Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:18:
@Henk24sma Intel zit momenteel in ontzettend zwaar weer. AMD is duidelijk de favoriet op het moment. Het is maar de vraag of Intel haar “monopolie” positie weet te behouden heroveren. Zie de Tweaker podcast van vorige week (#175).
Dit is wat mij betreft ook juist waarom Intel de favoriet tegenover AMD is...:)

Be greedy when others are fearful

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De koers van Intel is zeker nog niet in lijn met de runup van AMD. Ik denk dat het een beetje vroeg is om te spreken van fearful.

Overigens zelf geen uitgebreide analyse van beide partijen en heb (helaas) maar een kleine positie in AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
@Henk24sma Intel zit momenteel in ontzettend zwaar weer. AMD is duidelijk de favoriet op het moment. Het is maar de vraag of Intel haar “monopolie” positie weet te behouden heroveren. Zie de Tweaker podcast van vorige week (#175).
Ik zie vooral langlopende contracten die Intel 'boven water' houden. Zo zitten wij zakelijk aan HP zakelijke laptops 'vast' en hier zitten simpelweg alleen Intel cpu's in (helaas pindakaas). Echter is het hele ecosysteem ingericht op HP dus is switchen niet zomaar mogelijk.

Zelfde geldt voor OEM desktops, servers etc. AMD begint langzaam steeds meer de serverspace te veroveren. Deze worden toch al snel elke 3 jaar vervangen en AMD heeft op server gebied nu ca. 1,5-2 jaar een voorsprong en deze is sinds eind vorig jaar pas écht noemswaardig geworden.

Tot Intel bij TSMC binnen kan kruipen kan je ze eigenlijk afschrijven. Als ze al nek aan nek komen met AMD qua snelheid dan is het verbruik 50-100% hoger...

Echter, Intel weet nog best wat performance uit een node te persen die eigenlijk uit 2015 komt |:( Als ze dus daadwerkelijk bij TSMC binnenkomen met een grote zak geld dan kunnen ze prima terugkomen. Ik denk echter dat dat nog wel tot minimaal 2023 gaat duren. Dus tot die tijd heeft AMD 'vrij spel'.

[ Voor 12% gewijzigd door Santee op 06-08-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56
ThaddeusX schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:01:
Vraagje aan mensen die bij DeGiro zitten.

Hoe kan ik in 1 opslag zien of een aandeel goedkoop of duur is in de afgelopen 24 uur?
Ik kan dit niet makkelijk zien of instellingen in de grafieken.
Bedoel je de KW of P/E ratio toevallig?

Als dat zo is, dan is het ondanks een goed instrument geen heilige graal en zul je als nog je inhoudelijke DD moeten doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 06-08-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

Qwerty-273

Meukposter

Santee schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:54:
Ik zie vooral langlopende contracten die Intel 'boven water' houden. Zo zitten wij zakelijk aan HP zakelijke laptops 'vast' en hier zitten simpelweg alleen Intel cpu's in (helaas pindakaas). Echter is het hele ecosysteem ingericht op HP dus is switchen niet zomaar mogelijk.
Dit is behoorlijk offtopic, maar de meeste grotere bedrijven kiezen inderdaad 1 of 2 vaste hardware leveranciers - want daar kan je dan intern een goede ondersteuning voor neerleggen.

Hoewel HP altijd behoorlijk Intel gericht is, hebben ze natuurlijk ook gewoon een aantal modellen met AMD beschikbaar. De huidige HP EliteBook 835 G8 laptop is bijvoorbeeld uitgerust met een Ryzen 3/5/7 Pro processor.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:26

Jebus4life

BE User

Dat aandeel van Bpost 8)7

Cijfers gisterenavond gevoelig beter dan de forecasts, ook voor de tweede keer dit jaar de verwachtingen voor FY2021 opgetrokken. Meneer markt opent enthousiast met een dikke 5% erbij. Om vervolgens meer dan 10% te verliezen 8)7

We zitten weer rond mijn GAK, dus ik heb een ordertje staan om wat te verstevigen O-) Op 2 cent na aangetikt, nu wel weer wat hoger dus dat zal er wel niet van komen :(

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
De vraag is niet wie nu favoriet is kwa hardware specs of prijs of energieverbruik. De vraag is wie vanaf de huidige koers de komende 5-10 jaar beter presteert voor de aandeelhouders.

Wat dat betreft lijkt intel wel echt de handschoen op te hebben gepakt. Bijvoorbeeld nieuwe CEO met dit keer juist veel technisch inhoudelijke achtergrond (zat o.a. achter de Pentium basis). Beter aan de markt gaan uitleggen dat de intel definitie '10nm' niet gelijk is aan de amd/tsmc definitie '10nm'. Toch de samenwerking met TSMC aangaan om short-term zichzelf terug in de markt te kopen, zodat ze intern alle tijd en focus echt op de long-term kunnen leggen.
Daar zie je dan ook nieuwe roadmap met bijbehorende nieuwe fabrieken, EUV adoptie. Nieuwe tech en eigenlijk platform ontwikkelen om de strijd aan te gaan zoals Foveros en de volgende toekomstslag in CPU land rond 3d/stacking. Alle focus zit op 2025-2030, geen gerommel maar acceptatie dat ze nu even achterstaan en zorgen dat ze bij de volgende grote stap weer vooraan staan.

Ze hebben ook ruimschoots het geld en inkomen om deze tijd te 'kopen' trouwens. Mindere periode van enkele jaren is voor een gigant als Intel nog altijd aanzienlijk meer dan wat AMD doet. Ter indicatie: Intel zakt volgend jaar naar ~70b revenue, AMD gaat naar ~15b revenue.

Als je dan bedenkt dat ze met de nodes en productie wel een probleem hadden, dus kleiner maken, niet zozeer met technologie of vinden van nieuwe materialeen (kijk wat hun mensen doen met 14nm) dan kan het straks heel snel gaan van 'gelijkwaardig' naar 'beter'. Want al die kennis en trucjes gaan wel mee natuurlijk.

Dan apart nog het Foundry business model waar je ongeveer alleen tsmc, hynix, micron en samsung hebt momenteel - met gigantische moats om als concurrent tussen te komen, waardoor er na intel waarschijnlijk geen nieuwe concurrent meer bij zal komen. Vergeet daarbij niet dat Intel tientallen fabrieken bezit, grotendeels in de U.S. en iets als Apple of AMD 0 met volledige afhankelijkheid van TSMC/Samsung (en daarbij juist van de china/taiwan evenals zuid korea met bijbehorende onrusten).
Als je dan praat over bijvoorbeeld gevoelige sectoren zoals intelligence/military kan op korte termijn wel heel veel business toegeschoven krijgen vanuit oogpunt van veiligheid en betrouwbaarheid.

Gooi al die ontwikkelingen en herbouwen van het bedrijf samen met veel hogere revenue en aanboren van een nieuwe inkomstenstroom bij elkaar. Vraag je dan af of 144b mkt cap met 18b revenue in 2022 (AMD) er echt beter voor staat dan 220b mkt cap met >73b revenue in 2022 (intel).
Persoonlijk ben ik dan ook meer Intel aan het bijkopen. Long-term lijkt dat in totaliteit meer potentie te hebben, zowel kwa ontwikkelingen als verhoudingen in termen van P/E en EPS.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 06-08-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
Qwerty-273 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

Dit is behoorlijk offtopic, maar de meeste grotere bedrijven kiezen inderdaad 1 of 2 vaste hardware leveranciers - want daar kan je dan intern een goede ondersteuning voor neerleggen.

Hoewel HP altijd behoorlijk Intel gericht is, hebben ze natuurlijk ook gewoon een aantal modellen met AMD beschikbaar. De huidige HP EliteBook 835 G8 laptop is bijvoorbeeld uitgerust met een Ryzen 3/5/7 Pro processor.
Het klopt dat er een aantal modellen zijn, bij ons gaat het dan specifiek om Zbook Fury en Spectre X360 modellen. Maar inderdaad, dit gaat te offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik denk ook dat Intel er helemaal niet zo slecht voorstaat. Voor de server markt zie ik niet veel goeds. AMD kan met hun chiplet systeem gewoon beter schalen (meer cores) en goedkoper produceren, maar bij de mobiele markt staan ze er goed voor. Hun 11 generatie heeft een flinke stap gemaakt. Ik ben zelf erg onder de indruk van hun nieuwe iRis Xe, die krachtiger is dan de iGPU van AMD. En Intel maakt ook veel wifi kaarten.

Maar ook dat Intel het liefst de fab binnenhuis wil houden, terwijl AMD afhankelijk is van een externe partij.
mocht er iets met TSMC gebeuren zit AMD met de gebakken peren, want Taiwan kan last van hebben van weersinvloeden, maar ook China is een onstabiele factor.

En Intel kan hun FAB open stellen zoals tsmc dat doet, wat makkelijk extra inkomsten kan genereren.
Ik denk niet dat Intel nou meteen "the next TSMC" wordt, maar ik vind het wel interessant op de lange termijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

mrc4nl schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:47:
Ik denk ook dat Intel er helemaal niet zo slecht voorstaat. Voor de server markt zie ik niet veel goeds. AMD kan met hun chiplet systeem gewoon beter schalen (meer cores) en goedkoper produceren, maar bij de mobiele markt staan ze er goed voor. Hun 11 generatie heeft een flinke stap gemaakt. Ik ben zelf erg onder de indruk van hun nieuwe iRis Xe, die krachtiger is dan de iGPU van AMD. En Intel maakt ook veel wifi kaarten.

Maar ook dat Intel het liefst de fab binnenhuis wil houden, terwijl AMD afhankelijk is van een externe partij.
mocht er iets met TSMC gebeuren zit AMD met de gebakken peren, want Taiwan kan last van hebben van weersinvloeden, maar ook China is een onstabiele factor.

En Intel kan hun FAB open stellen zoals tsmc dat doet, wat makkelijk extra inkomsten kan genereren.
Ik denk niet dat Intel nou meteen "the next TSMC" wordt, maar ik vind het wel interessant op de lange termijn.
En het is ook geen of/of markt, waar er maar 1tje kan blijven bestaan. Alles heeft een chip nodig tegenwoordig en steeds complexer. Daar kunnen AMD en Intel prima naast elkaar bestaan en beide bestaansrecht hebben.

Tuurlijk, het kan zijn dat AMD de komende jaren beter rendement heeft maar het is niet zo dat Intel falliet gaat o.i.d.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 20:27
Bezulba schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

En het is ook geen of/of markt, waar er maar 1tje kan blijven bestaan. Alles heeft een chip nodig tegenwoordig en steeds complexer. Daar kunnen AMD en Intel prima naast elkaar bestaan en beide bestaansrecht hebben.

Tuurlijk, het kan zijn dat AMD de komende jaren beter rendement heeft maar het is niet zo dat Intel falliet gaat o.i.d.
AMD en Intel lijken wel een beetje op communicerende vaten. AMD was op leven na dood jaren geleden. Soms moet je naar de bodem om echt te veranderen en te innoveren. Als Intel het moet hebben van lopende contracten, dan zou ik er nu niet instappen (ik heb ze overigens al heel lang, passief).

[ Voor 9% gewijzigd door poehee op 06-08-2021 12:58 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:46

bert pit

asdasd

Aan de cijfers te zien wordt Intel meer als een waarde aandeel gezien, geeft een paar procent dividend en heeft een KW van 12. AMD lijkt meer een groei aandeel en heeft een KW van 32 en keert geen dividend uit.

De afgelopen jaren heeft AMD veel groei gehaald uit krachtiger processoren die minder energie gebruiken dan die van de concurrent. De vraag is waar AMD de komende jaren de verdere groei uit gaat halen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Xanaroth schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

De vraag is niet wie nu favoriet is kwa hardware specs of prijs of energieverbruik. De vraag is wie vanaf de huidige koers de komende 5-10 jaar beter presteert voor de aandeelhouders.
[..]
Eigenlijk doelde ik meer richting het verschuiven van de markt en koersstijging van AMD. Ik geloof dat er in beide zeker toekomst zit en Intel doet meer dan wat AMD doet. Alleen bij het analyseren van een bedrijf als Intel is AMD wel de olifant die benoemd moet worden als de huidige trend doorzet. Er is dit jaar in ieder door de beurs veel van dit marktaandeel gewaardeerd aan AMD terwijl Intel veel minder beweegt en zoals genoemd meer als value dan groei gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
Ik zie hier regelmatig FitVermogen voorbij komen en voor pensioen wilde ik daar gezien de kosten wel mee in zee gaan ook al heeft het dividendlek i.t.t. BND, maar de lage kosten zouden dat meer dan moeten goedmaken. Inmiddels een account aangemaakt, maar al die fondsen die ik zie zijn echt veel duurder dan ik op indexfondsenvergelijken.nl vergelijken en nergens zie ik bijv nergens NN Enhanced staan. Allemaal fondsen met kosten van 0,5% en hoger dan zijn de andere aanbieders veel interessanter. Iemand ervaring met FitVermogen i.c.m. pensioenbeleggen, want ik mis een beetje waarom er enthousiast over gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-08 07:22
llevering schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:49:
Ik zie hier regelmatig FitVermogen voorbij komen en voor pensioen wilde ik daar gezien de kosten wel mee in zee gaan ook al heeft het dividendlek i.t.t. BND, maar de lage kosten zouden dat meer dan moeten goedmaken. Inmiddels een account aangemaakt, maar al die fondsen die ik zie zijn echt veel duurder dan ik op indexfondsenvergelijken.nl vergelijken en nergens zie ik bijv nergens NN Enhanced staan. Allemaal fondsen met kosten van 0,5% en hoger dan zijn de andere aanbieders veel interessanter. Iemand ervaring met FitVermogen i.c.m. pensioenbeleggen, want ik mis een beetje waarom er enthousiast over gedaan wordt.
De kosten verschillen per fonds, er zijn een aantal fondsen met lopende kosten van 0.17%, zonder aanschaf kosten (bv NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund). Gewoon even alle fondsen openen en vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Deveon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:41:
[...]

Eigenlijk doelde ik meer richting het verschuiven van de markt en koersstijging van AMD. Ik geloof dat er in beide zeker toekomst zit en Intel doet meer dan wat AMD doet. Alleen bij het analyseren van een bedrijf als Intel is AMD wel de olifant die benoemd moet worden als de huidige trend doorzet. Er is dit jaar in ieder door de beurs veel van dit marktaandeel gewaardeerd aan AMD terwijl Intel veel minder beweegt en zoals genoemd meer als value dan groei gezien wordt.
Bij een vergelijking INTC met AMD zijn er veel factoren die je moet meenemen maar niet makkelijk te kwantificeren zijn.
In het algemeen kun je stellen dat AMD een prijs heeft die past bij excellente executie van het doorzetten van hun groei, en dat INTC geprijsd is op mediocre vooruit kwakkelen met wat upside. Dit is ook al te zien in PE ratios.

Wat een vergelijking zo moeilijk maakt is dat Intel veel grotere cashflows heeft, veel groter vermogen/assets, veel meer divers talent in dienst, een erg brede portfolio aan producten, erg sterke banden met de US politiek en de enige volledig westerse fabriek van cutting edge sillicon.
Dus een eerlijke vergelijking is moeilijk te maken.

Op dit moment zit ik liever in INTC omdat er een behoorlijke upside is als hun nieuw management de output weer op orde krijgt, en omdat westerse overheden op Intel beginnen te leunen voor semiconductors in US en EU.

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij veel pensioenaanbieders pijler 3 voor beleggen zijn de te kiezen fondsen beperkt. Bij fitvermogen lijkt dit niet anders te zijn:
https://cdn-fitvermogen.i...s%20_NL%20versie_2020.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57
FeronIT schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

De kosten verschillen per fonds, er zijn een aantal fondsen met lopende kosten van 0.17%, zonder aanschaf kosten (bv NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund). Gewoon even alle fondsen openen en vergelijken
Ja dat was inderdaad waar ik naar op zoek was. Inmiddels heb ik NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund staat er standaard niet tussen. Toen ben ik via google op de site van FitVermogen en dan stond er 'Nu kopen' als je dat doet krijg je de melding dat je die niet met Fiscaal Beleggen rekening mag kopen. Kortom geen interessante aanbieder voor dit doel helaas. Eigenlijk is er niemand interessant.

BND heeft de zaken goed op orde, maar ook voor een stevige prijs (voor wat uiteindelijk indexfondsen zijn). Alle andere partijen sowieso dividendlek met evt. nog andere hogere kosten. Eigenlijk is 'DeGiro' (ik weet het vloeken in de kerk hier) dan nog het intessantste ondanks dividendlek bij gebruik van VWRL nog altijd goedkoper dan BND. Uiteraard voor de situatie van Pensioenbeleggen/FiscaalBeleggen of hoe je het product ook wilt noemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor een ieder die het ook aandurft in een Chinees bedrijf te investeren een tip: 360 DigiTech, Inc.. Goede groei, mooie resultaten, strong buy ratings op o.a. Zacks, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MaZo schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:04:
Voor een ieder die het ook aandurft in een Chinees bedrijf te investeren een tip: 360 DigiTech, Inc.. Goede groei, mooie resultaten, strong buy ratings op o.a. Zacks, etc.
Thanks voor dit soort tips kom ik hier. Ik zal het eens gaan onderzoeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
MaZo schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:04:
Als ik zo even snel kijk is de koers de afgelopen maand gehalveerd wegens een strafrechtelijk onderzoek in China. Grote kans dat het bedrijf door de overheid wordt opgedoekt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:37
RocketKoen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:32:
[...]

Als ik zo even snel kijk is de koers de afgelopen maand gehalveerd wegens een strafrechtelijk onderzoek in China. Grote kans dat het bedrijf door de overheid wordt opgedoekt.
Ik blijf weg van aandelen uit china. Henk24sma in "Beleggen op de beurs in de praktijk - De..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 20:27
China is geen vrije markt. Ik kan geen enkele reden verzinnen om daar te beleggen. Iedere vorm van ondernemerschap (lees: succes) wordt de kop ingedrukt. Ondernemers zijn per definitie wat lastig (al dan niet in de goede zin van het woord -- Wat jij Sywert?). En lastig is ongewenst daar.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003

JRR

Deze week ben ik begonnen op Fitvermogen en heb ik mijn belegde geld bij Robeco via de bankrekening over gesluisd naar Fitvermogen. Ik ben in 2013 begonnen met maandelijks beleggen in Robeco One en later ook in andere Robeco fondsen, maar inmiddels begon ik me te storen aan alle kosten die erbij komen en het rendement wat ook niet bovengemiddeld is. Kwartaalkosten, fondskosten, transactiekosten (als je opneemt of iets extra inlegt naast je maandelijkse inleg) wat inmiddels aardig begon op te lopen met het bedrag dat ik uit had staan.

Bij Fitvermogen voor de volgende verdeling gekozen:

NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund: 80%
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund: 10%
NN Europe Small Caps Fund: 5%
NN Europa Duurzaam Aandelen Fonds: 5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 19:40
llevering schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Ja dat was inderdaad waar ik naar op zoek was. Inmiddels heb ik NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund staat er standaard niet tussen. Toen ben ik via google op de site van FitVermogen en dan stond er 'Nu kopen' als je dat doet krijg je de melding dat je die niet met Fiscaal Beleggen rekening mag kopen. Kortom geen interessante aanbieder voor dit doel helaas. Eigenlijk is er niemand interessant.

BND heeft de zaken goed op orde, maar ook voor een stevige prijs (voor wat uiteindelijk indexfondsen zijn). Alle andere partijen sowieso dividendlek met evt. nog andere hogere kosten. Eigenlijk is 'DeGiro' (ik weet het vloeken in de kerk hier) dan nog het intessantste ondanks dividendlek bij gebruik van VWRL nog altijd goedkoper dan BND. Uiteraard voor de situatie van Pensioenbeleggen/FiscaalBeleggen of hoe je het product ook wilt noemen :)
Je moet op NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund en NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund zoeken, Deze kan je ook gewoon kopen, zojuist nog gedaan.
JRR schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:57:
Deze week ben ik begonnen op Fitvermogen en heb ik mijn belegde geld bij Robeco via de bankrekening over gesluisd naar Fitvermogen. Ik ben in 2013 begonnen met maandelijks beleggen in Robeco One en later ook in andere Robeco fondsen, maar inmiddels begon ik me te storen aan alle kosten die erbij komen en het rendement wat ook niet bovengemiddeld is. Kwartaalkosten, fondskosten, transactiekosten (als je opneemt of iets extra inlegt naast je maandelijkse inleg) wat inmiddels aardig begon op te lopen met het bedrag dat ik uit had staan.

Waarom heb je voor deze verdeling gekozen? Ik ben ook net begonnen bij Fitvermogen (zat nog bij de ING, dit is een stuk gunstiger) en heb voorlopig de https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ verdeling aangehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003

JRR

Waarom heb je voor deze verdeling gekozen? Ik ben ook net begonnen (zat nog bij de ING, dit is een stuk gunstiger) en heb voorlopig de https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ verdeling aangehouden.
Ik ben bekend met de 88% World - 12% EM verdeling van indexfondsenvergelijken. Ik wilde graag nog wat Small Caps toevoegen en NN Europa Duurzaam Aandelen Fonds vind ik een relatief hoog dividend hebben wat ook nog eens per kwartaal wordt uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:10
Jebus4life schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:17:
Dat aandeel van Bpost 8)7

Cijfers gisterenavond gevoelig beter dan de forecasts, ook voor de tweede keer dit jaar de verwachtingen voor FY2021 opgetrokken. Meneer markt opent enthousiast met een dikke 5% erbij. Om vervolgens meer dan 10% te verliezen 8)7

We zitten weer rond mijn GAK, dus ik heb een ordertje staan om wat te verstevigen O-) Op 2 cent na aangetikt, nu wel weer wat hoger dus dat zal er wel niet van komen :(
Zat er ook met verbazing naar te kijken vandaag, maar dat zou ik eigenlijk niet moeten omdat ik dit al zo vaak heb meegemaakt met post bedrijven.
Bij PostNL had je tot ongeveer een jaar terug ook heel veel van dit soort koers manipulatieve verschijnselen, alleen in België zijn ze altijd wat later, maar zij zijn nu ook aan de beurt ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:10
JRR schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 00:11:
[...]

Ik ben bekend met de 88% World - 12% EM verdeling van indexfondsenvergelijken. Ik wilde graag nog wat Small Caps toevoegen en NN Europa Duurzaam Aandelen Fonds vind ik een relatief hoog dividend hebben wat ook nog eens per kwartaal wordt uitgekeerd.
Let wel op de kosten, die zijn best hoog en vergelijkbaar met die van Robeco zonder hun beheervergoeding.
Een hoog dividend is daarnaast niet gegarandeerd en gaat bij beleggingsfondsen in principe 1 op 1 van de koers af.
Desalniettemin leuk om te zien dat je het aandurft net even iets anders te nemen dan die saaie ( maar wel effectieve ) 88/12 verhouding.
Beleggen is wat mij betreft in zekere zin ook een vorm van kunst, en als iedereen precies hetzelfde maakt is er ook niet zoveel aan, nietwaar? :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:51
JRR schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:57:

Die laatste 2 fondsen zou ik afraden. Zijn actieve fondsen met matige spreiding en hoge kosten. Hoog dividend zegt niks. Verder zijn 5% allocaties vrijwel te klein om een significant effect te hebben op de prestaties van je portfolio.

PS. overigens zitten alle aandelen uit het duurzaam fonds al in het enhanced index fonds.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 07-08-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 28-08 15:50
llevering schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Ik heb een tijdje terug onderzoek gedaan, wel meer gericht op lijfrente oud regime. Daarin kwamen Aegon en Leidsche verzekeringen naar voren als interessant. Wellicht heb je er wat aan.

Overigens heb ik een gedeelte staan bij Degiro, vooral omdat ik zelf wilde bepalen waarin ik beleg. Gedeelte Actiam, vwrl en nasdaq100 etf voor een fors stuk. Ik verwacht vooral dat nasdaq voorlopig harder groeit dan de rest. En genoeg spreiding, dus kon het wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:50:
China is geen vrije markt. Ik kan geen enkele reden verzinnen om daar te beleggen. Iedere vorm van ondernemerschap (lees: succes) wordt de kop ingedrukt. Ondernemers zijn per definitie wat lastig (al dan niet in de goede zin van het woord -- Wat jij Sywert?). En lastig is ongewenst daar.
Ray Dalio en Charlie Munger, wellicht de beste beleggers van de afgelopen decennia zien dat toch anders.

Ik blijf zo veel mogelijk van de Amerikaanse bubbel weg en investeer vooral in Azië, waaronder ook China. Ik lees veel Sinofobie in je post, wat vooral wordt gevoed door westerse media.

Maar goed, je moet het zelf weten en over tien jaar zien we wel wie er uiteindelijk gelijk heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Welke websites volgens jullie voor beurs\aandelen nieuws?

Engels is ook prima. Ik handel voornamelijk in Amerikaanse stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThaddeusX seeking alpha, ik hou heel erg van de verschillende visies over aandelen en lees dan ook graag bull en bears. Ik heb zelf premium genomen afgelopen week zodat ook de cijfers alleen makkelijk zijn te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
ThaddeusX schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:49:
Welke websites volgens jullie voor beurs\aandelen nieuws?

Engels is ook prima. Ik handel voornamelijk in Amerikaanse stock.
Hier ook seekingalpha. De nieuwsfeed is best ok, de analyses (blog niveau) ook. Soms heb je daardoor zowel bull als beat analyses tegelijk, wat helpt om jezelf scherm te houden en echt zelf na te denken.
Net als Tweakers zit er een hele comment sectie achter. Als je door de politieke shit heen kijkt zijn de inhoudelijke reacties ook veel waard.

Samen met de verschillende inzichten kun je je eigen analyse heel mooi polsen of je niks hebt gemist of echt nog steeds zo zeker bent.
Tevens kun je zo achter peers komen die je misschien niet eens kent, voor diversificatie of misschien zelfs betere koop.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 07-08-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Ik heb een beginners vraag...als een groot bedrijf X volgende week dividend uitkeert.
En ik lees dat nu pas...en koop nu aandelen. Heb ik dan ook recht op die dividend?

Of zijn er regels?

[ Voor 23% gewijzigd door ThaddeusX op 07-08-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:47:
[...]

Ray Dalio en Charlie Munger, wellicht de beste beleggers van de afgelopen decennia zien dat toch anders.

Ik blijf zo veel mogelijk van de Amerikaanse bubbel weg en investeer vooral in Azië, waaronder ook China. Ik lees veel Sinofobie in je post, wat vooral wordt gevoed door westerse media.

Maar goed, je moet het zelf weten en over tien jaar zien we wel wie er uiteindelijk gelijk heeft gehad.
Imho (disclaimer, geen enkel belang in China) is het risico van ingrijpen door de Chinese overheid een stuk groter dan in Amerika. Ben je iets kritisch als topman? Dan ben je opeens veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf en je bedrijf is dan opeens van de staat. En zelfs de allergrootste zijn daar niet immuun voor.

Ik ben wat huiverig voor zulke onvoorspelbare invloed.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Seekingalpha is wel een beetje zoals YouTube of LinkedIn; ook mensen die er relatief weinig vanaf weten kunnen hun content plaatsen. Je komt er dus artikelen tegen van allerlei soorten kwaliteit. Als je er nog niet zo veel vanaf weet kan het best lastig zijn om dat onderscheid goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
ThaddeusX schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:34:
Ik heb een beginners vraag...als een groot bedrijf X volgende week dividend uitkeert.
En ik lees dat nu pas...en koop nu aandelen. Heb ik dan ook recht op die dividend?

Of zijn er regels?
En betekend dat de aandelen dan ook altijd stijgen? Want anders zou iedereen toch zo een dag van te voren toehappen :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of zijn er regels?
Technisch gezien heb je recht op het dividend als je de aandelen in bezit hebt op de 'record date'. Na de record date worden de aandelen ex (zonder) dividend verhandeld, dat wil zeggen dat als je dan koopt, je geen recht hebt op het dividend. Of andersom, als je verkoopt zal je het dividend nog steeds ontvangen.

Vóór de record date wordt het aandeel cum (met) dividend verhandeld. Je zal zien dat de prijs van het aandeel hoger is. Immers, koop je een aandeel cum dividend, dan koop je ook het recht om het dividend te ontvangen, en de markt geeft een geldwaarde aan dat recht, precies gelijk aan het dividendbedrag. Het heeft dus geen zin om rekening te houden met een dividenddatum als je wil kopen of verkopen.

Op record date wordt alleen vastgelegd wie recht hebben op het dividend. De daadwerkelijke uitbetaling vindt later plaats. Sommige bedrijven zijn snel en doen dit al na een week, sommige bedrijven soms pas na een maand. De datum waarop dit gebeurt is de payment date.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 07-08-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Zr40 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

Technisch gezien heb je recht op het dividend als je de aandelen in bezit hebt op de 'record date'. Na de record date worden de aandelen ex (zonder) dividend verhandeld, dat wil zeggen dat als je dan koopt, je geen recht hebt op het dividend. Of andersom, als je verkoopt zal je het dividend nog steeds ontvangen.

Vóór de record date wordt het aandeel cum (met) dividend verhandeld. Je zal zien dat de prijs van het aandeel hoger is. Immers, koop je een aandeel cum dividend, dan koop je ook het recht om het dividend te ontvangen, en de markt geeft een geldwaarde aan dat recht, precies gelijk aan het dividendbedrag. Het heeft dus geen zin om rekening te houden met een dividenddatum als je wil kopen of verkopen.

Op record date wordt alleen vastgelegd wie recht hebben op het dividend. De daadwerkelijke uitbetaling vindt later plaats. Sommige bedrijven zijn snel en doen dit al na een week, sommige bedrijven soms pas na een maand. De datum waarop dit gebeurt is de payment date.
Dankjewel voor de uitleg :)

Is het dan überhaupt mogelijk om de "record" date van te voren te weten? Zodat je eigenlijk een aandeel koopt voor een dividenduitkering?

Of is dat iets wat bedrijven ineens eruit gooien en als je toevallig geen aandeel hebt die dag, heb je pech.

Reden om van te voren te weten = Iedereen koopt dan aandelen, aandeel word dus meer waard
Reden om het NIET van te voren te weten = Bedrijf betaald dividend alleen aan loyale aandeelhouders

[ Voor 6% gewijzigd door ThaddeusX op 07-08-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 14:57
ThaddeusX schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Dankjewel voor de uitleg :)

Is het dan überhaupt mogelijk om de "record" date van te voren te weten? Zodat je eigenlijk een aandeel koopt voor een dividenduitkering?

Of is dat iets wat bedrijven ineens eruit gooien en als je toevallig geen aandeel hebt die dag, heb je pech.

Reden om van te voren te weten = Iedereen koopt dan aandelen, aandeel word dus meer waard
Reden om het NIET van te voren te weten = Bedrijf betaald dividend alleen aan loyale aandeelhouders
Sorry hoor, maar dit kun je toch echt met 5 seconden google werk zelf uitvinden? :X Als je zoekt op "dividend datum Shell" of welk aandeel dan ook kun je keurige overzichtjes vinden van wanneer er dividend vastgesteld en uitbetaald wordt... en voor zo ver bekend hoe veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 07-08-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Charly schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Sorry hoor, maar dit kun je toch echt met 5 seconden google werk zelf uitvinden? :X Als je zoekt op "dividend datum Shell" of welk aandeel dan ook kun je keurige ove: rzichtjes vinden van wanneer er dividend vastgesteld en uitbetaald wordt... en voor zo ver bekend hoe veel.
ThaddeusX
en zoek dan ook direct even op welk effect het uitbetalen van het dividend op de koers heeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59
Zr40 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

Meestal werkt het zo, maar het klopt niet helemaal. Eigenlijk kan je beter alleen kijken naar wat de ex-date is om te bepalen of je wel of niet recht hebt op het dividend en de hele record date vergeten. Meestal is de ex-date exact de (werk)dag voor de record date, maar dat hoeft niet. In de VS wordt bij een dividend van >25% van de marktwaarde meestal besloten om de ex-date te zetten op de dag na de payment date. Dus dan hoef je niet perse aandeelhouder te zijn op de record date, omdat het aandeel dan "due bills" verhandelt blijft worden met het recht op de dividend betaling. Ondanks het feit dat de record date dan al voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Of zijn er regels?
Investopedia is wel een handige site voor dit soort vragen.

https://www.investopedia....#important-dividend-dates

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 07-08-2021 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:18:
Dit schijnt een goede documentaire te zijn over indexbeleggen. Heb hem zelf nog niet bekeken. Met o.a. Fama, Bogle, Booth, Swedroe.
[YouTube: How to Win the Loser's Game: Full Version]
Thx voor het delen, ik heb eindelijk een gaatje gevonden om de gehele docu uit te kunnen kijken. Ondanks dat ik niet veel nieuwe inzichten heb opgedaan als buy and hold belegger vond ik de inhoudelijke interviews wel heel interessant. Fijn om wat meer inhoudelijke/ wetenschappelijke achtergronden en inzichten te krijgen.

Het zorgt bij mij in ieder geval weer voor een nuchtere kijk op het succes van stock picking :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
@ThaddeusX vergeet niet dat dividend een sigaar uit eigen doos is. Als het goed is zit je ongeveer op deze formule: <waarde bedrijf> = <koers aandeel> * <aantal aandelen>. De waarde van een bedrijf omvat uiteraard ook het ("contant") geld dat ze op de rekening hebben staan. Dividend is vervolgens een winstuitkering, wat uiteraard als gevolg heeft dat er minder geld op de rekening staat en als gevolg de koers dus ook daalt. In het hypothesische geval dat de koers van een aandeel dus 100% stabiel is en jij koopt het aandeel vandaag voor €10 en morgen is de ex-dividend datum á €0,10 per aandeel dan is het aandeel morgen nog maar €9,90 waard.
Een aandeel puur komen voor de dividend datum en daarna weer verkopen heeft dus totaal geen nut, want wat je aan dividend ontvangt heb je vervolgens weer aan theoretisch verlies bij verkoop, waarbij je effectief nog steeds quitte speelt en er dus niks aan verdient. Enige winst (of verlies) komt dus uit de normale koersschommelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.E.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-10-2022
..

[ Voor 99% gewijzigd door E.E. op 02-10-2022 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
jerh schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Ik heb een tijdje terug onderzoek gedaan, wel meer gericht op lijfrente oud regime. Daarin kwamen Aegon en Leidsche verzekeringen naar voren als interessant. Wellicht heb je er wat aan.
Ik heb ooit via het werk een spaarloonregeling afgesloten via Aegon. Bleek een woekerpolis te zijn.
Sindsdien is het nooit meer Aegon voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
E.E. schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:48:
Zijn er hier tweakers die in vastgoed/reits investeren op de beurs?

https://www.vanecketfs.nl...ate-UCITS-ETF/9/overzicht
dividendrendement 3,05% p/j
Kernselectie dus gratis bij degiro
Sta nu exclusief dividend al op 18% stijging vanaf begin dit jaar.
Het valt me op dat deze etf en andere (ishares..) relatief klein zijn. De keuze via degiro is nu ook niet heel groot.
Hoe komt dit? 3% dividend en mogelijk koerswinst bij een relatief veilige investering zijn toch aantrekkelijk.
Ik weet dat dca world etfs kopen populair is, doe ik zelf ook, maar ben toch wat voorzichter en spreid wat meer.

Benieuwd naar jullie visie.
Al paar keer wat gepost (en ook zo'n beetje elke maand update), ik zit enorm in REITs. Meen dat ook in deel10 ik paar keer wat uitgebreidere uitleg heb gepost. Zelf ondertussen bijna 30% van het portfolio geholpen door de bizarre koersstijgingen, en meerderheid van top 3/5/10 stijgers dit jaar is vooral REIT/Financial sector.
Dit jaar is vastgoed echt waanzinnig bezig, omdat de herstel beweging relatief laat op gang kwam in deze sector. Waar menig aandeel ondertussen 1,5-2x de pre-corona ATH staat, zit deze sector grotendeels vlak of onder de piek, iets wat je ook aardig kunt zien aan de ETF koers. Persoonlijk kan ik dan ook zeker de aandelen of ETF in deze sector zeker aanraden.

Reden dat je er erg weinig van vindt, is gebrek aan interesse. De beleggers voor 'vastgoed' voorkeur duiken snel in echt vastgoed zoals appartement kopen om te verhuren en niet de aandelen. Weten vaak uberhaupt niet dat er een speciale aandelen markt 'REIT' bestaat welke o.a. belastingvoordelen geniet zolang ze aan voorwaarden voldoen. Daardoor zijn er niet veel kopers en ook niet veel geld om de ETF's in de markt te zetten.

Daarbij is begrip ook een dingetje. Bijna al deze bedrijven maken namelijk verlies ivm afwaardering van vastgoed ook al is dat enkel een papieren dingetje. Tevens enorme dividend uitkeringen, omdat ze verplicht een percentage van de inkomsten moeten uitkeren om voor de belasting verlagingen in aanmerking te blijven komen. Gevolg is wel dat ze voor menige belegger deze er ongezond uit zien (hoog dividend, negatieve EPS, red flag red flag abort abort) en zodoende worden gemeden of verkeerd worden gewaardeerd. Iets wat deels weer samenhangt met gebrek aan interesse, tijd nemen om de sector goed te begrijpen.

Bedenk je wel dat de world ETF ook vrijwel al deze aandelen al bezit, iets van 2-3% blootstelling. Menigeen hiervan, in elk geval degene waar het fonds relatief veel van bezit, is namelijk vele miljarden waard en zit zodoende reeds in S&P500/Nasdaq en dat soort indices. Dus het aankopen zal zeker je risicoprofiel verhogen en vrij snel overweight maken voor vastgoed - iets om rekening mee te houden aangezien je praat over voorzichtig en spreiding.

Als je echt interesse hebt en het wilt begrijpen, kan ik deze best aanraden als leesvoer.
https://seekingalpha.com/...ent-fund#regular_articles
https://seekingalpha.com/author/brad-thomas#regular_articles
Niet zozeer om hun 'picks te volgen' maar omdat ze redelijk uiteen zetten rond het hoe/wat/waarom. De verschillende sub-sectoren, (A)FFO, WACC, eigen interviews met de CEO's, belangrijke punten uit conference calls en investor presentation materiaal. Waar de risico's liggen bij bijv. gewone verhuur of netlease, tot kansen zoals dat 'malls' (oh, online retail komt eraan, wegwezen!) o.a. omgebouwd worden tot bijvoorbeeld een campus voor google of woonruimtes (oh, das best boeiend)
Ik gebruik niet hun betaalde diensten trouwens, maar wel goed om de sector en manier van denken/interpreteren in actie te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 07-08-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 18:45
Ik weet dat dca world etfs kopen populair is, doe ik zelf ook, maar ben toch wat voorzichter en spreid wat meer.
Je doet aan spreiding door extra in te leggen in één specifieke markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 21:44

oscar82

De ondertitel

Paprika schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:34:
[...]

Je doet aan spreiding door extra in te leggen in één specifieke markt?
Die YTD ook nog eens precies dezelfde upside laat zien als VWRL. het doet het niet beter en niet slechter dan de markt als geheel… Totdat de rente stijgt, vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Heel veel mensen hier hebben REITS omdat die al in de standaard index producten zitten zoals VWRL, IWDA, Northern Trust etc.
Wel een aardig product. Ik zie een YTD prestatie van 26.57% op de website.

Wat er wel leuk aan is is dat deze ETF waarschijnlijk geen dividendlek heeft, aangezien NL domicilie.
3% dividend en mogelijk koerswinst bij een relatief veilige investering zijn toch aantrekkelijk.
Vind ik niet. Dividend is gewoon een sigaar uit eigen doos. Als je dat zo aantrekkelijk vindt zijn er wel ETFs met hoger dividend. Maar ik schiet er niks mee op, alleen maar meer werk met herinvesteren.
Investeren in REITS geeft je dus niet echt meer spreiding maar je gaat dan een sector die je al hebt zwaarder wegen. De normale weging van Real Estate is ongeveer 3.65% van het wereld portfolio. Ik denk dat die allocatie logisch is. Meer heeft denk ik niet echt zin, zie o.a.:
https://www.etf.com/secti...e-isnt-special?nopaging=1
https://alphaarchitect.co...6/the-case-against-reits/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Laatst online: 26-08 07:22
phantom09 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:06:
[...]

Ik heb ooit via het werk een spaarloonregeling afgesloten via Aegon. Bleek een woekerpolis te zijn.
Precies hetzelfde meegemaakt
-----

Het valt mij op dat het regelmatig gebeurd dat een van mijn NN fondsen op een dag 0% wijzigt in waarde, dat kan toch eigenlijk niet? Weet iemand hoe dat komt? De fondsen worden op alle (werk) dagen verhandeld

[ Voor 26% gewijzigd door FeronIT op 07-08-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:33
Behalve in het weekend, op feestdagen en wanneer Fitvermogen gesloten is. Zie ook hun website voor een overzicht. Of hier voor een historie van het meest populaire fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
sorry foute post

[ Voor 92% gewijzigd door phantom09 op 07-08-2021 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 28-08 15:50
phantom09 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:06:
[...]

Dat geldt voor ongeveer alle banken en verzekeraars in NL. Inmiddels is dat toch een heel stuk transparanter geworden.

Maar ik begrijp je gevoel wel. Heb zelf een hypotheek bij Aegon. En nog bezig met voorbereiden voor omzetten lijfrente polissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
jerh schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Dat geldt voor ongeveer alle banken en verzekeraars in NL. Inmiddels is dat toch een heel stuk transparanter geworden.

Maar ik begrijp je gevoel wel. Heb zelf een hypotheek bij Aegon. En nog bezig met voorbereiden voor omzetten lijfrente polissen.
Ik had ooit op radar dacht ik een uitzending over een woeker hypotheek polis gezien. Daar had de klant een hybride hypotheek:
half beleggingshypotheek en half spaar hypotheek. In beide werd elke maand een inleg gedaan. Ging lekker, totdat de dot.com beurscrash kwam. Toen ging de waarde van de beleggingshypotheek omlaag. Je zou zeggen ok, de waarde van de beleggingen dalen maar dat wordt nooit 0.
Niet dus. Er zijn ook maandelijks kosten aan deze hypotheek en de inleg op deze beleggingshypotheek was niet genoeg. Dus toen ging de bank ook geld weghalen uit de spaarhypotheek.
Dit mag natuurlijk nooit maar toch gebeurde het.
En ook al is het gescheiden, beleg NOOIT met je hypotheek. Je weet namleijk nooit wanneer er een beurscrash is en je wilt zekers niet dat er aan het einde van de looptijd van je hypotheek wordt afgelost als de beurs gecrasht is... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001

Duinkonijn

Huh?

* Duinkonijn steekt hand op
Het valt me op dat deze etf en andere (ishares..) relatief klein zijn. De keuze via degiro is nu ook niet heel groot.
Hoe komt dit? 3% dividend en mogelijk koerswinst bij een relatief veilige investering zijn toch aantrekkelijk.

Benieuwd naar jullie visie.
Reits hebben een klapper gemaakt met COVID, maar herstellen zich weer langzaam

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Iemand nog een tip voor fonds/etf met Azië exposure zonder China?
Beleg bij ABN en zie nog even geen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

SandStar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:25:
lastig, ik zie vaak azië etfs zonder japan, omdat dat land al ontwikkeld is. maar voor een etf zonder china denk ik dat je toegewezen bent door losse landen etf's te kopen en zelf een mix te maken.

verder bestaat er wel de iShares MSCI Emerging Markets ex China ETF, maar dan krijg je ook brazillie enzo erbij.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 08-08-2021 11:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan ook creatief combineren. Bijvoorbeeld long een Azië ETF en short een China ETF in verhouding. Of long bovengenoemde ex China ETF en short een Brazilië ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
SandStar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:25:
Gloednieuw en beschikbaar op AMS heb je nu EXCH (IE00BMG6Z448).

Was blijkbaar net eerder gepost...

[ Voor 7% gewijzigd door user001 op 08-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
In plaats van uitsluiten, kan je ook nog spelen met gewichten. Volledig uitsluiten van bepaalde landen of sectoren kan je nog wel eens tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:30:
In plaats van uitsluiten, kan je ook nog spelen met gewichten. Volledig uitsluiten van bepaalde landen of sectoren kan je nog wel eens tegenwerken.
Ik denk dat Sandstar china wil uitsluiten omdat hij wil voorkomen dat er problemen zijn met de beursnoteringen van chinese bedrijven in de VS in de toekomst.

Ik weet zo niet waar ik het gelezen heb, maar ik las dat in het verleden een aantal chinese bedrijven hun beursnotering stop moesten zetten in de VS. Geen idee wat de gevolgen hiervoor waren voor de aandeelhouders. Ik zit in ieder geval niet op zo'n situatie te wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 22:03
Dit soort "China" risico's is de hele reden waarom diversificatie via ETF's lonend is. Ja, er zitten aandelen in het mandje met hoge politieke risico's. Is dat niet nu al in de prijs verwerkt? Wat weet je meer dan de markt? Ik zou nooit op deze basis aandelen of regio's uitsluiten. Dit soort actieve beslissingen in een wereldwijde passief bedoelde strategie zijn risicovol IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Magpie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:12:
Dit soort "China" risico's is de hele reden waarom diversificatie via ETF's lonend is. Ja, er zitten aandelen in het mandje met hoge politieke risico's. Is dat niet nu al in de prijs verwerkt? Wat weet je meer dan de markt? Ik zou nooit op deze basis aandelen of regio's uitsluiten. Dit soort actieve beslissingen in een wereldwijde passief bedoelde strategie zijn risicovol IMHO.
Geen idee of het nu al in de prijs verwerkt is. Maar stel dat het straks (ik dacht ergens in 2023?) voor chinese bedrijven verboden is om hun aandelen te verhandelen via beurzen in de VS. Dan breekt er denk ik flinke paniek uit. Hoe zit het dan bijvoorbeeld als je aandelen van alibabba of nio hebt? Ben je dat dan kwijt? Moet je het gedwongen verkopen? Of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 22:03
@phantom09 ik schreef dit vanuit investeren met een wereldwijde ETF. In geval dat je direct in dit soort aandelen investeert in een verder geconcentreerd portfolio (zeg tot 30 a 40 posities): natuurlijk moet je dit dan goed onderzoeken. Maar goed, dan onderzoek je elke positie frequent en diepgaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Als ik naar mijn eigen gediversificeerde portfolio kijk dan kom ik op een totaal van 3,3% Chinese aandelen.

NT EM is een marktgewogen index dus ‘de markt’ zal de prijzen van de Chinese aandelen ‘in de prijs verwerken’. Mochten Chinese aandelen minder waard worden vanwege welke reden (in het vooruitzicht) dan ook dan ga ik er van uit dat deze zullen worden verkocht en vervangen door andere aandelen in de EM. Met een beetje geluk gebeurt dit geleidelijk en niet opeens maar ik verwacht dat ‘de markt’ niet blind is (de markt heet ‘efficiënt’ te zijn). Mijn totale portfolio herbalanceer ik 2x per jaar zodat het totale mandje EM niet uit te pas loopt in relatie met mijn gehele portfolio.

Met deze relatief passieve strategie verwacht ik dus beperkt risico te lopen maar wel het voordeel van het (weliswaar indirect) houden van relatief interessante Chinese aandelen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zo'n ex China ETF kan interessant klinken maar dan krijg je wel meer Taiwan, Rusland en Brazilië. Is dat echt beter/veiliger dan China? Ik heb mijn twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
In de categorie alternatieve, minder volatiele investeringen, heeft iemand wel eens gekeken naar BlueOrchard Microfinance Fund?

Deze is verkrijgbaar bij ABN, blijkbaar zonder instapkosten. Kosten lijken wat hoog met 1.56% maar dat kun je natuurlijk niet vergelijken met normale aandelen fondsen.

Prestaties uit het verleden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drdSoUagazLE25pfwQwyIw8m2B4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bJBtTGTpEo7jRrW6AbOS2R3f.png?f=user_large

Risico volgens de KID
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKMKCiyX_GZBcLu5peSCozSSlbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2VxywKBoA5KotkTNcjyThN1X.png?f=user_large

KID: https://api.abnamro.com/v...131un5jmcr3y3pxtpkv4e1hy1

Maar ik ben totaal niet bekend met Microfinance of Blueorchard. Ben wel benieuwd of dit een alternatief zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld obligaties. Iets hoger risico maar ook hogere toekomst verwachting qua prestaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 08-08-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Radiodurans schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:53:
Als ik naar mijn eigen gediversificeerde portfolio kijk dan kom ik op een totaal van 3,3% Chinese aandelen.

NT EM is een marktgewogen index dus ‘de markt’ zal de prijzen van de Chinese aandelen ‘in de prijs verwerken’. Mochten Chinese aandelen minder waard worden vanwege welke reden (in het vooruitzicht) dan ook dan ga ik er van uit dat deze zullen worden verkocht en vervangen door andere aandelen in de EM. Met een beetje geluk gebeurt dit geleidelijk en niet opeens maar ik verwacht dat ‘de markt’ niet blind is (de markt heet ‘efficiënt’ te zijn). Mijn totale portfolio herbalanceer ik 2x per jaar zodat het totale mandje EM niet uit te pas loopt in relatie met mijn gehele portfolio.

Met deze relatief passieve strategie verwacht ik dus beperkt risico te lopen maar wel het voordeel van het (weliswaar indirect) houden van relatief interessante Chinese aandelen.
Wat is uit de pas lopen bij jou? 1 of 2% afwijken heeft nauwelijks effect op je totale portefeuille. Als je daarbij ieder jaar je bedragen licht aanpast zodat deze na verloop van 5 á 6 maanden weer in de pas lopen hoef je maar 1x per jaar te balanceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
Miki schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Wat is uit de pas lopen bij jou? 1 of 2% afwijken heeft nauwelijks effect op je totale portefeuille. Als je daarbij ieder jaar je bedragen licht aanpast zodat deze na verloop van 5 á 6 maanden weer in de pas lopen hoef je maar 1x per jaar te balanceren.
Je hebt denk ik gelijk dat het onnodige micromanagement is om dit tweejaarlijks te doen. Ik gebruik echter mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering om te balanceren aangezien ik op die momenten toch extra inleg >:)

Oh en m'n edelmetalen lopen standaard achter op m'n aandelen indices dus die vul ik dan ook aan. Ik bedenk me nu dat je daar ook op zou kunnen anticiperen door standaard maandelijks per allocatie 5% o.i.d. (het verwachte rendement van de aandelen indices) meer in te leggen, eens kijken hoe ik dat in m'n Excel sheet verwerk :9

En dan nog m'n crypto allocatie, dat is onvoorspelbaar casinowerk :+

[ Voor 25% gewijzigd door Radiodurans op 08-08-2021 15:36 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
phantom09 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Geen idee of het nu al in de prijs verwerkt is. Maar stel dat het straks (ik dacht ergens in 2023?) voor chinese bedrijven verboden is om hun aandelen te verhandelen via beurzen in de VS. Dan breekt er denk ik flinke paniek uit. Hoe zit het dan bijvoorbeeld als je aandelen van alibabba of nio hebt? Ben je dat dan kwijt? Moet je het gedwongen verkopen? Of wat anders?
Geen paniek maar gewoon gepland her balanceren of verplaatsen naar een andere bank & exchange.

Zoek eens op hoeveel bedrijven er al op de no-trade lijst zijn gekomen afgelopen paar jaar. Vooral Chinese bedrijven met banden met defensie.

Mijn broker heeft bijvoorbeeld netjes contact met me opgenomen met een voorstel om te verkopen of om te zetten naar Hong Kong exchange en naar een non-US broker te verplaatsen.
Uiteraard niet optimaal maar zeker geen reden tot paniek of hele grote koersbewegingen.

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SandStar

DPC-Crew

Zandster

user001 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Gloednieuw en beschikbaar op AMS heb je nu EXCH (IE00BMG6Z448).

Was blijkbaar net eerder gepost...
Thanks, die dekt idd de lading perfect. Niet te krijgen bij ABN helaas maar ik kan eens gaan informeren bij ze naar mogelijkheden.
phantom09 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat Sandstar china wil uitsluiten omdat hij wil voorkomen dat er problemen zijn met de beursnoteringen van chinese bedrijven in de VS in de toekomst.

Ik weet zo niet waar ik het gelezen heb, maar ik las dat in het verleden een aantal chinese bedrijven hun beursnotering stop moesten zetten in de VS. Geen idee wat de gevolgen hiervoor waren voor de aandeelhouders. Ik zit in ieder geval niet op zo'n situatie te wachten.
Dat inderdaad. Heb mijzelf een beetje meer ingelezen in de China 'situatie' en ik heb persoonlijk gewoon geen zin in wazige constructies met daarbij onvoorspelbare politieke invloeden. Je kan het nooit helemaal perfect hebben maar China is voor mij over het randje van wat ik zelf acceptabel vind.
Dus eruit :)
Longcat schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:30:
China er helemaal uit gaat sowieso niet lukken voor mij. Ik zit standaard fors in 'NT World' maar voor de regio en EM focus wil ik ze er niet nog meer bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Ik overweeg een ETF op een index te kopen en zit een beetje rond te kijken. Ik heb een aantal vragen:
1. Is de ETF Screener van Moriningstar volledig (https://www.morningstar.n...d=legalName&sortOrder=asc) in de zin van dat hij alle ETFs kent?
2. Hoe kan het dat de koers van de S&P500 sinds 2001 'omhoog knalt', terwijl de AEX in essentie gelijk gebleven is, sinds 2001? Volgens mij zit het hem erin dat de bedoeling van beide indices totaal anders is, maar ik kan het gewoon niet voor mezelf uitleggen. Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Laatst online: 31-08 22:42
AEX is geen herbeleggingsindex, Zoek maar eens op "AEX GR".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Na Tesla gaat nu Volvo ook van grote dealers met wagenparken naar de winkelcentra. Volvo Studio is geopend op de Westfield Mall of the Netherlands.
Lijkt het erop dat de echte a-merk/locaties gewoon relevant blijven zelfs als 'e-retail' door blijft gaan in de opmars. In dit geval geholpen door EV's waardoor o.a. onderhoud en bijbehorende voorzieningen (garage/monteurs) niet per se nodig is en daarmee de gigantische locaties ergens op een bedrijventerrein.

Geeft toch weer aan dat de grote jongens als Unibail en SPG op de long-term niet veel tegenwind krijgen vanuit de e-retail hoek. Heb je echt goede locatie en voorzieningen, is er altijd wel iemand die er waarde in ziet.
Toch fijn als je dik inzet op zo'n aandeel, er dat soort ontwikkelingen blijven plaatsvinden. Maakt het makkelijker om geduldig de tijd uit te zitten tot je gelijk krijgt, buffet stijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
SandStar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:41:
[...]
China er helemaal uit gaat sowieso niet lukken voor mij. Ik zit standaard fors in 'NT World' maar voor de regio en EM focus wil ik ze er niet nog meer bij hebben.
In NT world zit geen China. Het is een developed world fund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeroeningen schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:21:
Ik overweeg een ETF op een index te kopen en zit een beetje rond te kijken. Ik heb een aantal vragen:
1. Is de ETF Screener van Moriningstar volledig (https://www.morningstar.n...d=legalName&sortOrder=asc) in de zin van dat hij alle ETFs kent?
2. Hoe kan het dat de koers van de S&P500 sinds 2001 'omhoog knalt', terwijl de AEX in essentie gelijk gebleven is, sinds 2001? Volgens mij zit het hem erin dat de bedoeling van beide indices totaal anders is, maar ik kan het gewoon niet voor mezelf uitleggen. Wie kan mij helpen?
De S&P 500 deed van begin 2000 tot eind 2009 0%. Daarom wordt het ook wel the lost decade genoemd.

Zoals hierboven al benoemd wordt bij die AEX index geen dividend herbelegt.

Ps. Hou ook rekening met dividend lek. Veel ETFs hebben daar last van. Zie ook https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55
Ik heb nog een vraagje over dividendlek wat me niet helemaal duidelijk is, met als voorbeeld even Amerikaans dividend.

Door het belastingverdrag wordt reeds de helft van de dividendbelasting al automatische verrekent op de giro (na eenmalig invullen van dat formulier) en vervolgens wordt er 15% ingehouden. Als ik het goed begrijp mag je deze 15% weer in mindering brengen op je vermogensrendementheffing ivm dubbele belastingen. Dit komt er toch op neer dat je dan uiteindelijk helemaal geen dividendbelasting betaald of mis ik iets? Enige is dat je wel meer vermogensrendementheffing moet betalen dan dividendbelasting natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik gebruik altijd graag de portefeuille manager van Morningstar. Kan echter al weken lang niet meer inloggen bij ze. Ze zeggen op de website dat ze er mee bezig zijn, maar dat duurt wel lang... Meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:40:
Ik heb nog een vraagje over dividendlek wat me niet helemaal duidelijk is, met als voorbeeld even Amerikaans dividend.

Door het belastingverdrag wordt reeds de helft van de dividendbelasting al automatische verrekent op de giro (na eenmalig invullen van dat formulier) en vervolgens wordt er 15% ingehouden. Als ik het goed begrijp mag je deze 15% weer in mindering brengen op je vermogensrendementheffing ivm dubbele belastingen. Dit komt er toch op neer dat je dan uiteindelijk helemaal geen dividendbelasting betaald of mis ik iets? Enige is dat je wel meer vermogensrendementheffing moet betalen dan dividendbelasting natuurlijk.
Als ik het goed begrepen heb, zit het lek een stap eerder. Dus bij de dividenden die de ETF ontvangt van de participaties die ze hebben bij bedrijven overal ter wereld. Deze is dan niet altijd volledig terug te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als ik het goed begrijp mag je deze 15% weer in mindering brengen op je vermogensrendementheffing ivm dubbele belastingen. Dit komt er toch op neer dat je dan uiteindelijk helemaal geen dividendbelasting betaald of mis ik iets?
Dat klopt. Als Nederlander met beleggingen die in box 3 vallen ben je effectief geen dividendbelasting verschuldigd op dividend dat aan jou wordt uitgekeerd. Je krijgt alles terug. Dat komt doordat wij op een andere manier dan andere landen belasting heffen over inkomsten uit vermogen, en dividendbelasting in box 3 zou dan een dubbele belasting zijn.

Een puntje: buitenlandse dividendbelasting kan je alleen verrekenen tegen verschuldigde box 3 belasting. Als je nog een klein box 3 vermogen hebt dan kan je dit mogelijk niet volledig verrekenen. Maar dat raak je niet kwijt, niet verrekende belasting kan je onbeperkt doorschuiven zolang er een niet verrekend deel over blijft.

Overigens noem je 'dividendlek'. Daar is alleen sprake van als je belegt in ETF's of fondsen die zelf dividendbelasting zijn verschuldigd voor het ontvangen van dividend, en die zelf geen mogelijkheid hebben om te verrekenen. Je noemt Amerikaans dividend, dat klinkt als dat je zelf Amerikaanse aandelen bezit, zonder tussenkomst van een ETF of fonds. Dan kan er geen sprake zijn van een dividendlek.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2021 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki

Van Eck heeft hier een goede uitleg over zie: https://www.vanecketfs.nl...orkomt-dividendlekkage/55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:57
Hazelnoot schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:40:
AEX is geen herbeleggingsindex, Zoek maar eens op "AEX GR".
De S&P 500 is ook geen herbeleggingsindex, zoek maar eens op "SPXTR".

10-jaars return S&P 500: +263.98% (link)
10-jaars return S&P 500 TR: +345.12% (link)

Waar zit het verschil met de AEX dan wel in? Het koersverloop van de onderliggende aandelen.

[ Voor 39% gewijzigd door writser op 09-08-2021 10:24 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55
writser schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

De S&P 500 is ook geen herbeleggingsindex, zoek maar eens op "SPXTR".

10-jaars return S&P 500: +263.98% (link)
10-jaars return S&P 500 TR: +345.12% (link)

Waar zit het verschil met de AEX dan wel in? Het koersverloop van de onderliggende aandelen.
Wellicht veel dividendaandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Wellicht speelt dat een rol. En in 2001 zaten we in Nederland ook in een enorme speculatieve bubbel. Ahold (schandalen), ING (crises), KPN (enorm overgewaardeerd) staan nog allemaal onder de prijs van 20 jaar geleden. Shell zal vast ook niet veel hoger staan. Die bedrijven hadden allemaal een behoorlijke weging. Om niet te beginnen over Fortis / ABN, KPNQwest, ..

Ik kan zo snel de indexwegingen van destijds nergens vinden, zou geinig zijn om daar even naar te kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door writser op 09-08-2021 10:54 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

AEX index bestaat natuurlijk maar uit 25 bedrijven (de top kwa markt kapitalisatie op de Amsterdamse beurs - met nog een 15% limiet per aandeel zodat een grote speler als Shell niet de overhand voert). Uitgekeerde dividenden tellen niet mee, maar hebben natuurlijk wel invloed op de waarde van het aandeel. Ook heb je last van het feit dat aandelen wisselen in de index, de ene gaat er uit de andere komt er voor in de plaats. Op een totaal van 25 aandelen kan dat behoorlijk impact hebben. Voor de volledige regels kan je de relevante informatie op https://live.euronext.com/en/products-indices/index-rules doornemen.

Kijk je bijvoorbeeld naar een fonds dat een andere index volgt (iShares MSCI Netherlands ETF die volgt de MSCI Netherlands IMI 25/50 Index vanaf 2017, daarvoor was het de MSCI Netherlands Investable Market Index). Daar zie je sinds 2000 en nu wel een verdubbeling kwa koers (terwijl dit fonds wel dividend uitkeert dus niet herbelegt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Qwerty-273 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:35:
AEX index bestaat natuurlijk maar uit 25 bedrijven (de top kwa markt kapitalisatie op de Amsterdamse beurs - met nog een 15% limiet per aandeel zodat een grote speler als Shell niet de overhand voert). Uitgekeerde dividenden tellen niet mee, maar hebben natuurlijk wel invloed op de waarde van het aandeel. Ook heb je last van het feit dat aandelen wisselen in de index, de ene gaat er uit de andere komt er voor in de plaats. Op een totaal van 25 aandelen kan dat behoorlijk impact hebben. Voor de volledige regels kan je de relevante informatie op https://live.euronext.com/en/products-indices/index-rules doornemen.

Kijk je bijvoorbeeld naar een fonds dat een andere index volgt (iShares MSCI Netherlands ETF die volgt de MSCI Netherlands IMI 25/50 Index vanaf 2017, daarvoor was het de MSCI Netherlands Investable Market Index). Daar zie je sinds 2000 en nu wel een verdubbeling kwa koers (terwijl dit fonds wel dividend uitkeert dus niet herbelegt).
Met bijvoorbeeld 25% ASML weging en 67% top10 en tegen de 90% in top25, waar dan o.a. 2x Heineken in zit ook. Waar de S&P500 ETF top10 weging in totaal kleiner is dan alleen al de weging ASML.
Schijnbaar heeft ASML het recent best goed gedaan, dus zo'n zwaar overweight inzet zorgt voor heel veel groei.

Waardoor je je wel af kunt vragen is hoeverre dat wel een index te noemen is en geen 'portfolio uit exclusief AEX aandelen'. Eigenlijk hetzelfde probleem als de AEX daardoor wanneer het aankomt op vergelijken - weinig gerelateerd aan de brede markt, veel aan 1 of een paar grote bedrijven. En zul je over tijdsperiodes als waar we hier over praten, vanzelfsprekend enorme deviaties zien. Ongeacht hoe of wat met dividend.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 09-08-2021 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
remcoboy1479 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Positie via DeGiro genomen in de KINV B redemption shares en tegelijk een short ZAL op Xetra. Voor de KINV B zou ZAL op Frankfurt terugkomen, maar deze zijn door DeGiro ook al op Xetra geboekt. Ook geen dividendbelasting betaald, wat weer wat gedoe scheelt :) Thanks voor de tip!
Wat is de status bij jouw aandelen bij IB?
Ooit nog wat van gehoord? Nog dividendbelasting betaald? Hoop het niet voor je, want ik vermoed dat het bij DeGiro nog wel eens een hoop gedoe kan zijn voor je het relevante papierwerk van ze krijgt.

Ik heb vorige week een stapel woonplaatsverklaringen van de Nederlandse belastingdienst ontvangen (even schrikken, een dikke envelop van de belastingdienst). Van IB had ik al een dividendverklaring ontvangen. Zojuist alle papieren ingevuld, getekend en naar Zweden verstuurd. Hopelijk staat het te verrekenen bedrag snel op mijn rekening. Een vorige reclaim in Zweden ging erg vlot, duurde 3 maand o.i.d., maar deze is iets groter.

Ik heb de Kinnevik redemption shares gekocht op ~166 SEK gemiddeld eind mei / begin juni. Omgerekend met de exchange ratio en de wisselkoers van toen ~E84 per aandeel Zalando. Eind juli kreeg ik mijn aandelen Zalando binnen, direct verkocht op ~E97. Er is 30% belasting ingehouden o.b.v. een koers van 185.68 SEK, dus ~E28 per aandeel Zalando. Als ik mijn 15% terugkrijg uit Zweden sta ik ongeveer quitte en dan heb ik nog een "gratis" 14 euro per aandeel Zalando korting op mijn Nederlandse belastingaangifte.

Tot nu toe zeer tevreden met deze trade. Risk/reward was denk ik uitstekend. Pakt nog wat beter uit omdat ik niet gehedged heb natuurlijk, maar als je Zalando had geshort was het ook een prima trade (met zeer weinig risico).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Beste beleggers,

Een totale beginner hier.
Ik ben me aan het inlezen/luisteren en kijken op beleggen en wat erbij komt kijken. Net als vele andere starters.
Nu heb ik een account geopend bij De Giro en daar 50 euro op gezet om eens een beetje mee te testen/spelen omdat ik ongeduldig ben en het toch makkelijker inleven is met het echte werk. Maar klopt het dat je met 50 geen stukje van bv een ETF kan kopen? Ik begijp dat er een fee aan hangt en je dus met 50 euro maar bv 48 kan uitgeven.

Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
wokkelz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:58:
Beste beleggers,

Ik ben me aan het inlezen/luisteren en kijken op beleggen en wat erbij komt kijken. Net als vele andere starters.
Nu heb ik een account geopend bij De Giro en daar 50 euro op gezet om eens een beetje mee te testen/spelen omdat ik ongeduldig ben en het toch makkelijker inleven is met het echte werk. Maar klopt het dat je met 50 geen stukje van bv een ETF kan kopen? Ik begijp dat er een fee aan hangt en je dus met 50 euro maar bv 48 kan uitgeven.

Bedankt
Je kan bij DeGiro alleen hele ETFs kopen. Maar er zijn wel ETFs te vinden voor 50,- of minder.

Voor beginners raden we aan om wereldwijd gespreid te beleggen, dat kan goedkoper dan bij DeGiro, zie https://www.indexfondsenvergelijken.nl

Bij Fitvermogen en de grootbanken/NT kun je wel delen kopen van fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-08 17:38
writser schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Ooit nog wat van gehoord? Nog dividendbelasting betaald? Hoop het niet voor je, want ik vermoed dat het bij DeGiro nog wel eens een hoop gedoe kan zijn voor je het relevante papierwerk van ze krijgt.
Even gekeken en zie helaas dat ze 3 augustus alsnog hebben ingehouden. Dus ik ga de molen ook maar in :(
Ik ga het erop gokken dat een transactie overzicht genoeg is omdat DeGiro geen dividendverklaring afgeeft. Dat was voor Sapec destijds ook genoeg dus ik hoop dat Zweden het ook goed vindt.
Moet ik nog ergens scherp op zijn in de formulieren?

Ik had 'm wel gehedged maar nog steeds een erg mooie deal zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Pistachenootje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Je kan bij DeGiro alleen hele ETFs kopen. Maar er zijn wel ETFs te vinden voor 50,- of minder.

Voor beginners raden we aan om wereldwijd gespreid te beleggen, dat kan goedkoper dan bij DeGiro, zie https://www.indexfondsenvergelijken.nl

Bij Fitvermogen en de grootbanken/NT kun je wel delen kopen van fondsen.
Top dank voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je kan eventueel "Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF" (V3AA) overwegen (beschikbaar op EAM) . Dat is een ETF gericht op zowel large, mid en small cap over de hele wereld (dus een alles in een oplossing). Wel met ESG uitsluitingen. Ze zitten alleen niet in de kernselectie van DeGiro - dus heb je daar wel extra kosten bijzitten voor zowel aan- als verkoop.
Zoals @Pistachenootje al noemde, wordt er op https://www.indexfondsenvergelijken.nl de verschillende "standaard beste" opties uiteengezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Xanaroth schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:52:
Na Tesla gaat nu Volvo ook van grote dealers met wagenparken naar de winkelcentra. Volvo Studio is geopend op de Westfield Mall of the Netherlands.
Lijkt het erop dat de echte a-merk/locaties gewoon relevant blijven zelfs als 'e-retail' door blijft gaan in de opmars. In dit geval geholpen door EV's waardoor o.a. onderhoud en bijbehorende voorzieningen (garage/monteurs) niet per se nodig is en daarmee de gigantische locaties ergens op een bedrijventerrein.

Geeft toch weer aan dat de grote jongens als Unibail en SPG op de long-term niet veel tegenwind krijgen vanuit de e-retail hoek. Heb je echt goede locatie en voorzieningen, is er altijd wel iemand die er waarde in ziet.
Toch fijn als je dik inzet op zo'n aandeel, er dat soort ontwikkelingen blijven plaatsvinden. Maakt het makkelijker om geduldig de tijd uit te zitten tot je gelijk krijgt, buffet stijl.
Tesla heeft juist aangekondigd dat ze showrooms op A locaties gaan sluiten. Ze gaan meer inzetten op grote servicecentra buiten de stad. Aan vraag hebben ze geen gebrek. Aan goede service wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-08 17:38
writser schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:34:
[...]
Ik heb vorige week een stapel woonplaatsverklaringen van de Nederlandse belastingdienst ontvangen (even schrikken, een dikke envelop van de belastingdienst). Van IB had ik al een dividendverklaring ontvangen. Zojuist alle papieren ingevuld, getekend en naar Zweden verstuurd.
Heb je de tweede pagina van het reclaim formulier (https://www.skatteverket....2103ed36869780003844.html) door de Nederlandse belastingdienst laten tekenen? Het lijkt erop dat ze die namelijk getekend willen hebben i.p.v. een losse woonplaatsverklaring.

En heb je onder 4) Till Adressat/To Adressee aangevinkt?

DeGiro heeft blijkbaar een andere waarde aangehouden bij de papieren omwisseling (174 SEK) dan de dividendbelasting (kennelijk 185,68 SEK), dus nu kom ik feitelijk op 32% uit (er is 55,704 SEK/aandeel ingehouden). Dat lijkt mij ook teveel?
Ik kan toch niet anders dan een dividendverklaring vragen, ben benieuwd...

[ Voor 31% gewijzigd door remcoboy1479 op 09-08-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:32:
[...]

Had je maar gekocht. Vooralsnog staat de koers vandaag op +9%.

[ Voor 4% gewijzigd door MaZo op 09-08-2021 19:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
wokkelz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:58:
Beste beleggers,

Bedankt
Van waar de grote haast om gelijk een rekening te openen?

Gun jezelf de tijd om te bepalen in welke instrumenten je wilt gaan beleggen/ investeren. Het kan namelijk zijn dat je wellicht er achterkomt dat DeGiro helemaal niet een geschikte broker voor je is. Je beleggingsstrategie bepaalt namelijk grotendeels je broker vanwege de verschillende prijsstructuren en mogelijkheden. Er zijn goede boeken en sites die je op weg kunnen helpen.

Als je veel wilt handelen in losse aandelen dan is DeGiro bijvoorbeeld niet de goedkoopste broker. Wil je juist passief beleggen in indexfondsen dan is die link van @Pistachenootje weer interessant. En tussen deze twee uitersten zit nog een heel scala aan verschillende instrumenten waarin je kunt beleggen.

Begin bijvoorbeeld eens met:
https://www.veb.net/beginnen-met-beleggen
https://www.investopedia.com/
https://www.meesman.nl/me...vlucht-huisstijl-2020.pdf

Prima boek om mee te starten en naderhand als naslagwerk te gebruiken:
https://www.bol.com/nl/nl...dummies/9200000009987001/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
MaZo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:24:
[...]
Had je maar gekocht. Vooralsnog staat de koers vandaag op +9%.
Tsja.. korte termijn resultaten kun je ook halen bij Holland Casino.

Ik bedoel... Nikola motors staan vandaag ook op +7%. En dat bedrijf is minder legitiem dan Theranos. De oprichter is op borgtocht vrij vanwege beursfraude.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 27 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij