En algemener gezegd is het een typisch zwartkijk/doemdenk-perspectief van "moet een keer instorten" en "gaat finaal onderuit". Bij Tesla kwam dit ook elk kwartaal voorbij toen hun kwartaalcijfers (dan wel jaarcijfers) werden gepresenteerd. Niet dat het nooit gebeurt of nooit kan gebeuren, maar zoiets zou toch minstens de schijn tegen moeten hebben.aljooge schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:31:
[...]
De breedgedeelde mening op tweakers: AI is een bubbel. Heeft voor mij geen enkele zin om tegen die overweldigende meerderheid nog een keer diezelfde discussie te blijven voeren.
Daarvoor heb ik al een tijdje deze twee:Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Ik word er ook niet vrolijk van. Met buzzwoorden als AI en Mars kan er weer jarenlang gemanipuleerd worden. Ik ben op zoek naar ETF's die Tesla en dadelijk SpaceX & OpenAI uitsluiten. Maar kan ze niet vinden.
- EXUS van Xtrackers, IE0006WW1TQ4
Dit is de MSCI world, met uitsluiting van de US fonden. Ik gebruik dit om vermogensbeheer (dat zwaar overwogen zit in Amerikaanse fondsen) uit te balanceren; - TSWE van VanEck, NL0010408704
Dit is een equal weight wereldfonds, waar strict genomen die too-big-to-fail risicofondsen nog wel in zitten, maar veel minder zwaar meetellen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Hou er wel rekening mee dat dit fonds maar 250 bedrijven bevat, je gaat daardoor automatisch een subset maken die alsnog de top van de ijsberg vertegenwoordigt. De equal weights is slechts de verdeling daarbinnen.aawe mwan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:52:
• TSWE van VanEck, NL0010408704
Dit is een equal weight wereldfonds, waar strict genomen die too-big-to-fail risicofondsen nog wel in zitten, maar veel minder zwaar meetellen.
[/list]
UBS is een half jaartje geleden deze gestart: UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF
Xtrackers heeft de Xtrackers S&P 100 Ex Top 20 ETF. Makkelijker, kan je Tesla uitsluiten en er 19 los kopen. Maar geen UCITS, dus niet te koop voor particulieren in de EU denk ik?
Dan mis je er zo'n 50. Al je alleen Tesla en SpaceX wilt uitsluiten, moet je er dus 48 nog los kopen om verder weer volledig te zijn. Te doen, maar kost wel wat en balanceerwerk.The UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF USD acc seeks to track the MSCI USA Ex Mega Cap Specified index. The MSCI USA Ex Mega Cap Select index tracks the companies in the MSCI USA index but excludes the largest companies.
The ETF's TER (total expense ratio) amounts to 0.12% p.a.. The ETF replicates the performance of the underlying index by full replication (buying all the index constituents). The dividends in the ETF are accumulated and reinvested in the ETF.
The UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF USD acc is a very small ETF with 2m Euro assets under management. The ETF was launched on 3 September 2025 and is domiciled in Ireland.
Xtrackers heeft de Xtrackers S&P 100 Ex Top 20 ETF. Makkelijker, kan je Tesla uitsluiten en er 19 los kopen. Maar geen UCITS, dus niet te koop voor particulieren in de EU denk ik?
Ik heb sinds enige tijd een vergelijkbare tracker van Amundi: XMGU (Amundi MSCI USA Ex Mega Cap)eamelink schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:11:
UBS is een half jaartje geleden deze gestart: UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF
[...]
Dan mis je er zo'n 50. Al je alleen Tesla en SpaceX wilt uitsluiten, moet je er dus 48 nog los kopen om verder weer volledig te zijn. Te doen, maar kost wel wat en balanceerwerk.
Daarnaast had ik al Van Eck TSWE. Beide om de weging van de mag7 en met name onzin zoals Tesla naar beneden te brengen.
Ik heb overigens ook een forse positie in Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Global die daar juist zwaar in zit dus het is allemaal vooral relatief.
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2026 22:24 ]
Ik heb geen directe AI aandelen meer. AMD en ASML wel gehad, maar die zijn er inmiddels uit. Echter de top 10 van de all world ETF's (bijv. WEBN of VWRA) weegt al voor 20-25% binnen de ETF en dat zijn allemaal big tech/AI gerelateerde bedrijven.aawe mwan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:51:
Heb je zelf AI aandelen? Lang geleden gekocht, of nog maar net?
Dan koop je toch de index maar ga je voor het % van SpaceX/Tesla in de index short op het desbetreffende aandeel?eamelink schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:13:
Investeren in de fascistische droom van Musk? Mij niet gezien. Vrees dat we er via de indexen toch ingerommeld gaat worden. Ik vermoed dat dit de geschiedenis ingaat als het begin van het einde van indexbeleggen-as-we-know-it en dat er talloze nieuwe financiële producten gaan komen die beleggers in staat zullen stellen om een 'index-minus' portfolio op te bouwen; gebaseerd op een index maar minus een aantal bedrijven.
Dan is het netto nul.
Dat werkt - redelijk - als je je financiële exposure aan Tesla wilt verkleinen, maar niet echt als je gewoon ver weg wilt blijven van die bende. Het lenen kost ook geld; dat je effectief betaalt aan Tesla-bezitters.Marrtijn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:47:
Dan koop je toch de index maar ga je voor het % van SpaceX/Tesla in de index short op het desbetreffende aandeel?
Ligt eraan hoe het omarmd wordt. We staan aan het begin van A.I. en hoe ingewikkelder des te moeilijker na te maken. Dus denk dat Nvidia nog aardig kan groeien. AMD is bezig met een goede tweede plaats net zoals het ooit was met CPU's.TheBrut3 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:08:
Hoe kijken jullie naar de (AI) tech? Dit moet toch eens instorten waarna het kaf van het koren wordt gescheiden?
Nvidia maakt knallende cijfers bekend, $81 miljard kwartaalomzet en flinke winst. Prestaties weer boven verwachting, maar toch gaat het aandeel vandaag een kleine 2% omlaag.
Ook de (potentiële) winsten binnen de AI sector lijken ver te staan van de investeringen die nu worden gedaan en straks ook nodig blijven in verband met de lifecycle en doorontwikkeling van de AI chips.
Ook de AMD prijs is sinds begin april meer dan verdubbeld.
En wie weet wat de ruimtevaart gaat brengen als SpaceX dadelijk naar de beurs gaat.
Geloof er best wel in. Echter zowat alle aandelen worden ingeprijsd als een (extreem) succesverhaal.
Dat en dingen zoals dat circulair rondpompen en de extreme sbc bij de diverse bedrijven.
Dat en dingen zoals dat circulair rondpompen en de extreme sbc bij de diverse bedrijven.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Tja AI,
Als ik zie dat mijn lokale alternatieve bioboer waar ik wekelijks mijn groentepakket koop met Claude een knetterstrak webformulier gemaakt heeft waarmee zijn klanten hun bestellingen kunnen beheren.. groot verschil met zijn manuele e-mails voorheen.
(Compleet met rekening houden met security, hosting in Duitsland,...)
Ik zeg niet dat er nooit crashes of zo zullen voorvallen. Maar ik heb zelf het gevoel dat niet geloven in wat AI zal teweegbrengen lijkt op zeggen: ik geloof dat die nieuwerwetse elektriciteit geen invloed zal hebben op alles en iedereen 100 jaar geleden.
Daarom dat ik ook niet echt geloof in investeren in specifieke AI bedrijven want ik ik denk dat AI gebruiken in alle bedrijven even normaal zal worden als elektriciteit gebruiken.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat er geen nadelen, problemen, zorgen,... zijn. Maar daarmee valt ook weer geld te verdienen als daar oplossingen voor bedacht worden 🙂
Als ik zie dat mijn lokale alternatieve bioboer waar ik wekelijks mijn groentepakket koop met Claude een knetterstrak webformulier gemaakt heeft waarmee zijn klanten hun bestellingen kunnen beheren.. groot verschil met zijn manuele e-mails voorheen.
(Compleet met rekening houden met security, hosting in Duitsland,...)
Ik zeg niet dat er nooit crashes of zo zullen voorvallen. Maar ik heb zelf het gevoel dat niet geloven in wat AI zal teweegbrengen lijkt op zeggen: ik geloof dat die nieuwerwetse elektriciteit geen invloed zal hebben op alles en iedereen 100 jaar geleden.
Daarom dat ik ook niet echt geloof in investeren in specifieke AI bedrijven want ik ik denk dat AI gebruiken in alle bedrijven even normaal zal worden als elektriciteit gebruiken.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat er geen nadelen, problemen, zorgen,... zijn. Maar daarmee valt ook weer geld te verdienen als daar oplossingen voor bedacht worden 🙂
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Hoe bedoel je je opmerking over SpaceX?Bintzak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 03:47:
[...]
Ligt eraan hoe het omarmd wordt. We staan aan het begin van A.I. en hoe ingewikkelder des te moeilijker na te maken. Dus denk dat Nvidia nog aardig kan groeien. AMD is bezig met een goede tweede plaats net zoals het ooit was met CPU's.
En wie weet wat de ruimtevaart gaat brengen als SpaceX dadelijk naar de beurs gaat.
Dat het een duur aandeel gaat worden? Of dat ze door geld ophalen winstgevend worden?
Ik hoop dat ze mooie dingen kunnen maken, maar dat hele Mars verhaal gaat gewoon niet gebeuren binnen nu en 20 jaar.
Ik koop alleen maar europese ETF's momenteel (uit principe). Dan sluit je al de hele zwik over de oceaan uit.
Nog aanbevelingen?Adder28 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:04:
Ik koop alleen maar europese ETF's momenteel (uit principe). Dan sluit je al de hele zwik over de oceaan uit.
Voor de mensen die de oorlog in Oekraïne volgen, is de Starlink draai van Oekraïense missies tegenwerken, russisch gebruik gedogen naar de russen eraf gooien merkbaar.XanderDrake schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:20:
Nou, binnenkort is de IPO van SpaceX! Waarschijnlijk de eerste van de grote drie beurs gangen dit jaar, want hun prospectus is al uit.
De meeste dingen waren al redelijk bekend. X an xAI zijn niet los van elkaar te zien blijkbaar:
[...]
Dus een kleine 10 miljard aan onkosten voor het "software" deel haal ik hieruit. Dit zal nog wel even als een molensteen aan het gehele bedrijf hangen, maar de liquid cash positie zal na de IPO wel goed zitten voor een paar jaar.
Twee rode vlaggen: Elon wordt Emperor for Life, 84% voting share ofzo. (Mooi feitje: toen het leiderschap van OpenAI ter spraken kwam, wilde Elon niet alleen alles overnemen, maar ook het for profit bedrijf bij overlijden doorgeven aan één van zijn kinderen)
Ook interessant: 30% van de aandelen zijn voor de retail investors ipv 10-15%. Dit is vrij duidelijk bedoelt om de fanclub te kunnen voorzien, en niet de instituten of grote beleggers. Ik vraag mij af of dit later een probleem wordt van een te groot aanbod...
Zijn er jullie dingen nog opgevallen?
De verklaring zit niet in de (geo)politiek of ideologie. Wel dat de Musk trillionaire wilt worden en daarvoor moeten SpaceX aandelen op een idioot hoge koers verhandeld worden. Koers maal aantal aandelen dat hij bezit, moet hem naar trillionaire status omhoog stuwen.
Hiervoor heeft hij de Amerikaanse en Europese particulieren nodig, want het aandeel moet veel duurder verhandeld worden dan wat de institutionele beleggers willen bieden. Zijn imago bij de particulieren moet opgepoetst worden en Oekraïne steunen is een populaire crowd pleaser in de Amerikaanse en Europese publieke opinie.
Hij mag onder de huidige sancties en embargos geen Russische klanten hebben. De crackdown daarop komt qua timing Ukraine goed uit, maar zat er altijd aan te komen.rapture schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Voor de mensen die de oorlog in Oekraïne volgen, is de Starlink draai van Oekraïense missies tegenwerken, russisch gebruik gedogen naar de russen eraf gooien merkbaar.
De verklaring zit niet in de (geo)politiek of ideologie. Wel dat de Musk trillionaire wilt worden en daarvoor moeten SpaceX aandelen op een idioot hoge koers verhandeld worden. Koers maal aantal aandelen dat hij bezit, moet hem naar trillionaire status omhoog stuwen.
Hiervoor heeft hij de Amerikaanse en Europese particulieren nodig, want het aandeel moet veel duurder verhandeld worden dan wat de institutionele beleggers willen bieden. Zijn imago bij de particulieren moet opgepoetst worden en Oekraïne steunen is een populaire crowd pleaser in de Amerikaanse en Europese publieke opinie.
Ik ben wel fan van EXSA. Heeft mij nog geen windeieren gelegd, plus toefje dividend is altijd welkom
[ Voor 10% gewijzigd door XanderDrake op 22-05-2026 13:19 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Amundi stoxx600
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Als je Europees wilt gaan, is het logischer te kiezen voor MEUD.XanderDrake schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Hij mag onder de huidige sancties en embargos geen Russische klanten hebben. De crackdown daarop komt qua timing Ukraine goed uit, maar zat er altijd aan te komen.
[...]
Ik ben wel fan van EXSA. Heeft mij nog geen windeieren gelegd, plus toefje dividend is altijd welkom
Deze dus. Losse aandelen ben ik nog wat aan het zien achter welk bedrijf ik mij echt kan zetten, vooral renewables en defensie.
Dank. Zit er echter al een tijdje hoor, sinds begin 2023. Alle dividenden die op DeGiro voor VTI/VXUS werden uitbetaald er vanaf getrokken, en op IBKR op IWDA/EMIM ingelegd, naast sporadisch wat losse inleg.ErnstH schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:44:
Ah ja, DeGiro zou duur kunnen zijn. IBKR daarentegen is echt spotgoedkoop. 2 USD voor een FX transactie, en de kooptransacties op ARCA zijn centenwerk.Welkom bij IBKR.
Doet ook wel even pijn soms om te zien voor hoeveel ik Nvidia heb verkocht vorig jaar juli
Zero compensation
Retweet AMD, Intel, TSMC en ASML.Internet Janny schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:26:
Doet ook wel even pijn soms om te zien voor hoeveel ik Nvidia heb verkocht vorig jaar juli
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Troost je met de gedachte dat ik er bijna een Porsche van kan gaan kopen!Internet Janny schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:26:
Deze bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m2398675739
[ Voor 26% gewijzigd door Polycom op 22-05-2026 19:18 ]
Als raketten autonoom kunnen vliegen door A.I. gaat de chip industrie nog veel harder groeien.ZveenT schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:22:
[...]
Hoe bedoel je je opmerking over SpaceX?![]()
Dat het een duur aandeel gaat worden? Of dat ze door geld ophalen winstgevend worden?
Ik hoop dat ze mooie dingen kunnen maken, maar dat hele Mars verhaal gaat gewoon niet gebeuren binnen nu en 20 jaar.
En mocht het ooit voordelig worden om grondstoffen te delven van andere planeten of meteorieten. Dan gaat het helemaal booming worden.
Maar inderdaad ik zie het waarschijnlijk door een roze zonnebril.
Mijn probleem met SpaceX IPO is dit inderdaad.Bintzak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:19:
[...]
Als raketten autonoom kunnen vliegen door A.I. gaat de chip industrie nog veel harder groeien.
En mocht het ooit voordelig worden om grondstoffen te delven van andere planeten of meteorieten. Dan gaat het helemaal booming worden.
Je hebt een prima bedrijf (Starlink) met een goede moat, en dan hebben ze er twee bedrijven aangeplakt die leven op cash burn en speculatie.
@Bintzak Voordat we zover zijn moeten we eerst nog door een periode waarbij space “duidelijk een hype/bubbel” is, “al jaren bestaat en nog nooit winst heeft gemaakt” en “alles finaal gaat instorten”
Ik denk dat ze eerst de zeebodem helemaal omploegen voor mangaanknollen ed. (of hoe dat heet).Bintzak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:19:
[...]
Als raketten autonoom kunnen vliegen door A.I. gaat de chip industrie nog veel harder groeien.
Weet iemand nog een goed bedrijf in die sector
Zero compensation
Hoezo kan hij zich daar mee troosten?Polycom schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:13:
[...]
Troost je met de gedachte dat ik er bijna een Porsche van kan gaan kopen!
Deze bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m2398675739
Wellicht had hij wel 10 of 100 of nog meer van dergelijke Porsches kunnen kopen?
The Metals Company (TMC) ?Internet Janny schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:21:
Weet iemand nog een goed bedrijf in die sector
https://isa.org.jm/explor...cts/polymetallic-nodules/
ISA has entered into 15-year contracts with 21 contractors for the exploration for polymetallic nodules, polymetallic sulphides and cobalt-rich ferromanganese crusts in the international seabed area.
https://simplywall.st/com...his-long-term-opportunity
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Heb bedrijf eens door ChatGPT gehaald. Hebben nog geen omzet. Hoge Cashburn. Verwatering van aandelen. High Risk.Qwerty-273 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:48:
[...]
The Metals Company (TMC) ?
https://isa.org.jm/explor...cts/polymetallic-nodules/
ISA has entered into 15-year contracts with 21 contractors for the exploration for polymetallic nodules, polymetallic sulphides and cobalt-rich ferromanganese crusts in the international seabed area.
https://simplywall.st/com...his-long-term-opportunity
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dat hebben alle mangaanknollenboeren.Devke schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Heb bedrijf eens door ChatGPT gehaald. Hebben nog geen omzet. Hoge Cashburn. Verwatering van aandelen. High Risk.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Inderdaad - en laten we hopen dat we niet alle diepzee ook nog eens gaan uitputten. Men weet helemaal niet precies wat het gevolg is van het oogsten van die dingen.
Maar goed - mensen zijn lastig in toom te houden.
Marrtijn schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:05:
[...]
Mijn probleem met SpaceX IPO is dit inderdaad.
Je hebt een prima bedrijf (Starlink) met een goede moat, en dan hebben ze er twee bedrijven aangeplakt die leven op cash burn en speculatie.
Is toch ook wel een ding. Heb er niet bijster veel verstand van maar het lijkt erop dat ze een versnelde toevoeging maken tot de grootste index, onder versoepelde regels met een enorme waardering, wat ook betekent dat bijvoorbeeld pensioenfondsen automatisch blootgesteld worden aan positie.Nasdaq Rewrites Rules For Index Inclusion
SpaceX stock is expected to be listed on the Nasdaq. To secure such a high-profile listing, While listing requirements remain unchanged, Nasdaq recently amended its index-inclusion rules to accommodate companies like SpaceX when they go public.
Traditionally, there is a seasoning period for new IPOs to allow the market to reach a trading equilibrium before a stock becomes eligible for inclusion. However, Nasdaq recently changed its index inclusion rules, effective May 1, 2026, along with the weighting methodology for companies across its indices.
Under the old rules, a new stock had to season for at least 3 months before it could join the index, and it had to have at least 10% of its shares traded publicly. Both of those requirements are now gone. Now, a stock is eligible for fast-track inclusion after just 15 trading days, with almost no float if its market capitalization places it among the top 40 holdings of the Nasdaq-100.
Zijn toch op zijn minst dubieuze zaken? Of interpreteer ik het verkeerd? Lijkt bijna wel de launch van 1 of ander crypto muntje.There are reports that Musk is asking underwriters to waive the typical 180-day lock-up period that prevents company insiders and some other shareholders from selling their shares after an IPO.
According to Semafor, Musk is pushing for a much shorter lock-up, or even none at all, with insiders able to sell in gradual tranches tied to price and trading-volume thresholds. That would do away with rules designed to prevent insiders from cashing out at peak hype, which are standard protections for new public shareholders.
In practice, this means insiders get to cash out at what will probably be a record valuation for the company right when retail investors get their first opportunity to buy in. Musk is also apparently negotiating an above-average level of retail participation in the offering, directing 20% to 30% of the IPO to individual investors, compared to the more typical 5% to 10%. Allowing insiders to exit quickly to retail buyers raises eyebrows about who benefits from these underwriting changes.
Bron: https://www.forbes.com/sites/garthfriesen/2026/04/25/spacex-ipo-is-forcing-changes-to-index-and-underwriting-rules/
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Door die launch (pun intented) gaan al die spacestocks als een malle.
Natuurlijk anderhalve week geleden ASTS verkocht, en nu gaat die als een raket
Natuurlijk anderhalve week geleden ASTS verkocht, en nu gaat die als een raket
[ Voor 4% gewijzigd door Internet Janny op 27-05-2026 11:44 ]
Zero compensation
Ik vind het ook dubieus. Wellicht interessant; Ben Felix heeft er een video over gemaakt: YouTube: SpaceX and OpenAI: The Mega IPO GriftFrambozenTaart schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:27:
[...]
[...]
Is toch ook wel een ding. Heb er niet bijster veel verstand van maar het lijkt erop dat ze een versnelde toevoeging maken tot de grootste index, onder versoepelde regels met een enorme waardering, wat ook betekent dat bijvoorbeeld pensioenfondsen automatisch blootgesteld worden aan positie.
[...]
Zijn toch op zijn minst dubieuze zaken? Of interpreteer ik het verkeerd? Lijkt bijna wel de launch van 1 of ander crypto muntje.
Bron: https://www.forbes.com/sites/garthfriesen/2026/04/25/spacex-ipo-is-forcing-changes-to-index-and-underwriting-rules/
Ik vind het toch geen prettig idee dat zulke bedrijven dadelijk automatisch opgenomen gaan worden in de indexen en ik er ook mee te maken ga krijgen.
Een PE van 100 van een verlieslijdend bedrijf is toch waanzin of zie ik dat verkeerd?
Ik vraag mij af wat wijsheid is om nu te doen, ik zit in wereld fondsen maar ook voor circa 40% in Nasdaq 100 plus een aantal losse aandelen.
Denken jullie van dit gaat wel goed komen met SpaceX en OpenAI?
Een PE van 100 van een verlieslijdend bedrijf is toch waanzin of zie ik dat verkeerd?
Ik vraag mij af wat wijsheid is om nu te doen, ik zit in wereld fondsen maar ook voor circa 40% in Nasdaq 100 plus een aantal losse aandelen.
Denken jullie van dit gaat wel goed komen met SpaceX en OpenAI?
[ Voor 4% gewijzigd door NicoHF op 27-05-2026 12:22 ]
Ik blijf ervan weg. Zolang het verlieslijdend is is de koers puur gebaseerd op het verhaal.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Ook de FTSE Russel indexen zullen een fast-track doen voor het opnemen van SpaceX (en toekomstige mega-cap IPOs)NicoHF schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:21:
Ik vind het toch geen prettig idee dat zulke bedrijven dadelijk automatisch opgenomen gaan worden in de indexen en ik er ook mee te maken ga krijgen.
https://www.lseg.com/en/i...-cap-entry-to-the-russell
New Russell US Indexes rule—fast entry on day five for large IPOs
FTSE Russell confirmed on 26 May 2026 that, following the feedback we had received from clients, we would implement a new fast entry rule for the Russell US Indexes with immediate effect. However, we made no changes to the existing minimum free float or minimum voting rights rules.
The new fast entry rule will allow companies that would make it into the Russell Top 500 index (i.e., the largest 500 companies from the Russell 3000) to be added to the index after the close of trading on the fifth day following the initial listing.
https://research.ftseruss...etmethodology/?id=2619701
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Tja, mede daarom verkies ik dus DFUS over VTI.
Ik zie nu trouwens dat Dimensional ook een UCITS versie heeft gelanceerd: DEGA op Xetra
(DFUS is nog altijd wel iets goedkoper).
Ik zie nu trouwens dat Dimensional ook een UCITS versie heeft gelanceerd: DEGA op Xetra
(DFUS is nog altijd wel iets goedkoper).
[ Voor 59% gewijzigd door ErnstH op 27-05-2026 14:39 ]
YTD +10,3%. Terwijl we bijna in een oliecrisis zitten. Kan iemand dat uitleggen?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Verwijderd
Niemand heeft enig idee. Het is nu gewoon een casino. Heb vandaag mijn vakantiegeld er ook maar in gegooid.Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:03:
YTD +10,3%. Terwijl we bijna in een oliecrisis zitten. Kan iemand dat uitleggen?
Blijkbaar zijn de verwachtingen nog steeds dat er voldoende winsten zijn in de (nabije) toekomst om het te rechtvaardigen.Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:03:
Tot zover mijn uitleg
Zou het, misschien, een klein beetje, kunnen dat de media de zaken ietsjes aandikken zodat de indruk gewekt kan worden dat het iets minder goed gaat dan de werkelijkheid? Waardoor àlles tegenwoordig een crisis is en op slot gaat en vol loopt en onbetaalbaar enzovoort? Is zomaar een random gedachtengang op de woensdagavond.Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:03:
Dat gebeurt. Door niet onafhankelijke.persbureaus wordt eerst short gegaan voor ze een kritisch rapport schrijven en daarmee bijna gegarandeerde winst hebben.The Third Man schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:52:
[...]
Zou het, misschien, een klein beetje, kunnen dat de media de zaken ietsjes aandikken zodat de indruk gewekt kan worden dat het iets minder goed gaat dan de werkelijkheid? Waardoor àlles tegenwoordig een crisis is en op slot gaat en vol loopt en onbetaalbaar enzovoort? Is zomaar een random gedachtengang op de woensdagavond.
Er is een plan B voor wat betreft fossiele brandstoffen.
Wat niet wil zeggen dat er niet nog heel lang fossiele brandstoffen zullen gebruikt worden. Maar het hoogtepunt van macht over de economische markten is gepasseerd.
Bijkomend is energie uiteindelijk dan niet meer als schaars te bestempelen, het is geen beperkende factor meer voor de economie.
Aandachtspunt is volgens mij wel dat uiteindelijk megalomane (ruimte)bedrijven pogingen zullen doen om de energie van de zon die invalt op de aarde te controleren en sturen.
Wat niet wil zeggen dat er niet nog heel lang fossiele brandstoffen zullen gebruikt worden. Maar het hoogtepunt van macht over de economische markten is gepasseerd.
Bijkomend is energie uiteindelijk dan niet meer als schaars te bestempelen, het is geen beperkende factor meer voor de economie.
Aandachtspunt is volgens mij wel dat uiteindelijk megalomane (ruimte)bedrijven pogingen zullen doen om de energie van de zon die invalt op de aarde te controleren en sturen.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
De oliecrisis raakt onze maatschappij ook veel minder dan eerder. Het is geen 1971. En een combinatie van goede winstvoorspellingen en AI, chippersgekte.Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:03:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zolang de olie in dollars betaald blijft worden, de rijke amerikanen blijven consumeren/investeren (en de armen niet in opstand komen) en de rest van de wereld niet massaal amerikaanse staatsobligaties gaat dumpen, zal het nog wel even goed gaan…
Nog even wachten op de naamswijziging naar "Musk Corp." of "Musk Industries" en dan wereld dominantie na streven
Verwijderd
Was zijn droom niet X CorpQwerty-273 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:36:
[...]
Nog even wachten op de naamswijziging naar "Musk Corp." of "Musk Industries" en dan wereld dominantie na streven
Wikipedia: X-Corporation
Uit X-Men
Nou blijkbaar moet je elke stock die Trump roept maar kopen, Nvidia, Dell (+40% AH na goede cijfers). Volgende memestock lijkt SPCE te zijn, gaat 2020 zich herhalen met Gamestop? Hoge short posities, mensen verwachten een runup door de verwarring met de IPO van Space X (SPCX?) en ondertussen is de stock sinds 20 mei al verdubbeld. Het lijkt wel of beleggen sinds 2020 een groot spel is geworden.
Eens en dit is een goed voorbeeld waaruit we achteraf kunnen concluderen dat er tijdens en na corona veel te veel ondoelmatig geld in de markt is gepompt door overheden.Santee schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:43:
Nou blijkbaar moet je elke stock die Trump roept maar kopen, Nvidia, Dell (+40% AH na goede cijfers). Volgende memestock lijkt SPCE te zijn, gaat 2020 zich herhalen met Gamestop? Hoge short posities, mensen verwachten een runup door de verwarring met de IPO van Space X (SPCX?) en ondertussen is de stock sinds 20 mei al verdubbeld. Het lijkt wel of beleggen sinds 2020 een groot spel is geworden.
En heel veel manipulatie waar niks aan gedaan wordt, Trump, Musk, vele mensen in de senaat. Het land (De VS) is falliet. Ze moeten enorm veel geld blijven drukken om uberhaupt de rente op hun schulden te betalen49euro schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Eens en dit is een goed voorbeeld waaruit we achteraf kunnen concluderen dat er tijdens en na corona veel te veel ondoelmatig geld in de markt is gepompt door overheden.
Dat is wel iets wat natuurlijk van alle tijden is. We zijn echter gewend dat deze deals in achter kamers werden gesloten. Het verschil is echter dat het nu schaamteloos vol in het zicht van iedereen plaatsvind. Totale minachting dus.Santee schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:17:
[...]
En heel veel manipulatie waar niks aan gedaan wordt, Trump, Musk, vele mensen in de senaat. Het land (De VS) is falliet. Ze moeten enorm veel geld blijven drukken om uberhaupt de rente op hun schulden te betalenOndertussen worden een paar honderd mensen met macht enorm rijk en doet iedereen of er niks aan de hand is.
Die vraag heb ik ook. Echter die 1800 miljard voor SpaceX moet natuurlijk wel ergens vandaan komen. Dat ga je met particulieren die in dromen geloven echt niet redden. Ik vraag me oprecht af wie dit bedrag vrij maakt voor een aantal beloftes die zich hopelijk over 20 tot 100 jaar gaan uitbetalen. Waar komt dit geld in godsnaam vandaan, en waar wordt het weggetrokkenIk weet niet hoe lang dit nog goed gaan. Er zijn nu ook al een aantal aandelen verdubbeld in een paar weken tijd. Ik dacht dat de AI boom wel geweest was maar het gaat rustig door. Dell, Lenovo, Corsair, AMD, Intel, Sandisk, Micron, LG, Samsung. Het geld wordt lekker rondgepompt en iedereen krijgt er goede cijfers van zo lijkt het. Als ik uitzoom op de grafieken lijkt mij dit compleet onhoudbaar.
Ze willen ca. 75 miljard ophalen tegen een waardering van ca. 1800 miljard hè, 75 miljard ophalen is veel (en een record?) maar op de totale markt makkelijker te absorberen.
edit:
los van de vraag of die waardering terecht is natuurlijk
los van de vraag of die waardering terecht is natuurlijk
[ Voor 18% gewijzigd door Dutchman! op 29-05-2026 11:07 ]
We spend our years as a tale that is told
Niet perse voor nu maar zit er aan te denken om de komende jaren wat geld in Quantum te investeren. De juiste bedrijven selecteren en voorspellen lijkt me (voor mij) niet te doen. Weet iemand een slimme manier om dit te doen? Dus investeren in de quantum trend bijvoorbeeld via DCA in een gespecialiseerde ETF of iets dergelijks?
Ik heb er zelf ook naar gekeken, nog niet aangekocht wegens recente sterkte stijgingen. Ik had zelf deze twee gevonden, alleen vrij hoge TER (0,5 en 0,55%) en beide ETFs verschillen best sterk van elkaar:Opgezwollenleve schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:24:
Niet perse voor nu maar zit er aan te denken om de komende jaren wat geld in Quantum te investeren. De juiste bedrijven selecteren en voorspellen lijkt me (voor mij) niet te doen. Weet iemand een slimme manier om dit te doen? Dus investeren in de quantum trend bijvoorbeeld via DCA in een gespecialiseerde ETF of iets dergelijks?
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000W8WMSL2#holdings
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0007Y8Y157#basics
Een bijzonder verschil is dat bij Wisdom Rigetti Computing het grootste aandeel is en bij vanEck staat die niet eens in de top 10 maar staat Intel wel als 2e holding. Even goed kijken dus. iShares heeft ook een versie alleen heb ik zelf een hekel aan BlackRock.
[ Voor 15% gewijzigd door Santee op 29-05-2026 11:49 ]
Quantum en andere specialistische ETF's zijn vaak dungezaaid en duur. Ik vind de TER van 0,55% in die zin nog wel redelijk.Santee schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Ik heb er zelf ook naar gekeken, nog niet aangekocht wegens recente sterkte stijgingen. Ik had zelf deze twee gevonden, alleen vrij hoge TER (0,5 en 0,55%) en beide ETFs verschillen best sterk van elkaar:
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE000W8WMSL2#holdings
https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0007Y8Y157#basics
Hierin zit ook nog de oorlog erin verwerkt. Volgens mij was de beurs toen 1 maand heel stilletjes.Sport_Life schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:03:
Quantum computing is wel een beetje over de hype curve heen toch?Opgezwollenleve schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:24:
Voor mij is dat een beetje de AI hype van 15 jaar geleden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lijkt mij dat quantum juist de hype wordt na AI.
Verwijderd
Ik lees op Reddit dat amerikanen hun 401k leegmaken en alle indexen eruit halen die SpaceX binnenkort gaan opnemen. De consensus is dat het een gigantische pump and dump is. FTSE Russell neemt SpaceX al na 5 dagen na de IPO op.
Hoe zit dat met Webn?Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:52:
Ik lees op Reddit dat amerikanen hun 401k leegmaken en alle indexen eruit halen die SpaceX binnenkort gaan opnemen. De consensus is dat het een gigantische pump and dump is. FTSE Russell neemt SpaceX al na 5 dagen na de IPO op.
Zero compensation
Verwijderd
Nee want die volgt de Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index.
edit:
volgens deze reddit post kan het wel in theorie: 1 tot 4 maanden maar er zijn tot nu toe geen signalen.
https://www.reddit.com/r/eupersonalfinance/comments/1tm94px/comment/onnjdpy/volgens deze reddit post kan het wel in theorie: 1 tot 4 maanden maar er zijn tot nu toe geen signalen.
Bron:
https://storage.googleapis.com/solactive-website-static-assets-prd/Treatment_significant_IPO_Market_Consultation_PDF_a37b4b318e/Treatment_significant_IPO_Market_Consultation_PDF_a37b4b318e.pdf
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2026 14:30 ]
Ja, net zoals ze Reddit gingen boycotten toen het bedrijf bepaalde subreddits verwijderde, het Eurovisiesongfestival en het vorige WK voetbal niet gingen kijken vanwege mensenrechten, en zeiden dat de Reddit en Robin Hood IPO een ontzettende flop ging worden.Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:52:
Alleen Jim Cramer heeft denk ik een slechter track record dan Redditors.
Stel dat het een absolute flop is maar FTSE koopt op marktcapitalisatie van 3 bn, 50% hoger dan nu gewaardeerd, dan zou het uitkomen tussen Alphabet en Broadcom en ongeveer 2% van het gehele portfolio innemen. Ja, twee procent is vervelend maar zelfs bij een volledige bust is het minder dan de winst in VWRL van de laatste 5 dagen.
Op Reddit zijn altijd wel bepaalde (sub)groepen die dingen roepen, het is maar net welke tunnel je in stapt.
Eerlijk gezegd is een daadwerkelijk grotere zorg de voortdurende sluiting van de Straat van Hormuz.
De sfeer op de beurzen is inmiddels weer euforisch. Kijk maar naar Micron Technology ($MU) dat deze week in één dag tijd $200 miljard meer waard werd. En zo zien we bij nog veel meer aandelen écht grote sprongen.
De markt denkt dat het wel meevalt met Iran en de Straat van Hormuz. Dat het wel goedkomt. Dat zie je ook aan de dalende olieprijzen. Maar wat als de Straat van Hormuz wél dichtblijft en de olievoorraden blijven dalen? Dan komen we er binnenkort opeens achter dat er écht minder aanbod is, terwijl de vraag niet aan het afnemen is.
Om maar een metafoor te gebruiken: er hangen donderwolken in de lucht. Ik hoop echt van harte dat het alleen bij een dreigende lucht blijft (waar de markt nu vanuit gaat)... maar het zou niet voor het eerst zijn dat het tóch hard begint te regenen en te onweren.
De sfeer op de beurzen is inmiddels weer euforisch. Kijk maar naar Micron Technology ($MU) dat deze week in één dag tijd $200 miljard meer waard werd. En zo zien we bij nog veel meer aandelen écht grote sprongen.
De markt denkt dat het wel meevalt met Iran en de Straat van Hormuz. Dat het wel goedkomt. Dat zie je ook aan de dalende olieprijzen. Maar wat als de Straat van Hormuz wél dichtblijft en de olievoorraden blijven dalen? Dan komen we er binnenkort opeens achter dat er écht minder aanbod is, terwijl de vraag niet aan het afnemen is.
Om maar een metafoor te gebruiken: er hangen donderwolken in de lucht. Ik hoop echt van harte dat het alleen bij een dreigende lucht blijft (waar de markt nu vanuit gaat)... maar het zou niet voor het eerst zijn dat het tóch hard begint te regenen en te onweren.
Exxon waarschuwt hier inmiddels voor, terwijl de markt nog uit gaat van een deal:Uniciteit schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:01:
Eerlijk gezegd is een daadwerkelijk grotere zorg de voortdurende sluiting van de Straat van Hormuz.
Exxon Mobile warned Thursday that oil inventories will fall to record low levels in coming weeks, forcing prices to spike and curbing demand.
Ik ben er ergens ook van overtuigd dat de beursgang van SpaceX een pump en dump van jewelste wordt (vooral door die dubieuze versnelde en versoepelde toetreding tot grote indexen). Echter zou ik wel oppassen met het gebruik van Reddit als bron voor informatie.Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:52:
Is net als X een enorm desinformatie platform geworden met vele vormen en middelen van sentiment beïnvloeding.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
De grafiek in het volgende artikel veklaart veel; alles in iedereen in een paar leveraged single stock ETFs.Uniciteit schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:01:
De sfeer op de beurzen is inmiddels weer euforisch. Kijk maar naar Micron Technology ( 200 miljard meer waard werd. En zo zien we bij nog veel meer aandelen écht grote sprongen.
https://finance.yahoo.com...ngle-stock-215808242.html
[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 29-05-2026 19:22 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
5 miljard$ is nog geen druppel in de oceaan van de markt?Grouchy schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:51:
[...]
De grafiek in het volgende artikel veklaart veel; alles in iedereen in een paar leveraged single stock ETFs.
https://finance.yahoo.com...ngle-stock-215808242.html
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lucky, min of meer de absolute top kunnen verkopen hier.Th1x4nG schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:06:
Mm ik heb vandaag m'n positie Intel gesloten. Had 750 stuks aan $25 en heb gaandeweg verkocht, nu het laatste plukje buiten. Was in degiro, anders zou ik wellicht covered calls geschreven hebben. Nu gewoon saai aandelen verkocht. Is de grootste absolute winst die ik ooit heb gemaakt op een enkel aandeel en ik begon hoogtevrees te krijgen. Hopelijk straks geen 3T $ company.
Heb wat hieruit voortkwam in RDDT, RIVN en NOW geduwd. Intussen +19%, +17% en +41%. Everyone's a genius in a bull market.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
Gisteren bij het sluiten van de beurs, was er blijkbaar een "MSCI index rebalancing" event. Dat gebeurt 4 keer per jaar en deze keer, 29 mei 2026, was dat duidelijk te zien in koersdalingen aan het eind van de dag.
Is dit iets waar je als kleine belegger beter maar rekening mee moet/kunt houden, of waren de uitslagen van deze keer (bij mijn aandelen) een uitzondering?
Is dit iets waar je als kleine belegger beter maar rekening mee moet/kunt houden, of waren de uitslagen van deze keer (bij mijn aandelen) een uitzondering?
Behalve degene die met een zak geld aan de zijlijn staan te wachten
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Ben je zeker dat het met de MSCI rebalancing te maken heeft?aawe mwan schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:39:
Gisteren bij het sluiten van de beurs, was er blijkbaar een "MSCI index rebalancing" event. Dat gebeurt 4 keer per jaar en deze keer, 29 mei 2026, was dat duidelijk te zien in koersdalingen aan het eind van de dag.
Ik kan mis zijn maar als dit de grootste market cap aandelen zijn die herbalanceerd worden, dan moet je al in obscure aandelen zitten om dit te merken.MSCI Global Standard Indexes: Forty-nine securities will be added to and 101 securities will be deleted
from the MSCI ACWI Index. The three largest additions to the MSCI World Index measured by full
company market capitalization will be Medline A (USA), MasTec (USA) and TechnipFMC (USA). The
three largest additions to the MSCI Emerging Markets Index measured by full company market
capitalization will be Itau Unibanco On (Brazil), Yangtze Optical Fibre and Cable Joint Stock Limited
Company A (HK-C) (China) and Sichuan Biokin Pharmaceutical A (HK-C) (China).
Als je in wat meer trending stocks zit lijkt het mij eerder te gaan om het turn-of-the-month effect waarbij institutionele beleggers en pensioenfondsen terug herbalanceren naar hun vooropgestelde allocatie.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
aawe mwan schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:39:
Ja, er waren wat samenloop van omstandigheden waardoor de volatiliteit aan het einde van de dag nogal opliep (vooral in India).Malantur schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:23:
[...]
Ben je zeker dat het met de MSCI rebalancing te maken heeft?
https://www.linkedin.com/...hy-msci-rebalancing-lcaef
https://www.hindustantime...ints-101780054475853.html
Normaal is het volgens mij niet zo heftig en dit trekt op zich wel weer recht. Als je het goed bestudeerd dan kun je met individuele aandelen hier wel een voordeel halen maar als je in ETF zit is dat toch voor langere termijn en hoef je je hier geen zorgen over te maken.
[ Voor 13% gewijzigd door rvk op 30-05-2026 13:14 ]
Verwijderd
Zag het op Wallstreetbets 2min nadat het voor het eerst was gepost. Zat nog te twijfelen, maar uiteindelijk niet gedaan.Santee schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:43:
2023 en 2024 had iedereen zo'n 20 a 30% rendement of meer. Ik merk dat ik daardoor heel hebberig ben geworden en een misplaatst zelfvertrouwen heb ontwikkeld. Iedereen is immers een goede belegger in een bull markt.
Dit is meer een toonbeeld waarom India een Emerging Market is, het is niet iets algemeens in de ontwikkelde markten. De fondsbeheerders hoeven daar ook vaak niet de normale beurs op maar kunnen het ook onderhands kopen, als het maar voor de sluitprijs van die beurs is. Dat neemt dat hele effect weg.rvk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:12:
[...]
[...]
Ja, er waren wat samenloop van omstandigheden waardoor de volatiliteit aan het einde van de dag nogal opliep (vooral in India).
https://www.linkedin.com/...hy-msci-rebalancing-lcaef
https://www.hindustantime...ints-101780054475853.html
Normaal is het volgens mij niet zo heftig en dit trekt op zich wel weer recht. Als je het goed bestudeerd dan kun je met individuele aandelen hier wel een voordeel halen maar als je in ETF zit is dat toch voor langere termijn en hoef je je hier geen zorgen over te maken.
Daarnaast is ook deze bron slechts een inkleuring van het effect (op basis van correlatie), het is geen letterlijke uitleg van de fondsbeheerders zelf. Je kan daardoor ook niet bepalen hoe groot het effect de volgende keer zal zijn en of het überhaupt weer gebeurt. Beurshandel is en blijft een samenloop van omstandigheden.
Laatst was ik bij zo'n avondvullend programma dat begint met het uitleggen van wat basisprincipes van beleggen en eindigt met dat je de organisator 10.000 euro moet betalen om de rest van de cursus te kopen.
Een van de dingen die ik op die manier "gratis" geleerd heb, is dat sommige traders kopen als de koers de 50 day moving average overstijgt en verkopen als de koers door de 200 day moving average zakt.
Nou ben ik eens gaan kijken in de historie van mijn aandelen en ik zie inderdaad bij sommige aandelen (maar lang niet allemaal) een opvallende koerssprong op die momenten.
Een van de dingen die ik op die manier "gratis" geleerd heb, is dat sommige traders kopen als de koers de 50 day moving average overstijgt en verkopen als de koers door de 200 day moving average zakt.
Nou ben ik eens gaan kijken in de historie van mijn aandelen en ik zie inderdaad bij sommige aandelen (maar lang niet allemaal) een opvallende koerssprong op die momenten.
Je hebt bepaalde indicators op tradingview die de flips van moving averages omzetten in korte moving average = richting, middellange moving averages = momentum en lange moving average = trend.
IBM is de volgende mention van Trump die dus waarschijnlijk over een paar weken een overheidscontract land.
Vrijdag +12% en de moving averages zeggen om te kopen, maar je ziet bij deze indicator ook veel bull symbolen waar de koers nog vlak blijft dus fool proof is het zeker niet. Ik gebruik het persoonlijk niet om koop/verkoop keuzes mee te maken.
:strip_exif()/f/image/bRMhqSfVKtfhYgMLO27pE1ke.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zie ik meer heil in Williams %R met verschillende 2 lengtes en het wegvallen van dit overbought/oversold signaal (waar je het pijltje ziet in de bovenste grafiek) als trigger.
:strip_exif()/f/image/BCYacnioYyDZ9ROSi8Tprz0V.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou ik ook 10000 euro kunnen vragen om te zeggen welke indicators soms werken (want niks is waterdicht)?
IBM is de volgende mention van Trump die dus waarschijnlijk over een paar weken een overheidscontract land.
Vrijdag +12% en de moving averages zeggen om te kopen, maar je ziet bij deze indicator ook veel bull symbolen waar de koers nog vlak blijft dus fool proof is het zeker niet. Ik gebruik het persoonlijk niet om koop/verkoop keuzes mee te maken.
:strip_exif()/f/image/bRMhqSfVKtfhYgMLO27pE1ke.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zie ik meer heil in Williams %R met verschillende 2 lengtes en het wegvallen van dit overbought/oversold signaal (waar je het pijltje ziet in de bovenste grafiek) als trigger.
:strip_exif()/f/image/BCYacnioYyDZ9ROSi8Tprz0V.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou ik ook 10000 euro kunnen vragen om te zeggen welke indicators soms werken (want niks is waterdicht)?
De 50 dagen SMA (simple moving average) en 200 dagen SMA worden ook voor golden cross en death cross gebruikt.aawe mwan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:44:
Laatst was ik bij zo'n avondvullend programma dat begint met het uitleggen van wat basisprincipes van beleggen en eindigt met dat je de organisator 10.000 euro moet betalen om de rest van de cursus te kopen.
Bij aanhoudende stijgingen en te zwakke dalingen stijgt de 50 SMA door de 200 SMA en dat is de golden cross.

https://www.tradingview.c...ng-Forex-Trading-Signals/
Bij aanhoudende dalingen en te zwakke stijgingen zakt de 50 SMA door de 200 SMA en dat is de death cross.
@rapture Waarschijnlijk denk ik te simplistisch, maar ik zie in je eerste plaatje op 8 juni ook een "death cross" terwijl daarna de koers stijgt. Als je had verkocht bij het "death cross" en weer aangekocht bij het "golden cross" had je minder winst gehad dan als je de aandelen gewoon had aangehouden.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Je kan het ook gratis leren door op het internet te lezen bijvoorbeeld op Investopedia: Golden Cross and Death Cross: Understanding Key Market Signals of naar de bibliotheek te gaan en een boek over technische analyse mee naar huis te nemen. Bijvoorbeeld Technical Analysis of the Financial Markets van J. Murphy, of Thomas Bulkowski's Encyclopedia of Chart Patterns. Je moet echt niet in de valkuil stappen om een random organisator dik geld te gaan betalen wat die persoon waarschijnlijk ook gewoon uit een boek heeft gelezen.aawe mwan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:44:
Ik heb IONQ, nu 4.17% van mijn portfolio. Was een stukje minder (eigenlijk een library card), maar sta 57% in de plus dus dan wordt de positie natuurlijk wat groter. Het was mijn grootste stijger van mei.Opgezwollenleve schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:24:
Daarnaast een quantum ETF: VanEck Quantum Computing UCITS ETF op Tradegate. Loopt ook niet verkeerd.
Maar beiden behoorlijk volatiel. Ik hodl ze gewoon, ben eens benieuwd over 5-10 jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Black-Death op 01-06-2026 10:25 ]
Soms vraag je jezelf toch af waar die afstraffingen vandaan komen. Adyen staat momenteel op -5.7% terwijl er niet echt nieuws is. Sterker nog, USB geeft nog een recent advies van €1600 en de adviezen voor Adyen zijn sowieso een stuk hoger dan de koers.
https://www.beursgorilla....07/ADYEN-NV/Adviezen.aspx
Wellicht gerelateerd aan het nieuws dat er een strafrechtelijk onderzoek naar WISE is gestart. Zelfde sectorTheBrut3 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:21:
Soms vraag je jezelf toch af waar die afstraffingen vandaan komen. Adyen staat momenteel op -5.7% terwijl er niet echt nieuws is. Sterker nog, USB geeft nog een recent advies van €1600 en de adviezen voor Adyen zijn sowieso een stuk hoger dan de koers.
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/01/justitie-belgie-begint-strafrechtelijk-onderzoek-naar-betalingsdienst-wise-wegens-witwassen-a4928095
Ik moet zeggen dat ik me een stuk prettiger en rustiger voel sinds m’n individuele aandelen allemaal verkocht heb en nu alleen nog in worldwide index, een ww small cap etf en een beetje goud etf zit.
Heb ook niet meer de behoefte om meerdere keren per dag de app te openen, soms zelfs dagen niet. Dit is voor mij een passendere (gezondere) manier van beleggen, I guess.
De illusie dat je als random particulier de markt structureel kan verslaan heb ik dus ook laten varen.
Heb ook niet meer de behoefte om meerdere keren per dag de app te openen, soms zelfs dagen niet. Dit is voor mij een passendere (gezondere) manier van beleggen, I guess.
De illusie dat je als random particulier de markt structureel kan verslaan heb ik dus ook laten varen.
Dat zou juist ook een koopsignaal kunnen zijn. Alle concurrenten van Adyen hebben inmiddels slechte reviews. WISE werd voorgegaan door WorldLine.R.van.M schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Wellicht gerelateerd aan het nieuws dat er een strafrechtelijk onderzoek naar WISE is gestart. Zelfde sector
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/06/01/justitie-belgie-begint-strafrechtelijk-onderzoek-naar-betalingsdienst-wise-wegens-witwassen-a4928095
Ik heb na corona zo goed als alle individuele aandelen verkocht en NT-fondsen periodiek aangekocht bij een grootbank. Op de DeGiro heb ik alleen kleine posities van Flow Traders en Nokia aangehouden. Die laatste vanwege destijds positieve 5G-ontwikkelingen.
Maar Nokia gaat dit jaar wel erg hard ineens, YTD +145%
Zo te lezen gerelateerd aan investeringen in AI infrastructuur en een samenwerking met Nvidia. De vooruitzichten zien er ook gunstig uit.
Meer mensen met Nokia in hun portefeuille?
Zo te lezen gerelateerd aan investeringen in AI infrastructuur en een samenwerking met Nvidia. De vooruitzichten zien er ook gunstig uit.
Verwijderd
Lol het bedrijf heeft letterlijk de mobiele telefoonmarkt verloren, jarenlang in de 5G-hype rondgedobberd en nu opeens ontdekt dat je “AI” in een persbericht kunt zetten en direct +20% krijgt op de beurs.Sjurm schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:03:
Ik heb na corona zo goed als alle individuele aandelen verkocht en NT-fondsen periodiek aangekocht bij een grootbank. Op de DeGiro heb ik alleen kleine posities van Flow Traders en Nokia aangehouden. Die laatste vanwege destijds positieve 5G-ontwikkelingen.
Maar respect dat je na corona grotendeels naar NT-fondsen bent gegaan. Dat is uiteindelijk waarschijnlijk financieel verstandiger geweest
Mja, ze liften uiteraard mee op die hype. Al zien de recente kwartaalcijfers er daadwerkelijk ook wel gunstig uit (ook al rechtvaardigt dat niet een YTD +145%)Verwijderd schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:15:
[...]
Lol het bedrijf heeft letterlijk de mobiele telefoonmarkt verloren, jarenlang in de 5G-hype rondgedobberd en nu opeens ontdekt dat je “AI” in een persbericht kunt zetten en direct +20% krijgt op de beurs.
Maar respect dat je na corona grotendeels naar NT-fondsen bent gegaan. Dat is uiteindelijk waarschijnlijk financieel verstandiger geweest
Ach, het gaat om een heel klein deel van m'n portefeuille. Toch grappig om bij eens in de zoveel maanden te checken hoe het ervoor staat en ineens te zien dat zo'n aandeel door het dak schiet (voor zolang het duurt)
Hier nog wel een aantal losse aandelen en schrijf af en toe een optie, echter begin ik steeds meer waarde te hechten aan het wereldwijde fonds bij Meesman. Dat groeit gewoon zonder gezeur. Merk dat het kijken op de app ook steeds minder wordt, alle bedrijven lijken momenteel te duur en zit 15% in cash na een goede optie trade op ARM.Morales79 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:08:
Ik moet zeggen dat ik me een stuk prettiger en rustiger voel sinds m’n individuele aandelen allemaal verkocht heb en nu alleen nog in worldwide index, een ww small cap etf en een beetje goud etf zit.
Met een GAK van zo rond de 2,5 verkocht voor 8,1 dollar op 2 maart. De koers was zo hard gestegen ineens dat ik een dip verwachtte. Inmiddels is de koers 16 dollar zie ik...Sjurm schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:03:
Ik heb een GAK van 3,9 en denk dat ik ze ook maar verkoop. Koersdoelen door analisten waren sterk verhoogd, maar daar ligt de huidige koers ruim bovende Foarsitter schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:55:
[...]
Met een GAK van zo rond de 2,5 verkocht voor 8,1 dollar op 2 maart. De koers was zo hard gestegen ineens dat ik een dip verwachtte. Inmiddels is de koers 16 dollar zie ik...
Ik heb ARM sinds de IPO voor rond de $65 gehouden tot vorig jaar en op $172 verkocht. Dankzij jouw opmerking heb ik ze opgezocht. $410. Een voordeel van wereld ETFs is ook geen fomo, could have, should have etc.Deveon schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:57:
[...]
Hier nog wel een aantal losse aandelen en schrijf af en toe een optie, echter begin ik steeds meer waarde te hechten aan het wereldwijde fonds bij Meesman. Dat groeit gewoon zonder gezeur. Merk dat het kijken op de app ook steeds minder wordt, alle bedrijven lijken momenteel te duur en zit 15% in cash na een goede optie trade op ARM.
Ook nog een leuke waanzin hype trade gevolgd, SPCE rond de $4,35 gekocht en gisteren 2/3e eruit gedaan op $7,65. 75% in 2 dagen. Ik houd 1/3e aan om te zien waar het heen gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door Santee op 02-06-2026 09:51 ]
Santee schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:49:
[...]
Ook nog een leuke waanzin hype trade gevolgd, SPCE rond de $4,35 gekocht en gisteren 2/3e eruit gedaan op $7,65. 75% in 2 dagen. Ik houd 1/3e aan om te zien waar het heen gaat.
:strip_exif()/f/image/7V0aD4IP9vTjyGZ1vnMLj2mp.jpg?f=fotoalbum_large)
SPCE is niet eens SpaceX, de ticker wordt SPCX. Dit is de zoveelste Trump pump en dump en ik verwacht de dump nog voor de SpaceX IPO op 12 juni. Ik zou een stoploss zetten minstens op de koers van je inzet.
Echt idioot dit soort dingen. Vind het al 'waaghalzerij' dat je dit durft. Ik zou die laatste 1/3 ook gewoon wegdoen voor die 7,5 piek. Bijna 100% winst gepakt en gauw wegwezen. Hier zitten geen enkele fundamentals onder. Pure pump en dumpMalantur schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
SPCE is niet eens SpaceX, de ticker wordt SPCX. Dit is de zoveelste Trump pump en dump en ik verwacht de dump nog voor de SpaceX IPO op 12 juni. Ik zou een stoploss zetten minstens op de koers van je inzet.
Het begon met de thesis dat er ticker verwarring kon ontstaan. Zoals $ZOOM die in 2020 1500% steeg terwijl de ticker van het bedrijf Zoom $ZM was. Dus het idee was: Koop SPCE en doe alsof het SpaceX is (wat wsl ticker SPCX krijgt) en dan kopen mensen op de dag van de IPO (12 Juni) SPCE ipv SPCX. Het is ook een beetje onzin. Die tweet is trouwens gewoon een photoshop volgens mij. Qua stoploss, ik heb sowieso al winst ook al gaat de koers naar nul.Malantur schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 02-06-2026 13:30 ]
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
/f/image/qdjsv4J42rgFxPc542IER0FE.png?f=fotoalbum_large)