UMG is er vanaf vandaag,Xanaroth schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:56:
Zeker al 3% in de min deze maand jonge. Gestoord gewoon. Zo kan ik toch niet mijn gratis geld ophalen???
Als we dit jaar met minder dan +20% eindigen dan verwacht ik kamervragen en een parlementaire enquete, want dit kan zo toch niet.
In dit tempo ben ik nooit miljonair voor mn 40e, dat is toch gewoon een grondwettelijk recht??
Echt, waar hebben we het over. Zelfs mn share lending programma voor de shorts beweegt nog helemaal niet. Enige wat ik mezelf zit af te vragen is wat/waar ik ga inkopen.
Wou rond de VICI/MGP merger nog wat bijkopen (koersverschil bod & verschil dividend, was toch snel een 3-5% korting op de huidige prijs), maar als ik nu kijk naar de verzekeraars of menig industrieel bedrijf ga ik toch aardig watertanden. -5 tot -10% in 1 maand terwijl ze nog niet eens in 'covid recovery' gebied zaten, laat staan het to-the-moon bewegen dat sommige bedrijven deden sinds half 2020.
Zo heb ik LMT en Allianz al even op de watchlist staan, die gaan alweer tijdje rap naar beneden.
Maar ook gaat UMG deze week (23e?) naar de beurs, met de spin-off vanuit Vivendi. Als het sentiment maar negatief genoeg is, kan dat toch ook ineens een heel interessant instap moment vormen. Dus misschien wacht ik nog even met de inkoop deze maand totdat die verhandelt worden.
Ik zou als een echte Karen om geld terug vragenXanaroth schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:56:
Zeker al 3% in de min deze maand jonge. Gestoord gewoon. Zo kan ik toch niet mijn gratis geld ophalen???
uiteraard baal ik ook van deze maand, maar dan vanwege dat ik niet meer geld opzij had gezet om deze dip te kopen. Vooral ArcelorMittal en andere staalbedrijven
[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 21-09-2021 10:08 ]
ora et labora
Je baalt nu omdat je de dip niet koopt, en gisteren ging je niet kopen omdat je liever koopt als het weer iets omhoog gaat / de dip is geweest i.p.v. een "falling knife" vangen?mrc4nl schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:05:
[...]
Ik zou als een echte Karen om geld terug vragen
uiteraard baal ik ook van deze maand, maar dan vanwege dat ik niet meer geld opzij had gezet om deze dip te kopen. Vooral ArcelorMittal en andere staalbedrijven

ik bedoel meer dat ik beter afgelopen week meer had moeten liquideren om zo op meer cash te zitten en binnenkort die dip te kopen. Vandaag kijk ik het nog even aan, maar als morgen weer groen is dan koop ik bijRobertMe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:14:
[...]
Je baalt nu omdat je de dip niet koopt, en gisteren ging je niet kopen omdat je liever koopt als het weer iets omhoog gaat / de dip is geweest i.p.v. een "falling knife" vangen?Je weet nu al dat de dip om is dan?
ora et labora
Tja, als je alles vooraf weet is het makkelijk.. Overigens zie ik de dip van gister al weet redelijk corrigeren. Ik blijf gewoon lekker in de markt en zie wel waar het schip strand.mrc4nl schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:16:
[...]
ik bedoel meer dat ik beter afgelopen week meer had moeten liquideren om zo op meer cash te zitten en binnenkort die dip te kopen. Vandaag kijk ik het nog even aan, maar als morgen weer groen is dan koop ik bij
Wie gaat er mee deze zaterdag naar het Malieveld in Den Haag, en vervolgens lopen we richting de tijdelijke tweede kamer...mrc4nl schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:05:
Ik zou als een echte Karen om geld terug vragen
Altijd die Rutte!!!
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Deels. Vandaag is namelijk ook ex-date voor Vivendi, maar de record date is 22e dus waarschijnlijk pas 23e dat de aandelen uitgegeven worden voor de 'massa'.
Can I speak to the manager here?Qwerty-273 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:00:
[...]
Wie gaat er mee deze zaterdag naar het Malieveld in Den Haag, en vervolgens lopen we richting de tijdelijke tweede kamer...
Altijd die Rutte!!!
ora et labora
persoonlijke correctiephantom09 schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:15:
[...]
Correctie? Pas bij 10% daling heb je een correctie op de beurs. Daar zijn we nog langer niet.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Zojuist geleerd dat een vriend gisteren is ingestapt in ETFs. Hij zat te wachten op een dip. Schijnbaar heeft ie met dezelfde prijs gekocht als 21 augustus en hij wacht al sinds mei. Niet heel waardevol dus.
De opening in de VS ziet er dusver niet schokkend uit in ieder geval.
[ Voor 20% gewijzigd door Paprika op 21-09-2021 15:49 ]
Ahhh, zo’n vriend. Net als je bij de dokter vraagt wat te doen met de klachten van die vriend.Paprika schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:48:
Zojuist geleerd dat een vriend gisteren is ingestapt in ETFs. Hij zat te wachten op een dip. Schijnbaar heeft ie met dezelfde prijs gekocht als 21 augustus en hij wacht al sinds mei. Niet heel waardevol dus.
Als je voor buy and hold gaat maakt het niet echt uit wanneer je koopt. Ga je daytrayden dan vind ik het nogal curieus waarom je dat met ETF’s zou doen.
Jij, oh neen….je vriend
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik heb sinds corona geen buffer aan de zijlijn staan én ik beleg alleen in fondsen. Beide zijn dus niet van toepassing.Panzer_V schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:24:
[...]
Ahhh, zo’n vriend. Net als je bij de dokter vraagt wat te doen met de klachten van die vriend.![]()
![]()
![]()
![]()
Als je voor buy and hold gaat maakt het niet echt uit wanneer je koopt. Ga je daytrayden dan vind ik het nogal curieus waarom je dat met ETF’s zou doen.
Jij, oh neen….je vriend![]()
, moet misschien nog even wat theorie lezen over hoe het werkt ipv wachten op de dip.
[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 21-09-2021 16:32 ]
Is er rond de 19e/20e van iedere maand iets bijzonders?
Ik kijk naar IWDA, en zie (het is natuurlijk maar wat je zelf gelooft) een herhaalde dip.
Natuurlijk niet genoeg om veel winst uit te halen owv het feit dat het een ETF is, maar zou wel interessant zijn om te weten wat de market dynamics zijn?
Ik kijk naar IWDA, en zie (het is natuurlijk maar wat je zelf gelooft) een herhaalde dip.
Natuurlijk niet genoeg om veel winst uit te halen owv het feit dat het een ETF is, maar zou wel interessant zijn om te weten wat de market dynamics zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ctbfcQHKrjx803o2qrq9Hq6l.png?f=user_large)
Derde vrijdag van elke maand is het expiratiedag van de maandopties en futures.IndigoX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:17:
OPEXIndigoX schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:17:
[Afbeelding]

ora et labora
Wellicht Disney, die valt net van $180 naar $171 binnen 10 minuten
🙋♂️ ik ga vol in op grondstoffen en staal vandaag
ora et labora
De centrale bank van China pompt bijna 16 miljard euro in hun financiële stelsel om de eventuele schok van Evergrande's uitstel van betalingen op te vangen.
https://twitter.com/economics/status/1440523956297945094
Ook heel mooi "witching" genoemd (en om de zoveel maanden zelfs quadruple witching).rr7r schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:45:
[...]
Derde vrijdag van elke maand is het expiratiedag van de maandopties en futures.
Is dat zo veel? 16 miljard in reverse repurchase deals lijkt me geneuzel achter de komma. In Amerika doen ze dagelijks ruim 1000 miljard ( https://fred.stlouisfed.org/series/RRPONTSYD ). Ik ben geen macro-expert - misschien is dit wel degelijk bijzonder in China. Maar een paar miljard aan leenoperaties voor een centrale bank lijkt me nou niet bepaald schokkend.oscar82 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:06:
De centrale bank van China pompt bijna 16 miljard euro in hun financiële stelsel om de eventuele schok van Evergrande's uitstel van betalingen op te vangen.
[ Voor 11% gewijzigd door writser op 22-09-2021 10:22 ]
Onvoorstelbaar!
Dat is echt heel weinig, fractie van de schuld die alleen al Evergrande heeft uitstaan. Lijkt meer poging om rust te brengen dan echt problemen op te lossen.oscar82 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:06:
Tijdje niet voorbij gekomen, maar vandaag weer een harde klap voor Workhorse. Gelukkig geen positie (gehad).Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:38:
[...]
Leuk dat je mij tagt, ik moet gelijk denken aan deze DD: https://www.reddit.com/r/...of_winning_a_significant/
[Afbeelding]
Een mooie quote uit The Intelligent Investor vandaag
Leuk document over hoe de nieuwe box-3 tarieven berekend worden:
https://www.rijksoverheid...ndementen-box-3-voor-2022
Ik wist niet dat tariefklasse II bestaat uit een onroerend goed/obligatie en aandelencomponent.
Ook grappig om te zien dat voor de aandelencomponent wordt gekeken naar de MSCI Europe index, dus niet een wereldbrede index.
Ik wist niet dat tariefklasse II bestaat uit een onroerend goed/obligatie en aandelencomponent.
Ook grappig om te zien dat voor de aandelencomponent wordt gekeken naar de MSCI Europe index, dus niet een wereldbrede index.
YouTube: LIVE: Fed Chair Jerome Powell holds press briefing following Fed Pol...
toespraak powell gaat zometeen beginnen.
toespraak powell gaat zometeen beginnen.
ora et labora
Ik heb voor de lol een paper portfolio geopend bij IB. Kreeg 1 miljoen fake cash.
Heb lekker van alles en nog wat aangekocht voor 3 miljoen en nog steeds geen margin call. Zit wel op 91% maintenance margin. Zit op een winst van 36K dollar
Ik vraag mij nou af wat hij gaat verkopen.
Heb lekker van alles en nog wat aangekocht voor 3 miljoen en nog steeds geen margin call. Zit wel op 91% maintenance margin. Zit op een winst van 36K dollar
Ik vraag mij nou af wat hij gaat verkopen.
[ Voor 204% gewijzigd door phantom09 op 22-09-2021 21:23 ]
Methodologisch lijkt het inconsistent.freakaleek schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:13:
Depositos, obligaties, aandelen (gross?) lijkt total return te zijn.
Vastgoed is echter gedefinieerd door prijsindex zonder huurinkomsten mee te nemen en die zijn natuurlijk zeer significant bij vastgoed (hoger dan dividend bij aandelen).
Nu de nieuwe tarieven bekend zijn heb ik de rekensheet voor groene beleggingen die ik vorig jaar had gemaakt ook aangepast voor 2022. Hiermee kan je eenvoudig uitrekenen wat je belastingvoordeel is bij het aanhouden van een groenfonds op 1 januari. Die van ASN en Triodos zijn beursgenoteerd dus makkelijk aan- en verkopen, paar dagen terug ook hier in het topic genoemd. Soms sluiten ze tegen het eind van het jaar omdat de cash positie te hoog wordt door nieuwe inleg.freakaleek schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:13:
https://docs.google.com/s...mrhG_afkm6m7WfeWd0oq8D62E
Voor bewerken: downloaden of kopiëren naar je eigen Google
Fictieve bedragen aanpassen naar je eigen situatie, vrijstellingen verdubbelen bij fiscale partner.
Vrijstelling groene belegging nog niet bekend, bedrag van 2021 ingevuld, zal niet heel veel verschillen.
Broker kosten staan voor DeGiro ingevuld
Dit is een grote koekwouzenberekening, gaat helemaal nergens over.freakaleek schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:13:
Ik begrijp er helemaal niets van dat we tegenwoordig geen belasting heffen op het daadwerkelijke rendement. Technisch kan het allemaal, maar ik denk dat ze de inkomstenstroom zeker willen stellen en daarom met deze fictieve percentages rekenen.
En dan doen alsof er een zeer complexe berekening achter zit zodat de gemiddelde man het niet begrijpt en het lijkt alsof er heel goed over na is gedacht.
Ik gok dat ze niet zo dol zijn op sterk wisselende en onvoorspelbare belastinginkomsten. Dat is lastig begroten.PHiXioN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:53:
[...]
Dit is een grote koekwouzenberekening, gaat helemaal nergens over.
Ik begrijp er helemaal niets van dat we tegenwoordig geen belasting heffen op het daadwerkelijke rendement. Technisch kan het allemaal, maar ik denk dat ze de inkomstenstroom zeker willen stellen en daarom met deze fictieve percentages rekenen.
En dan doen alsof er een zeer complexe berekening achter zit zodat de gemiddelde man het niet begrijpt en het lijkt alsof er heel goed over na is gedacht.
Begrijp ik nou goed dat de vermogensbelasting ongeveer blijft zoals het was ipv die grote verandering waar ze het eerder dit jaar over hadden?
[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-09-2021 08:27 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
vziw is het het plan om vermogen op andere grondslagen te belasten is op de lange baan geschoven ivm praktische uitvoerbaarheid. https://www.rijksoverheid...21/06/21/kamerbrief-box-3ArthurMorgan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:24:
Begrijp ik nou goed dat de vermogensbelasting ongeveer blijft zoals het was ipv die grote verandering waar ze het eerder dit jaar over hadden?
Het is een keuze natuurlijk, veel landen in Europa heffen wel op het daadwerkelijke rendement. Zelfs zover dat de financiële instelling (binnen de landsgrenzen) de juiste belasting al inhoudt, en je dus aan het einde van het jaar slechts een overzicht krijgt met de betaalde belastingen. Dat is een stuk eenvoudiger als je ipv vermogensbelasting te maken hebt met vermogenswinstbelasting (capital gain tax).PHiXioN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:53:
Nadeel is dat als je bij een buitenlandse partij belegt, je zelf het door mag rekenen. En dan mag je ook de officiële wisselkoers van de transactie dag opzoeken en gebruiken om alles correct na te rekenen (als dat in een andere valuta is dan waar je jouw aangifte in doet).
De huidige (?) vermogensbelasting in NL over een fictief rendement over het vermogen op een pijldatum is een stuk eenvoudiger (en voorspelbaarder) dan een vorm van vermogenswinstbelasting. Ook is het voor de Belastingdienst eenvoudiger om data buiten de landsgrenzen op te vragen - aangezien ze alleen het vermogen op de bepaalde pijldatum willen weten. En niet een heel overzicht willen hebben van alle capital gains en losses over het hele jaar heen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Gisteren kreeg ik van ING een mailtje dat de iShares STOXX Global Select Dividend 100 UCITS ETF, die ik daar via de beleggersgiro heb, per medio november niet langer via de beleggersgiro verhandelbaar is. Vanaf dat moment dien je hem rechtstreeks op de beurs te kopen.
Gelukkig heeft ING de tarieven aangepast en is het kopen van ETF's op de beurs volledig kosteloos geworden. Ook als het niet in Amsterdam genoteerd is. Deze ETF staat op de XETRA genoteerd.
Rest mij alleen nog maandelijks de handeling om de stukken aan te schaffen. Dat was het voordeel van de beleggersgiro, de aankopen gaan volledig automatisch.
Gelukkig heeft ING de tarieven aangepast en is het kopen van ETF's op de beurs volledig kosteloos geworden. Ook als het niet in Amsterdam genoteerd is. Deze ETF staat op de XETRA genoteerd.
Rest mij alleen nog maandelijks de handeling om de stukken aan te schaffen. Dat was het voordeel van de beleggersgiro, de aankopen gaan volledig automatisch.
[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 23-09-2021 09:44 ]
Heeft iemand ervaring met het "verzilveren" van optierechten via Flatex ? ik heb hier enkele vragen over, het gaat om dit geval specifiek om het aandeel Borussia Dormund met ISIN DE0005493092.
Ik heb een bericht van Flatex gekregen met een aanbod,
onderaan het bericht staat nog
1. moet ik dit echt uitprinten en opsturen naar Flatex of is er een handigere manier ?
2. Wat wordt er bedoeld met Inschrijvingskoers 5:1, en met Scheidingsratio 1:1 ? (heb uiteraard zelf gezocht op deze termen maar ik heb het idee dat dit een slechte vertaling is vanuit het Duits, ik kom enkel resultaten over echtscheidingen tegen)
3. Zitten er kosten aan verbonden om in te gaan op het aanbod ?
4. Dit is de eerste keer binnen Flatex dat ik op mijn rekeningoverzicht zie staan dat er een waarde hoger dan 0,00 bij de optierechten staat, ik zou deze dus ook kunnen verkopen, zitten daar kosten aan verbonden ? het lijkt me sowieso toch altijd voordeliger om de optierechten te verkopen dan te laten verlopen, in dat laatste geval krijg je er helemaal niets voor terug toch ?
Sorry voor de n00b vragen, heb zelf al gegoogled en bij Flatex gezocht maar bijvoorbeeld op de tarievenlijst staat niets over optierechten.
Ik heb een bericht van Flatex gekregen met een aanbod,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Wij hebben tegen de volgende condities een claimrechtemissie aangeboden. WKN-gerelateerde titel : 549309 Inschrijvingskoers : 5 : 1 WKN-claimrecht : A3E5DT Scheidingsratio : 1 : 1 Inschrijvingsprijs : 4,700 EUR Koers inschrijvingsrechten: 21.09.2021 - 30.09.2021 Looptijd : 20.09.2021 - 04.10.2021 Graag ontvangen wij uw instructie uiterlijk op 28.09.2021. Wanneer wij op dat moment geen instructie van u hebben ontvangen, worden binnenlandse warrants in verkoop gegeven, buitenlandse warrants zullen wij conform de in het buitenland geldende regels bij uitstek gebruiken laten, voor zover er handel in claimrechten plaats vindt. |
onderaan het bericht staat nog
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Ik/wij geef/geven u hierbij opdracht met gebruik van ____________ claimrecht(en) __________ stuks van de bovengenoemde effecten te betrekken. Bankcode 101 308 00 / BIC: BIWBDE33XXX - naamloze vennootschap, vestigingsplaats Frankfurt - Kantonrechtbank Frankfurt am Main (HRB 105687) Voorzitter Raad van Commissarissen: Martin Korbmacher - Raad van bestuur: Frank Niehage (Voorzitter), Muhamad Said Chahrour, Dr. Benon Janos, Jörn Engelmann, Steffen Jentsch 2000002166181750 _________________, ___________, ______________________________________________ Plaats Datum Handtekening |
1. moet ik dit echt uitprinten en opsturen naar Flatex of is er een handigere manier ?
2. Wat wordt er bedoeld met Inschrijvingskoers 5:1, en met Scheidingsratio 1:1 ? (heb uiteraard zelf gezocht op deze termen maar ik heb het idee dat dit een slechte vertaling is vanuit het Duits, ik kom enkel resultaten over echtscheidingen tegen)
3. Zitten er kosten aan verbonden om in te gaan op het aanbod ?
4. Dit is de eerste keer binnen Flatex dat ik op mijn rekeningoverzicht zie staan dat er een waarde hoger dan 0,00 bij de optierechten staat, ik zou deze dus ook kunnen verkopen, zitten daar kosten aan verbonden ? het lijkt me sowieso toch altijd voordeliger om de optierechten te verkopen dan te laten verlopen, in dat laatste geval krijg je er helemaal niets voor terug toch ?
Sorry voor de n00b vragen, heb zelf al gegoogled en bij Flatex gezocht maar bijvoorbeeld op de tarievenlijst staat niets over optierechten.
Liever niet. 1 vanwege dat mijn rendement hoger is en 2 omdat het de belastingaangifte een stuk ingewikkelder maakt.PHiXioN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:53:
[...]
Ik zit te kijken op Morningstar bij de ETFs en zie dat Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (EUR) | VWRL zo een 10,5 miljard groot is, terwijl iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | EUNL 37,3 miljard groot is.
Dat snap ik niet echt.
Alles wat ik op Internet lees, is de FTSE All-World veel beter qua spreiding dan de MSCI World. Waarom zit er dan 3,5x zoveel vermogen in de ETF van iShares? Heeft iemand er een verklaring voor?
Dan nog een extra vraagje: wat is het verschil tussen IWDA en EUNL? Hoe kan het dat deze 2 in 5 jaar verschillende rendement heeft? Het is toch dezelfde ETF?
Dat snap ik niet echt.
Alles wat ik op Internet lees, is de FTSE All-World veel beter qua spreiding dan de MSCI World. Waarom zit er dan 3,5x zoveel vermogen in de ETF van iShares? Heeft iemand er een verklaring voor?
edit:
Ik zit nog ff te kijken naar beide koersen: VWRL is in 5 jaar gestegen met 65% EUNL met 88% en IWDA met 96%
Is het niet gewoon simpel: MSCI World = meer risico = meer rendement?
Ik zit nog ff te kijken naar beide koersen: VWRL is in 5 jaar gestegen met 65% EUNL met 88% en IWDA met 96%
Dan nog een extra vraagje: wat is het verschil tussen IWDA en EUNL? Hoe kan het dat deze 2 in 5 jaar verschillende rendement heeft? Het is toch dezelfde ETF?
[ Voor 29% gewijzigd door jeroeningen op 23-09-2021 10:03 ]
1 is juist helemaal niet erg. Je maakt immers een hoger rendement, en werkelijk rendement belasten komt beter overeen met de eigenlijke grondslag van deze belasting (het belasten van inkomen uit vermogen). In slechtere jaren betaal je dan uiteraard minder belasting.Dan Stark schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:47:
[...]
Liever niet. 1 vanwege dat mijn rendement hoger is en 2 omdat het de belastingaangifte een stuk ingewikkelder maakt.
Daarnaast is de wijze van belasten maar een klein deel van de puzzel, je hebt ook te maken met de daadwerkelijke tarieven. De tarieven kunnen zo bepaald worden dat de totale belastingopbrengsten niet veel zullen veranderen door een wijziging aan het stelsel.
Natuurlijk betaal ik liever minder belasting dan meer, maar dat is niet hoe een samenleving kan werken. We hebben hier in Nederland een draagkrachtbeginsel, het principe dat mensen die minder kunnen dragen ook minder worden belast. Daarom ben ik zelf voorstander van een zo eerlijk mogelijke wijze van belasten. Iemand die € 200 per jaar aan rendement maakt (met 3 ton aan spaargeld) zou minder belasting over inkomen uit vermogen moeten betalen dan iemand die € 20000 per jaar aan rendement maakt (met 3 ton aan beleggingen).
2 vind ik zelf ook een redelijk belangrijk punt. Het gaat overigens niet alleen om hoe ingewikkeld de aangifte is, maar ook om de kosten die de administratie met zich mee brengt. In het huidige stelsel kan je dit meestal eenvoudig zelf doen, maar bij stelsels waar werkelijk rendement wordt belast zie je vaak dat het inschakelen van een belastingconsulent veel tijd en fouten bespaart. Belastingconsulenten zijn niet gratis.
Ik weet niet alle antwoorden, maar VWRL heeft ook EM erin zitten en die doen het slecht, de afgelopen jaren. Dus dat MSCI World harder stijgt dan VWRL over de afgelopen jaren is logisch.jeroeningen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:55:
Ik zit te kijken op Morningstar bij de ETFs en zie dat Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (EUR) | VWRL zo een 10,5 miljard groot is, terwijl iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | EUNL 37,3 miljard groot is.
Dat snap ik niet echt.
edit:
Al een jaartje niet meer hier geweest. Leuk om te lezen hoe de meesten zich verlekkeren over de stand van de rendementen. Maar rendementen worden pas echte rendementen indien je gecasht hebt. In die fase zit ik nu. Omdat ik af en toe wat nodig heb om mijn schamele pensioentje wat op te plussen.
Op Neways Electronics NL0000440618 is een bod uitgebracht van 14.55 per aandeel. Ze staan nu op 14.70. Dus denk ik, verkopen maar, ook geen gezeur met aanmelden en direct geld in het handje.
De giro vond dit een "complexe" transactie dus ik moest eerst examen doen. Nu kon ik de antwoorden gewoon opzoeken en ben dus voor mijn test geslaagd. Zelfs toen was het niet direct mogelijk te verkopen. Ik moest uitdrukkelijk verklaren de risico's heel goed te begrijpen. Ik heb in de pakweg 5 jaar dat ik de 200 stuks in bezit had toch netto 1.747, 26 verdient. Maar ik begrijp nog steeds niet welk risico ik nu gelopen heb met deze impuls verkoop. Iemand enig idee?
Op Neways Electronics NL0000440618 is een bod uitgebracht van 14.55 per aandeel. Ze staan nu op 14.70. Dus denk ik, verkopen maar, ook geen gezeur met aanmelden en direct geld in het handje.
De giro vond dit een "complexe" transactie dus ik moest eerst examen doen. Nu kon ik de antwoorden gewoon opzoeken en ben dus voor mijn test geslaagd. Zelfs toen was het niet direct mogelijk te verkopen. Ik moest uitdrukkelijk verklaren de risico's heel goed te begrijpen. Ik heb in de pakweg 5 jaar dat ik de 200 stuks in bezit had toch netto 1.747, 26 verdient. Maar ik begrijp nog steeds niet welk risico ik nu gelopen heb met deze impuls verkoop. Iemand enig idee?
Met het sluiten van posities loop je geen risico. Je stelt de huidige waarde veilig, je vermindert je exposure. Niets wat met het aandeel gebeurt heeft daarna nog invloed op jouw portfolio.OttiglioM schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:50:
DEGIRO maakt blijkbaar geen onderscheid tussen openen en sluiten, en vereist dat je de test hebt gedaan voor iedere transactie die je in dit type instrument doet. Ook het sluiten van bestaande posities. Waarschijnlijk heb je de positie geopend in een tijd dat DEGIRO deze nog niet als "complex" heeft geclassificeerd.
Overigens is "complexe aandelen" een term die DEGIRO zelf heeft bedacht. Ik meen dat aandelen met een relatief hoge volatiliteit of een relatief laag volume door DEGIRO in deze categorie worden geplaatst.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 23-09-2021 11:03 ]
1 is meer vanuit een egoistisch motief dat geef ik toe. Met 2 hangt het er natuurlijk vanaf hoe het wordt uitgevoerd. Als je net als onze vrienden uit de VS iedere gesloten positie moet opgeven dan kan het aardig wat werk zijn. Als je gewoon je gerealiseerde jaarrendement vanuit een rapport van je broker kan aanleveren dan wordt het iets gemakkelijker.Zr40 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:38:
[...]
1 is juist helemaal niet erg. Je maakt immers een hoger rendement, en werkelijk rendement belasten komt beter overeen met de eigenlijke grondslag van deze belasting (het belasten van inkomen uit vermogen). In slechtere jaren betaal je dan uiteraard minder belasting.
Daarnaast is de wijze van belasten maar een klein deel van de puzzel, je hebt ook te maken met de daadwerkelijke tarieven. De tarieven kunnen zo bepaald worden dat de totale belastingopbrengsten niet veel zullen veranderen door een wijziging aan het stelsel.
Natuurlijk betaal ik liever minder belasting dan meer, maar dat is niet hoe een samenleving kan werken. We hebben hier in Nederland een draagkrachtbeginsel, het principe dat mensen die minder kunnen dragen ook minder worden belast. Daarom ben ik zelf voorstander van een zo eerlijk mogelijke wijze van belasten. Iemand die € 200 per jaar aan rendement maakt (met 3 ton aan spaargeld) zou minder belasting over inkomen uit vermogen moeten betalen dan iemand die € 20000 per jaar aan rendement maakt (met 3 ton aan beleggingen).
2 vind ik zelf ook een redelijk belangrijk punt. Het gaat overigens niet alleen om hoe ingewikkeld de aangifte is, maar ook om de kosten die de administratie met zich mee brengt. In het huidige stelsel kan je dit meestal eenvoudig zelf doen, maar bij stelsels waar werkelijk rendement wordt belast zie je vaak dat het inschakelen van een belastingconsulent veel tijd en fouten bespaart. Belastingconsulenten zijn niet gratis.
Weet iemand nog het antwoord op deze vraag?jeroeningen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:55:
Verwijderd
IWDA is in USD genoteerd, EUNL in EUR. Verschil in koers komt dus door wisselkoers. Reken je terug naar EUR (of USD), dan zou het hetzelfde moeten zijn.jeroeningen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:01:
[...]
Weet iemand nog het antwoord op deze vraag?
Verwijderd
Voor beurshandel is het prima te automatiseren door de broker. Maar er zit zoveel vermogen en handel in Box 3 assets buiten de beurs... daar kan het al snel complex worden.Dan Stark schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:45:
[...]
1 is meer vanuit een egoistisch motief dat geef ik toe. Met 2 hangt het er natuurlijk vanaf hoe het wordt uitgevoerd. Als je net als onze vrienden uit de VS iedere gesloten positie moet opgeven dan kan het aardig wat werk zijn. Als je gewoon je gerealiseerde jaarrendement vanuit een rapport van je broker kan aanleveren dan wordt het iets gemakkelijker.
Maar van die assets moet je nu ook al jaarlijks een waardering opgeven toch? Wordt het dan zo veel ingewikkelder? Je rendement is, kort door de bocht, het verschil tussen beide waarderingen (?). Uiteraard hangt het af van de precieze implementatie.Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:21:
[...]
Voor beurshandel is het prima te automatiseren door de broker. Maar er zit zoveel vermogen en handel in Box 3 assets buiten de beurs... daar kan het al snel complex worden.
[ Voor 8% gewijzigd door writser op 23-09-2021 13:15 ]
Onvoorstelbaar!
Het is maar net hoe ingewikkeld ze het dan maken. Als je zit met wash sales en meerdere brokers dan wordt het al snel heel ingewikkeld, maar het kan natuurlijk ook heel simpel.
Zonder concrete details over het toekomstige stelsel is dat speculeren.writser schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:14:
[...]
Maar van die assets moet je nu ook al jaarlijks een waardering opgeven toch? Wordt het dan zo veel ingewikkelder? Je rendement is, kort door de bocht, het verschil tussen beide waarderingen (?). Uiteraard hangt het af van de precieze implementatie.
Als al het rendement belast wordt, dan zou het vergelijkbaar kunnen werken aan de huidige systematiek: NAV op peildatum, inkomsten uit vermogen zijn het verschil met de vorige NAV. Zit je alleen nog met stortingen en onttrekkingen. Hoe verreken je die als die halverwege het jaar plaats vinden? Mag je een TWR gaan berekenen als onderdeel van de aangifte, of geef je de NAV aan ten tijde van iedere storting/onttrekking? En werkt dit ook handig voor het geld op de bankrekening in tijden dat je daar wel rente over ontvangt? Hoe zit het met beleggingen die niet regelmatig gequote worden, hoe bepaal je daar het belastbaar rendement van?
Als alleen gerealiseerd rendement belast wordt, dan maken stortingen en onttrekkingen uiteraard niets uit. Maar dan moet je weldegelijk al je trades/posities/lots gaan administreren net zoals ze in de VS doen. En je krijgt het negatieve effect dat er trades ontstaan die enkel gunstig zijn omdat de realisatie gunstig is voor belastingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 23-09-2021 13:50 ]
Verwijderd
Het wordt anders als je ook inkomsten en kosten hebt bij je assets. Een vakantiehuis bijvoorbeeld. Inkomsten uit verhuur belast. Kosten voor onderhoud en energie zou dan aftrekbaar moeten zijn. Maar niet volledig als je er zelf ook gebruik van maakt.writser schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:14:
[...]
Maar van die assets moet je nu ook al jaarlijks een waardering opgeven toch? Wordt het dan zo veel ingewikkelder? Je rendement is, kort door de bocht, het verschil tussen beide waarderingen (?). Uiteraard hangt het af van de precieze implementatie.
Een simpel voorbeeld waarbij zowel de administratie, aangifte als controle opeens veel complexer worden dan nu het geval is. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer bezittingen te bedenken.
Waar ik sowieso wat moeilijk tegenaan kijk is bij reëel rendement is dat je jaren hebt met +20% maar ook jaren met 25% verlies. In die jaren krijg ik niks terug van de belastingen. Maar een jaar later herstelt de beurs en mag ik opeens over een rendementsstijging van 20% weer dik aftikken terwijl ik nog steeds minder heb dan het jaar ervoor.
Met een vaste vermogensbelasting (en dan liever zonder die duffe berekening erachter zoals nu, gewoon 1.5% van je vermogen met een drempel erbij en klaar) weet je gewoon altijd waar je aan toe bent. De risico's die je vervolgens op de beurs neemt zijn helemaal verder je eigen zaak.
Met een vaste vermogensbelasting (en dan liever zonder die duffe berekening erachter zoals nu, gewoon 1.5% van je vermogen met een drempel erbij en klaar) weet je gewoon altijd waar je aan toe bent. De risico's die je vervolgens op de beurs neemt zijn helemaal verder je eigen zaak.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Zo ken ik er nog eentje: giften. Het is fiscaal voordeliger om het ene jaar niets te geven en het volgende jaar dubbel.ArthurMorgan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:25:
Waar ik sowieso wat moeilijk tegenaan kijk is bij reëel rendement is dat je jaren hebt met +20% maar ook jaren met 25% verlies. In die jaren krijg ik niks terug van de belastingen. Maar een jaar later herstelt de beurs en mag ik opeens over een rendementsstijging van 20% weer dik aftikken terwijl ik nog steeds minder heb dan het jaar ervoor.

ora et labora
Je krijgt uiteraard geen geld toe bij verlies, maar het lijkt mij logisch dat verliezen gewoon verrekend zouden kunnen worden met toekomstige winsten.ArthurMorgan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:25:
Zo werkt het bijvoorbeeld ook in de vennootschapsbelasting.
FitVermogen past hun algemene voorwaarden aan, klanten hebben een mail ontvangen met de aanpassingen en deze viel me op:
In artikel 2.3 is een regeling toegevoegd voor het geval fondsen worden samengevoegd en verdwijnen; indien u in een dergelijk fonds belegt en de effecten niet zelf verkoopt, dan kan FitVermogen dat voor u doen.
Zouden ze voorsorteren op een aanpassing in de fondsen na de overname van NNIP door Goldman Sachs? Ik ben benieuwd.
In artikel 2.3 is een regeling toegevoegd voor het geval fondsen worden samengevoegd en verdwijnen; indien u in een dergelijk fonds belegt en de effecten niet zelf verkoopt, dan kan FitVermogen dat voor u doen.
Zouden ze voorsorteren op een aanpassing in de fondsen na de overname van NNIP door Goldman Sachs? Ik ben benieuwd.
Het F-woord. Fundamentals. De balans, de winstrekening.
Vandaag lijkt weer een dag dat de 'sky de limit' is. Dat investeerders het f-woord niet meer mogen gebruiken. Tegenwoordig praten we meer over omzet dan over winst. Een standaard bedrijf handelt al ruim op 30 keer de jaarlijkse winst.
Erg zijn deze recente IPO's met marktwaarden van $40.000.000.000 die alleen verlies maken en die 40 keer hun jaarlijkse omzet waard zijn:
https://finance.yahoo.com/quote/HOOD?p=HOOD
https://finance.yahoo.com/quote/RBLX?p=RBLX
De verklaringen die ik kan bedenken:
Disclaimer: short HOOD
Vandaag lijkt weer een dag dat de 'sky de limit' is. Dat investeerders het f-woord niet meer mogen gebruiken. Tegenwoordig praten we meer over omzet dan over winst. Een standaard bedrijf handelt al ruim op 30 keer de jaarlijkse winst.
Erg zijn deze recente IPO's met marktwaarden van $40.000.000.000 die alleen verlies maken en die 40 keer hun jaarlijkse omzet waard zijn:
- vooravond van een mega-crash?
- dollar in de toekomst niets meer waard?
- illusie van exponentiële groei?
- negatieve rente en geen betere investeringen? (eigenlijk hetzelfde scenario als 2?)
Disclaimer: short HOOD
[ Voor 27% gewijzigd door Harm_H op 23-09-2021 19:34 ]
He, kijk nou, mijn eerste Zwitserse dividend komt er aan! 35% withholding, waarvan 20% niet verrekenbaar! En het is nog te klein om de procedure zinvol te laten zijn 
Die paar franken dollars mogen ze van mij gerust houden
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 23-09-2021 19:01 ]
Zelf ken ik de financiën van beide niet maar zie in de dienstverlening van Roblux wel potentie, maar dan moet je het met name zien als een platform voor games en niet als “gamebedrijf”. Een beetje net als Tesla als traditionele autobouwer niet op de huidige prijs te waarderen is. De USP van Robinhood ontgaan mijn volledig..Harm_H schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:28:
Een beleggingsbedrijf en een gamebedrijf hebben toch helemaal niet de potentie om exponentieel te groeien...? En aangezien de markt in zijn geheel 'gek' lijkt te zijn, neig ik naar verklaring 1 of 2.
HOOD lijkt me inderdaad bij voorbaat stug. Is gewoon een broker / gokbedrijf.Harm_H schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:28:
Het F-woord. Fundamentals. De balans, de winstrekening.
De verklaringen die ik kan bedenken:Een beleggingsbedrijf en een gamebedrijf hebben toch helemaal niet de potentie om exponentieel te groeien...? En aangezien de markt in zijn geheel 'gek' lijkt te zijn, neig ik naar verklaring 1 of 2.
- illusie van exponentiële groei?
Roblox is ook moeilijk te geloven maar is meer dan een game bedrijf. Het biedt een platform waar ontwikkelaars content op ontwikkelen. Dat kan dus wel degelijk schaalbaar zijn. En blijkbaar weten ze ook nog omzet te maken. Bij kinderen is het in elk geval populair al lijkt dat in korte periodes te zijn.
Wat je bij dit soort bedrijven moet doen is goed naar de cijfers kijken en kijken of je iets ziet uit security analysis of financial shenanigans. Zaken die direct opvallen zijn de term bookings en de enorme post deferred revenue op de balans. Als ik moet gokken dan is die 1+ miljard ingame gekochte currency. Als dat legitiem is dan is het dus een platform met in elk geval enig verdienvermogen.
Lage rentestand, dus inderdaad kiezen tussen gegarandeerd je geld verliezen (inflatie) of kans op vermogen groei in de toekomst. Een alternatief is vastgoed, maar ook die zijn, zoals we allemaal wel weten, zowel in de VS als in Europe net zo goed aan het stijgen. Dat kan worden gedefinieerd als “dollar niets meer waard”, maar dat is eigenlijk ook maar weer een gevolg van lage rente in dit geval.Harm_H schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:28:
- negatieve rente en geen betere investeringen? (eigenlijk hetzelfde scenario als 2?)
Ah, ja, duidelijk voorbeeld. Tja .. Om de zoveel jaar wordt er weer een balletje opgegooid over daadwerkelijk rendement belasten, maar in de praktijk is er nog nooit iets van terecht gekomen. Ik vermoed dat dat ook nog wel een paar jaar (of langer) gaat duren, als het er al van komt. De halve belastingdienst zit nu al tegen een burn-out aan, schat ik zo inVerwijderd schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:17:
[...]
Het wordt anders als je ook inkomsten en kosten hebt bij je assets. Een vakantiehuis bijvoorbeeld. Inkomsten uit verhuur belast. Kosten voor onderhoud en energie zou dan aftrekbaar moeten zijn. Maar niet volledig als je er zelf ook gebruik van maakt.
Een simpel voorbeeld waarbij zowel de administratie, aangifte als controle opeens veel complexer worden dan nu het geval is. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer bezittingen te bedenken.
Als er echt iets concreets op tafel ligt moet ik me er maar in verdiepen, tot die tijd: laat ze maar lekker lullen.
[ Voor 4% gewijzigd door writser op 23-09-2021 21:39 ]
Onvoorstelbaar!
Of hebben geleerd van de fondsen die ze recent hebben samengevoegd of hebben laten verdwijnen.Erik1 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:10:
FitVermogen past hun algemene voorwaarden aan, klanten hebben een mail ontvangen met de aanpassingen en deze viel me op:
Vraagje: is het bij ABN AMRO Zelf beleggen plus mogelijk om een bestens order uit te voeren, en zo ja hoe?
Ik stel altijd limieten in, maar in sommige gevallen vis je dan achter het net. Een zoekactie heeft niks opgeleverd, maar ik vermoed dat dit type order uit veiligheidsoverwegingen niet wordt aangeboden.
Ik stel altijd limieten in, maar in sommige gevallen vis je dan achter het net. Een zoekactie heeft niks opgeleverd, maar ik vermoed dat dit type order uit veiligheidsoverwegingen niet wordt aangeboden.
[ Voor 25% gewijzigd door Aardappelzakje op 23-09-2021 23:03 ]
Bij elk goed geimplementeerd belastingstelsel zul je verliezen oneindig mee moeten kunnen nemen. Dit is in ieder geval in de VS zo. Dus over de laatste 20% zou je niks moeten betalen.ArthurMorgan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:25:
Vaste vermogensbelasting: maakt rijken rijker en armen armer as usual. Behaal je 100% in een jaar dan betaal je 1% van je winst bij 1% vermogensbelasting. Behaal je 5% dan betaal je 20%.
Ik woon in Zwitserland en ben ook niet blij met die 35%, al kan ik het wel van mijn belastbaar inkomen aftrekken. Verder heft men hier geen belasting op capital gains.Zr40 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:59:
He, kijk nou, mijn eerste Zwitserse dividend komt er aan! 35% withholding, waarvan 20% niet verrekenbaar! En het is nog te klein om de procedure zinvol te laten zijn
Ik kan zelf SREN aanraden met een dividend yield van 7.34%.
[ Voor 5% gewijzigd door MaZo op 24-09-2021 11:46 ]
Het is meer dat de kosten van de procedure (CHF 15 per dividend voor de tax voucher bij de broker, EUR 9 voor het ontvangen van vreemde valuta bij de bank) groter is dan die 20% die ik terug zou krijgen. Mijn individuele positie is vooralsnog te klein daarvoor en dat blijft voorlopig nog wel zo
Ik zag deze "groene" World ETF op de Giro kern selectie.
Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF 1C. Is dit vergelijkbaar met de World ETF in de start post of moet ik nog ergens op letten? Propectus kun je klikken op die pagina.Grote en middelgrote bedrijven uit wereldwijde ontwikkelde markten die hoog
scoren op duurzaam onder.nemen en een lagere blootstelling aan koolstof hebben
dan hun sectorgenoten
Kopen op limit 99999999 en verkopen op limit 0.00001 ? Dat is feitelijk een bestens orderAardappelzakje schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:01:
Vraagje: is het bij ABN AMRO Zelf beleggen plus mogelijk om een bestens order uit te voeren, en zo ja hoe?
Maakt het wel tamelijk onaantrekkelijk om in Zwitserse aandelen te investeren. Mijn focus ligt op dividend en en die 35% hakt er dan gewoon teveel in.Zr40 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:54:
Het is meer dat de kosten van de procedure (CHF 15 per dividend voor de tax voucher bij de broker, EUR 9 voor het ontvangen van vreemde valuta bij de bank) groter is dan die 20% die ik terug zou krijgen. Mijn individuele positie is vooralsnog te klein daarvoor en dat blijft voorlopig nog wel zo
Duitse en Franse aandelen doe ik nu via ABN, daar schijnt wel een service te zijn om de teveel ingehouden dividendbelasting terug te krijgen, komend jaar maar eens ervaren hoe dat werkt.
An sich niks mis mee, maar wel een dividendlek. Op indexfondsenvergelijken.nl kun je vergelijken en alternatieven vinden.enermax schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:07:
Ik zag deze "groene" World ETF op de Giro kern selectie.
[...]
Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF 1C. Is dit vergelijkbaar met de World ETF in de start post of moet ik nog ergens op letten? Propectus kun je klikken op die pagina.
Mijn account wordt binnenkort omgezet van Binck naar Saxo. Ik lees in dit topic eigenlijk weinig positieve ervaringen. Zo zouden bepaalde opties niet beschikbaar zijn, kan je niet inschrijven op IPO's, geen iDeal mogelijkheid en een slechte iOS app. Kloppen deze ervaringen nog, moet ik uitzien naar een andere broker?
15% krijg je wel terug via de Nederlandse belastingaangifte. Het is de resterende 20% waar je de procedure voor moet doorlopen om terug te krijgen.tuinïnen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:10:
[...]
Maakt het wel tamelijk onaantrekkelijk om in Zwitserse aandelen te investeren. Mijn focus ligt op dividend en en die 35% hakt er dan gewoon teveel in.
Is het een kudde? Is het een pump en dump? Ik volg het zijdelings, omdat het voorheen allemaal alu hoedjes theorien waren met aannames en nu pas langzaam de rapportages van Januari online komen (en volgens mij komt de SEC binnenkort OOK met een rapport) ... maar wat een frauduleuze bende is die Amerikaanse markt.Miki schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:01:
[...]
Maar was dat echt je eigen strategie of achter de kudde aanlopen? Het klinkt niet echt als een plan en ja, dan is het niet zo gek dat je dan tegen een flinke zeperd oploopt.
[...]
Je zocht aandelen met een hoge equity return dus ik gaf je een website zodat je jezelf kunt gaan analyseren of was dat niet de bedoeling
Voor wie interesse heeft; https://storage.courtlist...rts.flsd.590042.416.0.pdf
Het document heeft vooralsnog weinig waarde omdat het alleen de aanhangig gemaakte zaak betreft vanuit de klagers en niet de uitspraak van een onafhankelijke rechter. Je kunt dus vooralsnog niet spreken van frauduleus maar hoogstens bijzondere gebeurtenissen die elkaar opvolgenden rondom de genoemde effecten in het dossier.LinuX-TUX schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:53:
[...]
Is het een kudde? Is het een pump en dump? Ik volg het zijdelings, omdat het voorheen allemaal alu hoedjes theorien waren met aannames en nu pas langzaam de rapportages van Januari online komen (en volgens mij komt de SEC binnenkort OOK met een rapport) ... maar wat een frauduleuze bende is die Amerikaanse markt.
Voor wie interesse heeft; https://storage.courtlist...rts.flsd.590042.416.0.pdf
Degene waarop ik reageerde, sprak over een beleggingsstrategie en gaf daarbij aan dat dit niet succesvol was gebleken. In mijn ogen heeft hij helemaal geen strategie gevolgd maar blind achter de kudde aangelopen in de hoop ook even wat “gratis” geld op te kunnen halen. Vervelend dat je bedrogen uitkomt maar dat hoort bij speculeren.
Dat deze twee zaken een relatie met elkaar hebben is overduidelijk maar ze staan verder geheel op zichzelf.
Is het normaal dat ik afgelopen maandag 16:00 een order voor northern trust em heb verstuurd en er nog geen transactie is geweest? Gaat in dit geval om de Rabobank
Dat zou kunnen. T is dan dinsdag (want order zal te laat zijn geweest voor maandag), T+2 dus alweer donderdag, Rabobank loopt qua weergave ook weer een dag achter dus is het vrijdag/vandaag.feddesman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:55:
Is het normaal dat ik afgelopen maandag 16:00 een order voor northern trust em heb verstuurd en er nog geen transactie is geweest? Gaat in dit geval om de Rabobank
Ok de world en small cap zijn wel vanmorgen uitgevoerd.RobertMe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:06:
[...]
Dat zou kunnen. T is dan dinsdag (want order zal te laat zijn geweest voor maandag), T+2 dus alweer donderdag, Rabobank loopt qua weergave ook weer een dag achter dus is het vrijdag/vandaag.
Ik dacht dat er mischien iets mis was gegaan maar ik kon niks geks vinden in m’n account.
Dat schreef je niet erbijfeddesman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:10:
[...]
Ok de world en small cap zijn wel vanmorgen uitgevoerd.
Ik dacht dat er mischien iets mis was gegaan maar ik kon niks geks vinden in m’n account.
Bij mijn weten hanteren in ieder geval alle drie dezelfde T+2 voor moment van uitvoeren.
Nope. Ik weet zeker dat de kalenders van World en EM niet identiek zijn. Is online inzichtelijk op site van NT. Aantal Chineze feestdagen geloof ik die voor minder handelsdagen zorgen voor EM.RobertMe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:13:
[...]
Bij mijn weten hanteren in ieder geval alle drie dezelfde T+2 voor moment van uitvoeren.
Goed punt, maar dat zijn dan andere handelsdagen, wat in zoverre niks af doet aan T+2 (wat, nogmaals, nog steeds anders kan zijn). Maar die "+2" staat bij mijn weten toch voor "2 handelsdagen", waarbij een afwijkende kalender uiteraard wel zorgt voor een andere datum, maar "T+2" wel valide blijft.Longcat schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:18:
[...]
Nope. Ik weet zeker dat de kalenders van World en EM niet identiek zijn. Is online inzichtelijk op site van NT. Aantal Chineze feestdagen geloof ik die voor minder handelsdagen zorgen voor EM.
Oeps, ik las verkeerd. Dat klopt inderdaad, allemaal T+2. In het geval van EM zal er dus een feestdag zijn geweest, waardoor deze een dag trager is dan de andere 2.RobertMe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:24:
[...]
Goed punt, maar dat zijn dan andere handelsdagen, wat in zoverre niks af doet aan T+2 (wat, nogmaals, nog steeds anders kan zijn). Maar die "+2" staat bij mijn weten toch voor "2 handelsdagen", waarbij een afwijkende kalender uiteraard wel zorgt voor een andere datum, maar "T+2" wel valide blijft.
Dat is het waarschijnlijk. Deze week was het midherfstfestival en daarom waren in Korea en Hong Kong de beurzen enkele dagen gesloten deze week.Longcat schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:27:
[...]
Oeps, ik las verkeerd. Dat klopt inderdaad, allemaal T+2. In het geval van EM zal er dus een feestdag zijn geweest, waardoor deze een dag trager is dan de andere 2.
p.s.: voor alle mensen die willen weten waarom hun NT order zo lang duurt: IB heeft een handige settlement kalender die je kan raadplegen om te kijken of er ergens een feestdag is: https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=45654 .
[ Voor 7% gewijzigd door writser op 24-09-2021 17:44 ]
Onvoorstelbaar!
https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ onderaan de pagina vind je de handelskalender voor de NT fondsen.
Doet mij denken aan iemand die ik ken die in Indonesia woont. Hij maakt gebruikt van een Robot trader die handeld met Forex. Hij geeft aan dat hij alleen maar "profit" heeft. Het blijkt dat hij ook commisie krijgt voor iedereen die zich aanmeld via hem. Lijkt mij 1 groot piramide spel...Miki schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:42:
[...]
Degene waarop ik reageerde, sprak over een beleggingsstrategie en gaf daarbij aan dat dit niet succesvol was gebleken. In mijn ogen heeft hij helemaal geen strategie gevolgd maar blind achter de kudde aangelopen in de hoop ook even wat “gratis” geld op te kunnen halen. Vervelend dat je bedrogen uitkomt maar dat hoort bij speculeren.
Ik zag toevallig op youtube een advertentie over daytraden:
https://www.daytradingmas...1gewP9EAEYASAAEgLQjfD_BwE
Lijkt mij niks. Wat vinden jullie ervan? Ik ga niet beginnen aan daytraden. Te groot risico en tevens heb ik hier geen tjid voor.
Lijkt mij niks. Wat vinden jullie ervan? Ik ga niet beginnen aan daytraden. Te groot risico en tevens heb ik hier geen tjid voor.
Ik ga er toch ook nog eens naar kijken aangezien ik meer transacties doe dan voorheen.Pistachenootje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:47:
Wel interessant hoe IB steeds populairder lijkt te worden. Hier in dit draadje, maar ook voor Amerikanen op Bogleheads en voor Canadese en Europese investeerders op het Rational Reminder forum.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
‘LET OP MAAR 10 plekken, join nu snel mijn exclusieve club’phantom09 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:24:
‘Het is heel makkelijk, ook jij kan dit’
Etc etc, deze scams hebben altijd dezelfde leuzen.
Ik snap wel waarom deze gozer consistent de markt weet te verslaan, trainingen geven aan onnozelen levert immers meer op dan zelf op de beurs traden.phantom09 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:24:
Als je echt zo goed bent in daytraden en je consistent de markt kan verslaan woon je wel in Monaco met een premium dame ipv Youtube premium.
Dat zei Johan Derksen van de week ook bij VIPolycom schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:38:
Als je echt zo goed bent in daytraden en je consistent de markt kan verslaan woon je wel in Monaco met een premium dame ipv Youtube premium.
Ook als je weinig en/of met kleine bedragen trade is Interactive brokers een goede broker.bert pit schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:57:
[...]
Ik ga er toch ook nog eens naar kijken aangezien ik meer transacties doe dan voorheen.
[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 25-09-2021 16:25 ]
Ik ken wel iemand die meedeed aan een betaalde discord groep (het runnen daarvan), maar die is daar uiteindelijk mee gestopt omdat ie vond dat ie teveel tijd besteedde aan het werven van nieuwe leden en dat ie daar niets van leerde.Polycom schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:38:
Zelf zit ik ook bij een (gratis) discord groep, maar daar draagt iedereen bij in informatie. Het is meer dat iedereen samenwerkt dan dat je betaalt om iemand te volgen. Een andere vorm is nog dat mensen "frontloaden" en dan de boel verkopen zodra hun volgers gaan kopen.
Ik heb al wel geleerd dat er geen shortcuts zijn. Je zal zelf onderzoek moeten doen en ervaring op moeten doen. Als je achter de kudde aan loopt ben je al te laat. Als je voor de kudde aan bent is het altijd wel een goed moment om te verkopen wanneer de kudde aan het kopen is.
Ik heb deze flippo idd wel vaker gezien in YouTube reclames "Hallo ik ben Kevin Timmer en ik daytrade de Amerikaanse beurs nu voor 3 jaar blablabla".Santee schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:56:
[...]
‘LET OP MAAR 10 plekken, join nu snel mijn exclusieve club’
‘Het is heel makkelijk, ook jij kan dit’
Etc etc, deze scams hebben altijd dezelfde leuzen.
Heb ooit een keer een podcast over hem geluisterd waarbij hij geïnterviewd werd door BNR: https://www.bnr.nl/podcas...rs-daytrader-kevin-timmer
Het was allemaal niet heel kritisch kan ik me herinneren. Maar je voelt het wel hoor... de aantrekkingskracht van de belofte van al dat geld. Gelukkig zijn wij daar allemaal niet gevoelig voor natuurlijk, ahum.
Het sluit inderdaad perfect aan de FOMO mentaliteit die veel mensen nu hebben. We merken aan alle kanten dat je met "normaal" werken niet genoeg verdiend om überhaupt de explosie van o.a. de huizenprijzen bij te houden, laat staan een huis kopen. Dan ben je jong (of niet zo jong meer) en zie je dat je nog 50 jaar mag werken om uiteindelijk met niets achter te blijven. Je ziet links en rechts mensen met absurde winsten pronken uit crypto of vastgoed maar dat voelt toch een beetje als teveel risico en dan krijg je zo'n gladjakker voor je neus die je verteld dat ook JIJ duizenden euro's per dag kan verdienen zonder je kamer af te komen.Atomius schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:42:
[...]
Ik heb deze flippo idd wel vaker gezien in YouTube reclames "Hallo ik ben Kevin Timmer en ik daytrade de Amerikaanse beurs nu voor 3 jaar blablabla".
Heb ooit een keer een podcast over hem geluisterd waarbij hij geïnterviewd werd door BNR: https://www.bnr.nl/podcas...rs-daytrader-kevin-timmer
Het was allemaal niet heel kritisch kan ik me herinneren. Maar je voelt het wel hoor... de aantrekkingskracht van de belofte van al dat geld. Gelukkig zijn wij daar allemaal niet gevoelig voor natuurlijk, ahum.
Mijn vriendin zit redelijk diep in de "technische" kant van het daytraden. Patroonherkenning etc waar je de markt zou kunnen "voorspellen" Gaat natuurlijk vaak niet op, maar het gaat aan de andere kant genoeg goed om je het idee te geven dat je als amateur de markt prima kan voorspellen (en de keren dat het fout ging lag het niet aan jouw analyse maar aan externe reden X of Y) en daar zijn ook heel veel cursusssen/podcasts/youtube videos etc van.
Na mijn cryptoavontuur (nog steeds niet terug op m'n ATH van voor de laatste grote bitcoin crash) en mijn aandelengevecht heb ik het maar opgegeven. ETF geeft mij misschien maar 7-8%, maar dat zijn veilige procenten. Ik sta sinds begin dit jaar op 2200 euro in de min. Op een totaal geïnvesteerd bedrag van 12000.
Nou zitten er wel aandelen bij die hopelijk in de komende jaren wel weer omhoog gaan, maar ik had m'n bier allang moeten verkopen.. en ik begin niet eens over coinbase.
blup
Oei...de World ETF staat nu een kleine 15-20% in de plus dit jaar. En jij staat dus 20% in de min. Dat is 40% verschil tussen die twee.Bezulba schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:51:
[...]
Na mijn cryptoavontuur (nog steeds niet terug op m'n ATH van voor de laatste grote bitcoin crash) en mijn aandelengevecht heb ik het maar opgegeven. ETF geeft mij misschien maar 7-8%, maar dat zijn veilige procenten. Ik sta sinds begin dit jaar op 2200 euro in de min. Op een totaal geïnvesteerd bedrag van 12000.
Nou zitten er wel aandelen bij die hopelijk in de komende jaren wel weer omhoog gaan, maar ik had m'n bier allang moeten verkopen.. en ik begin niet eens over coinbase.
Goed dat je aangeeft "je les geleerd te hebben". Hopelijk kan je tot inspiratie dienen voor andere "bevlogen beleggers/ cryptodudes" met dollartekens in de ogen.
Succes en sterkte
DankPanzer_V schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:55:
[...]
Oei...de World ETF staat nu een kleine 15-20% in de plus dit jaar. En jij staat dus 20% in de min. Dat is 40% verschil tussen die twee.
Goed dat je aangeeft "je les geleerd te hebben". Hopelijk kan je tot inspiratie dienen voor andere "bevlogen beleggers/ cryptodudes" met dollartekens in de ogen.
Succes en sterkte
wat ik overigens nu als portfolio heb is:
Wiet. Was in de veronderstelling dat Biden sneller met federale richtlijnen over legalisering zou komen. Kan nog steeds gebeuren, maar kocht op een ath natuurlijk.
Bier. Inbev was niet zo duur op 55 ergens begin dit jaar. Ging lekker omhoog. Maar bieraandelen zijn cyclisch. Elk najaar/winter maken ze een dip om in het voorjaar/zomer omhoog te gaan. Dit wist ik, maar vergeten/niet aangedacht/brainfart moment gewoon m'n aandelen gehouden. Gaat vast wel weer omhoog volgend jaar.
AMC/Gamestop. Ja ik heb megedaan in de reddit hype, was maar zo'n 500 euro, maar toch
Coinbase. De gedachte was, de gekte meepikken op dag 1, verkopen op dag 2. Alleen ging het opeens wel HEEL hard naar beneden. Dus HODLEN totdat bitcoin weer z'n ATH gaat aantikken en er weer mensen in gaan traden, dan kan Coinbase misschien weer herstellen. Die gaat overigens gelijk de verkoop in als ik er geen verlies meer op maak. Het zou zo moeten zijn dat bij een bewegende cryptomarkt, coinbase omhoog gaat. Want meer trades = meer commissie = meer winst voor coinbase. Maar het volgt nu gewoon de bitcoinkoers ongeacht of mensen meer traden of niet

En Vanguard All-World, maar die doet het prima
blup
Hier heb ik eigenlijk maar 1 ding op te zeggen. Stel dat je vandaag geen positie had. Zou je dan Coinbase kopen met deze verwachting? Zo niet, dan is dat een indicatie dat je wellicht je positie beter kan sluiten en de opbrengst op een andere manier kan investeren.Bezulba schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:06:
[...]
Coinbase. De gedachte was, de gekte meepikken op dag 1, verkopen op dag 2. Alleen ging het opeens wel HEEL hard naar beneden. Dus HODLEN totdat bitcoin weer z'n ATH gaat aantikken
Document in combinatie met uitspraken die gedaan zijn tijdens de congres verhoren staan lijnrecht tegenover elkaar. Ook zitten er chat screenshots in het document waar ze zelf al aanvoelen dat het niet helemaal volgens een moreel compas gaat als het aankomt op het onmogelijk maken aankopen maar alleen verkopen van het aandeel toestaat.Miki schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:42:
[...]
Dat deze twee zaken een relatie met elkaar hebben is overduidelijk maar ze staan verder geheel op zichzelf.
Beleggingsstrategie daarentegen is een groot vraagteken en vooral iets om rustig de videos van Roaring Kitty terug te kijken. 4 dollar, ondergewaardeerd. Mogelijk een voorman zoals Ryan Cohen die een eCommerce transitie wil gaan begeleiden, een mooi sprankje hoop. Een console cycle die nog steeds fysieke discs heeft en dus nog een laatste sprankje hoop geeft om winkels aan te houden tijdens de overgang ... zijn thesis stak best goed in elkaar en dan blijft de vraag: Geloof je er dusdanig in om in te investeren en zo ja, wat is dan een reeele uitkomst? (is die hoger of lager dan de huidige koers, aka wat zou je reeele rendament kunnen zijn).
Nu lijkt het allemaal op lucht te zijn gebaseerd en zijn het een soort squeezegames 2.0 geworden na Januari.
Misschien dat die 'belegginsstrategie' die hij in gedachten had wel zou hebben gewerkt als er geen interventie had plaats gevonden door de grote jongens. Dan nog steeds ben ik het met je eens dat het een 'achteraanloop' actie was, waarbij je altijd rekening moet houden dat je je handen kan branden. Ook zonder interventie had je misschien net op het verkeerde moment erin kunnen rollen, maar dan ben je niet bezig met beleggen maar met gehypete squeeze games imho.
Als jij een aandeel hebt wat mij 300% geeft in een week, primaZr40 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:11:
[...]
Hier heb ik eigenlijk maar 1 ding op te zeggen. Stel dat je vandaag geen positie had. Zou je dan Coinbase kopen met deze verwachting? Zo niet, dan is dat een indicatie dat je wellicht je positie beter kan sluiten en de opbrengst op een andere manier kan investeren.
blup
Dan moet je niet vergeten dat je weer 25% winst moet maken om een 20% verlies te compenseren.Panzer_V schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:55:
[...]
Oei...de World ETF staat nu een kleine 15-20% in de plus dit jaar. En jij staat dus 20% in de min. Dat is 40% verschil tussen die twee.
Succes en sterkte
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij