Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 23:56
herrieschopper schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:40:
[...]
Ik begrijp je gevoel en mindset goed, alleen als ik de dingen rationeel bekijk dan lijkt mij 4% jaarlijks dividend opeens 8% geworden op het moment dat je dividend growth portefeuille met 50% in waarde is gedaald toch?
Hou er rekening mee dat bedrijven bij een dergelijke crash in de regel flink gaan snijden in hun dividend, zie 2008-2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-09 13:57
Qwerty-273 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:40:
Event risk is based on an incidental event, which leads to sharp price movements. This could be for instance an acquisition, fraud, bankruptcy, a class action, etc.
Thanks! En ja, gezien de reputatie van DEGIRO snap op ik de downgrade naar J dan wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
wauskoek schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:00:
Zijn er ook mensen die in Japanse markten beleggen?
Die zijn er hier heel veel omdat Japan goed vertegenwoordigd is in de wereld ETFs.
Nu de Yen bijna net zo laag staat als in december 2014 en wellicht historisch laag gaat staan? Lijkt me dit wel een kans om hier te investeren?
Ik zou het lekker bij spreiden over de hele wereld houden. Ik heb geloof namelijk niet dat een lage yen een goede voorspeller is voor de toekomstige Japanse aandelenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

(jarig!)
herrieschopper schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Als je het PepsiCo dividend (2,6%?) had geherinvesteerd en vervolgens 4% van je portefeuille had verkocht op het moment dat je het nodig zou hebben, had je dan niet precies hetzelfde gehad als met een niet-dividend growth portefeuille?
De dag na ex dividend opend de koers vaak precies op de slotkoers minus het uit te keren bedrag.
als je ook nog dividend belasting moet betalen, zou je haast beter uit zijn ex dividend te verkopen en daarna weer de volgende dag terug te kopen.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Requiem19 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:44:
Dividend focus snap ik niet inderdaad, dat zijn bedrijven waar minder groei in zit.

Dividend ficus zie je bij bedrijven die in de maturity fase zijn. Onderstaande grafiek laat dat leuk zien:

[Afbeelding]
Pistachenootje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:01:
[...]

Hou er rekening mee dat bedrijven bij een dergelijke crash in de regel flink gaan snijden in hun dividend, zie 2008-2009.
Houd er ook rekening mee dat 'echte' dividend bedrijven cash cows zijn. Die verhogen gewoon altijd de uitkering, en krijgen ook elk jaar meer inkomsten, ook bijvoorbeeld tijdens 2008-2009. Er zijn namelijk veel markten (denk aan eten&drinken, water/electra nutsbedrijven, vastgoed, verzekeraars) die grof gezegd zullen bestaan zolang er mensen zijn. En zolang er inflatie is en/of bevolkingsgroei, zal hun inkomen ook stijgen.

Zo zijn er bedrijven die al >25 jaar (dus inclusief o.a. dotcom, 9/11, 08-09, covid etc) elk jaar de uitkering verhogen. Er zijn er zelfs die >50, >75 en >100 categorie zitten.

Je moet alleen bij je onderzoek daar wel moeite in stoppen, hoe/wat/waarom het dividend betaald wordt. Vaak zie je dat deze bedrijven een (zeer) defensief label hebben, en daardoor ook weinig koersbewegingen zijn. Wordt dan bijna een Bond in aandeel vorm, waarbij de waarde van het aandeel meer is gebaseerd op yield/cashflow en daarmee kwa koers (en als gevolg; yield) ook sterk de bond markt volgt. Een soort supercharged spaarrekening.

Het is misschien niet sexy, is het misschien geen supersnelle groei naar je doelbedrag, maar het is wel stabiel en zekerheid wat je ervoor terugkrijgt.

Ik ben zelf dividend belegger, en in dit bloedrode jaar stijgt mijn inkomen gewoon passief door . Hoef ik niet eens iets voor te verkopen. Hoewel het soms een FOMO gevoel geeft als je iedereen +100-200-500% ziet posten, iets wat je met een cashcow niet snel zal ervaren, slaapt het in jaren als deze dan weer zoveel beter.
Bijvoorbeeld https://seekingalpha.com/...ces-increases-to-continue . Met als kanttekening dat die lage verhogingen van 0,2% (WPC/O) reeds elk kwartaal hebben verhoogd dit jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 24-10-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 13:13

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Je weet dat deze reacties gaan komen en het is ook echt niet mijn bedoeling om iemand te overtuigen inzake dividendgroei-investeringen.

Belangrijk om in gedachten te houden, en vooral die factor is soms lastig te vergeten, is dat ik aandelen in principe tot in de eeuwigheid in bezit wil houden zolang deze nog toegewijd is aan hun groeiende dividenduitkeringen. Indien een bedrijf ieder jaar zijn winstuitkering met bijv 5+% kan verhogen zal ik voorlopig weinig reden zien om daar vanaf te zien. Zo heb ik inmiddels bedrijven die op mijn oorspronkelijke investering jaarlijks 20 a 25% uitkeren (yield on cost). Blijven deze bedrijven de komende 30 jaar hun uitkeringen verhogen dan zal dit percentage alleen maar verder stijgen (50%+). De focus ligt dan ook uitdrukkelijk op bedrijven die hun dividend laten groeien, en niet direct op de huidige yield.

Je kan het onder het label mental accounting plakken, maar verkopen voelt heel erg als de markt timen. Waarom zou ik een bedrijf verkopen wat nog zeer winstgevend zal blijven en deze winstgevendheid alleen maar zal gaan verbeteren? En wie zegt dat de prijs nu uiteindelijk een goede prijs is en kan ik daar iets beters voor terugkopen? Voor mensen die hun portefeuille willen opeten ligt dit mogelijk anders, maar verkopen deze mensen ook hun huis om van dat geld te leven en te huren?

De aankoopprijs van je aandelen is uiteraard wel van belang. En dat is dan ook een periodieke afweging die ik zelf maak wat ik met het uitgekeerde dividend doe. Ik kan het in dezelfde bedrijven blijven investeren (zo vergroot ik mijn aandelenpositie ipv verklein) of ik kijk voor andere interessante bedrijven die mogelijk nu wat gunstiger geprijsd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door tuinïnen op 24-10-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Zo zijn er bedrijven die al >25 jaar (dus inclusief o.a. dotcom, 9/11, 08-09, covid etc) elk jaar de uitkering verhogen.
Dat zijn toch gewoon de dividend aristocrats? Hoef je geen onderzoek naar te doen, kan je gewoon opzoeken.

Ze presteerden tot nu toe echter minder dan de S&P 500. Wel minder volatiel, maar als je lage volatiliteit wil hebben kun je beter een low vol fund nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_m_9DVkbl1h3LyC9qGpXhgaae0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VxAUNi113lpxqeb96Rrfsd0O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 24-10-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Pistachenootje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

Dat zijn toch gewoon de dividend aristocrats? Hoef je geen onderzoek naar te doen, kan je gewoon opzoeken.

Ze presteerden tot nu toe echter minder dan de S&P 500. Wel minder volatiel, maar als je lage volatiliteit wil hebben kun je beter een low vol fund nemen.

[Afbeelding]
Kan je de periode ook oprekken naar 20 jaar? En is dit inclusief herinvesteringen van dividend? ja dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Pistachenootje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

[Afbeelding]
Ja en nee. in WAARDE presteren ze minder in een BULL market. Maar kijk eens naar zeg dit jaar, en je ziet het defensieve karakter ineens opkomen. Dat zie je ook mooi aan de -18% om -24% resultaat voor het slechtste jaar in jouw test. Je mist upside, maar je mist ook een deel van de downside.

Bovendien mis je met zo'n WAARDE grafiek het DIVIDEND. De S&P500 is nu 1,82% maar de aristrocrates doet 2,22%. Ironisch genoeg heb je veel minder vermogen nodig/minder aandelen te verkopen om hetzelfde inkomen te behalen door dat verschil in de uitkering, waardoor gebrek aan groei in vermogen best meevalt als je naar de houdbaarheid gaat kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 24-10-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
tuinïnen schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:59:
[...]
Kan je de periode ook oprekken naar 20 jaar?
Nee want toen bestond NOBL nog niet. Je kan wellicht index data vinden die verder terug gaat maar ik ben vooral geïnteresseerd in hoe een strategie werkt nadat die simpel belegbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:49:
[...]
Ik ben zelf dividend belegger, en in dit bloedrode jaar stijgt mijn inkomen gewoon passief door.
Dat is eigenlijk mental accounting. Iemand die normaal belegt kan precies dezelfde inkomen stroom generen door wel te verkopen.
Hoef ik niet eens iets voor te verkopen.
Dat kan een voordeel zijn ja. Je hebt er geen omkijken naar, je laat die bedrijven bepalen wat je inkomen is. Kan trouwens ook een nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Bovendien mis je met zo'n WAARDE grafiek het DIVIDEND. De S&P500 is nu 1,82% maar de aristrocrates doet 2,22%. Ironisch genoeg heb je veel minder vermogen nodig om hetzelfde inkomen te behalen door dat verschil in de uitkering. Of hoef je in downturn (zoals nu) minder te verkopen tegen uitverkoopprijzen.
Is weer mental accounting. Of een dollar nou uit dividend komt of uit een verkoop komt maakt eigenlijk niet uit, afgezien van transactiekosten. Dat jij uit dividend makkelijker vind is prima natuurlijk.

Maar de belegger in NOBL is wel veel minder goed gespreid dan de belegger in SPY.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Pistachenootje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Is weer mental accounting. Of een dollar nou uit dividend komt of uit een verkoop komt maakt eigenlijk niet uit, afgezien van transactiekosten. Dat jij uit dividend makkelijker vind is prima natuurlijk.

Maar de belegger in NOBL is wel veel minder goed gespreid dan de belegger in SPY.
Dat is ergens ook mental accounting. Want een vermogen waar je met de 2,22% kunt leven vanuit puur en alleen dividend, zou je met hetzelfde bedrag in 1,82% elk jaar aandelen moeten verkopen. En door die verkoop ontvang je straks minder dividend, dus het jaar erop méér verkopen.
Of pak de worst-year statistiek. Had je vorig jaar besloten je droomhuis te bouwen, en begonnen dit jaar de betalingen, is het toch zuur om tegen de huidige koersen te moeten verkopen om de rekening te betalen. Dan kom je ineens niet meer uit...

Wanneer het komt op vermogensgroei heb je gelijk, of ik nu +1 euro aandeelwaarde of +1 euro dividend bijschrijf heeft in de basis geen verschil. Maar als het aankomt op opname van vermogen, is elk aandeel dat je verkoopt niet langer in staat rendement te maken of dividend uit te keren. Elke procent minder omlaag, hoeft niet gecompenseerd te worden in de herstelbeweging omhoog. Het nooit hoeven verkopen of in elk geval minder daling ervaren is op gebied van beschermen van je vermogen/inkomen dus zeer welkom.

Ja dividend is defensief, ja het groeit niet zo hard als sexy aandelen of S&P500, maar groei is niet alles. Tenzij je doel is uberhaupt nooit iets te onttrekken, dagobert style zegmaar (maar waarom spaar/beleg je dan) is net zo van belang hoe je posities zich gedragen in een bear-markt of simpelweg tijdens onttrekkingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 24-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:11:
[...]
Wanneer het komt op vermogensgroei heb je gelijk, of ik nu +1 euro aandeelwaarde of +1 euro dividend bijschrijf heeft in de basis geen verschil. Maar als het aankomt op opname van vermogen, is elk aandeel dat je verkoopt niet langer in staat rendement te maken of dividend uit te keren. Elke procent minder omlaag, hoeft niet gecompenseerd te worden in de herstelbeweging omhoog. Het nooit hoeven verkopen of in elk geval minder daling ervaren is op gebied van beschermen van je vermogen/inkomen dus zeer welkom.
Dividend dat je niet herinvesteert is ook niet in staat om rendement te maken.

Overigens is het selecteren van bedrijven die al 25 jaar hun dividend verhogen, zoals dividend aristocrats een voorbeeld van survivorship bias. Stel je had in 2007 onderstaande bedrijven geselecteerd, toen allemaal dividend aristocrats. Ze begonnen vervolgens allemaal in hun dividend te snijden. Dat een bedrijf in het verleden mooie dividenden uitkeerde zegt dus helemaal niets over de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCdE0zgyTpy5W5v3Zpa5i63bcTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fcBmXCe4iRlb1cMzZMi5foEC.jpg?f=user_large

Bron: These 26 Dividend Aristocrats Won't Let You Sleep Well At Night

Ik zie best wat voordelen van een dividend strategie hoor, maar het is grotendeels psychologisch. De rest van de voordelen komen voort uit blootstelling aan quality en waarde factoren, wat ik zelf interessantere strategieën vind.
[...]
Ja dividend is defensief, ja het groeit niet zo hard als sexy aandelen of S&P500, maar groei is niet alles.
Dat ben ik met je eens, maar hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld waarde en low volatility strategieën.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 24-10-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

Overigens is het selecteren van bedrijven die al 25 jaar hun dividend verhogen, zoals dividend aristocrats een voorbeeld van survivorship bias. Stel je had in 2007 onderstaande bedrijven geselecteerd, toen allemaal dividend aristocrats. Ze begonnen vervolgens allemaal in hun dividend te snijden. Dat een bedrijf in het verleden mooie dividenden uitkeerde zegt dus helemaal niets over de toekomst.
Dit geldt natuurlijk voor alle indices. Maar aangezien niemand een glazen bol heeft is het verleden de enige leidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

Dit geldt natuurlijk voor alle indices. Maar aangezien niemand een glazen bol heeft is het verleden de enige leidraad.
Ik reageerde op een stelling hierboven. Er werd gesteld dat je je gewoon kan richten op bedrijven die altijd hun dividend hebben verhoogd zodat je niet met bedrijven wordt geconfronteerd die hun dividend gaan verlagen. Die vlieger blijkt dus niet op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Even mijn eigen portefeuille tegen de SP500 & MSCI All World gelegd incl doorberekening nieuwe inleg YTD. Geeft eigenlijk wel aan dat de DGI strategie zorgt voor minder volatiliteit in mijn portefeuille. Ik mis pieken naar boven, maar de diepen dalen mis ik ook.

Niet dat ik er wat van merk, behalve dan goedkoper inkopen en verder zo min mogelijk geld verliezen en dividend herinvesteren. Misschien loop ik wat rendement mis, maar dat kan ik eigenlijk pas goed evalueren over een jaar of 10.

Zwart = S&P500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s58gPWehDXImtwjnMW_gYyePxm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ymq243l6Ny5omqeN2axAg9OU.png?f=fotoalbum_large

Zwart = MSCI All World

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpBb4meXzoizwDKGzXQR1J-e_O0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPLurYENn4ZaFVbw2chN8UBi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door tuinïnen op 24-10-2022 17:26 . Reden: Grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
[...]

Dat is ergens ook mental accounting. Want een vermogen waar je met de 2,22% kunt leven vanuit puur en alleen dividend, zou je met hetzelfde bedrag in 1,82% elk jaar aandelen moeten verkopen. En door die verkoop ontvang je straks minder dividend, dus het jaar erop méér verkopen.
Of pak de worst-year statistiek. Had je vorig jaar besloten je droomhuis te bouwen, en begonnen dit jaar de betalingen, is het toch zuur om tegen de huidige koersen te moeten verkopen om de rekening te betalen. Dan kom je ineens niet meer uit...

Ja dividend is defensief, ja het groeit niet zo hard als sexy aandelen of S&P500, maar groei is niet alles. Tenzij je doel is uberhaupt nooit iets te onttrekken, dagobert style zegmaar (maar waarom spaar/beleg je dan) is net zo van belang hoe je posities zich gedragen in een bear-markt of simpelweg tijdens onttrekkingen.
Maar als je dividend growth potje 5% rendement heeft per jaar (inclusief dividend) en je potje met developed world 7%, dan houd je toch alsnog meer over elk jaar van je potje met developed world ook al dien je 1% meer te verkopen?

En is het bij de aankoop van het huis ook niet zuur om het dividend van je dividend growth potje niet te kunnen herbeleggen als de koersen net met 50% zijn gedaald? Je kan dan namelijk met dezelfde hoeveelheid dividend dubbel zoveel kopen, ik kan me voorstellen dat ook dat als een gemiste kans voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door herrieschopper op 24-10-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 21:32
Iemand Intel in het oog?
Ben aan het denken om hier een redelijk aandeel van te kopen.
Dividend 5,6% kwartaal.

Aandeel -50% op een jaar.

Of denken jullie dat deze nog kan zakken/ heel de beurs in het algemeen. Crisis is nog niet begonnen denk ik

In België kan ik het dividend inbrengen in de belastingen en 400 euro inbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:16
In januari 2018 begonnen met beleggen en omdat ik nog niets hierover wist, voor de veilige optie van Robeco One en ABN Amro Begeleid Beleggen gekozen en toen eenmalig een bedrag belegd en dit staat er nog steeds. Daarlangs ben ik nu een jaar maandelijks aan het beleggen in ETF’s (80% in VWRL en IWDA). In Portfolio Performance viel me op dat ik nu op Robeco One Defensief sinds januari 2018 een klein negatief rendement heb. 8)7 Ik heb daarlangs ook de Neutraal en Offensief en die zijn nog wel positief. Ik vind het daarbij erg opvallend dat de Defensieve variant dit jaar veruit het meeste verloren heeft en de Offensieve het minste. En in tijden van sterke beursstijgingen doet de’ Offensieve het ook het beste. Dus… hoezo is Defensief dan een lager risico? In welke situaties gaat die vlieger op? Ik ben er dan ook over aan het denken om die hele handel te verkopen en in b.v, VWRL en IWDA te stoppen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:32
PatrickC schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:08:
In Portfolio Performance viel me op dat ik nu op Robeco One Defensief sinds januari 2018 een klein negatief rendement heb. 8)7 Ik heb daarlangs ook de Neutraal en Offensief en die zijn nog wel positief. Ik vind het daarbij erg opvallend dat de Defensieve variant dit jaar veruit het meeste verloren heeft en de Offensieve het minste. En in tijden van sterke beursstijgingen doet de’ Offensieve het ook het beste. Dus… hoezo is Defensief dan een lager risico? In welke situaties gaat die vlieger op? Ik ben er dan ook over aan het denken om die hele handel te verkopen en in b.v, VWRL en IWDA te stoppen.
"Defensief" betekent doorgaans een component obligaties om de volatiliteit van de aandelen te dempen. Helaas ging de beurswijsheid dat aandelen en obligaties negatief correleren de afgelopen jaren niet op en zijn obligaties alleen maar door het putje gegaan, waardoor je om "defensief" te beleggen beter een andere strategie had kunnen nemen (zoals een gedeelte cash). Zo snel reageren die fondsen alleen niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
MneoreJ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

"Defensief" betekent doorgaans een component obligaties om de volatiliteit van de aandelen te dempen. Helaas ging de beurswijsheid dat aandelen en obligaties negatief correleren de afgelopen jaren niet op en zijn obligaties alleen maar door het putje gegaan, waardoor je om "defensief" te beleggen beter een andere strategie had kunnen nemen (zoals een gedeelte cash). Zo snel reageren die fondsen alleen niet.
Dank voor de uitleg. :) Ik wist wel dat obligaties het ook niet zo best hebben gedaan, maar nog slechter dan aandelen? Voornamelijk in 2022 heeft de Defensieve variant een duikvlucht genomen namelijk. Ik ga er dan van uit dat het verlies op aandelen dit jaar groter zou moeten zijn dan op obligaties? Verder ga je juist begeleid beleggen, met het idee dat de bank de juiste defensieve strategie voor je kiest. Je betaalt niet voor niets die hoge kosten. Ik ga maar eens heroverwegen wat ik met die Defensieve variant ga doen.

Ik heb ook ABN Amro profielfonds 4, die het ook erg slecht gedaan heeft. Ook maar eens overwegen om die van de hand te doen.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:32
PatrickC schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:24:
Dank voor de uitleg. :) Ik wist wel dat obligaties het ook niet zo best hebben gedaan, maar nog slechter dan aandelen? Voornamelijk in 2022 heeft de Defensieve variant een duikvlucht genomen namelijk. Ik ga er dan van uit dat het verlies op aandelen dit jaar groter zou moeten zijn dan op obligaties?
Dat hangt natuurlijk geheel af van de samenstelling van het fonds. Dit kun je altijd opvragen, bijsluitertje is verplicht. Volgens de factsheet heeft dit fonds 37% bedrijfsobligaties, 30% staatsobligaties, 26,5% aandelen, 3% obligaties emerging markets, 2% grondstoffen en 1,5% cash. Dat is in het huidige klimaat geen beste mix en inderdaad net iets slechter dan wanneer je 74% in wereldwijde aandelen hebt, zoals Robeco One Offensief.
Verder ga je juist begeleid beleggen, met het idee dat de bank de juiste defensieve strategie voor je kiest. Je betaalt niet voor niets die hoge kosten. Ik ga maar eens heroverwegen wat ik met die Defensieve variant ga doen.
Ook fondsbeheerders van banken hebben natuurlijk geen glazen bol. Defensief scoorde in 2018 -4,6% terwijl Offensief het met -8,9% moest bekopen. Het kan dus ook meevallen, maar het heeft de trend niet mee. Beleggen doe je voor de lange termijn (decennia, normaal gesproken); je focussen op de (zeer) korte termijn en je jas laten hangen naar wat er toevallig goed scoorde over de afgelopen periode zorgt er doorgaans alleen maar voor dat je veel geld kwijt bent aan aan- en verkoopkosten. Het is (nog) niet duidelijk of de historisch slechte performance van obligaties een blijvertje is of een rare periode, dat duiden laat ik graag aan de economische experts over (waar ik mijzelf niet toe reken :P). Houdt dit lang genoeg aan dan gaan de fondsmanagers zich ook op het hoofd krabben en iets anders proberen.

Laat niet af dat je qua kosten op de lange termijn meestal beter af bent met alles in indexfondsen gooien (verdeeld over aandelen/obligaties al naargelang je eigen smaak voor risico); Robeco One Offensief heeft 0,75% beheerkosten en 0,13% transactiekosten, en dat is zeer fors als je het vergelijkt met de ~0,1% van een groot indexfonds. Niet veel over een jaar, heel veel als je dat decennia vol moet houden.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
herrieschopper schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Maar als je dividend growth potje 5% rendement heeft per jaar (inclusief dividend) en je potje met developed world 7%, dan houd je toch alsnog meer over elk jaar van je potje met developed world ook al dien je 1% meer te verkopen?
Als de koersen stijgen, stijgt defensief (zoals dividend) minder hard dan offensief. Helemaal correct, ook herhaaldelijk aangegeven.
Punt is echter dat wanneer alles omlaag gaat exact hetzelfde gebeurt! Defensief gaat minder omlaag dan offensief.

Kijk nu bijvoorbeeld naar de post van @Pistachenootje van aristocrates vs generiek S&P500. Je praat over -20% dit jaar voor de markt en -13% voor dividend.

Dat offensief harder zakt is prima als je in de accumulating fase zit, waarin je nog inlegt en tijd hebt voor herstel van de markt. Het extra verlies wordt dan weer vanzelf goedgemaakt door het hogere groeipotentieel(hoger risico = hoger rendement, typisch). Wanneer je geld aan het onttrekken bent (whatever de reden) zal zo'n downturn des te harder je portemonnee raken.
Daar zit dan ook net de kink in de kabel, met name als je rustig gestaag onttrekt (aanvulling inkomen, pensioen, etc). Die developped world ETF zou nu gewoon moeten verkopen terwijl record-lows worden gebroken. De dividend-growth belegger hoeft niks te verkopen, en zal dit jaar meer ontvangen dan vorig jaar. En omdat er niks hoeft te worden verkocht, zal volgend jaar ook weer meer geld worden ontvangen dan dit jaar.

Gevolg is dan ook dat bij een herstelbeweging, het verschil tussen [niks verkocht] en [20% meer verkocht dan anders] ervoor zorgt dat het portfolio in euro's sterk uiteen gaan lopen. Er zal meer rendement gemaakt moeten worden om slechts evenveel euro's bij te kunnen schrijven als de dividend variant.
Natuurlijk kun je ook uitgaan van een hoger startvermogen, maar dan moet je meer/langer sparen en doe je deels het hoger rendement in de opbouw fase teniet.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 25-10-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@PatrickC obligaties hebben dit jaar de ergste crash in de historie doorgemaakt. Portfolios met meer obligaties hebben daar natuurlijk last van gehad.

Verder doen value aandelen het dit jaar beter dan de markt. Robeco overweegt meestal value aandelen in hun portfolio's. Daar hebben ze baat bij gehad. Verder doet de dollar het erg goed dit jaar, waardoor de -21% van de S&P 500 uitgedrukt in euros een stuk minder erg is. Robeco Global Value in euros staat YTD zelfs maar op -3.16%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
@Pistachenootje @MneoreJ Dankjewel voor jullie uitleg. Dit beantwoord mijn vragen.

Nu ik wat meer weet inmiddels over beleggen denk ik dat ik het begeleid beleggen bij Robeco en ABN Amro maar eens ga afbouwen het komende jaar. Want de kosten zijn inderdaad best hoog en het beleggen in ETF’s via DCA bevalt me eigenlijk best wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@PatrickC lijkt me een goed idee. Met VWRL en IWDA heb je echter wel te maken met dividendlek.

Blijkbaar heb je een rekening bij ABN. Daar kan je met 'zelf beleggen' gratis de Northern Trust fondsen kopen. Daarmee kun je wat geld besparen t.o.v. VWRL en IWDA, zie https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Nog goedkoper is AVIAW bij IB en de NN fondsen via Fitvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

(jarig!)
hurricurry schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:51:
Iemand Intel in het oog?
Ben aan het denken om hier een redelijk aandeel van te kopen.
Dividend 5,6% kwartaal.
die vraag is hier vaker gesteld ik kijk gewoon naar het financiele plaatje, dit zijn de q2 cijfers (q3 zal nu niet ver weg meer zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5YD0Iar-FjH9mPAdUJqv0nxECM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wD8APEa4CasEs6SUvgPNU0SF.png?f=user_large

dividend zie ik op 0.37 staan, Inkomsten zijn lager dan dividend, lijkt mij niet erg houdbaar zo. en het is nou ook niet dat de PC markt laatste paar maanden enorm is aangetrokken.Dus of Intel tovert verbeterde winstgevendheid tevoorschijn of zal in het dividend gaan snijden.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:22
RichieB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Ik wil ook gaan beleggen in ACTIAM fondsen bij Interactive Brokers maar vind het nogal vreemd dat ik blind een aankoop moet doen zonder een koers te zien.
[...]
Ik heb gisteren rond 14:30 uur blind een order ingelegd voor AVIAW bij Interactive Brokers. Vrijwel direct werd de prijs van het fonds zichtbaar en dat ik quantity 1 ging kopen (terwijl de order voor een bepaald bedrag is). Het ingelegde bedrag werd geheel van mijn cash balance afgetrokken. Vanochtend om 10:00 uur kreeg ik de bevestiging dat de order was uitgevoerd. Nu is in mijn portfolio het aantal stuks AVIAW zichtbaar, en ook de quantity in de order gecorrigeerd. Dit is een geheel aantal stuks. Het restbedrag (waarvoor niet nog 1x AVIAW aangekocht kon worden) is teruggestort op mijn cash balance.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:45
Wat is de gunstigste manier om mijn divident op VTI/VXUS op IB te herbeleggen? Met kleine bedragen VTI/VXUS via opties kopen is niet handig en AVIAW kan ik weer enkel in euro's kopen dus dan betaal je weer redelijk hoge currency exchange kosten voor de kleinere divident bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zo de verschillende ETF's vergelijk zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom je niet alles in de S en P 500 zou zetten. (Las wat mensen hier die ook in de World Index beleggen om meer te 'spreiden')

Als ik de S en P ETF's vergelijk met de World ETF's dan zijn de verliezen YTD het afgelopen jaar groter bij World. En is de upside ook nog eens kleiner. Kost je alleen maar rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Janpietertje89 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:07:
Wat is de gunstigste manier om mijn divident op VTI/VXUS op IB te herbeleggen? Met kleine bedragen VTI/VXUS via opties kopen is niet handig en AVIAW kan ik weer enkel in euro's kopen dus dan betaal je weer redelijk hoge currency exchange kosten voor de kleinere divident bedragen.
Er zijn wel wat fondsen die je op Europese beurzen kan kopen in dollars. MXUS op LSE bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:37:
Als ik zo de verschillende ETF's vergelijk zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom je niet alles in de S en P 500 zou zetten. (Las wat mensen hier die ook in de World Index beleggen om meer te 'spreiden')
Omdat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. De laatste ~14 jaar doet de VS het beter, daarvoor een periode Europa en EM. Zo wisselen ze elkaar af.

Welk werelddeel gaat het de komende 20 jaar het beste doen? Niemand die het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:45
Pistachenootje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Er zijn wel wat fondsen die je op Europese beurzen kan kopen in dollars. MXUS op LSE bijvoorbeeld.
Dat is dan weer een Ierse ETF met dividendlekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Janpietertje89 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Dat is dan weer een Ierse ETF met dividendlekkage.
MXUS is synthetisch en heeft geen dividend lekkage.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Vandaag de balans van mijn beleggingen in fondsen en brede ETF's opgemaakt. Dat loopt vanaf begin 2021,ik heb periodiek een vast bedrag ingelegd en daarnaast een aantal extra stortingen gedaan. Het verschil tussen world, emerging markets en small caps is aanzienlijk. Voor emerging is dat denk ik ook goed te verklaren aan de hand van de covid pandemie/China en vervolgens de gevolgen van de Russische inval.

In percentages (totaal rendement over 22 maanden):
World -2,4%
Emerging -17,3%
Small caps - 5,6%

Per saldo over alle portefeuilles samen -4,5%

Leuk is anders maar ik had eigenlijk meer schade verwacht. We gaan stug door met periodiek inleggen :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:15
Pistachenootje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

@Janpietertje89

Aanvulling hier op: kijk eens op justetf.com. Daar kan je bij een etf onder het tabblad 'listings' zien waar en tegen welke valuta een etf verkrijgbaar is.

Zo is de welbekende VWRL in Londen blijkbaar ook in dollars te koop onder de naam vwrd.l

https://www.justetf.com/u...isin=IE00B3RBWM25#listing

(Ik weet dat vwrl ook een dividendlek heeft, het is even een makkelijk voorbeeld)

Edit: voor inspiratie van wat er op de beurs in Londen in dollars te koop is:

https://www.justetf.com/e...ndCurrency&sortOrder=desc

[ Voor 14% gewijzigd door helloitsme op 26-10-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Zelfs met aandelen is dat zo. Ik wilde investeren in een Nederlandse toko met een Nasdaq notering in dollars maar die kon ik bij IB niet vinden. De notering in Frankfurt in euro’s wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Interessante ietwat indirecte ontwikkeling op het werk. De indexaties druppelen langzaam aan weer binnen. Waar we vorig jaar 7-10% verhogingen mochten doorvoeren voor de 2022 prijzen zien we nu dat het inflatiecijfer voor volgend jaar net iets boven de 3% staat.

Dat versterkt toch wel aardig het transitie beeld, of recessie, of hoe je het noemen wilt. In elk geval lijkt de hoge inflatie voor nu nog niet door te werken in de modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RichieB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:20:
Zelfs met aandelen is dat zo. Ik wilde investeren in een Nederlandse toko met een Nasdaq notering in dollars maar die kon ik bij IB niet vinden. De notering in Frankfurt in euro’s wel.
Dat klinkt wel vreemd eigenlijk. Over welk aandeel ging het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:27:
Interessante ietwat indirecte ontwikkeling op het werk. De indexaties druppelen langzaam aan weer binnen. Waar we vorig jaar 7-10% verhogingen mochten doorvoeren voor de 2022 prijzen zien we nu dat het inflatiecijfer voor volgend jaar net iets boven de 3% staat.

Dat versterkt toch wel aardig het transitie beeld, of recessie, of hoe je het noemen wilt. In elk geval lijkt de hoge inflatie voor nu nog niet door te werken in de modellen.
Ik zou haast zeggen dat zij een inflatiecorrectie vaststellen op basis van gegevens uit 2021. Om het te kunnen baseren op de inflatie van 2022 moet toch eerst het jaar voorbij zijn... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Zr40 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Dat klinkt wel vreemd eigenlijk. Over welk aandeel ging het precies?
Om deze. Klap het symbol open en je ziet de dubbele listing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

LVTX is hier zichtbaar op NASDAQ. Niet per abuis een typefout gemaakt?

Het is trouwens geen dubbele listing, dit bedrijf staat alleen op de NASDAQ genoteerd. Het is inderdaad wel verhandelbaar op de beurs van Frankfurt, maar dat is een keuze van die beurs om letterlijk alles verhandelbaar te maken zolang het verhandeld mag worden volgens de toepasselijke regelgeving. Het bedrijf heeft er niets mee te maken :)

[ Voor 82% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50
RichieB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb gisteren rond 14:30 uur blind een order ingelegd voor AVIAW bij Interactive Brokers. Vrijwel direct werd de prijs van het fonds zichtbaar en dat ik quantity 1 ging kopen (terwijl de order voor een bepaald bedrag is). Het ingelegde bedrag werd geheel van mijn cash balance afgetrokken. Vanochtend om 10:00 uur kreeg ik de bevestiging dat de order was uitgevoerd. Nu is in mijn portfolio het aantal stuks AVIAW zichtbaar, en ook de quantity in de order gecorrigeerd. Dit is een geheel aantal stuks. Het restbedrag (waarvoor niet nog 1x AVIAW aangekocht kon worden) is teruggestort op mijn cash balance.
Je weet dat je een beleggingsfonds hebt gekocht en dat dat tegen NAV gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Zr40 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:34:
LVTX is hier zichtbaar op NASDAQ. Niet per abuis een typefout gemaakt?

Het is trouwens geen dubbele listing, dit bedrijf staat alleen op de NASDAQ genoteerd. Het is inderdaad wel verhandelbaar op de beurs van Frankfurt, maar dat is een keuze van die beurs, niet van het bedrijf :)
Ik zie 'm nu ook inderdaad. Erg vaag, want ik heb me suf gezocht en zeker geen typefout gemaakt (copy-paste uit dezelfde notitie). Is er (naast koers risico) een reden om de Euro listing te kopen ipv de NASDAQ listing in dollars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Rukapul schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

Je weet dat je een beleggingsfonds hebt gekocht en dat dat tegen NAV gaat?
Jazeker, maar het is erg vreemd dat de NAV totaal niet zichtbaar is totdat je de order plaatst. Dat het aantal stuks pas berekend kan worden tot de order wordt uitgevoerd is op zich prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RichieB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Ik zie 'm nu ook inderdaad. Erg vaag, want ik heb me suf gezocht en zeker geen typefout gemaakt (copy-paste uit dezelfde notitie). Is er (naast koers risico) een reden om de Euro listing te kopen ipv de NASDAQ listing in dollars?
Verhandelbaarheid is niet hetzelfde als een notering :)

Mogelijke redenen om hetzelfde effect op een andere markt te handelen:
- Je wilt niet te maken hebben met valutaconversie (kosten broker, broker verplicht ook valutaconversie bij verkoop, je wil specifiek in een bepaalde valuta handelen, of gewoon geen behoefte aan een valutatransactie)
- Er blijkt veel meer liquiditeit te zijn op die beurs voor het effect in kwestie (onwaarschijnlijk)
- Beide beurzen zijn open, de koers wijkt af van die op de primaire beurs en je wil arbitrage uitvoeren
- Je wilt nu handelen maar de primaire beurs is gesloten
- Je hebt bij je broker geen toegang tot Amerikaanse beurzen
- De broker hanteert hogere tarieven voor Amerikaanse beurzen dan voor deze beurs

Mogelijke redenen om het te vermijden:
- Veel lagere liquiditeit, waardoor de spread groter is. Dat betekent dat je duurder uit bent bij aankoop en minder ontvangt bij verkoop.
- Als in de toekomst het effect niet meer verhandelbaar is op die beurs (dat zijn ze zonder notering immers niet verplicht) dan kan je het niet zonder meer verkopen op de NASDAQ. (Amerikaanse beurzen hebben geen clearing overeenkomst met Europese depots, en vice versa. Dat betekent dat je broker bij verkoop op NASDAQ niet uit hun Europese depot kan leveren.)
- De broker hanteert hogere tarieven voor deze beurs dan voor Amerikaanse beurzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Zr40 Helder, dank. Ik kan daar aan toevoegen:

- het NASDAQ symbol is niet zichtbaar en je hebt geen zin om een support ticket te openen en te wachten totdat het behandeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-09 21:54
Ik ben op degiro aan het rond neuzen wat nu precies wat is etc.

Nu valt me bij dit aandeel iets bijzonders op. Nettowinst is negatief? :? Hoe moet ik dit zien? Is dat desinvesteerde geld wat ze groots uitgeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEYLDPhFdbwzttlbsv6nzcA8iEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OGHoaLX4EyguUJbfI6opBsUN.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nettowinst negatief betekent dat het boekjaar is afgesloten met verlies. Als je wilt weten waarom, dan staat dit beschreven in het jaarverslag van dat bedrijf, altijd te vinden op de investor relations website van het bedrijf.

Als ik die grafiek zie kan ik trouwens wel raden welk bedrijf dat is, dus ik kan je een beetje op weg helpen :P

1. Begin bij de sectie genaamd 'Consolidated statement of profit and loss'. 'Omzet' in jouw grafiek komt overeen met 'Revenue' in het jaarverslag, en 'Nettowinst' met 'Loss for the year'.
2. Het grootste onderdeel van 'Loss for the year' is 'Administrative expenses'. Hier staat een notitie bij, 8.2, dus die sectie uit het jaarverslag zoek je op voor meer details.
3. In sectie 8.2 over Administrative expenses zie je dat met name de post 'Wages and salaries' is toegenomen. En in de tekst daaronder zie je een specifiek item dat in dat jaar is geboekt en of dit wel of niet een eenmalig item is, wat mogelijk een verklaring kan zijn voor de toename.

Dat zijn de cijfers. Als je vervolgens een mening wil hebben over die toename, dan kan je lezen of er sprake is van eventuele groeiplannen, wat het bedrijf daaromtrent heeft uitgevoerd in het jaar waarover het rapporteert, en wat het in de toekomst van plan is.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 26-10-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Zr40 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:31:
Nettowinst negatief betekent dat het boekjaar is afgesloten met verlies. Als je wilt weten waarom, dan staat dit beschreven in het jaarverslag van dat bedrijf, altijd te vinden op de investor relations website van het bedrijf.

Als ik die grafiek zie kan ik trouwens wel raden welk bedrijf dat is, dus ik kan je een beetje op weg helpen :P

1. Begin bij de sectie genaamd 'Consolidated statement of profit and loss'. 'Omzet' in jouw grafiek komt overeen met 'Revenue' in het jaarverslag, en 'Nettowinst' met 'Loss for the year'.
2. Het grootste onderdeel van 'Loss for the year' is 'Administrative expenses'. Hier staat een notitie bij, 8.2, dus die sectie uit het jaarverslag zoek je op voor meer details.
3. In sectie 8.2 over Administrative expenses zie je dat met name de post 'Wages and salaries' is toegenomen. En in de tekst daaronder zie je een specifiek item dat in dat jaar is geboekt en of dit wel of niet een eenmalig item is, wat mogelijk een verklaring kan zijn voor de toename.

Dat zijn de cijfers. Als je vervolgens een mening wil hebben over die toename, dan kan je lezen of er sprake is van eventuele groeiplannen, wat het bedrijf daaromtrent heeft uitgevoerd in het jaar waarover het rapporteert, en wat het in de toekomst van plan is.
Oeps, ik was vergeten te melden dat het om Fastned BV ging. Hebben we het over de zelfde aandeel? Ik kan " In sectie 8.2 over Administrative expenses ..." namelijk niet vinden :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Ah ok ik dacht dat dat op degiro zelf ergens een verwijzing stond. Ga ik me hier even verder in verdiepen. Hartstikke bedankt voor de uitleg d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Ik begrijp werkelijk niet waar het waanidee vandaan komt dat de FED zou gaan pivoten en speculatie daarover zorgt nogal eens voor voor reliëf rallies. Prima want dan koop ik weer puts bij als de IV niet te hoog is. Heeft dan niemand naar de minutes geluisterd of enig financiële geletterdheid?

"Ja maar de werkloosheid en de de neergang op de beurs en (tech)giganten die al pessimistische estimates niet halen"

Jup. Dat is dus precies de bedoeling van repressief monetair beleid. Ze moeten de vraag onder de markt uit slaan om de inflatie de kop in te drukken...

Er is in mijn posities heel veel gebeurd.
Veel van mijn opties SPY zijn verkocht, er zijn ook veel ticker-specifieke opties bijgekomen

Mijn dollar positie is op parity gestoplossed (en daar baal ik van eerlijk gezegd, was net te lang niet aan het opletten in verband met drukte prive en op het werk). Ik hoop op een nieuwe euro rally waarop ik weer in kan stappen. Er is op parity een valuta winst van 14% gerealiseerd.

SPY put opties zijn deels verzilverd, deels gerolled. Sta op ongeveer 30% winst na de kosten daarmee.

Heb een aantal kleine optie posities genomen in het huidige earningsseason. Grotendeels de goede richting op. 12% winst als ik me niet vergis. Met name Google vandaag was een goede. Eigenlijk de eerste earnings waarbij ik lef had om niet direct te verzilveren bij winst en gewoon eens even de beursdag af te wachten. Nog steeds niet genoeg lef om tot expiry vrijdag vast te houden maargoed.

Huis nog steeds verkocht en wonen nog gehuurd.

Het is wachten op verdere verhogingen en materialisering van negatieve ontwikkelingen. De berichten zijn er genoeg. Nu nog wachten op de kapitulatie :9B

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 27-10-2022 00:05 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:07

Lordy79

Vastberaden

DutchManticore schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:57:

Mijn dollar positie is op parity gestoplossed (en daar baal ik van eerlijk gezegd, was net te lang niet aan het opletten in verband met drukte prive en op het werk). Ik hoop op een nieuwe euro rally waarop ik weer in kan stappen. Er is op parity een valuta winst van 14% gerealiseerd.
Wacht maar... We gaan nog wel een keer onder pariteit vermoed ik. Heb zelf zakelijk een forward gekocht op 1.00. natuurlijk te vroeg maar perfect doe je t nooit.
Ik heb me in ieder geval kunnen beheersen om geen dollars te kopen onder pariteit maar moet er nog een hoop hedgen.
Jammer dat het forex topic zo dood is.

Qua beurs ben ik geneigd om wat puts ING te kopen als de koers boven de 10 uitkomt maar dan zul je zien dat je doorstijgt. Heb deze maand een ritje omhoog gemaakt maar hoopte dat ie nog wel een keer zou zakken onder de 9 euro dus te vroeg verkocht. Maar ja, genomen winst is altijd lekker.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
DutchManticore schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:57:
Ik begrijp werkelijk niet waar het waanidee vandaan komt dat de FED zou gaan pivoten en speculatie daarover zorgt nogal eens voor voor reliëf
Gisteren zijn die geruchten nog eens aangesterkt doordat de Bank of Canada een lagere renteverhoging doorvoerde dan op gerekend werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
SvV_Ying schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Gisteren zijn die geruchten nog eens aangesterkt doordat de Bank of Canada een lagere renteverhoging doorvoerde dan op gerekend werd.
Klopt. Maar de FED commissie heeft echt meermaals aangegeven dat ze liever te lang doorgaan dan te vroeg stoppen. De kern inflatie stijgt nog steeds, na alle rente hikes, ookal is de groei van de complete CPI redelijk gestuit aangezien deze vooral veroorzaakt wordt door de oorlog en resulterende energie prijzen.

QT en verdere renteverhogingen zijn nodig om die de kop in te drukken. Het alternatief is slopende inflatie.... Daar gaan ze nooit voor kiezen.

Wat wel kan is dat ze met de aankomende midterms de voet wat van het gas halen..

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Ik zou haast zeggen dat zij een inflatiecorrectie vaststellen op basis van gegevens uit 2021. Om het te kunnen baseren op de inflatie van 2022 moet toch eerst het jaar voorbij zijn... :P
Das juist het punt.
- November 2020-oktober 2021 periode voorbij, prijs mocht +7-10% voor 2022 omdat er inflatie verwacht werd. Inflatie was op moment van vaststellen 'pas' +3,4% jaar-op-jaar. (Of self-fullfilling prophecy? Door stijging ruim boven inflatie, werd de inflatie vanzelfsprekend aangewakkerd - voor de hersenkraker)
- November 2021-oktober2022 periode voorbij, prijs mag +3% voor 2023. Inflatie zal waarschijnlijk een 12-15% gaan weergeven. (Voorspellend, of zorgt de lagere indexatie ervoor dat de kosten minder stijgen en dus de inflatie vanzelfsprekend afneemt)/

Betekend niet dat de modellen correct zijn, gewoon bijzondere en opvallende N=1 observatie die zegt dat alles naar beneden gaat komen. Of het nou is recessie of transitie, oorzaak waag ik me niet aan. Afhankelijk ook of je van team-Kip bent (model correct) of team-Ei (hoge indexatie resulteert in de inflatie) bent.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 27-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Wat voor NL-aandelen hebben jullie eigenlijk allemaal? Ik ben wat aan het rond kijken naar een nieuwe ETF of aandeel naast mijn Shell en Ahold.

Ben benieuwd wat de rest van tweakers heeft en eventueel waarom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
seadogg schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:47:
Wat voor NL-aandelen hebben jullie eigenlijk allemaal? Ik ben wat aan het rond kijken naar een nieuwe ETF of aandeel naast mijn Shell en Ahold.

Op mijn pensioen rekening zit ik in:
Ahold
AB Inbev
ASML
Basic Fit
DSM
Ebusco
Flow Traders *O* gaat vandaag erg lekker
TKH
GBL
NN
Renewi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:38
HEA220 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Flow Traders *O* gaat vandaag erg lekker
YTD -27% ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Ik heb een kleine 6600 aandelen verspreid over 3 beleggingsfondsen van Northern Trust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel ik er voor de lange termijn in zit doet mijn positie in Philips op dit moment heel erg veel pijn... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online

Mijn losse aandelen zijn Shell, Ahold, KPN, ING en Just Eat. Daar zit ongeveer 15% van mijn belegde vermogen in, de rest in de NT-fondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
Als losse aandelenbelegger moet je wel leren selectief te kijken :+
Vier je winsten, vergeet je verliezen

[ Voor 8% gewijzigd door HEA220 op 27-10-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Een van mijn grootste posities is AVDV. Dit is een ETF van Avantis die keuzes maakt op basis van grootte, winstgevendheid en waarde. ASR is de enige Nederlandse top 10 holding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Pistachenootje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Een van mijn grootste posities is AVDV. Dit is een ETF van Avantis die keuzes maakt op basis van grootte, winstgevendheid en waarde. ASR is de enige Nederlandse top 10 holding.
Gebruik zelf ook vaak Etf's of beleggingsfondsen als inspiratiebron.

In AVDV zitten 5 verschillende Nederlandse bedrijven, namelijk:

ASR NEDERLAND NV
AERCAP HOLDINGS NV
OCI NV
BE SEMICONDUCTOR INDUSTRIES
KONINKLIJKE BAM GROEP NV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiscalist
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-02-2023
Ik zit in ASR voor 20% van mijn beleggingsportefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:14

Duinkonijn

Huh?

Wat vinden jullie van het blad Beursgenoten?

Rode vlag!

Beursgenoten heeft diverse keren aangeven voorzichtig te blijven met beleggen. Het krampachtig zoeken naar lichtpuntjes in een economische omgeving van torenhoge inflatie gecombineerd met een gevaarlijke oorlog om de hoek is niet de manier om uw portefeuille te beleggen. Zoals we al ruim een jaar aangeven: blijf bij de kant zwemmen en ga geen wilde avonturen aan. Wil dat zeggen dat er niks valt te verdienen? Natuurlijk niet. In deze markt ontstaan de kansen van morgen. Kijk alleen maar eens naar AMG die gister met ruim 8% wist te stijgen.

Een inverse rentestructuur is een signaal voor een recessie. Dat signaal hebben we al een tijdje en een recessie wordt nu ingeprijsd op de beurs. Een beurs loopt gemiddeld 12 tot 18 maanden vooruit op de muziek, de gang van zaken die de economie dan naar verwachting heeft. De gedachte dat de rente na de komende rentestijging niet meer verhoogd zou worden, dreven de aandelen weer naar hogere niveaus. Dat is te veel, te vroeg en onterecht. Men spreekt over een inverse rentestructuur wanneer de tweejarige rente hoger staat dan de tienjarige rente. Dat hoort niet te gebeuren en suggereert dat beleggers nerveuzer zijn over de gang van zaken die er nu aan zit te komen dan in de wat langere toekomst. Het geeft een signaal af dat er een recessie zit aan te komen, maar dat die ook weer opgelost wordt in de toekomst. Vergelijk het met donkere wolken die aan de horizon verschijnen wanneer u in de tuin zit te zonnen. Dan pakken we snel de kussens van de stoelen en brengen onze spullen in veiligheid totdat de donkere wolken overgetrokken zijn. Wanneer een beurs stijgt in een omgeving die tegenstrijdig is dan is dat “Wishful thinking”.

Gisteren zagen we in de VS een nog zorgwekkender signaal voor de economie. De driemaandelijkse Treasury leverde 4,04% rente op en dat is meer dan de tienjarige rente die bleef steken op 4,01%. Eigenlijk geeft dat aan dat de recessie een feit is of elk moment een feit wordt! Erg? Nee, jammer voor nu, maar aandelen blijven aantrekkelijker dan andere beleggingsvormen en eigenlijk de enige manier om uw vermogen te laten groeien, ook al gaat dat nu meer met vallen en opstaan. Bij een inflatie van 10% en een rentevoet die lager is, kan een kind uitrekenen dat geld geen overlevingskans heeft. Denk alleen maar aan de waarde van de woningen tussen nu en toen. Maar dat geldt ook voor een liter melk van de melkboer of de schoenreparatie van uw schoenlapper. Dat was vroeger en dat is nu. Houd degelijke beleggingen aan en wees niet bang dat ze meezakken in koers; dat hoort er namelijk bij. De grafieken van de beurs onderstrepen al eeuwen dit relaas.

Big Tech is deze keer de boosdoener…

De vrolijke stijging van de aandelen de afgelopen dagen werd teniet gedaan door de slechte cijfers van de Big Tech. Uit de resultaten van Google-moeder Alphabet bleek dat de zoekmachine zelfs in het derde kwartaal niet immuun is voor een vertraging van de advertentie-uitgaven. De cijfers van Microsoft waren over het derde kwartaal niet eens slecht. De public cloud-activiteiten van het bedrijf, Azure genaamd, lijken te vertragen. De cloud zou het enige veerkrachtige onderdeel van het tech-ecosysteem moeten zijn, maar uit de cijfers bleek dat dit niet feitelijk is.

Na het sluiten van de beurs kwam Facebook-moeder Meta Platforms met zeer slechte resultaten. De omzet van het bedrijf in het derde kwartaal was ongeveer in lijn met de schattingen, een daling van 4% ten opzichte van een jaar geleden, tot $ 27,7 miljard. Maar de winst van 1,64 dollar per aandeel kwam niet eens in de buurt van de analistenverwachting van 1,90 dollar. Meta's enorme uitgaven aan zijn visie voor de metaverse blijven wegen op de bedrijfsresultaten en CEO Mark Zuckerberg bevestigde in een conference call dat deze uitgaven zouden doorgaan. "We verwachten dat de kosten van Reality Labs in 2023 weer aanzienlijk zullen stijgen," zei Zuckerberg, verwijzend naar Meta's eenheid die hardware bouwt voor virtual reality-ervaringen. CEO Mark Zuckerberg verwacht nu dat de totale kosten dit jaar zullen variëren van $ 85 miljard tot $ 87 miljard. In 2023 ziet hij die uitgaven groeien tot ergens tussen de 96 miljard en 101 miljard dollar. Meta-aandelen daalden in de late handel en stonden 19% lager nadat het tijdens de beursdag ook al 5,6% verloor. Beleggers zijn gewoon niet in de stemming voor losbandige uitgaven en wilde avonturen in de nog steeds niet bewezen en geteste categorie van het metaversum.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:09
Ik heb vandaag de EBIs gekregen na mijn maandelijkse inleg op papier (?) van ABN Amro, hebben meer mensen dat hier? Normaal krijg je ze via het berichten gedeelte. Hoop dat dit eenmalig is, want is beetje papierverspilling :o. Ik weet wel uiteraard wat voor product ik koop :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-07 12:04
J0kerNL schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:22:
Ik heb vandaag de EBIs gekregen na mijn maandelijkse inleg op papier (?) van ABN Amro, hebben meer mensen dat hier? Normaal krijg je ze via het berichten gedeelte. Hoop dat dit eenmalig is, want is beetje papierverspilling :o. Ik weet wel uiteraard wat voor product ik koop :+
Ja, ik heb van NT world nu al 2 keer in 2 weken een EBI ontvangen (wel met 2 aankopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:10
Kan iemand verklaren waarom er in de "Northern Trust UCITS FGR Fund - World Small Cap ESG Low Carbon Index Feeder Fund E EUR" 2 onbekende posities zitten?

Ik heb het dan over de Northen trust Global US dollar en E-mini Russell 2000. Dit lijken met obligaties of fixed index fondsen te maken te hebben. Wat raar is als je in een aandelen fonds belegd?

Wat heeft dit te maken met ESG Screening te maken? Je zou zeggen dat ze een normale MSCI index pakken en daar bepaalde bedrijven uitfilteren. Niet bedrijven of fondsen toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XkVCTdh/Image-27-10-2022-at-19-33.jpg

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR06JL7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:09
TechFox schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:43:
Kan iemand verklaren waarom er in de "Northern Trust UCITS FGR Fund - World Small Cap ESG Low Carbon Index Feeder Fund E EUR" 2 onbekende posities zitten?

Ik heb het dan over de Northen trust Global US dollar en E-mini Russell 2000. Dit lijken met obligaties of fixed index fondsen te maken te hebben. Wat raar is als je in een aandelen fonds belegd?

Wat heeft dit te maken met ESG Screening te maken? Je zou zeggen dat ze een normale MSCI index pakken en daar bepaalde bedrijven uitfilteren. Niet bedrijven of fondsen toevoegen.

[Afbeelding]

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR06JL7
Misschien even de EBI erbij pakken
Om het portefeuillebeheer te stroomlijnen kan het fonds gebruik maken van derivaten
en andere financieel gekoppelde instrumenten (zoals valutatermijncontracten en op de
beurs verhandelde futures) om risico's te verminderen, kosten te minimaliseren of extra
vermogensgroei of inkomsten te genereren. Een derivaat is een financieel contract
waarvan de waarde is afgeleid van andere activa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Interessante info hier over IB Ierland:
Interactive Brokers Ireland Limited ("IBIE") custodies certain of your securities positions with its US affiliate, Interactive Brokers LLC ("IBLLC"), which is licensed by the US Securities & Exchange Commission and a member of the US Securities Investor Protection Corporation ("SIPC'). To the extent that your securities (or cash balances, to the extent they are acting as margin in support of a short stock or option position carried by IBLLC) are custodied at IBLLC, they are protected by SIPC for a maximum coverage of $500,000 (with a cash sublimit of $250,000) and under Interactive Brokers LLC's excess SIPC policy with certain underwriters at Lloyd's of London for up to an additional $30 million (with a cash sublimit of $900,000) subject to an aggregate limit of $150 million. Futures and options on futures are not covered. This coverage provides protection against failure of a broker-dealer, not against loss of market value of securities. In the unlikely event it should ever become necessary to assert a claim in a SIPC insolvency proceeding as a result of a failure of IBLLC, Interactive Brokers Ireland Limited will make the claim on your behalf.
"certain of your securities"... maar welke dan? @Gerbenvl heeft deze lijst kunnen achterhalen van Lynx. Hier uit zou je kunnen opmaken dat de securities van Nederlandse IB investeerders ook bij IBLLC worden geplaatst. Dus tot 500k bescherming? Zou mooi zijn.

Wellicht dat @writser en/of @Zr40 meer weten? Ben ook benieuwd of deze bescherming geldt voor mensen met professional MiFId status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik vermoed dat het heel eenvoudig is: koop je het op een US beurs, dan wordt het via IB LLC bewaard bij DTC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:31:
Ik vermoed dat het heel eenvoudig is: koop je het op een US beurs, dan wordt het via IB LLC bewaard bij DTC.
Wat is DTC? Valt dit onder de 500k bescherming?

Edit: uit dat document blijkt dat ook euroclear effecten ook bij IB LLC worden gestald?
DTC: Depository Trust Company.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 27-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Depository Trust Company. Iedere broker in de VS bewaart daar de effecten.

Wat ‘de’ bescherming betreft, SIPC gaat over de broker waar jij klant bent. Jij bent geen klant van IB LLC dus jij maakt geen aanspraak op dat stelsel. IBIE houdt namens jou effecten aan bij IB LLC en kan namens jou aanspraak maken op dat stelsel.

Maar de beste bescherming blijft toch het niet nodig hebben van formele compensatiestelsels. Heb je redenen gekregen om te twijfelen aan de balance sheet, de kwartaalcijfers, of lopen ze een nieuw risico? Vermoed je een faillissement? Denk je dat IB de vermogensscheiding niet op orde heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Niet nu maar wie weet wat er in de toekomst kan gebeuren. Dan is het toch een prettig idee dat er bescherming is tot 500k i.p.v. maar 20k.

"To the extent that your securities are custodied at IBLLC, they are protected by SIPC for a maximum coverage of $500,000."

Klinkt iig goed. Had ik hier nog niet eerder gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Holy shit mijn Amazon puts 😂

Met een PE van >100 was dit echt te makkelijk in een bear market met oplopende inflatie (dus teruglopende consumenten uitgaven) en oplopende rente percentages

[ Voor 31% gewijzigd door DutchManticore op 27-10-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:57
DutchManticore schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:12:
Holy shit mijn Amazon puts 😂

Met een PE van >100 was dit echt te makkelijk in een bear market met oplopende inflatie (dus teruglopende consumenten uitgaven) en oplopende rente percentages
Toch ook wel risicovol. Tesla was op basis van P/E ook regelmatig overgewaardeerd, bijvoorbeeld in 2020. Toch staat het nu nog op +300%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Maahes schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

Toch ook wel risicovol. Tesla was op basis van P/E ook regelmatig overgewaardeerd, bijvoorbeeld in 2020. Toch staat het nu nog op +300%.
Niet alleen in 2020, nu ook nog! Tesla, Inc. has a trailing-twelve-months P/E of 60.28X compared to the Automotive - Domestic industry's P/E of 11.69X.

Tesla heeft een enorme groep rabid fanboy investeerders die ongeacht objectieve maatstaven als PE gewoon blijven kopen. Idem met GME. Daar moet je niet mee willen vechten.

Tesla verdient het om rond de $40 per aandeel te zitten als je alleen kijkt naar huidige economische resultaten, voeg daar nog $20 ongerealiseerd potentieel aan toe uit goede wil en dan nog zou er ruim 70% van de huidige waarde afkunnen maar dat kon wel eens de laatste bastion van de Bulls zijn voor capitulatie

[ Voor 42% gewijzigd door DutchManticore op 27-10-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:43
Ik ben aan het oriënteren op waterstof aandelen en wil daar een ~20% positie op innemen.
Hebben jullie toevallig aanraders/ervaring m.b.t. waterstof aandelen of zal het beter zijn om het in een ETF te stoppen?

Zag dat op DeGiro de volgende twee ETFs staan:
L&G HYDROGEN ECONOMY UCITS ETF USD ACC IE00BMYDM794
VANECK VECTORS HYDROGEN ECONOMY UCITS ETF USD A IE00BMDH1538

Van deze twee is de VanEck is het hardst gedaald dit jaar. Wellicht is het nu een goed instapmoment..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Jdome schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:31:
Ik ben aan het oriënteren op waterstof aandelen en wil daar een ~20% positie op innemen.
Hebben jullie toevallig aanraders/ervaring m.b.t. waterstof aandelen of zal het beter zijn om het in een ETF te stoppen?

Zag dat op DeGiro de volgende twee ETFs staan:
L&G HYDROGEN ECONOMY UCITS ETF USD ACC IE00BMYDM794
VANECK VECTORS HYDROGEN ECONOMY UCITS ETF USD A IE00BMDH1538

Van deze twee is de VanEck is het hardst gedaald dit jaar. Wellicht is het nu een goed instapmoment..
Bij thema ETF's die op zichzelf al discutabel zijn is het belangrijk dat je gaat onderzoeken wat de zwaarste onderliggende aandelen zijn en hoe deze bedrijven momenteel opereren. Een prijsdaling op zichzelf is helemaal geen goede indicator om in te stappen, vangen van een vallend mes is niet voor niets een beurswijsheid.

Meer info over thema ETF’s en waarom dit geen goede investeringen zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 20:22
Volgt iemand JDB op Twitter? Moet zeggen dat zijn analyses tot nu toe aardig uitkomen, al zijn de scenario's vrij zwartgallig. We kunnen volgens hem 80% daling verwachten van de FAANGM-aandelen. Facebook is al goed op weg, Apple zou naar 60 kunnen gaan als koersdoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
goldmemberf1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:26:
Volgt iemand JDB op Twitter? Moet zeggen dat zijn analyses tot nu toe aardig uitkomen, al zijn de scenario's vrij zwartgallig. We kunnen volgens hem 80% daling verwachten van de FAANGM-aandelen. Facebook is al goed op weg, Apple zou naar 60 kunnen gaan als koersdoel.
Klassiek doemdenken. Alles kan natuurlijk. De AEX kan ook naar 100 gaan ALS (vul zelf rampscenario in).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 20:38
Galactic schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Klassiek doemdenken. Alles kan natuurlijk. De AEX kan ook naar 100 gaan ALS (vul zelf rampscenario in).
Of 1000 als :)...........

Als hij de beurs kan 'voorspellen' dan lag hij wel lekker in het zwembad bij zijn eigen villa ipv het maken van filmpjes voor op YT enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Wat is er aan de hand met Basic Fit? Koers was/is overgewaardeerd, dus van een daling sta ik niet te kijken. Maar is er een reden dat het net nu vandaag gebeurt, op de website vond ik vanmorgen ook niets nieuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

(jarig!)
Galactic schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:14:
Wat is er aan de hand met Basic Fit? Koers was/is overgewaardeerd, dus van een daling sta ik niet te kijken. Maar is er een reden dat het net nu vandaag gebeurt, op de website vond ik vanmorgen ook niets nieuw.
ze verlaagden zelf hun outlook
Basic-Fit heeft in de eerste negen maanden van dit jaar fors meer leden verwelkomd, maar de outlook voor 2022 werd op bijna alle vlakken verlaagd. Dit bleek vrijdag uit een kwartaalupdate van de uitbater van fitnessclubs.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Ik snap het niet zo goed? Je hebt nu toch op geen enkele wijze een inhoudelijke bijdrage geleverd? En nog geplust ook haha.

Heb je echte argumenten waarom wat die beste man (die ik ook niet ken) zegt onzin is of wuif je het gewoon weg? En indien de tweede, waarom?

Ik proef echt zoveel weerstand hier tegen het überhaupt proberen te poneren van een bearish outlook. Gaat dat zo in tegen de hoop en eigen invested positie dat dat van tafel geveegd moet worden?

Ik snap dat we de laatste veertien jaar roekeloos financieel beleid gewend zijn geraakt aan recovery en groei wat het nieuws ook is maar het lijkt alsof men soms vergeet dat de DCAers in Taiwan al sinds 1990 aan het wachten zijn op het heroveren van de ATH en dat er wel meer voorbeelden van indices en markten zijn die kunstmatig hoge ATHs hebben aangetikt die nooit meer hersteld zijn. Japan (Nikkei225) zit op 67% van de all-time high en is nooit meer in de buurt geweest, Italië (IT400 zit op 50% van de ATH en is nooit meer in de buurt geweest

Gezien de huidige PE ratios is het echt heel valide om te denken dat koersen zich structureel gaan corrigeren mits het monetair beleid nu structureel normaliseert.

En dan kun je dollar cost averagen totdat je een ons weegt, en alle waarschuwingen als doemdenken in de wind slaan maar is dat echt verstandig of?

[ Voor 59% gewijzigd door DutchManticore op 28-10-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:34
goldmemberf1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:26:
Dat zou leuk zijn, apple naar 60. Goedkoop dollars kopen, ach ja al dat doemdenken brengt je nergens. Was het een goed idee op 100 dan is het een beter idee op 60. En over lange tijd moet je toch in de markt zitten. Wat ga je anders met je geld doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Ik snap het niet zo goed? Je hebt nu toch op geen enkele wijze een inhoudelijke bijdrage geleverd?

Heb je echte argumenten waarom wat die beste man (die ik ook niet ken) zegt onzin is of wuif je het gewoon weg? En indien de tweede, waarom?
De inhoudelijke bijdrage (wat volgens mij niet verplicht is te doen in elke forumpost overigens) is dat deze man het balletje doemdenken opgooit met zijn daling van 80%. Dit soort visies krijgen altijd meer een podium tijdens crisissen en berenmarkten. Meer dan niet serieus nemen en negeren hoef je in dit geval niet te doen, en neem zo iemand al helemaal niet serieus. Van beursexpertise is hier geensinds spake als je zulk soort uitspraken of mening hebt naar mijn inziens.

Microsoft met 80% daling zou het aandeel naar 45$ gaan. Met een WPA van 10 en een voorspelde groei de komende 5 jaren van op zijn minst 10% (en waarschijnlijk hoger). Er staat per aandeel al minstens 20$ cash op de balans. Moet je zulke zaken gaan beargumenteren... of verkondigd persoon in kwestie complete onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

De inhoudelijke bijdrage (wat volgens mij niet verplicht is te doen in elke forumpost overigens) is dat deze man het balletje doemdenken opgooit met zijn daling van 80%. Dit soort visies krijgen altijd meer een podium tijdens crisissen en berenmarkten. Meer dan niet serieus nemen en negeren hoef je in dit geval niet te doen, en neem zo iemand al helemaal niet serieus. Van beursexpertise is hier geensinds spake als je zulk soort uitspraken of mening hebt naar mijn inziens.

Microsoft met 80% daling zou het aandeel naar 45$ gaan. Met een WPA van 10 en een voorspelde groei de komende 5 jaren van op zijn minst 10% (en waarschijnlijk hoger). Er staat per aandeel al minstens 20$ cash op de balans. Moet je zulke zaken gaan beargumenteren... of verkondigd persoon in kwestie complete onzin.
Het gaat niet over verplicht, het gaat over of je iets zinnigs zegt of niet?

Nogmaals (in verband met edit);

Het lijkt alsof men soms vergeet dat de cost averagers in Taiwan al sinds 1990 aan het wachten zijn op het heroveren van de ATH en dat er wel meer voorbeelden van indices en markten zijn die kunstmatig hoge ATHs hebben aangetikt die nooit meer hersteld zijn. Japan (Nikkei225) zit op 67% van de all-time high en is nooit meer in de buurt geweest, Italië (IT40) zit op 50% van de ATH en is nooit meer in de buurt geweest

Het centrale bank beleid dat de huidige waarderingen in de Westerse markten mogelijk heeft gemaakt draait nu 180 graden.... Dat gaat effect hebben en het is afhankelijk van inzicht en argumentatie hoe reëel je de kans acht dat ook westerse markten nu voor de komende decennia een ATH hebben neergezet die niet meer geëvenaard gaat worden.

Ik acht de kans dat zich weer een perfecte storm van extreem lage rentes, en geld pompen middels QE, zich voorlopig niet meer voor gaat doen, en zeker niet voor extensieve periodes van 15 jaar...

Maar jij wuift wel echt heel erg makkelijk dingen weg, terwijl je zelf echt geen seconde besteedt aan inhoudelijke argumentatie toch? Dat is op zijn minst opvallend gezien je ferme uitspraken

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 28-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Nogmaals;

Ik snap dat we de laatste veertien jaar roekeloos financieel beleid gewend zijn geraakt aan recovery en groei wat het nieuws ook is maar het lijkt alsof men soms vergeet dat de dollar cost averagersin Taiwan al sinds 1990 aan het wachten zijn op het heroveren van de ATH en dat er wel meer voorbeelden van indices en markten zijn die kunstmatig hoge ATHs hebben aangetikt die nooit meer hersteld zijn. Japan (Nikkei225) zit op 67% van de all-time high en is nooit meer in de buurt geweest, Italië (IT40) zit op 50% van de ATH en is nooit meer in de buurt geweest

Het centrale bank beleid dat de huidige waarderingen mogelijk heeft gemaakt draait nu 180 graden.... Dat gaat effect hebben en het is afhankelijk van inzicht en argumentatie hoe reëel je de kans acht dat ook westerse markten nu voor de komende decennia een ATH hebben neergezet die niet meer geëvenaard gaat worden .
Dit stond er nog niet daarnet he ;) Maar er is een verschil tussen een pessimistische visisie hebben en zeggen dat er van de FANG achtigen nog 30%-40% of zelfs 50% af kan. Of heel snel duidelijk maken dat je er totaal geen verstand van hebt en zaken aanhalen als 80-90% daling. Dan verlies je bij mij onmiddellijk alle credibility. Laat 1 ding duidelijk zijn, hij spreekt zich uit over een korf van aandelen hier, niet iets individueel. Ik kan best invididuele aandelen noemen, die wel perspectief hebben om 80% te kunnen dalen.

Mijn visie is dat we nog een maand of 6 kunnen blijven trappelen, en het dieptepunt hoeft inderdaad niet geweest te zijn. Daarna is het weer feestje terug naar boven. Dalende kosten, dalende energieprijzen, extreme krappe arbeidsmarkt is beter, rente die niet meer stijgt of zelfs terug gaat dalen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Galactic schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Daarna is het weer feestje terug naar boven. Dalende kosten, dalende energieprijzen, extreme krappe arbeidsmarkt is beter, rente die niet meer stijgt of zelfs terug gaat dalen etc...
Nou het probleem daarmee is dus dat ik dit evenmin serieus kan nemen.

Daarmee moet je dus echt denken dat het effect van 14 jaar gratis geld en geld bijdrukken nihil is geweest, dat huidige niveaus houdbaar om nog maar niet te spreken over overstijgbaar zijn zonder die kunstmatige stimulatie en dat ook een complete reversal van dat monetair beleid (het krimpen van de geldvoorraad, en het verhogen van de kosten om te lenen) ook geen effect gaan hebben.

Dan leef je echt in een fantasiewereld in mijn beleving.

Waarom denk je dat de VS en West Europese indices het lot van de Nikkei225, IT40 en de Hong Kong bespaard blijft? Dat zijn uitstekende voorbeelden dat "ach gaat uiteindelijk toch wel weer omhoog" echt geen gegeven is...

De bearish hypothese die ik hier al ruim twee jaar verkondig komt vooralsnog goed uit. Er staan behoorlijk wat grote namen op 40-60% in het rood YTD.

Ik zie geen enkele rationele mogelijkheid waarmee de ATHs weer in zicht komen? Ben benieuwd met welke logica jij die verwachting wel heb. Misschien dat ik je dan kan volgen?

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 28-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Daarmee moet je dus echt denken dat het effect van 14 jaar gratis geld en geld bijdrukken nihil is geweest, dat huidige niveaus houdbaar en zelfs overstijgbaar zijn zonder die kunstmatige stimulatie en dat ook een complete reversal van dat monetair beleid (het krimpen van de geldvoorraad, en het verhogen van de kosten om te lenen) ook geen effect gaan hebben.

Waarom denk je dat de VS en West Europese indices het lot van de Nikkei225, IT40 en de Hong Kong bespaard blijft? Dat zijn uitstekende voorbeelden dat "ach gaat uiteindelijk toch wel weer omhoog" echt geen gegeven is...
Kijk, ik denk niet dat die balans helemaal afgebouwd gaat worden, in tegendeel bij de volgende echte crisis gaan de geldkranen weer open en dat kan sneller zijn dan je denkt. Ik denk ook niet dat als de inflatie terug zakt, de rente hoog blijft. Binnenkort komt die op een niveau dat het zaken zeer nadelig gaat beinvloeden en dat gaat men niet (te lang) laten gebeuren. Ben ik zeker, nee, dat is altijd afwachten, er kan zoveel gebeuren. Over bepaalde regio's kan je positiever zijn dan over anderen. De tijd zal het uitmaken.

Maar idd 40% is bearisch zijn, en dat mag. Maar onzin uitkramen als -80-90% is onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 28-10-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]
De bearish hypothese die ik hier al ruim twee jaar verkondig komt vooralsnog goed uit.
Elke niet al te extreme hypothese komt ooit uit als je lang genoeg wacht.
Er staan behoorlijk wat grote namen op 40-60% in het rood YTD.
[...]
MSCI World staat 5,5% in de plus in vergelijking met 2 jaar geleden. VWRL.AS zelfs 22% ivm dollar/euro effect. Dus vooralsnog had je twee jaar geleden beter kunnen blijven zitten dan uitstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:17

Qwerty-273

Meukposter

DutchManticore schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:39:
Heb je echte argumenten waarom wat die beste man (die ik ook niet ken) zegt onzin is of wuif je het gewoon weg?

Ik proef echt zoveel weerstand hier tegen het überhaupt proberen te poneren van een bearish outlook. Gaat dat zo in tegen de hoop en eigen invested positie dat dat van tafel geveegd moet worden?
Is het niet eerder dat welke voorspelling door wie dan ook überhaupt lastig op waarde te schatten is. Want tot nu toe is er nog nooit iemand geweest die altijd de markt correct voorspelde. Ja, je hebt mensen die in een bepaalde periode voornamelijk voorspelling maken die uitkomen, maar ook dan hebben ze in die zelfde periode voorspellingen gemaakt die niet zijn uitgekomen. En dan nog niet te spreken over andere periodes waar de voorspellingen er voornamelijk naast zaten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]
De bearish hypothese die ik hier al ruim twee jaar verkondig komt vooralsnog goed uit. Er staan behoorlijk wat grote namen op 40-60% in het rood YTD.
Ik heb even teruggezocht door jouw posts in afgelopen topic delen, maar ik heb jouw eerste bearish post gevonden op begin dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Sissors schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

Ik heb even teruggezocht door jouw posts in afgelopen topic delen, maar ik heb jouw eerste bearish post gevonden op begin dit jaar.
Ik ben op verschillende fora actief, misschien dat het dan niet hier was inderdaad.

Ik heb in ieder geval in november 2021 al het grootste deel van mijn portfolio geliquideerd toen de FED uitstapte, heb op 1.14 voor een paar ton aan dollars gekocht (ook rond november) en ben heel lang bezig met het consequent verkondigen van dit risico.

Ik denk dat Tweakers dan de plek is geweest waar ik probeerde een thermometer in het sentiment te steken in plaats van hier al tijden discussieer.

Mijn positienames zijn ouder dan mijn eerste post hier, en ik ga niet over één nacht ijs als het over tonnen gaat. Je hebt niet zoveel te twijfelen aan mijn geschetste timeline.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 28-10-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Daarmee moet je dus echt denken dat het effect van 14 jaar gratis geld en geld bijdrukken nihil is geweest, dat huidige niveaus houdbaar om nog maar niet te spreken over overstijgbaar zijn zonder die kunstmatige stimulatie en dat ook een complete reversal van dat monetair beleid (het krimpen van de geldvoorraad, en het verhogen van de kosten om te lenen) ook geen effect gaan hebben.

Ik zie geen enkele rationele mogelijkheid waarmee de ATHs weer in zicht komen? Ben benieuwd met welke logica jij die verwachting wel heb. Misschien dat ik je dan kan volgen?
Hoe verklaar je de 2.6% groei in de US afgelopen kwartaal dan?
Pagina: 1 ... 132 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij