Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
Eerder in dit topic is diverse keren https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ "aangeraden" om de kosten van de verschillende aanbieders te vergelijken. Dit heb ik zelf ook gedaan en daar kwam toen FitVermogen als goedkoopste uit, bij een aanbieder waar ik ook een rekening heb lopen, Brand New Day, zouden de kosten dik 2 keer zo hoog zijn. Dat is een groot verschil wat een grote invloed kan hebben op het eindvermogen, alleen klopt het niet.
Als ik bij beide aanbieders beleg in hun "duurzaam" fonds dan zijn de kosten:
FitVermogen: 0.83% per jaar
BND: 0.5% eenmalig en daarna 0.44% (BND kosten) + 0.17% (Fondskosten):
Jaar 1: 1.11%
Jaar 2: 0.51%

Na het 2e jaar is BND dus gewoon goedkoper. Altijd uitkijken bij het gebruikt van dit soort vergelijkingssites dus en niet blind vertrouwen op de gegevens die daarop staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:20
@FeronIT je hebt het verkeerde fonds van NN te pakken. De kosten van de juiste fondsen zijn veel lager. Staat allemaal goed uitgelegd op de vergelijkingssite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

https://www.fitvermogen.n...andelen-Fonds/useFilter/1

Duurzaam aandelen fonds is een actief beheerd fonds met dito kosten.

De passieve is deze
https://www.fitvermogen.n...e-Equity-Fund/useFilter/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
|:( helemaal overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

oscar82

De ondertitel

Pistachenootje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:10:
[...]

Je kan het ook positief zien: veel mensen zijn bang dat de beurzen 'te hoog' staan. Voor EM valt dat wel mee :P

Een van de redenen dat het relatief wat slechter gaat is het recente gedoe met China. EM fondsen zijn vaak 30% China.

Edit: je hebt daar trouwens de dollar versie gelinkt. De Euro versie staat op +5,86 YTD maar heeft over de afgelopen 6 maanden wel ~2% verloren inderdaad.
Gisteren heb ik weer eens de halfjaarlijkse balanceeropdrachten gegeven en er moest inderdaad meer dan wat ik normaal in een maand inleg naar EM om het weer in de gewenste verhoudingen te brengen.
Zoals je aangeeft is het relatief. Dus ook omdat de developed world zo’n goed halfjaar achter de rug heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
FeronIT schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:41:
[...]

|:( helemaal overheen gelezen.
Toch snijd je wel een interessant fonds hoor. Alhoewel de loopkosten een stuk hoger liggen, ligt de performance van de afgelopen jaren ook wel hoger dan de diverse wereldindices. Die loopkosten heb je er dus wel uit. Geen garantie voor de toekomst uiteraard. Ook expose je jezelf erg aan ESG (uiteraard) en bevat het fonds minder verschillende bedrijven. Verder geen EM geloof ik. Wel interessant wellicht voor de fanatiekere ESG belegger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tja actieve fondsen die de afgelopen jaren beter hebben gepresteerd dan gemiddeld hebben juist minder kans om dat vol te houden. Een actief fonds selecteren omdat die het in de voorgaande periode goed hebben gedaan is dus over het algemeen geen winnende strategie.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 25-07-2021 11:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:37:
Ik heb ook een leuk conflictje met DEGIRO. Zij wijzigen de overeenkomst als gevolg van de fusie met flatex en laten dit netjes op tijd 2 dagen voor ingang weten via een mededeling in de web trader. Moest je ook maar net die dag inloggen want mededelingen worden na korte tijd weer verwijderd. Ik heb redenen om de wijziging niet te accepteren en heb dit conform de overeenkomst tijdig schriftelijk gemeld.

DEGIRO: ha, wat denk je wel, de overeenkomst is gewijzigd, niets aan de hand, business as usual. Als je het niet eens bent dan staat het je vrij om te vertrekken. Maar betaal dan wel even € 150 voor de kapitaaloverdracht (want pensioenrekening).

Nee, zo werkt dat niet. Zij wijzigen de overeenkomst, niet ik. Als zij van de oude overeenkomst af willen dan kunnen ze die niet eenzijdig wijzigen en mij verantwoordelijk stellen voor de kosten. Ik heb ze in gebreke gesteld. Volgende reactie: nee, wij hebben niets gewijzigd, je "Acceptatieformulier Beleggingsdiensten" van 2018 is gewoon nog geldig. 8)7

Voordat ik bij het Kifid terecht kan moet ik de formele klachtenprocedure doorlopen hebben. Dus heb ik een formele klacht ingediend. Nu heeft DEGIRO (volgens hun autoreply) 2 weken de tijd nodig om te beslissen of ze de klacht in behandeling nemen en daarna nog eens 6 weken om het af te handelen. En het Kifid heeft vervolgens ook 90 dagen nodig. Dit duurt nog wel even...
Update. DEGIRO heeft eindelijk de klacht afgehandeld. Het duurde wat langer omdat de klacht niet bij de klachtenafdeling terecht is gekomen 'vanwege een miscommunicatie'. Juist. Maar de uitkomst is goed: mijn klacht is gegrond verklaard, en DEGIRO is akkoord met het niet berekenen van kosten voor de uitgaande kapitaaloverdracht!

Ik heb het overdrachtsformulier ingevuld en opgestuurd, en nu is het wachten. Het geld staat nu netjes negatieve rente te verzamelen in het MMF. Volgens DEGIRO kan het wel tot vier weken duren voordat ze het geld uitboeken. Met een beetje geluk is het nog op tijd voor het volgende maandelijkse handelsmoment bij de nieuwe aanbieder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Pistachenootje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:20:
Tja actieve fondsen die de afgelopen jaren beter hebben gepresteerd dan gemiddeld hebben juist minder kans om dat vol te houden. Een actief fonds selecteren omdat die het in de voorgaande periode goed hebben gedaan is dus over het algemeen geen winnende strategie.
Ja, zelf zou ik hem ook niet kiezen vanwege die reden. Maar je hebt ook wel mensen die een NT of NN Sus niet ESG genoeg vinden en op zoek gaan/zijn naar duurzamere fondsen. Wellicht is dat NN Duurzaam aandelenfonds dan te overwegen. Het ASN duurzaam aandelenfonds heeft bijv. een stuk lagere performance zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atomius schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:56:
[...]
Ja, zelf zou ik hem ook niet kiezen vanwege die reden. Maar je hebt ook wel mensen die een NT of NN Sus niet ESG genoeg vinden en op zoek gaan/zijn naar duurzamere fondsen. Wellicht is dat NN Duurzaam aandelenfonds dan te overwegen. Het ASN duurzaam aandelenfonds heeft bijv. een stuk lagere performance zag ik.
Maar dat maakt het nog geen slechtere keuze voor de toekomst natuurlijk, dat weet jij ook. De aandelen in het ASN fonds zijn in ieder geval lager gewaardeerd.

NN duurzaam: 66% VS P/E 30 P/B 5.39 P/CF 19
ASN duurzaam: 23% VS P/E 20 P/B 2.7 P/CF 10

Outperformance van NN kan waarschijnlijk voor een groot gedeelte worden toegeschreven aan meer groeiaandelen vs. waarde en meer VS vs. rest vd wereld. Als de komende tien jaar de VS of groei tegenvallen wordt het waarschijnlijk dat ASN een voordeel heeft. Overigens heeft het NN fonds maar 52 aandelen waarvan 33% gewicht voor de top 10. Qua diversificatie laat dat nog wel wat te wensen over imo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tjajqar.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Pistachenootje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:23:
[...]

Maar dat maakt het nog geen slechtere keuze voor de toekomst natuurlijk, dat weet jij ook. De aandelen in het ASN fonds zijn in ieder geval lager gewaardeerd.

NN duurzaam: 66% VS P/E 30 P/B 5.39 P/CF 19
ASN duurzaam: 23% VS P/E 20 P/B 2.7 P/CF 10

Outperformance van NN kan waarschijnlijk voor een groot gedeelte worden toegeschreven aan meer groeiaandelen vs. waarde en meer VS vs. rest vd wereld. Als de komende tien jaar de VS of groei tegenvallen wordt het waarschijnlijk dat ASN een voordeel heeft. Overigens heeft het NN fonds maar 52 aandelen waarvan 33% gewicht voor de top 10. Qua diversificatie laat dat nog wel wat te wensen over imo.

[Afbeelding]
Mooi verwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Het belooft weer een heftig ritje naar beneden te worden voor de beleggers in Chinese aandelen... :|

Uitzitten of exit lijkt voor de meeste aandelen verstandig, want de bodem is niet in zicht. Bizarre taferelen voor bedrijven in educatie: er verdampen miljarden nu en het sentiment trekt de hele Chinese markt naar beneden.

[ Voor 45% gewijzigd door Aardappelzakje op 26-07-2021 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat kan je alleen zelf beantwoorden. Zie je nog groei vanaf de huidige situatie voor de termijn dat je van plan bent de posities aan te houden? Of denk je dat het voorbij is?

Ik heb zelf momenteel 6 posities in Chinese aandelen, met rendementen sinds aankoop van –51%, –15%, +0,7%, +21%, +74% en +495%. Als groep staat het op +46%.

Zelf overweeg ik alle 6 te sluiten. Ik kan toekomstige overheidsbemoeienis niet goed inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Zr40 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:12:
Dat kan je alleen zelf beantwoorden. Zie je nog groei vanaf de huidige situatie voor de termijn dat je van plan bent de posities aan te houden? Of denk je dat het voorbij is?

Ik heb zelf momenteel 6 posities in Chinese aandelen, met rendementen sinds aankoop van –51%, –15%, +0,7%, +21%, +74% en +495%. Als groep staat het op +46%.

Zelf overweeg ik alle 6 te sluiten. Ik kan toekomstige overheidsbemoeienis niet goed inschatten.
Met je overall groepsrendement lijkt dat geen slechte keuze. Ik beleg voor de lange termijn, maar China laat momenteel inderdaad zien dat er bijna geen grenzen zijn als het gaat om overheidsbemoeienis. Fundamenteel zijn individuele aandelen prima te bepleiten, maar de regels en het spel in China zijn behoorlijk onvoorspelbaar geworden.

Het zou voor mij overigens de eerste keer zijn dat ik mijn verlies moet nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 26-07-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aardappelzakje schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:58:
Het belooft weer een heftig ritje naar beneden te worden voor de beleggers in Chinese aandelen... :|

Uitzitten of exit lijkt voor de meeste aandelen verstandig, want de bodem is niet in zicht. Bizarre taferelen voor bedrijven in educatie: er verdampen miljarden nu en het sentiment trekt de hele Chinese markt naar beneden.
Ik vind het logisch. Educatie is niet wat je aan de markt wilt laten overhouden. Dit soort bedrijven zijn in Finland ook verboden, gaat het daar ook ver, willen we ook niet investeren in Finland nu?

Ik ben uitermate bullish over Chinese aandelen en Munger ook. Je moet alleen wel goed weten wat je doet. De stock bubbel in Amerika maak ik me daarentegen een stuk meer zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hoe zien jullie eigenlijk het risico van de VIE (Variable Interest Entity)-structuur waaronder Chinese techbedrijven moeten noteren? Omdat het niet toegestaan is voor buitenlanders om direct te investeren in Chinese aandelen, investeren we dus allemaal in afzonderlijke entiteiten op de Kaaimaneilanden die louter recht hebben op (een deel van) de winsten van het moederbedrijf, zonder er effectief eigendom over te hebben. De waarde van "Kaaiman-Alibaba" berust zo toch enkel en alleen op een aantal in China afgesloten contracten? Wanneer die contracten om de een of andere reden niet meer gehonoreerd kunnen worden, zoals door een overheidsbeslissing, zal de waarde van "Kaaiman-Alibaba" volgens mij toch quasi-onmiddellijk naar 0 gaan?

En ook: beseffen retail investors eigenlijk wel dat ze investeren via zo'n schimmige constructies?

[ Voor 6% gewijzigd door user001 op 26-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

user001 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:08:
Hoe zien jullie eigenlijk het risico van de VIE (Variable Interest Entity)-structuur waaronder Chinese techbedrijven moeten noteren? Omdat het niet toegestaan is voor buitenlanders om direct te investeren in Chinese aandelen, investeren we dus allemaal in afzonderlijke entiteiten op de Kaaimaneilanden die louter recht hebben op (een deel van) de winsten van het moederbedrijf, zonder er effectief eigendom over te hebben. De waarde van "Kaaiman-Alibaba" berust zo toch enkel en alleen op een aantal in China afgesloten contracten? Wanneer die contracten om de een of andere reden niet meer gehonoreerd kunnen worden, zoals door een overheidsbeslissing, zal de waarde van "Kaaiman-Alibaba" volgens mij toch quasi-onmiddellijk naar 0 gaan?
Mensen moeten zelf bepalen of ze hier risico in zien.

Ik zelf niet, de belangen zijn te groot om deze VIE-structuur op te blazen. Op seeking alpha is hier al heel veel over geschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:37

Qwerty-273

Meukposter

Over China en het handelen in aandelen was dat altijd al een aparte stap. Zo is het niet mogelijk om direct op de mainland China beurzen in Shanghai of Shenzhen als een buitenlandse niet institutionele belegger te handelen. Dat kan wel onder voorwaarden op de Hong Kong beurs, die vervolgens met een Stock Connect naar de twee mainland beurzen is aangesloten. Ook loopt er een vergelijkbare lijn tussen de Londense beurs en Shanghai. Je zit dan over en weer met een SPV constructie te werken.

Afbeeldingslocatie: http://english.sse.com.cn/access/stockconnect/introduction/framework/a/20191202/0d11778c834d336ac41bfc988c51ee9c.jpg

--edit
Daarnaast loopt er ook nog een speciale lijn tussen Tokyo en Shanghai puur voor ETFs om over en weer te investeren.
Afbeeldingslocatie: http://english.sse.com.cn/access/etf/framework/a/20191105/0a8a885470fe4e31f904f81b9794cb9e.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 26-07-2021 12:25 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:12:
[..]

En gesloten. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Die +500% compenseert de -50% ga ik vanuit :+

Ik ben langzamerhand ook veel posities aan het sluiten en focus meer op de fondsen waar ik in zit. Hier en daar een gokje is prima, maar meer dan 5 'losse' posities zal ik niet meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
All in Lucid? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die marketcap gaat nergens meer over.

Zelf wel een gokje gewaagd in RIDE en HYLN. Ben benieuwd wat er uitkomt. Ben er zeker ook van bewust dat het ook slecht kan uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 15-09 16:37
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:14:
[...]

Die marketcap gaat nergens meer over.

Zelf wel een gokje gewaagd in RIDE en HYLN. Ben benieuwd wat er uitkomt. Ben er zeker ook van bewust dat het ook slecht kan uitpakken.
Klopt maar de afgelopen 10 jaar werd ook constant geroepen dat Teslas waardering veel te hoog was (en is). Hyln zit ik zelf ook nog in, leuk bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Klopt maar de afgelopen 10 jaar werd ook constant geroepen dat Teslas waardering veel te hoog was (en is). Hyln zit ik zelf ook nog in, leuk bedrijf.
Natuurlijk maar er is wel een verschil tussen een bedrijf dat al lang heel veel auto's maakt en een bedrijf dat over een jaar begint met auto's leveren een market cap van 40 miljard heeft.

Ik heb ook in dit topic heel vaak TSLA verdedigd tot vermoedens aan toe, maar de market cap van LCID is wel heel heftig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
andre metz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Maar er zijn ook aandelen die nog steeds niet zijn hersteld van de dotcom crash van 2000.
Klopt, maar ik bedoel dat de algemene indexen zoals de SP500, AEX, Nasdaq en dergelijk hier allang van zijn hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Zitten hier ook nog wat chemie- en olieexperts? :9

Woensdag komt Vopak met haar kwartaalcijfers naar buiten. Op het moment vind ik het lastig in te schatten wat de invloed is van de gestegen grondstofprijzen op de kwartaalcijfers.

Vopak zit qua koers al het hele jaar in een dalende lijn en de cijfers van woensdag kunnen ervoor zorgen dat die trend wordt gekeerd, maar ook juist dat die trend doorzet. In dat laatste heb ik weinig zin, waardoor ik overweeg er morgen uit te stappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:40:
Zitten hier ook nog wat chemie- en olieexperts? :9

Woensdag komt Vopak met haar kwartaalcijfers naar buiten. Op het moment vind ik het lastig in te schatten wat de invloed is van de gestegen grondstofprijzen op de kwartaalcijfers.

Vopak zit qua koers al het hele jaar in een dalende lijn en de cijfers van woensdag kunnen ervoor zorgen dat die trend wordt gekeerd, maar ook juist dat die trend doorzet. In dat laatste heb ik weinig zin, waardoor ik overweeg er morgen uit te stappen.
Ja, ben wel een expert. Als we niet ingrijpen halen we de 4graden celcius gemiddelde opwarming waardoor hele landen onbewoonbaar kunnen gaan worden. De Economist had er afgelopen week nog een hele editie over.

Dus olie en gas / chemie krijgt niet mijn geld. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
writser schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:42:
Echt onverwacht kun je dat nieuws toch niet noemen? China is al het hele jaar bezig met het aanpakken van “for-profit” education en aandelen als EDU en GOTU waren voor gisteren ook al afgeslacht YTD. Tel daarbij op het DIDI drama van afgelopen weken. Misschien waren de aangekondigde maatregelen gisteren scherper dan gehoopt, maar dat je met een aandeel als EDU compleet bent overgeleverd aan een totalitaire overheid die compleet de schurft aan jou heeft was al wel duidelijk.
Hier een artikel van het FD hierover:

https://fd.nl/economie-po...ieuw-offensief-van-peking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:43:
[...]

Ja, ben wel een expert. Als we niet ingrijpen halen we de 4graden celcius gemiddelde opwarming waardoor hele landen onbewoonbaar kunnen gaan worden. De Economist had er afgelopen week nog een hele editie over.

Dus olie en gas / chemie krijgt niet mijn geld. :P
Dan zal het je goed doen om te horen dat Vopak aan het vergroenen is! Dat lukt natuurlijk alleen niet in 1 maand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:51:
[...]

Dan zal het je goed doen om te horen dat Vopak aan het vergroenen is! Dat lukt natuurlijk alleen niet in 1 maand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
@Uniciteit Vopak is doorgaans geen eigenaar van wat ze opslaan, waardoor er geen sterke afhankelijkheid van grondstofprijzen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik ben het helemaal met je eens dat de klimaatcrisis een serieus probleem is - maar ik vind zo'n YouTube filmpje als reactie wel heel makkelijk. Ook omdat het filmpje vooral gaat over bedrijven die zogenaamd duurzame producten aanbieden.

Mijn reactie ging erover dat Vopak zelf - kijkend naar de core business - aan het vergroenen is. Zitten ze veel in olie? Ja. Wordt dat minder en komen daarvoor groene alternatieven in de plaats? Ja.

Ook ik ben liever vandaag dan morgen helemaal van olie en CO2 uitstoot af. De werkelijkheid is dat dat niet binnen 1 dag kan. Europese 'vieze' bedrijven zijn de snelst vergroenende bedrijven in de wereld waarbij twee factoren leidend zijn:

- Wetgeving
- Aandeelhouders die het bedrijf een kant op sturen

Naast wetgeving is de snelste manier om zulke bedrijven te laten vergroenen er aandelen van te bezitten. Je hebt dan immers een stem in wat het bedrijf moet doen.

Je kunt ook zeggen: "ik verkoop alle olie aandelen en niemand hoort olie aandelen te kopen." Verrassing: nu is de kans aanwezig dat zulke bedrijven helemaal niet groener worden en dat je meer schade aanricht aan het klimaat.

Edit en nog even los van het bovenstaande: een kleine particulier zoals jij of ik hebben al helemaal 0 invloed hierop. Als ik vandaag 1 aandeel Shell (€16,57) koop, dan verdient Shell hier helemaal niets aan. Er is geen euro van mij naar Shell gegaan.

Als ik morgen echter voor €16,57 ga tanken bij een Shell pompstation, dan heeft dat wel véél meer invloed op het klimaat dan een aandeel Shell kopen.

In het eerste geval wisselt een stukje bedrijf van eigenaar. In het tweede geval genereer ik vraag naar olie en vervolgens genereer ik ook nog CO2 uitstoot door het te verbranden.

[ Voor 16% gewijzigd door Uniciteit op 26-07-2021 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Beetje flauw om zo te reageren. Vopak is geen bedrijf dat adverteert met "kijk ons eens boompjes planten en co2 neutrale brandstof aanbieden" Nee, Vopak doet dat niet. Vopak heeft het wel over veiligheid en duurzaamheid, dus geen schadelijke stoffen die vrijkomen, en als dat wel gebeurd doen ze netjes melding van. (in tegenstelling tot shell die met de vinger naar een ander wijst.)

Daarnaast ziet ook vopak in dat olie een aflopende zaak is, zij hebben aangegeven geen extra capaciteit meer te willen bouwen voor olie, en juist zich meer te richten op opslag van vaan schonere brandstoffen, en dingen als graan.
Ook is vopak bezig met een pilot voor het opslaan van stroom, wat van pas gaat komen bij de energie transitie.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
user001 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:08:

En ook: beseffen retail investors eigenlijk wel dat ze investeren via zo'n schimmige constructies?
Tja, zo lang het goed gaat gaat het goed .. Maar je hebt gelijk, als een committee in China moeilijk gaat doen en zegt "die VIE's zijn in strijd met onze regels betreft buitenlandse aandeelhouders", om maar wat te noemen, dan heb je plots geen poot meer om op te staan en is je aandeel niks meer waard. Als dat gebeurt zou China wel min of meer een (handels)oorlog beginnen dus dat zal vast niet zo maar morgen gebeuren maar deze vorm van aandeelhouderschap (als je daar al van kan spreken) brengt veel meer risico's met zich mee dan, bijvoorbeeld, als Nederlander een aandeel Beter Bed kopen. Ook bij fraude of faillissementen is het veel moelijker om de schade te beperken in de rechtbank. En betreft je tweede vraag: daar is vast niet iedereen van op de hoogte.

Matt Levine schreef deze maand nog een aardig stukje over VIE's in China: https://www.bloomberg.com...-companies-is-complicated . Die column is sowieso een aanrader als je je af en toe wat dieper op 'het nieuws van de dag' wil ingaan.

edit: aardig rapport dat nog wat dieper op de materie in gaat dat ik toevallig vandaag voorbij zag komen: https://www.chinaaccounti...og/2019-03-vie-gillis.pdf[/url]

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 27-07-2021 14:44 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:29:
[...]
Matt Levine schreef deze maand nog een aardig stukje over VIE's in China: https://www.bloomberg.com...-companies-is-complicated . Die column is sowieso een aanrader als je je af en toe wat dieper op 'het nieuws van de dag' wil ingaan.
In die van vandaag schrijft hij er ook een stukje over: https://www.bloomberg.com...w-money-if-you-have-money

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Over VIE's gesproken: Prosus krijgt aardige klappen deze week. Gisteren -8%, vandaag richting de -10%. Ze zitten ook echt in een perfect storm:

- Slecht en overbetaald management
- Bizarre corporate structure, die ze wéér ingewikkelder gaan maken
- Hun belangrijkste bezit (Tencent) is via een VIE, wat toch wel echt wat risico oplevert
- Tencent ligt onder zware regulatory pressure van de Chinese overheid; het meest recent is dat educatie - waar Tencent en Prosus ook op andere manieren stevig om ingezet heeft - van materiaal voor kinderen niet langer commercieel uitgebaat mag worden.

Toch maar wat gekocht zojuist; ik vang graag een falling knife.

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 27-07-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bloedbad in China gaat maar door. Dat is niet zo mooi voor mijn positie in NN enhanced index EM. Net even opgezocht, 38% China.

Gelukkig doet de rest van de portefeuille het beter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26
Northern Trust Emerging Markets is ook ongeveer 39% China en begint ook een duik(je) te maken. Iets met diversificatie en DCA en nu goedkoop inkopen etc. :)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:15
Vandaag ook mijn eerste aankoop gedaan in de belegingswereld. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Radiodurans schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:42:
Northern Trust Emerging Markets is ook ongeveer 39% China en begint ook een duik(je) te maken. Iets met diversificatie en DCA en nu goedkoop inkopen etc. :)
Ik heb mijn maandelijkse NT aankopen even met een maand opgeschort en ga dit moment maar gebruiken om te middelen door de volledige maandelijkse inleg in EM te stoppen. World liep al wat ver uit, dus dit is een mooi moment om dat te corrigeren :+.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 27-07-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:29:
Bloedbad in China gaat maar door. Dat is niet zo mooi voor mijn positie in NN enhanced index EM. Net even opgezocht, 38% China.

Gelukkig doet de rest van de portefeuille het beter.
Hier anders niet. Bijna alles rood, op portfolioniveau –5% (incl leverage). Alleen RGEN staat in mijn portfolio noemenswaardig op groen, +5,5%.

In ieder geval dragen die 6 Chinese aandelen hier niet meer bij aan het dagresultaat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04
Stick to the plan, ik ga dus mijn NT EM positie niet afbouwen. Over een dag of 8 worden er weer automatisch stukken gekocht, daar gaan we lekker mee door. Ik ben pas met jaar 3 bezig en heb er minimaal 7 en zeer waarschijnlijk 12 jaar nog te gaan.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de Chinese regering dit volledig gaat laten klappen. Daarvoor zijn ze te gevoelig.

[ Voor 22% gewijzigd door Miki op 27-07-2021 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:52:
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de Chinese regering dit volledig gaat laten klappen. Daarvoor zijn ze te gevoelig.
Ik acht het minder onwaarschijnlijk dan ik een week geleden deed. Daarnaast heb ik voldoende andere mooie aandelen en er komen in de toekomst vast nog meer bij, ik ga deze echt niet missen. :)

En het vermindert mijn leverage ietwat. :P

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 27-07-2021 18:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De prestaties van 3 NT fondsen in één plaatje.

NL0011225305 = NT WORLD CUSTOM ESG INDEX FGR.
NL0011515424 = NT EM MKT ESG EQUITY INDEX.
NL0013552078 = NT WORLD SMALL CAP ESG LOW CARBON IDX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjLcNK5u5mqeQb63bF6niNO18zE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rzZUD1MaF1YimjN9Sp3LIJrd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:52:
Op korte termijn allicht niet, maar belangrijker is dat de Partij de controle over de economie, de inwoners, en de data behoudt. Als de beurskoersen van bedrijven als Alibaba daardoor in elkaar zakken, dan moet dat maar. Hoe belangrijk zijn trouwens die buitenlandse aandelen eigenlijk? Binnenlands kan men altijd goedkope schuldenfinanciering verkrijgen via de vele staatsbanken die China rijk is, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardappelzakje
https://fd.nl/beurs/14061...beurzen-mooi-instapmoment

Interessant stukje vanuit het perspectief van Nederlandse vermogensbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Vanochtend nog een kleine order NT EM aangemaakt. Zo te zien krijg ik daar straks meer units voor dan verwacht. Ik leg maandelijks een (klein) standaard bedrag in en ga dus niet bijkopen. Mijn portfolio staat alsnog hoger dan ooit vooral door world en klein beetje door small caps. 6.1% sinds maart terwijl ik een paar dagen gelden ergens tussen de 5 en 6 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik ben wel serieus benieuwd of de CCP niet een hoop aandelen aan het inkopen is op dit moment. Als ik aan die knoppen kon draaien en ermee weg kon komen zou ik het wel weten. Of werkt dat niet zo? ;)

@Zr40 Heb je nog wel iets van China exposure nu of helemaal nada?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Philtjens schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:01:
Vandaag ook mijn eerste aankoop gedaan in de belegingswereld. 👍
Mag ik vragen wat je gekocht hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:15
phantom09 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:54:
[...]

Mag ik vragen wat je gekocht hebt?
Tuurlijk is niet zo heel spectaculair aangezien ik een beginner ben begonnen met een simpele 'wereld' ETF VWCE en eventueel nog aanvullen erna met een ENRG als groei aandeel, doel is om een passieve belegging te doen zonder dat ik teveel research moet doen wat de markten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Is het mogelijk om dividend van VTI/VXUS automatisch te laten beleggen bij IB? Ik had er naar gezocht en zag dat het in het verleden mogelijk was (ondanks mifid) maar is dat nog steeds het geval en waar kan ik het instellen? Kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 09:33

oscar82

De ondertitel

Aardappelzakje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:10:

Om nu al te spreken van een mooi instapmoment vind ik wat ver gaan. Vooralsnog krijg je toch geen stuk meer van de bedrijven zoals TSMC of Samsung omdat de índex laag staat.
Of is die vergelijking nu flauw omdat echt alleen de mainland China bedrijven hieronder lijden?
Volgens mij heerste de opvatting al een tijd dat EM relatief gunstig geprijsd was. Dus hooguit is EM nu relatief nog iets gunstiger geprijsd. Alleen zijn de vooruitzichten ook een stuk minder / het risico hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atomius schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:52:
Geen exposure meer naar Chinese bedrijven. Wel naar bedrijven uit een paar andere landen in Azië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Aardappelzakje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:10:

Men spreekt over een mooi instapmoment, maar op basis waarvan eigenlijk? Er is wel iets structureel veranderd: bedrijven die iets te groot worden, zullen daarvoor gestraft worden. Je kan dit een positieve zaak vinden uit een maatschappelijk perspectief (zoals de vermogensbeheerders aangeven), maar als aandeelhouder is het dat niet. Beleggers hebben deze risico's blijkbaar onvoldoende voorzien en nu beter ingeprijsd. Misschien heeft men overgereageerd, maar je kan niet beweren dat de situatie ten opzichte van een jaar geleden niet veranderd is.

Daarnaast lijken de strengere regels rond online bijlessen mij ook niet echt een oplossing voor het maatschappelijk probleem dat heerst in China, zoals de vermogensbeheerders claimen. Ik betwijfel me dan ook of dit echt de reden voor de nieuwe beperkingen is. Het onderwijssysteem en private bijlessen blijven bestaan, enkel de online bijlessen worden wat beknot. Dit lost niet enkel het probleem niet op (de vraag naar bijlessen neemt nog steeds toe), maar kan zelfs de ongelijkheid vergroten aangezien de beste onderwijskwaliteit enkel in welvarendste steden te vinden is. In een andere stad op school gaan, kan vaak niet in China (zelfs binnen steden bestaan vaak beperkingen). Fysieke private bijlessen volgen uiteraard wel, maar je kunt ervan uitgaan dat die ook beter zijn in de welvarendere steden. Online bijlessen boden daarentegen een optie om over het hele land dezelfde kwaliteit van onderwijs te ontvangen; toch indien de ouders die kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:12
Zenix schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:52:
Is het mogelijk om dividend van VTI/VXUS automatisch te laten beleggen bij IB? Ik had er naar gezocht en zag dat het in het verleden mogelijk was (ondanks mifid) maar is dat nog steeds het geval en waar kan ik het instellen? Kan het niet vinden.
ik heb het in het verleden 1x gedaan, maar kan het nu ook niet meer vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat moet dan voor 2021 geweest zijn, toen je nog bij IB UK zat:
2. What accounts are eligible to participate in IBKR's Dividend Reinvestment Program?

Dividend Reinvestment is available to IB LLC, IB CAN and IB UK clients only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:35
Atomius schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:52:
Ik ben wel serieus benieuwd of de CCP niet een hoop aandelen aan het inkopen is op dit moment. Als ik aan die knoppen kon draaien en ermee weg kon komen zou ik het wel weten. Of werkt dat niet zo? ;)

Die aandelen hebben ze dus niet nodig om macht uit te oefenen. Dat doen ze nu dus met succes zonder en het is notabene met name de westerse investeerder die hier dus zijn geld mee verliest. Gewaagd spelletje van de Chinezen. Toch hebben ze de big tech bedrijven nodig om de concurrentie strijd met het westen aan te kunnen gaan. Voor mij een koopmoment dit dus.

[ Voor 13% gewijzigd door 49euro op 27-07-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, dat is een van de risico's van beleggen in EM, politiek risico.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ik houd 15% EM (en SC) aan in mijn portefeuille. Nu koop ik dus meer EM aan om het percentage weer naar 15% te krijgen. Geen zin om me te verdiepen in de reden waarom Chinese aandelen dalen en daarop een visie te vormen, dat is ook de hele reden dat ik voor ETFs gekozen heb. :D

[ Voor 40% gewijzigd door Longcat op 27-07-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zenix schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:52:
Blijkbaar niet beschikbaar op IB IE. Wel jammer. Voor zover je het nog niet gedaan had zet wel je prijsplan op tiered. Is meestal goedkoper, zie website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ach, binnen de kortste keren zit je boven € 500k en kan je ze rechtstreeks kopen :+

Of werk een jaartje voor een bank of andere financiële instelling :+

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:00
Zr40 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:04:
Ach, binnen de kortste keren zit je boven € 500k en kan je ze rechtstreeks kopen :+

Of werk een jaartje voor een bank of andere financiële instelling :+
Maar het gaat over het automatisch herbeleggen van dividend wat die 2 uitkeren. Ik kan handelen in VTI/VXUS maar automatisch herbeleggen van het dividend is helaas geen optie. Omdat we niet meer bij IB UK zitten helaas. Iemand die dit al geautomatiseerd heeft via de API?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De belangrijkste reden dat automatisch herbeleggen van dividend in VTI/VXUS interessant was is dat het (per abuis) geen rekening hield met de PRIIPs restricties. De API houdt daar wel rekening mee.

Voor iemand die geclassificeerd is als professional client zou dit niet heel veel moeten uitmaken eigenlijk. Neem het dividend gewoon mee bij je volgende aankoop.

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2021 10:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Voor de liefhebbers: aankopen van ASN Groenprojectenfonds is weer mogelijk.

Zou een nuttige toevoeging kunnen zijn in de portefeuille.
Tot € 60.429 vrijgesteld in box 3 en een extra 0,7% heffingskorting. Risico 2/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
radeoxx schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:40:
[...]
Maar het gaat over het automatisch herbeleggen van dividend wat die 2 uitkeren. Ik kan handelen in VTI/VXUS maar automatisch herbeleggen van het dividend is helaas geen optie. Omdat we niet meer bij IB UK zitten helaas. Iemand die dit al geautomatiseerd heeft via de API?
Als jij ze gewoon kan aankopen dan is het zelfs iets voordeliger om het handmatig te doen. Je kan dan de aankopen combineren in één aankoop, gelijk herbalanceren en volgens mij is het nog sneller ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
madmaus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:57:
JET is één grote ramp geworden op mijn portefeuille staat nu bijna op - 30%.
Dilemma nu. Verlies nemen en uitstappen morgen of toch wachten op 1 of 2 jaar.

Ik snap dat jullie geen advies kunnen geven maar ik wilde mijn dilemma toch graag delen :).
Zojuist kwam Arjan Kors van IEX.nl nog voorbij bij BNR dat 1 of andere HedgeFunds een rapport heeft opgesteld, waarbij ze niet 'heel' positief zijn over JET. De term wanbeleid kwam voorbij. Rapport niet opgezocht, maar blijkbaar is het te vinden op hun site.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
Chloortablet schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:25:
Voor de liefhebbers: aankopen van ASN Groenprojectenfonds is weer mogelijk.

Zou een nuttige toevoeging kunnen zijn in de portefeuille.
Tot € 60.429 vrijgesteld in box 3 en een extra 0,7% heffingskorting. Risico 2/7.
Nog een paar maand te vroeg om in te stappen!

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

writser schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Nog een paar maand te vroeg om in te stappen!
Altijd weer lastig om het juiste moment te kiezen.
Nu is aan de vroege kant, maar voor je het weet is de aankoop weer gesloten.
Iets om in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qua rendement heeft Triodos Groenfonds het wel beter gedaan, 5 jaar: 1,48% vs. 0,11%.

Nou zegt dat niet noodzakelijk iets over de toekomst natuurlijk. Ik heb me verder niet in de producten verdiept. Iemand wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Beats revenue. Beats EPS. Beats EPS and Revenue. Beat n Raise. Laatste dag/dagen lijkt de hele euforische stemming toch aardig bevestigd te worden, in elk geval in mijn portfolio.

Voor nu vooral handjes ophouden en dankjewel zeggen, maar toch langzaam aan vraagtekens of dit symptoom is van de re-opening of re-flation dat eigenlijk alles beter dan verwacht lijkt te rapporteren. Het is namelijk zo breed across the board, van kwakkelend GE tot afgestraft T, is het nou banken, fastfood of healthcare. Ook corona-profiteurs als gaming die boven verwachting gaan tot Corona-slachtoffers als entertainment die eveneens boven verwachting gaan.
Elke headline lijkt hetzelfde, copy paste met ander bedrijfsnaampje ervoor.

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 28-07-2021 13:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Pistachenootje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:11:
Qua rendement heeft Triodos Groenfonds het wel beter gedaan, 5 jaar: 1,48% vs. 0,11%.

Nou zegt dat niet noodzakelijk iets over de toekomst natuurlijk. Ik heb me verder niet in de producten verdiept. Iemand wel?
Ik heb me niet zozeer verdiept in de producten, maar de 5-jaars gemiddelden geven enigszins een vertekend beeld. Een grove vergelijking (uiteraard afhankelijk van je activiteit e.d.):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az8UIdrhgf1b5oirNUB-0BT-8p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Yzp3phh8svjA63TwN7EKzNX.png?f=fotoalbum_large

Rendementen uit de EBI van ASN en Triodos.

ASN hanteert geen aan- en verkoopkosten; Triodos 0,4%.
Servicekosten van ASN zijn 0,3%, van Triodos 0,48%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26
Chloortablet schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:46:
[...]
ASN hanteert geen aan- en verkoopkosten; Triodos 0,4%.
Servicekosten van ASN zijn 0,3%, van Triodos 0,48%.
Je kunt Triodos aankopen via bijv. de ING, dan heb je geen aan- of verkoopkosten. Wel lopende kosten van 0,95% en dan natuurlijk de servicekosten van je bank, bij ING is dat 0,24%

Lopende kosten van het ASN Groenprojectenfonds is trouwens 1,02%.

[ Voor 20% gewijzigd door Radiodurans op 28-07-2021 14:09 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Radiodurans schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Je kunt Triodos aankopen via bijv. de ING, dan heb je geen aan- of verkoopkosten. Wel lopende kosten van 0,95% en dan natuurlijk de servicekosten van je bank, bij ING is dat 0,24%

Lopende kosten van het ASN Groenprojectenfonds is trouwens 1,02%.
Inderdaad een voordeel van Triodos ten opzichte van ASN dat je ook bij andere aanbieders kunt aankopen (ook bij DeGiro bijvoorbeeld). Dan worden de aan- en verkoopkosten al minder van belang (in ieder geval lastiger 1-op-1 te vergelijken). Die lopende kosten zitten al verwerkt in het rendement uit de EBI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Chloortablet schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb me niet zozeer verdiept in de producten, maar de 5-jaars gemiddelden geven enigszins een vertekend beeld.
Mooi overzichtje maar ik ging er vanuit dat je ze niet via Triodos aankoopt/aanhoudt want dat is inderdaad te duur. Ook handig van Triodos GF: je kon het zelfs een paar dagen voor de jaarwisseling nog aankopen via o.a. ING.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42

RobertowNL

For your gear!

Afgelopen jaar heb ik eind december zelfs nog een order in kunnen leggen, die is uitgevoerd op 31 december. En voor 6 januari had ik het geld weer op de rekening staan.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Chloortablet schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Inderdaad een voordeel van Triodos ten opzichte van ASN dat je ook bij andere aanbieders kunt aankopen (ook bij DeGiro bijvoorbeeld).
ASN groenfonds kan je ook aankopen bij degiro.
Dan worden de aan- en verkoopkosten al minder van belang (in ieder geval lastiger 1-op-1 te vergelijken).
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzip22
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:07
Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Zojuist kwam Arjan Kors van IEX.nl nog voorbij bij BNR dat 1 of andere HedgeFunds een rapport heeft opgesteld, waarbij ze niet 'heel' positief zijn over JET. De term wanbeleid kwam voorbij. Rapport niet opgezocht, maar blijkbaar is het te vinden op hun site.
Iemand een verklaring voor de flinke daling en snelle herstel van JET? Kan het zelf niet meer echt plaatsen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:36

-CJ

Not remastered

Wellicht mensen die nu vanwege de lage prijs instappen en de gunstige koersdoelen zien?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

Gewoon even meegeven (ik weet dat er nog SAVA holders zijn hier); voor mensen die het nieuws niet van nabij gevolgd hebben.

Morgen presenteert Cassava zijn 9-month data over Sumifilam.
Een "make or break" moment afhankelijk van wat ze bekendmaken, bij positief nieuws kan/zal de trein waarschijnlijk doordenderen (you never know natuurlijk, felle stijgingen geweest dus voor hetzelfde geld verliezen we wat).

Bij negatief nieuws zou het wel eens een héél zware rit naar beneden kunnen worden...

Voor mij persoonlijk zie ik geen negatieve signalen en verwacht ik goed nieuws. Maar ik ga toch een stop-loss zetten zo ergens rond de 100 USD vermoed ik...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
xzip22 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Iemand een verklaring voor de flinke daling en snelle herstel van JET? Kan het zelf niet meer echt plaatsen namelijk.
Waarschijnlijk dat adv. nieuwsbericht van die grootaandeelhouder, dat hij op korte termijn een (al dan niet vijandige) overname verwacht gezien deze de huidige prijs veel te laag vind.
Teven vind dezelfde aandeelhouder, die U.S. overname gepromote heeft, dat JET zich moet terugtrekken uit de U.S. ofzo.

Beetje vaag, maar ongeveer de strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

Gebruiken jullie belastingconsulenten voor het invoeren van je aangifte? Of gebruiken jullie de vooraf ingevulde aangifte met oog op je aandelen?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04
Duinkonijn schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:47:
Gebruiken jullie belastingconsulenten voor het invoeren van je aangifte? Of gebruiken jullie de vooraf ingevulde aangifte met oog op je aandelen?
De vooraf ingevulde aangifte waarbij ik op basis van het jaaroverzicht de totalen naloop. Tot nu toe klopt het altijd. Let wel dat het per broker kan verschillen of de juiste informatie wordt doorgegeven. Bij de grootbanken wordt alles netjes doorgebriefd inclusief de ingehouden dividendbelasting die je kunt verrekenen.

Overige zaken doe ik ook zelf, zo moeilijk is het echt niet als je er even een avondje voor gaat zitten met je papieren en eventuele nadere toelichting op de site van de Belastingdienst. Het spreekt behoorlijk voor zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:11:
[...]

Blijkbaar niet beschikbaar op IB IE. Wel jammer. Voor zover je het nog niet gedaan had zet wel je prijsplan op tiered. Is meestal goedkoper, zie website.
Ja, had ik inderdaad gezien bij een post van @Zr40 op r/Dutchfire :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

Miki schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:02:
[...]

De vooraf ingevulde aangifte waarbij ik op basis van het jaaroverzicht de totalen naloop. Tot nu toe klopt het altijd. Let wel dat het per broker kan verschillen of de juiste informatie wordt doorgegeven. Bij de grootbanken wordt alles netjes doorgebriefd inclusief de ingehouden dividendbelasting die je kunt verrekenen.

Overige zaken doe ik ook zelf, zo moeilijk is het echt niet als je er even een avondje voor gaat zitten met je papieren en eventuele nadere toelichting op de site van de Belastingdienst. Het spreekt behoorlijk voor zich.
Oké zo deed ik het al, maar wist niet of het beter kon.
Tnx voor de bevestiging

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Duinkonijn schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:47:
Er is ook een topicreeks over belastingenaangiften Belastingaangifte 2020
Mocht het niet lukken kan je daar eventueel kijken of iemand al voor je geweest is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Miki schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:02:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring als jij, behalve met Flatex. Wat een drama. Heb meerdere documenten (met vreemde namen en onduidelijke inhoud) aan elkaar moeten rijgen om duidelijk te krijgen wat mijn account balance was per jaareinde, hoeveel dividend ik heb ontvangen en hoeveel belasting ik heb afgedragen.
Reden #84 om voor een fatsoenlijke broker te kiezen. :') Die 100 euro (of wat dan ook) welkomstbonus was het me niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 28-07-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 20:39
Longcat schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:13:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring als jij, behalve met Flatex. Wat een drama. Heb meerdere documenten (met vreemde namen en onduidelijke inhoud) aan elkaar moeten rijgen om duidelijk te krijgen wat mijn account balance was per jaareinde, hoeveel dividend ik heb ontvangen en hoeveel belasting ik heb afgedragen.
Reden #84 om voor een fatsoenlijke broker te kiezen. :') Die 100 euro (of wat dan ook) welkomstbonus was het me niet waard.
Was inderdaad ook bij mij een bende… zeker 5 accounts terwijl de rekening al in 2019 opgezegd was…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Chloortablet schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Inderdaad een voordeel van Triodos ten opzichte van ASN dat je ook bij andere aanbieders kunt aankopen (ook bij DeGiro bijvoorbeeld). Dan worden de aan- en verkoopkosten al minder van belang (in ieder geval lastiger 1-op-1 te vergelijken). Die lopende kosten zitten al verwerkt in het rendement uit de EBI.
Let er wel op dat je bij DeGiro 0,2% service kosten betaald per jaar. En dat het aankopen 7,5 euro kost +0,1%.

Niet bepaalt goedkoop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Unibail ziet er op eerste zicht bizar sterk uit. Op jaarbasis >6 EPS, afwaarderingen daar gelaten (geen impact op cashflow, etc).
Leegstand lijkt tevens overal af te nemen tot stabiliseren, gezien de 1e helft van dit jaar nog werd overschaduwd door lockdowns biedt dat perspectief dat H2 beter uit gaat vallen.

Wat betreft afwaarderingen is >90% van het vastgoed in de 1e helft van dit jaar opnieuw getaxeerd -> NAV iets omlaag naar 160 euro/aandeel. Dat de desinvesteringen en taxaties amper invloed hebben laat tevens zien dat de desinvesteringen daadwerkelijk rond dit prijspeil worden verkocht. Klinkt bemoedigend.
LTV daalde ook weer verder, ondanks de iets lagere waarderingen. Dat uitgestelde dividend wordt dus gebruikt zoals bedoeld.

Afhankelijk van waar je je waardering op baseert (marktwaarde, herbouwwaarde of de netto opbrengst na verkoop en bijbehoorende belastingen/kosten) komen ze zelf op een bandbreedte van 110-160. Dus als ze vandaag alles verkopen zou men dik 50% winst pakken.

Met EPS van <10 en een discount-to-NAV van dik 55% zou het een blinde koop moeten zijn en skyhigh gaan vandaag. Zo'n goednieuws show en gigantische discount, vraag je je eigenlijk af waarom ze niet overgenomen worden of zichzelf gewoon liquideren Blijkbaar is vandaag alles verkopen 110 en is je aandeel 70, tel uit je winst!

Vanzelfsprekend daalde het aandeel dus op de australische beurs met bijna 1% na zo'n bizarre mismatch tussen aandeel waarde en onderliggende waardes. Lijkt het allemaal toch niet zo rooskleurig als ze proberen voor te stellen...

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 29-07-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

Qunix schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:10:
[...]

Er is ook een topicreeks over belastingenaangiften Belastingaangifte 2020
Mocht het niet lukken kan je daar eventueel kijken of iemand al voor je geweest is ;)
Denk dat de ervaringsdeskundigen mbt belasting en beleggen toch eerder hier zitten dan daar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05

Polycom

Poes van goud

Zo langzamerhand wordt Ab Inbev ook wel interessant.. maar ja die schuldenberg die ze hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:23
Opvallend weinig bedrijven rapporteren met ook een vergelijking met 2019 erbij (tot nu toe maar een handvol gezien). Makkelijk scoren met x percentage hogere cijfers dan in 2020 blijkbaar. Het is natuurlijk geen verplichting en niet elk bedrijf had een rampzalig 2020, maar als je investors relations plus C-suite de aandeelhouders als eigenaren zien, dan zou het voor veel bedrijven wel een plus zijn als ze vergelijkingen maken met een genormaliseerd jaar in hun publicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:05
flyguy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:56:
Opvallend weinig bedrijven rapporteren met ook een vergelijking met 2019 erbij (tot nu toe maar een handvol gezien). Makkelijk scoren met x percentage hogere cijfers dan in 2020 blijkbaar. Het is natuurlijk geen verplichting en niet elk bedrijf had een rampzalig 2020, maar als je investors relations plus C-suite de aandeelhouders als eigenaren zien, dan zou het voor veel bedrijven wel een plus zijn als ze vergelijkingen maken met een genormaliseerd jaar in hun publicaties.
Helemaal mee eens, ik zie dat ook vaak in presentaties voor aandeelhouders dat het management kiest om de positieve getallen te presenteren. En de wat minder presenterende getallen achterwege te laten in het kader van 'zijn niet relevant'. Ik irriteer mij daar ook altijd aan, maar zeker bij publiek genoteerde bedrijven kiest men ervoor om alleen dat te presenteren wat vereist is. En in deze huidige tijd komt het dan mooi uit dat daar lekkere positieve indexen tegenover staan.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Polycom schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:50:
Zo langzamerhand wordt Ab Inbev ook wel interessant.. maar ja die schuldenberg die ze hebben
Als je nu in Inbev stapt (ik heb ze geloof ik net onder de 50 opgepikt na de Q1 cijfers) is dat (door die schulden) imo gewoon een play met oog op de toekomst (3 a 5 jaar). Persoonlijk vind ik het een "safe" play, maar dat moet ieder voor zich beslissen.
Optimaliseren van de allocatie van kapitaal voor waarde creatie op lange termijn

Maximale waardecreatie op lange termijn bepaalt hoe wij onze prioriteiten inzake kapitaalallocatie balanceren. In HY21 bleven we investeren in de interne groei van ons bedrijf, met meer dan 5.7 miljard USD aan kapitaalinvesteringen en investeringen in verkoop en marketing, voornamelijk in klant- en consumentgerichtheid, innovatie en digitale transformatie.

Een afbouw van onze schuldpositie naar een optimale kapitaalstructuur van ongeveer 2x blijft ons doel.
De verhouding tussen de nettoschuld en de genormaliseerde EBITDA daalde van 4.8x op 31 december 2020 tot 4.4x voor de periode van 12 maanden eindigend op 30 juni 2021. We hebben onze bruto schuld afgebouwd van 98.6 miljard USD op 31 december 2020 tot 90.6 miljard USD, terwijl we een sterke liquiditeitspositie van ongeveer 16.9 miljard USD behielden, waarvan 10.1 miljard USD onder onze hernieuwbare kredietfaciliteit gelieerd aan duurzaamheid (SLL RCF) en 6.8 miljard USD in de vorm van cash.
Ze hebben dus tijdens Q1 & Q2 dit jaar +- 8 miljard USD aan schulden weggewerkt, 90 miljard remaining. Ruw geschat zal hun doel (de schuldgraad naar 2x EBITDA te brengen) dus nog wel een aantal jaren duren (minstens 3 tot max 5 jaar schat ik). Daarna gaan de aandeelhouders opnieuw beter beloond worden.

Als je dan beslist de schuldafbouw te halveren en dat geld naar de aandeelhouders laat vloeien (geen idee of dat het plan is, ik noem maar iets) spreek je over +- 4 dollar per aandeel (ABI heeft zo'n 2 miljard uitstaande aandelen).

*Noot: Ik stoor me mateloos aan hun inconsistente communicatie ivm hun schuld; ze wisselen in hun repporten tussen bruto & netto. Geen idee of dat alarmbellen moet doen rinkelen of dat dit normaal is
HY 2021 "We hebben onze bruto schuld afgebouwd van 98.6 miljard USD op 31 december 2020 tot 90.6 miljard USD"
FY 2020 "Op 31 december 2020 bedroeg onze nettoschuld 82.7 miljard USD, een daling in vergelijking met 95.5 miljard USD op ".

[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 29-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:45:
Unibail ziet er op eerste zicht bizar sterk uit. Op jaarbasis >6 EPS, afwaarderingen daar gelaten (geen impact op cashflow, etc).
Leegstand lijkt tevens overal af te nemen tot stabiliseren, gezien de 1e helft van dit jaar nog werd overschaduwd door lockdowns biedt dat perspectief dat H2 beter uit gaat vallen.

Wat betreft afwaarderingen is >90% van het vastgoed in de 1e helft van dit jaar opnieuw getaxeerd -> NAV iets omlaag naar 160 euro/aandeel. Dat de desinvesteringen en taxaties amper invloed hebben laat tevens zien dat de desinvesteringen daadwerkelijk rond dit prijspeil worden verkocht. Klinkt bemoedigend.
LTV daalde ook weer verder, ondanks de iets lagere waarderingen. Dat uitgestelde dividend wordt dus gebruikt zoals bedoeld.

Afhankelijk van waar je je waardering op baseert (marktwaarde, herbouwwaarde of de netto opbrengst na verkoop en bijbehoorende belastingen/kosten) komen ze zelf op een bandbreedte van 110-160. Dus als ze vandaag alles verkopen zou men dik 50% winst pakken.

Met EPS van <10 en een discount-to-NAV van dik 55% zou het een blinde koop moeten zijn en skyhigh gaan vandaag. Zo'n goednieuws show en gigantische discount, vraag je je eigenlijk af waarom ze niet overgenomen worden of zichzelf gewoon liquideren Blijkbaar is vandaag alles verkopen 110 en is je aandeel 70, tel uit je winst!

Vanzelfsprekend daalde het aandeel dus op de australische beurs met bijna 1% na zo'n bizarre mismatch tussen aandeel waarde en onderliggende waardes. Lijkt het allemaal toch niet zo rooskleurig als ze proberen voor te stellen...
Ik zie URW voor de langere termijn ook als een prima aandeel maar dat is makkelijk praten omdat ik er voor een GAK van ruim onder de 50 in zit. Het zal wel afhangen van wat Niel gaan doen want die heeft inmiddels een fors pakket aandelen. Een overnamebod zou zo maar kunnen.

Moest wel gniffelen over een analisten rapport dat in de nieuwsfeed van de Giro voorbij kwam. Focus op schulreductie blijft nodig wat nogal logisch is om uit de problemen te blijven met bankconvenanten. Daarom voorlopig ook geen dividend.
Maar dan komt het: advies is houden met een koersdoel van €54. Als het koersdoel €54 is, dan moet je per direct alles verkopen boven de €70 wat URW nu noteert 8)7

Dit soort 'adviezen' slaat helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Jebus4life schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Als je nu in Inbev stapt (ik heb ze geloof ik net onder de 50 opgepikt na de Q1 cijfers) is dat (door die schulden) imo gewoon een play met oog op de toekomst (3 a 5 jaar). Persoonlijk vind ik het een "safe" play, maar dat moet ieder voor zich beslissen.

[...]

Ze hebben dus tijdens Q1 & Q2 dit jaar +- 8 miljard USD aan schulden weggewerkt, 90 miljard remaining. Ruw geschat zal hun doel (de schuldgraad naar 2x EBITDA te brengen) dus nog wel een aantal jaren duren (minstens 3 tot max 5 jaar schat ik). Daarna gaan de aandeelhouders opnieuw beter beloond worden.

Als je dan beslist de schuldafbouw te halveren en dat geld naar de aandeelhouders laat vloeien (geen idee of dat het plan is, ik noem maar iets) spreek je over +- 4 dollar per aandeel (ABI heeft zo'n 2 miljard uitstaande aandelen).

*Noot: Ik stoor me mateloos aan hun inconsistente communicatie ivm hun schuld; ze wisselen in hun repporten tussen bruto & netto. Geen idee of dat alarmbellen moet doen rinkelen of dat dit normaal is
HY 2021 "We hebben onze bruto schuld afgebouwd van 98.6 miljard USD op 31 december 2020 tot 90.6 miljard USD"
FY 2020 "Op 31 december 2020 bedroeg onze nettoschuld 82.7 miljard USD, een daling in vergelijking met 95.5 miljard USD op ".
Ze posten anders beide getallen, inclusief definitie van het verschil. Bijvoorbeeld:
CAPITAL RESOURCES AND EQUITY
Our net debt amounted to 83.4 billion US dollar as of 30 June 2021 as compared to 82.7 billion US dollar as of 31 December 2020.
Net debt is defined as non-current and current interest-bearing loans and borrowings and bank overdrafts minus debt securities and cash.
Dus je kunt in beide rapporten beide cijfers vinden evenals zelf berekenen.

Tevens is iets als 2x EBITDA gewoon een harde target in het rapport genoemd, dus je hoeft ook niet ruw in te schatten hoever ze de schuld willen terugbrengen - evenals letterlijk gezegd dat dat voor nu de prioriteit is.

Persoonlijk vind ik dat ze heel goed bezig zijn, om in zo'n crisis als nu (waar de bottom-line duidelijk geraakt is, en blijft) toch zo serieus de schulden af te kunnen bouwen. Als zelfs in zo'n crisis voldoende over blifjt voor dividend en schuldenreductie, moet er een verdomd gezond bedrijf achter zitten dat er alsnog zoveel winst en cashflow over blijft.
Straks trekken de cijfers meer aan richting post-covid-scenario, er was nog echt veel dicht de eerste 6 maanden inclusief horeca/evenementen, kan die schuld veel sneller omlaag en vervolgens serieus dividend omhoog.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 29-07-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Ze posten anders beide getallen, inclusief definitie van het verschil. Bijvoorbeeld:

[...]

Dus je kunt in beide rapporten beide cijfers vinden evenals zelf berekenen.

Tevens is iets als 2x EBITDA gewoon een harde target in het rapport genoemd, dus je hoeft ook niet ruw in te schatten hoever ze de schuld willen terugbrengen - evenals letterlijk gezegd dat dat voor nu de prioriteit is.

Persoonlijk vind ik dat ze heel goed bezig zijn, om in zo'n crisis als nu (waar de bottom-line duidelijk geraakt is, en blijft) toch zo serieus de schulden af te kunnen bouwen. Als zelfs in zo'n crisis voldoende over blifjt voor dividend en schuldenreductie, moet er een verdomd gezond bedrijf achter zitten dat er alsnog zoveel winst en cashflow over blijft.
Straks trekken de cijfers meer aan richting post-covid-scenario, er was nog echt veel dicht de eerste 6 maanden inclusief horeca/evenementen, kan die schuld veel sneller omlaag en vervolgens serieus dividend omhoog.
De schatting was het aantal jaar dat het zou duren vooraleer ze aan die 2.0 zouden raken ;)

Verder zitten we helemaal op dezelfde lijn, ze zijn gewoon top bezig daar in Leuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Jebus4life schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:29:
Gewoon even meegeven (ik weet dat er nog SAVA holders zijn hier); voor mensen die het nieuws niet van nabij gevolgd hebben.

Morgen presenteert Cassava zijn 9-month data over Sumifilam.
Een "make or break" moment afhankelijk van wat ze bekendmaken, bij positief nieuws kan/zal de trein waarschijnlijk doordenderen (you never know natuurlijk, felle stijgingen geweest dus voor hetzelfde geld verliezen we wat).

Bij negatief nieuws zou het wel eens een héél zware rit naar beneden kunnen worden...

Voor mij persoonlijk zie ik geen negatieve signalen en verwacht ik goed nieuws. Maar ik ga toch een stop-loss zetten zo ergens rond de 100 USD vermoed ik...
Jezus, wat een swings bij opening.
Voorbeurs alle kanten uit; na opening direct dik 10% erbij naar $146; dan recht naar beneden tot $98,35 (32% eraf in 20 minuten ofzo). Inmiddels terug wat herstel naar rond de $115-116...
*Mijn SL staat op 97,49, dat scheelde dus bitter weinig...

EDIT:
Simufilam improved cognition scores 3 points on ADAS-Cog11, an 18% mean improvement, baseline to month 9. This interim analysis summarizes clinical data from the first 50 patients with mild-to-moderate Alzheimer's disease who completed 9 months of open-label simufilam treatment.

Cassava Sciences said it believes the data is the first report of significant cognitive improvements at nine months that also track with robust improvements in biomarkers in patients with Alzheimer's.

In February, Cassava Sciences reported that simufilam improved cognition scores by 1.6 points on ADAS-Cog11, a 10% improvement, following six months of open-label treatment.

Klinkt top (y)

[ Voor 23% gewijzigd door Jebus4life op 29-07-2021 16:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de Portfolio Performance gebruikers onder ons, in versie 0.54.2 is het nu mogelijk om grafieken in het dashboard een heel stuk groter te maken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:08
Pagina: 1 ... 24 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij