• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 16:29
oscar82 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:24:
maar ik ga in ieder geval vanaf de derde vrijdag van deze maand flink inkopen op VTI en een negatieve cashpositie innemen voor de komende 10 maanden. Dat betaal ik rustig af elke maand en daarna zien we wel verder. In het kader van time-in-the-market etc...
Begrijp ik nu goed dat je geld leent om te beleggen ?

[ Voor 46% gewijzigd door whoami op 06-02-2026 11:44 ]

https://fgheysels.github.io/

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

oscar82 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:24:
Small cap value is vooral in de VS maar in mindere mate ook internationaal als een tierelier van start gegaan. Tussen de +6,5 en +8.5% YTD (in $).
2025 en 2026 presteren de SC en EM inderdaad een stuk beter dan voorgaande jaren.
Er zijn bepaalde wereldleiders die met hun beleid daar aan mee helpen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:37
nafofella schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:45:
[...]

Helaas niet gekocht. Wacht ff op een dip.

Bij mij doen Arcelor mittal, bam en heymans het lekker. Helaas maar 1000 in Arcelor gestopt.

Bijna een half procent groen nu.
met bouwbedrijven moet je echt oppassen. Zodra een recessie komt is dit de sector die als eerste harde klappen krijgt. Het orderboek kan heel snel kan opdrogen, zoals we gezien hebben na 2008.

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:47
Nadat Amazon gisteren al ruim 4% verloor staan ze nu ook voorbeurs al ruim 8% in de min. Mooi koopmoment?

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• oscar82
  • Laatst online: 12:21

oscar82

De ondertitel

whoami schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je geld leent om te beleggen ?
Ja, dat deed ik in principe altijd al door ervoor te kiezen om een aflossingsvrije hypotheek (a 4%) aan te houden naast het opbouwen van een lange termijn belegginsportfolio.

De rente om euro's te lenen bij IBKR ligt momenteel rond de 3,5%. Dus nog gunstiger dan die hypotheek. En ik ben van plan het te lenen bedrag niet over de 10% van de waarde van mijn beleggingen te laten komen. Dus een max leverage van 1,1 wat ik in 10 maanden weer afbouw naar 'geen' leverage (behalve die hypotheek dus).

Daarnaast spelen nog wat praktische overwegingen mee zoals dat het verkopen van een putoptie VTI om een heel groot bedrag gaat en dat ik liefst zo min mogelijk handels-momenten heb waardoor dit me de beste optie lijkt.

Vanaf hier gevaar voor recency bias, maar dit had ik natuurlijk veel eerder moeten doen! Vooral als je jong bent en toegang hebt tot een relatief goedkope manier van lenen. Ik heb de afgelopen jaren zo'n ongelovelijke ontwaarding van cash geld gezien. En daar kunnen boeken of forumberichten je ook maar slecht op voorbereiden wat dat met je doet op lange termijn.

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
@oscar82 Is een box spread niet goedkoper om geld te lenen?

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Monga schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:14:
@oscar82 Is een box spread niet goedkoper om geld te lenen?
heb ik overwogen, maar niet geschikt bevonden voor dit doeleinde waaarbij ik de som al binnen 10 maanden terug wil betalen.
Vanwege de lineaire aflossing is de som waar ik effectief rente over betaal maar 55% van het initiele te lenen bedrag.

Bij een box spread betaal je rente over het volledige leenbedrag. Dat lijkt me meer iets voor de lange termijn en grotere bedragen. Daarbij speelt ook koudwatervrees mee. Ik heb me er in geprobeerd te verdiepen en ik ben er denk ik uit hoe het werkt, maar nog niet heel zeker hoe het te implementeren en wat bijv. de belastingconsequenties zijn voor box 3 als ik een box spread aanhou op het peilmoment.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:50

G83

Ik zat hier laatst ook al over na te denken, een aankoop die je toch wil doen naar voren halen in de tijd tegen inderdaad een betrekkelijk lage rente.

Als je zeker bent dat je dat bedrag in de loop van het jaar wil gaan inleggen (en een relatief zeker inkomen hebt) of het uit te verwachten dividend/coupon in de loop van het jaar terug te verdienen is het wel interessant. Wel goed voor jezelf vastleggen wat je begrenzing is, Max 10% van portefeuillewaarde klinkt goed, voorzichtig en verstandig.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
nafofella schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:26:
Nou een hele kleine groene start hier. 0,1% erbij. Ik ben er na dagen donkerrood erg blij mee. Eens kijken waar we eind van de dag staan 🤷‍♂️🧐
Ik sta knalgroen!

disclaimer: dit is door NovoNordisk, dus of je daar nu echt blij mee moet zijn...

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:12
Stellantis krijgt op dit moment de flinke klappen op de beurs.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:10
aljooge schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:14:
[...]

de realiteit is dat AI de toekomst is en dat hier ontzettend veel winst op gemaakt gaat worden en dat die opbrengsten terecht komen bij enkele ondernemingen.
Hebben we dit niet eerder gehoord rond 2000? Toen wat het dat IT veel gaat opleveren. Alles wat ook maar te maken had met computers ging sky high, zelfs bedrijven die alleen maar verlies leden.

Nu is het anders wordt er gezegd, het zijn voornamelijk de Big-Seven en die weten wel wat ze doen.
En ja, ze investeren in elkaar, dan verbloem je eigenlijk de echte winst cijfers.

AI is zekers de toekomst, maar we zijn er nog langer niet. Pas over 10-15 jaar zal AI vele malen meer en beter worden ingezet dan nu. En ik sta er niet raar van op te kijken dat binnen 5 jaar de koersen van bedrijven die flink omhoog zijn gegaan dankzij AI ook weer flink omlaag gaan.

Mijn normale aandelen performen niet zo goed en dat komt denk ik omdat beleggers hier geen geld in steken of weg halen om dit te investeren in AI gerelateerde aandelen. Vroeg of laat komen die beleggers wel weer terug.

• phantom09
oscar82 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Ja, dat deed ik in principe altijd al door ervoor te kiezen om een aflossingsvrije hypotheek (a 4%) aan te houden naast het opbouwen van een lange termijn belegginsportfolio.

De rente om euro's te lenen bij IBKR ligt momenteel rond de 3,5%. Dus nog gunstiger dan die hypotheek. En ik ben van plan het te lenen bedrag niet over de 10% van de waarde van mijn beleggingen te laten komen. Dus een max leverage van 1,1 wat ik in 10 maanden weer afbouw naar 'geen' leverage (behalve die hypotheek dus).

Daarnaast spelen nog wat praktische overwegingen mee zoals dat het verkopen van een putoptie VTI om een heel groot bedrag gaat en dat ik liefst zo min mogelijk handels-momenten heb waardoor dit me de beste optie lijkt.

Vanaf hier gevaar voor recency bias, maar dit had ik natuurlijk veel eerder moeten doen! Vooral als je jong bent en toegang hebt tot een relatief goedkope manier van lenen. Ik heb de afgelopen jaren zo'n ongelovelijke ontwaarding van cash geld gezien. En daar kunnen boeken of forumberichten je ook maar slecht op voorbereiden wat dat met je doet op lange termijn.
Pas altijd wel op met leverage. 10% lijkt mij ook nog veilig. Voor zover ik begrepen heb kan leverage erg gevaarlijk zijn.
Er waren beleggers die zilver op marge mogelijk hadden gekocht en ook nog leveraged. De koersen schoten omhoog van zilver.
En de banken/brokers gingen toen plotseling de marge vereisten flink verhogen. Dit kan zelfs naar 50% zijn.
Hierdoor waren er beleggers die dit niet meer konden betalen en toen werden hun zilver beleggingen automatisch verkocht.
Dit heeft een "lawine" veroorzaakt en hierdoor is zilver mogelijke met meer dan 35% gecrasht de vorige keer.

YouTube: They Crashed Silver on Purpose… Here’s The Real Plan

Ik heb nu iets meer dan 1% geleend t.o.v. mijn portfolio.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phantom09 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:53:
[...]
Pas altijd wel op met leverage. 10% lijkt mij ook nog veilig. Voor zover ik begrepen heb kan leverage erg gevaarlijk zijn.
Er waren beleggers die zilver op marge mogelijk hadden gekocht en ook nog leveraged. De koersen schoten omhoog van zilver.
En de banken/brokers gingen toen plotseling de marge vereisten flink verhogen. Dit kan zelfs naar 50% zijn.
Hierdoor waren er beleggers die dit niet meer konden betalen en toen werden hun zilver beleggingen automatisch verkocht.

Dit heeft een "lawine" veroorzaakt en hierdoor is zilver mogelijke met meer dan 35% gecrasht de vorige keer.

YouTube: They Crashed Silver on Purpose… Here’s The Real Plan

Ik heb nu iets meer dan 1% geleend t.o.v. mijn portfolio.
Ik weet niet wat voor filmpje je naar linkt, maar de zilver omlaag was toch ivm de fed nominatie van Trump oid?
Niet omdat banken ineens leverage zouden vereisen etc. hoe kun je dat ooit tegelijk timen voor goud/zilver/crypto met leverage in banken. Het klinkt allemaal wat vaag iig.

PSN

• phantom09
YakuzA schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:11:
[...]

Ik weet niet wat voor filmpje je naar linkt, maar de zilver omlaag was toch ivm de fed nominatie van Trump oid?
Niet omdat banken ineens leverage zouden vereisen etc. hoe kun je dat ooit tegelijk timen voor goud/zilver/crypto met leverage in banken. Het klinkt allemaal wat vaag iig.
Een tweet van Trump zorgt niet voor een bijna 40% daling op 1 dag. Je kijkt teveel RTL-Z nieuws. Daar zit meer achter.

https://www.tradingkey.co...lose-40-a-week-tradingkey

This was not caused by a single factor, but rather a chain reaction resulting from the resonance of multiple forces, including a concentrated influx of speculative funds, structural market imbalances, a lack of liquidity, and tightening regulatory policies.

Speculation Drives Up Risk

Throughout January, investors aggressively built positions in the precious metals market, using leveraged exchange-traded products and a large volume of call options to bet on rising prices. This capital-intensive entry pushed metal prices higher in the short term but also planted the seeds of potential risk.

Once the rally stalled and market sentiment shifted, these positions transformed from drivers of the upside into sources of downward pressure, triggering a wave of margin calls and forced liquidations.

Het is toch gek. Erg is schreeuwend tekort aan zilver al voor een paar jaar en dan gaat de prijs plotseling omlaag ?? :?

[ Voor 57% gewijzigd door phantom09 op 06-02-2026 16:37 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

phantom09 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:32:
[...]
Een tweet van Trump zorgt niet voor een bijna 40% daling op 1 dag. Je kijkt teveel RTL-Z nieuws. Daar zit meer achter.
Ik kijk geen RTL-Z dus zo'n fundament loze opmerking hoeft ook weer niet :+

Verder is alles wat je noemt het gevolg van dat het het putje in gaat, niet de oorzaak van de kentering.
De marge vereisten etc zijn pas dingen die gaan spelen nadat de grote vrije val begonnen is, niet dingen die in de climb zorgen dat het afvlakt en de helling af gaat.
Once the rally stalled and market sentiment shifted,
En die sentiment shift viel precies samen met wat? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 06-02-2026 16:46 ]

PSN

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:56
Marrtijn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik sta knalgroen!

disclaimer: dit is door NovoNordisk, dus of je daar nu echt blij mee moet zijn...
ik nu ook. 1,12% momenteel.

als er na vandaag nog 4 van zulke dagen volgen dan is het verlies van afgelopen week helemaal weer tenietgedaan :+
(en ja novo heb ik ook. in mijn eigen porto waar ik gelukkig al vorig jaar was ingestapt).
en de gemeenschappelijke porto van mij en mijn broertje. die positie is nu iets minder donkerrood :+

• phantom09
YakuzA schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:45:
[...]

Ik kijk geen RTL-Z dus zo'n fundament loze opmerking hoeft ook weer niet :+

Verder is alles wat je noemt het gevolg van dat het het putje in gaat, niet de oorzaak van de kentering.
De marge vereisten etc zijn pas dingen die gaan spelen nadat de grote vrije val begonnen is, niet dingen die in de climb zorgen dat het afvlakt en de helling af gaat.

[...]

En die sentiment shift viel precies samen met wat? ;)
Je hebt het stuk dus duidelijk niet gelezen.

De prijs van zilver ging steeds hoger en hierdoor gingen de marge vereisten ook steeds verder omhoog. Totdat er triggers geactiveerd werden en de boel omviel.

Entering 2026, the CME switched to percentage-based calculations, raising the initial margin from 9% to 11% on January 28, with the rate for high-risk accounts simultaneously increased to 12.1%; just three days later, it was hiked again to 15%, with high-risk accounts further rising to 16.5%.

Such a rapid pace of adjustments is extremely rare in the history of silver futures, reflecting the CME's grave concerns over current abnormal market volatility and liquidity risks.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 22:42

Qwerty-273

Meukposter

Tja de impact van leveraged producten is een heel groot risico. Zeker waar de meesten een 2x of 3x daily leverage aanhouden. Dan zit je met een klein dipje opeens met een 2x of 3x zo grote dip (en de volgende dag weer met de dagelijkse reset). Dat loopt al heel snel op.

En als je instapt met een berg geleend geld, dan kan je al heel snel tegen een margin call aanlopen doordat de leverage kleine dipjes toch wel erg uitvergroot. En de margin vereisten omhoog gaan door de volatiliteit.

Dan laat ik CFD trading met 20x, 30x, 50x of zelfs over de 60x leverage buiten beschouwing. Zeker met een broker/platform dat zowel CFDs als de echte dingen aanbiedt, kan een margin call al snel een verkoop van daadwerkelijke bezittingen veroorzaken.

(of dat hier speelt is een tweede, dan kom je al heel snel in de short-squeeze hoek van geloof en verbanden leggen - wat ik uberhaupt al lastig vind te duiden bij normale omstandigheden)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

aljooge schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:14:
[...]

de realiteit is dat AI de toekomst is en dat hier ontzettend veel winst op gemaakt gaat worden en dat die opbrengsten terecht komen bij enkele ondernemingen.
Feitelijk maakt er op een enkeling (zoals als Midjourney) na nog vrijwel geen bedrijf winst op / met AI maar geven ze wel met bakken geld uit.

AI is zeker wel de toekomst maar welk bedrijf in die toekomst groot en winstgevend in AI is, is nog verre van zeker.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• RedBad9
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-02 19:59
BlueTooth76 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Feitelijk maakt er op een enkeling (zoals als Midjourney) na nog vrijwel geen bedrijf winst op / met AI maar geven ze wel met bakken geld uit.

AI is zeker wel de toekomst maar welk bedrijf in die toekomst groot en winstgevend in AI is, is nog verre van zeker.
Inderdaad, de limitaties van LLMs worden ook steeds duidelijker. De grote winnaar kan wel een bedrijf zijn dat nog niet eens bestaat of dat aan een andere vorm van deep learning werkt.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006

BlueTooth76

Let the sun shine!

RedBad9 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Inderdaad, de limitaties van LLMs worden ook steeds duidelijker. De grote winnaar kan wel een bedrijf zijn dat nog niet eens bestaat of dat aan een andere vorm van deep learning werkt.
Mee eens.
Als er morgen een kleine startup een doorbraak forceert kan veel wat op LLM's gebaseerd is in 1x in de kliko.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Ja, we hebben (mbt AI) echt zo’n “iPhone moment” nodig waarbij een combinatie van bestaande tech en slimme user interface opeens heel veel waarde voor consumenten ontsluit.

Mogelijk moet er eerst een dot com achtige bubbel barsten voordat het zo ver is. Maar hoe vet is het om te realiseren dat de maker van de volgende “iPhone” waarschijnlijk nu al in de grote indexen staat? Alleen weet niemand onder welke ticker.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Zou jullie eens willen aanraden om bijv. op https://labs.google/ te kijken. Dan kom je al uit bij de experimentele AI tools van Google.

De mensen die op dit moment het beste gebruik maken van AI zijn de "Ik type iets in en krijg een antwoord van een chatbot terug"-fase echt al voorbij. Of zelfs gewoon binnen Gemini: gebruik eens Canvas. Dan is de chatbox alleen nog een middel om je intentie richting AI duidelijk te maken. Maar daarna wordt er ook echt gebouwd en dus niet een simpele platte tekst reactie terug. :)

• nafofella
oscar82 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:22:
Ja, we hebben (mbt AI) echt zo’n “iPhone moment” nodig waarbij een combinatie van bestaande tech en slimme user interface opeens heel veel waarde voor consumenten ontsluit.

Mogelijk moet er eerst een dot com achtige bubbel barsten voordat het zo ver is. Maar hoe vet is het om te realiseren dat de maker van de volgende “iPhone” waarschijnlijk nu al in de grote indexen staat? Alleen weet niemand onder welke ticker.
Ergens hoop ik dat dat ai helemaal flopt. (Gebeurd niet). Maar hoeveel van de tweakers/mensen in de ict verliezen dan wel niet hun baan? Callcenters. “Simpel” kantoorwerk.
Of wat als de robots zo goed worden dat ze veel banen in de logistiek en dergelijke kunnen? Word 50% band de banen gedaan door ai/robots. Wat gaan die mensen doen?

Zomaar een gedachte die vaak door mijn hoofd speelt.

• phantom09
nafofella schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Ergens hoop ik dat dat ai helemaal flopt. (Gebeurd niet). Maar hoeveel van de tweakers/mensen in de ict verliezen dan wel niet hun baan? Callcenters. “Simpel” kantoorwerk.
Of wat als de robots zo goed worden dat ze veel banen in de logistiek en dergelijke kunnen? Word 50% band de banen gedaan door ai/robots. Wat gaan die mensen doen?

Zomaar een gedachte die vaak door mijn hoofd speelt.
Herkenbaar.

-Was het vroeger ook niet zo dat toen een automobiel uitgevonden werd men na een tijdje ook ging denken dat elke koetsier zijn baan zou verliezen?

-Wat te denken aan de man die de lampen op straat aan deed en onderhield? Ook zijn baan verdween zodra electrisch licht kwam.

-Wat te denken van de telefoniste die jou gesprek aannam en je door ging doorverbinden met de juiste persoon?

-etc.

Maar banen kunnen ook terug komen. Denk aan de SRV man. Deze is min of meer weer terug door diensten als Hello Fresh, AH/Jumbo/Pick nick bezorging.

En zo hebben mensen die vroeger werkeloos zijn geworden omdat hun werkzaamheden ophielden doordat er ergens anders vraag was naar medewerkers.

• nafofella
phantom09 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:17:
[...]

Herkenbaar.

-Was het vroeger ook niet zo dat toen een automobiel uitgevonden werd men na een tijdje ook ging denken dat elke koetsier zijn baan zou verliezen?

-Wat te denken aan de man die de lampen op straat aan deed en onderhield? Ook zijn baan verdween zodra electrisch licht kwam.

-Wat te denken van de telefoniste die jou gesprek aannam en je door ging doorverbinden met de juiste persoon?

-etc.

Maar banen kunnen ook terug komen. Denk aan de SRV man. Deze is min of meer weer terug door diensten als Hello Fresh, AH/Jumbo/Pick nick bezorging.

En zo hebben mensen die vroeger werkeloos zijn geworden omdat hun werkzaamheden ophielden doordat er ergens anders vraag was naar medewerkers.
Ik had dit al een beetje verwacht. En voor verleden klopt het wat je zegt.

Maar de bezorgers die je aanhaalt worden vervangen door zelfrijdende auto’s en robots die de goederen leveren.

Op korte termijn kan ik mij nog indenken dat fysiek werk en kennis in bijvoorbeeld de bouw nog gaat opleven.

Maar heel realistisch. Een kantoor tijger achter zijn laptop weg plukken en ergens op de bouw neerzetten.

Ik maak mij wel echt zorgen hoe de samenleving er door ai er over 5 a 10 jaar uit ziet. Ja ai en techniek kan alles super efficiënt maken. Maar wat gaan al die mensen die vervangen zijn doen.
En ook is dit geestelijk gezond?

Vroegah was de offline wereld 80% zeg maar en online 20% (ik noem ff wat). Nu is dat omgedraaid. Is dat gezond en willen wij dat als mens?

• phantom09
nafofella schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:50:
[...]

Ik had dit al een beetje verwacht. En voor verleden klopt het wat je zegt.

Maar de bezorgers die je aanhaalt worden vervangen door zelfrijdende auto’s en robots die de goederen leveren.

Op korte termijn kan ik mij nog indenken dat fysiek werk en kennis in bijvoorbeeld de bouw nog gaat opleven.

Maar heel realistisch. Een kantoor tijger achter zijn laptop weg plukken en ergens op de bouw neerzetten.

Ik maak mij wel echt zorgen hoe de samenleving er door ai er over 5 a 10 jaar uit ziet. Ja ai en techniek kan alles super efficiënt maken. Maar wat gaan al die mensen die vervangen zijn doen.
En ook is dit geestelijk gezond?

Vroegah was de offline wereld 80% zeg maar en online 20% (ik noem ff wat). Nu is dat omgedraaid. Is dat gezond en willen wij dat als mens?
In de hele verre toekomst kan AI en robots alles doen wat een mens ook kan. Wellicht krijgen mensen dan een soort uitkering zonder te hoeven werken.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
phantom09 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:21:
[...]

In de hele verre toekomst kan AI en robots alles doen wat een mens ook kan. Wellicht krijgen mensen dan een soort uitkering zonder te hoeven werken.
Maar stél dat dat zo is/gaat. Kopen die mensen met hun uitkering dan wat bij een volledig gerobotiseerd bedrijf? En van wie is dat bedrijf dan? En waarom komen die uitkeringen dan vandaan? Niet van de IB-inkomsten van een overheid in ieder geval....

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Mensen vinden altijd wel wat om te doen. Mooi voorbeeld is hoe productief één enkele boer nu is ten opzichte van vroeger.

150 jaar geleden, dus nog geen 'twee mensenlevens geleden', werkten maar liefst drie op de vier mensen in de landbouw. 1 boer kan vandaag de dag letterlijk dezelfde output leveren als honderden mensen toen.

Dat is ook allemaal goed gekomen. Mensen gaan dan gewoon andere dingen doen die ze interessant vinden.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

MiKeZZa schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:40:
[...]

Maar stél dat dat zo is/gaat. Kopen die mensen met hun uitkering dan wat bij een volledig gerobotiseerd bedrijf? En van wie is dat bedrijf dan? En waarom komen die uitkeringen dan vandaan? Niet van de IB-inkomsten van een overheid in ieder geval....
De elite zorgt heus wel dat het plebs net genoeg krijgt om te leven want ze willen geen opstanden.
/aluhoedje modus off

Zero compensation

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:48:

Dat is ook allemaal goed gekomen. Mensen gaan dan gewoon andere dingen doen die ze interessant vinden maar kunnen doen om te overleven
Fixed ;)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dat is een vrij negatieve insteek moet ik zeggen, want als er juist iets uit is voorgekomen uit alle technologische ontwikkelingen in de afgelopen 150 jaar, dan is het wel dat we als samenleving 'gepromoveerd' zijn van een bevolking die fysiek opgebrand raakte in de landbouw of mijnbouw naar een veel luxere situatie waarin zo'n 80% van de banen in de dienstensector zit. Die banen zijn er ook niet 'zomaar'. De basis (lees: voedselvoorziening, industrialisering, etc.) is inmiddels zo efficiënt dat er ruimte is ontstaan voor een dienstensector.

Ja, natuurlijk zijn er nog zware banen zoals in de visserij, metaalbewerking, havens, etc. - maar al die banen zijn wel een stuk lichter werk dan honderd jaar geleden.

En ja, veel mensen werken nog steeds omdat ze 'moeten overleven'. En er zijn dus genoeg mensen die niet iets doen wat ze interessant of leuk vinden. Vervelend, maar op dit moment kun je het niet 100% van de mensen naar hun zin maken. Wel hebben we in Nederland de omstandigheden geschept waarin het over-, over-, overgrote deel van de bevolking echt wel een goede mogelijkheid heeft om zichzelf te ontwikkelen in een richting die ze zelf interessant vinden. En daarbij dus ook een verhoging van de kans dat ze een baan kunnen doen die ze hopelijk wel een beetje interessant vinden en wat meer is dan "ik doe het maar om te overleven". ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aan de ene kant snap ik best de angst dat als AI heel veel banen heel snel overbodig maakt, de markt sneller veranderd als dat mensen mee kunnen veranderen, plus de vraag of er werk voor iedereen dan nog is.

Tegelijkertijd, de realiteit nu is dat we meer banen hebben dan mensen. Dat we mensen hierheen maar moeten blijven halen zodat de bevolking wel blijft groeien want anders hebben we niet genoeg werkenden. Als we minder om immigratie zouden willen vertrouwen, dan gaat de bevolking krimpen, en moet er meer geautomatiseerd worden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:59:
Aan de ene kant snap ik best de angst dat als AI heel veel banen heel snel overbodig maakt, de markt sneller veranderd als dat mensen mee kunnen veranderen, plus de vraag of er werk voor iedereen dan nog is.
Zolang je weer mensen nodig hebt om de AI te prompten, heb je naast de mensen die AI aansturen ook weer mensen nodig die training geven in prompten om te zorgen dat iedereen dit kan.

Net zoals in de geautomatiseerde fabriek ineens veel meer IT’ers nodig waren om de machines in te stellen en in te regelen, electro monteurs om alles te onderhouden etc.

PSN

• phantom09
Internet Janny schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:09:
[...]

De elite zorgt heus wel dat het plebs net genoeg krijgt om te leven want ze willen geen opstanden.
/aluhoedje modus off
Exact. In het vroegere Rome zei men ooit: geef het volk water, brood en spelen (en ze zijn tevreden).
Pagina: 1 ... 235 236 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij