Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:43
meest irritante ruis vind ik die beoordelingen van die koopadviezen van banken. Dan wordt 1 van mijn fondsen door 1 van die beoordelaars het koersdoel naar beneden bijgesteld en 10% van de waarde in een week weg. Vervolgens klimt dan alles vanzelf weer omhoog. Blijkt dat lage koersdoel achteraf gewoon flauwekul en zijn er vast weer heel veel mensen rijker van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 03:48
aljooge schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:05:
meest irritante ruis vind ik die beoordelingen van die koopadviezen van banken. Dan wordt 1 van mijn fondsen door 1 van die beoordelaars het koersdoel naar beneden bijgesteld en 10% van de waarde in een week weg. Vervolgens klimt dan alles vanzelf weer omhoog. Blijkt dat lage koersdoel achteraf gewoon flauwekul en zijn er vast weer heel veel mensen rijker van geworden.
Mentale weerbaarheid zou misschien de belangrijkste factor zijn in het behalen van beurs-succes. Daarmee bedoel ik ook 'adaptability'; je mening durven bijstellen als er factueel iets niet klopt. Vasthouden aan mijn posities en opletten op je risk management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
ik heb best een dipje wel vandaag en deze week in m'n wallet, ik weet niet of andere dat herkennen?
en ik weet nu niet precies wat de oorzaak is, mss luister ik te weinig nieuws. of de verkeerde bronnen.

dus kan iemand het even toelichten.

heb voornamelijk shell, all world en a-hold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
SvV_Ying schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:36:
Nu het schuldenplafond in de VS gewoon weer verhoogd is, ga ik mij echt voornemen minder aandacht aan het nieuws te besteden. Als je de media mocht geloven zou het allemaal spannend worden, allerlei catastrofale situaties werden beschreven. De ene na de andere analist kreeg een podium om te beschrijven wat voor verschrikkelijke situaties er zouden ontstaan en dat er heel veel tegenstemmers zouden zijn. Uiteindelijk was de uitslag niet eens spannend: 314 stemmen voor, 117 tegen. Je zou inmiddels bijna verwachten dat het andersom zou zijn.

Hier en ook op Reddit heb ik mensen gezien die zich zorgen gemaakt hebben. Op reddit meerdere mensen die hun hele portfolio verkocht hebben (want dit keer zou het echt anders zijn) om 'op een later moment' weer in te stappen, succes.

Doet mij denken aan het boek 'psychology of money' waarin goed uitgelegd staat waarom we elke keer weer geconfronteerd worden met mogelijk nare situaties met bijbehorende desastreuse gevolgen. Blijkbaar klikt er niemand op een artikel met de kop 'analist verwacht de komende weken weinig bijzonderheden op de markt', maar kan het artikel 'analist verwacht dat aandelen volgende maand met 20% kunnen dalen' op veel interesse rekenen. Daardoor krijgen de extremen altijd een podium.

Het is (bijna) allemaal ruis. Volgende week is iedereen het schuldenplafond weer vergeten en dan gaat men zich weer druk maken om allerlei andere situaties die heel vervelend kunnen uitpakken, maar gewoon weer goedkomen.
Korte termijn hypes zijn overrated (US debt ceiling, bank failures),
lange termijn trends zijn underrated (voedselprijzen, immigratie stromen, zonnepanelen % huizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:43
Harm_H schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Mentale weerbaarheid zou misschien de belangrijkste factor zijn in het behalen van beurs-succes. Daarmee bedoel ik ook 'adaptability'; je mening durven bijstellen als er factueel iets niet klopt. Vasthouden aan mijn posities en opletten op je risk management.
Die volg ik even niet. Je mening durven bijstellen is veranderen van positie: dat is aan- en verkopen. Dat rijmt niet met vasthouden aan posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
aljooge schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:36:
[...]

Die volg ik even niet. Je mening durven bijstellen is veranderen van positie: dat is aan- en verkopen. Dat rijmt niet met vasthouden aan posities.
Mentale weerbaarheid is vasthouden in de storm. Maar niet dom doorgaan 'tegen beter weten in', als je compas niet klopt.

Dat een bank de rating verandert is een non-event. Ruis. Zoals jullie dat eerder noemden.
Dat een bedrijf opeens minder klanten heeft is geen ruis.

Daarom zijn feitelijke voorspellingen het beste. Bijvoorbeeld "ik verwacht geen revenue groei". Als dit toch blijkt te zijn, bijvoorbeeld bij Apple, dan was mijn short thesis incorrect. En mentaal weerbaar zijn om verlies te nemen. (goed zijn in verlies nemen is de belangrijkste reden dat vrouwen statistisch gezien betere beleggers zijn dan mannen).

[ Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 01-06-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
SvV_Ying schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Helemaal mee eens en dat is ook wat ik deels met mijn verhaal bedoel. De afgelopen dagen in de Amerikaanse media leek het echter alsof de deal er überhaupt niet door zou komen. Het narratief lag heel erg op wie er allemaal tegen gingen stemmen (die mensen gingen viral op Twitter en Reddit) en wat er zou gebeuren als er een default zou komen. In plaats van een veel realistischer artikel als 'deal gaat het zeer waarschijnlijk halen, maar dit zijn de concessies'. Iets wat veel beter bij de werkelijkheid aansluit, maar niet spannend genoeg is blijkbaar.

Het is gewoon dat mij steeds vaker opvalt dat vanuit de media (die weer gewoon analisten en anderen quoten) de nadruk altijd ligt op de meest extreme mogelijke uitkomsten van een situatie, maar die vaak helemaal niet reëel blijken of echt aan de orde zijn. Helemaal sinds ik het boek 'psychology of money' heb gelezen waarin goed uitgelegd staat waarom dat zo is, valt het eigenlijk continu op.
De debt ceiling was inderdaad zuiver een politiek spel, no way dat ze de US zouden laten klappen.

Waar mijns inziens meer kern van waarheid in zit is de yield curve: https://www.newyorkfed.or...arkets/ycfaq#/interactive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:42
Toch eens even vragen, puur uit nieuwsgierigheid... Zijn er hier mensen die met margin aankopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:09
Ardbeg10 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:45:
Toch eens even vragen, puur uit nieuwsgierigheid... Zijn er hier mensen die met margin aankopen?
Ik schrijf opties en maak gebruik van margin.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik doe het, en ben het rustig aan het afbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Cross-post vanuit financiële onafhankelijk topic

Voor het bijhouden van mijn aandelen + uitgekeerde dividend gebruik ik de Google Sheet van twoinvesting.com deze is over de jaren wel vaker gedeeld in dit topic. De sheet gebruikt de IEX Cloud API's om data in te laden, helaas gaat IEX Cloud stoppen met zijn gratis service en ik ga geen 18 euro p.m. betalen om de latest price van een dozijn aandelen op te halen.

Ik zoek dus een alternatief en kwam als snel bij ImportJSON functie binnen Google Sheets met daarbij de API's van aletheiaapi.com Helaas krijg ik het niet aan de praat, zijn er Tweakers die ervaring hebben met de functie, Aletheia of wellicht een alternatief weten die werkt binnen Google Sheets? Graag blijf ik bij Google Sheets omdat daar vele historie inzit die ik wil houden. Ik heb eigenlijk alleen de huidige koers en dividend rate en ex dividend date nodig voor de sheet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NordicMan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-08-2024
Loev schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:40:

Voor het bijhouden van mijn aandelen + uitgekeerde dividend gebruik ik de Google Sheet van twoinvesting.com deze is over de jaren wel vaker gedeeld in dit topic. De sheet gebruikt de IEX Cloud API's om data in te laden, helaas gaat IEX Cloud stoppen met zijn gratis service en ik ga geen 18 euro p.m. betalen om de latest price van een dozijn aandelen op te halen.

Ik zoek dus een alternatief en kwam als snel bij ImportJSON functie binnen Google Sheets met daarbij de API's van aletheiaapi.com Helaas krijg ik het niet aan de praat, zijn er Tweakers die ervaring hebben met de functie, Aletheia of wellicht een alternatief weten die werkt binnen Google Sheets? Graag blijf ik bij Google Sheets omdat daar vele historie inzit die ik wil houden. Ik heb eigenlijk alleen de huidige koers en dividend rate en ex dividend date nodig voor de sheet.
Ooit gekeken naar Portfolio Performance ?
Open Source, klein beetje learning curve, maar werkt heel efficient.
Haalt ook automatisch koersen op e.d., vanuit verschillende bronnen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Nee, buiten mijn risk appetite

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:52
DutchManticore schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:43:
[...]

Nee, buiten mijn risk appetite
Acteer jij nog steeds op een komende daling in de markt?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:54
https://www.tijd.be/bear_...en-tegemoet/10471687.html

Tegelijk spannend en déjà vu gevoel hierbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Loev schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:40:

Je kunt met het volgende App Scripts binnen je Google Spreadsheet alle historische dividend events opvragen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
function dividend(ticker) {

var period1 = 1;//1641059569;
  var url = `https://query2.finance.yahoo.com/v8/finance/chart/${ticker}?symbol=${ticker}&period1=${period1}&period2=9999999999&interval=1d&includePrePost=true&events=div%2Csplit`;
  var response = UrlFetchApp.fetch(url);
  var data = JSON.parse(response.getContentText());

let results = [["Date", "Amount"]];

// Get the Dividend Events
  var events = data.chart.result[0].events;
  if (events != null) {
    var dividends = events.dividends;
    if (dividends != null) {

// Loop through all the dividend events
      for (var i = 0; i < Object.keys(dividends).length; i++) {
        var dividend = dividends[Object.keys(dividends)[i]];
        var dividendAmount = dividend.amount;
        var dividendDate = new Date(dividend.date * 1000);

// Add dividend Event to the results Array
        var dividendEvent = [dividendDate, dividendAmount];
        results.push(dividendEvent);
      }
    }
  }
  return results;
}

Te gebruiken door in je spreadsheet:
code:
1
=dividend(“AAPL”)

Dit geeft alle dividend events die er zijn geweest. Je kunt het script eventueel zelf uitbreiden dat je een datum periode mee geeft, periode1 staat nu op 1. Dit is een epochdate.
Ook heb ik splits niet in verwerkt, de API geeft dit wel terug dus misschien kan je daar zelf wat mee.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Strider schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:11:
[...]

Acteer jij nog steeds op een komende daling in de markt?
Ik heb nog puts voor einde jaar openstaan ja.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:38
Ik heb (toen de rente rond de 1,8% was voor een margin rente) wel wat op marge gekocht.
Toen de rente ging stijgen hield ik het nog even aan, maar toen heb ik het maar afgelost.

De rente is nu te hoog om op marge te kopen: 6,58% ;(

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 03-06-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:22:
[...]

De Nasdaq was al bullish, de SP500 is bijna bullish (paar tienden nog). Hoe lang wil je nog bearish blijven?

Ik vindt de markt nu niet meer goedkoop, maar ook niet extreem duur (zoals in 2021 het geval was).
de markt was in 2021 en zeker eind 2021 veel te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 03-06-2023 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:41:
[...]

De Nasdaq was al bullish, de SP500 is bijna bullish (paar tienden nog). Hoe lang wil je nog bearish blijven?

Ik vindt de markt nu niet meer goedkoop, maar ook niet extreem duur (zoals in 2021 het geval was).
de markt was in 2021 en zeker eind 2021 veel te duur.
Ik snap niet zo goed wat je zegt maar ik baseer me op indicatoren, harde cijfers en marktontwikkelingen.

Alleen het feit dat de SPY nu stijgt is voor mij geen reden om mijn pessimisme op te schorten.

Even zonder grap, de index drijft nu op een handjevol bedrijven met extreem hoge PE waarderingen.

De ellende is de bankensector is ver van opgelost, de inflatie is stabiel hoog, consumenten in zowel Amerika als de EU lopen op hun tenen, de rentestijgingen zijn nog niet klaar en blijven in ieder geval voor langere tijd hoog.

Ik heb consequent gezegd dat ik nog steeds denk dat de ellende nog moet beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 03-06-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
In 1986 was de inflatie bijna 0 %. Deze steeg naar ongeveer 4% in 1991.
Ondanks dat gingen de beursen vrolijk verder omhoog.

https://www.inflation.eu/...i-inflatie-nederland.aspx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRcJpem6kLR-Nq_4Zi80frN_KKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvJVFkTh9LJYnQ8fMcNrCYNd.png?f=fotoalbum_large

De beurscrash in 1987 is denk ik dan een beetje te vergelijken met die beurscrash in 2021/2022.
Koersen in 1987 waren te hoog opgelopen net zoals in 2021. Niks meer dan een gezonde correctie,

Pas in 2000 (9 jaar later) kwam de crash na de 1987 beurscrash. Azie crisis in 1998 was niet echt een crash te noemen. En de crash 2000 was wederom omdat de koersen veel te hoog opgelopen waren.
Of te wel een nieuwe correctie.

Wat nu betreft weet niemand wanneer de volgende crash komt. Altijd valt er wel iets te zeggen wat voor een crash kan zorgen en altijd is het iets anders.
Hopelijk ook over 9 jaar(of later)?

Vraag aan jou is: Wanneer wordt je bullish?

[ Voor 28% gewijzigd door phantom09 op 04-06-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ben ook wel benieuwd naar @DutchManticore hierover. Een tijd terug was je visie erg pessimistisch: aandelen en huis verkocht, dollars gekocht, etc.

“nog puts open staan” klinkt relatief iets positiever. Sta je er ook zo in of vrees je nog voor een grote collapse?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Megalomania schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:30:
Ben ook wel benieuwd naar @DutchManticore hierover. Een tijd terug was je visie erg pessimistisch: aandelen en huis verkocht, dollars gekocht, etc.

“nog puts open staan” klinkt relatief iets positiever. Sta je er ook zo in of vrees je nog voor een grote collapse?
Aandelen zijn nog verkocht, huis ook. Zitten nog gehuurd, prijzen dalen nog duidelijk, dus we hebben geen haast om wat te kopen.

Hebben inmiddels wel een stuk grond gekocht (4000m2), waarmee we met de gemeente bezig zijn om er deels bouwgrond van te maken. Als dat niet lukt hebben we iemand die het wil pachten om er paarden op te zetten en dan houden we het aan als investering/diversificatie.

En ja ik denk dat de crisis nog steeds niet begonnen is. De eerste scheuren hebben zich later zien maar als je vraagt of de grootste hobbels nog komen of al achter ons zitten dan zeg ik nog steeds dat ze nog komen.

Ik verwacht eind dit jaar de eerste momenten dat we met zijn allen zeggen "de crisis is hier".

Puts voor SPY zijn momenteel de enige posities, verspreid over een range van 415 tot 390 385 met expiries van Sep 2023 tot Feb 2024.

Afhankelijk van de prijzen koop ik hier er daar nog wat bij, maar ik beperk mijn exposure tot 20 - 25% van mijn cash reserves.

Edit://
Range aangepast na check in portfolio

[ Voor 12% gewijzigd door DutchManticore op 04-06-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:52
DutchManticore schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:29:
[...]

Ik verwacht eind dit jaar de eerste momenten dat we met zijn allen zeggen "de crisis is hier".
Ik denk dat die periode al geweest is. Halverwege tot eind 2022 was dat.

Het was toen officieel geen recessie in Nederland in de zin van 2 kwartalen achtereen geen economische groei, maar toen werd het voor veel mensen onaangenaam: energierekeningen gingen voor veel mensen naar honderden euro's per maand, de inflatie tikte een absoluut record aan in september, winkeliers werd gevraagd deuren dicht te houden en energie te besparen, bakkers en andere ondernemers sloten definitief de deuren omdat het niet meer te betalen was, #ikredhetnietmeer werd trending en het woord crisis kwam overal voorbij. Het officieel cijfer consumentenvertrouwen bereikte in de tweede helft van het jaar een historisch dieptepunt. En zo waren er nog veel meer dieptepunten zoals bij de voedselbanken in december en kinderen die zonder eten op school zaten.

Als het toen ook officieel een recessie was, had dat helemaal in het plaatje van toen gepast. De VS had die periode trouwens ook twee kwartalen achter elkaar economische krimp, waardoor het technisch in een recessie zat.

Kort: ik denk dat de crisis voor veel mensen al geweest is. Ik zie die periode op korte termijn niet meer geëvenaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

tuinïnen

Eventus stultorum magister

SvV_Ying schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:25:
[...]

Het was toen officieel geen recessie in Nederland in de zin van 2 kwartalen achtereen geen economische groei, maar toen werd het voor veel mensen onaangenaam: energierekeningen gingen voor veel mensen naar honderden euro's per maand, de inflatie tikte een absoluut record aan in september, winkeliers werd gevraagd deuren dicht te houden en energie te besparen, bakkers en andere ondernemers sloten definitief de deuren omdat het niet meer te betalen was, #ikredhetnietmeer werd trending en het woord crisis kwam overal voorbij. Het officieel cijfer consumentenvertrouwen bereikte in de tweede helft van het jaar een historisch dieptepunt. En zo waren er nog veel meer dieptepunten zoals bij de voedselbanken in december en kinderen die zonder eten op school zaten.

Als het toen ook officieel een recessie was, had dat helemaal in het plaatje van toen gepast. De VS had die periode trouwens ook twee kwartalen achter elkaar economische krimp, waardoor het technisch in een recessie zat.

Kort: ik denk dat de crisis voor veel mensen al geweest is. Ik zie die periode op korte termijn niet meer geëvenaard worden.
Het verhaal klinkt als een crisis tot je naar de faillissementcijfers kijkt die ondergemiddeld bleven, de arbeidsmarkt zit nog blijvend in de overdrive. Steunkraan vanuit de overheid wagenwijd open en ook nog een flink surplus aan spaargeld bij de meeste huishoudens.

Nee er is wel wat meer nodig voor een crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

[...]

Het aantal faillisementen in Nederland is nog relatief laag. Dat gaat de komende maanden gewoon stijgen. Als je ziet dat veel MKB-ers nu hun uitgestelde belastingschuld (door Corona) moeten gaan aflossen, is dat vragen om problemen. Centrale banken hebben daarnaast in een historisch tempo de rente verhoogd en zijn wellicht nog niet klaar daarmee. Mijns inziens is de markt veel te positief. Alsof een hoge rente geen impact gaat hebben op 'financial conditions'. Dat vind ik een beetje naief.

Vergeet ik nog een paar dingen:
*De VIX staat nu enorm laag (14.6). Dat is in ieder geval gevoelig voor een correctie.
*De S&P500 breadth (hoeveel aandelen deze opgaande markt dragen) is historisch laag.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fxsqjn8XoAE_Cv_?format=jpg&name=medium

*Amerikaanse banken moeten mogelijk veel meer buffer aanhouden. Dat is weer slecht voor winstgevendheid. Zie oa de WSJ (https://www.wsj.com/artic...tal-requirements-c68c1e1b).

[ Voor 12% gewijzigd door _the_crow_ op 05-06-2023 08:39 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:29:
[...]
En ja ik denk dat de crisis nog steeds niet begonnen is. De eerste scheuren hebben zich later zien maar als je vraagt of de grootste hobbels nog komen of al achter ons zitten dan zeg ik nog steeds dat ze nog komen.

Je doelt neem ik aan op het feit dat de Duitse economie momenteel in een recessie zit?

https://www.politico.eu/a...eryone-should-be-worried/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
_the_crow_ schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Het aantal faillisementen in Nederland is nog relatief laag. Dat gaat de komende maanden gewoon stijgen. Als je ziet dat veel MKB-ers nu hun uitgestelde belastingschuld (door Corona) moeten gaan aflossen, is dat vragen om problemen. Centrale banken hebben daarnaast in een historisch tempo de rente verhoogd en zijn wellicht nog niet klaar daarmee. Mijns inziens is de markt veel te positief. Alsof een hoge rente geen impact gaat hebben op 'financial conditions'. Dat vind ik een beetje naief.

Vergeet ik nog een paar dingen:
*De VIX staat nu enorm laag (14.6). Dat is in ieder geval gevoelig voor een correctie.
*De S&P500 breadth (hoeveel aandelen deze opgaande markt dragen) is historisch laag.

[Afbeelding]

*Amerikaanse banken moeten mogelijk veel meer buffer aanhouden. Dat is weer slecht voor winstgevendheid. Zie oa de WSJ (https://www.wsj.com/artic...tal-requirements-c68c1e1b).
Ik vroeg me ook al af wat de Belastingdienst met de 60K ondernemers gaat doen die nog helemaal niets van hun belastingschuld hebben afgelost en daar ook niet op gaan reageren. Waarschijnlijk zijn er ook die hopen dat de Belastingdienst de schulden maar gewoon gaat kwijtschelden omdat de impact op de economie anders te groot gaat worden. Ik denk dat ze het bij de Belastingdienst op dit moment druk genoeg hebben, wat een puinhoop is dat zo :')
Ik vraag me in relatie met dat ook gelijk weer af hoe de overheid met dit soort schulden in de begroting overweg gaat.
Dit is dan wel weer puur gericht op Nederland maar waarschijnlijk hebben andere landen ook met deze problemen te maken.

"Ondanks 'herhaalde pogingen van de Belastingdienst om hen tot actie te bewegen' hebben ze geen contact opgenomen met de Belastingdienst of instanties die hulp kunnen bieden."

https://www.rtlnieuws.nl/...fbetaald-aan-coronaschuld

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
60k ondernemers met belastingschuld is echt geen grote impact op de economie. Waarschijnlijk betaalt een deel wel gewoon en zelfs al betalen ze geen dubbeltje hebben we het over max 2mrd en veel eenmanszaakjes. Is klein bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Johan Bogle schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:16:
60k ondernemers met belastingschuld is echt geen grote impact op de economie. Waarschijnlijk betaalt een deel wel gewoon en zelfs al betalen ze geen dubbeltje hebben we het over max 2mrd en veel eenmanszaakjes. Is klein bier.
Als je ze failliet gaat laten gaan wel.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Strider schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Nee joh. Daar werken amper mensen en ook die raken echt niet allemaal meteen aan lagerwal. Is echt maar klein bier op alle fronten en dan ook nog eens een lokaal nl dingetje. Niet iets om je als belegger zorgen om te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Strider schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Dat hadden ze al moeten zijn. Dit waren bedrijven die voor corona al op omvallen stonden maar uitstel van executie hadden. Je zag het aan de faillissementcijfers tijdens corona. Die gingen naar beneden (!!) terwijl er veel bedrijven met de duimen zaten te draaien. Het is een inhaalslag, niets meer, niets minder.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Johan Bogle schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:16:
Weet niet of deze post serieus is? En kan je dit onderbouwen?

edit: ah RTL link :) Ja dus.

Maar goed, dat is dus de max belastingschuld van de ondernemers waar nog niets van is gehoord. Uit de 16 miljard kan ook nog wat komen maar de echte impact komt natuurlijk waar de ondernemingen de schuld niet terug kunnen betalen en de hierdoor failliet gaan. De impact hiervan is veel groter dan de openstaande belastingschuld.

[ Voor 30% gewijzigd door tuinïnen op 05-06-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
tuinïnen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:23:
[...]

Weet niet of deze post serieus is? En kan je dit onderbouwen?

edit: ah RTL link :) Ja dus.

Maar goed, dat is dus de max belastingschuld van de ondernemers waar nog niets van is gehoord. Uit de 16 miljard kan ook nog wat komen maar de echte impact komt natuurlijk waar de ondernemingen de schuld niet terug kunnen betalen en de hierdoor failliet gaan. De impact hiervan is veel groter dan de openstaande belastingschuld.
Sorry hoor, maar dit soort bedragen en dit type ondernemers en dan ook nog eens een lokaal dingetje in ieniemini land nederland gaat echt nul impact hebben op je beleggingsresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Johan Bogle schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:05:
[...]
Sorry hoor, maar dit soort bedragen en dit type ondernemers en dan ook nog eens een lokaal dingetje in ieniemini land nederland gaat echt nul impact hebben op je beleggingsresultaten.
En die van Duitsland?
Maakt verder niet uit, zeg ook niet dat de DOW hierdoor onderuit zal gaan maar het zal het economisch klimaat in Europa niet ten goede komen. Je kan alles downplayen maar het wereldwijde beeld icm hoge rente geeft amper ruimte voor optimisme.

Europa (&VS) zit vol met herstelmaatregelen en uitgestelde betalingen. Is het niet op gebied van de ondernemers dan zijn het de overheden die zich flink in schulden hebben gestort. Voor nu geen ramp aangezien dit met lage rentes was, maar de schulden die moeten worden geherfinancierd gaan natuurlijk voor een andere rente de markt op. Bezuinigingen zullen moeten volgen om de begroting in balans te houden en de schuldenlast betaalbaar.

En ook nu blijf ik gewoon investeren maar een forse tegenslag later dit jaar is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Je doelt neem ik aan op het feit dat de Duitse economie momenteel in een recessie zit?

https://www.politico.eu/a...eryone-should-be-worried/
Nee, dat is een symptoom, niet de ziekte.
In de bankensector verschuiven de stukken momenteel dramatisch hard.

De hogere rentes zorgen ervoor dat bedrijven minder investeren, dus minder uitgaven, dus minder inkomsten voor de rest van de industrie. Dat gaat gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.

Daarnaast is ook het herfinancieren van schulden die tijdens de tijden van 0% rente zijn aangegaan bijna onmogelijk geworden voor bedrijven en consumenten.

In het bijzonder CRE (commercial real estate). Dat heeft echt weer de potentie om een bom onder het hele bankenstelsel te leggen, met name in Amerika.

Er zijn niet nader te noemen banken die voor honderden miljarden aan CRE leningen uit hebben staan, die door de hoge rentes niet door ondernemers geherfinancierd (kunnen) worden. Om nog maar niet te spreken van het feit dat als ze zouden kunnen financieren, ze niet zouden willen omdat de vraag naar CRE sinds corona in elkaar gezakt is. De leegstand is hoog, en het is bijna onmogelijk (nu met de hoge rentes zeker) om rendabel CRE te exploiteren.

Er zit overal hypotheek garantie op. Ik hoor in de sector al veel geluiden over CRE managers die tegen banken zeggen "jammer, we betalen niet meer. Houd het gebouw maar".

De waarde van deze panden keldert enorm, en dan zijn de banken nog niet eens begonnen met executieveilingen.

Ook verwacht ik dat consumenten in de VS (maar ook in Europa), steeds meer op de rem moeten trappen voor hun uitgaven. Ze zijn door de reserves gebrand, overheden hebben nu MMT (Modern Monetairy Theory) overleden is ook geen eindeloze steunmaatregelen meer ter beschikking.

We lopen best wel op een zijde draadje op het moment.

Dit zijn geen toevallige ontwikkelingen:

https://www.nu.nl/politie...rs-voor-tegenvallers.html

https://nos.nl/artikel/24...kennis-en-kunde-ontbreken

Ik merk dat veel mensen denken dat als er niets in het nieuws is dat dan alles wel goed zal zijn. Niets is minder waar, de alarmbellen gaan pas af als het ijsschot al aangevaren is. Niet daarvoor.

En de renteverhogingen zijn voorlopig nog niet klaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
DutchManticore schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Heb je nog wel aandelen in portefeuille voor de lange termijn ? En is het dan niet makkelijker om daarop calls te schrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
CornermanNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Heb je nog wel aandelen in portefeuille voor de lange termijn ? En is het dan niet makkelijker om daarop calls te schrijven?
Mijn pensioenpot bevat een behoorlijke bak geld. Dat zie ik als mijn onontkoombare "long" positie.

Wat ik in eigen beheer kan beïnvloeden heb ik eruit gehaald en naar cash omgezet.

Covered calls schrijven is zeker een mogelijke strategie, maar daar heb ik niet voor gekozen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verhalen over de "next big one" qua crisissen gaan natuurlijk al rond sinds 6-7 jaar naar de financiële crisis. Tot heden is door lage rentestanden hier flinke uitstel op geweest maar de rekening moet ooit komen. Er is enorme groei geweest op basis van lenen van de toekomst en het is maar de vraag hoe lang dit goed gaat. Door inflatie wordt alles duurder en het inkomen is hier lang niet voor ieder op gecompenseerd. Herfinanciering van schulden gaat niet alleen bij bedrijven maar ook consumenten een flinke hap nemen uit het besteedbare inkomen.

Zelf ben ik nooit zo pessimistisch geweest over de economie maar begin langzaam ook overtuigd te raken dat er niet veel nodig is om de boel om te laten vallen. Tijdens Covid zijn er miljarden uitgedeeld en volgens mij is die financiële afrekening nog nergens gepresenteerd.

Afgelopen jaar was mijn inleg al beperkt omdat aflossing van huidige woning en nieuwbouwwoning flink op de maandlasten drukte. Na de verhuizing hebben we een leuk potje maar die houd ik nog even op de zijlijn op pensioen inleg na, gelukkig kan ik binnenkort wel weer maandelijks gaan DCA'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Mijn pensioenpot bevat een behoorlijke bak geld. Dat zie ik als mijn onontkoombare "long" positie.

Wat ik in eigen beheer kan beïnvloeden heb ik eruit gehaald en naar cash omgezet.

Covered calls schrijven is zeker een mogelijke strategie, maar daar heb ik niet voor gekozen
Een specifieke reden om daar niet voor te kiezen ?

Ik ben overigens niet zo bevreesd voor de crisis , het is namelijk niet meer dan logisch. Een hoop bedrijven hadden al om moeten vallen.

Daartegenover staat een enorme opgave op het gebied van de klimaatverandering die veel investeringen en onderzoek vraagt. Dat jaagt de boel aan.

Verder kunnen we ook niet om grote investeringen op het gebied van veiligheid en defensie heen.

En is er een schreeuwend tekort aan handjes. Even gechargeerd het aantal nagel salons kan best omlaag ten faveure van zorg banen. De arbeidsmarkt kan wat hebben.

De recessie is er waarschijnlijk al, kan even bloederig worden. Maar dan moeten we toch echt aan de bak.

En het alternatief voorheen was vaak obligaties en spaarrekening. Maar die dynamiek is ook wel verleden tijd. Wellicht is het weer een mooie tijd voor de stockpickers in plaats van de indexvolgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:27

Qwerty-273

Meukposter

Nu heb ik zelf geen ervaring (of interesse) in het schrijven van een covered calls. Maar ik zie in de meeste uitéénzettingen wel vaak dat de upside beperkt is tegen een downside die niet beperkt is. Waarmee je het risico eigenlijk niet voldoende af kan dekken.
The Hidden Cost of Covered Call Writing

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Dirk1221996 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:18:
ik heb best een dipje wel vandaag en deze week in m'n wallet, ik weet niet of andere dat herkennen?
en ik weet nu niet precies wat de oorzaak is, mss luister ik te weinig nieuws. of de verkeerde bronnen.

dus kan iemand het even toelichten.

heb voornamelijk shell, all world en a-hold
Ik ga je toch wat dagen terug quoten. Probeer het vooral niet te begrijpen, dat gaat je niet lukken. Maar probeer je eens te verdiepen in technische analyse terwijl je je oren en ogen open houd. Wat je van uit het nieuws hoort is meestal ruis, maar soms niet. Om dit te beoordelen helpt het om agenda's te volgen. Macro economische cijfers doen er toe maar het nieuws daarover niet!

Dit geld ook voor verklaringen waarom de beurs omhoog of naar beneden gaat, dit is ruis! Wat geen ruis is, is fundamenteel, dit komt alleen van zeg maar de "bureau van de statistieken" in deze wereld of de bedrijven zelf.

Technische analyse helpt je bij het maken van aankoop en verkoop besluiten maar helpt je niet bij het voorspellen van de toekomst van het koersverloop van een aandeel of een index.

Nu de grote vraag waarom helpt mij technische analyse bij mijn aan of verkoop besluit?

Zie de beurs als een vliegwiel, het duurt even voor veranderingen invloed hebben op aandelen of indexen. Op dag basis kan een aandeel omhoog gaan terwijl de maand trend naar beneden is en op jaar basis omhoog (immers lange termijn beleggen wordt geacht altijd om hoog te gaan en je kan het anders vinden maar het is echt waar). Door bijvoorbeeld uur, dag , week, maand en jaar grafieken naast elkaar te leggen kan je beoordelen waar we in op en neer gaande cycli we ons bevinden. Dit is een hulpmiddel om te bepalen of dit een goed moment is of niet.

Garanties biet technische analyse niet, ook trends worden gebroken om wat voor een reden dan ook.

Als je technische analyse naast het nieuws legt dan snap je waarom het nieuws negers op slaat. Doe dat zelfde met fundamentele info en je kan zien hoe bedrijf publicaties beoordeeld worden.

Ik wil niet echt voorspellingen dien maar naar mijn idee zijn we met de AEX aan het toppen (op maand basis) maar ik kan het mis hebben. Een daling van de AEX naar 675 zie ik nog wel gebeuren in de komende 12 maanden maar wanneer precies kan ik je niet vertellen.

De geschiedenis heeft ons geleerd dat LT beleggen altijd de moeite waard is. De dagelijkse beurs koersen doen er eigenlijk niet toe zolang je over een grootte periode maandelijks of misschien zelfs jaarlijks weet in te leggen.

Hoe dan ook als je 40 jaar lang iedere kwartaal iets weet in te leggen is de kan erg groot dat je een mooie pensioen pot overhoud.

Technische analyse helpt je omdat echt nieuws in de koers wordt verwekt.

Edit: Shell is op maandbasis aan het toppen. Gezond zou zijn dat shell even terug gaat na ca. 22 om daar te valideren dat de up-tand valide is. Vanaf daar kan het alle kanten op. (dit hoeft geen waarheid te worden, maar lijkt mij waarschijnlijk, dit kan meerdere maanden duren)

[ Voor 5% gewijzigd door teun-v op 06-06-2023 20:29 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Voor mensen die gerust zijn omdat de SPY momenteel stijgt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmKyN513DMEUEJLtNmHdy3JOLZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sf4tG3pn1MKAmHNBl1vQ3b3i.png?f=user_large

Het geheel drijft op slechts 7 aandelen.
Als daar wat mee gebeurt kun je een correctie van 30-40% verwachten

[ Voor 18% gewijzigd door DutchManticore op 06-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:48:

[Afbeelding]

Voor die zelfde SPY, het rode cirkeltje gaan we nog testen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgWIdhnXlgzn2ZYKSfV_i2RrVkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MFOEhWfc7iE37yykJIcCL0PG.png?f=user_large

en de nasdaq heef ook nog iets te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQSddyCkVcsK5LudLCwudmCkGjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EzOEVOnj67xToeXLuHZTkqty.png?f=user_large
bron

[ Voor 15% gewijzigd door teun-v op 06-06-2023 21:24 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
Dat het geheel drijft op een aantal aandelen is van alle tijden. De top 5 bedrijven beslaan al decennia lang minimaal 10% van de hele index, maar vaker ligt dit percentage tussen de 15% en 20%. Nu net iets boven de 20%. Het is in die zin niks nieuws dat de top 5 verantwoordelijk is voor de grootste gains van de markt als geheel.

Zeggen dat er een correctie van 30 tot 40% kan ontstaan als er iets met die bedrijven gebeurt is natuurlijk lukraak speculeren. Haal je de top 5 bedrijven nu trouwens weg dan staat de markt over het jaar op een kleine plus.

“State of play: The big five that are responsible for the vast majority of the stock market's 2023 gains are Apple (up 36% this year), Microsoft (37%), Alphabet (39%), Amazon (44%), and current stock market darling Nvidia, which has surged 159% on AI-related excitement.

Without them, the overall market (including dividend payments) would be up just 1.5% this year, according to data provided by Howard Silverblatt, senior index analyst at S&P Dow Jones Indices.”

Als je Meta en Tesla er nog afhaalt, en dus de top 7 pakt, staat dit jaar de markt heel minimaal in de min.

“If you also remove the contributions from the two other largest tech companies — Meta (up 120% in 2023) and Tesla (66%) — the S&P 500 would be slightly underwater for the year, Silverblatt says.“

Maar nogmaals, dit is van alle tijden.

Ik pas mijn strategie niet meer aan op allerlei mogelijke scenario’s. Sinds ik ben begonnen met beleggen (grootste deel vlak voor de Oekraïne oorlog) is er dus oorlog, inflatie, spanning China en ga zo maar door. En inmiddels kan ik een aardige tik hebben in de portefeuille want het gaat gestaag omhoog, zeker met het herinvesteren van dividend en periodiek bijkopen. Staat je niet alleen blind op de koersprijs. En als die correctie komt, en dat zullen er nog meerdere zijn, dan kopen we weer wat goedkoper in. Het portefeuille heeft nog heel wat jaren te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door SvV_Ying op 06-06-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

SvV_Ying schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:20:
Dat het geheel drijft op een aantal aandelen is van alle tijden. De top 5 bedrijven beslaan al decennia lang minimaal 10% van de hele index, maar vaker ligt dit percentage tussen de 15% en 20%. Nu net iets boven de 20%. Het is in die zin niks nieuws dat de top 5 verantwoordelijk is voor de grootste gains van de markt als geheel.

Zeggen dat er een correctie van 30 tot 40% kan ontstaan als er iets met die bedrijven gebeurt is natuurlijk lukraak speculeren. Haal je de top 5 bedrijven nu trouwens weg dan staat de markt over het jaar op een kleine plus.

“State of play: The big five that are responsible for the vast majority of the stock market's 2023 gains are Apple (up 36% this year), Microsoft (37%), Alphabet (39%), Amazon (44%), and current stock market darling Nvidia, which has surged 159% on AI-related excitement.

Without them, the overall market (including dividend payments) would be up just 1.5% this year, according to data provided by Howard Silverblatt, senior index analyst at S&P Dow Jones Indices.”

Als je Meta en Tesla er nog afhaalt, en dus de top 7 pakt, staat dit jaar de markt heel minimaal in de min.

“If you also remove the contributions from the two other largest tech companies — Meta (up 120% in 2023) and Tesla (66%) — the S&P 500 would be slightly underwater for the year, Silverblatt says.“

Maar nogmaals, dit is van alle tijden.

Ik pas mijn strategie niet meer aan op allerlei mogelijke scenario’s. Sinds ik ben begonnen met beleggen (grootste deel vlak voor de Oekraïne oorlog) is er dus oorlog, inflatie, spanning China en ga zo maar door. En inmiddels kan ik een aardige tik hebben in de portefeuille want het gaat gestaag omhoog, zeker met het herinvesteren van dividend en periodiek bijkopen. Staat je niet alleen blind op de koersprijs.
Dit is precies wat beleggen is, maak je niet druk om de dagelijkse waan, het is belangrijker dat je hebt belegd.

Edit: soms zit het mee, soms zit het tegen, maar in de long run win je altijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wozmro
Idd mijn eigen grootste beleggingsprestatie is het feit dat ik maandelijks ben blijven inleggen doorheen corona, Oekraïne, energie..crisis, volgend jaar presidentsverkiezingen in de VS, zal ook weer leuk worden..

Niets afgewacht, niets verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
Het hele idee van in een ETF zitten is dat je ook de topprestaties erin hebt. Maar dus in dit geval ook de massa die niks bijdraagt. Maar op zichzelf is een breder gedragen rally wel wat meer geruststellend voor het algemene economische klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Magpie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:13:
Het hele idee van in een ETF zitten is dat je ook de topprestaties erin hebt. Maar dus in dit geval ook de massa die niks bijdraagt. Maar op zichzelf is een breder gedragen rally wel wat meer geruststellend voor het algemene economische klimaat.
Wat je hier zegt begrijp ik niet, het hele idee van een ETF is dat je geen zorgen hoeft te maken over het mandje van aandelen wat je nodig hebt om een goede spreiding te krijgen. Een stijging is daarom breed gedragen (ook al is dat door een paar individuele aandelen) als er genoeg aandelen dalen zal ook de ETF dalen doet de ETF dat ook. De weging in de ETF is daar een factor voor.

Een breed gedragen rally doet ook een index stijgen, het is niet zo dat dat een ETF stijgt omdat precies die aandelen in die ETF extra worden belegd binnen de ETF en de dalende aandelen op dat moment er uit gegooid zijn.

ETF's volgen over het algemeen aan subset van aandelen die in een bepaalde categorie vallen. Denk aan tech, banken, een index, etc.

Een ETF volgt dus niet per definitie niet de "best presterende aandelen", maar volgt vaak passief een index of een bepaald mandje aandelen.

[ Voor 3% gewijzigd door teun-v op 06-06-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
teun-v schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:31:
[...]

Dit is precies wat beleggen is, maak je niet druk om de dagelijkse waan, het is belangrijker dat je hebt belegd.

Edit: soms zit het mee, soms zit het tegen, maar in de long run win je altijd.
Genoeg situaties waar dat dit niet zo is natuurlijk. Zeker wanneer je individuele aandelen koopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Individuele aandelen of als je slechts richt op een bepaalde markt. Denk dan aan Japanners (of iemand anders natuurlijk) die puur en alleen nationaal geïnvesteerd hadden in de Nikkei 225 index. Als je lump sum in december '89 was ingestapt op het hoogte punt, dan zit je nog steeds te wachten om eindelijk eens groene cijfers te zien (dan laat ik 30+ jaar inflatie nog buiten beschouwing)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZqy8cKEYwVw9fLiMBl3fZ_nT7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEe6nNF0M6BKq5aWomaUUIKs.png?f=fotoalbum_large
Daarom snap ik de hele focus in het Nederlandse financiële nieuws op onze AEX index ook totaal niet. Het is wel een erg kleine en lokale markt index. Ja het is Nederlands, maar je bent dan wel heel specifiek met slechts 25 bedrijven bezig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:39
Qwerty-273 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:13:
Individuele aandelen of als je slechts richt op een bepaalde markt. Denk dan aan Japanners (of iemand anders natuurlijk) die puur en alleen nationaal geïnvesteerd hadden in de Nikkei 225 index
Hoe kijk je dan tegen Amerikanen aan? Voor de typische Amerikaan is Amerika "de wereld", als ze beleggen in ETF's hebben ze alleen VTI/VTO/SCHD. All-world ETF's doen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Persoonlijk denk ik wel dat iets als AI uiteindelijk zal doorsijpelen in het volledige economische systeem. Net zoals de evolutie van internet, sociale media,...

En daarmee de productiviteit in zijn geheel naar een hoger niveau zal tillen. Eerst de grote tech maar uiteindelijk ook algemeen, horeca, bouw, zorg, logistiek, ... tot en met de individuele zzp’er.

Met de nodige ups en downs, mitsen en maren, voor- en nadelen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Wozmro schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:17:
Persoonlijk denk ik wel dat iets als AI uiteindelijk zal doorsijpelen in het volledige economische systeem. Net zoals de evolutie van internet, sociale media,...

En daarmee de productiviteit in zijn geheel naar een hoger niveau zal tillen. Eerst de grote tech maar uiteindelijk ook algemeen, horeca, bouw, zorg, logistiek, ... tot en met de individuele zzp’er.

Met de nodige ups en downs, mitsen en maren, voor- en nadelen,...
Je omschrijft precies de bubbel mindset haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
We zien wel, ik zit in een situatie waarbij ik gewoon rustig kan afwachten, ik hoef zelf geen actie te ondernemen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

catchingfire schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:58:
Hoe kijk je dan tegen Amerikanen aan? Voor de typische Amerikaan is Amerika "de wereld", als ze beleggen in ETF's hebben ze alleen VTI/VTO/SCHD. All-world ETF's doen ze niet aan.
Veel van de bedrijven (of in ieder geval meer dan in bijvoorbeeld in een NL of JP index) zijn wereldwijd actief en gespreid over meerdere sectoren. Daarmee heb je door alleen Amerikaanse aandelen ook een wereldwijde spreiding. Wel ben je meer beïnvloedbaar door de Amerikaanse overheid / belastingdienst als die besluiten om ingrijpend iets te veranderen aan hun kant van de oceaan.

Er zitten natuurlijk ook een aantal bedrijven in de Amerikaanse index die zich alleen richten op Amerika (eventueel met Canada en Mexico erbij). Die zijn meer vatbaar voor een economische malaise daar (al is het wel een markt die daarmee ook wereldwijd markten naar beneden trekt).

Maar met VWRL zit je ook voor rond de 60% in de VS. 6% in Japan en 1% in Nederland. De JP en NL markten hebben dus beperkte impact op de rendementen die je met VWRL neerzet. Heel Europa is ook nog maar slechts 17%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
The owner of the Hilton San Francisco Union Square and Parc 55 hotels has chosen to stop making payments on $725 million in debt and turn the keys over to their lender, J.P. Morgan Chase.

https://viewfromthewing.c...tel-is-just-walking-away/

Dit gaan we meer zien, en dit gaat banken echt een klap geven die ze niet kunnen hebben
The Hilton San Francisco Union Square is the city’s largest hotel with 1,921 rooms, and Parc 55 has 1,024 rooms. In 2016 the hotels were appraised for a combined $1.56 billion. The owner is turning over the keys even though they owe less than half that, showing just how far the value of San Francisco properties has fallen. They couldn’t sell the hotels, and couldn’t make the economics work even with the smaller debt load.

[ Voor 49% gewijzigd door DutchManticore op 07-06-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Graag zou ik willen beginnen met beleggen in ETFs en ben bezig geweest met een portfolio samenstellen. Ik besef me dat deze weinig inspirerend is voor jullie, ik zou wat bevestiging in dat dit een normale / klassieke samenstelling is. Ik accepteer de normale risico’s en wil graag in 3-4 verschillende ETFs beleggen. Ik ben nu tot de volgende gekomen:

1) VWRL - Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Dis - IE00B3RBWM25
2) VUSA - Vanguard S&P UCITS ETF USD 500 - IE00B3XXRP09
3) IWDA - iShares MSCI World UCITS ETF USD (Acc) - IE00B4L5Y983
4) ?

Ik twijfel bij 1) om deze te wisselen met VWCE - Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc - IE00BK5BQT80 . Als ik deze wisselen zijn ze alle drie accumulerend en heb ik er weinig omkijken naar.

Kunnen jullie me iets vertellen over de samenstelling van bovenstaande, is dit acceptabel als lange termijn belegging (wil maandelijks inleggen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:09
@Laurences de ETFs die je hebt gekozen hebben veel overlap en tevens dividendlekkage. Lees anders eerst eens goed de info hier door: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Dat topic is ook geschikter voor je eventuele vervolg vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
https://www.wsj.com/artic...heyre-coming-due-c3754941

Interest-Only Loans Helped Commercial Property Boom. Now They’re Coming Due.
Landlords face a $1.5 trillion bill for commercial mortgages over the next three years

*knip* graag iets meer context volgende keer, nu is het een linkdrop

[ Voor 55% gewijzigd door ZieMaar! op 10-06-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
[...]

Als het toen ook officieel een recessie was, had dat helemaal in het plaatje van toen gepast.
Ik moet hier even op terugkomen. Het was toen dus tóch een recessie :+

https://www.nu.nl/economi...toch-in-een-recessie.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O1LZ461Q1j-EYgWMTP14z2VtFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNb7239YtOeCZHigxJypAjZF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door SvV_Ying op 08-06-2023 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Individuele aandelen of als je slechts richt op een bepaalde markt. Denk dan aan Japanners (of iemand anders natuurlijk) die puur en alleen nationaal geïnvesteerd hadden in de Nikkei 225 index. Als je lump sum in december '89 was ingestapt op het hoogte punt, dan zit je nog steeds te wachten om eindelijk eens groene cijfers te zien (dan laat ik 30+ jaar inflatie nog buiten beschouwing)...
[Afbeelding]
Daarom snap ik de hele focus in het Nederlandse financiële nieuws op onze AEX index ook totaal niet. Het is wel een erg kleine en lokale markt index. Ja het is Nederlands, maar je bent dan wel heel specifiek met slechts 25 bedrijven bezig.
Je vergeet voor de Nikkei 225 wel het dividend, inclusief dividend zou je over die hele periode nu +20% (in USD, in Yen is dat denk ik iets anders). Nog steeds erg weinig groei, maar niet negatief. Rest ben ik het met je eens, veel lokale markten hebben ook een bias voor een sector (US tech, CH banken, etc) waardoor ik ook liever breder koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ach, het is maar wat je definieert als bull of bear market. Ik ben nooit zo onder de indruk van het 'uitroepen van de bear/bull market'. Feit is dat we nu weer op het niveau staan van het moment van de inval in de Oekraïne. Persoonlijk vind ik dat zeer opmerkelijk. De beleidsrente is ongeveer 5% hoger, financial conditions zijn daardoor fors krapper, er worden minder leningen aangegaan. Zoals ik eerder zei: ik snap het optimisme niet zo.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
_the_crow_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Ach, het is maar wat je definieert als bull of bear market. Ik ben nooit zo onder de indruk van het 'uitroepen van de bear/bull market'. Feit is dat we nu weer op het niveau staan van het moment van de inval in de Oekraïne. Persoonlijk vind ik dat zeer opmerkelijk. De beleidsrente is ongeveer 5% hoger, financial conditions zijn daardoor fors krapper, er worden minder leningen aangegaan. Zoals ik eerder zei: ik snap het optimisme niet zo.
Er is niet zoveel optimisme. De beurs staat vlak, op een handjevol (7) aandelen na die naar gigantische hoogte vliegen op de AI bubbel.

Wat mij betreft vooral gedreven door clueless retail die vindt dat het zo wel weer mooi is geweest met de negativiteit en verwacht dat er zo weer een economisch wonder gebeurt.

Er zijn mensen die nog steeds denken dat de FED bij de eerste de beste pijn zo weer de printer aan gaat slingeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:53
Natuurlijk willen we de AI hype niet missen. Specifieke AI aandelen / trackers heb ik niet. Wel ben ik in het bezit van iShares Automation & Robotics UCITS ETF waarin de grootste positie op dit moment wordt ingenomen door NVIDIA - wat ik weer in verband breng met AI.
Meer details kan ik niet zien (of weet niet hoe). Heeft er iemand enig idee of er een flinke overlap is tussen mijn ETF en een specifieke AI ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
Individuele aandelen of als je slechts richt op een Als je lump sum in december '89 was ingestapt op het hoogte punt, dan zit je nog steeds te wachten om eindelijk eens groene cijfers te zien (dan laat ik 30+ jaar inflatie nog buiten beschouwing)...
Dit op basis van de koers, of inclusief dividenden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Dit op basis van de koers, of inclusief dividenden?
Dat is op basis van koers, dus dat zegt niet alles.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L4X_eVVyFo13XnJv8cYT3CbHdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WMqBPURp2Zr6r0ledeDRlyFJ.png?f=user_large

Als je dus heel ongelukkig op het hoogtepunt 30 jaar terug lump-sum was ingestapt en daarna nooit meer had bijgekocht, dan stond je een paar jaar terug in het groen inclusief dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 17:19
Ik ben mij het oriënteren op 3 maand Amerikaanse staatsobligaties, die doen +-5.2% rente.

Weet iemand een broker, buiten Lynx, waar je die kan kopen? Bijna nergens kan je het aanbod zien zonder eerst een account te maken.
(ING & BUX hebben het niet, ABN konden ze het me niet zeggen).

Beleggen jullie daar ook in?
5.2% is beter dan mijn presentaties op de beurs.

[ Voor 37% gewijzigd door Rogers op 09-06-2023 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om @SvV_Ying aan te vullen, dan zou je op basis van koers + dividenden in februari 2021 groene cijfers hebben gezien. Zie ook : https://www.nikkei.co.jp/...itting-a-record-high.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-09 21:17
Hebben jullie trouwens gebruik gemaakt van de nieuwe actie van Achmea beheerd beleggen? Binnen 6 maanden 125 euro erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Taxcommunism schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:51:
Hebben jullie trouwens gebruik gemaakt van de nieuwe actie van Achmea beheerd beleggen? Binnen 6 maanden 125 euro erbij.
Nee want heb al 2 x eerder aan die actie mee gedaan (en mijn vriendin ook) dus mij zien ze niet meer als nieuwe klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Nee want heb al 2 x eerder aan die actie mee gedaan (en mijn vriendin ook) dus mij zien ze niet meer als nieuwe klant.
Wat was er mis precies? Qua kosten valt het reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taxcommunism schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:59:
[...]

Wat was er mis precies? Qua kosten valt het reuze mee.
Er was niks mis. Heb gewoon de bonus gecasht en toen account weer opgezegd. Dat doe ik zo'n 5 x per jaar. Al 1200 euro verdiend daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Er is niet zoveel optimisme. De beurs staat vlak, op een handjevol (7) aandelen na die naar gigantische hoogte vliegen op de AI bubbel.

Wat mij betreft vooral gedreven door clueless retail die vindt dat het zo wel weer mooi is geweest met de negativiteit en verwacht dat er zo weer een economisch wonder gebeurt.

Er zijn mensen die nog steeds denken dat de FED bij de eerste de beste pijn zo weer de printer aan gaat slingeren
Er zijn meer dan die 7:

https://www.bankrate.com/investing/best-performing-stocks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:01:
[...]

Er was niks mis. Heb gewoon de bonus gecasht en toen account weer opgezegd. Dat doe ik zo'n 5 x per jaar. Al 1200 euro verdiend daarmee.
Werkt dat meteen na opzeggen?
Ik heb deze week de belegging rekening gesloten omdat ze de eerste poging verneukt hadden (overgemaakte geld was naar een andere rekening gegaan, daardoor de actie periode gemist).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rogers schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Werkt dat meteen na opzeggen?
Ik heb deze week de belegging rekening gesloten omdat ze de eerste poging verneukt hadden (overgemaakte geld was naar een andere rekening gegaan, daardoor de actie periode gemist).
Ja hoor. Zorgen dat je aan de voorwaarden voldoet. Even wachten tot de beloning binneniis en Daarna kun je de boel gewoon weer opzeggen.

edit: oh ik begrijp nu je vraag pas. je vraagt of je opnieuw aan een actie kunt deelnemen? Nee dat kan uiteraard niet.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 10-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:02:
[...]

Ja hoor. Zorgen dat je aan de voorwaarden voldoet. Even wachten tot de beloning binneniis en Daarna kun je de boel gewoon weer opzeggen.
Eerste zin in de voorwaarden:
U opent voor het eerst een beleggingsrekening bij Centraal Beheer.
[…]
U heeft niet eerder een beleggings­rekening bij Centraal Beheer gehad
:+

Ook al checken ze dat niet snap ik niet hoe je, met minimale looptijden van 4 en 6 maanden, 5 keer per jaar hier aan mee doet.

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 10-06-2023 10:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Andere bedrijven geven ook bonussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fsfikke schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Eerste zin in de voorwaarden:

[...]

:+

Ook al checken ze dat niet snap ik niet hoe je, met minimale looptijden van 4 en 6 maanden, 5 keer per jaar hier aan mee doet.
Dat is toch precies wat ik zei? Ik kan niet aan deze actie mee doen omdat ik al eerder mee gedaan heb.

Ik doe 5 x per jaar meer aan dit soort acties, bij verschillende banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rogers schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:24:
Ik ben mij het oriënteren op 3 maand Amerikaanse staatsobligaties, die doen +-5.2% rente.

Weet iemand een broker, buiten Lynx, waar je die kan kopen? Bijna nergens kan je het aanbod zien zonder eerst een account te maken.
(ING & BUX hebben het niet, ABN konden ze het me niet zeggen).

Beleggen jullie daar ook in?
5.2% is beter dan mijn presentaties op de beurs.
Valuta risico is me te groot. 1.3% rendement in 3 maanden is waarschijnlijk minder dan de schommelingen in wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:54:
[...]
Maar je mag toch maar 1x meedoen? Lukt 2x wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:59

Soullie

Planeshift

Klinkt best interessant, kan best 500 euro en paar keer 50 euro missen voor 125 euro premie :)
Straks eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Dit is toch bij Centraal Beheer?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pistachenootje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Maar je mag toch maar 1x meedoen? Lukt 2x wel?
Bij deze actie mag je maar 1x mee doen. Maar in het verleden hebben ze ook acties gehad die ook voor bestaande klanten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
DutchManticore schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:48:

[Afbeelding]

@phantom09

Nee. De index wordt gedreven door een handjevol. De rest van de bedrijven in de index staat zo goed als vlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DutchManticore schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:55:
[...]

@phantom09

Nee. De index wordt gedreven door een handjevol. De rest van de bedrijven in de index staat zo goed als vlak
Hoe die paar tech bedrijven dan een correctie van 30-40% gaan veroorzaken snap ik nog niet helemaal. Verwacht je dat ze naar de nul gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Sissors schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Hoe die paar tech bedrijven dan een correctie van 30-40% gaan veroorzaken snap ik nog niet helemaal. Verwacht je dat ze naar de nul gaan?
Oh sorry. Geen procenten.
Punten op de SPY, of 300-400 op de SPX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Een hoge Inflatie hoeft niet perce slecht te zijn voor de aandelenmarkt:

https://awealthofcommonse...-vs-stock-market-returns/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
Nou ik hou echt op met proberen, wat een gaar bedrijf. Eerst raken ze me geld kwijt en nu wil ik een nieuwe rekening maken en blijft de site zeggen dat ik niet alle velden heb ingevuld terwijl ik dat wel heb gedaan.
Geeft geen vertrouwen in hun tech.

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 10-06-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Rogers schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:42:
[...]

Nou ik hou echt op met proberen, wat een gaar bedrijf. Eerst raken ze me geld kwijt en nu wil ik een nieuwe rekening maken en blijft de site zeggen dat ik niet alle velden heb ingevuld terwijl ik dat wel heb gedaan.
Geeft geen vertrouwen in hun tech.
Doet mij denken aan de actie voor bestaande klanten vorig jaar. Je moest toen elke maand een x bedrag overboeken voor x maanden. Hierna kreeg je een bonus.
Heb netjes alles volgens de regels ingesteld. Geld werd elke keer terug geboekt.
Ik had geen zin om contact op te nemen dat het mis ging. Heb de rekening maar opgezegt en ben weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Erg benieuwd deze week CPI, FED... Het lijkt nu allemaal rozengeur en manenschijn, maar ik verwacht dat CPI wel eens zou kunnen tegenvallen. En zelf zie ik het als een van de belangrijkere weken dit jaar aangaande economische data en beslissingen. Ik zie 3 scenario's waarvan het laatste het meest onwaarschijnlijk:

Upside surprise =>
  • Fed HIKE, semi-violent market sell-off
  • Fed PAUSE, nog langer durend inflatieprobleem
No change =>
  • Fed HIKE, onwaarschijnlijk
  • Fed PAUSE, voortzetting rally
Downside CPI surprise =>
  • Fed HIKE, zeer onwaarschijnlijk
  • Fed PAUSE, van sell the news tot gigantische rally zeker in bepaalde sectoren
Mijn geschreven PUTS 400 lopen deze week met grote waarschijnlijkheid waardeloos af, maar tegen deze prijzen schrijf ik geen nieuwe puts, ik zit zelfs te overwegen om in plaats daarvan calls te schrijven op QQQ of SPY, en dat doe ik zeer zelden. Ik zit dan te denken aan de CALLS 470 15DEC23.

Nu ben ik van het kamp "no change" en pause maar er is een behoorlijk risico dat we een upside surprise kunnen hebben en een hike met alle gevolgen van dien.

[ Voor 9% gewijzigd door Galactic op 12-06-2023 21:21 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
@Galactic Ik denk dat je "surprise" als in "verrassing" bedoelt en niet "sur prize" als in "extra prijs"?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
Weet iemand toevallig wat de belegging strategie is van Achmea wereld fonds? Is het louter index?

[ Voor 12% gewijzigd door Taxcommunism op 12-06-2023 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:06:
Fastned start weer een nieuwe emissie van obligaties. Deze vind ik dan wel bijzonder; de geboden rente is slechts 5,5% bij een looptijd van 5 jaar. In het huidige renteklimaat vind ik dit best laag voor een obligatie van dit type.

In juni 2022 lukte ze het nog om met 5% voor €23 miljoen aan nieuwe obligaties uit te geven.
In december 2022 met 5% nog slechts voor €10,8 miljoen, terwijl de ECB de rente ondertussen al had verhoogd met 250 bps.
En dan nu 5,5% terwijl de ECB de rente verder heeft verhoogd met nog eens 125 bps.

Ik zou niet weten waarom iemand vandaag zou willen inschrijven voor deze emissie.
Vervolgens halen ze €21,9 miljoen op. Fijn voor Fastned, maar ik snap het niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Zr40 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Vervolgens halen ze €21,9 miljoen op. Fijn voor Fastned, maar ik snap het niet meer :)
Ik denk dat er veel mensen zijn die 5% prima vinden. Liever 5% gegarandeerd dan potentieel verlies.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, maar voor particulieren is het eigenlijk helemaal geen goede deal. :) Met de huidige box 3 regels levert het na belasting nauwelijks meer op dan een 5 jaar deposito (op het moment van schrijven 3,7%) en dat valt zelfs onder een DGS.

Voor diegenen die nog niet boven de box 3 vrijstelling komen lijkt het wellicht interessant als ze het risico buiten beschouwing laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Bezulba schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat er veel mensen zijn die 5% prima vinden. Liever 5% gegarandeerd dan potentieel verlies.
Je begrijpt dat een obligatie in default kan gaan en een spaarrekening en treasury in theorie niet/nihil.

Van alle keren in langs een laadpaal rijd (ik zeg er duidelijk bij in België) van Fastned zie ik letterlijk 0 auto's laden :o Ook kan in de huidige cijfers niet meteen bemoedigend noemen. Voor mij is zoiets als aandeel in ieder geval niet investeerbaar wegens risk reward die niet in verhouding zit. Maar daar zijn Nederlandse IPO's wel vaker goed in. Ik heb zelf nog geen Elektrische wagen, maar no-way dat ik dat ga opladen aan 0.8€/kWh als ik dat thuis voor (minder) dan de helft kan.

Beetje zoals Basic-Fit, de perfectie zit in de koers geprijst, waarom zou je dat kopen tenzij je verwacht dat de waardering nog hoger zou gaan oplopen.

En ik heb het niet nagekeken, maar laat me raden de Obligatie heeft geen creditrating :o wat als het wel zo zou zijn, ik denk dat zoiets een B1 heeft of hoogstens een Ba3 als ik zo naar de balans kijk. Waar blijven ze die sukkels toch vinden :o

[ Voor 11% gewijzigd door Galactic op 13-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Galactic schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Je begrijpt dat een obligatie in default kan gaan en een spaarrekening en treasury in theorie niet/nihil.

Van alle keren in langs een laadpaal rijd (ik zeg er duidelijk bij in België) van Fastned zie ik letterlijk 0 auto's laden :o Ook kan in de huidige cijfers niet meteen bemoedigend noemen. Voor mij is zoiets als aandeel in ieder geval niet investeerbaar wegens risk reward die niet in verhouding zit. Maar daar zijn Nederlandse IPO's wel vaker goed in. Ik heb zelf nog geen Elektrische wagen, maar no-way dat ik dat ga opladen aan 0.8€/kWh als ik dat thuis voor (minder) dan de helft kan.

Beetje zoals Basic-Fit, de perfectie zit in de koers geprijst, waarom zou je dat kopen tenzij je verwacht dat de waardering nog hoger zou gaan oplopen.

En ik heb het niet nagekeken, maar laat me raden de Obligatie heeft geen creditrating :o wat als het wel zo zou zijn, ik denk dat zoiets een B1 heeft of hoogstens een Ba3 als ik zo naar de balans kijk. Waar blijven ze die sukkels toch vinden :o
Je gaat ook niet laden bij Fastned als het thuis ook kan. Je gaat laden bij FN omdat je van A naar B moet en dat haal je niet met je huidige batterij.
Mijn vriendin stond in de rij bij FN na het concert van The Boss, dus tjah, wat is dan de waarheid over bezetting?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Bezulba schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Je gaat ook niet laden bij Fastned als het thuis ook kan. Je gaat laden bij FN omdat je van A naar B moet en dat haal je niet met je huidige batterij.
Mijn vriendin stond in de rij bij FN na het concert van The Boss, dus tjah, wat is dan de waarheid over bezetting?
Ja maar hoe groot is de echte markt in Europa, ik begrijp dat het in een land als Nederland wel anders is, er zijn weinig eigen opritten en weinig parkeerplaats of garageboxen. In andere Europese landen (kijk naar België) is dat niet zo.

Ook moet je je afvragen, ja palen zullen niet volledig ongebruikt worden, zeker nudat de autonomie nog laag is, die zal in de toekomst alleen maar groeien. Ter info de gemiddelde autonomie (cijfers VSA) was in 233 km in 2016 en in 2021 was dit 349 km. Dat is verhoging van 23,2km per jaar (neem bewust geen percentage, dan is het cijfer nog rooskleuriger).

Als we de 23,2 doortrekken naar 2028 dan zal de gemiddelde elektrische wagen automie al 511,4 km bedragen. Met andere woorden, voor dagelijks gebruik zal zelfs een vertegenwoordiger die 60.000km per jaar doet, nog amper moeten bijladen.
Pagina: 1 ... 157 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij