Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Maahes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Ik denk juist dat veel jongeren het juist heel goed begrijpen. Ik had gewild dat ik toen de kennis van nu had. Als jonge ZZP-er je eigen pensioen regelen met een spaardeposito is compleet kansloos: De reele rente is negatief. Als je geen goedkope leverage via hypotheek kan krijgen, dan is het niet onverstandig om maximaal bij DUO te lenen en alles in ETF's te stoppen zodat je nog kans hebt op een redelijk pensioen.
Je doet toch alles met de kennis van nu?
Ik heb nog deposito's lopen met 4,6 en 3,5 procent (toen ze me voor gek verklaarden dat ik het geld vastzette met die "lage" rentes).

Over 5 of 10 jaar erachter komen dat lenen bij DUO het domste was dat je kon doen...dat kan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 20-07-2021 11:24 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Bezulba schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:42:
Ugh. Ik krijg steeds meer een hekel aan berichten in de media dat Dip x door Y wordt veroorzaakt maar dan totaal geen onderbouwing waarom dan.

We hebben flinke grote overstromingen in Europa, verzekeraars zijn daardoor gedaald want die moeten dat (vaak) gaan betalen. Dat is logisch.

Maar nu krijgen we rode cijfers op de beurs en is het opeens vanwege het sentiment (die wij blijkbaar allemaal tegelijk voelen) dat de Delta variant misschien wel voor ergere dingen gaat zorgen.

Terwijl Engeland net open gaat (en nog geen spike heeft in besmettingen. Gaat wel komen maar op dit moment nog niet) en er volgens mij nou niet opeens in het weekend veel andere schokkende zaken naar buiten zijn gekomen behalve dat Bolsonaro z'n ziekenhuisbezoekje heeft overleefd...

Oh en er zijn chiptekorten dus worden er plannen gemaakt voor nieuwe chipfabrieken waar dan grote machines van O.A. ASML in moeten en dan gaat de koers van ASML omlaag.
¿Que?
Ondertussen is het overgrote deel van de aandelen overgewaardeerd en zie ik dit enkel als wat lucht eruit laten. Dat landen open gaan zit sinds okt-nov in de beurskoers het kan hooguit tegenvallen vanaf nu.

De chiptekorten zijn ook al maanden geleden in geprijsd en toen ging ASML naar de maan, etc etc

Nog even winsten pakken voor earnings season, dat kan ook het sentiment zijn. De bedrijven veranderen niet binnen een dag en zelfs de markt niet. Wat de beleggers bereid zijn te betalen wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

poehee schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:05:
[...]

Als je een paar blogposts leest van deze jongens dan slaat de rust weer toe!

https://www.beleggingsillusie.nl/
En ook zij doen alsof de hele beleggingswereld 1 gedachte heeft, 1 sentiment en 1 reactie op nieuws of ontwikkelingen. Dat het zo ontzettend helder is waarom bepaalde koersen dalen of stijgen. Natuurlijk achteraf, want 20/20 hindsight... terwijl de beleggingswereld zo onlogisch is als de pest. Zo veel hangt af van sentiment en niet van harde cijfers dat de logica gewoonweg vaak niet te vinden is.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:46
poehee schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Je doet toch alles met de kennis van nu?
Ik heb nog deposito's lopen met 4,6 en 3,5 procent (toen ze me voor gek verklaarden dat ik het geld vastzette met die "lage" rentes).

Over 5 of 10 jaar erachter komen dat lenen bij DUO het domste was dat je kon doen...dat kan ook.
Over 5 of 10 jaar misschien wel, maar de kans dat het over 40 jaar een slechte keuze was is heel klein. Het is beter om te beginnen met beleggen op je 20e dan op je 35e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik dacht "+15% hoe kan ik dat niet gezien hebben in mijn portfolio" maar het is een hele merkwardige grafiek. Bug?
Snapt iemand wat hier aan de hand is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcsRSE7Uc85I5KUaGIrgh0Sag2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3jKXSTR6jAc2NU4oew24TPs.png?f=fotoalbum_large

Oh EDIT:
Nu is het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gZ0rku-YQclFCMqXm0JtUyiMKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUlrMJr7fx39UIkDlPzIX3qV.png?f=fotoalbum_large

Komt hier vandaan: klik 5d
https://www.marketwatch.c...d=mw_quote_recentlyviewed

[ Voor 34% gewijzigd door MrMonkE op 20-07-2021 12:38 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:53
MrMonkE schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:07:
Ik dacht "+15% hoe kan ik dat niet gezien hebben in mijn portfolio" maar het is een hele merkwardige grafiek. Bug?
Snapt iemand wat hier aan de hand is?
Komt een stock-split aan straks, denk dat een aantal datetime calculations mis gaan in de grafiekjes. Intraday op oude koers, slotkoersen op de soon-to-be nieuwe koers.

[ Voor 8% gewijzigd door JPDeckers op 20-07-2021 12:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:25
Maahes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:46:
[...]
Over 5 of 10 jaar misschien wel, maar de kans dat het over 40 jaar een slechte keuze was is heel klein. Het is beter om te beginnen met beleggen op je 20e dan op je 35e.
Vergeet dan alleen niet dat het gros van de jongeren belegt speculeert in meme stocks door elkaar op te jutten en een vuist denkt te kunnen maken tegen de grote jongens en gelooft dat crypto's de toekomst zijn.

Klopt dat het beter is om vroeg te beginnen met beleggen maar voor elke winnaar is er een verliezer en op dit moment zullen dat vooral de jongeren zijn door denken snel rijk te kunnen worden.

Begrijpen dat je vroeg moet beginnen? Ja dat is wel duidelijk. Een brede portfolio aanhouden? Nee.

[ Voor 6% gewijzigd door Strykeforce op 20-07-2021 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bezulba schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:34:
[...]

En ook zij doen alsof de hele beleggingswereld 1 gedachte heeft, 1 sentiment en 1 reactie op nieuws of ontwikkelingen. Dat het zo ontzettend helder is waarom bepaalde koersen dalen of stijgen. Natuurlijk achteraf, want 20/20 hindsight... terwijl de beleggingswereld zo onlogisch is als de pest. Zo veel hangt af van sentiment en niet van harde cijfers dat de logica gewoonweg vaak niet te vinden is.
Dat doet me denken aan die Pompe & Seeking Alpha nieuwsbrieven die ik nog steeds krijg. Altijd achteraf "dit zag iedereen aankomen".

Ja leuk maar waarom begin je er nu dan pas over :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Dat doet me denken aan die Pompe & Seeking Alpha nieuwsbrieven die ik nog steeds krijg. Altijd achteraf "dit zag iedereen aankomen".

Ja leuk maar waarom begin je er nu dan pas over :')
Het meest vermoeiende vind ik nog die gasten die in een post/video zeggen dat het kan dalen of gelijk kan blijven of stijgen. En dan de volgende keer zeggen als het aandeel 10% zakt dat ze het in de vorige post/uitzending bij het rechte eind hadden.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMonkE schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Het meest vermoeiende vind ik nog die gasten die in een post/video zeggen dat het kan dalen of gelijk kan blijven of stijgen. En dan de volgende keer zeggen als het aandeel 10% zakt dat ze het in de vorige post/uitzending bij het rechte eind hadden.
1: "Superwazige voorspelling die alle kanten op kan vallen, want disclaimer en onduidelijkheid."
2: Markt doet X
3: "Zie je wel mijn voorspelling kwam uit, dat is weer een punt voor mij en daarom voorspel ik:"
4. GOTO 1

Of ook een leuke:

1. Grote groene pijl omhoog op het scherm. Aanmoedigen dat je dit niet wilt missen. Vertel hoe tof het bedrijf wel niet is.
2. Bedrijf zakt naar 1 cent voor 100 aandelen.
3. "Dit was geen voorspelling of advies maar mijn mening op dat moment dus lekker voor je"
4. GOTO 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Strykeforce schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Vergeet dan alleen niet dat het gros van de jongeren belegt speculeert in meme stocks door elkaar op te jutten en een vuist denkt te kunnen maken tegen de grote jongens en gelooft dat crypto's de toekomst zijn.

Klopt dat het beter is om vroeg te beginnen met beleggen maar voor elke winnaar is er een verliezer en op dit moment zullen dat vooral de jongeren zijn door denken snel rijk te kunnen worden.

Begrijpen dat je vroeg moet beginnen? Ja dat is wel duidelijk. Een brede portfolio aanhouden? Nee.
Zijn er statistieken van hoeveel jongeren zo speculeren? In andere woorden: Waar baseer je dit op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-07 18:52
Maahes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Zijn er statistieken van hoeveel jongeren zo speculeren? In andere woorden: Waar baseer je dit op?
Waarschijnlijk baseert hij dit op de users op wallstreetbets/youtube videos.

Ik val ook onder de groep, maar zeker niet alle jongeren zijn zo onverantwoord als je stelt. Degene die het hardst schreeuwt(wallstreetbets/blogs/youtube) komen helaas het vaakst in het nieuws en daardoor maken mensen helaas generalisaties.

[ Voor 9% gewijzigd door martidinho op 20-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:55
Sunri5e schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Mensen en vooral jongeren lijken totaal niet meer het besef van geld te hebben. En daar gaat het vroeg of laat een keer gigantisch fout.
Voor veel jongeren is er ook nauwelijks besef meer van geld. Salarissen van nu zijn niet genoeg om hetzelfde te kunnen als je ouders/voorgangers, maar zo lang de ouders links en recht nog bijspringen met een jubeltonnetje hier en daar, 12% rendement op hun woningen/beleggingen maken per jaar en iPad's als een normaal verjaardagscadeau voor een 7-jarige blijven zien, wordt er bij de jongere van nu ook weinig besef gecreëerd.

De waarde van geld wordt totaal verkeerd aangeleerd door ouders, en eenmaal een jongere er alleen voorstaat blijkt dat de waarde van geld dusdanig aan inflatie onderhevig is dat triviale zaken als een auto of woning al bijna buiten bereik zijn.

Een belangrijke succesfactor tegenwoordig zijn ouders; niet alleen qua denkniveau maar ook gewoon de harde knaken om te zorgen dat je als jongere niet met een (kennis)achterstand begint.

[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 20-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maahes
Ypuh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Voor veel jongeren is er ook nauwelijks besef meer van geld. Salarissen van nu zijn niet genoeg om hetzelfde te kunnen als je ouders/voorgangers, maar zo lang de ouders links en recht nog bijspringen met een jubeltonnetje hier en daar, 12% rendement op hun woningen/beleggingen maken per jaar en iPad's als een normaal verjaardagscadeau voor een 7-jarige blijven zien, wordt er bij de jongere van nu ook weinig besef gecreëerd.

De waarde van geld wordt totaal verkeerd aangeleerd door ouders, en eenmaal een jongere er alleen voorstaat blijkt dat de waarde van geld dusdanig aan inflatie onderhevig is dat triviale zaken als een auto of woning al bijna buiten bereik zijn.

Een belangrijke succesfactor tegenwoordig zijn ouders; niet alleen qua denkniveau maar ook gewoon de harde knaken om te zorgen dat je als jongere niet met een (kennis)achterstand begint.
Ik moet zelf ook nog altijd wennen aan hoe 'weinig' geld waard is. Als jongeren dat nu al inzien hebben zij juist een voorsprong naar mijn idee. Wat je hier zegt is ook tegenstrijdig. Enerzijds zeg je zelf dat jongeren de waarde van geld onderschatten en anderzijds dat inflatie hoog is. Wat is het nu? :P

iPads zijn buitengewoon laagwaardige producten. Ik zie niet wat dit ermee te maken heeft. Het gaat in het echte leven om zaken als wonen, onderwijs, zorg, etc. Is het nu echt relevant of iemand zijn of haar kind een of ander massa-geproduceerd digitaal apparaatje geeft wat luttele honderden euro's kost en jaren mee gaat?

Met het laatste over ouders als succesfactor: Helemaal eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:55
Maahes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:41:
Enerzijds zeg je zelf dat jongeren de waarde van geld onderschatten en anderzijds dat inflatie hoog is. Wat is het nu? :P
Het is ook tegenstrijdig. Voor volwassen met enig vermogen is een iPad van €800 goedkoop en een ton overwaarde normaal. Die mindset straalt ook af op de kinderen.

Anderzijds is het als jongere vrijwel onmogelijk geworden om nog een ton overwaarde te realiseren, omdat -zonder hulp- een woning kopen niet meer tot de mogelijkheden behoort. Zo lang ze dan ook hun geld nog uit blijven geven aan 'onzinnige dingen' als telefoons, spelcomputers, uitgaan en iPads, wordt die afstand tussen wel/geen vermogen alleen nog maar groter.

We kunnen jongeren wel het verwijt blijven geven dat ze niet met geld om kunnen gaan, maar deze volgen simpelweg het voorbeeld van hun ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Bezulba schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:34:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van?
Zij doen dat toch juist NIET. Bij een beurscrash verwacht je stijgende goudprijzen, zij geven aan dat dat helemaal geen gegeven is en dat je gewoon maandelijks in een breed gespreide wereldindex moet inleggen om die reden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ypuh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Het gaat nu wel erg off-topic, maar wat een onzin.
Een groot gedeelte van de jongeren gaat na de studie eerst ff een halfjaartje de wereld rondvliegen om wat van de wereld te zien. Bij de studentenhuizen komen de thuisbezorgd scooters af en aan rijden. doordeweeks en in de Dat konden hun voorgangers/ouders echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zie dat de stock split bij nVidia heeft plaatsgevonden, maar nu is het probleem dat ik in Flatex nog hetzelfde aantal aan aandelen heb wat dus wel maar 1/4de waard is. Reden om contact op te nemen of beter een dag geduld hebben? Split bij Apple vorig jaar was wel meteen goed.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Erg slordig. Neem contact op, zoiets zou geen vertraging moeten hebben. Je zou toch maar willen handelen vandaag...

Bij IB is mijn positie NVDA netjes in vieren geknipt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
HEA220 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Het gaat nu wel erg off-topic, maar wat een onzin.
Een groot gedeelte van de jongeren gaat na de studie eerst ff een halfjaartje de wereld rondvliegen om wat van de wereld te zien. Bij de studentenhuizen komen de thuisbezorgd scooters af en aan rijden. doordeweeks en in de Dat konden hun voorgangers/ouders echt niet.
Ze hadden toen waarschijnlijk ook geen iPhone, maar dat bestond net als thuisbezorgd toen nog niet. Je gaat mij echter niet wijsmaken dat destijds ongeveer een vergelijkbaar bedrag naar de horeca ging. Je kan moeilijk de wereld van +/- 30 jaar geleden vergelijken met de wereld van vandaag. Het is geen verandering van tijdperk maar een tijdperk van verandering. Ontwikkeling gaat exponentieel en is zeker belangrijk om als belegger rekening mee te houden (zo en weer on-topic ;))

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 20-07-2021 18:36 . Reden: Zit in een ander topic.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Kuusj schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:25:
Ik zie dat de stock split bij nVidia heeft plaatsgevonden, maar nu is het probleem dat ik in Flatex nog hetzelfde aantal aan aandelen heb wat dus wel maar 1/4de waard is. Reden om contact op te nemen of beter een dag geduld hebben? Split bij Apple vorig jaar was wel meteen goed.
nou, ik verbaasde mij daar ook al over. Maar tradegate(waar flatex veel op handeld) laat historische prijzen zien alsof er nooit een split is geweest, en de huidige prijs komt redelijk overeen met post-split. (prijs in euro)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCjyvK6HjIWagX5fYV91jplZ42k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CWgYgOCwOjusXDiAFcJkzHXP.png?f=user_large
dus ergens klopt er iets niet.

ora et labora

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor de discussie over jongeren en bewust zijn van de (waarde van) geld;

De jongeren zijn zich er van bewust dat een afgestudeerd HBOer van 25, pakweg 2000-2250 bruto per maand mag ophalen. Zeg 2000 netto inclusief reiskosten, bijdrage pensioen, etc.
Ga je dan huren (vrijie sector vanaf 750, wachtlijsten zijn niet meer te doen) blijft er hooguit 250-500/maand over.
Van dat salaris is de maximale hypotheek 145k EUR, mits er 0,- studieschuld is opgebouwd.
offtopic:
reminder dat gemiddeld huis momenteel 410k EUR kost

Die rekenen dan dat met 500,- maand opzij leggen en basis van 145k hypotheek en komen uit op infinity. Zelfs als ze een partner hebben (300k hypotheek en 1000,- sparen) zitten ze op 10 jaars horizon. Mits de huisprijzen bevriezen. En beiden geen schuld hebben. Right...

Kan er zelf firsthand over meepraten. Scheel 2 jaartjes met de broer/schoonzus, welke besloot te huren. Ik kocht in 2017 een huis, en mijn vriendin (nu vrouw) had ook een huis op de kop getikt in de goedkopere jaren na de crisis.
Op basis van salaris kunnen we ongeveer evenveel lenen, maar dat stukje overwaarde betekend verschil tussen dat wij nu een eengezinswoning kopen op bijna 50% LTV en zij letterlijk niet meer een woning kunnen betalen. Dankzij onze vroege instap hebben wij geprofiteerd van "life changing money" waardoor we mee kunnen komen in de markt.
Zij hebben geen "life changing money" event gehad, en praten nu openlijk over de gedachte permanent in een huurwoning te blijven - dat dat wel eens goedkoper kan zijn long term. Immers kunnen ze dik 35 jaar huur betalen vanuit diezelfde 410k die een gemiddelde woning nu kost. Break-even voor hen zit ergens ruim ná de pensioen leeftijd 8)7 .

De jongeren? Deze zijn zich er juist enorm van bewust. De waarde van geld dus. Namelijk dat kosten vs salaris momenteel tamelijk kansloos bedroevend is. Simpelweg dat zonder een "life changing money" gok het momenteel niet gaan redden.
Dat bewustzijn over de waarde van geld is juist dé reden en drijfveer achter alle WSB, meme's, call yolo's etc. All-in, elke maand weer met je 500,- bizarre call opties kopen. Totdat je een GME-achtige winst pakt maakt die 500 euro minder letterlijk geen verschil.
Dezelfde reden dat degene die van 100-500 euro 10k maken, NOGMAALS volledig yolo inzetten. Want zelfs die 10k maakt geen verschil. Infinity minus 2 jaar sparen =.....

Zolang die balans van van inkomen vs kosten blijft zoals nu, zal een serieus grote groep jongeren zich bijna geforceerd voelen te gokken. Zodoende blijven deze dan ook terugkeren op de beurs, crypto, etc. Met alle gevolgen van dien.

[ Voor 70% gewijzigd door Xanaroth op 21-07-2021 09:12 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17:27
Kunnen we het nu weer gewoon over beleggen op de beurs in de praktijk gaan hebben? Volgens mij hebben we andere topics zat voor; ontwikkelingen op de woningmarkt, onbestaan van het middeninkomen, Ongelijkheid in onderwijs en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Interessante topics, zeker. Maar imo niet zo heel zinvol om die hier nog een keer dunnetjes over te gaan doen. ... Of is iedereen deze dagen gewoon bang om naar zn portofuille te kijken? O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 21-07-2021 08:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
Charly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:58:
Kunnen we het nu weer gewoon over beleggen op de beurs in de praktijk gaan hebben? Volgens mij hebben we andere topics zat voor; ontwikkelingen op de woningmarkt, onbestaan van het middeninkomen, Ongelijkheid in onderwijs en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Interessante topics, zeker. Maar imo niet zo heel zinvol om die hier nog een keer dunnetjes over te gaan doen. ... Of is iedereen deze dagen gewoon bang om naar zn portofuille te kijken? O-)
Half is het wel degelijk relevant je bewust te zijn van dit soort zaken die zo globaal spelen, helemaal als belegger. Daaruit haal je zaken als dat WSB/meme stocks waarschijnlijk geen 1-dags vlieg is, idem het gebrek aan vertrouwen in fiat (EUR/USD/..) door de jongste generaties en de trek richting BTC in meer of mindere mate ook here-to-stay is... Of dat bijvoorbeeld deflatie (woningen) danwel inflatie (salarissen) noodzaak aan het worden is voor iedereen jonger dan 30.
Idem bijvoorbeeld global warming (hallo canada/us hittegolf) met bijvoorbeeld renewables en co2 uitstoot.
Of de combinatie van geldprinten met bizarre schulden van sommige landen (u.s., italie, etc).
Of hoe we met steeds meer mensen, dankzij uitdroging&stijgende zeespiegel minder land te verdelen hebben - met als gevolg exponentieel oplopende prijzen in vastgoed&grondprijzen, maar ook voeding&water, voor decennia.
Hoe wereldwijd een verschuiving naar links in het politieke spectrum bezig is. Ouderen (vaak conservatief en ik=eerst) sterven af, de jongeren (progressief en wij denken, klimaatstakers en "ok boomer" mentaliteit etc) nemen die plek in en de politiek reageert erop.
Zo schuift o.a. VVD al tijden langzaam naar links, zijn pan-europese partijen als Volt in opkomst, hebben we in o.a. Duitsland en EU bolwerken aan 'groene' partijen die zeer succesvol zijn en Bush als Trump verloren popular vote, dus termen van absolute meerderheid zijn ook stemmers daar al bijna 25 jaar links georiënteerd.

Waardoor je zo langzaam toch richting "great reset" achtige scenario's gaat denken. Daar zijn tig inzichten voor, maar komt allemaal grofweg neer op het herijken van prioriteiten in de wereld, om met samenstellen van je portfolio daar rekening mee gaat houden.

Iets wat je trouwens nu al langzaam ziet doorsijpelen met de wereldwijde 15% profit tax initiatief (eerlijk verdelen, "wij" denken) of Green Deal waarin CO2 harder wordt aangepakt en oude vrijstellingen worden ingetrokken tot gelijk speelveld met alle andere industrien. Dit speelt niet op de achtergrond, het is ook niet 10 jaar wachten tot de klimaatstakers stemrecht hebben ofzo. Dit loopt al publiekelijk op de voorgrond.

Ook dit verhaal gaat, net als vorige post, misschien niet over individuele aandelen, short term tips. Relevant voor beleggen is het wel degelijk. Immers kom je daaruit automatisch terecht bij sectoren zoals renewable stocks, recycling, sustainable bedrijfsvoering, diversificatie met goud/crypto, aandelen gerelateerd aan bezit van gezonde grond (i.e. bosrijk of boerderijen) en/of zoet water.
Idem juist afbouw/afstoot van fossiele posities, sectoren welke tot nu toe van alles vrijgesteld werden door de oude generatie politici (luchtvaart/metalen voor uitstoot, internet voor belastingen) welke regeltjes in het vizier komen van de nieuwe generatie.

offtopic:
Zo heb ik bijvoorbeeld Palantir aandelen, omdat hun software met inzicht in de hele bedrijfsketen bijzonder nuttig kan zijn als men actief bedrijven gaat besturen op basis van co2 uitstoot. Of Ecolabs en Veolia Environnement, omdat water huishouding in steeds meer landen cruciaal wordt en deze 2 bijzonder groot zijn in o.a. ontzilting, zuivering, reiniging en behandeling van water

[ Voor 51% gewijzigd door Xanaroth op 21-07-2021 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:38:
[...]

Half is het wel degelijk relevant je bewust te zijn van dit soort zaken die zo globaal spelen, helemaal als belegger. Daaruit haal je zaken als dat WSB/meme stocks waarschijnlijk geen 1-dags vlieg is, idem het gebrek aan vertrouwen in fiat (EUR/USD/..) door de jongste generaties en de trek richting BTC/Goud/... Of dat bijvoorbeeld deflatie (woningen) danwel inflatie (salarissen) noodzaak aan het worden is.
Idem bijvoorbeeld global warming (hallo canada/us hittegolf) met bijvoorbeeld renewables en co2 uitstoot.
Of de combinatie van geldprinten met bizarre schulden van sommige landen (u.s., italie, etc).
Of hoe we met steeds meer mensen, dankzij uitdroging&stijgende zeespiegel minder land te verdelen hebben - met als gevolg exponentieel oplopende prijzen in vastgoed&grondprijzen, maar ook voeding&water, voor decennia.
Hoe wereldwijd een verschuiving naar links in het politieke spectrum bezig is. Ouderen (vaak conservatief en ik=eerst) sterven af, de jongeren (progressief en "wij" denken) nemen die plek in en de politiek reageert erop.
Zo schuift o.a. VVD al tijden langzaam naar links, zijn pan-europese partijen als Volt in opkomst, hebben we in o.a. Duitsland en EU bolwerken aan 'groene' partijen die zeer succesvol zijn en Bush als Trump verloren popular vote, dus termen van absolute meerderheid zijn stemmers daar al bijna 25 jaar links georiënteerd.

Waardoor je zo langzaam toch richting "great reset" achtige scenario's gaat denken. Daar zijn tig inzichten voor, maar komt allemaal grofweg neer op het herijken van prioriteiten in de wereld, om met samenstellen van je portfolio daar rekening mee gaat houden.

Gaat misschien niet over individuele aandelen, short term, maar relevant voor beleggen is het wel degelijk.
Mee eens dat het relevant is, ik zie alleen geen "great reset" gebeuren, maar - om maar even woorden uit een paar posts eerder te herhalen - een "tijdperk van verandering". En dat gaat snel, héél snel. Mijn ouders, die nog niet met pensioen zijn, groeiden op zonder auto, (vaste) telefoon of televisie, dat werd pas 'gemeengoed' toen zij tieners/twintigers. Het eerste huis dat mijn moeder huurde toen ze afgestudeerd was had geen badkamer of warm water, destijds nog vrij normaal. We vinden nu zo veel dingen 'normaal' terwijl ze eigenlijk 'abnormaal' zijn dat niet de vraag is of er wat gaat veranderen maar meer wat, hoe, en wanneer alles gaat veranderen. Toch vind ik het bijna niet te doen om hier nu al mijn portfolio op aan te passen. Ik kan wel denken dat vastgoed 'booming business' gaat worden, maar de politiek heeft hier grote invloed op. (Elektrische) netwerken zullen zeker een groei doormaken, maar wie, wanneer en hoe? Het wordt als vrij snel 'timing the market', en ik ben niet bijzonder goed in stockpicken..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Charly
@Xanaroth Dat de beurs niet in een vacuüm bestaat mag duidelijk zijn. Maar als we alle invloeden op de aandelenmarkt van climate change en demografie, tot politiek hier uitgebreid gaan bespreken wordt het een soort van "life the universe and everything" topic en dat lijkt me persoonlijk gewoon niet zinnig.

Zo nu en dan een verwijzing naar een interessante/relevante discussie in een van die andere topics lijkt me dan weer prima op zijn plek hier. En discussie over de specifieke invloed van een elders lopende discussie op de markt natuurlijk ook.

Ik ben helemaal niet vies van een beetje big picture discussie, die goedkoopste broker / etf ben je immers ook wel een keer over uitgel*ld... Maar ik vindt het persoonlijk de laatste dagen gewoon wel erg ver afdwalen.

Ps. Ik ben geen mod en er is geen goed of fout hier wat mij betreft, dus ik laat het hier bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 21-07-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 00:49
@Xanaroth
Het is tegenwoordig inderdaad een groot probleem dat je er gewoon niet meer tussenkomt. Ik ben waarschijnlijk net iets ouder dan jij, maar ik heb ook in 2017 een huis gekocht. Daarvoor ongeveer 5 jaar gehuurd en daar op zich wel spijt van. Had het beste gewoon iets gekocht wat ik destijds kon betalen en overwaarde opbouwen/aflossen in plaats van elke maand 1k+ weggooien aan huur. Overigens had ik in die 5 jaar nog wel zo'n 70k weten te sparen het kopen van een huis.

Probleem is nu dat er vrij weinig betaalbaars overblijft. Ook als je al je eisen overboord gooit. Overigens kun je dat startsalaris wel "snel" omhoog krijgen als je daar een beetje werk van maakt, maar dan moet je regelmatig van werkgever veranderen. Als je dat weet te verdubbelen na 5 jaar en een partner hebt, dan moet het toch wel lukken?

Overigens heb ik wel een andere politieke kijk op dingen dan jij. Veel van die linkse ontwikkelingen die je noemt die zorgen volgens mij voor meer armoede voor mensen in de middenklasse en daaronder. Daarom vind ik het links-rechts denken een beetje gedateerd. Jongeren zouden eigenlijk moeten demonstreren vanwege het woningtekort.

Qua beleggen/crypto waren er dit jaar toch wel wat meme dingen waar jongeren goed rijk van hadden kunnen worden. Maar dan moet je op tijd instappen en een beetje geduld hebben. Ook je winst pakken en niet HODLen tot al je winst weer weg is. Geen call opties die binnen een week verlopen (ook al heb ik zelf nu ook een paar AAPL weeklies). Volgens mij staan AMC en GME bovenaan de lijst van aandelen qua stijgingspercentage in 1 jaar (OTC niet meegerekend). Dat betekent uiteraard wel dat ze nu iets overgewaardeerd zijn :).
  • Doge - 100x+
  • AMC - 30x
  • GME - 20x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoppakee, nog een positie erbij waar fractional shares zijn ontstaan. Dat maakt drie :) (de andere twee zijn MTCH en TDOC)

https://slack.com/intl/en...etes-acquisition-of-slack

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 21-07-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
JET is één grote ramp geworden op mijn portefeuille staat nu bijna op - 30%.
Dilemma nu. Verlies nemen en uitstappen morgen of toch wachten op 1 of 2 jaar.

Ik snap dat jullie geen advies kunnen geven maar ik wilde mijn dilemma toch graag delen :).

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
madmaus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:57:

Ik snap dat jullie geen advies kunnen geven maar ik wilde mijn dilemma toch graag delen :).
Als je in JET gelooft dan kun het beste aanhouden, zelfs bijkopen. Als je denkt dat het bedrijf/management een fuckup doet of als er iets structureels veranderd is waardoor je niet meer zo zeker bent van een sterke toekomst kun je het beste je verlies nemen. Natuurlijk makkelijk gezegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

Mwah same here, prima overname kandidaat sowieso dus zou zeker nu geen verlies nemen. Rustig wachten, evt bijkopen. Komt vanzelf goed, time will win.

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48

Wat is het bedrijf nu waard volgens jou? Daar zou ik mee beginnen. Naar de grafiek turen van afgelopen jaar schiet je niks mee op.

Als je niet weet wat iets waard is (of wat jij het waard vindt) blijf je een speelbal van je emoties: als het dan hard omlaag gaat wil je het liefst verkopen en vice versa. Dan kun je beter een indexfonds kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 22-07-2021 00:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik denk dat de boel valt of staat met integratie van Grubhub.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ChiLLeR schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:22:
[...]

Mwah same here, prima overname kandidaat sowieso dus zou zeker nu geen verlies nemen. Rustig wachten, evt bijkopen. Komt vanzelf goed, time will win.
Je weet niet of het goed komt, failliesement is altijd mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:01
Koopt iedereen hier elke maand nog bij in ETF's of wachten we bibberend de "crash" af ? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
Oelske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:36:
Koopt iedereen hier elke maand nog bij in ETF's of wachten we bibberend de "crash" af ? :')
ik koop nog wel in, maar dan voor de helft van het normale bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Crash? Mijn RR stocks van gister staan op +9% *O*

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• veldkampj
  • Laatst online: 29-04-2022
Zeker, Meesman schrijft gewoon elke maand netjes af en legt in :Y zelfde met een crash. Ik heb niet de illusie dat ik kan voorspellen of en wanneer het mis gaat.
De simpele eenvoud van indexbeleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Laatst online: 12-09 09:36
veldkampj schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Zeker, Meesman schrijft gewoon elke maand netjes af en legt in :Y zelfde met een crash. Ik heb niet de illusie dat ik kan voorspellen of en wanneer het mis gaat.
De simpele eenvoud van indexbeleggen ;)
Idem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingo76
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik koop nog elke maand voor 50 euro in aan 5 indexfondsen (10 euro per fonds 8) ). Timing the market daar ga ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Deze maand wel iets later, vanwege de switch naar VTI/VXUS maar ga er vol voor. We weten toch niet wat er gaat gebeuren. Toen het vorige jaar diep rood was en ik duizenden in de min stond kon ik gewoon goed slapen. Dat was voor mij de bevestiging dat het werkt voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

bibberend niet. Maar ik ben gestopt met geld erin te stoppen, en ben langzaam aan het afbouwen, ik wil een grotere cash buffer.

Handelen blijf ik uiteraard wel 8)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 19:56

bert pit

asdasd

Als je moet wachten op een crash kan het zo maar zijn dat je een stijging van 30% mist, tegen een crash van 20%. (andersom kan natuurlijk ook :)

Ik koop wel maandelijks maar combineer mix funds met aanbevelingen van Motley Fool. Stel ik zelf mijn portefeuille samen, dan wordt deze veel te behoudend, of ga ik af op de verkeerde signalen.
De strategie van MF is maandelijks kopen, 5 a 10 jaar vasthouden, minimaal 15 fondsen maar liever 25. Alles gaat op en neer. Er zitten ook bleeders tussen, echter de fondsen die in 5 jaar vertienvoudigen of meer, maken dat ruimschoots goed.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Elke maand iig 1x VWRL en 1x VUSA via bux zero, zie het over 15 jaar wel :P
Geneuzel over crashes altijd. Niet druk over maken en geen geld erin gooien dat je niet kunt missen: no problemo.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:56

Jebus4life

BE User

Ik volg JET totaal niet, maar mijn vraag is dan:
Wat is er fundamenteel anders aan het bedrijf waarom je plots alle vertrouwen kwijt bent?

Hoewel ik natuurlijk ook niet blij zou worden van een 30% daling (en ja, het zou me ook nerveus maken), zonder een fundamentele wijziging in mijn analyse zou mijn reflex zijn: bijkopen en positie verstevigen. Ik vond het immers koopwaardig aan X, dus al helemaal aan X-30%.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Jebus4life schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 00:31:
[...]

Ik volg JET totaal niet, maar mijn vraag is dan:
Wat is er fundamenteel anders aan het bedrijf waarom je plots alle vertrouwen kwijt bent?

Hoewel ik natuurlijk ook niet blij zou worden van een 30% daling (en ja, het zou me ook nerveus maken), zonder een fundamentele wijziging in mijn analyse zou mijn reflex zijn: bijkopen en positie verstevigen. Ik vond het immers koopwaardig aan X, dus al helemaal aan X-30%.
JET was wel heel duur +30% vanaf hier. De vraag is denk ik ook wel, hoe is dit in hemelsnaam zo hoog gewaardeerd door de beleggers? Rond 50-55 zou ik het zelf bijv nog wel zien zitten, bij 100 zeker niet.

Komen we weer terug op;
" A great company is not a great investment if you pay too much for the stock."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
bert pit schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:16:
[...]

Als je moet wachten op een crash kan het zo maar zijn dat je een stijging van 30% mist, tegen een crash van 20%. (andersom kan natuurlijk ook :)

Ik koop wel maandelijks maar combineer mix funds met aanbevelingen van Motley Fool. Stel ik zelf mijn portefeuille samen, dan wordt deze veel te behoudend, of ga ik af op de verkeerde signalen.
De strategie van MF is maandelijks kopen, 5 a 10 jaar vasthouden, minimaal 15 fondsen maar liever 25. Alles gaat op en neer. Er zitten ook bleeders tussen, echter de fondsen die in 5 jaar vertienvoudigen of meer, maken dat ruimschoots goed.
Wat vind je verder van Motley Fool? Is het het abo waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
ChiLLeR schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:22:
[...]

Hoe zie jij dat voor je dan, overname kandidaat?
Delivery Hero SE plans to re-enter its home market of Germany next month, taking on Just Eat Takeaway.com NV less than three years after it ended an expensive rivalry by selling its local operations to the Dutch competitor.
Je laat je gewoon door JET uitkopen, en dan begin je met dat geld opnieuw te concurreren. Niks overname nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wie is iedereen?

Gezien volume, is er gewoon een groeiende (tov andere zomers) handel.

https://finance.yahoo.com...0ZXJ2YWwiOiJ3ZWVrIn19fV19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:28

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

de vaste maandelijkse aankoop gaat hier structureel door, ongeacht beursgrillen.. :)

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sethro schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Ik zou MF met een hele grote boog vermijden en voor Seeking Alpha gaan. MF heeft niks met value investing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

Niet doen, MF heeft belangenverstrengeling met hun eigen "Motley Fool Wealth Management" en aluhoedjes menen ook dat Citadel een vinger in de pap heeft daar.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Roozzz

Plus ultra

ColdStone schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:58:
[...]

de vaste maandelijkse aankoop gaat hier structureel door, ongeacht beursgrillen.. :)
Dit dus :+

Saai, maar effectief...

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 22-07-2021 10:13 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly

Ik sta niet zo ver in het rood en blijf stilletjes zitten. Wist dat het gok was toen ik er in stapte dus we gaan kijken waar het schip strand.

Heb overwogen nog wat bij te kopen, maar qua niet meer geld investeren dan je bereid bent te verliezen vindt ik het wel ff mooi zo. Dus zelfs als ze over de kop gaan en op 0 eindigen (wat me vooralsnog niet waarschijnlijk lijkt) is er geen man overboord.

[ Voor 10% gewijzigd door Charly op 22-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Hier gaan de aankopen gewoon door, reserve cash aanhouden is lastig want vooral hoe lang ga je dit doen? Heb zelf ongeveer 5 a 10% van portefeuillewaarde klaarstaan voor extra aankopen bij maart-2020-achtige toestanden.

In de tussentijd gewoon blijven aankopen, afgelopen maanden hebben de verse aankopen toch ook weer tussen 10 en 20% rendement gegeven. Dat wil je ook niet missen ;)

Focus hier is wel sterk op de solide bedrijven op dit moment die nog wat potentieel hebben om te stijgen long term en mijn dividend inkomsten vergroten. Unilever, Ahold en NN staan nu op de kooplijst. Ik hou het graag saai.

En ondertussen kijk ik weer jaloers naar de portefeuille van mijn kids waar ik vorig jaar ASML voor heb ingeslagen, wat een prachtig bedrijf is dat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maaknietuitjoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:55
tuinïnen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:55:
En ondertussen kijk ik weer jaloers naar de portefeuille van mijn kids waar ik vorig jaar ASML voor heb ingeslagen, wat een prachtig bedrijf is dat.
Stukje context, uit de Trouw van gisteren (geen betaalmuur, geloof ik): https://www.trouw.nl/econ...e-aandelenkoers~b119c0c3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:06:
[...]

Niet doen, MF heeft belangenverstrengeling met hun eigen "Motley Fool Wealth Management"
Zeg je nu dat er wel een belangenverstrengeling aanwezig moet zijn omdat ze meer dan één type dienst aanbieden?
aluhoedjes menen ook dat Citadel een vinger in de pap heeft daar.
Ah, dat is het "ze bezitten aandelen CME, CME heeft een deelname in Citadel, dus Citadel heeft ook op hen invloed" argument. Maar dan heeft Citadel ook bij mij een vinger in de pap. Want ik bezit ook aandelen CME. Vreemd genoeg reageerde de voorstander van dit argument hier niet op...
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:58:
[...]
Ik zou MF met een hele grote boog vermijden en voor Seeking Alpha gaan. MF heeft niks met value investing te maken.
Gezien mijn ervaring met de stock picking nieuwsbrief waar ik voor betaal kan ik in algemeenheid wel zeggen dat gratis artikelen geen indicatie hoeven te zijn voor wat je krijgt uit de betaalde service. Ik zie zelfs wel eens een gratis artikel dat een tegenovergestelde thesis neemt ten opzichte van de thesis uit de nieuwsbrief.

[ Voor 78% gewijzigd door Zr40 op 22-07-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zr40 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Zeg je nu dat er wel een belangenverstrengeling aanwezig moet zijn omdat ze meer dan één type dienst aanbieden?
ik zeg niets over moeten. maar zoals ik het zie is er verstrengeling omdat ze makkelijk een aandeel kunnen inkopen artikeltje schrijven waarom het aandeel het goed gaat doen, en daarna snel verkopen als ze zien dat anderen het kopen. alleen bewijzen is lastig.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:17:
[...]

ik zeg niets over moeten. maar zoals ik het zie is er verstrengeling omdat ze makkelijk een aandeel kunnen inkopen artikeltje schrijven waarom het aandeel het goed gaat doen, en daarna snel verkopen als ze zien dat anderen het kopen. alleen bewijzen is lastig.
Los van of dat het geval is, het is toch gek om zoiets te overwegen? Met betaalde services heb je een geldstroom die vrij zeker is, en die houd je niet in stand als je je klanten ontevreden maakt.

Overigens is er niets dat klanten weerhoudt om direct bij publicatie van een advies te kopen en daarna snel weer te verkopen met een klein beetje koerswinst. Alleen denk ik niet dat dat een succesvolle strategie is op de lange termijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
mrc4nl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Mja... dat kun je dus van heel veel zaken wel stellen. Of het nu de vele Youtube kanalen zijn of WSB posts, je moet gewoon achterdochtig blijven en je eigen DD doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Xanaroth schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Hoe zie jij dat voor je dan, overname kandidaat?

[...]

Je laat je gewoon door JET uitkopen, en dan begin je met dat geld opnieuw te concurreren. Niks overname nodig.
Dat is ook een bijzondere move inderdaad, maar ik bedoel dat JET in zijn home markets als NL echt een goede positie heeft die interessant is voor andere partijen. Niet dat overgenomen worden op dit moment een doel is van JET. Kijkend puur naar cijfers verwacht men een groei van 45% over 2021 en verwachting dat na H1 ook de winstgevendheid gaat oplopen. Op het moment dat JET dat soort cijfers laat zien, krijgen beleggers weer interesse naar mijn mening. *Just my 2 cents*

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Tot nu toe bevalt het mij goed. 1e jaar kost 100 dollar die heb ik er dubbel en dwars uit. Je krijgt elke 2 weken een aanbeveling. Wegens het grote aantal deelnemers zie je zo'n aandeel dan meestal binnen enkele minuten na aanbeveling behoorlijk stijgen. Ik moet nog kijken naar het dollarrisico.

Er zitten aandelen bij die ik zelf nooit had gevonden, maar ook de welbekenden. Ook wordt er een duidelijke strategie gedeeld waar je altijd iets aan hebt als belegger. Er zitten soms ook 'her' aanbevelingen tussen of aandelen die voor de 5e keer worden aanbevolen, zoals onlangs Amazon. Sinds april ben ik 9,5% omhoog met de aanbevelingen die ik gekocht heb.

Je krijg als je begint ook "starter stocks" om bijvoorbeeld een begin portfolio te maken. Dat heb ik zelf niet gedaan. Deze starter stocks heb ik in een excelletje gezet en die zijn 16,4% omhoog sinds begin april.

Daarnaast beschik je over een schat aan achtergrond informatie en proberen ze je natuurlijk naar een duurdere platform te trekken. Maar daar ben ik nog niet gevoelig voor.

Een belangrijke les die ik geleerd heb in de afgelopen tijd en waar ze ook op hameren is dat het nooit te laat is om een goed aandeel te kopen. Als particuliere belegger ben ik snel geneigd om te veronderstellen dat bijvoorbeeld ASML (was ook een aanbeveling twee maanden geleden) op 500 al zo hoog staat, dat je gewoon te laat bent. Als de cijfers/management/markt goed is, kan het gewoon een MF aanbeveling worden.

Ik heb van een ding spijt, en dat is dat ik 22 jaar geleden ook al gekeken heb naar Motley Fool en het toen niet gedaan heb. Ze hadden toen nog een nieuwsbrief per mail. Maar toen zaten er zoveel schimmige aandelenadviseurs op die markt, dat ik het niet vertrouwde. Was ik er toen mee begonnen, dan hoefde ik nu niet meer te werken. Netflix, Amazon, Tesla, etc, etc, zijn allemaal aanbevelingen geweest toen ze slechts een paar dollar kostten.

Maar goed, tot zover het positieve verhaal. Maar, 'The proof of the pudding is in the eating' en ik ben nog maar net begonnen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Dit is wellicht licht offtopic, maar ik ben benieuwd hoe de aanbevelingen via een platform (welke dan ook) op de langere termijn presteren, en dan vooral ook met de dalers meegenomen. En vervolgens dat vergelijken met "de markt" of een index die de markt volgt. Ben je dan uiteindelijk beter af met de aanbevelingen of had je net zo goed "de markt" kunnen volgen voor een vergelijkbaar rendement.

Er zit natuurlijk ook een verschil tussen aanbevelingen ergens tussen "koop nu X, wacht niet langer" en "we zien een goede toekomst voor X vanwege dit en dat op basis van dit en dat, etc." in ;) .

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bert pit schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:33:
[...]
Ik heb van een ding spijt, en dat is dat ik 22 jaar geleden ook al gekeken heb naar Motley Fool en het toen niet gedaan heb. Ze hadden toen nog een nieuwsbrief per mail. Maar toen zaten er zoveel schimmige aandelenadviseurs op die markt, dat ik het niet vertrouwde. Was ik er toen mee begonnen, dan hoefde ik nu niet meer te werken. Netflix, Amazon, Tesla, etc, etc, zijn allemaal aanbevelingen geweest toen ze slechts een paar dollar kostten.
Hun since inception grafiek die ze in marketingmaterialen gebruiken ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Maar ook hier geldt, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zowel voor de huidige posities als voor de kwaliteit van toekomstige adviezen. En voor iemand die later start (zoals jij) komt die grafiek niet overeen met jouw performance, want jouw portfolio is anders samengesteld dan het portfolio waarmee de grafiek is berekend. Dat kan slechter uitpakken, maar uiteraard ook beter.

Zelf heb ik spijt dat ik snel ben gestopt met beleggen nadat ik lang geleden ooit een account had geopend bij Binck. Iets met weinig vermogen en naar verhouding hoge transactiekosten. Aan de andere kant weet ik hoe ik destijds beleggingsbeslissingen maakte ("dit is een cool aandeel!") en ik ben blij dat ik dat tegenwoordig niet meer doe.

Al had ik achteraf gezien maar al te graag mijn AAPL positie van destijds willen behouden... :+
Qwerty-273 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:54:
Dit is wellicht licht offtopic, maar ik ben benieuwd hoe de aanbevelingen via een platform (welke dan ook) op de langere termijn presteren, en dan vooral ook met de dalers meegenomen. En vervolgens dat vergelijken met "de markt" of een index die de markt volgt. Ben je dan uiteindelijk beter af met de aanbevelingen of had je net zo goed "de markt" kunnen volgen voor een vergelijkbaar rendement.
Voor een concreet voorbeeld, kijk naar mijn maandupdates. Het is in dit topic wel bekend dat ik ook gebruik maak van een betaalde stock picking service, en ik deel zowel de grootste stijgers als de grootste dalers. De middenmoot komt wel redelijk overeen met de index, mijn historische outperformance komt toch wel van het handjevol aan de bovenkant. Die alleen al wissen het verlies van de posities met negatief rendement uit en dan blijft er nog steeds genoeg over om de index te verslaan. (Als gemiddelde van de posities; in andere woorden, mijn keuze om leverage te gebruiken heeft daar geen invloed op. Het heeft natuurlijk wel invloed op de grafiek.)

Maar ik doe dit pas 2,5 jaar, dat is nog veel te kort om dit resultaat toe te kunnen wijzen aan de stock picks. Het kan net zo goed geluk zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 22-07-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Zr40 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:58:
[...]
mijn historische outperformance komt toch wel van het handjevol aan de bovenkant. Die alleen al wissen het verlies van de posities met negatief rendement uit en dan blijft er nog steeds genoeg over om de index te verslaan. (Als gemiddelde van de posities; in andere woorden, mijn keuze om leverage te gebruiken heeft daar geen invloed op. Het heeft natuurlijk wel invloed op de grafiek.)
Als ik naar de aanbevelingen van MF kijk en de performance, is dat ook mijn conclusie. Een handje vol aandelen vertwinigvoudigt, vervijftigvoudigt of zelfs meer dan dat. Dan kun je gerust ook een aantal 'bleeders' hebben, want die kunnen tot maximaal nul Euro/dollar gaan, terwijl bij de outperformers er geen plafond aan de prijs zit.

Hoewel ik al jaren aan het beleggen ben, kwam ik zelf nooit eerder tot dat inzicht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat we vanaf 2010 in een bull market hebben gezeten, de vraag is of de MF ook buiten zo'n bull market outperformed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Qwerty-273 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:54:

Er zit natuurlijk ook een verschil tussen aanbevelingen ergens tussen "koop nu X, wacht niet langer" en "we zien een goede toekomst voor X vanwege dit en dat op basis van dit en dat, etc." in ;) .
Dat is voor mij pas over een paar jaar te zeggen. Vandaar dat ik het beide doe. Maar het is volstrekt duidelijk dat de aanbevelingen niet altijd goed presteren, dat kan ook niet. Ze schamen zich daar niet voor en laten het ook gewoon zien. Bij MF heb je toegang tot alle aanbevelingen en staat het rendement vanaf aanbeveling er gewoon bij, heel transparant.

Het sterke is dat je ook gewoon regelmatig de aankopen doet en dus op lage en hoge momenten koopt. Voor de duidelijkheid: je krijgt een aanbeveling en dat is het. Daarna besluit je zelf of je die bij je eigen broker koopt of niet. Er is dus geen enkele dwang, tijdsdruk of iets dergelijks.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
[...]
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar op het Rational Reminder forum van Ben Felix loopt een draadje waar ze er dieper op ingaan. Dit kwam op mij wel over als een goed argument:
I’ll give you a great reason. Motley Fool plays a survivorship bias trick, which makes their “Advisor” service look a lot better than it really is.

This is actually a long established trick on Wall Street which is described thoroughly in the book Fooled By Randomness. Here’s the basic idea: you start with 100 different stock pickers running 100 different portfolios. In a couple years (just by random variation) some stock pickers are doing great. You dispose of the worst ones and pretend they never existed. Maybe you’ve down to 50 now.

In another few years, you again throw out the bad ones and focus marketing attention on the best 10. You can see where this is going… eventually you have 1 amazing stock picker. This portfolio has an amazing track record and the stock picker looks like a genius.

And the track record is real; it is very hard to find any fault with this winning portfolio, when it’s looked at in isolation (without considering the other failed ones).

Motley Fool does more or less the same thing. Thankfully, we have The Internet Archive. I suggest playing around with it. I’ll get you started! Here were the Motley Fool stock picking portfolios in the year 2000 5.

Or fast forward a bit and you’ll find other strategies they used to have. 2

Well golly gee wiz. Where is their “Advisor” strategy? Nope, it didn’t exist back then.

But they did have a “NOW 50 Index”. Hey, what happened to the NOW 50 Index? By the looks of it, they ran this for 1-2 years, then stopped.

How is their “Rule Breaker” portfolio doing today?
How is their “Rule Maker” portfolio doing? (still exists I think)
How is their “FOOL 50 Index” portfolio doing?
How is their “Foolish Four” doing?
How is their “Harry Jones” doing?

I think I counted at least 10 old portfolio strategies, most of which were abandoned. See, that’s the trick. If you create dozens of (even random) portfolios over many years, you are going to have many losers, and some winners. But even if there is absolutely no skill involved … even if the portfolios are randomly created … this will happen.

The “Advisor” is just one of their portfolios, among many others, which currently has a good track record. This does not mean it’s actually any good.
Er zaten links in deze post maar die heb ik niet mee gekopieerd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• writser
Mensen die jou advies verkopen hebben altijd net wat andere belangen dan jij zelf. Ze zullen nooit zeggen: "je kan beter je abonnement stopzetten want we voegen geen waarde toe", "koop maar wat Vanguard fondsen" of "deze maand hebben we eigenlijk geen goede ideeen". Dat is natuurlijk slecht voor de omzet, dus er is altijd wel weer een excuus of een nieuwtje of een ideetje. En als je klanten vragen naar Tesla dan schrijf je een stukje over Tesla, vragen ze naar Shell dan schrijf je een stukje over Shell. Je past je aan aan je publiek en underperformt je nieuwsbrief dan begin je een nieuwe. 99% van die hele stock tip wereld is gewoon verspilling van tijd en geld voor de lezer. Of, laat ik het zo zeggen, het is entertainment, geen bron van extra inkomsten.

En daarbovenop: "those who can, do; those who can't, teach". Als je echt een geniale stockpicker bent dan ga je lekker aan de slag bij een hedge fund of beheer je je eigen vermogen. Dat verdient een stuk beter als je echt structureel de markt verslaat. Door de bank genomen zal zo'n nieuwsbrief altijd geschreven worden door de "net niet" figuren. Net zoals de adviseur bij de Rabobank in Oegstgeest waarschijnlijk ook geen geniale beleggingsinzichten heeft - anders werkt hij niet als adviseur bij de Rabobank in Oegstgeest ..

Uiteindelijk is het heel simpel (of juist ingewikkeld): je moet gewoon je eigen werk doen. Je moet zelf snappen wat je koopt en wat het waard is. Over iedereen die jou financieel advies of financiele producten probeert aan te smeren zou ik extreem skeptisch zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door writser op 22-07-2021 16:59 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 21:28
Volgende week ontvang ik weer nieuwe eurootjes van mijn werk, ik dacht ik laat jullie weten waar ik in ga investeren:

-1 EFT (S&P500)
- Discovery, Inc. (DISCA) (nieuwe positie)
- Intel Corporation (INTC)
-crypto (80%BTC,15% ETH en 5%ADA)

[ Voor 7% gewijzigd door Kol Nedra op 22-07-2021 16:41 ]

nothing stops this train

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daarom zeg ik hier ook altijd: ik ben geabonneerd voor de entertainment. Als de analyses geen meerwaarde bieden dan lijkt mijn verzameling van aandelen steeds meer op een index, hoe groter de verzameling wordt. En ondertussen ben ik méér op de hoogte van ontwikkelingen dan wanneer ik een ETF zou bezitten.

En misschien, heel misschien, zijn de analyses meer waard dan random noise. Al was het alleen maar omdat men tijd besteedt om de beschikbare informatie te analyseren en theses te vormen. Dat heb je zeker niet met een index ETF.

Ik kan het zelf in ieder geval niet in het aantal uren dat ik zou kunnen besteden voor de prijs die ik er voor betaal. Jij waarschijnlijk ook niet (al ken ik jouw uurtarief niet). En wat entertainment betreft... ik ben er minder geld aan kwijt dan aan Netflix :P

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 22-07-2021 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
bert pit schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:50:
[...]

Als ik naar de aanbevelingen van MF kijk en de performance, is dat ook mijn conclusie. Een handje vol aandelen vertwinigvoudigt, vervijftigvoudigt of zelfs meer dan dat. Dan kun je gerust ook een aantal 'bleeders' hebben, want die kunnen tot maximaal nul Euro/dollar gaan, terwijl bij de outperformers er geen plafond aan de prijs zit.

Hoewel ik al jaren aan het beleggen ben, kwam ik zelf nooit eerder tot dat inzicht. 8)7
Toevallig een nieuwsbrief van Meesman (ja, ik ben substantieel klant daar) die dit beter uitlegt dan ik zou kunnen.
https://www.meesman.nl/ni...elen/kiezen-is-verliezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Pistachenootje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:09:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar op het Rational Reminder forum van Ben Felix loopt een draadje waar ze er dieper op ingaan. Dit kwam op mij wel over als een goed argument:

[...]

Er zaten links in deze post maar die heb ik niet mee gekopieerd.
Op het internet is elke waarheid wel ergens te vinden, en concurrenten hebben de neiging om elkaar af te branden. Daarnaast hebben mensen de neiging om iemand die iets verstandigs roept in alles te geloven, zeker als het aansluit bij de eigen gedachtegang.

Ik probeer hier in antwoord op een vraag objectief weer te wat ik tot nu toe van de MF dienst vind. Wetende dat het lastig is om na een korte tijd van lidmaatschap objectief te zijn.

Bij de gepresenteerde rendementen van stock advisor (dat abo heb ik) staat "average return of all recommandations since inception". Ik 'geil' niet op de hoge returns, want ik ben van nature ietwat argwanend, maar ben er in de loop der jaren achter gekomen dat mijn eigen stock picker kwaliteiten niet erg goed zijn. Bovendien heb ik veel te vaak te vroeg winst genomen of te laat verlies, gewoon net als alle andere 80% particuliere beleggers.

Inmiddels zijn er een stuk of 8 videopresentaties van MF voorbij gekomen van hun aanbevelingen. Die duren ongeveer een uur, waarin het geadviseerde aandeel ongeveer 10 minuten tijd inneemt. De rest betreft, advies, algemene beurs aangelegenheden, strategie, kijkersvragen etc. Veel deelnemers zijn mensen die voor hun eigen pensioen beleggen. Ik krijg de indruk dat MF ongeveer ongeveer 1 miljoen deelnemers heeft.

Er wordt in de video's wel degelijk gerept over mixed funds. In een aantal video's wordt gewoon gezegd dat de strategie niet risicoloos is. Dat het vaak een hobbelig pad is en dat wanneer je het risico of gedoe van individuele aandelen te hoog vindt je beter ETF's kunt kopen op maand basis.

Ik weet dat er allerlei kritiek is op dit soort abo's, ik probeer het gewoon een jaar, mijn doel is om de S&P500 index te verslaan, lukt dat dan blijf ik lukt dat niet dan haak ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bert pit schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:13:
[...]
Ik weet dat er allerlei kritiek is op dit soort abo's, ik probeer het gewoon een jaar, mijn doel is om de S&P500 index te verslaan, lukt dat dan blijf ik lukt dat niet dan haak ik af.
Ik denk eigenlijk niet dat één jaar voldoende is om te bepalen of dit wel of niet meerwaarde biedt. Het klinkt als soortgelijk aan de dienst waar ik voor betaal en daar beschouwen ze (net als ik) 1 jaar als 'short term'. Een out- of underperformance in 1 jaar tijd kan net zo goed toeval zijn en hoeft niet te wijzen op de aanwezigheid of afwezigheid van meerwaarde.

En daar zie ik ook wel het punt dat @writser maakt. Meerwaarde kan je niet herkennen aan het marketing praatje. Hooguit kan je de behaalde resultaten uit het verleden zien, maar dat zegt niets over de toekomst. Om echt te kunnen zien dat er meerwaarde geboden wordt moet je meerdere jaren gebruik maken van de dienst, want als je zelf geen research doet (omdat je de kennis of tijd er niet voor hebt) kan je dat alleen op lange termijn achteraf vaststellen.

Zoals ik hierboven al schreef gaat het mij niet om het verslaan van de benchmark. De "entertainment" alleen al vind ik de prijs waard. Als het qua beleggingsadvies waardeloos is dan is het niets meer dan een buy & hold strategie met veel verschillende aandelen, en daarvan verwacht ik dat het op lange termijn de benchmark benadert. En mocht het toch meerwaarde opleveren, dan zal ik niet klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet zo moeilijk om 1 jaar de S&P te verslaan, moeilijk wordt het als je een 15 jaar horizon aanhoudt. Zie ook dit boek: https://www.amazon.nl/Hig...isk&qid=1627028891&sr=8-1

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2021 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52
[...]
Ik probeer het gewoon een jaar, mijn doel is om de S&P500 index te verslaan, lukt dat dan blijf ik lukt dat niet dan haak ik af.
Het probleem is dat je een strategie moet kiezen die past bij je horizon. Als die bijv. 10 jaar is, dan heeft het geen zin om jaarlijks te evalueren of je strategie wel werkt. Dan moet je een strategie bedenken die de grootste kans heeft om over 10 jaar succesvol te zijn met een voor jezelf acceptabel risico op dat het niet mocht lukken. het kan nl. prima zijn dat je de eerste 5 jaar underperformed t.o.v. de S&P500 maar dat je dit inhaalt in de tweede 5 jaar.

Pick your strategy and stay the course!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Op het internet is elke waarheid wel ergens te vinden, en concurrenten hebben de neiging om elkaar af te branden. Daarnaast hebben mensen de neiging om iemand die iets verstandigs roept in alles te geloven, zeker als het aansluit bij de eigen gedachtegang.
Zijn argumenten zijn onderbouwd met bronnen maar ik heb die links niet gekopieerd. Mijn tip is om even het hele draadje te lezen op dat forum zodat je goed kan inschatten of dit zo maar iemand is die wat roept of dat het om een goed onderbouwde mening gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Meer mensen die in het bezit waren van Slack (WORK) bij DEGIRO?
Afgelopen dinsdag is de fusie met Salesforce uitgevoerd, voor ieder Slack aandeel krijg je $26.79 cash en 0.0776 deel Salesforce (CRM) aandeel. De koers van Salesforce was bij sluiting $237.24, dus ongeveer $18.41. Komt dus neer op een waarde van $45.20 per Slack aandeel.

DEGIRO lijkt hier helemaal niks van te snappen. Woensdag ochtend stond er een dividenduitkering klaar van $26.79 per aandeel wat tegen 30% belast was… later op de dag is er een verkoop transactie te zien op Slack van $18.41 per aandeel en de eerder aangekondigde dividenduitkering was verdwenen…
En sinds gister staat er in het rekeningoverzicht een dividenduiterking van $26.79 per Slack aandeel wat vervolgens tegen 15% is belast 8)7

Wat een zooitje :| Dit is toch geen dividenduitkering? En zou toch ook niet belast moeten worden, volgens mij is er nu ten onrechte $4.02 per aandeel ingehouden.

Hoe doet een degelijke broker dit? Het is niet de eerste keer dat DEGIRO aan het stuntelen is met dividenduitkeringen of fusies.

Ik zit bij meerdere brokers, Binck Fundcoach, Lynx, E*Trade, Solium Shareworks. Wat mij betreft heeft DEGIRO de prettigste web omgeving maar iedere transactie is het maar weer de vraag wat ze ervan gaan maken :/

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IB is het als volgt geboekt:

WORK(US83088V1026) Cash and Stock Merger (Acquisition) US79466L3024 97 FOR 1250 AND USD 26.79

Dus per aandeel WORK heb ik USD 26.79 en 97/1250 stuks CRM ontvangen. Fractional shares staan op mijn account ingeschakeld, dus die worden bij mij niet afgerond in ruil voor de geldwaarde.

Die USD 26.79 staat voor belastingdoeleinden gelijk aan opbrengsten bij verkoop. Dividendbelasting is hier niet van toepassing.
Het is niet de eerste keer dat DEGIRO aan het stuntelen is met dividenduitkeringen of fusies.
Toen ik nog individuele aandelen had op mijn DEGIRO pensioenrekening was dit ook het geval bij de spin-off van MTCH. Er werd dividendbelasting ingehouden en dit werd maanden later gecorrigeerd. Dat was destijds wel vooraf gecommuniceerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 23-07-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 16-09 13:49
The_FrankO schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:27:
Meer mensen die in het bezit waren van Slack (WORK) bij DEGIRO?
Afgelopen dinsdag is de fusie met Salesforce uitgevoerd, voor ieder Slack aandeel krijg je $26.79 cash en 0.0776 deel Salesforce (CRM) aandeel. De koers van Salesforce was bij sluiting $237.24, dus ongeveer $18.41. Komt dus neer op een waarde van $45.20 per Slack aandeel.

DEGIRO lijkt hier helemaal niks van te snappen. Woensdag ochtend stond er een dividenduitkering klaar van $26.79 per aandeel wat tegen 30% belast was… later op de dag is er een verkoop transactie te zien op Slack van $18.41 per aandeel en de eerder aangekondigde dividenduitkering was verdwenen…
En sinds gister staat er in het rekeningoverzicht een dividenduiterking van $26.79 per Slack aandeel wat vervolgens tegen 15% is belast 8)7

Wat een zooitje :| Dit is toch geen dividenduitkering? En zou toch ook niet belast moeten worden, volgens mij is er nu ten onrechte $4.02 per aandeel ingehouden.

Hoe doet een degelijke broker dit? Het is niet de eerste keer dat DEGIRO aan het stuntelen is met dividenduitkeringen of fusies.

Ik zit bij meerdere brokers, Binck Fundcoach, Lynx, E*Trade, Solium Shareworks. Wat mij betreft heeft DEGIRO de prettigste web omgeving maar iedere transactie is het maar weer de vraag wat ze ervan gaan maken :/
Ik heb dat bij US obligaties ook al een paar keer meegemaakt bij de giro, dat bij aflossing dus dividendbelasting wordt ingehouden. Mailtje sturen naar klantenservice en na enige tijd wordt het opgelost (soms met reactie en soms zonder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Zr40 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Ik denk eigenlijk niet dat één jaar voldoende is om te bepalen of dit wel of niet meerwaarde biedt. Het klinkt als soortgelijk aan de dienst waar ik voor betaal en daar beschouwen ze (net als ik) 1 jaar als 'short term'. Een out- of underperformance in 1 jaar tijd kan net zo goed toeval zijn en hoeft niet te wijzen op de aanwezigheid of afwezigheid van meerwaarde.

En daar zie ik ook wel het punt dat @writser maakt. Meerwaarde kan je niet herkennen aan het marketing praatje. Hooguit kan je de behaalde resultaten uit het verleden zien, maar dat zegt niets over de toekomst. Om echt te kunnen zien dat er meerwaarde geboden wordt moet je meerdere jaren gebruik maken van de dienst, want als je zelf geen research doet (omdat je de kennis of tijd er niet voor hebt) kan je dat alleen op lange termijn achteraf vaststellen.

Zoals ik hierboven al schreef gaat het mij niet om het verslaan van de benchmark. De "entertainment" alleen al vind ik de prijs waard. Als het qua beleggingsadvies waardeloos is dan is het niets meer dan een buy & hold strategie met veel verschillende aandelen, en daarvan verwacht ik dat het op lange termijn de benchmark benadert. En mocht het toch meerwaarde opleveren, dan zal ik niet klagen :)
Daar ben ik het wel mee eens, gelukkig pakken de adviezen tot nu toe goed uit.
Mag ik vragen welke betaalde dienst jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 21:28
edit: verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door Kol Nedra op 23-07-2021 14:46 ]

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bert pit schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:36:
[...]
Mag ik vragen welke betaalde dienst jij gebruikt?
Een Amerikaanse, een die al tientallen jaren actief is, waar jij waarschijnlijk wel ooit van hebt gehoord, en het is hier nog recent besproken. De kleur is blauw en oranje.

Meer details deel ik hier niet omdat ik met mijn maandupdates niet de indruk wil wekken dat dit de enige juiste manier van beleggen zou moeten zijn. En ik denk dat het discussies over het onderwerp zou vertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:12:
Vergeet niet dat we vanaf 2010 in een bull market hebben gezeten, de vraag is of de MF ook buiten zo'n bull market outperformed.
Correctie, de bull market hebben we sinds vorig jaar. De corona crisis heeft ervoor gezorgd dat de buerskoersen met meer dan 20% gingen dalen en zorgde dus voor een bearmarket.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Ook nog even noemenswaardig m.b.t. alle discussie die het 'dipje' van -2,5% deed opwaaien van de week: de all world indices staan vandaag alweer op een all time high. Niets aantrekken van dag- of weekkoersen als je voor lange termijn in een wereldindexfonds zit dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:58
Atomius schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:58:
Ook nog even noemenswaardig m.b.t. alle discussie die het 'dipje' van -2,5% deed opwaaien van de week: de all world indices staan vandaag alweer op een all time high. Niets aantrekken van dag- of weekkoersen als je voor lange termijn in een wereldindexfonds zit dus ;)
En ook niet in paniek raken van een crash van circa 50% daling zoals in 2008. Daarvan zijn we al jaren van hersteld. Je moet wel geduld hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 23-07-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over dalingen gesproken: EDU :w

Positie gehad, maar gesloten eind januari omdat mijn overtuiging in de thesis voor dit bedrijf was verdwenen. Achteraf had ik de verkoop haast niet beter kunnen timen.

Ja, dit is een van de vele picks uit de nieuwsbrief geweest. Ik ben even trots op mijn verliezers als op mijn winnaars. Als ik de positie had aangehouden dan zou die een goede kans maken om bovenaan mijn since inception verlies top 3 te verschijnen :P

[ Voor 36% gewijzigd door Zr40 op 23-07-2021 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:56

Jebus4life

BE User

Atomius schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:58:
Ja, de markt is een raar beestje...
Gisteren Akamai in een slecht daglicht. Toch even bekeken of dat echt een issue zou worden of niet. Besloten van niet, met in het achterhoofd, dit kan wel een pullback geven, maar so be it.

Nee hoor, miniscule daling gisteren, vandaag 2+% erbij en we staan op een record YTD (ik zou willen zeggen, ATH, maar in het dotcom tijdperk stonden ze nog 2-3 keer zo hoog (als je die waarderingen van tech in die periode bekijkt 8)7 )

Daarnaast, begin deze week dus inderdaad veel rood gezien (dikke 4% naar beneden - ik heb 3 verzekeraars, die deden extra pijn door de overstromingen), niet iets dat je snel goedmaakt, maar weeral: nee hoor, alles goedgemaakt en een procent erbij, alsof het niks is...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Als je een longterm visie hebt is een crash gewoon een temporary dip 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Zr40 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:34:
Over dalingen gesproken: EDU :w

Positie gehad, maar gesloten eind januari omdat mijn overtuiging in de thesis voor dit bedrijf was verdwenen. Achteraf had ik de verkoop haast niet beter kunnen timen.

Ja, dit is een van de vele picks uit de nieuwsbrief geweest. Ik ben even trots op mijn verliezers als op mijn winnaars. Als ik de positie had aangehouden dan zou die een goede kans maken om bovenaan mijn since inception verlies top 3 te verschijnen :P
Oef, die grafiek is wel heftig zeg. Prettig die timing. Geeft zo'n nieuwsbrief dan ook tips wanneer je eerder getipte posities het beste kan sluiten? Of wordt het aanhouden of verkopen overgelaten aan de lezer zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is zoals ze het zelf noemen een service die alleen beleggingsideeën verstrekt, het is geen modelportfolio die je dient na te bootsen. In principe beslis je zelf of je een advies opvolgt en hoe lang je de positie aanhoudt, al is het algemene advies om posities minimaal 5 jaar aan te houden omdat de theses op de lange termijn gericht zijn. Al zijn er genoeg mensen die wel reageren op koersontwikkelingen op de korte termijn.

Maar ze geven inderdaad soms wel een verkoopadvies, wanneer op basis van nieuwe informatie de thesis niet meer klopt of op lange termijn geen goed resultaat meer te verwachten valt. Voorbeeld hiervan is LGF (zelf nooit positie gehad) waar de omzet vóór corona al tegen viel en het niveau van schulden steeg. Dat bedrijf komt in de problemen wanneer de rente weer gaat stijgen.

Ze geven ook een verkoopadvies bij een overname, wanneer het geen zin heeft om te wachten totdat de overname is voltooid.

Wat EDU betreft is er nog geen verkoopadvies gekomen. Dat snap ik ook wel, de reden waarom de koers gisteren zo scherp is gedaald komt door onverwacht nieuws en dan is het al te laat om te verkopen voor de daling. Het is de toekomstverwachting, niet de actuele koers, die bepaalt of ze verkoop adviseren. Al verwacht ik wel dat dit binnenkort komt, gezien dit nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Echt onverwacht kun je dat nieuws toch niet noemen? China is al het hele jaar bezig met het aanpakken van “for-profit” education en aandelen als EDU en GOTU waren voor gisteren ook al afgeslacht YTD. Tel daarbij op het DIDI drama van afgelopen weken. Misschien waren de aangekondigde maatregelen gisteren scherper dan gehoopt, maar dat je met een aandeel als EDU compleet bent overgeleverd aan een totalitaire overheid die compleet de schurft aan jou heeft was al wel duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 24-07-2021 11:44 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik noem het onverwacht omdat de markt zo sterk reageerde op het nieuws. Als het verwacht was, dan was het al grotendeels ingeprijsd, maar de ~50% overnight daling wijst daar niet op.

Verder eens met wat je zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 24-07-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@writser Je bedoelt Amerika toch? :P

Juist in Azië en ook China zijn echt wel hele goede aandelen te vinden.

Dat de overheid ingrijpt in sommige sectoren is naar mijn mening niks mis mee als het om consumentenbescherming gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
phantom09 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:25:
[...]

En ook niet in paniek raken van een crash van circa 50% daling zoals in 2008. Daarvan zijn we al jaren van hersteld. Je moet wel geduld hebben.
Maar er zijn ook aandelen die nog steeds niet zijn hersteld van de dotcom crash van 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Laatst online: 18:42
Waarom loopt de iShares MSCI ETF al ruim een half jaar zo gruwelijk slecht? Ik dacht dat Emerging markets een booming dingetje waren? Echt dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is niet gruwelijk slecht. Nagenoeg geen verlies in het afgelopen half jaar, en daarvoor nog een best prima stijging.

Als je 'gruwelijk slecht' / 'echt dramatisch' wil zien in het afgelopen half jaar, kijk dan eens naar EDU. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 24-07-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

r0g3r schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:51:
Waarom loopt de iShares MSCI ETF al ruim een half jaar zo gruwelijk slecht? Ik dacht dat Emerging markets een booming dingetje waren? Echt dramatisch.
Ik denk dat je hier beter naar kan kijken https://www.msci.com/docu...e6-47b9-82be-e1fc565ededb Emerging markets was in 2020 beter, maar in 2019 een stuk minder. Ik heb nou niet het gevoel dat het ''booming is'' 2009 was wel mooi met 75% stijging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0g3r schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:51:
Je kan het ook positief zien: veel mensen zijn bang dat de beurzen 'te hoog' staan. Voor EM valt dat wel mee :P

Een van de redenen dat het relatief wat slechter gaat is het recente gedoe met China. EM fondsen zijn vaak 30% China.

Edit: je hebt daar trouwens de dollar versie gelinkt. De Euro versie staat op +5,86 YTD maar heeft over de afgelopen 6 maanden wel ~2% verloren inderdaad.

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 24-07-2021 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Spreiden betekent dat er altijd verliezers zullen zijn. In een wereldwijde ETF zouden de EM aandelen niet
eens direct opvallen, maar in twee ETF's met exact dezelfde aandelen (developed en EM bijvoorbeeld) wel. Hetzelfde, maar dan erger, is het bij spreiding over asset classes. Uiteindelijk doet alleen het risico en rendement van de gehele portfolio ertoe. Ik verlies bijvoorbeeld met alle plezier mijn 3% investering in Bitcoin volledig, als de portfolio bijvoorbeeld 50% in een jaar doet.

PS ik heb het hier niet over specifieke stock picking van zeg 15-20 aandelen. Maar dan verdient elke positie zware aandacht ongeacht de koersontwikkeling.
Pagina: 1 ... 23 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij