Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
Wel opmerkelijk dat Interactive Brokers aan de belastingdienst kennelijk doorgeeft dat ik daar 3 bank(!) rekeningen zou hebben. Enerzijds opmerkelijk dat het er 3 zijn, maar dit is waarschijnlijk uit te leggen doordat ik eerst bij Lynx zat, toen bij IB UK, toen bij IB Ierland.

Anderzijds opmerkelijk voor mij omdat ik dacht dat geld tegoed bij IB niet als bankrekening zou worden gezien door de belastingdienst. @Zr40 wat denk jij daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Pistachenootje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:04:
Wel opmerkelijk dat Interactive Brokers aan de belastingdienst kennelijk doorgeeft dat ik daar 3 bank(!) rekeningen zou hebben. Enerzijds opmerkelijk dat het er 3 zijn, maar dit is waarschijnlijk uit te leggen doordat ik eerst bij Lynx zat, toen bij IB UK, toen bij IB Ierland.

Anderzijds opmerkelijk voor mij omdat ik dacht dat geld tegoed bij IB niet als bankrekening zou worden gezien door de belastingdienst. @Zr40 wat denk jij daarvan?
hmm tsja uiteindelijk ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het correct invullen. Het kan best zijn dat IBKR dit niet juist doorgeeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:04:

IB geeft niets door aan de Nederlandse belastingdienst, dat doen ze alleen aan de tegenhanger in het land waar ze zijn gevestigd. De Nederlandse belastingdienst interpreteert de gegevens die ze via CRS van andere landen ontvangen. Het geldsaldo is onderdeel van CRS, de waarde van de effecten niet, en een geldsaldo via CRS wordt op de vooringevulde aangifte geinterpreteerd als een bankrekening. Dat betekent niet dat de belastingdienst het ook ziet als bankrekening! Zoals @de Peer al zegt ben je zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de aangifte, ook wanneer deze is gebaseerd op vooringevulde gegevens.

Je kan bij account management onder tax reports een CRS report opvragen waarin je ziet wat er precies is doorgegeven. (Nog niet beschikbaar voor 2022; die van 2021 kwam pas halverwege juli 2022 beschikbaar.) De inhoud is niet wat je zou verwachten vanuit Nederlands perspectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:36
Galactic schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:39:
Erg benieuwd deze week CPI, FED... Het lijkt nu allemaal rozengeur en manenschijn, maar ik verwacht dat CPI wel eens zou kunnen tegenvallen. En zelf zie ik het als een van de belangrijkere weken dit jaar aangaande economische data en beslissingen. Ik zie 3 scenario's waarvan het laatste het meest onwaarschijnlijk:

Upside surprise =>
  • Fed HIKE, semi-violent market sell-off
  • Fed PAUSE, nog langer durend inflatieprobleem
No change =>
  • Fed HIKE, onwaarschijnlijk
  • Fed PAUSE, voortzetting rally
Downside CPI surprise =>
  • Fed HIKE, zeer onwaarschijnlijk
  • Fed PAUSE, van sell the news tot gigantische rally zeker in bepaalde sectoren
Mijn geschreven PUTS 400 lopen deze week met grote waarschijnlijkheid waardeloos af, maar tegen deze prijzen schrijf ik geen nieuwe puts, ik zit zelfs te overwegen om in plaats daarvan calls te schrijven op QQQ of SPY, en dat doe ik zeer zelden. Ik zit dan te denken aan de CALLS 470 15DEC23.

Nu ben ik van het kamp "no change" en pause maar er is een behoorlijk risico dat we een upside surprise kunnen hebben en een hike met alle gevolgen van dien.
De eerste horde was enigszins meevallend en beter dan verwacht. CPI 4% in de VS en core laat een kleine daling zien.

https://www.cnbc.com/amp/...ion-report-may-2023-.html

De markt prijst nu een kans in van bijna 100% dat de Fed de rente niet verhoogd. Zou een schok op de markt zijn als het wel gebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door SvV_Ying op 13-06-2023 22:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IBKR is het nu mogelijk om te handelen op de beurzen van Kopenhagen en Praag. (persbericht)

Deze effecten zijn daar verhandelbaar:
Kopenhagen: https://www.interactivebr...ch=cph&showcategories=STK
Praag: https://www.interactivebr...ndex.php?f=41295&exch=pra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
SvV_Ying schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:37:
[...]

De eerste horde was enigszins meevallend en beter dan verwacht. CPI 4% in de VS en core laat een kleine daling zien.

https://www.cnbc.com/amp/...ion-report-may-2023-.html

De markt prijst nu een kans in van bijna 100% dat de Fed de rente niet verhoogd. Zou een schok op de markt zijn als het wel gebeurt.
Ja dat wordt lachen. De FED is echt gestoord als ze nu al stoppen met hiken, oprecht.
Ze zijn veel te laat begonnen, en ze hebben vanaf het moment dat de hikes begonnen gezegd "We will not let this surprise us again. We will not faulter untill the inflation is back at 2% again".

De markt is echt euforisch high op het moment. Slow creep naar boven in de hoop naar goed nieuws, en als dat nieuws dan komt dan vliegt het nog een keer omhoog. Terwijl het goede nieuws met de slow creep allang ingebouwd was 8)7

Als de FED verstandig is hiken ze nog een keer met 0.25. Maar we gaan het zien.

Daarnaast. core inflation gedaald.... dat is wel een beetje optimistisch.
Ik zou eerder zeggen "stabiel veel te hoog"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkbrgHXK0tcyq3RFRr-LahmTnk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2eivNtjrwGkFJXGnGIP4lOzk.jpg?f=user_large

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
DutchManticore schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:56:
[...]

Ja dat wordt lachen. De FED is echt gestoord als ze nu al stoppen met hiken, oprecht.
Ze zijn veel te laat begonnen, en ze hebben vanaf het moment dat de hikes begonnen gezegd "We will not let this surprise us again. We will not faulter untill the inflation is back at 2% again".

De markt is echt euforisch high op het moment. Slow creep naar boven in de hoop naar goed nieuws, en als dat nieuws dan komt dan vliegt het nog een keer omhoog. Terwijl het goede nieuws met de slow creep allang ingebouwd was 8)7

[Afbeelding]
De vraag is meer; vind jij dat de beurs moet zakken omdat je de AI boot hebt gemist, of vind je echt dat we het allemaal te rooskleurig inzien en dat de beurs toch echt moet gaan zakken. Want ja, hopen dat die hike er gaat komen wil toch aangeven dat je ook hoopt dat de beurs daarmee een schok krijgt en het rood induikt.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Strider schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:19:
[...]

De vraag is meer; vind jij dat de beurs moet zakken omdat je de AI boot hebt gemist, of vind je echt dat we het allemaal te rooskleurig inzien en dat de beurs toch echt moet gaan zakken. Want ja, hopen dat die hike er gaat komen wil toch aangeven dat je ook hoopt dat de beurs daarmee een schok krijgt en het rood induikt.
Ik gok dat je mijn post historie van de laatste 16 maanden gemist hebt haha?
Want ja, hopen dat die hike er gaat komen wil toch aangeven dat je ook hoopt dat de beurs daarmee een schok krijgt en het rood induikt.
Nee haha. De beurs zal me echt roesten. Het gaat mij erom dat de inflatie nog veel te hoog is, en dat de FED daarom nog een rentestap moet doen.

Dat de beurs te hoog staat is zo goed als objectief. Ik denk verder ook niet dat ik de AI boot gemist heb, ik denk vooral dat die boot helemaal niet bestaat

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:19:
[...]

MTD zit ik op 46,3%, dat is niet houdbaar.. Hoewel ik nog lang niet de verliezen van vorig jaar in dit portfolio gecompenseerd hebt. Gelukkig gaan de ETFs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
[...]

[Afbeelding]
Met je eens, een hike van 25 bps is naar mijn mening noodzakelijk. Van mij mag dat desnoods met een boodschap dat de kans op een pauze volgende keer aanzienlijk is om dat in september/october weer verder te kijken wat de effecten zijn.

De IA mania dat is niet houdbaar. Gamma squeeze TSLA, NVDA etc... er zijn al veel rode vlaggen naar valuatie, maar nog niet allemaal rood.

Zou best kunnen dat absolute prijzen van vastgoed in de zomermaanden even niet doorzet, maar des te slechter zal Q4/Q1 worden, naar mijn vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 12:34

Duinkonijn

Huh?

Ik vind het frusti dat de datum van toekenning en de datum van betalingen ver uit elkaar liggen..

Er staat al een week toegekend, maar kan nog even wachten tot het betaalt wordt :(

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
DutchManticore schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:49:
[...]

offtopic:
Rustig aan, zo belangrijk ben je ook weer niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
herrieschopper schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:39:
[...]

offtopic:
Rustig aan, zo belangrijk ben je ook weer niet ;)
offtopic:
Zonde van de bytes op de Tweaker server zon reactie. Ik beweer nergens dat ik zo belangrijk ben. In plaats van mijn verhaal weer opnieuw doen, verwijs ik even naar mijn post historie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
DutchManticore schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:49:
[...]

[...]

Nee haha. De beurs zal me echt roesten. Het gaat mij erom dat de inflatie nog veel te hoog is, en dat de FED daarom nog een rentestap moet doen.

Dat de beurs te hoog staat is zo goed als objectief. Ik denk verder ook niet dat ik de AI boot gemist heb, ik denk vooral dat die boot helemaal niet bestaat
Vergeet je niet dat de beurs vorloopt op de werkelijke economie? Lees onderstaande link:

https://nl.investing.com/...er-sterk-genoeg-200211879

Waarom zou de AI boot niet bestaan? Zo was er ook de ICT boot.

Je adviezen over de financielen beurzen doen mij een beetje hier aan denken:

https://fd.nl/financiele-...s-een-leven-lang-te-teren

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 14-06-2023 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17-09 16:26
phantom09 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:29:
[...]

Vergeet je niet dat de beurs vorloopt op de werkelijke economie? Lees onderstaande link:

https://nl.investing.com/...er-sterk-genoeg-200211879

Waarom zou de AI boot niet bestaan? Zo was er ook de ICT boot.
En de .com boot en de big data boot, de canabis boot en de crypto boot... Het is niet dat er niet genoeg boten zijn, meer dat een deel achteraf nog wel eens lek blijkt. O-)

Ik heb met dank aan de AI hype een mooi ritje op ASML kunnen maken maar heb mn winst genomen. Mij te veel hype en te veel mensen die denken dat ze snel rijk gaan worden. (+ al die chip boys zitten ook gewoon in mn NT world, dus helemaal "buiten de boot vallen" doe ik toch niet, mocht het toch the next big thing blijken te zijn :P )

[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 14-06-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
[...]

[Afbeelding]
Kijken we naar hetzelfde plaatje? Hij daalt al 3 maanden en is op het laagste niveau sinds eind 2021. Dat "stabiel" noemen is wensdenken omdat jij vindt dat het niet zou moeten dalen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:36
Nou, de Fed pauzeert dus wel degelijk met het verhogen van de rente. Maar ze gaan nog wel uit van 2 verhogingen later in het jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door SvV_Ying op 14-06-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Charly schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:42:
[...]

En de .com boot en de big data boot, de canabis boot en de crypto boot... Het is niet dat er niet genoeg boten zijn, meer dat een deel achteraf nog wel eens lek blijkt. O-)

Ik heb met dank aan de AI hype een mooi ritje op ASML kunnen maken maar heb mn winst genomen. Mij te veel hype en te veel mensen die denken dat ze snel rijk gaan worden. (+ al die chip boys zitten ook gewoon in mn NT world, dus helemaal "buiten de boot vallen" doe ik toch niet, mocht het toch the next big thing blijken te zijn :P )
Ik had ooit ASML gekocht voor ronde 30 euro. Heb het helaas "gedwongen" verkocht ergens in 2010.
Als ik ASML had aangehouden was het met een factor 20 gestegen.
Zou misschien ook met Nvidia kunnen gebeuren. Ik heb geen idee. Wel zou ik er niet raar van opkijken als Nvidia 3-5 keer in waarde gestegen zou zijn binnen 20 jaar.

Ik heb spijt dat ik destijds in een beleggingsfonds geld ha ingestoken i.p.v. ASML.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 14-06-2023 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
Het is echt gortig aan het worden met NVDA. Nee NVDA gaat niet de wereld overnemen. Nee NVDA is niet het enige bedrijf ter wereld dat IA chips kan maken. Ja ze hebben ze een voorsprong. Ja, ze buiten dat momenteel maximaal uit maar met de core business gaat het niet bepaald goed. Ja, de belachelijke hoge marges die ze nu maken omdat iedereen op de IA mania trein springt zijn niet permanent te behalen. Als er 60-80% brutomarge gehaald kan worden, zijn er vele andere chipontwerpers die op de kar kunnen en ZULLEN springen.

Nog enkele vergeten hoor, NFT mania, tulpenbollen mania etc.

Ik denk dat we redelijk dicht bij de "ontknoping" zitten. Wat ik van IA heb gezien vind ik langs de ene kant imposant, langs de andere kant soms minder onder de indruk. ChatGPT e vind ik alles behalve intelligent en daar is enorm veel werk aan de winkel.

Zouden zelfrijdende auto's ook niet de wereld overnemen.Wat hoor je daar nog van, waar zijn de megacaps?

[ Voor 23% gewijzigd door Galactic op 14-06-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
RichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:06:
[...]

Kijken we naar hetzelfde plaatje? Hij daalt al 3 maanden en is op het laagste niveau sinds eind 2021. Dat "stabiel" noemen is wensdenken omdat jij vindt dat het niet zou moeten dalen.
Ja? Hij is stabiel veel te hoog. Meer dan twee keer zo hoog als de target rate terwijl de FED rate continu (en in record tempo) verhoogd is?

En ik denk dat de FED vandaag een fout maakt. Een aankondiging van verdere verhoging maar nu wel eerst een pauze gaat de dollar geen goed doen, en de economie ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:29:
[...]

Dat is een beetje een rare uitdrukking. De economie en de beurs zijn niet direct aan elkaar gekoppeld.

Daarin is een disconnect die zowel lagging als precursory kan zijn.

Ik denk dat de beurs nu redelijk drijft op zeer hoge mate van ongeinformeerde retail participanten. Er zijn hele volkshordes die niet weten wat een PE ratio, een marketcap of een EPS is maar wel bakken met geld in de beurs gooien dat in de afgelopen twee jaar is bijgeprint.

Ik denk dat het nog steeds een kwestie van tijd is (en ja duh dat is het altijd) totdat de bodem eruit zakt.

En nogmaals ik heb me gepositioneerd dat dat eind dit jaar, eerste maand volgend jaar zichtbaar begint te worden in de beurs .

In de economie zijn de tekenen er al genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DutchManticore schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:20:
[...]
Ja? Hij is stabiel veel te hoog. Meer dan twee keer zo hoog als de target rate terwijl de FED rate continu (en in record tempo) verhoogd is?

En ik denk dat de FED vandaag een fout maakt. Een aankondiging van verdere verhoging maar nu wel eerst een pauze gaat de dollar geen goed doen, en de economie ook niet.
Ik denk dat de FED veel te enthousiast heeft verhoogd, wat niet het gewenste resultaat had omdat het aanbod inflatie was, waarop rente verhogingen veel minder effect hebben.
Dat zullen ze zelf ook wel weten en daarom de verhoog pauze ingelast.
Doorverhogen zou meer kwaad dan goed opleveren.

Maargoed dat is ook al 200x verteld hier.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 14-06-2023 21:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
Als ik iets geleerd heb in 26 jaar beleggen is het wel dat niemand kan voorspellen wanneer wat gebeurt.

Ik geloof ook dat de koersen hoog staan en durf ook nog wel te zeggen dat er een crash komt, maar ik durf ook te zeggen dat ik echt geen flauw idee heb wanneer. Niemand weet het.

Het kan nog jaren doorgaan en dan ineens is er een trigger die het vertrouwen wegvaagt en klapt alles voor een paar jaar in elkaar.

Als je geld wil verdienen met beleggen: Vertrouw niemand, negeer het nieuws van de dag, beleg alleen wat je kan missen, beleg in de bredere markt en laat de tijd voor je werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan Bogle op 14-06-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

Lordy79

Vastberaden

phantom09 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Ik had ooit ASML gekocht voor ronde 30 euro. Heb het helaas "gedwongen" verkocht ergens in 2010.
Als ik ASML had aangehouden was het met een factor 20 gestegen.
Zou misschien ook met Nvidia kunnen gebeuren. Ik heb geen idee. Wel zou ik er niet raar van opkijken als Nvidia 3-5 keer in waarde gestegen zou zijn binnen 20 jaar.

Ik heb spijt dat ik destijds in een beleggingsfonds geld ha ingestoken i.p.v. ASML.
Hadden... as is verbrande turf... achteraf kijk je een koe in de kont... in een andere tijdlijn was ASML failliet gegaan en had je gepost dat je blij bent dat je in een beleggingsfonds hebt ingestoken.
4x zoveel waard zijn in 20 jaar is overigens niet heel spectaculair. Dat is namelijk nog geen 7.5% groei per jaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

YakuzA schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:39:
[...]

Ik denk dat de FED veel te enthousiast heeft verhoogd, wat niet het gewenste resultaat had omdat het aanbod inflatie was, waarop rente verhogingen veel minder effect hebben.
Gek dat de arbeidsmarkt in de VS enorm groeit ondanks de hogere rentes dan...
Ik denk dat we tegenwoordig zo instant satisfaction minded zijn dan we denken dat een renteverhogingcyclus een heel snel effect heeft. Zoiets heeft tijd nodig.
Bedrijven die moeten herfinancieren gaan veel meer lasten krijgen; consumenten die de hypotheekrente opnieuw moeten eiken, houden minder over. Het duurt nog wel een half jaar voor de effecten zichtbaar worden.
Verder is de huidige rente (zeker in Europa) nog steeds niet hoog, historisch gezien en de reële rente in zowel VS als Europa is nog steeds negatief.
Dus ik hoop dat er nog flink verhoogd gaat worden en niet (te) snel verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lordy79 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Gek dat de arbeidsmarkt in de VS enorm groeit ondanks de hogere rentes dan...
Ik denk dat we tegenwoordig zo instant satisfaction minded zijn dan we denken dat een renteverhogingcyclus een heel snel effect heeft. Zoiets heeft tijd nodig.
Bedrijven die moeten herfinancieren gaan veel meer lasten krijgen; consumenten die de hypotheekrente opnieuw moeten eiken, houden minder over. Het duurt nog wel een half jaar voor de effecten zichtbaar worden.
Verder is de huidige rente (zeker in Europa) nog steeds niet hoog, historisch gezien en de reële rente in zowel VS als Europa is nog steeds negatief.
Dus ik hoop dat er nog flink verhoogd gaat worden en niet (te) snel verlaagd.
Je post spreekt zichzelf redelijk tegen?
De eerste helft gaat over dat het goed is om niet (te snel) te verhogen omdat het even duurt voordat het effect heeft en de nadelen van verhogen.
En dan ineens aan het einde pleit je weer voor flink doorverhogen voordat je dit effect ziet.
Typische beer-game overshoot.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

YakuzA schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:10:
[...]

Je post spreekt zichzelf redelijk tegen?
De eerste helft gaat over dat het goed is om niet (te snel) te verhogen omdat het even duurt voordat het effect heeft en de nadelen van verhogen.
En dan ineens aan het einde pleit je weer voor flink doorverhogen voordat je dit effect ziet.
Typische beer-game overshoot.
De eerste helft gaat in op de kritiek dat er te snel verhoogd zou zijn en er geen effect is (omdat het aanbod inflatie is). Ik vind juist níet dat er te snel verhoogd is.

En in de 2e helft schrijf ik dat de reële rente nog steeds negatief is en (dus) hoop dat er doorgepakt wordt en er nog verder wordt verhoogd.
Overigens is wat ik schreef niet juist voor de VS. De inflatie is gedaald naar 4% dus als dat verder daalt, dan is de huidige rentestand prima.
In de eurozone ligt dit echter anders maar daar wordt de rente waarschijnlijk wel verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Lordy79 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:24:
[...]
De eerste helft gaat in op de kritiek dat er te snel verhoogd zou zijn en er geen effect is (omdat het aanbod inflatie is). Ik vind juist níet dat er te snel verhoogd is.

En in de 2e helft schrijf ik dat de reële rente nog steeds negatief is en (dus) hoop dat er doorgepakt wordt en er nog verder wordt verhoogd.
Overigens is wat ik schreef niet juist voor de VS. De inflatie is gedaald naar 4% dus als dat verder daalt, dan is de huidige rentestand prima.
In de eurozone ligt dit echter anders maar daar wordt de rente waarschijnlijk wel verhoogd.
Maar dat spreekt weer je eigen opmerking over dat je een half jaar moet wachten op het effect tegen, effectief zie je nu pas de effecten van 2% rente.
Hoe weet je dan weer dat je teveel hebt verhoogd en je ineens weer omlaag moet omdat iemand het deflatie spook weer van stal haalt.
Het is beter om te zorgen dat je niet te snel gaat en een flinke overshoot hebt, daarvoor neemt de fed/ecb die pauze.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

YakuzA schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:39:
[...]

Maar dat spreekt weer je eigen opmerking over dat je een half jaar moet wachten op het effect tegen, effectief zie je nu pas de effecten van 2% rente.
Hoe weet je dan weer dat je teveel hebt verhoogd en je ineens weer omlaag moet omdat iemand het deflatie spook weer van stal haalt.
Het is beter om te zorgen dat je niet te snel gaat en een flinke overshoot hebt, daarvoor neemt de fed/ecb die pauze.
Je 'moet' niet wachten tot er effect komt, maar 'men' heeft geen geduld om te zien wat het effect is. Er was sowieso veel te laat begonnen met renteverhogingen dus de centrale banken moesten hun tanden laten zien. Verder kwam de rente van wel een heel laag punt dus om enig effect te sorteren moet je dan ook flinke stappen voorwaarts zetten.

Te veel doen is niet goed want dan sloop je de economie. Te weinig doen is ook niet goed want dan wordt de inflatie niet bedwongen. Voorlopig is er flinke arbeidskrapte en door de vergrijzing en lage geboortecijfers zal dat niet snel veel beter worden.
Deflatie zie ik niet snel meer dreigen, o.a. vanwege dit laatste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
DutchManticore schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:20:
[...]
[…]
Dat zijn jouw meningen. Maar als je een grafiek laat zien met een dalende kerninflatie en dan zegt dat die niet daalt maar “stabiel” is dan neem ik je niet meer serieus. Je diskwalificeert jezelf als iemand die zijn ongelijk niet wil/kan toegeven. Dat gaat je nog veel geld kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
RichieB schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:15:
[...]

Dat zijn jouw meningen. Maar als je een grafiek laat zien met een dalende kerninflatie en dan zegt dat die niet daalt maar “stabiel” is dan neem ik je niet meer serieus. Je diskwalificeert jezelf als iemand die zijn ongelijk niet wil/kan toegeven. Dat gaat je nog veel geld kosten.
Natuurlijk zijn dat mijn meningen (of beter gezegd inschattingen). Waarom voel je de behoefte om dat te kwalificeren?

En de inflatie 'daalde' in diezelfde grafiek ook in 2022 drie maanden op rij, en kijk eens wat daarna gebeurde? Inflatie komt in golven.

Vriendelijk dat je je druk maakt over mijn geld maar dat komt wel goed haha. Verdere projecties over ongelijk toegeven negeer ik volledig. Je doet werkelijk of ik naast een blauw bord sta te schreeuwen dat het rood is, terwijl ik over inflatie heel wat anders zeg lol 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 14-06-2023 23:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
@DutchManticore ik volg dit nu een tijdje, en ik wacht nog steeds op de nucleaire meltdown van de bankensector en een dikke crash van de aandelenmarkt.

Je toekomstvisie is tot op heden niet bepaald accuraat, toch? Of is het een kwestie van tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
DutchManticore schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:42:
[...]
Je doet werkelijk of ik naast een blauw bord sta te schreeuwen dat het rood is, terwijl ik over inflatie heel wat anders zeg lol 8)7
Je zegt bij een grafiek met dalende cijfers dat deze “stabiel” is. Dat kan je weglachen maar je lijkt een probleem te hebben met de realiteit te accepteren. Zeker als die haaks staat op je eigen voorspellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 06:47:
@DutchManticore ik volg dit nu een tijdje, en ik wacht nog steeds op de nucleaire meltdown van de bankensector en een dikke crash van de aandelenmarkt.

Je toekomstvisie is tot op heden niet bepaald accuraat, toch? Of is het een kwestie van tijd?
En ik wacht nog steeds op die villa met label A voor 500k _/-\o_

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 06:47:

Dit is echt te flauw. We hebben echt paginas gediscussieerd over dat contagion risk binnen de banken sector, welke ik kwalificeerde als nucleaire meltdown, in hoeverre deze bestond als reëel risico of mogelijkheid überhaupt en dat allemaal samenvatten in "ik wacht nog steeds" is echt een beetje te onnozel om tijd aan te besteden.

De aandelenmarkt is tussen mijn moment van positie innemen van SPY 470 naar 370 gezakt en met de posities die ik daarop ingenomen heb, heb ik tonnen verdiend terwijl het overheersende sentiment hier is en was dat timen niet te doen is, dat er geen daling zou komen. Objectief heeft mijn positie prima gepresteerd niet alleen in absolute maar ook in relatieve zin omdat het een rendement van 39% inhield.

<knip> Onvriendelijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Ardana op 15-06-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
RichieB schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:51:
[...]

Je zegt bij een grafiek met dalende cijfers dat deze “stabiel” is. Dat kan je weglachen maar je lijkt een probleem te hebben met de realiteit te accepteren. Zeker als die haaks staat op je eigen voorspellingen.
Denk niet dat het zin heeft om hier nog veel over van gedachten te wisselen. Praten compleet langs elkaar op.

Ik snap en zie ook wel dat 5.1 lager is dan 6.1 maar volgens mij snap jij totaal niet dat relatief tot de genomen maatregelen ik de daling eerder klassificeer als stabiel.

Ga je zo enorm geschokt zijn als na de zomer de inflatie weer omhoog gaat? Of?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
Sport_Life schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Dat is gek. Volgens mij heb ik vooral gezegd dat huizenprijzen met 30 procent zouden corrigeren ten opzichte van de gemiddelde transactiewaarde.

Dus van 456.000 naar naar niveau eind 2019.

Nu kom jij ineens met de kwalificatie "villa label A voor 500k". Niet dat dat overigens onmogelijk is. Ook vandaag de dag al niet. Ligt alleen aan de regio. :9

Ik kan me nog herinneren dat bijna iedereen in dit topic lange betogen afstak over dat de prijzen niet gingen dalen, want er was een tekort, en inmiddels zijn we al ruim onder de vier ton gemiddelde transactie waarde gezakt en is het aantal verkopen echt dramatisch gedaald. Alleen al onder druk van de renteverhogingen, en nog voordat er enige echt voelbare economische malaise is ontstaan.

<knip> Onnodig en onvriendelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 15-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17-09 16:26
Galactic schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:59:

... Wat ik van IA heb gezien vind ik langs de ene kant imposant, langs de andere kant soms minder onder de indruk. ChatGPT e vind ik alles behalve intelligent en daar is enorm veel werk aan de winkel.
Gewoon om even te gniffelen. Vorige maand, tegelijk op dezelfde voorpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNkbKqDWrCq13I0DfjeaOoLeRBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0OJV4G45kt6kAE0p5DILP83.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITK9cd62QxMAif383_rLKTbwukU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1TJWF5zYURqe93Fik2NEOFOa.png?f=user_large

(En de eerste claim bleek achteraf ook niet te kloppen geloof ik. :X )
DutchManticore schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Het begint echt wel een beetje hilarisch te worden hoor. Tweakers is echt het enige forum waar ik financiële discussies heb waar mensen zo kinderachtig zijn haha. De cognitieve dissonantie klotst tegen de plinten hier.
Mwa... Heb je wel eens op het IEX forum gekeken? Dan is het niveau hier echt nog heilig. :+
(Maargoed, zelf dus ook nog nooit de behoefte gehad om daar actief deel te nemen.)

[ Voor 23% gewijzigd door Charly op 15-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
Charly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:54:
[...]

Gewoon om even te gniffelen. Vorige maand, tegelijk op dezelfde voorpagina:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

(En de eerste claim bleek achteraf ook niet te kloppen geloof ik. :X )

[...]

Mwa... Heb je wel eens op het IEX forum gekeken? Dan is het niveau hier echt nog heilig. :+
Ja dit zijn allemaal clickbait headlines van "journalisten" die echt niet beter weten. Denk zelfs dat het erger is en dat het ze ook niet interesseert. Zo lang er maar kliks binnenkomen. Ook mensen die maar vol blijven houden dat ChatGPT AI is in plaats van een language model.

ChatGPT pleurt er gewoon plastisch tekst uit. Op zon manier dat wij dit als zeer overtuigend ervaren. Maar er zijn hele volksstammen die nu lijken te denken dat ze ChatGPT als soort interactieve Google kunnen gebruiken <knip> Onvriendelijk en onnodig.

Ik heb echt al werknemers gehad, die waar ik bijstond, zeiden. "Weet ik niet, laat het mij ChatGPT eens vragen". Dat is dus niet de bedoeling van een language model. De antwoorden die je krijgt zijn niet weloverwogen.

De AI bubbel bestaat bij gratie van de misconceptie dat ChatGPT achtigen zo enorme delen van het werkend publiek kunnen gaan vervangen. Ik denk niet dat het zo ver komt en doe dus ook niet mee aan de hype.

En het IEX forum heb ik nooit geprobeerd. <knip> Onvriendelijk en onnodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 15-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

DutchManticore schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:40:
Het begint echt wel een beetje hilarisch te worden hoor. Tweakers is echt het enige forum waar ik financiële discussies heb waar mensen zo kinderachtig zijn en er zoveel frictie ontstaat haha. De cognitieve dissonantie klotst tegen de plinten hier. Voorspellingen en voorzicht moet echt hoog en laag ontkend en geminimaliseerd worden want dat strookt nu eenmaal niet met de axioma dat voorspellen op de beurs niet kan.
....
Ik snap het wel, ik steek mijn kop boven het maaiveld uit dan moet je ook wind kunnen vangen maar soms is het wel vermoeiend hier hoor
Vermoeiend is ook om elke keer te lezen dat jij jezelf als rots boven de branding wegzet terwijl wij als de rest blijkbaar alleen maar de poten onder je stoel proberen weg te zagen.

Verder vind ik het wel interessant om jouw kijk op de markt te lezen, hoe je daar mee omgaat en uiteindelijk welke rendementen je daar mee zal realiseren. Het is niet iets waar ikzelf op zou instappen als strategie, maar dat is ook meer mijn passieve voorkeur zonder dat ik daar (periodiek) de markt in de gaten voor moet blijven houden. Ga zo door, maar als tip probeer de focus van jouw berichten meer op de inhoud te houden dan een mening tegenover een andere actieve poster. Er zullen meer mensen het topic alleen lezen dan daadwerkelijk actief deelnemen in de economische discussies.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 11:10
Galactic schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:59:
Als er 60-80% brutomarge gehaald kan worden, zijn er vele andere chipontwerpers die op de kar kunnen en ZULLEN springen.
Inderdaad zoals AMD net heeft meegedeeld. Kopen zou ik zeggen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galactic
Het is een pauze, maar ook (meer) duidelijkheid wat we de rest van het jaar mogen verwachten. Zelf vermoed ik met huidige kennis dat we nog 1x een hike van 25 bps krijgen (2x25bps zou beter zijn). Dit jaar geen rentedaling meer tenzij serieuze calamiteiten (echt niet uitegesloten in Q3/Q4).

In Europa moet er eigenlijk na vandaag nog 125-175 bps bij, maar dat gaat niet gebeuren... Ik laat mijn put's verlopen, ik neem geen nieuwe positie (maar verkoop ook niet) en blijf cash opbouwen (huidige cash/ultrashort bonds is 7% van de portefeuille en voor mijn doen hoog). Verwacht eigenlijk op korte termijn (tussen nu en enkele weken) een sell-off die mogelijk ook violent kan zijn. Dan zet ik evetueel opgebouwde cash wel weer in. Er zou minstens een dalnig van 5-7% moeten zijn t.o.v. huidige niveau's.

Offtopic: Denk dat DutchManticore soms even vergeet dat het in wezen een technologie website en forum is :) Tussen die techoligie adapten zitten personen met 0 maanden beleggingservaring en met 30 jaar beleggingservaring. Personen die bij de AH vakken vullen maar ook middle management van financiële instellingen ;) Wat DutchManticore ook lijkt te doen in manier van schrijven is de individuen die posten in de groep generaliseren en dan zeggen dat dit de mening van de groep is. Niets is minder waar, hier zijn verschillende posters met verschillende meningen hebben, soms niet ver afwijkend van zijn eigen visie. Dat blijkt hij stelselmatig te negeren.
SmokingSig schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Inderdaad zoals AMD net heeft meegedeeld. Kopen zou ik zeggen :P
Zonder in de diepte te gaan hebben in ieder geval bedrijven als AMD, Intel, ARM, Apple nu al de kennis in huis om IA chips ontwerpen. AMD staat dan na NVDA goed gepositioneerd. Daar is gewoon de kennis in huis.

[ Voor 24% gewijzigd door Galactic op 15-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Galactic schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:24:
In Europa moet er eigenlijk na vandaag nog 125-175 bps bij, maar dat gaat niet gebeuren...
Ik hoop maar dat ze geleerd hebben van de laatste keer dat de ECB te lang door gingen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
DutchManticore schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Ja dit zijn allemaal clickbait headlines van "journalisten" die echt niet beter weten. Denk zelfs dat het erger is en dat het ze ook niet interesseert. Zo lang er maar kliks binnenkomen. Ook mensen die maar vol blijven houden dat ChatGPT AI is in plaats van een language model.

ChatGPT pleurt er gewoon plastisch tekst uit. Op zon manier dat wij dit als zeer overtuigend ervaren. Maar er zijn hele volksstammen die nu lijken te denken dat ze ChatGPT als soort interactieve Google kunnen gebruiken [mbr]<knip> Onvriendelijk en onnodig.[/]

Ik heb echt al werknemers gehad, die waar ik bijstond, zeiden. "Weet ik niet, laat het mij ChatGPT eens vragen". Dat is dus niet de bedoeling van een language model. De antwoorden die je krijgt zijn niet weloverwogen.

De AI bubbel bestaat bij gratie van de misconceptie dat ChatGPT achtigen zo enorme delen van het werkend publiek kunnen gaan vervangen. Ik denk niet dat het zo ver komt en doe dus ook niet mee aan de hype.

En het IEX forum heb ik nooit geprobeerd. [mbr]<knip> Onvriendelijk en onnodig.[/]
In het kader van je andere positie , hoe zou je je short optuigen in deze AI hype ? Ik vind het leuk om dit soort ‘tegendraadse’ posities te horen.

En leuk dat je andere positie een mooi resultaat heeft behaald. Al zou ik het zelf niet gedurfd hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchManticore
CornermanNL schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:21:
[...]

In het kader van je andere positie , hoe zou je je short optuigen in deze AI hype ? Ik vind het leuk om dit soort ‘tegendraadse’ posities te horen.

En leuk dat je andere positie een mooi resultaat heeft behaald. Al zou ik het zelf niet gedurfd hebben.
Dit is levensgevaarlijk om te shorten. De markt blijft langer irrationeel dan jij solvent is hier het juiste gezegde.

Ik pak juist daarom ook geen shorts, en index-gerichte puts. Veel veiliger, zeker wanneer je je exposure over een bredere expiry en strikerange smeert.

Ik ga overigens stoppen met hier lange discussies voeren, omdat ik daarbij regelmatig mijn ergernis en frustratie niet kan verbergen hetgeen weer schoonmaakwerk voor de mods oplevert en ik het dan voor niets getikt heb.

Merk ook dat Tweakers voor mij niet het juiste platform is om bepaalde zaken te bespreken. Het is hier immers een techforum en daar valt genoeg over te kletsen. Ik ga de politiek en beurszaken hier op een lager pitje zetten en minder (diep) inhoudelijk reageren of bijdragen.

Ga meer dit soort zaken delen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqrZfyWA17wyNG1NrxT0vV3E3_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91uut5DGw58AI6UeoPK5g2F7.jpg?f=fotoalbum_large
https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

[ Voor 43% gewijzigd door DutchManticore op 15-06-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Heb een short geopend op SPX dmv een leveraged Inverse ETF. Ben benieuwd. Heb nog wat long posities dus zie het meer als een hedge. Als het mislukt, kan ik nog altijd posten op /wsb, dus sowieso een win-win :) [/s]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
@DutchManticore jammer juist alle kanten belichten en wat andere meningen en posities zijn interessant om erbij te hebben.

Overigens deel ik je mening wat betreft shorts . Blijft uiteraard over dat ook al werk je met gekochte puts op een index en breed gespreide expiratie variatie je toch een aardige vaste overtuiging van je gelijk moet hebben.

Het omdraaien van zo’n positie duurt best even. En kan ook best rap gevaarlijk zijn voor een overall resultaat.

Ik ben met name benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt.

Hoe dan ook zit je short, wellicht met minder risico maar toch short. Hoe blijft dat beheersbaar en wanneer sluit je mocht je onverhoopt snel uit je positie worden geduwd.

Het kan zoals je aangeeft lang duren voor je gelijk krijgt. En net als met klassiek short gaan is er een moment waarop je wellicht nog wel liquide bent maar geen tijd meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sport_Life schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Dat kan hiermee: https://reisverslagenmagd....com/2017/02/img_3406.png

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchManticore
CornermanNL schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:55:
@DutchManticore
Hoe dan ook zit je short, wellicht met minder risico maar toch short. Hoe blijft dat beheersbaar en wanneer sluit je mocht je onverhoopt snel uit je positie worden geduwd.
Nee dat is wel degelijk iets anders. Short zijn is wat anders dan positioneren op neergang ookal wordt dat in populair taalgebruik wel uitwisselbaar gebruikt

Ik ben long puts. Mijn puts zijn bought and paid for. Gebruik nergens margin.

Short zijn is dat je instrumenten aan een derde partij schuldig bent voor je positie. Als ik een call verkoop, zonder de aandelen te hebben dan ben ik (potentieel) short.

Als ik aandelen verkoop, die ik niet bezit, ben ik short.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 15-06-2023 19:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:05:
[...]

ChatGPT pleurt er gewoon plastisch tekst uit. Op zon manier dat wij dit als zeer overtuigend ervaren. Maar er zijn hele volksstammen die nu lijken te denken dat ze ChatGPT als soort interactieve Google kunnen gebruiken [mbr]<knip> Onvriendelijk en onnodig.[/]

Je spreekt over de AI van nu. Dit zal zich de komende jaren verbeteren. Hoe denk je over de AI over 40 jaar?
40 jaar geleden zat de computer nog in de kinderschoenen:

-geen internet
-geen smartphone
-geen kleurenscherm
-geen laserprinters
-geen internetbanking
-geen online shopping
-etc,

In al die tijd is er heel erg veel ontwikkeld. Zo kan AI zich ook heel veel ontwikkelen.

Wat je posts betreft, blijf ze alsjeblieft plaatsen. Hoewel niet iedereen er mee eens is, zijn het goede stukken om te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 15-06-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
DutchManticore schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Nee dat is wel degelijk iets anders. Short zijn is wat anders dan positioneren op neergang ookal wordt dat in populair taalgebruik wel uitwisselbaar gebruikt

Ik ben long puts. Mijn puts zijn bought and paid for. Gebruik nergens margin.

Short zijn is dat je instrumenten aan een derde partij schuldig bent voor je positie. Als ik een call verkoop, zonder de aandelen te hebben dan ben ik (potentieel) short.

Als ik aandelen verkoop, die ik niet bezit, ben ik short.
Dat begrijp ik , maar het maakt voor jou dus niet uit als de puts waardeloos aflopen ? Dan is dat verder niet erg ? Lijkt mij toch ook zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
De ECB laat de rente als een raket stijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzpMx4qu9wqFZ96zkShXLRm-goA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HZarl78rGVm9O2X9zEWOFFS.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.global-rates....trale-bank/ecb-rente.aspx

Even meer dan 4 procent erbij binnen 1 jaar. Een erg korte tijd.
Dit kan een schokgolf geven op de aandelenmarkt. Kijk eens naar de rente rond 2000 en 2008.
Toen de rente hoog stond klapte de markt in elkaar. Dit kan nu ook gebeuren en daar is Dutch Manticore bang voor.

[ Voor 31% gewijzigd door phantom09 op 15-06-2023 19:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phantom09 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:45:

[Afbeelding]
Dat krijg je als je een jaar te laat begint. Gaat nog te langzaam wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

phantom09 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:45:

[Afbeelding]

Bron: https://www.global-rates....trale-bank/ecb-rente.aspx

Even meer dan 4 procent erbij binnen 1 jaar. Een erg korte tijd.
Dit kan een schokgolf geven op de aandelenmarkt. Kijk eens naar de rente rond 2000 en 2008.
Toen de rente hoog stond klapte de markt in elkaar. Dit kan nu ook gebeuren en daar is Dutch Manticore bang voor.
Maar naast een zwart en wit scenario bestaat er ook een groot grijs gebied, ik denk dat niemand ontkent dat de economie een dreun krijgt cq heeft gekregen, maar er zijn ook voldoende indicatoren die aangeven dat het meest zwarte scenario niet per se hoeft uit te komen. Waaronder de lage werkeloosheid icm loonstijging. (Het een staat in het verband met het ander).

Voor mij persoonlijk kan de ECB rente niet hoog genoeg zijn.., dus ik praat niet voor eigen parochie.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sport_Life schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:01:
[...]

Maar naast een zwart en wit scenario bestaat er ook een groot grijs gebied, ik denk dat niemand ontkent dat de economie een dreun krijgt cq heeft gekregen, maar er zijn ook voldoende indicatoren die aangeven dat het meest zwarte scenario niet per se hoeft uit te komen. Waaronder de lage werkeloosheid icm loonstijging. (Het een staat in het verband met het ander).

Voor mij persoonlijk kan de ECB rente niet hoog genoeg zijn.., dus ik praat niet voor eigen parochie.
Tsja, zoals ik ook al eerder aangaf kan de beurs ook prima rendementen maken bij een hoge rente.
Ik heb geen idee hoe het nu gaat lopen. Alleen kunnen wij het verleden zien.
Corona zorgde voor een schok, zo ook de "start" erna. De rente schok zal mogelijk ook een schok veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

phantom09 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:24:
40 jaar geleden zat de computer nog in de kinderschoenen:
-geen internet
Dat wordt een klein twistpunt (zeker op een tech site :+). Eind jaren zeventig zag je de opkomst van bbs’en. En begin jaren tachtig zou je wel al kunnen spreken van een heel basis internet en standaardisatie op tcp/ip.

Zag je dat zoals nu bij iedereen, nee zeker niet. Het was duur, en vereiste behoorlijke interesse voor de geboden mogelijkheden (zeker als je het vergelijkt met de mogelijkheden van nu).
(voel me gelijk ook weer een stuk ouder <+:) )

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:42:
[...]

Dat wordt een klein twistpunt (zeker op een tech site :+). Eind jaren zeventig zag je de opkomst van bbs’en. En begin jaren tachtig zou je wel al kunnen spreken van een heel basis internet en standaardisatie op tcp/ip.

Zag je dat zoals nu bij iedereen, nee zeker niet. Het was duur, en vereiste behoorlijke interesse voor de geboden mogelijkheden (zeker als je het vergelijkt met de mogelijkheden van nu).
(voel me gelijk ook weer een stuk ouder <+:) )
Een BBS kan je niet vergelijken met internet. Je kan wat downloaden en op zoek naar files/berichten.
Het is niet grafisch zoals we die nu kennen. Leuk was het wel voor die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Sport_Life schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:01:
[...]

De rentestijgingen lossen het andere probleem nog niet direct op, namelijk het enorme pakket QE vanaf 2008. Dat heeft de assets doen stijgen zonder in eerste instantie de prijzen te laten stijgen van andere zaken zoals voedsel enzovoorts. Toen Corona, supply chain problemen en een oorlog in Oekraïne erachteraan. Eerst nog flink bijprinten voor Corona, toen energieproblemen. En met energie begint alles.

En nu de rente proberen te verhogen zodanig dat de prijzen dalen, met flinke stappen. Mijns inziens kan je niet blijven verhogen in dit tempo. Dat geeft veel te veel frictie als je moet gaan lenen uiteindelijk. Of oversluiten, om maar even in consumenten termen te blijven.

Bovendien is het maar de vraag of de doelinflatie van 2% nog wel een haalbare of realistische kaart is. Moet de doel inflatie niet naar 3% of 4% ?

Baseren we die 2% niet teveel op optimale supply chains en goedkope energie ?

En uit pure nieuwsgierigheid, waarom kan voor jou de rente niet hoog genoeg zijn ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

S7E-Vigi schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:14:
[...]

Ik hoop maar dat ze geleerd hebben van de laatste keer dat de ECB te lang door gingen... :)
Hoop doet leven... Ze begonnen in ieder geval veel te laat dus zullen ook wel te laat stoppen...
Al ben ik er vóór om de rente net zo lang te verhogen tot de reële rente positief is en daarna weer mee te verlagen met de inflatie. (Als die dan daalt :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 17:34
CornermanNL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:50:
[...]

De rentestijgingen lossen het andere probleem nog niet direct op, namelijk het enorme pakket QE vanaf 2008. Dat heeft de assets doen stijgen zonder in eerste instantie de prijzen te laten stijgen van andere zaken zoals voedsel enzovoorts. Toen Corona, supply chain problemen en een oorlog in Oekraïne erachteraan. Eerst nog flink bijprinten voor Corona, toen energieproblemen. En met energie begint alles.

En nu de rente proberen te verhogen zodanig dat de prijzen dalen, met flinke stappen. Mijns inziens kan je niet blijven verhogen in dit tempo. Dat geeft veel te veel frictie als je moet gaan lenen uiteindelijk. Of oversluiten, om maar even in consumenten termen te blijven.

Bovendien is het maar de vraag of de doelinflatie van 2% nog wel een haalbare of realistische kaart is. Moet de doel inflatie niet naar 3% of 4% ?

En uit pure nieuwsgierigheid, waarom kan voor jou de rente niet hoog genoeg zijn ?
Zou in een ideale situatie de inflatie niet gewoon 0% moeten zijn? Het is nu verkapte vermogensbelasting. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat schuld aanhouden nooit interessant mag zijn en sparen cq beleggen een gemiddeld rendement moeten opleveren beneden het niveau van de hypotheekrente omdat het anders een prikkel is die inflatie aanjaagt.

Het zou de wereld niet slechter maken en een rem zetten op het feit dat vermogen (ofwel het vermogen om schuld op te kunnen nemen dwz een hoog inkomen) makkelijker geld maakt dan arbeid.

Overigens met de nieuwe belastingregels en de huidige hypotheekrentes zou ik al sneller gaan aflossen als ik boven de vrh grens kom. Een goede ontwikkeling wmb

Mvg Remco

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
@Remco d Nee inflatie is niet nul en kan dat ook niet zijn, je hebt te maken met tijd en afstand voor het maken van producten. Alle markten hebben risico in zich, een oogst mislukt , maar een boer heeft er wel zijn tijd en energie in zitten. Dus gaat hij naar de markt en verzekerd zich tegen de slechte weersinvloeden. Om dat risico te kunnen dragen hebben we een vergoeding nodig.Die vergoeding is de rente.

De tijd en de kosten zorgen voor de inflatie, net als de fluctuaties in de echte wereld. Nu hebben wij veel consumenten artikelen niet perse nodig. Maar voedsel moet iedereen hebben. Dus bij een mislukte oogst is het schaars en dat drijft automatisch de prijs op. Een uitzonderlijk goede oogst zorgt voor overschotten, mensen eten maar zoveel. De prijs daalt. Dus een inflatie die altijd nul is bestaat eenvoudig weg niet.

Om vermogensgroei en met name de concentratie ervan bij een kleine groep mensen is er de belasting. En om dat specifieke probleem tegen te gaan zou je idealiter toe moeten naar een echt progressief belastingstelsel. Dan worden de top inkomens niet meer betaald en op vermogen wordt bij leven belasting geheven.

Het versneld aflossen van je hypotheek kan, maar heeft implicaties. Je vermogen is veel minder liquide. Bovendien is het niet gezegd dat ze de overwaarde in een huis niet ook gaan meetellen. En je bouwt op een andere manier ook weer risico op in plaats van af.

Ik zou flexibiliteit altijd verkiezen boven het verminderen van mijn belastingdruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Remco d schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Zou in een ideale situatie de inflatie niet gewoon 0% moeten zijn?
Ja, maar om mensen toch een beetje te stimuleren om te besteden is een bandbreedte van 1.5-2.0pct ideaal.

Verder is schuld aanhouden en er rente over betalen alleen interessant als de rente lager is dan de inflatie. De meeste mensen betalen meer rente dan dat er inflatie is. Dus je neemt/houdt alleen schulden als je denkt meer rendement te kunnen maken dan dat je aan rente betaalt.
Uiteraard kunnen er voor bedrijven en particulieren nog andere redenen zijn om schulden af te lossen en/of te sparen maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Overigens met de nieuwe belastingregels en de huidige hypotheekrentes zou ik al sneller gaan aflossen als ik boven de vrh grens kom. Een goede ontwikkeling wmb
Voilla... Zie hier de praktijk: aflossen wordt interessanter en de economie koelt af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CornermanNL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:46:
@Remco d Nee inflatie is niet nul en kan dat ook niet zijn, je hebt te maken met tijd en afstand voor het maken van producten. Alle markten hebben risico in zich, een oogst mislukt , maar een boer heeft er wel zijn tijd en energie in zitten. Dus gaat hij naar de markt en verzekerd zich tegen de slechte weersinvloeden. Om dat risico te kunnen dragen hebben we een vergoeding nodig.Die vergoeding is de rente.
Die vergoeding is de verzekeringspremie. Verzekeringen kunnen prima bestaan zonder rente of inflatie. In de basis betaal je premie in ruil voor de kans op een gebeurtenis maal de gevolgen van die gebeurtenis, plus kosten overhead. Het is zero-sum, er ontstaat geen nieuw geld door het afsluiten van een verzekering of een uitkering daarvan.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 16-06-2023 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Het extra aflossen van de hypotheek is een oplossing voor mensen die op het randje zitten en zet in het geheel geen zoden aan de dijk. Het is op het beleid gezien een klein bier verhaal.

De echt grote vermogens werken gewoon veel met vreemd vermogen, korte en lange leningen en daar wordt gewoon op verdiend. Juist het uitnutten van je leencapaciteit staat bij de echt rijken hoog op de agenda.

En hoeveel geld het ook is, een paar ton is niet echt veel op het grote geheel. Bovendien zijn de meeste mensen toch niet in staat ook maar in de buurt te komen van de VRH normen. Vandaar het onderbuik enthousiasme op de plannen.

Want beleggen is eng, maar als er dan mensen beleggen en succesvol zijn, nou dan zijn het stelende klootzakken. Dat idee.

Dat men zich er zelf mee in de voet schiet als spaarder (ook een belegging maar dat terzijde) dat heeft men niet door. Belastingen gewoon meetellen als kosten en kijken hoe we omgaan met het rendement en resultaat om dat gat weer te dichten. Hoort bij het spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Zr40 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Die vergoeding is de verzekeringspremie. Verzekeringen kunnen prima bestaan zonder rente of inflatie. In de basis betaal je premie in ruil voor de kans op een gebeurtenis maal de gevolgen van die gebeurtenis, plus kosten overhead. Het is zero-sum.
Klopt ook, ik was wat snel, maar uiteindeljk is een blijvende inflatie van nul niet iets dat binnen het systeem denkbaar is. Juist door zaken als afstand en de fysieke vraag naar producten. Die fluctuaties en markt werking zorgt nu eenmaal voor prijsschommelingen die inflatie veroorzaken. Mensen nemen risico en dat geeft schommelingen.

Maar inderdaad verzekeren kan met een inflatie van nul. En in die zin is inflatie niet direct een factor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galactic
Sorry ik kan het niet laten, enkele (gedekte) SPY calls gescheven DEC15/23 480. Premiums in IB01 gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
[...]

Als je ziet aan welk razend tempo er PV en windmolens worden bijgeplaatst dan vraag ik mij toch af hoe lang energie nog een grote invloed zal hebben op de inflatie.

Ok, het zal nog niet voor volgend jaar zijn maar mogelijk wel binnen 10 jaar.

De energievoorziening evolueert van relatief lage capex in combinatie met hoge opex (het spul dat we voortdurend opbranden en grotendeels van buiten Europa moeten halen).
Naar zo'n/wind met relatief hoge capex maar lage opex.

Momenteel klinkt het ons nog raar in de oren om windmolens stil te leggen en om pv-omvormers te curtailen maar dat zal snel heel normaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:47:
Sorry ik kan het niet laten, enkele (gedekte) SPY calls gescheven DEC15/23 480. Premiums in IB01 gezet.
Covered?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Doel van de rente verhogen is niet om prijzen te laten dalen (deflatie), dat zou niet best zijn.
Doel is om de inflatie gemiddeld op 2% te krijgen en ik vind het een valide argument van jou om de vraag te stellen of dat niet wat ambitieus is.. We hebben jaren gehad dat lonen , voedsel, enz achterbleef op de assets dus wat is er mis met een 'gecontroleerde' inhaalslag van 3-4% per jaar. In plaats van agressief erin gaan met het (imo kleine) risico op een recessie/laagconjunctuur/hoge werkeloosheid.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 17-06-2023 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
Ja. Naked dat risico wil ik niet lopen, idem bij naked shorts, te vaak erg hard zien mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ervaring met één van de alternatieve brokers? Dan heb ik het over bijvoorbeeld Tiger, tdameritrade, deze geven namelijk toegang tot de Amerikaanse (ETF) markt. Dat is helaas niet het geval bij de EU brokers vanwege allerlei wetgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bedenk wel dat die brokers door jou als klant te accepteren de wet overtreden. Het is namelijk verboden om beleggingsdiensten aan inwoners van de EU te verlenen zonder vergunning. Nu is dat weliswaar een probleem voor de broker, niet voor jou, maar wel iets om rekening mee te houden want het is geen duurzame situatie. Wanneer de broker in de toekomst hier problemen mee krijgt zullen ze waarschijnlijk de rekening willen sluiten, en dan zit jij met assets bij een US broker die je elders moet zien te krijgen.

Overigens zijn de meest courante US ETF's ook op andere manieren bij 'normale' EU-based brokers te verkrijgen. Je kan ze aanschaffen via opties, en wanneer je een totaal vermogen van minimaal 500k hebt (wettelijke grens) kan je kiezen om je te laten herclassificeren als 'professional client' in de zin van de MiFID wetgeving. Dan kan je deze ETF's rechtstreeks aanschaffen, maar verlies je wel bepaalde beschermingen die specifiek voor 'retail clients' gelden, zoals de informatieplicht van de aanbieder voordat je de aanschaf kan doen. Overzichtje van beschermingen: https://ibkr.info/article/3783

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:12:
Hebben jullie ervaring met één van de alternatieve brokers? Dan heb ik het over bijvoorbeeld Tiger, tdameritrade, deze geven namelijk toegang tot de Amerikaanse (ETF) markt.
Ik heb een account bij Tastytrade. Werkt prima om Amerikaanse ETF's te kopen. Ben geen fan van de interface maar goed.

Edit: bij Swissquote Luxemburg kun je ook Amerikaanse ETF's kopen. Wel vrij hoge transactiekosten imo.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 19-06-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 22:42
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:12:
Hebben jullie ervaring met één van de alternatieve brokers? Dan heb ik het over bijvoorbeeld Tiger, tdameritrade, deze geven namelijk toegang tot de Amerikaanse (ETF) markt. Dat is helaas niet het geval bij de EU brokers vanwege allerlei wetgeving.
Ik gebruik traderepublic uit duitsland. Ook voor amerikaanse dividend aandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:38:
Bedenk wel dat die brokers door jou als klant te accepteren de wet overtreden. Het is namelijk verboden om beleggingsdiensten aan inwoners van de EU te verlenen zonder vergunning. Nu is dat weliswaar een probleem voor de broker, niet voor jou, maar wel iets om rekening mee te houden want het is geen duurzame situatie. Wanneer de broker in de toekomst hier problemen mee krijgt zullen ze waarschijnlijk de rekening willen sluiten, en dan zit jij met assets bij een US broker die je elders moet zien te krijgen.

Overigens zijn de meest courante US ETF's ook op andere manieren bij 'normale' EU-based brokers te verkrijgen. Je kan ze aanschaffen via opties, en wanneer je een totaal vermogen van minimaal 500k hebt (wettelijke grens) kan je kiezen om je te laten herclassificeren als 'professional client' in de zin van de MiFID wetgeving. Dan kan je deze ETF's rechtstreeks aanschaffen, maar verlies je wel bepaalde beschermingen die specifiek voor 'retail clients' gelden, zoals de informatieplicht van de aanbieder voordat je de aanschaf kan doen. Overzichtje van beschermingen: https://ibkr.info/article/3783
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Een account bij een broker buiten EU regelgeving regelen is precies waar ik mee bezig ben om van die rare EU regelgeving af te komen die mij verhindert om te beleggen in CEF's. Ik overweeg een account bij Charles Schwab, ik heb geen haast. Tiger ken ik nog niet, dank voor de tip.

Je verzamelt kennis en je bent gezond wantrouwend. Hou dat vol. Praat met mensen. Fiscalist, vermogensbeheerder, vermogensplanner, bankier, je kapper, een ondernemer die met pensioen gaat, zoek desnoods uit wie de adviseur is die de Staatsloterij inschakelt voor grote winnaars. Doe nooit iets wat je niet aan een kleuter kunt uitleggen.

Wat is actief beleggen? Ik volg vooral het nieuws over de sectoren waarin ik zelf beleg. Het is echt niet zo dat ik elke dag van 08:45 tot 22:00 neurotisch achter mijn scherm zit of dat ik elke dag handel of probeer de markt te timen of klappers te maken. Dat doe ik dus allemaal juist niet. Ik kan gewoon naar mijn klanten, gewoon mijn rapporten schrijven of op vakantie. Als het af en toe spannend is ivm expiratie van geschreven opties zit ik er wel even bovenop.

Ik beschouw mijn aandelen portefeuille als een cash machine waar ik weinig onderhoud aan heb, ook niet als de waarde een keer daalt of stijgt. Het gaat mij immers niet om koerswinsten maar om het dividend en om optie premies. Met die mindset kun je tamelijk relaxed van je vermogen genieten. Ik herbeleg op dit moment alle inkomsten, uitkeren is pas nodig als ik niet meer werk.
Oké, dan zit je als Europeaan aardig in de shit. Wil je Amerikaanse ETF's inkopen, moet je je dus ik allerlei bochten wringen om dat mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:54:
[...]

[...]
Oké, dan zit je als Europeaan aardig in de shit. Wil je Amerikaanse ETF's inkopen, moet je je dus ik allerlei bochten wringen om dat mogelijk te maken.
De 'optie-route' is goed te doen hoor. Dan zit je niet in de shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
Buffet blijft investeren in Japan.

Wat ziet hij wat anderen niet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vermoedelijk ziet hij die bedrijven als undervalued terwijl de hype op AI steeds verder groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is wel een erg makkelijke titel terwijl de investeringskeuze wel een stuk gebalanceerder is. Het is een specifiek soort bedrijf wat in essentie vergelijkbaar is met Berkshire (een verzameling van tal van activiteiten zowel national als internationaal)
Until the 1980s, sōgō shōsha operations were largely concentrated on supporting Japanese manufacturers' international transactions, particularly in the textile and chemical industries. Since then, Japanese manufacturers have taken a more direct role in international procurement, sales and marketing, and the sōgō shōsha have shifted their business focus to services such as finance, insurance, transportation, project management and real estate development, with much of this business conducted outside Japan through local subsidiaries and affiliates.
https://www.cnbc.com/2023...anese-trading-houses.html
They had in effect “an earnings yield maybe 14% or something like that, but dividends would grow.”
...
“I just thought these were big companies. They were companies that I generally understood what they did. Somewhat similar to Berkshire in that they owned lots of different interests,” Buffett said. “And they were selling at what I thought was a ridiculous price, particularly the price compared to the interest rates prevailing at that time.”
...
Known as “sogo shosha,” Japan’s trading houses are akin to conglomerates and trade in a wide range of products and materials. With the import of metals, textiles, food and other goods, they helped vaunt the Japan’s economy to the global stage.
...
They have been criticized by some investors for their complex operations, as well as for their growing exposure to risks overseas as they expanded internationally. However, for Buffett, those diversified operations could be part of the draw. They also boast high dividend yields and free cash flow.
En nog wat algemene achtergrond over dit type bedrijf:
https://unctad.org/press-...ft-manufacturing-services
http://www.jftc.or.jp/shosha/english/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

DeGiro in storing. Dat blijft toch altijd spannend :)

Hoewel ze flink onder de loep liggen zet ik er niet veel meer dan 20k neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Yup, storing met inloggen op mobiel en web.
Komt goed. Ligt niet aan jou ;-)

Ik denk niet dat de hoeveelheid geld die je daar neerzet uitmaakt toch? Zolang je onder een ton blijft?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@tomic beleggers compensatiestelsel is tot 20k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

tomic schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:21:
Yup, storing met inloggen op mobiel en web.
Komt goed. Ligt niet aan jou ;-)

Ik denk niet dat de hoeveelheid geld die je daar neerzet uitmaakt toch? Zolang je onder een ton blijft?
Geld op het account zou onder DGS kunnen vallen, maar de beleggingen zelf vallen onder het beleggerscompensatiestelsel. En daar geldt een maximum 20.000 euro

https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/

[ Voor 8% gewijzigd door tuinïnen op 20-06-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat is de relatie tussen inlogproblemen en beleggingscompensatiestelsel?
Als je op een dag dat de koers hard daalt niet kunt handelen doordat je niet kunt inloggen zul je daarvoor echt 0,0 compensatie krijgen.

Enige waarvoor het compensatiestelsel bedoeld zal zijn is als je de aandelen kwijt raakt. Die staan als het goed is wel op persoonlijke naam, maar met een faillissement van de broker kun je ze mogelijk wel kwijt raken? Of (andere) vormen van administratieve fouten van de broker waarbij je de aandelen kwijtraakt wellicht. Maar "ik kon niet inloggen om te verkopen toen de koers -10% was en nu is die -50%" zul je pech mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

met de nadruk op "als het goed is". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
oscar82 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:14:
met de nadruk op "als het goed is". ;)
En als het niet goed is zal het compensatiestelsel wel van toepassing zijn ;)

Beantwoord echter niet mijn vraag naar de relatie tussen inlogproblemen en het compensatiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
Laat je niet bang maken. Als je het precies wil weten dan leg je je vraag neer bij een paar brokers in de VS.

De optieroute kun je natuurlijk ook volgen. Je schrijft dan put opties op de ETF van jouw keuze met een uitoefenprijs waarvoor je de stukken wil hebben, die optie laat je aflopen en dat herhaal je net zo lang tot je de ETF geleverd krijgt. Er moeten dan natuurlijk wel opties beschikbaar zijn.

Ik word overigens niet enthousiast van die super dividend ETF's, ik heb even gekeken welke fondsen daar zoal in zitten en dat zijn niet bepaald allemaal fondsen die een hoog dividend uitkeren omdat ze zo'n groot overschot in de kasstroom hebben. https://finance.yahoo.com...vidend-etf-031326842.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Valt wel mee hoor. Account bij Tastytrade had ik zo geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Laat je niet bang maken. Als je het precies wil weten dan leg je je vraag neer bij een paar brokers in de VS.

De optieroute kun je natuurlijk ook volgen. Je schrijft dan put opties op de ETF van jouw keuze met een uitoefenprijs waarvoor je ze de stukken wil hebben, die optie laat je aflopen en dat herhaal je net zo lang tot je de ETF geleverd krijgt. Er moeten dan natuurlijk wel opties beschikbaar zijn.

Ik word overigens niet enthousiast van die super dividend ETF's, ik heb even gekeken welke fondsen daar zoal in zitten en dat zijn niet bepaald allemaal fondsen die een hoog dividend uitkeren omdat ze zo'n groot overschot in de kasstroom hebben. https://finance.yahoo.com...vidend-etf-031326842.html
Tja, wat is het alternatief dan? De meeste mensen beleggen voor hun oude dag maar als je echt specifiek opzoek bent naar een ETF dat maandelijks of jaarlijks dividend uitkeert zijn de Amerikaanse de enige waar je op aangewezen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:33:
[...]
Tja, wat is het alternatief dan? De meeste mensen beleggen voor hun oude dag maar als je echt specifiek opzoek bent naar een ETF dat maandelijks of jaarlijks dividend uitkeert zijn de Amerikaanse de enige waar je op aangewezen bent.
Als je zelf wil gaan dividendbeleggen zou je hier eens kunnen rondkijken, vooral de video's zijn interessant: https://beterbeleggendandebank.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Als je zelf wil gaan dividendbeleggen zou je hier eens kunnen rondkijken, vooral de video's zijn interessant: https://beterbeleggendandebank.nl/
Dit lijkt mij voornamelijk heel erg interessant voor die uitgever zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:33:
[...]
Dit volg ik niet. Er zijn toch genoeg Europese ETF's die dividend uitkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:26:
[...]

Dit lijkt mij voornamelijk heel erg interessant voor die uitgever zelf?
Hij doet zijn best, dat klopt. Is dat een probleem? Kijk even door de commercie heen naar de nuttige informatie die gratis gedeeld wordt. Je bent vervolgens vrij om daar wel of niet geld uit te geven.

Ik heb dat boek niet nodig om te begrijpen hoe dividendbeleggen werkt, ik deed dat al een paar jaar. Op een abonnement op beleggingstips zit ik al helemaal niet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Dit volg ik niet. Er zijn toch genoeg Europese ETF's die dividend uitkeren?
De vraag is of die Europese ETF's genoeg dividend uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:52:
[...]

Valt wel mee hoor. Account bij Tastytrade had ik zo geopend.
Hoe bevalt dat? Kun je daar in CEF's beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:44:
[...]
De vraag is of die Europese ETF's genoeg dividend uitkeren.
Er zijn ook Europese hoog dividend ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:45:
[...]
Hoe bevalt dat? Kun je daar in CEF's beleggen?
Ben geen fan van de interface maar werkt wel prima. Ik gebruik het alleen voor Amerikaanse ETF's. Wat ze verder aanbieden weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:48:
[...]

Er zijn ook Europese hoog dividend ETF's.
Ik heb ze nog niet gezien. Moet wel zeggen dat ik alleen voor mijn pensioenpotje in ETF's beleg.

Alles boven 6 procent dividend rendement vind ik het onderzoeken waard. Daarom ben ik druk met CEF's. Bijvoorbeeld GGT is een CEF die momenteel 14% oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:24:
[...]
Ik heb ze nog niet gezien. Moet wel zeggen dat ik alleen voor mijn pensioenpotje in ETF's beleg.

Alles boven 6 procent dividend rendement vind ik het onderzoeken waard. Daarom ben ik druk met CEF's. Bijvoorbeeld GGT is een CEF die momenteel 14% oplevert.
GGT presteert flink minder dan een simpele S&P 500 tracker en kent ook nog veel grotere volatiliteit. Daarnaast is het ook veel minder gespreid.
Pagina: 1 ... 158 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij