E.E. schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:48:
Zijn er hier tweakers die in vastgoed/reits investeren op de beurs?
https://www.vanecketfs.nl...ate-UCITS-ETF/9/overzicht
dividendrendement 3,05% p/j
Kernselectie dus gratis bij degiro
Sta nu exclusief dividend al op 18% stijging vanaf begin dit jaar.
Het valt me op dat deze etf en andere (ishares..) relatief klein zijn. De keuze via degiro is nu ook niet heel groot.
Hoe komt dit? 3% dividend en mogelijk koerswinst bij een relatief veilige investering zijn toch aantrekkelijk.
Ik weet dat dca world etfs kopen populair is, doe ik zelf ook, maar ben toch wat voorzichter en spreid wat meer.
Benieuwd naar jullie visie.
Al paar keer wat gepost (en ook zo'n beetje elke maand update), ik zit enorm in REITs. Meen dat ook in deel10 ik paar keer wat uitgebreidere uitleg heb gepost. Zelf ondertussen bijna 30% van het portfolio geholpen door de bizarre koersstijgingen, en meerderheid van top 3/5/10 stijgers dit jaar is vooral REIT/Financial sector.
Dit jaar is vastgoed echt waanzinnig bezig, omdat de herstel beweging relatief laat op gang kwam in deze sector. Waar menig aandeel ondertussen 1,5-2x de pre-corona ATH staat, zit deze sector grotendeels vlak of onder de piek, iets wat je ook aardig kunt zien aan de ETF koers. Persoonlijk kan ik dan ook zeker de aandelen of ETF in deze sector zeker aanraden.
Reden dat je er erg weinig van vindt, is gebrek aan interesse. De beleggers voor 'vastgoed' voorkeur duiken snel in echt vastgoed zoals appartement kopen om te verhuren en niet de aandelen. Weten vaak uberhaupt niet dat er een speciale aandelen markt 'REIT' bestaat welke o.a. belastingvoordelen geniet zolang ze aan voorwaarden voldoen. Daardoor zijn er niet veel kopers en ook niet veel geld om de ETF's in de markt te zetten.
Daarbij is begrip ook een dingetje. Bijna al deze bedrijven maken namelijk verlies ivm afwaardering van vastgoed ook al is dat enkel een papieren dingetje. Tevens enorme dividend uitkeringen, omdat ze verplicht een percentage van de inkomsten moeten uitkeren om voor de belasting verlagingen in aanmerking te blijven komen. Gevolg is wel dat ze voor menige belegger deze er ongezond uit zien (hoog dividend, negatieve EPS, red flag red flag abort abort) en zodoende worden gemeden of verkeerd worden gewaardeerd. Iets wat deels weer samenhangt met gebrek aan interesse, tijd nemen om de sector goed te begrijpen.
Bedenk je wel dat de world ETF ook vrijwel al deze aandelen al bezit, iets van 2-3% blootstelling. Menigeen hiervan, in elk geval degene waar het fonds relatief veel van bezit, is namelijk vele miljarden waard en zit zodoende reeds in S&P500/Nasdaq en dat soort indices. Dus het aankopen zal zeker je risicoprofiel verhogen en vrij snel overweight maken voor vastgoed - iets om rekening mee te houden aangezien je praat over voorzichtig en spreiding.
Als je echt interesse hebt en het wilt begrijpen, kan ik deze best aanraden als leesvoer.
https://seekingalpha.com/...ent-fund#regular_articles
https://seekingalpha.com/author/brad-thomas#regular_articles
Niet zozeer om hun 'picks te volgen' maar omdat ze redelijk uiteen zetten rond het hoe/wat/waarom. De verschillende sub-sectoren, (A)FFO, WACC, eigen interviews met de CEO's, belangrijke punten uit conference calls en investor presentation materiaal. Waar de risico's liggen bij bijv. gewone verhuur of netlease, tot kansen zoals dat 'malls' (oh, online retail komt eraan, wegwezen!) o.a. omgebouwd worden tot bijvoorbeeld een campus voor google of woonruimtes (oh, das best boeiend)
Ik gebruik niet hun betaalde diensten trouwens, maar wel goed om de sector en manier van denken/interpreteren in actie te zien.
[
Voor 20% gewijzigd door
Xanaroth op 07-08-2021 17:51
]