Eindelijk inderdaad! Wel extra vakantiegeld gehad vorig jaar dankzij die gast 😂Kraakmand schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:09:
Ladies and gentlemen, we got him
https://www.ft.com/conten...c7-49a5-8646-193fb3777d2f
Laat maar meteen zien dat de SL juist kan zorgen dat je juist verlies pakt om daarna weer kostbaar rendement te missen. Nooit het nut ervan begrepen, net als het verkopen op bloedrode dagen..Jebus4life schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Jezus, wat een swings bij opening.
Voorbeurs alle kanten uit; na opening direct dik 10% erbij naar $146; dan recht naar beneden tot $98,35 (32% eraf in 20 minuten ofzo). Inmiddels terug wat herstel naar rond de $115-116...
*Mijn SL staat op 97,49, dat scheelde dus bitter weinig...
Ik vind het wel meevallen. Bij ASN zelf betaal je volgens mij 0.3% servicekosten (maar geen aankoopkosten). Je moet dit ook niet doen met een paar 100 euro rondom jaareinde om een euro'tje VRH te besparen.HEA220 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:45:
[...]
Let er wel op dat je bij DeGiro 0,2% service kosten betaald per jaar. En dat het aankopen 7,5 euro kost +0,1%.
Niet bepaalt goedkoop dus.
Bij een inleg van 10k zit je op 70 euro besparing in box 1 en 135 euro in box 3 (tweede schijf). Transactiekosten van 15 + 20 euro kan je dan prima hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 29-07-2021 21:05 ]
Akkoord. Ik heb zelf ook nooit SL's staan omdat ik in de bedrijven waar ik inzit behoorlijk goed ingelezen ben. In dit geval had ik er dus eentje gezet omdat ik niet de hele dag het nieuws wou volgen en dan (door negatief nieuws) een daling van 90% om de oren te krijgen (en alsnog verlies te pakken terwijl ik op dik 100% gains stond)tuinïnen schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:10:
[...]
Laat maar meteen zien dat de SL juist kan zorgen dat je juist verlies pakt om daarna weer kostbaar rendement te missen. Nooit het nut ervan begrepen, net als het verkopen op bloedrode dagen..
Maarja, dat weten de big boys ook, die ranselen iedereen eruit en kopen dan terug. Nu ik weet dat het nieuws positief is heb ik hem weggehaald. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het serieus warm gehad daarstraks. Je ziet het van 145 naar 98 gaan (nog voor er officieel nieuws is), dan begin je te denken "mis ik iets dat anderen wel al weten"
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Hoe kan je bij IB zien wat de totale kosten van een order zijn?
Vind de verschillende soorten kosten onder tiered pricing niet echt overzichtelijk
Bij een preview order zie ik "Commission (est.) NA" staan..
Vind de verschillende soorten kosten onder tiered pricing niet echt overzichtelijk
Bij een order preview zie je alleen de kosten als de order geaccepteerd zou worden.
Dat zijn de geschatte kosten. De werkelijke kosten kun je na afloop zien als je een overzicht opvraagt in account management.remcoboy1479 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:19:
Hoe kan je bij IB zien wat de totale kosten van een order zijn?
Ik zou het anders omschrijven. Bij tiered pricing zijn de totale kosten afhankelijk van factoren die pas na uitvoering bekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan op welke venue(s) de order is uitgevoerd, en of het wel of niet marketable was. De estimate toont een bereik dat de worst case en best case toont. De werkelijke kosten liggen altijd binnen dit bereik.
Daarnaast is het een estimate, omdat aangenomen wordt dat de order volledig wordt uitgevoerd. Bij gedeeltelijke uitvoering (wijziging/annulering, einde beursdag) telt het niet uitgevoerde deel niet mee.
Er staat NA wanneer de kosten niet ingeschat kunnen worden. Dat komt in de praktijk voor wanneer de order niet geaccepteerd kan worden, want voor een niet uitvoerbare order zijn de kosten niet te bepalen.
Daarnaast is het een estimate, omdat aangenomen wordt dat de order volledig wordt uitgevoerd. Bij gedeeltelijke uitvoering (wijziging/annulering, einde beursdag) telt het niet uitgevoerde deel niet mee.
Er staat NA wanneer de kosten niet ingeschat kunnen worden. Dat komt in de praktijk voor wanneer de order niet geaccepteerd kan worden, want voor een niet uitvoerbare order zijn de kosten niet te bepalen.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2021 08:39 ]
Net bij DEGIRO een vervangende W-8BEN formulier moeten invullen.
Alles was al ingevuld, maar toch vreemd daar ik dat al in 2018 had gedaan.
Verwacht dat het komt door integratie Flatex..
Hoewel DEGIRO mij opzich prima bevalt, trekt IB langzaam. Ook vanwege het geïnvesteerde vermogen.
Ik vind dat DEGIRO alles best netjes regelt en communiceert, maar online lees je dan zoveel meer diepgang en of meningen dat het lijkt alsof DEGIRO express berichten kort en oppervlakkig houd...
Anyway: ik kan er weer in, en we houden het maar in de gaten.
Hoewel DEGIRO mij opzich prima bevalt, trekt IB langzaam. Ook vanwege het geïnvesteerde vermogen.
Ik vind dat DEGIRO alles best netjes regelt en communiceert, maar online lees je dan zoveel meer diepgang en of meningen dat het lijkt alsof DEGIRO express berichten kort en oppervlakkig houd...
Daarom werken veel traders met een mentale stoploss. Als een aandeel heel snel omlaag gaat komt ie vaak wel weer omhoog, dus dan wil je niet je stoploss getriggert hebben.tuinïnen schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:10:
[...]
Laat maar meteen zien dat de SL juist kan zorgen dat je juist verlies pakt om daarna weer kostbaar rendement te missen. Nooit het nut ervan begrepen, net als het verkopen op bloedrode dagen..
Soms is een trailing stop loss wel handig als de prijs omhoog gaat en je achter je pc vandaan moet.
Voor buy and hold lijkt het me onnodig, maar voor korte termijn trades is het wel handig om toch een mentale stop loss te hebben om je verlies te beperken. Je kan altijd later weer terugkopen. Ik doe dit zelf met prijs alerts. Meestal verkoop ik al voor mijn stop loss als het er niet goed uit ziet.
Over DEGIRO gesproken: ze hebben het geld uitgeboekt van mijn pensioenrekening voor de overdracht naar de nieuwe aanbieder. Op zich nog wel snel eigenlijk. Maar het resultaat: negatief geldsaldo. Want ze hebben geen rekening gehouden met de negatieve rente, en voor de uitboeking het saldo van 5 dagen ervoor gebruikt. 
Zou dat nog iets betekenen voor die SPV Long Only waar de assets van pensioenrekeningen in bewaard worden?

Zou dat nog iets betekenen voor die SPV Long Only waar de assets van pensioenrekeningen in bewaard worden?
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2021 10:34 ]
Een W-8BEN is 3 jaar geldig.Captain_koek schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:21:
Net bij DEGIRO een vervangende W-8BEN formulier moeten invullen.
3 volledige kalenderjaren. Een W-8BEN uit 2018 verloopt dus na afloop van 2021. Tenzij een van de uitzonderingen geldt dat het voor onbepaalde tijd geldig is. En als je situatie verandert, dan heeft je broker binnen 30 dagen een nieuwe nodig.
Betekent overigens niet dat er geen andere reden kan bestaan voor je broker om eerder om een nieuwe te vragen
Betekent overigens niet dat er geen andere reden kan bestaan voor je broker om eerder om een nieuwe te vragen
[ Voor 79% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2021 17:35 ]
Een mooi puzzelaandeeltje voor de liefhebber: Laureate Education (LAUR). Eigenaar en uitbater van 'for-profit' universiteiten, voornamelijk in de derde wereld. Wellicht een omstreden bedrijf ( Wikipedia: Laureate Education ). Begin 2020 is een 'strategic review' aangekondigd en sindsdien zijn ze in een rap tempo divisies in diverse landen aan het verkopen:
- Australie en Nieuw-Zeeland ( https://www.globenewswire...ategic-Education-Inc.html )
- Honduras ( https://investors.laureat...-in-Honduras/default.aspx )
- Chili ( https://www.laureate.net/...e-of-operations-in-chile/ )
- Maleisie ( https://www.spglobal.com/...ation-institutes-60525435 )
- Brazilie ( https://www.prnewswire.co...-in-brazil-301301827.html )
En ze zijn nog bezig met het verkopen van 'Walden University' aan een concurrent in de US (Adtalem - ook gelist, ticker ATGE). De 'Walden' verkoop is nog in progress, maar de meeste toezichthouders hebben inmiddels toestemming verleend (Department of Justice, Department of Education, Higher Learning Commission). Alleen het "Council for Accreditation of Counseling and Related Educational Programs" moet nog toestemming verlenen, maar dat lijkt me een kleine vis (famous last words).
Pro forma na alle verkopen (Brazilie is net afgerond maar nog niet in de meest recente cijfers verwerkt) heeft het bedrijf een net cash positie van zo'n $1.6b (zie meest recente presentatie), slide 15. Met een market cap van ~$2.9b betaal je effectief dus zo'n $1.3b voor de overgebleven universiteiten. Deze segmenten genereerden zo'n $300m in adjusted EBITDA in 2020 dus de markt lijkt het overgebleven bedrijf te waarderen op ~4x EV/EBITDA. Nou kan adjusted EBITDA ongeveer alles betekenen wat je er van wil maken, maar in dit geval, als je de financials induikt, lijkt het runnen van zulke universiteiten wel degelijk een prima business. Ter vergelijking, Brazilie is net verkocht voor een 10x EV/EBITDA multiple. En nog interessanter, als je de proxy van de Walden verkoop induikt (link) lees je op pagina 19:
Kortom, een lang technisch verhaal, maar er lijkt een zeer fors verschil te zijn tussen de pro forma waardering van LAUR en de waardering waarop ze hun andere landen hebben verkocht danwel de waardering waarop in 2020 iemand poogde Mexico en Peru te kopen.
Het bedrijf lijkt dit zelf ook met me eens te zijn, want koopt sinds Q1 2021 met een noodgang eigen aandelen in. In Q1 is voor $145m aan eigen aandelen teruggekocht rond de huidige prijs, oftewel zo'n ~5% van de uitstaande aandelen. Dat is behoorlijk fors en eind april was er al voor $246m teruggekocht en is het inkoopprogramma nog uitgebreid met $200m (zie q1 persbericht).
Grootaandeelhouders zijn diverse PE partijen (o.a. KKR) en ik verwacht dan ook niet dat er hier iets heel achterlijks gaat gebeuren. Het is nog de vraag of het bedrijf doorgaat als kleiner 'stand-alone' bedrijf of dat ze de resterende onderdelen ook verkopen, zie o.a. de meest recente conference call:
Er zijn een hele hoop risico's. De voornaamste wat mij betreft: de laatste regulator moet de US transactie nog goedkeuren, misschien schat ik dat wel helemaal verkeerd in. In Peru zijn de verkiezingen net verrassend gewonnen door een linkse kandidaar ( Wikipedia: 2021 Peruvian general election ), wie weet nationaliseeert die de hele boel wel. Klinkt wellicht vergezocht, maar in Chili is ook iets dergelijks doorgevoerd in 2018 ( https://www.universitywor...p?story=20180131161031349 ) en de verkoop daar was niet bepaald een succes. Maar goed, zo'n rigoureuze wet wordt er niet in een paar maand doorgedrukt. Bovendien betaal je vandaag effectief al iets van 2x EV/EBITDA voor Peru en 8x EV/EBITDA voor Mexico, dus de slechtste uitkomst is al redelijk ingeprijsd. 'For-profit' education is sowieso een risicovolle sector - veel schandalen en volledig afhankelijk van de welwillendheid van de overheid.
En misschien mis ik wel iets of doe ik iets compleet verkeerd - dit is een ingewikkelde situatie. Niet iets om 'all-in' te gaan. Maar de risk-reward ziet er m.i. interessant uit. Je koopt Peru en Mexico op een zeer lage waardering, er zit slim geld achter, er worden hard eigen aandelen teruggekocht en de toekomstplannen lijken tussen de lijntjes door heel duidelijk. Zoals altijd, dit is slechts een globale overview, doe je eigen werk.
- Australie en Nieuw-Zeeland ( https://www.globenewswire...ategic-Education-Inc.html )
En ze zijn nog bezig met het verkopen van 'Walden University' aan een concurrent in de US (Adtalem - ook gelist, ticker ATGE). De 'Walden' verkoop is nog in progress, maar de meeste toezichthouders hebben inmiddels toestemming verleend (Department of Justice, Department of Education, Higher Learning Commission). Alleen het "Council for Accreditation of Counseling and Related Educational Programs" moet nog toestemming verlenen, maar dat lijkt me een kleine vis (famous last words).
Pro forma na alle verkopen (Brazilie is net afgerond maar nog niet in de meest recente cijfers verwerkt) heeft het bedrijf een net cash positie van zo'n $1.6b (zie meest recente presentatie), slide 15. Met een market cap van ~$2.9b betaal je effectief dus zo'n $1.3b voor de overgebleven universiteiten. Deze segmenten genereerden zo'n $300m in adjusted EBITDA in 2020 dus de markt lijkt het overgebleven bedrijf te waarderen op ~4x EV/EBITDA. Nou kan adjusted EBITDA ongeveer alles betekenen wat je er van wil maken, maar in dit geval, als je de financials induikt, lijkt het runnen van zulke universiteiten wel degelijk een prima business. Ter vergelijking, Brazilie is net verkocht voor een 10x EV/EBITDA multiple. En nog interessanter, als je de proxy van de Walden verkoop induikt (link) lees je op pagina 19:
Dus, vorig jaar is er al ~$3.5b geboden voor het hele pakket aan universiteiten in Centraal- en Zuid-Amerika. Laten we even grofweg stellen dat we bovenstaande losse verkopen daar vanaf kunnen trekken (Honduras: $60m, Chili: $220m, Costa Rica: $15m, Brazilie: $650m, samen ongeveer $1b), dan blijft er ongeveer $2.5b over voor Mexico en Peru. Dat suggereert een ~8x EV/EBITDA multiple, dat ligt al behoorlijk meer in lijn met waarvoor Brazilie verkocht is.On February 3, 2020, Party C submitted a revised indication of interest for the acquisition of assets of Laureate in certain Latin American jurisdictions, including the control of the Chile institutions, at a purchase price of $3.3 – 3.6 billion in cash.
Kortom, een lang technisch verhaal, maar er lijkt een zeer fors verschil te zijn tussen de pro forma waardering van LAUR en de waardering waarop ze hun andere landen hebben verkocht danwel de waardering waarop in 2020 iemand poogde Mexico en Peru te kopen.
Het bedrijf lijkt dit zelf ook met me eens te zijn, want koopt sinds Q1 2021 met een noodgang eigen aandelen in. In Q1 is voor $145m aan eigen aandelen teruggekocht rond de huidige prijs, oftewel zo'n ~5% van de uitstaande aandelen. Dat is behoorlijk fors en eind april was er al voor $246m teruggekocht en is het inkoopprogramma nog uitgebreid met $200m (zie q1 persbericht).
Grootaandeelhouders zijn diverse PE partijen (o.a. KKR) en ik verwacht dan ook niet dat er hier iets heel achterlijks gaat gebeuren. Het is nog de vraag of het bedrijf doorgaat als kleiner 'stand-alone' bedrijf of dat ze de resterende onderdelen ook verkopen, zie o.a. de meest recente conference call:
Wel is al aangegeven dat corporate overhead behoorlijk gaat dalen nu zoveel divisies verkocht zijn. Ook is het bedrijf vrij duidelijk over wat het gaat doen met de cash die binnenkomt (ook weer uit recente conference calls):That said, the decision to focus on a regional operating model in Mexico and Peru does not preclude further engagement with potential buyers for these businesses as we are committed to pursue the best strategy to optimize shareholder value.
Dus, als ik moet gokken, waarschijnlijk een tender offer als de Walden transactie door gaat. Ik heb wat exposure en ben benieuwd hoe dit verhaal gaat uitpakken. Mijn verwachting is dat het aandeel enigzins geherwaardeerd wordt als de Walden transactie afgerond is, nieuwe cijfers beschikbaar zijn en een grote sloot geld richting aandeelhouders gaat via (als ik moet gokken) een tender offer. Kortom, je kan nu kopen voor de hele afloop 'hapklaar' in de markt ligt.Our intent is to return large amounts of excess cash to our shareholders in a tax efficient manner during 2021, following the completion of the pending divestitures.
[..]
The most tax efficient manner to return capital to shareholder is in the form of open market purchases, so share buyback like the program we've just announced as well as other means such as a tender offer. So at this point in time, we are not thinking of distributing cash or excess cash to shareholders in the form of dividends, obviously that may change, but our priority is really to do it in the most tax efficient manner.
Er zijn een hele hoop risico's. De voornaamste wat mij betreft: de laatste regulator moet de US transactie nog goedkeuren, misschien schat ik dat wel helemaal verkeerd in. In Peru zijn de verkiezingen net verrassend gewonnen door een linkse kandidaar ( Wikipedia: 2021 Peruvian general election ), wie weet nationaliseeert die de hele boel wel. Klinkt wellicht vergezocht, maar in Chili is ook iets dergelijks doorgevoerd in 2018 ( https://www.universitywor...p?story=20180131161031349 ) en de verkoop daar was niet bepaald een succes. Maar goed, zo'n rigoureuze wet wordt er niet in een paar maand doorgedrukt. Bovendien betaal je vandaag effectief al iets van 2x EV/EBITDA voor Peru en 8x EV/EBITDA voor Mexico, dus de slechtste uitkomst is al redelijk ingeprijsd. 'For-profit' education is sowieso een risicovolle sector - veel schandalen en volledig afhankelijk van de welwillendheid van de overheid.
En misschien mis ik wel iets of doe ik iets compleet verkeerd - dit is een ingewikkelde situatie. Niet iets om 'all-in' te gaan. Maar de risk-reward ziet er m.i. interessant uit. Je koopt Peru en Mexico op een zeer lage waardering, er zit slim geld achter, er worden hard eigen aandelen teruggekocht en de toekomstplannen lijken tussen de lijntjes door heel duidelijk. Zoals altijd, dit is slechts een globale overview, doe je eigen werk.
Onvoorstelbaar!
Toch bijzonder dat die vandaag zo keihard omlaag gegaan bij positief resultaat, hadden de beleggers beter resultaat verwacht? Ik lees het SAVA verhaal hier, zelf niet in belegd, en ben eigenlijk wel benieuwd naar de redenering erachter...Jebus4life schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Jezus, wat een swings bij opening.
Voorbeurs alle kanten uit; na opening direct dik 10% erbij naar $146; dan recht naar beneden tot $98,35 (32% eraf in 20 minuten ofzo). Inmiddels terug wat herstel naar rond de $115-116...
*Mijn SL staat op 97,49, dat scheelde dus bitter weinig...
EDIT:
Simufilam improved cognition scores 3 points on ADAS-Cog11, an 18% mean improvement, baseline to month 9. This interim analysis summarizes clinical data from the first 50 patients with mild-to-moderate Alzheimer's disease who completed 9 months of open-label simufilam treatment.
Cassava Sciences said it believes the data is the first report of significant cognitive improvements at nine months that also track with robust improvements in biomarkers in patients with Alzheimer's.
In February, Cassava Sciences reported that simufilam improved cognition scores by 1.6 points on ADAS-Cog11, a 10% improvement, following six months of open-label treatment.
Klinkt top
buy the rumour sell the news? ik zie het wel vaker. net zoals die virgin galactic vlucht. eerst hype en daarna de dump als de vlucht zonder problemen verloopt.Xepos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:31:
[...]
Toch bijzonder dat die vandaag zo keihard omlaag gegaan bij positief resultaat, hadden de beleggers beter resultaat verwacht? Ik lees het SAVA verhaal hier, zelf niet in belegd, en ben eigenlijk wel benieuwd naar de redenering erachter...
of die geruchten dat amazon crypos ging ondersteunen, en daarna dikke dump toen ze dat ontkenden
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 30-07-2021 23:13 ]
ora et labora
Ik heb niet alle linkjes pagina voor pagina door geplozen maar waarom stoppen ze zoveel haast in het afstoten van allerlei universiteiten als daarvoor (>2013) juist de keuze was om op basis van groei meer omzet (en dus waarde) te behalen. Voordat alle (juridische en financiële) ellende ontstond hebben ze in verschillende landen forse acquisities gedaan. Daarbij wat gaan ze met het geld doen of waarom hebben ze het geld zo hard en snel nodig?writser schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:16:
Een mooi puzzelaandeeltje voor de liefhebber: Laureate Education (LAUR). Eigenaar en uitbater van 'for-profit' universiteiten, voornamelijk in de derde wereld. Wellicht een omstreden bedrijf ( Wikipedia: Laureate Education ). Begin 2020 is een 'strategic review' aangekondigd en sindsdien zijn ze in een rap tempo divisies in diverse landen aan het verkopen:
[...]
Dus, vorig jaar is er al ~$3.5b geboden voor het hele pakket aan universiteiten in Centraal- en Zuid-Amerika. Laten we even grofweg stellen dat we bovenstaande losse verkopen daar vanaf kunnen trekken (Honduras: $60m, Chili: $220m, Costa Rica: $15m, Brazilie: $650m, samen ongeveer $1b), dan blijft er ongeveer $2.5b over voor Mexico en Peru. Dat suggereert een ~8x EV/EBITDA multiple, dat ligt al behoorlijk meer in lijn met waarvoor Brazilie verkocht is.
[...]
Wel is al aangegeven dat corporate overhead behoorlijk gaat dalen nu zoveel divisies verkocht zijn. Ook is het bedrijf vrij duidelijk over wat het gaat doen met de cash die binnenkomt (ook weer uit recente conference calls):
[...]
Dus, als ik moet gokken, waarschijnlijk een tender offer als de Walden transactie door gaat. Ik heb wat exposure en ben benieuwd hoe dit verhaal gaat uitpakken. Mijn verwachting is dat het aandeel enigzins geherwaardeerd wordt als de Walden transactie afgerond is, nieuwe cijfers beschikbaar zijn en een grote sloot geld richting aandeelhouders gaat via (als ik moet gokken) een tender offer. Kortom, je kan nu kopen voor de hele afloop 'hapklaar' in de markt ligt.
Ik begrijp een stop loss niet zo goed. Je wilt iets houden bij een waarde van X, maar als datzelfde onder een waarde Y duikt waarbij Y < X dan wil je het verkopen.
In z’n algemeenheid is dat vreemd.
Ik kan me wel wát situaties voorstellen. Als je belegt in een bedrijf waar er een kans is op een desastreus event maar verder een hele stabiele koers. Laten we zeggen een operator van nucleaire energiecentrales. Dan wil je met een stop-loss wellicht vlot uitstappen als zo’n centrale een meltdown heeft terwijl jij je cornflakes zit te eten, het nieuws van gisteren in je papieren FD lezend.
En wellicht als je aan moderne hippe dingen als momentum traden of technische analyse doet.
Maar behalve zulk soort situaties lijkt het me vooral eek uitstekende buy high sell low tool.
Ik kan me wel wát situaties voorstellen. Als je belegt in een bedrijf waar er een kans is op een desastreus event maar verder een hele stabiele koers. Laten we zeggen een operator van nucleaire energiecentrales. Dan wil je met een stop-loss wellicht vlot uitstappen als zo’n centrale een meltdown heeft terwijl jij je cornflakes zit te eten, het nieuws van gisteren in je papieren FD lezend.
En wellicht als je aan moderne hippe dingen als momentum traden of technische analyse doet.
Maar behalve zulk soort situaties lijkt het me vooral eek uitstekende buy high sell low tool.
[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 30-07-2021 22:58 ]
Stop loss is eigenlijk vooral een hulpmiddel voor actieve trading (dus waarbij het onderliggende bedrijf eigenlijk niet relevant is voor je trade en je alleen handelt op grafieken en indicatoren). Het stopt het verder groeien van verlies wanneer de koers niet doet wat je had verwacht/voorspeld.
Voor long term investing vind ik het inderdaad niet geschikt.
Voor long term investing vind ik het inderdaad niet geschikt.
Ah, dus het is voor de snelle jongens en meisjes en niet voor de oudjes als ik
Oh dat klinkt wel heel logisch ja. Zie ik inderdaad ook vaker gebeuren maar die associatie hiermee niet kunnen maken.mrc4nl schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:18:
[...]
buy the rumour sell the news? ik zie het wel vaker. net zoals die virgin galactic vlucht. eerst hype en daarna de dump als de vlucht zonder problemen verloopt.
of die geruchten dat amazon crypos ging ondersteunen, en daarna dikke dump toen ze dat ontkenden
Goh, gelukkig ben ik er allesinds niet gelukkig over nee, best veel winst zien verdampen de afgelopen 2 handelsdagen. Ik heb zelf wat gecheckt, ik zie op het eerste zicht 2 mogelijke oorzaken:Xepos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:31:
[...]
Toch bijzonder dat die vandaag zo keihard omlaag gegaan bij positief resultaat, hadden de beleggers beter resultaat verwacht? Ik lees het SAVA verhaal hier, zelf niet in belegd, en ben eigenlijk wel benieuwd naar de redenering erachter...
1. Veel hype (buy the rumour, sell the news): maar dat zou absoluut geen daling van 50% mogen geven.
2. Ik vind 1 artikel dat enkele onderzoekers de resultaten "in twijfel trekken" of toch allesinds het optimisme niet delen. Gezien ik zo direct enkel dat ene artikel kan vinden kan ik me niet voorstellen dat het enkel dat is.
Dus basically: I don't know ^^
Goede vragen. KKR heeft Laureate in 2007 van de beurs gehaald. Het standaard draaiboek (voorzover je daar van kan spreken) bij private equity (PE) is: overname financieren met schulden, bedrijf operationeel verbeteren en/of kosten besparen en dan na een jaar of 10 de boel voor een veel hogere prijs verkopen. Daarom is het waarschijnlijk in 2017 weer naar de beurs gebracht, tien jaar nadat het van de beurs was gehaald. Tijd om te cashen! De PE fondsen waarin Laureate zitten expireren, de beleggers willen hun geld terug. Echter, zoals je aan de grafiek kan zien was de IPO niet bepaald een succes. De markt is altijd skeptisch gebleven over LAUR en aandelen handelen nog steeds rond de introductiekoers. Ik vermoed dat daarom in 2020 is besloten door de grootaandeelhouders dat ze op de beurs hun aandelen niet kwijt kunnen voor een mooie prijs en dat het meer geld op levert om alle afzonderlijke divisies te verkopen en het bedrijf effectief te liquideren.Miki schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:46:
[...]
Ik heb niet alle linkjes pagina voor pagina door geplozen maar waarom stoppen ze zoveel haast in het afstoten van allerlei universiteiten als daarvoor (>2013) juist de keuze was om op basis van groei meer omzet (en dus waarde) te behalen. Voordat alle (juridische en financiële) ellende ontstond hebben ze in verschillende landen forse acquisities gedaan. Daarbij wat gaan ze met het geld doen of waarom hebben ze het geld zo hard en snel nodig?
Over wat ze willen doen met het ontvangen geld is het bedrijf dan ook heel duidelijk: schulden aflossen en de rest op een efficiënte manier aan aandeelhouders uitkeren. Nu Brazilië ook is verkocht is de schuldenlast min of meer afbetaald, dus het bedrag dat voor Walden binnen gaat komen (hopelijk
Gezien de grootaandeelhouders en de verdeling van stemrechten acht ik de kans dat management iets debiels gaat doen met de cash miniem. Als de CEO besluit om te gaan investeren in ruimtereizen of crypto currencies is hij morgen ontslagen.
Onvoorstelbaar!
over het algemeen werkt een stop loss juist niet in dat soort situaties. Bij heel slecht nieuws gaat de koers veelal van het ene moment van normaal naar min veel procent zonder trades en liquiditeit tussen beide prijzen.eamelink schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:57:
Ik begrijp een stop loss niet zo goed. Je wilt iets houden bij een waarde van X, maar als datzelfde onder een waarde Y duikt waarbij Y < X dan wil je het verkopen.
Stop loss is de verkeerde naam, ze hadden het beter take loss kunnen noemen. Het is pas verlies zodra je verkoopt.Hielko schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:39:
[...]
over het algemeen werkt een stop loss juist niet in dat soort situaties. Bij heel slecht nieuws gaat de koers veelal van het ene moment van normaal naar min veel procent zonder trades en liquiditeit tussen beide prijzen.
Precies. Belangrijk nieuws komt bijna altijd voorbeurs of nabeurs. Vervolgens opent zo’n aandeel -20% of weet ik veel wat en worden alle stop-losses getriggered. Dan sta je met z’n allen een illiquide aandeel vlak na de opening nog verder naar beneden te stampen. Disaster.Hielko schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:39:
[...]
over het algemeen werkt een stop loss juist niet in dat soort situaties. Bij heel slecht nieuws gaat de koers veelal van het ene moment van normaal naar min veel procent zonder trades en liquiditeit tussen beide prijzen.
Onvoorstelbaar!
Een stop-loss kan afgaan, maar dan kun je zeker nog wel winst hebben op die positie.PHiXioN schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Stop loss is de verkeerde naam, ze hadden het beter take loss kunnen noemen. Het is pas verlies zodra je verkoopt.
In vino veritas, in aqua sanitas
als je stop loss hoger staat dan je aankoopbedrag is het gewoon winst hoorPHiXioN schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Stop loss is de verkeerde naam, ze hadden het beter take loss kunnen noemen. Het is pas verlies zodra je verkoopt.
Einde van de maand, tijd voor een overzicht!
:fill(white):strip_exif()/f/image/fMj0SM9IXShPzCtpOCOfKAAC.png?f=user_large)
Een vrij bewegelijke maand voor mij. Achteraf had ik de dip beter kunnen kopen, maar wilde niet mijn buffer ook nog eens inzetten. Daarnaast is er een vertekend beeld want heb deze maand veel geld uit de aandelen gehaald. verder moet ik echt minder gaan handelen (zeker op flatex) want de helft van de winst gaat op aan transactie kosten

Deze maand | |
Koerswinst | -1.36% |
Winst door verkoop | 0.14% |
Transactiekosten | 70 € |
Hoogte prestaties | Desert mountain energy (16.28%) |
Peabody energy (+9%) | |
Voestalpine(+7%) | |
laagste prestaties | Microvision (-16.28%) |
Zim (-13%) |
Grootste misser deze maand dan: ZIM. blijkbaar waren de berichten dat biden de hoge tarieven van zeetransport wilde aanpakken genoeg om de hele sector omlaag te trekken, zim het hardst met -30%
2e plek: Microvision. noodleidend bedrijf, waar het hopen is op een buy-out. weinig nieuws verder.
pos is een stuk kleiner dus vandaar 2e plek
Grootste winnaar:BTU. kolen zijn heet op dit moment. Wel weer jammer dat ik ongeduldig was na de earnings en alvast op de premarket had gekocht (+3%), en het aandeel 3 minuten later op -10% stond. Toen andere posities snel geliquideerd. dip gekocht toen het aandeel op -5% stond. om het daarna weer te zien kelderen bij market open tot -11%
Verder deed ook Desert mountain energy het goed, toen eindelijk het nieuws van de laaste booring bekend werd.
ora et labora
Als er geen kooporders zijn boven je aankoopbedrag heb je weldegelijk verlies.mrc4nl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:52:
[...]
als je stop loss hoger staat dan je aankoopbedrag is het gewoon winst hoor
Volgens mij is er ook een limit stop loss. Dan verkoop je dus niet aan de markt prijs maar minimaal aan de door jouw gestelde limiet (of je verkoopt helemaal niet, als niemand jouw limit wilt betalen).Erik1 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:49:
[...]
Als er geen kooporders zijn boven je aankoopbedrag heb je weldegelijk verlies.
Zwakke maand hier.
Belgische markt ging niet goed met AB Inbev & Bpost; enkele verzekeraars die wat klappen kregen met de natuurrampen. Dat werd allemaal ruim gecompenseerd door Cassava dat zowat 50% gewonnen had, tot eergisteren dus
Belgische markt ging niet goed met AB Inbev & Bpost; enkele verzekeraars die wat klappen kregen met de natuurrampen. Dat werd allemaal ruim gecompenseerd door Cassava dat zowat 50% gewonnen had, tot eergisteren dus

Deze maand | YTD | |
Koerswinst | -2,31% | 7,21% |
Hoogte prestaties | Microsoft (+5,17%) | Cassava Sciences (+23,93%) |
Ahold Delhaize (+4,49%) | Akamai Technologies (+19,92%) | |
Vonovia (+3,04%) | Ahold Delhaize (+13,77%) | |
Laagste prestaties | Cassava Sciences (-18,62%) | ADMA Biologics (-24,38%) |
AB Inbev (-12,19%) | Ageas (-6,74%) | |
Bpost (-6,19%) | British Americcan Tobacco (-6,41%) |
Maar volgens Matt Levine is bijna alles securities fraude. Een nucleair ongeval buiten de normale handelsuren zal toch zeker ook wel securities fraude zijn???writser schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:19:
Precies. Belangrijk nieuws komt bijna altijd voorbeurs of nabeurs.
De onterechte dividendbelasting is 28 juli teruggestort. Het klopt nu dus weer, maar het blijft een zooitje.The_FrankO schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:27:
Meer mensen die in het bezit waren van Slack (WORK) bij DEGIRO?
Afgelopen dinsdag is de fusie met Salesforce uitgevoerd, voor ieder Slack aandeel krijg je $26.79 cash en 0.0776 deel Salesforce (CRM) aandeel. De koers van Salesforce was bij sluiting $237.24, dus ongeveer $18.41. Komt dus neer op een waarde van $45.20 per Slack aandeel.
DEGIRO lijkt hier helemaal niks van te snappen. Woensdag ochtend stond er een dividenduitkering klaar van $26.79 per aandeel wat tegen 30% belast was… later op de dag is er een verkoop transactie te zien op Slack van $18.41 per aandeel en de eerder aangekondigde dividenduitkering was verdwenen…
En sinds gister staat er in het rekeningoverzicht een dividenduiterking van $26.79 per Slack aandeel wat vervolgens tegen 15% is belast![]()
Wat een zooitjeDit is toch geen dividenduitkering? En zou toch ook niet belast moeten worden, volgens mij is er nu ten onrechte $4.02 per aandeel ingehouden.
Hoe doet een degelijke broker dit? Het is niet de eerste keer dat DEGIRO aan het stuntelen is met dividenduitkeringen of fusies.
Ik zit bij meerdere brokers, Binck Fundcoach, Lynx, E*Trade, Solium Shareworks. Wat mij betreft heeft DEGIRO de prettigste web omgeving maar iedere transactie is het maar weer de vraag wat ze ervan gaan maken
@The_FrankO goed om te horen dat het na een aantal dagen weer klopt. Waar ik dan benieuwd naar ben (meer om het process te begrijpen), heb je hier actief contact met DeGiro overgehad? Of heeft men dit zonder contact rechtgetrokken?
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Hi luitjes,
Help. Ik lees me te pletter in boeken en op het net maar het kwartje wil niet vallen.
Ik beleg al een tijdje in wat losse aandelen 'voor de lol' maar ga nu serieus en voor de lange termijn instappen. Etfs dus.
Waar ik vast loop is accumulerend of uitkerend. Ergens denk ik, dividend is lekker om in je zak te hebben. Daar kan je dan zelf andere etfs of hele andere dingen mee kopen.
Aan de andere kant wordt een accumulerende etf veel meer waard en is dus slimmer? Maar als zo'n etf daalt in waarde ben je dus het dividend 'kwijt' terwijl je het anders had gebruikt om etfs of garageboxen voor mijn part te kopen?
Ik weet dat ik ergens een gedachte fout maak maar ik kom er niet uit.
Bedankt en fijne avond!
PS ik ben de kernselectie van de Giro stuk voor stuk aan het invoeren in justetf en worstel me op die manier door de lijst heen in de hoop te filteren. Is dit logisch of doe ik dit heel dom?
Help. Ik lees me te pletter in boeken en op het net maar het kwartje wil niet vallen.
Ik beleg al een tijdje in wat losse aandelen 'voor de lol' maar ga nu serieus en voor de lange termijn instappen. Etfs dus.
Waar ik vast loop is accumulerend of uitkerend. Ergens denk ik, dividend is lekker om in je zak te hebben. Daar kan je dan zelf andere etfs of hele andere dingen mee kopen.
Aan de andere kant wordt een accumulerende etf veel meer waard en is dus slimmer? Maar als zo'n etf daalt in waarde ben je dus het dividend 'kwijt' terwijl je het anders had gebruikt om etfs of garageboxen voor mijn part te kopen?
Bedankt en fijne avond!
PS ik ben de kernselectie van de Giro stuk voor stuk aan het invoeren in justetf en worstel me op die manier door de lijst heen in de hoop te filteren. Is dit logisch of doe ik dit heel dom?
Als je jezelf suf heb gezocht naar de voor- en nadelen van dividend moet je toch ook wel zijn tegen gekomen dat dividend een sigaar uit eigen doos is?Maatjewieker schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:51:
Hi luitjes,
Bedankt en fijne avond!
https://www.meesman.nl/ni...-je-niet-rijker-of-armer/
Een dividend is gegarandeerd, en koerswinst is nog altijd maar de vraag.Cigarguy schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:25:
[...]
Als je jezelf suf heb gezocht naar de voor- en nadelen van dividend moet je toch ook wel zijn tegen gekomen dat dividend een sigaar uit eigen doos is?
tuurlijk ook dividend kan jaar op jaar veranderen. maar t valt wel onder voorspelbaar inkomen
ora et labora
In 2020 was een dividend niet gegarandeerd hoor
Deze maand (jul) | Vorige maand (jun) | YTD | Since inception | |
---|---|---|---|---|
Totaal rendement | –1,45% | +15,75% | +19,03% | +187,25% |
Hoogste prestaties | MRNA, +50,35% TEAM, +26,47% RGEN, +22,98% | APPN, +56,98% DOCU, +42,98% ROKU, +36,58% | MRNA, +122,56% FTNT, +88,69% SWAV, +80,12% | TSLA, +952,48% SHOP, +889,26% DOCU, +626,76% |
Laagste prestaties | SKLZ, –35,23% BZUN, –32,34% NVCR, –30,63% | UPST, –20,73% CWEB, –20,06% EEFT, –6,73% | SKLZ, –48,13% FSLY, –42,62% AYX, –34,07% | CWEB, –84,64% BZUN, –54,19% SKLZ, –48,13% |
Aantal posities | Aandelen 155× Opties 16× | Aandelen 159× Opties 14× | ||
Transacties | Aandelen 10× Opties 17× | Aandelen 4× Opties 4× | ||
Transactiekosten | € 5,41 | € 3,11 | ||
Margin en risico (hover voor uitleg) | ||||
Portfolio delta | 186,3% | 178,7% | ||
Initial Margin | 53,6% | 51,3% | ||
Maintenance Margin | 33,8% | 32,3% |

In juli zijn de margin requirements en leverage licht gestegen, ondanks het sluiten van mijn posities in Chinese aandelen. Deze stijging komt voornamelijk door een nieuwe optiepositie.
Deze maand heb ik meer dan gebruikelijk gehandeld. Ik heb mijn posities in 6 Chinese aandelen gesloten. Daarnaast heb ik wat meer optietransacties gehad dan bedoeld. Ik had een vergissing gemaakt met OCA orders waardoor de OCA niet effectief was. Dit heb ik kunnen corrigeren (zelfs met een kleine winst, maar daar gaat het niet om). Voortaan blijf ik van OCA af als ik er geen goede reden voor heb om het te gebruiken.
Op het eerste gezicht lijkt het een rustige maand geweest te zijn met een licht verlies, –1,45%. Maar wat je aan het percentage niet ziet is de daling halverwege de maand, –6%. Dit zie je ook terug in de index ETF's, zij het wat minder sterk.
Hoewel op portfolioniveau ik een klein verlies heb genoteerd, is er zeker een uitblinker: MRNA steeg met +50,3% dankzij de ontwikkelingen rondom de COVID-19 vaccinaties en het nieuws dat het aandeel wordt toegevoegd aan de S&P 500. TEAM deed het ook goed met +26,5%, voornamelijk dankzij indrukwekkende kwartaalcijfers. En op de derde plaats vinden we RGEN met +23,0%, eveneens dankzij goede kwartaalcijfers en verhoogde full-year guidance.
En de verliezers van juli. De grootste verliezer was SKLZ, dit aandeel verloor –35,2% zonder nieuws. Het aandeel lijkt vooral te zijn afgekoeld. Op twee staat BZUN, een Chinees aandeel, met –32,3%. Als derde van achteren komt NVCR binnen met –30,6%. Bij dit bedrijf vielen de kwartaalcijfers tegen. Hoewel de omzet is gestegen hebben ze een verlies geboekt.
En dan de grote percentages: since inception! TSLA zit vrijwel stil en stijgt van +942% naar +952%. SHOP beweegt iets meer en stijgt van +864% naar +889%. Nieuw op drie is DOCU met een stijging van +582% naar +627%. De oude nummer 3, BILI, daalt van +711% naar +481%.
Onderaan blijft CWEB de titel van verlieskoning houden met een daling van –82,9% naar –84,6%. BZUN neemt de tweede plek over met een daling van –32,3% naar –54,2%. Deze positie is inmiddels gesloten. Nieuw op drie vinden we SKLZ, met een daling van –20,0% naar –48,1%. Dit bedrijf heeft de dubieuze eer om al na twee maanden in de verlies top 3 te verschijnen. De oude nummer twee, NEWR, wordt door deze grote verliezers uit de verlies top 3 gestoten, al zijn ze zelf ook licht gestegen van –33,1% naar –31,1%.
Als laatste even een mededeling omdat ik een bericht kreeg van iemand die zegt veel van mijn posities over te nemen: dit zijn geen beleggingstips of adviezen. Ik deel mijn maandupdates enkel voor de discussiewaarde.
Haha ja dit bedoel ik nou. Dat van Meesman heb ik idd ook gelezen. Toch lijkt het wel of niet geld in je zak. Wat mrc4nl ook zegt.
Je hebt het artikel van Meesman gelezen, zeg je, maar begrijp je het ook?
Inderdaad komt dividend dat niet automatisch wordt geherinvesteerd in je zak terecht, maar geld in je zak kun je ook krijgen door aandelen te verkopen.
Voor je totale vermogen maakt het allemaal niks uit.
Inderdaad komt dividend dat niet automatisch wordt geherinvesteerd in je zak terecht, maar geld in je zak kun je ook krijgen door aandelen te verkopen.
Voor je totale vermogen maakt het allemaal niks uit.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Hoi! Goede vraag, maar helaas ben jij de enige die hem kan beantwoorden. Kern hiervan is wat wil je doen met je jaarlijkse rendement van je portefeuille? Wil je dat inderdaad gaan gebruiken om te leven of wil je het terug investeren voor compound intrest?Maatjewieker schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:51:
Hi luitjes,
Bedankt en fijne avond!
Ik ben zelf een paar maanden geleden volledig overgestapt van VWRL (dist) naar VWCE (acc). De ETFs zijn behalve dist/acc identiek, en daarmee is hun total return dat theoretisch ook. Ik ben 31 en beleg alleen voor lange termijn vermogensopbouw; ook met mijzelf afgesproken dat ik komende 20 jaar niets erafhaal.
Een Acc fonds heeft dan twee voordelen; 1# dividend wordt direct herbelegd, dus dat geld staat bij uitkeren niet stil op mijn rekening en 2# ik voorkom dividend lekkage (want ik krijg het niet uitgekeerd). Daarvoor lever ik wel in op 1# mijn flexibiliteit (wat ik ook deels voordeel vind wat betreft niet voorkomen dat ik agv emoties gaan handelen) en 2# in dit specifieke geval staat VWCE op XET en niet EAM, waardoor je aansluitkosten a €2,5/jr betaalt bij degiro. Met een hele kleine portfolio is dat mogelijk een significant bedrag.
Dus lang verhaal kort; zelf doe ik nu zo veel mogelijk acc, en later als ik het geld wil gebruiken om meer te gaan leven zal ik mijn portfolio verschuiven naar dist.
Over je ps vraag; wil je snel weten of een etf acc of dist is? Vaak geeft de laatste letter of laatste drie letters van de naam van de ETF dit aan.
Dividend uitkerend of niet maakt weinig uit. Dividend lekkage maakt wel wat uit, en dat heb je met de meeste ETFs zoals VWRL. Hier staan manieren om voordeliger te beleggen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:17:
Haha ja dit bedoel ik nou. Dat van Meesman heb ik idd ook gelezen. Toch lijkt het wel of niet geld in je zak. Wat mrc4nl ook zegt.
@JLC7 die site is mogelijk ook voor jou interessant. VWRL/VWCE hebben relatief hoge kosten.
[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 01-08-2021 09:08 ]
@Herko_ter_Horst Misschien wel niet. Waar ik vast loop is dat je bij acc een deel van een aandeel hebt wat je niet kunt verkopen. Het wordt wel meer waard natuurlijk. Maar als je dividend uitgekeerd krijgt kan je een tweede aandeel kopen. Maar dat kan minder waard zijn, dat snap ik ook.
@JLC7 Dank je! Ik ben 36 en wil voor de lange termijn beleggen en zo veel mogelijk gebruik maken van compound interest. Maar er komt een punt dat dividend een interessant extra inkomen kan zijn richting financiële vrijheid. Dus is het dan slim nu al voor distr te kiezen?
Ik lees bij jou dat de transactiekosten voor het omzetten ter zijner tijd niet opwegen tegen de voordelen van acc nu. Dat is wel een interessante..
Ik ben de kernselectie aan het doorlopen om te kijken welke etfs ik interessant vind. Dus welke sector maar vooral ook grootte, hoe lang ze al bestaan, etc.
@JLC7 Dank je! Ik ben 36 en wil voor de lange termijn beleggen en zo veel mogelijk gebruik maken van compound interest. Maar er komt een punt dat dividend een interessant extra inkomen kan zijn richting financiële vrijheid. Dus is het dan slim nu al voor distr te kiezen?
Ik lees bij jou dat de transactiekosten voor het omzetten ter zijner tijd niet opwegen tegen de voordelen van acc nu. Dat is wel een interessante..
Ik ben de kernselectie aan het doorlopen om te kijken welke etfs ik interessant vind. Dus welke sector maar vooral ook grootte, hoe lang ze al bestaan, etc.
Dit schijnt een goede documentaire te zijn over indexbeleggen. Heb hem zelf nog niet bekeken. Met o.a. Fama, Bogle, Booth, Swedroe.
Voor je inkomen maakt het niets uit of je dividend krijgt of stukken verkoopt. Geld is geld. Daar bij ga ik er dan vanuit dat de transactiekosten te verwaarlozen zijn, zoals bij veel platformen in Nederland.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:12:
Maar er komt een punt dat dividend een interessant extra inkomen kan zijn richting financiële vrijheid. Dus is het dan slim nu al voor distr te kiezen?
Je kan beter letten op goede spreiding en lage totale kosten. Zie de site die ik eerder linkte.
Ik heb geen contact gehad met DEGIRO, dus vanuit mijn oogpunt is het zonder contact rechtgetrokken. Maar het kan maar zo dat een andere klant hierover heeft geklaagd waardoor het voor iedereen ook is hersteld.Qwerty-273 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:28:
@The_FrankO goed om te horen dat het na een aantal dagen weer klopt. Waar ik dan benieuwd naar ben (meer om het process te begrijpen), heb je hier actief contact met DeGiro overgehad? Of heeft men dit zonder contact rechtgetrokken?
Ik ben benieuwd wat er op het jaaroverzicht gaat staan

Bij uitkering van dividend gaat er zeker 15% naar de Nederlandse staat. Als er dubbel belasting(in 2 landen) wordt geheven zelfs meer. Bij accumulerend is dat niet het geval. Dividend betalen is ook een soort graadmeter voor de stabiliteit van een bedrijf. De dividend kings bijvoorbeeld die al 50 jaar op rij dividend betalen en jaarlijks verhogen. Uitgekeerd dividend gaat van de koers af maar vaak zie je diezelfde dag de koers toch weer tot oorspronkelijk niveau oplopen.
@Fliso Voorkomen dat in het buitenland dividendbelasting geheven wordt kan je toch nooit voorkomen? Zelf neig ik wel naar een uitkerend fonds aangezien ik zelf ook dividend stocks heb waar je, als het goed is, de Nederlandse dividendbelasting via de aangifte kan terug vragen.
De fondsen die ik noemende en waar je naar kijkt zitten in DEGIRO kernselectie (kan natuurlijk wel veranderen), dus je hebt geen last van transactiekosten. In principe kan je dus gratis ook later nog van acc naar dist.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:12:
wil voor de lange termijn beleggen en zo veel mogelijk gebruik maken van compound interest. Maar er komt een punt dat dividend een interessant extra inkomen kan zijn richting financiële vrijheid. Dus is het dan slim nu al voor distr te kiezen?
Die aansluitkosten zijn iets anders; dat betaal je als je bij de giro handelt op een buitenlandse beurs, maar is ongerelateerd aan de omvang van je portfolio.
Die snap ik niet. Hoezo kun je bij acc een deel van een aandeel niet verkopen? Hoe heb je dat deel van het aandeel dan kunnen kopen? En de basis is, dat wel of niet uitkerend niet uitmaakt: Aandelen waard 100, keert 5 euro dividend uit, aandelen waard 95. Accumulerend: er wordt automatisch weer 5 van dat aandeel bijgekocht: jouw totale inleg in dat aandeel is weer 100 waard. Uitkerend: je hebt 95 in aandelen en 5 in cash, totaal = 100.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:12:
@Herko_ter_Horst Misschien wel niet. Waar ik vast loop is dat je bij acc een deel van een aandeel hebt wat je niet kunt verkopen. Het wordt wel meer waard natuurlijk. Maar als je dividend uitgekeerd krijgt kan je een tweede aandeel kopen. Maar dat kan minder waard zijn, dat snap ik ook.
Maar als een aandeel/fonds geen dividend uitkeert, kun je precies hetzelfde bereiken:
Aandelen waard 100, geen dividend. Doe je niks, dan heb je nog steeds 100 in dat aandeel, net als bij accumulerend dividend. Verkoop je 5, heb je 95 in aandelen en 5 in cash, net als bij dividenduitkering.
[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-08-2021 10:24 ]
Let wel op dat dividendlekkage gaat om het dividend van de aandelen binnen het fonds, niet van het fonds zelf. Die vlieger gaat dus helaas niet op bij VWCE ipv VWRL, de interne lekkage is het zelfde.JLC7 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:52:
[...]
2# ik voorkom dividend lekkage (want ik krijg het niet uitgekeerd).
@JLC7 Je hebt natuurlijk gelijk, op dit moment is dat gratis. Maar is dat over 20 jaar nog zo?
@Herko_ter_Horst Zoals in dat Meesman stuk: 'Dus krijgt de belegger er 0,0447 nieuwe aandelen bij.'
@Herko_ter_Horst Zoals in dat Meesman stuk: 'Dus krijgt de belegger er 0,0447 nieuwe aandelen bij.'
Wat is daar het probleem mee?Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:40:
Dat je dus 0,0447 aandeel hebt waar je niks mee kunt.
Hoezo kun je daar niks mee? Als je een fractioneel aandeel kunt kopen, kun je die ook gewoon weer verkopen?Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:01:
Dat je dus 0,0447 aandeel hebt waar je niks mee kunt.
Je kunt toch geen fractioneel aandeel verkopen?
Deze maand | YTD | |
Koerswinst | +2,0% | +11,6% |
Hoogte prestaties | ALB +22,52% | ALB +60,76% |
AAPL +6,44% | VALE +37,84% | |
BRK^B +5,21% | FLOW +35,90% | |
Laagste prestaties | COIN -6,66% | COIN -40,71% |
VALE -6,11% | U -27,98% | |
(nt em*) -5,84% | PRX -10,62% |
* Northern Trust Emerging Markets
Albemarle gaat enorm goed. Inmiddels hebben ze ook de 200 dollar koersprijs aangetikt. Warren heeft zijn eigen aandelen ingekocht, dus vandaar dat die gestegen is. Ik verwacht dat Coinbase op de lange duur zeker omhoog zal gaan vanwege dingen die ik weet, daarom zit ik er ook in met tot op heden een stevige verlies. Afgelopen maand heeft Prosus mijn koersdoel behaald en zodoende heb ik dat verkocht, ondanks het een fantastisch bedrijf is met goed portfolio (know when to sell
Niet alle aandelen/fondsen zijn bij alle brokers in fracties te koop, maar als je fractionele aandelen hebt kunnen kopen/krijgen uit dividend, dan kun je uiteraard ook weer fractionele aandelen verkopen.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:05:
Overigens kan het bij ETF's/fondsen ook zijn, dat je niet méér van het fonds krijgt, maar dat er binnen het fonds meer aandelen worden aangekocht, zodat de waarde van het fonds als geheel, en dus ook de waarde van jouw participatie daarin, stijgt.
Ah. En daar valt het kwartje. Dank je wel!
@Maatjewieker misschien helpt het om een etf als een spaarrekening te beschouwen (misschien maak ik het alleen maar ingewikkelder .. hoop ik niet
)
Wat jij hier eigenlijk vraagt is: ik kan kiezen tussen twee spaarrekeningen. De ene keert de rente jaarlijks uit op mijn betaalrekening. De andere keert het uit op mijn spaarrekening. Wat is beter?!?
Het antwoord is natuurlijk: maakt geen bal uit. Wat jij in je eerste post zegt is: het voelt fijner als de rente op je betaalrekening komt, want dan heb je jaarlijks “inkomen” waarmee je eten kan kopen. Of je kan het herinvesteren op je spaarrekening. Maar hopelijk zie je in dat dat een gevalletje broekzak - vestzak is. Je stort dan de rente terug die je anders gewoon had ontvangen op je spaarrekening.
Dat is ook wat bij die etfs gebeurt. De accumulerende variant herinvesteert vanzelf, de andere keert het geld uit en geeft jou de keuze wat er mee te doen. Voor de rest is het voornamelijk een non-discussie: je hoort ook nooit iemand puzzelen waar de rente van de spaarrekening uitgekeerd moet worden. In dat geval is het kennelijk wel duidelijk dat dat niet zo veel uitmaakt.
Ik zou zelf altijd de accumulerende variant kiezen. Dat is het makkelijkst en werkt net als je spaarrekening: al je geld rendeert, je winst wordt automatisch hergeïnvesteerd (geherinvesteerd?) je hoeft zelf niks te doen. Bovendien heb je geen geneuzel met dividenden in je belastingaangifte.
En als je een auto wil kopen: in het geval van een spaarrekening boek je dan geld over naar je betaalrekening. En als je accumulerende etfs bezit verkoop je die (deels) en boek je de opbrengst over naar je betaalrekening.
Wat jij hier eigenlijk vraagt is: ik kan kiezen tussen twee spaarrekeningen. De ene keert de rente jaarlijks uit op mijn betaalrekening. De andere keert het uit op mijn spaarrekening. Wat is beter?!?
Het antwoord is natuurlijk: maakt geen bal uit. Wat jij in je eerste post zegt is: het voelt fijner als de rente op je betaalrekening komt, want dan heb je jaarlijks “inkomen” waarmee je eten kan kopen. Of je kan het herinvesteren op je spaarrekening. Maar hopelijk zie je in dat dat een gevalletje broekzak - vestzak is. Je stort dan de rente terug die je anders gewoon had ontvangen op je spaarrekening.
Dat is ook wat bij die etfs gebeurt. De accumulerende variant herinvesteert vanzelf, de andere keert het geld uit en geeft jou de keuze wat er mee te doen. Voor de rest is het voornamelijk een non-discussie: je hoort ook nooit iemand puzzelen waar de rente van de spaarrekening uitgekeerd moet worden. In dat geval is het kennelijk wel duidelijk dat dat niet zo veel uitmaakt.
Ik zou zelf altijd de accumulerende variant kiezen. Dat is het makkelijkst en werkt net als je spaarrekening: al je geld rendeert, je winst wordt automatisch hergeïnvesteerd (geherinvesteerd?) je hoeft zelf niks te doen. Bovendien heb je geen geneuzel met dividenden in je belastingaangifte.
En als je een auto wil kopen: in het geval van een spaarrekening boek je dan geld over naar je betaalrekening. En als je accumulerende etfs bezit verkoop je die (deels) en boek je de opbrengst over naar je betaalrekening.
[ Voor 7% gewijzigd door writser op 01-08-2021 11:35 ]
Onvoorstelbaar!
Het zijn geen aandelen, maar participaties (bij Meesman). Klein verschil tussen beleggingsfondsen en ETFs.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:05:
[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 01-08-2021 11:38 ]
@writser Mooie vergelijking dank je. Geeft nog wel een vraag, je 'spaarrekening' kan ook weer minder waard worden. Stel je krijgt 5 euro dividend op een aandeel van 100 euro. Dan heb je vijf euro op je betaalrekening. Daar kom je alleen zelf aan (kan een nadeel zijn).
Of je acc dividend. Dan is je spaarrekening 105 euro waard. Heb je ook vijf euro maar dan op je spaarrekening. Stel nou dat die spaarrekening opeens daalt en nog maar 70 euro waard is. Dan is die vijf euro weg uit je spaarrekening en staat ook niet op je betaalrekening. Toch?
Of je acc dividend. Dan is je spaarrekening 105 euro waard. Heb je ook vijf euro maar dan op je spaarrekening. Stel nou dat die spaarrekening opeens daalt en nog maar 70 euro waard is. Dan is die vijf euro weg uit je spaarrekening en staat ook niet op je betaalrekening. Toch?
@Longcat ja precies. Aandelen kan je dan dus niet in delen verkopen. Ik beleg gewoon via de Giro.
@Maatjewieker als je perse bij DeGiro wil beleggen is het makkelijkste gewoon VWRL kopen en dan stukken bijkopen zodra je genoeg geld hebt.
Maar zoals eerder vermeld zijn er manieren van beleggen die lagere kosten hebben en qua betrouwbaarheid ook hoger scoren. DeGiro heeft in het verleden meerdere waarschuwingen gehad van de AFM. Of het nu beter is weten we niet.
Maar zoals eerder vermeld zijn er manieren van beleggen die lagere kosten hebben en qua betrouwbaarheid ook hoger scoren. DeGiro heeft in het verleden meerdere waarschuwingen gehad van de AFM. Of het nu beter is weten we niet.
Ja, dat klopt. Maar als 105 euro daalt naar 70 was 100 euro ook gedaald naar nog minder, 67 euro oid. Maar goed, je gaat beleggen omdat je denkt dat het op de lange termijn rendeert. Dus dan heb je liever 105 euro belegd dan 100 euro toch? Als je bang bent dat het minder waard wordt moet je überhaupt niet gaan beleggen.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:44:
@writser Mooie vergelijking dank je. Geeft nog wel een vraag, je 'spaarrekening' kan ook weer minder waard worden. Stel je krijgt 5 euro dividend op een aandeel van 100 euro. Dan heb je vijf euro op je betaalrekening. Daar kom je alleen zelf aan (kan een nadeel zijn).
Onvoorstelbaar!
Daar heb je een punt. Thnx allemaal!
Stap één is accepteren dat al het geld dat je erin stopt weg is. Nee, in werkelijkheid gaat een marktbreed ETF nooit 0 worden, maar deze mindset is wel stap 1 om überhaupt succesvol te worden in index beleggen. Als je je nu al druk gaat maken om verloren dividend, dan ga je heel wat vervelende dagen tegemoet, want ten opzichte van een spaarrekening wil de totale waarde van je participaties nog wel eens met enige regelmaat, veelal tijdelijk, dalen.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:44:
Dat het geld weg is is prima want het is toch over. De vraag was vooral hoe maak ik er het meest van 😋
Snel rijk worden kan alleen als je een hoop risico durft te nemen.Maatjewieker schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:09:
De vraag was vooral hoe maak ik er het meest van 😋
ora et labora
Vergis je niet dat dividend wel verrekend wordt bij je belasting aangifte. Wordt dan afgezet tegen verschuldigde vermogensbelasting. Dubbel belasten van dividend kan uberhaupt niet, in elk geval nog nooit gezien, aangezien dividend alleen wordt verrekend naar het land waar deze wordt uitgegeven.Fliso schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:36:
Bij uitkering van dividend gaat er zeker 15% naar de Nederlandse staat. Als er dubbel belasting(in 2 landen) wordt geheven zelfs meer. Bij accumulerend is dat niet het geval. Dividend betalen is ook een soort graadmeter voor de stabiliteit van een bedrijf. De dividend kings bijvoorbeeld die al 50 jaar op rij dividend betalen en jaarlijks verhogen. Uitgekeerd dividend gaat van de koers af maar vaak zie je diezelfde dag de koers toch weer tot oorspronkelijk niveau oplopen.
Er is enkel een soort theoretische dubbele belasting, wanneer een fonds dividend ontvangst en deze 1:1 doorzet naar de eigen aandeelhouders. Immers wordt dan over de 1e uitkering (bedrijf -> fonds) en de 2e uitkering (fonds -> aandeelhouders) belasting betaald. Maar feitelijk zijn dat gewoon 2 verschillende transacties.
Trouwens; accumulerend betekend slechts dat fonds dat dividend ontvangt van onderliggende beleggingen, zelf direct aandelen aankoopt en zodoende geen dividend doorschuift naar jou. Dat fonds krijgt nog steeds te maken met dividend belasting voor het stuk wat er aan dividend ontvangen wordt.
[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 01-08-2021 17:18 ]
Xanaroth schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:30:
[...]
YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+38,73%
+568,01%
Totale winst op inleg
+13,67%
+27,42%
Dividend groei
+51,85%
+341,11%
Hoogste prestaties
Macerich +71,04%
Gladstone Land +64,34%
ING +49,94%
MSFT+512,27%
MacDonalds +133,60%
Wheaton precious materials +119,01%
Laagste prestaties
Siemens Energy -13,67%
NextEra Energy -11,45%
European Metals Holding -7,99%
Vodafone -53,19%
UnibailRodamco -23,00%
NextEra Energy -11,45%
Boeiende maand weer zo. Up down up down. En wanneer je denkt aardig in de min te staan, zie je een dikke + in de maand-op-maand cijfers omdat er gewoon zoveel bewegingen zijn geweest op de markt. Toch weer prima cijfers al met al. Mooie inleg, mooie winst op inleg, dus de groei blijft dubbel-hard doorgaan.
Mn target gaat rap van 'eindelijk 100k' dit jaar naar 'misschien zelfs de 110' en nu voorzichtig schuin oog naar de 115-120k zolang de markt dit niveau in elk geval vast kan houden.
Allereerst even de daling in dividend (ytd) en stijgen (since inception). Paar aandelen had ik net 1-2 dagen na ex-div dates gekocht blijkbaar, vandaar dat de inschatting van ontvangen dividend iets omlaag zijn bijgesteld. Volgend jaar boeit dat echter niet meer, vandaar dat since inception rustig door kan stijgen.
YTD top blijft gedomineerd worden door Financials: vastgoed en banken. Uit de top10, zijn het er 8. Geen enkele (her)verzekeraar opvallend genoeg. Zoals ook te zien in de YTD is er wat stuivertje wisselen in wie er harder stijgt, en dat vind ik helemaal prima. Dan is er weer rente nieuws, dan weer toch niet, dan weer stresstest... het is een rollercoaster omhoog in de top.
De bodemzoekers heeft zich ook iets herpakt met EMH (van -26% nu nog nét top3). Maar weinig bijzondere bewegingen verder.
Long term heeft de precious metals sector wat te lijden gehad onder het rente/inflatie nieuws, maar MSFT heeft sinds 1 juni een nieuwe adem gevonden en compenseert het ruimschoots.
De post-corona bodemzoeker Unibail heeft wel een inhaalslag gemaakt met de heropening van winkelcentra en afname lockdown maatregelen. Blijft alleen stevig heen en weer schieten omdat er nog zo veel onzekerheid en onduidelijkheid is - vooral rond leegstand en of er straks alsnog faillissementen komen - heel benieuwd naar de Q2 cijfers straks.
Tot nu toe lijkt mijn harde (overweight) push in Financials in elk geval vruchten af te werpen. Alleen overweight gaan met stijgingen tot 50-70% betekend heel heel erg obesitas. Ruim >25% zit ik nu in vastgoed. Ben ik nu even blij dat ik eerder goed onderzoek heb gedaan.
Daardoor is mn 'echte' blootstelling 7% aan diversified (O/WPC/FRT etc), 4,5% retail, 4% healthcare, 2% offices, 1,5% residential 1% datacenter, 1% celltower, 0,5% infrastructure, 0,5% industrial. En 3% 'speciality' wat eigenlijk onvergelijkbaar/uniek betekend zoals LAND.
Niet iets waar ik me zodoende direct zorgen om maak, wel reden om voor het totale risico niet meer hebberig de volle 100% inleg te doen.
YTD | Since inception '16 | |
---|---|---|
Totale vermogensgroei | +41,25% | +578,30% |
Totale winst op inleg | +13,31% | +26,70% |
Dividend groei | +52,78% | +359,79% |
Hoogste prestaties | Gladstone Land +59,29% Macerich +52,76% Nordea Bank +50,1% | MSFT+543,93% MacDonalds +145,45% Wheaton precious materials +129,34% |
Laagste prestaties | Siemens Energy -23,86% Reckit Benickser -15,58% Brookfield Infrastructure Partners -10,43% | Vodafone -55,66% UnibailRodamco -28,24% AB Inbev -20,75% |
Weer eens een hele onrustige maand. Stijgen op goede cijfers, maar ook op slechte. Dalen op slechte cijfers, maar ook op goede. Delta onrust, global warming realiteit die weer eens overal vol in het gezicht wordt geduwd. Was een grote wildwest show.
In de cijfers zowaar een papieren daling wat betreft winst op inleg, van 13,7 naar 13,3%. Waarom papieren vraag je, is toch gewoon -0,4%? Nou elke nieuw inleg heeft natuurlijk nog geen rendement gemaakt, dus trekt het percentage van nature omlaag. In realiteit toch een kleine winst deze maand, net geen 500 euro méér op de rekening dan als ik alleen naar de inleg kijk als verschil. Er is dus grofweg 0,4% bijgekomen maand-op-maand bekeken.
Vermogensgroei gaat in combinatie van de vermogenswinst en extra inleg dan ook als een speer door omhoog.
Bij de stijgers YTD lijkt vooral de Delta angst in te slaan. Vastgoed en klassieke banken (spaargeld/hypotheken) zijn best breed omlaag gegaan. Maar zeg dat nog steeds de top 3 hieruit bestaat (en volledige top 5.. en 7 van de top 10) dat het ook wel eens tijd werd voor een correctie of in elk geval adampauze.
De dalers daarentegen hebben wel iets te zeggen. Siemens Energy vooral gevolg van winstwaarschuwing van Siemens Gamesa (waar Energy weer met 67% grootaandeelhouder van is) als gevolg van o.a. stijgende grondstofprijzen. Moet echt eens tijd maken naar deze spin-off te gaan kijken, gezien die zelf dus blijkbaar ook weer andere bedrijven bezit.
Brookfield wint helaas toch het bod voor inter pipeline. Ze verloren de game-of-chicken en blijven zitten met een veel te hoog bod, dat is niet zo gezond voor je bedrijfsmodel.
Reckit lijkt te maken te hebben met de eenmalige hit van verkoop van de Chinese activiteiten met baby formules waardoor het resultaat zwaar negatief was. Ook wat zorgen dat de vraag voor o.a. Dettol post-corona terugvalt. Maak me daar niet echt zorgen om, gezien de forecast dat ze met single-digit kunnen groeien en dit vanaf volgend kwartaal dus weer weggepoetst is. Verkoop van bijvoorbeeld dettol omlaag zal wel, maar strepsils, air wicks en sex business zullen dan juist weer aantrekken als men weer meer onder de mensen komt.
Heb hier dan ook buy-the-dip bijgekocht, laagste koers in bijna 7 jaar voor in essentie een gezond bedrijf kan ik niet weerstaan.
Since inception zien we de top3 weer doorstijgen met serieuze getallen. Bij genoeg onrust gaat men toch voor de grote bewezen bedrijven. Vooral als deze zoals Microsoft serieuze corona-proof cijfers rapporteren (met name cloud) of McDonalds earnings beat (o.a. samenwerking k-pop stars BTS).
De dalers is nog altijd vodafone, en onrust rondom Delta. Unibail had hele nette halfjaar cijfers, maar oplopende corona restricties en besmettingen/ziekenhuis bezetting gooit roet in het eten. Verwacht hier weinig positiefs totdat we echt nieuws zien uit plekken als UK, NL, Frankrijk dat na de extra maatregelen corona nu weer onder controle is.
AB Inbev lijkt net als Unibail prima cijfers te hebben, heel knap bezig met schuldenreductie ondanks de gigantische crisis waar ze in zitten. Maar toch ook hier afgestraft te worden op de komende maand/maanden onzekerheid van waar we heen gaan met de Delta variant. Komt het onder controle of niet.
Dat laatste is denk ik ook waar voorlopig de focus op komt. Krijgen de grote markten als U.S., U.K. en EU de delta variant tijdig onder controle, helemaal als de golf vakantiegangers met cadeautjes terugkomt. En als alles nu al zo moeilijk gaat (x100 tegenover zelfde punt vorig jaar), wat betekend dat voor de winter maanden wanneer Covid veel meer rond gaat.
Ik heb even wat tijd genomen om de cijfers / aanbevelingen de adviesdienst waar ik sinds een paar maanden een abo heb van de laatste 5 jaar te analyseren. Door mijn abo heb ik toegang tot de aanbevelingen van de laatste circa 20 jaar. Steekproefgewijs heb ik de aankoopprijs van de 120 aanbevelingen opgezocht en ik kan daar geen fout in ontdekken. In Excel heb ik zelf de rendement berekening gemaakt. Elke maand zijn er twee aanbevelingen, wat je er mee doet moet je zelf weten. Als je de aanbeveling ziet zitten, koop je op eigen risico gewoon bij je eigen broker.
Ik wil geen uithangbord zijn voor de dienst, daarom noem ik de naam ook niet meer. Slechts objectieve info verstrekken. Iedereen die er op wil schieten: be my guest, maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van een gerucht op een forum oid. Het basis advies is om minimaal 15 a 25 stocks in bezit te hebben en deze minimaal 5 jaar te houden. Voor het gemak heb ik alle aanbevolen aandelen teruggerekend naar 100 dollar, dus alsof je 200 dollar per maand investeert. In de USA kun je bij veel brokers een deel van een aandeel kopen zodat ook Amazon voor iedereen bereikbaar is.
Over de laatste 5 jaar zijn er dus 120 aanbevelingen gegeven, 102 staan in de plus 18 staan in de min. Sommige aandelen zijn meerdere malen aanbevolen.
Nu de resultaten: Zou je met elke aanbeveling meegedaan hebben dan zou je 12.000 dollar hebben geïnvesteerd over de laatste 5 jaar. Het bruto resultaat op dit moment is dan 35.330 dollar (daar komt nog een klein beetje dividend bij).
De kosten die er af gaan zijn 5 jaar abo: totaal 810 dollar en aankoopkosten van je eigen broker, circa 120 * 8 = 960 dollar. Een beetje afhankelijk van je broker kunnen er natuurlijk nog wat bewaarkosten o.i.d. bij komen en ook valuta aankoopkosten. Daarnaast loop je dollarrisico op lange termijn.
Naast de aanbevelingen krijg je de beschikking over een schat van informatie, op eenvoudige manier gepresenteerd en ook geschikt voor beginnende beleggers of personen die niet financieel onderlegd zijn.
Ik wil geen uithangbord zijn voor de dienst, daarom noem ik de naam ook niet meer. Slechts objectieve info verstrekken. Iedereen die er op wil schieten: be my guest, maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van een gerucht op een forum oid. Het basis advies is om minimaal 15 a 25 stocks in bezit te hebben en deze minimaal 5 jaar te houden. Voor het gemak heb ik alle aanbevolen aandelen teruggerekend naar 100 dollar, dus alsof je 200 dollar per maand investeert. In de USA kun je bij veel brokers een deel van een aandeel kopen zodat ook Amazon voor iedereen bereikbaar is.
Over de laatste 5 jaar zijn er dus 120 aanbevelingen gegeven, 102 staan in de plus 18 staan in de min. Sommige aandelen zijn meerdere malen aanbevolen.
Nu de resultaten: Zou je met elke aanbeveling meegedaan hebben dan zou je 12.000 dollar hebben geïnvesteerd over de laatste 5 jaar. Het bruto resultaat op dit moment is dan 35.330 dollar (daar komt nog een klein beetje dividend bij).
De kosten die er af gaan zijn 5 jaar abo: totaal 810 dollar en aankoopkosten van je eigen broker, circa 120 * 8 = 960 dollar. Een beetje afhankelijk van je broker kunnen er natuurlijk nog wat bewaarkosten o.i.d. bij komen en ook valuta aankoopkosten. Daarnaast loop je dollarrisico op lange termijn.
Naast de aanbevelingen krijg je de beschikking over een schat van informatie, op eenvoudige manier gepresenteerd en ook geschikt voor beginnende beleggers of personen die niet financieel onderlegd zijn.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Zou je het ook kunnen vergelijken met dezelfde bedragen in VWRL stoppen?bert pit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:50:
En wat is dan het rendement in procenten over die vijf jaar en hoe verhoudt zicht dat tot bijvoorbeeld de MSCI ACWI index?bert pit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:50:
Ik heb even wat tijd genomen om de cijfers / aanbevelingen de adviesdienst waar ik sinds een paar maanden een abo heb van de laatste 5 jaar te analyseren. Door mijn abo heb ik toegang tot de aanbevelingen van de laatste circa 20 jaar. Steekproefgewijs heb ik de aankoopprijs van de 120 aanbevelingen opgezocht en ik kan daar geen fout in ontdekken. In Excel heb ik zelf de rendement berekening gemaakt. Elke maand zijn er twee aanbevelingen, wat je er mee doet moet je zelf weten. Als je de aanbeveling ziet zitten, koop je op eigen risico gewoon bij je eigen broker.
Ik wil geen uithangbord zijn voor de dienst, daarom noem ik de naam ook niet meer. Slechts objectieve info verstrekken. Iedereen die er op wil schieten: be my guest, maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van een gerucht op een forum oid. Het basis advies is om minimaal 15 a 25 stocks in bezit te hebben en deze minimaal 5 jaar te houden. Voor het gemak heb ik alle aanbevolen aandelen teruggerekend naar 100 dollar. In de USA kun je bij veel brokers een deel van een aandeel kopen zodat ook Amazon voor iedereen bereikbaar is.
@Kixpo @orf Ik beschik niet over de juiste gegevens. Als je mij de openingsprijs van de betreffende fondsen van de laatste 5 jaar geeft, zal ik het berekenen.
[ Voor 58% gewijzigd door bert pit op 02-08-2021 12:26 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Welke broker rekent $8 per transactie? Dat kan veel goedkoper. Ter vergelijking, IB rekent $1, of $0.35 bij tiered pricing. (Uitgaande van orders van een, voor particulieren, normaal formaat.)bert pit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:50:
Over de laatste 5 jaar zijn er dus 120 aanbevelingen gegeven, [..]
[..] en aankoopkosten van je eigen broker, circa 120 * 8 = 960 dollar.
Op zich, maar dat is niet anders met bijvoorbeeld een S&P 500 indexfonds. Of een wereld indexfonds voor het deel van de holdings dat economisch actief is in de VS.Daarnaast loop je dollarrisico op lange termijn.
Bedenk dat niet de valuta waarin jij handelt, maar de valuta waarin het bedrijf omzet ontvangt en kosten betaalt, bepaalt welk valutarisico je loopt. De valuta waarin jij handelt is alleen van belang in de periode waarin je het als cash op je rekening hebt staan.
Dat zou niet juist zijn. Je vergelijkt dan een lump sum investment van 12000 dollar in de fondsen met 2x per maand 100 dollar inleggen om daarmee de actuele aanbeveling te kopen.bert pit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:10:
@Kixpo @orf Ik beschik niet over de juiste gegevens. Als je mij de openingsprijs van de betreffende fondsen van de laatse 5 jaar geeft, zal ik het berekenen.
Als je vergelijkt met dezelfde methodiek, dan zou je in plaats van de actuele aanbeveling de fondsen moeten kopen. Daarvoor heb je de openingsprijs van de fondsen op de datum van iedere aanbeveling nodig.
[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2021 11:26 ]
/f/image/wIZpQ4iPrXNgwwJJrtqI0bqp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d4LgYQRA1CGyyFrNo39oABaA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gC0tec3hB95ZZDf9yEFGEqa4.png?f=fotoalbum_large)
Zelfs bij volledige lump sum tijdens het hoogtepunt van de covid dip (23-03-2020) als een lump sum helemaal in het begin op de meest optimale dag (06-07-2016) ga je het met Vanguard All-World niet redden. Immers zou je dus best case hebben gekocht voor $12.000 tegen $71.45 (± 168) en die zouden nu ± $ 24.000 waard zijn (inclusief dividend). S&P 500 zou ook om en nabij een verdubbeling zijn en zeker geen factor 3.
Overigens is het niets voor mij. Het hele idee van ETFs is dat ik er geen moeite en energie in hoef te steken. Automatische aankopen via mijn bank (ABN AMRO) in NT is niet het meest voordelige op de lange termijn, maar ik doe het op deze manier voor mijn eigen gemak na jaren mid tot hoog 5 cijferige bedragen te hebben laten staan op een "spaarrekening".
[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 02-08-2021 12:23 ]
In deze rendementsberekening is uitgegaan van een vast bedrag aan het begin van de 5 jaar. Er zal wel ergens een CSV export te maken zijn van VWRL of een index zodat ik die berekening ook kan maken op basis van 2 aankopen per maand. Interessant om te zien wat dan het rendement is. Wordt vervolgd.Paprika schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfs bij volledige lump sum tijdens het hoogtepunt van de covid dip (23-03-2020) als een lump sum helemaal in het begin op de meest optimale dag (06-07-2016) ga je het met Vanguard All-World niet redden. Immers zou je dus best case hebben gekocht voor $12.000 tegen $71.45 (± 168) en die zouden nu ± $ 24.000 waard zijn (inclusief dividend). S&P 500 zou ook om en nabij een verdubbeling zijn en zeker geen factor 3.
Overigens is het niets voor mij. Het hele idee van ETFs is dat ik er geen moeite en energie in hoef te steken. Automatische aankopen via mijn bank (ABN AMRO) in NT is niet het meest voordelige op de lange termijn, maar ik doe het op deze manier voor mijn eigen gemak na jaren mid tot hoog 5 cijferige bedragen te hebben laten staan op een "spaarrekening".
Klopt, het punt dat ik probeer te maken is dat het meest optimale scenario al een verdubbeling van rendement zou hebben opgeleverd (+12K vs +24K). Vanaf 1 augustus 2016 in VOO beleggen met 200 USD/maand geeft je (volgens https://dqydj.com/etf-return-calculator/) een final value van ± 20K. Als je 46 USD/week had ingelegd zat je eveneens rond dat bedrag. Alles van meest optimaal tot meest realistisch gaat niet in het voordeel zijn van een reguliere index. Ik zeg regulier, want ARKK is een voorbeeld waarbij je met een lump sum van 12K veel hogere rendementen zou hebben behaald (annual return van nabij de 44% over 5 jaar).bert pit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:36:
[...]
In deze rendementsberekening is uitgegaan van een vast bedrag aan het begin van de 5 jaar. Er zal wel ergens een CSV export te maken zijn van VWRL of een index zodat ik die berekening ook kan maken op basis van 2 aankopen per maand. Interessant om te zien wat dan het rendement is. Wordt vervolgd.
[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 02-08-2021 12:47 ]
Binck/Saxo en abnamro rekenen dat soort prijzen ongeveer. Zelf heb ik er nooit zo op gelet, omdat ik niet bijzonder veel transacties doe.Zr40 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:14:
[...]
Welke broker rekent $8 per transactie? Dat kan veel goedkoper. Ter vergelijking, IB rekent $1, of $0.35 bij tiered pricing. (Uitgaande van orders van een, voor particulieren, normaal formaat.)
Ik heb met 100 dollar per aankoop gerekend omdat ieder het dan makkelijk kan omrekenen naar eigen investerings gedrag.
Was begin dit jaar van plan de meeste van mijn losse aandelen van de hand te doen om dat bedrag bij Fitvermogen erbij te doen, maar toch blij dat ik dat niet gedaan heb. Heb redelijk wat stukjes AMD, Apple, nVidia, KPN en Shell. De laatste 2-3 maanden zijn redelijk goed geweest in het algemeen. Mijn eerste stukken AMD heb ik voor 35,- per stuk kunnen aanschaffen. Enige waar ik spijt van heb ik dat ik er niet meer gekocht had haha.
Bij Fitvermogen heb ik over mijn 4 fondsen (Duurzaam, Mix III en IV, en Global) 13,13% rendement dit jaar wat nog steeds erg goed is natuurlijk. Bij mijn losse aandelen gaat dat echter richting de 25% in totaal. Kan natuurlijk niet zo doorgaan dus ben benieuwd wanneer we weer een paar rode weken gaan zien.
Bij Fitvermogen heb ik over mijn 4 fondsen (Duurzaam, Mix III en IV, en Global) 13,13% rendement dit jaar wat nog steeds erg goed is natuurlijk. Bij mijn losse aandelen gaat dat echter richting de 25% in totaal. Kan natuurlijk niet zo doorgaan dus ben benieuwd wanneer we weer een paar rode weken gaan zien.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Al met al geen verkeerd abonnement dus, een resultaat van 200 a 300% over 5 jaar. (niet zeker hoe je het resultaat bedoeld als in eindstand of winst.)
Het verleden zegt niet altijd iets, maar deze dienst verslaat hiermee de index wel heel ruim.
Het verleden zegt niet altijd iets, maar deze dienst verslaat hiermee de index wel heel ruim.
Wat ik eerder postte was geen gerucht. Het was een post onderbouwd met feiten.bert pit schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:50:
Iedereen die er op wil schieten: be my guest, maar dan wel op basis van feiten en niet op basis van een gerucht op een forum oid.
Dat jouw nieuwsbrief het toevallig beter heeft gedaan zegt niets. Ze bieden allerlei nieuwsbrieven aan waarvan een bepaald percentage het beter gaat doen dan de markt. Er zijn ook nieuwsbrieven van de Motley Fool die het slechter hebben gedaan dan de markt. Zie de eerder gelinkte post.
Weet iemand waarom flatex/ de giro met 14% onderuit gaat? Had deze al een tijdje in mijn favorieten staan, dus was benieuwd of dit een kans is om er goedkoop aan te komen.
Waarschijnlijk omdat ze ondanks een enorme toestroom van klanten het afgelopen jaar niet in staat zijn gebleken de winst te kunnen vergroten. Maar verder dan dat zou ik zelf niet komen als redenatie.aljooge schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:32:
Weet iemand waarom flatex/ de giro met 14% onderuit gaat? Had deze al een tijdje in mijn favorieten staan, dus was benieuwd of dit een kans is om er goedkoop aan te komen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Lagere groei dan verwacht, lagere winstmarge in vergelijking met Q1.aljooge schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:32:
Heb hem nu gekeken. Aanrader wat mij betreft. Goede uitleg van veel principes; CAPM pricing model, factor investing, passief vs. actief beleggen etc.Pistachenootje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:18:
Dit schijnt een goede documentaire te zijn over indexbeleggen. Heb hem zelf nog niet bekeken. Met o.a. Fama, Bogle, Booth, Swedroe.
[YouTube: How to Win the Loser's Game: Full Version]
Beetje hetzelfde als thuisbezorgd; dienst is super schaalbaar, dus bij schaalvergroeting (i.e. meer klanten & meer vermogen, iets wat laatste jaar enorm positief was dankzij Covid) zou je de winst exponentieel moeten zien oplopen.aljooge schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:32:
Ondanks de enorme aanwas aan nieuwe beleggers (niks beters te doen) en geld (nergens uit te geven)... geen vuurwerk in de cijfers, of in elk geval niet genoeg.
Heb ik iets nieuws gemist ivm General Electric?
Staat op mijn watchlist en die staat plots op +715%
Vermoedelijk zal er "iets" technisch met het aandeel gaande zijn, al snap ik for the life of me niet wat.
Staat op mijn watchlist en die staat plots op +715%
Vermoedelijk zal er "iets" technisch met het aandeel gaande zijn, al snap ik for the life of me niet wat.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rpAkYa2DViALD0Otuvnwh09d.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Jebus4life op 02-08-2021 16:47 ]
dit vraagt bijna om een clickbait titel: "Zie hoe dit bedrijf in 1 eenvoudige stap hun aandeel overnight bijna 8x zo veel waard maakte"Jebus4life schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:46:
Heb ik iets nieuws gemist ivm General Electric?
Staat op mijn watchlist en die staat plots op +715%![]()
[Afbeelding]
De truc: doe een reverse 1-8 stock split: https://www.barrons.com/articles/ge-stock-price-51627766341
Bux 0 heeft ineens een old en nieuw listing van General Electric 102 dollar in de nieuwe.
Eerlijk: ik dacht al in die richting (wat kan het anders zijn), maar dacht dat dit technisch niet kon (stel dat ik 3 aandelen heb; hoe werkt dat dan als mijn broker geen fractionele aandelen aanbiedt bv)?Coocoocachoo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:50:
[...]
dit vraagt bijna om een clickbait titel: "Zie hoe dit bedrijf in 1 eenvoudige stap hun aandeel overnight bijna 8x zo veel waard maakte"
De truc: doe een reverse 1-8 stock split: https://www.barrons.com/articles/ge-stock-price-51627766341
Het hangt af van de situatie en de broker, maar in het algemeen ontvang je geld in plaats van het fractionele deel.
Uit het persbericht:
Uit het persbericht:
No fractional shares will be issued in connection with the reverse stock split. Shareholders of record otherwise entitled to receive a fractional share as a result of the reverse stock split will receive a cash payment in lieu of such fractional shares.
[ Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 02-08-2021 17:06 ]
Eens, verplichte kost eigenlijk. Ook zeer goed beeld gegeven van het mentale en gedragsmatige aspect. Wat ik nog mis is de zeer summiere behandeling van asset allocation en nog erger dat momentum niet in het theorie deel voorkwam. Terwijl dit toch een grondig wetenschappelijk onderbouwd fenomeen is. Maar goed, het begint met de basis van beleggen met ETF's.Pistachenootje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:43:
[...]
Heb hem nu gekeken. Aanrader wat mij betreft. Goede uitleg van veel principes; CAPM pricing model, factor investing, passief vs. actief beleggen etc.
"on the fly" kom je bij dezelfde investering (2 X per mnd 100 Euro gedurende 5 jaar) uit op een totaal bedrag van 16.814 Euro. Dit is geen exacte wetenschap aangezien ik de investeringsdatums bij benadering hetzelfde heb. Dat kost me teveel tijd om precies te berekenen.Kixpo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:55:
[...]
Zou je het ook kunnen vergelijken met dezelfde bedragen in VWRL stoppen?
Date Year Open waarde #
jul-29 2021 101,14 98,87 1
jul-15 2021 100,86 99,15 2
jul-02 2021 100,44 99,56 3
jun-21 2021 98,24 101,79 4
jun-08 2021 97,17 102,91 5
May 26 2021 95,92 104,25 6
May 13 2021 94,27 106,08 7
apr-19 2021 96,34 103,80 8
apr-06 2021 96,02 104,14 9
Mar 22 2021 93,21 107,28 10
feb-24 2021 91,61 109,16 11
feb-11 2021 92,4 108,23 12
jan-29 2021 87,44 114,36 13
jan-18 2021 89,5 111,73 14
jan-05 2021 86,49 115,62 15
dec-21 2020 84,83 117,88 16
dec-08 2020 86,25 115,94 17
nov-25 2020 85,89 116,43 18
nov-12 2020 84,2 118,76 19
Oct 19 2020 81,74 122,34 20
Oct 06 2020 80,24 124,63 21
sep-23 2020 78,98 126,61 22
sep-10 2020 79,61 125,61 23
aug-17 2020 79,63 125,58 24
aug-04 2020 78,21 127,86 25
jul-22 2020 79,05 126,50 26
jul-09 2020 78,02 128,17 27
jun-15 2020 74,85 133,60 28
jun-02 2020 76,76 130,28 29
May 20 2020 75,06 133,23 30
May 07 2020 73,87 135,37 31
apr-23 2020 72,27 138,37 32
apr-08 2020 69,57 143,74 33
Mar 26 2020 66,7 149,93 34
Mar 13 2020 64,67 154,63 35
Mar 02 2020 77,2 129,53 36
feb-18 2020 87,95 113,70 37
feb-05 2020 86,08 116,17 38
jan-23 2020 85,61 116,81 39
jan-10 2020 84,84 117,87 40
dec-27 2019 83,89 119,20 41
dec-12 2019 81,97 122,00 42
nov-18 2019 81,45 122,77 43
nov-05 2019 80,81 123,75 44
Oct 23 2019 78,45 127,47 45
Oct 10 2019 77,35 129,28 46
sep-16 2019 79,07 126,47 47
sep-03 2019 76,53 130,67 48
aug-21 2019 76,01 131,56 49
aug-08 2019 75,38 132,66 50
jul-15 2019 77,73 128,65 51
jul-02 2019 76,93 129,99 52
jun-19 2019 76,7 130,38 53
jun-06 2019 74,03 135,08 54
May 24 2019 74,18 134,81 55
May 13 2019 73,7 135,69 56
apr-12 2019 76,03 131,53 57
apr-01 2019 75,58 132,31 58
Mar 19 2019 75,06 133,23 59
Mar 06 2019 73,55 135,96 60
feb-21 2019 73,03 136,93 61
feb-08 2019 70,72 141,40 62
jan-15 2019 68,53 145,92 58
jan-02 2019 66,12 151,24 59
dec-17 2018 68,19 146,65 60
dec-04 2018 72,02 138,85 61
nov-21 2018 69,71 143,45 62
nov-08 2018 72,42 138,08 63
Oct 15 2018 70,63 141,58 64
Oct 02 2018 74,9 133,51 65
sep-19 2018 74,27 134,64 66
sep-06 2018 73,24 136,54 67
aug-24 2018 74,25 134,68 68
aug-13 2018 74,54 134,16 69
jul-18 2018 73,4 136,24 70
jul-05 2018 71,38 140,10 71
jun-22 2018 72,67 137,61 72
jun-11 2018 73,49 136,07 73
May 29 2018 73 136,99 74
May 16 2018 72,85 137,27 75
May 03 2018 69,62 143,64 76
apr-19 2018 69,36 144,18 77
apr-06 2018 68,32 146,37 78
Mar 22 2018 68,61 145,75 79
Mar 09 2018 70,7 141,44 80
feb-26 2018 71,16 140,53 81
feb-13 2018 67,98 147,10 82
jan-31 2018 72,21 138,48 83
jan-18 2018 72,76 137,44 84
jan-05 2018 72,45 138,03 85
dec-20 2017 71,37 140,11 86
dec-07 2017 70,72 141,40 87
nov-24 2017 69,94 142,98 88
nov-13 2017 70,5 141,84 89
Oct 18 2017 69,79 143,29 90
Oct 05 2017 69,49 143,91 91
sep-22 2017 67,28 148,63 92
sep-11 2017 67,05 149,14 93
aug-16 2017 67,66 147,80 94
aug-03 2017 66,85 149,59 95
jul-21 2017 67,67 147,78 96
jul-10 2017 67,61 147,91 97
jun-14 2017 69,23 144,45 98
jun-01 2017 69,14 144,63 99
May 19 2017 68,49 146,01 100
May 08 2017 69,86 143,14 101
apr-24 2017 69,33 144,24 102
apr-07 2017 69,9 143,06 103
Mar 14 2017 69,52 143,84 104
Mar 01 2017 70,66 141,52 105
feb-16 2017 69,06 144,80 106
feb-03 2017 67,13 148,96 107
jan-23 2017 66,4 150,60 108
jan-10 2017 67,42 148,32 109
dec-14 2016 66,5 150,38 110
dec-01 2016 64,52 154,99 111
nov-18 2016 64,23 155,69 112
nov-07 2016 61,48 162,65 113
Oct 25 2016 63,04 158,63 114
Oct 12 2016 61,96 161,39 115
sep-29 2016 61,77 161,89 116
sep-16 2016 61,09 163,69 117
sep-05 2016 62,81 159,21 118
aug-23 2016 61,83 161,73 119
aug-10 2016 62,08 161,08 120
Totaal 16814,13
[ Voor 52% gewijzigd door bert pit op 02-08-2021 18:21 ]
ja inderdaad niet genoeg. wpa van 2,40 op een koers van 86 euro. Gevalletje te duur. Dan moet er een flinke groei tegenover staan en als die achter blijft gaat de koers omlaag.Xanaroth schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:17:
[...]
Beetje hetzelfde als thuisbezorgd; dienst is super schaalbaar, dus bij schaalvergroeting (i.e. meer klanten & meer vermogen, iets wat laatste jaar enorm positief was dankzij Covid) zou je de winst exponentieel moeten zien oplopen.
Ondanks de enorme aanwas aan nieuwe beleggers (niks beters te doen) en geld (nergens uit te geven)... geen vuurwerk in de cijfers, of in elk geval niet genoeg.
Ik betaal bij keytrade €7,5 voor belgische beurs, €15 tot €50 voor buitenlandse beurzen. Hen nu account aangevraagd bij Mexem omdat die me voorlopig het goedkoopste lijkt. Voor kleine bedragen toch aangezien ze met percentages werken van 0,6% en 0,12%.Zr40 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:14:
[...]
Welke broker rekent $8 per transactie? Dat kan veel goedkoper. Ter vergelijking, IB rekent $1, of $0.35 bij tiered pricing. (Uitgaande van orders van een, voor particulieren, normaal formaat.)
Wat is IB?
Ik gok interactieve brokers
ora et labora
AMD has been having a big run - also seems like you have a decent portfolio - good growth and nothing too riskyKuusj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:00:
Was begin dit jaar van plan de meeste van mijn losse aandelen van de hand te doen om dat bedrag bij Fitvermogen erbij te doen, maar toch blij dat ik dat niet gedaan heb. Heb redelijk wat stukjes AMD, Apple, nVidia, KPN en Shell. De laatste 2-3 maanden zijn redelijk goed geweest in het algemeen. Mijn eerste stukken AMD heb ik voor 35,- per stuk kunnen aanschaffen. Enige waar ik spijt van heb ik dat ik er niet meer gekocht had haha.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij