'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Tja verbazingwekkend. Ik ben vorige week uitgestapt op 11,5. Dacht dat er niet veel meer in het vat zatMorales79 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:19:
Fugro staat ineens +6% vandaag, zonder nieuws.
Het is een aandeel dat ik al langer volg en begin deze week een plukje van opgepikt heb.
Iemand een idee wat er speelt? Misschien een groot fonds ingestapt ofzo?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Technisch gezien is het al lang mogelijk om een mechanisme te ontwikkelen dat de afwas kan doen, of een vaatwasser kan in en uitladen. De industriële mechanisatie is al decennia zo ver. Het zit hem puur in de software en de informatieverwerking waarom een praktische oplossing die zo'n enorme efficiëntie slag kan maken in een ieders leven nog niet gerealiseerd is. Dus zo merkwaardig is het allemaal nog niet.tjubbie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:36:
[...]
merkwaardige opmerking van je om informatie gelijk te stellen aan het doen van de afwas.
Daarnaast ontgaat je de sarcasme is mijn post. Het was een reactie op de iemand die aangaf dat het een kwestie van tijd is dat Wolters Kluwers niet meer relevant is door AI. Ik wilde alleen maar aangeven dat je niet te veel in al die AI sprookjes moet geloven want over het algemeen werken we in de praktijk nog steeds met zeer domme technologie, en zijn de huidige LLM modellen juist afhankelijk van partijen zoals WK die kwalitatief goede informatie aanleveren.
[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 12-02-2026 22:51 ]
In mijn porto is heijmans een van de grotere posities.
Maar goed als ik vandaag en nu optel dan is het rendement over die twee dagen -2.2 en + 0.9=-1,3
Nasdaq en S&P500 zijn sinds oktober 2025 eigenlijk "vlak".TheBrut3 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:24:
Ik vind het vandaag toch weer aardig rood kleuren in Europa en ook de Amerikaanse futures zijn rood. Niet heel donker rood, maar toch.
Heb het gevoel dat er wat broeit, als 1 van de grote AI-bedrijven slecht nieuws brengt kan het hard gaan.
Daarom heb ik momenteel 50% in cash klaar staan. Ik weet het, "time in the market"...
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik kan persoonlijk niet wachten, ik ben al tijden aan het wachten om Microsoft op te pikken maar vind het nu nog steeds te prijzig. Even wachten tot hij weer rond de 360 komt.BlueTooth76 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:27:
[...]
Nasdaq en S&P500 zijn sinds oktober 2025 eigenlijk "vlak".
Heb het gevoel dat er wat broeit, als 1 van de grote AI-bedrijven slecht nieuws brengt kan het hard gaan.
Daarom heb ik momenteel 50% in cash klaar staan. Ik weet het, "time in the market"...
Hi. Ik lees nu pas je bericht. Ik heb het bij ASN aangekaart, maar je krijgt een lulverhaal terug. Het is denk ik de keuze of het maar laten gaan, of een advocaat inschakelen. Niet alleen de kosten hebben ze bij de beleggers neergelegd, maar ook het belabberde rendement is zo slecht. Zij vinden dat ze volgens de regels hebben gehandeld.Aikon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:15:
[...]
Per toeval zie ik jouw berichtje. Ik lees dit nu voor het eerst! Heel bijzonder, nou wou ik m'n groene beleggingen al gaan verkopen omdat de vrijstelling gaat vervallen, maarre dat hoeft dus niet meer
Ga jij hier iets mee doen, of loopt er iets van? Ik zal me er eens verder in verdiepen. Eerst genaait door Triodos met hun certificaten en nu dit blijkbaar. Al is dit hoogstens een paar honderd ipv paar duizend euro verlies denk ik.
Het heet bij Saxo nog steeds ASN groenprojectenfonds, maar kan het niet meer bijkopen. Ik zie geen berichten hierover in de app. Apart hoor.
Het lijkt idd op een bubbel, maar AI gaat echt alles veranderen. Deze link werd gedeeld op het Bogleheads forum: https://shumer.dev/something-big-is-happeningstin00 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:07:
[...]
Die angst is wel mijn hoofdreden. Ik was al een tijdje klaar met alle bizarre tarrif fluctuaties en ik vind alle AI investeringen niet overtuigend tov de waarderingen. Gisteren besloten om m'n hele aandelenportfolio te verkopen en even na te denken over waar ik in wil gaan beleggen.
De moeite waard om te lezen. Ik wilde ook alles verkopen, maar gelukkig niet gedaan.
i500 & chill (@IBKR)
Vorige maand al op de verkoopknop gedrukt wat defensie (RHMG, THEON) betreft. Vandaag datzelfde gedaan met m'n Heijmans stukjes.nafofella schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:49:
Iemand nog wat gedaan met mijn advies. Check theon 🫣🤦
Als de beursgoden dit jaar ook nog even naar m'n Evolution AB stukjes kijken....
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ff snel gelezen maar laatste stuk niet(weekend ff doen)NMMNG schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:10:
[...]
Het lijkt idd op een bubbel, maar AI gaat echt alles veranderen. Deze link werd gedeeld op het Bogleheads forum: https://shumer.dev/something-big-is-happening
De moeite waard om te lezen. Ik wilde ook alles verkopen, maar gelukkig niet gedaan.
Maar wat hij zegt is dat heel veel banen gaan verdwijnen. Alleen mensen die goed kunnen “prompten” even blijven bestaan?
Ik maak mij ook die zorgen. Stel dat ai echt zo snel ontwikkeld dan zijn heel veel banen voor echte mensen overbodig. Wat gaan die doen? Hoe richten wij een samenleving in waarbij ai gewoon 50% van de banen of meer overbodig maakt?
Dat zou perfect zijn als dat betekend dat wij naar een 24 urige werkweek kunnen. Wat meer fysieke arbeid maar bovenal minder werken. Dat zou het ideaal zijn. Meer automatisering zodat de mensen meer kunnen genieten. Maar ik heb de vrees dat een select clubje mensen dat misbruikt. Zou een bezos zeggen: “top, kunnen mijn medewerkers 2 dagen extra relaxen”.
In een ideale wereld zouden mensen minder werken, meer genieten en meer bijdragen aan de planeet. En dat door middel van ai. Helaas zal dat niet zo zijn.
Ik maak mij daar best wel zorgen over. Ik zie op dit moment ai in deze ontwikkelde fase meer als een bedreiging dan een hulpmiddel.
Dan worden we ingehuurd door ai.nafofella schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:55:
[...]
Ff snel gelezen maar laatste stuk niet(weekend ff doen)
Maar wat hij zegt is dat heel veel banen gaan verdwijnen. Alleen mensen die goed kunnen “prompten” even blijven bestaan?
Ik maak mij ook die zorgen. Stel dat ai echt zo snel ontwikkeld dan zijn heel veel banen voor echte mensen overbodig. Wat gaan die doen? Hoe richten wij een samenleving in waarbij ai gewoon 50% van de banen of meer overbodig maakt?
Dat zou perfect zijn als dat betekend dat wij naar een 24 urige werkweek kunnen. Wat meer fysieke arbeid maar bovenal minder werken. Dat zou het ideaal zijn. Meer automatisering zodat de mensen meer kunnen genieten. Maar ik heb de vrees dat een select clubje mensen dat misbruikt. Zou een bezos zeggen: “top, kunnen mijn medewerkers 2 dagen extra relaxen”.
In een ideale wereld zouden mensen minder werken, meer genieten en meer bijdragen aan de planeet. En dat door middel van ai. Helaas zal dat niet zo zijn.
Ik maak mij daar best wel zorgen over. Ik zie op dit moment ai in deze ontwikkelde fase meer als een bedreiging dan een hulpmiddel.
Zie bijv. Rentahuman.ai
Of de mensen die nu al betaald worden om de deuren van Waymo auto’s te sluiten.
Beter denk je buiten die lijntjes.Wolly schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:58:
[...]
Dan worden we ingehuurd door ai.
Zie bijv. Rentahuman.ai
Of de mensen die nu al betaald worden om de deuren van Waymo auto’s te sluiten.
Hoe bedoel je?
Voorzitter van VNO-NCW zegt onderstaande in interview vanavond:
En ze zegt ook dat banen gaan vervallen.Gaan we de impact van AI komend jaar al zien?
„Het is nú al aan het gebeuren. Ik hoorde laatst een spreker die iets zei waarvan ik hoop dat dat niet uitkomt. Hij zei: nu is het zo dat AI een assistent van de mens is, straks doet AI het werk met de mens als assistent en de fase daarna doet AI het allemaal. Zo worden mensen steeds minder noodzakelijk voor het werk.”
Waarom reorganiseren zoveel bedrijven de laatste tijd? De werkloosheid neemt zelfs toe.
„De kosten zijn in Nederland hard opgelopen, een combinatie van energiekosten en loonkosten. Die zijn harder gestegen dan in de landen om ons heen. Vooral bedrijven die internationaal concurreren zijn aan het reorganiseren. Daarnaast zie je de impact van AI. Dat is een soort veenbrand, het gaat op heel veel plekken tot serieuze ontslagen leiden.”
Deze reorganisatiegolf houdt niet zomaar op?
„Nee, dat denk ik niet. Als we de kostentoename weten om te buigen door reorganisaties, dan heb je dat op een zeker moment weer achter de rug. Maar de ontwikkeling van AI gaat door en dat wordt echt wel heftig.”
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 13-02-2026 23:14 ]
- Als AI wél zijn belofte waarmaakt gaat dat een hoop veranderen voor bedrijven die nu hun geld verdienen met iets wat AI straks kan doen. Dat heeft ook invloed op personeel, nu al. En dat zal ook invloed op de aandelen hebben, wat je nu al ziet terwijl dat nog vooral slechts op angst gebaseerd is (zoals bij RELX, Wolters en Thomson Reuters).
- Als AI niet zijn belofte waarmaakt en de bubbel barst.
Eigenlijk is er nog een derde scenario, zoals we ook bij de dotcom bubbel hebben gezien: dotcom bleek uiteindelijk heel succesvol maar wel pas veel later en vaak andere bedrijven dan die bij de dotcom boom de kaarten in handen leken te hebben.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij