Misschien had ik moeten toevoegen dat ik er niet op wacht. Als we nu even lekker zakken voor een tijd koop ik automatisch lager in met mijn maandelijkse inleg. Zo bedoelde ik hetpoehee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:48:
[...]
Je bent niet de enige die hierop wacht, alleen (zoals al opgemerkt met wat grafieken hierboven) hoe lang wil je dit volhouden (en hoeveel loop je mis)?
Dus leg ik OOK om de zoveel tijd in (en dat is maar goed ook - achteraf wijsheid natuurlijk - maar ook een beetje in lijn met de DCA/LumpSum discussie).
Ik heb nog deposito's tegen 3,5 en 4,6 procent, maar voor de rest vrijwel niets meer op de bank (tegen -/+ 0%). Als de markt flink corrigeert, dan wissel ik de deposito's mogelijk in (flink substantieel bedrag) tegen aandelen (ETF/Meesman e.d. - misschien wat aandelen)
Met hindsight had ik dat natuurlijk gewoon twee jaar geleden moeten doen - maar zo stoer ben ik nou ook weer niet.
Ah ja! Maar dan is stijgen ook fijn voor datgene wat je al had ingelegd...Atomius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:24:
[...]
Misschien had ik moeten toevoegen dat ik er niet op wacht. Als we nu even lekker zakken voor een tijd koop ik automatisch lager in met mijn maandelijkse inleg. Zo bedoelde ik het
Maar maandelijks (of whatever frequentie) inleggen met wat je kan missen, daar kan niets tegen op. Ik wou dat ik zoveel discipline had...
Het liefst heb ik dat het gewoon doorkabbelt naar boven (gaat niet gebeuren - zwarte zwaan zal een keer komen).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Die grafiek van Madelon Vos is selectief. M3 money supply is ook stijging, maar geen x4.r0bb schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:24:
[...]
Niet perse als QE een groot aandeel heeft gehad, toch?
[Afbeelding]
https://fred.stlouisfed.org/series/MABMM301USM189S
[ Voor 6% gewijzigd door rr7r op 19-08-2021 17:35 ]
Indexeer dan op z'n minst.Oyster schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:04:
De prestaties van de 3 welbekende NT fondsen over het afgelopen jaar in één plaatje.
De prestaties van deze 3 NT fondsen inclusief de dip van maart 2020.
De prestaties van deze fondsen sinds oprichting.
Het viel mij al op dat de EM opvallend minder presteerde dan de World dit jaar, maar dat bevestigen deze grafiekjes. Ik heb sinds ik ben begonnen (bijna jaar geleden) op EM 'slechts' +2,34% winst gemaakt rendement tegenover +17,61 op WorldOyster schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:04:
De prestaties van de 3 welbekende NT fondsen over het afgelopen jaar in één plaatje.
[Afbeelding]
De prestaties van deze 3 NT fondsen inclusief de dip van maart 2020.
[Afbeelding]
De prestaties van deze fondsen sinds oprichting.
[Afbeelding]
Dus je hebt je positie gesloten? (Anders is het geen winst)Sjurm schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:08:
[...]
Het viel mij al op dat de EM opvallend minder presteerde dan de World dit jaar, maar dat bevestigen deze grafiekjes. Ik heb sinds ik ben begonnen (bijna jaar geleden) op EM 'slechts' +2,34% winst gemaakt tegenover +17,61 op World
Dus als je je positie sluit en meteen weer heropend is het wel winst?thamac schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:21:
[...]
Dus je hebt je positie gesloten? (Anders is het geen winst)
Het gaat niet om winst maar om spreiding in je portefeuille daarom voeg je EM en eventueel Small caps toeSjurm schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:08:
[...]
Het viel mij al op dat de EM opvallend minder presteerde dan de World dit jaar, maar dat bevestigen deze grafiekjes. Ik heb sinds ik ben begonnen (bijna jaar geleden) op EM 'slechts' +2,34% winst gemaakt tegenover +17,61 op World
Daarbij is het nogal wiedes dat op dit moment EM niet heel lekker presteert. Het zwaarte kunt ligt namelijk op de Chinese onderliggende aandelen die goed zijn voor een derde van het totale fonds. Het afgelopen jaar heeft de handelsoorlog, de aanpak van Chinese bedrijven en het eigenhandig ingrijpen van de Chinese partij sterke invloed gehad op de koers.
Ik wilde alleen duidelijk maken dat het pas winst is als je ook daadwerkelijk verkoopt. Verkoop je niet, dan kun je het beter 'papieren winst' ofzo noemen, of waardestijging bijvoorbeeld.rr7r schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:22:
[...]
Dus als je je positie sluit en meteen weer heropend is het wel winst?
Klopt. Small caps heb ik er nog niet tussen zitten, moet ik mij nog maar eens in verdiepen. Ik kocht eerder handmatig VWRL en ben sinds oktober vorig jaar overgestapt op automatische inleg via grootbank.Miki schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:23:
[...]
Het gaat niet om winst maar om spreiding in je portefeuille daarom voeg je EM en eventueel Small caps toe
Daarbij is het nogal wiedes dat op dit moment EM niet heel lekker presteert. Het zwaarte kunt ligt namelijk op de Chinese onderliggende aandelen die goed zijn voor een derde van het totale fonds. Het afgelopen jaar heeft de handelsoorlog, de aanpak van Chinese bedrijven en het eigenhandig ingrijpen van de Chinese partij sterke invloed gehad op de koers.
De topposities (samen goed voor 20%) zijn inderdaad nogal gedaald in de laatste 6 maanden. Overigens niet alleen Chinees, maar bijvoorbeeld ook TSMC en Samsung
Maar hoezo zou je dat niet lukken? Gewoon lekker elke maand 25 tot 400 of whatever je kan missen inleggen in een wereldindexfonds of -ETF en 20-30 jaar laten staan. Klaarpoehee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:28:
[...]
Ah ja! Maar dan is stijgen ook fijn voor datgene wat je al had ingelegd...
Maar maandelijks (of whatever frequentie) inleggen met wat je kan missen, daar kan niets tegen op. Ik wou dat ik zoveel discipline had...
Het liefst heb ik dat het gewoon doorkabbelt naar boven (gaat niet gebeuren - zwarte zwaan zal een keer komen).
Een beetje World fonds/ETF heeft meer dan genoeg (1500+) posities voor spreiding. Qua spreiding voor risicomanagement voegt EM of SC niet heel veel toe.Miki schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:23:
Het gaat niet om winst maar om spreiding in je portefeuille daarom voeg je EM en eventueel Small caps toe
Ik zou het toch vooral doen voor de potentiële outperformance.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Mja het wordt natuurlijk nu wel een definitie discussie wat je onder spreiding verstaat. Dat kan inderdaad het aantal onderliggende aandelen zijn maar ook bijvoorbeeld geografisch. De fondsen die de MSCI World benchmark volgen missen naast de opkomende landen ook China.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:35:
[...]
Een beetje World fonds/ETF heeft meer dan genoeg (1500+) posities voor spreiding. Qua spreiding voor risicomanagement voegt EM of SC niet heel veel toe.
Ik zou het toch vooral doen voor de potentiële outperformance.
Dat is wel wat kortzichtig. Een diepe dip naar beneden kan ook een recessie veroorzaken. En dan heb je wellicht geen rendement meer of geen baan bijvoorbeeld.Atomius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:12:
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik hoop eerlijk gezegd dat de markt lekker diep naar beneden gaat zodat ik goedkoper maandelijks kan inkopen en meer rendement heb over 30 jaar.
Soort van kettingreactie. Ik zie liever een op wat rustiger tempo stijgende markt.....
Mijn punt is: beter lage koersen nu voor een hoger rendement straks dan hoge koersen nu en een lager rendement straks.jerh schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:20:
[...]
Dat is wel wat kortzichtig. Een diepe dip naar beneden kan ook een recessie veroorzaken. En dan heb je wellicht geen rendement meer of geen baan bijvoorbeeld.
Soort van kettingreactie. Ik zie liever een op wat rustiger tempo stijgende markt.....
Met name als reactie op de vrees voor een beetje koersdaling. Stonks don't have to go up all the time.
En voor welk investeringsproces zijn die youtubers pareltjes?Deveon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:06:
[...]
Dan heb je hopelijk twee waardevolle lessen gehad. De beste dagen komen na de slechtste dagen en YouTube is net zo goed een bron als Google. Het gaat erom wie je volgt op YouTube, niet wie het doorgeeft luik is. Er zitten zeker een paar pareltjes tussen zoals Dave Lee on Investing, Tom Nash, Chicken Genius Singapore en Stealth Wealth Investing.
Is wel belangrijk om erbij te vertellen denk, ik denk dat er een hoop mensen zo maar aandelen kopen omdat iemand ze aangeraden heeft een filmpje van een youtuber te kijken die ze vertrouwen.
Als ik bovenstaande youtubers bekijk door de bril van een “value investor” dan zijn het een stel idioten die teveel betalen voor groei.
de meeste mensen op yt praten ook maar weer anderen na...Gearloose schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:45:
[...]
En voor welk investeringsproces zijn die youtubers pareltjes?
Is wel belangrijk om erbij te vertellen denk, ik denk dat er een hoop mensen zo maar aandelen kopen omdat iemand ze aangeraden heeft een filmpje van een youtuber te kijken die ze vertrouwen.
Als ik bovenstaande youtubers bekijk door de bril van een “value investor” dan zijn het een stel idioten die teveel betalen voor groei.
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
De laatste video van Tom Nash is juist om groei te verkopen voor value. Overigens is blindelings kopen wat een ander zegt ongeacht het medium nooit een goed idee en dat promoten bovenstaande ook niet. Ze zijn wel redelijk groei georiënteerd.Gearloose schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:45:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 19-08-2021 19:57 ]
Dank weer wat geleerd!rr7r schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:34:
[...]
Die grafiek van Madelon Vos is selectief. M3 money supply is ook stijging, maar geen x4.
Hebben jullie op dit moment problemen met IB? Ik probeer mijn order in te schieten, maar kan maar niet...
You are currently logged in without Trading/Market Data permissions. Maar be nergens anders ingelogd, druk ik op disconnect other session en dan gebeurt er niks. blijft niks weergeven qua trading.
Edit: Na paar keer uitloggen en opnieuw loggen via TWS en daarna client portal werkte het wel.
You are currently logged in without Trading/Market Data permissions. Maar be nergens anders ingelogd, druk ik op disconnect other session en dan gebeurt er niks. blijft niks weergeven qua trading.
Edit: Na paar keer uitloggen en opnieuw loggen via TWS en daarna client portal werkte het wel.
[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 19-08-2021 21:49 ]
Heb zoiets al een paar keer gehad in het weekend toen ik de koersen wou bekijken. Moest ook uitloggen, wachten en weer inloggen. Hosting server misschien druk bezig?Zenix schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:25:
Hebben jullie op dit moment problemen met IB? Ik probeer mijn order in te schieten, maar kan maar niet...
Dat de markt ooit gaat dalen is 100% zeker. Echter niemand kan je vertellen met hoeveel % dat zal gaan en hoe lang het gaat duren.Atomius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:12:
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik hoop eerlijk gezegd dat de markt lekker diep naar beneden gaat zodat ik goedkoper maandelijks kan inkopen en meer rendement heb over 30 jaar.
Je hebt kans dat er een daling van 30% is geweest en jij denkt nu lekker bijkopen, maar dan blijkt dat het vrolijk nog verder gaat dalen.Wie weet daalt de beurs wel 5 jaar lang (heel langzaam) en blijven de koers daarna nog 3 jaar zo. Geen idee wat er gaat gebeuren.
Timen is zo lastig.
Lees dat het vaker voorkomt, maar truck is dus TWS even gebruiken en daarna weer naar client portal... Overigens had ik dus afgelopen vrijdag en maandag alles verkocht bij DEGIRO en Rabobank om over te zetten naar IB, dus de daling kwam niet slecht uitphantom09 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:16:
[...]
Heb zoiets al een paar keer gehad in het weekend toen ik de koersen wou bekijken. Moest ook uitloggen, wachten en weer inloggen. Hosting server misschien druk bezig?
[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 19-08-2021 22:26 ]
Had maar in bitcoin gekocht in het begin voor 500 dollar. Daarvoor had je bij de start bij 500/0,0008=625.000 bitcoin gekregen. Die zijn nu $46515,- per stuk waard. Dat wordt dan iets meer dan $ 29 miljardtuinïnen schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:00:
[...]
Los van de historische waarde is dat bedrijf niet veel meer waardDoe mij dan maar voor 500 dollar aan Microsoftaandelen uit 1986.

https://www.investopedia....itcoins-price-history.asp
Ik ben al een tijdje bezig mijn portefeuille passiever te maken en te balanceren. Tegelijkertijd bouw ik mijn aandelenpositie geleidelijk uit met DCA. Vandaag daarom wat extra ingekocht in een SC ETF.
De huidige stand van zaken:
ETF/beleggingsfondsen passief: 61%
Losse aandelen: 39%
Onderverdeling ETF/beleggingsfondsen:
Wereld 67%
EM 10%
SC 10%
Europa 13%
De losse aandelen en het Europa beleggingsfonds zijn nog een erfenis uit het verleden. Het Europa fonds gaat er binnenkort uit en wordt vervangen door een wereldwijd gespreid fonds van NN. Daarmee kom ik dan ongeveer uit op de gewenste verdeling. Verder investeer ik vooral nog via NN in 2 beleggingsfondsen (wereld en EM) en koop ik een ETF op de Dax voor Small Caps.
Ben er nog niet uit wat ik ga doen met de losse aandelen, verkopen of laten staan waarmee het percentage ook af neem als ik verder investeer in trackers. En even afwachten wat er met Fitvermogen gebeurd nu NN die tak verkocht heeft.
De huidige stand van zaken:
ETF/beleggingsfondsen passief: 61%
Losse aandelen: 39%
Onderverdeling ETF/beleggingsfondsen:
Wereld 67%
EM 10%
SC 10%
Europa 13%
De losse aandelen en het Europa beleggingsfonds zijn nog een erfenis uit het verleden. Het Europa fonds gaat er binnenkort uit en wordt vervangen door een wereldwijd gespreid fonds van NN. Daarmee kom ik dan ongeveer uit op de gewenste verdeling. Verder investeer ik vooral nog via NN in 2 beleggingsfondsen (wereld en EM) en koop ik een ETF op de Dax voor Small Caps.
Ben er nog niet uit wat ik ga doen met de losse aandelen, verkopen of laten staan waarmee het percentage ook af neem als ik verder investeer in trackers. En even afwachten wat er met Fitvermogen gebeurd nu NN die tak verkocht heeft.
Sowieso Madelon Vosrr7r schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:34:
[...]
Die grafiek van Madelon Vos is selectief. M3 money supply is ook stijging, maar geen x4.
Dag allen,
Dit is mijn eerste post hier na lang meelezen in o.a. dit topic en het financieel onafhankelijkheid topic, waar ik veel van geleerd heb dus bedankt daarvoor! Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig met passief beleggen, mede dankzij de blog van Mr. FOB, maar zou graag iets verhelderd willen krijgen met betrekking tot small caps in een beleggingsportfolio.
Ik beleg momenteel via ABN in de drie welbekende NT fondsen: world, emerging markets en small caps. Nu zie ik dat op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dat een dergelijk NT portfolio met small caps voor iets hogere kosten en daardoor lager verwacht resultaat zorgt. Hier staat tegenover dat je maximale spreiding hebt. Tot zover snap ik het prima en lijkt het mij vooral een vraag van risicotolerantie / spreiding of je wel of niet small caps in een beleggingsportfolio wil hebben. Echter nu ben ik laatste tijd aan het twijfelen geraakt van de toegevoegde waarde van small caps in een beleggingsportfolio mede door deze video van Ben Felix: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks en deze blogpost: https://www.yoranbrondsem...oning-the-small-cap-fund/ die in gaat op hetgeen Ben Felix in zijn video presenteert.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat de verhouding is tussen value en growth aandelen is in het NT small caps indexfonds, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat dit door de ESG uitsluitingen wellicht niet een optimaal indexfonds is voor small caps. Ik vroeg mij af hoe jullie tegen het wel of niet toevoegen van small caps in een beleggingsportfolio (van NT) aan kijken? Indien jullie juist wel gebruik maken van small caps, maar niet die van NT ben ik ook wel benieuwd welke specifieke EFT / indexfonds jullie hiervoor gebruiken en waarom?
Ik hoop dat deze newbie vragen niet al te vaak gesteld zijn.
Dit is mijn eerste post hier na lang meelezen in o.a. dit topic en het financieel onafhankelijkheid topic, waar ik veel van geleerd heb dus bedankt daarvoor! Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig met passief beleggen, mede dankzij de blog van Mr. FOB, maar zou graag iets verhelderd willen krijgen met betrekking tot small caps in een beleggingsportfolio.
Ik beleg momenteel via ABN in de drie welbekende NT fondsen: world, emerging markets en small caps. Nu zie ik dat op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dat een dergelijk NT portfolio met small caps voor iets hogere kosten en daardoor lager verwacht resultaat zorgt. Hier staat tegenover dat je maximale spreiding hebt. Tot zover snap ik het prima en lijkt het mij vooral een vraag van risicotolerantie / spreiding of je wel of niet small caps in een beleggingsportfolio wil hebben. Echter nu ben ik laatste tijd aan het twijfelen geraakt van de toegevoegde waarde van small caps in een beleggingsportfolio mede door deze video van Ben Felix: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks en deze blogpost: https://www.yoranbrondsem...oning-the-small-cap-fund/ die in gaat op hetgeen Ben Felix in zijn video presenteert.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat de verhouding is tussen value en growth aandelen is in het NT small caps indexfonds, maar ik kan mij zomaar voorstellen dat dit door de ESG uitsluitingen wellicht niet een optimaal indexfonds is voor small caps. Ik vroeg mij af hoe jullie tegen het wel of niet toevoegen van small caps in een beleggingsportfolio (van NT) aan kijken? Indien jullie juist wel gebruik maken van small caps, maar niet die van NT ben ik ook wel benieuwd welke specifieke EFT / indexfonds jullie hiervoor gebruiken en waarom?
De 3 bekende NT Fondsen (World, EM en Small Cap) vormen samen een "Total Market" market-cap-gewogen indexfonds (behoudens wat ESG-uitsluitingen). Het toevoegen van EM en Small Cap in de bekende verhouding, zorgt voor een nauwkeuriger afbeelding van de totale markt (92%) t.o.v. alleen World (73%), tegen lage kosten.
EM heeft daarnaast ook een historisch hogere performance. Van Small Caps werd dat ook gedacht, maar volgens jouw links geldt dat alleen voor Small Cap Value stocks (die redenering kan ik wel volgen). Helaas is er niet echt een Small Cap Value fonds dat breed beschikbaar is (voor zover ik zo snel kon vinden). Het NT Small Cap fonds heeft voor zover ik kon vinden geen tilt naar value of growth, dus het zal redelijk neutraal zijn en dus niet de extra performance van Small Cap value geven.
Zoals Ben Felix duidelijk maakt: market cap/exposure is dus niet de enige factor waar je rekening mee zou kunnen houden (wel de factor met het grootste effect). Je kunt ook rekening houden met factoren zoals size en value. Er is wel een trade-off tussen de eenvoud van 1 ETF/fonds en de extra performance van een meer ingewikkelde portfolio.
Zie ook zijn video over Five Factor Investing.
Staar je overigens niet blind op dat "lagere verwachte resultaat" door Small Cap toe te voegen, volgens indexfondsenvergelijken is het verschil bij ABN-AMRO minder dan 200 euro op een bedrag van 264000 euro na 20 jaar, niet echt iets om je heel druk over te maken.
EM heeft daarnaast ook een historisch hogere performance. Van Small Caps werd dat ook gedacht, maar volgens jouw links geldt dat alleen voor Small Cap Value stocks (die redenering kan ik wel volgen). Helaas is er niet echt een Small Cap Value fonds dat breed beschikbaar is (voor zover ik zo snel kon vinden). Het NT Small Cap fonds heeft voor zover ik kon vinden geen tilt naar value of growth, dus het zal redelijk neutraal zijn en dus niet de extra performance van Small Cap value geven.
Zoals Ben Felix duidelijk maakt: market cap/exposure is dus niet de enige factor waar je rekening mee zou kunnen houden (wel de factor met het grootste effect). Je kunt ook rekening houden met factoren zoals size en value. Er is wel een trade-off tussen de eenvoud van 1 ETF/fonds en de extra performance van een meer ingewikkelde portfolio.
Zie ook zijn video over Five Factor Investing.
Staar je overigens niet blind op dat "lagere verwachte resultaat" door Small Cap toe te voegen, volgens indexfondsenvergelijken is het verschil bij ABN-AMRO minder dan 200 euro op een bedrag van 264000 euro na 20 jaar, niet echt iets om je heel druk over te maken.
[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-08-2021 15:51 ]
@Knocker88 ik heb zelf een grote allocatie voor small value in mijn portfolio, dit is omdat ik niet investeer op basis van market cap maar op basis van factor exposure. Dit zou ik overigens niemand zomaar aanraden.
Misschien heb je iets aan de berichten van Radiodurans en mij hier:
Radiodurans in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Daar worden o.a. ZPRV en ZPRX besproken.
Verder is dit mi. een interessant document van Ben Felix.
Misschien heb je iets aan de berichten van Radiodurans en mij hier:
Radiodurans in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Daar worden o.a. ZPRV en ZPRX besproken.
Verder is dit mi. een interessant document van Ben Felix.
[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 20-08-2021 15:56 ]
Waar zijn die ''lagere verwachtingen'' eigenlijk op gebaseerd? Als dit niet kostentechnisch is, dan lijkt het mij vooral nattevingerwerk.
@Knocker88 Mits het je kosten niet verhoogd zou je dat fonds gewoon kunnen toevoegen voor extra diversificatie.
Niet dat ik verwacht dat het ook maar enigszins een beter resultaat op gaat leveren of minder risico geeft, als dan is dit zo goed als nihil, maar ik zie ook geen negatieve gevolgen van zo'n beslissing t.o.v. je huidige portefeuille met enkel world, EM en small caps.
Zelfde met de ESG uitsluitingen; er is geen eenduidige verwachting of een fonds met veel, weinig of helemaal geen ESG uitsluitingen nou verschillend zal presteren in de toekomst.
Uiteindelijk zal er wel een verschil zijn, maar dat weet je niet.
Ik zou je meer focussen op wat al wel vast staat: de kosten
@Knocker88 Mits het je kosten niet verhoogd zou je dat fonds gewoon kunnen toevoegen voor extra diversificatie.
Niet dat ik verwacht dat het ook maar enigszins een beter resultaat op gaat leveren of minder risico geeft, als dan is dit zo goed als nihil, maar ik zie ook geen negatieve gevolgen van zo'n beslissing t.o.v. je huidige portefeuille met enkel world, EM en small caps.
Zelfde met de ESG uitsluitingen; er is geen eenduidige verwachting of een fonds met veel, weinig of helemaal geen ESG uitsluitingen nou verschillend zal presteren in de toekomst.
Uiteindelijk zal er wel een verschil zijn, maar dat weet je niet.
Ik zou je meer focussen op wat al wel vast staat: de kosten
In vino veritas, in aqua sanitas
Kun je iets delen van hoe je dat in de praktijk hebt ingericht? 1 ETF of fonds/meerdere/losse stocks?Pistachenootje schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:54:
@Knocker88 ik heb zelf een grote allocatie voor small value in mijn portfolio, dit is omdat ik niet investeer op basis van market cap maar op basis van factor exposure. Dit zou ik overigens niemand zomaar aanraden.
Het gaat inderdaad om de iets hogere fondskosten t.o.v. NT World (0,23% vs 0,15%). Overigens zijn de kosten van NT EM 0,25%, dus die brengen de kosten ook al marginaal omhoog t.o.v. puur NT World. En zoals ik al zei, het verschil is marginaal (< 200 euro op een totaal van ~264K na 20 jaar, oftewel 0,075% ruim, ruim, ruim binnen de marge van onzekerheid. Dat geldt overigens voor een boel van de verschillen op die site, er zijn maar een paar keuzes die enigszins significant zijn, de rest is echt gerommel in de marge. Het verschil tussen de goedkoopste en duurste optie met de default settings (20 jaar lang 500 euro per maand inleggen met een geschat rendement van 7,5% incl. dividend), is sowieso maar ~7% op het totaal na 20 jaar).JohanNL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:03:
Waar zijn die ''lagere verwachtingen'' eigenlijk op gebaseerd? Als dit niet kostentechnisch is, dan lijkt het mij vooral nattevingerwerk.
[ Voor 66% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-08-2021 16:57 ]
Het lijkt mij belangrijker dat je een selectie maakt waar je zelf vertrouwen in hebt, dan de MSCI World IMI index te mimieken "omdat dat zo hoort" want "de markt". Overigens je NT EM fonds heeft ook geen small caps zoals de iShares EM IMI ETF dat wel heeft (ISIN: IE00BKM4GZ66), dus je wijkt nu ook af van de MSCI ACWI IMI index. En over het gebrek aan China A-shares in de EM index kan je ook nog uren filosoferen.Knocker88 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:51:
Ik vroeg mij af hoe jullie tegen het wel of niet toevoegen van small caps in een beleggingsportfolio (van NT) aan kijken? Indien jullie juist wel gebruik maken van small caps, maar niet die van NT ben ik ook wel benieuwd welke specifieke EFT / indexfonds jullie hiervoor gebruiken en waarom?
[ Voor 8% gewijzigd door rr7r op 20-08-2021 17:26 ]
Ik beleg in Amerikaanse ETFs. Om een indicatie te geven ongeveer de helft in VTI/VXUS, de andere helft in AVUV, AVDV en AVEM. Die laatste fondsen en de theorie worden toegelicht in dat document van Ben Felix.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:32:
[...]
Kun je iets delen van hoe je dat in de praktijk hebt ingericht? 1 ETF of fonds/meerdere/losse stocks?
Ik heb dus aanzienlijk meer small cap value dan het markt gewogen portfolio. Dit zorgt ervoor dat mijn portfolio significante blootstelling aan de factoren market, size, value and profitability heeft. Het marktportfolio heeft alleen blootstelling aan de market factor. Vanuit factor regressie gezien is mijn portfolio dus beter gediversificeerd over de factoren. Als je wil factor beleggen met Europese ETFs zijn er onder andere ZPRV en ZPRX. Of je kan bij IB IJS kopen via opties, dan heb je geen dividendlek.
Voor wie deze materie interessant vindt kan ik het RR forum aanraden van Ben Felix. Daar wordt veel over factor beleggen gediscussieerd.
Ik wil in PP de goud- en zilverprijs hebben, zodat ik mooie grafiekjes kan maken. Via Yahoo Finance zie ik alleen GC=F, maar in dollars. Weet iemand een gratis (registreren vind ik ook nog prima) JSON prijs feed voor goud en zilverprijzen in euro's? End of day prijzen het liefst.
Edit:
Nu heb https://metals-api.com gevonden na registratie, maar JsonPath gebruiken om een "key" terug te krijgen is mij nog niet gelukt. Zie https://metals-api.com/documentation#historicalrates voor de functie. De API slaat namelijk de datum op in de key van een object met daarin de waardes van verschillende symbolen.
Edit:
Nu heb https://metals-api.com gevonden na registratie, maar JsonPath gebruiken om een "key" terug te krijgen is mij nog niet gelukt. Zie https://metals-api.com/documentation#historicalrates voor de functie. De API slaat namelijk de datum op in de key van een object met daarin de waardes van verschillende symbolen.
[ Voor 36% gewijzigd door Qunix op 21-08-2021 13:51 . Reden: Edit ]
Ik vraag mij af hoe iedereen omgaat met dollars binnen portfolio performance.
Aankopen is geen probleem met euro's, gewoon wisselkoers opgeven bij transacties. Maar wat als je dividend krijgt in dollars en deze dollars niet gaat omzetten en vervolgens voor transactie gebruikt met euro's die omgezet zijn en het dividend? Een aparte dollar cash balance in PP?
Aankopen is geen probleem met euro's, gewoon wisselkoers opgeven bij transacties. Maar wat als je dividend krijgt in dollars en deze dollars niet gaat omzetten en vervolgens voor transactie gebruikt met euro's die omgezet zijn en het dividend? Een aparte dollar cash balance in PP?
Aparte cash balances per valuta is het minst onhandig inderdaad.
YouTube: Tesla AI Day in 19 Minutes (SUPERCUT)
Toch erg interessant wat Tesla van plan is. Zoals je kan zien is het niet alleen een automaker...
Ik ben benieuwd wat de markt hiervan vindt maandag.
Toch erg interessant wat Tesla van plan is. Zoals je kan zien is het niet alleen een automaker...
Ik ben benieuwd wat de markt hiervan vindt maandag.
[ Voor 11% gewijzigd door Qunix op 22-08-2021 16:26 ]
Als je wilt beleggen in ETFs en andere fondsen voor de lange termijn is Rabobank zelf beleggen dan een goede keuze of heb je daar maar een beperkt aanbod? Ik heb nu ook een bux zero account maar dat voelt niet echt vertrouwd genoeg om serieus geld in te steken, ik zou liever bij een grote bank zitten.
Het gaat om een paar duizend euro.
Rabobank Beheerd beleggen is ook een optie maar daar lees ik hier op Tweakers geen goede woorden over.
Rabobank Beheerd beleggen is ook een optie maar daar lees ik hier op Tweakers geen goede woorden over.
Rabobank basis is prima als je voor Northern trust (NT) fondsen gaat. Zoek in dit topic en de vorige op NT en je zal genoeg informatie vinden.Jampot007 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:41:
Als je wilt beleggen in ETFs en andere fondsen voor de lange termijn is Rabobank zelf beleggen dan een goede keuze of heb je daar maar een beperkt aanbod? Ik heb nu ook een bux zero account maar dat voelt niet echt vertrouwd genoeg om serieus geld in te steken, ik zou liever bij een grote bank zitten.
Wat is jullie mening omtrent Shell?
Ging even goed maar afgelopen week weer een daler gemaakt.
Gaan ze ooit nog de 20 aantikken of zal Q3 bepalend worden voor de komende tijd als hopelijk de versoepelingen laten zien welk effect/welk percentage van de mensen thuis blijft werken en minder gebruik gaat maken van de auto/tankstations etc.
Gaan ze ooit nog de 20 aantikken of zal Q3 bepalend worden voor de komende tijd als hopelijk de versoepelingen laten zien welk effect/welk percentage van de mensen thuis blijft werken en minder gebruik gaat maken van de auto/tankstations etc.
Ik denk dat het voorlopig nog zo blijft.
Het is de vraag wat voor toekomstvisie het bedrijf gaat voeren, de energietransitie gaat door.
Benzine zal niet weggaan, kijk maar naar bv kolen. Maar de omzet zal dalen
Het is de vraag wat voor toekomstvisie het bedrijf gaat voeren, de energietransitie gaat door.
Benzine zal niet weggaan, kijk maar naar bv kolen. Maar de omzet zal dalen
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Shell is een prima waardebedrijf. Shell als bedrijf is ook een grote werkgever welke in Nederland meerwaarde biedt. Zeker bij dividenduitgifte (mits niet tegengehouden oid) prima. Ik denk alleen niet dat Shell nog een bedrijf is dat YOY een rendement van 6-8% gaat realiseren voor je. Zeker niet met gedwongen verkopen van velden. Commercieel is dat niet allemaal even wenselijk. Dan kan je beter gewoon een ETF als VWRL pakken, meer zekerheid (spreiding) en minder last van de grilligheid van Shell.
Voor diegene die FitVermogen kozen rondom ESG / duurzaamheid: NN IP stemde in 95% van de gevallen voor klimaatresoluties (zogehete proxy-voting in beleid). NT stemde in 79% van de gevallen voor. Goldman Sachs slechts in 48% van de gevallen.Leaguer schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:10:
Stond inderdaad al sinds april van dit jaar in de etalage. Ik heb nu 95% van mijn geld daar in de bekende fondsen onder gebracht. Is interessant vanwege de lage TER en geen dividendlek (en eindigt daardoor vaak bovenaan op indexfondsenvergelijken.nl).
Mocht Goldman Sachs het echt gaan samenvoegen met eigen fondsen en domicilie veranderen zullen de kosten neem ik aan ook wijzigen en waarschijnlijk ook sprake zijn van een dividendlek..?
Nou ja, wordt eerste helft 2022 vast duidelijk, we houden het in de gaten.
Zie ook: https://fd.nl/ondernemen/...ent-partners-voor-1-6-mrd
En: https://nos.nl/artikel/23...n-zakenbank-goldman-sachs
Wat meer informatie vanuit Goldman Sachs zelf: https://www.goldmansachs....uncement-19-aug-2021.html
Bron: https://viewpoint.glassle...spx?glpcustuserid=NNI1018
Voor het eerst sinds een hele lange tijd ben ik weer hier en ik zie een schat aan hele fijne tips! Wel een hoop leeswerk.. Is er toevallig ergens een samenvatting van de top tips?
Ik ben nu een jaar of 6 aan het beleggen (buy & hold) via DeGiro om financiëel onafhankelijk(er) te worden. En de aanstaande kinderen later een makkelijkere start te kunnen geven.
Tot nu toe was dat vooral door etf's te kopen van sectoren die het even moeilijk hadden en ik heb behoorlijk vertrouwen in de tech sector. Daar had ik afgelopen jaren dus flink de wind in de rug, maar ondertussen krijg ik wat hoogte- en inflatievrees. Dus ik ben op zoek naar value ETF's voor mijn periodieke inleg:
* defensief
* inflatiebestendig (voor zover dat kan)
* goed gespreid qua sectoren
* zwaartepunt op de US
* in EUR om geen valutarisico te lopen, evt USD
Nu zijn er genoeg etf's te vinden in die categorie (bijv. VTV), alleen die zijn dus niet te koop via degiro ivm PRIIPS. En ik kan ook geen fatsoenlijk alternatief vinden die aan bovenstaande criteria voldoet en die ik wel via DeGiro kan kopen.
Heeft iemand nog wat pareltjes in zijn portefeuille zitten? Of moet ik gewoon weg bij DeGiro?
Een van de weinige kandidaten die een beetje aan de wensen voldoet.
Ik ben nu een jaar of 6 aan het beleggen (buy & hold) via DeGiro om financiëel onafhankelijk(er) te worden. En de aanstaande kinderen later een makkelijkere start te kunnen geven.
Tot nu toe was dat vooral door etf's te kopen van sectoren die het even moeilijk hadden en ik heb behoorlijk vertrouwen in de tech sector. Daar had ik afgelopen jaren dus flink de wind in de rug, maar ondertussen krijg ik wat hoogte- en inflatievrees. Dus ik ben op zoek naar value ETF's voor mijn periodieke inleg:
* defensief
* inflatiebestendig (voor zover dat kan)
* goed gespreid qua sectoren
* zwaartepunt op de US
* in EUR om geen valutarisico te lopen, evt USD
Nu zijn er genoeg etf's te vinden in die categorie (bijv. VTV), alleen die zijn dus niet te koop via degiro ivm PRIIPS. En ik kan ook geen fatsoenlijk alternatief vinden die aan bovenstaande criteria voldoet en die ik wel via DeGiro kan kopen.
Heeft iemand nog wat pareltjes in zijn portefeuille zitten? Of moet ik gewoon weg bij DeGiro?
[ Voor 6% gewijzigd door JanJapie op 23-08-2021 10:50 ]
Nu is Fitvermogen verleden week verkocht aan Goldman Sachs. Je kunt er dus vanuit gaan dat het stemgedrag van NN IP aangepast gaat worden naar het stemgedrag van Goldman Sachs.Nordlys schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:13:
[...]
Voor diegene die FitVermogen kozen rondom ESG / duurzaamheid: NN IP stemde in 95% van de gevallen voor klimaatresoluties (zogehete proxy-voting in beleid). NT stemde in 79% van de gevallen voor. Goldman Sachs slechts in 48% van de gevallen.
Bron: https://viewpoint.glassle...spx?glpcustuserid=NNI1018
Gaat het je dus om stemgedrag kan je beter schakelen naar NT.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
@JanJapie
Prima overwegingen. Allereerst, de Giro Kernselectie al eens doorgenomen op opties? Maandelijks transactievrij handelen (onder voorwaarden, ok).
De ETF die je benoemd is prima, maar zou dan voor VWRL gaan. Iets zwaarder in Amerika wat je wilt, tegen lagere kosten (0,22% vs 0,35%).
Ik denk dat er binnen de Giro selectie voldoende mogelijkheden zijn overigens.
Prima overwegingen. Allereerst, de Giro Kernselectie al eens doorgenomen op opties? Maandelijks transactievrij handelen (onder voorwaarden, ok).
De ETF die je benoemd is prima, maar zou dan voor VWRL gaan. Iets zwaarder in Amerika wat je wilt, tegen lagere kosten (0,22% vs 0,35%).
Waarom? Volgens de persverklaring is GS juist voor NNIP in Europa gegaan vanwege hun ESG beleid. Lijkt me dus een serieuze optie dat GS juist meer ESG stemgedrag gaat doen als ze ook echt die richting in willen.Panzer_V schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Nu is Fitvermogen verleden week verkocht aan Goldman Sachs. Je kunt er dus vanuit gaan dat het stemgedrag van NN IP aangepast gaat worden naar het stemgedrag van Goldman Sachs.
Gaat het je dus om stemgedrag kan je beter schakelen naar NT.
En jij gelooft een persverklaring?Get!em schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:02:
[...]
Waarom? Volgens de persverklaring is GS juist voor NNIP in Europa gegaan vanwege hun ESG beleid. Lijkt me dus een serieuze optie dat GS juist meer ESG stemgedrag gaat doen als ze ook echt die richting in willen.
Niets heeft GS tegengehouden om hun stemgedrag voor de overname van NN IP aan te passen. Toch hebben ze dat niet gedaan en dat heeft een reden die niet gecommuniceerd gaat worden.
Daarbij heeft KPN in de persverklaring toch ook aangegeven XS4ALL intact te laten? Hele topics hier vol met het tegendeel. (jaja...dit is zwaar off topic...ik weet het, maar het was het eerste concrete voorbeeld dat mij te binnen schoot).
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Uiteraard, overnames/joins etc gaan op termijn allemaal iets anders doen dan tijdens de persverklaringen gezegd werd.
En ze moeten het inderdaad gaan bewijzen, de proxy statistieken zijn inderdaad niet erg positief te noemen. Ik ben benieuwd. Aan hun in 2020 opgeschreven ambitie zal het niet liggen.
https://www.goldmansachs....ability-report/index.html
En ze moeten het inderdaad gaan bewijzen, de proxy statistieken zijn inderdaad niet erg positief te noemen. Ik ben benieuwd. Aan hun in 2020 opgeschreven ambitie zal het niet liggen.
EnAcross NN Investment Partners’ offerings they have been successful in integrating sustainability which mirrors our own level of ambition to put responsible investing and stewardship at the heart of our business.
https://www.goldmansachs....ability-report/index.html
Of het een pareltje is dat mag je zelf kiezenJanJapie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:40:
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik kocht Shell altijd onder de 20, wachtte dan een tijdje en kassa. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan en mijn positie op 13,5 verdubbeld. Het is nog steeds geen kassa en ik vraag me ook af of die 20 wel gehaald gaat worden. De cijfers zijn goed, er is gereorganiseerd, de plannen zijn duidelijk alleen blijft het bedrijf enorm afhankelijk van de olieprijs.sumpie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:53:
Die prijs wordt gedicteerd door vraag/aanbod en OPEC besluiten. Echter nu bemoeit ook Biden zich ermee, die lagere olieprijzen wil om de consumentenprijs van benzine te verlagen. Voor de rest heeft Shell die Urgenda rechtszaak als strop om zijn nek hangen en is de KW al jaren lager dan die van sectorgenoten.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Fedde schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:59:
@JanJapie
Kernselectie is top voor buy & hold met maandelijkse inleg. Alleen daar heb ik nog geen inflatieproof, defensief fonds in kunnen ontdekken. VWRL maar ook V3AL zijn behoorlijk tech heavy, daar heb ik al genoeg van.Qwerty-273 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
Of het een pareltje is dat mag je zelf kiezenzoals al eerder genoemd is VWRL (of VWCE) een populaire optie bij DeGiro die in de kernselectie valt. Een andere Vanguard optie kan V3AL (of V3AA) zijn, waar ESG uitsluitingen aan zijn toegevoegd en waarbij ook small caps worden meegenomen. Deze laatste twee zijn geen onderdeel van de kernselectie van DeGiro.
Ik was al begonnen met wat Amerikaanse banken ETF's, maar een breder gespreide ETF is wenselijk. Anders ben ik mijn eigen ETF aan het bouwen met sector specifieke ETF's..
[ Voor 30% gewijzigd door JanJapie op 23-08-2021 11:34 ]
Vastgoed doet het vaak wel aardig in tijden van inflatie, grondstoffen ook wel, maar die zijn erg cyclisch en niet geschikt voor buy and hold, dus dan moet je de markt wel in de gaten houden.JanJapie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:29:
[...]
Kernselectie is top voor buy & hold met maandelijkse inleg. Alleen daar heb ik nog geen inflatieproof, defensief fonds in kunnen ontdekken.
ora et labora
Ik wil een deel van mijn spaargeld wel stallen op een beleggingsrekening. Voor een periode van max 5 jaar.
Als ik naar wat vergelijkingssites kijk, levert deposito maar 2% op.
Ik werd echter getriggerd door de centraalbeheer actie, die €65 extra uitkeert. En het idee dat ik zelf weinig regie hoef te voeren, spreekt me wel aan. Vraagjes van mijn kant:
- Is CB een geschikte aanbieder wat betreft weinig regie, maar toch goed rendement? Of zijn er betere partijen te vinden?
- Is dit vrij opzegbaar, of ga je een soort langdurig contract aan, met verplichte inleg?
Ik werd echter getriggerd door de centraalbeheer actie, die €65 extra uitkeert. En het idee dat ik zelf weinig regie hoef te voeren, spreekt me wel aan. Vraagjes van mijn kant:
- Is CB een geschikte aanbieder wat betreft weinig regie, maar toch goed rendement? Of zijn er betere partijen te vinden?
- Is dit vrij opzegbaar, of ga je een soort langdurig contract aan, met verplichte inleg?
Hebben jullie (tijdelijk) wat defensievere ETFs/fondsen in je portefeuille? bijvoorbeeld met de focus op gezondheidszorg, basis consumptiegoederen en nutsbedrijven (e.g. iShares/SPDR utilities, health care of consumer). Ben benieuwd naar de ervaring hiermee in een portefeuille.
@greg-a ik heb een behoorlijke allocatie voor waarde (value) ETFs. Als ik in Europese ETFs zou beleggen zou ik JPGL, ZPRV en ZPRX interessant vinden.
JPGL is vergelijkbaar.JanJapie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:40:
@greatgonzo prima aanbieder, prima actie. Ik zeg doen.
Even de actievoorwaarden voor je erbij gepakt:greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:49:
Ik wil een deel van mijn spaargeld wel stallen op een beleggingsrekening. Voor een periode van max 5 jaar.
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/actievoorwaarden-2021
"U moet de inleg van € 500,- minimaal 4 maanden beleggen in 1 of meerdere fondsen van Centraal Beheer."
Volgens mij kan je daarna gewoon opzeggen, of leegtrekken. Dan wordt ie na een jaar geannuleerd.
Fedde schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:58:
[...]
Even de actievoorwaarden voor je erbij gepakt:
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/actievoorwaarden-2021
"U moet de inleg van € 500,- minimaal 4 maanden beleggen in 1 of meerdere fondsen van Centraal Beheer."
Volgens mij kan je daarna gewoon opzeggen, of leegtrekken. Dan wordt ie na een jaar geannuleerd.
Voor de actie moet je minstens 500 euro minstens 4 maanden laten staan in een van hun fondsen. Dat is prima te doen. Voor de lange termijn zijn de beheerkosten wat aan de hoge kant vergeleken met diverse andere aanbieders van vergelijkbare fondsen (zie ook de al vaker genoemde https://www.indexfondsenvergelijken.nl).greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:49:
Voorwaarden artikel 6: U kunt per persoon 1 keer deelnemen aan deze actie.greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:17:
[...]
modus.... hoe vaak zou je dat kunnen herhalen? Of heb je een afkoelperiode van een paar jaar?
Mijn eerste vraag zou zijn of beleggen voor jou wel een goede keuze is. Rendement kan nl. ook (aanzienlijk) negatief zijn na 5 jaar vanwege een beurs crash. Kun je je doel waarvoor je spaart dan wel realiseren?greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:49:
o, dat wel.. het is geld wat ik nu over heb, en geen besteding voor heb. Gaat mij enkel om het rendement.pdukers schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Mijn eerste vraag zou zijn of beleggen voor jou wel een goede keuze is. Rendement kan nl. ook (aanzienlijk) negatief zijn na 5 jaar vanwege een beurs crash. Kun je je doel waarvoor je spaart dan wel realiseren?
En mee eens, beurs kan crashen. Daarom zou ik ook niet in een hoog risico fonds gaan. Alles meer dan 5% rendement zou ik al prima vinden, hoewel ik niet weet hoe reëel dat is bij defensief beleggen
Hoe kom je daar precies bij? Ik dacht dat CB fondsbeleggen juist een van de voordeligste was qua beheerskosten. Op die site zie ik geen CB.Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:18:
[...]
Voor de lange termijn zijn de beheerkosten wat aan de hoge kant vergeleken met diverse andere aanbieders van vergelijkbare fondsen (zie ook de al vaker genoemde https://www.indexfondsenvergelijken.nl).
Een nadeel van CB is wel dat er transactiekosten worden gerekend, maar goed met die bonus nog steeds interessant.
Ik beleg nu een paar maanden bij DeGiro en dat bevalt beter dan via bijvoorbeeld Robeco ONE. Ik merk alleen dat ik het echt ontzettend lastig vind om uit te zoeken wat ik zou moeten kopen en wat voor strategie ik moet volgen. Hieronder mijn situatie, misschien dat iemand er eens een paar minuten over na kan denken?
Op dit moment is mijn portefeuille als volgt samengesteld:
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist) - ISSP - 60 stuks
iShares Euro Dividend UCITS ETF EUR Dist - IDVY - 40 stuks
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis - VRWL - 50 stuks
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD - VUSA - 55 stuks
Wat mijn doel is:
Over 15-20 jaar voldoende vermogen opgebouwd hebben om eerder te kunnen genieten van dingen in het leven (pensioen/minder werken/iets in die richting).
Waar ik nu tegenaan loop met mijn portefeuille:
3 van de 4 ETF's zijn in USD en alle 4 keren ze dividend uit wat niet automatisch geïnvesteerd wordt. Het eerste kan ik mee leven, maar het 2e vind ik vervelend.
Wat ik lastig vind:
Zoeken naar ETF's (of andere beleggingen) die passen bij mijn horizon. Hoe vind je in die berg met duizenden mogelijkheden iets wat bij je past? Bijvoorbeeld een ETF met een gemiddeld rendement van 4% per jaar en een bewezen trackrecord van 10 jaar om maar iets geks te noemen. Ik ben niet zozeer opzoek naar het meeste rendement aangezien ik er niet dagelijks mee bezig wil zijn. Ook word ik niet warm of koud van wat fluctuaties met mijn horizon.
Wat zoek ik (concreet):
Een antwoord op de vraag of ik op deze manier al een redelijke spreiding heb, of moet ik meer/minder ETF's kopen?
En een antwoord hoe je een beetje wegwijs kan worden in het aanbod. Hoe zoek je dit en wat zijn dingen die je moét lezen voor aankoop behalve de 1 pagina financiële bijsluiter?
Op dit moment is mijn portefeuille als volgt samengesteld:
iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Dist) - ISSP - 60 stuks
iShares Euro Dividend UCITS ETF EUR Dist - IDVY - 40 stuks
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis - VRWL - 50 stuks
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD - VUSA - 55 stuks
Wat mijn doel is:
Over 15-20 jaar voldoende vermogen opgebouwd hebben om eerder te kunnen genieten van dingen in het leven (pensioen/minder werken/iets in die richting).
Waar ik nu tegenaan loop met mijn portefeuille:
3 van de 4 ETF's zijn in USD en alle 4 keren ze dividend uit wat niet automatisch geïnvesteerd wordt. Het eerste kan ik mee leven, maar het 2e vind ik vervelend.
Wat ik lastig vind:
Zoeken naar ETF's (of andere beleggingen) die passen bij mijn horizon. Hoe vind je in die berg met duizenden mogelijkheden iets wat bij je past? Bijvoorbeeld een ETF met een gemiddeld rendement van 4% per jaar en een bewezen trackrecord van 10 jaar om maar iets geks te noemen. Ik ben niet zozeer opzoek naar het meeste rendement aangezien ik er niet dagelijks mee bezig wil zijn. Ook word ik niet warm of koud van wat fluctuaties met mijn horizon.
Wat zoek ik (concreet):
Een antwoord op de vraag of ik op deze manier al een redelijke spreiding heb, of moet ik meer/minder ETF's kopen?
En een antwoord hoe je een beetje wegwijs kan worden in het aanbod. Hoe zoek je dit en wat zijn dingen die je moét lezen voor aankoop behalve de 1 pagina financiële bijsluiter?
[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 23-08-2021 14:33 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
@Drardollan het beste advies voor iemand in jouw positie is gewoon wereldwijd gespreid beleggen. Dat kan bij DeGiro maar dan heb je wel met dividendlekkage te maken. Bij andere aanbieders is het vaak goedkoper, zie de veel genoemde: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
PS. het lijkt misschien logisch om naar de prestaties van de afgelopen 10 jaar te kijken maar dat zegt helemaal niets over de toekomst. Sterker nog, fondsen die de afgelopen 10 jaar uitstekend hebben gepresteerd (zoals S&P 500) hebben nu gezien de hoge waarderingen juist relatief minder kans op outperformance.
PS. het lijkt misschien logisch om naar de prestaties van de afgelopen 10 jaar te kijken maar dat zegt helemaal niets over de toekomst. Sterker nog, fondsen die de afgelopen 10 jaar uitstekend hebben gepresteerd (zoals S&P 500) hebben nu gezien de hoge waarderingen juist relatief minder kans op outperformance.
@Drardollan, er zit nu best wel wat overlap in je fondsen. Zo heb je bijvoorbeeld een drievoudige stake in de S&P 500 met iShares S&P 500, Vanguard S&P 500 en dan ook nog eens Vanguard All-World waar de S&P uiteraard ook gewoon in zit verwerkt. Verder geldt dat via een huisbank beleggen voor de meesten onder de streep net wat voordeliger is, met eigenlijk ook nog eens minder moeite.
[ Voor 51% gewijzigd door Paprika op 23-08-2021 14:49 ]
@Drardollan Je zit zwaar overwogen in de US en Europa omdat je naast VWRL nog extra in de US en Europese markt investeert. Is dat een bewuste keuze?
Ja, de bonus heft een boel op voor een behoorlijke tijd, maar hun mixfondsen hebben 0,60% kosten (+ inderdaad 0,30% transactiekosten), da's relatief hoog t.o.v. bijvoorbeeld NN (0,17-0,30 voor World, EM) of NT fondsen (0,15-0,25 voor World, EM, Small cap).Pistachenootje schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Hoe kom je daar precies bij? Ik dacht dat CB fondsbeleggen juist een van de voordeligste was qua beheerskosten. Op die site zie ik geen CB.
Een nadeel van CB is wel dat er transactiekosten worden gerekend, maar goed met die bonus nog steeds interessant.
Ik had het over CB fondsbeleggen. Lopende kosten van 0.28% zonder bewaarloon voor het wereld aandelen fonds, daardoor meestal goedkoper dan NT fondsen.Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:48:
[...]
Ja, de bonus heft een boel op voor een behoorlijke tijd, maar hun mixfondsen hebben 0,60% kosten (+ inderdaad 0,30% transactiekosten), da's relatief hoog t.o.v. bijvoorbeeld NN (0,17-0,30 voor World, EM) of NT fondsen (0,15-0,25 voor World, EM, Small cap).
Zeker met de actie van 65,- euro waarschijnlijk de goedkoopste manier van beginnen met beleggen voor de kleinere beurs.
[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 23-08-2021 14:55 ]
Disclaimer voorop, ik ben gewoon een leek.sumpie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:53:
Persoonlijk verwacht ik dat de Urgenda rechtszaak in hoger beroep het niet gaat halen. Of wel vanuit Shell oogpunt. De juridische onderbouwing door de rechtbank was creatief en kan in de toekomst misschien meer een rol gaan spelen. Op dit moment verwacht ik echter dat het Hof toch echt wat behoudener en meer binnen de geschreven rechtsregels blijft. Maar of dat veel uitmaakt betwijfel ik. Bij de uitspraak van de rechter deed het aandeel erg weinig. Ik heb het idee dat de meeste beleggers ervan uitgaan dat Shell met of zonder die uitspraak wel ongeveer hetzelfde zal gaan handelen.
Bij Q3 verwacht ik eigenlijk weer een onaangekondigde dividendsprong. Gezien de winstgevendheid denk ik (of 'zou het me niet verbazen', ergens tussen die 2 in) dat we minimaal naar 0,30$ gaan.
Het is een wat moeilijk aandeel op het moment, maar imo nog steeds echt ondergewaardeerd. De topjaren liggen ws achter ons. Maar de eerstkomende jaren is de winstgevendheid nog echt gewoon helemaal prima. Hoeveel tandjes ze ook willen bijschakelen in de transitie. Zonder olie en gas kunnen we nog lang niet.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Bij DeGiro is handelen via Tradegate een recente mogelijkheid, ik overweeg om daarnaar over te stappen, maar wat zijn de voordelen/nadelen?
Voordeel is ruimere handelsuren.
Ik lees EUR 3,90 vaste transactie kosten per aankoop/verkoop van aandelen bij DeGiro via Tradegate (TDG). Direct op de beurs in Nederland is het EUR 2,00 + 0.03% (max EUR 30).
Heb ik het dan goed dat bij transacties boven de EUR 6333 op de Nederlandse beurs het goedkoper is om via TDG te handelen?
De TDG koersen zijn ook real-time.
Mis ik ergens nog een adder?
Ik lees EUR 3,90 vaste transactie kosten per aankoop/verkoop van aandelen bij DeGiro via Tradegate (TDG). Direct op de beurs in Nederland is het EUR 2,00 + 0.03% (max EUR 30).
Heb ik het dan goed dat bij transacties boven de EUR 6333 op de Nederlandse beurs het goedkoper is om via TDG te handelen?
[ Voor 3% gewijzigd door likewise op 23-08-2021 14:58 . Reden: Nederlandse beurs ]
ik handel al tijden op tradegate met flatex, maar de spread is vrij hoog.likewise schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:57:
Bij DeGiro is handelen via Tradegate een recente mogelijkheid, ik overweeg om daarnaar over te stappen, maar wat zijn de voordelen/nadelen?
neem een aandeel als ZIM bijvoorbeeld. bid/ask zit 60 cent verschil, en dan heb je ook nog eens afronding per 10 of 20 cent. gewoon jammer, het is nog nooit voorgekomen dat ik voor de recente dollar koers heb kunnen kopen in euro's op tradegate.
gek genoeg is een aandeel als weber wel netjes, met 3 cijfers achter de komma.
ora et labora
Dank, ik zal dat eens uitpluizen!Pistachenootje schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:47:
@Drardollan het beste advies voor iemand in jouw positie is gewoon wereldwijd gespreid beleggen. Dat kan bij DeGiro maar dan heb je wel met dividendlekkage te maken. Bij andere aanbieders is het vaak goedkoper, zie de veel genoemde: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Duidelijk, klinkt wel logisch. Iets met "resultaten uit het verleden...", niet bij stilgestaan.PS. het lijkt misschien logisch om naar de prestaties van de afgelopen 10 jaar te kijken maar dat zegt helemaal niets over de toekomst. Sterker nog, fondsen die de afgelopen 10 jaar uitstekend hebben gepresteerd (zoals S&P 500) hebben nu gezien de hoge waarderingen juist relatief minder kans op outperformance.
Duidelijk, dat was ook mijn gevoel. Ik pak even de andere quote er ook bij.Paprika schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:47:
@Drardollan, er zit nu best wel wat overlap in je fondsen. Zo heb je bijvoorbeeld een drievoudige stake in de S&P 500 met iShares S&P 500, Vanguard S&P 500 en dan ook nog eens Vanguard All-World waar de S&P uiteraard ook gewoon in zit verwerkt. Verder geldt dat via een huisbank beleggen voor de meesten onder de streep net wat voordeliger is, met eigenlijk ook nog eens minder moeite.
Nee, dat is niet echt een keuze. Behalve dat ik eigenlijk gewoon het inzicht mis. Ik heb maar wat gekocht op basis van gevoel en om te proberen. Vandaar ook mijn twijfel, ik zou juist wat meer willen spreiden.Afas schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:48:
@Drardollan Je zit zwaar overwogen in de US en Europa omdat je naast VWRL nog extra in de US en Europese markt investeert. Is dat een bewuste keuze?
Welke van de 3 ETF's zou je dan aanbevelen? VRWL hoor je heel veel, maar of dat dan een graadmeter is?
Ik zou zelf altijd de afweging risico/gemak maken en dan kom je al snel uit bij het al genoemde linkje: https://www.indexfondsenvergelijken.nlDrardollan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:10:
[...]
Duidelijk, dat was ook mijn gevoel. Ik pak even de andere quote er ook bij.
[...]
Nee, dat is niet echt een keuze. Behalve dat ik eigenlijk gewoon het inzicht mis. Ik heb maar wat gekocht op basis van gevoel en om te proberen. Vandaar ook mijn twijfel, ik zou juist wat meer willen spreiden.
Welke van de 3 ETF's zou je dan aanbevelen? VRWL hoor je heel veel, maar of dat dan een graadmeter is?
Oftewel automatisch maandelijks inleggen, dividend geregeld en een fonds in de euro markt:
/f/image/O2AfVctal0byBm6OWg2h4fxj.png?f=fotoalbum_large)
Genoemde bedragen zijn 1000 euro per maand 20 jaar lang, maar eigenlijk gaat het niet om de bedragen. Je beweegt hiermee goed mee op de bewegingen van de markt en je hebt er geen omkijken naar. In de praktijk geldt dat je idealiter een dag in het jaar prikt om even de verhouding weer in orde te brengen, maar dat is ook het enige handwerk dat er nog bij komt kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 23-08-2021 15:17 ]
@Drardollan Ik heb te weinig verstand van beleggen om je een advies te kunnen geven. Bovendien is dat helemaal afhankelijk van eigen keuzes.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik ook begonnen bent met losse aandelen en enigszins willekeurige fondsen en ETF's. Ergens eind vorig jaar begin dit jaar heb ik besloten het simpeler aan te pakken en gewoon zo veel mogelijk te markt te gaan volgen. Ik heb zelf niet de illusie dat ik err meer verstand van heb dan de 'markt'.
Dat betekent dat ik langzaam mijn portefeuille aan het omvormen en vereenvoudigen ben. Zelf zit ik nu grotendeels in (passieve) NN fondsen met een SC ETF op de Dax. Daar zit wel als nadeel aan dat de NN fondsen een wat lagere Marktcapitalisatie hebben en recent is bekend geworden dat NN IP overgenomen wordt.
Mijn Beleggingsfondsen/ETF's heb ik inmiddels bijna op orde. Heb het laatste euro beleggingsfonds bij Robeco inmiddels verkocht en dat geld gaat straks naar een wereldwijd gespreid product bij NN. Dan heb ik ongeveer de 80-10-10 bereikt. Enige wat ik vervolgens nog moet doen is besluiten wat ik met mijn 40% Nederlandse en Belgische dividend aandelen ga doen.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik ook begonnen bent met losse aandelen en enigszins willekeurige fondsen en ETF's. Ergens eind vorig jaar begin dit jaar heb ik besloten het simpeler aan te pakken en gewoon zo veel mogelijk te markt te gaan volgen. Ik heb zelf niet de illusie dat ik err meer verstand van heb dan de 'markt'.
Dat betekent dat ik langzaam mijn portefeuille aan het omvormen en vereenvoudigen ben. Zelf zit ik nu grotendeels in (passieve) NN fondsen met een SC ETF op de Dax. Daar zit wel als nadeel aan dat de NN fondsen een wat lagere Marktcapitalisatie hebben en recent is bekend geworden dat NN IP overgenomen wordt.
Mijn Beleggingsfondsen/ETF's heb ik inmiddels bijna op orde. Heb het laatste euro beleggingsfonds bij Robeco inmiddels verkocht en dat geld gaat straks naar een wereldwijd gespreid product bij NN. Dan heb ik ongeveer de 80-10-10 bereikt. Enige wat ik vervolgens nog moet doen is besluiten wat ik met mijn 40% Nederlandse en Belgische dividend aandelen ga doen.
Op zich mee eens, maar één ding is daarmee nog niet "opgelost": de NT fondsen zijn uitkerend, dus je moet nog wel het uitgekeerde dividend zelf weer inleggen.Paprika schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Ik zou zelf altijd de afweging risico/gemak maken en dan kom je al snel uit bij het al genoemde linkje: https://www.indexfondsenvergelijken.nl
Oftewel automatisch maandelijks inleggen, dividend geregeld en een fonds in de euro markt:
[Afbeelding]
Genoemde bedragen zijn 1000 euro per maand 20 jaar lang, maar eigenlijk gaat het niet om de bedragen. Je beweegt hiermee goed mee op de bewegingen van de markt en je hebt er geen omkijken naar. In de praktijk geldt dat je idealiter een dag in het jaar prikt om even de verhouding weer in orde te brengen, maar dat is ook het enige handwerk dat er nog bij komt kijken.
Dat kan i.i.g. bij de ING automatisch dus daar heb je ook geen omkijken naar.Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:23:
[...]
Op zich mee eens, maar één ding is daarmee nog niet "opgelost": de NT fondsen zijn uitkerend, dus je moet nog wel het uitgekeerde dividend zelf weer inleggen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik ben ABN AMRO gewend en daar heb ik de keuze:Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:23:
[...]
Op zich mee eens, maar één ding is daarmee nog niet "opgelost": de NT fondsen zijn uitkerend, dus je moet nog wel het uitgekeerde dividend zelf weer inleggen.
Wanneer u dividend uit uw beleggingen krijgt, hoe wilt u dit dividend dan ontvangen?
- In stukken
- In geld
Die heb ik op in stukken gezet en sindsdien kijk ik er niet meer naar, of heb ik nu de illusie dat het werkt en dat het eigenlijk helemaal niet zo werkt?
@Radiodurans geeft in ieder geval al aan dat ING vergelijkbaar lijkt te werken en Rabobank kan dit ook naar mijn weten.
[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 23-08-2021 15:29 ]
Duidelijk, ik moet switchen naar iets simpeler beleggenPaprika schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Ik zou zelf altijd de afweging risico/gemak maken en dan kom je al snel uit bij het al genoemde linkje: https://www.indexfondsenvergelijken.nl
[Afbeelding]
Hoe bedoel je de verhoudingen op orde brengen? Je zou in 3 fondsen investeren in niet in 1?
Stomme vraag ook (nieuwsgierig), maar op basis waarvan heb je die 3 fondsen gekozen? Als ik alles standaard laat staan dan komt Fitvermogen/NN als goedkoopste uit de bus. Nu bankier ik zelf bij de Rabo dus heeft dat wel een bepaalde voorkeur (1 bank is makkelijk).
[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 23-08-2021 15:38 ]
Daar kan ik, indien geen andere optie, wel mee leven. Het zou gemakkelijk zijn, hoe minder werk hoe beterHerko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:23:
[...]
De 3 NT fondsen samen geven een grote dekking, waarbij je dan in die 3 fondsen je geld stopt volgens de verhouding die je kunt halen uit de documentatie van NT, maar om het makkelijk te maken, je kunt hier een tool vinden waar je de bedragen kunt invullen en op basis van deze tool kun je dan opnieuw alles in balans brengen op een vast punt in het jaar:Drardollan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:35:
[...]
Duidelijk, ik moet switchen naar iets simpeler beleggen
Hoe bedoel je de verhoudingen op orde brengen? Je zou in 3 fondsen investeren in niet in 1?
https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/
Zie eventueel ook https://www.financelle.nl...st-fondsverdeling-update/.
Mijn 2 vinkjes zijn:Drardollan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:35:
[...]
Stomme vraag ook (nieuwsgierig), maar op basis waarvan heb je die 3 fondsen gekozen? Als ik alles standaard laat staan dan komt Fitvermogen/NN als goedkoopste uit de bus. Nu bankier ik zelf bij de Rabo dus heeft dat wel een bepaalde voorkeur (1 bank is makkelijk).
- Automatisch inleggen mogelijk
- Portefeuilles met small caps
Small caps om zo breed mogelijk te beleggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 23-08-2021 15:54 ]
Vergeet niet de bankkosten mee te nemen, dat kan al snel 500 euro over 20 jaar zijn als je niet al bij deze bank bankiert. En wat je ook kan doen is beleggen bij FitVermogen en dan voor de small caps bij je eigen bank beleggen, dan heb je wel de kostenvoordelen van een partij als FitVermogen te pakken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij Rabobank kan je dit alleen voor "keuzedividend" instellen, dat wil zeggen als het fonds zelf de mogelijkheid biedt om te kiezen. De NT fondsen hebben dit niet, dus het dividend dat daar gegeven wordt, wordt bij Rabobank altijd uitgekeerd.Paprika schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Ik ben ABN AMRO gewend en daar heb ik de keuze:
Wanneer u dividend uit uw beleggingen krijgt, hoe wilt u dit dividend dan ontvangen?
- In stukken
- In geld
Die heb ik op in stukken gezet en sindsdien kijk ik er niet meer naar, of heb ik nu de illusie dat het werkt en dat het eigenlijk helemaal niet zo werkt?
@Radiodurans geeft in ieder geval al aan dat ING vergelijkbaar lijkt te werken en Rabobank kan dit ook naar mijn weten.
Dat is een nuttige toevoeging. Zoals eerder aangegeven: "Ik zou zelf altijd de afweging risico/gemak maken" en ik neem zelf dat verlies voor lief. Met een initieel inleg van 100.000 en maandelijks 2.000 euro inleggen, is het verschil < 10.000 euro op een verwachtte waarde van zo'n 1.5 miljoen. Dan heb ik zelf liever jaren geen gedoe en een rekening die ik kan zien in de app van mijn vaste bank, maar die keuze zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.Tsurany schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:55:
Vergeet niet de bankkosten mee te nemen, dat kan al snel 500 euro over 20 jaar zijn als je niet al bij deze bank bankiert. En wat je ook kan doen is beleggen bij FitVermogen en dan voor de small caps bij je eigen bank beleggen, dan heb je wel de kostenvoordelen van een partij als FitVermogen te pakken.
Ja, kan ik me voorstellen. Er wordt ook niet zo heel vaak dividend uitgekeerd dat het irritant wordt. En blijkbaar hangt het van de aanbieder af, of je dit nog verder kunt (laten) automatiseren.Drardollan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:36:
[...]
Daar kan ik, indien geen andere optie, wel mee leven. Het zou gemakkelijk zijn, hoe minder werk hoe beter
Hahaha, nou dat wist ik dan weer niet.Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:00:
[...]
Bij Rabobank kan je dit alleen voor "keuzedividend" instellen, dat wil zeggen als het fonds zelf de mogelijkheid biedt om te kiezen. De NT fondsen hebben dit niet, dus het dividend dat daar gegeven wordt, wordt bij Rabobank altijd uitgekeerd.

Bij de ABN AMRO geldt dat ze het overigens wel uitbetalen, maar dat er dan automatisch al een nieuwe kooporder wordt aangemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 23-08-2021 16:06 ]
Small cap voegen niet zo heel veel toe, World alleen en zeker de combi World/EM is al breed genoeg (qua risico-spreiding). Small cap zou moeten zorgen voor een stukje dat potentieel beter rendeert, maar recent kwamen we tot de conclusie, dat dit historisch gezien eigenlijk alleen geldt voor Small Cap value en daar heeft NT Small Cap er eigenlijk niet genoeg van om het de moeite waard te maken. Ik overweeg daarom zelf om mogelijk iets anders te gaan doen met mijn Small Cap deel.Paprika schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:52:
Small caps om zo breed mogelijk te beleggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-08-2021 16:12 ]
Ik had het ook gelezen. Mocht je een plek vinden, het liefst een waarbij de verhouding moeite in balans is, deel die vooral ook!Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:10:
[...]
Small cap voegen niet zo heel veel toe, World alleen en zeker de combi World/EM is al breed genoeg (qua risico-spreiding). Small cap zou moeten zorgen voor een stukje dat potentieel beter rendeert, maar recent kwamen we tot de conclusie, dat dit historisch gezien eigenlijk alleen geldt voor Small Cap value en daar heeft NT Small Cap er eigenlijk niet genoeg van om het de moeite waarde te maken. Ik overweeg daarom zelf om mogelijk iets anders te gaan doen met mijn Small Cap deel.
Hoe ziet die overweging eruit voor EM? Ik heb dat ook al jaren voor een klein deel (10-15%) in mijn long term portefeuille zitten, maar het blijft altijd achter op World. Ik stel me zo voor dat met EM landen als China en India bedoeld worden en dat er gegokt wordt op een inhaalslag op de Westerse economie, maar tot op heden zie ik dat niet terug in mijn cijfers.Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:10:
[...]
Small cap voegen niet zo heel veel toe, World alleen en zeker de combi World/EM is al breed genoeg (qua risico-spreiding). Small cap zou moeten zorgen voor een stukje dat potentieel beter rendeert, maar recent kwamen we tot de conclusie, dat dit historisch gezien eigenlijk alleen geldt voor Small Cap value en daar heeft NT Small Cap er eigenlijk niet genoeg van om het de moeite waard te maken. Ik overweeg daarom zelf om mogelijk iets anders te gaan doen met mijn Small Cap deel.
Het is dan ook de vraag wat de definitie van gedoe is. Ik leg maandelijks in bij zowel FitVermogen als bij ABN AMRO en ik kijk dan ook nooit naar de resultaten, waarom zou ik? Dat bouwt wel lekker op zonder dat ik wat doe, ingrijpen is niet nodig. Op een bedrag van 1,5 miljoen vind ik 10.000 euro nog steeds een aardig bedrag als het alternatief is dat ik een uurtje moeite moet doen.Paprika schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:01:
[...]
Dat is een nuttige toevoeging. Zoals eerder aangegeven: "Ik zou zelf altijd de afweging risico/gemak maken" en ik neem zelf dat verlies voor lief. Met een initieel inleg van 100.000 en maandelijks 2.000 euro inleggen, is het verschil < 10.000 euro op een verwachtte waarde van zo'n 1.5 miljoen. Dan heb ik zelf liever jaren geen gedoe en een rekening die ik kan zien in de app van mijn vaste bank, maar die keuze zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
NT EM heeft een redelijke outperformance op NT World tot 2019, daarna minder/niet. Maar goed, de fondsen bestaan ook pas sinds 2015, dus da's lastig te zeggen op langere termijn.coelho schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:32:
[...]
Hoe ziet die overweging eruit voor EM? Ik heb dat ook al jaren voor een klein deel (10-15%) in mijn long term portefeuille zitten, maar het blijft altijd achter op World. Ik stel me zo voor dat met EM landen als China en India bedoeld worden en dat er gegokt wordt op een inhaalslag op de Westerse economie, maar tot op heden zie ik dat niet terug in mijn cijfers.
Blauw = NT EM, Oranje = NT World. Verticale lijnen zijn jaren.
EM als categorie heeft iig sinds eind jaren '80 wel een vrij duidelijke long-term outperformance t.o.v. ontwikkelde landen (die grafiek is overal boven 0, wat aangeeft dat EM eigenlijk altijd Developed Market outperformed, historisch = sinds 1988).
[ Voor 41% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-08-2021 16:56 ]
Tijdsbesef is bij EM (of eigenlijk elke index) ook belangrijk. Als je kijkt naar de selectie die MSCI aanhoudt dan was dat bij de vaststelling in 1988 een set van 10 landen met een weging van 0.9% in de MSCI ACWI Index. Tegenwoordig zijn dat 27 landen met een weging van 12% in de MSCI ACWI Index.
[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 23-08-2021 17:05 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb zojuist besloten om Small Cap voorlopig maar te laten zitten, ik ga verder met alleen World (85%) en EM (15%).Paprika schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Ik had het ook gelezen. Mocht je een plek vinden, het liefst een waarbij de verhouding moeite in balans is, deel die vooral ook!
Ik heb al enige tijd en Google Sheet met daarin van diverse fondsen de marktverdeling volgens morningstar:
VWRL (World) IWDA (World) IEMA (EM) IMAE (Europe) TGET (World) NT World NT EM NT Smallcap NT (Europe)
Deze geeft ook de effectieve verdeling volgens een gekozen verdeling.
Vervolgens speel ik een beetje met de verdeling om te spreiden over 3 aanbieders (iShares, Vanguard, NT) en markten:
50.0 Amerika
31.0 Europa
8.0 Azie ontwikkeld
11.0 Azie emerging
90.0 Largecap (smallcap)
10.0 Emerging
Vervolgens heb ik een tweede sheet voor het bijkopen: bevat actuele beleggingswaarde per positie, geef voor nieuwe inleg aan welk bedrag en mogelijke ETFs/fondsen (verschilt per broker, 3(+1) stuks) en krijg als uitkomst aankoopbedrag per fonds bij broker.
VWRL (World) IWDA (World) IEMA (EM) IMAE (Europe) TGET (World) NT World NT EM NT Smallcap NT (Europe)
Deze geeft ook de effectieve verdeling volgens een gekozen verdeling.
Vervolgens speel ik een beetje met de verdeling om te spreiden over 3 aanbieders (iShares, Vanguard, NT) en markten:
50.0 Amerika
31.0 Europa
8.0 Azie ontwikkeld
11.0 Azie emerging
90.0 Largecap (smallcap)
10.0 Emerging
Vervolgens heb ik een tweede sheet voor het bijkopen: bevat actuele beleggingswaarde per positie, geef voor nieuwe inleg aan welk bedrag en mogelijke ETFs/fondsen (verschilt per broker, 3(+1) stuks) en krijg als uitkomst aankoopbedrag per fonds bij broker.
Interessante beslissing, ik ben benieuwd hoe dit over een aantal jaar gaat uitpakken voor je.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:49:
[...]
Ik heb zojuist besloten om Small Cap voorlopig maar te laten zitten, ik ga verder met alleen World (85%) en EM (15%).
Zelf houdt ik ze nog wel in mijn portefeuille naast dat het momenteel één van de best presterende fondsen is wil ik niet zomaar van mijn plan wijken. Ik heb ooit weloverwogen deze opgenomen in mijn portefeuille dus om deze nu weer na een jaar van de hand te doen heeft weinig met buy and hold te maken, we gaan het ritje voorlopig even uitzitten
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij