• martidinho
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:00
Malt007 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:40:
[...]

Zojuist antwoord gehad van de Giro en naast het W8-Ben formulier bieden ze helaas geen andere vergelijkbare formulieren aan voor andere landen. Ze nemen mijn mail mee als feedback maar in principe hebben ze nog geen plannen om deze service ook voor andere landen aan te bieden.

Ik moet mijn strategie dus ietwat wijzigen, voor nu voornamelijk Nederlandse en Amerikaanse dividendaandelen. Ook maar eens op zoek naar landen met een lage dividendbelasting, maar dit is nog wat lastiger dan ik dacht. Goede overzichten zijn er nauwlijks en als je ze al vindt kan je maar beter goed controleren of het klopt.

Heeft er bijvoorbeeld iemand ervaring met Engels dividend. In een overzicht wat ik vond stond dat er in de UK 7,5% gerekent wordt, maar als je dan wat beter zoekt is dat voor de eerste GBP2000 aan ontvangen dividenden. Lijkt me dat de Engelse belastingdienst dit niet kan nagaan voor buitenlandse beleggers dus dan kom je direct in het hoogste tarief van (uit mijn hoofd) 32,5%.

Iemand nog suggesties voor goede dividendaandelen in Europese landen met een acceptabel dividendbelastingpercentage?
Ik heb ervaring met Brits dividend(Taylor Wimpey, Unilever, Vodafone ooit gehad) en ik heb afgelopen jaren geen dividendbelasting betaald. Dus over de britse aandelen hoef je geen dividend belasting te betalen :)

• Malt007
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-09 15:44
martidinho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:52:
[...]

Ik heb ervaring met Brits dividend(Taylor Wimpey, Unilever, Vodafone ooit gehad) en ik heb afgelopen jaren geen dividendbelasting betaald. Dus over de britse aandelen hoef je geen dividend belasting te betalen :)
Ok, apart. Ik zal een kleine positie nemen in aandeel wat binnenkort een record date heeft om te kijken hoe de giro hier mee omgaat. Zou het wel prettig vinden als er daadwerkelijk niks ingehouden wordt aangezien ik wel een aantal Engelse bedrijven op mijn lijstje heb.

• martidinho
Malt007 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:07:
[...]

Ok, apart. Ik zal een kleine positie nemen in aandeel wat binnenkort een record date heeft om te kijken hoe de giro hier mee omgaat. Zou het wel prettig vinden als er daadwerkelijk niks ingehouden wordt aangezien ik wel een aantal Engelse bedrijven op mijn lijstje heb.
Het hoort in ieder geval goed te gaan. Ik zit ook bij DeGiro :).

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:47
Zijn er hier tweakers die lid zijn van DeBelegger? Positive ervaring?

BlaBlaBla

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Nu online
martidinho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:52:
[...]

Hoorde volgens mij gisteren op het nieuws wel dat ze dividendbelasting gaan heffen om de brexit corona rekening te betalen

• Kevf
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:28
ik zag op DeGiro dat je je kan inschrijven voor deze IPO

https://www.deaandeelhoud...stelt-prijsvork-ipo-vast/

Zelf heb ik hier totaal geen ervaring mee. Wat zijn de ins en outs met een ipo?

• martidinho
HEA220 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:06:
[...]

Hoorde volgens mij gisteren op het nieuws wel dat ze dividendbelasting gaan heffen om de brexit corona rekening te betalen
Ja klopt inderdaad, dat had ik ook gehoord. Wat ik ervan begreep is dat het nog een motie oid is en dus nog niet daadwerkelijk is ingevoerd. Dit ook grappig van Unilever, die dus om de dividendbelasting Nederland waren ontvlucht en misschien weer dividendbelasting moeten betalen in de UK :P

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

Fuelke

Forza Ferrari

@Strider Ik was tot april dit jaar abonnee, ik vond het best leuk en interessant. Ik heb het vooral stopgezet omdat het wekelijkse blaadje niet meer van A tot Z werd doorgelezen zoals voorheen.

Ik zou zeggen probeer eens een proefabonnement, daar kan je geen buil aan vallen of schuif eens mee aan bij hun De Belegger On Tour. De volgende is op 20/09: https://belegger.tijd.be/actie/on-tour?skipTour

Het grappige is dat ik nog altijd de dagelijkse mails krijg ook als is mijn abonnement stopgezet :D

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

martidinho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:38:
[...]

Ja klopt inderdaad, dat had ik ook gehoord. Wat ik ervan begreep is dat het nog een motie oid is en dus nog niet daadwerkelijk is ingevoerd. Dit ook grappig van Unilever, die dus om de dividendbelasting Nederland waren ontvlucht en misschien weer dividendbelasting moeten betalen in de UK :P
Dat zou ik echt prachtig vinden. Puur voor de centen je hoofdkwartier verplaatsen (want fuck al die medewerkers die moeten verhuizen) en dan toch gepakt worden een jaar of wat later.

blup

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:19
Bezulba schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:36:
[...]

Dat zou ik echt prachtig vinden. Puur voor de centen je hoofdkwartier verplaatsen (want fuck al die medewerkers die moeten verhuizen) en dan toch gepakt worden een jaar of wat later.
Dat waren wij waarschijnlijk ook van plan.
Stilletjes dividendbelasting afschaffen. Unilever heft zijn Britse hoofdkantoor op. En dan na de eerstvolgende verkiezingen voeren we de belasting toch weer in "vanwege de ontstane ophef" ofzo.

Helaas kwam de ophef hier te vroeg.

TheS4ndm4n#1919

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-09 21:24

cdoens

Peugeot-gek in hart en nieren

Kevf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:21:
ik zag op DeGiro dat je je kan inschrijven voor deze IPO

https://www.deaandeelhoud...stelt-prijsvork-ipo-vast/

Zelf heb ik hier totaal geen ervaring mee. Wat zijn de ins en outs met een ipo?
Ik kwam deze ook tegen. De grootste aandeelhouder (Waterland Private Equity) is bij mij bekend en dat gaf voor mij de doorslag om een gokje te wagen met een handjevol aandelen.
Heb verder weinig onderzoek gedaan maar onder leiding van WPE is het bedrijf wel in meerdere landen gaan opereren waar WPE ook actief is. Maar ze zijn niet actief in alle landen waar WPE een kantoor heeft dus wellicht gaan ze nog meer groeien.

Disclaimer: Dit is de eerste keer dat ik een IPO doe en vooral omdat ik WPE dus ken. Geen rechten aan mijn visie te ontlenen :)

Peugeot 206 CC, 106 Rallye (geschorst) en BMW 735i (geschorst)

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als je inderdaad mee wilt doen met de IPO van Scholt Energy zou ik op zijn minst aanraden om de documenten op https://www.scholt.nl/investors/ door te nemen. De Intention to float (ITF) announcement en het prospectus. Dan heb je al een stuk meer informatie over het bedrijf en de IPO zelf.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:02
Relevant plaatje voor dit draadje dacht ik.

Bron: https://fat-pitch.blogspo...part-i-following.html?m=1

• Strider
Fuelke schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:14:
@Strider Ik was tot april dit jaar abonnee, ik vond het best leuk en interessant. Ik heb het vooral stopgezet omdat het wekelijkse blaadje niet meer van A tot Z werd doorgelezen zoals voorheen.

Ik zou zeggen probeer eens een proefabonnement, daar kan je geen buil aan vallen of schuif eens mee aan bij hun De Belegger On Tour. De volgende is op 20/09: https://belegger.tijd.be/actie/on-tour?skipTour

Het grappige is dat ik nog altijd de dagelijkse mails krijg ook als is mijn abonnement stopgezet :D
Gaat hierover: https://www.debelegger.nl/lidmaatschap

Samen inkopen en gelijksoortige acties mogen niet via (een platform van) Tweakers lopen.

[Voor 10% gewijzigd door Ardana op 10-09-2021 18:37]

BlaBlaBla

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Oeh! Alleen vandaag eeuwig toegang voor een eenmalig bedrag! Met generieke testimonials die linken naar een gratis site builder! Ik ben overtuigd, waar teken ik?
Als ik de voorwaarden lees bestaat het lidmaatschap voornamelijk uit toegang tot hun Discord.

[Voor 68% gewijzigd door Ardana op 10-09-2021 18:37]

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Miki
  • Nu online
Het enige wat ik me af vraag bij dit soort plaatjes is of het niet interessanter is om in plaats van een all-world portfolio je te richten op de Amerikaanse markt met bijvoorbeeld een S&P500 fonds i.c.m. Nasdaq 100 fonds.
Diversificatie en breed spreiden is key zeggen ze, maar Amerikaanse markt lijkt altijd veel sterker te herstellen dan Europese en Aziatische markten. Bijkomend is dat in de all-world portfolio's het zwaartepunt al in Amerika zit.

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Vipeax
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 02:13
Miki schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:26:
[...]

Het enige wat ik me af vraag bij dit soort plaatjes is of het niet interessanter is om in plaats van een all-world portfolio je te richten op de Amerikaanse markt met bijvoorbeeld een S&P500 fonds i.c.m. Nasdaq 100 fonds.
Diversificatie en breed spreiden is key zeggen ze, maar Amerikaanse markt lijkt altijd veel sterker te herstellen dan Europese en Aziatische markten. Bijkomend is dat in de all-world portfolio's het zwaartepunt al in Amerika zit.
Risk vs reward

• Miki
  • Nu online

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Strider
Zr40 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:23:
Oeh! Alleen vandaag eeuwig toegang voor een eenmalig bedrag! Met generieke testimonials die linken naar een gratis site builder! Ik ben overtuigd, waar teken ik?

[...]

Als ik de voorwaarden lees bestaat het lidmaatschap voornamelijk uit toegang tot hun Discord.
Haha ja dat is nog niet al te professioneel, als ik Rabi moet geloven stopt hij over 1.5 maand bij Linkedin en gaat hij hiermee fulltime aan de slag.

Ik volg hem al een tijdje vanwege zijn stock picks, zijn picks zijn best goed geweest.
https://www.debelegger.nl/portefeuille

Maargoed, mijn bedoeling is zeker niet om hem hier te promoten.

BlaBlaBla

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een adviseur die inkomen genereert op basis van lidmaatschappen en het verkopen van cursussen is veel meer bezig om "de content" te slijten, dan daadwerkelijk te verdienen met de tips die in die content gegeven worden. En dat wilt niet direct zeggen dat de content geen waarde heeft, maar met de makkelijke beschikbaarheid van financieel wetenschappelijke publicaties en eventueel beleggerslectuur (yay internet) leer je vaak meer en kan je de verschillende onderdelen beter begrijpen, dan dat je dikke knaken neerlegt en dan blind een video en/of een forum (of discord kanaal) volgt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:23
Qwerty-273 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:22:
Een adviseur die inkomen genereert op basis van lidmaatschappen en het verkopen van cursussen is veel meer bezig om "de content" te slijten, dan daadwerkelijk te verdienen met de tips die in die content gegeven worden. En dat wilt niet direct zeggen dat de content geen waarde heeft, maar met de makkelijke beschikbaarheid van financieel wetenschappelijke publicaties en eventueel beleggerslectuur (yay internet) leer je vaak meer en kan je de verschillende onderdelen beter begrijpen, dan dat je dikke knaken neerlegt en dan blind een video en/of een forum (of discord kanaal) volgt.
Precies, 99% van de cursusgevers maken meer winst met de cursus dan de ‘trade’. De Belegger is ook van <100k vorig jaar tijdens de crash naar 350k oid gegaan (alleen degiro), maar daar zit zat inleg bij vanuit ‘de community’. Ik leg liever m’n geld in een ETF dan die stock picks.

• Vipeax
Dat bevestigt het toch alleen maar? Je leunt daarmee volledig op de Amerikaanse markt én de dollar. Meer risico en dus potentieel meer reward.

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 22:08
HEA220 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:06:
[...]

Ik hoorde vandaag van Britse (belastingadvies-)collega’s dat dit ziet op de heffing van inkomstenbelasting op dividenden voor Engelse belastingbetalers. Lijkt, in tegenstelling tot wat de media suggereert, dus niet om een bronbelasting op dividenden te gaan.

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19:21
Santee schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:18:
[...]

Precies, 99% van de cursusgevers maken meer winst met de cursus dan de ‘trade’. De Belegger is ook van <100k vorig jaar tijdens de crash naar 350k oid gegaan (alleen degiro), maar daar zit zat inleg bij vanuit ‘de community’. Ik leg liever m’n geld in een ETF dan die stock picks.
En als ze al goed geld verdienen met traden, dan is de kans aanwezig dat ze dat doen door tegen hun lezers te handelen (kuch Geert Schaaij). Koop wat rotzooi, hype het in je nieuwsbrief en verkoop het aan je 'klanten'.

Onvoorstelbaar!

• RocketKoen
writser schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:01:
[...]

En als ze al goed geld verdienen met traden, dan is de kans aanwezig dat ze dat doen door tegen hun lezers te handelen (kuch Geert Schaaij). Koop wat rotzooi, hype het in je nieuwsbrief en verkoop het aan je 'klanten'.
Er zijn nog meer manieren om geld te verdienen aan beleggingstips
) Laat je betalen door een 3e partij die de rotzooi heeft gekocht en dumpt nadat jij het aandeel prijst. Lastiger te bewijzen als fraude.
) Iedere week met een nieuwe gouden kans komen. Terwijl je een kantoor vol dure analisten nodig hebt om genoeg bedrijven te vetten om zo vaak een gedegen advies te geven.

Realistisch gezien heb je een paar echt goede investeringskansen per kwartaal als je dit fulltime doet. En eens in de 5 jaar als je amateur bent.

TheS4ndm4n#1919

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

Qwerty-273 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:22:
Precies. En als het dan nog onduidelijk is, een journalist heeft die types gewoon geïnterviewd terwijl ze cashen (bij crypto in deze docu op npo)

Bekijk Stand van Nederland: Generatie Next: Slapend rijk? op https://www.npostart.nl/POW_04923358

Valt me nog tegen dat er zo weinig ophef over is….

• ChillPascal
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:32

ChillPascal

In the end...

Voor de PP gebruikers; hoe gaan jullie om met de deposito-rekeningen? Laten jullie deze op een negatief saldo staan?

In mijn geval heb ik twee depositorekeningen en twee bijbehorende effectenrekeningen in PP. Een grootbank voor de aankoop van NT-fondsen en DeGiro voor wat losse aandelen.

Op dit moment registreer ik de handelingen als volgt (hypothetisch):
  1. Aankoop NT fond E2000 via grootbank
  2. Storting E1000 op DeGiro Deposito
  3. Aankoop E800 aandeel op DeGiro
Saldo's zijn dan:
  • Deposito grootbank= -E3000
  • Deposito DeGiro = E200
  • Effecten grootbank = E2000
  • Effecten DeGiro = E800
Echter heb ik het gevoel dat dit niet helemaal juist is. Kan iemand mij in de goede richting wijzen?

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:02
cdoens schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:41:
[...]

Ik kwam deze ook tegen. De grootste aandeelhouder (Waterland Private Equity) is bij mij bekend en dat gaf voor mij de doorslag om een gokje te wagen met een handjevol aandelen.
Heb verder weinig onderzoek gedaan maar onder leiding van WPE is het bedrijf wel in meerdere landen gaan opereren waar WPE ook actief is. Maar ze zijn niet actief in alle landen waar WPE een kantoor heeft dus wellicht gaan ze nog meer groeien.

Disclaimer: Dit is de eerste keer dat ik een IPO doe en vooral omdat ik WPE dus ken. Geen rechten aan mijn visie te ontlenen :)
En bij de eerste de beste Nederlandse IPO blijkt wel weer wat voor pauperpartij Saxobank is. Als je nog een account hebt bij Binck kan je zonder problemen inschrijven op deze IPO, zit je al bij Saxo dan kan je in de stront zakken.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

ChillPascal schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:11:
Voor de PP gebruikers; hoe gaan jullie om met de deposito-rekeningen? Laten jullie deze op een negatief saldo staan?

In mijn geval heb ik twee depositorekeningen en twee bijbehorende effectenrekeningen in PP. Een grootbank voor de aankoop van NT-fondsen en DeGiro voor wat losse aandelen.

Op dit moment registreer ik de handelingen als volgt (hypothetisch):
  1. Aankoop NT fond E2000 via grootbank
  2. Storting E1000 op DeGiro Deposito
  3. Aankoop E800 aandeel op DeGiro
Saldo's zijn dan:
  • Deposito grootbank= -E3000
  • Deposito DeGiro = E200
  • Effecten grootbank = E2000
  • Effecten DeGiro = E800
Echter heb ik het gevoel dat dit niet helemaal juist is. Kan iemand mij in de goede richting wijzen?
Waar komt deze roodstand van € 3000 vandaan?

Het klinkt als dat je met 'deposito grootbank' je betaalrekening bedoelt, geen storting boekt voor de € 2000 aankoop, en de € 1000 storting bij DEGIRO niet als een storting boekt maar als een overboeking vanaf de betaalrekening. Dat kan wel zo zijn bij de bank, maar voor PP voer je alleen de geldstromen in die voor je beleggingen relevant zijn. Geld dat je vanaf je betaalrekening aanwendt moet je eerst boeken als storting in PP.

Hoe ik het zou doen:

1. Storting € 2000 op geldrekening bank
2. Aankoop NT voor € 2000
3. Storting (niet overboeking) € 1000 op geldrekening DEGIRO
4. Aankoop aandeel voor € 800

Je geldsaldo volgens PP zou dan zijn: € 0 bij de bank, € 200 bij DEGIRO.

[Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2021 13:09]

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:28
RocketKoen schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:18:
[...]
Realistisch gezien heb je een paar echt goede investeringskansen per kwartaal als je dit fulltime doet. En eens in de 5 jaar als je amateur bent.
Hier ben ik benieuwd naar. Ik betwijfel dit, maar laat me graag informeren.

Een aap (kwa resultaten een professional, maar voor onze perceptie een amateur vermoed ik) verslaat de professionele stockpickers 15 van de 20 jaar.
Ik dacht dat de professionals hun eigen benchmark zelden halen een jaar nadat ze dit wel bereikt hebben (naar mijn mening met mazzel).
https://www.cnbc.com/2017...arks-year-after-year.html.
https://www.volkskrant.nl...lle-beleggingen~b7928f0e/

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

poehee schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:16:
[...]
Een aap (kwa resultaten een professional, maar voor onze perceptie een amateur vermoed ik) verslaat de professionele stockpickers 15 van de 20 jaar.
Bij dit soort vergelijkingen is het ook belangrijk hoe je 'verslaan' precies definieert. Kijk je naar aantal winnende picks, of totaal rendement op portfolioniveau? Winnend ten opzichte van welke benchmark? Is die benchmark vooraf of achteraf geselecteerd? Welke weging? Is die weging ook toegepast op de benchmark? Wat is de holding period?

[Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 11-09-2021 16:55]

• RocketKoen
poehee schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:16:
[...]

Hier ben ik benieuwd naar. Ik betwijfel dit, maar laat me graag informeren.

Ik dacht dat de professionals hun eigen benchmark zelden halen een jaar nadat ze dit wel bereikt hebben (naar mijn mening met mazzel).
https://www.cnbc.com/2017...arks-year-after-year.html.
https://www.volkskrant.nl...lle-beleggingen~b7928f0e/
Een stockpicker verliest ook van een aap omdat hij teveel picks heeft. Je wint pas als je iets ziet in een bedrijf dat de meeste mensen nog niet zien.

TheS4ndm4n#1919

• ChillPascal
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22:32

ChillPascal

In the end...

Zr40 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:06:
[...]

Waar komt deze roodstand van € 3000 vandaan?

Het klinkt als dat je met 'deposito grootbank' je betaalrekening bedoelt, geen storting boekt voor de € 2000 aankoop, en de € 1000 storting bij DEGIRO niet als een storting boekt maar als een overboeking vanaf de betaalrekening. Dat kan wel zo zijn bij de bank, maar voor PP voer je alleen de geldstromen in die voor je beleggingen relevant zijn. Geld dat je vanaf je betaalrekening aanwendt moet je eerst boeken als storting in PP.

Hoe ik het zou doen:

1. Storting 2000 op geldrekening bank
2. Aankoop NT voor € 2000
3. Storting (niet overboeking) € 1000 op geldrekening DEGIRO
4. Aankoop aandeel voor € 800

Je geldsaldo volgens PP zou dan zijn: € 0 bij de bank, € 200 bij DEGIRO.
Op zich een helder verhaal, maar is het verwerken van een aankoop dan een dubbele handeling in PP? Oftewel; het storten op de depositorekening en de aankoop van een aandeel? Daarmee zou bedrag op de Depositorekening in PP bestaan uit:
+ Storting (€2000)
- Aankoop aandelen (€2000)
+ Dividend (€10)
- Kosten (€5)

Wederom een hypothetisch voorbeeld, maar zo zou het saldo op de depositorekening van de grootbank in PP bestaan uit de plus van het ontvangen dividend minus de periodieke kosten. De aankoop van de aandelen en de storting zullen namelijk gelijk zijn.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

ChillPascal schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:02:
[...]

Op zich een helder verhaal, maar is het verwerken van een aankoop dan een dubbele handeling in PP? Oftewel; het storten op de depositorekening en de aankoop van een aandeel?
Ja. Normaal gesproken stort je altijd eerst geld op je rekening voordat je iets kan kopen. Dat heb je bij de bank niet omdat je hebt gekozen om je betaalrekening te gebruiken als tegenrekening, maar die storting moet je bij PP wel nabootsen.

Het alternatief is dat je alle inkomsten en uitgaven op je betaalrekening in PP gaat bijhouden, daar is PP niet voor bedoeld en is echt niet handig ;)
Daarmee zou bedrag op de Depositorekening in PP bestaan uit:
+ Storting (€2000)
- Aankoop aandelen (€2000)
+ Dividend (€10)
- Kosten (€5)

Wederom een hypothetisch voorbeeld, maar zo zou het saldo op de depositorekening van de grootbank in PP bestaan uit de plus van het ontvangen dividend minus de periodieke kosten. De aankoop van de aandelen en de storting zullen namelijk gelijk zijn.
Dit ziet er correct uit :)

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:31
Get!em schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 23:20:
[...]

Precies. En als het dan nog onduidelijk is, een journalist heeft die types gewoon geïnterviewd terwijl ze cashen (bij crypto in deze docu op npo)

Bekijk Stand van Nederland: Generatie Next: Slapend rijk? op https://www.npostart.nl/POW_04923358

Valt me nog tegen dat er zo weinig ophef over is….
In mei heb ik eens een testje gedaan met crypto door een account te maken bij coinbase.
Vorige week heb ik de boel (2k, winst van 10%) weer verkocht, account weer afgesloten.

Het vliegt gewoon alle kanten uit, verschillende sites tonen verschillende koersen op hetzelfde moment, duur om crypto om te zetten naar euro, gepush om te ’traden’,... (om nog niet te beginnen over wat je allemaal leest op twitterfeeds van planB, madelon vos, michael saylor, middelkoop,...)

Ik ben blij dat ik van die flauwekul af ben.

• Pistachenootje
Gisteren was er een imo interessante aflevering van Tegenlicht. Online te bekijken.
Handel in voorkennis

Beleggen is populair. Maar de eindeloze datastromen die we met zijn allen genereren hebben de dynamiek op de aandelenbeurs veranderd. Wie heeft daarvan het meeste profijt?

De aandelenbeurs hoort een gelijk speelveld te zijn: iedereen heeft dezelfde informatie. Maar ongemerkt hebben terabytes aan data hun intrede gedaan op de aandelenbeurs. Slimme bedrijven duiken in de berg data die over ons wordt verzameld, om zo eerder dan de rest van de markt te kunnen zien wat de omzet van Apple is, of het aantal abonnees van Netflix. VPRO Tegenlicht duikt in de wereld van ‘alternative data’, om te kijken wie er wint op de beurs, en wie niet.
https://www.vpro.nl/progr...andel-in-voorkennis.html#

• RocketKoen
Pistachenootje schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:54:
Gisteren was er een imo interessante aflevering van Tegenlicht. Online te bekijken.

[...]

https://www.vpro.nl/progr...andel-in-voorkennis.html#
Dit is dan ook precies waarom je als particulier kansloos bent mbt actief handelen op de beurs.
Er is gewoon informatie te koop over bedrijven die alleen rendabel is als je honderden miljoenen hebt om mee te spelen.

TheS4ndm4n#1919

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Dit is ook interessant. Gaat over "leverage" en "inverse" ETN's/ETF's wat eigenlijk puur fraude is, en nog steeds anno vandaag bestaat.

YouTube: Rob Bezdjian - SEC Whistleblower: Leveraged ETP fRaWd

[Voor 20% gewijzigd door Qunix op 13-09-2021 19:38]

• Pistachenootje
Er wordt hier nog wel eens gevraagd 'zijn de aandelen niet veel te duur om nu te investeren?'. De waarderingen in de VS lijken dat ook te onderbouwen. Dit artikel van Ben Carlson gaat erop in. Ik vond hem interessant en gaf mij ook een stukje rust.

• Dutchy007
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:59
Ik 'beleg' af en toe wat in bedrijven via Flatex. Ik begrijp ook 100% de risico's dat dit met zich meebrengt. Gelukkig heb ik spotgoedkoop destijds wat AMD aandelen kunnen kopen, die nu heel wat meer waard zijn.

Een tijdje terug heb ik wat EasyJet aandelen gekocht, echter nu krijg ik een mail van Flatex over de betreffende aandelen en/of het bedrijf EasyJet.

Men meldt mij dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Kapitaalverhoging tegen contante betaling easyJet PLC

Geachte heer Dutchy, 

Het bedrijf dat in het onderwerp wordt genoemd heeft u een voorstel gedaan. 

Wij verzoeken u vriendelijk uiterlijk 22.09.2021 uw instructies aan ons door te geven. Indien wij op of voor deze datum geen instructie van u hebben ontvangen, dan zullen binnenlandse claimrechten voor verkoop worden verleend. Buitenlandse claimrechten worden naar ons beste vermogen gebruikt in overeenstemming met de buitenlandse handelspraktijken, op voorwaarde dat handel in claimrechten plaatsvindt. 

Meer informatie en de mogelijkheid om uw instructies online aan ons door te geven vindt u in uw online bankomgeving.

Met wat Googlen kom ik nou niet echt tegen wat het inhoudt of wat ik dien te doen? Kan iemand mij uitleggen de wat en hoe in deze?

• Miki
  • Nu online
Dutchy007 schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:36:
Ik 'beleg' af en toe wat in bedrijven via Flatex. Ik begrijp ook 100% de risico's dat dit met zich meebrengt. Gelukkig heb ik spotgoedkoop destijds wat AMD aandelen kunnen kopen, die nu heel wat meer waard zijn.

Een tijdje terug heb ik wat EasyJet aandelen gekocht, echter nu krijg ik een mail van Flatex over de betreffende aandelen en/of het bedrijf EasyJet.

Men meldt mij dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Kapitaalverhoging tegen contante betaling easyJet PLC

Geachte heer Dutchy, 

Het bedrijf dat in het onderwerp wordt genoemd heeft u een voorstel gedaan. 

Wij verzoeken u vriendelijk uiterlijk 22.09.2021 uw instructies aan ons door te geven. Indien wij op of voor deze datum geen instructie van u hebben ontvangen, dan zullen binnenlandse claimrechten voor verkoop worden verleend. Buitenlandse claimrechten worden naar ons beste vermogen gebruikt in overeenstemming met de buitenlandse handelspraktijken, op voorwaarde dat handel in claimrechten plaatsvindt. 

Meer informatie en de mogelijkheid om uw instructies online aan ons door te geven vindt u in uw online bankomgeving.

Met wat Googlen kom ik nou niet echt tegen wat het inhoudt of wat ik dien te doen? Kan iemand mij uitleggen de wat en hoe in deze?
Al Google-end vond ik dit artikel: https://www.hl.co.uk/shar...et-rights-issue-announced

De vraag is dus of je instemt met het voorstel van EasyJet.

• Aardappelzakje
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 16:46
Pistachenootje schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:56:
Er wordt hier nog wel eens gevraagd 'zijn de aandelen niet veel te duur om nu te investeren?'. De waarderingen in de VS lijken dat ook te onderbouwen. Dit artikel van Ben Carlson gaat erop in. Ik vond hem interessant en gaf mij ook een stukje rust.

[Afbeelding]
Interessant artikel. Het is september en iedereen schreeuwt moord en brand, terwijl een paar weken geleden iedereen nog overtuigd was de bullish case voor het einde van 2021 ongeacht de statistieken voor september. Niets is zo veranderlijk als... de beurs. :P

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:37
Miki schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:41:
[...]

Al Google-end vond ik dit artikel: https://www.hl.co.uk/shar...et-rights-issue-announced

De vraag is dus of je instemt met het voorstel van EasyJet.
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar... Iemand die kan uitleggen wat er gebeurt als je instemt of juist niet?

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Over EasyJet dan zou je kunnen kijken op https://corporate.easyjet.com/ voor meer info.

Daar vind je de link https://corporate.easyjet.com/investors/rights-issue waarna je een "Investor Presentation" en een FAQ kan bekijken. Ook staan er tal van andere gerelateerde documenten. En staat er ook een contact nummer voor de EasyJet Shareholder Helpline om vragen te beantwoorden als die niet al beantwoord worden in de documenten. ;)

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Banker on Wheels heeft een nieuwe blog online gezet waar hij wat dieper in gaat op inflatie en hoe de verschillende instrumenten daar op zullen reageren.
https://www.bankeronwheel...rotect-against-inflation/

• Charly
  • Laatst online: 15:18
Auw... -O-

via iex

• -CJ
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 21:44
JET daalt inderdaad, ROO doet nog niet veel. Ben benieuwd wat dit betekent voor de lange termijn van ROO.

All I had to do was follow the damn train.

• RazorMaron
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 08:18
Wozmro schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:13:
[...]

In mei heb ik eens een testje gedaan met crypto door een account te maken bij coinbase.
Vorige week heb ik de boel (2k, winst van 10%) weer verkocht, account weer afgesloten.

Het vliegt gewoon alle kanten uit, verschillende sites tonen verschillende koersen op hetzelfde moment, duur om crypto om te zetten naar euro, gepush om te ’traden’,... (om nog niet te beginnen over wat je allemaal leest op twitterfeeds van planB, madelon vos, michael saylor, middelkoop,...)

Ik ben blij dat ik van die flauwekul af ben.
Het ding met crypto is dat die markt een stuk volatieler is dan de aandelenmarkt. Veel meer van het type AMC/GME. Crasht een coin zit er 50% van de gevallen een manipulatie achter door whales.

Nu ben ik in maart 2021 begonnen met aandelen en een twee maanden later begonnen met crypto, ik merk nu wel bij mezelf dat ik mijn aandelen portfolio eens in de twee/drie dagen check maar dat ik mijn crypto portfolio twee/drie keer PER dag check. Ik ben onbewust meer bezig met crypto dan met de aandelen. Aan de andere kant, mijn crypto winst is 21x dat van de aandelen ondanks dat ik meer geld in aandelen heb gestopt.

Ik denk dat het deelnemen aan allebei de markten best een goede keuze is. Al vind ik crypto mentaal vermoeiender aangezien daar veel en veel meer FUD (en ook FOMO) plaatsvindt dan bij de aandelen markt. Waarbij je bij aandelen heel wat rapporten en financiële gegevens tevoorschijn kan halen om een beeld te krijgen van het aandeel, moet je bij crypto het hebben van charts en rumors/news van een coin, en dan maar hopen dat het niet wordt gemanipuleerd. Al ben ik wel echt sterk van mening dat als je gewoon maandelijks inlegt in sterke coins(BTC/ETH etc) op dezelfde manier als dat je maandelijks belegt in ETF's, je op den duur gegarandeerd winst krijgt. Zal bij een bear market iets langer duren maargoed; dat is bij allebei de markten zo.

Zelf ga ik m'n aandacht nu verschuiven van crypto naar aandelen aangezien ik merk dat ondanks bij de crypto, het bij de aandelen wel mist aan strategie en visie. Ja ik beleg elke maand, maar het is een beetje willekeurig in welke ETF. Ik ga wat boeken lezen van Benjamin Graham en Pete Lynch, misschien wordt ik daar wat wijzer uit.

Oh ja, de Forex markt lijkt me ook wel interessant om uiteindelijk in te stappen.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• tuinïnen
  • Laatst online: 00:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

-CJ schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:53:
JET daalt inderdaad, ROO doet nog niet veel. Ben benieuwd wat dit betekent voor de lange termijn van ROO.
Ja dat is het risico wat er altijd in heeft gezeten. Een dodelijke markt, en met Amazon achter Deliveroo zal Just Eat het heel zwaar te halen hebben. Dat is concurreren met een aanbieder die jarenlang alles gratis kan aanbieden zonder een centje pijn en veel winst qua marktaandeel.

Nog een interessante quote; is Groen zo naief? De markt denkt er in ieder geval anders over.
Topman Jitse Groen van Just Eat Takeaway.com verwacht niet dat de deal een impact zal hebben op de Nederlandse maaltijdbezorger. "Ik weet de voorwaarden van de deal niet, maar het is doorgaans een slecht idee om geen bezorgkosten te hanteren voor bestellingen die boven een gemiddelde bestelwaarde liggen", aldus Groen op Twitter. Het zorgt volgens de oprichter weliswaar voor wat extra groei, maar onder de streep doet het de bedrijfsresultaten weinig goeds.
JET YTD -16%

Ander aandeel wat ook goed onderuit gaat (samen met Tencent) is Prosus. Onzekerheid in de Chinese overheidsregulering laat ook deze aandelen leeglopen. Gezien de bizar goede cijfers van Tencent de afgelopen jaren een aparte gewaarwording. Voor mij is dit een instapmoment om een (eerste) longpositie in te nemen.

Prosus YTD - 20%

[Voor 25% gewijzigd door tuinïnen op 15-09-2021 11:58]

PV Output |

• JtjeWtje
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 09:57
Wat zijn de ideeën over market timing t.o.v. q4? Met het stoppen van de steunfondsen voor corona zou het zomaar eens kunnen zijn dat tal van bedrijven over de kop gaan. Nu is Nederland uiteraard niet de wereld, maar ik heb geen zicht op de steunpakketten daar.

Of is dit al ingeprijsd? AKA is het slim om (na de dividenduitkering in september) alles leeg te trekken en even een pas op de plaats te maken? Of nemen jullie een potentiële correctie op de koop toe?

• Vipeax
JtjeWtje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:43:
Wat zijn de ideeën over market timing t.o.v. q4? Met het stoppen van de steunfondsen voor corona zou het zomaar eens kunnen zijn dat tal van bedrijven over de kop gaan. Nu is Nederland uiteraard niet de wereld, maar ik heb geen zicht op de steunpakketten daar.

Of is dit al ingeprijsd? AKA is het slim om (na de dividenduitkering in september) alles leeg te trekken en even een pas op de plaats te maken? Of nemen jullie een potentiële correctie op de koop toe?
De grote jongens die de indexen trekken teren niet op steun. Ik zou nooit iets doen wat lijkt op een poging tot het timen van de markt en uitstappen om een "potentiële correctie" te timen is alles behalve in lijn met mijn strategie.

[Voor 11% gewijzigd door Vipeax op 15-09-2021 11:53]

• jeroeningen
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 15-09 15:27
Ik beleg nu een deel van mijn geld in VWRL (FTSE All World), maar ik zat laatst te kijken naar de MSCI all world index. Die is met 665% gestegen in de afgelopen 5 jaar (https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

Dus ik lijk wel gek dat ik in VWRL beleg. Een veel betere optie zou zijn bijvoorbeeld de iShares Core MSCI World. Dan kijk ik echter naar de koers en dan is die slechts gestegen met 54% in de afgelopen 5 jaar (https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8)

Hoe kan dit? Waarom stijgt de MSCI all world index met 665% in de afgelopen 5 jaar en een ETF hiervan met slechts 54%? Zit ik naar de verkeerde ETF te kijken ofzo?

• BrtH
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22:34
@jeroeningen je linkt naar de koers van het bedrijf MSCI, niet naar een index van hen...

• ArthurMorgan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
MSCI AWI: https://nl.investing.com/...rld-stock-historical-data

oktober 2016 : 411
september 2021: 735

+78.8%

VWRL
20 sept 2016: 61.56
vandaag 102.42

+66%

(ik weet het niet zeker, maar neem aan dat het verschil voortkomt uit dat de index accumulatief is waar VWRL dividend uitkeert. (De reden waarom ik zelf liever in VWCE zit))

[Voor 45% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-09-2021 14:02]

I got a bad feeling about this.

• Pistachenootje
-Verwijderd-

[Voor 117% gewijzigd door Pistachenootje op 15-09-2021 14:11]

• Atomius
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:09
Is het niet eerlijker om VWRL met MSCI ACWI te vergelijken?

• ArthurMorgan
  • Niet online
beste is natuurlijk de index die hij volgt te gebruiken, ftse all world...

https://nl.investing.com/...all-world-historical-data

okt 2016: 271
nu: 483

+78%

Voor IWDA kijk je naar MSCI

[Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-09-2021 14:21]

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

Is al helemaal ingeprijsd. Jij zou, als het goed is, moeten weten welke bedrijven in jouw portefeuille allemaal slecht draaien en alleen door steun opgehouden worden. Dan zou je ook weten welke je moet dumpen omdat ze helemaal plat gaan of dat je uiteindelijk denkt dat ze weer goed terecht komen.

blup

• tuinïnen
  • Laatst online: 00:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Denk dat je het iets anders moet zien mbt steun. Het zijn niet direct de bedrijven die draaien op steun (bijv AFKLM) maar de klanten die leven (en uitgeven) van de steungelden.

Als een MKB-er failliet gaat met 20-1000 man in dienst heeft dit natuurlijk wel invloed op deze mensen. Grote kans dat er onzekerheid ontstaat waardoor er minder uitgegeven gaat worden en grote investeringen niet meer worden gedaan. Gebeurt dit bij honderden MKB's dan heeft dit natuurlijk wel een grote impact.

PV Output |

• writser

https://www.reddit.com/r/.../everything_is_priced_in/

Onvoorstelbaar!

• Miki
  • Nu online

Kijk tip: vanaf minuut 21:00 m.b.t. prijsinformatie

De hele serie is overigens zelf ook het kijken waard :)

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
YouTube: Embattled Evergrande warns of default risks

Wat vind men hier van Evergrande gedoe? Ik las dat vanaf februari dit jaar al de prijzen van woonhuizen aan het zakken waren met ongeveer 20%. Dus je zou kunnen zeggen dat men het had kunnen zien aankomen...

• LucashetBeest
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 17-09 12:30
Las vandaag een stuk in Volkskrant over Evergrande. Wel hele grote schuld als je het mij vraagt, kan het de Black Swan zijn waarmee een nieuwe crisis wordt ingeluid? Aan de andere kant, Chinese regering kan natuurlijk ingrijpen, ik weet alleen niet hoe, maar ze houden van controle en laten een van de grootste bedrijven in China niet zomaar vallen lijkt mij.

• JtjeWtje
Qunix schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:45:
YouTube: Embattled Evergrande warns of default risks

Wat vind men hier van Evergrande gedoe? Ik las dat vanaf februari dit jaar al de prijzen van woonhuizen aan het zakken waren met ongeveer 20%. Dus je zou kunnen zeggen dat men het had kunnen zien aankomen...
De vraag is of die amerikaanse en/of europese markt meetrekt. Ik heb momenteel niks in azie zitten.
Verder even afwachten op een leuk moment om een plukje acia/pacific etf's te kopen :)

• Atomius

Sowieso denk ik niet dat market timing werkt, wat zijn jouw gedachten daarover?

• writser
writser schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:16:
Een mooi puzzelaandeeltje voor de liefhebber: Laureate Education (LAUR). Eigenaar en uitbater van 'for-profit' universiteiten, voornamelijk in de derde wereld. Wellicht een omstreden bedrijf ( Wikipedia: Laureate Education ). Begin 2020 is een 'strategic review' aangekondigd en sindsdien zijn ze in een rap tempo divisies in diverse landen aan het verkopen:

- Australie en Nieuw-Zeeland ( https://www.globenewswire...ategic-Education-Inc.html )
- Honduras ( https://investors.laureat...-in-Honduras/default.aspx )
- Chili ( https://www.laureate.net/...e-of-operations-in-chile/ )
- Maleisie ( https://www.spglobal.com/...ation-institutes-60525435 )
- Brazilie ( https://www.prnewswire.co...-in-brazil-301301827.html )

En ze zijn nog bezig met het verkopen van 'Walden University' aan een concurrent in de US (Adtalem - ook gelist, ticker ATGE). De 'Walden' verkoop is nog in progress, maar de meeste toezichthouders hebben inmiddels toestemming verleend (Department of Justice, Department of Education, Higher Learning Commission). Alleen het "Council for Accreditation of Counseling and Related Educational Programs" moet nog toestemming verlenen, maar dat lijkt me een kleine vis (famous last words).

Pro forma na alle verkopen (Brazilie is net afgerond maar nog niet in de meest recente cijfers verwerkt) heeft het bedrijf een net cash positie van zo'n $1.6b (zie meest recente presentatie), slide 15. Met een market cap van ~$2.9b betaal je effectief dus zo'n $1.3b voor de overgebleven universiteiten. Deze segmenten genereerden zo'n $300m in adjusted EBITDA in 2020 dus de markt lijkt het overgebleven bedrijf te waarderen op ~4x EV/EBITDA. Nou kan adjusted EBITDA ongeveer alles betekenen wat je er van wil maken, maar in dit geval, als je de financials induikt, lijkt het runnen van zulke universiteiten wel degelijk een prima business. Ter vergelijking, Brazilie is net verkocht voor een 10x EV/EBITDA multiple. En nog interessanter, als je de proxy van de Walden verkoop induikt (link) lees je op pagina 19:

[...]

Dus, vorig jaar is er al ~$3.5b geboden voor het hele pakket aan universiteiten in Centraal- en Zuid-Amerika. Laten we even grofweg stellen dat we bovenstaande losse verkopen daar vanaf kunnen trekken (Honduras: $60m, Chili: $220m, Costa Rica: $15m, Brazilie: $650m, samen ongeveer $1b), dan blijft er ongeveer $2.5b over voor Mexico en Peru. Dat suggereert een ~8x EV/EBITDA multiple, dat ligt al behoorlijk meer in lijn met waarvoor Brazilie verkocht is.

Kortom, een lang technisch verhaal, maar er lijkt een zeer fors verschil te zijn tussen de pro forma waardering van LAUR en de waardering waarop ze hun andere landen hebben verkocht danwel de waardering waarop in 2020 iemand poogde Mexico en Peru te kopen.

Het bedrijf lijkt dit zelf ook met me eens te zijn, want koopt sinds Q1 2021 met een noodgang eigen aandelen in. In Q1 is voor $145m aan eigen aandelen teruggekocht rond de huidige prijs, oftewel zo'n ~5% van de uitstaande aandelen. Dat is behoorlijk fors en eind april was er al voor $246m teruggekocht en is het inkoopprogramma nog uitgebreid met $200m (zie q1 persbericht).

Grootaandeelhouders zijn diverse PE partijen (o.a. KKR) en ik verwacht dan ook niet dat er hier iets heel achterlijks gaat gebeuren. Het is nog de vraag of het bedrijf doorgaat als kleiner 'stand-alone' bedrijf of dat ze de resterende onderdelen ook verkopen, zie o.a. de meest recente conference call:

[...]

Wel is al aangegeven dat corporate overhead behoorlijk gaat dalen nu zoveel divisies verkocht zijn. Ook is het bedrijf vrij duidelijk over wat het gaat doen met de cash die binnenkomt (ook weer uit recente conference calls):

[...]

Dus, als ik moet gokken, waarschijnlijk een tender offer als de Walden transactie door gaat. Ik heb wat exposure en ben benieuwd hoe dit verhaal gaat uitpakken. Mijn verwachting is dat het aandeel enigzins geherwaardeerd wordt als de Walden transactie afgerond is, nieuwe cijfers beschikbaar zijn en een grote sloot geld richting aandeelhouders gaat via (als ik moet gokken) een tender offer. Kortom, je kan nu kopen voor de hele afloop 'hapklaar' in de markt ligt.

Er zijn een hele hoop risico's. De voornaamste wat mij betreft: de laatste regulator moet de US transactie nog goedkeuren, misschien schat ik dat wel helemaal verkeerd in. In Peru zijn de verkiezingen net verrassend gewonnen door een linkse kandidaar ( Wikipedia: 2021 Peruvian general election ), wie weet nationaliseeert die de hele boel wel. Klinkt wellicht vergezocht, maar in Chili is ook iets dergelijks doorgevoerd in 2018 ( https://www.universitywor...p?story=20180131161031349 ) en de verkoop daar was niet bepaald een succes. Maar goed, zo'n rigoureuze wet wordt er niet in een paar maand doorgedrukt. Bovendien betaal je vandaag effectief al iets van 2x EV/EBITDA voor Peru en 8x EV/EBITDA voor Mexico, dus de slechtste uitkomst is al redelijk ingeprijsd. 'For-profit' education is sowieso een risicovolle sector - veel schandalen en volledig afhankelijk van de welwillendheid van de overheid.

En misschien mis ik wel iets of doe ik iets compleet verkeerd - dit is een ingewikkelde situatie. Niet iets om 'all-in' te gaan. Maar de risk-reward ziet er m.i. interessant uit. Je koopt Peru en Mexico op een zeer lage waardering, er zit slim geld achter, er worden hard eigen aandelen teruggekocht en de toekomstplannen lijken tussen de lijntjes door heel duidelijk. Zoals altijd, dit is slechts een globale overview, doe je eigen werk.
Een korte update (excuses voor de zelf-quote, hopelijk mag dat): de Walden transactie is ongeveer een maand geleden afgerond. De handel in LAUR is net stilgelegd en een $7.01 distributie per aandeel is aangekondigd: https://www.prnewswire.co...stribution-301378047.html . We zullen zien of dat wat actie gaat opleveren. Het lijkt me een stap in de goede richting, in elk geval.

Onvoorstelbaar!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

JtjeWtje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:55:
[...]

De vraag is of die amerikaanse en/of europese markt meetrekt. Ik heb momenteel niks in azie zitten.
Verder even afwachten op een leuk moment om een plukje acia/pacific etf's te kopen :)
Het is meer de vraag welke instanties er geld in evergrande hebben, Zoals banken en pensionfondsen. want ook die zullen worden beïnvloed. goede test of men geleerd heeft van de crash van 2008, die erg toevallig ook in september begon.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
JtjeWtje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:55:
[...]

Nou Wallstreet is in de plus gesloten vandaag dus het valt voor nu nog wel mee.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
RazorMaron schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:08:
[...]

Het ding met crypto is dat die markt een stuk volatieler is dan de aandelenmarkt. Veel meer van het type AMC/GME. Crasht een coin zit er 50% van de gevallen een manipulatie achter door whales.
Het grote verschil daarin is dat AMC en GME voor lange termijn echt de waarde niet gaan waar maken terwijl de crypto die ik bezit nog enorme potentie in zit. Dat het tussentijds schommelt maakt mij niet zoveel uit want ik wacht de lange termijn af. Ik kijk wel regelmatig maar handel daar niet op. Dezelfde aanpak hanteer ik ook voor TSLA, PLTR en TTCF op de reguliere beurs.

Nu mijn portfolio groeit begin ik wel steeds meer te spreiden. Tenslotte wil ik geen jaren aan inleg en rendement verliezen aan dat soort speculatieve investeringen.

[Voor 6% gewijzigd door Deveon op 16-09-2021 08:05]

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• JtjeWtje
Atomius schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:53:
[...]

Sowieso denk ik niet dat market timing werkt, wat zijn jouw gedachten daarover?
Heel eerlijk? Ik denk dat je 'm vaker fout timed dan goed. Is het niet dat je te vroeg bent uitgestapt waardoor je de laatste procenten mist, dan is het wel dat je weer te laat instapt waardoor je de eerste procenten mist of juist weer te vroeg instapt waardoor je alsnog procenten verliest.

Maarja, of dat in verhouding staat tot t verlies bij een correctie?

• Duinkonijn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:41

Duinkonijn

Old dirty bastard

Deveon schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:03:
[...]

Nu mijn portfolio groeit begin ik wel steeds meer te spreiden. Tenslotte wil ik geen jaren aan inleg en rendement verliezen aan dat soort speculatieve investeringen.
Nooit op 1 paard wedden (y)

Wees niet bang dat je valt, maar vraag jezelf af “wanneer zal ik vallen”
Wees niet bang dat je corona krijgt, maar vraag jezelf af “wanneer krijg ik Corona”
in beide gevallen.. hopelijk niet

• Atomius
JtjeWtje schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:05:
[...]

Heel eerlijk? Ik denk dat je 'm vaker fout timed dan goed. Is het niet dat je te vroeg bent uitgestapt waardoor je de laatste procenten mist, dan is het wel dat je weer te laat instapt waardoor je de eerste procenten mist of juist weer te vroeg instapt waardoor je alsnog procenten verliest.

Maarja, of dat in verhouding staat tot t verlies bij een correctie?
Tja, maar stel je voor dat je nu uitstapt. Vervolgens wacht je een paar maanden (waarin je al rendement mist, want de kans is groot dat de boel eerst nog wat oploopt) en wordt de markt inderdaad volatiel. Misschien komt er een correctie in meer of mindere mate. 2, 5, 10, 20 procent? Nog meer? Het kan allemaal. Nobody knows. Maar dan de vraag, wanneer stap je dan weer in? Want je wilt natuurlijk goedkoop weer instappen. Sowieso is het vrijwel onmogelijk om de bodem te timen (op precies het juiste moment weer in te stappen). Of je moet geluk hebben. Vervolgens is de kans aanzienlijk dat je nog meer rendement verliest omdat je hoger terugkoopt dan je wilde. Niet lang geleden is hierover nog een grafiekje geplaatst. Ik zou er zelf niet aan beginnen.

Optioneel: er is in bepaalde podcasts en ook hier geloof ik weleens geopperd om een plukje te kopen van een bekende market maker, om je portfolio enigszins te beschermen tegen volatiteit. Heb daar zelf geen ervaring mee.

• Trezzahn
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:52
Nog meer Tweakers met degiro waarbij op vwrl zo'n 26% dividendbelasting wordt ingehouden onder corporate actions? Of heb ik iets gemist over dividendbelasting en Ierland?

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een rapport van een Pools adviseringsbedrijfje over market timing. Het gros kan je ook terug vinden in tal van andere publicaties over timing, maar ik vond onderstaande grafiek wel erg duidelijk. Het artikel spreekt over sessies, waar ik die vertaal naar handelsdagen van de S&P 500 van 4 januari 1988 tot november 2018. De verschillende lijntjes zijn dan:
  • (blauw) volledig in de markt zijn
  • (rood) in de markt zijn voor 99% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn op de beste 1% dagen (ongeveer 80 dagen)
  • (groen) in de markt zijn voor 99% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn op de beste 1% en slechtse 1% dagen
  • (oranje) in de markt zijn voor 90% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn voor een willekeurige 10% van de dagen (ongeveer 800)
  • (zwart) in de markt zijn voor 90% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn voor een willekeurige 10% van de dagen (ongeveer 800) met daarbij de (aan- en verkoop) transactiekosten van 0,2%
Juist de transactiekosten tikken behoorlijk aan in deze grafiek. Je hebt dan ook 1600 transacties over deze hele periode als je 800 dagen mist, waarbij de veronderstelling is dat je dan elke keer je gehele vermogen uit de markt haalt en er vervolgens een handelsdag later weer instopt. Het is ook erg tekenend dat met het missen van alleen de beste 1% van dagen over de bijna 31 jaar het rendement fors lager ligt.

• KunDun
  • Laatst online: 15:12
Trezzahn schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:41:
Nog meer Tweakers met degiro waarbij op vwrl zo'n 26% dividendbelasting wordt ingehouden onder corporate actions? Of heb ik iets gemist over dividendbelasting en Ierland?
Ik zag het net ook, heb degiro gebeld, en het is een fout. Heeft blijkbaar te maken met tradegate gaven ze aan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Lekker gepruts weer. De beurs heeft helemaal niets te maken met dividendbelasting. De beurs komt alleen kijken bij de koop/verkoop, al het andere gebeurt niet op de beurs maar bij de custodian en de broker.

[Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 16-09-2021 09:55]

• KunDun
  • Laatst online: 15:12
Zr40 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:55:
Lekker gepruts weer. De beurs heeft helemaal niets te maken met dividendbelasting. De beurs komt alleen kijken bij de koop/verkoop, al het andere gebeurt niet op de beurs maar bij de custodian en de broker.
Dit soort zaken tast inderdaad mijn vertrouwen in degiro steeds meer aan. Het is ook niet de eerste keer dat ze deze fout maken trouwens. Als ze het herstellen blijf ik bij ze. Mochten ze het daadwerkelijk inhouden, dan verhuis ik alles naar ING.

EDIT : Ik zie dat ze voor 2 van de 3 ETF’s het al hebben weggehaald (zoals beloofd) derde zal kwestie van tijd zijn dan.

[Voor 9% gewijzigd door KunDun op 16-09-2021 10:15]

• Dan Stark
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17-09 12:40
Er zal vast een keer een correctie komen, maar waarom zou dat nu zijn? Als je denkt dat je de markt kan timen dan kan je beter met SPY opties gaan spelen.

Ik doe wel een beetje aan swing/daytraden, maar als je precies op de top wilt verkopen en op het laagste moment inkopen dan kost je dat alleen maar rendement. Er is niets mis mee om te vroeg te verkopen of te laat in te kopen. De beweging omlaag is vaak sneller dan die omhoog, dus als je te laat verkoopt of te vroeg inkoopt dan zit je er vaak verder naast. Gister had ik bijvoorbeeld INDP. Ik heb delen verkocht op 11.50, 15 en op 20 de positie gesloten. Uiteindelijk heeft ie nog de 28 aangetikt, maar aan het einde van de dag stond ie weer op 10. Nu is met daytraden natuurlijk het doel om de positie aan het einde van de dag gesloten te hebben.

Met buy en hold wil je het 10+ jaar vasthouden en de markcorrectie kan nog jaren op zich laten wachten. Als er een kleine correctie komt (10%-15%). Is het dan nuttig om die te timen? Als je pech hebt verkoop je alles net op het laagste punt en dan wil je daarna wel weer in de market zitten.

• Xanaroth
  • Laatst online: 15:59

Timing is heel simpel: je moet een willekeurige dag of waarde bepalen. Als je fout zit, had je net zo goed niet kunnen timen of loop je alles mis.

Voorbeeldje van mezelf:
Analyse gedaan van bedrijf, moment waarde op de beurs 235, order geplaatst op 220. Prima bedrijf, wat aggresief geprijsd, dus rustig gewacht op een goede prijs. Tikte uiteindelijk de 222 aan, dat is geen 220, voor weer omhoog te gaan. Daarna terug naar 228, ook geen 220, om weer omhoog te gaan. Nu dik
252. Netto resultaat; geen order uitgevoerd, dus geen winst.
Ook al zat ik bijna perfect met voorspelling dat het iets terug zou lopen tot de 220's - omdat het nét fout zat wat betreft exacte uitvoer heb ik alles omhoog verder gemist. Op de theorie een dikke 9,5/10 gescoord, toch in de praktijk gewoon zwaar onvoldoende want gewoon bestens order had al ruim meer opgeleverd (zelfs 0,01% spaarrekening was beter geweest lol).

Daar zit het echte probleem met timing. Je moet niet alleen gelijk krijgen in termen van gedrag (wat is hoog/laag, wat is je target) en tijdslijn (wanneer), je order moet ook daadwerkelijk klaar staan én uitgevoerd worden tijdens die momentopname. Kan soms maar een dagdeel duren, en kan ook nét niet jouw berekende niveau bereiken.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Precies. En wat ikzelf vaak hoor is dat mensen kijken naar de historische data en dan zeggen "ja maar ik had daar moeten instappen of uitstappen."

Ja ik weet op de dag na de lotto-uitslag ook welke nummers ik had moeten pakken.

Het meeste timen gebeurt achteraf. "ik had"

• Remco
  • Laatst online: 18:19
mrc4nl schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:26:
[...]

Het is meer de vraag welke instanties er geld in evergrande hebben, Zoals banken en pensionfondsen. want ook die zullen worden beïnvloed. goede test of men geleerd heeft van de crash van 2008, die erg toevallig ook in september begon.
https://finance.yahoo.com/quote/3333.HK/holders/

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:02

eamelink

Droptikkels

Vorige week stonden ze in het FD onder het kopje ‘duur dividend’. Ze mikten op een waardering richting de 390 miljoen, voor een koers/winstverhouding van rond de 90.

Tsja. Zou er zelf ook niet op intekenen.

[Voor 15% gewijzigd door eamelink op 16-09-2021 19:44]

• writser
Hah. Uit het eigen persbericht:
Er was veel interesse vanuit nationale en internationale beleggers, maar door het groot aantal transacties bleek de kapitaalmarkt veel drukker dan eerder werd gedacht, met als gevolg een meer gefragmenteerde belangstelling. De omvang van de transactie was voor potentiële investeerders te klein in deze drukke markt. De bestaande aandeelhouders hebben daarom besloten hun aandelen niet op de beurs aan te bieden.
Ik weet niet meer precies met wat voor excuus Fastned destijds kwam (volgens mij iets met onzekerheid over overheidsbeleid) maar deze dingt ook mee voor de prijs "slapste excuus ooit voor mislukte beursgang". Wat een slap gelul.

Onvoorstelbaar!

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:23
eamelink schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:43:
[...]

Vorige week stonden ze in het FD onder het kopje ‘duur dividend’. Ze mikten op een waardering richting de 390 miljoen, voor een koers/winstverhouding van rond de 90.

Tsja. Zou er zelf ook niet op intekenen.
Idd, hun bedrijfsmodel schreeuwt geen groei. Hoe ga je dan die PE van 90 goedpraten. Gewoon 4x te duur.

• phantom09
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:29
ArthurMorgan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:05:
Precies. En wat ikzelf vaak hoor is dat mensen kijken naar de historische data en dan zeggen "ja maar ik had daar moeten instappen of uitstappen."

Ja ik weet op de dag na de lotto-uitslag ook welke nummers ik had moeten pakken.

Het meeste timen gebeurt achteraf. "ik had"
Historische data kan je wel een beetje het idee geven of de markt nu duur en dus gespannen is of dat de markt goedkoop en dus in een paniekmarkt zit. De markt is momenteel gespannen, echter is de vraag of de markt overspannen is en over een x tijd in paniek modus komt. Ik heb geen idee.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:28

Rukapul

Moderator General Chat
writser schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:52:
Hah. Uit het eigen persbericht:

[...]

Ik weet niet meer precies met wat voor excuus Fastned destijds kwam (volgens mij iets met onzekerheid over overheidsbeleid) maar deze dingt ook mee voor de prijs "slapste excuus ooit voor mislukte beursgang". Wat een slap gelul.
Misschien kunnen ze fuseren tot een virtuele unicorn :+

Op zich vind ik het wel sneu dat een legitiem bedrijf zich zo laat verhoeren door de de grootaandeelhouder. Maar ja, daarom heeft het management dan ook aandelen / opties.

• flipjevandejam
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:42
Transferwise.com, tegenwoordig Wise.com gaat naar de beurs. Wat vinden we hiervan?
Why OwnWise?
At Wise, we like to say that we don’t just work at a company — we work on a mission. Our investors should have the same mindset. Whether you own a small or large piece of Wise, you’re supporting us in building money without borders.

And if you’re a customer who wants to support long-term progress on our mission by becoming an owner of Wise, we think that’s a special commitment. We want to support that. That’s how we came up with OwnWise.

For eligible, selected customers OwnWise is expected to offer bonus shares and other perks.

If you buy shares in the OwnWise Eligibility Period and hold them for 12 months, you’ll receive bonus shares representing 5% of the initial value of shares you bought in the OwnWise eligibility period (up to a maximum of £100 per customer, rounded down to the nearest whole share).

There will be other rewards available on a limited basis, like a trip to our Mission Days company conference, and meetups with our team about new features and products.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik maak gebruik van hun diensten. Prima product verder, daar niet van. Maar behalve 'voor de leuk' ik zie niet echt waarom ik er aandelen van zou moeten bezitten.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Wise staat toch al op de beurs sinds 7 juli 2021 op de LSE? https://wise.com/owners/

OwnWise is een campagne gericht op het uitgeven van aandelen aan de trouwe klanten die tevens aandeelhouder zijn voor de komende 12 maanden (en die ook nog aan de andere voorwaarden voldoen). Dat lijkt mij eerder een campagne gericht op het aantrekkelijker maken van de aandelen om die in deze periode te kopen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zo te zien is OwnWise ook alleen beschikbaar op uitnodiging. Iedereen kan natuurlijk aandelen kopen op de beurs, maar alleen geselecteerde klanten kunnen aan dit programma deelnemen.

• Kevf
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:28
KunDun schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:58:
[...]

Dit soort zaken tast inderdaad mijn vertrouwen in degiro steeds meer aan. Het is ook niet de eerste keer dat ze deze fout maken trouwens. Als ze het herstellen blijf ik bij ze. Mochten ze het daadwerkelijk inhouden, dan verhuis ik alles naar ING.

EDIT : Ik zie dat ze voor 2 van de 3 ETF’s het al hebben weggehaald (zoals beloofd) derde zal kwestie van tijd zijn dan.
Wat voor fouten hebben ze eerder gemaakt dan? Ik stond er ook wel een beetje van te kijken.

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 17-09 21:15
Hoe kom ik achter welke ETF welke portofolio's heeft?

Op iShares staat alles netjes beschreven welke share welke portofolio heeft.

Bij Vanguard kan ik niks vinden op hun site.
Ik wil namelijk weten welke ETF ik moet hebben en ze hebben er inmiddels 100 soorten dus ben de draad een beetje kwijt.

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17-09 17:03
ThaddeusX schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:29:

Op iShares staat alles netjes beschreven welke share welke portofolio heeft.

Bij Vanguard kan ik niks vinden op hun site.
Ik wil namelijk weten welke ETF ik moet hebben en ze hebben er inmiddels 100 soorten dus ben de draad een beetje kwijt.
De Vanguard website heeft ook een hoop gegevens, maar hun website is gewoon verre van intiutief. Hier bijvoorbeeld VWRL:
https://www.vanguard.nl/p...ssetCode=equity/?overview

Mijn website

• ThaddeusX
Cerenas schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:12:
[...]

De Vanguard website heeft ook een hoop gegevens, maar hun website is gewoon verre van intiutief. Hier bijvoorbeeld VWRL:
https://www.vanguard.nl/p...ssetCode=equity/?overview
Kan nog steeds geen lijst met alle Vanguard ETF's vinden en hun portofolio :(

Snap niet waarom ze het zo lastig maken allemaal.

Bij iShares viel het nog mee.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Bij Vanguard is (of was) de Nederlandse site onduidelijker dan anderen. Ik kijk dan eigenlijk op de UK en DE sites. Daar vind ik eigenlijk altijd wel alle info terug.

• Pistachenootje
ThaddeusX schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:29:
Ik gebruik morningstar, portfolio tab.

• ThaddeusX
Hoe kan je precies weten hoeveel dividend je krijgt bij een ETF ?

Bij een aandeel koop je 1 aandeel en krijg je X cent. Maar hoe werkt dat bij een ETF ?

• -CJ
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 21:44
ThaddeusX schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:45:

Bij een aandeel koop je 1 aandeel en krijg je X cent. Maar hoe werkt dat bij een ETF ?
Hetzelfde. Wat helpt is googlen naar de ETF met het woord dividend erbij en dan zie je de historische dividenden.

All I had to do was follow the damn train.

• HEA220
  • Registratie: mei 2017
  • Nu online
ThaddeusX schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:45:

Bij de vaneck aex etf is het van tevoren altijd redelijk te bepalen. 1 etf is namelijk 1/10 aex. En aangezien de aex een prijs index is is hier het dividend al uitgevloeid.

Als dan de aex op 792 staat en de etf op 79,6 zit er ongeveer 40 cent dividend in, die op ex dividend uit betaald wordt.
Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee