• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-02 21:24
RichieB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:39:
[...]

Ze blijven er zelf zeker in geloven (en investeren) maar de verkopen in Frankrijk vallen nogal tegen: slechts 1,3% groei in 2025. Als dat echt fout gaat, zitten ze met 900 winkels die ze moeten afstoten..
Klopt, maar action heeft in vele landen nog flink groei potentieel. Duidelijke cijfers worden niet gegeven dat klopt.
We zullen zien hoe de action gaar groeien.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:57
RichieB schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:39:
[...]

Ze blijven er zelf zeker in geloven (en investeren) maar de verkopen in Frankrijk vallen nogal tegen: slechts 1,3% groei in 2025. Als dat echt fout gaat, zitten ze met 900 winkels die ze moeten afstoten..
Frankrijk is ook een ramp om te servicen in retail of webshop land. Weinig grote steden, mensen wonen verspreid en er moeten grote afstanden worden afgelegd. Daarbovenop speelt nog het chauvinisme. Ik zou de groei van Action dus vooral niet meten in Frankrijk.

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:21
nafofella schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:38:
Wat een bloedbad. Over hele porto 1% in de min.

Altijd opmerkelijk. Als mijn kpn aandeel flink groen is is de rest donkerrood :p
Dat zal meer toeval zijn; de gepresenteerde kwartaalresultaten vorige week vallen goed, aangekondigde buyback ook, dus sinds vorige week aardig in de lift.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:15
nafofella schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:38:
Wat een bloedbad. Over hele porto 1% in de min.

Altijd opmerkelijk. Als mijn kpn aandeel flink groen is is de rest donkerrood :p
Ja dat valt me ook altijd op. Ik heb er ooit 9 jaar gewerkt. Het is zo'n bedrijf dat veel omzet haalt uit langere termijn contracten. Wellicht wordt het daardoor gezien als vluchthaven.

Analoog komt weer helemaal terug

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07

Qwerty-273

Meukposter

Of je krijgt veel belverkeer op het moment dat de beurzen in het rood gaan :+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Strawberry_1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-02 18:40
Momenteel staan er op de AEX ook een paar op -9%, o.a.Wolter Kluwers.

Best veel.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:23
Ik kan er even niet achterkomen wat de 'ETR' beurs in euro's is. Ik zie wel een vrij laag volume. Ik overweeg het omdat je dan geen FX kosten betaalt van euro's naar dollars voor bepaalde US aandelen. Google denkt dat het om een aandeel gaat of dat ik naar 'ETF' zoek.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:51
Santee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:12:
Ik kan er even niet achterkomen wat de 'ETR' beurs in euro's is. Ik zie wel een vrij laag volume. Ik overweeg het omdat je dan geen FX kosten betaalt van euro's naar dollars voor bepaalde US aandelen. Google denkt dat het om een aandeel gaat of dat ik naar 'ETF' zoek.
Bedoel je Entergy Corp?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Santee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:12:
Ik weet ook niet wat je met ETR bedoeld, is dat een afkorting van de Xetra beurs? (waar niemand anders die afko gebruikt?)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Santee

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

ETR wordt soms gebruikt voor het aanduiden van Xetra. Je ziet dat dan bijvoorbeeld terug als ETR:SAPG (of te wel het aandeel SAP AG op de Xetra beurs). Volgens mij gebruikt Bloomberg voornamelijk deze notatie / aanduiding.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Santee
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:24:
ETR wordt soms gebruikt voor het aanduiden van Xetra. Je ziet dat dan bijvoorbeeld terug als ETR:SAPG (of te wel het aandeel SAP AG op de Xetra beurs). Volgens mij gebruikt Bloomberg voornamelijk deze notatie / aanduiding.
Ik zie nu alleen dat op degiro MSFT in euro’s alleen op tradegate beschikbaar is. Wellicht dat die op IKBR ook op XET staat?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 18:27

Cis

Weet iemand of/welke koper ETC ik kan kopen bij Saxo?
Voor Goud en Silver heb ik een etc van WisdomTree en iShares. Maar van koper kan ik vooralsnog alleen copper mines vinden. De WisdomTree Physical Copper is niet meer verhandelbaar
Het liefst heb ik een tracker voor de koperprijs. (Zelfde geldt overigens voor uranium).

[ Voor 9% gewijzigd door Cis op 03-02-2026 14:06 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:02
@Cis zo te zien is er geen enkele ETC of tracker voor koper te koop bij Saxo. Alleen indirect via ETFs of aandelen in koperminers.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:19
MSFT weer iets omlaag.
Ik heb nu wel de stap gezet om te kopen.
Als hij nog onder de 400 gaat, koop ik nog wat bij.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Geen idee wat er beschikbaar is via Saxo, maar dit zijn de bekende Europese opties:
https://www.justetf.com/en/how-to/invest-in-copper.html

WisdomTree Copper (GB00B15KXQ89): This is one of the largest and most liquid ETCs, tracking the Bloomberg Copper Index, which mimics futures contracts. (0.49% TER)
WisdomTree Copper - EUR Daily Hedged (JE00B4PDKD43): This version allows Euro-based investors to mitigate the currency risk between the USD-denominated copper price and the Euro. (0.49% TER)
BNPP Kupfer (TR) ETC (DE000PB8C0P8): An ETC from BNP Paribas that tracks the Rogers International Commodity Index (RICI) for copper. (0.90% TER)
BNPP RICI Kupfer (TR) Enhanced ETC (DE000PB8R1C7): The BNPP RICI Kupfer (TR) Enhanced ETC seeks to track the RICI Enhanced Copper index. The RICI Enhanced Copper index tracks the price of futures contracts on copper. (1.00% TER)
BNPP RICI Enhanced Kupfer (ER) EUR Hedge ETC (DE000PZ9REC4): The BNPP RICI Enhanced Kupfer (ER) EUR Hedge ETC seeks to track the RICI Enhanced Copper (EUR Hedged) index. (1.20% TER)

Wat de verschillen zijn tussen de RICI indexen daar zal je zelf in moeten duiken.

• Cis

Cis

Ascension schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:13:
@Cis zo te zien is er geen enkele ETC of tracker voor koper te koop bij Saxo. Alleen indirect via ETFs of aandelen in koperminers.
Thnx @Qwerty-273 en @Ascension
Helaas zijn al die justetf's niet (meer) verhandelbaar via Saxo. -O-
Ik overweeg nu maar om ook nog een rekening bij degiro aan te maken. Dan gebruik ik saxo wel voor mijn structurele belegging (maandelijkse inleg) en degiro voor trading. -O-

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

OMD

Cis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:03:
[...]

Ik overweeg nu maar om ook nog een rekening bij degiro aan te maken. Dan gebruik ik saxo wel voor mijn structurele belegging (maandelijkse inleg) en degiro voor trading. -O-
IBKR een optie? Stuk goedkoper met tiered pricing tov DEGIRO (ligt natuurlijk wel aan hoeveel je doet)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:14
Cis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:03:
[...]

ik ben juist weggegaan bij degiro naar Interactive brokers vanwege de introductie van de kernselectie bij degiro en dat daarmee de kosten in andere ETFs hoog zijn geworden.

• Cis

Cis

OMD schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:06:
[...]

IBKR een optie? Stuk goedkoper met tiered pricing tov DEGIRO (ligt natuurlijk wel aan hoeveel je doet)
Zal initieel gaan om max 5000 euro, met gespreide aankopen van 500.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

OMD

Cis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:13:
[...]

Zal initieel gaan om max 5000 euro, met gespreide aankopen van 500.
ETF’s zijn over het algemeen hoger geprijsd. Op de AEB kost een transactie dan 1.25. Op NYSE etc is het dan zo een 0.35 per transactie. Kijk de website even na of het interessant is voor je en leg de prijzen naast elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door OMD op 03-02-2026 18:15 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11
NovoNordisk vond het even leuk om de earnings een dag te vroeg te droppen en het aandeel is meteen 15% gekelderd. Lekker bezig.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Nu gaat wel alles aardig naar beneden.
Microsoft ook, is nu nog verder gedaalt.

• phantom09
NicoHF schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:57:
Nu gaat wel alles aardig naar beneden.
Microsoft ook, is nu nog verder gedaalt.
Mogelijk verklaring hiervan zou kunnen zijn dat europese overheden willen afstappen van tech platformen die de VS. Microsoft o.a. dus.

• NicoHF
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Mogelijk verklaring hiervan zou kunnen zijn dat europese overheden willen afstappen van tech platformen die de VS. Microsoft o.a. dus.
Dat zou best kunnen.
AMD had weer goede cijfers, maar aandeel weer naar beneden, ben benieuwd wat die morgen bij opening gaat doen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:00

Bezulba

Formerly known as Eendje

phantom09 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:17:
[...]

Elk weldenkend persoon weet dat er minimaal 10 jaar zit tussen willen en kunnen. En dat is alleen als de EU NU besluit dat we allemaal af moeten van Microsoft etc. Er is geen Europees alternatief op die schaal, dat moet dus eerst ontwikkeld worden en dan moet alles over.

De koersdaling kan een gevolg zijn van die uitspraken, maar het is wel heel erg voorbarig om te denken dat Microsoft ook maar 1 euro minder gaat verdienen in de komende 10 jaar.

blup

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Bezulba schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:18:
De koersdaling kan een gevolg zijn van die uitspraken, maar het is wel heel erg voorbarig om te denken dat Microsoft ook maar 1 euro minder gaat verdienen in de komende 10 jaar.
Nee, dat laatste is niet waar. Elke stap weg van Microsoft is minder winst. Veel meer dan 1 euro. Universiteit Groningen en Gemeente Amsterdam zijn alleen al twee die in de afgelopen tijd aan hebben gegeven binnen 4-10 jaar aanzienlijk minder Microsoft af te nemen, al dan niet volledig uit te bannen. Dat zijn contracten van vele tientallen miljoenen per jaar, waar Microsoft krankzinnige marges op draait.

Ik denk dat momenteel andere dingen de koerst van MS onder druk zet (niet genoeg data centers, AI features in MS producten die niet aanslaan, etc) Maar het geopolitieke sentiment is verzuurt. Je kan niet met kritieke datastromen afhankelijk zijn van MS. Dat idee zal niet helpen, zeker niet op de middellange termijn.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• aljooge
Heb vanochtend een lesje winstnemen gehad. Was bezig met de rekening bij De Giro af te sluiten en zag dat mijn oude Chinese aandelen BYD en JD.com gedaald waren met maar liefst 66,0% om 37,5%. :F

Gelukkig had ik die aandelen ruim een jaar geleden al verkocht en heb het saldo teruggeboekt naar de betaalrekening met bijna 25% rendement. ;)

• Santee
aljooge schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:20:
Heb vanochtend een lesje winstnemen gehad. Was bezig met de rekening bij De Giro af te sluiten en zag dat mijn oude Chinese aandelen BYD en JD.com gedaald waren met maar liefst 66,0% om 37,5%. :F

Gelukkig had ik die aandelen ruim een jaar geleden al verkocht en heb het saldo teruggeboekt naar de betaalrekening met bijna 25% rendement. ;)
Ik moest ineens denken aan Lucid motors die ik had verkocht in november 2021, koers staat nu 98% lager :+

• Marrtijn
XanderDrake schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Nee, dat laatste is niet waar. Elke stap weg van Microsoft is minder winst. Veel meer dan 1 euro. Universiteit Groningen en Gemeente Amsterdam zijn alleen al twee die in de afgelopen tijd aan hebben gegeven binnen 4-10 jaar aanzienlijk minder Microsoft af te nemen, al dan niet volledig uit te bannen. Dat zijn contracten van vele tientallen miljoenen per jaar, waar Microsoft krankzinnige marges op draait.

Ik denk dat momenteel andere dingen de koerst van MS onder druk zet (niet genoeg data centers, AI features in MS producten die niet aanslaan, etc) Maar het geopolitieke sentiment is verzuurt. Je kan niet met kritieke datastromen afhankelijk zijn van MS. Dat idee zal niet helpen, zeker niet op de middellange termijn.
De gemeente Amsterdam wil zijn afhankelijkheid verminderen van Microsoft maar tegelijk bouwen ze een Microsoft hyperscaler in Westpoort en huren ze al flink in andere Amsterdamse datacenters. Briljant businessmodel, jouw drinkwater en energievoorziening gebruiken voor data waar je niets mee te maken wil hebben.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:25
Santee schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Ik moest ineens denken aan Lucid motors die ik had verkocht in november 2021, koers staat nu 98% lager :+
De bleeders houden we vaak niet meer in de gaten. De 'what if' aandelen zijn sterker. Ik denk nog met weemoed en lichte spijt aan het verkopen van ABN Amro en ING op koersen van € 10. Weliswaar het geld in prima renderende world ETFs gestopt, maar vandaag de dag met 32 en 26 op de borden O-)

Zelf met dik verlies de stekker op 3,80 uit Beyond Meat getrokken in februari 2025.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:47
Novo Nordisk zwaar onderuit, de meest gehypede "value stock" van de laatste maanden zo'n beetje. Blij dat ik daar met mijn tengels vanaf ben gebleven. Nu wordt het natuurlijk wel aantrekkelijker :P.

• Pr088
Sineplex schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:22:
Novo Nordisk zwaar onderuit, de meest gehypede "value stock" van de laatste maanden zo'n beetje. Blij dat ik daar met mijn tengels vanaf ben gebleven. Nu wordt het natuurlijk wel aantrekkelijker :P.
Ik ben in november 2025 ingestapt op 305 DKK en 26 januari weer uitgestapt op 400DKK.
Novo heeft vooral momentum tegen. Voor 305 un je best instappen buy-and-hold Voor deze waardering vind ik Novo best wel weer redelijk aantrekkelijk hoor. Heb alleen geen cash meer liggen voor deze maand.

Als je verwacht dat Novo wel weer stabiliseert (wat ik wel verwacht, zeker langjarig), dan zit je nu op een dividendrendement van bijna 4%.

[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 04-02-2026 13:52 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• aljooge
Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Ik ben in november 2025 ingestapt op 305 DKK en 26 januari weer uitgestapt op 400DKK.
Novo heeft vooral momentum tegen. Voor 305 un je best instappen buy-and-hold Voor deze waardering vind ik Novo best wel weer redelijk aantrekkelijk hoor. Heb alleen geen cash meer liggen voor deze maand.

Als je verwacht dat Novo wel weer stabiliseert (wat ik wel verwacht, zeker langjarig), dan zit je nu op een dividendrendement van bijna 4%.
Het patent op semaglutide loopt af. Dat betekent dat fabrikanten van generieke medicijnen ook mogen produceren en die hebben tegen die tijd het medicijn allang klaar en goedgekeurd hebben en zullen vanaf dag 1 een gelijkwaardig product op de markt brengen tegen een veel lagere prijs. De omzet en winst van Novo Nordisk zal instorten.

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:31
Meer mensen die in IRBX zitten?

• Pr088
aljooge schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:02:
[...]

Het patent op semaglutide loopt af. Dat betekent dat fabrikanten van generieke medicijnen ook mogen produceren en die hebben tegen die tijd het medicijn allang klaar en goedgekeurd hebben en zullen vanaf dag 1 een gelijkwaardig product op de markt brengen tegen een veel lagere prijs. De omzet en winst van Novo Nordisk zal instorten.
Semaglutide is niet alleen de winstmotor. Wegovy is grofweg goed voor een kwart van de omzet.

• Marrtijn
Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:46:
[...]

De bleeders houden we vaak niet meer in de gaten. De 'what if' aandelen zijn sterker. Ik denk nog met weemoed en lichte spijt aan het verkopen van ABN Amro en ING op koersen van € 10. Weliswaar het geld in prima renderende world ETFs gestopt, maar vandaag de dag met 32 en 26 op de borden O-)

Zelf met dik verlies de stekker op 3,80 uit Beyond Meat getrokken in februari 2025.
Ik heb Palantir gekocht op 30 en verkocht op 10. Elk nieuwsbericht over dat stomme bedrijf steekt.

• NicoHF
  • Niet online
AMD - 10% in de pre market, zal dit een mooie kans zijn om weer wat op te pikken?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:22:
Semaglutide is niet alleen de winstmotor. Wegovy is grofweg goed voor een kwart van de omzet.
Semaglutide wordt onder de merken Ozempic, Rybelsus, en Wegovy verkocht door Novo. Ze hebben ook eerder Liraglutide ontwikkelt/ontdekt en daar hebben de generieke producenten sinds 2024 ook producten mee in de winkel liggen. https://www.biospace.com/...lauses-by-the-end-of-2023

• Santee
NicoHF schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:56:
AMD - 10% in de pre market, zal dit een mooie kans zijn om weer wat op te pikken?
Geen idee, geloof je dat de AI bubble hype snel over is? AMD stond nog op $85 april 2025. Niemand heeft een glazen bol. Wellicht is de omzet/winst langdurig en is het een mooi koopmoment. Wellicht loopt het toch terug in 2027 en zit AMD weer op $150 of lager. Wie zal het zeggen. Ik heb mezelf al vaker in de voet geschoten door niet te verkopen en toen daalde het 70% in 2022 oid. AMD is altijd vrij volatiel.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Marrtijn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb Palantir gekocht op 30 en verkocht op 10. Elk nieuwsbericht over dat stomme bedrijf steekt.
In 2024 verliep bij mij uit mijn hoofd 70 calls met een strike van $14 of zo out-of-money, een week later earning en is die raket gelanceerd. Had van de zomer nog wel wat leaps gekocht die ik vorige allemaal ingeruild heb voor aandelen. Probeer nu hetzelfde met Roblox en PayPal maar dat gaat wat minder soepel.

• NicoHF
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Geen idee, geloof je dat de AI bubble hype snel over is? AMD stond nog op $85 april 2025. Niemand heeft een glazen bol. Wellicht is de omzet/winst langdurig en is het een mooi koopmoment. Wellicht loopt het toch terug in 2027 en zit AMD weer op $150 of lager. Wie zal het zeggen. Ik heb mezelf al vaker in de voet geschoten door niet te verkopen en toen daalde het 70% in 2022 oid. AMD is altijd vrij volatiel.
Had AMD verkocht op 248 en zojuist weer terug gekocht, we gaan het zien.

De ritjes die je beschreef had ik ook allemaal meegemaakt, tijdens de dippen had ik steeds weer bijgekocht.

• NicoHF
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:46:
[...]

In 2024 verliep bij mij uit mijn hoofd 70 calls met een strike van $14 of zo out-of-money, een week later earning en is die raket gelanceerd. Had van de zomer nog wel wat leaps gekocht die ik vorige allemaal ingeruild heb voor aandelen. Probeer nu hetzelfde met Roblox en PayPal maar dat gaat wat minder soepel.
PayPal was ook flink onderuit gegaan, zie jij daar nog toekomst in?
Las wel dat ze bezig zijn om een bankvergunning aan te vragen in de USA om meer kredieten te kunnen gaan vertstrekken.

• kx22
Santee schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Hier ook, dat was mijn eerste avontuur. Volgens mij ook omdat ik het ergens hier op Tweakers las.
Had 500 euro in Lucid en 500 euro in NIO (die wilde ik zelf). NIO is volgens mij zelfs van de beurs verdwenen?!

• kx22
Santee schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:25:
[...]
AMD is altijd vrij volatiel.
Jep, daarom twijfel ik nu ook over om te kopen. Ik heb nog een mooi bedrag liggen. Microsoft na 3-4 dagen dip toch gekocht (wel verder gedipt), maar dat is een stabiele aandeel. Vind het niet erg om deze voor 10 jaar aan te houden. AMD is net een achtbaan.

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:54
Iemand in Oracle gestapt afgelopen dagen?

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:19
prosus daalt ook alleen en toch goede berichten?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
NicoHF schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:54:
[...]

PayPal was ook flink onderuit gegaan, zie jij daar nog toekomst in?
Las wel dat ze bezig zijn om een bankvergunning aan te vragen in de USA om meer kredieten te kunnen gaan vertstrekken.
Gister nog wat bijgekocht want had eigenlijk wel een rebound verwacht. Helaas blijft die uit, financieel ziet er het er volgens mij helemaal niet zo slecht uit. Earnings groeien enkel de omzet stagneert. Met een forward p/e van 7,5 blijf ik liever nog even aan boord en zie ik wel waar dit schip strand. Ik heb nog wel een paar leaps lopen dus mogelijk even tijdelijk profiteren van de onrust met verkopen van weekly calls.

• RedBad9
  • Laatst online: 04-02 17:57
Heb drie weken geleden alle PayPal verkocht. Schijnt weinig populair meer te zijn bij gebruikers in met name de VS en ik denk dat dat ook niet meer gaat veranderen. Als mensen hun telefoon toch altijd bij zich hebben is het makkelijker met Google Pay of Apple Pay te betalen. Er zijn natuurlijk scenario's waar PayPal beter is maar ik vond het niet heel overtuigend. Dus ik heb mijn verlies genomen.

• kx22
RedBad9 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:57:
Heb drie weken geleden alle PayPal verkocht. Schijnt weinig populair meer te zijn bij gebruikers in met name de VS en ik denk dat dat ook niet meer gaat veranderen. Als mensen hun telefoon toch altijd bij zich hebben is het makkelijker met Google Pay of Apple Pay te betalen. Er zijn natuurlijk scenario's waar PayPal beter is maar ik vond het niet heel overtuigend. Dus ik heb mijn verlies genomen.
Als je zou met een spaar/puntensysteem komen a la Amex, zou ik ze zo weer gebruiken

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

Blijf het blinde paniek vinden rondom AMD. Een licht negatieve outlook en we gaan -19%.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:26
Tja, tikje bizar is het wel….. Intel had gewoon slechte cijfers voor zo’n daling met minder perspectief. AMD niet. Ze zaten boven alle verwachtingen, enige negatieve wat je zou kunnen bedenken is dat de grote omzetten pas vanaf Q2 gehaald gaan worden.

Maar het is vandaag even dumpen van alle chipstocks. MU ook zo’n forse daling.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakGP op 04-02-2026 19:58 ]

• phantom09
Marrtijn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:29:
[...]

ASML verkocht voor iets onder de 30 omdat Robeco stopte met onderhouden van alleen aandelen en terug wilde naar alleen beleggingsfondsen. Ik wist toen niet hoe ik het over kon brengen naar een andere bank of broker en had het maar verkocht 8)7
Nu meer dan 30 keer meer waard geworden |:( |:(

• phantom09
kx22 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Hier ook, dat was mijn eerste avontuur. Volgens mij ook omdat ik het ergens hier op Tweakers las.
Had 500 euro in Lucid en 500 euro in NIO (die wilde ik zelf). NIO is volgens mij zelfs van de beurs verdwenen?!
nio bestaat nog steeds:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VET8fvZXM3tkhwSErdC8_V6hd_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DUpzHtdIKzpwime6JeVFPigk.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het ergens in 2022 of 2023 verkocht met verlies. Is maar goed ook, want anders had ik nog meer verlies geleden.

• phantom09
Mir64za schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:12:
Iemand in Oracle gestapt afgelopen dagen?
Nee. Ik wou het bijna kopen ergens september/oktober vorig jaar. Gelukkig niet gedaan. Zwaar overrated.
Kan nog wel wat meer lucht eruit voordat het aantrekkelijk wordt. Zo rond de 80-85 is het weer een schappelijke prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 04-02-2026 20:08 ]

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:09
phantom09 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:04:
[...]

nio bestaat nog steeds:

[Afbeelding]

Ik heb het ergens in 2022 of 2023 verkocht met verlies. Is maar goed ook, want anders had ik nog meer verlies geleden.
Nio heb ik nog steeds, kwakkelt al heel lang. Verkeerde keuze geweest. Ik houd ze maar, misschien herstelt het ooit, maar heb er weinig vertrouwen in 😋

• phantom09
warzaw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Nio heb ik nog steeds, kwakkelt al heel lang. Verkeerde keuze geweest. Ik houd ze maar, misschien herstelt het ooit, maar heb er weinig vertrouwen in 😋
Dat is gek, je hebt er geen vertrouwen in maar houd ze toch? In de hoop dat het beter gaat worden dus neem ik aan??

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:54
phantom09 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Nee. Ik wou het bijna kopen ergens september/oktober vorig jaar. Gelukkig niet gedaan. Zwaar overrated.
Kan nog wel wat meer lucht eruit voordat het aantrekkelijk wordt. Zo rond de 80-85 is het weer een schappelijke prijs.
Bedankt, vandaag inderdaad flinke tik samen met AMD en Palantir vind het trouwens nog vrij stil over CSG hier.

• warzaw
phantom09 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Dat is gek, je hebt er geen vertrouwen in maar houd ze toch? In de hoop dat het beter gaat worden dus neem ik aan??
Uiteraard, anders houd ik ze niet. Maar mijn strategie is eigenlijk alleen buy and hold (lange termijn). Maar als ik het goed begrepen heb zitten hier meer de “traders” die regelmatig transacties doen.

• NicoHF
  • Niet online
warzaw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Dat is wel een valkuil, omdat het geld nu praktisch aan het niksen is.
Je kan het beter dan ergens anders in stoppen wat wel rendeert en wellicht op een latere moment terugkopen.

• NicoHF
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:23:
[...]

Gister nog wat bijgekocht want had eigenlijk wel een rebound verwacht. Helaas blijft die uit, financieel ziet er het er volgens mij helemaal niet zo slecht uit. Earnings groeien enkel de omzet stagneert. Met een forward p/e van 7,5 blijf ik liever nog even aan boord en zie ik wel waar dit schip strand. Ik heb nog wel een paar leaps lopen dus mogelijk even tijdelijk profiteren van de onrust met verkopen van weekly calls.
Als ze de bankvergunning krijgen dan kunnen ze flink gaan groeien.
Het is eigenlijk een beetje gokken of ze de vergunning gaan krijgen ja of de nee als ik het zo zie.
Pas instappen op het moment dat ze de vergunning hebben dan mis je waarschijnlijk een hoop rendement anders.

• warzaw
NicoHF schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Dat is wel een valkuil, omdat het geld nu praktisch aan het niksen is.
Je kan het beter dan ergens anders in stoppen wat wel rendeert en wellicht op een latere moment terugkopen.
Ja zit zeker iets in. Nu ik nog eens goed kijk naar mijn portfolio ziet het er wat bleek uit allemaal (alles op verlies). Merendeel van de beleggingen zitten gelukkig in ETFs en die staan wel goed in de plus.

Ik merk ook wel dat ik weinig gevoel heb bij aandelen in het algemeen (wat wel en niet rendeert, er is waanzinnig veel te koop). Mogelijk ben ik beter af dat geld alleen in ETFs te stoppen. Stuk beter geschikt voor deze beleggingsstrategie. Ben ook altijd huiverig te groot percentage aan transactiekosten kwijt te zijn (gaat in totaal niet om heel grote belegde bedragen).

• NicoHF
  • Niet online
warzaw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ja zit zeker iets in. Nu ik nog eens goed kijk naar mijn portfolio ziet het er wat bleek uit allemaal (alles op verlies). Merendeel van de beleggingen zitten gelukkig in ETFs en die staan wel goed in de plus.

Ik merk ook wel dat ik weinig gevoel heb bij aandelen in het algemeen (wat wel en niet rendeert, er is waanzinnig veel te koop). Mogelijk ben ik beter af dat geld alleen in ETFs te stoppen. Stuk beter geschikt voor deze beleggingsstrategie. Ben ook altijd huiverig te groot percentage aan transactiekosten kwijt te zijn (gaat in totaal niet om heel grote belegde bedragen).
Wellicht past passief beleggen dan beter bij je, dat doe ik ook voor het grootste gedeelte in wereld en Tech.

Ik handel in losse aandelen met circa 20% van de portfolio, de winst room ik af en dat gaat naar de ETF's.

• phantom09
warzaw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:01:
[...]

Uiteraard, anders houd ik ze niet. Maar mijn strategie is eigenlijk alleen buy and hold (lange termijn). Maar als ik het goed begrepen heb zitten hier meer de “traders” die regelmatig transacties doen.
Euh nee, ik doe voornamelijk ook buy en hold. Maar als ik denk dat een bedrijf het niet goed doet en mogelijk niet goed blijft doen verkoop ik het.
Ik ga bijvoorbeeld geen BESI weg doen omdat hij meer dan 170 aantikt. Dan had ik BESI ook al verkocht toen het rond de 60 was geworden ergens rond 2021 (had BESI gekocht voor rond de 30 ergens in 2018 en later nog een paar keer).

Tuurlijk had ik toen winst kunnen maken en het later weer kunnen kopen toen de koers in 2022 in elkaar zakte. Maar wanneer zou ik het dan moeten kopen? Misschien zou ik het te vroeg kopen terwijl het nog harder daalde. En wie had verwacht dat BESI in 2024 zo hard steeg? En later in 2024 weer in elkaar zakte en ook in 2025.

BESI is een goed bedrijf en het is cyclisch. Ik zie wel wat de koers doet.

• phantom09
warzaw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Voor $0,50 kan je prima aandelen kopen in interactive brokers.

• warzaw
NicoHF schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Wellicht past passief beleggen dan beter bij je, dat doe ik ook voor het grootste gedeelte in wereld en Tech.

Ik handel in losse aandelen met circa 20% van de portfolio, de winst room ik af en dat gaat naar de ETF's.
Ja denk het van wel, meteen goede spreiding en de transactiekosten zijn serieus een stuk lager. Mijn huidige portfolio is ook 80% ETF (stuk of 10) en 20% aandelen (stuk of 5).

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Met het te lang vasthouden van verlieslatende aandelen trap je eigenlijk in de verliesaversie bias (loss aversion bias). Logisch gezien zou het verkopen en het vrijgekomen vermogen elders investeren een betere beslissing zijn, maar voor je gevoel verwezenlijk je het verlies op dat moment. Terwijl blijven zitten (en hopen op ooit een herstel) minder "pijnlijk" voelt, en dan neem je vaak niet het gemiste mogelijke rendement elders mee in je verliesgevoel.

• nafofella
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:20:
Met het te lang vasthouden van verlieslatende aandelen trap je eigenlijk in de verliesaversie bias (loss aversion bias). Logisch gezien zou het verkopen en het vrijgekomen vermogen elders investeren een betere beslissing zijn, maar voor je gevoel verwezenlijk je het verlies op dat moment. Terwijl blijven zitten (en hopen op ooit een herstel) minder "pijnlijk" voelt, en dan neem je vaak niet het gemiste mogelijke rendement elders mee in je verliesgevoel.
Tech/ai gerelateerde aandelen hebben wel vaker flinke uitschieters. AMD is bij mij 17% gedaald gisteren. Maar ik heb ook 30% meegemaakt op een dag. Nu sta ik 1% in de min maar heb ook al paar keer gekocht en verkocht.
Dus nu verkopen met 1% huidig verlies of wachten dat het weer aantrekt zoals in verleden?

Het is wel heel extreem volatiel de laatste tijd. Zelfs al er goede berichten zijn dan dalen ze nog keihard.

De angst voor een bubbel zit er wel in dat terwijl trump relatief geen rare dingen doet laatste weken.

Enige voordeel dat ik heb is dat ik meestal maar relatief weinig beleg en een hele brede portefeuille heb. Ik heb zo’n beetje 30 aandelen/etf en redelijk divers. Maar op dagen als deze doet het wel auwa.
Mijn mededeling is nu ongeveer 30% erf en 70% losse aandelen. Ga die verhouding dit jaar wel omkeren denk ik.

Ah rheinmetall gaat ook door het putje.
Wat een klote week

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Soullie

Planeshift

Qwerty-273 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:20:
Dit wat je hier aanhaalt is echt heel moelijk "voor mij in iedergeval", maar ik denk voor meer mensen.
Ik probeer tegenwoordig wel 2x per jaar goed te kijken of iets heeft gebracht wat ik er van gedacht had.

Nu zit ik tegenwoordig ook met 75% in etfs dus dan maakt die 25% losse aandelen aanpassen wel makkelijker.

Maar goed blijft moeilijk.

Ik merk de afgelopen dagen vrij weinig van de dalingen trouwens, bijna al mijn dividend aandelen staan lekker in de +, en mijn ETFS modderen door. Ik heb wel hele lage tech exposure, dus wellicht even in de gaten blijven houden of er tzt koopjes ontstaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Soullie op 05-02-2026 11:11 ]

• Pr088
Mir64za schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Bedankt, vandaag inderdaad flinke tik samen met AMD en Palantir vind het trouwens nog vrij stil over CSG hier.
Heb een goede analyse via Stockwatch gelezen. CSG vind ik op huidig niveau te duur.

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:04
warzaw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:01:
[...]

Volgens mij komen er wel goede tijden aan:

NIO Inc. Announces Profit Alert for the Fourth Quarter of 2025
https://ir.nio.com/news-releases/news-release-details/nio-inc-announces-profit-alert-fourth-quarter-2025

• warzaw
webgangster schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:04:
[...]

Volgens mij komen er wel goede tijden aan:

NIO Inc. Announces Profit Alert for the Fourth Quarter of 2025
https://ir.nio.com/news-releases/news-release-details/nio-inc-announces-profit-alert-fourth-quarter-2025
Dat zou heel mooi zijn ;). Wat ik me wel afvraag is of NIO niet enorm veel last gaat krijgen van de (super)snellaadmogelijkheden van de nieuwere type(n) EV's. Dan is het leuk dat je battery swap hebt, maar op de lange termijn misschien minder interessant.

• Pr088
warzaw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Dat zou heel mooi zijn ;). Wat ik me wel afvraag is of NIO niet enorm veel last gaat krijgen van de (super)snellaadmogelijkheden van de nieuwere type(n) EV's. Dan is het leuk dat je battery swap hebt, maar op de lange termijn misschien minder interessant.
Ik denk het wel. Battery-swap vond ik al 'dood' toen de 100kW-grens werd doorbroken. Swappen is alleen interessant bij lang reizen. Als je strak 100kW+ kunt laden dan zit je auto 10-80% in een half uurtje vol (gemiddelde accu 60-70kWh).

• nafofella
Alphabet ontzettende goede resultaten en dan klappen ze er in de voorbeurs onderuit.
https://www.iex.nl/Artikelen/Liveblog.aspx#852447

• Maximus
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

nafofella schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:19:
Alphabet ontzettende goede resultaten en dan klappen ze er in de voorbeurs onderuit.
https://www.iex.nl/Artikelen/Liveblog.aspx#852447
Dit maakt dat ik het op een gegeven moment niet meer snap. Zeker niet wanneer de outlook lager was dan de werkelijke performance.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:57
Misschien moet je dan even uitzoomen en kijken naar YTD. Natuurlijk waren die goede resultaten al in geprijsd.

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 05-02-2026 14:50 ]

• Soullie
  • Nu online

Soullie

Planeshift

En laten we eerlijk zijn, sommige aandelen zijn gewoon gigantisch aan de prijs.

• Maximus
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

49euro schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:47:
Misschien moet je dan even uitzoomen en kijken naar YTD. Natuurlijk waren die goede resultaten al in geprijsd.
Ja en nee. Ja de verwachting van de vorige outlook zijn ingeprijsd. Nee want als dat qua outlook verslagen wordt en de impact naar de toekomst t zelfde blijft (of hoger wordt) is een daling in eerste aanleg niet logisch.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
nafofella schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:28:
[...]

De angst voor een bubbel zit er wel in dat terwijl trump relatief geen rare dingen doet laatste weken.
Deze zin oogt nietszeggend en je leest er vlot overheen, maar in de kern vat hij enorm veel samen en tussen de regels kun je lezen hoe de realiteit zich heeft ontwikkeld tot simpelweg krankjorum.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• aljooge
FrambozenTaart schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Deze zin oogt nietszeggend en je leest er vlot overheen, maar in de kern vat hij enorm veel samen en tussen de regels kun je lezen hoe de realiteit zich heeft ontwikkeld tot simpelweg krankjorum.
de realiteit is dat AI de toekomst is en dat hier ontzettend veel winst op gemaakt gaat worden en dat die opbrengsten terecht komen bij enkele ondernemingen.

• Soullie
  • Nu online

Soullie

Planeshift

aljooge schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:14:
[...]

de realiteit is dat AI de toekomst is en dat hier ontzettend veel winst op gemaakt gaat worden en dat die opbrengsten terecht komen bij enkele ondernemingen.
Wellicht, die enkele bedrijven geven momenteel wel bakken met geld uit.
En tot het echt zo is, is er altijd nog een kans dat het anders gaat zijn.
Pagina: 1 ... 234 235 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij