Misschien de beurs waarop het wordt verhandeld(?)AquaPlanning schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:25:
Beginnersvraag, ik wil een aandeel kopen, maar kom het fonds twee keer tegen bij DeGiro. Als HVT en als HVT^A. Koers is vrijwel gelijk. Waar zit het verschil in?
Vraagje aan de mensen die Interactive Brokers gebruiken.
Als je ETF's wilt kopen, hoe zit dat met trading permissions, valt dit gewoon onder "stocks"? Want ik zie ETF's niet apart staan bij de "assets" maar in de lijst van exchanges staan de stocks/ETF's wel apart .
Als je ETF's wilt kopen, hoe zit dat met trading permissions, valt dit gewoon onder "stocks"? Want ik zie ETF's niet apart staan bij de "assets" maar in de lijst van exchanges staan de stocks/ETF's wel apart .
Het is beide het zelfde bedrijf en ook de beurs is gelijk, het verschil tussen HVT en HVT.A staat aangegeven op de pagina's van Havertys zelf: https://www.havertys.com/furniture/stock-informationAquaPlanning schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:25:
Beginnersvraag, ik wil een aandeel kopen, maar kom het fonds twee keer tegen bij DeGiro. Als HVT en als HVT^A. Koers is vrijwel gelijk. Waar zit het verschil in?
Wat exact het verschil is tussen de twee classes is waarschijnlijk het stemrecht. Er is daar echter geen standaard voor (vroeger hadden voornamelijk de A klasse meer stemrecht, maar er zijn ook bedrijven die dat juist andersom deden). Dat zal je terug moeten vinden in de informatie die het bedrijf uitgeeft. Ook het dividend wordt voor beiden anders vastgesteld.On August 28, 1998, the Company’s two classes of common stock began trading on The New York Stock Exchange (NYSE) The trading symbol for the Common Stock is HVT and for Class A Common Stock is HVT.A. Prior to trading on the NYSE, the Company’s stock was listed on NASDAQ under the symbols HAVT and HAVTA.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ter info mbt HVT vs HVT.A
Common Stock has a preferential dividend rate of at least 105% of the dividend paid on Class A Common Stock. Class A Common Stock has greater voting rights which include: voting as a separate class for the election of 75% of the total number of directors and on all other matters subject to shareholder vote, each share of Class A Common Stock has ten votes and votes with the Common Stock as a single class. Class A Common Stock is convertible at the holder’s option at any time into Common Stock on a 1-for-1 basis; Common Stock is not convertible into Class A Common Stock.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb VWRL gekocht via ING. Aangezien deze volgens ING in Amsterdam genoteerd staat, dacht ik dat hij op werkdagen van 9:00 - 17:00 verhandeld wordt.
Echter fluctueert de koers ook buiten deze tijden. Hoe zit het nu precies?
Kan ik VWRL 24/7 kopen en verkopen? Fluctueert de koers 24/7?
Ik snap ff niet hoe het precies zit. Wie kan helpen?
Echter fluctueert de koers ook buiten deze tijden. Hoe zit het nu precies?
Kan ik VWRL 24/7 kopen en verkopen? Fluctueert de koers 24/7?
Ik snap ff niet hoe het precies zit. Wie kan helpen?
Euronext Amsterdam is open van 9:00 tot 17:30. VWRL wordt ook op andere beurzen verhandeld, die gezamenlijk open zijn van 8:00 tot 22:00. Inderdaad alleen op werkdagen.
Hoe het precies bij ING zit weet ik niet. Het zou ook nog kunnen dat je wel de koersen ziet, maar alleen op de primaire beurs kan handelen.
Hoe het precies bij ING zit weet ik niet. Het zou ook nog kunnen dat je wel de koersen ziet, maar alleen op de primaire beurs kan handelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 14-08-2021 13:07 ]
Stocks volgens mij inderdaad. Als je VTI/VXUS wilt moet je wel options permissions hebben.Rakward schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:02:
Vraagje aan de mensen die Interactive Brokers gebruiken.
Hier een tevreden Sharesight gebruiker.ColdStone schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Heb het zelf niet verspreid, maar voor zover ik kan zien wel, je kan het per ticker per beurs aangeven, zojuist even getest en SP500 ETF van NYSE toegevoegd en dat ging prima (alleen hij rekent het in mijn geval wel om naar euro (geen idee of dat een setting is)
enige nadeel is dat hij niet alla minute de koersen update en dat ik (destijds) Xetra niet kon vinden, ik pak dus voor de grote lijnen .FRA
full disclosure: ik gebruik het niet heel actief, puur maandelijks bijwerkend een beetje speels voor de grafieken en overzichten.
Ik maak sinds een paar jaar gebruik van Sharesight (betaald account) en ben er erg tevreden over. Eerder ook Portfolio-Performance geprobeerd, en Google Sheets i.c.m. Googlefinance. PP vond ik destijds te ingewikkeld en Googlefinance geeft de laatste tijd steeds meer problemen. Er gebeuren te vaak zaken waardoor ik handmatig moet gaan klussen in Googlesheets. Het aantal keer dat een tickersymbol in Googlefinance niet meer werkt omdat 'er iets is gewijzigd' is bizar. Dus sinds een jaar vertrouw ik volledig op Sharesight.
Sharesight vind ik eenvoudig in het gebruik en het werkt. Het product wordt doorontwikkeld, waarbij ze gebruikers om input vragen. Goede helpdesk ook, alhoewel het een paar uurtjes kan duren voordat je antwoord krijgt, want ze zitten in Nieuw Zeeland.
Wat ik een belangrijk voordeel vind van Sharesight t.o.v. PP en Google is dat dividendbetalingen automatisch worden weergegeven, je hoeft ze alleen goed te keuren. Sinds kort zijn koersen van de belangrijkste beurzen (waaronder Euronext) met 20 minuten vertraging beschikbaar. Je account kent een basisvaluta, waar alles naar teruggerekend wordt. Ik vind dat prettig, geeft direct weer welk effect veranderende wisselkoersen op je portfolio hebben. Er is een multicurrency rapportage, maar alleen in het duurste priceplan (die ik niet heb).
Belangrijkste nadeel van Sharesight: geen automatische koppeling met NL brokers. Er is sinds kort wel een koppeling voor Interactive Brokers beschikbaar. Ik heb daar geen ervaring mee. Er is wel een goede importmogelijkheid, maar als je niet veel handelt is handmatig inkloppen ook prima te doen.
Hoe gaan jullie om met opties in de administratie zoals bijvoorbeeld Portfolio Performance of willekeurige spreadsheet?
Stel ik verkoop een call optie en deze wordt uitgeoefend. Dan noteer ik dat in mijn administratie als een verkoop met een prijs van de strike + premie. Maar schrijf je het dan op onder de datum van het moment van uitoefenen of op de datum van schrijven van deze call?
Als je het op de datum van uitoefenen noteert dan staat deze verkoop prijs in je administratie alsof je het onder de marktprijs hebt verkocht. Echter is dat niet de emotie die ik had toen ik de call schreef, toen vond ik het helemaal prima om de stukken te moeten leveren voor die prijs.
Als je het zou noteren op de datum van schrijven van de call optie kan het zo zijn dat je een transactie (ver) in het verleden moet toevoegen.
Zelfde vraag natuurlijk voor het schrijven van een put. En wat doe je dan weer met de premie die je hebt ontvangen waarvan de optie niet is uitgeoefend. Ik schuif deze momenteel door tot het moment een optie op dat aandeel wel wordt uitgeoefend. Maarja dat gaat niet voor aandelen waar je niet meer bij terug komt.
Het maakt uiteindelijk totaal niet uit voor je uiteindelijk rendement, maar als je naar bijvoorbeeld XIRR kijkt weer wel.
Stel ik verkoop een call optie en deze wordt uitgeoefend. Dan noteer ik dat in mijn administratie als een verkoop met een prijs van de strike + premie. Maar schrijf je het dan op onder de datum van het moment van uitoefenen of op de datum van schrijven van deze call?
Als je het op de datum van uitoefenen noteert dan staat deze verkoop prijs in je administratie alsof je het onder de marktprijs hebt verkocht. Echter is dat niet de emotie die ik had toen ik de call schreef, toen vond ik het helemaal prima om de stukken te moeten leveren voor die prijs.
Als je het zou noteren op de datum van schrijven van de call optie kan het zo zijn dat je een transactie (ver) in het verleden moet toevoegen.
Zelfde vraag natuurlijk voor het schrijven van een put. En wat doe je dan weer met de premie die je hebt ontvangen waarvan de optie niet is uitgeoefend. Ik schuif deze momenteel door tot het moment een optie op dat aandeel wel wordt uitgeoefend. Maarja dat gaat niet voor aandelen waar je niet meer bij terug komt.
Het maakt uiteindelijk totaal niet uit voor je uiteindelijk rendement, maar als je naar bijvoorbeeld XIRR kijkt weer wel.
Waarom niet gewoon de daadwerkelijke transacties bijhouden?The_FrankO schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:22:
Hoe gaan jullie om met opties in de administratie zoals bijvoorbeeld Portfolio Performance of willekeurige spreadsheet?
Je verkoopt/koopt een contract en dat registreer je op dat moment, en als je de aandelen verkoopt/koopt registreer je dat op dat moment...
Een optiecontract geeft je rechten/verplichtingen maar de transacties zijn gewoon apart te boekhouden.
Ctrl+k
Je noemt XIRR - dan heb je het over de positie en niet heel het portfolio? Dat ga je met opties niet juist krijgen. Portfolio Performance kan niet goed overweg met geschreven opties, short posities, rollovers, en samengestelde posities. Je kan ze wel invoeren maar het werkt niet geweldig en de per-positie cijfers kan je het beste negeren.
Zelf voer ik een uitoefening in als een (ver)koop van het onderliggende aandeel op de slotkoers, en een (ver)koop van de optie op een prijs waarmee het totaalbedrag klopt.
Zelf voer ik een uitoefening in als een (ver)koop van het onderliggende aandeel op de slotkoers, en een (ver)koop van de optie op een prijs waarmee het totaalbedrag klopt.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 14-08-2021 16:31 ]
Hoe weet je dat VWRL van 8:00 tot 22:00 verhandeld wordt? Waar kan ik dit soort info zelf opzoeken?Zr40 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:02:
Euronext Amsterdam is open van 9:00 tot 17:30. VWRL wordt ook op andere beurzen verhandeld, die gezamenlijk open zijn van 8:00 tot 22:00. Inderdaad alleen op werkdagen.
Dit zag ik bij mijn broker, IB. In de applicatie is dit snel op te zoeken, maar ze hebben ook een openbare website met deze gegevens.jeroeningen schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:38:
[...]
Hoe weet je dat VWRL van 8:00 tot 22:00 verhandeld wordt? Waar kan ik dit soort info zelf opzoeken?
Je kan hier zoeken naar effecten. Als je vervolgens doorklikt naar de juiste versie (in dit geval VWRL op AEB in EUR) en daar de details van bekijkt dan kom je hier uit, waar je de beurzen en handelstijden voor dit product kan terugvinden.
Zullen alle aandelen via een uitkoopprocedure alsnog worden opgeëist?ICT Group begin september van de beurs
maandag 09 augustus 2021 22:03
(ABM FN-Dow Jones) ICT Group verdwijnt begin september van de beurs nu het consortium onder leiding van NPM Capital 98,3 procent van de uitstaande aandelen van ICT in handen heeft. Dit meldde NPM maandagavond.
Tijdens een na-aanbiedingsperiode van het bod, die maandag om 17:40 uur afliep, werden 1.983.770 aandelen aangeboden, oftewel 20,5 procent. NPM wil via buy-out procedures het resterende deel overnemen.
Het bedrijf, dat zijn bod in juli verhoogde tot 14,90 euro per aandeel inclusief dividend, heeft nu ruim 9,5 miljoen aandelen ICT Group in bezit.
De laatste handelsdag van ICT is op 3 september en vanaf 6 september zullen de aandelen niet langer op de beurs verhandeld worden.
Ik heb mijn aandelen niet aangeboden en zou graag de verkoopkosten besparen als ze automatisch op 3 september worden uitgekocht.
Wat een bagger systeem dat platform van DeGiro.
Ik had 3 orders aangemaakt vanochtend...probeer ik ze voor de beurstijd te annuleren lukte me 1tje te annuleren.
De andere 2 lukte me niet...opnieuw ingelogd...via mobiel als website geprobeerd lukte me niet.
Ik had 3 orders aangemaakt vanochtend...probeer ik ze voor de beurstijd te annuleren lukte me 1tje te annuleren.
De andere 2 lukte me niet...opnieuw ingelogd...via mobiel als website geprobeerd lukte me niet.
Voor mij was reden om toch PP te gebruiken omdat fondsen zoals NT (en waarschijnlijk ook BND) niet beschikbaar zijn in Sharesight. Is dat nog steeds het geval?LevelBoss schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:50:
[...]
Hier een tevreden Sharesight gebruiker.
[…]
Belangrijkste nadeel van Sharesight: geen automatische koppeling met NL brokers. Er is sinds kort wel een koppeling voor Interactive Brokers beschikbaar. Ik heb daar geen ervaring mee. Er is wel een goede importmogelijkheid, maar als je niet veel handelt is handmatig inkloppen ook prima te doen.
Vraag aan DeGiro mensen.
In je portefeuille kan je onderaan zien dat je dividenden krijgt.
Ik heb toevallig van meerdere organisaties waarvan vandaag de ex-div date is.
Maar ze staan er niet allemaal bij.
Is het zo dat het soms een dag na de ex-div date te zien is? In andere worden je moet het ook op de ex-div date de aandelen behouden? Totdat je ze ziet in je brokeraccount.
Is het zo dat het soms een dag na de ex-div date te zien is? In andere worden je moet het ook op de ex-div date de aandelen behouden? Totdat je ze ziet in je brokeraccount.
Als ik mij niet vergis is de record date een dag later en is dat hetgene wat wordt gecommuniceerd.
Ik weet niet op welk exact moment de snapshot met huidige eigenaren plaatsvind. Dacht aan het begin van de ex div dag maar ik gok er ook nooit op.
Ik weet niet op welk exact moment de snapshot met huidige eigenaren plaatsvind. Dacht aan het begin van de ex div dag maar ik gok er ook nooit op.
Maar je hebt wel de laagste kosten, op papier dan. Dit soort fratsen zijn voor mij een reden om niet met ze in zee te gaan.ThaddeusX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:32:
Wat een bagger systeem dat platform van DeGiro.
Ctrl+k
Na de opening van de beurs nadat de beurs gesloten is op de record date.ThaddeusX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:07:
Vraag aan DeGiro mensen.
Dus record date is vandaag, dan morgen om 09:00 voor Nederlandse stocks en 15:30 voor de Amerikaanse. En dan nog kan het iets langer duren aangezien het updaten niet direct zal gebeuren.
Meestal is de record date een werkdag later dan de ex-date, maar niet altijd zo.
2 maanden terug moest ik bij DeGiro o.a. W8ben formulieren invullen. Echter ik moest na 2 maanden opnieuw deze formulieren invullen. Vaag.....
Is het trouwens een heel gedoe om dividendbelasting jaarlijks terug te vragen?
Als particulier word je bij uitkeer in NL vrijgesteld van Dividendbelasting, vaak doet je broker dit gewoon. Buitenlandse dividend mag je ook terugvragen, maar alleen over je box 3 belasting. Dit kan bij je aangifte. Overigens kan je max 15% terugvragen, maar dat is vaak ook het tarief van bijv. Amerika als je het formulier vh belastingverdrag invult.ThaddeusX schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:05:
Is het trouwens een heel gedoe om dividendbelasting jaarlijks terug te vragen?
[ Voor 14% gewijzigd door Fedde op 17-08-2021 07:39 ]
Daar lijkt het wel op. De kopers hebben ruim 98% in handen, dus dat gaat ze wel lukken.remcoboy1479 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:08:
Zullen alle aandelen via een uitkoopprocedure alsnog worden opgeëist?
Of dat 3 september al rond is weet ik niet. Dat lijkt me optimistisch.Ik heb mijn aandelen niet aangeboden en zou graag de verkoopkosten besparen als ze automatisch op 3 september worden uitgekocht.
Als je pech hebt kan dat nog wel een tijd duren. Zo'n uitkoopprocedure loopt via de rechtbank. Er staat geen timeline in de prospectus ( https://www.afm.nl/en/pro...isters/openbare-biedingen ) behalve dan dat ze het zo snel mogeljik willen afhandelen.eamelink schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:26:
[...]
Daar lijkt het wel op. De kopers hebben ruim 98% in handen, dus dat gaat ze wel lukken.
[...]
Of dat 3 september al rond is weet ik niet. Dat lijkt me optimistisch.
Overigens lijkt me dit nou typisch iets dat je moet uitzoeken voor je besluit je aandelen niet aan te melden. Wat hoopte je te bereiken door niet aan te melden? In juli was al duidelijk dat NPM het bod gestand deed. Tenzij je zelf wil gaan procederen in de rechtbank is er dan niet heel veel meer te winnen door je aandelen niet alsnog aan te melden in de 'post-acceptance period'. Je moet nu veel langer wachten op je geld of een illiquide positie verkopen.
[ Voor 19% gewijzigd door writser op 17-08-2021 14:51 ]
Onvoorstelbaar!
Klopt, instrumenten die buiten de beurs worden verhandeld zijn alleen als 'custom investment' toe te voegen.vanardenne schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:56:
[...]
Voor mij was reden om toch PP te gebruiken omdat fondsen zoals NT (en waarschijnlijk ook BND) niet beschikbaar zijn in Sharesight. Is dat nog steeds het geval?
Dus op de reguliere beurzen verhandelbare ETF's staan er wel in, maar NT, fondsen van BND maar ook bv crypto's of crowdfunding-achtige zaken zal je als custom investment toe moeten voegen. Je zult dan ook periodiek een cvs-je met historische prijsinformatie moeten importeren om de performance door Sharesight mee te laten nemen.
Denk dat dit in PP eleganter is opgelost met het importeren van databronnen. Aan de andere kant vind ik dat ook wel weer riskant, vertrouwen op externe databronnen die hun formaat iedere week kunnen wijzigen.
Heeft iemand een werkende config om een CSVtje van deGiro te importeren in PortfolioPerformance?
Ik heb mijn taal al op engels gezet bij degiro maar ik krijg nog steeds een NL CSV te zien. ik kan best even opzoeken hoe het werkt en de parsing aanpassen, maar het lijkt me dat ik hier niet de enige mee ben. Toch?
Mijn dumpje maak ik door naar het transactieoverzicht te gaan, daar een lange termijn te selecteren en export -> csv te doen.
Ik heb mijn taal al op engels gezet bij degiro maar ik krijg nog steeds een NL CSV te zien. ik kan best even opzoeken hoe het werkt en de parsing aanpassen, maar het lijkt me dat ik hier niet de enige mee ben. Toch?
Mijn dumpje maak ik door naar het transactieoverzicht te gaan, daar een lange termijn te selecteren en export -> csv te doen.
NPM was ook nog eens niet afhankelijk van 95%; ze hadden al bekend gemaakt desnoods met een activa passiva transactie de bezittingen en activiteiten over te hevelen, waardoor bestaande aandeelhouders een aandeel zouden houden in een onderneming zonder activiteiten, die zichzelf dan zou opheffen… levert hetzelfde op maar het duurt langer.writser schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:46:
Overigens lijkt me dit nou typisch iets dat je moet uitzoeken voor je besluit je aandelen niet aan te melden. Wat hoopte je te bereiken door niet aan te melden? In juli was al duidelijk dat NPM het bod gestand deed. Tenzij je zelf wil gaan procederen in de rechtbank is er dan niet heel veel meer te winnen door je aandelen niet alsnog aan te melden in de 'post-acceptance period'. Je moet nu veel langer wachten op je geld of een illiquide positie verkopen.
Nadat de meeste een jaar thuis hebben moeten werken en consumeren zullen met name de bedrijven die deze diensten aanbieden gegroeid zijn. Toevallig genoeg is deze sector ruimschoots oververtegenwoordigd in de S&P500.Pistachenootje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:41:
Een goed argument voor spreiding imo.
[Afbeelding]
De Chinese aandelenmarkt krijgt er flink van langs de afgelopen weken vanwege de regulator scrutiny, vandaag weer. Ik heb al een kleine positie van een aandeel, maar het nodigt wel uit om op een bepaald moment bij te kopen.
Ja het blijft een risico-markt met de Communistische Partij daar, en via US markets blijft de delisting vraag spelen, maar aan de andere kant is China echt een groeimarkt met veel potentie. Daarnaast blijft het moeilijk te geloven dat ze echt hun dominante spelers om zeep willen helpen.
Wat mij er primair van weerhoudt om meer bij te kopen is dat het volgens mij nog wel een stuk lager kan, en ik sowieso wel het gevoel heb dat de markt zijn top heeft bereikt, zeker met een golf verlate faillissementen die ik verwacht zodra de COVID-maatregelen worden losgelaten. Dit is echter koffiedik-kijken.
Al ga ik er vanuit dat niemand een glazen bol heeft, ben ik wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ja het blijft een risico-markt met de Communistische Partij daar, en via US markets blijft de delisting vraag spelen, maar aan de andere kant is China echt een groeimarkt met veel potentie. Daarnaast blijft het moeilijk te geloven dat ze echt hun dominante spelers om zeep willen helpen.
Wat mij er primair van weerhoudt om meer bij te kopen is dat het volgens mij nog wel een stuk lager kan, en ik sowieso wel het gevoel heb dat de markt zijn top heeft bereikt, zeker met een golf verlate faillissementen die ik verwacht zodra de COVID-maatregelen worden losgelaten. Dit is echter koffiedik-kijken.
Al ga ik er vanuit dat niemand een glazen bol heeft, ben ik wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ik denk dat dit wat mooie koopmomenten oplevert. Het geeft een hoop onzekerheid en dat geeft recht aan de huidige correctie, maar ik vind wel dat de correctie op dit moment wel heel zwaar is. Je ziet dit nu ook terug bij Prosus (Tencent), wat mogelijk ook voor sommigen een mooi koopmoment is.
Is wel langere termijn, maar ik denk zelf wel dat dit met 2-3 jaar wat stabiliseert (angst is er uit) en op lange termijn geloof ik wel dat China haar bedrijven internationaal wilt laten groeien.
Is wel langere termijn, maar ik denk zelf wel dat dit met 2-3 jaar wat stabiliseert (angst is er uit) en op lange termijn geloof ik wel dat China haar bedrijven internationaal wilt laten groeien.
Wat voor China lange termijn is, is voor jou misschien 'nooit'.Fedde schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:51:
Ik denk dat dit wat mooie koopmomenten oplevert. Het geeft een hoop onzekerheid en dat geeft recht aan de huidige correctie, maar ik vind wel dat de correctie op dit moment wel heel zwaar is. Je ziet dit nu ook terug bij Prosus (Tencent), wat mogelijk ook voor sommigen een mooi koopmoment is.
De Chinese overheid denkt met een veel langere (en bredere) horizon dan wat we gewend zijn in de US en EU.
Het kan zomaar zijn dat Alibaba, Baidu, Tencent etc. meedeinen (of actief ingezet worden) in de geopolitieke & economische strijd door China. Het maakt de overheid daar echt niet zoveel uit of dat nu 5, 10 of 25 jaar duurt, als ze maar een winnende strategie hebben op het eind.
Ctrl+k
Zeker mee eens dat China geen haast heeft en het op de lange horizon duwt. Ik denk ook niet dat we al op het laagste punt zijn, maar denk wel dat dit kansen biedt. Je punt dat de bedrijven in een mogelijke politieke strijd ingezet worden, ik verwacht dit eigenlijk wel zeker.
Maar China is ook hard bezig met het verbeteren van de middenklasse en daardoor het gat tussen arm en rijk te verkleinen. Dus ik geloof ook dat, zeker met een inwonersaantal van boven de 1 miljard, puur de markt in China al een interessante investering kan zijn.
Maar China is ook hard bezig met het verbeteren van de middenklasse en daardoor het gat tussen arm en rijk te verkleinen. Dus ik geloof ook dat, zeker met een inwonersaantal van boven de 1 miljard, puur de markt in China al een interessante investering kan zijn.
Goed nieuws voor Lotus Bakeries:
https://www.retaildetail....s-nog-lang-niet-ten-einde
https://www.analist.nl/be...ende-omzet-lotus-bakeries
Gevolg: aandeel stijgt met € 520,- vandaag
[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 17-08-2021 19:40 ]
Het zijn van die aandelen waar ik zelf de (financiële)slagkracht voor heb gemist, fundamenteel ijzersterk bedrijf en interessant. Lekker op mijn wenslijst gezet samen met Dieteren. Helaas gaan ze al door het dak voordat ik het geld en moment had om ze toe te voegen. Achteraf kan beleggen makkelijk zijnphantom09 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:35:
Goed nieuws voor Lotus Bakeries:
Lotus is zeker een heel mooi en sterk bedrijf. Maar toch is het mijn ding niet, voeding/snoep zegt mij niet zoveel.
Ik heb maar 1 individueel aandeel en dat is Elia op de beurs van Brussel. Ik heb nu eenmaal een sterke jobgerelateerde interesse in elektriciteitsnetten
De eerste jaarhelft wat aan het slabakken maar de laatste weken gaat weer beter.
Mijn iwda/vwce zit nu ook al op +20% ytd. Veel meer valt er niet te wensen denk ik dan.
Ik heb maar 1 individueel aandeel en dat is Elia op de beurs van Brussel. Ik heb nu eenmaal een sterke jobgerelateerde interesse in elektriciteitsnetten
De eerste jaarhelft wat aan het slabakken maar de laatste weken gaat weer beter.
Mijn iwda/vwce zit nu ook al op +20% ytd. Veel meer valt er niet te wensen denk ik dan.
Ja de koersprijs van Lotus is erg hoog geworden. Ik hem het ooit voor rond de 2700 gekochttuinïnen schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:40:
[...]
Het zijn van die aandelen waar ik zelf de (financiële)slagkracht voor heb gemist, fundamenteel ijzersterk bedrijf en interessant. Lekker op mijn wenslijst gezet samen met Dieteren. Helaas gaan ze al door het dak voordat ik het geld en moment had om ze toe te voegen. Achteraf kan beleggen makkelijk zijn
Zou het nog wel kunnen kopen, maar dat zou op margin moeten gebeuren.
Ik begrijp niets van die hoge waardering van lotus. Ik vind het een mooi bedrijf, maar die koers winst verhouding is waanzinnig. Het is niet dat het een amazon is ofzo.
Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld TKH die ook cijfers presenteerden dan vind ik dat een redelijker (alhoewel ook al hoog ) gewaardeerd bedrijf. Vergelijkbare winst, nog niet half de waardering.
Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld TKH die ook cijfers presenteerden dan vind ik dat een redelijker (alhoewel ook al hoog ) gewaardeerd bedrijf. Vergelijkbare winst, nog niet half de waardering.
Overigens moet er niet gehoopt worden op een stock-split om het haalbaarder te maken om een positie in Lotus op te bouwen:
Maar ze willen wel meer buitenlandse investeerders binnenhalen:Lotus Bakeries bereikte na de knalcijfers een nieuwe recordkoers van 5.500 euro. Om het nominaal almaar duurdere aandeel toegankelijker te maken, dromen kleine beleggers al langer luidop van een aandelensplitsing. Maar ook deze keer is Lotus formeel: 'Een stock split wordt niet bekeken.'
https://www.tijd.be/markt...20-zitje-na/10326418.htmlDoor buitenlands kapitaal aan boord te halen, wil Lotus de omloopsnelheid of velocity van zijn aandeel verhogen. Dat geeft de verhouding weer van het aantal verhandelde tot het totaal aantal beschikbare aandelen. Daarmee maakt het impliciet de ambitie kenbaar om toe te treden tot de Bel20, want velocity behoort tot de Bel20-criteria voor een toegangsticket.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Beginnersvraagje: gisteren mijn allereerste order ingeschoten bij Rabobank Zelf Beleggen in NT World. In de Fondsselector zie ik dat de cut off time 08:30 is. Ik heb begrepen dat de NT World 1x per dag verhandeld wordt. Hoe werkt die cut off time dan? Als de order vóór 08:30 uur vanochtend ingeschoten is, gaat hij dan vandaag verwerkt worden? Kan ik ook ergens zien op welk tijdstip de orders geplaatst gaan worden?
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
Er zitten altijd een paar dagen tussen order en aankoop. Ik heb de 1e van de maand een automatisch aankooporder. De order van deze maand stond op 1 augustus, de 5e is deze pas verwerkt. Exacte tijdstip zou je vast wel ergens kunnen zien, ik zit er in voor de lange termijn dus dit lijkt me niet zo interessant.Vetifuro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:39:
Beginnersvraagje: gisteren mijn allereerste order ingeschoten bij Rabobank Zelf Beleggen in NT World. In de Fondsselector zie ik dat de cut off time 08:30 is. Ik heb begrepen dat de NT World 1x per dag verhandeld wordt. Hoe werkt die cut off time dan? Als de order vóór 08:30 uur vanochtend ingeschoten is, gaat hij dan vandaag verwerkt worden? Kan ik ook ergens zien op welk tijdstip de orders geplaatst gaan worden?
Edit:
Als de order is verwerkt kun je bij mutaties de transactietijd vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Voggy op 18-08-2021 09:57 ]
Ik heb geen idee hoe jouw broker omgeving eruit ziet maar ik kan me voorstellen dat je dit niet in kunt zien bij Rabobank.Vetifuro schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:39:
De cut off time is van de Rabobank zelf, zij hebben ook tijd nodig om de orders te verwerken en door te zetten naar het specifieke handelsplatform (Euroclear Fund settle). De Northern Trust fondsen zelf hebben eigen specifieke handelstijden, deze kun je terugvinden in de factsheet* van de betreffende fondsen, zie kolom rechts.
Bij een beleggingsfonds koop je een participatie en geen aandeel zoals bij een ETF, de wijze van aankopen is dus wezenlijk anders. Voor tijdstip x moeten orders die willen verkopen en aankopen binnen zijn en vervolgens wordt de nieuwe koers vastgesteld. Hier zit vrijwel altijd een dag tussen, dit betekent dat als je vandaag een order plaats, deze morgen behandelt wordt en waarschijnlijk einde van de dag dan wel de opvolgende dag is verwerkt in je overzicht.
*Factsheet NT World: https://cdn.northerntrust...nd-nlfw-sha-eur-re-nl.pdf
Om verwachtingen van beginners te managen zou ik zeggen dat NT orders binnen een week worden uitgevoerd.
Dank voor de reactie. Hier is het ook de bedoeling om voor de lange termijn iedere maand automagisch aan te kopen, maar aangezien het de eerste keer is (oeh, spannendVoggy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:55:
[...]
Er zitten altijd een paar dagen tussen order en aankoop. Ik heb de 1e van de maand een automatisch aankooporder. De order van deze maand stond op 1 augustus, de 5e is deze pas verwerkt. Exacte tijdstip zou je vast wel ergens kunnen zien, ik zit er in voor de lange termijn dus dit lijkt me niet zo interessant.
Edit:
Als de order is verwerkt kun je bij mutaties de transactietijd vinden.
Bedankt voor de informatie, de Factsheet was me inderdaad wel bekend. Daar staat op dat ie om 13:00 uur NL tijd verhandeld wordt. Even zien of dat vanmiddag dan ook iets bij mij veranderdMiki schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:57:
[...]
Ik heb geen idee hoe jouw broker omgeving eruit ziet maar ik kan me voorstellen dat je dit niet in kunt zien bij Rabobank.
De cut off time is van de Rabobank zelf, zij hebben ook tijd nodig om de orders te verwerken en door te zetten naar het specifieke handelsplatform (Euroclear Fund settle). De Northern Trust fondsen zelf hebben eigen specifieke handelstijden, deze kun je terugvinden in de factsheet* van de betreffende fondsen, zie kolom rechts.
Bij een beleggingsfonds koop je een participatie en geen aandeel zoals bij een ETF, de wijze van aankopen is dus wezenlijk anders. Voor tijdstip x moeten orders die willen verkopen en aankopen binnen zijn en vervolgens wordt de nieuwe koers vastgesteld. Hier zit vrijwel altijd een dag tussen, dit betekent dat als je vandaag een order plaats, deze morgen behandelt wordt en waarschijnlijk einde van de dag dan wel de opvolgende dag is verwerkt in je overzicht.
*Factsheet NT World: https://cdn.northerntrust...nd-nlfw-sha-eur-re-nl.pdf
Haha, duidelijkoscar82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:02:
Om verwachtingen van beginners te managen zou ik zeggen dat NT orders binnen een week worden uitgevoerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Vetifuro op 18-08-2021 10:06 ]
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
oscar82 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:02:

Grappige is dat Meesman met dezelfde fondsen voorheen wekelijks inkocht en waarschijnlijk nu nog steeds doet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
@Jebus4life over Lockheed, dat komt doordat Nederland en Belgie anders omgaan met de uitwerking van het verdrag over clustermunitie. NL heeft strakkere regels dan BE, zo mag je als natuurlijk persoon best aandelen Lockheed bezitten (maar mag geen enkele financiele partij in NL enige transactie daarin uitvoeren - strict gecontroleerd door de AFM).
https://www.afm.nl/en/pro...uik/clustermunitie-mm-int
https://www.afm.nl/en/pro...uik/clustermunitie-mm-int
Verwijderd
In accordance with Section 21a of the Market Abuse Decree under the Financial Supervision Act, a financial enterprise with registered office in the Netherlands must adopt effective measures to prevent it from:
a) conducting or commissioning transactions for the purpose of acquiring or offering a financial instrument that has been issued by a company that produces, sells or distributes cluster munitions, or critical components of them;
b) granting loans to a company as referred to in paragraph a;
c) acquiring shares in the capital of a company as referred to in paragraph a that are not freely tradable.
Mag je nu wel of niet vrij verhandelbare aandelen kopen.
Volgens c) wel zo je zeggen, maar vallen aandelen niet onder financial instrument ? (a)
a) conducting or commissioning transactions for the purpose of acquiring or offering a financial instrument that has been issued by a company that produces, sells or distributes cluster munitions, or critical components of them;
b) granting loans to a company as referred to in paragraph a;
c) acquiring shares in the capital of a company as referred to in paragraph a that are not freely tradable.
Mag je nu wel of niet vrij verhandelbare aandelen kopen.
Volgens c) wel zo je zeggen, maar vallen aandelen niet onder financial instrument ? (a)
@Jebus4life Hoe kom je aan die yield voor Ageas? Als ik erop google, dan is de yield rond de 0,4%.
@Verwijderd als natuurlijk persoon wel, alleen zal je geen broker, bank, andere instelling vinden binnen NL die jouw gewenste transactie zal/mag uitvoeren
dat kan dus wel bij een broker die niet in NL opereert en niet onder AFM toezicht valt. Maar je wilt juist wel dat jouw gekozen broker onder dat toezicht valt (of ten minste in de meeste gevallen wel).
Verder zou het natuurlijk het makkelijkste zijn dat Lockheed stopt met haar producten die gerelateerd zijn aan clustermunitie, maar dat is een andere discussieVoor wie geldt het verbod?
Het verbod geldt voor in Nederland gevestigde financiële ondernemingen. Dit zijn banken, beheerders, beleggingsinstellingen, beleggingsondernemingen, financiële ondernemingen, pensioenfondsen en verzekeraars. Ook bijkantoren en verbonden agenten van deze ondernemingen in het buitenland vallen hieronder als de bedrijfsvoering van deze kantoren vanuit Nederland wordt gevoerd. Clearinginstellingen, natuurlijke personen, buitenlandse dochterondernemingen en andere rechtspersonen dan financiële ondernemingen vallen buiten het verbod.
[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-08-2021 16:03 ]
Ageas gaat momenteel 43,50-44€ ongeveer. Dividend was €2,65 in 2020 & 2019thamac schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:40:
@Jebus4life Hoe kom je aan die yield voor Ageas? Als ik erop google, dan is de yield rond de 0,4%.
Nu je het zegt, ik zie inderdaad dat google aangeeft dat de yield zeer laag is met die 0,4% Ik kan niet verklaren hoe dat zit als ik eerlijk ben.
Hun dividendpolicy zelf
Gezien hun verklaringen het dividend verder te willen optrekken de komende jaren verwacht ik ook niet direct een daling van het dividend voor 2021 (al kan het door de zware overstromingen natuurlijk wel).Ageas is van plan een jaarlijks dividend in contanten uit te betalen op basis van de groepswinst. Ageas streeft naar een pay-out ratio van ten minste 50% van het nettoresultaat van de Groep. Het exacte niveau zal afhangen van de omstandigheden die dan gelden, in het bijzonder de status van groeiplannen en de beschikbare middelen om deze te kunnen financieren. Dit beleid zal aandeelhouders de kans geven volledig te profiteren van de kasstroomgenererende activiteiten van Ageas alsook van de waardecreatie in groeimarkten op lange termijn.
Als we dat losjes uitrekenen, minstens 1,5 miljard dividend tot max 1,8 miljard dividend over 3 jaar willen ze dus in die periode zo'n €7,85 tot €9,42 per aandeel uitkeren (€2,61-€3,14 per jaar). In principe nog een klein tikje meer gezien er nog een inkoopprogramma van €150 miljoen aankomt dus er iets minder aandelen in omloop zullen zijn.
No worriesthamac schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:21:
@Jebus4life Ik lees het nu inderdaad ook, excuus voor de 'kort door de bocht google-actie'. Ik had natuurlijk wel even iets verder kunnen kijken dan dat...
[ Voor 30% gewijzigd door Jebus4life op 18-08-2021 16:22 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
@Jebus4life Ik lees het nu inderdaad ook, excuus voor de 'kort door de bocht google-actie'. Ik had natuurlijk wel even iets verder kunnen kijken dan dat...
@Jebus4life En dan VZ, waarom echt spijt? Telecom staat voor investeringen, klopt, maar dat doet RDSA ook, waarom daar dan geen spijt? Ik denk dat VZ een prima positie is om aan te houden, net als T overigens. Het blijft een sector die hard nodig is en blijft in onze (wereld)maatschappij.
Is Telecom niet een gewone commodity waar geen droog brood te verdienen valt? Voor mij persoonlijk is het niets anders dan een waterbedrijf.thamac schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:45:
@Jebus4life En dan VZ, waarom echt spijt? Telecom staat voor investeringen, klopt, maar dat doet RDSA ook, waarom daar dan geen spijt? Ik denk dat VZ een prima positie is om aan te houden, net als T overigens. Het blijft een sector die hard nodig is en blijft in onze (wereld)maatschappij.
Ik werk bij een Telecom (zzp-er). Maar ze kijken echt alleen naar kosten. Het is een vechtmarkt, continu naar concurrenten kijken, prijzen en acties bijstellen...
You're either part of the solution or you're part of the problem
Een waterbedrijf is anders een schoolvoorbeeld van een natuurlijke monopolist. Nergens ter wereld is iemand gek genoeg om een 2e waterleiding naar een woonwijk aan te leggen. Iedereen heeft water nodig en alternatieven zoals het per vrachtwagen aanvoeren zijn bijzonder onpraktisch en duur.poehee schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:09:
[...]
Is Telecom niet een gewone commodity waar geen droog brood te verdienen valt? Voor mij persoonlijk is het niets anders dan een waterbedrijf.
Ik werk bij een Telecom (zzp-er). Maar ze kijken echt alleen naar kosten. Het is een vechtmarkt, continu naar concurrenten kijken, prijzen en acties bijstellen...
Verwijderd
Vreemd, ik kan via IB gewoon een kooporder inleggen voor LMT.Qwerty-273 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:02:
@Verwijderd als natuurlijk persoon wel, alleen zal je geen broker, bank, andere instelling vinden binnen NL die jouw gewenste transactie zal/mag uitvoerendat kan dus wel bij een broker die niet in NL opereert en niet onder AFM toezicht valt. Maar je wilt juist wel dat jouw gekozen broker onder dat toezicht valt (of ten minste in de meeste gevallen wel).
IB is niet gevestigd in Nederland, maar Ierland/Luxemburg/Hongarije (voor EU klanten)Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:29:
[...]
Vreemd, ik kan via IB gewoon een kooporder inleggen voor LMT.
Hoe volgen mensen de announcement dagen van dividenden?
Als ik bijv. 100 bedrijven wil volgen lijkt me dat zeer lastig om dagelijks al hun sites in de gaten te houden.
En niet alle nieuwssites volgen deze specifieke 100 bedrijven dan natuurlijk.
Als ik bijv. 100 bedrijven wil volgen lijkt me dat zeer lastig om dagelijks al hun sites in de gaten te houden.
Niet. Het komt gewoon binnen. Ik besteed er geen speciale aandacht aan.
[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 18-08-2021 22:15 ]
Ik volg dividend news on seeking alpha in mijn RSS feed. Daarin kan je niet filteren op specifieke bedrijven, maar door er een beetje doorheen te scannen zie je de aankondigingen wel.ThaddeusX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:44:
Al ben ik het met zr40 eens dat het eigenlijk compleet onnodig is om te volgen, want het komt toch wel binnen.
Ik gebruik https://divvydiary.com/en/ . Via Portfolio Performance kun je je eigen portfolio hier uploaden, zodat je een kalender krijgt met alleen jouw aandelen/etf's.ThaddeusX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:44:
Iedereen heeft een telefoon nodig, het kleine voordeel dat we hebben is dat het (nog) net geen monopolist is. Maar dat komt omdat we een regulerende overheid hebben...Hielko schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:17:
[...]
Een waterbedrijf is anders een schoolvoorbeeld van een natuurlijke monopolist. Nergens ter wereld is iemand gek genoeg om een 2e waterleiding naar een woonwijk aan te leggen. Iedereen heeft water nodig en alternatieven zoals het per vrachtwagen aanvoeren zijn bijzonder onpraktisch en duur.
Maar het punt wat ik wilde maken, daar ging je aan voorbij: Telecom is geen groeimarkt (meer). Geld verdienen is heel lastig. Excuus voor de foute vergelijking.
[ Voor 12% gewijzigd door poehee op 19-08-2021 09:21 ]
Voor degenen onder ons die NN fondsen in bezit hebben. Vandaag gelezen dat NN het onderdeel NN Investment Partners, dat de NN fondsen beheert, verkocht heeft aan Goldman Sachs.
Dit betekend volgens mij dus ook dat Fitvermogen verkocht wordt aan Goldman Sachs. Ik dacht dat Fitvermogen momenteel is ondergebracht bij NN IP.
Dit betekend volgens mij dus ook dat Fitvermogen verkocht wordt aan Goldman Sachs. Ik dacht dat Fitvermogen momenteel is ondergebracht bij NN IP.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 17% gewijzigd door Panzer_V op 19-08-2021 09:22 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Oh interesting. Ik ben benieuwd naar de eventuele gevolgen...Panzer_V schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:20:
Voor degenen onder ons die NN fondsen in bezit hebben. Vandaag gelezen dat NN het onderdeel NN Investment Partners, dat de NN fondsen beheert, verkocht heeft aan Goldman Sachs.
Hierbij de bron: https://www.nn-group.com/...on-the-sale-of-nn-ip-.htm
[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 19-08-2021 09:25 ]
Je kunt er vanuit gaan dat de NN fondsen samengevoegd zullen gaan worden met Goldman Sachs fondsen.Atomius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:22:
[...]
Oh interesting. Ik ben benieuwd naar de eventuele gevolgen...
Iets soortgelijks zag je ook gebeuren toen de voorganger, ING, de boel onderbracht bij het af te stoten bedrijf NN.
Het is daarbij, aangezien Goldman Sachs een USA bedrijf is, nog maar de vraag of deze fondsen de NL domicilie blijven behouden. Kan mij zo voorstellen dat ze gemigreerd worden naar Ierland.
Kortom....in de gaten blijven houden
[ Voor 22% gewijzigd door Panzer_V op 19-08-2021 09:28 ]
Hm. Ik was juist meer met Fitvermogen gaan doen (ook al doet de website aan alsof hij uit 2005 komt en ze geen MFA ondersteunen).
Misschien dan toch maar weer vertrekken...
Het was echter wel al geruime tijd bekend dat ze te koop stonden en NN er vanaf wilde dus het zou niet als verrassing mogen worden gezien dat het er een keer van zou komen.TMDC schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:32:
Hm. Ik was juist meer met Fitvermogen gaan doen (ook al doet de website aan alsof hij uit 2005 komt en ze geen MFA ondersteunen).
Voor nu zou ik me echter niet direct te veel zorgen maken, de deal is op papier gemaakt, maar dat heeft nog geen effect voor de onderliggende fondsen voorlopig. Let wel dat er een gerede kans bestaat dat met de tijd zoals bij Actiam fondsen gebeurde toen die verkocht werden, er wijzigingen in de fondsen zullen komen. Dus wees alert op berichtgevingen!
Stond inderdaad al sinds april van dit jaar in de etalage. Ik heb nu 95% van mijn geld daar in de bekende fondsen onder gebracht. Is interessant vanwege de lage TER en geen dividendlek (en eindigt daardoor vaak bovenaan op indexfondsenvergelijken.nl).
Mocht Goldman Sachs het echt gaan samenvoegen met eigen fondsen en domicilie veranderen zullen de kosten neem ik aan ook wijzigen en waarschijnlijk ook sprake zijn van een dividendlek..?
Nou ja, wordt eerste helft 2022 vast duidelijk, we houden het in de gaten.
Zie ook: https://fd.nl/ondernemen/...ent-partners-voor-1-6-mrd
En: https://nos.nl/artikel/23...n-zakenbank-goldman-sachs
Wat meer informatie vanuit Goldman Sachs zelf: https://www.goldmansachs....uncement-19-aug-2021.html
Mocht Goldman Sachs het echt gaan samenvoegen met eigen fondsen en domicilie veranderen zullen de kosten neem ik aan ook wijzigen en waarschijnlijk ook sprake zijn van een dividendlek..?
Nou ja, wordt eerste helft 2022 vast duidelijk, we houden het in de gaten.
Zie ook: https://fd.nl/ondernemen/...ent-partners-voor-1-6-mrd
En: https://nos.nl/artikel/23...n-zakenbank-goldman-sachs
Wat meer informatie vanuit Goldman Sachs zelf: https://www.goldmansachs....uncement-19-aug-2021.html
[ Voor 15% gewijzigd door Leaguer op 19-08-2021 10:15 ]
Zo zo, beurs gaat aardig omlaag vandaan. Stappen de meer ervaren beleggers hier dan even uit? Of niks doen. Ik ben dit jaar begonnen met beleggen, stond vorige week nog op 5,8% winst, vandaag 2,4%.
Ik probeer op lange termijn te blijven denken en dit gewoon te negeren, maar toch droevig om winst van 6 maanden op paar dagen te zien wegsmelten.
Ik probeer op lange termijn te blijven denken en dit gewoon te negeren, maar toch droevig om winst van 6 maanden op paar dagen te zien wegsmelten.
Het wordt pas winst bij de datum die je voor jezelf hebt gesteld voor verkoop, tot die tijd is het op z'n best een groei in je vermogen. Verder heeft nu uitstappen met het idee ik koop wel terug een naam: timing de markt. Als jij zeker weet dat ie nog (verder) gaat zakken, jij de bodem weet te voorspellen en dan weer maximaal in gaat kopen: vooral doen. Als je dat niet kunt, vooral niet naar kijken.Rakward schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:41:
Zo zo, beurs gaat aardig omlaag vandaan. Stappen de meer ervaren beleggers hier dan even uit? Of niks doen. Ik ben dit jaar begonnen met beleggen, stond vorige week nog op 5,8% winst, vandaag 2,4%.
Maar goed, het is sowieso belangrijk dat je iedere euro die je erin stopt als verloren kunt beschouwen. Anders ga je nog een zware lange termijn tegemoet, want die paar procent is niets in verhouding tot een echte crash.
Gratis gegarandeerd geld ga je niet op de beurs vinden. Net zoals veel andere assets geldt dat je winstverwachting zit in de verwachting dat iemand anders later, hopelijk ver in de toekomst, meer voor jouw aandelen zal betalen dan je zelf hebt betaald.
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 19-08-2021 10:58 ]
Als je uitstapt, wanneer stap je dan weer in? Als die omhoog gaat? Maar misschien gaat het ook weer zo hard omhoog dat je alsnog duurder terug koopt dan waarvoor je verkocht. Of het gaat even een beetje omhoog en zakt dan weer verder. Bij een rood dagje moet je gewoon lekker blijven zitten en niet naar omkijken. Wat er nu af gaat is voor hetzelfde geld morgen weer terug. Kijk ook naar vorig jaar de corona dip. Even met ogen knipperen en de markt (op wat sectoren na) stond alweer bijna op pre-corona niveau.Rakward schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:41:
Zo zo, beurs gaat aardig omlaag vandaan. Stappen de meer ervaren beleggers hier dan even uit? Of niks doen.
Gewoon niet zo veel op letten en vooral niet elke dag inloggen. Sinds ik bij Rabo in NT beleg (en daarnaast nog wat VWRL bij DeGiro heb staan) interesseert het mij echt veel minder en log ik eens in de zoveel dagen in bij DeGiro en zie ik dat het over het algemeen weer omhoog is gegaan ten opzichte van de vorige keer. En zonder jouw bericht had ik de -€300 ook niet gezien. En grote kans dat het morgen of maandag weer is "weggepoetst".Ik probeer op lange termijn te blijven denken en dit gewoon te negeren, maar toch droevig om winst van 6 maanden op paar dagen te zien wegsmelten.
Nee dat weet ik, ik was eigenlijk begonnen in maar 2020, toen de coronacrash was. Toen ben ik er een jartje van weggebleven, besefte daarna pas dat dat het ideale moment was om te kopen.Paprika schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:51:
[...]
Maar goed, het is sowieso belangrijk dat je iedere euro die je erin stopt als verloren kunt beschouwen. Anders ga je nog een zware lange termijn tegemoet, want die paar procent is niets in verhouding tot een echte crash.
Heb alleen schrik dat de huidige daling een soort voorbode is van een nog grotere crash. Ik kijk teveel youtube ....

Als je toen niet hebt ingezien dat dat "het" moment was om te kopen, dan zou ik vooral nu niet met emotie gaan handelen.Rakward schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:58:
[...]
Nee dat weet ik, ik was eigenlijk begonnen in maar 2020, toen de coronacrash was. Toen ben ik er een jartje van weggebleven, besefte daarna pas dat dat het ideale moment was om te kopen.
Dan heb je hopelijk twee waardevolle lessen gehad. De beste dagen komen na de slechtste dagen en YouTube is net zo goed een bron als Google. Het gaat erom wie je volgt op YouTube, niet wie het doorgeeft luik is. Er zitten zeker een paar pareltjes tussen zoals Dave Lee on Investing, Tom Nash, Chicken Genius Singapore en Stealth Wealth Investing.Rakward schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:58:
[...]
Nee dat weet ik, ik was eigenlijk begonnen in maar 2020, toen de coronacrash was. Toen ben ik er een jartje van weggebleven, besefte daarna pas dat dat het ideale moment was om te kopen.
Heb alleen schrik dat de huidige daling een soort voorbode is van een nog grotere crash. Ik kijk teveel youtube ....
Twee beurswijsheden die ik met je wil delenRakward schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:58:
[...]
'Als je geschoren wordt, moet je stilzitten'
'Aandelen kruipen altijd uit het dal'
Groeimarkt, stabiele markt, krimpende markt, who cares .. Een van de best presterende aandelen over de laatste decennia is Altria (Philip Morris). Niet bepaald een groeimarkt, omzet stijgt amper de afgelopen 20 jaar. En KPN was 20 jaar geleden een groeiaandeel maar het aandeel staat sindsdien nog steeds in de min.poehee schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:19:
[...]
Maar het punt wat ik wilde maken, daar ging je aan voorbij: Telecom is geen groeimarkt (meer). Geld verdienen is heel lastig. Excuus voor de foute vergelijking.
Uiteindelijk draait alles om de waardering waarop je een aandeel koopt t.o.v. jouw inschatting van wat een bedrijf waard is. En in die inschatting neem je mee in welke markt een bedrijf opereert. "There are no bad assets, just bad prices".
Onvoorstelbaar!
Verkopen? Bijkopen bedoel je! Dit soort dips zie je elke zoveel weken wel voorbij kopen waarna het 1 week later weer hoger staat. Als je wilt timen voor je maandelijkse aankoop is vandaag een goed moment.Rakward schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:41:
heb hetzelfde, ook groot deel van mn winst is verdampt. Terwijl ik al rekening had gehouden met een dip, en daar geld voor opzij had gezet. Maar helaas te vroeg ingezet, en kan nu alleen maar toekijken.Rakward schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:41:
Vanwege dit soort dips is het gewoon fijn om ook cash te hebben. ipv alles in te leggen.
Op het goede moment uitstappen is lastiger te timen dan om een dip te kopen wanneer die gebeurd.
Maar ook de dip kopen zal je nooit 100% perfect kunnen. (of je moet gewoon geluk hebben)
ora et labora
Als het zo blijft de komende dagen kunnen we mooi goedkoop kopen
. Salaris komt er weer aan.
Wanneer is de markt goedkoop?Ranja_Ranja schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:19:
Als het zo blijft de komende dagen kunnen we mooi goedkoop kopen. Salaris komt er weer aan.
:strip_exif()/f/image/GIU4PLkjo1vkGgooHfbY0JhR.jpg?f=fotoalbum_large)
Had beter 'heel klein beetje goedkoper' kunnen zeggen en op de lange termijn maakt het niks uit. Iets met dagkoersen.
Het was ook niet specifiek op jou gericht, maar de “zie je wel, geld achter de hand houden werkt” discussie begint te spelen (naast jouw salarisopmerking, die daar dus eigenlijk buiten valt), terwijl je per 1 augustus ook in een dip had gekocht en dan in de plus had gestaan marktbreed gezien.Ranja_Ranja schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:30:
Had beter 'heel klein beetje goedkoper' kunnen zeggen en op de lange termijn maakt het niks uit. Iets met dagkoersen.
Beetje flauw wel om in te zoomen op 1 jaar, precies de tijd dat veel ETF's, aandelen etc een tot nu toe onafgebroken stijging laten zien. Maar als je het volledige plaatje laat zien, wordt duidelijk dat er periodes zijn met dalingen en periodes met groter dan gemiddelde stijgingen, zoals het afgelopen jaar.Paprika schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:26:
[...]
Wanneer is de markt goedkoop?
[Afbeelding]
Bedenk dat een stijging van maximaal 8% per jaar normaal is bij zo'n fonds. Een grotere dan normale groei gaat af van toekomstige groei.
Alsnog is dat fonds natuurlijk een goede investering (geweest) voor de lange termijn. Al is het maar tegen inflatie.
Niet perse als QE een groot aandeel heeft gehad, toch?JSTPS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:21:
[...]
Bedenk dat een stijging van maximaal 8% per jaar normaal is bij zo'n fonds. Een grotere dan normale groei gaat af van toekomstige groei.
:strip_exif()/f/image/xo7rXcsr4IlVGbgWAAhPbUVU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door r0bb op 19-08-2021 13:26 ]
Ik denk dat dit tijdelijk is, of worden auto's, brood etc nu ook 40% duurder? Ik zie vooral veel bedrijven die nu hoger gewaardeerd zijn dan de afgelopen 10 jaar. Dit is dan vooral tech, maar het geld stoppen we in een fonds oid omdat we winst verwachten.r0bb schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:24:
[...]
Niet perse als QE een groot aandeel heeft gehad, toch?
Als de FED en ECB hun riedeltje morgen veranderen, ligt het weer anders. Uiteindelijk keren de normale waarderingen altijd weet terug. Of dit nou door langzame groei van de prijs van het aandeel is voor de komende 10 jaar, of een scherpe daling in 1 jaar.
Inflatie is juist wat de overheden willen om de problematische schulden terug te dringen, maar het lukte de afgelopen jaren blijkbaar niet om te inflatie op te krikken. De inflatie leek alleen zichtbaar in aandelen en huizenprijzen, welke waarschijnlijk tijdelijk van aard zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door JSTPS op 19-08-2021 13:37 ]
Uiteraard, maar we hebben het hier over een daling van enkele procenten en direct is dit het "nieuwe" kopers moment. Het beste kopersmoment was waarschijnlijk de dag waarop ieder van ons werd geboren.JSTPS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:21:
[...]
Beetje flauw wel om in te zoomen op 1 jaar, precies de tijd dat veel ETF's, aandelen etc een tot nu toe onafgebroken stijging laten zien. Maar als je het volledige plaatje laat zien, wordt duidelijk dat er periodes zijn met dalingen en periodes met groter dan gemiddelde stijgingen, zoals het afgelopen jaar.
Alsnog is dat fonds natuurlijk een goede investering (geweest) voor de lange termijn. Al is het maar tegen inflatie.
Ja, meestal zo vroeg mogelijk idd.Paprika schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:46:
[...]
Uiteraard, maar we hebben het hier over een daling van enkele procenten en direct is dit het "nieuwe" kopers moment. Het beste kopersmoment was waarschijnlijk de dag waarop ieder van ons werd geboren.
Iedereen heeft het over beleggen, de bank stuurt je elke twee weken een bericht dat het tijd is om te beleggen. Dat betekent voor mij dat het juist niet de tijd is om te beleggen.Paprika schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:46:
[...]
Uiteraard, maar we hebben het hier over een daling van enkele procenten en direct is dit het "nieuwe" kopers moment. Het beste kopersmoment was waarschijnlijk de dag waarop ieder van ons werd geboren.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Gelukkig noemen ze het daar nog beleggen. Ik hoor veel te vaak het woordje "rente" tegenwoordig als men het heeft over beleggingen. RenteJumpman schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:04:
[...]
Iedereen heeft het over beleggen, de bank stuurt je elke twee weken een bericht dat het tijd is om te beleggen. Dat betekent voor mij dat het juist niet de tijd is om te beleggen.

Of een stapje erger: 10% gemiddeld rendement op jaarbasis "erg weinig" noemen.Paprika schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:05:
[...]
Gelukkig noemen ze het daar nog beleggen. Ik hoor veel te vaak het woordje "rente" tegenwoordig als men het heeft over beleggingen. Rente, alsof het de moderne spaarrekening vertegenwoordigd.

Crypto jongens met een grote mond meestal.. of instappers van maart/april 2020.Zr40 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
Of een stapje erger: 10% gemiddeld rendement op jaarbasis "erg weinig" noemen.
Ik hoor de laatste weken al minder sterke verhalen en krijg soms lange tanden als ik naar de progress vraag.
Rustig blijven, afwachten: dat (probeer) ik te doen
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik hoop eerlijk gezegd dat de markt lekker diep naar beneden gaat zodat ik goedkoper maandelijks kan inkopen en meer rendement heb over 30 jaar.
Je bent niet de enige die hierop wacht, alleen (zoals al opgemerkt met wat grafieken hierboven) hoe lang wil je dit volhouden (en hoeveel loop je mis)?Atomius schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:12:
Waarschijnlijk geen populaire mening, maar ik hoop eerlijk gezegd dat de markt lekker diep naar beneden gaat zodat ik goedkoper maandelijks kan inkopen en meer rendement heb over 30 jaar.
Dus leg ik OOK om de zoveel tijd in (en dat is maar goed ook - achteraf wijsheid natuurlijk - maar ook een beetje in lijn met de DCA/LumpSum discussie).
Ik heb nog deposito's tegen 3,5 en 4,6 procent, maar voor de rest vrijwel niets meer op de bank (tegen -/+ 0%). Als de markt flink corrigeert, dan wissel ik de deposito's mogelijk in (flink substantieel bedrag) tegen aandelen (ETF/Meesman e.d. - misschien wat aandelen)
Met hindsight had ik dat natuurlijk gewoon twee jaar geleden moeten doen - maar zo stoer ben ik nou ook weer niet.
[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 19-08-2021 16:50 ]
Nee, nee, het beste koopmoment was de opening van de eerste beurs ooit ergens in 1611. Oh, had ik toen maar VOC-aandelen gekocht...Paprika schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:46:
[...]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Los van de historische waarde is dat bedrijf niet veel meer waardHerko_ter_Horst schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:53:
[...]
Nee, nee, het beste koopmoment was de opening van de eerste beurs ooit ergens in 1611. Oh, had ik toen maar VOC-aandelen gekocht...
Het leuke van Microsoft is wel dat als je op de top in 2000 had gekocht, je pas weer je geld terughad in 2017. En dat is los van de inflatietuinïnen schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:00:
[...]
Los van de historische waarde is dat bedrijf niet veel meer waardDoe mij dan maar voor 500 dollar aan Microsoftaandelen uit 1986.
Dat zie ik opnieuw gebeuren, al is mij nu nog niet helemaal duidelijk voor welke bedrijven dit zou kunnen gelden. Als je het over Nederland hebt misschien ASML, Fastned en Adyen.
@Oyster Vergeet dividend niet als je een conclusie over de opbrengst van verschillende fondsen wil trekken hè.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij