En algemener gezegd is het een typisch zwartkijk/doemdenk-perspectief van "moet een keer instorten" en "gaat finaal onderuit". Bij Tesla kwam dit ook elk kwartaal voorbij toen hun kwartaalcijfers (dan wel jaarcijfers) werden gepresenteerd. Niet dat het nooit gebeurt of nooit kan gebeuren, maar zoiets zou toch minstens de schijn tegen moeten hebben.aljooge schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:31:
[...]
De breedgedeelde mening op tweakers: AI is een bubbel. Heeft voor mij geen enkele zin om tegen die overweldigende meerderheid nog een keer diezelfde discussie te blijven voeren.
Daarvoor heb ik al een tijdje deze twee:NMMNG schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Ik word er ook niet vrolijk van. Met buzzwoorden als AI en Mars kan er weer jarenlang gemanipuleerd worden. Ik ben op zoek naar ETF's die Tesla en dadelijk SpaceX & OpenAI uitsluiten. Maar kan ze niet vinden.
- EXUS van Xtrackers, IE0006WW1TQ4
Dit is de MSCI world, met uitsluiting van de US fonden. Ik gebruik dit om vermogensbeheer (dat zwaar overwogen zit in Amerikaanse fondsen) uit te balanceren; - TSWE van VanEck, NL0010408704
Dit is een equal weight wereldfonds, waar strict genomen die too-big-to-fail risicofondsen nog wel in zitten, maar veel minder zwaar meetellen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Hou er wel rekening mee dat dit fonds maar 250 bedrijven bevat, je gaat daardoor automatisch een subset maken die alsnog de top van de ijsberg vertegenwoordigt. De equal weights is slechts de verdeling daarbinnen.aawe mwan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:52:
• TSWE van VanEck, NL0010408704
Dit is een equal weight wereldfonds, waar strict genomen die too-big-to-fail risicofondsen nog wel in zitten, maar veel minder zwaar meetellen.
[/list]
UBS is een half jaartje geleden deze gestart: UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF
Xtrackers heeft de Xtrackers S&P 100 Ex Top 20 ETF. Makkelijker, kan je Tesla uitsluiten en er 19 los kopen. Maar geen UCITS, dus niet te koop voor particulieren in de EU denk ik?
Dan mis je er zo'n 50. Al je alleen Tesla en SpaceX wilt uitsluiten, moet je er dus 48 nog los kopen om verder weer volledig te zijn. Te doen, maar kost wel wat en balanceerwerk.The UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF USD acc seeks to track the MSCI USA Ex Mega Cap Specified index. The MSCI USA Ex Mega Cap Select index tracks the companies in the MSCI USA index but excludes the largest companies.
The ETF's TER (total expense ratio) amounts to 0.12% p.a.. The ETF replicates the performance of the underlying index by full replication (buying all the index constituents). The dividends in the ETF are accumulated and reinvested in the ETF.
The UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF USD acc is a very small ETF with 2m Euro assets under management. The ETF was launched on 3 September 2025 and is domiciled in Ireland.
Xtrackers heeft de Xtrackers S&P 100 Ex Top 20 ETF. Makkelijker, kan je Tesla uitsluiten en er 19 los kopen. Maar geen UCITS, dus niet te koop voor particulieren in de EU denk ik?
Ik heb sinds enige tijd een vergelijkbare tracker van Amundi: XMGU (Amundi MSCI USA Ex Mega Cap)eamelink schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:11:
UBS is een half jaartje geleden deze gestart: UBS MSCI USA ex Mega Cap UCITS ETF
[...]
Dan mis je er zo'n 50. Al je alleen Tesla en SpaceX wilt uitsluiten, moet je er dus 48 nog los kopen om verder weer volledig te zijn. Te doen, maar kost wel wat en balanceerwerk.
Daarnaast had ik al Van Eck TSWE. Beide om de weging van de mag7 en met name onzin zoals Tesla naar beneden te brengen.
Ik heb overigens ook een forse positie in Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Global die daar juist zwaar in zit dus het is allemaal vooral relatief.
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2026 22:24 ]
Ik heb geen directe AI aandelen meer. AMD en ASML wel gehad, maar die zijn er inmiddels uit. Echter de top 10 van de all world ETF's (bijv. WEBN of VWRA) weegt al voor 20-25% binnen de ETF en dat zijn allemaal big tech/AI gerelateerde bedrijven.aawe mwan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:51:
Heb je zelf AI aandelen? Lang geleden gekocht, of nog maar net?
Dan koop je toch de index maar ga je voor het % van SpaceX/Tesla in de index short op het desbetreffende aandeel?eamelink schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 21:13:
Investeren in de fascistische droom van Musk? Mij niet gezien. Vrees dat we er via de indexen toch ingerommeld gaat worden. Ik vermoed dat dit de geschiedenis ingaat als het begin van het einde van indexbeleggen-as-we-know-it en dat er talloze nieuwe financiële producten gaan komen die beleggers in staat zullen stellen om een 'index-minus' portfolio op te bouwen; gebaseerd op een index maar minus een aantal bedrijven.
Dan is het netto nul.
Dat werkt - redelijk - als je je financiële exposure aan Tesla wilt verkleinen, maar niet echt als je gewoon ver weg wilt blijven van die bende. Het lenen kost ook geld; dat je effectief betaalt aan Tesla-bezitters.Marrtijn schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:47:
Dan koop je toch de index maar ga je voor het % van SpaceX/Tesla in de index short op het desbetreffende aandeel?
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij