En gelukkig doe ik dat dus ook niet. Ik zeg niet dat mijn voorspelling goed was,
omdat die mij rendement op heeft geleverd.
Mijn voorspelling was correct omdat de ontwikkelingen die zich nu materialiseren, dat doen op de manier waarop ik dat anticipeerde en vooraf omschreef.
Ik heb al sinds 2008 mijn bedenkingen bij het nieuwe monetaire beleid...MMT (Modern Monetairy Theory). Dat er onbeperkt geld gedrukt kan worden ten behoeve van sociale programmas zonder dat dit inflationair is. Lang leek inderdaad de inflatie uit te blijven en heb ik aangekeken. Sterker nog ik had geen enkele reden om af te wijken van een passief DCA portfolio in een sterke bullmarkt gedreven door roodgloeiende geldprinters en lage rentes en dat heb ik dus ook gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat er niets kan veranderen...
Mid 2021 begonnen overheidsbonden, globale inflatie, Europese inflatie en Amerikaanse inflatie (zowel PPI als CPI) op te vallen. Niet zo gek ook gezien de enorme cash injecties tijdens corona.
Logisch gevolg daarvan zijn de zaken waar ik nu mijn outlook en posities heb gebaseerd.
- Rente verhogingen van centrale banken in poging de inflatie terug te duwen.
- Oplopende hypotheekrentes.
- Stagnatie in de huizenmarkt die zich doorzet naar prijscorrectie / crash.
- Dalende koersen (waarbij ik niet heb getracht unieke tickers te voorspellen maar gewoon op indices heb gezet)
- Economische afremming (de centrale banken zijn nu namelijk letterlijk aan het proberen de vraag uit de markt te halen door middel van toegenomen leefkosten en zelfs toenemende werkeloosheid)
Toen centrale banken onderling hier anders mee om bleken te gaan was het logisch gevolg dat de in de valutamarkt afgestraft / beloond zou worden ten faveure van de meest restrictieve centrale bank. Logisch gevolg is dat ik een dollar positie heb ingenomen. Dat is geen voorspelling, maar nogmaals een logisch gevolg
Daarbij hoef ik niet te voorspellen hoeveel inflatie in absolute zin optreedt, iets wat naargoed onmogelijk is, ik hoef alleen de logische generieke beweging te begrijpen en anticiperen. Als je dit al voorspellen vindt moet je je toch afvragen of je wel genoeg marktkennis hebt. Het is niet bepaald een geheim dat stimulerend monetair beleid stimulerend is voor de markt, en dat restrictief beleid neerwaartse druk uitoefent haha
Nogmaals ik heb vanaf zon beetje de eerste post hier uiteengezet welke logische ontwikkelingen zich voordoen bij een pivot van het monetair beleid, zeker als dat globaal gebeurt, en heb posities ingenomen waarbij ik zo min mogelijk hoef te voorspellen en gewoon kan profiteren van de generieke logische marktbeweging.
Even heel eerlijk. Ik heb toch ook wel het idee dat sommige hier hun eigen inzichtelijke onvermogen op een ander projecteren en daarom zelfs grote generieke statements af doen als " lucky voorspellingen". Cognitieve dissonantie misschien ook met wereldbeelden en overtuigingen? Geen idee
[
Voor 17% gewijzigd door
DutchManticore op 06-11-2022 12:18
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.