Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Nog niet, maar als ik dat van tevoren had geweten had ik jullie wel om een ref linkje gevraagd.
Mijn account is overigens approved :)

[ Voor 17% gewijzigd door Zenix op 12-07-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:16:
Heeft iemand weleens gebruik gemaakt van de refer a friend actie van IB?

Klinkt allemaal wel erg goed.
Die actie bestaat uit twee delen:

1. De nieuwe klant ontvangt in het eerste jaar $1 per $100 equivalent aan storting, met een maximum van $1000, in de vorm van aandelen IBKR. De aandelen kunnen pas na een jaar verkocht worden. Wordt het gestorte geld weer opgenomen dan worden de aandelen naar verhouding ingetrokken.
2. De referrer ontvangt $200 na een jaar indien de nieuwe klant een waarde van minimaal $10k aanhoudt gedurende het jaar.

Het delen van of vragen om referrals is op dit forum niet toegestaan, geloof ik ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 12-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
Klinkt allemaal wel erg mooi. Gratis accounts, gratis aandelen en flinke bonussen... Waar gaat dit naar toe? :)

Gelukkig heb ik iemand kunnen vinden die een account wilde openen. Ik heb voorgesteld om de $200 eerlijk te delen, leek me wel schappelijk. Maar hij verdient er dus nog meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:
Klinkt allemaal wel erg mooi. Gratis accounts, gratis aandelen en flinke bonussen... Waar gaat dit naar toe? :)

Gelukkig heb ik iemand kunnen vinden die een account wilde openen. Ik heb voorgesteld om de $200 eerlijk te delen, leek me wel schappelijk. Maar hij verdient er dus nog meer aan.
Dit wordt dit decennia de grootste bubbel aller tijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 17:27
Pistachenootje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:

DD nodig op $IBKR!
To the moon!! 🚀🚀💎👐💎

😉

Meer serieus, klinkt als strategische herpositionering, met gepaard gaande marketing campagne.

Prediction: 12 juli 2022: +25% - ~85USD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Misschien moet ik ook maar eens overstappen naar IB. De ABN voldoet in principe prima voor mijn gebruik, maar sommige aandelen zijn gewoon niet aan te kopen. Denk je met een Zelf Beleggen Plus bij de NASDAQ goed te zitten, zit een aandeel net niet in de NASDAQ 100 index. |:( Bovendien heb ik ook behoefte aan iets meer portfolio management.

Is het mogelijk (losse) aandelen te verhuizen naar IB? Of moet ik dan alles van de hand doen en vervolgens aankopen? Mijn NT fondsen staan namelijk goed zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
Aardappelzakje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:49:
Misschien moet ik ook maar eens overstappen naar IB. De ABN voldoet in principe prima voor mijn gebruik, maar sommige aandelen zijn gewoon niet aan te kopen. Denk je met een Zelf Beleggen Plus bij de NASDAQ goed te zitten, zit een aandeel net niet in de NASDAQ 100 index. |:( Bovendien heb ik ook behoefte aan iets meer portfolio management.

Is het mogelijk (losse) aandelen te verhuizen naar IB? Of moet ik dan alles van de hand doen en vervolgens aankopen? Mijn NT fondsen staan namelijk goed zo.
Je kan het beste contact opnemen met de ABNAMRO of dit mogelijk is.
Normaal gesproken wel. Het kan zijn dat de ABNAMRO wel of een kosten hiervoor in rekening brengt.

Ik weet zo niet hoe het zit bij IB, het kan zijn dat ze wel of geen kosten hiervoor in rekening brengen.
Ik verwacht van niet, maar check het voor de zekerheid.

Je kan alles overzetten, maar het kan ook per "regel".

Stel dat je bij DeGiro zou zitten, dan kost het 100 euro per regel. Dure grap dus. In dat geval is het vaak beter om alles handmatig te verkopen en opnieuw te kopen bij IB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
phantom09 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:03:
[...]

Je kan het beste contact opnemen met de ABNAMRO of dit mogelijk is.
Normaal gesproken wel. Het kan zijn dat de ABNAMRO wel of een kosten hiervoor in rekening brengt.

Ik weet zo niet hoe het zit bij IB, het kan zijn dat ze wel of geen kosten hiervoor in rekening brengen.
Ik verwacht van niet, maar check het voor de zekerheid.

Je kan alles overzetten, maar het kan ook per "regel".

Stel dat je bij DeGiro zou zitten, dan kost het 100 euro per regel. Dure grap dus. In dat geval is het vaak beter om alles handmatig te verkopen en opnieuw te kopen bij IB.
De broker waar je vandaan komt (ABN) zal waarschijnlijk kosten rekenen.
IB (lynx iig wel) heeft volgens mij een regeling waar je die kosten vergoed kan krijgen (tot een bepaald percentage van je portfolio) als je een rekening bij ze opent en je aandelen er naartoe verhuist.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Al die brokers willen natuurlijk liever niet dat je je stukken wegboekt, dus hoewel ze allemaal adverteren met hoe makkelijk het is om stukken in te boeken moet je voor het uitboeken de kleine lettertjes in .. Volgens mij zie ik hier op pagina 4 dat een positie uitboeken bij ABN E27.23 kost per regel.

Maar goed, dat overboeken is wel een hoop gedoe. Iedereen moet de kosten voor zichzelf vergelijken natuurlijk, maar ik zou niet te krampachtig doen over even 'niet in de markt zitten'. Als beide opties (overboeken vs. verkopen en terugkopen) ballpark even veel kosten zou ik niet beginnen aan overboeken, zeker niet vanaf een broker zoals ABN of DeGiro die daar (vrees ik) een enorme onderneming van maken.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 12-07-2021 22:47 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aardappelzakje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:49:
En ook niet in MSCI USA index? Klein bedrijfje dan. Keuze genoeg toch?
Overigens niets tegen overstap naar IB, zit er zelf ook al 15 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
DappereDodo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 06:45:
[...]

Bij IB worden ze de 21e omgezet naar Frankfurt. Kon ook sneller, maar koste SEK 1750. De dividendbelasting is al ingehouden.

Heb jij je positie bij DeGiro al gesloten? Pas dan zou ik gerust zijn, als ik jou was.
Kleine update van IB:
Our Corporate Action Department is currently checking with our depository if we can reclaim tax on all our client's behalf for which a tax treaty exists with Sweden. If we are able to reclaim it, we will handle it on behalf of client.
Ik verwacht eigenlijk niet dat dat gaat lukken, maar het zou leuk zijn.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Qwerty-273

Meukposter

writser schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:45:
Maar goed, dat overboeken is wel een hoop gedoe. Iedereen moet de kosten voor zichzelf vergelijken natuurlijk, maar ik zou niet te krampachtig doen over even 'niet in de markt zitten'.
Eventueel een andere optie, als je echt problemen ziet met het uit de markt zijn, is om alles te consolideren in een wereld index fonds (die gaat mee omhoog en laag met de hele markt) en vervolgens nog maar 1 regel te hebben om over te boeken tussen de brokers. Ook niet ideaal, maar je bent dan niet uit de markt (wel natuurlijk uit alle mogelijke individuele posities).

Anders inderdaad stukken verkopen bij broker A, geld van A naar jouw rekening, geld van jouw rekening naar broker B, stukken aankopen via broker B. Je kan het opsplitsen in zoveel delen als je zelf wilt, waarbij je wel rekening zal moeten houden met de transactiekosten van elke (ver)koop. Met de eventuele paar dagen uit de markt mis je natuurlijk een eventuele stijging, maar ook een eventuele daling.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Bedankt voor alle reacties en suggesties! Ik ga me even inlezen voordat ik de overstap waag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 18:23

page404

Website says no

Ik wil geld overboeken naar IB maar bij het een overboeken krijg ik de melding dat het account niet meer in gebruik is. En moet ik JP Morgan of Interactive Brokers als naam opgeven?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
page404 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:10:
Ik wil geld overboeken naar IB maar bij het een overboeken krijg ik de melding dat het account niet meer in gebruik is. En moet ik JP Morgan of Interactive Brokers als naam opgeven?
Even naar account management gaan en daar kiezen voor deposit funds. Dan krijg je de exacte instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Pistachenootje schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Even naar account management gaan en daar kiezen voor deposit funds. Dan krijg je de exacte instructies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-UI-bFT4IM5B7HL7rvmE0ig9NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHajFksNRbb4iPSA4YkA7bda.jpg?f=fotoalbum_large
Dit bedoel je toch? Ik neem aan dat ik naar het DE iban over moet maken met interactive brokers als ontvanger en het kenmerk (wat ik hier heb weggehaald).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@page404 Juist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij ABN AMRO krijg ik zelfs een mooie groene vink bij de IBAN naam check :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS9-bzaGSY_UUjpShlYrFHiMonc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wJ6W2tRnSFTTB3RwEEbBJKi.png?f=fotoalbum_large

(Logo zelf toegevoegd)

[ Voor 72% gewijzigd door Zr40 op 13-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Toch die melding bij KNAB. Ik ben even begonnen met 5€ ipv 500€ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:58:
[...]

En ook niet in MSCI USA index? Klein bedrijfje dan. Keuze genoeg toch?
Overigens niets tegen overstap naar IB, zit er zelf ook al 15 jaar.
Ging om Bilibili (BILI). Heb ABN nog aan de lijn gehad en gechat, maar deze zit kennelijk en helaas niet in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat snap ik. Is een Chinees aandeel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:16:
Dat snap ik. Is een Chinees aandeel ook.
Ja dat klopt, maar heeft wel een registratie aan de NASDAQ Composite. Op zich niet heel obscuur... ;)

Maar je hebt gelijk: er is verder genoeg keus.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardappelzakje op 13-07-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 16:06
Hoewel ik vooral index trackers bezit, heb ik ook enkele losse aandelen. Met losse aandelen is er zo af en toe sprake van bepaalde gebeurtenissen waarbij keuzes gemaakt moeten worden, zoals bijvoorbeeld bedrijfsovernames of verwatering van aandelen.

Wat kun je het beste doen bij een overnamebod? Is het in het algemeen als kleine belegger altijd goed om in te gaan op een overnamebod omdat je anders met onverhandelbare stuks blijft zitten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:56:
Bij ABN AMRO krijg ik zelfs een mooie groene vink bij de IBAN naam check :)

[Afbeelding]

(Logo zelf toegevoegd)
Bij Rabobank ook, naam is gecontroleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McPoowl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 08:53
Hallo allemaal,

Kom me toch hier even melden met een waarschijnlijk hele domme vraag, met hopelijk een simpel antwoord.
Ik ben de afgelopen dagen wat meer gaan kijken naar aandelen om wat van mijn cryptowinsten te spreiden.

Ik heb hiervoor een account bij DeGiro aangemaakt en dat is allemaal goed gegaan, maar ik zie geen informatie op de 'Aandelen' pagina. De grafieken zijn er niet en er wordt ook geen data geladen over de verschilllende aandelen. Ik dacht dat dat wellicht aan de koersupdate (ED) zou liggen, maar het is nu al 2 dagen zo.

Verder gaan kooporders van Amerikaanse aandelen wel door (ik noem een Tesla) zodra de beurs open is, maar een kooporder op een beleggingsfonds staat al 1.5 dag open.

Mis ik iets, of ben ik te ongeduldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17-09 16:26
Maahes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:17:
...
Wat kun je het beste doen bij een overnamebod? Is het in het algemeen als kleine belegger altijd goed om in te gaan op een overnamebod omdat je anders met onverhandelbare stuks blijft zitten bijvoorbeeld?
Heb je gezocht? Die vraag is volgens mij vrij recent nog besproken in dit topic.

[ Voor 23% gewijzigd door Charly op 14-07-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
McPoowl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:02:
Hallo allemaal,

Kom me toch hier even melden met een waarschijnlijk hele domme vraag, met hopelijk een simpel antwoord.
Ik ben de afgelopen dagen wat meer gaan kijken naar aandelen om wat van mijn cryptowinsten te spreiden.

Ik heb hiervoor een account bij DeGiro aangemaakt en dat is allemaal goed gegaan, maar ik zie geen informatie op de 'Aandelen' pagina. De grafieken zijn er niet en er wordt ook geen data geladen over de verschilllende aandelen. Ik dacht dat dat wellicht aan de koersupdate (ED) zou liggen, maar het is nu al 2 dagen zo.

Verder gaan kooporders van Amerikaanse aandelen wel door (ik noem een Tesla) zodra de beurs open is, maar een kooporder op een beleggingsfonds staat al 1.5 dag open.

Mis ik iets, of ben ik te ongeduldig?
Je hebt wel de juiste testen doorlopen? Heb je misschien een firewall/adblocker wat bepaalde requests blokkeert (DeGiro gebruikt veel partners voor data in hun applicatie/site)?
Ik zou denk ik anders contact met ze opnemen. Ze reageren vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McPoowl
Qunix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:32:
[...]

Je hebt wel de juiste testen doorlopen? Heb je misschien een firewall/adblocker wat bepaalde requests blokkeert (DeGiro gebruikt veel partners voor data in hun applicatie/site)?
Ik zou denk ik anders contact met ze opnemen. Ze reageren vrij snel.
Volgens mij wel, ik kan bijvoorbeeld wel een order plaatsen op een beleggingsfonds, wat ook niet kan zonder de test te halen, maar de grafieken van de fondsen blijven weg.

//edit: Zo blijft het 'Winners & Losers' gedeelte ook leeg met de tekst 'Geen producten'.
Heb geen adblocker aan staan op de site(s) van DeGiro.

[ Voor 12% gewijzigd door McPoowl op 14-07-2021 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:16
NN Investment Partners B.V. laat u als beheerder van de NN beleggingsfondsen graag weten dat verscheidene Nederlandse NN beleggingsfondsen hun jaarlijkse dividend zullen uitkeren op 14 juli 2021.

De ex-dividend datum is vastgesteld op 23 juni 2021 en de record datum op basis van afgewikkelde posities op 24 juni 2021. Het uitgekeerde dividend voor bovengenoemde NN beleggingsfondsen wordt vanaf 14 juli automatisch voor u herbelegd in het betreffende fonds.
Payday bij NN. Wel jammer dat het geld even uit de markt is geweest (scheelt toch een paar procent), maar dat is part of the deal I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
McPoowl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:02:
Amerikaans beleggingsfonds? Die mag je niet kopen. Kan alleen via omwegen, zoals via opties bij IB of met een account bij Tastyworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is iets anders dan een beleggingsfonds dat Amerikaanse aandelen bezit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McPoowl
Pistachenootje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Amerikaans beleggingsfonds? Die mag je niet kopen. Kan alleen via omwegen, zoals via opties bij IB of met een account bij Tastyworks.
Het was een Nederlands beleggingsfonds, en de order is er inmiddels doorheen, dus dat was een gevalletje ongeduldig denk ik.

Het probleem met de lege grafieken en onderdelen in de webtrader blijft, heb al even contact gezocht met DeGiro, maar nog geen antwoord. Gebruik overigens de Brave Browser (zonder Shields) maar ook in Edge en Firefox heb ik het issue. Overigens is het geen adblocker issue denk ik, want de grafiek van Tesla zie ik bijvoorbeeld wel.

//edit: Mail terug van de klantenservice, schijnt een bekend probleem te zijn bij nieuwe klanten en dat lost zich vanzelf op in een paar dagen. Toch meer geduld moeten hebben :+

[ Voor 11% gewijzigd door McPoowl op 14-07-2021 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
Kennen jullie nog die man die wacht op een short squeeze in $AMC (-13%) of $GME (-4,3%) ;).

[ Voor 8% gewijzigd door Wietsee. op 14-07-2021 17:43 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Wietsee. schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:42:
Kennen jullie nog die man die wacht op een short squeeze in $AMC (-13%) of $GME (-4,3%) ;).
De man die op basis van het inflatiespook paniek zaaide is voorlopig ook onvindbaar ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laten we ze niet wakker maken.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Laatst online: 15-09 21:33
Ik wacht alleen maar op de long squeeze _/-\o_ (was short met waarde van ong 100% van mijn equity, want dit is een gekkenhuis - wel met nodige protections). Target is $25 op AMC en $100 op GME (waar het nog steeds greatly overvalued is overigens).

[ Voor 11% gewijzigd door xiaoqi op 14-07-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Die was er begin van het jaar vroeg bij, dus zit nog steeds fors in de plus.
Ben wel benieuwd hoe hij toekomstige ontwikkelingen inschat en wellicht al wat verkoopt of vasthoudt aan 10% op $100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:14:
[...]
Die was er begin van het jaar vroeg bij, dus zit nog steeds fors in de plus.
Ben wel benieuwd hoe hij toekomstige ontwikkelingen inschat en wellicht al wat verkoopt of vasthoudt aan 10% op $100 :)
Letterlijk niet boeiend wat je instapprijs is.
Waarde bijna gehalveerd.
Want het kan alleen maar omhoog omdat niemand gaat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:35
Ho ho ho jullie hebben volgens mij niet goed gelezen. Dit is de strategie van Citadel om de shorts te dekken. In werkelijkheid is er gewoon een heel laag volume wat verhandeld wordt. Gebruik anders even de zoekfunctie. Het is al eerder uitgelegd hier in dit topic >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
Goedemorgen!

Wij zitten er ook aan te denken om te gaan beleggen. Crypto's zijn in in feb/mrt dit jaar uitgekeerd (na 4jr waren we er klaar mee en lange tijd verlies gestaan maar uiteindelijk nog een leuke winst).

Nu zitten we te denken aan Meesman of ING beheerd beleggen.

Ik lees hier en daar ook wat over ETF's.

We willen er eigenlijk zo min mogelijk tijd aan besteden (het is dan ook voor de lange termijn). Wat zouden jullie adviseren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 01:46:
[...]
Want het kan alleen maar omhoog omdat niemand gaat verkopen.
Volgens de statistieken van Flatex Extoro etc plaats retail meer koop dan verkooporders dus dat zit iig mee. wie er dan aan het verkopen is... geen idee...

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Atomius schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:22:
Payday bij NN. Wel jammer dat het geld even uit de markt is geweest (scheelt toch een paar procent), maar dat is part of the deal I guess.
Altijd fijn die dividend-meldingen. Blij verrast dat het inmiddels al ruim 27 euro is :) Recent nog een kleine meevaller gehad en daar 3/4 van in Fitvermogen-account gestopt en een klein deel achtergehouden voor wat dingen op de wensenlijst/vakantie. Begin steeds meer de pret in te zien van beleggen en wat minder sparen, uitgaven binnen de perken houden en alvast beetje dromen van minder werken over xx jaar ;)

Maak er voor mezelf ook een gewoonte van om om de maand of 2 even alles op een rij te zetten: beleggingen, paar aandelen, sparen. Ik sla mezelf soms voor de kop dat ik niet 20 jaar eerder ben begonnen, maar ach, beter laat dan nooit :) Nu is het wel gevoelsmatig wat makkelijker met die belachelijke spaarrente :+

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 15-07-2021 10:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
Road-runner83 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:54:

We willen er eigenlijk zo min mogelijk tijd aan besteden (het is dan ook voor de lange termijn). Wat zouden jullie adviseren? :)
Even de zoekfunctie bovenaan de pagina gebruiken en zoeken op termen als ETF, Indexfonds. Veel succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17-09 16:26
Pff... Dit voorjaar wat JET gekocht in de hoop op een mooi ritje maar na maanden niks lijken ze nu echt door het putje te gaan. Gevalletje "gegokt en verloren" zullen we maar denken. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
Charly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:14:
Pff... Dit voorjaar wat JET gekocht in de hoop op een mooi ritje maar na maanden niks lijken ze nu echt door het putje te gaan. Gevalletje "gegokt en verloren" zullen we maar denken. :X
Volkomen terecht, bedrijven die geen winstmaken. Weg ermee

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Wietsee. schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:18:
[...]

*kuch* bol.com *kuch*

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wietsee. schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Tijdens de corona waarin vele restaurants dicht waren, en je alleen kon afhalen... zelfs dan nog geen winst maken. bijna knap hoe ze dat doen :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldkampj
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04-2022
Laat die nou sinds een paar jaar wel winst maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:09
Bol.com heeft toch gewoon winst gemaakt in 2020? En Ahold Delhaize maakte dit kwartaal ruim 500 miljoen winst en doet het sowieso al jaren over de hele linie goed als ze geen speciale afboekingen hebben :+.

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 15-07-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

veldkampj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:29:
[...]

Laat die nou sinds een paar jaar wel winst maken ;)
Ja maar als je die had aangekocht voordat ze winst maakte had je toch wel een lekker centje verdiend.

Startups die gelijk winst maken zijn super verdacht.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:05

-CJ

Not remastered

Charly schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:14:
Nou heb ik recenter JET gekocht, maar keek ook op van de daling van vandaag. Hoe is dat nu te verklaren?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:58
-CJ schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Nou heb ik recenter JET gekocht, maar keek ook op van de daling van vandaag. Hoe is dat nu te verklaren?
Men had een kleiner verlies verwacht. Hun Outlook was -100miljoen. Tijdens de conference call konden ze niet uitleggen waarom dit nu fors hoger is uitgevallen en verwijzen ze naar de volledige cijfers volgende maand. Dat is niet zo slim want geeft aan dat ze de cijfers niet paraat hebben. Echter winstgevendheid is wel verbeterd. Eenmalig verlies €200 miljoen ivm fees USA en Canada. Flink afgestraft door dit alles. We gaan het zien wat ze de komende jaren gaan doen. Ik houd vast. Misschien wat bijkopen.

[ Voor 22% gewijzigd door ChiLLeR op 15-07-2021 16:17 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:05

-CJ

Not remastered

ChiLLeR schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:13:
[...]

Men had een kleiner verlies verwacht. Hun Outlook was -100miljoen. Tijdens de conference call konden ze niet uitleggen waarom dit nu fors hoger is uitgevallen en verwijzen ze naar de volledige cijfers volgende maand. Dat is niet zo slim want geeft aan dat ze de cijfers niet paraat hebben. Echter winstgevendheid is wel verbeterd. Eenmalig verlies €200 miljoen ivm fees USA en Canada. Flink afgestraft door dit alles. We gaan het zien wat ze de komende jaren gaan doen. Ik houd vast. Misschien wat bijkopen.
Ah ja, dat is duidelijk. Zie het nu ook in nieuwsberichten. Net verkeerde moment gekocht :/ mja, da's achteraf altijd makkelijk.

Ik hou ze nog wel. Zit naar mijn mening nog zeker groeipotentieel.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:54

RobertowNL

For your gear!

In 2017 heb ik voor €9,60 stuk twee aandelen Revolut gekocht via Seeders. Ik hoopte destijds dat ze een mooie groei konden doormaken en dat lijkt te lukken. Het was overigens een pure gok (vandaar maar 20 euro).

Destijds is 1,36% van de aandelen aangeboden voor £3.800.000. Ondertussen is er een aantal keren geld opgehaald, de laatste keer vorig jaar (500 miljoen). Deze laatste ronde is het bedrijf gewaardeerd op £4.25 miljard. (220 euro voor mijn twee aandeeltjes).

Tot vandaag, Softbank heeft met het Vison fund 2 bijna 800 miljoen dollar geïnvesteerd, dit geeft een waardering van 33 miljard (£24 miljard) post money voor 2,5%(?) van de aandelen.

Best aardig voor een bedrijf dat afgelopen boekjaar een verlies van 280 miljoen dollar rapporteerde. De waardering staat op 100x de omzet van 330 miljoen dollar in 2020. Maar dat is het nieuwe normaal in de (fin)tech startup markt blijkbaar.

Ik ben benieuwd of de groei vanuit nieuwe markten zoals India en de USA gaan zorgen voor verdere waardestijging. Want persoonlijk denk ik dat de waardering ondertussen wel erg hoog is.

Nu komt natuurlijk het irrationele, ik twijfel wanneer ik mijn exit ga pakken. Bij de Beursgang of toch nu op een niet liquide marktplaats van Seeders.
Een voorspelling van de koers en toekomstige waarde kan ik niet aan het aandeel hangen.

Al met al in ieder geval leuk om zo vroeg in een bedrijf ingestapt te zijn, na verwatering verwacht ik dat mijn positie bijna 900 euro zal bedragen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 15-07-2021 22:53 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat leuk zeg, ben wel een beetje jaloers. Als ik had geweten dat ik aandelen Revolut had kunnen kopen dan had ik absoluut gedaan voor een paar duizend euro.

Ben namelijk al een hele tijd fan van hun visie. Maar goed, het is wel zo dat SoftBank vaak wel hoger waardeert om zelf zo ook wat extra geld op hun positie te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik heb ook al jaren Revolut inderdaad, maar ik hou het bij mijn index fondsen. Goed gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
Bezulba schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Ja maar als je die had aangekocht voordat ze winst maakte had je toch wel een lekker centje verdiend.

Startups die gelijk winst maken zijn super verdacht.
Is een bedrijf dat in 2000 is opgericht nog een startup te noemen? Wat betreft leeftijd is 21 jaar al ouder dan dat een gemiddeld bedrijf überhaupt bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzip22
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:07
flyguy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Is een bedrijf dat in 2000 is opgericht nog een startup te noemen? Wat betreft leeftijd is 21 jaar al ouder dan dat een gemiddeld bedrijf überhaupt bestaat
Amazon is toch ook een bedrijf wat jarenlang verlies heeft gemaakt en ook actief is in een zeer concurrerende markt met lage marges. Behalve hun Cloud tak (AWS) waar ze nu wel winst mee maken. Of is dat niet vergelijkbaar met JET?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De (afhaal)restaurants moet nu al enorme bedragen afdragen aan JET. Als ze daarmee nog geen winsten weten te maken dan vrees ik voor hun toekomst. In deze platform wereld is redelijk een race to the bottom en zodra een alternatief platform komt met voor zowel aanbod als vraag een aantrekkelijk aanbod dan kan het enorm snel overslaan. Nu ben ik niet direct bekend met hun financiën, maar volgens mij hebben ze geen USP behalve hun naamsbekendheid onder de consumenten.

Het voorbeeld van Amazon is dan inderdaad een goede. Echter heeft Amazon dankzij hun webshop het AWS platform kunnen ontwikkelen en daarmee stroomt het geld wel binnen. Voor JET zie ik enkel geen "AWS"achtig verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 14:23
xzip22 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:24:
[...]

Amazon is toch ook een bedrijf wat jarenlang verlies heeft gemaakt en ook actief is in een zeer concurrerende markt met lage marges. Behalve hun Cloud tak (AWS) waar ze nu wel winst mee maken. Of is dat niet vergelijkbaar met JET?
Niet echt vergelijkbaar. Sowieso zou ik niet snel een vergelijking maken met Amazon, want dan pak je één van de meest succesvolle bedrijven en plak je hun traject op iets als een Just Eat. Daarnaast was Amazon al vrij snel cash flow positief, wat over het algemeen relevanter is dan wel of geen winst (toevallig een paar maanden geleden de shareholder letters van Bezos en de financials van de vroege jaren van Amazon doorgenomen). Nu heeft Just Eat dat TTM ook voor het eerst door amortization en veranderingen in working capital, maar of dat houdbaar is valt nog te bezien.

Maar ook in de sectoren waar ze in opereren zou ik ze niet naast elkaar zetten. Te veel verschillen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
https://www.barrons.com/a...6393776?mod=hp_LEADSUPP_1

Dit is gezien de spanningen tussen China en de VS wel interessante materie. Is het reëel om te verwachten dat Chinese aandelen straks niet langer verkrijgbaar zijn op de Amerikaanse markt. En wat betekent dit voor je aankopen? Wat betekent dit voor indexfondsen (NT) en ETF's voor opkomende markten? Volgens mij zijn die in veel gevallen ook op basis van de US-listings.

In eerste instantie was mijn reactie dat de gecombineerde financiële (en ook politieke) belangen op z'n minst behoorlijk genoemd kunnen worden: 2 biljoen aan marktwaarde. Maar er gebeuren al genoeg gekke dingen... Als een reële kans bestaat op de-listing dan zullen de koersen door het putje gaan en dan zullen de retailbeleggers waarschijnlijk het minst geïnformeerd zijn en aan het kortste eind trekken. Veel brokers bieden lokale listings immers niet aan.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Moeten we onze US-listings gaan omruilen of loopt het zo'n vaart niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aardappelzakje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:58:

Dit is gezien de spanningen tussen China en de VS wel interessante materie. Is het reëel om te verwachten dat Chinese aandelen straks niet langer verkrijgbaar zijn op de Amerikaanse markt. En wat betekent dit voor je aankopen? Wat betekent dit voor indexfondsen (NT) en ETF's voor opkomende markten? Volgens mij zijn die in veel gevallen ook op basis van de US-listings.
Interessant artikel. Ik kon die licht grijze letters maar slecht lezen :+ hier het belangrijkste gedeelte:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb even opgezocht of iShares EMIM US listed Chinese aandelen bevat en dat klopt inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Borse Frankfurt stopt ook met handelen in een aantal aandelen. Een korte samenvatting:
1. Introduction

We hereby inform you about the upcoming termination of trading of securities of issuers which do not have a Legal Entity Identifier (LEI) after the end of the last trading day 18 August 2021.

2. Required action

None.

3. Details

Since 3 January 2018, trading venues are obliged to transmit daily reports of reference data of all traded securities [...] the LEI of the issuers of these securities is part of the required reference data [...]

Within the scope of a transitional solution for so-called "old cases" agreed with the supervisory authorities, securities of issuers that do not have a LEI have been traded on Frankfurter Wertpapierbörse (FWB®, the Frankfurt Stock Exchange) up until now.

[...], trading in the affected securities will be terminated after the end of the last trading day 18 August 2021.

[...]
https://www.xetra.com/xet...y-Identifier-LEI--2707646

En de oplossing van deGiro:
Op dit moment is de beslissing genomen om de verdere aankoop van deze effecten te beperken. Voor u betekent dit dat het vanaf vandaag niet mogelijk zal zijn om uw huidige positie te verhogen.

Wij adviseren u vriendelijk om via de bovengenoemde link naar de website van de Börse Frankfurt na te gaan om welke van uw positie(s) het gaat en de nodige acties te ondernemen.

Houd er rekening mee dat het na deze datum niet meer mogelijk zal zijn om in deze effecten te handelen. Indien u ervoor kiest om geen actie te ondernemen, dan dient u er rekening mee te houden dat de door u aangehouden positie(s) mogelijk niet meer verhandelbaar zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

In eerste instantie was mijn reactie dat de gecombineerde financiële (en ook politieke) belangen op z'n minst behoorlijk genoemd kunnen worden: 2 biljoen aan marktwaarde. Maar er gebeuren al genoeg gekke dingen... Als een reële kans bestaat op de-listing dan zullen de koersen door het putje gaan en dan zullen de retailbeleggers waarschijnlijk het minst geïnformeerd zijn en aan het kortste eind trekken. Veel brokers bieden lokale listings immers niet aan.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Moeten we onze US-listings gaan omruilen of loopt het zo'n vaart niet?
Dit stuk is vooral interessant als het gaat om indexfondsen.
"Many large Chinese companies, including Alibaba Group Holding (BABA), JD.com (JD), and Yum China (YUMC) have sought secondary listings closer to home, and many U.S. fund managers have shifted into those listings. That is a relatively easy move for mutual-fund manage"

China A Shares zijn pas sinds een aantal jaren onderdeel van de diverse indexen:
https://www.investopedia.com/terms/a/a-shares.asp

Een andere listing is vaak niet zo'n probleem voor een groot Chinees bedrijf. Misschien gaat MSCI/FTSE wel een nieuw index maken om hier omheen te werken, hetzelfde hadden ze toen gedaan bij het toevoegen van A shares.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 16-07-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Wellicht in worste scenario dat aankopen van chinese aandelen verboden is, maar verkoop nog wel mag.
Zoiets als US ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 06:54
phantom09 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Wellicht in worste scenario dat aankopen van chinese aandelen verboden is, maar verkoop nog wel mag.
Zoiets als US ETF's.
En wie moet dat kopen dan, als het een algeheel verbod wordt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DappereDodo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:43:
[...]

En wie moet dat kopen dan, als het een algeheel verbod wordt :?
Beleggers die niet aan de eisen van het verbod hoeven te voldoen.
Misschien gaan deze chinese bedrijven wel een notering openen op 1 of meerdere europese beurzen.

Het zou te gek zijn dat chinese aandelen die je gekocht hebt ploteseling niet meer van jou zijn.
Verplicht verkopen is ook niet goed, want dat kan een behoorlijk dump worden.
Wellicht dat je aangekochte chinese aandelen genoteerd staan op een andere beurs?

[ Voor 44% gewijzigd door phantom09 op 18-07-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 10:09

Jebus4life

BE User

De Europese beurs kleurt voorlopig bloedrood. Gezien de schade van de overstromingen krijgen vooral de verzekeraars klappen. Maar er is genoeg pret voor iedereen :9

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Jebus4life schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:58:
De Europese beurs kleurt voorlopig bloedrood. Gezien de schade van de overstromingen krijgen vooral de verzekeraars klappen. Maar er is genoeg pret voor iedereen :9
Verzekeraars vallen nog mee ten opzichte van Unibail met -4,6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd om long op hout te gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vrijdagmiddag trend in de VS was flink negatief en de futures staan nu ook negatief.

Als je daar rekening mee houdt valt het me vandaag nog mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
https://nos.nl/artikel/23...ote-teleurstelling-zorgen

De AFM wordt ook wakker.

Dit 'probleem' speelt al jaaaaaaaaren.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In mijn optiek is het wel iets recents. Toen ik nog studeerde werd er vooral gesproken over maximaal lenen en de opbrengst storten op spaarrekeningen en deposito's. Nu gaat het vooral over beleggen en crypto en men denkt schijnbaar dat dat net zo risicoloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:00:
In mijn optiek is het wel iets recents. Toen ik nog studeerde werd er vooral gesproken over maximaal lenen en de opbrengst storten op spaarrekeningen en deposito's. Nu gaat het vooral over beleggen en crypto en men denkt schijnbaar dat dat net zo risicoloos is.
Ik vrees dat veel jongeren het vooral als een uitweg zien om de aankoop van een woning binnen bereik te brengen en daarom bereid zijn veel risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Die verhalen ken ik ook, al ben ik ze IRL nooit tegengekomen.

Maar ik ken er wel veel die crypto en aandelen doen en zeker weten dat ze niet gaan verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik weet natuurlijk niet wanneer jij nog studeerde ;)

Maar dit soort verhalen hoor/ lees je toch al een jaar of drie zeker. Oké, ik heb misschien wel erg veel a's gebruikt in het woord jaaaaaaren, maar dat de AFM pas na drie jaar o.i.d. gaat reageren op maatschappelijk zeer onwenselijke situaties.....dat vind ik best schokkend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:33
Mja, als ik geld krijg van mijn werkgever (buiten mijn loon) dan moet ik zowel een bonnetje als een afschrift laten zien om mij te verantwoorden. Ik draag ongeveer 50% van mijn loon af die anderen zo goed als gratis ontvangen als 'studielening' en dan hoeven zij dat niet te verantwoorden? 8)7 . Destijds moest ik een kleine 4% rente betalen op mijn studielening, die heb ik dan ook heel vlot afbetaald. Nu leg ik maar braaf maandelijks in nadat ik eerst die ~50% heb afgedragen zodat anderen 'gratis' kunnen beleggen. Ergens heb ik de juiste afslag gemist in mijn leven geloof ik? |:( O-)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
De AFM is een nutteloze instantie. Kan niets, doet niets.
Wat hebben ze nou uiteindelijk bereikt bij DeGiro? Die gasten lachen zich toch de ballen uit de broek?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Het gebruik van 'maximaal lenen' om domme dingen te doen is niet recent. Vroeger waren het auto's/vakanties/feesten/op kamers zonder werk.
Daarna werd het 'gratis geld' via deposito/spaarrekening, en door richting punt hierboven.
Daarna werd het beleggen, en door richting punten hierboven.

Vroeger lachte je degene uit die maximaal leenden en ermee op vakantie gingen. Tegenwoordig wordt het gepromote. Met al die financial influencers begint het hip en mainstream te worden, kijk mij eens cashen met BTC en GME maar niet vermeldden dat ik inclusief schulden gewoon negatief sta [insert obligatory 'hoi skere student'].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Radiodurans schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:24:
Mja, als ik geld krijg van mijn werkgever (buiten mijn loon) dan moet ik zowel een bonnetje als een afschrift laten zien om mij te verantwoorden. Ik draag ongeveer 50% van mijn loon af die anderen zo goed als gratis ontvangen als 'studielening' en dan hoeven zij dat niet te verantwoorden? 8)7 . Destijds moest ik een kleine 4% rente betalen op mijn studielening, die heb ik dan ook heel vlot afbetaald. Nu leg ik maar braaf maandelijks in nadat ik eerst die ~50% heb afgedragen zodat anderen 'gratis' kunnen beleggen. Ergens heb ik de juiste afslag gemist in mijn leven geloof ik? |:( O-)
Waarvan akte. Idem hiero. 't Is te zot voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 17:02
Afas schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Ik vrees dat veel jongeren het vooral als een uitweg zien om de aankoop van een woning binnen bereik te brengen en daarom bereid zijn veel risico te nemen.
Als het doel is om genoeg te verdienen om een huis te kopen is de kans groot dat ze alles kwijtraken. De focus zal in het begin toch moeten liggen op het leren van hoeveel je van je inleg kan verliezen. Daarna pas hoeveel je kan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:24
Radiodurans schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:24:
Dat is het hele 'probleem', het loont nu niet meer om af te lossen en de beloning daarvoor is verdwenen. Jij hebt nog braaf afgelost, want de rente was toen nog 4%. Inmiddels is het 0% en daarnaast is de wegingsfactor van de studieschuld in de hypotheek behoorlijk omlaag gegaan.
Achteraf denk ik, waarom heb ik zo snel afgelost? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Afas schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Volgens mij is het voor veel jongeren gewoon een manier waarop zij denken veel geld te kunnen verdienen. Dat je er later misschien een huis voor had kunnen kopen doet er bij de meeste niet toe. Bier en borsten hebben prioriteit.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik denk dat je in deze discussie ook veel meer moet kijken naar de politieke keuzes die zijn gemaakt. Het wordt ook vanuit de overheid wel erg aantrekkelijk én gemakkelijk gemaakt om te lenen. Voor de meeste leningen moet je wel een beetje je best doen... maar bij een studielening is het werkelijk inloggen, aangeven 'ik wil X bedrag' en je bent klaar - terwijl tegelijkertijd overal de boodschap wordt uitgedragen over lage rente, goede voorwaarden, lange looptijd, terugbetalen naar draagkracht, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Uniciteit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:49:
Ik denk dat je in deze discussie ook veel meer moet kijken naar de politieke keuzes die zijn gemaakt. Het wordt ook vanuit de overheid wel erg aantrekkelijk én gemakkelijk gemaakt om te lenen. Voor de meeste leningen moet je wel een beetje je best doen... maar bij een studielening is het werkelijk inloggen, aangeven 'ik wil X bedrag' en je bent klaar - terwijl tegelijkertijd overal de boodschap wordt uitgedragen over lage rente, goede voorwaarden, lange looptijd, terugbetalen naar draagkracht, etc.
De manier van communiceren wekt het lenen inderdaad wel in de hand, maar los daarvan is de drempel om te gaan beleggen ook wel héél laag geworden. Toen ik studeerde (10-15 jaar geleden) was de smartphone nog geen gemeengoed en bankieren per app bestond al helemaal niet. Dat maakt de drempel om te gaan beleggen al een stuk hoger.
Toch zijn ook het ook m.n. de succesverhalen die je leest. Het laatste jaar op de beurs wel logisch, maar ook het algemene sentiment rondom bitcoin is toch dat die koers uiteindelijk wel stijgt; en gek genoeg zijn er genoeg mensen die willen vertellen dat ze een vrijstaande woning hebben gekocht van hun winsten in de crypto/beurs, maar slechts weinigen die vertellen dat ze weer bij hun ouders wonen omdat ze flinke verliezen hebben in de crypto/beurs.
offtopic:
Overigens was destijds het hebben van een studieschuld ook meer een 'taboe' dan nu, je kón immers zonder studieschuld een diploma halen. Ik heb daar dan ook hard voor gewerkt. In vijf jaar tijd heb ik twee keer een week gevaren als vakantie, verder was 'werken achter de bar' mijn vakantie. Er is voor mij iets van 18-19k als prestatiebeurs kwijtgescholden. Eenzelfde bedrag wordt nu soms in een jaar geleend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Ik ben wel benieuwd hoe lang we dit nog volhouden:

- Starters komen op de woningmarkt niet in de bak
- De huizenprijzen zijn nog nooit zo hard gestegen
- De beurs staat sky-high en iedereen denkt er nu aan om te gaan beleggen
- De Deltavariant is in opkomst

Je zou toch zeggen dat dit de ideale mix is voor een flinke correctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Sunri5e schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:15:

De vorige crash kwam door een enorme stijging in het aanbod van huizen op de markt (variabele rente tarieven die omhoog schoten, waardoor executieveiling volgde). Samen met een daling in de vraag, omdat geld lenen veel moeilijker werd.
Het aanbod is op het moment een enorm tekort. Dat los je niet zomaar op. En de vraag zie ik alleen inzakken als de rente enorm stijgt. De centrale banken zitten op het moment aan die knop. En die laten de rente laag om zo'n crash te voorkomen.

Wat corona doet heb je vorig jaar maart kunnen zien. Een flinke correctie. En 6 maanden later breken we weer nieuwe records.

Voor de langdurige serieuze crash die iedereen al jaren voorspelt zal toch een flinke catalyst nodig zijn. Het vallen van de euro, burgeroorlog in de VS.

Al zou het wel kunnen dat een bepaalde sector instort. Zonder de hele beurs mee te slepen. Denk aan de reisbranche als mensen het waarschijnlijk achten dat we nog wel een paar jaar nergens heen kunnen. Of de olie en auto industrie als politici klimaat een keer serieus gaan nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 22:01

Hierbij al een voorzichtig antwoord op je vraag: https://www.nu.nl/economi...pleving-deltavariant.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
Daar snap je toch ook de logica niet van, omdat er chip tekorten zijn dalen de aandelen van bedrijven die chips maken of onderdelen daarvoor leveren. Je zou zeggen dat die werk zat hebben een dus meer waard moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15

There is always a next time :)

Ik ben benieuwd of dit gewoon een tijdelijke paniekreactie is of we weer een ritje gaan maken in de achtbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik ben vier jaar geleden afgestudeerd, maar van mijn klas was ik volgens mij de enige die maximaal aan het lenen was om een beetje rendement te maken op de spaarrekening. Het was uiteindelijk niet veel, maar daardoor had ik wel een buffer waardoor ik eerder kon beginnen met beleggen. Inmiddels staat het ook al 4 jaar vast op 0% rente. De volgende rente periode van 5 jaar zal ook weer 0% zijn dus probeer zo min mogelijk af te lossen. Kan het morgen aflossen als ik het zou willen, maar is financieel niet verstandig. En ik hoef hem ook niet terug te betalen als er iets met mij zou gebeuren.

De meeste studenten in mijn klas waren niet van het lenen en diegene die het wel waren, dat waren meestal de feestbeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 23:22
Zenix schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:29:
Ik ben vier jaar geleden afgestudeerd, maar van mijn klas was ik volgens mij de enige die maximaal aan het lenen was om een beetje rendement te maken op de spaarrekening. Het was uiteindelijk niet veel, maar daardoor had ik wel een buffer waardoor ik eerder kon beginnen met beleggen. Inmiddels staat het ook al 4 jaar vast op 0% rente. De volgende rente periode van 5 jaar zal ook weer 0% zijn dus probeer zo min mogelijk af te lossen. Kan het morgen aflossen als ik het zou willen, maar is financieel niet verstandig. En ik hoef hem ook niet terug te betalen als er iets met mij zou gebeuren.

De meeste studenten in mijn klas waren niet van het lenen en diegene die het wel waren, dat waren meestal de feestbeesten.
Na de eerste 2 jaar kan je nog eens 5 jaar niet aflossen, kan je wellicht nog langer in de markt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ja, in totaal 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 17:02

Augustus-september misschien omdat toch wat zwakkere maanden zijn. We zien het vanzelf. Geeft je in ieder geval de kans weer goedkoop bij te kopen als de beurs daarna weer herstellende is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ugh. Ik krijg steeds meer een hekel aan berichten in de media dat Dip x door Y wordt veroorzaakt maar dan totaal geen onderbouwing waarom dan.

We hebben flinke grote overstromingen in Europa, verzekeraars zijn daardoor gedaald want die moeten dat (vaak) gaan betalen. Dat is logisch.

Maar nu krijgen we rode cijfers op de beurs en is het opeens vanwege het sentiment (die wij blijkbaar allemaal tegelijk voelen) dat de Delta variant misschien wel voor ergere dingen gaat zorgen.

Terwijl Engeland net open gaat (en nog geen spike heeft in besmettingen. Gaat wel komen maar op dit moment nog niet) en er volgens mij nou niet opeens in het weekend veel andere schokkende zaken naar buiten zijn gekomen behalve dat Bolsonaro z'n ziekenhuisbezoekje heeft overleefd...

Oh en er zijn chiptekorten dus worden er plannen gemaakt voor nieuwe chipfabrieken waar dan grote machines van O.A. ASML in moeten en dan gaat de koers van ASML omlaag.
¿Que?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Dan Stark schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:21:
[...]

Augustus-september misschien omdat toch wat zwakkere maanden zijn. We zien het vanzelf. Geeft je in ieder geval de kans weer goedkoop bij te kopen als de beurs daarna weer herstellende is.
Een dergelijke uitspraak is begrijpelijk als je de crash van 2020 als uitgangspunt neemt. Deze was kort en krachtig, maar dat betekent niet dat een volgende eenzelfde verloop zal hebben. Historisch gezien is dat niet per se van vanzelfsprekend (kijk bijvoorbeeld naar 1929, Japan, 2008).

Bovendien is het voor veel (jonge) beleggers lastig bijkopen als je met geleend geld en zonder buffer al hebt ingeslagen met all-time highs. Bijkopen is daarnaast ook niet voor alle aandelen interessant: met de verkeerde meme-stocks blijft er weinig aan onderliggende waarde over als het echt door het putje gaat. Dan gaat het behoorlijk tegenvallen als de beurzen er 10 jaar over doen om op het oude niveau te komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
Bezulba schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:42:
Ugh. Ik krijg steeds meer een hekel aan berichten in de media dat Dip x door Y wordt veroorzaakt maar dan totaal geen onderbouwing waarom dan.

We hebben flinke grote overstromingen in Europa, verzekeraars zijn daardoor gedaald want die moeten dat (vaak) gaan betalen. Dat is logisch.

Maar nu krijgen we rode cijfers op de beurs en is het opeens vanwege het sentiment (die wij blijkbaar allemaal tegelijk voelen) dat de Delta variant misschien wel voor ergere dingen gaat zorgen.

Terwijl Engeland net open gaat (en nog geen spike heeft in besmettingen. Gaat wel komen maar op dit moment nog niet) en er volgens mij nou niet opeens in het weekend veel andere schokkende zaken naar buiten zijn gekomen behalve dat Bolsonaro z'n ziekenhuisbezoekje heeft overleefd...

Oh en er zijn chiptekorten dus worden er plannen gemaakt voor nieuwe chipfabrieken waar dan grote machines van O.A. ASML in moeten en dan gaat de koers van ASML omlaag.
¿Que?
Als je een paar blogposts leest van deze jongens dan slaat de rust weer toe!

https://www.beleggingsillusie.nl/

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Aardappelzakje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:05:
[...]

Een dergelijke uitspraak is begrijpelijk als je de crash van 2020 als uitgangspunt neemt. Deze was kort en krachtig, maar dat betekent niet dat een volgende eenzelfde verloop zal hebben. Historisch gezien is dat niet per se van vanzelfsprekend (kijk bijvoorbeeld naar 1929, Japan, 2008).

Bovendien is het voor veel (jonge) beleggers lastig bijkopen als je met geleend geld en zonder buffer al hebt ingeslagen met all-time highs. Bijkopen is daarnaast ook niet voor alle aandelen interessant: met de verkeerde meme-stocks blijft er weinig aan onderliggende waarde over als het echt door het putje gaat. Dan zal het behoorlijk tegenvallen als de beurzen er 10 jaar over doen om op het oude niveau te komen. ;)
Mensen en vooral jongeren lijken totaal niet meer het besef van geld te hebben. En daar gaat het vroeg of laat een keer gigantisch fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09 16:06
Sunri5e schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Mensen en vooral jongeren lijken totaal niet meer het besef van geld te hebben. En daar gaat het vroeg of laat een keer gigantisch fout.
Ik denk juist dat veel jongeren het juist heel goed begrijpen. Ik had gewild dat ik toen de kennis van nu had. Als jonge ZZP-er je eigen pensioen regelen met een spaardeposito is compleet kansloos: De reele rente is negatief. Als je geen goedkope leverage via hypotheek kan krijgen, dan is het niet onverstandig om maximaal bij DUO geleend te hebben en alles in ETF's te stoppen zodat je nog kans hebt op een redelijk pensioen.
Pagina: 1 ... 22 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij