Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat zal het zijn ja.fsfikke schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:13:
[...]
In 99% van de gevallen bij dit soort vragen: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-en.pdf
Die zijn los van de weekenden blijkbaar nog eens 50 dagen/jaar gesloten
NT-EM inderdaad.Bas... schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:31:
Dat gaat vast over NT-EM, die hadden een Chinese feestweek (Oktoberfest maar dan anders?). Mijn order van 5 oktober is ook nog niet uitgevoerd. Komt vanzelf wel goed komende week...
Dat ze zo veel dicht zijn verbaasd me nogal. Het is een Euro fonds.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
En hoe gaan ze handelen met de onderliggende stocks op de Chinese beurs?DropjesLover schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:28:
[...]
Dat zal het zijn ja.
Die zijn los van de weekenden blijkbaar nog eens 50 dagen/jaar gesloten
[...]
NT-EM inderdaad.
Dat ze zo veel dicht zijn verbaasd me nogal. Het is een Euro fonds.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 80% gewijzigd door Zr40 op 12-10-2025 15:02 ]
EM is niet alleen China.YakuzA schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:02:
[...]
En hoe gaan ze handelen met de onderliggende stocks op de Chinese beurs?
Als je het op die manier behandeld kan je nauwelijks handelen, er is altijd wel een land met een nationale feestdag of anderszins vrij...
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Ray Dalio adviseert om ook wat goud te hebben, Warren Buffet ziet niks in goud.
Ik weet nog niet zo of ik wat goud ga kopen. Iemand die dit wel heeft? Een goud ETF?
B.v. EGLNphantom09 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:45:
Een goud ETF?
https://www.justetf.com/n...in=IE00B4ND3602#overzicht
Geen advies.
Ik heb wel spijt dat ik het niet gekocht heb, helemaal ipv de US bonds wat uiteindelijk een drama was dankzij Trump.phantom09 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:45:
De Goudprijs is behoorlijk gestegen en men verwacht dat deze nog verder kan stijgen.
Ik weet nog niet zo of ik wat goud ga kopen. Iemand die dit wel heeft? Een goud ETF?
Vond het ook al raar dat goud zo lang achter bleef ondanks jaren hoge inflatie en het nieuws van banken die massaal goud waren het kopen.
Is altijd een vrij veilige plek geweest om je geld te parkeren ipv het op de rekening zetten waar je bijna niks krijgt. Maar na zo'n rally kopen durf ik niet.
Ik neem ook aan dat goud op de beurs onderhevig is aan het hoge vermogensbelasting tarief.
New Gold, 2 mijnen; de eerste produceert goud-zilver, de 2e goud-koper. Zodoende profiteer je ook van de hogere goud, zilver (en koper) prijzen.
Het is wel allemaal hard gegaan dit jaar YTD is al 160+%.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Met 300 miljard cash is goud inderdaad een stuk onhandiger, denk niet dat jij dit probleem hebt?phantom09 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:45:
De Goudprijs is behoorlijk gestegen en men verwacht dat deze nog verder kan stijgen.
Ik had de groene beurs gisteren voorspeld maar goed, de invloed van Trump op de beurs vermelden is blijkbaar niet on-topic en niet gewenst in dit topic. VIX daalt al terug dus we kunnen weer over naar de orde van de dag.Malantur schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:43:
[mbr]*knip*[/] Maandag beursherstel [mbr]*knip*[/]
[modbreak]De waarschuwing staat er niet voor niets... alleen 'beursherstel' maakt het niet opeens on-topic hier.[/]
Ik ben benieuwd wat er verder dan vandaag gaat gebeuren met bijvoorbeeld Critical Metals Corp die vorige week bijna verdubbeld is in koers, dus ik vermoed dat die vandaag wel terug gedumpt zal worden. Lange termijn lijkt mij die wel potentieel te hebben kwestie van exposure aan de prijs van zeldzame aardmetalen die zeldzaam en eindig zijn. Thematische ETF worden over het algemeen afgeraden maar iShares Essential Metals Producers en VanEck Uranium and Nuclear Technologies doen het de laatste tijd wel erg goed, ook als achterliggende sectoren voor de datacenters die stevig uitgebreid moeten worden voor de opkomst van AI. Toch maar eens een kleine positie overwegen
Feitelijk nieuws en meningen/beursimpact daarover zijn natuurlijk prima, dat snap je zelf ook wel.Malantur schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:10:
[...]
de invloed van Trump op de beurs vermelden is blijkbaar niet on-topic en niet gewenst in dit topic.
Dat geneuzel en persoonlijke meningen over de man doen mensen maar ergens anders, ook dat lijkt me duidelijk in een topic als dit.
En ja, het was in het weekend al wel een beetje duidelijk dat de zalvende woorden van zowel Xi als Trump de daling niet gelijk zouden laten doorzetten, maar zolang er geen handelsdeal is blijft de onzekerheid natuurlijk gewoon bestaan en kan elke dag weer ander nieuws brengen. Ook daar hoef je geen waarzegger voor te zijn.
Voorlopig doen de hogere waarderingen en de verwachte winstcijfers voor q3 de semiconductor sector in ieder geval weer goed. In DE was het zowaar zelfs even +11% voor Suss Micro, en die waren vrijdag niet eens zoveel gedaald.
Maar de voorbeurs is nog niet open, pas om 13.00 uur. Ik heb onlangs de klantenservice gebeld en die zeiden dat dit door koers schommelingen komt; Klopt dat verhaal
Het gaat om 2 aandelen van ruim 400 Dollar, kunnen die 26 Dollar zakken
Ik ga ze nog even aanhouden, cijfers deze week.TheBrut3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:04:
Europa weer flink in het groen open, korte dip maar door Trump. Helaas mijn ASML order op €815 niet geraakt, zal wel te laat zijn ingezet. Dan had ik ook gelijk weer kunnen verkopen
Mochten ze nog behoor stijgen room ik wellicht wat af.
Anders houd ik ze fijn aan.
De voorbeurs voor de veel Amerikaanse aandelen is al om 10:00 Nederlandse tijd open. De overnight voor Amerikaanse aandelen sinds 02:00. En de ES, NQ,... futures sprongen gisteren om 23:00 al omhoog.JAN-B schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:39:
Ik zat net op mijn account te kijken > heb US aandelen, en ik zie bij dag resultaat staan: Min 26, min 8 en min 9 > rood dus;
Maar de voorbeurs is nog niet open, pas om 13.00 uur. Ik heb onlangs de klantenservice gebeld en die zeiden dat dit door koers schommelingen komt; Klopt dat verhaal
Ik zie op degiro nu nog resultaten van vrijdag staan, vaak voorkomende bug.JAN-B schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:39:
Ik zat net op mijn account te kijken > heb US aandelen, en ik zie bij dag resultaat staan: Min 26, min 8 en min 9 > rood dus;
Ja spannend. Ik durf niet te zeggen of er een beetje groei plaats vond of niet. Intel zet zwaar in op High NA voor 18A en 14A, en ook Rapidus heeft redelijk wat spul besteld. Is het genoeg? Wat denken jullieSoullie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:41:
Ik ga ze nog even aanhouden, cijfers deze week.
Mochten ze nog behoor stijgen room ik wellicht wat af.
Anders houd ik ze fijn aan.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Wat ik heb gelezen komen op de zeldzame aardmetalen export restricties dus niet een volledige ban. Maar defensie doeleinden mag niet meer, dat is alsnog een probleem voor Amerika wat ze vast niet accepteren.TweakGP schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
Feitelijk nieuws en meningen/beursimpact daarover zijn natuurlijk prima, dat snap je zelf ook wel.
Dat geneuzel en persoonlijke meningen over de man doen mensen maar ergens anders, ook dat lijkt me duidelijk in een topic als dit.
En ja, het was in het weekend al wel een beetje duidelijk dat de zalvende woorden van zowel Xi als Trump de daling niet gelijk zouden laten doorzetten, maar zolang er geen handelsdeal is blijft de onzekerheid natuurlijk gewoon bestaan en kan elke dag weer ander nieuws brengen. Ook daar hoef je geen waarzegger voor te zijn.
Voorlopig doen de hogere waarderingen en de verwachte winstcijfers voor q3 de semiconductor sector in ieder geval weer goed. In DE was het zowaar zelfs even +11% voor Suss Micro, en die waren vrijdag niet eens zoveel gedaald.
Ben sterk het twijfelen om toch even uit te stappen of nog gok dat we wat verder omhoog gaan.
Wie het weet mag het zeggen..... als je voor elke transactie eerst een export vergunning moet aanvragen weet je gewoon nooit of je die gaat krijgen, en daar kun je geen industrie op bouwen.Rogers schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:09:
[...]
Wat ik heb gelezen komen op de zeldzame aardmetalen export restricties dus niet een volledige ban.
Op dit moment is het vooral een pressiemiddel in de onderhandelingen maar het blijft een feit dat China er een gigantische machtspositie mee heeft.
De grondstoffenhoek heeft behoorlijk wat te verduren door politiek. Daar zit ook een stuk marktwerking bij of er voldoende afgezet kan worden met zekerheden in de toekomst. Een investering om grondstoffen te delven heeft een behoorlijke tijd om de kosten te dekken, en je zit er niet op te wachten dat elders op de wereld een concurrent met betere kwaliteit, meer leveringscapaciteit en goedkopere prijs opeens opstaat. Het lijkt mij voor de doorsnee belegger een lastige sector om voorspellingen te doen en wanneer en waar in te stappen en weer uit te stappen voordat de treurnis toeslaat.Malantur schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:10:
Thematische ETF worden over het algemeen afgeraden maar iShares Essential Metals Producers en VanEck Uranium and Nuclear Technologies doen het de laatste tijd wel erg goed
Het grootste probleem dat ik met thematische fondsen zie, en wellicht is dat meer met een passieve bril op, is dat je heel erg concentreert in het thema. En als je "gelooft" in een bepaald thema, waarom dan een fonds en niet de individuele aandelen zelf? De genoemde iShares heeft 80 aandelen en de VanEck 25 aandelen. Heb je het vertrouwen in al deze bedrijven samen of zie je meer kans om handmatig de winnaars binnen het fonds te selecteren?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik persoonlijk hoop dat de nieuwe CEO geschrokken is van de vorige keer dat ze cijfers hadden.XanderDrake schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:04:
[...]
Ja spannend. Ik durf niet te zeggen of er een beetje groei plaats vond of niet. Intel zet zwaar in op High NA voor 18A en 14A, en ook Rapidus heeft redelijk wat spul besteld. Is het genoeg? Wat denken jullie
Toen zakte de koers behoorlijk.
Wellicht dat er een iets positievere toon komt dit keer.
Tja, goud is natuurlijk veilig, maar het had je de afgelopen 10 jaar net zoveel opgeleverd als een gewone spaarrekening. Het knalt dit jaar uit z'n voegen. Mazzel voor de mensen die er al in zaten, maar je moet goud niet als belegging kopen, maar als risicodemper in je portefuille. Goud is waardevast dus je dempt een deel van je downside. Voor de upside kopen is net als in grondstoffenhandel stappen: mogelijk lucratief en superlink. Geen goede risico-rendement qua upside wat mij betreft.Rogers schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:09:
[...]
Ik heb wel spijt dat ik het niet gekocht heb, helemaal ipv de US bonds wat uiteindelijk een drama was dankzij Trump.
Vond het ook al raar dat goud zo lang achter bleef ondanks jaren hoge inflatie en het nieuws van banken die massaal goud waren het kopen.
Is altijd een vrij veilige plek geweest om je geld te parkeren ipv het op de rekening zetten waar je bijna niks krijgt. Maar na zo'n rally kopen durf ik niet.
Ik neem ook aan dat goud op de beurs onderhevig is aan het hoge vermogensbelasting tarief.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Goud is een historische constante. Paar eeuwen geleden kocht je voor een gouden munt een uniform/pak en hoed. Met de huidige goudprijs kan je voor een gouden munt in Savile Row een made-to-measure suit kopen en de goudprijs moet nog minstens de helft stijgen voor een bespoke suit.Rogers schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:09:
[...]
Ik heb wel spijt dat ik het niet gekocht heb, helemaal ipv de US bonds wat uiteindelijk een drama was dankzij Trump.
Goud is populair in landen waar double digit % inflatie gebruikelijk is en de mensen vertrouwen de overheid niet. Zowel niet in het geld drukken, huidige munt obsolete verklaren en je moet op een bepaalde dag het oude geld voor het nieuwe geld inruilen als bij de huishoudens langs gaan om te plunderen. Dit is waarom mensen in de derde wereld goud kopen om te sparen en te verstoppen.
Zoals bij alle grondstoffen weet ik uit ervaring dat kopen na de stijging is hoe je geld verliest. Je koopt wanneer niemand daarin gelooft en verkoopt wanneer the fools de omhoog gespoten prijs willen betalen.
Dit is zo een beetje bij alles he.rapture schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:06:
[...]
Zoals bij alle grondstoffen weet ik uit ervaring dat kopen na de stijging is hoe je geld verliest. Je koopt wanneer niemand daarin gelooft en verkoopt wanneer the fools de omhoog gespoten prijs willen betalen.
Je had Nvidia ook moeten kopen voordat de rest het deed.. Zodra je achteraan de curve zit, neemt het risico toe.
Warren Buffet heeft een verzekeringsmaatschappij en zal reserves aan moeten houden om eventuele schade uit te moeten kunnen betalen.Secsytime schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:11:
[...]
Met 300 miljard cash is goud inderdaad een stuk onhandiger, denk niet dat jij dit probleem hebt?
Daarnaast ziet Buffet niks in goud omdat het niks doet. Goud produceert niks, levert geen dividend, kost geld bij aanschaf en bewaring kost ook geld.
Daarnaast zou Warren Buffet ook paper goud kunnen aankopen als hij dat zou willen.
??Pr088 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:18:
[...]
Tja, goud is natuurlijk veilig, maar het had je de afgelopen 10 jaar net zoveel opgeleverd als een gewone spaarrekening. Het knalt dit jaar uit z'n voegen. Mazzel voor de mensen die er al in zaten, maar je moet goud niet als belegging kopen, maar als risicodemper in je portefuille. Goud is waardevast dus je dempt een deel van je downside. Voor de upside kopen is net als in grondstoffenhandel stappen: mogelijk lucratief en superlink. Geen goede risico-rendement qua upside wat mij betreft.
10 jaar geleden is 2015. Koers van goud was toen circa $31.000 per kilo.
Gouprijs nu zit op circa $114.000
Dat is een rendement van circa 14% per jaar. Heb jij kunnen sparen voor dat percentage?
Bij welke bank is dat???
Dit is wel een beetje achteraf cherrypicken vanaf het ideale koopmoment. Wat heeft de aandelenmarkt het gemiddeld gedaan over deze periode? Dan had je denk ik meer rendement behaald.phantom09 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:56:
[...]
??
10 jaar geleden is 2015. Koers van goud was toen circa $31.000 per kilo.
Gouprijs nu zit op circa $114.000
Dat is een rendement van circa 14% per jaar. Heb jij kunnen sparen voor dat percentage?
Bij welke bank is dat???
[Afbeelding]
[ Voor 94% gewijzigd door Rogers op 13-10-2025 21:43 ]
Je vergeet het stukje te lezen:aljooge schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:23:
[...]
Dit is wel een beetje achteraf cherrypicken vanaf het ideale koopmoment. Wat heeft de aandelenmarkt het gemiddeld gedaan over deze periode? Dan had je denk ik meer rendement behaald.
Pr088 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:18:
[...]
Tja, goud is natuurlijk veilig, maar het had je de afgelopen 10 jaar net zoveel opgeleverd als een gewone spaarrekening.
Bewering van PR088 klopt totaal niet dat goud net zo hard is gestegen als een spaarrekening.
De SPTR500 (dus inclusief dividend) heef de afgelopen 10 jaar circa 14% rendement per jaar gemaakt.Goud is dus relatief erg hard gestegen. Kans dus dat als de rust is terug gekeerd over een paar jaar als oorlog en politiek hopelijk afgekoelt zijn de aandelenmarkt harder zal stijgen dan nu.
[ Voor 49% gewijzigd door phantom09 op 13-10-2025 22:53 ]
Mijn punt is, jij bent Warren Buffet niet.phantom09 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:46:
[...]
Warren Buffet heeft een verzekeringsmaatschappij en zal reserves aan moeten houden om eventuele schade uit te moeten kunnen betalen.
Daarnaast ziet Buffet niks in goud omdat het niks doet. Goud produceert niks, levert geen dividend, kost geld bij aanschaf en bewaring kost ook geld.
Daarnaast zou Warren Buffet ook paper goud kunnen aankopen als hij dat zou willen.
Dus trek leer uit zijn uitspraken/handelingen en pas het op je eigen situatie toe.
Ik was inderdaad niet correct. Mijn gevoel en geheugen zei dat het wel meeviel met goud. Maar het was inderdaad een belegging geweest die de afgelopen 10 jaar de markt versloeg. S&P zit herbeleggend op 11,7% per jaar (10 jaar).Pr088 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:18:
[...]
Tja, goud is natuurlijk veilig, maar het had je de afgelopen 10 jaar net zoveel opgeleverd als een gewone spaarrekening. Het knalt dit jaar uit z'n voegen. Mazzel voor de mensen die er al in zaten, maar je moet goud niet als belegging kopen, maar als risicodemper in je portefuille. Goud is waardevast dus je dempt een deel van je downside. Voor de upside kopen is net als in grondstoffenhandel stappen: mogelijk lucratief en superlink. Geen goede risico-rendement qua upside wat mij betreft.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
De positievere toon over ASML komt nu ook van andere hoeken.Soullie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:31:
Ik persoonlijk hoop dat de nieuwe CEO geschrokken is van de vorige keer dat ze cijfers hadden.
Toen zakte de koers behoorlijk.
Wellicht dat er een iets positievere toon komt dit keer.
Multi-billion dollar deals between AI firms and computer chipmakers are expected to strengthen top semiconductor equipment maker ASML's outlook when it reports third-quarter earnings on October 14 https://t.co/iSC5gKxEzI
— Reuters (@Reuters) 14 oktober 2025
Maar ja, ik heb al lang geleerd dat dit soort signalen niet echt indicaties zouden kunnen zijn voor de koers vandaag en morgen. Ik heb vaak genoeg gezien dat de koers daalt bij goede resultaten want speculanten hadden NOG VEEL BETERE resultaten verwacht.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Metaplanet vandaag wel een interessant aandeel. Ondanks haar indrukwekkende Bitcoin-voorraad is Metaplanet recentelijk lager gewaardeerd op de beurs dan haar eigen Bitcoinbezit, wat duidt op potentie voor waardeherstel bij doorzettende strategische groei. een mooie lange termijn projectje voor ernaast.TStick schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:11:
Metaplanet is in feite niets anders als een bitcoinaccumulator, die via de beurs hun waarde weer in certificaten verkoopt. Daar zijn er ondertussen een dozijn of wat van.
Voor mij is crypto geen investeringen, maar speculatie. Andere mensen denken daar vast anders over.
Het enige voordeel wat ik hier zie, is dat je niet naar een cryptobroker hoeft, en als zo'n certificatenboer groot genoeg is, kan hij meedoen met de andere grote jongens in het pump en dumpspel in deze ongereguleerde en ongecontroleerde handel.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Er zijn voldoende bedrijven die lager noteren op de beurs dan hun NAV. Nu is bitcoin bezit wel een stuk makkelijker liquide te maken, maar als je deze voorraad in één keer op de markt probeert te verkopen dan daalt de waarde daarvan behoorlijk.Jumpman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:01:
Metaplanet vandaag wel een interessant aandeel. Ondanks haar indrukwekkende Bitcoin-voorraad is Metaplanet recentelijk lager gewaardeerd op de beurs dan haar eigen Bitcoinbezit, wat duidt op potentie voor waardeherstel bij doorzettende strategische groei. een mooie lange termijn projectje voor ernaast.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Snap ik, maar deze vond ik wel interessant om toe te voegen aan de portefeuille. Het is natuurlijk wel een markt die je moet liggen verder.Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:43:
[...]
Er zijn voldoende bedrijven die lager noteren op de beurs dan hun NAV. Nu is bitcoin bezit wel een stuk makkelijker liquide te maken, maar als je deze voorraad in één keer op de markt probeert te verkopen dan daalt de waarde daarvan behoorlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 14-10-2025 15:54 ]
Zelfs nog na het verdampen van 15% van hun waarde/die 20miljard na 1 tweet van Trump?Jumpman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Metaplanet vandaag wel een interessant aandeel. Ondanks haar indrukwekkende Bitcoin-voorraad is Metaplanet recentelijk lager gewaardeerd op de beurs dan haar eigen Bitcoinbezit, wat duidt op potentie voor waardeherstel bij doorzettende strategische groei. een mooie lange termijn projectje voor ernaast.
https://edition.cnn.com/2...-price-drop-trump-tariffs
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Voor dit soort dingen ben ik niet zo bang, maar dat is geen discussie voor hier. Zoals ik al zei, de markt moet je wel liggen.YakuzA schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:25:
[...]
Zelfs nog na het verdampen van 15% van hun waarde/die 20miljard na 1 tweet van Trump?
https://edition.cnn.com/2...-price-drop-trump-tariffs
Ik heb vandaag 60% van ASML in mijn portefeuille verkocht om de reden dat ik bang ben voor goede cijfers en een dalend aandeel. Zal me misschien morgen voor de kop slaan, maar het gevoel is niet goed en ben dan maar blij met de gerealiseerde winst van het plukje dat ik had bijgekocht op 660.XanderDrake schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:15:
[...]
De positievere toon over ASML komt nu ook van andere hoeken.
[X]
Maar ja, ik heb al lang geleerd dat dit soort signalen niet echt indicaties zouden kunnen zijn voor de koers vandaag en morgen. Ik heb vaak genoeg gezien dat de koers daalt bij goede resultaten want speculanten hadden NOG VEEL BETERE resultaten verwacht.
Wat heeft je gevoel getriggerd?aljooge schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:24:
[...]
Ik heb vandaag 60% van ASML in mijn portefeuille verkocht om de reden dat ik bang ben voor goede cijfers en een dalend aandeel. Zal me misschien morgen voor de kop slaan, maar het gevoel is niet goed en ben dan maar blij met de gerealiseerde winst van het plukje dat ik had bijgekocht op 660.
Ikzelf heb al lang eelt op mijn ziel van alle dalingen van ASML. Het doet me niet zoveel, zeker gezien er altijd weer opwaartse druk is op de middellange termijn. Ik denk ook dat rente verlagingen van de Fed belangrijker zijn dan "goede cijfers". We gaan het zien!
Eigenlijk alleen dat de koers de afgelopen periode omhoog is geschoten en dat ik daardoor het gevoel heb dat er al een heleboel positief nieuws is ingeprijsd.XanderDrake schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:17:
[...]
Wat heeft je gevoel getriggerd?
Ikzelf heb al lang eelt op mijn ziel van alle isdalingen van ASML. Het doet me niet zoveel, zeker gezien er altijd weer opwaartse druk is op de middellange termijn. Ik denk ook dat rente verlagingen van de Fed belangrijker zijn dan "goede cijfers". We gaan het zien!
???aljooge schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:24:
[...]
Ik heb vandaag 60% van ASML in mijn portefeuille verkocht om de reden dat ik bang ben voor goede cijfers en een dalend aandeel. Zal me misschien morgen voor de kop slaan, maar het gevoel is niet goed en ben dan maar blij met de gerealiseerde winst van het plukje dat ik had bijgekocht op 660.
ASML is een goed lopend bedrijf nu en in de toekomst. Dus waarom 60% verkopen?
Dat moet je alleen doen als je denkt dat ASML zwaar in de problemen komt in de toekomst.
ASML is geen Varta of kodak.
Of ben je speculant en hou je van kopen en verkopen op korte pieken en dalen?
[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 14-10-2025 21:41 ]
Begrijpelijk, maar dan zijn de Northern Trust fondsen misschien niet geschikt voor wat je wil. Een order verwerken via de huisbank duurt ook al drie werkdagen, als je sneller wil kunnen handelen en inspelen op de koersen is een ETF misschien een betere optie?DropjesLover schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
EM is niet alleen China.
Als je het op die manier behandeld kan je nauwelijks handelen, er is altijd wel een land met een nationale feestdag of anderszins vrij...
Gemengde portefeuille van ETF en (NT) fonds voor de "set and forget".XWB schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:40:
[...]
Begrijpelijk, maar dan zijn de Northern Trust fondsen misschien niet geschikt voor wat je wil. Een order verwerken via de huisbank duurt ook al drie werkdagen, als je sneller wil kunnen handelen en inspelen op de koersen is een ETF misschien een betere optie?
Order is gisteravond uitgevoerd. 2 weken na opdracht.
Niet raar met in achtneming van de hierboven gelinkte dichte dagen van NT, plus 2 dagen ING, plus 2 weekenden. Maar toch.
BThGvNeOA
Misschien werd het aandeel van ASML in zijn totale aandelenportefeuille wel heel groot? Juist dan ben je een speculant als je het niet afbouwt.phantom09 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:40:
[...]
???
ASML is een goed lopend bedrijf nu en in de toekomst. Dus waarom 60% verkopen?
Dat moet je alleen doen als je denkt dat ASML zwaar in de problemen komt in de toekomst.
ASML is geen Varta of kodak.
Of ben je speculant en hou je van kopen en verkopen op korte pieken en dalen?
Ander argument kan zijn om niet hebzuchtig te zijn en winst te nemen nadat de koers zo’n 50% is gestegen?
Of misschien vindt hij de waarde aan de hoge kant? Momenteel een K/W-verhouding van rond de 35-40. Ter vergelijking: Volkswagen zit rond de 5-6. De koers van ASML kan ‘imploderen’ naar €150 en dan nog is de K/W-verhouding hoger bij ASML dan bij Volkswagen.
Toegegeven: ASML en Volkswagen zijn verschillende bedrijven met hele verschillende uitdagingen en verwachtingen, maar het is slechts een voorbeeld ter illustratie.
Misschien een beter voorbeeld: Google. Veel groter en winstgevender dan ASML. Al jaren een solide groei en ook de komende jaren goede groeiverwachtingen. Eigenlijk in alle opzichten groter, winstgevender én stabieler dan ASML. Toch zouden de aandelen van Google nog zo’n 50% moeten stijgen om de huidige waardering van ASML te evenaren, laat staan te overtreffen.
Het aanhouden van ASML aandelen is prima te beargumenteren, maar als het een groot deel van je aandelenportefeuille is, juist dan ben je speculatief bezig.
Overigens niets mis mee. Maar laten we niet doen alsof de huidige koers een koopje is. Zit je zwaar in ASML, dan loop je hoog risico. Dat kan omlaag zijn, maar ook omhoog (zoals je de afgelopen 2 maanden hebt gemerkt)
Het is nog vroeg in de dag (de VS slaapt nog als een roos) maar de eerste tekenen zijn positief. 3%+. Ik vind het prima, maar wederom, wat maakt het nou positiever dan verwacht? Ik bedoel, ze hebben eenzelfde resultaat als tijdens Q3 2024. Misschien had de markt juist een kleine krimp ingeprijsd vanwege de tariffs en gedoe met China?aljooge schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:32:
Eigenlijk alleen dat de koers de afgelopen periode omhoog is geschoten en dat ik daardoor het gevoel heb dat er al een heleboel positief nieuws is ingeprijsd.
Het "goede nieuws" blijft ook komen, Powell is aan het hinten naar verdere rente verlagingen.
Het is steeds meer een spel van schulden om de push te maken, en komt die er? Dat is natuurlijk de grote vraag. AI is de meest in het oog springend. Maar er zijn ook gebieden waarin te weinig geïnvesteerd wordt en waar het echt moet, zoals energie, verduurzaming etc. Nu gaat het voornamelijk over een industrie die nog veel moet investeren om de belofte mogelijk te maken.
Maar er zijn zeker ook op veel andere gebieden investeringen nodig, die achterblijven ondanks al het geld dat weer tegen de plinten gaat klotsen. Wat weer voornamelijk gaat zitten in assets. En dan ook nog eens dezelfde. Misschien niet zo'n heel goed idee. We gaan het zien.
Het is echt een rare periode, ik had verwacht dat de tariffs van Trump op China een veel grotere daling zou veroorzaken. Dus niets gekocht op vrijdag toen alles een beetje terug viel. Inmiddels is mijn portfolio +70% YTD door de afgelopen paar dagen, dat terwijl ik 30% eruit had gehaald om een dip te kopen. Heb dagen erbij dat ik 5% erbij krijg. Premarket is ook al 1.6% meer. Wanneer klapt deze bubbel?CornermanNL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:35:
QT is ook weer voorbij, renteverlagingen gaan verder. Het grote probleem in de huidige markt is vooral leverage. En er is weinig tot geen zicht waar de leverage zich bevindt. Leveraged ETF verstrekten blijkbaar de sell off afgelopen vrijdag na de tweet van Trump.
Het is steeds meer een spel van schulden om de push te maken, en komt die er? Dat is natuurlijk de grote vraag. AI is de meest in het oog springend. Maar er zijn ook gebieden waarin te weinig geïnvesteerd wordt en waar het echt moet, zoals energie, verduurzaming etc. Nu gaat het voornamelijk over een industrie die nog veel moet investeren om de belofte mogelijk te maken.
Maar er zijn zeker ook op veel andere gebieden investeringen nodig, die achterblijven ondanks al het geld dat weer tegen de plinten gaat klotsen. Wat weer voornamelijk gaat zitten in assets. En dan ook nog eens dezelfde. Misschien niet zo'n heel goed idee. We gaan het zien.
Het is de vraag hoe lang de liquiditeit het houdt en of AI de belofte waar kan maken, de energie er is en de ruimte voor datacenters afdoende blijkt. Er is zelfs in Texas maar zoveel ruimte en er zijn maar zoveel fabrikanten van Gas centrales. Als je nu al ziet dat men elkaar moet "financieren" omdat er blijkbaar ergens in de markt niet genoeg geld richting het bouwen van datacenters gaat, zelfs met deze steeds ruimer wordende geldvoorraad dan gaat er ergens iets moeten klappen.init6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Het is echt een rare periode, ik had verwacht dat de tariffs van Trump op China een veel grotere daling zou veroorzaken. Dus niets gekocht op vrijdag toen alles een beetje terug viel. Inmiddels is mijn portfolio +70% YTD door de afgelopen paar dagen, dat terwijl ik 30% eruit had gehaald om een dip te kopen. Heb dagen erbij dat ik 5% erbij krijg. Premarket is ook al 1.6% meer. Wanneer klapt deze bubbel?
Maar dat kan nog heel lang duren, zeker gezien de noodzaak om de waarderingen hoog te houden.
De andere kant van de discussie is vooral, wat als AI de belofte wel waar maakt, staan we dan nu niet slechts aan het begin?
Cash is in ieder geval al decennia problematisch. Dus helemaal uitstappen is ook weer zowat. Het zijn heel bijzondere tijden, maar wanneer niet? Het enige nu is de instabiliteit en het extremisme in de wereld op allerlei gebied. Het totale verlies van enige realiteit. Daar zit ook nog wat risico. De hele manier van doen is gevaarlijk.
TACO sentiment. Alle macroeconomische cijfers van de VS zijn zwak; de "groei" in het vorig kwartaal kwam door grote veranderingen in import volumes over de kwartalen (+30%, dan weer -30%). De reële groei was waarschijnlijk negatief. Stel dat Trump door gaat met een handels embargo op China bovenop een totale uitsluiting van rare minerals zoals Xi deze nu op de tafel legt? Dan flikkert alles in elkaar, inclusief de AI bubble, mooi op tijd voor de midterms in 2026... Doet ie niet, zo dom is hij niet.init6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:59:
Het is echt een rare periode, ik had verwacht dat de tariffs van Trump op China een veel grotere daling zou veroorzaken. Dus niets gekocht op vrijdag toen alles een beetje terug viel. Inmiddels is mijn portfolio +70% YTD door de afgelopen paar dagen, dat terwijl ik 30% eruit had gehaald om een dip te kopen. Heb dagen erbij dat ik 5% erbij krijg. Premarket is ook al 1.6% meer. Wanneer klapt deze bubbel?
Neenee, hogere werkloosheid betekent dat alle AI investeringen aan het leveren zijn omdat er minder mensen nodig zijn dus dat is positief. Toch?Uniciteit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:30:
Het is ook een beetje “slecht nieuws = goed nieuws”. Hogere werkloosheidscijfers? Oh, dat is goed nieuwe… want dan zal de Fed wel eerder de rente verlagen.
Dat is de paradox: AI maakt mij overbodig in de banenmarkt, maar mijn aandelen groeien er wel lekker door.Altamyr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:36:
[...]
Neenee, hogere werkloosheid betekent dat alle AI investeringen aan het leveren zijn omdat er minder mensen nodig zijn dus dat is positief. Toch?
Ultimate late stage capitalism. Of het old-skool rentenieren, zoals aan het einde van de VOC periode: niets of niemand werkt meer fatsoenlijk, maar we keren gewoon die dividenden uitinit6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:42:
[...]
Dat is de paradox: AI maakt mij overbodig in de banenmarkt, maar mijn aandelen groeien er wel lekker door.
+70%? Wow. Waar zit jij in belegd? Ik haal dit jaar 4.4% (wel circa 20% in lange termijn assets die nu minder renderen). De MSCI World doet YTD 5 komma nog wat procent....init6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Intel en AMD?Pr088 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
+70%? Wow. Waar zit jij in belegd? Ik haal dit jaar 4.4% (wel circa 20% in lange termijn assets die nu minder renderen). De MSCI World doet YTD 5 komma nog wat procent....
Ik zit nog in de min voor circa -5 tot -6%.Pr088 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
+70%? Wow. Waar zit jij in belegd? Ik haal dit jaar 4.4% (wel circa 20% in lange termijn assets die nu minder renderen). De MSCI World doet YTD 5 komma nog wat procent....
Maar is dat je hele portefeuille? AMD staat +80% en 77%. Zit je dan volledig geïnvesteerd in twee aandelen? Vind je dat niet risky?
init6 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Jullie moeten allebei de definitie van 'gokken' en 'beleggen' nog eens opzoeken en daar iets mee doen ..phantom09 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:18:
[...]
Ik zit nog in de min voor circa -5 tot -6%.
Maar de YOLO is inderdaad maar 1 van mijn 5 delen en is ook nog eens de kleinste. De winsten daarvan sluis ik vooral door naar ETF's, All-World en Stoxx 50 in een ratio van +/- 2/3 en 1/3.
Voor de saaie mensen zonder speculaties is er een ander topic toch?Bobmeister schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:54:
Jullie moeten allebei de definitie van 'gokken' en 'beleggen' nog eens opzoeken en daar iets mee doen ..
Helaas is die winst vooral de eerste paar maanden geboekt en toen had ik ze nog niet.Soullie schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:56:
Stoxx50 doet het ook best goed dit jaar.
Verstandige mensenTheBrut3 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Voor de saaie mensen zonder speculaties is er een ander topic toch?
Tuurlijk niet. Je kunt toch prima beleggingen bespreken in losse aandelen op basis van eigen onderzoek? Er zit heel veel beleggen tussen indexfondsen en YOLO/100% speculatief.TheBrut3 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Voor de saaie mensen zonder speculaties is er een ander topic toch?
Pardon? Ik investeer in diverse aandelen, ETF's en wat in crypto. Dus wat wil je daar mee zeggen?Bobmeister schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:54:
Jullie moeten allebei de definitie van 'gokken' en 'beleggen' nog eens opzoeken en daar iets mee doen ..
Vorig jaar had ik bijna 30% rendement, dit jaar in de min dankzij de lage dollarkoers.
Welke Stoxx 50? Er zijn er meerdere.TheBrut3 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:56:
Maar de YOLO is inderdaad maar 1 van mijn 5 delen en is ook nog eens de kleinste. De winsten daarvan sluis ik vooral door naar ETF's, All-World en Stoxx 50 in een ratio van +/- 2/3 en 1/3.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Had je europese, defensie, AI exposure of iets met edel metalen en/of gehandeld op de (april) dip dan hedde gij een top jaar, daar zaten tenminste al mijn (100%) klappers.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
De Stoxx 50 is een vaste set grote Europese bedrijven. Intrinsiek zijn alle Stoxx 50 trackers dus hetzelfde, soms kleine wegingen daargelaten, maar dat zou nauwelijks invloed hebben op de YTD. Als je eentje zoekt zou ik kijken naar verhandelbaarheid en lage kosten (TER).
Ik denk niet dat het enig nut heeft andere mensen zo de maat te nemen. Laten we het houden op Beleggen en speculeren.Bobmeister schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:54:
[...]
[...]
Beleggen is verstandig, speculeren is een gewogen risico nemen, gokken is random, op z'n best een statististische exercitie.
Iedereen maakt zijn eigen afweging welk risicoprofiel bij hem/haar past, en richt hier zijn portefeuille naar in.
Wanneer iemand in jaar X 6-8% haalt op een door indextrackers gevulde portefeuille, en daar over schrijft, dan kan je je afvragen wat daar de nieuwswaarde van is, het valt immer behoorlijk binnen de lijn der verwachtingen.
Wat spectaculairdere resultaten, in positieve of negatieve zin hebben denk ik wat meer aantrekkingskracht.
"Homo Sapiens non urinat in ventum"
Energie zegt u ? Kijk eens naar de leverage van Nuclear de afgelopen maanden.CornermanNL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:35:
QT is ook weer voorbij, renteverlagingen gaan verder. Het grote probleem in de huidige markt is vooral leverage. En er is weinig tot geen zicht waar de leverage zich bevindt. Leveraged ETF verstrekten blijkbaar de sell off afgelopen vrijdag na de tweet van Trump.
WNUC IE0003BJ2JS4
Energy fuels was wel een mooie geweest om er bij te hebben inderdaad.TStick schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Energie zegt u ? Kijk eens naar de leverage van Nuclear de afgelopen maanden.
WNUC IE0003BJ2JS4
Ik was al ruim een jaar bezig paladin energy te kopen periodiek. Ben er recent mee gestopt voor de zomer.
Ben eigenlijk nu pas weer terug op mijn gemiddelde prijs, maar als het mee zit (speculatie) is dat wel een bedrijf waar de koers zo weer van omhoog kan.
De Shell opties reageren niet meer helemaal met de crude oil prijs zoals verwacht dit jaar. Vindt dat een lastige om te plaatsen. Heb er redelijk wat op winst staan, maar zoals altijd met opties, een mega grote blunder die alles teniet heeft gedaan
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik zat wat in de Uranium mining voordat ik in deze ETF stapte. Ik volg voornamelijk innovatie / geopolitiek voor mijn portfolio, ik vond het lastig om de hele nucleair keten uit te pluizen voor stockpicking uiteindelijk. Best een complexe industriële keten. Gelukkig stelde deze ETF niet tegen voor mijn interesse in nucleair op basis van het volgen van geopolitiek.alaintje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:13:
[...]
Energy fuels was wel een mooie geweest om er bij te hebben inderdaad.
Ik was al ruim een jaar bezig paladin energy te kopen periodiek. Ben er recent mee gestopt voor de zomer.
Ben eigenlijk nu pas weer terug op mijn gemiddelde prijs, maar als het mee zit (speculatie) is dat wel een bedrijf waar de koers zo weer van omhoog kan.
De Shell opties reageren niet meer helemaal met de crude oil prijs zoals verwacht dit jaar. Vindt dat een lastige om te plaatsen. Heb er redelijk wat op winst staan, maar zoals altijd met opties, een mega grote blunder die alles teniet heeft gedaan.
In mijn geval de iShares Dis variant.Klaver 4 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:24:
Welke Stoxx 50? Er zijn er meerdere.
Even een bump. Ik ben zelf ook DEGIRO belegger. Met een paar aandelen die ik interessant acht voor lending. Maar -tot op heden- nog niks doorgeleend. Hier al mensen bij wie wel aandelen zijn uitgeleend?ZeRoC00L schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:55:
Securities Lending zou beschikbaar zijn bij DeGiro, iemand al iets van gemerkt ?
Ik heb het aanstaan, maar zie er nog niets van dat er al iets uitgeleend is. Natuurlijk is het afhankelijk of er interesse in mijn aandelen is. Ben wel benieuwd of iemand al iets ziet.
Die heb ik ook, op de koers waar ik ze gemiddeld kocht heb ik ook rond de 3,5% dividend.
Is denk ik stuk lager nu op de huidige koers.
Dat de "hoera" verhalen wel aantrekkingskracht hebben snap ik. Het jammere is dat die negatieve resultaten zo zelden benoemd worden, waardoor er een eenzijdig beeld ontstaat...TStick schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:28:
[...]...
Wat spectaculairdere resultaten, in positieve of negatieve zin hebben denk ik wat meer aantrekkingskracht.
Waar zijn de mensen die na het begin van de oorlog in ukraine russiche aandelen kochten, de JET believers, de Astrazenica en pfizer bag holders en noem ze allemaal maar op... Zo lang ze double digits in de plus staan mag iedereen het weten, maar als het mis gaat hoor je er (iig 99%) nooit meer iets van.
[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 16-10-2025 15:25 ]
https://fgheysels.github.io/
Geen dividend uitgekeerd gekregen?whoami schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:46:
Ik heb nog Pfizer in portefeuille![]()
(wel maar voor een klein bedrag. Gekocht in het begin van de Corona periode; moest ik verkocht hebben toen ik er 100% winst op had). Sta nu 35% ofzo in de min er mee.
”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”
De flinterdunne lijn tussen speculeren en gokken zie ik meestal gesteld worden op winst of verlies. Je komt daarmee ook snel bij een recency-bias die jouw "gelijk" bevestigt dat een genomen keuze (met hoog risico) echt wel goed beredeneerd was. En dat je vervolgens wederom een beslissing maakt met een hoog risico waarbij je verwacht op basis van de eerdere stijgingen een enorme winst te realiseren. Het bijhouden van de resultaten van een bedrijf, de ontwikkelingen in de regio, de ontwikkelingen in de sector etc. etc. is een voltijdsbaan. De meeste mensen doen waar ze in "geloven" of kiezen de marktleiders uit die regelmatig de top noteren (tot dat ze een keer naar beneden vallen - maar dat is ook ervaring die je pas met decennia opbouwt waarbij je bewust bent dat een marktleider in toch een behoorlijke korte tijdsspanne totaal het momentum mist en vervolgens wegkwijnt in een hoekje).Charly schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:22:
Het jammere is dat die negatieve resultaten zo zelden benoemd worden, waardoor er een eenzijdig beeld ontstaat.
Een aantal mensen gaven eerder in deze topic-reeks hun ontwikkelingen van hun portfolio weer met daarbij ook de motivatie voor aan- of verkoop transacties. Daar zag je wel stijgers en dalers in terugkomen. Uiteindelijk is dat wel een berg werk om voor de forumbühne bij te houden en op regelmatige momenten te blijven delen. De enthousiastelingen die bij een forse stijging van een bepaald aandeel hun (on)gerealiseerde winsten komen delen met de lurkers zijn meer aanwezig. En die komen inderdaad niet hun missers delen.
Ja, dat is wel een beetje zo.Charly schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:22:
[...]
Dat de "hoera" verhalen wel aantrekkingskracht hebben snap ik. Het jammere is dat die negatieve resultaten zo zelden benoemd worden, waardoor er een eenzijdig beeld ontstaat...
Waar zijn de mensen die na het begin van de oorlog in ukraine russiche aandelen kochten, de JET believers, de Astrazenica en pfizer bag holders en noem ze allemaal maar op... Zo lang ze double digits in de plus staan mag iedereen het weten, maar als het mis gaat hoor je er (iig 99%) nooit meer iets van.
Vooruit, mijn huidige hoofdpijndossier: F3C DE0007568578 Waterstofboer SFC Energy AG, min 26%
Oh, mijn waterstof-hoofdpijndossier Plug Power heeft deze weken de wind juist mee. Staat op +138% deze maand. Sta sinds aankoop nog steeds -49% (ooit -80%)TStick schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:12:
[...]
Ja, dat is wel een beetje zo.
Vooruit, mijn huidige hoofdpijndossier: F3C DE0007568578 Waterstofboer SFC Energy AG, min 26%
Klein hoekje, maar ooit de fout gemaakt om bij te kopen in een negatieve trend.
[ Voor 18% gewijzigd door Pr088 op 16-10-2025 18:28 ]
Dat was inderdaad de uitzonderlijke 1% die ik in gedachten had jaQwerty-273 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:25:
[...]
Een aantal mensen gaven eerder in deze topic-reeks hun ontwikkelingen van hun portfolio weer met daarbij ook de motivatie voor aan- of verkoop transacties. Daar zag je wel stijgers en dalers in terugkomen. Uiteindelijk is dat wel een berg werk om voor de forumbühne bij te houden en op regelmatige momenten te blijven delen.
En kudos voor die mensen
Pfizer heb ik ook. -26%whoami schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:46:
Ik heb nog Pfizer in portefeuille![]()
(wel maar voor een klein bedrag. Gekocht in het begin van de Corona periode; moest ik verkocht hebben toen ik er 100% winst op had). Sta nu 35% ofzo in de min er mee.
Ik maak me er weining zorgen in. Ondertussen dividend meepakken en die geraken er wel ooit weer bovenop.
Als toelichting; dacht dat 2025 misschien laatcyclisch zou worden (vandaar oa de overweging bouwers) en had zo'n mijn bedenkingen over de US beurzen en de USD. Zodoende vorig jaar die posities van de hand gedaan en omgewisseld.
Aardig wat hadden een redelijk dividend % en kreeg een beetje jeuk van al het sustainability gedoe.
Verder doe ik ook nog aan opties (oa gedekt schrijven voor het extra rendement) en heb ETFs voor het passief gedeelte.
ABN AMRO
BAM
British American tobacco
Evolution AB
Flow traders
ForFarmers
HAL
Heijmans
Nebius
New Gold
Nationale Nederlanden
Philips
Rheinmetall
Shell
Sonae
Theon
En dan blijkt dat 2025 tot nu toe eigenlijk; printer is coming, no fear, all in en elke dip wordt nog steeds gekocht is.
Hoop dat je geen calletje Rheinmetall hebt geschreven. Dan is je extra rendement wel ruim verdampt.Grouchy schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 03:38:
Ooh wil best mijn huidige portefeuille van individuele aandelen een keer delen, genoeg keren de afgelopen 25+ jaar op mijn bek gegaan.
Als toelichting; dacht dat 2025 misschien laatcyclisch zou worden (vandaar oa de overweging bouwers) en had zo'n mijn bedenkingen over de US beurzen en de USD. Zodoende vorig jaar die posities van de hand gedaan en omgewisseld.
Aardig wat hadden een redelijk dividend % en kreeg een beetje jeuk van al het sustainability gedoe.
Verder doe ik ook nog aan opties (oa gedekt schrijven voor het extra rendement) en heb ETFs voor het passief gedeelte.
ABN AMRO
BAM
British American tobacco
Evolution AB
Flow traders
ForFarmers
HAL
Heijmans
Nebius
New Gold
Nationale Nederlanden
Philips
Rheinmetall
Shell
Sonae
Theon
En dan blijkt dat 2025 tot nu toe eigenlijk; printer is coming, no fear, all in en elke dip wordt nog steeds gekocht is.
Rookie numbers!TStick schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:12:
[...]
Ja, dat is wel een beetje zo.
Een jaar of vijf geleden deed ik ook aan stock picking. Wel met veel onderzoek naar de bedrijven, naar ook met een gezonde dosis speculatie. Dat ging best redelijk, met wat 'penny stocks' mooie winst gemaakt, wat leuke golven mee gepakt in wat vastgoed aandelen (buy low, sell high, weer bijkopen na een dip). Je voelt je de koning te rijk. Maar het ging elke keer om een paar honderd euro wat ik er in stopte en het kostte best veel tijd.
Ook kocht ik wat aandelen van het bedrijf waar ik werkte, buitenlandse beurs. Dat ging eerst goed, toen wat minder. Dus nog een keer bijgekocht. Daar zat wel een paar duizend euro in. En toen ging het naar beneden. Later kwam er een overname van 60% van de aandelen, maar daarna ging het nog verder naar beneden. Inmiddels al een paar jaar stabiel. Ik sta nog altijd 80% in de min... Ik houd ze maar, als herinnering dat ik niet goed ben in bedrijfswaarderingen. Sindsdien ben ik een passieve belegger. Set and forget.
Tot ik mijn aandelen met dikke winst kan verkopen natuurlijk, dan kan ik weer aan borstklopperij doen
Er zijn dit jaar prima kansen buiten de indexfondsen te vinden, sterker het gaat belangrijker worden om wat selectiever te zijn dan blind een index te volgen, tenminste als je er wat meer mee wil. Heeft weinig met gokken te maken en juist alles met beleggen.Bobmeister schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:54:
[...]
[...]
Zeg ik dat er geen kansen zijn of dat er iets mis is met beleggen? Ik reageer op twee users die de termen beleggen en gokken nog eens na moeten lezen omdat ik denk op basis van hun posts dat ze maar wat doen (gokken dus). Dat is leuk in een opgaande markt zoals nu, maar als het straks een tijdje wat minder gaat is het paniek en rode cijfers.CornermanNL schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:26:
[...]
Er zijn dit jaar prima kansen buiten de indexfondsen te vinden, sterker het gaat belangrijker worden om wat selectiever te zijn dan blind een index te volgen, tenminste als je er wat meer mee wil. Heeft weinig met gokken te maken en juist alles met beleggen.
huh? Ik dacht te horen dat Goldman Sachs en JP Morgan prima cijfers hadden, twee dagen geleden.TheBrut3 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:59:
Vandaag wordt een rood dagje zo te zien en dat eens niet door Trump. Wel door de Amerikaanse financiële sector.
Value is prima als je nu zou instappen. Als ze niet herstellen, verlies je misschien 5-10% en mochten ze wel herstellen dan zit je meteen aan een 2x te denken gelet op het potentieel en hun relatief lage waarde.Predator schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:19:
[...]
Pfizer heb ik ook. -26%![]()
Ik maak me er weining zorgen in. Ondertussen dividend meepakken en die geraken er wel ooit weer bovenop.
Het zit hem vooral weer bij de regionale banken en leningen, maar de hele sector kan daar natuurlijk een klap van krijgen. Ook JP Morgan had bij de cijfers een kanttekening naar de onzekere toekomst en heeft zelf $170 miljoen af moeten schrijven op een kredietverstrekker voor auto's.XanderDrake schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:00:
huh? Ik dacht te horen dat Goldman Sachs en JP Morgan prima cijfers hadden, twee dagen geleden.
Ik lees dus in ieder geval onzekerheid tot de FED de geldprinter terug opstart, en als hij weer opgestart wordt is dat goed voor de beurs en slecht voor de dollar. Als de dollar zakt wordt alles duurder om te importeren dus stijgt de inflatie en beide jaagt de mensen richting goud.The era of excess liquidity is officially over. Jerome Powell confirmed it this week - the ocean of pandemic money that kept financial markets afloat has finally evaporated.
When COVID hit, the Fed printed at unprecedented speed, creating trillions in excess reserves. For a while, that cash sloshed around the system, parked safely at the Fed through the reverse repo facility. But three years of quantitative tightening have drained it dry. The reservoir is empty.
You can see it in the data: RRP balances have fallen to nearly zero:
https://fred.stlouisfed.org/series/RRPONTSYD
Banks no longer have excess cash to park. Instead, they’re doing the opposite - borrowing:
https://fred.stlouisfed.org/series/RPONTSYD
The repo facility has started to show spikes that don’t align with the usual month-end or tax-related blips.
That’s new. That’s stress...
And it appears we have a cockroach infestation...
https://www.msn.com/en-us...he-us-economy/ar-AA1OAaFE
This doesn’t yet look like a full-blown liquidity crisis, but it does mark a clear turning point.
QT has reached its practical limit. The cushion is gone, and the U.S. Treasury still plans to issue roughly $3 trillion in new debt this year. With the private sector drained of cash, the question isn’t if liquidity will return - it’s how.
Will the Fed allow yields to soar as it competes for scarce liquidity? Or will it quietly pivot toward QE again to absorb the flood of Treasuries?
Given Washington’s political climate, fiscal discipline seems unlikely. Monetary accommodation may be the only path left.
Gold appears to have already made its bet. The metal is signaling that markets expect the Fed to blink - that more printing, and more currency debasement, are on the horizon.
Stocks, meanwhile, face an uncertain in-between: tighter liquidity, rising issuance, and growing volatility. Until the Fed steps in, expect turbulence. When it does, expect the next melt-up.
Aangezien alle wereld ETFs hun AUM in USD uitdrukken is het te overwegen om te roteren naar een EUR hedged ETF om de upside van de beurs mee te pikken zonder de downside van de dollar, en fysiek goud/zilver ETF en eventueel precious metal mining ETF.
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij