• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
ASML gaat 1700 banen schrappen. Is dan de groei er uit? Koers ruim 5% in de plus. Snap er niet zo veel van.
De orderinstroom in Q4 lag miljarden hoger dan verwacht dus nee de groei is er niet uit. Zie verder persbericht van ASML zelf voor een toelichting:

Strengthening our focus on engineering and innovation

The semiconductor ecosystem is poised to experience significant growth in the coming years, and ASML is well positioned to leverage this positive development. To prepare for future opportunities, ASML intends to strengthen its focus on engineering and innovation in critical areas of the company through the streamlining of the Technology and the IT organizations. Employees and employee representatives are being informed of the proposed changes, and further details will be made available today on www.asml.com at 08:30 CET.

en het bericht:
https://www.asml.com/en/n...ngineering-and-innovation

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 28-01-2026 13:36 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Afas schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:35:
[...]

De orderinstroom in Q4 lag miljarden hoger dan verwacht dus nee de groei is er niet uit. Zie verder persbericht van ASML zelf voor een toelichting:

Strengthening our focus on engineering and innovation

The semiconductor ecosystem is poised to experience significant growth in the coming years, and ASML is well positioned to leverage this positive development. To prepare for future opportunities, ASML intends to strengthen its focus on engineering and innovation in critical areas of the company through the streamlining of the Technology and the IT organizations. Employees and employee representatives are being informed of the proposed changes, and further details will be made available today on www.asml.com at 08:30 CET.

en het bericht:
https://www.asml.com/en/n...ngineering-and-innovation
Ik dacht dat de groei bij ASML wel fors was ingeprijsd en heb vorige week op de verkoopknop gedrukt. Toch alweer 8-10% rendement misgelopen. Het ritje vanaf € 622 was natuurlijk uitstekend, dus ik ben er niet armer van geworden 8)
Dat is ook beleggen ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21

XanderDrake

Build the future!

ASML gaat 1700 banen schrappen. Is dan de groei er uit? Koers ruim 5% in de plus. Snap er niet zo veel van.
Ik denk dat de aandeelhouders juist goed reageren op die banen die worden geschrapt. Je moet de broekriem niet aanhalen als het al (te?) laat is, als je lean blijft tijdens momenten van groei, blijft de groei meer duurzaam.

Ik denk trouwens dat de grootste plus voor ASML vandaag de grote groei van het orderboek is. Dat is groei voor 2027 en 2028.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14
Het is belangrijk om te weten waar die banen geschrapt worden. ASML is de laatste jaren redelijk Philips achterna gegaan, waardoor er veel bureaucracy en eeuwig durende processen zijn bijgekomen. Zover ik uit de press releases lees is dat ook eindelijk duidelijk geworden op het board niveau en is dit een eerste actie die hieruit volgt.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hogader schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Het is belangrijk om te weten waar die banen geschrapt worden. ASML is de laatste jaren redelijk Philips achterna gegaan, waardoor er veel bureaucracy en eeuwig durende processen zijn bijgekomen. Zover ik uit de press releases lees is dat ook eindelijk duidelijk geworden op het board niveau en is dit een eerste actie die hieruit volgt.
Het klinkt inderdaad het standaard probleem van de grotere bedrijven, ondanks dat je x2 het personeelaantal hebt gedaan gaat je output niet x2 maar blijft bij een x1,25 of x1,5 hangen ivm overhead/burocratie etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55

oscar82

De ondertitel

weet iemand wat de makkelijkste manier is om een negatief dollarsaldo te veranderen naar een negatief eurosaldo? Ik wil nl. een grote aankoop in dollars doen en die de komende 10 maanden elke maand 10%+rente op negatief cashsaldo aflossen.
Waar ik naar op zoek ben: eurolening om iets in dollars aan te kopen. Omdat euro’s lagere rente hebben dan dollars op het moment bij IBKR. En mijn salaris komt binnen in euro’s dus wisselkoersrisico is eenmalig bij aangaan van lening. Verder is de lening zo kort dat het mij niet aantrekkelijk lijkt om hiervoor een box spread te openen. Want Dan betaal ik rente over het gehele bedrag en de gehele looptijd, terwijl ik na een paar maanden al de helft afgelost wil hebben.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:48:
weet iemand wat de makkelijkste manier is om een negatief dollarsaldo te veranderen naar een negatief eurosaldo? Ik wil nl. een grote aankoop in dollars doen en die de komende 10 maanden elke maand 10%+rente op negatief cashsaldo aflossen.
Waar ik naar op zoek ben: eurolening om iets in dollars aan te kopen. Omdat euro’s lagere rente hebben dan dollars op het moment bij IBKR. En mijn salaris komt binnen in euro’s dus wisselkoersrisico is eenmalig bij aangaan van lening. Verder is de lening zo kort dat het mij niet aantrekkelijk lijkt om hiervoor een box spread te openen. Want Dan betaal ik rente over het gehele bedrag en de gehele looptijd, terwijl ik na een paar maanden al de helft afgelost wil hebben.
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar je kan toch gewoon eurusd verkopen bij IBKR?

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar je kan toch gewoon eurusd verkopen bij IBKR?
Volgens mij kan dat alleen als je een positief EUR saldo hebt.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

oscar82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:48:
Voor zover je genoeg marginruimte hebt kan je het gewenste effect in dollars kopen, en vervolgens de dollarschuld converteren naar een schuld in euro.

Wat niet kan is van tevoren alvast een schuld aangaan door euro's te verkopen en dollars te kopen. Regelgeving staat niet toe dat je met een valutatransactie een schuld maakt of vergroot, dat wordt gezien als 'leveraged forex'. Een bestaande schuld in vreemde valuta (bijvoorbeeld door de aankoop van het gewenste effect) converteren naar de eigen valuta is wel altijd toegestaan.

Voor de volledigheid, houd er rekening mee dat de keuze voor een valuta van meer afhangt dan alleen de huidige rente. Eventuele koersschommelingen zouden groter kunnen zijn dan het verschil in rente.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mbt ASML is mijn interpretatie dat men wil voorkomen dat hetzelfde gebeurd als bij Boeing.

ASML heeft echt niet zo makkelijk als men soms denkt. Alleen EUV gaat hard bij gebrek aan competitie. DUV daalt zelfs in omzet. Daar heeft men echte concurrentie en blijkt dat klanten heel kritisch naar ASML kijken.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55

oscar82

De ondertitel

abalone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Aha! Ik had nog geen CFD trading permissies. @Zr40 ook dank voor het antwoord. Ik wil liever 1 grote valuta conversie nu doen (tegen een bekende wisselkoers) ipv 10 kleinere tegen een onbekende wisselkoers. Aangezien prijs per conversie vaststaat ongeacht grootte spaar ik alvast 9x2$

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:19
Zo lang hield ASML het niet vol. Uiteindelijk in de min en bij de Nasdaq momenteel in de top 5 dalers, terwijl Intel, NXP, Microniveau en Onsemi momenteel in de top 5 stijgers staan.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:28
aljooge schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:03:
[...]

Zo goed vind ik ze niet. Ze kunnen wel even de wind in de zeilen hebben de afgelopen maand, maar als je lotus bakeries jaar op jaar bekijkt, -5,85%

Ik heb veel betere aandelen dan deze.
?? Ik heb deze ooit gekocht voor iets meer dan 2000. Is nu bijna 5 keer zoveel waard. Dus nu jij weer.

Ga je uit van 1995 dan koste hij 58,5. Dit is een jaarlijks rendement van 18,5% (exclusief dividend). Dit is in de lijn met Warren Buffets rendement.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 28-01-2026 21:14 ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:28
Pr088 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Ik dacht dat de groei bij ASML wel fors was ingeprijsd en heb vorige week op de verkoopknop gedrukt. Toch alweer 8-10% rendement misgelopen. Het ritje vanaf € 622 was natuurlijk uitstekend, dus ik ben er niet armer van geworden 8)
Dat is ook beleggen ;)
Waarom verkopen? Pas als je denkt dat een bedrijf op lange termijn het slechter gaat doen ga je verkopen.
Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij