Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Waar je ook een duidelijke trend ziet dat de markt bereidt is hogere PE te betalen de afgelopen decennia.phantom09 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:40:
[...]
Grafiek komt verdacht veel overeen met:
https://www.multpl.com/shiller-pe
[Afbeelding]
De vraag blijft, hoe lang kan dat een stijgende trend aanhouden, je kan op termijn toch niet 50 keer de winst gaan betalen (maar ok in de jaren 80 zullen ze 30 keer de winst betalen ook een absurde notie gevonden hebben).
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Grappig, ik wist niet dat dit bestond. Je leert elke dag wat bij. https://research.ftseruss...h_Compliant_Investing.pdfQwerty-273 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:21:
Ik zou het voor jezelf niet te moeilijk maken. Er zijn verschillende Sharia-compliant ETFs die een index volgen waar experts (op het geloofsgebied) hun zegje over gegeven hebben.
Ik ben wel benieuwd wat Fama & French van "dividend purification" zouden vinden
de optie om in euro te blijven is er niet, dan weet je zeker dat je minder vermogen opbouwt.
aandelen kopen in solide bedrijven en ''saaie'' aandelen is winstgevendheid bijna gegarandeerd!
nothing stops this train
Denk dat we een hogere P/E ratio zijn gaan betalen omdat er geen alternatieven zijn. Sparen levert nog niet eens de inflatie op, obligaties zijn ook niet heel rendabel geweest en zeker niet met die nieuwe box 3 tarievenJebus4life schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:09:
[...]
Waar je ook een duidelijke trend ziet dat de markt bereidt is hogere PE te betalen de afgelopen decennia.
De vraag blijft, hoe lang kan dat een stijgende trend aanhouden, je kan op termijn toch niet 50 keer de winst gaan betalen (maar ok in de jaren 80 zullen ze 30 keer de winst betalen ook een absurde notie gevonden hebben).
Als je nog een beetje rendement wil halen, dan moet je wel meedoen, ook al wordt de vis duur betaald tegenwoordig.
Het is ook eenvoudig te checken met een kleine mentale oefening: als het wél zou werken, waarom zou dan niet iedereen het doen en op die manier makkelijk en veilig superveel rendement pakken?
En @aljooge er zijn natuurlijk prima alternatieven, alleen volg je dan niet meer de market-cap-weighted index.
Heb je daar een bron van? Het is namelijk voor het eerst dat ik zoiets verneem.ozan20 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:14:
[...]
Verbeter me hierop, maar je koopt een aandeel direct van andere mensen, dus een bedrijf verdient eigenlijk helemaal geen geld van jou. Als een bedrijf nieuwe aandelen op de markt brengt om nieuwe kapitaal op te halen dan koop je het wel van het bedrijf wat dus in dat geval niet mag binnen de islam.
Ik zie namelijk niet voor me waarom je geld zou mogen verdienen op bedrijven, of aandelen daarvan, als het bedrijf zelf activiteiten onderneemt die niet in lijn zijn met de islam. Ik vind het feit dat je dan voor een, weliswaar klein, gedeelte eigenaar bent van zo’n bedrijf ook niet rijmen.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Stel jij bent een aandeelhouder van Amazon. Wat verdien jij als aandeelhouder? Jij krijgt geen premie, bonus, dividend of rente toch? Als jij een aandeel koopt, koop jij het van andere mensen, dus mensen zoals jij en ik en geen Amazon. Als een bedrijf meer aandelen uitgeeft om kapitaal op te halen dan vloeit het geld wel naar Amazon of als een bedrijf naar de beurs gaat (IPO) dan haalt het bedrijf ook kapitaal op. Zie het als een occasion kopen of nieuw. Als ik nieuw koop, koop ik het direct van het bedrijf en als het een occasion is, dan koop ik het direct van een particulier en geen garage.RazorMaron schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:51:
[...]
Heb je daar een bron van? Het is namelijk voor het eerst dat ik zoiets verneem.
Ik zie namelijk niet voor me waarom je geld zou mogen verdienen op bedrijven, of aandelen daarvan, als het bedrijf zelf activiteiten onderneemt die niet in lijn zijn met de islam. Ik vind het feit dat je dan voor een, weliswaar klein, gedeelte eigenaar bent van zo’n bedrijf ook niet rijmen.
Wellicht offtopic, maar die mentale oefening werkt natuurlijk niet altijd in de praktijk. Waarom bestaan vermogensbeheerders/beheerd beleggen dan nog, met hoge kosten die bewezen jaar op jaar de markt niet verslaan?oscar82 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 00:04:
Het is ook eenvoudig te checken met een kleine mentale oefening: als het wél zou werken, waarom zou dan niet iedereen het doen en op die manier makkelijk en veilig superveel rendement pakken?
Dat werkt dus niet (vergeleken met passief zelf de markt volgen met lagere kosten), en toch doen (veel?) mensen dat terwijl je op een andere manier makkelijk en veilig superveel rendement kan pakken
https://www.hln.be/multim...oor-toekomst-ai~a77b6dc8/
Vleugje AI en natuurlijk de SMR’s gaat dit nog wel een tijdje door denk ik.
Als voorbeeld de statistiek van Electric Reliability Council of Texas (ERCOT) van gisteren. Zon doet overdag een beetje, wind doet een beetje, maar het gros komt van gas en kolen. Kern is nog beperkt maar zal moeten groeien (net als wind en zon) om fossiel er uit te kunnen gooien.
/f/image/tnkGTS7N5N2vcg4eXtF16xag.png?f=fotoalbum_large)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Texas is een slecht voorbeeld. Heeft z'n eigen net, geen koppeling met de rest van het land en hyperconservatief.Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:27:
Voor vergroening zal de VS zwaar in moeten zetten op kernenergie. Wind en zon kan veel goed doen, maar vooral in de winter zullen verschillende gebieden daar te weinig op kunnen wekken om aan de enorme vraag te voldoen.
Als voorbeeld de statistiek van Electric Reliability Council of Texas (ERCOT) van gisteren. Zon doet overdag een beetje, wind doet een beetje, maar het gros komt van gas en kolen. Kern is nog beperkt maar zal moeten groeien (net als wind en zon) om fossiel er uit te kunnen gooien.
[Afbeelding]
blup
Ik wil weten waarom ING naar beneden is gegaan krijg daar niet echt een duidelijk antwoord op
Geduld.NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:08:
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik mij het beste kan indekken tegen koersdalingen van aandelen, hoe doen jullie dat?
https://finance.yahoo.com/NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:02:
Waar halen jullie je belegging nieuws vandaan?
Ik wil weten waarom ING naar beneden is gegaan krijg daar niet echt een duidelijk antwoord op
https://www.iex.nl/
https://www.dividendmax.com/
Deze gebruik ik zelf best vaak, ook kan ik je als je dividend belegger bent de app Stockevents aanraden.
Deze app maakt mooi inzichtelijk wanneer wat voor hoeveel ex dividend gaat, en wanneer je het betaald krijgt.
Ook luister ik diverse podcasts vind altijd wel leuk om te horen wat "experts" vinden.
Het was slechts een voorbeeld van een duidelijke grafiek. De volledige VS leunt er nog steeds veel op fossiel, zoals je hier bijvoorbeeld kan zien: https://www.eia.gov/elect..._generation_mix/US48/US48Bezulba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:46:
Texas is een slecht voorbeeld. Heeft z'n eigen net, geen koppeling met de rest van het land en hyperconservatief.
/f/image/VKUNjSIAoBcJJshqsUZWaQfc.png?f=fotoalbum_large)
-edit
/f/image/05QMVpmpSLM2CA4rCnqDLLop.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Qwerty-273 op 17-01-2024 14:34 ]
Geduld met wat?
Ik ben benieuwd wat jullie daar tegen doen kopen jullie bv put opties of stellen jullie stop loss in enz enz
Je aandelen verkopen.NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:08:
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik mij het beste kan indekken tegen koersdalingen van aandelen, hoe doen jullie dat?
Maar dat is flauw natuurlijk.
Wat je kunt doen - maar dat is vrij duur - is een put optie kopen.
Hiermee verwerf je het RECHT om je aandelen tegen een bepaalde prijs te mogen verkopen.
Stel een aandeel heeft nu een waarde van 20 euro.
Je kunt dan een put optie kopen op een strike van 19 euro.
Als de koers op de expiratiedatum < 19 euro kun je je aandelen tóch voor 19 euro verkopen en desgewenst terugkopen tegen de huidige koers.
Maar als de koers 19 euro of hoger is, dan maak je natuurlijk geen gebruik van je recht om te mogen verkopen voor 19 euro en ben je gewoon je premie kwijt.
Let op: Optiecontracten zijn duur en gaan meestal 'per honderd' aandelen. En als je één optiecontract (van 100) koopt, dan ben je relatief zeer veel transactiekosten kwijt.
Als je hier meer over wil weten adviseer ik je HEEL goed in te lezen voordat je er aan begint!
disclaimer: dit is geen advies en ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor hetgeen ik hierboven schrijf.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Bedankt!Soullie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:25:
[...]
https://finance.yahoo.com/
https://www.iex.nl/
https://www.dividendmax.com/
Deze gebruik ik zelf best vaak, ook kan ik je als je dividend belegger bent de app Stockevents aanraden.
Deze app maakt mooi inzichtelijk wanneer wat voor hoeveel ex dividend gaat, en wanneer je het betaald krijgt.
Ook luister ik diverse podcasts vind altijd wel leuk om te horen wat "experts" vinden.
Welke podcasts luister je zoal?
Spreiden over verschillende assetklassen. En als je geïnteresseerd bent in de theorie zou je kunnen verdiepen in de moderne portefeuilletheorie van Markowitz. Daarmee dek je je niet zo zeer in tegen koersdalingen maar demp je wel de volatiliteit van je hele portefeuille.NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:08:
De Aandeelhouder
Iex Beleggers podcast (niet meer zo leuk als vroeger).
BNR Beurs
Beurstalk (zit nu deel achter paywall maar eerste stuk niet)
Jong Beleggen
Beleggen met Rowan Nijboer
Natuurlijk luister ik die niet allemaal iedere week, maar ik zit veel in de auto naar het werk dus dan heb ik wat te luisteren.
1. Shorten van aandelenNicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:08:
2. Goud
3. Geduld
Vermogensbeheerders bestaan omdat ze het waard zijn. Er is dan ook niet zoiets als 'de markt', ja er zijn er genoeg die structureel boven benchmarks als de MSCI world of S&P500 presteren, maar de meeste klanten willen dat niet of mogen er vanuit statuten niet eens op mikken. Grote partijen als pensioenfondsen en verzekeraars willen veel liever liability matching, weinig volatiliteit, spreiding en bijvoorbeeld assets met cashflows die inflatie bestendig zijn.Loek92 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Wellicht offtopic, maar die mentale oefening werkt natuurlijk niet altijd in de praktijk. Waarom bestaan vermogensbeheerders/beheerd beleggen dan nog, met hoge kosten die bewezen jaar op jaar de markt niet verslaan?
Dat werkt dus niet (vergeleken met passief zelf de markt volgen met lagere kosten), en toch doen (veel?) mensen dat terwijl je op een andere manier makkelijk en veilig superveel rendement kan pakken
Het 'vermogensbeheerders doen het op termijn altijd minder dan de markt'-verhaal is leuk voor de verkoop van ETFs en zorgt voor een race to the bottom op veel fees (leuk voor de klant), maar er is ook een reden dat er nog gigantisch veel 2&20s bestaan.
Kan daar nog aan toevoegen:Soullie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:37:
[...]
De Aandeelhouder
Iex Beleggers podcast (niet meer zo leuk als vroeger).
BNR Beurs
Beurstalk (zit nu deel achter paywall maar eerste stuk niet)
Jong Beleggen
Beleggen met Rowan Nijboer
Natuurlijk luister ik die niet allemaal iedere week, maar ik zit veel in de auto naar het werk dus dan heb ik wat te luisteren.
BNR economenpanel
BNR beleggerspanel
Macro met Boot en Mujagic
FD Dagkoers
BedanktLordy79 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Je aandelen verkopen.
Maar dat is flauw natuurlijk.
Wat je kunt doen - maar dat is vrij duur - is een put optie kopen.
Hiermee verwerf je het RECHT om je aandelen tegen een bepaalde prijs te mogen verkopen.
Stel een aandeel heeft nu een waarde van 20 euro.
Je kunt dan een put optie kopen op een strike van 19 euro.
Als de koers op de expiratiedatum < 19 euro kun je je aandelen tóch voor 19 euro verkopen en desgewenst terugkopen tegen de huidige koers.
Maar als de koers 19 euro of hoger is, dan maak je natuurlijk geen gebruik van je recht om te mogen verkopen voor 19 euro en ben je gewoon je premie kwijt.
Let op: Optiecontracten zijn duur en gaan meestal 'per honderd' aandelen. En als je één optiecontract (van 100) koopt, dan ben je relatief zeer veel transactiekosten kwijt.
Als je hier meer over wil weten adviseer ik je HEEL goed in te lezen voordat je er aan begint!
disclaimer: dit is geen advies en ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor hetgeen ik hierboven schrijf.
Dat put opties per 100 gaan dat wist ik niet dan valt dat wel een beetje af.
NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:25:
[...]
Hoe gaan deze drie voorbeelden helpen bij een koersval van een aandeel?
Is dit serieus bedoeld of roep je maar wat?

- als je denk dat het gaat dalen kun je toch short gaan?
- goud is in principe stabieler
- geduld (was al genoemd) als je denkt dat het in de toekomst weer gaat stijgen, lees blijven zitten en niks doen.
Mijn vraag was heel duidelijk, 'wat doen jullie tegen een koersval van een aandeel'.Alpina schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:39:
[...]
Jij bent toch vragende partij? Als je dan een antwoord krijgt wat je niet zint lees je toch gewoon verder? Of denk je het nu opeens wel beter te weten.
- als je denk dat het gaat dalen kun je toch short gaan?
- goud is in principe stabieler
- geduld (was al genoemd) als je denkt dat het in de toekomst weer gaat stijgen, lees blijven zitten en niks doen.
Oftewel hoe bescherm je je er tegen, daar ben ik benieuwd naar.
Wat zijn jullie strategieën, stellen jullie een stop loss in of misschien wel een trailing stop of kopen jullie put opties enz
Ik koop aandelen omdat ik verwacht dat ze gaan stijgen, dus waarom zou ik dan short gaan?
Wat heeft goud met een aandeel te maken?
Geduld oké die snap ik nu, dan gaan jullie er vanuit dat het in de toekomst weer gaat stijgen. Dat is al een aantal keer gebleken dat het niet geval was en ik blij was dat ik op tijd uitgestapt was.
Heeft niks te maken met dat ik het beter weet, het heeft te maken dat de antwoorden gewoon nergens op slaan.
Prima hoor maar je vragen in het passief beleggen topic zijn nog maar amper beantwoord (euro of dollar?) en je gaat je al met put opties bezig houden. Zou eerst even zelf rustig wat inlezenNicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:48:
[...]
Mijn vraag was heel duidelijk, 'wat doen jullie tegen een koersval van een aandeel'.
Wat zijn jullie strategieën, stellen jullie een stop loss in of misschien wel een trailing stop of kopen jullie put opties enz
Ik koop aandelen omdat ik verwacht dat ze gaan stijgen, dus waarom zou ik dan short gaan?
Geduld oké die snap ik nu, dan gaan jullie er vanuit dat het in de toekomst weer gaat stijgen. Dat is al een aantal keer gebleken dat het niet geval was en ik blij was dat ik op tijd uitgestapt was.
Heeft niks te maken met dat ik het beter weet, het heeft te maken dat de antwoorden gewoon nergens op slaan.
Ik doe normaal gesproken niets.NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:48:
[...]
Mijn vraag was heel duidelijk, 'wat doen jullie tegen een koersval van een aandeel'.
BlaBlaBla
BASF (alfabetisch bovenaan mijn watchlist, geen andere reden dan daar waarom ik ze noem) noteerde op 1 december (dat is dus een dag of 45 geleden) identiek aan hoe het vandaag noteert. Op die 45 dagen is er eerst 12% bijgekomen, en inmiddels is die er terug af en hebben we een nul operatie achter de rug.
Zo zijn er veel bedrijven met quasi identieke scenarios de laatste 2 maanden. Een absurde koersbeweging gewoon door positief sentiment, gevolgd door negatief sentiment.
(ja, ik ga even heel kort soort de bocht, macro-economische cijfers, Duitse industrie die onder druk staat,... Er is altijd beweging en nieuwe informatie beschikbaar, maar ik probeer gewoon te duiden dat koersreacties op korte termijn vaak heel arbitrair zijn)
Er kleeft een risico aan alles. Danwel algemene koersschommelingen, danwel inflatie. Het belangrijkste punt; beleggingshorizon. Het enige wat die kost is tijd. Maar dat is al vaker genoemd
[ Voor 29% gewijzigd door scoobs op 18-01-2024 06:43 ]
Ik ga even diep in op mijn punten die ik heb benoemd.NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:25:
[...]
Hoe gaan deze drie voorbeelden helpen bij een koersval van een aandeel?
Is dit serieus bedoeld of roep je maar wat?
1. Ik had 2 aandelen in mijn gedachte die ik graag wilde shorten, maar helaas vallen zij in cat d bij DeGiro waardoor het niet mogelijk is.
1. Marathon patent group (ytd -24%)
2. Plug Power (ytd -40%)
Dit had een hele goede strategie kunnen zijn en had je jezelf beschermd tegen koersdalingen die we afgelopen tijd hebben gehad.
2. Hoewel ik geen goud fanaat ben en nooit in goud zal beleggen, zeggen ze wel is dat goud een veilige haven is tegen slechte beursdagen en dat je het in je portfolio moet hebben als diversificatie.
3. Ja, geduld is een zeer belangrijke factor in je reis als belegger. Wie niet tegen volatiliteit kan, kan net zo goed niet in aandelen zitten. Heel veel van mijn aandelen die ik destijds had verkocht zijn inmiddels al flink hersteld en was het geen goede zet geweest.
4. Nog een punt die ik wil benoemen is vastgoed. Als je vermogend bent zou je eventueel kunnen denken aan vastgoed. Vastgoed is precies het tegenovergestelde van aandelen, want het is meer een vermogensbehoud dan vermogensgroei. Plus je kan een hele mooie huur vragen waardoor je passief inkomen kan genereren.
Ik denk dat ik je vraag goed heb begrepen en dat ik serieus was met de punten die ik heb benoemd.
Als je je goed werkende strategieën op internet promoot, gaat iedereen dat zo doen, veranderen de waarderingen en werkt de strategie niet meer.NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:48:
[...]
Ik beleg voor de lange termijn en voel mij comfortabel bij de gedachte dat de beurs op termijn omhoog gaat. Tussentijdse pieken en dalen horen daar bij..NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:48:
[...]
Commentaar van de koers zegt genoeg denk ik alhoewel de beurs sowieso rood is laatste dagen. Correctie zat er in natuurlijk alleen voor tesla is die nog wat steviger. Meer dan 20% gedaald in 4 weekjes.eamelink schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:09:
Nog commentaar van Tesla-aandeelhouders op de laatste fratsen van Musk?
[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 19-01-2024 09:20 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik heb qua bankrekeningen een ING betaalrekening en een Revolut rekening waar ik vrij voordelig CHF kan kopen zodat ik die kan storten op mijn IBKR rekening
Nu is mijn vraag: Gaat Interactive Brokers moeilijk doen als je van meerdere bankrekeningen geld stort en opneemt? Ik heb iets gelezen over een wachtperiode van 66 dagen als je een nieuwe bankrekening toevoegt.
Meestal is wisselen via ibkr zelf goedkoper toch?Green.car6808 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:24:
Ik heb recent een account geopend bij Interactive brokers. Onder andere erg interessant dat je meerder valuta aan kan houden zodat je ook aandelen in (bijv) Zwitserse Frank kan kopen.
Ik heb qua bankrekeningen een ING betaalrekening en een Revolut rekening waar ik vrij voordelig CHF kan kopen zodat ik die kan storten op mijn IBKR rekening
Nu is mijn vraag: Gaat Interactive Brokers moeilijk doen als je van meerdere bankrekeningen geld stort en opneemt? Ik heb iets gelezen over een wachtperiode van 66 dagen als je een nieuwe bankrekening toevoegt.
meerdere rekeningen is geen probleem volgens mij.
wel moet je gewisseld geld ook echt gebruiken bij ibkr. Ze vinden het niet leuk als je alleen wisselt en dat weer opneemt.
Ja ik weet dus niet precies hoe dat gaat als je regelmatig aandelen of ETF's die in CHF genoteerd staan bijkoopt in EURO wat dan onder aan de streep je kosten zijn.de Peer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:28:
[...]
Meestal is wisselen via ibkr zelf goedkoper toch?
meerdere rekeningen is geen probleem volgens mij.
wel moet je gewisseld geld ook echt gebruiken bij ibkr. Ze vinden het niet leuk als je alleen wisselt en dat weer opneemt.
Ze hebben een hele mooie tabel met kosten maar ik kom er niet achter wat die valutawissel in dit voorbeeld me dan zou kosten.
https://www.interactivebr...ssions-stocks.php?re=amer
Ik ook niet. Beste blijft toch gewoon een keer proberen en tegelijkertijd ook via revolut. Proefondervindelijk. Het zal elkaar niet veel ontlopen. Uiteindelijk zou voor mij gemak ook meespelen.Green.car6808 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Ja ik weet dus niet precies hoe dat gaat als je regelmatig aandelen of ETF's die in CHF genoteerd staan bijkoopt in EURO wat dan onder aan de streep je kosten zijn.
Ze hebben een hele mooie tabel met kosten maar ik kom er niet achter wat die valutawissel in dit voorbeeld me dan zou kosten.
https://www.interactivebr...ssions-stocks.php?re=amer
Ik las op Reddit bijvoorbeeld dat op de LSE (Londen) de stamp tax van 1% wordt geheven.
Op IBKR zie ik een hele reeks aan tarieven voor de NYSE maar welke gelden als ik een ETF koop..
[ Voor 20% gewijzigd door Green.car6808 op 21-01-2024 10:18 ]
Stamp Duty kan varieren tussen 0.5% en 1.5%op aandelen.Green.car6808 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:05:
Ik wil eventueel bepaalde ETF's kopen op beurzen die geen EURO voeren, zoals de LSE en de NYSE. Er zijn ETF's die ik interessant vindt die niet in EURO landen verhandeld worden. Welke kosten komen er dan meestal bij ? In elk geval valutawisselkosten (met risico van koersvolatiliteit) en misschien ook belastingen? Hoe kom ik daar precies achter ?
Ik las op Reddit bijvoorbeeld dat op de LSE (Londen) de stamp tax van 1% wordt geheven.
Op IBKR zie ik een hele reeks aan tarieven voor de NYSE maar welke gelden als ik een ETF koop..
stamp duty is not payable on overseas domiciled ETFs that trade in London. ETFs from the main providers are all domiciled in Ireland, Luxembourg and France. Stamp duty on UK-domiciled ETFs was abolished in April 2014.
bron
https://www.justetf.com/e...ntly-asked-questions.html
De kosten van een ETF kun je opzoeken op de website van de uitgever. De relevante term is TER. TER zit verwerkt in het product en wordt niet apart afgerekent meer hier
Brokercommisssie kun je vinden bij je broker
[ Voor 3% gewijzigd door DJTimo op 21-01-2024 13:35 ]
Super duidelijk en goed antwoord. Dank je !DJTimo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Stamp Duty ....... kun je vinden bij je broker
[ Voor 59% gewijzigd door Green.car6808 op 21-01-2024 14:34 ]
Met mijn verschillende dollar en euro rekeningen hadden ze geen moeite, en werkte ook meteen, ik moest alleen twee keer nog een keer de rekening bevestigen toen ik geld overboekte en dat dus een paar dagen duurde.Green.car6808 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:24:
Ik heb recent een account geopend bij Interactive brokers. Onder andere erg interessant dat je meerder valuta aan kan houden zodat je ook aandelen in (bijv) Zwitserse Frank kan kopen.
Ik zou wel even kijken hoe duur het is om CHF van revolut naar IBKR te sturen, voor dollars is dat bv aardig duur,
Dit is toch gewoon een overschrijving van bank naar bank ? Daar vraagt Revolut geen kosten voor. Waar zitten de kosten dan ? bij IBKR ?esdeboer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:47:
[...]
Ik zou wel even kijken hoe duur het is om CHF van revolut naar IBKR te sturen, voor dollars is dat bv aardig duur,
Nee bij Revolut, de overschrijvingen zijn alleen gratis in de Single European Payments Area, en hoewel mijn revolut account in Ierland zit, zit hun dollar rekening in de US, ik weet niet hoe het met Zwitserse frank zit. (Voor dollars is het in ieder geval veel goedkoper om ze te wisselen bij IBKR zelf)Green.car6808 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:03:
[...]
Dit is toch gewoon een overschrijving van bank naar bank ? Daar vraagt Revolut geen kosten voor. Waar zitten de kosten dan ? bij IBKR ?
https://www.revolut.com/en-NL/legal/standard-fees/
0,15% zo te zien voor Zwisterse Frank als het een internationale betaling is
https://www.revolut.com/e...ternational-payment-fees/
[ Voor 10% gewijzigd door esdeboer op 21-01-2024 21:26 ]
Dank je, niet bij stil gestaan dat het geld kost buiten SEPA. Ook 0,15% voor USD zo te zien.esdeboer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:18:
[...]
Nee bij Revolut, de overschrijvingen zijn alleen gratis in de Single European Payments Area, en hoewel mijn revolut account in Ierland zit, zit hun dollar rekening in de US, ik weet niet hoe het met Zwitserse frank zit. (Voor dollars is het in ieder geval veel goedkoper om ze te wisselen bij IBKR zelf)
https://www.revolut.com/en-NL/legal/standard-fees/
0,15% zo te zien voor Zwisterse Frank als het een internationale betaling is
https://www.revolut.com/e...ternational-payment-fees/
Net bij IBKR gekeken wat het kost om €100,- in USD te wisselen en dat kost ook €2.29 aan comissie.
Ik krijg dan $108,-
Bij Revolut €100 inwisselen kost me (behalve in het weekend) niks en dan krijg ik $108,66
Bij Revolut kost het 0,15% om USD over te maken met een minimum van €0,50 en die hebben een voordelige wissekoers.
Als ik het goed bereken zijn de totale kosten:
- IBKR €102,29 voor $108,-
- Revolut €100,50 voor $108,66 (inclusief €0,50 voor het versturen)
Of maak ik nu ergens een fout ?
Ibkr moet je idd niet voor kleine bedragen gebruiken. Ik wissel altijd 4000-5000 euro per keer, zo blijven de kosten beperktGreen.car6808 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Dank je, niet bij stil gestaan dat het geld kost buiten SEPA. Ook 0,15% voor USD zo te zien.
Net bij IBKR gekeken wat het kost om €100,- in USD te wisselen en dat kost ook €2.29 aan comissie.
Ik krijg dan $108,-
Bij Revolut €100 inwisselen kost me (behalve in het weekend) niks en dan krijg ik $108,66
Bij Revolut kost het 0,15% om USD over te maken met een minimum van €0,50 en die hebben een voordelige wissekoers.
Was ik maar zo rijk !de Peer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:17:
[...]
Ibkr moet je idd niet voor kleine bedragen gebruiken. Ik wissel altijd 4000-5000 euro per keer, zo blijven de kosten beperkt
De wisselkoers is bij IBKR ook zonder opslag, dus dat zou niet zoveel uit moeten maken.Green.car6808 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Dank je, niet bij stil gestaan dat het geld kost buiten SEPA. Ook 0,15% voor USD zo te zien.
Ik krijg dan $108,-
Met lagere bedragen kan het wel voordelig zijn door de commissie van IBKR. Maar dan zijn de kosten voor aankoop van aandelen in verhouding ook erg hoog, en zou je kosten technisch misschien beter voor een ETF kunnen gaan.
Fastnet brengt opnieuw een obligatie uit met 'behoorlijk hoog' rendement:https://www.hln.be/geld/s...g-rendement-uit~a1930158/
Dit hoewel het aandeel het nu al een tijdje 'behoorlijk onder het gemiddelde' presteert.
Iemand die enig enig inzicht wil meedelen hierin?
'My two cents' zou zijn dat ze wanhopig op zoek zijn naar cash om in België de plotse boom naar aanleg van laadpalen zoveel mogelijk te kunnen volgen. België komt behoorlijk achter op NL met laadpalen, maar lijkt nu aan de beurt te zijn. En het gaat hard. Momenteel komen er sneller laadpalen bij dan elektrische auto's (kan bron niet vinden van deze)
Ik ben al behoorlijke lange tijd houder van aandelen, met al enige tijd in het rood... Maar ik heb mijn twijfels bij deze actie. Ik kan ze niet concretiseren. Vandaar mijn aanvraag over anderen hun " two cents"
En via IDEALPRO (minimum 25.000 USD) kan het nog goedkoper.Green.car6808 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:01:
[...]
Ik krijg dan $108,-
Voor 50.000 USD is het dan 5 dollar commissie.
https://www.interactivebr...ot-currencies.php?re=amer
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Het aanleggen van laadstations op nieuwe locaties blijft kapitaalintensief. Ze willen blijven uitbreiden naar nieuwe locaties, dus ze hebben meer kapitaal nodig. Zo werken ze al jaren en ze geven ook al jaren nieuwe obligaties uit, deze huidige serie is niet anders. Ik zie het niet als wanhoop, maar als het blijven voortzetten van de gevoerde strategie door in te spelen op nieuw beschikbare locaties. Overigens zijn ze in meer landen aan het uitbreiden, niet alleen in België. De eerste locatie in Spanje is recent verworven.Joindry schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:38:
Iemand hier een mening over?
Fastnet brengt opnieuw een obligatie uit met 'behoorlijk hoog' rendement:https://www.hln.be/geld/s...g-rendement-uit~a1930158/
Dit hoewel het aandeel het nu al een tijdje 'behoorlijk onder het gemiddelde' presteert.
'My two cents' zou zijn dat ze wanhopig op zoek zijn naar cash om in België de plotse boom naar aanleg van laadpalen zoveel mogelijk te kunnen volgen. België komt behoorlijk achter op NL met laadpalen, maar lijkt nu aan de beurt te zijn. En het gaat hard. Momenteel komen er sneller laadpalen bij dan elektrische auto's (kan bron niet vinden van deze)
Ik ben al behoorlijke lange tijd houder van aandelen, met al enige tijd in het rood... Maar ik heb mijn twijfels bij deze actie. Ik kan ze niet concretiseren. Vandaar mijn aanvraag over anderen hun " two cents"
Dat gezegd hebbende vind ik dat artikel van HLN wel een beetje misleidend. De auteur schrijft over een 'hoge rente voor spaarders' maar een obligatie is natuurlijk risicovoller dan een spaarrekening/termijndeposito en risicovoller dan staatsobligaties. Voor een bedrijfsobligatie gericht op particuliere beleggers vind ik 6% aan de lage kant tegenover het risico. Voor Fastned als bedrijf (en de aandeelhouders) is 6% natuurlijk geweldig, het is onder de huidige omstandigheden relatief goedkope financiering.
Fastned is ontzettend mager met het communiceren van haar financiele cijfers. Is mijn inziens de eerste rode vlag.Joindry schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:38:
In de jaarrapportage 2022 is slechts 1 sheet te vinden met financiele cijfers (de resultaatrekening, pag 37). De rest is marketingpraat. Vind ik op een AvA toch best verontrustend.
https://presspage-product...nalcompletedeck.pdf?10000
De cijfers over 2022: 36M€ omzet, verlies van 22M€. Zelfs als Fastned niet meer zou uitbreiden, is het verlies nog altijd 10M€. Dat laatste is het werkelijke probleem. Fastned draait operationeel geen winst en er is geen zicht dat groei dat gaat oplossen. De bruto winstmarge op een kWh (nu 39 eurocent) moet met 50% omhoog om break-even te draaien. Zelfs met 100% willen de aandeelhouders nog een beetje rendement halen.
Kapitaallast voor 110M€ aan obligaties zijn 7,5M€. En dan is er ook nog eens 240M€ aan aandelenkapitaal opgehaald.
Dat zijn geen hoopvolgevende cijfers. Maar dat waren ze vijf jaar geleden ook al niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 22-01-2024 11:05 ]
Maar ik vind het rendement ook schamel t.o.v. de huidige risicovrije rente en het risico dat je loopt. Ik zou die obligaties zelf nooit kopen of aanraden.
Daarbovenop, afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt zijn de huidige belastingimplicaties van obligaties sowieso dramatisch voor Nederlanders. Want je mag ~2% vermogensbelasting aftikken terwijl een deposito belastingvrij is (en gecovered is door het depositogarantiestelsel). Als je dat meeneemt is het m.i. als particulier in Nederland simpelweg dom om in deze (of de meeste andere kredietwaardige) obligaties te investeren.
4% netto terwijl je je geld ook 5 jaar vast kan zetten bij Centraal Beheer voor 3% netto met nul risico (of nog meer als je naar een iets risicovollere bank gaat - en die zijn ook gewoon gedekt door het garantiestelsel tot 100k).
[ Voor 11% gewijzigd door writser op 22-01-2024 11:29 ]
Onvoorstelbaar!
Wij kregen een tijdje terug een mailing in de brievenbus hierover (van fastnet, mogelijk een andere uitgifte/ronde) en toen heb ik een beetje zitten klikken. Notendop samenvatting:Joindry schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:38:
- Relatief risicovol instrument met zoals anderen ook aangeven beperkt "voordeel"
- Belasting technisch ook niet echt interessant in NL
- Twijfelachtige bedrijfsvoering / toekomst perspectief
- Dat je huis aan huis post moet gaan versturen om geld op te halen is imo ook niet echt een goed teken.
Dus niet gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 22-01-2024 11:49 ]
Het verbaast mij ook ten zeerste dat er nog steeds zoveel particulieren hier hun geld in durven te steken. Zolang er geld opgehaald kan blijven worden gaat het prima, maar als je base business 10M per jaar verliest, op een omzet van €32M dan is dat echt zeer risicovol. Als het zo'n goede investering is, dan gingen ze dit geld niet bij 100en particulieren ophalen maar is er gewoon een bank oid die dit wil financieren. Maar dat willen ze niet, juist omdat het risico zo hoog is. 'de toekomst' zal de winst brengen is altijd het verhaal bij dit soort financieel slurpende bedrijven. Als straks geen geld meer is, gaat de boel failliet en koopt een andere partij voor een prikkie de boel over, ten kost van alle particuliere investeerders want die staan redelijk achteraan met hun obligaties. Ik vind dan ook een vergoeding van 6% echt aan de lage kant in de huidige rente markt.Charly schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Wij kregen een tijdje terug een mailing in de brievenbus hierover (van fastnet, mogelijk een andere uitgifte/ronde) en toen heb ik een beetje zitten klikken. Notendop samenvatting:
- Relatief risicovol instrument met zoals anderen ook aangeven beperkt "voordeel"
- Belasting technisch ook niet echt interessant in NL
- Twijfelachtige bedrijfsvoering / toekomst perspectief
- Dat je huis aan huis post moet gaan versturen om geld op te halen is imo ook niet echt een goed teken.
Dus niet gedaan.
Het hoeft niet zo te gaan want als Fastned in staat is om de komende 5 jaar telkens genoeg kapitaal op te halen en daadwerkelijk die omzet en marge omhoog te krijgen. Ik hoop dat het ze gaat lukken.
>> Signature?
Ze hopen natuurlijk na al die investeringen in infrastructuur ze een keer groot genoeg zijn en opgekocht worden door een grote vis die ineens verplicht aan klimaatdoelen moet voldoen, een BP, Shell etc.ChiLLeR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Het verbaast mij ook ten zeerste dat er nog steeds zoveel particulieren hier hun geld in durven te steken. Zolang er geld opgehaald kan blijven worden gaat het prima, maar als je base business 10M per jaar verliest, op een omzet van €32M dan is dat echt zeer risicovol. Als het zo'n goede investering is, dan gingen ze dit geld niet bij 100en particulieren ophalen maar is er gewoon een bank oid die dit wil financieren. Maar dat willen ze niet, juist omdat het risico zo hoog is. 'de toekomst' zal de winst brengen is altijd het verhaal bij dit soort financieel slurpende bedrijven. Als straks geen geld meer is, gaat de boel failliet en koopt een andere partij voor een prikkie de boel over, ten kost van alle particuliere investeerders want die staan redelijk achteraan met hun obligaties. Ik vind dan ook een vergoeding van 6% echt aan de lage kant in de huidige rente markt.
Het hoeft niet zo te gaan want als Fastned in staat is om de komende 5 jaar telkens genoeg kapitaal op te halen en daadwerkelijk die omzet en marge omhoog te krijgen. Ik hoop dat het ze gaat lukken.
De kosten lopen in deze sector iig wel ver voor de baten uit.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Of rabo certificaten, die zijn in ieder geval goed verhandelbaarwritser schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:24:
Als potentiele belegger in die obligaties is het natuurlijk fantastisch dat Fastned de afgelopen 2 jaar ruim 200m aan aandelenkapitaal heeft opgehaald. De balans heeft er nog nooit zo gezond uitgezien. En als ze op deze wijze succesvol geld kunnen blijven ophalen op de aandelenmarkt weet je zeker dat je obligaties afbetaald worden.
Maar ik vind het rendement ook schamel t.o.v. de huidige risicovrije rente en het risico dat je loopt. Ik zou die obligaties zelf nooit kopen of aanraden.
Daarbovenop, afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt zijn de huidige belastingimplicaties van obligaties sowieso dramatisch voor Nederlanders. Want je mag ~2% vermogensbelasting aftikken terwijl een deposito belastingvrij is (en gecovered is door het depositogarantiestelsel). Als je dat meeneemt is het m.i. als particulier in Nederland simpelweg dom om in deze (of de meeste andere kredietwaardige) obligaties te investeren.
4% netto terwijl je je geld ook 5 jaar vast kan zetten bij Centraal Beheer voor 3% netto met nul risico (of nog meer als je naar een iets risicovollere bank gaat - en die zijn ook gewoon gedekt door het garantiestelsel tot 100k).
Dat dacht men ooit bij Triodos ook.jerh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:33:
[...]
Of rabo certificaten, die zijn in ieder geval goed verhandelbaar
Een kleine nuance: ook een deposito is niet belastingvrij, alleen het forfaitair rendement tarief was heel erg laag. Maar dat is nu al hoger (voorlopig 1,03%) en zal aan de hand van de actuele rente natuurlijk ook aangepast (= voorlopig) hoger worden. Het is even afwachten welk tarief het uiteindelijk blijkt te worden, maar ik verwacht dat het verschil in belasting voor box 3 tussen aandelen een spaargeld waarschijnlijk op circa 1,5% zal uitkomen in plaats van "oudere" 2,0%writser schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:24:
Want je mag ~2% vermogensbelasting aftikken terwijl een deposito belastingvrij is (en gecovered is door het depositogarantiestelsel).
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2024
Maar ondanks dat verschil van 0,5% ben ik het geheel met je eens dat die obligatie van Fastned voor de Nederlandse belegger natuurlijk nog steeds niet interessant is.
Die waren toch alleen via hun "eigen" systeem te verhandelen ?
Volgens mij zijn rabocertificaten veel meer liquide
Daar is Fastned gewoon heel goed in. Ik ben vanaf het begin skeptisch geweest over (de waardering van) Fastned. Maar de afgelopen jaren hebben ze me meerdere keren verrast door op opportunistische wijze en tegen hele goede voorwaarden sloten geld op te halen. Ik begrijp nog steeds niet wie er in 2021 150 miljoen heeft geinvesteerd a 80 euro per aandeel maar dat was een geniale deal (voor Fastned, niet voor die beleggersChiLLeR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Het verbaast mij ook ten zeerste dat er nog steeds zoveel particulieren hier hun geld in durven te steken.
Als ze langs de weg net zo pienter opereren als op de financiele markt dan moet ik mijn mening over het bedrijf wellicht herzien!
[ Voor 7% gewijzigd door writser op 22-01-2024 15:09 ]
Onvoorstelbaar!
Lijkt mij wel handig, jammer dat dit nog steeds niet mogelijk is bij de Giro.
x aantal aandelen selecteren in een beleggingsplan en dan voor iedere maand xx bedrag een fractie van deze aandelen kopen in een verdeelsleutel die je zelf kunt samenstellen. Soort van eigen ETF.
BlaBlaBla
Tis wel een bijzondere oplossing iig.Strider schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:31:
Op Bux kun je automatisch periodiek fractionele aandelen kopen. Kleven hier nadelen aan? Het is mij overigens niet duidelijk wat voor kosten Bux hiervoor in rekening brengt, € 1.99 per aandeel?
Lijkt mij wel handig, jammer dat dit nog steeds niet mogelijk is bij de Giro.
x aantal aandelen selecteren in een beleggingsplan en dan voor iedere maand xx bedrag een fractie van deze aandelen kopen in een verdeelsleutel die je zelf kunt samenstellen. Soort van eigen ETF.
Fractionele aandelen staan niet op jouw naam bij het bewaar bedrijf zo te lezen.
Het hele aandeel blijft officieel gezien op naam van Bux staan volgens hun uitleg.
Maar wel handig voor die US stocks die op 3000 dollar per 1 aandeel zijn
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2024 15:08 ]
PSN
Er zijn meer brokers die dit aanbieden, volgens mij Trade Republic ook. Het aandeel waar je een fractie van hebt gekocht blijft inderdaad op de naam van Bux staan maar bij een faillissement lijkt het erop dat het toch wel veilig staat:YakuzA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Tis wel een bijzondere oplossing iig.
Fractionele aandelen staan niet op jouw naam bij het bewaar bedrijf zo te lezen.
Het hele aandeel blijft officieel gezien op naam van Bux staan volgens hun uitleg.
De (fractionele) aandelen worden door Stichting BUX Custody in bewaring gegeven om een faillissementssituatie op afstand van de beleggingsinstelling BUX te creëren.
p17.
https://getbux.com/docume...Information-Sheets-NL.pdf
Ik kan eerlijk gezegd nog niet echt nadelen terugvinden. Je kunt geen limiet instellen omdat het een zero order is, maar goed dan betaal je ook geen commissie per transactie.
https://getbux.com/nl/tarieven/
Misschien dat ik nog het ea. mis? Volgens mij haalt Bux inkomsten uit de spread.
BlaBlaBla
Je wilt dus weten hoe lessons learned van vele jaren aan optiehandel, day trading en swing trading gebruikt kunnen worden voor positiebeheer.NicoHF schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:48:
[...]
Aandelen koop je om minstens 3 tot 5 jaren vast te houden van onderwaardering naar overwaardering.
- Herevalueer je bull case op basis van nieuwe informatie. Heb je nog vertrouwen in het bedrijf dat het goed gaat doen of niet? Aandelen hebben geen expiratiedatum en je kan het zo lang vasthouden als dat je wilt.
- Een bedrijf kan dividend uitkeren en je krijgt beetje van de aankoopprijs terug. Dit kan het wachten verzachten. Als er geen dividend is, dan kan je elke maand OTM covered calls schrijven om enkele procentjes van de aankoopprijs als premie te krijgen.
- Als de koers wat teveel geklommen is, kan je protective puts kopen om de koerswinst vast te pinnen. Daalt de koers, dan verkoop je de puts om grotendeels van de verdampte koerswinst terug te krijgen. Omgekeerde kan je ook doen, staan de gekochte puts in diep groen, koop wat calls om de winst vast te pinnen als de koers de andere kant opgaat.
- Protective puts kunnen voor een portefeuille hedge gebruikt worden.
- Wanneer de koers en IV opgeblazen is, dan schrijf je ITM covered calls om in elkaar zakkende koers en IV-crush te profiteren. Bij meme stocks kan je de geschreven calls snel van ITM naar OTM zien gaan.
- Is de koers te ver in de grond getrapt door het sentiment, short sellers,... dan kan je LEAPS calls kopen die in 2 of 3 jaren expireren om van herstel te profiteren. En puts schrijven als de koers niet meer kan dalen, dan staan er tienduizenden, honderdduizenden, miljoenen,... geschreven puts in de optiereeksen en het grote geld gaat bepaalde strikes verdedigen om deze puts waardeloos te laten expireren.
- Is er positief nieuws dat de koers vele maanden kan doen stijgen. bv ChatGPT was het iPhone moment van AI. Koop calls met een jaar looptijd om van die klim te profiteren zonder je LEAPS te moeten verkopen. Voor delta exposure met weggecompenseerde theta en vega gebruik je debit spreads. Je kan ook nog wat far OTM calls met minstens een jaar looptijd kopen voor de vega exposure zonder teveel last van delta en theta hebben.
- Aan de hand van TA en positionering in de optiereeksen kan je nog 90 dagen, 30 dagen,... puts of calls kopen of schrijven.
- Dan heb je nog de weeklies die voor de overnight hedge (straddle) gebruikt worden.
- De opties dat je in de intraday gebruikt om van koersbewegingen in enkele minuten tot uren te profiteren.
Kunnen goochelen met de optiegrieken en optiestrategieën zodat je de gewenste exposure kan kiezen en ongewenste exposure kan uitsluiten.
Je beheert een aandeel alsof het een zeilboot is die van alle windrichtingen kan profiteren door de zeilen anders te configureren.

Je bent elke handelsdag bezig met het babysitten van opties en stop losses instellen voordat je AFK gaat.
Als je iets fout met opties doet, kan je meer dan je inleg verliezen.
Ik doe dit niet, maar weet dat er mensen zijn die dit elke handelsdag doen.
Helemaal voor de Berkshire hattaway A stock die $ 563.345,- waard is.YakuzA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Tis wel een bijzondere oplossing iig.
Gelukkig kan je ook de Berkshire hattaway B stock kopen die $ 371,44 waard is.
Maar er zijn ook wel andere aandelen die veel waard zijn:
Lotus Bakeries € 7780,-
Chocoladen fabriken Lindt CH (swiss franc) 109.000,-
Ik weet niet of je de berichten hebt gelezen, maar vastgoed is bij Nederlandse beleggers niet meer geliefd:ozan20 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:26:
[...]
4. Nog een punt die ik wil benoemen is vastgoed. Als je vermogend bent zou je eventueel kunnen denken aan vastgoed. Vastgoed is precies het tegenovergestelde van aandelen, want het is meer een vermogensbehoud dan vermogensgroei. Plus je kan een hele mooie huur vragen waardoor je passief inkomen kan genereren.
Ik denk dat ik je vraag goed heb begrepen en dat ik serieus was met de punten die ik heb benoemd.
https://fd.nl/podcasts/fd...-verhuren-loont-niet-meer
https://www.ad.nl/wonen/m...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.rtlnieuws.nl/...-nederlandse-huurwoningen
Had iemand deze in 1986 gekocht, dan had diegene er maar 2475 dollar voor betaald en er nu een leuk huis van kunnen kopen.phantom09 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:33:
[...]
Helemaal voor de Berkshire hattaway A stock die $ 563.345,- waard is.
Triodos Certificaten waren goed verhandelbaar bij Triodos zelf, totdat Corona begon. Toen raakten velen onnodig in paniek en begonnen flink te gaan verkopen. Dit kon Triodos in de problemen brengen en toen heeft men besloten een verkoop verbod in te voeren.Soullie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Die waren toch alleen via hun "eigen" systeem te verhandelen ?
Volgens mij zijn rabocertificaten veel meer liquide
Dit hebben ze een heel lange tijd aangehouden en na veel gemopper en overleg zijn de triodos certificaten verhandelbaar via een vage weinig gebruikte beurs.
De koers nu is vergeleken met de koers voor corona dramatisch gedaald. Velen balen hiervan.
En velen snappen niet hoe je het moet verhandelen omdat je eerst een speciaal account aan moet vragen/maken bij ik dacht CAPTIN om te kunnen handelen.
De prijs is nu € 21,- dat was voor de corona iets meer dan € 83,-. Een verlies van 75%
https://captin.nl/noteringen/triodos/
https://fd.nl/financiele-...het-meeste-wel-mee-gezegd
https://www.veb.net/artik...rtificaten-bij-heropening
En als te veel mensen willen uitstappen op boekwaarde, tja, dan moet de bank (deels) gaan liquideren. Dat was natuurlijk een bloedbad geworden in 2020 en daarom is die faciliteit stopgezet.
Het huidige handelsplatform is 'gewoon' een beurs, waar je je aandelen niet verkoopt op intrinsieke waarde aan Triodos zelf maar waar je kan verkopen op een prijs waar andere marktparticipanten willen kopen. En die prijs ligt (verrassing ..! ) een stuk lager dan de boekwaarde van de bank. Dat is logisch, want zelfs iets als ABN Amro handelt maar op 50% van boekwaarde terwijl die bank relatief gezien betere resultaten boekt.
Alle mensen die voor 2020 zijn ingestapt in die certificaten hebben een enorm verlies geleden. Maar het kopen / aanhouden van die certificaten op boekwaarde was een dramatisch slechte investering dus heel veel medelijden heb ik ook weer niet. Alleen is waarschijnlijk het trieste dat veel van de slachtoffers belegden uit idealisme / onwetendheid en wellicht om de tuin zijn geleid door wat vlotte verkooppraatjes van een Triodos-medewerker.
Dat gezegd hebbende, Triodos handelt nu op ~22% van boekwaarde met een k/w-ratio van 4.5 en een dividendrendement van 14%. Dat is misschien weer het andere uiterste en ik heb overwogen om wat stukken te kopen. Je zou toch zeggen dat ze niet veel dieper kunnen zinken
[ Voor 9% gewijzigd door writser op 24-01-2024 09:56 ]
Onvoorstelbaar!
Ik weet niet of dit nog zo is.
ff disclaimer ik heb rabo certificaten gekocht onder zit rond 95% nominale waarde. Ben erg blij tot nu toe met mijn couponrente iedere 3 maanden. het is ook mijn huisbank dus mocht de rabo in problemen komen heb ik toch al een probleem. Zit rond de 5% van mijn porto dus ik vind dat acceptabel, en wie weet ergens inde loop der jaren ook weer wat koers upside.
Toch blij dat ik ze een paar jaar geleden voor een stuk minder heb kunnen aankopen.
Als Belg mag ik toch ook eens "Hup Holland Hup"

Inderdaad geen groot nieuws volgens mij. Waarschijnlijk wordt er wat over gereageerd? Er kan nog een correctie komen, al hoop ik natuurlijk van niet.pdukers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
Ook ik ben verbaasd door de ASML koersstijging van vandaag. Ik zie nl. en niks nieuws in positieve zin wat al niet vooraf bekend was.Of heb ik iets gemist?
Ik kocht een paar k op 92% , achteraf weer balen dat ik ze niet veel meer kocht.Soullie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:31:
Toen ik hier naar keek zag ik dat je maar 1x per week kon in en uitstappen meen ik ?
Ik weet niet of dit nog zo is.
ff disclaimer ik heb rabo certificaten gekocht onder zit rond 95% nominale waarde. Ben erg blij tot nu toe met mijn couponrente iedere 3 maanden. het is ook mijn huisbank dus mocht de rabo in problemen komen heb ik toch al een probleem. Zit rond de 5% van mijn porto dus ik vind dat acceptabel, en wie weet ergens inde loop der jaren ook weer wat koers upside.
Zo voelt het altijd met individuele stocks, gaat het goed dan baal ik dat ik niet meer heb gekocht, gaat het slecht dan baal ik ook weer
Meeste geld zit daarom in NT World.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
ASML is wel mijn grootste blunder op gebied van beleggen. ooit gekocht op 25 euro en verkocht op 60 europdukers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
Ook ik ben verbaasd door de ASML koersstijging van vandaag. Ik zie nl. en niks nieuws in positieve zin wat al niet vooraf bekend was.Of heb ik iets gemist?

Terwijl ik dondersgoed wist wat voor uniek bedrijf het is. damn you hoogtevrees
Ik was ook nogal verbaast vanochtend, ik had zelfs eerder een daling verwacht vanwege de Chinese markt die nu steeds moelijker te bedienen valt.pdukers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
Misschien zijn veel partijen blij dat ASML gewoon doorhobbelt en voorspelbaar winstgevend is ondanks alle tegenwind?
Uuuhmmm deze fout is niet recent geweest iigDJTimo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:36:
[...]
ASML is wel mijn grootste blunder op gebied van beleggen. ooit gekocht op 25 euro en verkocht op 60 euro
Terwijl ik dondersgoed wist wat voor uniek bedrijf het is. damn you hoogtevrees
In de periode dat ASML nog zo 'laag' stond was er veel meer concurrentie en was EUV nog steeds een stip aan de horizon die mogelijk niet zou gehaald worden. Dus ik zou mezelf er niet teveel op nakijken als ik jou was.
[ Voor 55% gewijzigd door XanderDrake op 24-01-2024 16:04 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Een hoger dan verwachte winst (5.21 per aandeel ipv 4.76 verwacht), meer omzet (7.2mrd ipv 6.9mrd verwacht) en meer orders in K4 waren niet vooraf bekend toch? De outlook mag dan wel nagenoeg gelijk blijven, maar dat is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Wel een groot deel, maar hoger dan verwachte gerealiseerde winst/omzet/orders is deel van de prijsvorming. Kan je overigens nog wel twisten over de grootte van de koersbeweging.pdukers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
[ Voor 5% gewijzigd door _the_crow_ op 24-01-2024 15:17 ]
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Maar ik ga het gevecht met de markt niet aan.
klopt, is een aantal jaren geleden,maar ik kijk mezelf er wel op na, want ik heb gewoon een prima eengezinswoning laten liggen. ik had niet 10 stukkies in porteffeulle zeg maarXanderDrake schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Ik was ook nogal verbaast vanochtend, ik had zelfs eerder een daling verwacht vanwege de Chinese markt die nu steeds moelijker te bedienen valt.
Misschien zijn veel partijen blij dat ASML gewoon doorhobbelt en voorspelbaar winstgevend is ondanks alle tegenwind?
[...]
Uuuhmmm deze fout is niet recent geweest iig![]()
In de periode dat ASML nog zo 'laag' stond was er veel meer concurrentie en was EUV nog steeds een stip aan de horizon die mogelijk niet zou gehaald worden. Dus ik zou mezelf er niet teveel op nakijken als ik jou was.

Zo hebben de grootste chip ontwikkelaars (Nvidea/AMD enz) maar ook producenten TSMC grote orders binnen gehaald en verwachten ze volop groei, daardoor zijn er ook meer chipmachines nodig om te produceren van ASML
Ook neemt de eurpose steun voor de ontwikkeling van AI toe, dat alles draagt bij aan de koers ontwikkeling
https://netherlands.repre...r-bedrijven-2024-01-24_nl
[ Voor 30% gewijzigd door NicoHF op 24-01-2024 19:51 ]
Wat niet in de koers verwerkt is, is de eventuele mogelijkheid dat er een concurrent bij komt. Men gaat er te makkelijk vanuit dat die machines niet na te maken zijn. Nu er niet meer geleverd mag worden aan China, zal dat land er vol R&D op zetten om ze zelf te kunnen maken.pdukers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:18:
Dat is waar, maar dat zijn items die al bekend waren en dus al in de koers verwerkt zouden moeten zijn. In ieder geval voor mij geen verklaring voor 10% koerswinst op een dag.
China zal moeten maar heeft niet veel kansen:aljooge schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Wat niet in de koers verwerkt is, is de eventuele mogelijkheid dat er een concurrent bij komt. Men gaat er te makkelijk vanuit dat die machines niet na te maken zijn. Nu er niet meer geleverd mag worden aan China, zal dat land er vol R&D op zetten om ze zelf te kunnen maken.
Er komt wel concurrentie bij vanuit Canon op termijn, maar dat zijn geen leading edge nodes meer, zodra ze op de markt komen.
Safe to say: de monopolie is in de aandeel prijs ingerekend
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Toen ze een jaar of 2 terug even onder de €400 zakten dacht ik ze op te pikken, maar durfde ik het niet. Eens terug boven de €400 wou ik nog even afwachten, niet mijn beste zet
Denk dat het ook te maken heeft met een vertrekkend topman die zich heel duidelijk uitspreekt over de toekomstplannen, namelijk groeien en niemand gaat ons in de weg zitten.pdukers schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
R&D om een machine te kopieren is één ding. Het ontwikkelen van nieuwe machines zoals deze die aan Intel geleverd werd is nog iets anders.aljooge schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Wat niet in de koers verwerkt is, is de eventuele mogelijkheid dat er een concurrent bij komt. Men gaat er te makkelijk vanuit dat die machines niet na te maken zijn. Nu er niet meer geleverd mag worden aan China, zal dat land er vol R&D op zetten om ze zelf te kunnen maken.
Het monopolie dat ze nu hebben zal inderdaad ooit wel verdwijnen maar ik vermoed niet dat dit er heel snel zit aan te komen.
In '22 rond de 560 wat gekocht, maar afgelopen voorjaar rond de 680 weg gedaan omdat ik geopolitiek en de AI hype niet helemaal geloofde... So it goes.Jebus4life schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:25:
Met beleggers die bijna 40 keer de winst betalen mag ik het hopen ja...
Toen ze een jaar of 2 terug even onder de €400 zakten dacht ik ze op te pikken, maar durfde ik het niet. Eens terug boven de €400 wou ik nog even afwachten, niet mijn beste zet
En dit inderdaad. Ik weet niet wanneer het gaat komen, maar ik denk wel dat er weinig waarschuwingen gaan zijn en je op het moment dat het er is sowieso te laat bent met verkopen.Tibs schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:03:
[...]
...
Het monopolie dat ze nu hebben zal inderdaad ooit wel verdwijnen maar ik vermoed niet dat dit er heel snel zit aan te komen.
[ Voor 29% gewijzigd door Charly op 25-01-2024 11:33 ]
ASML's koersexplosie blijkbaar omdat de analisten denken dat de upturn veel eerder komt en sterker dan ASML heeft uitgesproken. Ben benieuwd.
Ik heb een beetje het zelfde gedaan, maar omdat ik toch wat winst had in ASML heb ik dat in de Stoxx 50 belegd, en daar zit ASML ook best groot in. (achteraf had ik gewoon vol met dit bedrag in asml moeten blijven, maar goed ik wilde wat spreiden.)Charly schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:28:
[...]
In '22 rond de 560 wat gekocht, maar afgelopen voorjaar rond de 680 weg gedaan omdat ik geopolitiek en de AI hype niet helemaal geloofde... So it goes.
Mijn grootste bleeder afgelopen jaar was Verizon, en dit jaar hersteld die behoorlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Soullie op 26-01-2024 09:32 ]
https://edition.cnn.com/2...imits-intl-hnk/index.htmlChina’s top securities regulator has limited short-selling, in its latest effort to stem a protracted $6 trillion-dollar stock market rout that began in 2021.
https://edition.cnn.com/2...idate-intl-hnk/index.htmlEvergrande Group, the world’s most indebted property developer, has been ordered to liquidate by a Hong Kong court, in a massive setback for China’s ailing real estate sector that could ripple through the world’s second largest economy.
PSN
Is het voor de meeste mensen niet lonender om ipv. 32 uur 40 uur te gaan werken? De 400 euro die ze daarmee per maand extra pakken kunnen ze dan stoppen in een grote ETF a 6-8%.
Zelfs tegen 0% laten liggen geeft je dat 4800 euro per jaar. De methodieken die je hieronder beschrijft zullen zeker het rendement wel wat op kunnen krikken. Hoeveel extra rendement kun je defensief gezien extra pakken? Welke tijdsinvestering is ervoor nodig?
Zelfs als je door je methode hieronder van 6-8% naar 12-16% kunt gaan, dan moet je portefeuille al rond de 100k liggen wil je break-even zitten. Ten opzichte van een dag extra werken? Hoe kijk jij daar zelf tegenaan?
Natuurlijk kun je de tijd erin stoppen omdat je het leuk vind en het een financieel interessante hobby is. Dan moet je het vooral doen.
Het lijkt erop dat jij met de methodieken beschreven wel ervaring hebt. Welke zou je aanraden om mee te beginnen als je kijkt naar tijd inspanning/ kennis en rendement?
rapture schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Je wilt dus weten hoe lessons learned van vele jaren aan optiehandel, day trading en swing trading gebruikt kunnen worden voor positiebeheer.
Aandelen koop je om minstens 3 tot 5 jaren vast te houden van onderwaardering naar overwaardering.Er is veel kennis, ervaring en geld nodig om long, short, long, short, long, short,... op elkaar te stapelen. Het is niet omdat je voor 3 tot 5 jaren long staat, dat je niet short voor 1 of 2 jaar mag staan.
- Herevalueer je bull case op basis van nieuwe informatie. Heb je nog vertrouwen in het bedrijf dat het goed gaat doen of niet? Aandelen hebben geen expiratiedatum en je kan het zo lang vasthouden als dat je wilt.
- Een bedrijf kan dividend uitkeren en je krijgt beetje van de aankoopprijs terug. Dit kan het wachten verzachten. Als er geen dividend is, dan kan je elke maand OTM covered calls schrijven om enkele procentjes van de aankoopprijs als premie te krijgen.
- Als de koers wat teveel geklommen is, kan je protective puts kopen om de koerswinst vast te pinnen. Daalt de koers, dan verkoop je de puts om grotendeels van de verdampte koerswinst terug te krijgen. Omgekeerde kan je ook doen, staan de gekochte puts in diep groen, koop wat calls om de winst vast te pinnen als de koers de andere kant opgaat.
- Protective puts kunnen voor een portefeuille hedge gebruikt worden.
- Wanneer de koers en IV opgeblazen is, dan schrijf je ITM covered calls om in elkaar zakkende koers en IV-crush te profiteren. Bij meme stocks kan je de geschreven calls snel van ITM naar OTM zien gaan.
- Is de koers te ver in de grond getrapt door het sentiment, short sellers,... dan kan je LEAPS calls kopen die in 2 of 3 jaren expireren om van herstel te profiteren. En puts schrijven als de koers niet meer kan dalen, dan staan er tienduizenden, honderdduizenden, miljoenen,... geschreven puts in de optiereeksen en het grote geld gaat bepaalde strikes verdedigen om deze puts waardeloos te laten expireren.
- Is er positief nieuws dat de koers vele maanden kan doen stijgen. bv ChatGPT was het iPhone moment van AI. Koop calls met een jaar looptijd om van die klim te profiteren zonder je LEAPS te moeten verkopen. Voor delta exposure met weggecompenseerde theta en vega gebruik je debit spreads. Je kan ook nog wat far OTM calls met minstens een jaar looptijd kopen voor de vega exposure zonder teveel last van delta en theta hebben.
- Aan de hand van TA en positionering in de optiereeksen kan je nog 90 dagen, 30 dagen,... puts of calls kopen of schrijven.
- Dan heb je nog de weeklies die voor de overnight hedge (straddle) gebruikt worden.
- De opties dat je in de intraday gebruikt om van koersbewegingen in enkele minuten tot uren te profiteren.
Kunnen goochelen met de optiegrieken en optiestrategieën zodat je de gewenste exposure kan kiezen en ongewenste exposure kan uitsluiten.
Je beheert een aandeel alsof het een zeilboot is die van alle windrichtingen kan profiteren door de zeilen anders te configureren.
[Afbeelding]
Je bent elke handelsdag bezig met het babysitten van opties en stop losses instellen voordat je AFK gaat.
Als je iets fout met opties doet, kan je meer dan je inleg verliezen.
Ik doe dit niet, maar weet dat er mensen zijn die dit elke handelsdag doen.
Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij