Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

ThaddeusX schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:52:
[...]

Kan nog steeds geen lijst met alle Vanguard ETF's vinden en hun portofolio :(

Snap niet waarom ze het zo lastig maken allemaal.

Bij iShares viel het nog mee.
https://www.vanguardinves...setCode=equity/?portfolio klein lijstje, 240 pagina's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
Ik drop het even hier voor een latere told you so:
EVERGRANDE -> kaboem.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 20:06
MagniArtistique schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:55:
[...]

De vraag is of die amerikaanse en/of europese markt meetrekt. Ik heb momenteel niks in azie zitten.
Verder even afwachten op een leuk moment om een plukje acia/pacific etf's te kopen :)
Antwoord daarop is: Ja, heel veel westerse banken zitten voor veel geld ook in Evergrande. Als het neer gaat, krijg je Domino effect naar het westen. De domino's zijn kleiner. Maar omdat Evergrande toch even wat groter is als Lehman kun je ook de kleine domino's daarachter opschalen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Immutable schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:28:
EVERGRANDE -> kaboem.
Woaw, het huis staat in brand en jij voorspelt nu dat het affikt. Gewaagde voorspelling...

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:01
EVERGRANDE -> kaboem.
Ik denk het niet. Kijk naar de kredietcrisis in 2008. Als de centrale banken niet hadden ingegrepen dan was het inderdaad ook kaboem geweest en kregen we mogelijk een depressie vergelijkbaar met 1929.
De chinese overheid zal ook ingrijpen net zoals de centrale banken in 2008. Dus geen kaboem. Wel "brandschade" en een aantal slachtoffers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
EVERGRANDE -> kaboem.
Ik drop het even hier.
EVERGRANDE collapse -> Buiten china onbelangrijk

Het is al een hele tijd bekend dat Evergrande richting een default aan het gaan was. Zie bijvoorbeeld dit artikel uit juli. Denk je niet dat dat koersen van westerse banken of andere financiele instellingen genoeg tijd hebben gehad om te reageren als er daadwerkelijk enige exposure naar Evergrande was?

Vertraging in de Chinese economie is in mijn ogen het grootste risicio van dit hele gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Voor de mensen met NT EM in de portefeuille, het aandeel CHINA EVERGRANDE GROUP is maar 0.039428% groot.

Verder ben ik wel benieuwd of ze dit bedrijf gaan laten vallen. Rond dit bedrijf hangt een sterke lucht van to big to fail, dus ik ben benieuwd ook na de lessen uit 2009 wat we gaan meemaken.

Reuters heeft trouwens een mooie tijdslijn van mijlpalen aangaande Evergrande, best bizar hoeveel geld er al in is ingepompd in de afgelopen jaren: https://www.reuters.com/w...g-debt-crisis-2021-08-26/
En nog wat algemene nieuws over Evergrande: https://www.reuters.com/w...-seek-answers-2021-09-17/

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 18-09-2021 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 08:53
Naar aanleiding van de post van Miki:
Het percentage bij de EM variant van NN fitvermogen (NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund), uit het halfjaarverslag 2021:
CHINA EVERGRANDE GROUP: 204 (pag 46)
Totaal: 821.565 (pag 58)
204 / 821565 *100 = 0,024830659%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Zijn er nadelen bij het beleggen in USD-aandelen op de NYSE met EUR?

Ik krijg in USD betaald via een Amerikaanse werkgever. Ik heb nu een bedrag bij SaxoBank staan op een dollar-account.

Ik heb ook een account bij Trading 212, maar die hebben mijn account aangemaakt in EUR. Niet zo'n probleem, omdat ik ook nog wel euro's heb om te investeren.

Zijn er nadelen om €5k te investeren in BRK.B:NYSE? Aangezien deze genomineerd is in USD.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jRCRXWtl.png

Wordt het koersverschil automatisch meegenomen en er worden hier geen extra kosten over berekend? Of moet ik hier ook nog mee oppassen met valuta omrekeningskosten tussen EUR en USD?

[ Voor 9% gewijzigd door chronoz op 19-09-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Bij SaxoBank gaat het ook niet helemaal goed... ik lijk geen ETF's in USD te kunnen kopen op de NYSE met een onduidelijke foutmelding:

"Exposure cannot be increased due to instrument configuration."

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3h4oL4Qm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Ik ben op zoek naar een fysieke accumulatie etf voor de aex en S&P 500 met een normale ter ter vervanging van m’n iaex en vusa die ik nu heb.
Zijn die er niet of kijk ik ergens overheen?
Voorkeur voor etf met FBI status

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 21:39

oscar82

De ondertitel

feddesman schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:02:
Ik ben op zoek naar een fysieke accumulatie etf voor de aex en S&P 500 met een normale ter ter vervanging van m’n iaex en vusa die ik nu heb.
Zijn die er niet of kijk ik ergens overheen?
Voorkeur voor etf met FBI status
Waarom veranderen? Grote kans dat je wel 2 van je 3 wensen in vervulling kan laten gaan maar niet alle 3.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ Is een goed startpunt. Een en ander is nogal afhankelijk van je broker en welke wens het zwaarst weegt.
Ipv aex en s&p zou ik persoonlijk gewoon voor 1 tracker gaan die de (dev.) world volgt. Dan kan je VWCE kiezen die acc. Dividend heeft maar geen FBI status. Of het NT world fonds bij je bank die weliswaar dividend uitkeert maar wel de FBI status heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
oscar82 schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:19:
[...]

Waarom veranderen? Grote kans dat je wel 2 van je 3 wensen in vervulling kan laten gaan maar niet alle 3.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ Is een goed startpunt. Een en ander is nogal afhankelijk van je broker en welke wens het zwaarst weegt.
Ipv aex en s&p zou ik persoonlijk gewoon voor 1 tracker gaan die de (dev.) world volgt. Dan kan je VWCE kiezen die acc. Dividend heeft maar geen FBI status. Of het NT world fonds bij je bank die weliswaar dividend uitkeert maar wel de FBI status heeft.
Bedankt voor je info.
Als aanvulling heb ik al bij fitvermogen NN enhanced/ EM 88/12
Bij de giro heb ik al vwce iwda en iemm,
Deze 2 zou ik dus ook wat willen perfectioneren.

Ik zou de aex naar van eck kunnen overstappen wel FBI geen acc en de sp500 naar sxr8 wel acc geen fbi.
Helaas nog niet perfect vandaar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
chronoz schreef op zondag 19 september 2021 @ 08:53:
Zijn er nadelen bij het beleggen in USD-aandelen op de NYSE met EUR?

Ik krijg in USD betaald via een Amerikaanse werkgever. Ik heb nu een bedrag bij SaxoBank staan op een dollar-account.

Ik heb ook een account bij Trading 212, maar die hebben mijn account aangemaakt in EUR. Niet zo'n probleem, omdat ik ook nog wel euro's heb om te investeren.

Zijn er nadelen om €5k te investeren in BRK.B:NYSE? Aangezien deze genomineerd is in USD.

[Afbeelding]

Wordt het koersverschil automatisch meegenomen en er worden hier geen extra kosten over berekend? Of moet ik hier ook nog mee oppassen met valuta omrekeningskosten tussen EUR en USD?
Los van of het lukt (aldus je eigen post) zal je hier volgens mij weinig van merken in je rendement. Misschien spaar je conversie kosten usd/eur? Als je met euro een dergelijke positie aankoopt wordt deze ook gewoon in usd omgezet. Belangrijker is wat je op de lange termijn met het geld wil doen. Als het in usd op een rekening staat of in een usd aandeel zit is dat anders dan in eur op rekening of in een eur aandeel. Komt neer op wat je kan vinden onder de noemer "valutarisico". Zou daar even op zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
feddesman schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:49:
[...]
Bedankt voor je info.
Als aanvulling heb ik al bij fitvermogen NN enhanced/ EM 88/12
Bij de giro heb ik al vwce iwda en iemm,
Deze 2 zou ik dus ook wat willen perfectioneren.
Wat is de reden waarom je 3 vrijwel identieke wereld fondsen hebt en 2 opkomende markten bij verschillende brokers? Je hebt nu zo veel overlap in je fondsen zitten dat dat helemaal niet handig is i.v.m. kosten en administratie.

Als ik persoonlijk zou moeten perfectioneren dan zou ik je portefeuile gaan versimpelen door max 3 fondsen aan te houden bij één en dezelfde broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
Spreiding over brokers met het oog op de gegarandeerde 20k kan nog wel een argument zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Atomius schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:58:
Spreiding over brokers met het oog op de gegarandeerde 20k kan nog wel een argument zijn toch?
En wanneer denk je daar aanspraak op te kunnen maken dan? Je beleggingen dienen in een apart bewaarbedrijf opgenomen te worden die los staan van de activiteiten van de broker zelf. Daar toetst de Nederlandse toezichthouder op, dezelfde partij die de vergunningen afgeeft.

Je kunt daar alleen aanspraak op maken als de betreffende broker zijn vermogensscheiding niet op orde heeft en schijnbaar dergelijk fraude heeft gepleegd en daarmee dus ook de toezichthouder heeft misleid. Zie ook: https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

Dit was bijvoorbeeld één van de redenen waarom DeGiro vorig jaar in het nieuws kwam, omdat ze hun vermogensscheiding niet op orde hadden en vooralsnog niet duidelijk of ze dat nu wel op orde hebben gebracht.

[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 19-09-2021 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

chronoz schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:25:
Bij SaxoBank gaat het ook niet helemaal goed... ik lijk geen ETF's in USD te kunnen kopen op de NYSE met een onduidelijke foutmelding:

"Exposure cannot be increased due to instrument configuration."

[Afbeelding]
De foutmelding is weliswaar onduidelijk maar het klopt wel. Je kan als non-professional geen US-domiciled ETF's kopen. Er zijn wel andere manieren, zoals de aankoop via opties, of het opgeven van bepaalde wettelijke beschermingen voor non-professionals (vereist minimum vermogen).

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 19-09-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Jullie toevallig een mooi alternatief voor de NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund?
Een ETF (bij voorkeur DeGiro kernselectie) met een mooie vergelijkbare (tech) selectie/top5 en lage kosten?

Vermoedelijk de MSCI Emerging Markets (https://www.msci.com/docu...f2-4ba9-ad01-226fd5678111). Daarnaast zoek ik ook een alternatief voor NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund waar MSCI World Index (USD) een mooi alternatief voor lijkt te zijn. Jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
THxZ0NE schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:10:
Jullie toevallig een mooi alternatief voor de NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund?
Een ETF (bij voorkeur DeGiro kernselectie) met een mooie vergelijkbare (tech) selectie/top5 en lage kosten?

Vermoedelijk de MSCI Emerging Markets (https://www.msci.com/docu...f2-4ba9-ad01-226fd5678111). Daarnaast zoek ik ook een alternatief voor NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund waar MSCI World Index (USD) een mooi alternatief voor lijkt te zijn. Jullie tips?
Wat is precies de reden dat je wat anders zoekt, dat helpt namelijk bij het zoeken van alternatieven.

Heb je ook bijvoorbeeld onderzocht of uitwijken naar 1 fonds zoals VWRL/ VWCE aan je eisen zou voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Miki schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:12:
[...]

En wanneer denk je daar aanspraak op te kunnen maken dan? Je beleggingen dienen in een apart bewaarbedrijf opgenomen te worden die los staan van de activiteiten van de broker zelf. Daar toetst de Nederlandse toezichthouder op, dezelfde partij die de vergunningen afgeeft.

Je kunt daar alleen aanspraak op maken als de betreffende broker zijn vermogensscheiding niet op orde heeft en schijnbaar dergelijk fraude heeft gepleegd en daarmee dus ook de toezichthouder heeft misleid. Zie ook: https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

Dit was bijvoorbeeld één van de redenen waarom DeGiro vorig jaar in het nieuws kwam, omdat ze hun vermogensscheiding niet op orde hadden en vooralsnog niet duidelijk of ze dat nu wel op orde hebben gebracht.
Je geeft al antwoord op je eigen vraag toch? In het geval dat de sjoemelpraktijken van DeGiro hadden geleid tot een ernstige situatie voor hun klanten had je er aanspraak op kunnen maken.

Maar het ging niet per se om de vraag wanneer je er aanspraak op kan maken, maar om het feit dat je theoretisch wat risico zou kunnen afdekken door te spreiden over brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Miki schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:19:
[...]

Wat is precies de reden dat je wat anders zoekt, dat helpt namelijk bij het zoeken van alternatieven.

Heb je ook bijvoorbeeld onderzocht of uitwijken naar 1 fonds zoals VWRL/ VWCE aan je eisen zou voldoen?
Nee niet onderzocht, eigenlijk naar een vergelijkbare top5 gezocht en kwam op MSCI uit. VWRL/VWCE kan een mooi alternatief zijn voor de sust. equity fund, tnx! De reden is dat ik alles bij DeGiro wil onderbrengen en 1 overzicht wil hebben op 1 platform. Ik zit nu op Fitvermogen en DeGiro.

De huidige marktomstandigheden zitten mij niet heel lekker. Ik wil ook sneller schakelen, verkoop bij Fitvermogen betekend volgende dag of zelfs 2 dagen later verhandelen. En ja, ik kies voor een fonds dus ik moet dan ook de nadelen van een fonds accepteren maar ik denk dat een ETF iets beter bij mij past. Hiermee kan ik iets sneller dan max 2 dagen uitstappen/instappen.

[ Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 19-09-2021 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 23:55
THxZ0NE schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:28:
[...]
Nee niet onderzocht, eigenlijk naar een vergelijkbare top5 gezocht en kwam op MSCI uit. VWRL/VWCE kan een mooi alternatief zijn voor de sust. equity fund, tnx! De reden is dat ik alles bij DeGiro wil onderbrengen en 1 overzicht wil hebben op 1 platform. Ik zit nu op Fitvermogen en DeGiro.
Het EM fonds van NN heeft geen dividendlek. De EM fondsen bij DeGiro wel. Zonde van je geld imo.

Verder blinkt DeGiro nou niet bepaald uit in betrouwbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Atomius schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:20:
[...]

Je geeft al antwoord op je eigen vraag toch? In het geval dat de sjoemelpraktijken van DeGiro hadden geleid tot een ernstige situatie voor hun klanten had je er aanspraak op kunnen maken.

Maar het ging niet per se om de vraag wanneer je er aanspraak op kan maken, maar om het feit dat je theoretisch wat risico zou kunnen afdekken door te spreiden over brokers.
Als je gewoon gebruikt maakt van een fatsoenlijke broker dan hoef je je geen zorgen te maken over gesjoemel. Het kost nu eenmaal geld om aan allerlei juridische en financiële eisen te voldoen en het goed op orde te hebben.

Die gratis brokers zijn geen filantropische instellingen en zoeken de randen en de mazen om hun businesscase rond te krijgen. Dat DeGiro aan het klooien was, was al vrij snel duidelijk maar ja.. gratis broker, lage kosten icm gesponsorde weblogs en napraten. Mensen lijken niet te leren van het verleden, als iets gratis is ben jezelf het product en dat deed DeGiro dus ook met haar klanten door te bankieren met het onderpand van het bewaarbedrijf.

Bij partijen als Interactive Brokers, Binck en de groot banken zijn partijen waar dit echt niet gaat gebeuren.
[...]

De huidige marktomstandigheden zitten mij niet heel lekker. Ik wil ook sneller schakelen, verkoop bij Fitvermogen betekend volgende dag of zelfs 2 dagen later verhandelen. En ja, ik kies voor een fonds dus ik moet dan ook de nadelen van een fonds accepteren maar ik denk dat een ETF iets beter bij mij past. Hiermee kan ik iets sneller dan max 2 dagen uitstappen/instappen.
Ik zou zelf niet zo snel voor DeGiro kiezen maar ik kan me goed voorstellen om alles onder te brengen bij 1 broker.

Wat ik echter niet goed begrijp is waarom je wilt wisselen van beleggingsfonds naar ETF. Je koopt praktisch dezelfde fondsen terug die bedoelt zijn voor de lange termijn (>5jaar) en niet voor de handel. Als je gezien de huidige marktomstandigheden denkt te kunnen “timen” dan wens ik je veel succes, de kans dat je verkeerd gokt is vele malen groter dan gewoon in de markt blijven zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Miki op 19-09-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Miki schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:54:
[...]

Wat is de reden waarom je 3 vrijwel identieke wereld fondsen hebt en 2 opkomende markten bij verschillende brokers? Je hebt nu zo veel overlap in je fondsen zitten dat dat helemaal niet handig is i.v.m. kosten en administratie.

Als ik persoonlijk zou moeten perfectioneren dan zou ik je portefeuile gaan versimpelen door max 3 fondsen aan te houden bij één en dezelfde broker.
Mischien heb je wel gelijk ja.
Wat zou de beste optie zijn?
Thuisbank is nu Rabo maar vrij prijzig,fitvermogen maar 57% markt dekking, de giro dividendlekkage.ABN lijkt mij wel wat maar incl nieuwe rekening en beleggersrekening ook weer vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
feddesman schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:24:
[...]

Mischien heb je wel gelijk ja.
Wat zou de beste optie zijn?
Thuisbank is nu Rabo maar vrij prijzig,fitvermogen maar 57% markt dekking, de giro dividendlekkage.ABN lijkt mij wel wat maar incl nieuwe rekening en beleggersrekening ook weer vrij duur.
Weet je zeker dat Rabobank zo prijzig is? Zie https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en voer is je eigen inleg in en kijk eens waar je op uitkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Wat ben je van plan, daytraden met je indexbeleggingen? In dat geval zou ik juist bij Fitvermogen blijven >:) .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Snel in- en uitstappen lijkt misschien aantrekkelijk maar de kans dat je enkele goede dagen gaat missen neemt daardoor toe. Hier kun je zien wat er gebeurt als je de beste dagen mist:

Afbeeldingslocatie: https://www.dimensional.com/dfsmedia/f27f1cc5b9674653938eb84ff8006d8c/15405-source/exhibit-1-what-happens-when-you-fail-at-market-timing.png
bron

De kans is groot dat je met in- en uitstappen je resultaten alleen maar verslechtert. Daarom wordt hier meestal buy&hold beleggen aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Pistachenootje schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:26:
[...]

Snel in- en uitstappen lijkt misschien aantrekkelijk maar de kans dat je enkele goede dagen gaat missen neemt daardoor toe. Hier kun je zien wat er gebeurt als je de beste dagen mist:

[Afbeelding]
bron

De kans is groot dat je met in- en uitstappen je resultaten alleen maar verslechtert. Daarom wordt hier meestal buy&hold beleggen aangeraden.
Ok ik ga mijn strategie weer overdenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
writser schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:46:
[...]

Wat ben je van plan, daytraden met je indexbeleggingen? In dat geval zou ik juist bij Fitvermogen blijven >:) .
Nja het is meer een gevoel dat er een flinke correctie op de loer ligt en ik eigenlijk best hoog met aardig wat geld ben ingestapt begin dit jaar. Daarom wil ik sneller en flexibel zijn maar ik denk dat ik mijn strategie moet bijstellen/overdenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:18
[...]

[Afbeelding]
bron

Dit veel gehoorde argument is niet zo sterk als het op het eerste gezicht lijkt. De beste dagen van een index clusteren over het algemeen met de nog slechtere dagen. De volatiliteit is het hoogst als de index daalt. Dus er is een argument om een timing strategie zoals bijvoorbeeld die van Mebane Faber te volgen. Is geen advies, maar er is meer dan buy and hold. Wat voorbeeld leesvoer hierover. In de laatste een heel inzichtelijk plaatje waar de volatiliteit is weergegeven vanaf 1970 met de 25 beste en slechtste dagen.

https://www.google.com/ur...XKd2-&cshid=1632080927413

https://www.google.com/ur...kCMef&cshid=1632080959856

https://www.google.com/ur...Vaw1v2BbdZ8QF6NEpV5HYqhol

[ Voor 9% gewijzigd door Magpie op 19-09-2021 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MundoSalvaje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08-2022
Volgens het FD was ABN AMRO in 2019 dichtbij een overname van DeGiro:

https://fd.nl/financiele-...dicht-bij-overname-degiro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik zit er sterk aan te denken bij degiro weg te gaan, en alles onder te brengen bij mijn huisbank. Maar ik weet even niet wat de beste manier is. Ik zou uiteraard alles kunnen verkopen, terug laten boeken en dan weer aankopen, maar dat kan als alles flink stijgt in een week (giro is niet zo snel met terugboeken) een dure grap worden. Heeft iemand hier ervaring mee, en wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21
Magpie schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:50:
[...]
Dit veel gehoorde argument is niet zo sterk als het op het eerste gezicht lijkt. De beste dagen van een index clusteren over het algemeen met de nog slechtere dagen.
Mja, beetje open deur dat als je van een grote dataset de beste 10 en de slechtste 10 weg haalt dat je dan uiteindelijk op ongeveer hetzelfde uitkomt maar dan met minder uitschieters :z Daarom gooi ik outliers ook altijd weg in mijn dataset want dan krijg ik mooiere statistische getallen O-)

Punt is, waarom zou je daar zo veel moeite in willen steken en bijv. gebruik maken van momentum en daarmee ‘in het verleden behaalde resultaten’? Als je niet tegen volatiliteit kunt moet je minder vaak naar je portfolio en/of je partner kijken :+

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
KunDun schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:37:
Ik zit er sterk aan te denken bij degiro weg te gaan, en alles onder te brengen bij mijn huisbank. […] Heeft iemand hier ervaring mee, en wat zouden jullie adviseren?
Is je portfolio klein genoeg dat je je geldbuffer kunt aanspreken om hiermee bij je huisbank de gewenste producten te kopen en vervolgens min of meer tegelijkertijd te verkopen bij DEGIRO? Iets dergelijks heb ik recentelijk gedaan bij de overstap van DEGIRO naar IB en dat ging met een zeer beperkt verlies gepaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Radiodurans schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:46:
[...]

Is je portfolio klein genoeg dat je je geldbuffer kunt aanspreken om hiermee bij je huisbank de gewenste producten te kopen en vervolgens min of meer tegelijkertijd te verkopen bij DEGIRO? Iets dergelijks heb ik recentelijk gedaan bij de overstap van DEGIRO naar IB en dat ging met een zeer beperkt verlies gepaard.
Nee, het is een aanzienlijk bedrag dat ik niet als buffer heb staan bij mij mijn huisbank helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Ik zit er sterk aan te denken bij degiro weg te gaan, en alles onder te brengen bij mijn huisbank. Maar ik weet even niet wat de beste manier is. Ik zou uiteraard alles kunnen verkopen, terug laten boeken en dan weer aankopen, maar dat kan als alles flink stijgt in een week (giro is niet zo snel met terugboeken) een dure grap worden. Heeft iemand hier ervaring mee, en wat zouden jullie adviseren?
Als de transactiekosten procentueel zijn, kun je het in een aantal tranches doen. Dan heb je een kleiner deel dat niet belegd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Magpie schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:50:
[...]

Dit veel gehoorde argument is niet zo sterk als het op het eerste gezicht lijkt. De beste dagen van een index clusteren over het algemeen met de nog slechtere dagen. De volatiliteit is het hoogst als de index daalt. Dus er is een argument om een timing strategie zoals bijvoorbeeld die van Mebane Faber te volgen. Is geen advies, maar er is meer dan buy and hold. Wat voorbeeld leesvoer hierover. In de laatste een heel inzichtelijk plaatje waar de volatiliteit is weergegeven vanaf 1970 met de 25 beste en slechtste dagen.

https://www.google.com/ur...XKd2-&cshid=1632080927413

https://www.google.com/ur...kCMef&cshid=1632080959856

https://www.google.com/ur...Vaw1v2BbdZ8QF6NEpV5HYqhol
Geheel zonder controverse is zijn aanpak niet, zijn eigen fonds op basis van zijn eigen model heeft geeneens 4 jaar bestaan (GTAA 2014-2017).

Zelf ben ik van mening dat op het moment dat je actieve beslissingen gaat nemen in je portofolio je ook risico introduceert, zeker als het gaat om de markt proberen te timen. Deze risico's leveren vrijwel niets meer op dan gewoon in de markt blijven zitten, zijn strategie doet het niet beter dan buy&hold. Het enige wat het doet, is dat het probeert de (diepe) dalen uit te middelen. Als je daarvoor risico wilt lopen door beslissingen te nemen terwijl je ook met andere dingen bezig kunt zijn, achterover leunen bijvoorbeeld, dan kies ik zelf voor het laatste :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
VIX flink omhoog, futures laag, de langverwachte correctie incoming?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
MaZo schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:36:
VIX flink omhoog, futures laag, de langverwachte correctie incoming?
Tja de huidige situatie is een selffulfilling prophecy aan het worden, vanwege de paniek die schijnbaar lijkt te ontstaan.

Beurzen staan ATH en dan is er een event gaande in China waar een vastgoed toko die te groot is om, om te vallen waar ook nog eens veel westerse bedrijven inzitten. Opvolgend hebben we de Westerse landen die hun Corona steun programma's gaan afbouwen. Leuke cocktail samen en een mooi script voor The big short deel 2.

Anyway het gaat weer een leuk ritje worden in de achtbaan, de hamsterweken breken weer aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[...]

[Afbeelding]
bron

Zéér interessant, maar het lijkt me even interessant te visualiseren wat je opbrengt zou zijn mocht je de slechtste dagen gemist hebben. Beetje de reden waarom sommige mensen B&H niet toepassen.
(ik volg meestal ook buy and hold)

Die grafiek is dan natuurlijk wel worst case scenario. Stel dat je 'slechtste dagen missen' evenveel winst geven als 'de beste dagen missen', moet je eigenlijk op hetzelfde eindresultaat komen? }:O

[ Voor 9% gewijzigd door Joindry op 20-09-2021 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:48

Jebus4life

BE User

Ben toch met twijfelende blik richting Evergrande aan het kijken.

Eenderzijds kan ik me moeilijk voorstellen dat Peking Evergrande laat omvallen. Een enorme financiële/vastgoedcrisis zou voor onrusten kunnen zorgen. Dat is het allerlaatste wat Peking wil zien gebeuren... Nuja, Peking neemt wel eens vaker beslissingen vanwege ideologie (en soms dan weer helemaal niet).

Ik vind het zeer moeilijk inschatten (zeker in de financiële/verzekeringswereld) hoe de exposure van veel bedrijven aan Evergrande en gelinkte bedrijven is (ik vermoed potentieel zeer groot).

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:58

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jebus4life schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:10:
Ben toch met twijfelende blik richting Evergrande aan het kijken.

Eenderzijds kan ik me moeilijk voorstellen dat Peking Evergrande laat omvallen. Een enorme financiële/vastgoedcrisis zou voor onrusten kunnen zorgen. Dat is het allerlaatste wat Peking wil zien gebeuren... Nuja, Peking neemt wel eens vaker beslissingen vanwege ideologie (en soms dan weer helemaal niet).

Ik vind het zeer moeilijk inschatten (zeker in de financiële/verzekeringswereld) hoe de exposure van veel bedrijven aan Evergrande en gelinkte bedrijven is (ik vermoed potentieel zeer groot).
Iemand linkte eerder in het topic de % van een gemiddelde EFT in Evergrande en dat was in de orde van 0.00002% of iets in die geest.

Maar we hebben eerder gezien dat realiteit en reactie in de aandelenwereld ver van elkaar staan. Zou kunnen dat het inderdaad voor een correctie zorgt. Kan zijn dat het een tijdelijke dipje is. Kan ook goed zijn dat er volgende week gewoon weer een ATH gepost wordt want niets is zo onvoorspelbaar als de beurs.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Joindry schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:01:
Zéér interessant, maar het lijkt me even interessant te visualiseren wat je opbrengt zou zijn mocht je de slechtste dagen gemist hebben. Beetje de reden waarom sommige mensen B&H niet toepassen.
(ik volg meestal ook buy and hold)

Die grafiek is dan natuurlijk wel worst case scenario. Stel dat je 'slechtste dagen missen' evenveel winst geven als 'de beste dagen missen', moet je eigenlijk op hetzelfde eindresultaat komen? }:O
Het probleem met de beste en slechtste dagen missen is dat je dat pas achteraf kan vaststellen. Als je actief in en uitstapt en bij het terugkijken bleek dat je inderdaad daardoor alleen de slechtste momenten hebt ontweken en wel alle beste momenten hebt meegepakt, dan zit je heel ver boven het gemiddelde rendement van een buy en hold.
Hoewel dat aantrekkelijk lijkt op papier, is dat natuurlijk heel moeilijk te realiseren. Je zal door een uit en instap wel een klein dalletje missen, maar ook de hogere berg daar net na. Je moet ook nog rekening houden met de kosten van het uit en instappen (al is dat bij sommige brokers wel minimaal), en de liquiditeit van je beleggingen. Je kan wel willen (ver)kopen, maar als op dat moment er te weinig (ver)kopers zijn zit het ook niet mee.
Je zal zelf de kosten duidelijk moeten krijgen wat de combinatie van DeGiro -> jouw huisbank precies betekend voor jouw situatie en beleggingen.
  • Verkoop op DeGiro -> geld overboeken naar rekening huisbank -> aankoop van jouw wensenlijstje. (je bent dan enkele dagen uit de markt, dan mis je een ritje omhoog maar ook een ritje omlaag, kijk ook naar de transactie kosten van alle verkoop en aankoop orders)
  • Als DeGiro + huisbank een transfer tussen beiden aanbieden, dan de kosten uitrekenen. Vaak is dat per "regel" cq positie een vaste prijs. Voordeel is dat je portfolio hetzelfde blijft, nadeel kan zijn dat de kosten behoorlijk oplopen als je veel verschillende posities hebt. Je zit dan wel in de markt, maar tijdens de transfer kan je niet echt handelen.
  • Alternatief, consolideer alles in een wereld ETF op DeGiro, en gebruik daarna de transfer optie naar je huisbank. Voordeel is dat je maar 1 positie hebt over te boeken, en je in de globale markt blijft. Nadeel is natuurlijk zowel de verkoop als aankoop transactie kosten (dubbel aangezien je op beide kanten verkoopt en aankoopt) en dat je slechts de globale markt volgt, dan mis je een eventueel ritje omhoog van een individuele positie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Bezulba schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:42:
[...]

Iemand linkte eerder in het topic de % van een gemiddelde EFT in Evergrande en dat was in de orde van 0.00002% of iets in die geest.

Maar we hebben eerder gezien dat realiteit en reactie in de aandelenwereld ver van elkaar staan. Zou kunnen dat het inderdaad voor een correctie zorgt. Kan zijn dat het een tijdelijke dipje is. Kan ook goed zijn dat er volgende week gewoon weer een ATH gepost wordt want niets is zo onvoorspelbaar als de beurs.
Maar het probleem is niet per se Evergrande,

Evergrande zelf heeft een schuld van zowat 300 miljard dollar blijkbaar.
Er werken zo'n 200.000 mensen voor Evergrande, niet weinig, maar indirect gaat het over 4 miljoen mensen

Dat betekend dus een serieuze, directe, klap voor de economie als dat klapt. Bovendien zijn er dus massa's banken die exposure hebben voor Evergrande, want "iemand" verwacht nog 300 miljard terug te krijgen. Dat zijn ook partijen die in zwaar weer dreigen te komen.

Dus de vraag is; in hoeverre zijn deze (vermoed ik) grotendeels Chinese bedrijven gelinkt aan onze economiën: Als we het worst case scenario nemen. Komen dan bv Europese/Amerikaanse banken in de problemen? Zo stabiel zijn die niet allemaal (Deutsche Bank anyone...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Jebus4life schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:10:
Peking hoeft Evergrande natuurlijk niet om te laten vallen in een compleet faillissement met alle gevolgen van dien. Je nationaliseert het bedrijf en de activiteiten lopen gewoon door en je kan creatief omgaan met schuldeisers (welke je wel en niet gaat betalen - zeker als je de Chinese overheid bent kan je daar heel zwart wit de schuldeisers buiten de landsgrenzen van CN uitsluiten). Alleen alle aandeelhouders zijn op dat moment de klos.

Maar dat is natuurlijk niet onbekend, ook in NL gebeurt dat incidenteel. Zie Fortis/ABN AMRO en SNS REAAL.
https://www.rijksoverheid...tis-abn-amro-en-sns-reaal

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Peking haalt het geld nodig om Evergrande te kopen gewoon op bij Jack Ma. China zou China niet zijn als ze ook niet alle operations over zouden nemen na een bailout om volledige controle uit te kunnen oefenen.

Enige gevaar is dat investeerders hun geld uit de Chinese markt halen. Zou wel eens goed kunnen zijn voor de USA (bonds wellicht?).

[ Voor 25% gewijzigd door MaZo op 20-09-2021 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 23:05
Miki schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:40:
Als je gewoon gebruikt maakt van een fatsoenlijke broker dan hoef je je geen zorgen te maken over gesjoemel. Het kost nu eenmaal geld om aan allerlei juridische en financiële eisen te voldoen en het goed op orde te hebben.

Die gratis brokers zijn geen filantropische instellingen en zoeken de randen en de mazen om hun businesscase rond te krijgen. Dat DeGiro aan het klooien was, was al vrij snel duidelijk maar ja.. gratis broker, lage kosten icm gesponsorde weblogs en napraten. Mensen lijken niet te leren van het verleden, als iets gratis is ben jezelf het product en dat deed DeGiro dus ook met haar klanten door te bankieren met het onderpand van het bewaarbedrijf.

Bij partijen als Interactive Brokers, Binck en de groot banken zijn partijen waar dit echt niet gaat gebeuren.
Dit vind ik dan ook wel weer een beetje makkelijk gezegd. Het is niet alsof instellingen die hun diensten niet gratis aanbieden nooit "de randen en mazen" opzoeken in de nimmer durende queeste naar meer geld op de balans. Remember, greed is good. Zijn we zaken als Lehman Brothers en Bear Stearns alweer vergeten? De mensen die daar zaken mee deden voelden zich ook vast helemaal veilig, tot de aap uit de mouw kwam.

Vaak weten mensen pas achteraf dat er dingen aan de hand waren die niet "fatsoenlijk" waren en onder het kopje "gesjoemel" geschaard moeten worden, terwijl alle instanties die zogenaamd toezicht hadden moeten houden doen alsof hun neus bloedt. De overheden pompen er toch wel geld in om het overeind te houden, zeker bij grootbanken. Individuele beleggers hebben daarbij nogal eens het nakijken, bewaarbedrijf of niet.

Dus ja, als een broker als DeGiro ondanks het nogal lakse toezicht in het openbaar weet te komen met misstanden weet je zeker dat het niet goed zit (of zat), maar ik zou zeker niet genoegzaam achterover leunen omdat je toevallig met een grote partij in zee bent gegaan. Betekent ook weer niet dat je je geld in een oude sok moet bewaren (of bij 10 verschillende brokers), maar een beetje gezonde achterdocht, signalen in de gaten houden en een klein gedeelte van je eieren in een ander mandje hebben is ook niet verkeerd.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Best ook een boute (naïeve?) uitspraak om te zeggen dat het "echt niet gaat gebeuren" bij de genoemde partijen. Ik zou me daar zelf nooit aan wagen. Weet jij veel wat er achter de schermen speelt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
KunDun schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:55:
Nee, het is een aanzienlijk bedrag dat ik niet als buffer heb staan bij mij mijn huisbank helaas.
Het volledige bedrag hoeft ook niet, je kunt het in stukken doen. Als je alles ineens verkoopt en aankoopt loop je risico op een koersbeweging in de tijd die het kost om dit te doen; als je een buffer gebruikt zodat je kunt aan- en verkopen op praktisch hetzelfde moment ben je alleen de transactiekosten kwijt. Zelfs als dit in meerdere transacties moet ben je doorgaans nog altijd niet veel kosten kwijt, wel moet je geduld hebben.

Moet je een positie van 1M gaan overzetten in blokjes van 10K dan is het natuurlijk niet heel praktisch, dan is het toch de moeite waard om je broker te vragen de posities over te zetten. De kosten daarvoor zijn vaak behoorlijk en snel is het meestal ook niet, dus je moet ook echt wel een grote positie hebben om dat de moeite waard te maken.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Is het al weer tijd voor de jaarlijkse discussie groenfondsen? De vermogensbelasting gaat dit jaar weer omhoog .. Schijf 2 bespaar je met een positie 1.35%, schijf 3 al 1.7%. En daarbovenop krijg je nog 0.7% heffingskorting.

Zowel Triodos als ASN zijn nog verhandelbaar. Beide hebben lopende kosten van ~1% die je min of meer kan wegstrepen tegen het verwachte fondsrendement. Blijven over de transactiekosten (ik reken gemakshalve met Binck: 2 keer 0.15%).

Onder de streep maak je dus zo'n 1.75% (schijf 2) of 2.1% (schijf 3) rendement. Als je nu koopt en in januari ergens uitstapt zit je ongeveer 4 maand op je positie. Oftewel, zo'n 5.3% a 6.4% op jaarbasis. Niet onaardig voor een positie die vrij weinig risico met zich meebrengt.

Ik denk dat ik weer instap dit jaar, maar waarschijnlijk nog wat later. Vorig jaar zijn de fondsen volgens mij heel laat of zelfs niet op slot gegaan. Bovendien heb je nu nog twee beursgenoteerde opties om uit te kiezen. Als een van beide op slot gaat is er misschien wat haast geboden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Er is ironisch genoeg niks boeiends aan Evergrande zelf. Hoe groot het ook is, als #1 in hun sector hebben ze amper 4% marktaandeel.

Daaaaar zit het echte probleem. 4% marktaandeel. Als de grootste toch erg klein relatief marktaandeel al niet uit de brand wordt geholpen, zal de overige 96% aan bedrijven ook vogelvrij verklaart worden en in modellen anders geclassificeerd worden rondom risico's van default en risico's bij default. Met ook weer gevolgen voor de eigen rekening (hogere rentelasten), financiers (lastiger kapitaal aantrekken), leveranciers (toch wat andere betalings afspraken maken) etc.

De risicoprofielen veranderen dan letterlijk binnen 1 dag, in een soort domino effect uiteindelijk voor meerdere sectoren. Wat wereldwijd zal resulteren in compleet andere wegingen in portfolio's/ETF's en daarmee (ver)koopgedrag.

Dan kun je wel stellen dat Evergrande 0,002% van een ETF uitmaakt, maar voor je het weet praat je toch een een statistisch significante hoeveelheid aan beursvermogen dat hierdoor kan gaan bewegen.

edit: wordt nu al melding gemaakt van invloed op soortgelijke bedrijven in o.a. china en hongkong. Buitenlandse geldstromen zijn sector breed reeds dichtgedraaid vanwege de onbekende risico's en afwikkeling waardoor meer bedrijven in acute geldnood komen.
Denk aan beursdalingen van >20%, vandaag alleen al, in collega bedrijven. Menigeen staat nu -30% tot -60% YTD. Waardoor in elk geval de lokale index zeer onder druk komt te staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 20-09-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:42
Dus, @Xanaroth , op koopjesjacht de komende tijd :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

caspervc schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:01:
Dus, @Xanaroth , op koopjesjacht de komende tijd :)
ik denk nog niet dat de bodem bereikt is.

Zelf mis ik liever een groene dag, dan dat ik een "falling knife" probeer te vangen

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

writser schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:35:
Is het al weer tijd voor de jaarlijkse discussie groenfondsen? De vermogensbelasting gaat dit jaar weer omhoog .. Schijf 2 bespaar je met een positie 1.35%, schijf 3 al 1.7%. En daarbovenop krijg je nog 0.7% heffingskorting.

Zowel Triodos als ASN zijn nog verhandelbaar. Beide hebben lopende kosten van ~1% die je min of meer kan wegstrepen tegen het verwachte fondsrendement. Blijven over de transactiekosten (ik reken gemakshalve met Binck: 2 keer 0.15%).

Onder de streep maak je dus zo'n 1.75% (schijf 2) of 2.1% (schijf 3) rendement. Als je nu koopt en in januari ergens uitstapt zit je ongeveer 4 maand op je positie. Oftewel, zo'n 5.3% a 6.4% op jaarbasis. Niet onaardig voor een positie die vrij weinig risico met zich meebrengt.

Ik denk dat ik weer instap dit jaar, maar waarschijnlijk nog wat later. Vorig jaar zijn de fondsen volgens mij heel laat of zelfs niet op slot gegaan. Bovendien heb je nu nog twee beursgenoteerde opties om uit te kiezen. Als een van beide op slot gaat is er misschien wat haast geboden.
De alternatieven zijn er ook beperkt:
Rabo groen deposito bestaat niet meer / wordt niet meer geleverd
Rabo groen sparen nog wel (met negatieve (variabele) rente), met minimaal 1 jaar vastzetten
ABN zou nog terugkomen met een product als vervanging voor de Moneyou, maar nog niks van gezien.
In de loop van 2021 zal ABN AMRO een nieuw groendeposito aanbieden via de ABN AMRO website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Atomius schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:04:
Best ook een boute (naïeve?) uitspraak om te zeggen dat het "echt niet gaat gebeuren" bij de genoemde partijen. Ik zou me daar zelf nooit aan wagen. Weet jij veel wat er achter de schermen speelt :)
Ik wist dat deze reactie wel zou komen, jij kunt het naïef noemen. De aanleiding van mijn reactie was op de gratis brokers die bij bosjes oppoppen. Naar mijn mening kun je niet gratis uit met het bieden van een broker platform en het voldoen van allerlei financiële en juridische verplichtingen. Uiteraard wordt dan geschermd met een zakelijke tak of de CFD tak die dan voldoende zou moeten opbrengen maar dan moet je wel heel wat vette walvissen aan de haak hebben geslagen terwijl het bestaansrecht van dit soort clubs maar enkele jaren oud is met dito klantenbestand, ik dat zeer onwaarschijnlijk acht. Als iets gratis is, dan ben je dus zelf het product.

Het businessmodel van DeGiro zat helemaal niet aan de kant van de particuliere beleggers, maar juist in hun eigen investeringspartij waar DeGiro veel lichtzinniger omging (dezelfde eigenaren) met eigen onderpand (margin) regels en daarmee de solvabiliteit van het bewaarbedrijf onder grote druk zette. Ze bankierde letterlijk met het geld van de overige particuliere beleggers.
@MneoreJ beticht de AFM van laks toezicht, maar het was juist deze partij die DeGiro herhaaldelijk op de vingers heeft getikt en uiteindelijk de boel aanhangig heeft gemaakt.

De kans dat een Nederlands geregistreerde bancaire instelling hun vermogensscheiding niet op orde heeft is onrealistisch anno 2021. Er zijn met de financiële crisis zo veel checks en balances ingebouwd inclusief verscherpt toezicht door middel van o.a. stress testen dat ik het uitsluit. Een gewaagde uitspraak, wellicht voor jou maar ik zie het niet gebeuren tenzij de regels dusdanig worden afgezwakt.

In iets mindere mate heb ik ook veel vertrouwen in een partij als Interactive Brokers, dit is zo'n grote speler ook specifiek voor de zakelijke markt dat ik me haast niet kan voorstellen dat zij risico's hoeven en willen nemen met het scheiden van het vermogen. Daar zit hun hele businessmodel niet, ze verdienen goed geld aan het bieden van een handelsplatform voor de zakelijke markt en professionele beleggers.
Is daarmee de kans volledig uitgesloten nee, maar ik zie niet in waarom ze hun reputatie op het spel zouden willen zetten als ze al goed boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
MneoreJ schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:11:
[...]

Het volledige bedrag hoeft ook niet, je kunt het in stukken doen. Als je alles ineens verkoopt en aankoopt loop je risico op een koersbeweging in de tijd die het kost om dit te doen; als je een buffer gebruikt zodat je kunt aan- en verkopen op praktisch hetzelfde moment ben je alleen de transactiekosten kwijt. Zelfs als dit in meerdere transacties moet ben je doorgaans nog altijd niet veel kosten kwijt, wel moet je geduld hebben.

Moet je een positie van 1M gaan overzetten in blokjes van 10K dan is het natuurlijk niet heel praktisch, dan is het toch de moeite waard om je broker te vragen de posities over te zetten. De kosten daarvoor zijn vaak behoorlijk en snel is het meestal ook niet, dus je moet ook echt wel een grote positie hebben om dat de moeite waard te maken.
Goede tip inderdaad, thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Qwerty-273 schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:49:
[...]

Je zal zelf de kosten duidelijk moeten krijgen wat de combinatie van DeGiro -> jouw huisbank precies betekend voor jouw situatie en beleggingen.
  • Verkoop op DeGiro -> geld overboeken naar rekening huisbank -> aankoop van jouw wensenlijstje. (je bent dan enkele dagen uit de markt, dan mis je een ritje omhoog maar ook een ritje omlaag, kijk ook naar de transactie kosten van alle verkoop en aankoop orders)
  • Als DeGiro + huisbank een transfer tussen beiden aanbieden, dan de kosten uitrekenen. Vaak is dat per "regel" cq positie een vaste prijs. Voordeel is dat je portfolio hetzelfde blijft, nadeel kan zijn dat de kosten behoorlijk oplopen als je veel verschillende posities hebt. Je zit dan wel in de markt, maar tijdens de transfer kan je niet echt handelen.
  • Alternatief, consolideer alles in een wereld ETF op DeGiro, en gebruik daarna de transfer optie naar je huisbank. Voordeel is dat je maar 1 positie hebt over te boeken, en je in de globale markt blijft. Nadeel is natuurlijk zowel de verkoop als aankoop transactie kosten (dubbel aangezien je op beide kanten verkoopt en aankoopt) en dat je slechts de globale markt volgt, dan mis je een eventueel ritje omhoog van een individuele positie.
Bedankt voor de tips, vooral alles in 1 wereld (VWRL) ETF gooien is een heel goed alternatief, om de kosten van overzetten per regel iets lager te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn, kleine correctie op de beurs. Ik ben bang dat dit nog wel aanhoud zolang donkere Evergrande wolk boven China hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 19-09 18:23
Wel heel miniscuul dusver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Mag toch hopen dat grote westerse banken hier niet diep inzitten en dat de daling nu vooral onderbuik gevoel is.

300 miljard dollar schuld en leningen afbetalen met de inkomsten van nieuwe woningen, waar lijkt dat toch op

[ Voor 33% gewijzigd door GrooV op 20-09-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
MneoreJ schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:00:
[...]

Dit vind ik dan ook wel weer een beetje makkelijk gezegd. Het is niet alsof instellingen die hun diensten niet gratis aanbieden nooit "de randen en mazen" opzoeken in de nimmer durende queeste naar meer geld op de balans. Remember, greed is good. Zijn we zaken als Lehman Brothers en Bear Stearns alweer vergeten? De mensen die daar zaken mee deden voelden zich ook vast helemaal veilig, tot de aap uit de mouw kwam.

Vaak weten mensen pas achteraf dat er dingen aan de hand waren die niet "fatsoenlijk" waren en onder het kopje "gesjoemel" geschaard moeten worden, terwijl alle instanties die zogenaamd toezicht hadden moeten houden doen alsof hun neus bloedt. De overheden pompen er toch wel geld in om het overeind te houden, zeker bij grootbanken. Individuele beleggers hebben daarbij nogal eens het nakijken, bewaarbedrijf of niet.

Dus ja, als een broker als DeGiro ondanks het nogal lakse toezicht in het openbaar weet te komen met misstanden weet je zeker dat het niet goed zit (of zat), maar ik zou zeker niet genoegzaam achterover leunen omdat je toevallig met een grote partij in zee bent gegaan. Betekent ook weer niet dat je je geld in een oude sok moet bewaren (of bij 10 verschillende brokers), maar een beetje gezonde achterdocht, signalen in de gaten houden en een klein gedeelte van je eieren in een ander mandje hebben is ook niet verkeerd.
Ik loop zoals al eerder gepost inderdaad flink te twijfelen aan wat ik nu wil doen.
De ene dag denk ik aan helemaal weg gaan bij degiro, maar alles bij mijn huisbank hebben is ook een risico. Dus ik denk dat ik vanaf volgende maand, inderdaad ook ga beleggen bij mijn huisbank.
En dan zorgen voor een 50/50 portefeuille tussen degiro en huisbank (op termijn)

Dit is ook de reden dat ik niet 100% alles in aandelen/ETF's gooi, het (kleine?) risico dat mijn broker en/of bank in de problemen komt, en dan heb je uiteraard nog het bewaarbedrijf, maar ja ook daar kan het fout gaan, als je broker/bank heeft zitten sjoemelen etc..

Daarom gaat nog steeds het grootste gedeelte van mijn inkomen, naar het aflossen van onze hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:45

Ik blijf het een interessante optie vinden, maar ik moet mijzelf nog eens goed inlezen of ik het punt “vrij weinig risico” goed begrijp ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Miki schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:16:
@MneoreJ beticht de AFM van laks toezicht, maar het was juist deze partij die DeGiro herhaaldelijk op de vingers heeft getikt en uiteindelijk de boel aanhangig heeft gemaakt.
Ah, mijn fout. Ik bedoelde te zeggen dat toezicht op de financiële sector in het algemeen laks is in de zin dat de put meestal gedempt wordt na het verdronken kalf, niet dat de AFM in het bijzonder laks is -- ik snap dat het wel zo leest als ik begin met DeGiro noemen. Ik bedoel dus dat DeGiro het bijzonder bont maakte omdat de toezichthouder eens een keertje wel in moest grijpen (om zoiets fundamenteels als vermogensscheiding), maar dat dat niet betekent dat grote partijen niet gewoon stevig op de plaat kunnen gaan, met complexere constructies, en tot het einde toe fris gezond kunnen lijken (sterker nog, dat is eerder regel dan uitzondering omdat alles in financiën rust op vertrouwen).

Nu ik het teruglees heb je het ook specifiek over "bankieren met het onderpand van het bewaarbedrijf" als je het hebt over dingen die niet zullen gebeuren bij andere partijen. Daar kan ik me wel in vinden, zolang we maar niet denken dat dat de enige vorm van "gesjoemel" is waar we bang voor hoeven zijn. De innovatie bij gesjoemel staat ook niet stop...

[ Voor 22% gewijzigd door MneoreJ op 20-09-2021 16:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 19-09 23:04
THxZ0NE schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:39:
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn, kleine correctie op de beurs. Ik ben bang dat dit nog wel aanhoud zolang donkere Evergrande wolk boven China hangt.
10% is toch pas een correctie te noemen? Ik vind het altijd zo overdreven, sinds vorig jaar is het een rechte lijn omhoog vanaf ~380 punten naar ~800 punten, nu staat de AEX op 780 en wordt er alweer moord en brand geroepen :+ Dat mag pas weer als we <600 punten staan van mij :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het woord correctie wordt gebruikt voor een daling van tenminste 10%. De S&P 500 en AEX staan nu zo'n 1.5% in de min. Je zou het een klein dipje kunnen noemen.

Ik vermoed dat de vergadering van de Fed in de VS weleens belangrijker kan worden dan het Evergrande gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 19-09 18:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Er is wel meer aan de hand dan alleen het failliet van Evergrande hoor. Alleen wordt het overschaduwd door de centrale banken die massaal geld bijdrukken, rentes laag houden, en junk opkopen. Inflatie omhoog, staatsschulden zijn nog nooit zo hoog geweest, consument leent weer als een malle, etc. Lehman Brothers ging ten onder met een schuld die twee keer hoger lag dan die van Evergrande, echter gaat het om het welbekende domino-effect.

[ Voor 12% gewijzigd door MaZo op 20-09-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

ASN Groenfonds was per 1 oktober 2020 gesloten:
https://beleggingsfondsen...-beheerder-over-2020.html

Als ik terugkijk was deze zelfs ook nog gesloten bij de dividenduitkering mei, waardoor dit niet automatisch herbelegd is.
Als je zeker bent dat je op dit fonds wilt inleggen zou ik het zeker voor 1 oktober uitvoeren.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Wat gebeurt er met mijn beleggingen als DeGiro of ING Beleggen failliet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Goh, de verzekeraars hebben, al sinds de wateroverlast in grote delen van Europa), toch dikke klappen gekregen. Gezien ze allemaal dik rood staan vandaag (zowat alle grote verzekeraars staan bv -3.5% tot -5%).

Dat zijn toch al aardige klappen voor een volledige sector. Velen staan toch weer 20 a 30% lager dan hun pre-corona waarderingen. Door sommige echt geexplodeerde aandelen staan de beurzen nog steeds zeer hoog, maar er zijn er toch méér dan voldoende die toch nog echt een pak lager staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 15:00

RobertowNL

For your gear!

Afgelopen jaar in week 52 ingestapt bij via de Rabobank kosten 0,1% (x2) + 1 euro voor de beleggingsrekening (15/90e deel van kwartaalkosten a 5 euro). Alles was binnen veertien dagen geopend en weer opgezegd :9 .

Denk dat ik wederom wacht tot week 50, en dan de beslissing neem. Dit jaar heb ik er minder last van door wat grotere uitgaven. Dus zou het niet veel zoden aan de dijk zetten.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
chronoz schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:59:
https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als het goed is niks. Je zult de beleggingen dan op de een of andere manier moeten overzetten naar een andere broker. Mocht dat aan de hand zijn bij zo'n grote aanbieder, zou ik verwachten dat daar maatregelen voor getroffen zullen worden om dat relatief eenvoudig te maken voor consumenten.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wise heeft een proef lopen in de UK. Geselecteerde rekeninghouders kunnen ook een deel van hun geld binnen Wise in "Assets" stoppen, op dit moment is dat alleen nog in de iShares World Equity Index Fund ETF. Het Yahoo artikel maakt geen melding over transactiekosten, maar noemt wel een fund fee van 0.15% jaarlijks (en na de proef ook een service fee van 0.55% per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

3% over mijn portfolio.
Noem het maar niets. }:O

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je alleen naar intraday P&L kijkt lijkt het groot, maar kijk voor de grap eens naar YTD? Niets aan de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja, nog steeds +.
Wel vrijdag ingestapt in 2 fondsen.. die zijn vrij rood momentaan.
Maar ok.

Ben alleen een beetje teleurgesteld omdat ik vandaag voor het eerst covered call wilde schrijven.
Maar met die dip niet zo'n goed plan leek me.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:14
Zr40 schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:23:
Als je alleen naar intraday P&L kijkt lijkt het groot, maar kijk voor de grap eens naar YTD? Niets aan de hand :P
Niets aan de hand? Nog maar 18.3% YTD hier :+.

Maarja, tot nu toe gaat het inderdaad, relatief gezien, nog nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Als je naar de markt breadth kijkt (McClellan), lijkt het alsof dit een bottom is, eerlijk gezegd. Hij kan nog ietsjes dalen om de support te testen op de S&P500 chart, maar dat was het dan wel.
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
KunDun schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
[...]

Ik loop zoals al eerder gepost inderdaad flink te twijfelen aan wat ik nu wil doen.
De ene dag denk ik aan helemaal weg gaan bij degiro, maar alles bij mijn huisbank hebben is ook een risico. Dus ik denk dat ik vanaf volgende maand, inderdaad ook ga beleggen bij mijn huisbank.
En dan zorgen voor een 50/50 portefeuille tussen degiro en huisbank (op termijn)

Dit is ook de reden dat ik niet 100% alles in aandelen/ETF's gooi, het (kleine?) risico dat mijn broker en/of bank in de problemen komt, en dan heb je uiteraard nog het bewaarbedrijf, maar ja ook daar kan het fout gaan, als je broker/bank heeft zitten sjoemelen etc..

Daarom gaat nog steeds het grootste gedeelte van mijn inkomen, naar het aflossen van onze hypotheek.
Als het bewaarbedrijf zich niet aan de spelregels gehouden heeft dan is er nog altijd de beleggerscompensatieregeling van max. 20 K vergoeding. Erg weinig vindt ik i.v.m. de SIPC van ik dacht $500K vergoeding max.

Als je bang bent dat zowel je bank + bewaarbedrijf beiden tegelijk omvallen, dan moet je bij elke bank/brokers/verzekeraar wat openen en tot rond de 20K inzetten.
Waarom open je trouwens geen rekening bij Interactive Brokers? Grote professionele partij met een goede rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Laatst online: 14:12

Duinkonijn

Huh?

Zo jammer, na 10 maanden groene cijfers, deze maand een grote correctie

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Duinkonijn schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:47:
Wat is je rendement YTD?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik stel voor dat iedereen die nu in zak en as zit vanwege de enorme beurskrach van Zwarte Maandag 20 september zich aaneensluit in een belangenvereniging. Het is immers niet de bedoeling dat de beurzen omlaag gaan, er moet ergens een schuldige zijn die ter verantwoording geroepen kan worden.

Tjongejongejonge... Je kunt wel merken dat het nog een bull market is zeg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
MneoreJ schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:53:
…Zwarte Maandag 20 september…
…klinkt als een perfect moment voor m’n maandelijkse DCA deze week 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Laatst online: 14:12

Duinkonijn

Huh?

orf schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:49:
[...]

Wat is je rendement YTD?
25,95% :)

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
MneoreJ schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:53:
Ik stel voor dat iedereen die nu in zak en as zit vanwege de enorme beurskrach van Zwarte Maandag 20 september zich aaneensluit in een belangenvereniging. Het is immers niet de bedoeling dat de beurzen omlaag gaan, er moet ergens een schuldige zijn die ter verantwoording geroepen kan worden.

Tjongejongejonge... Je kunt wel merken dat het nog een bull market is zeg. 8)7
Zit met verbazing te lezen, afgelopen maanden om de haverklap geluiden van "laat er maar gauw een mooie dip komen" en nu is alles ineens Verschrikkelijk Erg?

Triodos Groenfonds is bij ING zonder bijkomende kosten aan te kopen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
KunDun schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:55:
[...]

Mijn portfolio was ook aanzienlijk. Heb een gedeelte naar Binck gedaan en een groter gedeelte naar Interactive Brokers. Interactive Brokers hield op een gegeven moment zelf mijn storting vast omdat ze de transacties verdacht vonden. Ik heb toen uitgelegd dat ik bij DeGiro ging verkopen en dit bij IB onderbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Heb ik iets gemist over degiro? Veel gehaat hier, ik weet dat t niet de meest toegankelijke brokers is als t er toe doet maar wat is precies t probleem verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:55:
[...]

Beurzen staan ATH en dan is er een event gaande in China waar een vastgoed toko die te groot is om, om te vallen waar ook nog eens veel westerse bedrijven inzitten.
China had al veel eerder strengere regels moeten instellen. Dan was het met evergrande niet zo erg geweest.
Hoe kun je nu als bedrijf maar blijven bouwen en spooksteden laten ontstaan. Dan weet je toch dat het vroeg of laat mis gaat? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
MagniArtistique schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:08:
Heb ik iets gemist over degiro? Veel gehaat hier, ik weet dat t niet de meest toegankelijke brokers is als t er toe doet maar wat is precies t probleem verder?
Lang op vakantie geweest of ben je pas begonnen met beleggen?

Hier 1 van de vele berichten:

https://www.financelle.nl/degiro-negatief-in-het-nieuws/

DeGiro is op zich prima, maar dat ze stiekem het geld van de klanten gingen gebruiken voor hun marge is fout.
Het bewaarbedrijf is daarmee niet op orde. Nu valt DeGiro onder Flatex. Helemaal weg gegaan ben ik niet bij DeGiro, maar er is wel een bel gaan rinkelen. Ik heb mijn vermogen over meerdere brokers verspreid.
Ook bij Buxx heb ik een klein beetje staan, maar verder gaat alles naar IB heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Correctie? Pas bij 10% daling heb je een correctie op de beurs. Daar zijn we nog langer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Je beleggingen worden bewaard in een apart bewaarstichting van DeGiro of ING, er vanuit gaande dat alles in orde is. Heeft DeGiro of de ING zijn bewaarstichting niet op orde, dan wordt je een schuldeiser en kom je waarschijnlijk achteraan de rij te staan. Als eerste is de belastingdienst aan de beurt, hierna dacht ik de rest.
Alles wat overblijft is voor de rest. Je krjigt dan iets terug van 0-100%.

Indien je toch schade hebt geleden, kan je aanspraak doen op de beleggerscompensatieregeling van maximaal € 20.000,-. Hiervoor dien je contact op te nemen met de DNB.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:08:
[...]

China had al veel eerder strengere regels moeten instellen. Dan was het met evergrande niet zo erg geweest.
Hoe kun je nu als bedrijf maar blijven bouwen en spooksteden laten ontstaan. Dan weet je toch dat het vroeg of laat mis gaat? 8)7
Goede video van Asianometry.

In het kort, dit is gewoon hoe evergrande (snel) groot is geworden. Ze leven van krediet, en dat deden ze al vanaf het begin. pak je winst en stop het in het meteen in volgende project. maximale leverage. Maar ze zijn niet de enige.Evergrande haalt nu het nieuws, maar de hele sector ligt plat daar. SINIC group deed vandaag -87% :X dus dat zal ook wel geen zuivere koffie zijn.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 13:45
Om de 1 of andere reden is dit mijn beste maand tot nu toe. Misschien doe ik iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:03:
[...]
Mijn portfolio was ook aanzienlijk. Heb een gedeelte naar Binck gedaan en een groter gedeelte naar Interactive Brokers. Interactive Brokers hield op een gegeven moment zelf mijn storting vast omdat ze de transacties verdacht vonden. Ik heb toen uitgelegd dat ik bij DeGiro ging verkopen en dit bij IB onderbracht.
Dit is onderdeel van de standaard procedure. Bepaalde storingen worden vastgehouden totdat je verklaart waar het vandaan komt. Kan zelfs gebeuren met stortingen van een paar k.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xanaroth
Zeker al 3% in de min deze maand jonge. Gestoord gewoon. Zo kan ik toch niet mijn gratis geld ophalen???
Als we dit jaar met minder dan +20% eindigen dan verwacht ik kamervragen en een parlementaire enquete, want dit kan zo toch niet.
In dit tempo ben ik nooit miljonair voor mn 40e, dat is toch gewoon een grondwettelijk recht??

Echt, waar hebben we het over. Zelfs mn share lending programma voor de shorts beweegt nog helemaal niet. Enige wat ik mezelf zit af te vragen is wat/waar ik ga inkopen.

Wou rond de VICI/MGP merger nog wat bijkopen (koersverschil bod & verschil dividend, was toch snel een 3-5% korting op de huidige prijs), maar als ik nu kijk naar de verzekeraars of menig industrieel bedrijf ga ik toch aardig watertanden. -5 tot -10% in 1 maand terwijl ze nog niet eens in 'covid recovery' gebied zaten, laat staan het to-the-moon bewegen dat sommige bedrijven deden sinds half 2020.
Zo heb ik LMT en Allianz al even op de watchlist staan, die gaan alweer tijdje rap naar beneden.

Maar ook gaat UMG deze week (23e?) naar de beurs, met de spin-off vanuit Vivendi. Als het sentiment maar negatief genoeg is, kan dat toch ook ineens een heel interessant instap moment vormen. Dus misschien wacht ik nog even met de inkoop deze maand totdat die verhandelt worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 21-09-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Aangezien de energieprijzen maar stegen en Shell maar bleef dalen, gisteren wat turbo's Shell gekocht en calls op 17,5 geschreven.
Vandaag al op mijn maximaal haalbare winst. Als dat geen glazen bol is weet ik het ook niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Tot zover de hoop op paar extra stukjes UMG. Van 18,5 direct naar de 25. Vivendi ook al halted, omdat het te snel steeg post spin off. Niks markt sentiment vanuit de negatieve beurs.
Was 31,5 vooraf, nu ruim 36,- post distributie.

Maar goed dat ik al wat stukjes had gekocht eerder dit jaar, toch stiekem jammer dat het niet meer is. Had zo'n openingsrit niet verwacht, gezien hoe Vivendi al steeg dit jaar.

[ Voor 52% gewijzigd door Xanaroth op 21-09-2021 10:03 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij