Kennen jullie nog meer ETF's die zoveel worden uitgeleend? Ik zit nog te twijfelen of ik IB of DeGiro ga gebruiken voor mijn maandelijkse inleg tot ik genoeg heb voor de jaarlijkse VTI+VXUS aankoop. Dit maakt IB wel interessanter.Hielko schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:10:
[...]
Dat kan zelfs aardig significant zijn. Mijn ouders hebben bijv. een positie in IWDA bij IB. Heeft een 0.20% expense ratio en dividendlekje, maar op het moment lenen ze bijna de volledige positie uit voor 0.76% netto, oftewel negatieve netto kosten. Dus denk je twee cijfers achter de komma het goedkoopste fonds te hebben gevonden, kan het in de praktijk toch weer heel anders uitpakken!
En de zekerheid dat je altijd de goedkoopste hebt. Vanguard US is een stichting, als de fondsen groter worden doen ze de TER verlagen, dat hebben ze al een paar keer gedaan. Dus voor een lagere TER hoef je niet te switchen. Hetzelfde met de switch van MSCI naar FTSE, alles om kosten te besparen en een lagere TER te bieden.Pistachenootje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:26:
[...]
Mwa. VTI/VXUS heeft natuurlijk wel iets meer 'voordelen':
- bevat EM en small caps
- reputatie en toekomst Vanguard vs. Actiam
- zekerheid van markt returns terwijl ESG uitsluitingen van Actiam afwijkingen kunnen geven.
Ik begrijp natuurlijk dat je bij Actiam ook EM/small caps erbij kan nemen maar dan wordt het kosten verschil wel weer iets groter door het dividendlek.
[ Voor 36% gewijzigd door Zenix op 05-09-2021 21:32 ]