crashend vastgoed in 2007 was ook zo'n mooie.

Indexbeleggen: geen slecht idee.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:19
Murphy78 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:43:
Bizarre koerswinsten dit jaar.

Ik weet nog dat er midden 2018 een best goed onderbouwde post was over hoe ASML een mooi bedrijf is, maar misschien niet meer de beste investering door flinke koersstijging en hype. Er was flinke toelichting over de beperkte afzetmarkt, vervangingsmarkt, etc. Hij stond toen ATH op ~210 Euro en zat in de lift. De prijsschatting voor 2023 was van 320 Euro, max 350 meen ik. Hij gaat nu, in 2021, voor slechts 865 knaken over de toonbank..

Is de analyse daarmee verkeerd? Met de kennis van toen wellicht niet, maar het onderschrijft wel hoe onvoorspelbaar de markt (en specifiek: een aandeel) is; uitgebreide tech- en marktkennis ten spijte.

Wie had kunnen weten dat er een dusdanig chiptekort zou zijn dat de producties van auto's uitgesteld wordt? Als investeerder moet je rekening houden met allerlei scenario's die "nooit kunnen gebeuren", en toch gebeuren. Nooit crashend vastgoed in 2007 was ook zo'n mooie.

Indexbeleggen: geen slecht idee.
Dat de auto industrie last heeft van chip tekorten hebben ze ook vooral aan zichzelf te danken. Ze hadden al genoeg order staan om 3 jaar door te produceren. Maar omdat ze schrokken van de lockdowns hebben ze die orders afgezegd. Andere bedrijven hebben daar gretig gebruik van gemaakt, om bijvoorbeeld in de enorme vraag naar laptops en webcams te voorzien. Toen de auto industrie een half jaartje later hun orders weer wilden verhogen was alles uitverkocht. En even chipfabs bijbouwen kost jaren.

AMSL was sowieso al een solide bedrijf. Maar die profiteren nu flink van de vraag naar nieuwe fabs.

TheS4ndm4n#1919

• Bowen_HAFX
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16:48
Ook ik investeer gewoon netjes per maand een bedrag in ETFs.

Maar dat maakt het hier ook wel een beetje saai. Zou mooi zijn als iemand een keer een super tip heeft een dag voor de publicatie van jaarcijfers en dat wij Tweakers allemaal 1k investeren! Of is dat manipulatie?

Every magical journey begins with a single step

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Get!em

Oh die ja!

Zr40 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:31:
[...]

Ik kan hier alleen over mijzelf spreken, maar ook in een periode van verlies (maart 2020) postte ik mijn verliezen. En ivm het dreigende gevaar van een margin call ben ik destijds zelfs over gegaan op frequentere updates.
Wat dat betreft zou ik het erg sprekend vinden om ook de geïnvesteerde tijd (uitzoeken info, outlooks bijhouden, nieuwsbrief op waarde schatten en valideren etc) per maand te zien. Dat is per belegger natuurlijk anders, maar bij actieve buy&hold of actieve daytrader natuurlijk vele malen hoger dan saaie dca etf beleggers (like me). Maar uiteindelijke doel van die extra tijdsinvestering is natuurlijk de markt outperformen ( en de hobby/sport/lol die je daarin hebt).
Hoeveel tijd gaat daar zo per maand in zitten? En in die spannende maanden?

(En iedereen lurkt hier natuurlijk uren in dit topic 😉)

• phantom09
writser schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:00:
[...]

De andere serieuze brokers in Nederland doen hard hun best om klanten weg te jagen, dat zal misschien ook een rol spelen. Binck wordt met de week duurder en de laatste keer dat DeGiro / Flatex goed in het nieuws kwam kan ik me niet herinneren. En bij andere Amerikaanse brokers is het tegenwoordig zo goed als onmogelijk om een account te openen als foreigner.

Ik ben tevreden met IB, maar ik zie helaas ook geen echte alternatieven op het moment.
Ik heb ergens gelezen dat je als EU burger ook een rekening bj de broker tastyworks kan openen.

• phantom09
[...]

Zijn er wellicht andere serieuze brokers in Europa? We hoeven ons natuurlijk niet tot Nederland te beperken als IB geen optie meer zou zijn :P
Behalve als we een Nexit krijgen :(

• Deveon
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:34:

Maar dat maakt het hier ook wel een beetje saai. Zou mooi zijn als iemand een keer een super tip heeft een dag voor de publicatie van jaarcijfers en dat wij Tweakers allemaal 1k investeren! Of is dat manipulatie?
Misschien als we allemaal een miljoen inleggen dat we iets in beweging kunnen krijgen. Met 1000 pp is een beetje crypto al niet meer in beweging te krijgen, laat staan een reguleerde beurs.

Zelf blijf ik trouwens stockpicks combineren met ETFs. Ik vind het leuk om ermee bezig te zijn en de markt te volgen. Meeste stockpicks zijn op een 5 tot 10 jaar horizon dus als ik het zat ben kan ik elke dag ervoor kiezen om verdere inleg in ETFs te stoppen.

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:23:
[...]
Dat de auto industrie last heeft van chip tekorten hebben ze ook vooral aan zichzelf te danken. Ze hadden al genoeg order staan om 3 jaar door te produceren. Maar omdat ze schrokken van de lockdowns hebben ze die orders afgezegd. Andere bedrijven hebben daar gretig gebruik van gemaakt, om bijvoorbeeld in de enorme vraag naar laptops en webcams te voorzien. Toen de auto industrie een half jaartje later hun orders weer wilden verhogen was alles uitverkocht. En even chipfabs bijbouwen kost jaren.

AMSL was sowieso al een solide bedrijf. Maar die profiteren nu flink van de vraag naar nieuwe fabs.
De chip te korten is een sneeuwbal effect. Iedereen moest thuis opeens hardware hebben en vervolgens moesten de clouds ook opgeschaald worden. De productie van chips is sinds covid enorm toegenomen, maar de vraag is exponentieel geëxplodeerd.

Het is overigens maar de vraag of straks nog voldoende vraag is naar brandstofauto gezien elektrische auto’s inmiddels steeds dichterbij de aanschafprijs komen van brandstofauto’s terwijl ze in TCO vaak al voordeliger zijn.

• writser
phantom09 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:50:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat je als EU burger ook een rekening bj de broker tastyworks kan openen.
Dat klopt, en bij Firstrade kan dat ook. Maar dat zijn (vind ik) discount brokers die alleen toegang geven tot de Amerikaanse beurs. Matige klantenservice, slechte interface, weinig mogelijkheden. Wat mij betreft absoluut geen alternatief voor IB.

Onvoorstelbaar!

• phantom09
Bezulba schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:49:
[...]

Imtech ?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik denk dat daar hier weinig interesse voor is, op reddit heb je meer kans.

Maar ben zelf niet zo dol op kwartaalcijfers spelen. En vaak zijn earnings buiten beurtijdens waarvoor je niets anders kan doen dan toekijken. stop losses hebben geen zin. En zelfs al zou een bedrijf de verwachtingen overtreffen dan nog heb je kans dat het aandeel flink zakt. Logisch? nee. maar de markt doet nou eenmaal rare dingen. vaak herstelt een koers zich wel.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Remco
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:19
[...]

Binck/Saxo ? Niet 1 van de goedkoopste, maar wel serieus.
Ik gebruik deze voor de turbo's van Binck met 0 transactiekosten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:19
Pistachenootje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:59:
[...]

Volgens mij kan iedereen zijn stukken daar publiceren. De kwaliteit is in ieder geval heel sterk wisselend.
Klopt, op seekingAlpha had ik ook 3 artikelen. Rond 2016. Ik ben sindsdien wel verast hoeveel a) marktkrachten invloed hebben en b) hoe traag aandeelhouders reageren in tech bedrijven, vooral als er oude positieve resultaten waren

Voorbeeld: er is een melkkoe die 'World of Warcraft' heet, maar die is al jaren uitgemolken. Resultaten uit verleden geen garantie voor de toekomst. Gemiddelde investeerder: "The eARniNgS PeR ShAre aRe sKyHiGH!"

[Voor 19% gewijzigd door Harm_H op 08-09-2021 00:32]

Mijn tweakblog over de toekomst

• Atomius

Ik herken die saaiheid. Jeukende handen ook wel trouwens. Heb dat ondervangen met een demo account op Trading212 waar ik in individuele aandelen "beleg". Kan natuurlijk ook op een ander platform. Zo blijf ik mezelf ervan overtuigen dat indexbeleggen mijn stockpickskills overtreft. Laat staan de tijd en energie die je overhoudt.

• flipjevandejam
Zr40 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:31:
[...]

Ik kan hier alleen over mijzelf spreken, maar ook in een periode van verlies (maart 2020) postte ik mijn verliezen. En ivm het dreigende gevaar van een margin call ben ik destijds zelfs over gegaan op frequentere updates. Aan mij ligt het in ieder geval niet :)

Nu de markt relatief rustig is, is het toch vanzelfsprekend dat er geen grote verliezen ontstaan bij de voornamelijk buy & hold beleggers die hier maandupdates delen?

Al moet ik wel zeggen, ik zie hier eigenlijk nooit maandupdates langs komen van day traders. Of moet ik 'dagupdates' zeggen? :P

(Misschien wel even in de 'peak meme' fase aan het begin van het jaar, maar met tientallen pagina's aan memestockgerelateerde posts per dag hield ik het ook niet echt actief in de gaten.)
Het was niet direct aan jou gericht, maar goed dat je je in de discussie mengt.

Ik denk dat iedereen dergelijke posts van jou waardeert en een aantal je voorbeeld is gaan volgen.

Misschien goed om als voorbeeld daarin, in je toekomstige updates een stukje openingstekst op te nemen om bijv duidelijk te maken dat:
- er een risico op ‘behavioral bias’ is, waarbij je door resultaten van een ander te zien, je (onbewust) beïnvloed wordt
- visueel juweeltje:
- Evt een linkje naar bijv
https://shermanwealth.com/common-investor-biases/

• Miki
flipjevandejam schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:37:
[...]

Het was niet direct aan jou gericht, maar goed dat je je in de discussie mengt.

Ik denk dat iedereen dergelijke posts van jou waardeert en een aantal je voorbeeld is gaan volgen.

Misschien goed om als voorbeeld daarin, in je toekomstige updates een stukje openingstekst op te nemen om bijv duidelijk te maken dat:
- er een risico op ‘behavioral bias’ is, waarbij je door resultaten van een ander te zien, je (onbewust) beïnvloed wordt
- visueel juweeltje: [Afbeelding]
- Evt een linkje naar bijv
https://shermanwealth.com/common-investor-biases/
In navolging van jouw artikel kwam ik laatst ook een leuk item tegen op Arstechnica.
There's extensive academic literature on the risks faced by investors who are overly confident of their ability to beat the market. They tend to trade more often, even if they're losing money doing so. They take on too much debt and don't diversify their holdings. When the market makes a sudden lurch, they tend to overreact to it. Yet, despite all that evidence, there's no hard data on what makes investors overconfident in the first place.

With the cost of going wrong, you'd think that people who risk money in stocks would learn from their past mistakes. But a new study suggests that our memory's tendency to take an optimistic past gets in the way, with people inflating their gains and forgetting their losses.
Bron: https://arstechnica.com/s...nked-to-selective-memory/

Al die nieuwe flits broker apps zoals de Etoro's van deze wereld zijn zo ingericht om alleen maar nog meer te handelen, precies waar de mens zo gevoelig voor is :)

Anyway, ik weet eerlijk gezegd niet of disclaimers gaan helpen, toen Hielko recent iets plaatste over het lending program van IB dat zo goed ging op IWDA werden er ook plots een paar "actief".

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat is precies het kaartje wanneer je eigenlijk geen strategie hanteert en je te veel op je emoties laat leiden. En daarbij ook kijkt naar de "socials' (of op de oude school de experts op een verjaardagsfeestje of rond de koffie automaat op het werk).

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Qwerty-273 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:06:
[...]

Dat is precies het kaartje wanneer je eigenlijk geen strategie hanteert en je te veel op je emoties laat leiden. En daarbij ook kijkt naar de "socials' (of op de oude school de experts op een verjaardagsfeestje of rond de koffie automaat op het werk).
Of dit topic volgt. Wij doen er net zo hard aan mee.

Mijn vriendin is helemaal into handelen op systemen met analyse op het koersverloop van aandelen en minder op wat er nou daadwerkelijk aan nieuws binnen komt en die loopt ook net boven break even.

[Voor 18% gewijzigd door Bezulba op 08-09-2021 09:15]

blup

• Atomius
Miki schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:00:
Anyway, ik weet eerlijk gezegd niet of disclaimers gaan helpen, toen Hielko recent iets plaatste over het lending program van IB dat zo goed ging op IWDA werden er ook plots een paar "actief".
Maar, het is toch niet zo gek dat als je zoiets plaatst dat mensen daar dan vragen over gaan stellen? Daarvoor zitten we toch op dit forum met z'n allen, om elkaar wat bij te brengen en dingen uit te wisselen? Zou mooi zijn als je wel zoiets zou mogen droppen, maar het "not done" is als mensen daar vervolgens vragen over zouden stellen.

• Miki
Atomius schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:38:
[...]

Maar, het is toch niet zo gek dat als je zoiets plaatst dat mensen daar dan vragen over gaan stellen? Daarvoor zitten we toch op dit forum met z'n allen, om elkaar wat bij te brengen en dingen uit te wisselen? Zou mooi zijn als je wel zoiets zou mogen droppen, maar het "not done" is als mensen daar vervolgens vragen over zouden stellen.
Voor mij zit het er meer in dat het toevoegen van een disclaimer niet gaat helpen en niet zo zeer het delen van (positieve) resultaten. Je ziet dat als iemand positieve resultaten plaatst er altijd mensen zullen zijn die daardoor beïnvloed zullen raken. De artikelen hierboven geven precies aan hoe gevoelig beleggers hiervoor zijn.

Volgens mij gaat het niet zo slecht in dit topic, we stellen geregeld kritische vragen aan elkaar en houden elkaar scherp. Hier zitten niet de zogenaamde apes :+

• flipjevandejam
Qwerty-273 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:06:
[...]

Exact, het is een schoolvoorbeeld van behavioral bias, gevat in mooie visuele anecdote. Vandaar de suggestie om hem op te nemen, naast een linkje naar bijv. https://shermanwealth.com/common-investor-biases/ voor meer uitleg.

Overigens juist niet als disclaimer, vooral ter onderstreping van belang van educatie van de lezer.

• flipjevandejam
Bezulba schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:13:
[...]

Of dit topic volgt. Wij doen er net zo hard aan mee.

Mijn vriendin is helemaal into handelen op systemen met analyse op het koersverloop van aandelen en minder op wat er nou daadwerkelijk aan nieuws binnen komt en die loopt ook net boven break even.
Dat hangt geheel af van de toon en stijl van communicatie. Ik wil graag bijdragen aan een ander soort community hier, waar men open en eerlijk kan delen en leren.

C'est le ton qui fait la musique.

Dan doen we er niet 'net zo hard aan mee', wat mij betreft.

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-09 15:44
Ik heb nog een vraag over dividendbelasting waarop ik het antwoord online niet zo snel kan vinden. Voor Amerikaanse aandelen verwerkt de giro automatisch het verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse dividendbelasting, maar ik vroeg me af hoe dat met aandelen uit andere landen zit en dan voornamelijk in de EU.

Als ik bijvoorbeeld Franse of Duitse dividenden ontvang, moet ik het verschil dan zelf claimen in de betreffende landen of gebeurd dit automatisch omdat het bijvoorbeeld binnen de EU is.

Ook benieuwd naar andere westerse landen die niet in de EU zitten zoals Noorwegen, UK, Australie.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:07
Malt007 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:01:
Ik heb nog een vraag over dividendbelasting waarop ik het antwoord online niet zo snel kan vinden. Voor Amerikaanse aandelen verwerkt de giro automatisch het verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse dividendbelasting, maar ik vroeg me af hoe dat met aandelen uit andere landen zit en dan voornamelijk in de EU.

Als ik bijvoorbeeld Franse of Duitse dividenden ontvang, moet ik het verschil dan zelf claimen in de betreffende landen of gebeurd dit automatisch omdat het bijvoorbeeld binnen de EU is.

Ook benieuwd naar andere westerse landen die niet in de EU zitten zoals Noorwegen, UK, Australie.
Dividend belasting moet worden ingehouden worden door de bank of broker waar je het van ontvangt. Als er geen overeenkomst met Nederland is dan is er kans dat er hoger wordt ingehouden

• Malt007
GrooV schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:22:
[...]

Dividend belasting moet worden ingehouden worden door de bank of broker waar je het van ontvangt. Als er geen overeenkomst met Nederland is dan is er kans dat er hoger wordt ingehouden
Dat is eigenlijk mijn vraag, hoe kan ik zien voor welke landen het verschil tussen Nederlandse en het betreffende land, aan dividendbelasting wordt verrekent door de giro?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Malt007 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:30:
[...]

Dat is eigenlijk mijn vraag, hoe kan ik zien voor welke landen het verschil tussen Nederlandse en het betreffende land, aan dividendbelasting wordt verrekent door de giro?
bij de belastingdienst?
https://www.belastingdien...ragsstaten_ib_ingezetenen

een lijst van alle belastingverdragen van nederland met de andere landen

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000

Rukapul

Moderator General Chat
Malt007 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:01:

De standaard situatie waar je vanuit kunt gaan is dat er niets afgehandeld wordt als jij geen specifiek formulier hebt ingevuld.

Bij Binck heb ik bijvoorbeeld een formulier voor Frankrijk ingevuld zodat dividendbelasting boven dat van het verdragstarief verrekend wordt. Hoe dat werkt met de overgang naar Saxo is mij niet duidelijk.

• writser
Malt007 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:30:
[...]

In de praktijk moet je eigenlijk elk groot dividend zelf even controleren. Het gebeurt regelmatig dat er te veel (of te weinig, maar dat is niet zo erg .. ) belasting wordt ingehouden. Zeker in wat complexere situaties, bijvoorbeeld een dividend van een bedrijf gevestigd in de Bahama's maar met een listing in Amerika. Dus bereken wat je bruto zou ontvangen, kijk wat je netto ontvangt en bepaal het percentage ingehouden belasting. Bijna elk land heeft een verdragstarief van 15% met Nederland, zie hier bijvoorbeeld een overzichtje: https://taxci.nl/read/bro...d?sublist=756&submenu=587 .

De ingehouden bronbelasting boven het verdragstarief (dus meestal boven de 15%) kun je in theorie terugvragen in het bronland. In sommige landen is dat relatief makkelijk (Zweden, Noorwegen), in andere landen duurt dat meerdere jaren (Belgie) of is dat in de praktijk onmogelijk of enorm duur (Italie, Portugal). Je moet bijna altijd documentatie opvragen van je broker, een woonplaatsverklaring van de Nederlandse belastingdienst, een hoop formulieren invullen, etc. Zelfs in de makkelijkste gevallen is het niet triviaal. Soms kost de benodigde documentatie van je broker ook nog geld: als je bijvoorbeeld Noorse belasting wil claimen dan moet je van IB een dividendcertificaat ontvangen en dat kost iets van een tientje. Bij DeGiro zou het me verbazen als ze die service uberhaupt verlenen.

Voor sommige grote landen kun je bij je broker een formulier invullen dat aangeeft dat je recht hebt op het verdragstarief. Dat is veel makkelijker en als dat kan zou ik het altijd doen. In dat geval houdt je broker automatisch het juiste bedrag in (meestal 15%) en dan hoef je je niet druk te maken om die ellendige reclaims.

Maar dat kan helaas maar voor heel weinig landen. Voor Amerika kan het gelukkig wel, dat formulier heet een W8-BEN en die kun je bij praktisch elke broker invullen. Als dat correct gedaan is gaat je ingehouden bronbelasting bij Amerikaanse uitkeringen van 30% (het standaard Amerikaanse tarief) naar 15% (het verdragstarief met Nederland). Bij een broker die deze mogelijkheid niet eens aanbiedt zou ik nooit een account openen: wat mij betreft is dat het minimum aan klantenservice dat je moet verlenen.

Bij Binck heb je ook formulieren om het verdragstarief te ontvangen voor Canadese en Franse dividenden ( https://www.binck.nl/klanten/formulieren ). Dat is netjes, geen idee of dat zo blijft nu ze zijn overgenomen door Saxobank. Maar ik ken geen retail brokers die nog veel meer faciliteren. Ik vermoed dat je bij DeGiro bijvoorbeeld alleen een W8-BEN kan invullen (als dat al lukt ..).

[Voor 28% gewijzigd door writser op 08-09-2021 15:26]

Onvoorstelbaar!

• Malt007
writser schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:45:
[...]

In de praktijk moet je eigenlijk elk groot dividend zelf even controleren. Het gebeurt regelmatig dat er te veel (of te weinig, maar dat is niet zo erg .. ) belasting wordt ingehouden. Dus bereken wat je bruto zou ontvangen, kijk wat je netto ontvangt en bepaal het percentage ingehouden belasting. Bijna elk land heeft een verdragstarief van 15% met Nederland, zie hier bijvoorbeeld een overzichtje: https://taxci.nl/read/bro...d?sublist=756&submenu=587 .

De ingehouden bronbelasting boven het verdragstarief (dus meestal boven de 15%) kun je in theorie terugvragen in het bronland. In sommige landen is dat relatief makkelijk (Zweden, Noorwegen), in andere landen duurt dat meerdere jaren (Belgie) of is dat in de praktijk onmogelijk of enorm duur (Italie, Portugal). Maar je moet bijna altijd documentatie opvragen van je broker, een woonplaatsverklaring van de Nederlandse belastingdienst, een hoop formulieren invullen, etc. Zelfs in de makkelijkste gevallen is het niet triviaal. Soms kost de benodigde documentatie van je broker ook nog geld: als je bijvoorbeeld Noorse belasting wil claimen dan moet je van IB een dividendcertificaat ontvangen en dat kost iets van een tientje. Bij DeGiro zou het me verbazen als ze die service uberhaupt verlenen.

Voor sommige grote landen kun je bij je broker een formulier invullen dat aangeeft dat je recht hebt op het verdragstarief. Dat is veel makkelijker, want dan houdt je broker automatisch het juiste bedrag in (meestal 15%) en dan hoef je niet bezig te gaan met die claim-ellende.

Maar dat kan helaas maar voor heel weinig landen. Voor Amerika kan het gelukkig wel, dat formulier heet een W8-BEN en die kun je bij praktisch elke broker invullen. Bij Binck heb je ook formulieren om het verdragstarief te ontvangen voor Canadese en Franse dividenden ( https://www.binck.nl/klanten/formulieren ). Maar dan houdt het ook wel op. Ik vermoed dat je bij DeGiro bijvoorbeeld alleen een W8-BEN kan invullen (als dat al lukt ..).
Dit is het antwoord wat ik zocht, ik zal eens contact opnemen met degiro om te vragen of ze ook voor andere landen het betreffende formulier hebben.

• robby609
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17:16
writser schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:14:
Ik hoor het graag. Afgezien van rotzooi als Bux, Trading212 en EToro is er volgens mij verrassend weinig. Ik ben nog nooit iets tegengekomen in elk geval. Bovendien wil ik het, als het even kan, een klantenservice die fatsoenlijk Engels kan. En de kosten moeten dan ook nog competitief zijn ( https://en.swissquote.com/trading/pricing/stocks .. ).
Voor buy and hold is Bux 0 een prima broker met een goede klantenservice in het Engels (en vaak ook Nederlands). Kosten kunnen heel laag worden gehouden. Het aanbod is alleen nog beperkt tegenover andere brokers. Bux X is natuurlijk een ander verhaal daar heb je helemaal gelijk in ;)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000

Rukapul

Moderator General Chat
Ik vermoed dat je bij DeGiro bijvoorbeeld alleen een W8-BEN kan invullen (als dat al lukt ..).
DeGiro stuurt in je vakantie een mail dat je actie moet ondernemen om te verlengen (zonder het exacte account in de mail te specificeren) en nog voor je thuis bent is je belastingstatus al gedeactiveerd.

Vul je een formulier te snel in na de email dan kun je pech hebben dat direct na sluiten van de browser nog een mail binnenkomt voor een ander formulier dat je ook in moet vullen. Uiteraard zonder dat in de mail het specifieke account wordt aangegeven dus je leeft in permanente onzekerheid.

Het is echt een knaken broker.

[Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 08-09-2021 18:33]

• phantom09
[...]
Ik vermoed dat je bij DeGiro bijvoorbeeld alleen een W8-BEN kan invullen (als dat al lukt ..).
Ja dat lukt. Kan je online doen.

• flipjevandejam
writser schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:10:
[...]

Dat klopt, en bij Firstrade kan dat ook. Maar dat zijn (vind ik) discount brokers die alleen toegang geven tot de Amerikaanse beurs. Matige klantenservice, slechte interface, weinig mogelijkheden. Wat mij betreft absoluut geen alternatief voor IB.
Interessant, mijn ervaringen met IB klantenservice zijn op z’n best zeer middelmatig:
- extreem lange wachttijden (altijd >30min)
- kastje-muur met traditioneel Indische yes/yes mentaliteit

TW is vast niet perfect, maar wel service-gerichte Amerikanen die willen helpen. Mocht dat veranderen door de IG overname, dan laat ik het zeker weten.

Bottomline zou ik eigenlijk veel beter TW > IB kunnen doen, maar houden deze ervaringen me tegen.
Of is er een andere CS vanaf een bepaalde portfolio omvang?

• writser
Betreft de wachttijden: als ik een probleem heb dan open ik een ticket, mijn ervaring daarmee is uitstekend. Ik word altijd op competente wijze geholpen, al is het niet altijd heel vlot. Bellen of de live chat werken inderdaad minder prettig.

[Voor 10% gewijzigd door writser op 08-09-2021 21:01]

Onvoorstelbaar!

• Hielko
Als je een grotere portfolio hebt kan je inderdaad andere CS krijgen, maar heb zelf (bijna) alleen maar goede ervaringen met de "normale" IB klantenservice. Dingen die belangrijk zijn en je daadwerkelijk geld kunnen kosten worden altijd goed opgepakt met snelle respons. Dat kan ik helaas van veel andere brokers niet zeggen. Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je belangrijk vind. Wellicht zijn andere brokers beter als ze beginnende beleggers aan de hand moeten houden met super basic vragen zoals het niet snappen dat de Amerikaanse beurs niet om 9u Nederlandse tijd open is etc.

• phantom09
1e keer gebeld:

Heb ooit gebeld met IB betreffende geld wat ze vast hielden. Dit omdat ik in het begin meerdere malen bedragen naar ze toe gestuurd heb. Duurde wel lang voordat ik een dame met een indiaans accent aan de lijn kreeg. Heeft mij netjes geholpen. Echter het probleem werd pas echt opgelost na de nodige uitleg in de ticket.

2e keer gebeld:
In het begin gebruikte ik mijn normale 06-nr (wat bekend is bij Jan en alleman) als 2FA. Ik heb toen een ander 06-nr aangeschaft wat bij niemand bekend is. Kans op sim hi-jacking is dan waarschijnlijk kleiner.
Heb toen IB gebeld en tevens gevraagd om gebruik te maken van de app. Werd netjes geholpen.
Moest wel even wachten voordat ik iemand aan de lijn kreeg, maar naar mijn gevoel sneller dan de 1e keer.

• Miki
robby609 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:59:
[...]

Voor buy and hold is Bux 0 een prima broker met een goede klantenservice in het Engels (en vaak ook Nederlands). Kosten kunnen heel laag worden gehouden. Het aanbod is alleen nog beperkt tegenover andere brokers. Bux X is natuurlijk een ander verhaal daar heb je helemaal gelijk in ;)
Maar waarom zou je voor Bux 0 kiezen als IB bijna even duur (op basis van limiet orders) is en veel meer biedt? Standaard leent Bux je aandelen uit, bij IB kun je zelf aangeven of je dat wilt en worden de opbrengsten 50/50 met je gedeeld. Ook het beperkte assortiment effecten in vergelijking tot zo goed als alles bij IB maakt het ook niet veel beter.

Kun je eens wat meer toelichten waarom jij Bux aanraadt?

• RobertowNL
  • Laatst online: 16:29

RobertowNL

For your gear!

robby609 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:59:
[...]

Je handelt zonder dat je weet wie de tegenpartij is (niet op de beurs?). Je bent beperkt in de producten die ze aanbieden (naar mijn idee veelal duurdere ETF's). Je handelt bij de gratis order op een door BUX bepaald tijdstip, wie weet dit? hebben daar mensen/handaren voordeel aan?
Mij is het is verdienmodel niet geheel helder (behalve aandelen uitlenen).

Leuk als instapbroker wellicht, maar ik zou er niet direct grote sommen geld neerleggen.
[...]
Ja, dat lukt nog net; al hebben ze daarvan ook een deel van de producten uitgesloten 8)7 .
Dit jaar heb ik hem al een keer of 5 mogen invullen over verschillende periodes, afdeling compliance heeft het er maar druk mee :D . :X
Dus ook hier de overstap naar IB aan het voorbereiden, nu de minimale fee weg is

• robby609
RobertowNL schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:20:
[...]

Je handelt zonder dat je weet wie de tegenpartij is (niet op de beurs?). Je bent beperkt in de producten die ze aanbieden (naar mijn idee veelal duurdere ETF's). Je handelt bij de gratis order op een door BUX bepaald tijdstip, wie weet dit? hebben daar mensen/handaren voordeel aan?
Mij is het is verdienmodel niet geheel helder (behalve aandelen uitlenen).

Leuk als instapbroker wellicht, maar ik zou er niet direct grote sommen geld neerleggen.

[...]
Helemaal met je eens dat het een leuke instapbroker is. ETF aanbod is dit jaar uitgebreid en bied nu ook goedkopere meer gespreide aan (ishares all wordl / all world Lyxor). Waarom ik het zou aanraden is de eenvoud waarmee je start als beginnend belegger. Ik heb degrio geprobeerd maar vond ik overweldigend in de opties en mogelijkheden. Het was voor mij fijn omdat ik wel in echte ETF/aandelen aanschafte en geen CFD producten. Door de eenvoud kan je ook minder gekke dingen doen en zijn mijn beginnersfouten laag in kosten gebleven. Langzamerhand merk ik dat een andere broker zoals IB zou kunnen overwegen.

Kan iemand mij uitleggen waarom de Sustainable World Equal Weight UCITS ETF (VanEck) -75,04% is gegaan?

[Voor 20% gewijzigd door robby609 op 09-09-2021 10:39]

• Atomius
robby609 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:22:
[...]

Helemaal met je eens dat het een leuke instapbroker is. ETF aanbod is dit jaar uitgebreid en bied nu ook goedkopere meer gespreide aan (ishares all wordl / all world Lyxor).

Kan iemand mij uitleggen waarom de Sustainable World Equal Weight UCITS ETF (VanEck) -75,04% is gegaan?
Black Thursday!

Nee geintje, gewoon een split. Klik! Het is af en toe net bowlen dat beleggen.

• Miki
robby609 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:22:
[...]

Helemaal met je eens dat het een leuke instapbroker is. ETF aanbod is dit jaar uitgebreid en bied nu ook goedkopere meer gespreide aan (ishares all wordl / all world Lyxor).

Stock split: https://m.marketscreener....Eck-Stocksplit--36375379/

• robby609
Atomius schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:32:
[...]

Black Thursday!

Nee geintje, gewoon een split. Klik! Het is af en toe net bowlen dat beleggen.
:> kreeg het in google niet zo snel boven water. ETF stock split nog niet eerder beuwst gezien.

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09:53
robby609 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:43:
[...]

:> kreeg het in google niet zo snel boven water. ETF stock split nog niet eerder beuwst gezien.
Ik ook niet; schrok me een hoedje. Mijn hele portefeuille zit in TGET. Notificatie mailtje van DeGiro zegt doodleuk -49.20%. 8)7 :+

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zie het zo. Als plotsklaps de waarde van alle beursgenoteerde bedrijven zou zijn gehalveerd, dan zou je er toch wel iets meer van merken dan alleen een mailtje van DEGIRO... ;)

• Trezzahn
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:52
Trouwens niet alleen een stock split. TGET gaat samen met sustainable, waarbij TGET zal verdwijnen.

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09:53
Zr40 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:25:
Zie het zo. Als plotsklaps de waarde van alle beursgenoteerde bedrijven zou zijn gehalveerd, dan zou je er toch wel iets meer van merken dan alleen een mailtje van DEGIRO... ;)
Het zal je verbazen wat allemaal aan mij voorbij kan gaan wanneer ik rustig de tijd heb om 's ochtends een boekje te lezen. Eerste contact met elektronica was mijn email, voor de eerste bak koffie ook nog. Achteraf natuurlijk lachwekkend onscherp, maar ik dacht even aan armageddon. _O-

Voor de geïnteresseerden: zie hier de informatie over de merger.

• Malt007
Malt007 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:53:
[...]

Dit is het antwoord wat ik zocht, ik zal eens contact opnemen met degiro om te vragen of ze ook voor andere landen het betreffende formulier hebben.
Zojuist antwoord gehad van de Giro en naast het W8-Ben formulier bieden ze helaas geen andere vergelijkbare formulieren aan voor andere landen. Ze nemen mijn mail mee als feedback maar in principe hebben ze nog geen plannen om deze service ook voor andere landen aan te bieden.

Ik moet mijn strategie dus ietwat wijzigen, voor nu voornamelijk Nederlandse en Amerikaanse dividendaandelen. Ook maar eens op zoek naar landen met een lage dividendbelasting, maar dit is nog wat lastiger dan ik dacht. Goede overzichten zijn er nauwlijks en als je ze al vindt kan je maar beter goed controleren of het klopt.

Heeft er bijvoorbeeld iemand ervaring met Engels dividend. In een overzicht wat ik vond stond dat er in de UK 7,5% gerekent wordt, maar als je dan wat beter zoekt is dat voor de eerste GBP2000 aan ontvangen dividenden. Lijkt me dat de Engelse belastingdienst dit niet kan nagaan voor buitenlandse beleggers dus dan kom je direct in het hoogste tarief van (uit mijn hoofd) 32,5%.

Iemand nog suggesties voor goede dividendaandelen in Europese landen met een acceptabel dividendbelastingpercentage?
Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee