Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:06
remcoboy1479 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Heb je de tweede pagina van het reclaim formulier (https://www.skatteverket....2103ed36869780003844.html) door de Nederlandse belastingdienst laten tekenen? Het lijkt erop dat ze die namelijk getekend willen hebben i.p.v. een losse woonplaatsverklaring.

En heb je onder 4) Till Adressat/To Adressee aangevinkt?

DeGiro heeft blijkbaar een andere waarde aangehouden bij de papieren omwisseling (174 SEK) dan de dividendbelasting (kennelijk 185,68 SEK), dus nu kom ik feitelijk op 32% uit (er is 55,704 SEK/aandeel ingehouden). Dat lijkt mij ook teveel?
Ik kan toch niet anders dan een dividendverklaring vragen, ben benieuwd...
Ik heb een losse verklaring bijgeleverd. Dat ging de vorige keer ook prima. Bij vier heb ik geloof ik iets aangevinkt, vermoed dat ze daar bedoelen of het adres in sectie I gebruikt moet worden? Weet ik ook niet precies. Denk niet dat de boel daar op stuk loopt.

En betreft het bedrag: ik weet niet precies waar die 185.68 vandaan komt en dat maakt me ook niet zo veel uit: in Zweden houden ze 30% in op basis van 185.68, dus ik claim 15% op basis van 185.68, oftewel gewoon de helft. Als ik tegen problemen oploop dan zal ik het hier delen.

Heb sowieso wat achterlijks gedaan: ik heb vandaag ook een Noorse reclaim opgestuurd. Ik dacht dat die woonplaatsverklaringen generiek waren en heb er in beide enveloppen dus random eentje gestopt maar ik zie net pas dat op de ene in kleine lettertjes staat 'treaty for Sweden' en in de andere 'treaty for Norway'. Dus 50% kans dat ik de verkeerde verklaring in de envelop heb gestopt 8)7 .. Gelukkig krijg je ze in tweevoud. Ik vermoed eigenlijk dat het geen problemen oplevert en als het wel zo is dan stuur ik het andere formulier er maar achteraan ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 23:48
jeroeningen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:21:
Ik overweeg een ETF op een index te kopen en zit een beetje rond te kijken. Ik heb een aantal vragen:
1. Is de ETF Screener van Moriningstar volledig (https://www.morningstar.n...d=legalName&sortOrder=asc) in de zin van dat hij alle ETFs kent?
2. Hoe kan het dat de koers van de S&P500 sinds 2001 'omhoog knalt', terwijl de AEX in essentie gelijk gebleven is, sinds 2001? Volgens mij zit het hem erin dat de bedoeling van beide indices totaal anders is, maar ik kan het gewoon niet voor mezelf uitleggen. Wie kan mij helpen?
De SP500 vertegenwoordigd 500 bedrijven en de AEX 25, zegt genoeg denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Gekke vraag...maar op welke broker handelen beurshandelaars?
Je ziet nooit een broker site of platform op hun schermen. Alleen cijfers.

Ik ben benieuwd of je een aandeel kan kopen zonder transactie kosten namelijk.

Zonder duizend euro in een eToro achtige buitelandse firma te gooien. Ik lees daar dat mensen hun geld niet meer terug krijgen of zomaar geblokkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:40

bert pit

asdasd

jeroeningen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:21:

2. Hoe kan het dat de koers van de S&P500 sinds 2001 'omhoog knalt', terwijl de AEX in essentie gelijk gebleven is, sinds 2001? Volgens mij zit het hem erin dat de bedoeling van beide indices totaal anders is, maar ik kan het gewoon niet voor mezelf uitleggen. Wie kan mij helpen?
Het zit hem voornamelijk in het innovatieve karakter van de aandelen in de S&P500. Neem Amazon, 20 jaar geleden stond deze op 10 dollar, nu nu noteert deze 3.400 dollar.

De AEX bestaat uit voornamelijk waarde aandelen (oa RDS) en slechts een paar innovatieve groeiaandelen (oa ASML).

Groeiaandelen kunnen in een paar jaar enorm stijgen. Ongeveer 15 aandelen uit de S&P zoals Apple/Alphabet/Amazon etc zijn vaak wel 100 keer zoveel (of nog veel meer) waard geworden als 20 jaar geleden en maken nu meer dan een kwart van de hele index uit. Dat heeft die enorme stijging tot gevolg gehad.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier2222
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:27
ThaddeusX schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:47:
Gekke vraag...maar op welke broker handelen beurshandelaars?
Je ziet nooit een broker site of platform op hun schermen. Alleen cijfers.

Ik ben benieuwd of je een aandeel kan kopen zonder transactie kosten namelijk.

Zonder duizend euro in een eToro achtige buitelandse firma te gooien. Ik lees daar dat mensen hun geld niet meer terug krijgen of zomaar geblokkeerd worden.
Als je met “beurshandelaars” de professionelen bedoelt; die hebben hun eigen verbinding met de beurs. De administratieve kant van de transactie wordt vervolgens gedaan via een zogenaamde clearing partij (bijvoorbeeld ABN AMRO Clearing). Ook de professionelen handelen in de basis met transactiekosten. Alleen doordat het bij die partijen in totaal over hoge aantallen gaat (en, in het geval van HFT, ze ook liquiditeit aan de markt toevoegen) krijgen ze soms terugbetalingen van (een deel van) hun fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.E.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-10-2022
..

[ Voor 99% gewijzigd door E.E. op 02-10-2022 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:36
writser schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:34:
[...]
Van IB had ik al een dividendverklaring ontvangen.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Bij mij gaven ze aan dat ze zo'n verklaring niet afgeven en dat ik maar naar het activity statement moet kijken, sectie corporate actions :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
DappereDodo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 06:14:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Bij mij gaven ze aan dat ze zo'n verklaring niet afgeven en dat ik maar naar het activity statement moet kijken, sectie corporate actions :?
Goede vraag. Zoiets kreeg ik ook te horen in een ticket ook tegen mij maar een paar week later kreeg ik toch iets in de bus. Technisch gezien geen dividendcertificaat maar een verklaring van “redemption of shares”. Misschien helpt het als je daar om vraagt.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:36
@writser thanks, zal ik eens doen.

Ennuh, nog bedankt voor de tip (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 09:29
Misschien een rare vraag, maar ik zit hier te kijken op een account bij Lynx (interactive brokers) en daar staat een bedrag aan 'settled cash' en een bedrag 'excess liquitidity'

Hierbij snap ik niet helemaal wat excess liquidity precies is. De naam doet vermoeden dat je het uit kunt geven, maar met de uitleg van IB kom ik er niet helemaal uit. Is excess liquidity een fictief bedrag waarmee je als het ware op margin koopt? Of is dit geld dat ooit gestort is op de rekening waar geen producten voor gekocht zijn? (ik dacht dat dat juist cash zou moeten zijn)

Het is vast duidelijk dat ik nog een beginner ben. Zelf beleg ik bij Degiro, en daar heb je alleen maar vrije ruimte, dat is op zich vrij helder. Ik zocht een alternatief voor Degiro om het risico wat te spreiden, maar tot nu toe vind ik de interface van Lynx nog behoorlijk vaag. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ahrnuld op 10-08-2021 12:42 ]

Niets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ahrnuld schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:38:
Misschien een rare vraag, maar ik zit hier te kijken op een account bij Lynx (interactive brokers) en daar staat een bedrag aan 'settled cash' en een bedrag 'excess liquitidity'

Hierbij snap ik niet helemaal wat excess liquidity precies is.
Excess Liquidity is berekend als: Equity with Loan Value – Current Maintenance Margin. Het is de waarde die je in theorie zou kunnen kwijtraken zonder dat je (met de marktwaarde en margins van dit moment!) de maintenance margin requirements zou overschrijden. Dat is de grens voor het krijgen van een margin call / liquidatie.

Vergelijkbaar is Available Funds. In plaats van Maintenance Margin kijkt dat naar Initial Margin. Dat is de grens waar je boven moet blijven om handelingen te kunnen verrichten die je margin requirements verhogen.
De naam doet vermoeden dat je het uit kunt geven, maar met de uitleg van IB kom ik er niet helemaal uit. Is excess liquidity een fictief bedrag waarmee je als het ware op margin koopt? Of is dit geld dat ooit gestort is op de rekening waar geen producten voor gekocht zijn? (ik dacht dat dat juist cash zou moeten zijn)
Excess liquidity is alleen een hulpmiddel om te zien hoe ver je van de liquidatiegrens af zit. Je koopt alles met geld en je gaat automatisch een geldlening aan als het geldsaldo negatief wordt.

Als je geldsaldo positief is, je bezit alleen aandelen/fondsen, je hebt geen short posities en geen derivaten, dan hoef je niet te letten op excess liquidity.

[ Voor 89% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 15:33
Miki schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Van waar de grote haast om gelijk een rekening te openen?

Gun jezelf de tijd om te bepalen in welke instrumenten je wilt gaan beleggen/ investeren. Het kan namelijk zijn dat je wellicht er achterkomt dat DeGiro helemaal niet een geschikte broker voor je is. Je beleggingsstrategie bepaalt namelijk grotendeels je broker vanwege de verschillende prijsstructuren en mogelijkheden. Er zijn goede boeken en sites die je op weg kunnen helpen.

Als je veel wilt handelen in losse aandelen dan is DeGiro bijvoorbeeld niet de goedkoopste broker. Wil je juist passief beleggen in indexfondsen dan is die link van @Pistachenootje weer interessant. En tussen deze twee uitersten zit nog een heel scala aan verschillende instrumenten waarin je kunt beleggen.

Begin bijvoorbeeld eens met:
https://www.veb.net/beginnen-met-beleggen
https://www.investopedia.com/
https://www.meesman.nl/me...vlucht-huisstijl-2020.pdf

Prima boek om mee te starten en naderhand als naslagwerk te gebruiken:
https://www.bol.com/nl/nl...dummies/9200000009987001/
Bedankt voor de info, boek heb ik via marktplaats op de kop getikt!
Zijn er ook nog bepaalde sites die interessant zijn om in de gaten te houden voor wat algemene trends etc? Waar halen jullie je info vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17

Duinkonijn

Huh?

Het ligt er aan waar je in belegt.

Ik kijk meestal naar RTL z, fabrikanten, recensies

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Zr40 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Als je geldsaldo positief is, je bezit alleen aandelen/fondsen, je hebt geen short posities en geen derivaten, dan hoef je niet te letten op excess liquidity.
Oké, ik denk dat ik het begrijp. Dank voor je uitgebreide uitleg! Ik zat te puzzelen op deze rekening en er waren een aantal dingen waar ik niet uitkwam, maar dat mysterie heb ik ondertussen ook soort van opgelost.

Wat de onduidelijkheid veroorzaakte is dat er ooit meer meer geld op deze rekening is gestort dan de huidige waarde.

Ergens moet er dan geld verloren zijn gegaan, terwijl de aandelen in het portfolio alleen een stijging laten zien. In een historisch rapport zie ik echter posities met een gigantisch procentueel verlies (ABN en Sligro) die automatisch zijn verkocht in maart 2020, terwijl er voor die posities geen bewuste stoploss was ingesteld.

Totaal verlies: zo'n €2000 €2400. Als het mogelijk is om zoiets te overkomen omdat je instellingen niet begrijpt, of Lynx misschien zelf wel iets verkeerd heeft gedaan, dan is het in elk geval geen handelsplatform voor mij. Ik zal nog maar even verder zoeken.

Niets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ahrnuld schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:01:
[...]
In een historisch rapport zie ik echter posities met een gigantisch procentueel verlies (ABN en Sligro) die automatisch zijn verkocht in maart 2020, terwijl er voor die posities geen bewuste stoploss was ingesteld.
Dat klinkt als dat je gebruik maakte van effectenkrediet, of in andere woorden een negatief geldsaldo had, en op dat moment niet meer kon voldoen aan de maintenance margin requirements. IB liquideert dan automatisch posities totdat de overschrijding is opgeheven.

Of dit hier het geval was zou je moeten kunnen verifiëren in je account statements van die periode. Er staat een code bij elke transactie, en onderaan de statement staat de betekenis. L = Ordered by IB (Margin Violation). Op die statements zie je ook wat je geldsaldo destijds geweest was.

Overigens hoeft er niet per se een correlatie te zijn tussen posities met verlies en de selectie van posities die geliquideerd worden. Ik meen dat posities met hogere requirements eerder aan de beurt zijn, want daarmee wordt de overschrijding het snelst verminderd. Posities met een groot verlies hebben doorgaans kleinere requirements (in €, niet in %), omdat de waarde al is gedaald en er weinig risico meer over blijft.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 10-08-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
Zr40 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Dat klinkt als dat je gebruik maakte van effectenkrediet, of in andere woorden een negatief geldsaldo had, en op dat moment niet meer kon voldoen aan de maintenance margin requirements. IB liquideert dan automatisch posities totdat de overschrijding is opgeheven.

Of dit hier het geval was zou je moeten kunnen verifiëren in je account statements van die periode. Er staat een code bij elke transactie, en onderaan de statement staat de betekenis. L = Ordered by IB (Margin Violation). Op die statements zie je ook wat je geldsaldo destijds geweest was.
Yup. Het was even zoeken maar het was inderdaad wat je al had voorspeld. Er stond voor zo'n 1600 euro op margin gekochte aandelen. Wel bizar om te zien hoe dat dan uiteindelijk kan leiden tot een veel groter verlies dan wat je 'leent'.

Wat is lynx/IB trouwens een ongelooflijke doolhof als het gaat om het inzien van historische data. Heel erg bedankt voor je hulp bij dit speurwerk.

Niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
wokkelz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor de info, boek heb ik via marktplaats op de kop getikt!
Zijn er ook nog bepaalde sites die interessant zijn om in de gaten te houden voor wat algemene trends etc? Waar halen jullie je info vandaan?
Zoals @Duinkonijn al zegt is het heel sterk afhankelijk van waarin je wilt gaan beleggen en welke methodiek je toepast voor prijsbepaling (Fundamenteel vs Technisch). Als je kiest voor bijvoorbeeld passief indexbeleggen, a.k. buy and hold, dan is het volgen van sites helemaal niet belangrijk. Sterker nog, het is feitelijk gezien alleen maar ruis.

Om je nog een voorbeeld te geven, een tijdje terug kwam ik bijvoorbeeld een blog tegen van iemand die alleen aandelen kocht die veel dividend uitkeerde zodat hij zichzelf daarmee een extra passief inkomen kon uitkeren. Die was dus niet bezig met de lange termijn, maar meer in het beleggen voor het hier-en-nu. Het zou persoonlijk niet mijn keuze zijn geweest maar dat is dus juist het leuke aan beleggen, het is persoonsafhankelijk van wat je er mee wilt bereiken.

Daarom dat ik je meegeef om jezelf wat tijd te gunnen en te verkennen in welke instrumenten je zou willen en kunnen beleggen :)

Anyway wat algemene sites: Yahoo Finance, Marketwatch, Reuters Market & Finance news, Market monitor IEX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-08 17:32
Hoi,
Ik heb even een vraagje en ben benieuwd hoe jullie dit zouden doen.

Ik ben sinds kort (weer) begonnen met beleggen in ETF's. Maximaal lange termijn investering (zeg 30 jaar).
Ik wil dit DCA gaan doen met idealiter hetzelfde bedrag per maand wat ik over hou van m'n loon (maar in praktijk is dit natuurlijk niet elke maand hetzelfde bedrag).
Verder heb ik nog een potje cash wat 'op' mag aan investeringen (hou altijd nog een goede cash buffer achter de hand).

Nu heb ik denk ik 3 opties:
1. Elke maand DCA inleggen met hetzelfde bedrag (X), als ik bedrag X niet haal die maand vul ik dat aan tot bedrag X van dat cash potje. Dus over verloop van tijd loopt dat potje vanzelf leeg, maar dit duurt wel lang
2. DCA inleggen met bijvoorbeeld X+50% (of ander hoger bedrag) om dat cash potje op te maken. Daarna gewoon bedrag X (en in dure maanden maar wat minder)
3. Met dat cash potje niks doen en pas bij een dip (DCA) instappen met grotere bedragen
4. Misschien nog iets anders?

Ben benieuwd :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Even wat olie op het vuur: https://www.ft.com/conten...cc-452e-ad6a-8da10f796112
In fact, as the excellent Wolf Street blog pointed out, AMC sold three times as many shares as movie tickets in the quarter.

Now, that might be a sign of a company in trouble, sure.

But there’s also an argument to be made that AMC is still in the business of selling pieces of paper to those longing for a escapist shared experience. The only difference this year is that a silver screen is no longer required.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:51

oscar82

De ondertitel

@Loek92 Hele cash potje wat op mag aan investeringen nu inleggen (in een verhouding die past bij jouw risicotolerantie), daarna je loon afromen tot het bedrag dat je die maand beschikbaar wil hebben.

Dit is in ieder geval hoe ik het zelf aanpak. Dus ipv elke maand hetzelfde bedrag inleggen, focus ik meer op: aan het begin van elke maand een X bedrag op mijn betaalrekening om een maand (zorgeloos, maar niet exorbitant) van te leven. De buffer zoals jij ook aangeeft te hebben staat hier uiteraard los van op een spaarrekening tegen 0,000x% rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Helaas kan ik het artikel niet lezen maar gaat het om volumes of enkel de uitgave van nieuwe aandelen? Enkel die laatste zijn namelijk door AMC verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:21
Loek92 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:27:
Nu heb ik denk ik 3 opties:
1. Elke maand DCA inleggen met hetzelfde bedrag (X), als ik bedrag X niet haal die maand vul ik dat aan tot bedrag X van dat cash potje. Dus over verloop van tijd loopt dat potje vanzelf leeg, maar dit duurt wel lang
2. DCA inleggen met bijvoorbeeld X+50% (of ander hoger bedrag) om dat cash potje op te maken. Daarna gewoon bedrag X (en in dure maanden maar wat minder)
3. Met dat cash potje niks doen en pas bij een dip (DCA) instappen met grotere bedragen
4. Misschien nog iets anders?
4. Je pot nu inleggen en dan maandelijks inleggen met het geld dat je aan het eind van de maand kunt missen. Als dat de ene maand 200 is en de andere maand 900 maakt dat niet uit. Iedere andere optie is praktisch het timen van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-08 17:32
@oscar82 en @Paprika
Die optie is er natuurlijk ook maar die had ik expres niet meegenomen omdat dat naar mijn idee juist heel erg anti DCA is, leek me.
Met bijvoorbeeld 2x bedrag X p.m. totdat de pot op is heb ik het idee dat ik de markt minder aan het timen ben dan nu alles in 1x er in gooien. Ook al zal het verschil van beide keuzes over 30 jaar wellicht nihil zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Paprika schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

4. Je pot nu inleggen en dan maximale DCA met het geld dat je aan het eind van de maand kunt missen. Als dat de ene maand 200 is en de andere maand 900 maakt dat niet uit. Iedere andere optie is praktisch het timen van de markt.
Dat is natuurlijk geen DCA. Lump sum vs DCA is als als je veel geld in een keer beschikbaar hebt. Lump sum is dat bedrag in een keer inleggen en DCA X maanden een deel van het bedrag.
Wat jij aangeeft is gewoon lump sum, en vervolgens dan maandelijks het overgebleven loon inleggen. En dus niet die grote pot spreiden over een langere periode.

Concreet zou lump sum een hoger rendement opleveren, omdat je bij een normale, stijgende, koers juist bij elke keer inleggen iets minder kunt kopen. Daarnaast zul je met uitsmeren over een langere periode potentieel ook wat dividend mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 00:21
RobertMe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:07:
[...]

Dat is natuurlijk geen DCA. Lump sum vs DCA is als als je veel geld in een keer beschikbaar hebt. Lump sum is dat bedrag in een keer inleggen en DCA X maanden een deel van het bedrag.
Wat jij aangeeft is gewoon lump sum, en vervolgens dan maandelijks het overgebleven loon inleggen. En dus niet die grote pot spreiden over een langere periode.

Concreet zou lump sum een hoger rendement opleveren, omdat je bij een normale, stijgende, koers juist bij elke keer inleggen iets minder kunt kopen. Daarnaast zul je met uitsmeren over een langere periode potentieel ook wat dividend mislopen.
Correct, aangepast. Het klopte wel in mijn hoofd, maar niet wat ik vervolgens typte :+. Al zie ik nu ook pas de expliciete DCA wens in het originele bericht. Te snel gelezen denk ik. :$

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 10-08-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Zijn maintenance margin zat dan op de 100% toch? Want dan gaat IB automatisc posities van je verkopen zodat de maintenance margin onder de 100% komt. Hoeveel gaan ze eigenlijk verkopen?
Gaan ze net onder de 100 zitten, bijvoorbeeld 99% of een stuk verder?

Hoe bepaald IB wat ze van je gaan verkopen?

Je moet altijd je margin in de gaten houden. Als hij te hoog wordt dan moet zorgen dat er geld op je rekening bij komt of dat je toch zelf wat verkoopt.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 10-08-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 21:58

Zenix

BOE!

Ik heb vorige maand mijn eerste aankoop gedaan van VTI en VXUS via opties, deze maand ga ik alles overzetten naar IB.

Zit alleen te twijfelen waar ik dan mijn huidige maandelijkse inleg ga doen. Zouden jullie dat bij DeGiro doen (geen transactiekosten), of ook lekker bij IB? Transactiekosten zijn namelijk ook niet zo hoog bij IB en dan hoef ik geen geld over te pompen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:07:
De reden dat lump sump over de lange termijn beter rendeert dan DCA, is dat er meer inleg langer kan renderen. Niet omdat je minder kunt kopen bij stijgende koers.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:55
@Zenix wat zouden de transactiekosten zijn bij IB voor VRWL neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allen,

Lees hier al een tijdje met veel plezier mee. Wat ik me afvraag - en waar ik na zoeken het antwoord niet echt op heb kunnen vinden - : waarom is er een prijsverschil tussen VWRL en VWCE? En waarom is VWRL duurder (je zou zeggen dat bij herbeleggen de koers hoger wordt)?

Of maakt dit niet zoveel uit en gaat het meer om de relatieve prijs tov eerder?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ze hebben een verschillende startdatum, VWCE is gewoon later geintroduceerd met een lager startbedrag.

Het zijn 2 verschillende producten, alleen werken ze volgens exact hetzelfde model, met als enige verschil het dividend.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een stuk VWRL heeft een andere grootte dan een stuk VWCE. Het maakt verder niet uit, als je voor hetzelfde totaalbedrag koopt dan is je belang in de onderliggende aandelen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht al zoiets, maar bevestiging is fijn. Hartelijk dank voor de snelle en complete antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:48:
@Zenix wat zouden de transactiekosten zijn bij IB voor VRWL neem ik aan?
IB
Bij preview zie ik dit (15 stukken, 1500)
Commission (est.) 1,25 ,,, 2,10 EUR

DEGIRO (1500)
2,45 (buiten kernselectie)

IB is dus goedkoper als je buiten kernselectie ETF's gaat kopen met tiered pricing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zenix schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:09:
[...]

IB
Bij preview zie ik dit (15 stukken, 1500)
Commission (est.) 1,25 ,,, 2,10 EUR

DEGIRO (1500)
2,45 (buiten kernselectie)

IB is dus goedkoper als je buiten kernselectie ETF's gaat kopen met tiered pricing.
Je gaat dan dus iets van 3-4 euro per blok besparen (uitgaande van vwrl in kernselectie). Weet niet of jij het dat waard vindt.

Ligt er ook aan hoe snel DeGiro tegenwoordig is met overmaken zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 11-08-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
phantom09 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:26:
[...]

Zijn maintenance margin zat dan op de 100% toch? Want dan gaat IB automatisc posities van je verkopen zodat de maintenance margin onder de 100% komt. Hoeveel gaan ze eigenlijk verkopen?
Gaan ze net onder de 100 zitten, bijvoorbeeld 99% of een stuk verder?

Hoe bepaald IB wat ze van je gaan verkopen?

Je moet altijd je margin in de gaten houden. Als hij te hoog wordt dan moet zorgen dat er geld op je rekening bij komt of dat je toch zelf wat verkoopt.
One way to find out, maar ik denk dat @Zr40 het niet voor je gaat testen ;)

Je kunt ervanuit gaan dat ze wel een ruime marge nemen, want als je dit overkomt heb je je portefeuille klaarblijkelijk niet op orde.
Dat ze slechts het brood noodzakelijke verkopen of iets als een procent van je totale margin kan betekenen dat er binnen een hele korte periode opnieuw een tekort ontstaat, daar heeft niemand wat aan.

Reken op tenminste 5% en dat hele posities worden opgeruimd.
Verder verwacht ik ook wel van een bank/broker dat zij er zoveel mogelijk aan doen de klant te informeren hierover, de risico's nog eens goed uitleggen en aangeven dat de klant echt beter moet opletten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zenix schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:09:
[...]
Dat valt dus reuze mee. Hoe zit het eigenlijk met het dividendlek bij ETFs via IB of moet je hiervoor een uitkerende ETF hebben zodat je deze zelf terug kan vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Deveon schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Dat valt dus reuze mee. Hoe zit het eigenlijk met het dividendlek bij ETFs via IB of moet je hiervoor een uitkerende ETF hebben zodat je deze zelf terug kan vragen?
Voor VTI via opties heb je geen dividendlek en een zeer lage TER van 0.03%. VXUS heeft wel dividendlek maar ondanks dat is VTI/VXUS de goedkoopste manier om wereldwijd gespreid te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:03
Pistachenootje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Voor VTI via opties heb je geen dividendlek en een zeer lage TER van 0.03%. VXUS heeft wel dividendlek maar ondanks dat is VTI/VXUS de goedkoopste manier om wereldwijd gespreid te beleggen.
Ik werk zelf alleen met NT bij een grootbank. Misschien is VTI/VXUS op termijn wel een keer interessant. Ik zou alleen niet weten hoe ik opties schrijf. Is opties schrijven ook niet risicovoller?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Atomius schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Ik werk zelf alleen met NT bij een grootbank. Misschien is VTI/VXUS op termijn wel een keer interessant. Ik zou alleen niet weten hoe ik opties schrijf. Is opties schrijven ook niet risicovoller?
https://www.reddit.com/r/...open_van_vti_en_vxus_bij/
https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/
https://www.reddit.com/r/...vxus_aankopen_via_opties/

Wat bronnen. Ik had geen ervaring met opties, maar vorige maand een dag voor de derde vrijdag van de maand een put opties verkocht van VXUS en toen kreeg ik nets mijn 100 VXUS. Je moet erop letten dat de strike die je kiest hoog genoeg is.

Wil je het eerst proberen? Paper trading account. Ik doe het gewoon via client portal, dus niet TWS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atomius schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:34:
[...]
Is opties schrijven ook niet risicovoller?
Jawel, een foutje kan je geld kosten. Ik vond het vrij makkelijk te leren en al met al de moeite wel waard.

VTI/VXUS wordt vooral interessant bij grote portefeuilles. Minstens 6 cijfers imo.

[ Voor 13% gewijzigd door Pistachenootje op 11-08-2021 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:35
Ik heb ruim 6 maanden mijn beleggingen genegeerd en ben sinds deze week weer de boel aan het monitoren. Sowieso ziet het er prima uit natuurlijk, maar ik heb een paar mooie inkoopmomenten gemist.

Nu weet ik even niet meer waarom ik voor mezelf een notitie had gemaakt om US stocks alleen nog in € te kopen op Europese beurzen. Ik had ooit Tesla op de Xetra beurs gekocht en had daar later spijt van (de US $ stocks van Tesla gingen namelijk een stuk harder).

Bij Trading 212 zie ik nu dat bijvoorbeeld Beyond Meat, gekocht ($) op 8 mei 2020, de "FX Impact" als ik nu verkoop €34 is!! Dat is een dure grap. Een reden om voortaan, als er een EUR alternatief is, daarvoor te gaan, als veilige optie.
Maar dit zie ik niet bij mijn andere andelen. Ik begrijp dus niet zo goed waarom de impact bij de ene zo groot is tov de andere. Mijn voorkeur is $ omdat het vaak wat harder stijgt/daalt, maar ik heb geen zin in weer zo een heftige FX Impact over een jaar of 2.

Ik wil graag vandaag in BioNTech stappen, maar twijfel nu weer tussen de Amerikaanse en de Duitse beurs :S

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 11-08-2021 20:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jazco2nd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:53:
Bij Trading 212 zie ik nu dat bijvoorbeeld Beyond Meat, gekocht ($) op 8 mei 2020, de "FX Impact" als ik nu verkoop €34 is!! Dat is een dure grap. Een reden om voortaan, als er een EUR alternatief is, daarvoor te gaan, als veilige optie.
Nee, dat maakt helemaal geen verschil. Die € 34 aan FX verlies zou net zo goed invloed hebben op de koers van een EUR-gedenomineerde notering. Alleen zie je het daar niet uitgesplitst.

De valuta waarin je het effect verhandelt maakt alleen uit voor de periode waarin je het als cash vast houdt. De waarde van het effect gekocht met USD is ten alle tijden identiek aan de waarde van het effect gekocht met EUR. (Zo niet, dan lost arbitrage dat snel op.)
Ik wil graag vandaag in BioNTech stappen, maar twijfel nu weer tussen de Amerikaanse en de Duitse beurs :S
Ik heb, omdat het kon, ASML gekocht op Euronext ipv NASDAQ. Maar rationeel zie ik voor buy & hold beleggers geen voordeel wanneer het aandeel in de VS ook redelijk liquide is, zo niet meer liquide. Handelen op Euronext is duurder en als je aan koersdata doet dan betaal je daar ook maandelijks voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Jazco2nd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:53:
Het is prettiger als je iets verkoopt het niet automatisch wordt omgezet van $ naar € (en hier kosten bij komen kijken). Bij Interactive Brokers bjivoorbeeld wordt er voor elke valuta waarin je handeld "potje" bijgehouden.
Geld omzetten van bijvoorbeeld euro naar dollar moet je handmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

One way to find out, maar ik denk dat @Zr40 het niet voor je gaat testen ;)
Misschien wil jij het testen? >:)

Grapje. Ik zou het ook kunnen testen met een papieren portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:12:
[...]
Ik heb, omdat het kon, ASML gekocht op Euronext ipv NASDAQ. Maar rationeel zie ik voor buy & hold beleggers geen voordeel wanneer het aandeel in de VS ook redelijk liquide is, zo niet meer liquide. Handelen op Euronext is duurder en als je aan koersdata doet dan betaal je daar ook maandelijks voor.
Ik heb een tijdje terug ook ASML gekocht via Buxx zero :) . Geen transactie kosten.
Doe verder niet zo heel veel met Buxx, een klein beetje aandelen in € staan erop.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 11-08-2021 23:03 ]

• Mr.Me
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-08 14:11
Zenix schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:27:
Ik heb vorige maand mijn eerste aankoop gedaan van VTI en VXUS via opties, deze maand ga ik alles overzetten naar IB.
Mooi dat het gelukt is! Ik zie dat enkele anderen op het forum ook deze constructie gebruiken, waarbij je door IB als 'Professional' moet worden gezien.
Hoe gaan jullie hierbij om met de significant duurdere market data subscriptions?

Bijvoorbeeld de 'US Equity and Options Add-on Streaming Bundle' is $4.50 per maand voor non-professional en $125 per maand voor professional.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:35
Zr40 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:12:
[...]

Nee, dat maakt helemaal geen verschil. Die € 34 aan FX verlies zou net zo goed invloed hebben op de koers van een EUR-gedenomineerde notering. Alleen zie je het daar niet uitgesplitst.
Dat snap ik niet, er is helemaal geen valuta exchange wanneer ik in Euro's een aandeel op Euronext koop?

Volgens mij heb je het over iets anders.
In de Trading212 app staat de hele regel FX Impact alleen bij aandelen die ik op de NYSE/Nasdaq heb gekocht, met een $ prijs, het ontbreekt bij aandelen die ik in de EU heb gekocht met een € prijs. Logisch, want er is geen F/X exchange.

Bij de uitleg van 212 staat:
Currency exchange rate impacts the return on foreign investments. A rising domestic currency ($) means foreign investments will have lower returns when converted back to the local currency (€). On the other hand, a declining home country currency (€) will increase the returns of foreign investments ($).
Bij BeyondMeat, gekocht op 5 mei 2020 op Nasdaq, heb ik met Euro's gekocht, die zijn dus toen omgezet naar Dollars door 212. Nu is de dollar zoveel meer waard dan de Euro vergeleken met toen, dat ik dus lower return heb wanneer ik nu verkoop en de dollars van de opbrengst weer worden omgezet naar Euros.

EDIT:
heb het even opgezocht: op 5 mei 2020 kocht je met €1, $1.0841. Ongeveer 1:1 dus.
Gisteren 11 aug 2021 verkocht je $1 en kreeg je daar €0.85 voor. Ongeveer 15% minder dus. De F/X van 212 zal ook wel extra ongunstig zijn want daar verdienen ze natuurlijk graag op.
phantom09 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:47:
[...]
Geld omzetten van bijvoorbeeld euro naar dollar moet je handmatig doen.
Nu ben ik nieuwsgierig, ik kan toch niet zelf giraal € omzetten naar $ zonder een rekening in die valuta?

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 12-08-2021 09:51 ]

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Even de cijfers van Coinbase bekeken, wat een apart gebeuren. 1000% groei YoY? Maar toch P/E 11 op jaarbasis? Of daar zit straks bizarre stijging in, of de volgende kwartaal verslagen kakken enorm in.

Even verder kijken dan. Eerste maand Q3 heeft veel lagere cijfers in activiteit (monthly active users van 8.8. naar 6.3 miljoen) en omzet ook serieus hard omlaag (was 460/3 = 153 billion, nu nog 57 billion).
Ok, fair enough, zooi gaat omlaag komend kwartaal dus de P./E blijkt straks veel hoger.

Tevens allemaal nieuwe partnerships met banken, hedgefondsen (ze claimen 10% van de top100 als klant ondertussen), tesla/spacex.. Al dat institutionele geweld gaat natuurlijk weer extra geld en volumes opleveren in heel andere verhouding van omzet/user dan retail.
Crypto is sindsdien ook weer bijna 50% gestegen, wat natuurlijk weer gevolgen heeft voor de handelsomzet samen met meer retail activiteit.

Dus.. 50-50 dat je goed gokt? COINflip, wat gaat zwaarder wegen, tegenvallend retail of meevallend institutioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Iets wat ik me al een tijdje afvraag: waarom beleggen de meeste mensen in VWRL terwijl VWCE praktisch handiger is door het herbeleggen van de dividenden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Veel mensen bij degiro doen dat. En Amsterdam is voor bepaalde mensen gewoon prettiger dan een duitse of italiaanse beurs. Daarnaast zat VWRL tot voor kort wel in de kernselectie en VWCE niet. (plus als je daar live de koers wilt volgen je ook nog eens een bedrag per maand moet betalen, anders krijg je de koers met een kwartier vertraging)

Zijn behoorlijk wat blogposts te vinden over beide ETFs in vergelijking.

[ Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-08-2021 09:58 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Deveon
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:50:
Even de cijfers van Coinbase bekeken, wat een apart gebeuren. 1000% groei YoY? Maar toch P/E 11 op jaarbasis? Of daar zit straks bizarre stijging in, of de volgende kwartaal verslagen kakken enorm in.
Niet "of", maar en ;)

Een deel van de groei zullen ze zeker behouden, maar waarschijnlijk niet op het niveau van dat iedereen thuis niets te doen had de eerste helft van dit jaar. Vergeet ook niet dat de Coinbase met name verdient aan handel en als de koersen stabiliseren wordt er minder gehandeld en zullen ze meer afhankelijk zijn van nieuwe klanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
ArthurMorgan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:57:
Veel mensen bij degiro doen dat. En Amsterdam is voor bepaalde mensen gewoon prettiger dan een duitse of italiaanse beurs. Daarnaast zat VWRL tot voor kort wel in de kernselectie en VWCE niet. (plus als je daar live de koers wilt volgen je ook nog eens een bedrag per maand moet betalen, anders krijg je de koers met een kwartier vertraging)

Zijn behoorlijk wat blogposts te vinden over beide ETFs in vergelijking.
Waarom zou je de koers van een ETF live willen volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:00
Jazco2nd schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:43:
[...]
heb het even opgezocht: op 5 mei 2020 kocht je met €1, $1.0841. Ongeveer 1:1 dus.
Gisteren 11 aug 2021 verkocht je $1 en kreeg je daar €0.85 voor. Ongeveer 15% minder dus.
Iets minder erg: Eerst dus 1/1.0841 = €0.92, nu dan €0.85, is dan geen 15% maar "maar" ~ 7.5% minder.

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Zie veel mensen in Vanguard ETFs beleggen. Is het aan te raden om bij grote bedragen te spreiden over asset managers (bijv. Vanguard en Blackrock)?

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik liep een aantal weken achter met lezen in dit topic en las afgelopen weekend pas voor het eerst dat de 'activity fee' bij Interactive Brokers is afgeschaft.
Als de 'vaste' kosten zijn weggevallen zou het een zeer interessante partij kunnen zijn. Om te bepalen of deze broker werkelijk interessant voor mij is ben ik de voorwaarden aan het doornemen en daar viel mij het volgende op.

Het 'Stock Yield Enhancement Program' biedt de mogelijkheid om een beetje extra te verdienen aan aandelen als ze uitgeleend worden. Wat wordt echter bedoeld met deze passage:
The program is available to eligible IBKR clients who have been approved for a margin account, or who have a cash account with equity greater than USD 50,000 (or equivalent).
Betekend bovenstaande passage dat je alleen in aanmerking komt voor dit extra'tje mits je minimaal €50.000,- cash op de rekening hebt staan of een margin account hebt?
Of bedoelen ze hier dat de belegger die de stukken wil inlenen aan die voorwaarde moet voldoen?

Er zitten natuurlijk risico's verbonden aan het uitlenen. Daarvoor wordt ook netjes gewaarschuwd:
Shares loaned out may not protected by the ICS. This is why IBKR provides you with cash collateral in the same amount as the value of your shares to protect you in the very unlikely event that the stock is not returned to you.
Ik wist niet waar ICS voor stond dus heb ik dat opgezocht. ICS = Investor Compensation Scheme.
Het klonk best grappig toen ik het las. Volgens de Cambridge English Dictionary is een scheme: 'an organized plan for doing something, especially something dishonest or illegal that will bring a good result for you'. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:43

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Will_Ams schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:52:
Iets wat ik me al een tijdje afvraag: waarom beleggen de meeste mensen in VWRL terwijl VWCE praktisch handiger is door het herbeleggen van de dividenden?
Voorheen zat VWCE niet in de kernselectie van deGIRO, destijds kocht ik dus altijd VWRL. Main Account ben ik nu over naar VWCE vanwege het herbeleggen (geen omkijken naar). maar ik kan me prima voorstellen dat mensen die al een paar jaar VWRL aankopen gewoon op die voet doorgaan, zolang je het geen probleem vind om het dividend zelf te herbeleggen (of anders te alloceren) dan is er geen issue.

Enige overweging die bij mij nog meetelde was dat ik een custody account heb bij deGIRO ik betaalde dus een percentage over mijn dividend uitkering en dat is nu weggevallen, als je een normaal account hebt dan heb je deze kosten ook niet dus maakt het elkaar niks, beide kernselectie, geen extra kosten alleen handmatig herbeleggen is dan het verschil

Pensioenrekeningen heb ik nog gewoon op VWRL staan, mede door de dividend uitbetalingen staat er altijd cash op wat weer de maandelijksekosten kan opvangen.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• Pistachenootje
Will_Ams schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:21:
Zie veel mensen in Vanguard ETFs beleggen. Is het aan te raden om bij grote bedragen te spreiden over asset managers (bijv. Vanguard en Blackrock)?
Niet nodig imo.

Ik denk dat de laatste jaren juist minder mensen hier beleggen in VWRL ed. door het dividendlek. Er zijn diverse opties zonder dividendlek.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mr.Me schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:41:
[...]
Mooi dat het gelukt is! Ik zie dat enkele anderen op het forum ook deze constructie gebruiken, waarbij je door IB als 'Professional' moet worden gezien.
Hoe gaan jullie hierbij om met de significant duurdere market data subscriptions?

Bijvoorbeeld de 'US Equity and Options Add-on Streaming Bundle' is $4.50 per maand voor non-professional en $125 per maand voor professional.
Dit is niet van toepassing.

"Professional" is niet een alomvattend begrip. Er zijn talloze gebieden waar een eigen onderscheid tussen niet-professional en professional bestaat met eigen, unieke criteria. Je kan voldoen aan de criteria voor de een zonder te voldoen aan die van de ander.

Voor het toepasselijk zijn van professional market data tarieven is de MiFID client category geen factor. Wel waar je werkt bijvoorbeeld. Zo komen de schoonmaker bij de bank, maar ook ZZP'ers (independent contractors) helaas niet in aanmerking voor non-professional market data. Overzicht: https://ibkr.info/node/2369
[...]
Dat snap ik niet, er is helemaal geen valuta exchange wanneer ik in Euro's een aandeel op Euronext koop?
Precies. Het is een Amerikaans aandeel, maar je handelt in Euro's, dus het currency effect zie je niet maar is zeker wel van toepassing op hoe de markt het aandeel in Euro's waardeert.

En uiteraard vice versa bij een Europees aandeel dat in de VS verhandeld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2021 11:54 ]

• Pistachenootje
Mr.Me schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Via opties heb je geen professional status nodig. Als je dat wel hebt kun je ze gewoon direct kopen.

Ik heb het wel maar neem geen enkel koers data abonnement. Ik gebruik mijn Tastyworks account voor real time prijs data.

• The Legend
  • Laatst online: 17:24

The Legend

*Plop*

Even een n00b vraag: veel sites met beleggingsinformatie rekenen met een bepaald rendement, en door het vliegwieleffect van rendement over rendement kan een belegging goed groeien. Maar dat werkt in de praktijk toch niet (altijd) zo? Ik heb vorig jaar september 5100 euro ingelegd, en dat is nu ruim 6700 euro waard (inclusief het herbelegde uitgekeerde dividend, dit geeft een belachelijk rendement van 32% 8)7). Maar dat is dus puur koersstijging, het enige werkelijke ‘rendement’ is de dividenduitkering van ca. 150 euro. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 12-08-2021 12:14 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:20
The Legend schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:09:
Even een n00b vraag: veel sites met beleggingsinformatie rekenen met een bepaald rendement, en door het vliegwieleffect van rendement over rendement kan een belegging goed groeien. Maar dat werkt in de praktijk toch niet (altijd) zo? Ik heb vorig jaar september 5100 euro ingelegd, en dat is nu ruim 6700 euro waard (inclusief het herbelegde uitgekeerde dividend, dit geeft een belachelijk rendement van 32% 8)7). Maar dat is dus puur koersstijging, het enige werkelijke ‘rendement’ is de dividenduitkering van ca. 150 euro. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
De belastingdienst denkt daar anders over vrees ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 17:24

The Legend

*Plop*

Haha, ik geloof dat ik het weer snap. Het is natuurlijk wel gerealiseerd rendement (en daarom staat de Belastingdienst in de rij) en als ik volgend jaar 4% rendement haal dan is dat natuurlijk 4% over 6700 en niet over 5100.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De belastingdienst kijkt niet naar werkelijk rendement (of dat nu gerealiseerd of ongerealiseerd is) maar alleen naar totaal vermogen op de peildatum. Vervolgens wordt er met de vrijstelling en de schijven een fictief rendement berekend en over dat fictieve rendement betaal je belasting.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2021 12:51 ]

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31
Zr40 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:50:
De belastingdienst kijkt niet naar werkelijk rendement (of dat nu gerealiseerd of ongerealiseerd is) maar alleen naar totaal vermogen op de peildatum. Vervolgens wordt er met de vrijstelling en de schijven een fictief rendement berekend en over dat fictieve rendement betaal je belasting.
En dat fictieve rendement is al heel lang onderwerp van discussie. De 4% (is dat het nog?) was ooit gebaseerd op de rente die je kreeg op een spaarrente. Tegenwoordig zijn er al gevallen te bedenken dat je geld moet toeleggen als er geld op je spaarrekening staat, maar die 4% is er nog steeds. Hoogste tijd dat dat fors naar beneden wordt bijgesteld.

Overigens ben ik wel blij dat we geen Amerikaanse praktijken hebben. Afaik betaal je daar belasting over elke transactie.

• Kevf
Ik ken VWCE niet. Begrijp ik het goed dat die nu ook in de kernselectie zit EN Vanguard Total World volgt EN alles herbelegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Kevf schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Ik ken VWCE niet. Begrijp ik het goed dat die nu ook in de kernselectie zit EN Vanguard Total World volgt EN alles herbelegt?
In feite is dat een herbeleggende VWRL.

• Deveon
  • Niet online
Kevf schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

En dat fictieve rendement is al heel lang onderwerp van discussie. De 4% (is dat het nog?) was ooit gebaseerd op de rente die je kreeg op een spaarrente. Tegenwoordig zijn er al gevallen te bedenken dat je geld moet toeleggen als er geld op je spaarrekening staat, maar die 4% is er nog steeds. Hoogste tijd dat dat fors naar beneden wordt bijgesteld.
Waarom zou de staat sparen boven de 50k (per partner) willen promoten? Dat geld moet gewoon aan het werk gezet worden of als je het veiliger wilt door het aflossen van bijvoorbeeld schulden (ook hypotheek). Overigens zijn de kosten op VRH waarschijnlijk lager dan het verlies door inflatie (al geld dat ook voor de hypotheekschuld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
... maar die 4% is er nog steeds. Hoogste tijd dat dat fors naar beneden wordt bijgesteld.
Je hebt blijkbaar gemist, dat dit al in 2017 is veranderd? De percentages voor het fictieve rendement zijn momenteel 0,03% en 5,7% in een bepaalde verhouding, afhankelijk van de omvang van het vermogen. Dit komt neer op zijn 1,9% over 50K-100K, 4,5% over de 100K-1M en 5,7% over het vermogen boven de 1M. En daar betaal je dan 31% belasting over. De eerste 50K zijn vrijgesteld, dus daar betaal je niks over.

Zie: https://www.belastingdien...betalen_over_uw_vermogen/

[ Voor 20% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-08-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
4% is het al lang niet meer. In plaats daarvan wordt er gekeken naar rendement uit het recente verleden voor zowel sparen als beleggen, met daarbij ook een veronderstelde verdeling per schijf tussen sparen en beleggen.

Voor 2021 is het fictieve rendement voor sparen gesteld op 0,03% en beleggen op 5,69%.

Voor de eerste 50k boven de drempel is de veronderstelde verdeling 67% sparen en 33% beleggen. Effectief dus 1,898%. Voor de volgende 900k is het respectievelijk 21% en 79%. En voor alles daarboven wordt 100% beleggen verondersteld.

En daar betaal je dan 31% belasting over.
Overigens ben ik wel blij dat we geen Amerikaanse praktijken hebben. Afaik betaal je daar belasting over elke transactie.
Even heel eenvoudig samengevat, je betaalt daar belasting over gerealiseerde winst/verlies. Dus closing trades en dividend. Daar kan belasting een reden zijn om een transactie niet (of juist wel) te doen terwijl je die anders wel (of juist niet) had willen doen.

Merk op dat ons huidige systeem in principe helemaal niet kijkt naar wat je precies met je vermogen doet. Omdat het voor de belasting geen verschil maakt staat het je vrij om naar eigen wens wel of niet te beleggen. Met buy & hold, actieve handel, of zelfs day trading. In aandelen, obligaties, crypto, andersoortige beleggingsobjecten, of een combinatie hiervan. Wat je ook doet, voor de hoogte van de belasting maakt dat niets uit. Alleen de waarde maakt uit.

Alleen de groenfondsen zijn hier een uitzondering op, die worden fiscaal gestimuleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2021 14:16 ]

• Kevf
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Je hebt blijkbaar gemist, dat dit al in 2017 is veranderd? De percentages voor het fictieve rendement zijn momenteel 0,03% en 5,7% in een bepaalde verhouding, afhankelijk van de omvang van het vermogen. Dit komt neer op zijn 1,9% over 50K-100K, 4,5% over de 100K-1M en 5,7% over het vermogen boven de 1M. En daar betaal je dan 31% belasting over. De eerste 50K zijn vrijgesteld, dus daar betaal je niks over.

Zie: https://www.belastingdien...betalen_over_uw_vermogen/
Ik kruip even terug in de hoek....dacht dat dat alleen het percentage was aangepast en was mij niet bewust dat er onderscheid is gemaakt. Weer wat geleerd.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Waarschijnlijk omdat VWCE pas sinds halverwege 2019 bestaat en VWRL sinds 2012.

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
Even een beginnersvraag tussendoor: ik vraag me af of het nog wat uitmaakt bij welke beurs je een ETF koopt? Zo heb je bv. een Vanguard All-World VWRL op de Euronext, maar wil je een VWCE dan is van dezelfde ETF (volgens mijn DeGiro-app) alleen te koop op Xetra/Milan/Tradegate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Al genoeg uitgelegd over hoe de 4% al jarenlang niet meer klopt (en zelfs toen was het al 4%, daarvan 30% belast, en belastingvrije voet voor de eerste 20k... dus in de praktijk was het snel maximum van 1,2% wat de echte belasting was). Maar in amerika betaal je dus geen belasating over elke transactie.

In amerika betaal je belasting over Capital Gain (= winst), maar mag je die verrekenen met Capital Loss (=verlies). Met daarbij hogere belasting wanneer je posities relatief kort hebt aangehouden. Gevolg is dat je daar praktijken hebt zoals 'tax harvesting' waarbij je bewust posities die rood staan sluit en heropend om zo belastingvoordeel te behalen en de Gains uit te balanceren.
Of andersom; winstgevende posities sluiten omdat je aardig wat capital loss hebt opgebouwd en zo alvast die winst weg te kunnen strepen voor de belastingdienst.

Daardoor die je bijvoorbeeld vaak richting eind van het jaar (tijdsperiode kerst/nieuwjaar) dat er wat meer volatiliteit is. Men werkt dan de boekhouding door en probeert de Gain/Loss in balans te brengen voor de aangiftes die komen gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 12-08-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Giel1 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:44:
Even een beginnersvraag tussendoor: ik vraag me af of het nog wat uitmaakt bij welke beurs je een ETF koopt? Zo heb je bv. een Vanguard All-World VWRL op de Euronext, maar wil je een VWCE dan is van dezelfde ETF (volgens mijn DeGiro-app) alleen te koop op Xetra/Milan/Tradegate.
Maakt uit aangezien de kernselectie maar geldt voor 1 beurs. Dus goed controleren in de lijst.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:55
Is er een overzicht met ETF’s die automatisch dividend herbeleggen zonder het eerst uit te keren voordat het automatisch herbelegd wordt? Ik ben op zoek naar ETF’s waarbij je de dividend niet uitgekeerd krijgt, omdat ik daar capital gains tax over moet betalen (woon in Zweden). Zit nu in NT world en NT EM, waarbij ik netjes dividend uitgekeerd krijg en dat na een paar weken automatisch belegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:56:
Is er een overzicht met ETF’s die automatisch dividend herbeleggen zonder het eerst uit te keren voordat het automatisch herbelegd wordt? Ik ben op zoek naar ETF’s waarbij je de dividend niet uitgekeerd krijgt, omdat ik daar capital gains tax over moet betalen (woon in Zweden). Zit nu in NT world en NT EM, waarbij ik netjes dividend uitgekeerd krijg en dat na een paar weken automatisch belegd wordt.
IWDA en EMIM keren geen dividend uit. Daarmee (88/12) heb je wereldwijde spreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:19
Naast mijn bulk in ETFs heb ik een tijdje geleden klein bedrag gestoken in SIMEC Atlantis, een bedrijf dat in alternatieve groene energie (o.a. stroom opgewekt uit het tij) zit. Voor mij een set & forget-aandeel met het idee dat het als het oppikt ooit groot zou kunnen worden, maar door een gefaald project en gedonder bij de grootste aandeelhouder is het bedrijf behoorlijk in de problemen geraakt.

https://www.marketwatch.c...-appointment-271627024350

Het lijkt weer een beetje overgewaaid, maar ik snap niet precies wat er gebeurd is in de tussentijd. Kan iemand mij uitleggen wat het verhaal met de "receivers" inhoudt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:04
Sander B schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:22:
Naast mijn bulk in ETFs heb ik een tijdje geleden klein bedrag gestoken in SIMEC Atlantis, een bedrijf dat in alternatieve groene energie (o.a. stroom opgewekt uit het tij) zit. Voor mij een set & forget-aandeel met het idee dat het als het oppikt ooit groot zou kunnen worden, maar door een gefaald project en gedonder bij de grootste aandeelhouder is het bedrijf behoorlijk in de problemen geraakt.

https://www.marketwatch.c...-appointment-271627024350

Het lijkt weer een beetje overgewaaid, maar ik snap niet precies wat er gebeurd is in de tussentijd. Kan iemand mij uitleggen wat het verhaal met de "receivers" inhoudt?
Een reciever is een zaakwaarnemer. Zeg maar 1 stapje voordat er een curator komt. In Nederland is er vergelijkbaar drama aan de gang met de aandelen van ADO Den Haag.
De Britse overheid had een zaakwaarnemer aangesteld bij de grootste aandeelhouder van (de britse tak van) SIMEC. Omdat er een onderzoek liep naar fraude en witwassen. Die zaakwaarnemer had de controle over de aandelen. En nu dus niet meer.

TheS4ndm4n#1919

• phantom09
[...]
[...]

Nu ben ik nieuwsgierig, ik kan toch niet zelf giraal € omzetten naar $ zonder een rekening in die valuta?
Ik heb geen rekening bji Trading212. Ik weet wel dat ik vanuit mijn Nederlands bankrekening geld in euro's over kan boeken naar het Duitse rekeningnummer van Interactive brokers. Hierna komt het op mijn rekening bij IB te staan. Ik kan dan zelf bepalen voor welk bedrag ik in euro's om wil zetten naar bijvoorbeeld US dollars. Hiervoor betaal ik wel een fee. Hoe groter het bedrag hoe kleiner de kosten in verhouding.
Bij interactive Brokers kunnen ze meerdere valauta's aanhouden op mijn rekening (als ik dat wil).

Je kan gratis een paper account aanmaken bij Interactvie Brokers, wellicht dat je het hier kan bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 05:50

WhySoSerious

Be the change.

Orangelights23 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:56:
Accumulating is wat je zoekt.

• ThaddeusX
1 ding wat ik nog niet snap...

Als ik een aandeel voor de ex-div date koop.
Kan ik het een dag later weer verkopen en alsnog de dividend krijgen? Of moet ik na de "record date" pas verkopen?

Als ik recht op dividend wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:20
ThaddeusX schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:27:
1 ding wat ik nog niet snap...

Als ik een aandeel voor de ex-div date koop.
Kan ik het een dag later weer verkopen en alsnog de dividend krijgen? Of moet ik na de "record date" pas verkopen?

Als ik recht op dividend wil.
Kan wel, alleen de koers gaat net zoveel naar beneden als de waarde van het dividend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De markt is niet gek. 'Recht op dividend' heeft een geldwaarde en dat is gelijk aan het dividendbedrag. Als je koopt voor dividend en direct verkoopt, dan betaal je in feite aan jezelf je eigen dividend, met een paar weken vertraging, en voor dat privilege betaal je tweemaal transactiekosten. Waarom zou je dat willen doen? Je kan beter je geld gewoon laten staan.

Maar op de vraag als gesteld: je moet het aandeel in bezit hebben aan het eind van de record date om recht te hebben op het dividend.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2021 22:44 ]

• ThaddeusX
Zr40 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:43:
De markt is niet gek. 'Recht op dividend' heeft een geldwaarde en dat is gelijk aan het dividendbedrag. Als je koopt voor dividend en direct verkoopt, dan betaal je in feite aan jezelf je eigen dividend, met een paar weken vertraging, en voor dat privilege betaal je tweemaal transactiekosten. Waarom zou je dat willen doen? Je kan beter je geld gewoon laten staan.

Maar op de vraag als gesteld: je moet het aandeel in bezit hebben aan het eind van de record date om recht te hebben op het dividend.
De reden is dat soms de prijzen wel snel weer stijgen naar normaal, vandaar.
Of amper dalen.

Je moet hiervoor wel echt continue naar de scherm staren en op de juiste moment weer verkopen. Dus zo simpel is het ook niet.

Maar wel fijn om te weten dat je pas na de "record date" moet verkopen. Die zie je niet zo snel overal staan.
De ex-div wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ThaddeusX schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:18:
[...]

De reden is dat soms de prijzen wel snel weer stijgen naar normaal, vandaar.
Of amper dalen.

Je moet hiervoor wel echt continue naar de scherm staren en op de juiste moment weer verkopen. Dus zo simpel is het ook niet.

Maar wel fijn om te weten dat je pas na de "record date" moet verkopen. Die zie je niet zo snel overal staan.
De ex-div wel.
Nu weet ik niet naar welk aandeel je aan het kijken bent. Maar reken je niet rijk aan dividend (zal eerder om (tientallen) centen per aandeel gaan dan 1 hele euro). En de waarde van een aandeel kan net zo hard schommelen op een dag. Oftewel: als ik zo lees dat je het wilt timen etc kun je net zo goed gaan daytraden en "laag kopen, hoog verkopen". Als je daarmee steeds wat winst pakt ben je er ook. En zoals @Zr40 ook al aangeeft: vergeet niet de transactiekosten (*2) mee te rekenen. En dan blijkt het ineens niet meer zo rendabel te zijn.

• ThaddeusX
RobertMe schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:23:
[...]

Nu weet ik niet naar welk aandeel je aan het kijken bent. Maar reken je niet rijk aan dividend (zal eerder om (tientallen) centen per aandeel gaan dan 1 hele euro). En de waarde van een aandeel kan net zo hard schommelen op een dag. Oftewel: als ik zo lees dat je het wilt timen etc kun je net zo goed gaan daytraden en "laag kopen, hoog verkopen". Als je daarmee steeds wat winst pakt ben je er ook. En zoals @Zr40 ook al aangeeft: vergeet niet de transactiekosten (*2) mee te rekenen. En dan blijkt het ineens niet meer zo rendabel te zijn.
Ik probeer een beetje ermee te spelen (day traden).
Tot nu toe enkele eurotjes winst kunnen maken :) maar ik speel ook niet met groot geld.

Ik vind het leuk om zo ervaring op te bouwen.

Daytraden wil ik ook meer over weten maar eigenlijk is het gewoon gokken en laag kopen. Op internet vind ik niet echt nuttige info daarover.

Wat ik wel jammer vind is dat je bij DeGiro niet goed om 1 scherm ziet wat je winst…verlies is etc.
De tabellen/grafieken enzo zijn ook niet echt wow.

Ik kijk naar de totale plaatje. Wat ook niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
ThaddeusX schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:36:
[...]

Wat ik wel jammer vind is dat je bij DeGiro niet goed om 1 scherm ziet wat je winst…verlies is etc.
De tabellen/grafieken enzo zijn ook niet echt wow.
Zijn er mede tweakers die hippe software/excel formatjes kunnen delen waarmee je portfolio goed kan volgen? Ik loop idd ook ertegenaan dat ik met DeGiro maar matig inzicht krijg.

Ik was eigenlijk vanplan de excel van de jongbeleggenpodcast (hierrr) te kopiëren, leeg te halen en zelf te vullen. Maar als andere betere suggesties hebben hoor ik het graag

[ Voor 20% gewijzigd door JLC7 op 13-08-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-08 07:22
JLC7 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Zijn er mede tweakers die hippe software/excel formatjes kunnen delen waarmee je portfolio goed kan volgen? Ik loop idd ook ertegenaan dat ik met DeGiro maar matig inzicht krijg.

Ik was eigenlijk vanplan de excel van de jongbeleggenpodcast (hierrr) te kopiëren, leeg te halen en zelf te vullen. Maar als andere betere suggesties hebben hoor ik het graag
Je zou lid kunnen worden van de show en toegang krijgen tot de pdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
[...]

https://www.portfolio-performance.info/en/

Zit een wat stijle leercurve in maar daarna heb je er veel plezier van. Denk bijvoorbeeld aan het dubbel boekhouden o.a. betekent dat je naast je beleggingsrekening ook een tegenrekening moet hebben.

Als het goed kun je inmiddels ook je pdf account overzicht van DeGiro inladen waardoor je weinig meer met de hand hoeft over te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

[...]

Zelf heb ik het in mijn portfolio op https://www.sharesight.com/ staan, heb het ook bij morningstar maar vind sharesight een stuk fijner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Zijn er Nederlandse brokers waarop je het beste kan daytraden?

Dus meer inzicht in de afgelopen 24 uur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
ThaddeusX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:56:
Zijn er Nederlandse brokers waarop je het beste kan daytraden?

Dus meer inzicht in de afgelopen 24 uur etc.
Is tradingview.com niet iets voor je?

Voorbeeld: https://www.tradingview.com/chart/

En nee dat is geen broker maar wel een tool om stock data te analyseren.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 13-08-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Miki schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

Is tradingview.com niet iets voor je?

Voorbeeld: https://www.tradingview.com/chart/

En nee dat is geen broker maar wel een tool om stock data te analyseren.
Dat klinkt beter!

Want dan blijft mijn geld veilig bij een groot Nederlandse broker.

Klinkt vreemd...maar dan kan ik bijv. deze tool gebruiken om prijzen te zien.
En vervolgens gewoon kopen bij DeGiro.

Ik weet dat er sprake is van delays per broker \ tool. Dus moet dat nog even helder hebben dat wat ik op de tool zie ook het gene is wat ik koop bij mijn broker.

Anders moet je telkens gaan dubbelchecken wat veel tijd kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 05:50

WhySoSerious

Be the change.

ThaddeusX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Dat klinkt beter!

Ik weet dat er sprake is van delays per broker \ tool. Dus moet dat nog even helder hebben dat wat ik op de tool zie ook het gene is wat ik koop bij mijn broker.

Waarom koop je niet gewoon een indexfonds dat de markt volgt? Er zijn zeer weinigen die de markt structureel kunnen verslaan, en nog minder bij wie het niet puur geluk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
ThaddeusX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Dat klinkt beter!

Wat ben je van plan? Ik wil niet heel onvriendelijk zijn maar ik twijfel sterk of je wel voldoende geïnformeerd bent om te gaan day traden. Daarnaast is het feitelijk vastgesteld dat zelfs de meest gekwalificeerde personen niet in staat zijn om consistent de markt kunnen verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-08 18:51
@ThaddeusX
Je kan ook beginnen met paper traden. Dan wanneer je een tijdje consistent winst kan maken dan kan je met echt geld (niveau beer money) beginnen. Wat voor strategie ga je gebruiken om te daytraden?

Ondertussen kan je inleggen op een indexfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ColdStone schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:44:
[...]
Zelf heb ik het in mijn portfolio op https://www.sharesight.com/ staan, heb het ook bij morningstar maar vind sharesight een stuk fijner
Klinkt interessant. Kun je bij deze tool zowel Europese als Amerikaanse ETFs in één portfolio hebben?

Dat kan bij morningstar volgens mij niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 13-08-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Pistachenootje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Klinkt interessant. Kun je bij deze tool zowel Europese als Amerikaanse ETFs in één portfolio hebben?

Dat kan bij morningstar volgens mij niet meer.
Heb het zelf niet verspreid, maar voor zover ik kan zien wel, je kan het per ticker per beurs aangeven, zojuist even getest en SP500 ETF van NYSE toegevoegd en dat ging prima (alleen hij rekent het in mijn geval wel om naar euro (geen idee of dat een setting is)

enige nadeel is dat hij niet alla minute de koersen update en dat ik (destijds) Xetra niet kon vinden, ik pak dus voor de grote lijnen .FRA

full disclosure: ik gebruik het niet heel actief, puur maandelijks bijwerkend een beetje speels voor de grafieken en overzichten.

[ Voor 8% gewijzigd door ColdStone op 13-08-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-08 22:17
Beginnersvraag, ik wil een aandeel kopen, maar kom het fonds twee keer tegen bij DeGiro. Als HVT en als HVT^A. Koers is vrijwel gelijk. Waar zit het verschil in?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Pagina: 1 ... 28 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij