Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:14
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:59:
Vandaag wordt een rood dagje zo te zien en dat eens niet door Trump. Wel door de Amerikaanse financiële sector.
Het gaat inderdaad van dik hout ! Ik sta bijna 3,5 % in de min nu, voornamelijk in mijn ETF's en Crypto. Van mijn Handpicks staat alleen EBUSCO op -4% eigenlijk, maar da's echt een fun/speculatiestuk in de portfolio. Mijn U.S. handpicks staan voorbeurs op hele kleine minnetjes en zelfs hier en daar een plusje.

Lijkt wel een herhaling van afgelopen Vrijdag. Nervositeit in de markt, hairtriggers op de sell button. Ik ben zelf al een paar maanden geleden begonnen met afbouwen, mijn portfolio is nog maar 30% van wat ik eind Juli uit had staan.

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

XanderDrake schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

huh? Ik dacht te horen dat Goldman Sachs en JP Morgan prima cijfers hadden, twee dagen geleden.
https://www.investopedia....ocks-on-thursday-11831476

De zorgen gaan meer over regionale banken (zoals Zions Bancorp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:07
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

Het zit hem vooral weer bij de regionale banken en leningen, maar de hele sector kan daar natuurlijk een klap van krijgen. Ook JP Morgan had bij de cijfers een kanttekening naar de onzekere toekomst en heeft zelf $170 miljoen af moeten schrijven op een kredietverstrekker voor auto's.
Van JP Morgan was niemand echt onder de indruk.... wel wat er nu (weer) op het kleinere regionale bank front gebeurt maar ook de totale ontluistering bij First Brands. Het is altijd lekker makkelijk om over banken en regulering te zeiken maar nu blijkt dat in de minder gereguleerde financiering het een nog groter zooitje is doet veel denken aan dezelfde praktijken bij de doorverkoop van leningen van jaren geleden. Ze weten gewoon niet meer wat hun echte exposure is en als er dan ook nog gefraudeerd wordt is het hek van de dam.

Dus een heel strak plan om straks zaken als Crypto als onderpand voor leningen het systeem in te fietsen :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:18
De europese defensie aandelen krijgen ook zware klappen nu de trump-putin meeting is aangekondigd.
En ze waren al flink gedaald de laatste week.

Alsof europa bij een eventuele "vrede" zegt "ah nu investeren we niks meer in defensie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:19

Qwerty-273

Meukposter

nafofella schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:56:
Alsof europa bij een eventuele "vrede" zegt "ah nu investeren we niks meer in defensie".
Binnen 5 tot 10 jaar na de vrede zal je dan de eerste bezuinigingsrondes krijgen in de defensie hoek van Europa. Want de kiezer heeft een korte termijn geheugen (en we hebben nu toch vrede?) dus hup de belastingcenten naar veel nuttiger zaken dan defensie. De langere termijn vooruitzichten zijn "dramatisch" in defensie aandelen wanneer vrede op de horizon staat. Is het slechts een tijdelijke "wapenstilstand" en vervolgens in het "geheim" voorbereiden op een volgende oorlog, dan is het natuurlijk anders.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

nafofella schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:56:
De europese defensie aandelen krijgen ook zware klappen nu de trump-putin meeting is aangekondigd.
En ze waren al flink gedaald de laatste week.

Dat, plus dat 'vredesdealverhaal' hebben we al eerder gehoord. Putin speelt vaak met Trump heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:18
kevlar01 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Dat, plus dat 'vredesdealverhaal' hebben we al eerder gehoord. Putin speelt vaak met Trump heb ik het idee.
Ja of dit is ff Trump paaien om de thomahawks buiten de deur te houden.

of

De oorlog begint putin en rusland nu wel heel veel pijn te doen nu blijkt dat Ukraine stevig stand blijft houden en ze toch naar een "vrede" willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:42

Grouchy

meep meep

aljooge schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 06:42:
[...]
Hoop dat je geen calletje Rheinmetall hebt geschreven. Dan is je extra rendement wel ruim verdampt.
Lol, zoiets ja.
Ingestapt bij de start van de invasie, aandeel ging een paar keer over de kop. Dan denk je dat je het goed gedaan hebt en ga je de positie trimmen :+

Het gros van de begin positie is dus ondertussen inderdaad verkocht/ingewisseld.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:13
Bobmeister schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Zeg ik dat er geen kansen zijn of dat er iets mis is met beleggen? Ik reageer op twee users die de termen beleggen en gokken nog eens na moeten lezen omdat ik denk op basis van hun posts dat ze maar wat doen (gokken dus). Dat is leuk in een opgaande markt zoals nu, maar als het straks een tijdje wat minder gaat is het paniek en rode cijfers.
Pardon? Ik beleg al meer bijna 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 15:48
TStick schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Het gaat inderdaad van dik hout ! Ik sta bijna 3,5 % in de min nu, voornamelijk in mijn ETF's en Crypto. Van mijn Handpicks staat alleen EBUSCO op -4% eigenlijk, maar da's echt een fun/speculatiestuk in de portfolio. Mijn U.S. handpicks staan voorbeurs op hele kleine minnetjes en zelfs hier en daar een plusje.

Lijkt wel een herhaling van afgelopen Vrijdag. Nervositeit in de markt, hairtriggers op de sell button. Ik ben zelf al een paar maanden geleden begonnen met afbouwen, mijn portfolio is nog maar 30% van wat ik eind Juli uit had staan.
Afbouwen scheelt risico, maar je hebt dan ook ontzettend veel rendement gemist...
Mijn chippers zoals ASML en BESI staan op +30% sinds juli. En debrede portefeuille op +6% sinds juli. Heeft het eerste halfjaar goedgemaakt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Strider schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Mijn positie in Nvidia ga ik 'nooit' verkopen :)
Maar voorlopig ook niet uitbreiden.
Ik snap dit sentiment gezien de afgelopen jaren, maar sinds nVidia links en rechts geld pompt in bedrijven en die bedrijven weer bij nVidia inkopen, waar beide bedrijven de prijzen in aandelen zien stijgen, voelt het vandaag de dag riskant. OpenAI draait 12 miljard omzet en draait enorme verliezen, en het is gewaardeerd op 500 miljard. Tijdens de dotcom bubbel waren de techreuzen ook geldmachines voor investeerders, maar dat hield op een gegeven moment ook op. De P/E ratio is niet echt goed te praten, denk ik. Zonder AI is er geen nVidia en AI slaagt er nog niet in om überhaupt winstgevend te zijn. Dus, winst pakken nu het nog winst is, zou ik zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dekar op 18-10-2025 09:49 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 15:48
Dekar schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Ik snap dit sentiment gezien de afgelopen jaren, maar sinds nVidia links en rechts geld pompt in bedrijven en die bedrijven weer bij nVidia inkopen, waar beide bedrijven de prijzen in aandelen zien stijgen, voelt het vandaag de dag riskant. OpenAI draait 12 miljard omzet en draait enorme verliezen, en het is gewaardeerd op 500 miljard. Tijdens de dotcom bubbel waren de techreuzen ook geldmachines voor investeerders, maar dat hield op een gegeven moment ook op. De P/E ratio is niet echt goed te praten, denk ik. Zonder AI is er geen nVidia en AI slaagt er nog niet in om überhaupt winstgevend te zijn. Dus, winst pakken nu het nog winst is, zou ik zeggen.
Inderdaad: winst is pas winst als je hebt gerealiseerd (verkocht). Echte klappers in mij portefeuille zou ik wel afromen als het een te groot deel van je totaal wordt. Voordat je het weet zit je voor 50% in tech.
Met het afromen van mijn posities heb ik mooi defensieve aandelen tegen een fijne waardering kunnen oppikken zoals Deutsche Telekom, Ahold, Heineken en extra Unilever en ASR.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
Dekar schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Je kijkt te veel Youtube. AI is de toekomst en Nvidia maakt miljardenwinsten en waarom zou dat minder worden? Als we tien jaar vooruit kijken, denk je dan dat er meer of minder AI in de wereld verwerkt zit? Ik denk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:06

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Je kijkt te veel Youtube. AI is de toekomst en Nvidia maakt miljardenwinsten en waarom zou dat minder worden? Als we tien jaar vooruit kijken, denk je dan dat er meer of minder AI in de wereld verwerkt zit? Ik denk meer.
Beetje net als de dotcom periode he, dat het impact gaat hebben is duidelijk. Maar wie de winnaars zullen zijn, dat nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
@aljooge Ik link naar Bloomberg. Dat is iets anders dan YT. Gezien de waardering van nVdia is die 10 jaar voorspelling die jij zo rooskleurig schetst al meegenomen in de aandelenprijs. Dus als dat uitkomt dan zal het aandeel ongeveer gelijk blijven in waarde. Ze zullen zelfs hun enorm positieve prognoses moeten overstijgen.

En hetzelfde geldt voor internet tijdens de dotcom bubbel. Het gebruik van internet nam toe, maar de aandelenmarkt ging omlaag. Een waardering van een aandeel is iets anders dan de prevalentie van een product.

Dus je moet die 2 dingen los van elkaar zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Dekar op 18-10-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Secsytime schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Beetje net als de dotcom periode he, dat het impact gaat hebben is duidelijk. Maar wie de winnaars zullen zijn, dat nog niet.
De winst van nvidia is torenhoog en zij kunnen miljarden overnames doen uit vrije cashflow. Tijdens de dotcom crisis hadden de IT bedrijven nog nooit winst gemaakt. De dotcom bubble is daarom niet te vergelijken met de huidige ontwikkelingen in artificial intelligence.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

De winst van nvidia is torenhoog en zij kunnen miljarden overnames doen uit vrije cashflow. Tijdens de dotcom crisis hadden de IT bedrijven nog nooit winst gemaakt. De dotcom bubble is daarom niet te vergelijken met de huidige ontwikkelingen in artificial intelligence.
En waar haak je precies op in van wat ik zeg?

Nvidia is een hardware partner, en hardware is cyclisch. Het verdienmodel van AI moet nog uitgevonden gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Secsytime schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

En waar haak je precies op in van wat ik zeg?

Nvidia is een hardware partner, en hardware is cyclisch. Het verdienmodel van AI moet nog uitgevonden gaan worden.
hoezo is er geen verdienmodel? Een voorbeeld, stop AI in een militaire drone, of een zwerm daarvan en ze worden massaal gekocht en ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nou, reken maar even uit wat dat moet kosten per drone om een return on investment te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Secsytime schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:49:
Nou, reken maar even uit wat dat moet kosten per drone om een return on investment te hebben.
Dat kan je nu niet uitrekenen. hangt van de productie en verkoopprijs af. Als je er 1 voor 100 euro bouwt en voor 1000 verkoopt heb je als bouwer een leuke winst en nvidia profiteert mee. Ga daarom niet beweren dat er voor AI geen verdienmodel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dan moet je goed lezen wat ik schrijf.

Ik zeg niet dat er geen toepassingen zijn, ik zeg niet dat er geen verdienmodel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Secsytime schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:04:
Dan moet je goed lezen wat ik schrijf.

Ik zeg niet dat er geen toepassingen zijn, ik zeg niet er geen verdienmodel komt.
Als er zoals jij beweert een verdienmodel komt, dan worden de winsten die gemaakt worden in de toekomst nog veel hoger, is AI geen bubbel, maar staat de ontwikkeling nog aan het begin en moet je juist tech kopen om daarvan te profiteren. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Toch maar even goed lezen wat ik schrijf dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-10 15:04
aljooge schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Als er zoals jij beweert een verdienmodel komt, dan worden de winsten die gemaakt worden in de toekomst nog veel hoger, is AI geen bubbel, maar staat de ontwikkeling nog aan het begin en moet je juist tech kopen om daarvan te profiteren. 8)
Iets kan een verdienmodel hebben/krijgen en nog steeds overgewaardeerd zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
xiangpo schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Iets kan een verdienmodel hebben/krijgen en nog steeds overgewaardeerd zijn nu.
de koers / winstverhouding van alphabet ligt rond de 25, microsoft en ASML 35 en nvidia 52.

Dat vind ik voor bedrijven die zo hard groeien, zo'n dominante marktpositie en miljarden vrije cashflow hebben niet overgewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
@aljooge de winst van een bedrijf alleen is niet relevant voor toekomstig rendement. Die is al meegenomen in een aandelenprijs. Het gaat er om dat een bedrijf meer winst moet maken dan zij voorspellen, om een aandeel te doen stijgen. nVidia is te koop voor zo'n 50x hun omzet. Dat is 2x zo hoog als een gemiddeld tech bedrijf, welke al een hoge P/E ratio hebben. Het is niet vanzelfsprekend dat de enorme behaalde winsten zullen doorzetten. En als ze bv. 90% van hun supergoede targets zouden halen, dan daalt het aandeel in waarde. En zoals is aangehaald zijn AI diensten nog niet winstgevend, dus de enorme prijzen die worden betaald voor Nvidia's hardware is nog niet gerechtvaardigd. Die vraag kan zomaar instorten. De constructie in het Bloomberg artikel is ook stof tot nadenken. Waarom moet nVidia allemaal deals maken met bedrijven om hun aandelen effectief met korting te verkopen? Wellicht is die vraag al lager dan dat nVidia wil of dat de aandeel prijs doet vermoeden. Je kan natuurlijk aandelen niet verkopen, maar een winst pakken van +-1200% in de afgelopen 5 jaar is ook een optie. Genoeg andere kansen. Zoals gezegd is AI nog helemaal niet winstgevend.

Een bedrijf kan ook verlies maken, terwijl een aandeel stijgt. Als ze maar minder verlies maken dan ze hadden voorspeld. Je argumenten zijn te kort door de bocht.
aljooge schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

de koers / winstverhouding van alphabet ligt rond de 25, microsoft en ASML 35 en nvidia 52.

Dat vind ik voor bedrijven die zo hard groeien, zo'n dominante marktpositie en miljarden vrije cashflow hebben niet overgewaardeerd.
Maar begrijp wel dat hiermee een hele kleine deuk in een earnings report een veel grotere deuk maakt in een aandelenprijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Dekar op 18-10-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:14
Ik zie hier toch een paar vreemde opmerkingen.

De markt prijst verwachtingen in. In geval van NVidia, en de hele keten die daaronder hangt, vraag even aan AI hoeveel datacentra er de komende jaren gebouwd gaan worden in de wereld, en hoeveel investeringen daarmee gemoeid zijn. Da's wel wat substantiëler dan de verwachtingen tijdens de DOTCOM bubble.

Ook dat er geen geld verdiend wordt met AI is onjuist. Neem RELX PLC, maakt bakken met geld dankzij de verkoop van AI tools die hun klanten echt helpen. Dit soort bedrijven kopen al die rekenkracht ergens uiteraard.

Als er een wereldwijde beurscorrectie komt, en ik acht die kans zeker aanwezig, dan is de ratio bij sell offs niet altijd terug te vinden.

Bij zo'n correctie is NVidia ook typisch zo'n stuk wat ook niet gespaard gaat worden. Dat maakt het geen slecht aandeel, maar wel een stuk wat als overgewaardeerd zal worden gezien als de markets bearish gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door TStick op 18-10-2025 11:47 ]

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
@TStick precies. Dus er moeten juist nog veel meer AI datacenters komen dan nu is voorspeld, om verdere aandelengroei te zien. De schimmige constructie van circulaire investeringen doet mij vermoeden dat de vraag aan het afnemen is.

Een "This time is different argument" is eigenlijk elke bubble aanwezig. Deze bubbel is anders dan de dotcom bubbel, is anders dan de US huizenmarktbubbel, is anders dan de - insert naam - bubbel. Losstaand van alle verschillen die jij ziet, zijn de overeenkomsten duidelijk. AI aandelen zijn onrealistisch hoog gewaardeerd momenteel. De prijs van een aandeel stijgt jarenlang harder dan de winst. Dat gaat een keer flink gecorrigeerd worden.

Dat er geld wordt verdiend met AI kan goed, maar die paar honderd miljoen die dat misschien is, weegt niet op tegen de vele honderden miljarden geïnvesteerd.

Ik waarschuw de mensen die nu 1200% rendement op nVidia aandelen hebben. Wees niet te gretig en cash wat in. Growth stocks doen het eigenlijk op lange termijn nooit beter dan value.
aljooge schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

MS PE ratios is anders érg hoog. Ook flink gestegen de laatste jaren: https://www.macrotrends.n...s/MSFT/microsoft/pe-ratio
Zo hoog issie sinds de dotcom bubbel niet geweest. En de bedrijven groeien dan wel hard, de koersprijs groeit veel harder. Dus je neemt steeds meer risico voor steeds minder rendement.

[ Voor 24% gewijzigd door Dekar op 18-10-2025 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:52
Het gevaar voor Nvidia is hun huidige grote voorsprong. AMD is maar 1 ontwikkeling verwijderd van het verzwakken of zelfs overnemen van deze positie van Nvidia. Het ziet er momenteel niet naar uit dat er zo'n kanteling gaat komen bij de AI chips, maar het kan snel gaan met het marktaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
TheBrut3 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:31:
Het gevaar voor Nvidia is hun huidige grote voorsprong. AMD is maar 1 ontwikkeling verwijderd van het verzwakken of zelfs overnemen van deze positie van Nvidia. Het ziet er momenteel niet naar uit dat er zo'n kanteling gaat komen bij de AI chips, maar het kan snel gaan met het marktaandeel.
En AMD is niet de enige concurrent. Ook Intel is daar een speler.

Er is ook veel geluid over veel te dure GPUs vanuit de AI industrie waardoor schalen onbetaalbaar is. Daarnaast bestaat er kritiek over nVidia's closed source drivers, gebrek aan samenwerking met open source support/Linux, en het 'insluiten' van bedrijven in het nVidia ecosysteem. Kan er toe doen leiden dat die nu nog minder presterende kaarten toch nog een deuk kunnen maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Dekar op 18-10-2025 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dit houdt me vaak tegen om inhoudelijk in het topic te posten. Het gaat vaak over elkaar proberen te overtuigen zonder daadwerkelijk te lezen wat iemand nu schrijft.

We hoeven het niet eens te zijn of worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Niemand hier bang voor een varkenscyclus wat AI betreft?
Lithium bijvoorbeeld nog niet zo lang geleden, iedereen haast zich om meer mijnen te openen en een paar jaar later heb je overcapaciteit.

Wat de verwachtingen betreft, zo'n 25 jaar geleden waren de verwachtingen ook dat het internet verkeer elke 100 dagen verdubbelde. (Zaten ze flink naast)
Alles en iedereen aan het bouwen = uiteindelijk een massive infrastructure overinvestment en plof gingen de koersen van JDS Uniphase, Ciena, Corning, QWest etcetera.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ze (= Magnificent 7) zullen inderdaad niet allemaal als winnaar uit de bus komen. Dat zullen er maar een paar zijn. Het is ook geen race om allemaal goede AI-producten te hebben. Het is een race om als eerste echt goed in AI te zijn. ‘Winner takes all’ mentaliteit.

Hoe dan ook: die bedrijven - met zat slimme koppen - denken overduidelijk dat de kosten/misgelopen omzet (op de lange termijn) uiteindelijk hoger zijn als ze niet investeren, geen datacenters bouwen, geen LLM’s ontwerpen, etc.

Groot verschil met bijvoorbeeld 25 jaar geleden is trouwens wel dat de investeringen nu niet plaatsvinden met durfkapitaal. Het zijn gewoon echt megabedrijven die allemaal zeer goed draaien en nu goed geld verdienen - en daarmee hun uitgaven kunnen betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Uniciteit op 19-10-2025 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
@Uniciteit Die bedrijven en hun slimme koppen zullen ongetwijfeld goed hun best doen. Maar dat staat allemaal los van een aandelenprijs. Microsoft was in 2001 60 dollar per aandeel. Die prijs is daarna pas in 2014 weer aangetikt. Terwijl ze al die tijd zowat een monopolie hadden met hun software. Ik probeer uit te leggen dat het aandeel van nVidia relatief extreem duur is vandaag de dag. De PE ratio nadert die van Microsoft in 2001. Sell high, buy low, zeggen ze wel eens. Wellicht is het tijd om te cashen en iets anders te zoeken. Je kan je ook afvragen hoe een bedrijf dat 4,5 biljoen waard is nog verder kan groeien.

[ Voor 14% gewijzigd door Dekar op 19-10-2025 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Uniciteit schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:23:
Groot verschil met bijvoorbeeld 25 jaar geleden is trouwens wel dat de investeringen nu niet plaatsvinden met durfkapitaal. Het zijn gewoon echt megabedrijven die allemaal zeer goed draaien en nu goed geld verdienen - en daarmee hun uitgaven kunnen betalen.
De IPO van Coreweave zo'n 7 maanden geleden, uitgifte nieuwe aandelen en/of opties. Een VS die stakes in beursgenoteerde ondernemingen neemt.
Een Open AI die het heeft over trillions of investment en voor 2025 iets van 20 billion verwacht binnen te harken. Er is sprake van een gigantisch revenue gap en al dat geld moet ergens vandaan komen.
En een hoop circulaire financiering van de bekenende namen en uiteindelijk maar afwachten wat de ROI van dit alles gaat zijn.

Dit gebeurt toch allemaal met durfkapitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Jullie hebben allebei valide punten, hoor. Ik zou zelf op dit niveau ook niet instappen bij Nvidia, bijvoorbeeld. Bij OpenAI kan het niet eens, zelfs al zou ik willen. Maar dat verandert niet dat over het geheel gezien de situatie echt anders is dan 25 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Malantur schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:57:
Bloomberg heeft een overzicht gemaakt van de bedrijven die centraal staan in de AI markt en welke kapitaal en goederen bewegingen ertussen plaatsvinden.
[Afbeelding]
Dit laat goed zien hoe verkoopcijfers en omzet uit het niets gecreëerd wordt. Financial engineering.

Iedereen die aan AI-onderzoek doet, droomt van meer rekenkracht. Rijkdom is in aantal GPU's uitgedrukt. Waarvoor willen de AI-startups VC money? Om nog meer GPU's te kopen.

Voor Nvidia is de grote market cap goed voor het ophalen van geld. Een procentje nieuwe aandelen uitgeven is goed om 44,5 miljard dollar op te halen.

Een miljard dollar in AI-startups investeren en het geld komt terug in de vorm van een miljard dollar aan GPU's bestellen.

Als ze 30k, 50k,... dollar vragen voor een GPU dat uit 2 grote GPU dies bestaat, dan is het volgens historische GPU-pricing 2x 999 dollar MSRP en hedendaagse verdubbelde CPU pricing 2x 1999 dollar MSRP waard. De productiekosten zijn nog lager.

Dit is nog extremer dan een horecazaak die een euro inkoopprijs maal 5 doet en een frisdrankje is dan 5 euro. Voor de zaakvoerder is 5 euro teruggeven veel pijnlijker dan 5 euro waardebon (zoals winkeltegoed) teruggeven en dat kan voor een drankje (1 euro inkoopprijs) omgeruild wordt.

Dus een miljard dollar wordt uitgeven om aandelen in AI-startups te krijgen en de miljard dollar keert vanzelf in GPU-bestellingen terug. Nvidia levert GPU's die met AI-hype een miljard dollar waard zijn en zonder AI-hype 100 miljoen dollar waard zijn. In dit voorbeeld kost het Nvidia minder dan 100 miljoen dollar om 1 miljard dollar omzet bij te maken.

Op deze manier kunnen ze zoveel miljarden omzet bijmaken als dat ze willen. Zonder AI-hype is er geen factor 10 multiplier boven op de gaming GPU MSRP's en geld aan de gamers uitdelen zodat ze een gesponsorde grafische kaart upgrade doen, zet geen zoden aan de dijk.

Als dit in een andere sector gebeurt, dan roept iedereen dat het valsspelers zijn die statistieken manipuleren.
  • Artiesten kunnen bang zijn voor het floppen voor de nieuwe single of album releases. Ze kunnen de mensen een dollar geven om op iTunes een liedje te kopen of een tientje om de album te kopen. Een miljoen aan aftrekbare marketingkosten maken om een miljoen verkochte singles in de eerste week erbij te maken. Een andere tactiek is de radiostations betalen om een liedje elke uur, half uur,... af te spelen. Spotify biedt ook diensten aan artiesten om hun populariteit op te drijven.
  • Dit kunnen ze ook voor game releases doen. Als Activision bang is dat "too big too fail" Call of Duty door BF6 onder de voeten gelopen wordt. Dan kunnen ze wat geld zoals Steam tegoed, gratis eerste battle pass,... uitdelen om meer mensen naar CoD BO7 release te lokken om het gezichtsverlies tegenover Battlefield kleiner te maken.
Hoe meer dat ze manipuleren, valsspelen,... hoe meer insecurity dat ze uitstralen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:28
rapture schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:42:
[...]

Dit laat goed zien hoe verkoopcijfers en omzet uit het niets gecreëerd wordt. Financial engineering.

Iedereen die aan AI-onderzoek doet, droomt van meer rekenkracht. Rijkdom is in aantal GPU's uitgedrukt. Waarvoor willen de AI-startups VC money? Om nog meer GPU's te kopen.

Voor Nvidia is de grote market cap goed voor het ophalen van geld. Een procentje nieuwe aandelen uitgeven is goed om 44,5 miljard dollar op te halen.

Een miljard dollar in AI-startups investeren en het geld komt terug in de vorm van een miljard dollar aan GPU's bestellen.

Als ze 30k, 50k,... dollar vragen voor een GPU dat uit 2 grote GPU dies bestaat, dan is het volgens historische GPU-pricing 2x 999 dollar MSRP en hedendaagse verdubbelde CPU pricing 2x 1999 dollar MSRP waard. De productiekosten zijn nog lager.

Dit is nog extremer dan een horecazaak die een euro inkoopprijs maal 5 doet en een frisdrankje is dan 5 euro. Voor de zaakvoerder is 5 euro teruggeven veel pijnlijker dan 5 euro waardebon (zoals winkeltegoed) teruggeven en dat kan voor een drankje (1 euro inkoopprijs) omgeruild wordt.

Dus een miljard dollar wordt uitgeven om aandelen in AI-startups te krijgen en de miljard dollar keert vanzelf in GPU-bestellingen terug. Nvidia levert GPU's die met AI-hype een miljard dollar waard zijn en zonder AI-hype 100 miljoen dollar waard zijn. In dit voorbeeld kost het Nvidia minder dan 100 miljoen dollar om 1 miljard dollar omzet bij te maken.

Op deze manier kunnen ze zoveel miljarden omzet bijmaken als dat ze willen. Zonder AI-hype is er geen factor 10 multiplier boven op de gaming GPU MSRP's en geld aan de gamers uitdelen zodat ze een gesponsorde grafische kaart upgrade doen, zet geen zoden aan de dijk.

Als dit in een andere sector gebeurt, dan roept iedereen dat het valsspelers zijn die statistieken manipuleren.
  • Artiesten kunnen bang zijn voor het floppen voor de nieuwe single of album releases. Ze kunnen de mensen een dollar geven om op iTunes een liedje te kopen of een tientje om de album te kopen. Een miljoen aan aftrekbare marketingkosten maken om een miljoen verkochte singles in de eerste week erbij te maken. Een andere tactiek is de radiostations betalen om een liedje elke uur, half uur,... af te spelen. Spotify biedt ook diensten aan artiesten om hun populariteit op te drijven.
  • Dit kunnen ze ook voor game releases doen. Als Activision bang is dat "too big too fail" Call of Duty door BF6 onder de voeten gelopen wordt. Dan kunnen ze wat geld zoals Steam tegoed, gratis eerste battle pass,... uitdelen om meer mensen naar CoD BO7 release te lokken om het gezichtsverlies tegen Battlefield kleiner te maken.
Hoe meer dat ze manipuleren, valsspelen,... hoe meer insecurity dat ze uitstralen.
Helemaal met je eens. Dit lijkt tegenwoordig de modus operandi te zijn op de beurs. Ome Elon kan er ook wat van met Tesla, X en Space X. Vallen de auto verkopen tegen? Dan kopen we de auto's toch op met Space X om de verkoopcijfers te stutten. De vraag is wat gaat het instorten van dit soort kaartenhuizen echt triggeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:11
49euro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

Helemaal met je eens. Dit lijkt tegenwoordig de modus operandi te zijn op de beurs. Ome Elon kan er ook wat van met Tesla, X en Space X. Vallen de auto verkopen tegen? Dan kopen we de auto's toch op met Space X om de verkoopcijfers te stutten. De vraag is wat gaat het instorten van dit soort kaartenhuizen echt triggeren.
Zolang het niet ten koste gaat van de koers van mijn aandelen SpaceX windt ik het goed.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

49euro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:18:
De vraag is wat gaat het instorten van dit soort kaartenhuizen echt triggeren.
De momenten dat het geld niet langer tegen de plinten klotst en er meer en meer vragen komen waarom iets gedaan wordt, en of überhaupt de cijfers wel kloppen. Wellicht dat er op die momenten ook een diepere en strengere blik van de auditor of de nationale financiële autoriteit komt (een beetje zoals bij Wirecard de bal aan het rollen werd gebracht FT: Wirecard’s suspect accounting practices revealed).

Het is trouwens niet iets nieuws het gebeurt al een stuk langer tussen de bedrijven van Musk.
CNBC: Here’s how Tesla and SpaceX worked with and paid each other in the past year (2020)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
John245 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:23:
[...]

Zolang het niet ten koste gaat van de koers van mijn aandelen SpaceX windt ik het goed.
SpaceX is niet beursgenoteerd. Hoe kom jij aan aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Dekar schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

SpaceX is niet beursgenoteerd. Hoe kom jij aan aandelen?
Van RobinHood gekregen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Cool. Wat dat ooit een actie?

Stock Tokens are derivative contracts between you and Robinhood. They are priced at the prices of the underlying securities without granting rights to them.

Beetje lastig product. Er zijn minder verplichte rapportages, er vinden weinig tot geen openbare transacties plaats, de waardering is dus niet controleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Dekar schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Cool. Wat dat ooit een actie?

Stock Tokens are derivative contracts between you and Robinhood. They are priced at the prices of the underlying securities without granting rights to them.

Beetje lastig product. Er zijn minder verplichte rapportages, er vinden weinig tot geen openbare transacties plaats, de waardering is dus niet controleerbaar.
Ja was een actie. Heb het gratis gekregen. Je kan de koers van SpaceX wel volgen. En al je wat moeite doe kun je wel SpaceX kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

SpaceX heeft wel aandelen uitstaan die ook onderhands verhandeld worden, bijvoorbeeld via Nasdaq Private Market of vergelijkbare plaatsen. Maar ik verwacht niet dat je daar terecht kan als consument om een handvol aandelen te scoren. Daar zal je toch met meer vermogen moeten wapperen om een transactie los te kunnen weken.

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij