Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zijn we hier nu werkelijk weer een discussie aan het voeren hoe de toekomst eruit gaat zien?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:06:
Zijn we hier nu werkelijk weer een discussie aan het voeren hoe de toekomst eruit gaat zien?
Probleem is een beetje dat niemand het weet, maar dat het wel enorm veel invloed op de beurs gaat hebben O-)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bregweb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Probleem is een beetje dat niemand het weet, maar dat het wel enorm veel invloed op de beurs gaat hebben O-)
Tenzij het japanscenario natuurlijk, dan kabbelt het allemaal gewoon een beetje voort :D :P

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:24
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Nou het probleem daarmee is dus dat ik dit evenmin serieus kan nemen.

Daarmee moet je dus echt denken dat het effect van 14 jaar gratis geld en geld bijdrukken nihil is geweest, dat huidige niveaus houdbaar om nog maar niet te spreken over overstijgbaar zijn zonder die kunstmatige stimulatie en dat ook een complete reversal van dat monetair beleid (het krimpen van de geldvoorraad, en het verhogen van de kosten om te lenen) ook geen effect gaan hebben.

Dan leef je echt in een fantasiewereld in mijn beleving.

Waarom denk je dat de VS en West Europese indices het lot van de Nikkei225, IT40 en de Hong Kong bespaard blijft? Dat zijn uitstekende voorbeelden dat "ach gaat uiteindelijk toch wel weer omhoog" echt geen gegeven is...

De bearish hypothese die ik hier al ruim twee jaar verkondig komt vooralsnog goed uit. Er staan behoorlijk wat grote namen op 40-60% in het rood YTD.

Ik zie geen enkele rationele mogelijkheid waarmee de ATHs weer in zicht komen? Ben benieuwd met welke logica jij die verwachting wel heb. Misschien dat ik je dan kan volgen?
Ik vind zeker dat je regelmatige interessante dingen zegt, maar ik heb zelf vertrouwen dat de wereldeconomie, en daarmee denk ik ook wereld index fondsen, op termijn gewoon groeit. Ik ben er zelf ook niet naar op zoek om in te spelen op het hier en nu, zoals jij aan het doen bent met je posities, huis verkocht etc. Wat ik trouwens met interesse volg. Ik heb saai een lange horizon en verwacht er beter uit te komen.

De mindere periode waar we nu in zitten hoort er een beetje bij. Het verleden leert ons dat die periodes komen en gaan, maar dat er op termijn groei en stijging is. Misschien niet in specifieke situaties zoals Japan en Italië, maar denk je dat een wereld index fonds echt niet meer verder groeit? Ik kan het me niet voorstellen. De wereldbevolking blijft voorlopig nog groeien, veel mensen zijn toch op zoek naar welvaart en een goed pensioen en vermogensgroei. En door wereldwijd te beleggen verbind je als het ware je lot aan duizenden en duizenden bedrijven waar allemaal mensen werken die op zoek zijn naar groei en innovatie voor dat bedrijf. En alles bij elkaar denk ik dat het haast onmogelijk is om daar op termijn dus niet door te groeien als je in de markt zit.

Daarnaast, als je voor 2021 in de markt bent gestapt, en saai wereldwijd een index volgt, sta je nu volgens mij nog in de plus. En dat is slechts twee jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Requiem19 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Hoe verklaar je de 2.6% groei in de US afgelopen kwartaal dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh_1Xl5ZVWYppOoPyB4sUYBGdqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCP0P4k9NarEUi7hVkp52RYw.jpg?f=fotoalbum_large

Inflatie. Consumenten moeten meer uitgeven voor minder producten. Normaal resulteert dat niet in GDP groei, maar het blijkt dat vooral Amerikanen hun uitgaven (ten opzichte van hun inkomen) hebben verhoogd en dat ook de spaartegoeden hard afnemen. Daarbij komt nog dat creditcards en short-term loans door het plafond vliegen.

Zeker de Amerikanen lijken zich (misschien ook geïnspireerd door 14 jaar debiel monetair beleid, en overheidssteun) niet zoveel zorgen te maken en steken zich (nog verder) in de schulden, sparen gewoon minder, of verbrassen zelfs wat ze al gespaard hebben om de huidige levensstandaard in stand te houden>

Dat gaat goed totdat het niet goed gaat, en dan wordt de huidige GDP groei hard terugbetaald want nu heb je echt geen financiele reserves meer.

Maargoed, die GDP growth is koren op de molen van de FED. Die zien in een nog steeds groeiende economie bewijs dat verdere renteverhogingen en een nog restrictiever beleid nog zijn. Je ziet onder de druk van de huidige rentes al veel grote bedrijven kraken, en ontslagrondes zijn aan de orde van de dag.

De FED kan pas stoppen met het verhogen van het restrictieve beleid als er genoeg mensen zijn die stoppen met naar producten en diensten vragen en daarvoor moet gewoon een aanzienlijk deel van de populatie werk kwijtraken, of enorm financieel onder druk komen te staan.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchManticore op 28-10-2022 14:42 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:06:
Ik dacht dat investeerder by nature 'forward looking" waren? :*)

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Qwerty-273 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Is het niet eerder dat welke voorspelling door wie dan ook überhaupt lastig op waarde te schatten is. Want tot nu toe is er nog nooit iemand geweest die altijd de markt correct voorspelde. Ja, je hebt mensen die in een bepaalde periode voornamelijk voorspelling maken die uitkomen, maar ook dan hebben ze in die zelfde periode voorspellingen gemaakt die niet zijn uitgekomen. En dan nog niet te spreken over andere periodes waar de voorspellingen er voornamelijk naast zaten.
En dat is precies waarom ik zo stuur op inhoudelijke argumentatie.
Een voorspelling de wereld in slingeren is niet stoer, niet interessant en niet indrukwekkend als je dan een keer gelijk hebt. Een kapotte klok heeft ook elke 24u twee keer gelijk.

Maar ik word gestoord van mensen die doorslaan in die nihilistische en fatalistische instelling en daarmee werkelijk elke hypothese van tafel vegen als doemdenkerij of "oh je hebt het toevallig een keer bij het rechte eind". Met name de onderbouwing bepaalt hoeveel waarde er aan een 'voorspelling' zit.

En laten we niet vergeten dat heel veel cost-averagers onbewust in een spagaat zitten. Volgens hen is er eigenlijk niets te voorspellen en ben je het beste af met gewoon elke maand een vast bedrag inleggen ongeacht marktbewegingen. Anderszijds doen zij daarmee direct ook te aanname en voorspelling dat de markt structureel zal herstellen en zelfs groeien als je het maar genoeg tijd geeft.

Italie, Hongkong, Japan tonen allemaal aan dat dat ook geen gegeven is, en evengoed inzetten op een voorspelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:20
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:52:
[...]
En laten we niet vergeten dat heel veel cost-averagers onbewust in een spagaat zitten. Volgens hen is er eigenlijk niets te voorspellen en ben je het beste af met gewoon elke maand een vast bedrag inleggen ongeacht marktbewegingen.
Als de geschiedenis ons iets leert is dat die strategie beter werkt dan de markt proberen te voorspellen.
Anderszijds doen zij daarmee direct ook te aanname en voorspelling dat de markt structureel zal herstellen en zelfs groeien als je het maar genoeg tijd geeft.
De wereldwijde markt inderdaad.
Italie, Hongkong, Japan tonen allemaal aan dat dat ook geen gegeven is, en evengoed inzetten op een voorspelling is.
Ondanks deze lokale gevallen stijgt de wereldwijde markt nog steeds. Ik zie daarin eerder een bevestiging van die voorspelling dan een ontkenning.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:21
[...]

En laten we niet vergeten dat heel veel cost-averagers onbewust in een spagaat zitten. Volgens hen is er eigenlijk niets te voorspellen en ben je het beste af met gewoon elke maand een vast bedrag inleggen ongeacht marktbewegingen. Anderszijds doen zij daarmee direct ook te aanname en voorspelling dat de markt structureel zal herstellen en zelfs groeien als je het maar genoeg tijd geeft.
Ik ben zo iemand die iedere maand een vast bedrag inlegt, maar ik ben mij er wel degelijk van bewust dat het mogelijk is dat ik hiermee zelfs op een lange termijn verlies maak. Ik zie echter geen alternatief. Sparen met 0,25% rente heeft natuurlijk ook niet zoveel nut, want op de lange termijn verlies je van inflatie. Hetzelfde geldt voor obligaties.

Er is gewoon geen positie die zekerheid biedt en lange-termijn vermogensbehoud mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Galactic schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Klassiek doemdenken. Alles kan natuurlijk. De AEX kan ook naar 100 gaan ALS (vul zelf rampscenario in).
Om even op te nemen voor JDB. Hij is niet echt een klassieke doemdenker. Hij is een technische belegger en daarom nou vooral bearisch op aandelen.

Volg hem ook op twitter (niet in handelen). Vindt het vooral interessant hoe hij zijn trades hedged. Zodat ook als zijn visie niet uitkomt hij toch nog geld kan verdienen (of minder verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
Maahes schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Ik ben zo iemand die iedere maand een vast bedrag inlegt, maar ik ben mij er wel degelijk van bewust dat het mogelijk is dat ik hiermee zelfs op een lange termijn verlies maak. Ik zie echter geen alternatief. Sparen met 0,25% rente heeft natuurlijk ook niet zoveel nut, want op de lange termijn verlies je van inflatie. Hetzelfde geldt voor obligaties.

Er is gewoon geen positie die zekerheid biedt en lange-termijn vermogensbehoud mogelijk maakt.
Ik leg in bij hardere dalingen, dus in Maart en Juni, nu in Sept/Okt heb ik het nog niet gedaan (wegens zeer druk). Normaal leg in 2-3 keer per jaar dan alle excess cash ineens in, op zo een moment. Meestal op een dag dat de index -3of-4% gaat en er "(semi-)paniek" toestand heerst. Zouden er statestieken zijn van die manier van inleggen, mijn gevoel zegt dat het toch iets beter moet zijn dan bv elke 1ste van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

gewoon even 18B aan aandelen printen in en jaar :o

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Amerika loopt wat op ons voor met het door de centrale bank gehanteerde rente percentage en dus ook op de ontwikkelingen. Dit zijn ook zaken die we hier kunnen gaan verwachten, zeker nu de ECB aangeeft door te zetten met de renteverhogingen

https://www.wsj.com/artic...nterest-rates-11666805497

https://www.census.gov/construction/nrs/pdf/newressales.pdf

Het gaat momenteel hard.

New home sales est -4%
New home sales real -11%

[ Voor 31% gewijzigd door DutchManticore op 28-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:38
Dat zal allemaal wel kloppen.

Maar ligt het aan mij dat ik denk: wat we nu zien is toch vroeger ook al meerdere keren gebeurd? Uiteindelijk passeert dit wel weer denk ik, of wat is er nu specifiek anders dan vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:59
@DutchManticore Een mogelijk scenario is dat de ECB onder druk van de zuidelijke lidstaten de rente minder verhoogt dan USA. Dat zou kunnen betekenen dat inflatie in EU zone tijdelijk hoger blijft en euro langdurig zwak. Tegelijkertijd ben ik benieuwd of de stijging van energie prijzen aanhoudt of deze stabiliseren of zelfs dalen. Dat laatste zou een katalysator kunnen zijn voor sterk dalende inflatie. Ik schat dan juist in dat USA sneller verlagingen doorvoert van de rente in de hoop de economie aan te jagen. De vraag is alleen hoe langdurig en hoe diep de recessie zal zijn. Lang verhaal kort: alles staat of valt met de ontwikkeling van de aanjager van de huidige inflatie, de prijzen voor energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
En de Fed is wellicht al dichter bij het doel dan gedacht wordt. De afgelopen drie maanden was de maand-op-maand inflatie in de VS 0%, 0,1% en 0,4%. Totaal 0,5% inflatie dus over de afgelopen 3 maanden. Trek deze lijn door en de jaar-op-jaar inflatie gaat hard omlaag eind volgend jaar.

Trouwens, de markt is deze week best goed door de bedrijfscijfers gekomen. Ondanks flinke individuele klappen zijn de S&P en Nasdaq gewoon gestegen. AEX ook.

[ Voor 4% gewijzigd door SvV_Ying op 28-10-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:07:
[Twitter]

gewoon even 18B aan aandelen printen in en jaar :o
Printen? Dat zullen gewoon aandelen zijn die Amazon heeft gekocht, of al in handen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Wozmro schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:48:
Dat zal allemaal wel kloppen.

Maar ligt het aan mij dat ik denk: wat we nu zien is toch vroeger ook al meerdere keren gebeurd? Uiteindelijk passeert dit wel weer denk ik, of wat is er nu specifiek anders dan vroeger?
We hebben 14 jaar lang de unieke situatie gehad dat we en gratis geld hadden (negatieve of zeer lage rente) en er zijn ongekende hoeveelheden miljarden in de economieën gepompt.

Dat gaat veranderen. 5% hypotheek rente is historisch vele malen normaler dan onder de 5. Dat is echt uniek in de laatste 15 jaar.

Een bull market aangejaagd door stimulatie in plaats van organische groei. Zodra die stimulatie in actieve remming verandert is het echt klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
SvV_Ying schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:05:
En de Fed is wellicht al dichter bij het doel dan gedacht wordt. De afgelopen drie maanden was de maand-op-maand inflatie in de VS 0%, 0,1% en 0,4%. Totaal 0,5% inflatie dus over de afgelopen 3 maanden. Trek deze lijn door en de jaar-op-jaar inflatie gaat hard omlaag eind volgend jaar.

Trouwens, de markt is deze week best goed door de bedrijfscijfers gekomen. Ondanks flinke individuele klappen zijn de S&P en Nasdaq gewoon gestegen. AEX ook.
Pas op. Dat ging over gehele CPI.
De core inflatie loopt op! Zelfs met dalende absolute inflatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Magpie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:01:
@DutchManticore Een mogelijk scenario is dat de ECB onder druk van de zuidelijke lidstaten de rente minder verhoogt dan USA. Dat zou kunnen betekenen dat inflatie in EU zone tijdelijk hoger blijft en euro langdurig zwak. Tegelijkertijd ben ik benieuwd of de stijging van energie prijzen aanhoudt of deze stabiliseren of zelfs dalen. Dat laatste zou een katalysator kunnen zijn voor sterk dalende inflatie. Ik schat dan juist in dat USA sneller verlagingen doorvoert van de rente in de hoop de economie aan te jagen. De vraag is alleen hoe langdurig en hoe diep de recessie zal zijn. Lang verhaal kort: alles staat of valt met de ontwikkeling van de aanjager van de huidige inflatie, de prijzen voor energie.
En dat is dus een valkuil die veel mensen maken. De energieprijzen dragen zeker bij aan de inflatie, sterk ook, maar zij waren erg catalyst voor de core inflatie.

En die stijgt, hard nu!

https://www.bloomberg.com...0-year-high-as-rents-rise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
@DutchManticore M.i. is de demografie de trend aan de vraagkant die op de langere termijn blijft zorgen voor een lagere inflatie. Vraaguitval doordat ouderen minder uitgeven. Daarnaast productieverlies door vermindering arbeidspotentieel, mogelijk daardoor hogere inflatie en groei door hogere lonen, maar robotisering kan dat deels opvangen. Ergo, lage economische groei, ergo lage inflatie, ergo lage lange rente. En de centrale banken zullen korte rente weer verlagen. Het gaat hier om de tijdelijke aanjager, energieprijzen, waarop natuurlijk de andere componenten die inflatie bepalen tijdelijk ook vertraagd reageren. Immers, energie is grondstof en via compensatie van de lonen reageren ook de prijzen van diensten. Een recessie is genoeg om hier een eind aan te maken. M.i. is dus niet de vraag of, maar (zoals vaker) wanneer de rentes weer zullen dalen. De vergelijking met de jaren 70 is treffend, hoewel de katalysator verschilt (toen kartelvorming en nu een oorlog). Dat laatste zou er zo maar voor kunnen zorgen dat deze aanbod gedreven inflatie (hopelijk) van kortere duur is. Hoewel dat meer hoop is dat deze oorlog niet 8-10 jaar gaat duren.

Dus: jazeker, ik voorzie een kortere of langere recessie, interessant vind ik wel wat jouw scenario is op de termijn na jouw thesis @DutchManticore ? Want over die recessie verschillen we wellicht niet van mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Ik ben op zoek naar een broker om aandelen en eventueel fondsen te handelen. Op dit moment zit ik bij ING, maar ik vind het aanbod te klein. Ik handel niet vaak, meestal koop ik iets en laat het dan langere tijd staan, dus meer investeren dan actief handelen. Soms is er bijvoorbeeld een IPO die ik interessant vind, maar dan heeft de ING die weer niet. Ik ben dus op zoek naar een betrouwbare broker met een zo groot mogelijk aanbod. Liefst Nederlands, maar hoeft niet.

Wat is trouwens normaal qua uitvoering van de orders, bij de ING duurt het meestal een dag. In crypto, waar ik veel dieper in zit, gebeurt de uitvoer onmiddellijk. Hoe sneller hoe beter natuurlijk, maar is de ING daarin normaal, of zijn er brokers die ook de orders meteen uitvoeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Bonez0r op 28-10-2022 23:52 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 18:50

GG85

.......

DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Bonez0r schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:38:
Ik ben op zoek naar een broker om aandelen en eventueel fondsen te handelen. Op dit moment zit ik bij ING, maar ik vind het aanbod te klein. Ik handel niet vaak, meestal koop ik iets en laat het dan langere tijd staan, dus meer investeren dan actief handelen. Soms is er bijvoorbeeld een IPO die ik interessant vind, maar dan heeft de ING die weer niet. Ik ben dus op zoek naar een betrouwbare broker met een zo groot mogelijk aanbod. Liefst Nederlands, maar hoeft niet.

Wat is trouwens normaal qua uitvoering van de orders, bij de ING duurt het meestal een dag. In crypto, waar ik veel dieper in zit, gebeurt de uitvoer onmiddellijk. Hoe sneller hoe beter natuurlijk, maar is de ING daarin normaal, of zijn er brokers die ook de orders meteen uitvoeren?
ING voert de order ook meteen uit, als je maar de juiste prijs biedt. Aanbod is wel matig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

[Afbeelding]

Inflatie. Consumenten moeten meer uitgeven voor minder producten. Normaal resulteert dat niet in GDP groei, maar het blijkt dat vooral Amerikanen hun uitgaven (ten opzichte van hun inkomen) hebben verhoogd en dat ook de spaartegoeden hard afnemen. Daarbij komt nog dat creditcards en short-term loans door het plafond vliegen.

Zeker de Amerikanen lijken zich (misschien ook geïnspireerd door 14 jaar debiel monetair beleid, en overheidssteun) niet zoveel zorgen te maken en steken zich (nog verder) in de schulden, sparen gewoon minder, of verbrassen zelfs wat ze al gespaard hebben om de huidige levensstandaard in stand te houden>

Dat gaat goed totdat het niet goed gaat, en dan wordt de huidige GDP groei hard terugbetaald want nu heb je echt geen financiele reserves meer.

Maargoed, die GDP growth is koren op de molen van de FED. Die zien in een nog steeds groeiende economie bewijs dat verdere renteverhogingen en een nog restrictiever beleid nog zijn. Je ziet onder de druk van de huidige rentes al veel grote bedrijven kraken, en ontslagrondes zijn aan de orde van de dag.

De FED kan pas stoppen met het verhogen van het restrictieve beleid als er genoeg mensen zijn die stoppen met naar producten en diensten vragen en daarvoor moet gewoon een aanzienlijk deel van de populatie werk kwijtraken, of enorm financieel onder druk komen te staan.
Als je these klopt (economische groei alleen door gebruik spaarbuffers particulieren), zou deze trend het volgend kwartaal of het kwartaal daarop wel moeten afremmen stoppen.

De lakmoesproef van je these zullen we maar zeggen.

Overigens rapporteert Duitsland een hoger dan verwachte groei in Q3, en was er ook en ES en FR groei - alles toe te schrijven aan het interen op spaarvermogen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

We hebben 14 jaar lang de unieke situatie gehad dat we en gratis geld hadden (negatieve of zeer lage rente) en er zijn ongekende hoeveelheden miljarden in de economieën gepompt.

Dat gaat veranderen. 5% hypotheek rente is historisch vele malen normaler dan onder de 5. Dat is echt uniek in de laatste 15 jaar.

Een bull market aangejaagd door stimulatie in plaats van organische groei. Zodra die stimulatie in actieve remming verandert is het echt klaar
Voor mij toont dit gewoon aan dat een muntsysteem zeer elastisch is.

Er bestaat geen ’normaal’ en ’niet normaal’. Een maatschappij evolueert in functie van de omstandigheden (demografie, natuurrampen, technische vindingen, terrorisme, hebzucht,...) en het muntsysteem past zich daar aan aan, niet omgekeerd. Een munt is een mentale constructie van de mens en geen natuurwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:40

oscar82

De ondertitel

Galactic schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

Ik leg in bij hardere dalingen, dus in Maart en Juni, nu in Sept/Okt heb ik het nog niet gedaan (wegens zeer druk). Normaal leg in 2-3 keer per jaar dan alle excess cash ineens in, op zo een moment. Meestal op een dag dat de index -3of-4% gaat en er "(semi-)paniek" toestand heerst. Zouden er statestieken zijn van die manier van inleggen, mijn gevoel zegt dat het toch iets beter moet zijn dan bv elke 1ste van de maand.
Valt tegen denk ik. Waarom?
- na het moment van inleggen pak je toch wel langdurig alle stijgingen en dalingen.
- Moment van opnemen is minstens zo belangrijk. Heb je tegen die tijd pech, dan vervliegt je hele voordeel. En tegen die tijd doet een 3% daling in geld meer pijn dan je nu als voordeeltje pakt
- je geld staat nu soms aan de zijlijn niks te doen. Wat zijn de kosten van het gemiste potentiële rendement?
- met een vast moment heb je ook soms geluk. Mijn EM balanceer inleg was dit jaar ongeveer 10x groter dan een normale maand inleg in dat fonds. Orders werden uitgevoerd op de dagen dat het NT fonds -3% noteerde en de dag erna nog eens -1% minder. Puur geluk, zonder te timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:54:
[...]

Als je these klopt (economische groei alleen door gebruik spaarbuffers particulieren), zou deze trend het volgend kwartaal of het kwartaal daarop wel moeten afremmen stoppen.

De lakmoesproef van je these zullen we maar zeggen.

Overigens rapporteert Duitsland een hoger dan verwachte groei in Q3, en was er ook en ES en FR groei - alles toe te schrijven aan het interen op spaarvermogen?
Dat is dan ook precies wat ik verwacht.
Sterker nog, GDP groei is letterlijk het laatste waar de FED op zit te wachten nu. Dat betekent immers dat de rente nog niet genoeg is verhoogd, en dat in gelijke of zelfs grotere stappen doorgegaan moet worden.

Als de vraag weer opleeft, en de omzet ook, betekent dat immers dat de inflatie niet geremd wordt. Er is letterlijk een recessie nodig om van de inflatie af te komen.

[ Voor 25% gewijzigd door DutchManticore op 29-10-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Wozmro schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Voor mij toont dit gewoon aan dat een muntsysteem zeer elastisch is.

Er bestaat geen ’normaal’ en ’niet normaal’. Een maatschappij evolueert in functie van de omstandigheden (demografie, natuurrampen, technische vindingen, terrorisme, hebzucht,...) en het muntsysteem past zich daar aan aan, niet omgekeerd. Een munt is een mentale constructie van de mens en geen natuurwet.
Er bestaat wel zeker een normaal en niet normaal. Mensen gebruiken die worden in de volksmond vaak als waardeoordeel maar het is gewoon een indicatie of iets dichtbij de norm zit of niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqpK6OG76iR4xonfZRDRXVoIS1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qArhs4D8OshXYiY7MciJ8ASr.png?f=fotoalbum_large

Ik pak hier even de hypotheekrente (die sterk samenhangt met de door centrale banken gevoerde basisrente) om het historisch verloop te laten zien.

De verhogingen nu, zorgen voor een normalisatie. Het geld is vergeleken met de historische waarden erg goedkoop geweest de laatste 14 jaar...

Met 5% rente zouden we weer prima bij de norm in de buurt komen, en 6% is beter. En dat is dus normaal / normaler :P

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 29-10-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
DutchManticore schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Dat is dan ook precies wat ik verwacht.
Sterker nog, GDP groei is letterlijk het laatste waar de FED op zit te wachten nu. Dat betekent immers dat de rente nog niet genoeg is verhoogd, en dat in gelijke of zelfs grotere stappen doorgegaan moet worden.
De Fed heeft al aangegeven dat de terminal rate op zo’n 4,5% rente ligt. Niemand verwacht daarom toch dat de huidige rente de maximale zal blijven? De hele markt rekent volgens mij al op 4,5% voor volgend jaar.

Zo ver zitten we helemaal niet meer van hun eigen aangegeven maximale rente af, 2 stappen en we kunnen er al zijn. Vraag, omdat het niet per se de materie is waar ik veel vanaf weet: maakt het nog veel uit in welke stappen we naar die 4,5% rente gaan? Er is steeds veel te doen over ‘hoe hoog zal de rentestap zijn?!’, maar als we de limiet al weten, maakt die stap dan uit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
SvV_Ying schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

De Fed heeft al aangegeven dat de terminal rate op zo’n 4,5% rente ligt. Niemand verwacht daarom toch dat de huidige rente de maximale zal blijven? De hele markt rekent volgens mij al op 4,5% voor volgend jaar.

Zo ver zitten we helemaal niet meer van hun eigen aangegeven maximale rente af, 2 stappen en we kunnen er al zijn. Vraag, omdat het niet per se de materie is waar ik veel vanaf weet: maakt het nog veel uit in welke stappen we naar die 4,5% rente gaan? Er is steeds veel te doen over ‘hoe hoog zal de rentestap zijn?!’, maar als we de limiet al weten, maakt die stap dan uit?
We weten de limiet niet, de terminal rate is eerder een rate waarbij de FED verwacht dat er genoeg rem op de economie staat om geldontwaarding af te remmen. Als ze hoger moeten gaan ze dat zeker doen, aangezien ook de terminal rate een levend bewegend fenomeen is. Wordt samengesteld door een soort dot plot te doen en daar een gemiddelde van te nemen voor elk commissie lid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iTBLoTT4fovPNAayufEGx1viec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fcBB8kV0a9sc6FzjTUBJxHtU.jpg?f=user_large

Historisch is het nog nooit gelukt om inflatie te stoppen zonder de rente boven het inflatie percentage uit te laten komen. Daarbij moet je wel kijken naar core inflatie en niet naar niet-economische inflatie zoals energietekorten door oorlog. Tenzij deze permanent van aard blijken te zijn

En de "grootte" van stappen maken inderdaad wel degelijk uit. Niet alleen omdat zij (of dat nu terecht is of niet) het sentiment op de beurs bepalen wat zich weer vertaalt naar rally of drop maar meer nog vanwege de effecten op bedrijven die erg afhankelijk zijn geleend geld bij hun klanten.

Als je een huis koopt, en je weet dat er tussen vandaag en morgen beslissen 0,15% verschil zit voel je misschien niet zoveel druk. Zit er 1,5% tussen dan zal iedereen vandaag nog een deal willen maken en dan is het plots erg stil morgen. Dat heeft behoorlijke impact op supply chains, aantal verkopen etc

[ Voor 18% gewijzigd door DutchManticore op 29-10-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:35
Bonez0r schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:38:

Interactive Brokers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik wou van de middag wat geld uitboeken van mijn DeGiro rekening. Ik kreeg echter een melding dat ik niet voldoende saldo heb. Erg vreemd, want het is een stuk lager dan wat er bij het vrije saldo staat.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:52
phantom09 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:04:
Ik wou van de middag wat geld uitboeken van mijn DeGiro rekening. Ik kreeg echter een melding dat ik niet voldoende saldo heb. Erg vreemd, want het is een stuk lager dan wat er bij het vrije saldo staat.

Iemand een idee?
Wanneer heb je voor het laatst iets verkocht? Soms duurt het even voor dat het geld gesettled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Wanneer heb je voor het laatst iets verkocht? Soms duurt het even voor dat het geld gesettled is.
Goede vraag, vorig jaar? Geen idee. Bij DeGiro staat al heel lang alles stil. Ik heb nog vrije cash op staan wat ik wil opnemen, maar dat gaat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dan heeft het in ieder geval niet te maken met wat ik zei. Dat duurt hoog uit enkele dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:13:
[...]

Goede vraag, vorig jaar? Geen idee. Bij DeGiro staat al heel lang alles stil. Ik heb nog vrije cash op staan wat ik wil opnemen, maar dat gaat niet?
Ik heb zon donkerbruin vermoeden dat dit wel eens te maken kan hebben met de overgang naar Flatex?

Heb je destijds akkoord getekend voor het creëren en aanmaken een rekening nummer voor je?

Bel even met de klantenservice. Misschien is het nog op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Ik heb zon donkerbruin vermoeden dat dit wel eens te maken kan hebben met de overgang naar Flatex?

Heb je destijds akkoord getekend voor het creëren en aanmaken een rekening nummer voor je?

Dat zou misschien kunnen. Zal zekers op te lossen zijn. Zou wel heel gek zijn dat ik niet bij mijn geld kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
seadogg schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:47:
Wat voor NL-aandelen hebben jullie eigenlijk allemaal? Ik ben wat aan het rond kijken naar een nieuwe ETF of aandeel naast mijn Shell en Ahold.

Ben benieuwd wat de rest van tweakers heeft en eventueel waarom!
Ik heb:

ASML
ASMI
BESI
Justeattakeaway
wereldhave
ING
Heineken
galapagos
alphen
NXP

Mijn NL aandelen zijn een klein gedeelte van mijn totale portfolio. De meesten zijn US aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:51:
Niet nu maar wie weet wat er in de toekomst kan gebeuren. Dan is het toch een prettig idee dat er bescherming is tot 500k i.p.v. maar 20k.

"To the extent that your securities are custodied at IBLLC, they are protected by SIPC for a maximum coverage of $500,000."

Klinkt iig goed. Had ik hier nog niet eerder gelezen.
Inderdaad voor de toekomst. Een bedrijf dat het nu goed doet is geen garantie dat een bedrijf het ook in de toekomst goed doet (zowel financieel als zich aan de regels houden).
Misschien krijgt IB wel nieuw management die gekke dingen gaat doen zoals DeGiro in het verleden heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
bregweb schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Tuurlijk weten we het allemaal wel. Hoe verder we in de tijd gaan, hoe duurder alles wordt.
Ik kan mij nog herinneren dat ik in 1980 1 gulden voor een patat zonder majo moest betalen.
Dat kost nu rond de 2 euro. Of te wel 4,41 gulden. Of te wel een inflatie van circa 3,6% tijd in 42 jaar.

Momenteel is de inflatie veel te hard gestegen. Centrale banken gaan dit bestrijden door de rente te verhogen.
De laatste paar maanden zijn aandelen minder waard geworden, echter ze waren al overgewaardeerd.
De daling van de beurzen is in mijn ogen niks anders dan een correctie van de markt naar meer normale waarden. Gaan de koersen nog verder dalen? Dat zou kunnen, geen idee.
Ik zou echter niet raar op kijken dat we nog 10-20% lager komen te zitten.

Op een gegeven moment is er zoveel negatief nieuws dat het gewoon bijna niet lager kan. De meeste beleggers die de handdoek in de ring willen gooien hebben dat dan al gedaan. Daarna komen langzaam de beleggers die durfen weer om de hoe kijken en zorgen voor langzaam stijgende koersen. En op een gegeven moment komt de grote massa weer terug en gaat het een stuk harder. Met op een gegeven moment weer oververhitting van de markt en opnieuw een beurscrash als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

En dat is precies waarom ik zo stuur op inhoudelijke argumentatie.
Een voorspelling de wereld in slingeren is niet stoer, niet interessant en niet indrukwekkend als je dan een keer gelijk hebt. Een kapotte klok heeft ook elke 24u twee keer gelijk.

Maar ik word gestoord van mensen die doorslaan in die nihilistische en fatalistische instelling en daarmee werkelijk elke hypothese van tafel vegen als doemdenkerij of "oh je hebt het toevallig een keer bij het rechte eind". Met name de onderbouwing bepaalt hoeveel waarde er aan een 'voorspelling' zit.

Nou ik ben al maanden gestop met het kopen van aandelen. Nou niet helemaal waar, behalve Exxon Mobile dan. Die is nog mooi in waarde gestegen. Zolang de FED en de ECB vrolijk de rente blijven verhogen gaat het geld wat ik maandelijks overhou vrolijk naar de spaarrekening. Als ik voldoende gespaard heb zet ik dit om in dollars. En misschien koop ik weer wat XOM in ;) .

Ondanks dat de toename van creditcard schulden zijn toegenomen, zie ik dit niet terug in bijvoorbeeld het aandeel Mastercard (grootste aandeel in mijn portoflio ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
SvV_Ying schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:05:

Is dit de start van een nieuwe bull market of hebben we hier een dead cat bounce? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
DutchManticore schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:36:
[...]

Er bestaat wel zeker een normaal en niet normaal. Mensen gebruiken die worden in de volksmond vaak als waardeoordeel maar het is gewoon een indicatie of iets dichtbij de norm zit of niet.

[Afbeelding]

Ik pak hier even de hypotheekrente (die sterk samenhangt met de door centrale banken gevoerde basisrente) om het historisch verloop te laten zien.

De verhogingen nu, zorgen voor een normalisatie. Het geld is vergeleken met de historische waarden erg goedkoop geweest de laatste 14 jaar...

Met 5% rente zouden we weer prima bij de norm in de buurt komen, en 6% is beter. En dat is dus normaal / normaler :P
Ik zie eigenlijk geen argumenten waarom 5% meer normaal zou zijn dan -5%, 50%,....

Zoals ik zeg: het hangt allemaal af van de omstandigheden.

Jij pikt er nu een grafiekje uit van een hypotheekrente in Nederland, 5 jaar vast. En je trekt daar bepaalde besluiten uit. Terwijl dit toch wel een zeer specifieke situatie is.

Als de risico-parameters wijzigen dan heeft dat ook invloed op de rente=de prijs van het geld. Meer hoef je er niet achter te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Sinds de jaren 80 daalt de rente, dit is niet alleen van de afgelopen 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:40:
[...]
Ondanks dat de toename van creditcard schulden zijn toegenomen, zie ik dit niet terug in bijvoorbeeld het aandeel Mastercard (grootste aandeel in mijn portoflio ;) ).
Ik zou het vreemd vinden als je dit daar wel zou terug zien. Mastercard heeft alleen met de betalingen te maken, niet met de openstaande schulden. De kaartuitgevende instelling schrijft alle transacties af van de rekening van de kaarthouder, zij het direct, zij het via krediet op afbetaling. En dat krediet is enkel een kwestie tussen die twee partijen, Mastercard ziet daar niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Ik zou het vreemd vinden als je dit daar wel zou terug zien. Mastercard heeft alleen met de betalingen te maken, niet met de openstaande schulden. De kaartuitgevende instelling schrijft alle transacties af van de rekening van de kaarthouder, zij het direct, zij het via krediet op afbetaling. En dat krediet is enkel een kwestie tussen die twee partijen, Mastercard ziet daar niets van.
Het lijkt mij dat de toegenomen credit schulden komen doordat er meer betalingen zijn verricht met een creditcard. Je zou het dus wel iets van weer moeten zien.
Als ik kijk naar de het aandeel mastercard, dan heeft deze en YTD van circa -8,3%.
De SP500 zit op circa -18% YTD. Er is dus degelijk wat verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:12:
[...]

Het lijkt mij dat de toegenomen credit schulden komen doordat er meer betalingen zijn verricht met een creditcard. Je zou het dus wel iets van weer moeten zien.
Als ik kijk naar de het aandeel mastercard, dan heeft deze en YTD van circa -8,3%.
De SP500 zit op circa -18% YTD. Er is dus degelijk wat verschil.
Lijkt mij vanwege de omstandigheden waarschijnlijker dat de toegenomen schulden zijn veroorzaakt door meer problemen met terugbetalen ipv meer uitgaven.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Wozmro schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Ik zie eigenlijk geen argumenten waarom 5% meer normaal zou zijn dan -5%, 50%,....

Zoals ik zeg: het hangt allemaal af van de omstandigheden.
Ja sorry maar dan hebben wij een verschillende definities van normaal. Nogmaals, ik kijk naar wat de norm is..

Jij naar wat jij "normaal vindt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Ja sorry maar dan hebben wij een verschillende definities van normaal. Nogmaals, ik kijk naar wat de norm is..

Jij naar wat jij "normaal vindt"
Ik zie in jouw plaatje geen norm maar een gemiddelde van 5-6%, dat fluctueert van 1% tot 13%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
"De norm' is niet een universeel begrip zonder temporele begrenzing.

De norm is contextueel en situatiegebonden. De rente-tarieven van de jaren 80 waren een gevolg van de economische structuren uit die tijd en zijn niet normgevend voor 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
.

[ Voor 99% gewijzigd door DutchManticore op 30-10-2022 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:12
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:52:

De norm is contextueel en situatiegebonden. De rente-tarieven van de jaren 80 waren een gevolg van de economische structuren uit die tijd en zijn niet normgevend voor 2022.
Dan kan je wel een mooie cirkelredenering van maken, en dan is alles ten alle tijden normaal, want wat het ook is, het is het resultaat van de op dat moment aanwezige structuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Wellicht zal het wel de definitie zijn van wat een Norm is.

Ik zit zelf in de techniek dus voor mij is een Norm een document waarin beschreven wordt hoe je iets moet uitvoeren.
Bijvoorbeeld: de EN60598-2-22 is een Europese norm die beschrijft waaraan noodverlichting moet voldoen in gebouwen. En er zijn heel veel andere normen in diverse vakgebieden.

Voor zo ver ik weet bestaat zoiets niet op gebied van leningen. Er is geen norm die oplegt dat er moet gestreefd worden naar een rente van 5%.
En dan is het wat mij betreft gewoon een samenloop van omstandigheden :)

Niet te verwarren met wat de centrale banken zichzelf opleggen door het streven naar een inflatiecikfer van gemiddeld 2%. Geen idee hoe ze ooit op die 2% gekomen zijn. Het kon evengoed 1%, 3%, 4%,... zijn. Veel verschil zou het niet maken. De huidige inflatie is ook maar relatief hoog ten opzichte van die van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:52:

Dat heb ik dan ook niet beweerd. Sterker nog ik heb moeite gedaan een zo breed mogelijke periode te pakken van historische data om tot norm binnen normale verdeling te komen.

Totaal niet interessant of de norm op 5, 6 of 5,75% ligt. Het gaat erom dat je daarmee kan bepalen of hogere rente of lagere rentetrends zorgen voor normalisatie of voor verdere afwijking van de norm.

Als je je dataset maar klein genoeg maakt kun je alles normaliseren... Daarom pak ik een zo groot mogelijke dataset.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchManticore op 30-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Dat heb ik dan ook niet beweerd. Sterker nog ik heb moeite gedaan een zo breed mogelijke periode te pakken van historische data om tot normwaardering te komen.

Totaal niet interessant of de norm op 5, 6 of 5,75% ligt. Het gaat erom dat je daarmee kan bepalen of hogere rente of lagere rentetrends zorgen voor normalisatie of voor verdere afwijking van de norm.

Als je je dataset maar klein genoeg maakt kun je alles normaliseren... Daarom pak ik een zo groot mogelijke dataset.
Je begrijpt het niet helemaal - er is geen norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Hielko schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Dan kan je wel een mooie cirkelredenering van maken, en dan is alles ten alle tijden normaal, want wat het ook is, het is het resultaat van de op dat moment aanwezige structuren.
Voor bepaalde periodes is er een norm.

Terugkijkend zou je kunnen stellen dat 2010-2021 zo een periode was. Wellicht wordt die periode voortgezet, of wellicht krijgen we een totaal andere periode door de nieuwe geo-politieke situatie in de wereld.

Er is in ieder geval totaal geen nut om een gemiddelde te nemen van 30-50 jaar, dat zegt gewoon totaal niets over de huidige situatie en heeft ook geen voorspellende waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Wozmro schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:12:
Wellicht zal het wel de definitie zijn van wat een Norm is.

Ik zit zelf in de techniek dus voor mij is een Norm een document waarin beschreven wordt hoe je iets moet uitvoeren.
Bijvoorbeeld: de EN60598-2-22 is een Europese norm die beschrijft waaraan noodverlichting moet voldoen in gebouwen. En er zijn heel veel andere normen in diverse vakgebieden.

Voor zo ver ik weet bestaat zoiets niet op gebied van leningen. Er is geen norm die oplegt dat er moet gestreefd worden naar een rente van 5%.
En dan is het wat mij betreft gewoon een samenloop van omstandigheden :)

Niet te verwarren met wat de centrale banken zichzelf opleggen door het streven naar een inflatiecikfer van gemiddeld 2%. Geen idee hoe ze ooit op die 2% gekomen zijn. Het kon evengoed 1%, 3%, 4%,... zijn. Veel verschil zou het niet maken. De huidige inflatie is ook maar relatief hoog ten opzichte van die van vorig jaar.
Ja, zit daar niet het probleem, als je niet weet hoe ze op die 2% zijn gekomen, geeft je nou niet echt de positie om te zeggen dat het net zo goed iets anders had kunnen zijn. Daar liggen (economische) beginselen achter.
Net zoals er (technische) beginselen achter de EN60598-2-22 liggen, daar moet je als leek ook niet van zeggen: "dat had net zo goed anders kunnen zijn".

Nu wil ik geen definitie kwestie doen over wat normaal of een norm is. Je kan ook wel zeggen dat alles wat binnen 1 of 2-sigma van gemiddelde ligt in normaalverdeling normaal is en wat er buiten ligt abnormaal. Daar kun je lang over discussiëren waar de grens ligt. Maar er zijn natuurlijk tal van literatuur en economische frameworks waar van allerlei economische parameters gewenste of optimale waardes worden vastgesteld/voorgesteld. Optimale waardes voor langdurig houdbare GDP groei, in samenhang met inflatie en rentestanden etc, maar ook gewenste werkloosheid.
Het is beetje jammer om gewoon economische wetenschap af te doen met: "mja het kan ook anders, en alles is normaal". Dan zou ook Weimar inflatie normaal zijn en geen issue want ja, dat paste bij die context en omstandigheden? Dat maakt het nog geen gewenste (in de volksmond: "normale") situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Er is in ieder geval totaal geen nut om een gemiddelde te nemen van 30-50 jaar, dat zegt gewoon totaal niets over de huidige situatie en heeft ook geen voorspellende waarde.
Dat probeert toch ook niemand?!

Probeer je nu echt te doen alsof ik zeg "de rente gaat weer omhoog puur omdat we dan weer dichter bij het gemiddelde komen?" Dan heb je echt heel wat posts van mij gemist of geskipt. 8)7

We hebben het over de norm in de definitie van normaal. Vergelijk je een homoseksueel mens met de bevolking als geheel, dan is homoseksualiteit niet normaal. Idem met brildragers, mensen met een gehoorapparaat of mensen met een voorkeur voor ADO Den Haag. Het is een outlier in de dataset, die niet door de meeste mensen gedeeld wordt. Daarmee doe je geen waardeoordeel.

Kun je daarmee spelen? Jup. Als jouw dataset bestaat uit 100 homoseksuelen, en 1 hetero, dan is homoseksualiteit de norm en is hetero zijn niet normaal. Het is altijd contextueel en relatief, dat is echt met werkelijk elke "objectieve" uitspraak.

Ik weet niet met welk doel je nu probeert te doen alsof je nooit een ergens een uitspraak over kunt doen omdat alles weg te relativeren/ contextualiseren valt. Wat voegt dat nu toe?

En doet dat iets af aan mijn correcte bewering dat een rente van onder de 2% afwijkend is van de normaal, in plaats van conformatief? Zeker met de dataset die ik daarbij met je deel?

[ Voor 13% gewijzigd door DutchManticore op 30-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Dat probeert toch ook niemand?!
Eh...

Je stelling is dat de afgelopen 14 jaar 'uniek' zijn en dat het nu gaat veranderen waarbij je het historisch gemiddelde als een norm gebruikt.

Ik zal het hierbij laten omdat het een meta discussie wordt (my bad) ipv een discussie over beleggen op de beurs in praktijk.
Ik weet niet met welk doel je nu probeert te doen alsof je nooit een ergens een uitspraak over kunt doen omdat alles weg te relativeren/ contextualiseren valt. Wat voegt dat nu toe?
Je kunt zeker wel uitspraken doen / voorspellingen geven. Maar een gemiddelde van de rente pakken van de afgelopen 30-50 jaar is een nutteloze indicator.

[ Voor 18% gewijzigd door Requiem19 op 30-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Volgens mij zit er zowel in de techniek als in de economie steeds een risicoanalyse achter.

Met een risicoanalyse wordt zo goed mogelijk onderzocht waar het evenwicht ligt tussen veiligheid, financiële haalbaarheid, praktische uitvoering,....

En ook risicoanalyses zijn voortschrijdend inzicht in functie van de omstandigheden. Er worden voortdurend normen geschrapt en vervangen door een nieuwe versie.
(Zelfs met een uitgebreide risicoanalyse zijn flaters niet uitgesloten).

Je merkt het ook aan de uitspraken van de centrale bank. Die 2% blijft steeds maar tegelijk wordt die ook anders geïnterpreteerd in functie van de omstandigheden:
'we streven naar gemiddeld 2%', 'we streven naar iets meer dan 2%',....
2 jaar geleden moest de inflatie met alle middelen naar boven, momenteel moet ze zo snel mogelijk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Eh...

[...]

Je stelling is dat de afgelopen 14 jaar 'uniek' zijn en dat het nu gaat veranderen waarbij je het historisch gemiddelde als een norm gebruikt.

Ik zal het hierbij laten omdat het een meta discussie wordt (my bad) ipv een discussie over beleggen op de beurs in praktijk.

[...]

Je kunt zeker wel uitspraken doen / voorspellingen geven. Maar een gemiddelde van de rente pakken van de afgelopen 30-50 jaar is een nutteloze indicator.
We praten echt totaal langs elkaar op. Zonde van de moeite. Ik gebruik de constatering dat we afwijken van de norm in de context van de laatste 60 jaar nergens als indicator of causale verklaring voor toekomstige rentestanden Ik heb meermaals lange posts geplaatst met uitleg over wat ik als drivers zie, en dat negeer je nu allemaal.

Laten we hier inderdaad even mee stoppen.
Dit gaat nergens over

[ Voor 26% gewijzigd door DutchManticore op 30-10-2022 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Toevoeging: wat het nog lastiger maakt is dat de onwenselijke/suboptimale waardes wel erg vaak voorkomen, meestal door allerhande falende overheden/beleid. Zeker als je wereldwijd kijkt: Hoge of zelfs hyperinflatie komt relatief vaak voor, extreem hoge werkloosheid ook.

Dat zorgt wiskundig gezien voor brede bell curves, en ook dat gemiddeldes niet perse overeen komen met de optimale waardes (/als optimaal geziende waardes). Dus een gemiddelde nemen is niet perse alles zeggen, echter wel indicatief.
Wozmro schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:49:
Je merkt het ook aan de uitspraken van de centrale bank. Die 2% blijft steeds maar tegelijk wordt die ook anders geïnterpreteerd in functie van de omstandigheden:
'we streven naar gemiddeld 2%', 'we streven naar iets meer dan 2%',....
2 jaar geleden moest de inflatie met alle middelen naar boven, momenteel moet ze zo snel mogelijk naar beneden.
De ECB heeft ook publieke functie en wil ook stabiliserend zijn en met alleen haar uitspraken de kalmte bewaren.
Want wat je hier aanhaalt is namelijk niet dwalend maar eigenlijk vrij coherent beleid namelijk. Het doel is gemiddeld 2%, dat was door allerlei factoren wat lastig de laatste jaren. Dus toen de inflatie wat steeg was het ook volksmennen om te zeggen kortstondig boven 2% is ok want dan halen we langdurig namelijk 2%. Met andere woorden geen paniek 4% is wel even acceptabel. Momenteel is natuurlijk enorme overshoot en dus moet het nu omlaag. Loon-prijs spiralen etc wil men voorkomen.
De interessante vraag is of het hele transient inflatie narratief nu echt een inschattingsfout was of een gecalculeerde stap en gewoon de PR naar buiten anders was. Ik denk dat ze te traag zijn, maar dat ze dat zelf ook wel weten, maar de situatie in de Euro zone is nu eenmaal lastig en gespannen.

Sowieso is er genoeg te discussiëren over ECB en Euro beleid. Maar daar botst de academische wereld ook enorm met de politieke. BV door steeds aanpassen (vaak oprekken) van allerlei eisen die er ooit waren als technische basis voor stabiliteit, ipv handhaven. Als technocraat botst de realiteit dus vaak met mijn beeld van hoe het zou moeten lopen.

En om ze een break te geven. Oekraine helpt ook niet echt. Dat zou ons jaar een stuk beter gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:45:
Waarom is dit een nutteloze indicator? De centrale banken willen graag dat de inflatie op circa 2% uitkomt.
De hypotheek rente zou dan hoger dan 2% moeten zijn, anders verdient een bank hier niet aan.
Dus 4-5% hypotheekrente zou dan heel passen zijn bij een inflatie van 2%. Dus wat dat betreft heeft DutchManticore wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08 19:51
Goedemiddag, Ik las dat ASML zijn dividend volgende week gaat uitbetalen en shell de week erna. Stel ik koop morgen hier aandelen van, krijg ik dan alsnog daar de dividend van uitbetaald of moet je aandelen een bepaalde periode in bezit hebben ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
Ik mis in de discussie rond normale waarden van de rente het economische verband tussen economische groei, inflatie en de langlopende rente. Waarom was er een langlopende dalende trend in de rente vanaf de jaren '80? Omdat de economische groei geleidelijk afnam, demografie met meer ouderen leidde tot minder vraag naar goederen/diensten, globalisering de stijging van loonkosten laag hield, prijspeil grondstoffen stabiel, ergo steeds lagere inflatie verwachtingen. Lage inflatie verwachtingen impliceren een lagere lange rente. Japan loopt hierin voorop, gevolgd door EU en de USA daar weer achter... allemaal als gevolg van verandering in demografie en andere genoemde factoren..

Is er werkelijk geen reden om aan te nemen dat (na deze door prijsstijgingen in kosten energie gedreven piek inflatie) de rente zo maar weer eens sub 2% zou kunnen worden? M.i. is er verder niks veranderd aan de omstandigheden, dus mijn inschatting is dat dit alles zo maar een mild jaren '70 scenario kan gaan worden waarbij de rente weer snel kan dalen in reactie op sterk afnemende inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
maze45 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:05:
Goedemiddag, Ik las dat ASML zijn dividend volgende week gaat uitbetalen en shell de week erna. Stel ik koop morgen hier aandelen van, krijg ik dan alsnog daar de dividend van uitbetaald of moet je aandelen een bepaalde periode in bezit hebben ?
effe googlen:

https://finansjaal.nl/ex-dividend-datum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Magpie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:06:
Ik mis in de discussie rond normale waarden van de rente het economische verband tussen economische groei, inflatie en de langlopende rente. Waarom was er een langlopende dalende trend in de rente vanaf de jaren '80? Omdat de economische groei geleidelijk afnam, demografie met meer ouderen leidde tot minder vraag naar goederen/diensten, globalisering de stijging van loonkosten laag hield, prijspeil grondstoffen stabiel, ergo steeds lagere inflatie verwachtingen. Lage inflatie verwachtingen impliceren een lagere lange rente. Japan loopt hierin voorop, gevolgd door EU en de USA daar weer achter... allemaal als gevolg van verandering in demografie en andere genoemde factoren..

Is er werkelijk geen reden om aan te nemen dat (na deze door prijsstijgingen in kosten energie gedreven piek inflatie) de rente zo maar weer eens sub 2% zou kunnen worden? M.i. is er verder niks veranderd aan de omstandigheden, dus mijn inschatting is dat dit alles zo maar een mild jaren '70 scenario kan gaan worden waarbij de rente weer snel kan dalen in reactie op sterk afnemende inflatie.
De inflatie in europa komt inderdaad voornamelijk door de hoge energieprijzen. Dit is verzoorzaakt door de sancties op Rusland vanwege de oorlog in Oekraine. De vraag is dus wanneer de oorlog stopt. En dan nog is de vraag of de sancties dan snel zullen verminderen of vervallen. Ook is de vraag of Rusland wel wil leveren. Het is niet ondenkelijk dat Rusland vanwege de sancties in het verleden niet graag wil leveren (c.q. weining wil leveren). Indat geval zal de inflatie de europa nog lange tijd hoog blijven.
Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor de wereldhandel en zal ook bij andere landen voor een wat hogere inflatie zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Waarom?

Als de oorlog op een dag stopt dan hebben alle partijen er belang (geld verdienen) bij om zo snel mogelijk de handel te hervatten.

Kapitalisme doet niet aan principes. De multinationals zijn alleen maar vertrokken uit Rusland omwille van hun imago. Als ik me niet vergis heeft het bedrijf Renault voor het vertrek een princiepsakkoord onderhandelt dat ze de optie hebben om terug te keren naar hun fabrieken als de oorlog voorbij is. De andere multinationals zullen dat ook wel zo geregeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:39
Wozmro schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:45:
Als de oorlog op een dag stopt dan hebben alle partijen er belang (geld verdienen) bij om zo snel mogelijk de handel te hervatten.
Omdat gascontracten traditioneel over 20+ jaar gaan. Dan wil je een betrouwbare partner, dat is Rusland nu bewezen niet meer. Dat maakt ook dat Poetin zichzelf in de voet heeft geschoten met zijn acties.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38
Radiodurans schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Omdat gascontracten traditioneel over 20+ jaar gaan. Dan wil je een betrouwbare partner, dat is Rusland nu bewezen niet meer. Dat maakt ook dat Poetin zichzelf in de voet heeft geschoten met zijn acties.
Daarnaast was een groot voordeel van gas uit rusland dat het niet per tanker hoefde maar dat we handige pijpleidingen hadden liggen... Maarja, die waren opeens stuk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Radiodurans schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

Na de oorlog is er, economisch, niets over van Rusland. Europa zal grotere voorraden aanhouden (september 2021) zodat Rusland niet meer tot zoiets in verleiding komt. Ondertussen zal China ook flink gebruik maken van haar positie als enige alternatief voor Rusland om grote volumes af te nemen via toekomstige pijpleidingen tegen spotprijzen.

Het financiële ver op de botten van Rusland dankzij de oorlog verdwenen en kunnen zij minder lang zonder de inkomsten dan China en Europa zonder levering kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

De inflatie in europa komt inderdaad voornamelijk door de hoge energieprijzen. Dit is verzoorzaakt door de sancties op Rusland vanwege de oorlog in Oekraine. De vraag is dus wanneer de oorlog stopt. En dan nog is de vraag of de sancties dan snel zullen verminderen of vervallen. Ook is de vraag of Rusland wel wil leveren. Het is niet ondenkelijk dat Rusland vanwege de sancties in het verleden niet graag wil leveren (c.q. weining wil leveren). Indat geval zal de inflatie de europa nog lange tijd hoog blijven.
Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor de wereldhandel en zal ook bij andere landen voor een wat hogere inflatie zorgen.
Dat wordt met grote stelligheid beweerd door veel mensen maar de charts en mijn waarnemen van snel oplopende inflatie destijds was echt al ouder dan de oorlog in Oekraïne, of de snel vertroebelende relatie met Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ9f92-NKqQu2_Wa8wZs7uEFn6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7JSsmIqzgquFQj8qJZ2Ip6r.jpg?f=fotoalbum_large
Let wel dit is 7,5% excluding energy

21 februari 22 was de datum van de inval en de start van de oorlog.

Tweede en derde kwartaal van 21 liep de consumenten inflatie (CPI) al hard op, en de producer price index (PPI) liep daar alweer op vooruit.

Er is in 2020-21 1650 miljard euro door de ECB in het systeem gepompt he (PEPP), en dat is nog bovenop andere quantitative easing programmas die sinds 2008 al in stand werden gehouden.

Wereldwijd hebben centrale banken volop soortgelijke programmas gehad. Het is geen toevallig dat ineens alle indices op ATHs staan, de huizenmarkt wereldwijd plots te krap is (omdat er zoveel geld is en de vraag explodeert) en aandelen wereldwijd op koersen traden die alle bubbel indicatoren doen oplichten.

Dit probleem is veel en veel groter dan alleen hoge energie prijzen. Die zijn wat mij betreft eerder catalyst geweest.

Meer ook hier:

https://www.imf.org/en/Bl...ation-and-flagging-growth

De problemen zijn veel groter dan alleen de energie perikelen maar deze krijgen de meeste media aandacht, en dus hoor je bij elk bedrijf bij de waterkoeler dat het wel weer af zal nemen als de spanning met Rusland bekoelt. Ik weet het zo net nog niet. Mijn bearish hypothese en positiename zijn ouder dan de oorlog met Oekraïne en de resulterende energie problemen

[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 30-10-2022 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
@DutchManticore De vraag nu maar rechtstreeks. Wat is dan het grotere probleem?

Het opkopen van schulden in het verleden? Mijn verwachting is overigens dat de opgekochte schulden uiteindelijk niet meer in het economisch verkeer terugkomen, de ECB zal ze zeer langlopend maken of zelfs afstempelen.

Wat is jouw scenario? Hyperinflatie en depressie? Of wat is het gevolg van het grotere probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Magpie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:15:
@DutchManticore De vraag nu maar rechtstreeks. Wat is dan het grotere probleem?

Het opkopen van schulden in het verleden? Mijn verwachting is overigens dat de opgekochte schulden uiteindelijk niet meer in het economisch verkeer terugkomen, de ECB zal ze zeer langlopend maken of zelfs afstempelen.

Wat is jouw scenario? Hyperinflatie en depressie? Of wat is het gevolg van het grotere probleem?
Mijn bearish hypothese en positiename zijn ouder dan de oorlog met Oekraïne en de resulterende energie problemen.

Ik heb al meerdere keren uiteengezet wat ik verwacht. Weet ik het exact? Nee, ook hier geen kristallen bol, en er zijn zoveel dingen die kunnen veranderen ten negatieve of ten positieve... Maar mijn outlook voor de middellange termijn is met huidig kennis en inzicht bearish ja. Denk aan een 2008, maar dan misschien iets steviger omdat we uitgestelde pijn van toen nu in moeten gaan halen, plus de kunstmatig uitgestelde en veroorzaakte pijn tijdens de corona periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/T02nTQz/Image-30-10-2022-at-20-17.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FqxsRF7/Image-30-10-2022-at-20-23.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VN2RzXP/Image-30-10-2022-at-20-23.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RHsYP59/Image-30-10-2022-at-20-22.jpg/
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7p6TMdW/Image-30-10-2022-at-20-21.jpg

Even tussendoor, toch wel lekker om Defense stocks in je index, etf of portfolio te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

De problemen zijn veel groter dan alleen de energie perikelen maar deze krijgen de meeste media aandacht, en dus hoor je bij elk bedrijf bij de waterkoeler dat het wel weer af zal nemen als de spanning met Rusland bekoelt. Ik weet het zo net nog niet. Mijn bearish hypothese en positiename zijn ouder dan de oorlog met Oekraïne en de resulterende energie problemen
Klopt. Dit komt denk ik door corona. Dankzij de plotseling flinke terugval van consumptie en dan weer de vraag naar consumptie na een tijdje. Dit heeft voor schokken gezorgt op de wereldmarkt. Zo zijn prijzen van bijvoorbeeld containiers en grondstoffen idioot gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wilde de maandelijkse stats bijwerken van Fitvermogen, maar de site geeft bij mij een of andere vage STRUCT blok/tabel met foutmelding. Normaal gebruik ik Twitter om na te gaan of er iets gaande is, maar daar zitten ze niet. Oeps? :P

Odd, maatje van me komt er wel gewoon op, ik met desktop en mobiel (ook via 4G) dus niet. Russen? :+

[ Voor 18% gewijzigd door 2Dutch op 30-10-2022 21:12 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 19:40
2Dutch schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:07:
Wilde de maandelijkse stats bijwerken van Fitvermogen, maar de site geeft bij mij een of andere vage STRUCT blok/tabel met foutmelding. Normaal gebruik ik Twitter om na te gaan of er iets gaande is, maar daar zitten ze niet. Oeps? :P
Vanochtend was dit ook voor langere tijd al zo maar in de middag werkte het weer. Vreemd dat het probleem nu weer speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

sjakieman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:11:
Vanochtend was dit ook voor langere tijd al zo maar in de middag werkte het weer. Vreemd dat het probleem nu weer speelt.
Ah thx voor de info, ben ik niet gek aan het worden ofzo. Wel jammer dat je dan nergens info vandaan kunt halen over hoe en wat.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:18
DutchManticore schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

Dat wordt met grote stelligheid beweerd door veel mensen maar de charts en mijn waarnemen van snel oplopende inflatie destijds was echt al ouder dan de oorlog in Oekraïne, of de snel vertroebelende relatie met Rusland.

[Afbeelding]
Let wel dit is 7,5% excluding energy

21 februari 22 was de datum van de inval en de start van de oorlog.

Tweede en derde kwartaal van 21 liep de consumenten inflatie (CPI) al hard op, en de producer price index (PPI) liep daar alweer op vooruit.

Er is in 2020-21 1650 miljard euro door de ECB in het systeem gepompt he (PEPP), en dat is nog bovenop andere quantitative easing programmas die sinds 2008 al in stand werden gehouden.

Wereldwijd hebben centrale banken volop soortgelijke programmas gehad. Het is geen toevallig dat ineens alle indices op ATHs staan, de huizenmarkt wereldwijd plots te krap is (omdat er zoveel geld is en de vraag explodeert) en aandelen wereldwijd op koersen traden die alle bubbel indicatoren doen oplichten.

Dit probleem is veel en veel groter dan alleen hoge energie prijzen. Die zijn wat mij betreft eerder catalyst geweest.

Meer ook hier:

https://www.imf.org/en/Bl...ation-and-flagging-growth

Ik denk dat je er wat dit betreft toch enigzins naast zit. De inval in Oekraïne ging inderdaad van start op 21 februari 2022. De voorbereidingen voor deze inval zijn echter al jaren bezig. Er werd door Poetin al vanaf zomer 2021 aan de knoppen gedraaid van de gasleveringen. Dit om de strategische voorraden te laten afnemen, de gasprijs op te drijven en o.a. de oorlogskas van Rusland te spekken.

Leg de grafiek van de gasprijs ontwikkeling maar eens over de grafieken consumenten inflatie (CPI) en de producer price index (PPI). Je zult zien dat deze nagenoeg gelijk zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00

Thompson

Beeromaniac

Maar dan vraag ik me toch wel af hoe goed je zoiets kunt bepalen excluding energy?
Uiteindelijk zit vrijwel elke industrie wel op een of andere manier vast aan prijsstijging door energie.
Tuurlijk voor een staalfabriek een stuk meer dan voor een timmerfabriek, maar ook daar moeten de lichten branden en de ruimtes op temperatuur blijven.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:11
To be fair, Manticore zal het nooit helemaal correct hebben maar dat betekent niet dat er geen merit is in zijn vroege voorspellingen.

Ik denk dat de crash op de woningmarkt relatief beperkt zal zijn d.w.z in de US is de wage growth relatief substantieel wat de impact van een potentiele shock dempt. Als de prijs van woningen inzakt in de US, dan verwacht ik nog altijd niet meer dan circa 5-10%, met wellicht lokale uitzonderingen waar echt een run is geweest gedurende COVID (bijv. Phoenix). Ook in de UK gaat het meevallen, want er zijn relatief veel eigenaars die geen of een beperkte hypotheek hebben - zij kunnen en gaan blijven zitten zonder een pijntje cent. Het grote gevaar in de UK zit hem erin dat men de rente maar voor een bepaalde tijd kan fixeren, maar doordat de hypotheekschuld beperkt is, zal dat meevallen.

De schokken van de laatste maanden betekenen overigens nog niet - in mijn optiek - dat equity/aandelen goedkoop zijn. Ja het is goedkoper, maar het is nog altijd niet goedkoop. De S&P 500 is nog altijd overpriced, mede beinvloed door de populariteit van bepaalde tech stocks. Ik verwacht dat daar nog wel wat beweging gaat plaatsvinden, maar sellers gaan uiteraard eerst op de fence zitten alvorens men prijsverlagingen accepteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:21
Thompson schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Maar dan vraag ik me toch wel af hoe goed je zoiets kunt bepalen excluding energy?
Uiteindelijk zit vrijwel elke industrie wel op een of andere manier vast aan prijsstijging door energie.
Tuurlijk voor een staalfabriek een stuk meer dan voor een timmerfabriek, maar ook daar moeten de lichten branden en de ruimtes op temperatuur blijven.
Als de lonen bijvoorbeeld met 10% stijgen in een recessie dan kun je dat niet meer wijten aan energie. Het feit dat het doorberekend kan worden in de hoogte van het loon geeft al aan dat het primair monetair gedreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
DutchManticore schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

Ik wou de klantenservice bellen. Stond al klaar achter mijn pc. Heb toch een poging gewaagd om wat over te boeken voordat ik ging bellen. En waarempel, ik kon geld uitboeken _/-\o_ .
Zal wel een storing zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Sineplex schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:45:
De schokken van de laatste maanden betekenen overigens nog niet - in mijn optiek - dat equity/aandelen goedkoop zijn. Ja het is goedkoper, maar het is nog altijd niet goedkoop. De S&P 500 is nog altijd overpriced, mede beinvloed door de populariteit van bepaalde tech stocks. Ik verwacht dat daar nog wel wat beweging gaat plaatsvinden, maar sellers gaan uiteraard eerst op de fence zitten alvorens men prijsverlagingen accepteert.
Neem je in deze overweging wel of niet mee dat de geldhoeveelheid aanzienlijk is gestegen?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-09 12:47

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Vanaf 1 januari 2023 verhoogt Degiro de rente op het toegewezen effectenkrediet naar 3.9%, de rente voor het bedrag zonder toewijzing wordt 4.9%.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:04
Voor de beleggers in fondsen: zijn er al mensen die de verhouding nu wat meer richting Emerging markets hebben gebracht? Ik zit nog op een verhouding 89 - 11 en het totale rendement is inmiddels gezonken naar 1%. Dat wordt vooral gedrukt door het negatieve rendement van -20% op het Em Markets fonds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
goldmemberf1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:46:
Voor de beleggers in fondsen: zijn er al mensen die de verhouding nu wat meer richting Emerging markets hebben gebracht? Ik zit nog op een verhouding 89 - 11 en het totale rendement is inmiddels gezonken naar 1%. Dat wordt vooral gedrukt door het negatieve rendement van -20% op het Em Markets fonds.
Ik hou mij aan de verdeling die op marketcaps.site staat. Die geeft nu aan dat een 3-fonds portfolio 81% world, 9% small cap en 10% EM is. Als mijn verdeling scheef gaat (afwijking van meer dan 1%) dan herbalanceer ik met de nieuwe inleg. Denk dat mijn volgende inleg iets zwaarder in EM gaat zijn daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-09 18:08
Ik heb er eerlijk gezegd al een hele tijd niet naar de verhouding gekeken, maar mijn inleg bij de NT fondsen is altijd via een verhouding van 88/12 geweest.

Nu jullie erover beginnen zie ik dat de verhouding is opgelopen naar 91/9.

Heeft het überhaupt wel nut als je horizon 20/30 jaar is om de verhouding nu aan te passen als je maandelijkse aankopen 88/12 blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
https://www.ad.nl/economi...n-dik-twee-jaar~ab0f55db/

Nevi rapporteert nu toch ook sterk afnemende vraag in de industrie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Crasheeee schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:43:
Heeft het überhaupt wel nut als je horizon 20/30 jaar is om de verhouding nu aan te passen als je maandelijkse aankopen 88/12 blijven?
Niemand die het weet. Persoonlijk zou ik gewoon de huidige gewichten volgen: 90/10 of 91/9 volgens de posts hierboven. 89/11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 14:27
goldmemberf1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:46:
Ik herbalanceer op vaste momenten (vakantiegeld en 13e maand) dus dat komt vanzelf een keer (of niet) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 14:27
Crasheeee schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:43:
Ik heb er eerlijk gezegd al een hele tijd niet naar de verhouding gekeken, maar mijn inleg bij de NT fondsen is altijd via een verhouding van 88/12 geweest.

Nu jullie erover beginnen zie ik dat de verhouding is opgelopen naar 91/9.

Waar zie jij 91/9?, de fondsen zelf staan nog op 89/11 (ik ga er even vanuit dat je dan World/EM bedoelt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 13:26

Licko

ZVDK

sebastiaan89 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:12:
[...]

Waar zie jij 91/9?, de fondsen zelf staan nog op 89/11 (ik ga er even vanuit dat je dan World/EM bedoelt)
Denk dat hij bedoelt dat de verhoudingen in zijn portfolio zijn opgelopen. Niet de geadviseerde percentages.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20
Lightning89 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

Sinds 1-1 dit jaar ben ik aan het kijken wat het verschil is tussen twee portefeuilles voor degene die interesse hebben, de resultaten tot 1-8 zijn nu als volgt:

1. Fitvermogen World/EM (89/11): -4,13% verlies ytd
2. DeGiro VWRL/SC (90/10): -4,55% verlies ytd

De ESG uitsluitingen bij Fitvermogen lijken het lichtelijk beter te doen. Ik hou jullie op de hoogte als hier interesse naar is. Mogelijk dat ik over een aantal jaar helemaal switch.

Ondanks Buy&Hold vind ik dit soort experimenten wel interessant om te doen.
Tussentijds resultaat 1-11-2022:
  • Totaal YTD: +2,32%
Indexfondsen
  • Fitvermogen ESG EM/World: -8,45%
  • DeGiro nonESG SC/World: -8,19%
De ESG fondsen lijken het nu iets minder goed te doen, het verschil is echter zeer klein.

[ Voor 65% gewijzigd door Lightning89 op 01-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-09 18:08
@hierboven
Ik bedoelde inderdaad dat de verhoudingen zijn veranderd bij mij persoonlijk. Het ging dan inderdaad om NT World 91% en NT Emerging Markets 9%.

Ik wist eerlijk gezegd niet dat blijkbaar bij een samenstelling van 2 Northern Trust Fondsen dat de verhouding 89% World en 11% Emerging Markets is geworden.

Weer wat geleerd ;-)

[ Voor 39% gewijzigd door Crasheeee op 01-11-2022 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:20
je kan hier kijken wat de actuele marketcap is van oa. de NT fondsen:
https://marketcaps.site/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
phantom09 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/386wWY6vyfx8yhyqADo4W9nj0WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrun5DyfEYWJ5DtknKr02KR5.jpg?f=fotoalbum_large

Bloomberg vandaag.

De reden dat die niet direct te zien is in de resultaten van Mastercard op de beurs is omdat ook de operationele kosten, met name de leenlosten van Mastercard zelf flink toenemen?

[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 02-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maaarkske86
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-01 09:02
DutchManticore schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:50:
[...]

[Afbeelding]

Bloomberg vandaag.

De reden dat die niet direct te zien is in de resultaten van Mastercard op de beurs is omdat ook de operationele kosten, met name de leenlosten van Mastercard zelf flink toenemen?
Mijn hypothese is dat met name in de US er flink vraag zal zijn naar mogelijkheden (creditcard/payday loans/pawnshops) door consumenten om de huidige prijzen te kunnen blijven betalen. Dat samen met de verwachting dat er veel banen t.z.t. zullen verdwijnen (hoewel dat uit de cijfers van gisteren wel mee lijkt te vallen).

In de sectie "put your money where your mouth is" heb ik dan ook zo'n 15% van m'n vermogen nu belegd in een pawnshopketen in de US en Latin Amerika (EZPW) en heeft dit jaar zo'n +28% gedaan t.o.v. -18% van S&P 500.

Uiteraard een stuk meer risico maar wel een gok die ik wil wagen want ik vermoed dat het de komende 6-9 maanden niet minder wordt met consumenten die tegen de hoge prijzen vechten.
Pagina: 1 ... 133 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij