Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Of omdat de Amerikaanse futures in de min staan. Denk niet dat die zich veel aantrekken van de ECB.Aardappelzakje schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:02:
Ik vroeg mij af waarom de futures voor mijn porto zo in de min staan, maar de ECB verhoogt waarschijnlijk het inflatiedoel en houdt de mogelijkheid open om te overschrijden: https://fd.nl/beurs/13910...edoel-naar-2-of-iets-meer
Amerikaanse futures kunnen in de min staan vanwege zorgen in Europa en beleid van de ECB. Hoeft inderdaad niet, maar als je Yahoo Finance, Wsj, Bloomberg en andere media erop naslaat dan lijkt de vrees voor inflatie een rol te spelen.Pistachenootje schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:08:
[...]
Of omdat de Amerikaanse futures in de min staan. Denk niet dat die zich veel aantrekken van de ECB.
Laat ik ook mijzelf een spiegel voorhouden: ik verkondig dit niet als wijsheid, maar als mogelijkheid. Ik dacht: laat ik ook eens wat roepen...
Helemaal met je eens, tot voor kort hadden we ook iedere zomer een nieuw fondsen favoriet.Qwerty-273 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:08:
[...]
Waarbij je wel eens in de zoveel tijd moet kijken of de gekozen partij de tarieven over de loop van decennia aan zal passen. Maar dat geldt net zo goed voor de tarieven om te handelen op de beurs en de kosten van een bank of broker
Dat er nu geen uitstapkosten worden gerekend (of in het geval van DeGiro het binnen haar kernselectie valt) betekend niet dat ook nog over 20-30-40 jaar ook zo is. Dat is toch een termijn waar je aan moet denken als je belegt voor de lange termijn (wat ik verwacht als je naar zulke fondsen aan het kijken bent).
Ik loop al een aardig tijdje mee en heb de volgende trends voorbij gezien in de afgelopen jaren:
- VTI/VXUS
- Meesman
- VWRL
- NT Fondsen
- NN fondsen (Fitvermogen)

Of ik het daadwerkelijk ga gebruiken hangt een beetje van de rest van het proces af. Je moet wel meteen 3000€ overboeken, had niet verwacht dat dat een eis was. Ik wilde eigenlijk gewoon langzaam mijn inleg die kant op sturen maar we zien wel hoe dat loopt.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Even een paar vragen uit nieuwsgierigheid: Waarom heb je voor Lynx gekozen en niet voor bijvoorbeeld DeGiro? Wat is je beleggingsstrategie?page404 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:26:
Net een rekening aangevraagd bij Lynxnaast mijn Binck rekening.
Ik heb DeGiro ook maar daar staat geen geld op. De rekening van mijn vrouw heb ik ook omgezet naar Binck. Niet omdat ik zo tevreden ben over Binck, maar ik heb gewoon heel weinig vertrouwen meer in DeGiro. Ondanks dat hun app en website beter issolntse schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:31:
[...]
Even een paar vragen uit nieuwsgierigheid: Waarom heb je voor Lynx gekozen en niet voor bijvoorbeeld DeGiro? Wat is je beleggingsstrategie?

Ik beleg voor >90% in ETF's van Wereld, S&P500 en NASDAQ. Buy&Hold.
Waarom heb je weinig vertrouwen in DeGiro?page404 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:34:
[...]
…Niet omdat ik zo tevreden ben over Binck, maar ik heb gewoon heel weinig vertrouwen meer in DeGiro. …
Ik beleg voor >90% in ETF's van Wereld, S&P500 en NASDAQ. Buy&Hold.
90% FTE’s lijkt me wel een veilige beleggingsstrategie.
Dat is in het verleden in dit topic wel aan bod gekomen, maar is al een tijdje geleden. Ze zijn gewoon heel vaag geweest met hun voorwaarden en een paar keer door de AFM op hun vingers getikt. Ik heb genoeg slechte ervaringen met financiele dienstverleners om dat soort fratsen door de vingers te zien. Dan stem ik keihard met de voetjessolntse schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:43:
[...]
Waarom heb je weinig vertrouwen in DeGiro?
90% FTE’s lijkt me wel een veilige beleggingsstrategie.
ja, ik hou van een veilige strategie waarbij ik niet teveel de markt hoef te volgen. Ik lees graag de discussies hier over marktontwikkelingen en specifieke aandelen, maar ik gok gewoon op 8% per jaar gemiddeld rendement en verder een beetje meedobberen op de golven
Ageas is waarschijnlijk nóg wat koopwaardiger, maar zit ik ook al voldoende stevig in. Mocht er nog een euro afgaan ga ik ook daar wel wat bijkopen (zeker voor de BE tweakers lijkt Ageas me momenteel zeer boeiend om te bekijken. Zitten nu aan 5.9% dividend met de huidige koersen. Dat is 4% netto, niet slecht...).
Na de dividendknip (€2,65) en de aankondiging dat de dividendeninkoop opgeschort is ten voorkeur van verdere investeringen is de koers behoorlijk teruggevallen (54 euro naar 45). Maar fundamenteel zie ik geen issues, integendeel, het bestuur wil de wpa en het dividend nog behoorlijk verhogen de komende jaren + de winstverwachting voor 2021 is al fors opgetrokken.
***EDIT***
Nog een leuke voor mezelf, ik heb mijn eerste x2 bijna beet. SAVA was gisteren intraday al even boven de 100% gegaan, afgesloten op 99,7% (en ik verwacht hem vandaag niet aan te tikken gezien de rode beursdag). Maar wel leuk om zien

[ Voor 10% gewijzigd door Jebus4life op 08-07-2021 13:10 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Waarom niet gelijk bij IB? In de meeste gevallen goedkoper. Overstappen van Lynx naar IB kan erg moeilijk zijn.
ik had begrepen dat IB zelf Nederlandse klanten ontmoedigde en dat er ook wat minder risico's afgedekt werden, maar misschien vergis ik me daarin? Ik waardeer het meedenken trouwensPistachenootje schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:09:
[...]
Waarom niet gelijk bij IB? In de meeste gevallen goedkoper. Overstappen van Lynx naar IB kan erg moeilijk zijn.
Ontmoedigen zullen ze zeker niet doen. Ik zou zeker voor IB gaan, tenzij je veel belang hecht aan Nederlandstalige ondersteuning. Dat is wel mooi aan Lynx, gewoon een 020 nummer waar je direct iemand aan de lijn krijgt.page404 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:12:
[...]
ik had begrepen dat IB zelf Nederlandse klanten ontmoedigde en dat er ook wat minder risico's afgedekt werden, maar misschien vergis ik me daarin? Ik waardeer het meedenken trouwens
Verder even letten op de kosten structuur, die is anders.
Op mijn activity statement van juni zie ik de fee van mei nog staan.Pistachenootje schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:47:
Ik las net op een ander forum dat IB geen inactivity fee meer rekent. Heb zelf geen tijd om het na te zoeken maar misschien interessant.
Ik heb het over nu. Zou sinds deze week zijn.Deveon schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:50:
[...]
Op mijn activity statement van juni zie ik de fee van mei nog staan.
https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=4969Pistachenootje schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:04:
[...]
Ik heb het over nu. Zou sinds deze week zijn.
Hmm lijkt erop inderdaad. Geen “gratis” handelen meer
Verder heeft IB nooit problemen gehad met het accepteren van Nederlandse klanten.
Mooi, nu is er voor kleinere accounts ook een alternatief
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2021 16:13 ]
Dear Client,
While many of our clients actively trade or maintain substantial equity in their account, we have decided to eliminate our monthly inactivity fee so there are no impediments to maintaining an account with IBKR.
Effective July 1, 2021, you will no longer be charged USD 10 for not maintaining a minimum balance or transaction activity for account U****XXXX. This change will be reflected in your August 2021 account statement.
Our decision to remove inactivity fees aligns us with industry standards and reflects our ongoing commitment to provide clients with low-cost trading solutions.
Stel je hebt € 20.000,- op de spaarrekening staan en elke maand stort je € 200,- daarbij. En over ongeveer 25 jaar wil je met pensioen. Dan zou het totaal op dat moment € 80.000,- zijn (voor het gemak geen rente gerekend). Maar daar koop je dan minder voor dan nu vanwege inflatie. Als ik van 1,92% inflatie uitga zou ik op ongeveer € 50.000,- uitkomen, als in over 25 jaar heb ik een bedrag waar ik voor € 50.000,- dingen kan kopen als ik naar de prijzen van vandaag kijk.
Als je nu zou gaan beleggen en je zou dit in een index fonds stoppen met lage kosten. Hoe ziet dan de som eruit? Als ik het zelfde sommetje hier maak (https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html) waar ze uitgaan van 4% rendement dan zou ik op zo'n € 155.000 uitkomen.
Mijn vraag is eigenlijk hoe zit het in die som met inflatie? Moet ik dat bedrag dan ook nog terug reken of zit inflatie al in die 4% rendement.
En wat is een realistisch rendement om mee te rekenen als het belegt zou worden in een index fonds zoals de S&P 500 of een mix van dat soort fondsen?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Deze tool houd geen rekening mee met de inflatie. Als je uitgaat van 4% rendement en je verwacht een inflatie van 1,92% dan zou je een juiste berekening met de tool kunnen maken van 4-1,92= 2,08%.Skidmarks schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:12:
Als dit niet het juiste topic is laat het me even weten.
Stel je hebt € 20.000,- op de spaarrekening staan en elke maand stort je € 200,- daarbij. En over ongeveer 25 jaar wil je met pensioen. Dan zou het totaal op dat moment € 80.000,- zijn (voor het gemak geen rente gerekend). Maar daar koop je dan minder voor dan nu vanwege inflatie. Als ik van 1,92% inflatie uitga zou ik op ongeveer € 50.000,- uitkomen, als in over 25 jaar heb ik een bedrag waar ik voor € 50.000,- dingen kan kopen als ik naar de prijzen van vandaag kijk.
Als je nu zou gaan beleggen en je zou dit in een index fonds stoppen met lage kosten. Hoe ziet dan de som eruit? Als ik het zelfde sommetje hier maak (https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html) waar ze uitgaan van 4% rendement dan zou ik op zo'n € 155.000 uitkomen.
Mijn vraag is eigenlijk hoe zit het in die som met inflatie? Moet ik dat bedrag dan ook nog terug reken of zit inflatie al in die 4% rendement.
En wat is een realistisch rendement om mee te rekenen als het belegt zou worden in een index fonds zoals de S&P 500 of een mix van dat soort fondsen?
Historisch gezien moet je dacht ik rekening houden met een rendement van 7 tot 8%.
https://www.geldreview.nl/beleggen/rendement-beleggen/
Risico's zijn zowel bij Lynx als direct bij Interactive Brokers (of andere tussenpartijen) exact hetzelfde.page404 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:12:
[...]
ik had begrepen dat IB zelf Nederlandse klanten ontmoedigde en dat er ook wat minder risico's afgedekt werden, maar misschien vergis ik me daarin? Ik waardeer het meedenken trouwens
Ik zat vroeger ook bij Lynx en als ik mij niet vergis was ik iets meer dan € 6,- kwijt voor het aankopen van aandelen in de VS. Bij Interactive Brokers ben ik nu vaak iets meer dan € 0,35 kwijt. Een heel groot verschil.
Dan lijkt rekenen met ongeveer 5% (incl. inflatie) redelijk. Daar komen interessante uitkomsten uit. Ik ga me wat verder verdiepen hierin.
Update: dit heb ik inmiddels gecorrigeerd. Tegengestelde orders geplaatst en die zijn zojuist uitgevoerd. Kleine winst gerealiseerd, maar daar gaat het niet om. De positie is nu zoals ik hem oorspronkelijk had bedoeld.Zr40 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:25:
Note to self: one-cancels-all is geen garantie.
Ik had vier orders lopen in dezelfde OCA groep voor equivalente optieposities, met het idee dat het mij niet uit maakt welke van de vier het zou worden. Maar nu zijn drie van de vier tegelijk uitgevoerden de vierde is wel geannuleerd.
Goed, geen ramp. De positie is enkel wat groter geworden dan ik had bedoeld, maar er is niets extreems ontstaan. Ik heb even geen TWS in de buurt; vanavond ga ik op mijn gemak de situatie corrigeren.
OCA ga ik niet meer op deze manier gebruiken
Zoiets doe ik zelf ook, maar houd er rekening mee dat het geen garantie is. Je kunt op het uitbetaald moment net in een dip zitten en minder hebben dan je gedacht had. Als je de mogelijk hebt om dan nog even vol te houden is dat niet zo'n probleem.Skidmarks schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:29:
Bedankt voor de links en informatie.
Dan lijkt rekenen met ongeveer 5% (incl. inflatie) redelijk. Daar komen interessante uitkomsten uit. Ik ga me wat verder verdiepen hierin.
Bij Brand New Day (bij andere vast ook). Heb je de mogelijkheid om automatisch risico af te bouwen, daarmee heb je waarschijnlijk ook minder rendement.
Dus ik zie het geld wat ik zou sparen of beleggen meer als een extra waar ik wat meer risico mee kan nemen. Hoe dichter bij de einddatum het risico verminderen door obligaties of iets dergelijks is inderdaad ook wel slim.
Hele tijd geleden het I will teach you to be rich boek van Ramit Sethi gelezen maar helaas toen geen actie ondernomen, hopelijk nu wel.
Had je hier nog iets mee gedaan? Ik heb het nog nooit echt gebruikt. Alleen eens geprobeerd of je zo meer orders uit kon zetten dan dat je cash had, maar dat kon dus niet.Zr40 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:30:
[...]
Update: dit heb ik inmiddels gecorrigeerd. Tegengestelde orders geplaatst en die zijn zojuist uitgevoerd. Kleine winst gerealiseerd, maar daar gaat het niet om. De positie is nu zoals ik hem oorspronkelijk had bedoeld.
OCA ga ik niet meer op deze manier gebruiken
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NfwXFVmvyCsJDb5CpPj0i8g.jpg?f=user_large)
Een horizon van om een nabij de 25 jaar is wel ver genoeg om tegen de tijd zelf enige vorm van risico analyse te doen om bijvoorbeeld na 23 jaar al te zeggen: ik ga nu 50% liquideren. In die zin heb ik gewoon in één keer al m'n vermogen in fondsen gestopt, omdat ik niet geloof in timen van de markt, maar stel even het scenario dat ik in 2023 met pensioen zou gaan. Dan zou ik in de huidige markt waarschijnlijk een deel liquide maken met het idee dat ik tevreden ben met het resultaat dat er nu staat en dan de andere helft nog laten meebewegen met de economie.FeronIT schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:43:
[...]
Zoiets doe ik zelf ook, maar houd er rekening mee dat het geen garantie is. Je kunt op het uitbetaald moment net in een dip zitten en minder hebben dan je gedacht had. Als je de mogelijk hebt om dan nog even vol te houden is dat niet zo'n probleem.
Bij Brand New Day (bij andere vast ook). Heb je de mogelijkheid om automatisch risico af te bouwen, daarmee heb je waarschijnlijk ook minder rendement.
Uiteraard is de kans net zo groot dat ik dan denk ik zie het wel en dat ik het laat staan totdat iemand anders mijn financiën gaat beheren, omdat ik het zelf om welke reden dan ook niet meer zelf kan
[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 09-07-2021 09:18 ]
Ik zie wel dat deze selectie er voor zorgt dat er maar 1 order tegelijk actief is op de beurs. Logisch, want anders kan je overfill niet voorkomen. Maar voor deze specifieke order zou dat geen nut gehad hebben, want de spread was groot en ik had daarom non-marketable orders geplaatst. Als er dan maar 1 order uit de OCA groep tegelijk in het orderboek komt dan kan ik net zo goed de andere orders achterwege laten.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67222328#67222328Skidmarks schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:12:
Als dit niet het juiste topic is laat het me even weten.
en dan vooral deze sheets:
:strip_exif()/f/image/qW77wSoPay4K0J06lRExlsqW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oZLLdg5kcC2YWh16dkbpr1P0.jpg?f=fotoalbum_large)
en uiteraard: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Heel in het kort: op je spaarrekening ;aten staan is geld weggooien
In indexfondsen stoppen heeft een risico maar met een termijn van 20-25 jaar is dat heel behapbaar.
Een risico als "na 24 van de 25 jaar is er een crash en ben ik 40% kwijt" kan je je tegen indekken door bij bijvoorbeeld een partij als BrandNewDay (miss kan Meesman dit ook, geen idee) automatische risicoafbouw aan te zetten. Dan ga je vanaf x periode voor je ingestelde einddatum een steeds groter gedeelte in obligaties stoppen om zo schommelingen (en rendement) te beperken.
Goedkoopste opties met brede spreiding zijn vaak de grootbanken. Gebruiksgemak en geen omkijken naar Meesman/BND.
Voor de rest vooral zelf goed inlezen en dan een rekening openen
[ Voor 33% gewijzigd door GG85 op 09-07-2021 09:40 ]
[ Voor 105% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:15 ]
Als ik kijk naar ZPRX en ZPRV op Xetra dan rekent:Pistachenootje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:57:
Ook als je in ETFs wil beleggen kan het interessant zijn. Mooi alternatief voor DeGiro.
- IB 0,1% met een mininum van 4€ euro
- DeGiro minimaal 4€ plus 0,05%
Dat lijkt mij vergelijkbaar en zullen andere zaken zoals betrouwbaarheid van de broker een doorslag geven om te kiezen.
Als je de aankoopkosten van dergelijke ETFs een beetje onder de <0,5% wilt houden moet je minimaal 800€ besteden per aankoop. Dat red ik niet met mijn maandelijkse inleg en portfolio verdeling

[ Voor 25% gewijzigd door Radiodurans op 09-07-2021 13:11 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Voor grotere transacties heeft IB hier een rekenvoorbeeld staan. IBIS is Xetra.
[ Voor 62% gewijzigd door Zr40 op 09-07-2021 13:50 ]
Ik zit momenteel bij Lynx. Weet jij / iemand in hoeverre ze dan moeilijk doen als je wilt overstappen naar IB?Zr40 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:13:
Het staat inderdaad op 0: https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=38234
Verder heeft IB nooit problemen gehad met het accepteren van Nederlandse klanten.
Mooi, nu is er voor kleinere accounts ook een alternatief
In mijn geval hebben ze lang moeilijk gedaan. Was nog voor de verhuizing naar Ierland. Misschien ligt het nu anders, dat weet ik niet.helloitsme schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:48:
[...]
Ik zit momenteel bij Lynx. Weet jij / iemand in hoeverre ze dan moeilijk doen als je wilt overstappen naar IB?
Hoe dan ook, Pim Verlaan, de man om wie het zo'n beetje draait, heeft ook zijn portfolio online gedeeld. Je kan het inzien als je je opgeeft via zijn website.
Op zich had hij vorig jaar een redelijk rendement gehaald, alhoewel je er niet stijl van achterover slaat en dat ook door COVID komt. YTD scoort hij echter maar 13%, waar VWCE bijv. 17,1% doet.
Maar wat me zo opvalt is dat hij momenteel maar 23 bedrijven in zijn portfolio heeft zitten. En in zijn podcast geeft hij aan dat hij dat zelfs naar 20-21 wil reduceren. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal risicovol, of ligt dat aan mij? Zou hij echt weten wat hij doet hiermee?
Hij heeft het in zijn online document allemaal netjes uitgesplitst naar sector, en voor energie zit ie bijv. alleen in RDS. Dan denk ik, waarom zou je je zo afhankelijk willen maken van 1 bedrijf in 1 sector. Maar goed, wie weet zitten er ook mensen in dit topic die een dergelijke strategie hanteren?
Volgens mij moet je al flink wat tijd investeren wil je de ontwikkelingen van 10-20 bedrijven echt volgen. Je kan wat je zegt ook flink spreiden en gewoon nauwelijks deze ontwikkelingen bijhouden. Dan vang je het risico van tekort aan research/DD met spreiding af. Dit soort mannen denken een flink stuk slimmer te zijn dan de markt en willen geen gemiddelde presteerders, maar de volgende Amazon, Apple, Nvidia etc. en kiezen daarom maar ~20 bedrijven uit.Atomius schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:50:
Hebben jullie de podcast "Jong Beleggen" weleens geluisterd? Op zich wel geinig voor af en toe, maar soms zeggen ze ook wel gekke dingen. Moet zeggen dat ik meer onderbouwde "wijsheid" haal omtrent beleggen uit dit topic.
Hoe dan ook, Pim Verlaan, de man om wie het zo'n beetje draait, heeft ook zijn portfolio online gedeeld. Je kan het inzien als je je opgeeft via zijn website.
Op zich had hij vorig jaar een redelijk rendement gehaald, alhoewel je er niet stijl van achterover slaat en dat ook door COVID komt. YTD scoort hij echter maar 13%, waar VWCE bijv. 17,1% doet.
Maar wat me zo opvalt is dat hij momenteel maar 23 bedrijven in zijn portfolio heeft zitten. En in zijn podcast geeft hij aan dat hij dat zelfs naar 20-21 wil reduceren. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal risicovol, of ligt dat aan mij? Zou hij echt weten wat hij doet hiermee?
Hij heeft het in zijn online document allemaal netjes uitgesplitst naar sector, en voor energie zit ie bijv. alleen in RDS. Dan denk ik, waarom zou je je zo afhankelijk willen maken van 1 bedrijf in 1 sector. Maar goed, wie weet zitten er ook mensen in dit topic die een dergelijke strategie hanteren?
13% is wel érg karig zeg. Zelfs mijn VWRL gekocht in de loop van vorig jaar staat op +29% momenteel.. En dan moet zo iemand een podcast houden over hoe je moet beleggen?

Als je na gedegen onderzoek denkt een fantastisch idee te hebben en je alloceert daar vervolgens 0.5% van je portfolio aan, tja, dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Aandeel verdubbelt: impact op je jaarresultaat +0.5%. Dan kun je beter gaan indexbeleggen wellicht. Bovendien is het haast een full-time baan om een actieve portfolio met, zeg, 50 of 100 aandelen te managen.
Die 13% YTD zegt natuurlijk helemaal niks, als je actief belegt met een geconcentreerde portfolio kan het prima zijn dat je 1, 2 of 5 jaar underperformt. Dat is het lastige van beleggen - de resulaten op de korte of middellange termijn geven niet noodzakelijk aan of iemand verstandig aan het beleggen is. Je moet focussen op het proces, niet op de resultaten.
[ Voor 21% gewijzigd door writser op 09-07-2021 15:10 ]
Onvoorstelbaar!
Een bekende quote van buffet isAtomius schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:50:
https://www.investopedia....st-ignorance-it-makes.asp
In buffets geval heeft dit heel goed uitgepakt, maar zoals je dus in jou voorbeeld ziet is voor velen het volgen van een index misschien wel beter.diversification is protection against ignorance. It makes little sense if you know what you are doing.
Het is natuurlijk wel zo dat als je weet dat één stonk naar de maan gaat. Waarom zou je je geld dan nog ergens anders instoppen?
Nou SPCE gaat naar de maan.. bij wijze van spreken.. maar als zondag Branson's rocketplane crashed... PFFFFFNESFreak schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat als je weet dat één stonk naar de maan gaat. Waarom zou je je geld dan nog ergens anders instoppen?
[ Voor 54% gewijzigd door MrMonkE op 09-07-2021 15:07 ]
★ What does that mean? ★
Jammer. Hoe vul ik mijn mailing list 101.Atomius schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:50:
Minder diversificatie betekent dat individuele posities een grotere impact kunnen hebben op het geheel (zowel omhoog als omlaag). Je bent meer afhankelijk van geluk/toeval en van de kwaliteit van de analyse waar je je beslissingen op baseert.Maar wat me zo opvalt is dat hij momenteel maar 23 bedrijven in zijn portfolio heeft zitten. En in zijn podcast geeft hij aan dat hij dat zelfs naar 20-21 wil reduceren. Ik vind dat eerlijk gezegd nogal risicovol, of ligt dat aan mij? Zou hij echt weten wat hij doet hiermee?
Meer diversificatie betekent dat je minder afhankelijk bent van specifieke bedrijven en meer van de gekozen sectoren of de markt als geheel.
Als jij het weet, waarom weet de markt het dan nog niet?NESFreak schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Het antwoord daarop is het antwoord op je vraag.
Persoonlijk heb ik er twee waarvan ik een goede overtuiging hebt voor de lange termijn en ik op de voet volg. Verder vul ik het aan met wat grote techbedrijven (MSFT, APPL, AMD, GOOG) met het vertrouwen dat de markt wel weet wat het waard is. Mocht ik echt willen diversificeren dan lijkt mij een ETF daar de juiste keuze voor. Van 20+ bedrijven de financieren, ontwikkelingen en concurrentie kost mij veel te veel tijd. Daarnaast is de kans dat je niet de winnaars eruit pikt vrij groot.Atomius schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:50:
Met 'ons' bedoel je de gewone loonwerker die een deel van zijn/haar maandelijkse inkomen inlegt voor langdurige groei of bedoel je professionele handelaars?Zr40 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:42:
@Radiodurans Het minimum van € 4 komt van fixed pricing. Maar bij een voor ons normaal aankoopbedrag is het ook hier waarschijnlijk goedkoper met tiered pricing vanwege het lagere minimumbedrag. Het zal voor transacties op Xetra met een waarde onder € 2500 waarschijnlijk op € 1,89 + 0,001% uitkomen.
Ik zal eens een account aanmaken bij IB en kijken naar tiered pricing, dank voor de tip!
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
[ Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 09-07-2021 16:44 ]
Ik zit er juist omdat ik weg wilde bij prijsvechters als DeGiro. Goede en betrouwbare service mag voor mij best wat kosten. Als de helft van support nu de laan uit gaat voor een paar cent korting op individuele basis vind ik dat een slechte zaak.
(Het kan natuurlijk dat >80% v/d klanten sowieso al elke maand hun inactivity fee uitgeeft, en dat het weinig omzet voor IB scheelt.)
Daarnaast heeft IB nog meer bronnen van omzet: marge op market data en research subscriptions, SYEP inkomsten, en inkomsten uit margin loans.
[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 09-07-2021 18:08 ]
Als je kijkt naar de cijfers van juni in USD:
- client equity of $363.5 billion
- client margin loan balances of $48.8 billion
- client credit balances of $82.1 billion
- 1.41 million client accounts
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Positie via DeGiro genomen in de KINV B redemption shares en tegelijk een short ZAL op Xetra. Voor de KINV B zou ZAL op Frankfurt terugkomen, maar deze zijn door DeGiro ook al op Xetra geboekt. Ook geen dividendbelasting betaald, wat weer wat gedoe scheeltwritser schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:50:
[...]
In dit geval, omdat de distributie in aandelen is, moet je de bronbelasting vooraf in cash betalen. Een beetje vreemd, maar ook wel weer logisch: het alternatief is dat Kinnevik zelf jouw aandelen Zalando moet gaan verkopen voor jou om de bronbelasting te kunnen betalen in Zweden. Dat zou dan in totaal om een enorme pluk aandelen Zalando gaan, wat de marktprijs potentieel beinvloedt en/of of andere partijen de mogelijkheid geeft om van die transacties te profiteren.
Wat is de status bij jouw aandelen bij IB?
Ik zit momenteel in 1 ETF en 18 individuele aandelen. Ik beleg in bedrijven die volgens mijn analyse undervalued en/of safe zijn. (2 van de 18 zijn wel "gokjes" waar ik op termijn van 2 a 5 jaar bijzonder grote rendementen hoop te zien, maar ook zeer risicovol, de rest acht ik (zeer) laag risico)Atomius schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:50:
Hebben jullie de podcast "Jong Beleggen" weleens geluisterd? Op zich wel geinig voor af en toe, maar soms zeggen ze ook wel gekke dingen. Moet zeggen dat ik meer onderbouwde "wijsheid" haal omtrent beleggen uit dit topic.
Ik wil het op termijn uitbreiden naar zo'n maximaal 25. Meer bedrijven krijg ik me simpelweg niet diepgaand in ingelezen... Zelfs nu is dat "tijdrovend".
[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 09-07-2021 20:11 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
VTI+VXUS met opties is goedkoper dan NT volgens mij? Ik heb genoeg vermogen voor de opties.
[ Voor 52% gewijzigd door Zenix op 09-07-2021 20:44 ]
https://nos.nl/artikel/23...rktmacht-van-big-tech-aanBiden pakt de uitdijende marktmacht van Big Tech aan
President Biden valt met een reeks nieuwe maatregelen de uitdijende marktmacht van Amerikaanse bedrijven aan. Hij doet dat met 72 besluiten die de (semi-)monopolies in talloze sectoren aan banden moeten leggen.
Dat is toch behoorlijk groot nieuws.
Ben nu aan het bedenken of ik een deel zal verkopen maandag (en in een diepere dip weer terugkopen dan). Of zal de schade meevallen denken jullie wbt de Nasdaq.
NB zit in een Nasdaq ETF
[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 09-07-2021 20:55 ]
Je weet dat de markt in de VS op dit moment nog gewoon open is? En dit dus maandag oud nieuws is?CyberMania schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:53:
Verwachten jullie maandag een flinke dip op NASDAQ gezien:
[...]
https://nos.nl/artikel/23...rktmacht-van-big-tech-aan
Dat is toch behoorlijk groot nieuws.
Ben nu aan het bedenken of ik een deel zal verkopen maandag (en in een diepere dip weer terugkopen dan). Of zal de schade meevallen denken jullie wbt de Nasdaq.
NB zit in een Nasdaq ETF
Ja je hebt gelijk nog een paar uur. Maar wat denken jullie?Hielko schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:56:
[...]
Je weet dat de markt in de VS op dit moment nog gewoon open is? En dit dus maandag oud nieuws is?
Ik denk dat de NASDAQ nu gewoon plus 1% staat…CyberMania schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:59:
[...]
Ja je hebt gelijk nog een paar uur. Maar wat denken jullie?
Ja klopt. En als je totale vermogen (ook bij andere instellingen) >500k USD is kun je ook professional status aanvragen, dan kun je ze gewoon rechtstreeks kopen.Zenix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:40:
Ik zat te twijfelen om over een jaar over te stappen naar IB (want dan zat ik rond de 100k), maar nu maar eerder gaan kijken. VTI+VXUS lijkt me nog steeds een interessante optie.
VTI+VXUS met opties is goedkoper dan NT volgens mij? Ik heb genoeg vermogen voor de opties.
edit: er is ook een eis aan je handelsvolume maar daar werd bij mij niet moeilijk over gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 09-07-2021 21:12 ]
Duidelijk. Ik vraag mij wel af wat ik het beste kan doen met de maandelijkse inleg. Ik kan niet elke maand 100 opties van VTI of VXUS kopen. Hoe doen jullie dat? Ik zie een aantal opties:Pistachenootje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:11:
[...]
Ja klopt. En als je totale vermogen (ook bij andere instellingen) >500k USD is kun je ook professional status aanvragen, dan kun je ze gewoon rechtsreeks kopen.
edit: er is ook een eis aan je handelsvolume maar daar werd bij mij niet moeilijk over gedaan.
- Margin
- Een andere ETF kopen en opbouwen tot je genoeg hebt om 100 opties te kopen
- 100 opties kopen en direct weer een deel verkopen? Maar dan kan ik bij VTI bijvoorbeeld maar 5 kopen ofzo.
Ik heb verder nog geen ervaring met opties, moet het nog allemaal uitzoeken.
VTI is duur ja, eventueel zou je ITOT kunnen nemen, dat is vrijwel hetzelfde geloof ik alleen minder duur.
Ik deed het toen met put opties zoals uitgelegd hier: je hebt het geld dan pas nodig op het moment dat de optie wordt uitgeoefend. https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/
En 100 opties is inderdaad een beetje veel, zonde van al die transactiekosten
Bij IB worden ze de 21e omgezet naar Frankfurt. Kon ook sneller, maar koste SEK 1750. De dividendbelasting is al ingehouden.remcoboy1479 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:59:
[...]
Positie via DeGiro genomen in de KINV B redemption shares en tegelijk een short ZAL op Xetra. Voor de KINV B zou ZAL op Frankfurt terugkomen, maar deze zijn door DeGiro ook al op Xetra geboekt. Ook geen dividendbelasting betaald, wat weer wat gedoe scheeltThanks voor de tip!
Wat is de status bij jouw aandelen bij IB?
Heb jij je positie bij DeGiro al gesloten? Pas dan zou ik gerust zijn, als ik jou was.
Doordat de ZAL op mijn short-beurs werd geboekt heeft dat mijn shortpositie effectief al gesloten ja. Wel vreemd dat DeGiro dan geen dividendbelasting inhoudt maar IB wel.DappereDodo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 06:45:
[...]
Heb jij je positie bij DeGiro al gesloten? Pas dan zou ik gerust zijn, als ik jou was.
Ik vrees voor je dat dat ooit nog gaat gebeurenremcoboy1479 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:35:
[...]
Doordat de ZAL op mijn short-beurs werd geboekt heeft dat mijn shortpositie effectief al gesloten ja. Wel vreemd dat DeGiro dan geen dividendbelasting inhoudt maar IB wel.
In elk geval, bij mij is de 30% belasting onlangs ook afgeschreven. Ik heb afgelopen week een woonplaatsverklaring aangevraagd bij de Nederlandse belastingdienst en bij IB gevraagd of ze iets op papier kunnen zetten betreft de ingehouden bronbelasting. Als ik dat allemaal binnen heb dan gaat dat per post naar Zweden.
Gelukje bij mij is dat ik niks gehedged heb. Relatief kleine positie, Zalando leek niet heel achterlijk geprijsd en is ook prima in te lenen. Ik vond het niet zo erg om een paar week long te zitten - denk dat de verwachtingswaarde daarvan hoger is dan alles dicht zetten. Bovendien kost hedgen extra margeruimte. Niet hedgen is natuurlijk wel veel volatieler, maar dat pakt tot nu toe prima uit.
Onvoorstelbaar!
Is nog wel iets om over na te denken. Ook het overzetten van je huidige positie NT naar VTI/VXUS vraagt wat denkwerk imo.Zenix schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:15:
[...]
Ik vraag mij wel af wat ik het beste kan doen met de maandelijkse inleg. Ik kan niet elke maand 100 opties van VTI of VXUS kopen. Hoe doen jullie dat? Ik zie een aantal opties:
- Margin
- Een andere ETF kopen en opbouwen tot je genoeg hebt om 100 opties te kopen
- 100 opties kopen en direct weer een deel verkopen? Maar dan kan ik bij VTI bijvoorbeeld maar 5 kopen ofzo.
Paar gedachten/ervaringen:
- voordat geld vrij komt uit NT kan nog wel eens een week duren (geteld vanaf indienen order).
- het moment waarop je euro's in dollars omzet kan een verschil maken.
- als je een cash buffer hebt kun je overstappen in blokken.
- je zou voor je maandelijkse aankopen VWRL kunnen gebruiken (had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht).
Oh, interessant. Als ik laat zien dat andere rekeningen de 500k aantikken willen ze dat ook doen?Pistachenootje schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:11:
[...]
Ja klopt. En als je totale vermogen (ook bij andere instellingen) >500k USD is kun je ook professional status aanvragen, dan kun je ze gewoon rechtstreeks kopen.
Zou mooie tegenhanger zijn naast NT bij de Rabo.
Het is natuurlijk wel eenvoudiger wanneer je daar die 500k hebt staan, want dan hebben ze het bewijsmateriaal al.
@Pistachenootje EUR, niet USD.
[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 10-07-2021 10:47 ]
Ja in de procedure moet je screenshots uploaden, die dienen als bewijs.JPDeckers schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Oh, interessant. Als ik laat zien dat andere rekeningen de 500k aantikken willen ze dat ook doen?
Zou mooie tegenhanger zijn naast NT bij de Rabo.
Luister het eigenlijk sinds aflevering 1 maar puur als entertainment.Atomius schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:50:
Hebben jullie de podcast "Jong Beleggen" weleens geluisterd? Op zich wel geinig voor af en toe, maar soms zeggen ze ook wel gekke dingen.
Pim Verlaan praat vaak alsof hij de beleggersguru is maar heeft ook niet veel ervaring er mee. Zo wisselde hij van zijn dividendstrategie naar ‘groeiaandelen’ net op het hoogtepunt van deze aandelen. De dividendstocks werden geliquideerd en de JET’s van deze wereld werden aangekocht. Afijn je raadt het vervolg wel.
Hij geeft ook zelf aan graag van zijn fouten te leren, maar er zijn er genoeg voor hem die al dezelfde fouten hebben gemaakt. Doe daar je voordeel mee.
Fools learn from experience.
Maar er zit meer nuance in dan het gros van de Youtube vids over beleggen, dus dat is ook wat waard.
Klopt.Pistachenootje schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Is nog wel iets om over na te denken. Ook het overzetten van je huidige positie NT naar VTI/VXUS vraagt wat denkwerk imo.
Paar gedachten/ervaringen:
- voordat geld vrij komt uit NT kan nog wel eens een week duren (geteld vanaf indienen order).
- het moment waarop je euro's in dollars omzet kan een verschil maken.
- als je een cash buffer hebt kun je overstappen in blokken.
- je zou voor je maandelijkse aankopen VWRL kunnen gebruiken (had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht).
Ik heb wel een buffertje van 5-7k, die ik eventueel kan inzetten, maar dat is een beetje weinig. Bij DeGiro heb ik ook nog een redelijk bedrag staan, genoeg om de eerste aankoop te doen. Daar kan ik dan het beste mee beginnen.
In de ochtend bij DeGiro verkopen, zodat ik het geld op tijd bij IB kan krijgen, hoe snel staat het geld erop bij IB? Vervolgens in de avond de optie uitvoeren.
NT is inderdaad een stuk lastiger. Maar zou ik daar geen margin voor kunnen gebruiken? Als de aankoop van NT voltooid is gelijk dezelfde dag een aankoop doen. Dat zou waarschijnlijk dan wel een call-optie worden, omdat de NT orders nou niet altijd te voorspellen zijn. Of ik moet de gok wagen en in derde week van de maand op maandag de NT verkooporder inschieten en dan een put gebruiken.
Nou ja, genoeg voor 100 VXUS. Iets te weinig voor 100 ITOT.Zenix schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:47:
[...]
Klopt.
Ik heb wel een buffertje van 5-7k, die ik eventueel kan inzetten, maar dat is een beetje weinig.
Bij Degiro kan je dacht ik meestal niet gelijk opnemen, tenzij je margin dat toestaat. Voor het overmaken naar IB geldt dat als je het op een werkdag voor 12:00 's middags doet het meestal de volgende dag op je rekening staat.In de ochtend bij DeGiro verkopen, zodat ik het geld op tijd bij IB kan krijgen, hoe snel staat het geld erop bij IB? Vervolgens in de avond de optie uitvoeren.
Dat weet ik niet. Hoeveel margin je krijgt zal ook afhangen van de grootte van je portfolio bij IB. @Zr40 zal dit beter weten.NT is inderdaad een stuk lastiger. Maar zou ik daar geen margin voor kunnen gebruiken?
In mijn herinnering had ik beter resultaat (lees: betere prijs, zeer dichtbij de real time koers) met put opties schrijven. Maar beste om het zelf uit te testen.Als de aankoop van NT voltooid is gelijk dezelfde dag een aankoop doen. Dat zou waarschijnlijk dan wel een call-optie worden, omdat de NT orders nou niet altijd te voorspellen zijn. Of ik moet de gok wagen en in derde week van de maand op maandag de NT verkooporder inschieten en dan een put gebruiken.
Wat ik denk is niet relevant. De markt bepaalt hoe het is/wordt.CyberMania schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:59:
[...]
Ja je hebt gelijk nog een paar uur. Maar wat denken jullie?
Soms dan lees je dat bijvoorbeeld het werkeloosheid cijfer omlaag is gegaan. Denk je: mooi.
En dan dalen de koersen.....
De beleggers vinden dat de daling te laag is en hadden een grotere daling verwacht.
Of zo kan een bedrijff slechte kwartaal cijfers hebben, en de koers gaat omhoog .....
Blijkt dat de beleggers hadden verwacht dat de cijfers nog slechter zouden zijn en dus nu mee vallen.

bron:
https://am.jpmorgan.com/c...ide-to-the-markets-us.pdf
https://am.jpmorgan.com/c...-to-the-markets-ce-en.pdf
Verwijderd
De S&P500 is gewoon makkelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:36:
Ik ben het wel eens. De crowd die zegt koop S&P500 en je wordt rijk vind ik lastig te verkopen en te makkelijk gezegd. Er zijn geopolitieke en interne krachten aan de gang om te vermoeden dat de S&P bij lange na niet de performance van de afgelopen decennia zal gaan halen. Als is het maar om ecologische redenen.
Ik heb zelf NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund. Dat volgt de MSCI world, maar met de volgende beperkingen:
We beleggen niet in uitgevende instellingen die betrokken zijn bij
activiteiten waaronder, maar niet beperkt tot, de ontwikkeling, productie, het onderhoud van of de handel in controversiële wapens, de productie van tabak, de winning van steenkool voor elektriciteitsproductie en winning van olie uit oliezanden. Er gelden aanvullende of striktere restricties ten aanzien van beleggingen in ondernemingen die betrokken zijn in activiteiten met betrekking tot gokken, wapens, pornografie, bont en specifieke leersoorten, poolboringen en schalieolie en -gas.
/f/image/VkCwobeIyTzZGcw8TW1uKvkG.png?f=fotoalbum_medium)
Ik verkoop hier dus een PUT voor 235, op basis van de huidige prijs 235 - 225.98 heb ik een optiepremie van 9.1 dat valt in de bid - ask van de optie. Daarmee koop ik dus 23.500 +2.4 (comissie) - 910 (optiepremie) = 22.592,4 voor 100 VTI. Stel de prijzen blijven hetzelfde en ik maak deze PUT op donderdag, zal die dan volgens jullie uitgevoerd worden?
Of kan ik beter een andere PUT kiezen, zoals de 240 met een optiepremie van van 14,1 omdat er een kleiner verschil is tussen de bid - ask.
Zo aardig bedrag, bijna 23K. Hou je ze?Zenix schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:23:
Account op IB is aangemaakt. Ik heb even gekeken naar een PUT optie bij VTI van volgende week vrijdag. Puur om te leren.
[Afbeelding]
Ik verkoop hier dus een PUT voor 235, op basis van de huidige prijs 235 - 225.98 heb ik een optiepremie van 9.1 dat valt in de bid - ask van de optie. Daarmee koop ik dus 23.500 +2.4 (comissie) - 910 (optiepremie) = 22.592,4 voor 100 VTI. Stel de prijzen blijven hetzelfde en ik maak deze PUT op donderdag, zal die dan volgens jullie uitgevoerd worden?
Of kan ik beter een andere PUT kiezen, zoals de 240 met een optiepremie van van 14,1 omdat er een kleiner verschil is tussen de bid - ask.
Ja die wordt uitgevoerd op de derde vrijdag van de maand tenzij de prijs naar/boven de 235 stijgt. Ik dacht dat je het pas op zaterdag ziet trouwens (als ik me het goed herinner).Zenix schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:23:
Account op IB is aangemaakt. Ik heb even gekeken naar een PUT optie bij VTI van volgende week vrijdag. Puur om te leren.
[Afbeelding]
Uitoefening vóór expiration is ook mogelijk, maar dat zul je met puts niet vaak meemaken want daarmee verliest diegene de mogelijkheid om niet uit te oefenen mocht de koers voor expiration alsnog stijgen. (Bij calls komt het nog wel eens voor wanneer het onderliggende aandeel dividend uitkeert en dit is groter dan de resterende time value, dan zou eerder uitoefenen wel gunstig kunnen zijn.)
IB stuurt je een melding wanneer je short opties assigned zijn. Assignment vindt altijd nabeurs plaats en voor levering geldt T+1.
Ik zie het inderdaad op verschillende websites. Interessant, dat wist ik niet. Dan moet je wel goed weten wat je doet met zo weinig spreiding. Begrijp dan ook niet helemaal dat sommige mensen dat Fitvermogen indexfonds met ~750 aandelen te weinig gediversifieerd vinden.writser schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:00:
Ik ken de beste man niet, maar een portfolio van 20 aandelen lijkt me niet heel vreemd. In elk geval, als je daadwerkelijk de markt denkt te kunnen verslaan met actief beleggen. Ik ben te lui om een bron te zoeken, maar de meerwaarde van diversificatie loopt hard terug boven de 15 a 25 verschillende aandelen.
Sterker nog, hij heeft niet de vólgende NVIDIA, maar NVIDIA zelf ;-) Hij heeft die echter niet gisteren gekocht (+100%). Anyway, ik zelf zou echt niet weten wie de volgende Apple of Amazon is en schat het risico dat ik de verkeerde pak veel groter in dan dat ik de goede er tussenuit haal.Santee schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:00:
[...]
Volgens mij moet je al flink wat tijd investeren wil je de ontwikkelingen van 10-20 bedrijven echt volgen. Je kan wat je zegt ook flink spreiden en gewoon nauwelijks deze ontwikkelingen bijhouden. Dan vang je het risico van tekort aan research/DD met spreiding af. Dit soort mannen denken een flink stuk slimmer te zijn dan de markt en willen geen gemiddelde presteerders, maar de volgende Amazon, Apple, Nvidia etc. en kiezen daarom maar ~20 bedrijven uit.
13% is wel érg karig zeg. Zelfs mijn VWRL gekocht in de loop van vorig jaar staat op +29% momenteel.. En dan moet zo iemand een podcast houden over hoe je moet beleggen?![]()
En writser heeft natuurlijk wel gelijk; die YTD zegt ook eigenlijk helemaal niets (nog).
Zo klinkt het inderdaad wel vaak; doen alsof hij er heel veel verstand van heeft, maar soms zegt hij toch ook wel dingen waarover ik sterk mijn twijfels heb. Of laatst was er een gast die zei dat "algemeen bekend is dat een succesvol belegger bijkoopt in dips". Dan ben ik toch blijer met de kennis en literatuur die hier gedeeld wordt. Zoiets wordt dan dus ook niet gecorrigeerd in die Podcast. Verder krijg ik vaak nogal een "mansplaining" gevoel richting Milou, zijn sidekick. Het is inderdaad puur entertainment.tuinïnen schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:37:
[...]
Luister het eigenlijk sinds aflevering 1 maar puur als entertainment.
Pim Verlaan praat vaak alsof hij de beleggersguru is maar heeft ook niet veel ervaring er mee. Zo wisselde hij van zijn dividendstrategie naar ‘groeiaandelen’ net op het hoogtepunt van deze aandelen. De dividendstocks werden geliquideerd en de JET’s van deze wereld werden aangekocht. Afijn je raadt het vervolg wel.
Hij geeft ook zelf aan graag van zijn fouten te leren, maar er zijn er genoeg voor hem die al dezelfde fouten hebben gemaakt. Doe daar je voordeel mee.
Fools learn from experience.
Maar er zit meer nuance in dan het gros van de Youtube vids over beleggen, dus dat is ook wat waard.
Het gaat dan niet om de hoeveelheid verschillende aandelen, maar dat er uitsluitingen zijn. Dat is een categorie aandelen waar je dan géén exposure naar hebt ten opzichte van de gehele markt. Op dezelfde manier als dat “alles behalve biotech” of “alles behalve emerging markets” minder gediversifieerd is.Atomius schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:10:
[...]
Begrijp dan ook niet helemaal dat sommige mensen dat Fitvermogen indexfonds met ~750 aandelen te weinig gediversifieerd vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2021 11:29 ]
Nu het toch over fitvermogen gaat. Heeft iemand een lijst van deelnemingen van het world en EM fonds van fitvermogen kunnen vinden? Ik kan de top10 beleggingen zien maar kan nergens een lijst vinden met alle deelnemingen waar in geïnvesteerd wordt.Zr40 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:27:
[...]
Het gaat dan niet om de hoeveelheid verschillende aandelen, maar dat er uitsluitingen zijn. Dat is een categorie aandelen waar je dan géén exposure naar hebt ten opzichte van de gehele markt. Op dezelfde manier als dat “alles behalve biotech” of “alles behalve emerging markets” minder gediversifieerd is.
Dit is uiteraard een momentopname (in dit geval van 31-12-2020).
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Zoals aangegeven, dat was om te leren. Ik kan nog geen orders doen, want mijn account is nog niet approved. Maar op een goede verhouding te komen voor VTI/VXUS heb ik het dubbele nodig. Alleen moet ik dan eerst genoeg assets verkopen bij DeGiro en NT.
Mijn plan voor nu (als approval gaat lukken voor donderdag)
1. Buffer van 5k overmaken naar IB. Deze buffer gaat uiteindelijk weer terug als de overzetting klaar is.
2. VXUS put inschieten op donderdag. Ik heb dan al een beetje margin, want VXUS is iets meer (zo'n 6700)
3. Op vrijdagmiddag bij DeGiro voor een vergelijkbaar bedrag verkopen.
4. Dat geld overmaken naar IB dan heb ik daar zo'n 6700 + 5000 in totaal staan = 11.700 dus geen margin meer.
Volgende maand
1. Weer VXUS kopen, maar dan 200 stuks. Waarbij ik dan ook nog wel wat extra heb door de maandelijks inleg hiervoor te gebruiken, dus dan heb ik in totaal 11.700 + 1500 = 13.200. 200 VXUS is zo'n 13.400
2. Bij DeGiro voor voor zo'n 13.400 verkopen.
3. Uiteindelijk heb ik dan zo'n 20.100 aan VXUS en zou ik die maand daarop de eerste 100 VTI kunnen kopen met margin. etc..
Bij NT is het plan om op de dinsdag een verkooporder in te schieten, die zal dan hopelijk op de vrijdag uitgevoerd worden. Ik ben wel benieuwd @Zr40 klopt mijn margin verhaal een beetje? Ik wil niet meer dan 50% margin hebben. Ik wil margin puur gebruiken om mijn aankopen te doen, ga het verder niet aanhouden nadat alles is overgezet.
Bedankt. Ik ben blij dat het ook allemaal geregeld kan worden via die client portal, TWS zag ik niet echt zitten.Pistachenootje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:30:
[...]
Ja die wordt uitgevoerd op de derde vrijdag van de maand tenzij de prijs naar/boven de 235 stijgt. Ik dacht dat je het pas op zaterdag ziet trouwens (als ik me het goed herinner).
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 11-07-2021 14:06 ]
Graag gedaan. Ik ben ook blij met de client portal. TWS heb ik wel op mijn computer maar gebruik ik nooit. Overigens is dividend datum wel iets om op te letten denk ik, ik kocht liever aan in de maanden dat er geen dividend uitbetaling was.Zenix schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:01:
[...]
Bedankt. Ik ben blij dat het ook allemaal geregeld kan worden via die client portal, TWS zag ik niet echt zitten.
Ook als expiratiedatum ruim voor de dividenddatum ligt?Pistachenootje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Graag gedaan. Ik ben ook blij met de client portal. TWS heb ik wel op mijn computer maar gebruik ik nooit. Overigens is dividend datum wel iets om op te letten denk ik, ik kocht liever aan in de maanden dat er geen dividend uitbetaling was.
In september ligt de expiratiedatum op 17 september. VXUS dividend is 22 september en VTI 25 september
https://investor.vanguard.com/etf/profile/distributions/vti
https://investor.vanguard.com/etf/profile/distributions/vxus
https://www.reddit.com/r/...en_via_opties_deze_maand/ Dit was dan op 21 juni 2019, dan is het inderdaad niet verstandig.
Dan verwacht ik ook dat er geen probleem is.Zenix schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:18:
[...]
Ook als expiratiedatum ruim voor de dividenddatum ligt?
In september ligt de expiratiedatum op 17 september. VXUS dividend is 22 september en VTI 25 september
Met het weekend erbij is het dan op maandag al 20 september. Ik vermoed dat je op de record datum moet letten maar @Zr40 weet dit waarschijnlijk beter.
[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 11-07-2021 14:48 ]
Belangrijk is dat je de concepten niet door elkaar haalt.Zenix schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:01:
[...]
Zoals aangegeven, dat was om te leren. Ik kan nog geen orders doen, want mijn account is nog niet approved. Maar op een goede verhouding te komen voor VTI/VXUS heb ik het dubbele nodig. Alleen moet ik dan eerst genoeg assets verkopen bij DeGiro en NT.
1. Buffer van 5k overmaken naar IB. Deze buffer gaat uiteindelijk weer terug als de overzetting klaar is.
2. VXUS put inschieten op donderdag. Ik heb dan al een beetje margin, want VXUS is iets meer (zo'n 6700)
4. Dat geld overmaken naar IB dan heb ik daar zo'n 6700 + 5000 in totaal staan = 11.700 dus geen margin meer.
Volgende maand
1. Weer VXUS kopen, maar dan 200 stuks. Waarbij ik dan ook nog wel wat extra heb door de maandelijks inleg hiervoor te gebruiken, dus dan heb ik in totaal 11.700 + 1500 = 13.200. 200 VXUS is zo'n 13.400
3. Uiteindelijk heb ik dan zo'n 20.100 aan VXUS en zou ik die maand daarop de eerste 100 VTI kunnen kopen met margin. etc..
Bij NT is het plan om op de dinsdag een verkooporder in te schieten, die zal dan hopelijk op de vrijdag uitgevoerd worden. Ik ben wel benieuwd @Zr40 klopt mijn margin verhaal een beetje? Ik wil niet meer dan 50% margin hebben. Ik wil margin puur gebruiken om mijn aankopen te doen, ga het verder niet aanhouden nadat alles is overgezet.
1. Je hebt altijd margin requirements, bepaald door de stukken die je bezit. Je accountwaarde moet hoger zijn dan de requirements. Als je geen short posities en geen derivaten hebt is dat altijd het geval.
2. Je kan een positief of negatief cash saldo hebben. Dit is wat ik begrijp dat je wil beperken tot maximaal -50% van je accountwaarde.
3. Je hebt verplichtingen wanneer je opties worden uitgeoefend, en dat heeft invloed op je toekomstige cash saldo, toekomstige stukken en toekomstige margin requirements.
Dan je margin verhaal. Door het schrijven van de put wordt zowel je cash saldo als je margin requirements groter. Dat zou verwarrend kunnen werken als je er niet mee bekend bent. De put is nog niet uitgeoefend, dat gebeurt waarschijnlijk bij expiration. Maar onder de aanname dat hij inderdaad wordt uitgeoefend, dan gedraagt de waardeontwikkeling van de positie zich alsof je nu al 100 stuks VXUS bezit. Als je genoeg cash hebt hoef je dus niet per se te wachten tot assignment van de put om de volgende NT/DEGIRO verkoop uit te voeren.
Als je gebruik wil maken van een tijdelijk negatief cash saldo om het overboeken in grotere stappen te doen, dan raad ik je toch aan om TWS te pakken, Risk Navigator te openen en daarmee een What-If portfolio samen te stellen om te kijken wat het gevolg van het schrijven van de puts zou zijn op cash saldo en margin requirements.
Maar eigenlijk zou ik je aanraden om (zeker als beginner bij IB, of beginner met opties) niet al te ingewikkeld te doen met het overzetten. Houd het gewoon simpel: verkoop de oude posities ineens, boek het geld over, en schrijf daarna de puts. Die paar dagen dat je uit de markt bent zullen het verschil niet maken.
En onthoud: wanneer je de puts hebt geschreven op een strike die waarschijnlijk wordt uitgeoefend, heb je effectief al een positie in het onderliggende aandeel.
Verwijderd
Hoewel dividend zeker iets is om op te letten wanneer je zelf optieprijzen wil berekenen (omdat alleen de houder van de aandelen, niet de houder van de optie, het dividend ontvangt), zal dit verrekend zijn in de prijs waarvoor de opties worden verhandeld. Als je de opties gebruikt enkel om het onderliggende aandeel in bezit te krijgen zal je hier geen nadeel van ondervinden.Zenix schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:18:
[...]
Ook als expiratiedatum ruim voor de dividenddatum ligt?
https://www.reddit.com/r/...en_via_opties_deze_maand/ Dit was dan op 21 juni 2019, dan is het inderdaad niet verstandig.
In de situatie dat je calls schrijft (dat is dit dus niet, je schrijft puts) vormt dividend wel een extra probleem: wanneer de call ITM is en het dividendbedrag is hoger dan de resterende time value, dan is het vaak gunstig om de call vlak voor de dividendbetaling uit te oefenen. Je krijgt dan weliswaar de resterende time value cadeau (= de winst die je zou hebben door de aandelen onmiddellijk terug te kopen en dezelfde call opnieuw te schrijven), maar je verliest het dividend. Dit wordt ook wel 'dividend poaching' genoemd.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 11-07-2021 15:06 ]
Ah ja natuurlijk, bedankt voor de clarificatieZr40 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:27:
[...]
Het gaat dan niet om de hoeveelheid verschillende aandelen, maar dat er uitsluitingen zijn. Dat is een categorie aandelen waar je dan géén exposure naar hebt ten opzichte van de gehele markt. Op dezelfde manier als dat “alles behalve biotech” of “alles behalve emerging markets” minder gediversifieerd is.
Correct me if I'm wrong maar dan moet je toch al rekening houden met de dividenduitkering bij het berekenen van de prijs van de opties die je schrijft? Dan moet je wel weten hoeveel dividend er uitgekeerd gaat worden.Zr40 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Hoewel dividend zeker iets is om op te letten wanneer je zelf optieprijzen wil berekenen (omdat alleen de houder van de aandelen, niet de houder van de optie, het dividend ontvangt), zal dit verrekend zijn in de prijs waarvoor de opties worden verhandeld. Als je de opties gebruikt enkel om het onderliggende aandeel in bezit te krijgen zal je hier geen nadeel van ondervinden.
En als je opties gebruikt als mechanisme om deze ETF's in bezit te krijgen, dan neem je natuurlijk de dichtstbijzijnde expiration. Als daar al een dividenduitkering tussen zit, dan is er weinig onzekerheid over de hoogte daarvan.
Waarom niet gewoonZenix schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:01:
[...]
Volgende maand
[...]
Bedankt. Ik ben blij dat het ook allemaal geregeld kan worden via die client portal, TWS zag ik niet echt zitten.
1,. 5k buffer overmaken\
2a. kooporder plaatsen voor 5k bij IB, op prijs x
2b. verkooporder plaatsen voor 5k bij degiro, op dezelfde prijs x
3. na uitoefening de 5k cash van degiro overmaken naar IB, repeat vanaf 2a tot degiro posities = 0.
Hoef je helemaal geen moeilijke zooi te doen met opties, margins, risico dat slechts 1 vd 2 wordt uitgeoefend, etc etc.
[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 12-07-2021 10:11 ]
Klinkt allemaal wel erg goed.
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 13-07-2021 08:15 ]
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij